Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dan moet je tussen 10 en 16 uur je verwarming hoog zetten en tussen 16 en 22uur, als de mensen juist thuis zijn, lager?Matadores schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:54:
zou het met een dynamisch contract ivm full electric huishouden (warmtepomp) aantrekkelijker zijn om “nachtverlaging” toe te gaan passen? In de voordelige uren, dit kan dus ook overdag zijn de kamertemperatuur iets hoger te zetten en in de “dure uren” één a twee graden lager te zetten?
Daarnaast hebben de meeste mensen vloerverwarming en die ga je niet continue hoger en lager stoken. Je kunt wel je boiler om de goedkope uren verwarmen. En als je de luxe van een laadpaal en elektrische auto hebt die in de goedkoopste uren laden.
Met zware vloerverwarming kan het werkenMatadores schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:54:
zou het met een dynamisch contract ivm full electric huishouden (warmtepomp) aantrekkelijker zijn om “nachtverlaging” toe te gaan passen? In de voordelige uren, dit kan dus ook overdag zijn de kamertemperatuur iets hoger te zetten en in de “dure uren” één a twee graden lager te zetten?
Maar goed monitoren
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De meeste mensen hebben nog gewoon radiatoren, vloerverwarming valt ook onder de andere luxe die je noemt.jongetje schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:16:
[...]
Daarnaast hebben de meeste mensen vloerverwarming en die ga je niet continue hoger en lager stoken. Je kunt wel je boiler om de goedkope uren verwarmen. En als je de luxe van een laadpaal en elektrische auto hebt die in de goedkoopste uren laden.
Dit doe ik juist wel met mijn vloerverwarming. Woning is goed geisoleerd; grootste deel van de winter staat de verwarming (warmtepomp) maar een paar uur per dag aan. Die uren heb ik dan het liefst overdag en tijdens of voorafgaand aanwezigheid mensen (lekker warme vloer).jongetje schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:16:
Dan moet je tussen 10 en 16 uur je verwarming hoog zetten en tussen 16 en 22uur, als de mensen juist thuis zijn, lager?
Daarnaast hebben de meeste mensen vloerverwarming en die ga je niet continue hoger en lager stoken. Je kunt wel je boiler om de goedkope uren verwarmen.
Als ik geen nachtverlaging toepas gaat iedere nacht op het koudste moment van de dag de verwarming een paar uur aan en mogelijk de rest van de dag niet meer.
Bij mij stond de airco nog altijd aan op tijdschema; gezien de huidige weersverwachtingen zojuist maar eens uit gezet
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 08-09-2026 18:59 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
De meeste mensen met een warmtepomp hebben vloerverwarming. Daarmee creëer je enorm veel meer comfort (en enorm duur is dat niet in het verduurzaampakket)iMode schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:25:
[...]
De meeste mensen hebben nog gewoon radiatoren, vloerverwarming valt ook onder de andere luxe die je noemt.
Echt nietjongetje schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:19:
[...]
De meeste mensen met een warmtepomp hebben vloerverwarming. Daarmee creëer je enorm veel meer comfort (en enorm duur is dat niet in het verduurzaampakket)
A/ vloerverwarming is heel ingrijpend als je al in de woning woont
B/ zat mensen met convectoren en steeds meer met radiatoren (de duurzame optie, al eens de co2 uitstoot van vloerverwarming in een cement vloer uitgerekend?)
C/ alleen bij vloerverwarming in xcm cement vloer werkt dit spelen met het moment van verwarmen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb even gezocht of ik het kon herleiden, maar ik kan helaas niet vinden waar het om zou gaan, en het staat er verder ook niet duidelijk bij. Ben benieuwd of hier iemand ideeën heeft.
oh nee? al eens uit (laten) voeren in een bestaande woning? wat denk je zelf dat het kost? ik zal je een recente kostprijs delen:jongetje schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:19:
[...]
De meeste mensen met een warmtepomp hebben vloerverwarming. Daarmee creëer je enorm veel meer comfort (en enorm duur is dat niet in het verduurzaampakket)
infrezen + leidingen en verdeler: 1800 euro
dichstsmeren sleuven: 500 euro
egaline + aanbrengen nieuwe pvc vloer: 3500
totaal: 5800 voor circa 55m2 vloer uitgegeven en dit was behoorlijk scherp. je zit dus zomaar op 100 euro/m2 en dan was het huis al leeg en was het prima dat de woonkamer een paar weken niet te gebruiken was.
Ik herken dit niet. Mijn vloerverwarming ligt ingefreesd in de dekvloer en ik kan prima kiezen wanneer ik wil verwarmen.BarryH schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:26:
C/ alleen bij vloerverwarming in xcm cement vloer werkt dit spelen met het moment van verwarmen
De eerste winter had ik mijn vloer nog niet geisoleerd, het was in de kruipruimte net zo warm als in de woonkamer. Die betonvloer wordt toch wel warm ongeacht hoe diep die vloerverwarming zit.
