Nox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:20:
Hij heeft natuurlijk een beste collectie F1 wagens, echt een stuk of 100 van spul na de oorlog tot spul van enkele jaren oud en het meeste rijdt ook. Daarnaast staat motorsport er ook om bekend dat er e.e.a. witgewassen wordt (je deelname aan een cup kan je op factuur als 'business event' krijgen, je auto kan je als reclamebord in de boekhouding zetten en de rest die niet onderneemt verkoopt poeder zeggen ze wel eens

).
(...)
Hoe is dit witwassen? Let op, belastingontduiking is in principe nog geen witwassen. Witwassen is de methode waarmee zwart geld (bijv. illegaal verkregen geld) in het reguliere systeem gebracht wordt.
Overigens lijkt het mij waarschijnlijker dat Van Eerd zijn collectie privé heeft. Dat is een bekende manier van belastingontwijking / belastingontduiking. Beleggingen moet je in box III aangeven, maar een oude F1 bolide kan wel eens een grijs gebied zijn. Hetzelfde grijze gebied vind je in bijvoorbeeld kunst; is een schilderij een muurdecoratie of een belegging? Zo zou je veel vermogen buiten de aangifte kunnen houden.
Dit kan dus een 'extra' reden kunnen zijn voor de privé-collectie aan bolides.
Thinlanet schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:14:
[...]
Als er werkelijk witwas praktijken aan de hand zijn geweest, heeft de externe accountant ook lopen slapen en wordt deze ook in het geheel mee getrokken. Gezien daar nog geen sprake van is, lijkt mij de aantijging jegens Frits van Eerd beperkt (tot prive sfeer).
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn

De accountant moet Jumbo controleren. In het geval er door dhr. Van Eerd zelf, buiten Jumbo, zou hebben gefraudeerd of wit-gewassen, dan blijft de controle-accountant buiten schot.
Randfiguur schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:19:
Toen ik voor het eerst over dit nieuwsfeit hoorde, moest ik als communicatieman meteen denken aan de taferelen die het teweeg moet hebben gebracht op de communicatieafdeling van Jumbo... Medelijden met de mensen daar! Al hebben ze vast een draaiboek voor 'code zwart'-situaties rond het bedrijfsimago.
Eens. Jumbo zit in een lastig parket. Toch vind ik de communicatie van Jumbo wel erg minimaal. Eerder hebben ze aangegeven dat ze zelf geen onderdeel van het onderzoek zijn en gisteren hebben ze aangegeven dat Van Eerd momenteel afwezig is in het directie-overleg (duh). Elk beursgenoteerd bedrijf had de directeur al lang op non-actief geplaatst hangende het onderzoek. Ik snap dat het in dit geval complex ligt, maar het uitblijven van actie schaadt Jumbo m.i. met de dag meer.