anti elppa schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:29:
[...]
ik vind dat wel positief. Sowieso omdat ik dan weer makkelijker goed personeel kan gaan krijgen. Afgezien van mijn voordeel, is het een signaal dat de economie afkoelt, dus de vraag, dus goed voor inflatie. Het lijkt dus dat die rente stijgingen effect beginnen te krijgen.
Ik kijk er anders tegenaan. Toch wel grappig hoe harde cijfers dan ook weer multi-interpretabel zijn.
De FED heeft 2 doelstellingen. Een lage werkeloosheid, en zo stabiel mogelijk 2% inflatie.
Ze zitten in een spagaat, Als ze aan de knop draaien voor het een, dan heeft het meestal gevolgen voor het ander.
Ze draaien hard aan de knop om de inflatie naar beneden te krijgen. Ze remmen hiermee de economie. Het verwachtte resultaat is minder vraag - inflatie gaat naar beneden.
Een nadeel van het remmen van de economie is dat in theorie de werkeloosheid omhoog gaat. Desalniettemin hebben ze de afgelopen periode meermaals duidelijk gemaakt dat het naar beneden krijgen van de inflatie momenteel het zwaarste weegt.
Er zijn 2 scenario's waar de FED zal "pivotten". De inflatie zakt, of de werkeloosheidscijvers lopen (te) veel op.
De renteverhogingen hebben nog geen effect gehad op de werkeloosheid, dus kunnen ze doorgaan met remmen. Dat is hoe ik het zie