[ Voor 23% gewijzigd door assje op 08-09-2026 20:00 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Die vloer moet je niet toerekenen aan de vloerverwarming. Kies je voor een natuurlijk vervangingsmoment dan is het dus €2.300.Fr33z schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:45:
[...]
oh nee? al eens uit (laten) voeren in een bestaande woning? wat denk je zelf dat het kost? ik zal je een recente kostprijs delen:
totaal: 5800 voor circa 55m2 vloer uitgegeven en dit was behoorlijk scherp. je zit dus zomaar op 100 euro/m2 en dan was het huis al leeg en was het prima dat de woonkamer een paar weken niet te gebruiken was.
ja zo creatief kan ik ook boekhouden. is niet de werkelijkheid voor veel mensen en dus is vloerverwarming gewoon een dure luxe en geen 'default'assje schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:05:
[...]
Die vloer moet je niet toerekenen aan de vloerverwarming. Kies je voor een natuurlijk vervangingsmoment dan is het dus €2.300.
Ik noem jouw rekenwijze eerder creatief boekhouden wanneer je de kosten van vloerverwarming wil duiden.Fr33z schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:07:
ja zo creatief kan ik ook boekhouden. is niet de werkelijkheid voor veel mensen en dus is vloerverwarming gewoon een dure luxe en geen 'default'
Veek mensen zijn ook gewoon niet zo bezig met vooruit denken. Als je de afgelopen 10 jaar je vloer vervangen hebt zonder direvt vloerverwarming mee te pakken moet je nu niet gaan klagen als de vloer ervoor vervangen moet worden.
[ Voor 24% gewijzigd door assje op 08-09-2026 20:09 ]
Ik heb toch al jaren een andere (positieve) ervaring.BarryH schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:26:
Een A2A WP met LT ventiloconvectoren.
Tijdens het verwarmingsseizoen gaan die steevast ten laatste om 22:00 uur uit om pas de volgende dag - wanneer nodig - weer aan te gaan.
Dus ook met een WP zonder vloerverwarming kan je "spelen" met het moment van verwarming. Hangt gewoon van de isolatiegraad van de woning af. En zeker bij een WP zou ik sowieso een goede isolatiegraad aanraden.
Wonend in Vlaanderen (BE)
Mail ook gehad, maar volgens mij zijn de tarieven uit het aanbod van de Consumentenbond destijds en het ontvangen contract gewoon identiek?Hugo__Boss schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:41:
Zijn er hier toevallig nog meer die het contract van Engie hebben genomen in juni / juli van de Consumentenbond, en vanmiddag een mail hebben gekregen dat de tarieven verlaagd worden vanwege een fout?
Ik heb even gezocht of ik het kon herleiden, maar ik kan helaas niet vinden waar het om zou gaan, en het staat er verder ook niet duidelijk bij. Ben benieuwd of hier iemand ideeën heeft.
Obv die 4 kom je op relevante opties. En wij techneuten willen dan graag optimalisaties aanbevelen. Het is de kunst om het niet te moeilijk en ingrijpend te maken en passend in het budget.
ok, ik heb het niet goed geformuleerd. Warp op een houten vloer gedraagt zich iig heel anders en vloerverwarming in een fermacell plaat op een betonvloer ook verwacht ik (maar dat weet ik niet zeker).assje schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:58:
[...]
Ik herken dit niet. Mijn vloerverwarming ligt ingefreesd in de dekvloer en ik kan prima kiezen wanneer ik wil verwarmen.
De eerste winter had ik mijn vloer nog niet geisoleerd, het was in de kruipruimte net zo warm als in de woonkamer. Die betonvloer wordt toch wel warm ongeacht hoe diep die vloerverwarming zit.
Ja, over een maand gaan ze het doen voor 6300 euro met inclusief tegelvloer en afgeronde stenen plinten, 45m2Fr33z schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:45:
[...]
oh nee? al eens uit (laten) voeren in een bestaande woning? wat denk je zelf dat het kost? ik zal je een recente kostprijs delen:
Ik heb in maart een contract bij Engie afgesloten die 30 juni ingegaan is, niet via de Consumentenbond, maar rechtstreeks via Engie.Hugo__Boss schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:41:
Zijn er hier toevallig nog meer die het contract van Engie hebben genomen in juni / juli van de Consumentenbond, en vanmiddag een mail hebben gekregen dat de tarieven verlaagd worden vanwege een fout?
Ik kreeg 3 weken geleden een mail dat de terugleververgoeding voor 2027 verkeerd was vermeld op het contract, dit moest €0,13798 zijn, op het contract stond €0,14148. Maar dat verschil is minimaal, €0,0035 per kWh.
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden