in mijn save is Unuvar basis bij Ajax en zeer bepalend. grappig om te zien. Brobbey was en is in mijn game nergens te bekennen qua prestatiesJorgen schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:23:
Grappig. Xavi Simons is eerste geworden op de NxGn-wonderkidslijst in seizoen 1. Naci Ünüvar is 46e.
Brian Brobbey is Europese Golden Boy en de opmerkelijkste speler is toch wel Calvin Bassey die 13 doelpunten scoort in 1 seizoen, waar van 2 thuis tegen PSV en 2 thuis tegen Feyenoord
Zo, mijn eerste volledige seizoen (2035/2036) met Arsenal zit erop. En het was een beetje een mixed bag...
Mijn selectie was erg oud, meer dan de helft van de spelers is over de 30, en velen daarvan zelfs boven de 33. Odegaard, mijn oudste speler, was zelfs al 36 jaar. Ook mijn primaire keeper was al 36 jaar. Zowel Odegaard als die keeper gaan aan het eind van dit seizoen ook met pensioen.
Dringend tijd om aan verjonging/vervanging te werken dus!
Heb daarom alvast wat veelbelovende jongeren van 17-19 jaar aangetrokken. Vooral een AML, een DC, een DR en een MC. Plus een derde keeper. De meesten (behalve de MC) heb ik via een loan-back een seizoen bij hun oude club gelaten.
Had ook wel wat versterkingen voor directe inzet gehaald, met name voor de AMR- ST- en DR-posities had ik te weinig kwaliteit en diepte. Voor de AMR heb ik Koshelev van mijn oude club PSV overgenomen. Kostte me wel 99 miljoen (!), maar het is dan ook meteen één van mijn steunpilaren geworden. Voor de DR heb ik een 24 jarige Zwitser (Mohamed Gros) aangetrokken van Borussia Mönchengladbach, voor 57 miljoen euro. Als laatste heb ik een spits, de Senegalees N'Diaye, aangetrokken van Lille OSC, en samen met Koshelev werd dit één van mijn steunpilaren, hij legde (over alle competities heen) maar liefst 53 goals (!) in het net. En het mooiste is: ik kon hem oppikken op een free transfer!
Tevens heb ik een veelbelovende AMC (Arano) gepromoveerd uit de reserves, en hier zitten nog meer doorstromers te wachten (nog een AMC, twee MC's, een DRC, een ST en een AML/ST) die binnen nu en max 2 jaar denk ik wel kunnen uitkomen voor de hoofdmacht (een van de MC's en de ST denk ik zelfs volgend jaar al).
Hier tegenover stond het vertrek van een 34-jarige DR die over zijn hoogtepunt heen was, die ik heb kunnen verkopen aan Everton. Ook een 35-jarige DC vertrekt, helaas op een free transfer (kreeg hem niet verkocht), naar Real Madrid. Een 27-jarige DR is eveneens verkocht (aan Real Sociedad), omdat ik hem niet goed genoeg vond, en hij ook nog erg (té) veel salaris opstreek voor zijn prestaties.
Helaas begon het seizoen met een enorme blessuregolf. Op een gegeven moment was het zover dat tweederde van mijn eerste selectie in de lappenmand lag. Vaak voor enkele weken, enkele spelers ook voor 2+ maanden.
Hierdoor kwam ik niet verder dan de middenmoot. Het werd zo erg dat ik zelfs een ultimatum van het bestuur kreeg: ik moest in de komende 5 duels minimaal 9 punten halen. Oeps, vooral als je bedenkt dat ik o.a. tegen Chelsea, Manchester City én Manchester United moest in die 5 wedstrijden....
Maar dit ging opeens bizar lekker, op Chelsea na wist ik alle teams op bizarre wijze te verslaan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eTFQMjfeWrWJfjHB4IAU0KV2.png?f=user_large)
Ik mocht dus blijven.
Hierna ging het alleen maar bergopwaarts tot bijna aan het einde. Aan het einde merkte ik wel dat de hoeveelheid wedstrijden hun tol begon te eisen, ik had vrijwel geen spelers meer die fit meer waren, en ook hier weer een blessuregolf (zij het veel lichter dan voorheen). Ik dreigde enkele wedstrijden voor het einde zelfs buiten de Europese plaatsen te vallen. Gelukkig heb ik dat weten te voorkomen en eindigde ik op een Champions League plek (dit was ook de expectation van de board).
Het verloop van de competitie was dus best grillig:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oxyY7I3lROyS4y2BeVjX6EFx.png?f=user_large)
Eindstand competitie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nGhIQETQqxaoBt836SCXu3go.png?f=user_large)
Ik deed dit jaar mee in de Europa League, en de board verwachtte dat ik die won. De League Phase verliep vrij eenvoudig, ik won letterlijk elke wedstrijd:
:fill(white):strip_exif()/f/image/GDvAmU89824dBNjG3P60d1Gb.png?f=user_large)
Eindstand League Phase:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VXgHqPWrjScXtQnoHDixc2ql.png?f=user_large)
In de achtste finale moest ik tegen Valencia, die ik met 2-0 (uit) en 3-1 (thuis) wist te verslaan. In de kwartfinale trof ik Borussia Dortmund, en dat was weer een bizar tweeluik. Thuis versloeg ik ze met 5-0, uit werd het een shooting gallery met 3-3. Ik ging dus naar de halve finales met een aggregate 8-3. Hier trof ik Wolverhampton Wanderers. Thuis won ik met 2-0, maar uit verloor ik kansloos met 1-3. Penalties waren nodig, en helaas verloor ik die met 5-4... Wolves won vervolgens ook de finale met 1-0 van Celtic.
In de FA-Cup (waar ik van de board de kwartfinale moest halen) ging ik redelijk eenvoudig naar de halve finale via overwinningen op Sheffield Wednesday (5-2), Oldham Town (4-1), Coventry City (6-0), Manchester City (1-0), en Sunderland (1-0). In de finale trof ik Newcastle United, en met 2-0 waren die helaas net te sterk voor me.
De EFL/Carabao Cup was een kansloze toestand, dit was midden in mijn blessuregolf. Ik verloor meteen in de derde ronde (waar ik instroomde) kansloos met 2-0 van Everton. Maar dit vond ik ook de minst interessante competitie.
De Community Shield is eigenlijk de enige prijs die ik dit jaar hebt gepakt, met een 3-0 overwinning op Newcastle United.
Koshelev, die ik dus overnam van mijn oude club PSV:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YyUYTNP1KFzaDV0aQzoPdHKm.png?f=user_large)
N'Diaye mijn aangekochte top-spits:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lm0PmZmswQkvH3fbDQM5CZ3z.png?f=user_large)
Voor komend seizoen wil ik eigenlijk nog een derde DL hebben voor wat extra diepte, en nog een extra AMR voor wat extra keuze op die positie. Voor beide posities heb ik geen goede spelers in de reserves helaas. Ik denk er ook over om één van mijn 3 ST's te verkopen, omdat die nauwelijks aan spelen toekomt, ook al wat ouder is (31 jaar), en ik dus een jonge ST uit de reserves wil laten instromen. Ook is de ST niet heel erg trefzeker (slechts 4 goals in 15 wedstrijden).
Mijn selectie was erg oud, meer dan de helft van de spelers is over de 30, en velen daarvan zelfs boven de 33. Odegaard, mijn oudste speler, was zelfs al 36 jaar. Ook mijn primaire keeper was al 36 jaar. Zowel Odegaard als die keeper gaan aan het eind van dit seizoen ook met pensioen.
Dringend tijd om aan verjonging/vervanging te werken dus!
Heb daarom alvast wat veelbelovende jongeren van 17-19 jaar aangetrokken. Vooral een AML, een DC, een DR en een MC. Plus een derde keeper. De meesten (behalve de MC) heb ik via een loan-back een seizoen bij hun oude club gelaten.
Had ook wel wat versterkingen voor directe inzet gehaald, met name voor de AMR- ST- en DR-posities had ik te weinig kwaliteit en diepte. Voor de AMR heb ik Koshelev van mijn oude club PSV overgenomen. Kostte me wel 99 miljoen (!), maar het is dan ook meteen één van mijn steunpilaren geworden. Voor de DR heb ik een 24 jarige Zwitser (Mohamed Gros) aangetrokken van Borussia Mönchengladbach, voor 57 miljoen euro. Als laatste heb ik een spits, de Senegalees N'Diaye, aangetrokken van Lille OSC, en samen met Koshelev werd dit één van mijn steunpilaren, hij legde (over alle competities heen) maar liefst 53 goals (!) in het net. En het mooiste is: ik kon hem oppikken op een free transfer!
Tevens heb ik een veelbelovende AMC (Arano) gepromoveerd uit de reserves, en hier zitten nog meer doorstromers te wachten (nog een AMC, twee MC's, een DRC, een ST en een AML/ST) die binnen nu en max 2 jaar denk ik wel kunnen uitkomen voor de hoofdmacht (een van de MC's en de ST denk ik zelfs volgend jaar al).
Hier tegenover stond het vertrek van een 34-jarige DR die over zijn hoogtepunt heen was, die ik heb kunnen verkopen aan Everton. Ook een 35-jarige DC vertrekt, helaas op een free transfer (kreeg hem niet verkocht), naar Real Madrid. Een 27-jarige DR is eveneens verkocht (aan Real Sociedad), omdat ik hem niet goed genoeg vond, en hij ook nog erg (té) veel salaris opstreek voor zijn prestaties.
Helaas begon het seizoen met een enorme blessuregolf. Op een gegeven moment was het zover dat tweederde van mijn eerste selectie in de lappenmand lag. Vaak voor enkele weken, enkele spelers ook voor 2+ maanden.
Hierdoor kwam ik niet verder dan de middenmoot. Het werd zo erg dat ik zelfs een ultimatum van het bestuur kreeg: ik moest in de komende 5 duels minimaal 9 punten halen. Oeps, vooral als je bedenkt dat ik o.a. tegen Chelsea, Manchester City én Manchester United moest in die 5 wedstrijden....
Maar dit ging opeens bizar lekker, op Chelsea na wist ik alle teams op bizarre wijze te verslaan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eTFQMjfeWrWJfjHB4IAU0KV2.png?f=user_large)
Ik mocht dus blijven.
Hierna ging het alleen maar bergopwaarts tot bijna aan het einde. Aan het einde merkte ik wel dat de hoeveelheid wedstrijden hun tol begon te eisen, ik had vrijwel geen spelers meer die fit meer waren, en ook hier weer een blessuregolf (zij het veel lichter dan voorheen). Ik dreigde enkele wedstrijden voor het einde zelfs buiten de Europese plaatsen te vallen. Gelukkig heb ik dat weten te voorkomen en eindigde ik op een Champions League plek (dit was ook de expectation van de board).
Het verloop van de competitie was dus best grillig:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oxyY7I3lROyS4y2BeVjX6EFx.png?f=user_large)
Eindstand competitie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nGhIQETQqxaoBt836SCXu3go.png?f=user_large)
Ik deed dit jaar mee in de Europa League, en de board verwachtte dat ik die won. De League Phase verliep vrij eenvoudig, ik won letterlijk elke wedstrijd:
:fill(white):strip_exif()/f/image/GDvAmU89824dBNjG3P60d1Gb.png?f=user_large)
Eindstand League Phase:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VXgHqPWrjScXtQnoHDixc2ql.png?f=user_large)
In de achtste finale moest ik tegen Valencia, die ik met 2-0 (uit) en 3-1 (thuis) wist te verslaan. In de kwartfinale trof ik Borussia Dortmund, en dat was weer een bizar tweeluik. Thuis versloeg ik ze met 5-0, uit werd het een shooting gallery met 3-3. Ik ging dus naar de halve finales met een aggregate 8-3. Hier trof ik Wolverhampton Wanderers. Thuis won ik met 2-0, maar uit verloor ik kansloos met 1-3. Penalties waren nodig, en helaas verloor ik die met 5-4... Wolves won vervolgens ook de finale met 1-0 van Celtic.
In de FA-Cup (waar ik van de board de kwartfinale moest halen) ging ik redelijk eenvoudig naar de halve finale via overwinningen op Sheffield Wednesday (5-2), Oldham Town (4-1), Coventry City (6-0), Manchester City (1-0), en Sunderland (1-0). In de finale trof ik Newcastle United, en met 2-0 waren die helaas net te sterk voor me.
De EFL/Carabao Cup was een kansloze toestand, dit was midden in mijn blessuregolf. Ik verloor meteen in de derde ronde (waar ik instroomde) kansloos met 2-0 van Everton. Maar dit vond ik ook de minst interessante competitie.
De Community Shield is eigenlijk de enige prijs die ik dit jaar hebt gepakt, met een 3-0 overwinning op Newcastle United.
Koshelev, die ik dus overnam van mijn oude club PSV:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YyUYTNP1KFzaDV0aQzoPdHKm.png?f=user_large)
N'Diaye mijn aangekochte top-spits:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lm0PmZmswQkvH3fbDQM5CZ3z.png?f=user_large)
Voor komend seizoen wil ik eigenlijk nog een derde DL hebben voor wat extra diepte, en nog een extra AMR voor wat extra keuze op die positie. Voor beide posities heb ik geen goede spelers in de reserves helaas. Ik denk er ook over om één van mijn 3 ST's te verkopen, omdat die nauwelijks aan spelen toekomt, ook al wat ouder is (31 jaar), en ik dus een jonge ST uit de reserves wil laten instromen. Ook is de ST niet heel erg trefzeker (slechts 4 goals in 15 wedstrijden).
Virussen? Scan ze hier!
Merk dat ik veel moeite heb om gemotiveerd te blijven deze FM editie, vaak wel om het jaar dat ik een editie minder speel maar heb ook wat moeite met de scouting, simpelweg niet echt mijn draai gevonden nog..
Merk dat ik vooral al uitkijk naar FM24
FC Groningen die degradeerd en weer opgebouwd kan worden.. of Herta en misschien zelfs Schalke in de bundesliga.. veel leuke opties..
Merk dat ik vooral al uitkijk naar FM24

