Wat dacht je van de BelastingIvoB2 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:20:
In augustus voor elektriciteit nog vast aan 10,77 cent/kWh afgesloten (met startdatum 1/10 om het thuisladen tijdens de wintermaanden te overbruggen).
Zou België speciale relaties met o.a. Iran onderhouden of zou zon en wind hier goedkoper zijn dan vlak over de grens?
Eind februari voor Iran was gas €1,19. Die aanname dat in de zomer de tarieven het goedkoopste zijn kan dit jaar vanwege Iran de prullenbak in.merlin1201 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:39:
Ik vraag het me af ik heb bij Vattenfall een contract van 0,214 / 1.333 en heb deze prijzen niet eerder lager gezien en ik heb deze eind Juni gekregen dat was dan ook wel dat het toen even rustig was in Iran.
Die is in België federaal (accijnzen en de BTW) en voor ieder type energiecontract gelijk.
De netvergoeding is in Vlaanderen voor iedere kWh die uit het net komt, ongeacht het contract gelijk voor ieder subnetgebied.
Welk contract je ook hebt (dynamisch, vast, variabel, hybride,....) de belasting blijft dezelfde.
Toegegeven, ik heb rekening gehouden met de belasting en netvergoeding zoals ze nu geldt en vastligt tot 31/12. De nieuwe netvergoeding kennen we hier pas ergens in december.
Maar stijgt (of daalt) deze dan is dat eveneens het geval voor alle andere types contracten en bij alle andere energieleveranciers.
Die belasting is ook iets van onze federale en gewestelijke overheden en niet bepaald door geopolitieke toestanden (zoals de Straat van Hormuz open of dicht en/of het ochtendhumeur van D. Trump).
[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 11-09-2026 20:01 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden