Maar die hele zooi andere coins hebben niet het netwerk van Bitcoin waarin transacties beveiligd worden met onwerkelijke hoeveelheden energie

Als je dat verschil niet wilt erkennen, prima hoor. Bitcoin en de eerste beste BEP20 token gewoon over 1 kam scheren kan ook natuurlijk.
En ja momenteel is Bitcoin bovenal speculatie. Echter kan dat prima een fase zijn waarin we ons momenteel bevinden omdat er in rijke en fatsoenlijk bestuurde Westerse landen nog altijd geen noodzaak is voor een decentrale peer to peer valuta uit handen van overheden.
Zulke dingen kunnen echter ook snel veranderen. Bijvoorbeeld door oorlogen of onfatsoenlijk bestuur.
Kijk, Bitcoin kan net zo goed naar 0 gaan in de komende 10 jaar. Alles is mogelijk tenslotte, ik zou er niet eens heel vreemd van opkijken. Ik verwacht echter van niet. Ik ben van mening dat dit nog maar het absolute begin is op de levensweg van Bitcoin. Echter kan ik daar gruwelijk naast zitten, maar ach, dan is er voor mij verder ook weinig aan de hand.
Dat Altcoins op en neer gaan is duidelijk. Maar zonder altcoins, zonder de DeFi hype, zonder NFT hype, zonder meme coins, waren veel mensen al lang interesse in crypto verloren, en dat is dan dus inclusief Bitcoin. Andersom hebben altcoins Bitcoin nodig als de rots in de branding achtig iets.
Tja, dat heb ik vaker gelezen. Maar vooralsnog begint en eindigt iedere grootschalige crypto run met de bubble burst cycles van Bitcoin.
Dat mensen, instituten en bedrijven op dat feestje voor miljarden aan slingertjes en vlaggetjes met allerlei toffe usecases en blauwe logo's aan ophangen moeten zij weten.
Ondertussen stack ik nog steeds sats en geen NFT'S, meme coins of DeFi protocollen