Jumbo-topman Van Eerd vast als verdachte in witwaszaak

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 19:39
Jazzy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:41:
[...]
Los van het feit dat er geen enkel feit bekend is, wat maakt dit zo interessant dat er een boek van uit moet komen?
De CEO van één van de grootste familiebedrijven van Nederland die na een groei van 400 mio omzet in 2002 naar bijna 10 miljard in 2021 vervolgens op zo'n manier ten onder gaat?

Dat is al voordat de feiten bekend zijn smullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
PLAE schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:49:
Hier moet toch ooit een boek uit voortkomen om van te smullen.
En een tv serie. Het kan niet anders dan dat producenten er al mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
CornermanNL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:36:
[...]

Contant is helemaal niet verdacht, het is de lobby van de banken die ervoor zorgt dat cashloos de norm wordt, het kost banken namelijk geld. Contant heeft een functie, een die banken liever niet faciliteren omdat het ze geld kost en ze moeten daadwerkelijk geld van de balans afhalen als ze het uitgeven. En zo zijn er meer partijen die baat hebben bij cashloos. Dat Frits meerdere tonnen cash heeft liggen kan prima te verklaren zijn. En als de boekhouding klopt is er niets aan de hand. Dat is in dit geval de vraag uiteraard.

Maar cash voorhanden hebben dat is niet verdacht. Dat staat daar helemaal los van.

Interessant boek hierover is :https://www.goodreads.com/book/show/59314672-cloudmoney
Als het prima is te verklaren is het toch op z'n minst opvallend dat je eigen familie je laat vallen en inruilt voor een "buitenstaander".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:18

sjaool

Every life should have 9 cats

(jarig!)
Frame164 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:59:
[...]

En een tv serie. Het kan niet anders dan dat producenten er al mee bezig zijn.
Ik denk dat die serie heel saai wordt aangezien Van Eerd niet een van de hoofdrolspelers zal zijn. Hij is erbij betrokken maar geen hoofddader wat ik uit begrepen heb. Het kan best zijn dat als alles straks duidelijk is dat hij helemaal niks verkeerds gedaan heeft maar altijd te goeder trouw gehandeld heeft.

Al met al duurt het wel erg lang voordat er meer naar buiten komt over deze zaak.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 09:10
sjaool schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:18:

Al met al duurt het wel erg lang voordat er meer naar buiten komt over deze zaak.
Dit!

De man is verdacht gemaakt, vastgezet, heeft hangende de aanklacht geen enkele mogelijkheid om zich te verdedigen en inmiddels zijn we al meer dan een half jaar verder. Schandalig van het OM!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:05
coelho schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:58:
[...]

Dit!

De man is verdacht gemaakt, vastgezet, heeft hangende de aanklacht geen enkele mogelijkheid om zich te verdedigen en inmiddels zijn we al meer dan een half jaar verder. Schandalig van het OM!
De man zal toch wel de mogelijkheid gehad hebben om zijn advocaat te bellen :? En als hij zich geroepen voelt om in de media in te gaan op de beschuldigingen, geloof ik ook niet dat het OM hem tegenhoudt... Maar ik denk eerder dat zijn advocaat dat afraadt.
Dergelijke onderzoeken duren nu eenmaal lang, en het OM kan er verder weinig aan doen dat een en ander in de media komt. Volgens mij hebben zij weinig tot geen inhoudelijk informatie over de zaak aan de pers gegeven.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
coelho schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:58:
[...]

Dit!

Van Eerd houdt zich even op de achtergrond. Hij wordt gewoon in het wild in Veghel gespot, maar blijft even bewust uit de publiciteit. Jumbo draait gewoon door, Hema draait gewoon door en de familie holding draait ook gewoon door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:25

Croga

The Unreasonable Man

Wild Chocolate schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:13:
Dergelijke onderzoeken duren nu eenmaal lang, en het OM kan er verder weinig aan doen dat een en ander in de media komt. Volgens mij hebben zij weinig tot geen inhoudelijk informatie over de zaak aan de pers gegeven.
Ten eerste kan het OM daar wel degelijk wat aan doen; gewoon niet iemand arresteren voordat ze de zaak rond hebben. Dat an sich heeft er voor gezorgd dat de pers geïnformeerd werd en dus heeft het OM dat, weliswaar indirect, wel degelijk gedaan.

Het is van de zotte dat na een arrestatie er zo lang overheen gaat. Een rechter zal dat het OM ook zeker kwalijk nemen als dit ooit voor een rechter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Croga schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:23:
[...]

Ten eerste kan het OM daar wel degelijk wat aan doen; gewoon niet iemand arresteren voordat ze de zaak rond hebben. Dat an sich heeft er voor gezorgd dat de pers geïnformeerd werd en dus heeft het OM dat, weliswaar indirect, wel degelijk gedaan.

Het is van de zotte dat na een arrestatie er zo lang overheen gaat. Een rechter zal dat het OM ook zeker kwalijk nemen als dit ooit voor een rechter komt.
Een dergelijk onderzoek waarvoor men de administratie van verdachten nodig heeft, en waarbij verdachten even niet met elkaar moeten kunnen overleggen, kunnen natuurlijk niet zonder het verrassingseffect van de arrestaties en huiszoekingen. Verdachten worden niet voor niets in beperking gezet...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:23:
[...]

Ten eerste kan het OM daar wel degelijk wat aan doen; gewoon niet iemand arresteren voordat ze de zaak rond hebben.
Dat kan helemaal niet, omdat ook de verdachte onderzoekswensen kan indienen. Daarnaast is het voor het onderzoek ook van belang wat de verdachte mededeelt, of wat er bij (digitaal) onderzoek wordt gevonden in het kader van bijvoorbeeld een doorzoeking.
Ook dat is niet waar. Een redelijke termijn is 2 jaar, maar bij complexe zaken mag dat langer duren. En als het langer duurt, dan betekent dat niet automatisch dat daar gevolgen aan worden verbonden. De context, naast onderzoekscomplexiteit, is ook daar van belang.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Al die zaken duren zo lang, verschil is dat Frits de voorpagina haalt en Willem van de lokale autohandelaar misschien de derde pagina van het lokale zondagse advertentiekrantje.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Lees net dat er in totaal 445.000 Euro aan biljetten van 500 en 200 gevonden zijn. Dat valt mij nog erg mee. Het lijkt mij niet zo gek dat je als miljonair en handelaar / liefhebber van dure auto's een dergelijke hap contant geld in huis hebt........

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:27
AvK schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:05:
Lees net dat er in totaal 445.000 Euro aan biljetten van 500 en 200 gevonden zijn. Dat valt mij nog erg mee. Het lijkt mij niet zo gek dat je als miljonair en handelaar / liefhebber van dure auto's een dergelijke hap contant geld in huis hebt........
Ik denk dat ik in verhouding tot onze inkomens meer contact thuis heb liggen! :P

Anoniem: 1986520

Natuurlijk wel… er is geen enkele reden om zulke transacties in contanten af te rekenen, en dan die contanten ook nog aan te houden. Behalve als je niet wilt dat het zichtbaar is.

En dan ook nog op verschillende locaties bewaard…

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 14-09-2023 10:11 ]

• Wild Chocolate
Zoas ik in het begin van dit topic al eens schreef, als hij het gewoon heeft opgegeven bij zijn belastingaangifte, hoeft hij zich nergens zorgen om te maken...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
Ik vind het altijd wel handig om een euro of 50 in cash te hebben om toch boodschappen te kunnen doen als er een pinstoring is. En ik weet dat boodschappen steeds duurder worden. Maar een volle kar kost nog lang geen 445000 euro.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Het zijn wel Jumbo prijzen hè.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:28
Volgens mij ben je in Nederland standaard een witwasser als je al alleen maar een 200 of 500 biljet in bezit hebt. Als hij het in 50 biljetten had liggen was er een stuk minder aan de hand geweest, zeker met zijn vermogen. Zie: https://www.rabobank.nl/b...ilig-gebruik-contant-geld

Puur en alleen omdat criminelen sneller geld kunnen verschuiven als het in 200 en 500 biljetten verstuurd wordt, ben jij bijna standaard een crimineel als je zo'n biljet in bezit hebt. En in Oostenrijk betaal je er boven op de berg een biertje mee en niemand die er naar omkijkt. (de 200 versie, zelf getest) :P

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

Barrycade

Through the...