FC Groningen die degradeerd en weer opgebouwd kan worden.. of Herta en misschien zelfs Schalke in de bundesliga.. veel leuke opties..
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
FM23 had ik al even geleden gekocht maar nog niet gespeeld, ik was door veel jaren achter elkaar spelen een beetje FM-moe geworden.
Door alle hosanna rond mijn favoriete clubje (Feyenoord) ben ik toch weer begonnen en uiteraard ook met Feyenoord (wel met een data update).
Weet iemand of er dit jaar iets te doen is aan het beloftenelftal, die konden in eerdere edities niet promoveren naar de KKD (al is dat nogal complex) en ook dit jaar zie ik geen promotieregel in de competitie waarin ze uitkomen, net als dat er geen degradatieregel bestaat in de KKD. Mocht iemand daar een mod oid voor hebben gevonden dan hoor ik het graag
Door alle hosanna rond mijn favoriete clubje (Feyenoord) ben ik toch weer begonnen en uiteraard ook met Feyenoord (wel met een data update).
Weet iemand of er dit jaar iets te doen is aan het beloftenelftal, die konden in eerdere edities niet promoveren naar de KKD (al is dat nogal complex) en ook dit jaar zie ik geen promotieregel in de competitie waarin ze uitkomen, net als dat er geen degradatieregel bestaat in de KKD. Mocht iemand daar een mod oid voor hebben gevonden dan hoor ik het graag
Alles is voor Bassey! In de laatste wedstrijd van het seizoen uit bij Volendam worden we kampioen dankzij een hattrick van Calvin Bassey.
Topscorer is Steven Berghuis met 33 doelpunten over alle competities; gevolgd door Brobbey met 31.
Verder wel weer een raar nieuwsbericht. HOE hadden we het nog beter kunnen doen door nog hoger te eindigen dan???
Verder wel weer een raar nieuwsbericht. HOE hadden we het nog beter kunnen doen door nog hoger te eindigen dan???

