mrmrmr schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:32:
@
vanaalten Waar ik bezwaar tegen maak is dat je niet zonder bewijs iets mag aannemen. Het is een cirkelredenering: grote biljetten worden gebruikt bij zwart geld. Het is zwart geld omdat grote biljetten zijn gebruikt. Je bevestigt zo je niet onderbouwde stelling door aan te nemen dat die waar is. Uiteraard voldoet het helemaal niet aan de regels van statistiek als je resultaten uit een niet-selecte proef als bewijs naar voren brengt.
Sinds jaar en dag is het in democratiëen gebruikelijk om alleen in bewezen zaken te veroordelen. Daar voldoet flink wat antiwitwaswetgeving niet aan. Die gaat uit van schuld. Daar gaat het mis wat mij betreft.
Hmmm, ik ken die wetgeving niet in detail, geen idee of die uit gaat van schuld.
Waar ik wat moeite mee heb in dit topic is dat er wat zwart/wit gepraat lijkt te worden, of in elk geval voelt het voor mij zo: "er zijn legitieme redenen om veel contant geld te hebben, DUS hij zou niet vast moeten zitten".
Ik snap ook wel dat er veel zwart geld is, en ik juich een veroordeling toe als daadwerkelijk bewezen is dat er geen belasting over is betaald. Iedereen moet belasting betalen, ook rijke mensen met zwart geld. Welbekend is dat dit vaak wordt ontdoken of ontweken, maar de huidige regering heeft ook boter op het hoofd dat ze dat belastingtechnisch mogelijk maken.
Ik ken iemand die in de jaren '50 en '60 bij een bank heeft gewerkt en de verhalen die daaruit komen over de gang van zaken destijds klinken nu volstrekt belachelijk in de oren. Niettemin blijf ik bij mijn stelling dat je niet iemand kunt aanwijzen als verdacht alleen vanwege het bezit van grote biljetten. Die grote biljetten zijn legaal uitgegeven door de overheid en de stuwende kracht om alles maar te digitaliseren gaat nog voor grote problemen zorgen in de toekomst is mijn persoonlijke overtuiging.
Ik denk eigenlijk dat wij qua mening helemaal niet zo ver van elkaar af zitten.
Het lijkt mij dat 'context' ook een rol hierin speelt. Als ik de lokale blokker uitloop met een 24cm koksmes in m'n tas, dan zal er niet raar opgekeken worden. Als ik met datzelfde mes in m'n tas naar een wedstrijd Feyenoord-Ajax ga, dan heb ik wat uit te leggen aan de plaatselijke politie.
Zelfde als ik een breekijzer gebruik in m'n eigen achtertuin, of als ik met datzelfde werktuig 's-nachts om drie uur door de binnenstad slenter: met een goed verhaal geen probleem, maar je hebt wat uit te leggen (en dus ben je in eerste instantie wel verdacht).
Zo zal het geen grote vraagtekens oproepen als ik 1 biljet van 200 euro in m'n huis heb, maar als er duizend van die biljetten liggen is dat - zeker in het geval van een gewone burger - toch vreemd. En net als met een koksmes of breekijzer: met een aannemelijk verhaal zal er niets aan de hand zijn.
Enige is: als je nou
geen aannemelijk verhaal hebt om de aanwezigheid van grote hoeveelheid contact geld te verklaren, ben je dan automatisch schuldig aan belastingontduiking, witwassen of zo? Als ik je commentaar over de anti-witwas-wet lees blijkbaar wel. En ja, het is eng als een wet uitgaat van 'schuldig tenzij'... ook voor mij voelt dat wat dubieus, maar kan er ook wel wat begrip voor hebben.