Biljetten van 500 en 200 staan er om bekend om veel te worden gebruikt in de handel inderdaad.

Maar dan meestal wel in de handel waar er losjes met overheidstoezicht wordt omgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
dehardstyler schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:18:
[...]

Puur en alleen omdat criminelen sneller geld kunnen verschuiven als het in 200 en 500 biljetten verstuurd wordt, ben jij bijna standaard een crimineel als je zo'n biljet in bezit hebt. En in Oostenrijk betaal je er boven op de berg een biertje mee en niemand die er naar omkijkt. (de 200 versie, zelf getest) :P
Sterker nog: Na de apres-ski heb je die 200 euro er ook helemaal doorheen gejaagd :D

dehardstyler schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:18:
[...]
Volgens mij ben je in Nederland standaard een witwasser als je al alleen maar een 200 of 500 biljet in bezit hebt.
Niet overdrijven… het is slechts een indicatie.

En aangezien die biljetten niet in automaten zitten best een goede, de meeste ervan worden in NL niet gebruikt voor legale transacties.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Maar als die biljetten niet courant zijn, en dus moeilijk in de bovenwereld uit te geven zijn, hoe kan je ze dan wel gebruiken voor transacties in onroerend goed, autohandel, (onverklaarbare) contante stortingen en sponsorcontracten in de motorcrosssport. (ik quote uit het nu.nl artikel in de TS). Bv Als je iemand sponsort zal ie het willen uitgeven en dan staat die er met 200 en 500 biljetten in zijn handen.

Everything is better with Bluetooth

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

jeanj schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:40:
Maar als die biljetten niet courant zijn, en dus moeilijk in de bovenwereld uit te geven zijn, hoe kan je ze dan wel gebruiken voor transacties in onroerend goed, autohandel, (onverklaarbare) contante stortingen en sponsorcontracten in de motorcrosssport. (ik quote uit het nu.nl artikel in de TS). Bv Als je iemand sponsort zal ie het willen uitgeven en dan staat die er met 200 en 500 biljetten in zijn handen.
Voor grotere betalingen is het gewoon geaccepteerd geld, als jij een TV gaat kopen in de Mediamarkt of BCC kun je daar zo 5x500eu voor neerleggen (met een extra bewaker die nog een keer extra je biljet controleert)
Bij koop/verkoop 2e hands auto's zal dat ook wel zo zijn, en als je dan 2e hands race auto's van 50k+ gaat afrekenen...

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is om koffertjes te vullen voor deals onder de tafel. niet normaal dus, want dat is vaak pikzwart geld

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:19
YakuzA schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:08:
[...]

Voor grotere betalingen is het gewoon geaccepteerd geld, als jij een TV gaat kopen in de Mediamarkt of BCC kun je daar zo 5x500eu voor neerleggen (met een extra bewaker die nog een keer extra je biljet controleert)
Bij koop/verkoop 2e hands auto's zal dat ook wel zo zijn, en als je dan 2e hands race auto's van 50k+ gaat afrekenen...
Een TV nog daargelaten, maar daar heb je geen 4 ton voor nodig.
Er zullen maar weinig garages zijn die 50k+ cash accepteren...
Wellicht onderlinge handel, maar dan lijkt het al snel van beide kanten geen zuivere koffie.

Hij had wellicht beter een huis in bijvoorbeeld Monaco kunnen kopen, zoals ook veel gebeurt.

• Frame164
Oekiejoekie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:16:
[...]

Ik vind het altijd wel handig om een euro of 50 in cash te hebben om toch boodschappen te kunnen doen als er een pinstoring is. En ik weet dat boodschappen steeds duurder worden. Maar een volle kar kost nog lang geen 445000 euro.
De enige keer dat ik een pin storing heb meegemaakt was er een algehele data storing waardoor de kassa's ook uitgevallen waren....

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:57
Frame164 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:22:
[...]
De enige keer dat ik een pin storing heb meegemaakt was er een algehele data storing waardoor de kassa's ook uitgevallen waren....
Een pin storing is vaak niet tot 1 winkel gelimiteerd, niet vaak verbonden met de rest van de data, en dus kan cash geld heel makkelijk een goede back-up zijn. Loop je een winkel verder waar de kassa nog wel werkt.

• sjaool

sjaool

(jarig!)
Dat Van Eerd na een jaar onderzoek nog steeds niet weet waarvan hij beschuldigd wordt is eigenlijk best schandalig en een heel kwalijke zaak. Het vinden van contant geld in huis is bij dit soort mensen niet zo vreemd en dat de krant er dan ook nog "verstopt" van maakt, maakt het niet veel beter.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 15:14
YakuzA schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:08:
[...]

Voor elk 500 euro biljet dat je bij bijv. Rabo afstort kun je 5 euro aftikken vanwege de kosten van het onderzoek naar de herkomst van deze biljetten. Dat is alleen al een reden ze niet te willen accepteren. Iemand die zo'n tweedehands auto echt wil zal hem daarom echt niet laten schieten.

• Wild Chocolate
@sjaool Nou ja, zoals ik al schreef, als hij zijn contante vermogen gewoon netjes heeft opgegeven bij de belasting, hoeft hij zich geen zorgen te maken.

Ik denk dat hij zich wel zorgen maakt 😎

iRacing Profiel

• Oekiejoekie
sjaool schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:08:
Dat Van Eerd na een jaar onderzoek nog steeds niet weet waarvan hij beschuldigd wordt is eigenlijk best schandalig en een heel kwalijke zaak. Het vinden van contant geld in huis is bij dit soort mensen niet zo vreemd en dat de krant er dan ook nog "verstopt" van maakt, maakt het niet veel beter.
Ondernemers mogen contante bedragen boven de 10.000 euro niet meer aannemen. Iets met witwasregels...Maar oké, er zijn branches die daar wat flexibel mee om gaan. De autobranche bijvoorbeeld.

Nee, er is dus geen reden om 445.000 euro thuis te hebben liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

(jarig!)
Oekiejoekie schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:30:
[...]

Ondernemers mogen contante bedragen boven de 10.000 euro niet meer aannemen. Iets met witwasregels...Maar oké, er zijn branches die daar wat flexibel mee om gaan. De autobranche bijvoorbeeld.

Geen reden, maar het mag wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

Wanneer je zaken doet in heel Europa ligt dat wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
[...]

Mag best maar dan moet je wel onderzoek doen naar de klant en de herkomst van het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:55
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:32:
[...]

Niet overdrijven… het is slechts een indicatie.

En aangezien die biljetten niet in automaten zitten best een goede, de meeste ervan worden in NL niet gebruikt voor legale transacties.
Nou, ik hoorde recent nog van een kennis dat hij de grootste moeite had gehad met het storten van een paar briefjes van 200 bij de bank (dacht Rabo, maar kan ook ABN geweest zijn).
Die briefjes had hij 100% legaal verkregen bij notabene een staatsbedrijf. Maar uiteindelijk na al vele telefoontjes over en weer moest hij een videocall doen met de managers van de bank en van dat staatsbedrijf om de verdenkingen van crimineel geld weg te nemen. En dat ging om een bedrag onder de 10k volgens mij, ik weet de exacte bedragen niet. En dus puur omdat het in coupures van 200 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lapa schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:34:
[...]
Nou, ik hoorde recent nog van een kennis dat hij de grootste moeite had gehad met het storten van een paar briefjes van 200 bij de bank (dacht Rabo, maar kan ook ABN geweest zijn).
Er zal wel wat meer aan de hand zijn geweest…. Je kan deze coupures gewoon storten via de reguliere automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:55
Anoniem: 1986520 schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:38:
[...]