[ Voor 54% gewijzigd door Jorgen op 27-05-2023 04:22 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
Slechte vertaling misschien? Ik speel al altijd in het Engels. Weet zo ff niet wat er dan staatJorgen schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 04:13:
Alles is voor Bassey! In de laatste wedstrijd van het seizoen uit bij Volendam worden we kampioen dankzij een hattrick van Calvin Bassey.Topscorer is Steven Berghuis met 33 doelpunten over alle competities; gevolgd door Brobbey met 31.
[Afbeelding]
Bedoelen ze Europees?Jorgen schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 04:13:
Alles is voor Bassey! In de laatste wedstrijd van het seizoen uit bij Volendam worden we kampioen dankzij een hattrick van Calvin Bassey.Topscorer is Steven Berghuis met 33 doelpunten over alle competities; gevolgd door Brobbey met 31.
[Afbeelding]
Lijkt me dat dit puur over de Eredivisie gaat en dat maakt het raar. Ik heb de vertaling niet meer gecheckt. Was al erg laat.
Na 3 seizoenen en 3 promotie's met Telford ben ik vorige zomer, na promotie naar League One met Telford, overgestapt naar Walsall. Telford toonde weinig ambitie en de budgetten bleven wel erg laag ten opzichte van de concurrentie. Walsall had een beter team en gaf 2x zoveel wage budget.
Beetje saai seizoen. Had wat meer tegenstand verwacht van de grote ploegen in deze divisie.
/f/image/eyjL75s57OYyYzh9PZotIvjY.png?f=fotoalbum_large)
Helaas kan ik niet solliciteren op andere jobs omdat ik per ongeluk beloofd heb om dit niet te doen. Wat zijn de kansen dat een andere ploeg je benaderd als je interesse toont in de baan? Lang geleden ging dit vrij makkelijk om een overstap te forceren. Maar ik merk dat overstappen tegenwoordig wat moeilijker is.
Beetje saai seizoen. Had wat meer tegenstand verwacht van de grote ploegen in deze divisie.
/f/image/eyjL75s57OYyYzh9PZotIvjY.png?f=fotoalbum_large)
Helaas kan ik niet solliciteren op andere jobs omdat ik per ongeluk beloofd heb om dit niet te doen. Wat zijn de kansen dat een andere ploeg je benaderd als je interesse toont in de baan? Lang geleden ging dit vrij makkelijk om een overstap te forceren. Maar ik merk dat overstappen tegenwoordig wat moeilijker is.
Heb net een wedstrijd gehad waar ik echt spijt heb dat mijn 2e doelman zo slecht is.
Anders had ik de 1e echt eruit gezet.
We staan 1-0 voor, doelman heeft de bal, gaat links van de goal staan en wil dan de bal horizontaal naar rechts gooien naar de rechtsback die op 30 meter staat en gooit zo de bal in ons eigen doel.
1-1 en zit dus nu op 4 punten van PSG.
Op deze manier word het wel heel moeilijk om eens kampioen te worden.
Heb net dat beetje geld dat ik heb uitgegeven aan een talentvolle verdediger. Heb ik nu wel spijt van.
Anders had ik de 1e echt eruit gezet.
We staan 1-0 voor, doelman heeft de bal, gaat links van de goal staan en wil dan de bal horizontaal naar rechts gooien naar de rechtsback die op 30 meter staat en gooit zo de bal in ons eigen doel.
1-1 en zit dus nu op 4 punten van PSG.
Op deze manier word het wel heel moeilijk om eens kampioen te worden.
Heb net dat beetje geld dat ik heb uitgegeven aan een talentvolle verdediger. Heb ik nu wel spijt van.
Wat ik me wel afvraag is waarom zo weinig spelers geïnteresseerd zijn in een transfer naar Ajax. Isco wilde wel transfervrij komen en sommige regens ook, maar de meeste spelers hebben geen zin. Zelfs een regen van Volendam niet. Twee keer kampioen worden maakt kennelijk nog weinig uit dan.
slecht/lui programmeren helaasJorgen schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 04:13:
hangt ervan af hoeveel tijd erover gaat, maar sommige besturen geven gewoon niet om jeugdontwikkeling en dus kan je het niet vragenJorgen schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:26:
Klopt het trouwens dat als je jeugdopleiding van 5 naar 4,5 sterren gaat "vanwege nieuwe technologische ontwikkelingen" dat je nog niet om een verbetering kunt vragen?
Bij Ajax is dat heel raar, mocht dat zo zijn.AntiChrist7 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:31:
[...]
slecht/lui programmeren helaas
[...]
hangt ervan af hoeveel tijd erover gaat, maar sommige besturen geven gewoon niet om jeugdontwikkeling en dus kan je het niet vragen
Herkenbaar. regens komen no way als ze er net zijn maar Eden Hazard komt wel na seizoen 1 gratis binnen op een contract van 13.000 p/wij nota bene FC GroningenJorgen schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:14:
Wat ik me wel afvraag is waarom zo weinig spelers geïnteresseerd zijn in een transfer naar Ajax. Isco wilde wel transfervrij komen en sommige regens ook, maar de meeste spelers hebben geen zin. Zelfs een regen van Volendam niet. Twee keer kampioen worden maakt kennelijk nog weinig uit dan.
als het bestuur veranderd is of er is een overname is geweest kan de clubcultuur wijziggen
Nog niet, in elk geval. Seizoen 2 pas net afgerond.AntiChrist7 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:39:
[...]
als het bestuur veranderd is of er is een overname is geweest kan de clubcultuur wijziggen
Nou, seizoen 2036/2037 met Arsenal zit er weer op, en het was een teleurstelling, overall gezien.
Ik had allereerst zoals ik wilde een extra (3e) DL en (2e) AMR gekocht, en ik kon ook een 19-jarige Braziliaanse talentvolle AML overnemen. De AML en AMR doen het prima, de DL komt nog niet helemaal uit de verf, maar heeft zeker potentie.
De AMR:
:fill(white):strip_exif()/f/image/mkA6EetOVMmBs71dO8qakSv9.png?f=user_large)
De AML:
:fill(white):strip_exif()/f/image/sCLCArsH2fkdiK5d8SQyNXop.png?f=user_large)
Ook kon ik nog een 20-jarige Bulgaarse DC oppikken met de classificatie 'Wonderkid', ook deze doet het al prima. Voor de toekomst heb ik ook nog een 17-jarig Spaans talent gehaald die zowel DC als MC kan spelen, en een veelbelovend. 17-jarige Argentijn voor de AMR/ST positie. Beiden zitten via een loan-back constructie nog bij hun huidige ploeg, en komen eind dit jaar naar mij toe.
Uit de reserves heb ik een talentvolle ST (Milan Hudec) gepromoveerd, en die doet het meteen fantastisch:
:fill(white):strip_exif()/f/image/SW6tcxYdMvUvgvs4uB9Fo7cz.png?f=user_large)
Hier tegenover heb ik geen enkele first team speler verkocht, wel enkele reserves die niet goed genoeg waren.
Ik deed mee in de Champions League, en stroomde direct in de League Phase in. Ik had een zeer pittige loting, met o.a. Real Madrid, Inter, Juventus en FC Barcelona, maar ik wist toch een aantal mooie resultaten te boeken, waardoor ik als 11e eindigde:
:fill(white):strip_exif()/f/image/guSDY0a2vWqoMvfQNZP8AzoN.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Pebco14jqBEhPTw5CooXeHpx.png?f=user_large)
Hierdoor ging ik niet direct door, maar moest ik eerst een play-off spelen. Hier trof ik Stade Rennais (die ik ook al in de League Phase had getroffen), die versloeg ik makkelijk met 4-1 (uit) en 4-0 (thuis). In de achtste finales moest ik tegen Chelsea, thuis won ik verdiend met 1-0, maar uit met 3-1 verloren, waardoor de Champions League voorbij was.
In de FA Cup had ik ook pittige tegenstanders. Het begon in de 3e ronde meteen met een loting tegen mijn aartsrivaal Tottenham Hotsput. In een krankzinnige wedstrijd won ik toch met 3-2. Vervolgens trof ik Cardiff (2-0 winst) en Crystal Palace (5-2 winst, waarvan 3 goals in de verlenging....). In de kwartfinale trof ik Burnley, en ook dit werd een bizarre wedstrijd. Ik stond al vrij snel op 2-0 achterstand, maar wist met terug te knokken tot 2-2. Helaas scoorde in de laatste seconde van de verlenging Burnley, waardoor ik met 3-2 verloor...
En ook de EFL Cup was, zoals altijd een drama. Ik moest tegen Millwall, die onderaan de Championship bungelen. Helaas wist geen van beide ploegen te scoren, en zij namen de penalties met 6-5 net iets beter....
De competitie was iets beter. Ik begon erg goed met o.a. mooie overwinningen op rivalen Tottenham (4-1!), Liverpool (1-0) en Manchester United (2-0), en een krankzinnige 4-4 gelijkspel tegen Manchester City, maar daarna kwam de klad er een beetje in. Niet eens door blessures (had er wel een paar, maar niet eens zo veel), maar de ploeg wilde maar niet spelen. Uiteidelijk begon het beter te gaan, en ik stond uiteindelijk op een mooie 3e plek, dus één plekje hoger dan vorig jaar, en ga dus weer de Champions League in.
Eindstand competitie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/FLfW4NXGFqTkbFHzVn7I6wmD.png?f=user_large)
Mijn topscorer:
:fill(white):strip_exif()/f/image/kOqmlu55uWUg2GxaILvdBOcy.png?f=user_large)
Burnley, Brighton en Blackburn degraderen, hiervoor in de plek komen volgend jaar Leeds United (winnaar Championship), Bournemouth (runner up) en Hull City (winnaar playoffs).
Voor volgend jaar hoef ik niet per se een versterking te hebben, de selectie is redelijk op orde. Wellicht haal ik nog een DC voor wat extra diepte, en wellicht ook alvast naar een nieuwe AML kijken omdat de huidige 2e speler voor die positie inmiddels al 34 jaar is, en mijn nieuwe AML moet niet voldoende gegroeid is om als 2e speler te dienen. Maar echt noodzakelijk is het niet, meer een nice-to-have.
Ik had allereerst zoals ik wilde een extra (3e) DL en (2e) AMR gekocht, en ik kon ook een 19-jarige Braziliaanse talentvolle AML overnemen. De AML en AMR doen het prima, de DL komt nog niet helemaal uit de verf, maar heeft zeker potentie.
De AMR:
:fill(white):strip_exif()/f/image/mkA6EetOVMmBs71dO8qakSv9.png?f=user_large)
De AML:
:fill(white):strip_exif()/f/image/sCLCArsH2fkdiK5d8SQyNXop.png?f=user_large)
