Leuke post! Ik heb Sorare toen het net uitkwam even geprobeerd maar kon er niet lekker in komen. Maar dat lag aan mij, de "game" heeft een geweldig potentieel maar is voor mij iets teveel P2W. Maar het is wel erg leuk om te proberen een mooie cent te verdienen.miikebtc schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:35:
[...]
Mooi voorbeeld inderdaad! De enige manier waarop ik momenteel in aanraking kom met NFT's is ook in relatie tot gaming. Namelijk op het platform Sorare, een fantasy-football spel met een gaming (a la fantasy sports) en collectability element (a la Panina plaatjes).
Kort samengevat - en ik hoop niet dat dit overkomt als een shill - Je koopt een NFT van een speler en vormt van 5 spelers een team. Hiermee speel je ieder weekend mee in toernooien tegen teams van anderen. Op basis van de prestaties in real life scoren je spelers een x-aantal punten. Behaal je daarmee een bepaalde plek op de ranglijst, win je een nieuwe speler of een andere prijs (o.a. Ethereum of tickets voor wedstrijden, etc.). Zodra je een NFT van een speler hebt, blijven de scores na bijvoorbeeld een transfer naar een andere club ook gelden. Per seizoen worden er door het platform een x-aantal NFT's per speler gemint, waarbij er verschillende niveaus qua rarity zijn. Deze kunnen door het gebruik van de blokchain ook buiten het platform worden verkocht, al is de collectability nog niet dermate ontwikkeld dat dit tot nu toe ook echt toegevoegde waarde heeft.
Al met al is de vraag inderdaad in hoeverre het NFT-element op de lange termijn echt een probleemoplossende usecase is, hoewel hier in het geval van collectability natuurlijk wel iets voor te zeggen valt. Al denk ik wel dat als je kijkt naar de populariteit van fantasy-sports games het een enorme potentie heeft, zo is vorig jaar de unieke editie van een van de topspelers (Erling Haaland voor de voetbalvolgers) voor meer dan 600k geveild.
In deze context zal de potentie ook afhangen van hoe het collectability element zich ontwikkelt. Dat geldt denk ik echter voor de gehele NFT-wereld.
En je hebt gelijk, dit is absoluut geen probleem oplossende use-case, maar als we die definitie gaan loslaten op elke crypto, dan kan er een streep door heel veel verschillende cryptocoins, ook in de top 100, zelfs in de top 10.
AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W
:strip_exif()/f/image/Xoi9g0pm8ceed6l240pS4Kt1.jpg?f=fotoalbum_large)