Er zal wel wat meer aan de hand zijn geweest…. Je kan deze coupures gewoon storten via de reguliere automaten.
Dat had hij ook gedaan en daarna kwam dus het hele circus op gang. Maar goed, ik weet ook niet veel meer details dan wat ik al schreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 1986520 schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:38:
[...]

Die automaten weten precies wat je stort en omdat je je bankpas ingegeven hebt ook wie dat stort. Op het moment dat de biljetten in de automaat zitten kan die beslissen om ze in te nemen en het bedrag niet op de bankrekening bij te schrijven.
En ja, dan mag je je melden bij de bank en uitleggen waar je dat geld vandaan hebt. Contant geld wordt in Nederland actief gecriminaliseerd (zie ook de bewoordingen van de Rabobank "Contant geld is anoniem en laat geen elektronische sporen na. Daarom is het gebruik ervan populair onder criminelen").
Ik weet niet hoor, maar contant geld is ook populair onder mensen zonder enige criminele contacten. Ik betaal er elke dag mee. Maar volgens de Rabobank ben ik dan een crimineel (ok, het staat er niet met zoveel woorden, maar toch).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Maasluip schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:46:
[...]
Ik weet niet hoor, maar contant geld is ook populair onder mensen zonder enige criminele contacten. Ik betaal er elke dag mee. Maar volgens de Rabobank ben ik dan een crimineel (ok, het staat er niet met zoveel woorden, maar toch).
Heerlijk overdreven weer…. Wanneer heb jij voor je normale gebruik een briefje van €200 in handen gehad?
Zelden of nooit dus omdat ze ook niet door automaten worden uitgegeven. Prima indicator dus.

En iemand met €450k in contanten in huis is gewoon 99% bezig met schimmige dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Anoniem: 1986520 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:51:
En iemand met €450k in contanten in huis is gewoon 99% bezig met schimmige dingen.
Miljonairs hebben vaak substantieel cash geld achter de hand voor noodgevallen. Zo bescherm je jezelf tegen de gevolgen van een bankrun en een financieelsysteemcrash. Als het geld daarvoor bedoeld is, zou het wel deels in kleine coupures en zelfs muntgeld moeten zijn. Maar ook betalen voor een huis zou moeten kunnen. Er zijn nog wel meer rampen denkbaar, zoals bij een EMP of zonnestorm waarbij alle digitale spullen stuk zijn. Je kunt dan niets meer digitaal betalen en geld opnemen kan ook niet meer. Het overheidsadvies is dan ook om geld in huis te hebben.

Wij hier in Europa zijn volkomen doorgeslagen met niet functionerende anti-witwas maatregelen. De enige die je zo pakt zijn domme criminelen en een flink deel van de bevolking met spaargeld in de EU lijdt eronder met deze heksenjacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:44
Anoniem: 1986520 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:51:
[...]

Heerlijk overdreven weer…. Wanneer heb jij voor je normale gebruik een briefje van €200 in handen gehad?
Zelden of nooit dus omdat ze ook niet door automaten worden uitgegeven. Prima indicator dus.

Een briefje van €200 is ook geen differentiator tussen wel/geen crimineel. Sterker nog, ik denk dat de meeste criminelen de Hollywood-truc doen van "ongemarkeerde biljetten, met niet-opeenvolgende serienummers, van $10".

Voor het gewicht van een volle duffelbag aan geld zijn €200 biljetten dan wel weer handig. 1 miljoen euro, in €10 biljetten gaat richting de ~100kg. Dus wanneer je je 20kg aan cocaine ingeruild hebt voor 100kg aan papier, en je zit te torsen aan die duffelbag om die achter in je auto te krijgen, dan zou je misschien willen dat je €200 biljetten gevraagd had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
mrmrmr schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:10:
[...]

Miljonairs hebben vaak substantieel cash geld achter de hand voor noodgevallen. Zo bescherm je jezelf tegen de gevolgen van een bankrun en een financieelsysteemcrash. Als het geld daarvoor bedoeld is, zou het wel deels in kleine coupures en zelfs muntgeld moeten zijn. Maar ook betalen voor een huis zou moeten kunnen.
Er is geen notaris die zo'n bedrag contant aan neemt voor een huis. En als het om huren gaat: Als de huurder contant wil betalen, dan klopt er iets niet. Vaak hebben ze dan groene vingers en zijn ze heel druk met een bepaald soort plantjes...
Er zijn nog wel meer rampen denkbaar, zoals bij een EMP of zonnestorm waarbij alle digitale spullen stuk zijn. Je kunt dan niets meer digitaal betalen en geld opnemen kan ook niet meer. Het overheidsadvies is dan ook om geld in huis te hebben.
445.000 euro is wel heel veel boodschappen he...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oekiejoekie schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:20:
[...]

Er is geen notaris die zo'n bedrag contant aan neemt voor een huis. En als het om huren gaat: Als de huurder contant wil betalen, dan klopt er iets niet. Vaak hebben ze dan groene vingers en zijn ze heel druk met een bepaald soort plantjes...

[...]

Bij de Aldi wel, bij de Jumbo minder :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 09:43

Nox

Noxiuz

Frits heeft een zeer aanzienlijk aantal F1 wagens. Die koop je niet bij de lokale Mercedes-dealer zeg maar. Het kan best dat de verkoper geen digitale transactie wenst, en een F1 wagen van enkele generaties terug kost nou eenmaal een dergelijk bedrag. Als er een wagen is die je nog niet hebt en je wilt je verzameling compleet hebben dan ben je best bereid een half miljoen cash mee te nemen. Als je dan met tientjes aan komt zetten is dat nogal een gesjouw (een miljoen in tientjes is hierboven al genoemd ~100kg, in biljetten van 200 zal dat een kleine 10kg zijn en als je mixt met biljetten van 500 nog minder).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:20:
Er is geen notaris die zo'n bedrag contant aan neemt voor een huis.

Je moet denken aan noodsituaties die ontwrichten. Een notaris is dan van geen belang. Als de zonnestorm van 2012 de aarde vol geraakt had was het leed niet te overzien geweest en herstel langzaam. Boodschappen suggereert een werkend voedseldistributiesysteem, maar dat kan ook plat komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

boxlessness schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:11:
[...]
Een briefje van €200 is ook geen differentiator tussen wel/geen crimineel.
En dat is het in de praktijk dus gewoon wel…. Incidenteel zal je er in het normale betalingsverkeer een keer mee te maken hebben wellicht. Maar structureel en in grotere hoeveelheden gewoon niet (in NL).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Nox schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:33:
Frits heeft een zeer aanzienlijk aantal F1 wagens. Die koop je niet bij de lokale Mercedes-dealer zeg maar. Het kan best dat de verkoper geen digitale transactie wenst, en een F1 wagen van enkele generaties terug kost nou eenmaal een dergelijk bedrag. Als er een wagen is die je nog niet hebt en je wilt je verzameling compleet hebben dan ben je best bereid een half miljoen cash mee te nemen. Als je dan met tientjes aan komt zetten is dat nogal een gesjouw (een miljoen in tientjes is hierboven al genoemd ~100kg, in biljetten van 200 zal dat een kleine 10kg zijn en als je mixt met biljetten van 500 nog minder).
Je kunt het proberen goed te praten maar als het gewoon wit geld was, was er helemaal niets aan de hand geweest. Het feit dat er nu wel wat aan de hand is zegt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Frame164 schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:10:
[...]

Je kunt het proberen goed te praten maar als het gewoon wit geld was, was er helemaal niets aan de hand geweest. Het feit dat er nu wel wat aan de hand is zegt genoeg.
Wat is er aan de hand dan? Volgens mij ben je in Nederland onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. En volgens mij is er alleen een onderzoek gaande, en is Frits van Eerd nog niet eens aangeklaagd...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 11:43

Herman

FP ProMod
Wild Chocolate schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:26:
@sjaool Nou ja, zoals ik al schreef, als hij zijn contante vermogen gewoon netjes heeft opgegeven bij de belasting, hoeft hij zich geen zorgen te maken.