Ook kon ik nog een 20-jarige Bulgaarse DC oppikken met de classificatie 'Wonderkid', ook deze doet het al prima. Voor de toekomst heb ik ook nog een 17-jarig Spaans talent gehaald die zowel DC als MC kan spelen, en een veelbelovend. 17-jarige Argentijn voor de AMR/ST positie. Beiden zitten via een loan-back constructie nog bij hun huidige ploeg, en komen eind dit jaar naar mij toe.
Uit de reserves heb ik een talentvolle ST (Milan Hudec) gepromoveerd, en die doet het meteen fantastisch:
:fill(white):strip_exif()/f/image/SW6tcxYdMvUvgvs4uB9Fo7cz.png?f=user_large)
Hier tegenover heb ik geen enkele first team speler verkocht, wel enkele reserves die niet goed genoeg waren.
Ik deed mee in de Champions League, en stroomde direct in de League Phase in. Ik had een zeer pittige loting, met o.a. Real Madrid, Inter, Juventus en FC Barcelona, maar ik wist toch een aantal mooie resultaten te boeken, waardoor ik als 11e eindigde:
:fill(white):strip_exif()/f/image/guSDY0a2vWqoMvfQNZP8AzoN.png?f=user_large)
Hierdoor ging ik niet direct door, maar moest ik eerst een play-off spelen. Hier trof ik Stade Rennais (die ik ook al in de League Phase had getroffen), die versloeg ik makkelijk met 4-1 (uit) en 4-0 (thuis). In de achtste finales moest ik tegen Chelsea, thuis won ik verdiend met 1-0, maar uit met 3-1 verloren, waardoor de Champions League voorbij was.
In de FA Cup had ik ook pittige tegenstanders. Het begon in de 3e ronde meteen met een loting tegen mijn aartsrivaal Tottenham Hotsput. In een krankzinnige wedstrijd won ik toch met 3-2. Vervolgens trof ik Cardiff (2-0 winst) en Crystal Palace (5-2 winst, waarvan 3 goals in de verlenging....). In de kwartfinale trof ik Burnley, en ook dit werd een bizarre wedstrijd. Ik stond al vrij snel op 2-0 achterstand, maar wist met terug te knokken tot 2-2. Helaas scoorde in de laatste seconde van de verlenging Burnley, waardoor ik met 3-2 verloor...
En ook de EFL Cup was, zoals altijd een drama. Ik moest tegen Millwall, die onderaan de Championship bungelen. Helaas wist geen van beide ploegen te scoren, en zij namen de penalties met 6-5 net iets beter....
De competitie was iets beter. Ik begon erg goed met o.a. mooie overwinningen op rivalen Tottenham (4-1!), Liverpool (1-0) en Manchester United (2-0), en een krankzinnige 4-4 gelijkspel tegen Manchester City, maar daarna kwam de klad er een beetje in. Niet eens door blessures (had er wel een paar, maar niet eens zo veel), maar de ploeg wilde maar niet spelen. Uiteidelijk begon het beter te gaan, en ik stond uiteindelijk op een mooie 3e plek, dus één plekje hoger dan vorig jaar, en ga dus weer de Champions League in.
Eindstand competitie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/FLfW4NXGFqTkbFHzVn7I6wmD.png?f=user_large)
Mijn topscorer:
:fill(white):strip_exif()/f/image/kOqmlu55uWUg2GxaILvdBOcy.png?f=user_large)
Burnley, Brighton en Blackburn degraderen, hiervoor in de plek komen volgend jaar Leeds United (winnaar Championship), Bournemouth (runner up) en Hull City (winnaar playoffs).
Voor volgend jaar hoef ik niet per se een versterking te hebben, de selectie is redelijk op orde. Wellicht haal ik nog een DC voor wat extra diepte, en wellicht ook alvast naar een nieuwe AML kijken omdat de huidige 2e speler voor die positie inmiddels al 34 jaar is, en mijn nieuwe AML moet niet voldoende gegroeid is om als 2e speler te dienen. Maar echt noodzakelijk is het niet, meer een nice-to-have.
Virussen? Scan ze hier!
Dit wordt mijn allereerste seizoen met de nieuwe CL opzet. Zijn er nog bijzondere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Gewoon alles winnenJorgen schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:58:
Dit wordt mijn allereerste seizoen met de nieuwe CL opzet. Zijn er nog bijzondere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Maar even serieus, top 8 is 1 ronde overslaan. Die gaat tussen de nummers 9 t/m 16.
Haha, ik ga mijn best doen.
Dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit waar je eindigt, zolang het maar top 8 is.
Dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit waar je eindigt, zolang het maar top 8 is.
Ja en als je het niet haalt dan moet je in de top 16 blijven, top 8 kan best lastig zijn, ook al win je bijna allesJorgen schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:40:
Haha, ik ga mijn best doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Terranova op 28-05-2023 16:42 ]
Dat moet hopelijk wel lukken dan.Terranova schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:41:
[...]
Ja en als je het niet haalt dan moet je in de top 16 blijven.
Ga er verder maar gewoon blanco aan beginnen.
Het begin in de competitie is wel heel lekker. Steven Berghuis: 2 wedstrijden; 7 goals!
Nou, daar gaan we.
Champions League hebben we geloot tegen AC Milan, Liverpool, Shakhtar, Slovan Bratislava, Juventus, Real Madrid, Young Boys Bern en Strasbourg.
Dat klinkt verschrikkelijk, maar de affiches zijn prachtig.
Champions League hebben we geloot tegen AC Milan, Liverpool, Shakhtar, Slovan Bratislava, Juventus, Real Madrid, Young Boys Bern en Strasbourg.
Dat klinkt verschrikkelijk, maar de affiches zijn prachtig.
Euh, dat klopt volgens mij niet helemaalTerranova schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:40:
[...]
Maar even serieus, top 8 is 1 ronde overslaan. Die gaat tussen de nummers 9 t/m 16.
De 1e 8 gaan inderdaad direct naar de 'Round of 16', aka de achtste finales, dat deel klopt.
De nummers 9 tot en met 24 (dus niet t/m 16) spelen nog een playoff-ronde tegen elkaar, 16 ploegen dus. De 8 winnaars hiervan gaan alsnog naar de achtste finales. De 8 verliezers, en de nummers 25 tot en met 36 zijn uitgeschakeld.
Dit is niet alleen voor de Champions League zo, maar ook voor de Europa League. En ik vermoed ook voor de Conference League, hoewel ik die nog niet in het nieuwe format heb gespeeld, dus dat laatste weet ik niet zeker.
Virussen? Scan ze hier!
Oops, t/m 24 ja. Ik haal altijd wel de top 8, dus daarom die foutwildhagen schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:18:
[...]
Euh, dat klopt volgens mij niet helemaal
De 1e 8 gaan inderdaad direct naar de 'Round of 16', aka de achtste finales, dat deel klopt.
De nummers 9 tot en met 24 (dus niet t/m 16) spelen nog een playoff-ronde tegen elkaar, 16 ploegen dus. De 8 winnaars hiervan gaan alsnog naar de achtste finales. De 8 verliezers, en de nummers 25 tot en met 36 zijn uitgeschakeld.
Dit is niet alleen voor de Champions League zo, maar ook voor de Europa League. En ik vermoed ook voor de Conference League, hoewel ik die nog niet in het nieuwe format heb gespeeld, dus dat laatste weet ik niet zeker.
Haha, no problem, was ook geen verwijtTerranova schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:25:
[...]
Oops, t/m 24 ja. Ik haal altijd wel de top 8, dus daarom die fout
Ik zelf helaas niet altijd top-8:
Hier gingen de nummers 9 (AC Milan) tot nummer 24 (Juventus) dus naar de playoff, inclusief mijn ploeg, Arsenal, die als 11e eindigde. Ik moest in dit geval tegen de nummer 21, Stade Rennais.
Dit is dus seizoen 2036/2037. Imho is Engeland hier met 6 ploegen wel héél erg oververtegenwoordigd. Nederland trouwens ook, met alledrie de top-ploegen (nummers 12-14)
Virussen? Scan ze hier!
Hier ga ik even een nachtje over slapen
.
Forest is een beetje aan het hoppen van Premier League naar Championship. Ik heb nu een wage budget van 95k/w met 500k transferbudget en een aflopend contract bij Walsall. Het is wel een nadeel dat Forest een systeem speelt met rollen die ik niet gebruik in mijn tactiek.
/f/image/S7A70C8LIC9SQjqX03w5kjmz.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de stand tot nu toe. Ik ga dit nooit volhouden omdat mijn selectie veel te smal is. Ik heb 13 veldspelers die mee kunnen komen op dit niveau, daarachter zitten er 4 die op een goede dag net mee kunnen en daarna val je van een klif en zijn het jeugdspelers die je eigenlijk niet eens in L2 wil opstellen. Begin nu al blessures te krijgen vanwege overbelasting. Ik kan blijven en zal dan vermoedelijk ergens mid table belanden. Geen idee of ik hier long term wil blijven omdat deze club ook niet echt ambitieus is, het 5-jaren plan is fight against relegation. Ik speel wel snel qua seizoenen maar ik twijfel of ik het zie zitten om het continu op te nemen tegen bv Forest en Norwich met budgetten die 10x zo hoog zijn.
Forest is een beetje aan het hoppen van Premier League naar Championship. Ik heb nu een wage budget van 95k/w met 500k transferbudget en een aflopend contract bij Walsall. Het is wel een nadeel dat Forest een systeem speelt met rollen die ik niet gebruik in mijn tactiek.
/f/image/S7A70C8LIC9SQjqX03w5kjmz.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de stand tot nu toe. Ik ga dit nooit volhouden omdat mijn selectie veel te smal is. Ik heb 13 veldspelers die mee kunnen komen op dit niveau, daarachter zitten er 4 die op een goede dag net mee kunnen en daarna val je van een klif en zijn het jeugdspelers die je eigenlijk niet eens in L2 wil opstellen. Begin nu al blessures te krijgen vanwege overbelasting. Ik kan blijven en zal dan vermoedelijk ergens mid table belanden. Geen idee of ik hier long term wil blijven omdat deze club ook niet echt ambitieus is, het 5-jaren plan is fight against relegation. Ik speel wel snel qua seizoenen maar ik twijfel of ik het zie zitten om het continu op te nemen tegen bv Forest en Norwich met budgetten die 10x zo hoog zijn.
/f/image/4Aq4gIvFXd7vTR8rVkdLPWji.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/DMeDGR1NYDSTGdfdLaQQqwfw.png?f=user_large)
Volgens mij heb ik Spanje boos gemaakt ofzo? Waarom moet ik tegen de 3 absolute topploegen in de wereld?

