forzaracing schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:12:
[...]
Waarom hyp. aflossen (veronderstel aan rente <2%) als je risicoloze US treasuries kan kopen aan 4% (via een of andere currency hedged ETF'je)
Zelf koop ik nu DTLE (US treasuries 20Y) - met idee dat rente binnen 3-5Y wel terug ergens rond 2% zal staan (omwille van serieuze recessie). Dan kan je ze met een mooie profit verkopen.
Precies, het zijn jouw veronderstellingen. Vanuit je eigen situatie is het misschien niet logisch, maar vanuit die van mij wel. Bottom-line: ik wil mijn hypotheek in 2032 klaar hebben. Met deze aflossing (en nog een paar die moeten komen) breng ik de aflossingsdag 11 jaar naar voren + bespaar 80% aan rentebetalingen. Dat brengt onder anderen ook balans in mijn risicoverdeling.
Daarnaast heb ik natuurlijk nog andere doelen, dus maak je geen zorgen. Ik zal nog genoeg aan investeringen kunnen doen, geld verbrassen aan vakanties, buy high sell low met cryptomuntjes, etc. etc. etc.
jasper7878 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:12:
[...]
ik los ook extra af op hypotheek, maar ik vraag me steeds meer af of da wel verstandig is. door de inflatie word je schuld verhoudingsgewijs lager, en zou ik nu dat geld investeren, kan dat op een termijn tot laten we zeggen 5 jaar niet verveelvuldigen, en daarmee je hyp. aflossen....
Qua opbrengst kan het dom zijn (4% opbrengst uit assets, <2.x% rente op hyp), qua risicoverdeling van je totale portfolio en rust vind ik het momenteel slim.
Zoals hierboven gezegd: Ik wil niet teveel onzekerheid, dus ik zorg dat ik ook met zekerheid investeer.
NB ik los niet af door mijn maandbedrag te verlagen, maar door mijn looptijd te verkorten. Het ingelegde bedrag (in annuiteit) levert over de komende 10 jaar zoveel op dat dat hypotheekdeel 11 jaar eerder is afgelost. Als je kan kiezen tussen hypotheekbedrag verlagen of looptijd verkorten, kies dan ALTIJD voor die laatste. Dat scheelt ENORM veel rente en je geld werkt als een investering, zij het binnen je hypotheek.
[
Voor 34% gewijzigd door
MicroWhale op 26-09-2022 10:42
]
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.