Ik denk dat hij zich wel zorgen maakt 😎
Dat is niet helemaal juist. Bij dergelijke bedragen is het ook van belang dat je de herkomst kunt onderbouwen. Zakken vol met geld in de slaapkamer hebben is gewoon verdacht. Het betekent niet meteen dat je schuldig bent aan iets, maar je moet wel met een goed verhaal komen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Wild Chocolate schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:14:
[...]

Wat is er aan de hand dan? Volgens mij ben je in Nederland onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. En volgens mij is er alleen een onderzoek gaande, en is Frits van Eerd nog niet eens aangeklaagd...
Het is hier een forum, geen rechtszaak. :) We speculeren gewoon een beetje op basis van de beschikbare informatie, de één door een logische verklaring te bedenken die op onschuld kan duiden, de ander door te benoemen dat het op zijn minste verdacht is.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Als Frits een volledige en correcte administratie van zijn cash transacties en cash saldi zou hebben en op eerste verzoek zou overleggen aan de betrokken instanties dan zouden deze ook in no-time klaar zijn.

Je zou denken dat reputatie bovenaan staat, maar blijkbaar staat meedoen in bepaalde circuits bovenaan. Dat is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Jazzy schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:22:
[...]
Het is hier een forum, geen rechtszaak. :) We speculeren gewoon een beetje op basis van de beschikbare informatie, de één door een logische verklaring te bedenken die op onschuld kan duiden, de ander door te benoemen dat het op zijn minste verdacht is.
Tuurlijk, en daar doe ik ook aan mee. Maar om dan "als het OM het een probleem vindt" als feitenbasis te gebruiken, gaat me dan weer net te ver >:)

Speculeren over de onschuld van FvE is wat dat betreft net zo legitiem als speculeren over zijn schuld. Dus om dan een dergelijk argument aan te dragen om iemand's mening af te serveren...

[ Voor 17% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-09-2023 15:26 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
[...]

Ik lees het meer als een verklaring, niet als goed praten.

In verzamelaarskringen gebeurt het nodige onder de radar. Dat zal met exclusieve (race)auto's niet anders zijn. Van veel van het geld zal het moeilijk zijn om te achterhalen waar het vandaan komt en of Van Eerd ter goeder trouw gehandeld heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 09:43

Nox

Noxiuz

[...]

Ik praat niks goed, ik geef een voorbeeld van een verklaring die plausibel is voor Frits' situatie.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 09:10
Frits is multimulti miljonair of zelfs miljardair (pin me daar even niet op vast). Waarom zou zo iemand moeite doen om over een half miljoen geen belasting te betalen? Dat is in verhouding net zoveel als Jan Modaal die de 100 euro in zijn portemonnee niet opgeeft. Ik denk nog steeds dat hij bij gebrek aan overtuigend bewijs mag gaan lopen, waarbij zijn imago wel besmeurd is geraakt.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
coelho schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 00:13:
Frits is multimulti miljonair of zelfs miljardair (pin me daar even niet op vast). Waarom zou zo iemand moeite doen om over een half miljoen geen belasting te betalen? Dat is in verhouding net zoveel als Jan Modaal die de 100 euro in zijn portemonnee niet opgeeft. Ik denk nog steeds dat hij bij gebrek aan overtuigend bewijs mag gaan lopen, waarbij zijn imago wel besmeurd is geraakt.
De ratio erachter ontgaat mij ook, maar het zou me inmiddels verbazen als hij hier, strafrechtelijk gezien, ongeschonden uitkomt.

In theorie zou het natuurlijk kunnen dat hij dat cash geld gewoon kan verantwoorden en alles netjes heeft opgegeven aan de belastingdienst. In de praktijk acht ik die kans vrij klein...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Strafrechtelijk zal het allemaal wel meevallen….. hij heeft genoeg middelen om wat goede juristen in te zetten tegen het tweederangsniveau van het OM. En dit soort zaken zijn dan ook nog eens lastig rond te krijgen. Je kan je natuurlijk ook afvragen of OM capaciteit hier wel zinvol besteedt wordt.

Wellicht dat hij nog wat actie van de fiod kan verwachten, maar ook die kunnen tegenwoordig geen vuist meer maken tegen het echte kapitaal.

Hij is inmiddels wel van zijn voetstuk gevallen, geen echte rol meer bij Jumbo en al zijn sponsor hobby’s zijn ook beeindigd. Flinke reputatieschade voor hemzelf en Jumbo en daar zal het wel bij blijven.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 19-09-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:03:
Strafrechtelijk zal het allemaal wel meevallen….. hij heeft genoeg middelen om wat goede juristen in te zetten tegen het tweederangsniveau van het OM. En dit soort zaken zijn dan ook nog eens lastig rond te krijgen. Je kan je natuurlijk ook afvragen of OM capaciteit hier wel zinvol besteedt wordt.

Wellicht dat hij nog wat actie van de fiod kan verwachten, maar ook die kunnen tegenwoordig geen vuist meer maken tegen het echte kapitaal.

Hij is inmiddels wel van zijn voetstuk gevallen, geen echte rol meer bij Jumbo en al zijn sponsor hobby’s zijn ook beeindigd. Flinke reputatieschade voor hemzelf en Jumbo en daar zal het wel bij blijven.
Hoezo lastig rond te krijgen? Volgens mij is het bij vermogensdelicten zo, dat jij moet aantonen dat je het geld legaal hebt ontvangen en gebruikt. Omgekeerde bewijslast dus. Ik zou het vermogen van het OM en de FIOD om dit soort zaken aan te pakken, niet onderschatten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:38
Er zijn genoeg autohandelaren die met 50.000 euro rondlopen en zodra ze een leuke auto zien kopen ze die meteen contant. Of mag dat ook al niet meer. Moet de overheid echt overal zijn neus insteken? Als ik een Rolex heb liggen (ken mensen die hebben er wel meer dan een) en die verkoop je aan een vriendje of een bekende dan kan het cash of via een overschrijving. Maar in die kringen meestal wel cash en eerlijk verdiend. Koop en verkoop en je verdient wat. De overheid kan beter naar hun eigen uitgaven kijken en al het geld wat ze over de balk smijten. Toeslagenaffaire bijvoorbeeld. Als ze iedereen gewoon 100.000 euro hadden gegeven, was het nu klaar. Nee hoor, rapport naar rapport en al die consultants maar rekeningen schrijven de hele dag.................. Dat zijn pas vermogensdelicten.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
coelho schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 00:13:
Ik verwacht niet dat belastingontduiking het doel is geweest. Zal eerder gaan over niet-gedefinineerde geldstromen. Waar komt dat contante geld vandaan? Zijn er auto's contant betaald? Is dat geld door de koper op rechtmatige wijzige verkregen? Als het om crimineel geld gaat, heeft Van Eerd veel uit te leggen. Want dan heeft hij mogelijk meegewerkt aan witwassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
aveenhuysen schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:22:
Er zijn genoeg autohandelaren die met 50.000 euro rondlopen en zodra ze een leuke auto zien kopen ze die meteen contant. Of mag dat ook al niet meer. Moet de overheid echt overal zijn neus insteken? Als ik een Rolex heb liggen (ken mensen die hebben er wel meer dan een) en die verkoop je aan een vriendje of een bekende dan kan het cash of via een overschrijving. Maar in die kringen meestal wel cash en eerlijk verdiend. Koop en verkoop en je verdient wat. De overheid kan beter naar hun eigen uitgaven kijken en al het geld wat ze over de balk smijten. Toeslagenaffaire bijvoorbeeld. Als ze iedereen gewoon 100.000 euro hadden gegeven, was het nu klaar. Nee hoor, rapport naar rapport en al die consultants maar rekeningen schrijven de hele dag.................. Dat zijn pas vermogensdelicten.
Als je gewoon een schriftje, excel, whatever bijhoudt met een sluitend overzicht van transacties dan heb je eigenlijk nooit een probleem. Zeg maar zoals je normaal zaken doet in de beschaafde (boven)wereld.