Niet dat een Newcastle of een Sporting Lissabon niet pittig genoeg zijn, maar volgens mij is dit wel een beetje een Loting des Doods ofzo.
Virussen? Scan ze hier!
Ik vind het wel goed dat ze die idiote regel niet hebben waarbij clubs uit hetzelfde land niet tegen elkaar mogen spelen. Dat zou het helemaal onmogelijk maken voor teams uit kleinere voetballanden.wildhagen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:16:
[Afbeelding]
Volgens mij heb ik Spanje boos gemaakt ofzo? Waarom moet ik tegen de 3 absolute topploegen in de wereld?
Niet dat een Newcastle of een Sporting Lissabon niet pittig genoeg zijn, maar volgens mij is dit wel een beetje een Loting des Doods ofzo.
Na een tijdje niks wil ik weer beginnen met FM. Voorkeur is om het op de ipad te beginnen. Mogelijkheid is ook om het via de pc te spelen.. Vroeger was het altijd minder uitgebreid op de ipad, hoe is dat nu met FM23? of raden jullie toch aan een nieuwe game te starten op de pc?
@dvanpol Ik zou, als je alle opties wilt gebruiken, altijd voor de versie op de pc gaan.

Mijn eerste deelname aan de nieuwe variant van de CL is positief begonnen. We zijn direct gekwalificeerd voor de volgende ronde!
Liverpool en Manchester United zijn van een totaal andere klasse als je dit zo ziet.
Ben zeer benieuwd naar het vervolg van de competitie.
De zestiende finale begon goed. In de uitwedstrijd in Turijn, wisten we Juventus met 0-6 te vernederen! Die stand stond na 50 minuten al op het bord.
Thuis in Amsterdam maakten we er voor de vorm nog 1-0 van. Door naar de achtste finale dus.
Daar zijn met Utd tegen City en Liverpool tegen Real in elk geval 2 fantastische clashes te zien

De winnaars van die wedstrijden zullen elkaar in de halve finale al treffen

Met een loting tegen Roma en vervolgens mogelijk tegen Spurs of Napoli, lijkt het alsof wij aan de makkelijkere (minder moeilijke) kant zijn ingedeeld. Of de wedstrijden tegen Juve doorgetrokken kunnen worden, zal nog moeten blijken.
Overzicht van de eerste duizend dagen:

Dat resulteerde in een contractverlenging als manager van Ajax voor 4 seizoen!
In de NxGn50 van 2025 is Stanis Idumbo Muzambo nr 2 geworden.