Dit soort onderzoeken begint eigenlijk nooit bij gebruik van cash. Het begint bij het deelnemen aan verdachte transacties en verkeren in grijze kringen. Zeg maar het soort waar de meeste mensen gezonde afstand van houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Er zijn genoeg autohandelaren die met 50.000 euro rondlopen en zodra ze een leuke auto zien kopen ze die meteen contant. Of mag dat ook al niet meer. Moet de overheid echt overal zijn neus insteken? Als ik een Rolex heb liggen (ken mensen die hebben er wel meer dan een) en die verkoop je aan een vriendje of een bekende dan kan het cash of via een overschrijving. Maar in die kringen meestal wel cash en eerlijk verdiend. Koop en verkoop en je verdient wat.
Nee, dat mag niet meer. Dat zijn veel te interessante geldstromen om crimineel geld wit te wassen. En ja, ik snap dat dat vervelend is voor het overgrote deel dat het geld wel eerlijk verdient heeft.
De overheid kan beter naar hun eigen uitgaven kijken en al het geld wat ze over de balk smijten. Toeslagenaffaire bijvoorbeeld. Als ze iedereen gewoon 100.000 euro hadden gegeven, was het nu klaar. Nee hoor, rapport naar rapport en al die consultants maar rekeningen schrijven de hele dag.................. Dat zijn pas vermogensdelicten.
Whataboutisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er zijn genoeg autohandelaren die met 50.000 euro rondlopen en zodra ze een leuke auto zien kopen ze die meteen contant. Of mag dat ook al niet meer. Moet de overheid echt overal zijn neus insteken?
Nee en ja. Want crimineel he?
En 50.000 euro overmaken kan ook niet meer zomaar (tenminste bij mijn Rabobank), meer dan 5.000 euro moet je eerst aanvragen en pas na 4 uur mag je de overboeking doen.
Zogezegd ook ter bescherming van de burger, want criminelen die jou proberen te verlokken grote overboekingen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Er zijn genoeg autohandelaren die met 50.000 euro rondlopen en zodra ze een leuke auto zien kopen ze die meteen contant. Of mag dat ook al niet meer.
Nee, dat mag al een tijdje niet meer.
Moet de overheid echt overal zijn neus insteken?
Ja, want er gaan te veel schimmige geldstromen in om, waarbij geen zicht is op de belastingafdrachten. En de overheid financieel benadelen is een flink misdrijf.
Als ik een Rolex heb liggen (ken mensen die hebben er wel meer dan een) en die verkoop je aan een vriendje of een bekende dan kan het cash of via een overschrijving. Maar in die kringen meestal wel cash en eerlijk verdiend.
Daar kan je veel van vinden, maar dan moet er een duidelijke herkomst zijn van dat eerlijk verdiende geld. Indien het eerlijk verdiend is, dan staat het op een bankrekening. Overschrijvingen van grote bedragen kunnen gewoon hoor, mits van te voren even aangegeven bij de bank.
Volgens de belastingdienst ben je een verkopende partij wanneer je meer dan 30 transacties of meer dan 2k per jaar aan private verkopen doet. Dus een paar keer per jaar een rolexje verpatsen en wat geld verdienen moet je eigenlijk aangeven bij de overheid en btw over afdragen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Maar...waarom? Waarom zou je een auto met 50K aan cash willen kopen? En continu met 50K op zak willen rondlopen?

Je zult toch de papierwinkel in orde moeten maken. Dus traceerbaar is het toch altijd. Waarom zou je dan willen leuren met tig biljetten?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:38
Jeroenneman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:47:
[...]

Maar...waarom? Waarom zou je een auto met 50K aan cash willen kopen? En continu met 50K op zak willen rondlopen?

Je zult toch de papierwinkel in orde moeten maken. Dus traceerbaar is het toch altijd. Waarom zou je dan willen leuren met tig biljetten?
Is er een hoop veranderd in de laatste jaren, maar vroeger wat het normaal. Jaren 80 - 90, maar ja tegenwoordig mag je niks meer of de overheid moet een graantje meepikken. Ze hebben z'on begrotingstekort dus ja dan moet je het ergens vandaan halen. Dus pluk de burger maar kaal................

Alsof de overheid de boel op orde heeft, kijk alleen maar naar de mondkapjes deal..........

Betreffende Van Eerd geen idee waar het vandaan komt en misschien lag het er al jaren. We wachten het maar rustig af, maar vast niet de enige met een kluis vol geld 8)

[ Voor 5% gewijzigd door aveenhuysen op 19-09-2023 11:52 ]

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Jeroenneman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:47:
[...]

Gewoonte en misschien ook wel een stukje stoerdoenerij. "Kijk mij eens zoveel contant geld op zak hebben." De één nog meer dan de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

aveenhuysen schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:50:
Is er een hoop veranderd in de laatste jaren, maar vroeger wat het normaal. Jaren 80 - 90, maar ja tegenwoordig mag je niks meer of de overheid moet een graantje meepikken. Ze hebben z'on begrotingstekort dus ja dan moet je het ergens vandaan halen. Dus pluk de burger maar kaal................
Dus omdat de overheid wilt graaien naar geld (wat ik sowieso een vreemde en eigenlijk best boude uitspraak vindt zonder gedegen onderbouwing), wordt iemand verdacht van witwas praktijken of hoort hij geen uitzonderlijke bedragen in cash in bezit te hebben? :? Ik weet niet waar je naar toe wilt, maar iets zegt me dat je beter eerst even ergens in kan verdiepen, voordat je dit soort uitspraken doet, die vooralsnog nergens op gebaseerd lijken te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 19-09-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:51
In het buitenland in de racerij (en andere sporten) gaat bij mijn weten nog een boel met cash geld. Zeker als je rallyteam bv aan Dakar meedoet staat niet in elke hut een pin-apparaat of een bonnetjesmachine.

Dat buitenland is overigens vaak ook nog vrij dichtbij, aangezien NL cash geld erg criminaliseert t.o.v. bijvoorbeeld Duitsland waar cash transacties nog veel normaler zijn.

Overigens is 50 euro na 20 jaar nog steeds de grootste coupure uit een automaat, terwijl de koopkracht ervan een stuk minder is...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Alsof de overheid de boel op orde heeft, kijk alleen maar naar de mondkapjes deal..........

Betreffende Van Eerd geen idee waar het vandaan komt en misschien lag het er al jaren. We wachten het maar rustig af, maar vast niet de enige met een kluis vol geld 8)
Ik snap niet zo goed wat dit te maken heeft met cash op zak of simpelweg overschrijving bij het kopen van een auto.

Wat bedoel je met "een graantje meepikken"? Of doel je op belastingontduiking?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Wild Chocolate schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:08:
[...]

Hoezo lastig rond te krijgen? Volgens mij is het bij vermogensdelicten zo, dat jij moet aantonen dat je het geld legaal hebt ontvangen en gebruikt. Omgekeerde bewijslast dus. Ik zou het vermogen van het OM en de FIOD om dit soort zaken aan te pakken, niet onderschatten.
Het falen van dit soort zaken is dat het enorm dure FIOD-onderzoeken zijn met dure forensische accountants. En dat er dan bij de rechtbank/het hof hooguit een werkstraf van 40 of 60 uur gegeven wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Dat zie je precies verkeerd om.
Net omdat het door al die contante betalingen veel te makkelijk gefaudeerd werd (voor €50k verkopen en maar €20k in de boeken schrijven, etc).

Let wel, belastingen zijn de basis van ons systeem. Ik zou zo ver durven gaan om te stellen dat geen belasting betalen gelijk staat aan het onthouden van voorzieningen en uitkeringen voor degenen die het het hardste nodig hebben.
In mijn voorbeeld hierboven kan van 1 frauduleuze transactie 1 maand een fatsoenlijk betaalde verpleegkundige, leraar, agent betaald worden, of van 5 mensen de bijstand €100/mnd omhoog.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• mrmrmr
  • Niet online
Frits van Eerd voor de rechter gesleept: 'Betaalde niet voor dure Mercedes'
Stapels geld gevonden in de slaapkamer van Frits van Eerd
https://archive.ph/N433G

Hoe kun je nu een conflict hebben over betalen voor een klassieke auto? Dat moet je toch op je bankrekening terug kunnen zien lijkt mij. De enige reden die ik kan bedenken dat er een conflict is dat er cash is betaald en er geen kwitantie is (gevonden). Cash betalen voor een dure klassieke auto is raar.

Welk geld?
Ruim 176.000 euro in een kluis in de slaapkamerkast.
Stapels met bankbiljetten in een andere slaapkamer en in zijn auto, 19.000 euro.
Persoonlijke raceteam van Van Eerd, RTN, ook nog eens 250.000 euro aan contanten op het terrein van Jumbo in Veghel.

Het bezit van kasgeldbedragen vind ik op zich niet vreemd, zoals ik al eerder heb vermeld. Kasgeld is nodig als backup voor digitale betalingen. Als je voor je raceteam snel een onderdeel nodig hebt kun je cash betalen zoals dat gebruikelijk in o.a. de VS. Of cash ontvangen als betaling per bank niet snel genoeg gaat, bijvoorbeeld vanuit het buitenland.

Grote biljetten als indicatie voor zwart geld zien is ronduit belachelijk. Daar zul je toch een echte reden voor nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-04 23:30

Amphiebietje

In de blubber

Het probleem is dat als die grote bedragen voornamelijk in coupures zijn die in NL niet verkrijgbaar zijn het wel de vraag oproept waar het dan wel vandaan komt...

In elk geval zal Racing Team Nederland wel niet bij de volgende Le Mans aanwezig zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:57
mrmrmr schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:22:
Het bezit van kasgeldbedragen vind ik op zich niet vreemd, zoals ik al eerder heb vermeld. Kasgeld is nodig als backup voor digitale betalingen. Als je voor je raceteam snel een onderdeel nodig hebt kun je cash betalen zoals dat gebruikelijk in o.a. de VS. Of cash ontvangen als betaling per bank niet snel genoeg gaat, bijvoorbeeld vanuit het buitenland.

Grote biljetten als indicatie voor zwart geld zien is ronduit belachelijk. Daar zul je toch een echte reden voor nodig hebben.
Het bezit van kasgeldbedragen is ook niet vreemd, kasgeld is nodig als je het zwart hebt gekregen en geen belasting er over wil betalen.

Mijn punt: er kunnen diverse redenen voor zijn en zwart geld is daar een mogelijke reden voor. Ik heb geen inzicht in de kans hier: hoe vaak zullen steenrijke mensen kasgeld hebben voor legitieme redenen en hoe vaak voor belastingontduiking? Stel dat het in 95% van de gevallen gaat om zwart geld, dan zou het in dit geval toch een duidelijke indicatie voor zwart geld zijn? Hoe dan ook: je wordt NIET de gevangenis in gegooid voor het bezit van kasgeld. Maar het is wel een reden om om uitleg te vragen en als je dat goed genoeg kan uitleggen is er niets aan de hand.

Hoe dan ook, dat kasgeld in huis is slechts bijzaak, lijkt mij. Er waren al redenen om een huiszoeking te doen, dus er waren al rode vlaggen voor het geld werd ontdekt. En die huiszoeking was om mogelijk bewijs te vinden om de redenen verder te ondersteunen - daarbij is kasgeld gevonden, maar we weten niet wat er nog meer is gevonden.

Zoals ik het zie: wij hier weten niet wat er aan verdachte zaken vooraf waren. Wij weten niet wat er aan extra bewijs gevonden is. Wij weten niet met welke reden er zoveel kasgeld in huis was.
En daarmee heb ik voor mijzelf geen reden om te twijfelen aan Van Eerd's schuld dan wel onschuld. Ik laat justitie gewoon maar z'n werk doen, t.z.t horen we vast meer. Vanaf de luie stoel hier heb ik in elk geval niet het inzicht in de feiten om meer mening te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@vanaalten Waar ik bezwaar tegen maak is dat je niet zonder bewijs iets mag aannemen. Het is een cirkelredenering: grote biljetten worden gebruikt bij zwart geld. Het is zwart geld omdat grote biljetten zijn gebruikt. Je bevestigt zo je niet onderbouwde stelling door aan te nemen dat die waar is. Uiteraard voldoet het helemaal niet aan de regels van statistiek als je resultaten uit een niet-selecte proef als bewijs naar voren brengt.

Sinds jaar en dag is het in democratiëen gebruikelijk om alleen in bewezen zaken te veroordelen. Daar voldoet flink wat antiwitwaswetgeving niet aan. Die gaat uit van schuld. Daar gaat het mis wat mij betreft.

Ik snap ook wel dat er veel zwart geld is, en ik juich een veroordeling toe als daadwerkelijk bewezen is dat er geen belasting over is betaald. Iedereen moet belasting betalen, ook rijke mensen met zwart geld. Welbekend is dat dit vaak wordt ontdoken of ontweken, maar de huidige regering heeft ook boter op het hoofd dat ze dat belastingtechnisch mogelijk maken.

Ik ken iemand die in de jaren '50 en '60 bij een bank heeft gewerkt en de verhalen die daaruit komen over de gang van zaken destijds klinken nu volstrekt belachelijk in de oren. Niettemin blijf ik bij mijn stelling dat je niet iemand kunt aanwijzen als verdacht alleen vanwege het bezit van grote biljetten. Die grote biljetten zijn legaal uitgegeven door de overheid en de stuwende kracht om alles maar te digitaliseren gaat nog voor grote problemen zorgen in de toekomst is mijn persoonlijke overtuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je lijkt het verschil tussen verdacht en veroordeeld niet helemaal te snappen….. hij is op dit moment gewoon verdachte, en dat is ook niet meer dan logisch.

En hoe meer er naar buiten komt, hoe bedenkelijker zijn handelen en zakenpartners worden. Of dat tot een veroordeling zal leiden is natuurlijk maar de vraag. Duidelijk is in ieder geval dat hij de Jumbo naam flink beschadigd heeft, daarom kunnen ze ook niet snel genoeg afscheid nemen van al zijn nevenactiviteiten/hobbyprojecten.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 29-09-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Anoniem: 1986520 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:37:
Je lijkt het verschil tussen verdacht en veroordeeld niet helemaal te snappen….. hij is op dit moment gewoon verdachte, en dat is ook niet meer dan logisch.
Je lijkt het artikel en mijn bezwaar niet gelezen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
mrmrmr schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:32:
@vanaalten Waar ik bezwaar tegen maak is dat je niet zonder bewijs iets mag aannemen. Het is een cirkelredenering: grote biljetten worden gebruikt bij zwart geld. Het is zwart geld omdat grote biljetten zijn gebruikt. Je bevestigt zo je niet onderbouwde stelling door aan te nemen dat die waar is. Uiteraard voldoet het helemaal niet aan de regels van statistiek als je resultaten uit een niet-selecte proef als bewijs naar voren brengt.

Sinds jaar en dag is het in democratiëen gebruikelijk om alleen in bewezen zaken te veroordelen. Daar voldoet flink wat antiwitwaswetgeving niet aan. Die gaat uit van schuld. Daar gaat het mis wat mij betreft.
Hmmm, ik ken die wetgeving niet in detail, geen idee of die uit gaat van schuld.
Waar ik wat moeite mee heb in dit topic is dat er wat zwart/wit gepraat lijkt te worden, of in elk geval voelt het voor mij zo: "er zijn legitieme redenen om veel contant geld te hebben, DUS hij zou niet vast moeten zitten".
Ik snap ook wel dat er veel zwart geld is, en ik juich een veroordeling toe als daadwerkelijk bewezen is dat er geen belasting over is betaald. Iedereen moet belasting betalen, ook rijke mensen met zwart geld. Welbekend is dat dit vaak wordt ontdoken of ontweken, maar de huidige regering heeft ook boter op het hoofd dat ze dat belastingtechnisch mogelijk maken.