Mijn eerste deelname aan de nieuwe variant van de CL is positief begonnen. We zijn direct gekwalificeerd voor de volgende ronde!
Liverpool en Manchester United zijn van een totaal andere klasse als je dit zo ziet.
Ben zeer benieuwd naar het vervolg van de competitie.
De zestiende finale begon goed. In de uitwedstrijd in Turijn, wisten we Juventus met 0-6 te vernederen! Die stand stond na 50 minuten al op het bord.
Daar zijn met Utd tegen City en Liverpool tegen Real in elk geval 2 fantastische clashes te zien

De winnaars van die wedstrijden zullen elkaar in de halve finale al treffen

Met een loting tegen Roma en vervolgens mogelijk tegen Spurs of Napoli, lijkt het alsof wij aan de makkelijkere (minder moeilijke) kant zijn ingedeeld. Of de wedstrijden tegen Juve doorgetrokken kunnen worden, zal nog moeten blijken.
Overzicht van de eerste duizend dagen:

Dat resulteerde in een contractverlenging als manager van Ajax voor 4 seizoen!
In de NxGn50 van 2025 is Stanis Idumbo Muzambo nr 2 geworden.
[ Voor 58% gewijzigd door Jorgen op 31-05-2023 02:30 ]
Helaas bleek de kwartfinale tegen Roma het eindpunt van de Champions League campagne van Ajax dit seizoen.
Inmiddels zijn we weer kampioen en een seizoen verder. We zijn dit jaar ingedeeld om het tegen Barcelona, Bayern, Atlético, Chelsea, Fenerbahçe, RB Salburg, Olympiakos en Bayer Leverkusen op te nemen
Inmiddels zijn we weer kampioen en een seizoen verder. We zijn dit jaar ingedeeld om het tegen Barcelona, Bayern, Atlético, Chelsea, Fenerbahçe, RB Salburg, Olympiakos en Bayer Leverkusen op te nemen
Ik ben recentelijk ook weer eens begonnen met spelen. Het begon te kriebelen na alle posts hier. Maar ik speel niet zo snel... Heb jij nog bepaalde trucs of instellingen dat je door de seizoenen vliegt?Jorgen schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:44:
Helaas bleek de kwartfinale tegen Roma het eindpunt van de Champions League campagne van Ajax dit seizoen.
Ik vlieg er ook altijd door heen, maar veel is ook wel afhankelijk van hoe snel je computer is icm hoeveel leagues je hebt geladen in je database. Daarnaast ook hoe je de wedstrijden bekijkt. Text only met alleen goals gaat super snel, maar dan mis je ook weer wat beleving.MrBerger schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:25:
[...]
Ik ben recentelijk ook weer eens begonnen met spelen. Het begon te kriebelen na alle posts hier. Maar ik speel niet zo snel... Heb jij nog bepaalde trucs of instellingen dat je door de seizoenen vliegt?
https://www.footballmanag...Advanced%20Setup'%20mode.MrBerger schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:25:
[...]
Ik ben recentelijk ook weer eens begonnen met spelen. Het begon te kriebelen na alle posts hier. Maar ik speel niet zo snel... Heb jij nog bepaalde trucs of instellingen dat je door de seizoenen vliegt?
Deze game heeft echt voor mij gewoon te veel clutter erin zitten dat niet nodig is.
Vandaar die laatste setting is echt een must. Anders moet je constant klikken door de meuk dat totaal overbodig is in mijn ogen.
Key highlights is wel een goeie als je zeker bent van je tactiek en spelers.
Maar ik vertrouw mijn staff met niets eerlijk gezegd (niet training, contracten en dergelijke), ze zullen een manier vinden om het te verkloten. Zoals bijvoorbeeld zware fysieke training midden maart, net als je het drukst hebt
Maar ik vertrouw mijn staff met niets eerlijk gezegd (niet training, contracten en dergelijke), ze zullen een manier vinden om het te verkloten. Zoals bijvoorbeeld zware fysieke training midden maart, net als je het drukst hebt
Dank voor de reacties. Het is inderdaad een beetje zoeken naar waar wel en waar niet. Een aantal tips had ik ook al meegenomen. Ik moet denk ik maar accepteren dat het wat langzamer gaat dan ik wil, maar dan speel ik in ieder geval zoals ik wil.
De link met tips is inderdaad een mooie.MrBerger schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:25:
[...]
Voor mij werkt het zo:
Ik heb een laptop uit 2016, die toen vliegensvlug was, maar inmiddels natuurlijk niet meer doordat games steeds veeleisender zijn geworden. Nu valt dat bij FM op zich redelijk mee..
Ik laad maximaal zo'n 12 landen, daarvan alleen de divisies die ik wil spelen of zien. Soms is dat bijv t/m het derde niveau in Roemenië en Kroatië; soms alleen maar de bovenste 2 divisies in de grote 5. Wil ik nog meer zien, maar er niet perse spelen, dan zet ik die landen op view only. Mijn huidige save bestaat uit: de bovenste 2 divisies uit NED, DUI, ENG, FRA, ITA, POR en SPA. Dat zijn 7 landen en 14 divisies dus. Mijn save uit 2018 waar ik 90+ seizoenen gespeeld heb, verdeeld over 2 kalenderjaren, bestond uit alle speelbare divisisies van NED, DUI, OOS, SLW, HON, KRO, SER, BUL, en ROE. 9 Landen en volgens mij 21 divisies.
Dan ga ik naar de advanced setup van het spel. Ik laad allerlei extra files: real name fix, transfer udpates, realism update, extra landen en cups, etc. Vervolgens kies ik daar ook welke spelers ik wil laden. Om de snelheid te behouden (iedereen moet immers gesimuleerd worden) laad ik tussen de 65k en 85k spelers.
Dan ga ik verder in-game. Ik besteed alles waar ik geen verstand van heb of die savegame geen zin in heb uit aan mijn assistent manager. Ik doe geen persconferenties, of hooguit die van de Champions League loting, ik laat alle trainingen aan hem over en hij mag ook besluiten welke trainer welke cursus gaat doen. Zo doe ik alleen de dingen die ik zelf leuk vind om te doen.
Daarna pas ik de details aan van welke wedstrijden er volledig gesimuleerd dienen te worden. Alles wat ik interessant vind en waarvan ik wil dat het uigebreid gesimuleerd wordt gaat op latere fase; hoofdfase; of alle wedstrijden. De rest gaat op geen
Dan bij de game settings kies ik voor een auto continue timer op 5 seconden. Dat scheelt heel veel klikken en de nieuwsberichten kan ik ook nog lezen als de game vanzelf stopt bij een item dat om reactie vraagt.
Ik speel vrijwel alle wedstrijden op de automatisch simuleren stand. Er zijn skins die deze "instant result" knop toevoegen. Alleen halve finales en finales in de CL, EL, Conf, en EK/WK-wedstrijden voorbij de poulefase speel ik vaak wel zelf. Op wat uitzonderingen na, laat ik de rest gewoon simuleren.
Zo kan ik 90+ seizoenen in 1 savegame steken, of meerdere savegames van 10+ seizoenen spelen, zonder dat alles traag als stroop wordt.
Wie van jullie gebruikt er hier hulp van andere mensen? Tactieken, trainingsregimes, spelerslijsten bijv?
Ik heb ondertussen 100+ seizoenen in de uithoeken van Oost-Europa; Azië en Oceanië gespeeld. Daar wil geen fatsoenlijke speler naartoe komen en je scouts kunnen nog net een kleurpotlood van een grasmaaier onderscheiden. Toen ben ik een scoutingtool gaan gebruiken. Ik koop dan heel jonge voetballers die bijv maar 5 punten beter zijn (op een schaal van 0-200) dan mijn huidige team en die train ik op, verdeeld over heel veel jaren. Omdat je dan wel groeit, maar ook maar heel langzaam is het fijn dat je weet dat een speler potentie heeft én dat het nut heeft om vol te houden. Sommige mensen zullen dat valsspelen vinden. Voor mij is het de manier om überhaupt spelers te kunnen vinden als ik in die regionen ben. Daarnaast gebruik ik een tactiek gemaakt door knap op de officiele Community Forums van Football Manager. De laatste keer dat het mijzelf lukte om een succesvolle tactiek te maken, hadden we nog pijlen op het veld staan en kon je per balpositie aangeven waar al je spelers moesten staan. Niet elke speler doet het goed in zo'n tactiek en niet iedereen die ik vind met de tool wordt een topper. Soms zitten mentalitieit, blessures en gewone pech in de weg.
Het is ook wat ik het mooie vind aan Football Manager. Iedereen kan het spelen en indelen zoals je het zelf wilt
Ik heb ondertussen 100+ seizoenen in de uithoeken van Oost-Europa; Azië en Oceanië gespeeld. Daar wil geen fatsoenlijke speler naartoe komen en je scouts kunnen nog net een kleurpotlood van een grasmaaier onderscheiden. Toen ben ik een scoutingtool gaan gebruiken. Ik koop dan heel jonge voetballers die bijv maar 5 punten beter zijn (op een schaal van 0-200) dan mijn huidige team en die train ik op, verdeeld over heel veel jaren. Omdat je dan wel groeit, maar ook maar heel langzaam is het fijn dat je weet dat een speler potentie heeft én dat het nut heeft om vol te houden. Sommige mensen zullen dat valsspelen vinden. Voor mij is het de manier om überhaupt spelers te kunnen vinden als ik in die regionen ben. Daarnaast gebruik ik een tactiek gemaakt door knap op de officiele Community Forums van Football Manager. De laatste keer dat het mijzelf lukte om een succesvolle tactiek te maken, hadden we nog pijlen op het veld staan en kon je per balpositie aangeven waar al je spelers moesten staan. Niet elke speler doet het goed in zo'n tactiek en niet iedereen die ik vind met de tool wordt een topper. Soms zitten mentalitieit, blessures en gewone pech in de weg.
Het is ook wat ik het mooie vind aan Football Manager. Iedereen kan het spelen en indelen zoals je het zelf wilt
@Jorgen ben toch wel benieuwd naar de specs van je pc dan.
Dat zijn toch aardig wat competities die je geselecteerd hebt.
Die continu timer vind ik persoonlijk vrij irritant tijdens transferwindows.
Chelseamarre123 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:36:
@Jorgen ben toch wel benieuwd naar de specs van je pc dan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hoeveel landen en competities laad jij dan?
[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 02-06-2023 19:41 ]
Stuk of 15 landen, momenteel 3 landen als speelbaar geselecteerd waar ik eventueel naar toe wil na deze club.
Zit nu in 2046 en game begint toch wel trager te worden merk ik.
Welke landen en divisies zijn dat?Chelseamarre123 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:51:
Stuk of 15 landen, momenteel 3 landen als speelbaar geselecteerd waar ik eventueel naar toe wil na deze club.
Ik heb opnieuw een Golden Boy. Na Brobbey in '22 is het nu Hato in '25. Hij wordt gevolgd door Feyenoorder Nelson Weiper op plaats 2. Die werd afgelopen seizoen overgenomen van Mainz.
Goeie tips Jorgen, dank!
Ik heb zelf een tacktiek van internet geplukt, een 4-2-3-1 opstelling. Ik speel op dit moment met Ajax en dat heeft mij in het eerste jaar de JC schaal, het kampioenschap en de beker opgeleverd. In de CL ben ik in de 16e finale uitgeschakeld door Bayern. Uit had ik niks te vertellen en verloor met 2-0. Thuis stond ik tot 89e minuut 2-0 voor en zou het verlengen worden, maar helaas schoot Rensch toen in eigen doel.
Heb denk voor komend seizoen vooral behoefte aan extra verdedigers. Defensief midden is mijn zwakke plek op dit moment
Ik heb zelf een tacktiek van internet geplukt, een 4-2-3-1 opstelling. Ik speel op dit moment met Ajax en dat heeft mij in het eerste jaar de JC schaal, het kampioenschap en de beker opgeleverd. In de CL ben ik in de 16e finale uitgeschakeld door Bayern. Uit had ik niks te vertellen en verloor met 2-0. Thuis stond ik tot 89e minuut 2-0 voor en zou het verlengen worden, maar helaas schoot Rensch toen in eigen doel.
Heb denk voor komend seizoen vooral behoefte aan extra verdedigers. Defensief midden is mijn zwakke plek op dit moment
Ik ben ook met Ajax begonnen dit jaar. Was al weer lang geleden dat ik met mijn favoriete club gespeeld heb. Elk jaar kampioen en de JCS, maar nog geen beker helaas.MrBerger schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:08:
Goeie tips Jorgen, dank!
Nederlandse jeugd doet het goed:

Deadlineday: gerucht Feyenoord zou een bod van € 138 miljoen op Bijlow hebben ontvangen door Ajax. Volgens mij is de wereld in FM gek geworden. Ik weet in elk geval van niks. 😅

Deadlineday: gerucht Feyenoord zou een bod van € 138 miljoen op Bijlow hebben ontvangen door Ajax. Volgens mij is de wereld in FM gek geworden. Ik weet in elk geval van niks. 😅
[ Voor 40% gewijzigd door Jorgen op 03-06-2023 16:52 ]
Dat komt mooi uit! In de derby tegen Feyenoord pakken we de 4e landstitel op rij; en dat dankzij Steven Berghuis 
Ik zie nu ook voor het eerst "mijn tijdlijn". Wat een ontzettend leuke toevoeging aan je carrière!
altijd leuk, die slechte vertalingen

Het uiteindelijke record is 32 wedstrijden gewonnen en 97 punten.
Livakovic pakte het keepersrecord van Piet Schrijvers (22x de nul) en staat nu op 25x.
De Eredivisie mag 4 ploegen inschrijven voor de Champions League (Ajax, Feyenoord, AZ, Vitesse); 2 voor de Europa League (Utrecht, Zwolle) en 1 voor de Conference League (PSV)
Ik zie nu ook voor het eerst "mijn tijdlijn". Wat een ontzettend leuke toevoeging aan je carrière!
altijd leuk, die slechte vertalingen