Ik ken iemand die in de jaren '50 en '60 bij een bank heeft gewerkt en de verhalen die daaruit komen over de gang van zaken destijds klinken nu volstrekt belachelijk in de oren. Niettemin blijf ik bij mijn stelling dat je niet iemand kunt aanwijzen als verdacht alleen vanwege het bezit van grote biljetten. Die grote biljetten zijn legaal uitgegeven door de overheid en de stuwende kracht om alles maar te digitaliseren gaat nog voor grote problemen zorgen in de toekomst is mijn persoonlijke overtuiging.
Ik denk eigenlijk dat wij qua mening helemaal niet zo ver van elkaar af zitten. :)

Het lijkt mij dat 'context' ook een rol hierin speelt. Als ik de lokale blokker uitloop met een 24cm koksmes in m'n tas, dan zal er niet raar opgekeken worden. Als ik met datzelfde mes in m'n tas naar een wedstrijd Feyenoord-Ajax ga, dan heb ik wat uit te leggen aan de plaatselijke politie.
Zelfde als ik een breekijzer gebruik in m'n eigen achtertuin, of als ik met datzelfde werktuig 's-nachts om drie uur door de binnenstad slenter: met een goed verhaal geen probleem, maar je hebt wat uit te leggen (en dus ben je in eerste instantie wel verdacht).

Zo zal het geen grote vraagtekens oproepen als ik 1 biljet van 200 euro in m'n huis heb, maar als er duizend van die biljetten liggen is dat - zeker in het geval van een gewone burger - toch vreemd. En net als met een koksmes of breekijzer: met een aannemelijk verhaal zal er niets aan de hand zijn.

Enige is: als je nou geen aannemelijk verhaal hebt om de aanwezigheid van grote hoeveelheid contact geld te verklaren, ben je dan automatisch schuldig aan belastingontduiking, witwassen of zo? Als ik je commentaar over de anti-witwas-wet lees blijkbaar wel. En ja, het is eng als een wet uitgaat van 'schuldig tenzij'... ook voor mij voelt dat wat dubieus, maar kan er ook wel wat begrip voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik kan wel wat links geven van de omgekeerde bewijslast en het niet voldoen aan de onschuldpresumptie bij handhavers en OM:
https://ellentimmer.com/2021/02/03/wwft-478/
https://vaklunch.nl/geen-...ast-in-witwasonderzoeken/
https://www.ramnun.nl/specialisaties/witwassen/
https://kusteradvocatuur....en-ver-van-mijn-bed-show/
https://vvaa.law/een-verd...e-strijd-tegen-witwassen/
https://nl.linkedin.com/p...natie-de-weten-lelieveldt
Dit zijn niet mijn teksten, ze staan hier alleen om te helpen interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Volgens mij wordt bij dit soort (contante) bedragen standaard een verklaring over de herkomst verlangd. Als er een plausibele verklaring is: niks aan het handje, zo niet dan volgt een juridisch traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Volgens mij wordt bij dit soort (contante) bedragen standaard een verklaring over de herkomst verlangd. Als er een plausibele verklaring is: niks aan het handje, zo niet dan volgt een strafrechtelijk onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Maar... maar... enkel even een snelle scan door de eerste twee, maar als ik het goed lees heeft hier de Hoge Raad toch juist geoordeeld dat "Meer dan een concrete, verifieerbare en niet op voorhand hoogst onwaarschijnlijke verklaring mag niet worden verlangd van een verdachte.".
Dus ja, er mag een verklaring aan de verdachte worden gevraagd, maar dat hoeft alleen maar enigzins aannemelijk te zijn, geen concreet waterdicht bewijs.

En als ik het goed lees is het het Openbaar Ministerie die meer vraagt, die wel een waterdicht statement willen - maar goed, de *rechter* is uiteindelijk degene die verlangt dat de verklaring enigzins aannemelijk is.
(en OK, dit is bij de Hoge Raad gekomen omdat het Hof hier de fout in is gegaan door OOK meer te verwachten dan enkel enigzins aannemelijk - maar de Hoge Raad lijkt het hier wel op een redelijke manier aangepakt te hebben.

Dus ja, er zit een stuk 'omgekeerde bewijslast' in, in de wet, namelijk dat je wel met een verklaring moet komen voor een groot geldbedrag in contanten - maar meer dan een aannemelijke verklaring is niet nodig.
En ja: het OM gaat hier de fout mee in en sommige lagere rechters blijkbaar ook, maar is het uiteindelijk bij de Hoge Raad wel goedgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:17
bszz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:39:
Volgens mij wordt bij dit soort (contante) bedragen standaard een verklaring over de herkomst verlangd. Als er een plausibele verklaring is: niks aan het handje, zo niet dan volgt een juridisch traject.
Dat valt tegen.

Er wordt melding gemaakt door de bank (of andere meldingsplichtige instantie). Die melding wordt dan opgepakt door het FIU. Maar - die zijn sterk onderbemand. Er komen daar zoveel meldingen binnen dat ze de caseload lang niet aankunnen.

Natuurlijk, er is dat risico. Ik zou niet lekker slapen voor de eerste 5 jaar of zo. Maar de pakkans is niet eens zo groot.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 11:37
vanaalten schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:04:
Maar... maar... enkel even een snelle scan door de eerste twee, maar als ik het goed lees heeft hier de Hoge Raad toch juist geoordeeld dat "Meer dan een concrete, verifieerbare en niet op voorhand hoogst onwaarschijnlijke verklaring mag niet worden verlangd van een verdachte.".
Dus ja, er mag een verklaring aan de verdachte worden gevraagd, maar dat hoeft alleen maar enigzins aannemelijk te zijn, geen concreet waterdicht bewijs.
Het gaat iets verder dan dat. Als OM feiten en omstandigheden aandraagt die een vermoeden rechtvaardigen dat het niet anders kan zijn dan dat het voorwerp uit enig misdrijf afkomstig is, dan mag van de verdachte worden verlangd dat hij een concrete, verifieerbare en niet op voorhand hoogst onwaarschijnlijke verklaring geeft dat het voorwerp niet van misdrijf afkomstig is. Geeft hij zo'n verklaring, dan moet het OM nader onderzoek doen naar die verklaring. De rechter moet vervolgens, mede op basis van de resultaten van dat onderzoek, beoordelen of ondanks de verklaring van de verdachte het witwassen bewezen kan worden op de grond dat (het niet anders kan zijn dan dat) het voorwerp uit enig misdrijf afkomstig is.

Het enkele feit dat je een concrete, verifieerbare en niet op voorhand hoogst onwaarschijnlijke verklaring geeft, betekent dus dat het OM nader onderzoek moet doen. Het betekent niet dat die verklaring ook voor waar wordt aangenomen, dat hangt van de resultaten van het nader onderzoek af.

Be yourself, no matter what they say ...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Amphiebietje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:25:
Het probleem is dat als die grote bedragen voornamelijk in coupures zijn die in NL niet verkrijgbaar zijn het wel de vraag oproept waar het dan wel vandaan komt...
Mwah. Nu zijn ze in Nederland cash geld natuurlijk wel kneiterhard aan het criminaliseren, maar tot voor een paar jaar (voordat alle banken naar Geldmaat overgingen) had een heel groot deel van de Rabobank automaten 200 euro biljetten in de automaat en er waren zelfs een aantal waar de 500 uit kwam.
In België kwamen die ook gewoon uit de automaat, Belfius had in de meeste filialen wel een automaat met alle biljetten behalve de 200 en ook in Duitsland waren ze tot voor kort gewoon te vinden.

In Oostenrijk heb ik wel eens een krant gekocht met een biljet van 100 euro, er werd nog niet met de ogen geknipperd.

Het is dat de overheid al zo'n beetje omgekeerde bewijslast heeft ingevoerd met betrekking tot cash geld, maar ik zie helemaal niets wat alleen maar "crimineel geld" kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

DropjesLover schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:29:
[...]

Dat zie je precies verkeerd om.
Net omdat het door al die contante betalingen veel te makkelijk gefaudeerd werd (voor €50k verkopen en maar €20k in de boeken schrijven, etc).

Let wel, belastingen zijn de basis van ons systeem. Ik zou zo ver durven gaan om te stellen dat geen belasting betalen gelijk staat aan het onthouden van voorzieningen en uitkeringen voor degenen die het het hardste nodig hebben.
In mijn voorbeeld hierboven kan van 1 frauduleuze transactie 1 maand een fatsoenlijk betaalde verpleegkundige, leraar, agent betaald worden, of van 5 mensen de bijstand €100/mnd omhoog.
Naar mijn beste weten is het voorstel om cash betalingen tot 3000 euro te limiteren controversieel verklaard en kan je in Nederland nog steeds elke betaling contant voldoen.

Vanaf 10k is de ontvanger echter verplicht onderzoek te doen wie de koper is en een melding te maken van een ongebruikelijke transactie.

Zelfs als die limiet er komt kan je prima met 50k cash op zak de straat op, je kan het dan alleen niet meer ineens uitgeven en je zal moeten aantonen dat het netjes in de boeken staat/in de aangifte inkomstenbelasting is meegenomen ivm de omgekeerde bewijslast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:30

Lordy79

Verdrietig

DropjesLover schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:29:
[...]

Nou nou nou... wat een stemmingmakerij. Zeker de rest van je post die ik niet quote. Dan heeft de regering wel wat meer boter op haar hoofd door miljarden uit te geven zonder te weten of het (goed) besteed is of zonder 'bonnetjes'. En zo kun je nog wel even doorgaan.
Belasting ontduiken is niet meer dan geld achteroverdrukken waar een ander (orgaan) recht op heeft. Het gaat veel te ver om vervolgens een 1 op 1 relatie te leggen met de uitgaven van dat orgaan (de overheid).

Anders kom je in het zelfde vaarwater als de irritante figuur die op een verjaardag zegt dat hij 'het salaris van oom agent' betaalt... :X

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:05

Dido

heforshe

Lordy79 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:39:
Anders kom je in het zelfde vaarwater als de irritante figuur die op een verjaardag zegt dat hij 'het salaris van oom agent' betaalt... :X
offtopic:
Nog erger, ik ben ambtenaar, en ik betaal belasting, dus ik betaal mijn eigen salaris 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Lordy79 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Nou nou nou... wat een stemmingmakerij. Zeker de rest van je post die ik niet quote. Dan heeft de regering wel wat meer boter op haar hoofd door miljarden uit te geven zonder te weten of het (goed) besteed is of zonder 'bonnetjes'. En zo kun je nog wel even doorgaan.
Om hoeveel procent van de begroting gaat het in die gevallen?

• sjaool

sjaool

(jarig!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
OM gaat over tot vervolging. Dit in verband met de verdenking van omkoping en valsheid in geschrifte. Het onderzoek naar witwassen is nog niet afgerond. Dat kan dus ook nog als verdenking worden aangedragen.

- https://nos.nl/artikel/25...ng-valsheid-in-geschrifte

[ Voor 19% gewijzigd door Herman op 09-04-2024 16:16 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Maar dat is standard issue bij nieuwe ceo's: extra afschrijvingen en reserveringen om mee te beginnen en victorie als het beter wordt. Dus de winst gaat eerst omlaag om daarna weer te stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

(jarig!)
mrmrmr schreef op woensdag 10 april 2024 @ 01:49:
[...]

Maar dat is standard issue bij nieuwe ceo's: extra afschrijvingen en reserveringen om mee te beginnen en victorie als het beter wordt. Dus de winst gaat eerst omlaag om daarna weer te stijgen.
Dat is te hopen voor ze maar ik vrees dat het voor Jumbo bergafwaarts blijft gaan. Zeker als ik ook naar de winkels zelf kijk op dit moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
[...]

Verjaardagspraat.

De verslaggevingsstandaarden, zeker van dergelijke grote bedrijven, zijn tegenwoordig zo streng dat dit al lang niet meer mogelijk is. En als je al zoiets wilt proberen, dan hijgt je controle-accountant gelijk in je nek.
Maar als jij overtuigd bent dat er sprake is van winststuring, dan hoor ik graag welke balansposten zijn opgeklopt. Zie hier hun jaarverslag 2023:
- https://www.jumborapporta...-2024%20tbv%20website.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Enkele ontwikkelingen vandaag.
Toch vervolging voormalig Jumbo topman wegens witwassen
Het Openbaar Ministerie gaat Frits van Eerd, mede-eigenaar en voormalig bestuurder van supermarktketen Jumbo, alsnog vervolgen voor witwassen, dat schrijft het Financieel Dagblad. De verdenking komt bovenop de vervolging voor corruptie en valsheid in geschrifte die het OM eerder dit jaar aankondigde. ‘ zegt FD-redacteur Bart Mos.
Bron: BNR
Daarnaast lijkt Van Eerd het niet zo goed meer te kunnen vinden met Theo E. Er bestaat een geschil over de vraag of Van Eerd Theo E. wél of niet heeft betaald voor een luxe Mercedes:
Voormalig Jum­bo-baas voor rechter om ‘onbetaalde’ auto: ‘Heb tussen de 50.000 en 60.000 contant betaald’
Een opmerkelijke zaak in de rechtbank van Den Bosch vanochtend. Frits van Eerd, voormalig topman van Jumbo, stond daar tegenover Theo E., de Drentse autohandelaar met wie hij ook verdachte is in een grote strafzaak. E. beweert dat Van Eerd niet betaald heeft voor een Mercedes, maar Van Eerd ontkent dat. ,,Ik heb tussen de 50.000 en 60.000 euro betaald. Contant.”
Bron
Zou Van Eerd geen kwitantie hebben gevraagd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Binnenkort start de inhoudelijke behandeling van de zaak tegen Van Eerd. Nu komen ook wat meer details van de verdenking naar buiten:
Witwaszaak tegen voormalig Jumbo-topman begonnen: 'contant geld in de koelkast'

(...)

Crossmotoren en stapels contant
Deze E. sleepte Van Eerd mee in zijn witwaszaakjes, stelt het Openbaar Ministerie. Uit de tenlastelegging blijkt dat er 448.000 euro aan contant geld is aangetroffen tijdens de doorzoekingen bij Van Eerd. Een deel lag in een kluis in zijn huis, een ander deel op zijn kantoor in Veghel, onder meer in een koelkast.

Van Eerd kreeg ook allerlei dure cadeaus van of via E., zoals een dieplader voor het vervoer van auto's, zes luxe gereedschapskisten en verschillende crossmotoren. En hij mocht gebruik maken van een klassieke rode Mercedes Benz.

In ruil daarvoor zou hij Jumbo voor honderdduizenden euro's sportploegen hebben laten sponsoren.

(...)
Bron: https://nos.nl/artikel/25...ntant-geld-in-de-koelkast
Gekoeld geld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

In ruil voor honderdduizenden euro's sponsoring van Jumbo heeft Van Eerd (voor hem) klein bier aan cadeaus ontvangen. Het klinkt me ontzettend onlogisch in de oren. De beste man is een klein miljard waard, die kan elke dag een luxe gereedschapskist kopen en in de gracht kieperen zonder er een traan om te laten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Extra afschrijvingen en reserveringen moet je toch echt wel heel goed kunnen onderbouwen. Je kunt niet zomaar miljoenen wegstrepen zonder argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Herman schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:39:
Binnenkort start de inhoudelijke behandeling van de zaak tegen Van Eerd. (...)
Dan heb jij een andere definitie van "binnenkort" dan ik:
Bij de inhoudelijke zittingen zal hij wel aanwezig zijn, en het woord nemen, kondigde Jonk aan. Die zittingen zullen pas volgend jaar plaatsvinden, waarschijnlijk in juli.
8)

iRacing Profiel

Pagina: 1 2 3 Laatste