Het uiteindelijke record is 32 wedstrijden gewonnen en 97 punten.
Livakovic pakte het keepersrecord van Piet Schrijvers (22x de nul) en staat nu op 25x.
De Eredivisie mag 4 ploegen inschrijven voor de Champions League (Ajax, Feyenoord, AZ, Vitesse); 2 voor de Europa League (Utrecht, Zwolle) en 1 voor de Conference League (PSV)
[ Voor 99% gewijzigd door Jorgen op 03-06-2023 21:42 ]
Heb een week voor de deadline mijn matige 2e spits verkocht voor 50 miljoen zodat ik een centrale verdediger kon halen. De verdediger, Levi Colwill, is binnen maar nu wil ik nog een spits halen voor erbij. Heb nog 2 dagen voor deadline day dus ik ben ruim op tijd
.
Situatie:
1e jaar Premier League met Nottingham Forest in 2027. Ik zoek een aanvaller die direct moet spelen. Dit zijn de haalbare kandidaten volgens mijn scouts
Richarlison zit bij Southampton in Championship en wil weg, is te halen voor 20 miljoen. Heeft als voordeel dat ik hem ook als AML kan inzetten. Ik vind het altijd wel lachen om dit soort spelers op leeftijd te halen, maar ik heb Lozano al opgepikt voor een veel te hoog salaris en 2 is misschien wat teveel van het goede aangezien ik niet wil degraderen. Aan de andere kant, het is Richarlison
.
/f/image/PmZrkSQFshke1x5jNqSs4xka.png?f=fotoalbum_large)
Fabio Silva, beste fit voor het team qua persoonlijkheid, big matches en constante speler. Comes deep had mijn vorige spits ook (moet alleen dat rechts rennen afleren). Kost 15 miljoen, wil het laagste salaris en heeft minste eisen qua speeltijd./f/image/1KWINPXgIDMDTwde6b2yrJZh.png?f=fotoalbum_large)
Brobbey, el cheapo. Ajax vraagt er 3,3 miljoen voor. Wel een dik salaris maar ik heb eerder dit window ook een speler van Chelsea overgenomen die tot 2030 de helft van zijn salaris van 100k betalen. Ajax kan ik ook wel een poot uitdraaien. Nadeel, het is een ajacied en daar heb ik het niet zo op. Hij is blessuregevoelig (dat is wel een groot minpunt). fysiek de sterkste en blijkbaar is er nog wat ruimte voor verbetering (al zal dat niet veel meer zijn op deze leeftijd). Back to goal is ook wel een nadeel
/f/image/vFBQa4PFm6Be6w4ZEeiw0TSF.png?f=fotoalbum_large)
Neig zelf naar Fabio Silva omdat die waarschijnlijk niet gaat zeuren als ik volgend window een andere spits haal en hij wat meer moet banken (qua rol). In een andere competitie was ik voor Brobbey gegaan vanwege de eventuele winst op doorverkoop maar vind dit nu niet heel belangrijk.
Bonus 1:
Helaas wilde deze niet komen
. Ik heb zonder te scouten 50k per week geboden maar Celtic speelt Champions League.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8vjwXINx6MgRBCuU905jFTOY.png?f=user_large)
Bonus 2:
Om het extra makkelijk te maken is Arsenal vorig seizoen overgenomen door een Chinese tycoon die wat geld in de club aan het pompen is.
Situatie:
1e jaar Premier League met Nottingham Forest in 2027. Ik zoek een aanvaller die direct moet spelen. Dit zijn de haalbare kandidaten volgens mijn scouts
Richarlison zit bij Southampton in Championship en wil weg, is te halen voor 20 miljoen. Heeft als voordeel dat ik hem ook als AML kan inzetten. Ik vind het altijd wel lachen om dit soort spelers op leeftijd te halen, maar ik heb Lozano al opgepikt voor een veel te hoog salaris en 2 is misschien wat teveel van het goede aangezien ik niet wil degraderen. Aan de andere kant, het is Richarlison
/f/image/PmZrkSQFshke1x5jNqSs4xka.png?f=fotoalbum_large)
Fabio Silva, beste fit voor het team qua persoonlijkheid, big matches en constante speler. Comes deep had mijn vorige spits ook (moet alleen dat rechts rennen afleren). Kost 15 miljoen, wil het laagste salaris en heeft minste eisen qua speeltijd.
/f/image/1KWINPXgIDMDTwde6b2yrJZh.png?f=fotoalbum_large)
Brobbey, el cheapo. Ajax vraagt er 3,3 miljoen voor. Wel een dik salaris maar ik heb eerder dit window ook een speler van Chelsea overgenomen die tot 2030 de helft van zijn salaris van 100k betalen. Ajax kan ik ook wel een poot uitdraaien. Nadeel, het is een ajacied en daar heb ik het niet zo op. Hij is blessuregevoelig (dat is wel een groot minpunt). fysiek de sterkste en blijkbaar is er nog wat ruimte voor verbetering (al zal dat niet veel meer zijn op deze leeftijd). Back to goal is ook wel een nadeel
/f/image/vFBQa4PFm6Be6w4ZEeiw0TSF.png?f=fotoalbum_large)
Neig zelf naar Fabio Silva omdat die waarschijnlijk niet gaat zeuren als ik volgend window een andere spits haal en hij wat meer moet banken (qua rol). In een andere competitie was ik voor Brobbey gegaan vanwege de eventuele winst op doorverkoop maar vind dit nu niet heel belangrijk.
Bonus 1:
Helaas wilde deze niet komen

:fill(white):strip_exif()/f/image/8vjwXINx6MgRBCuU905jFTOY.png?f=user_large)
Bonus 2:
Om het extra makkelijk te maken is Arsenal vorig seizoen overgenomen door een Chinese tycoon die wat geld in de club aan het pompen is.
Ik heb afscheid genomen bij Ajax, omdat ik een heel mooi aanbod van PSG kreeg om daar trainer te worden. Ook al stond PSG niet op het wensenlijstje van de clubs die ik deze save wil trainen. Het geeft me hopelijk wel de reputatieboost om betere spelers aan te trekken en om interessant te worden voor teams zoals Liverpool en Real.
Met deze statistieken vertrek ik na 4 seizoenen bij Ajax:

Ik ben fan van Sven, dus ik heb Sven Mislintat gezellig meegenomen naar Parijs
Nu maar eens kijken welke Ajax-spelers ik kan verleiden tot een overstap.

Eerste officiële wedstrijd tegen Brest in de Ligue 1 winnen we meteen met 7-0, mede door een hattrick van de 34-jarige Neymar.
Hij heeft in elk geval nog prachtige stats.

Dit wordt ook mijn allereerste save met de beschikking over Mbappé. Op zijn 27e is het een fenomeen. Ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen.

In de Champions League hebben we geloot tegen Liverpool én Everton; Glasgow Rangers, Young Boys Bern, PAOK Saloniki, Feyenoord, Bayern München en Barcelona.. Drie heel zware teams en ook prachtige tegenstanders met Feyenoord en de Rangers. Heb er zin in!
Met deze statistieken vertrek ik na 4 seizoenen bij Ajax:

Ik ben fan van Sven, dus ik heb Sven Mislintat gezellig meegenomen naar Parijs
Nu maar eens kijken welke Ajax-spelers ik kan verleiden tot een overstap.

Eerste officiële wedstrijd tegen Brest in de Ligue 1 winnen we meteen met 7-0, mede door een hattrick van de 34-jarige Neymar.
Hij heeft in elk geval nog prachtige stats.

Dit wordt ook mijn allereerste save met de beschikking over Mbappé. Op zijn 27e is het een fenomeen. Ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen.

In de Champions League hebben we geloot tegen Liverpool én Everton; Glasgow Rangers, Young Boys Bern, PAOK Saloniki, Feyenoord, Bayern München en Barcelona.. Drie heel zware teams en ook prachtige tegenstanders met Feyenoord en de Rangers. Heb er zin in!
[ Voor 41% gewijzigd door Jorgen op 05-06-2023 02:39 ]
League 2 gewonnen en ook onverwachts de Papa John trophy. Nu heb ik 8 spelers en ongeveer 30k wage budget over om me te preppen voor League 1... dat wordt puzzelen
Zo, seizoen 2037/2038 voor Arsenal zit er weer op. En het was een klapper, in positieve zin!
Allereerst, de versterkingen. Ik wilde dus een DC voor wat extra diepte halen. Dit werd Kaily Castry-Romage, een 20-jarig Franse wonderkid die ik van Olympique Marseille over kon nemen. In plaats van een diepte-speler werd het een van mijn dragende spelers...
Verder nog wat spelers voor de toekomst gehaald.
Vanaf dag 1 liepen alle competities als een trein.
De EFL/Carabao Cup, waar ik meestal in de 3e ronde (waar ik instroom) al uitvlieg, wist ik eens te winnen via overwinningen op Lincoln City (5-1), Leeds United (3-1), Wolves (3-0), Sheffield United (5-2 en 0-0) en in de finale West Ham (2-2 na verlenging, 4-3 winst op penalties). De eerste prijs was binnen!
Dan de FA Cup. Via overwinningen op Stoke City (6-1!), Blackburn Rovers (2-0), Burnley (5-0), Manchester City (2-1), Fulham (2-0) belande ik in de finale. Hier kwam ik aartsrivaal Tottemham Hotspur tegen, dit liep uit op een 0-1 nederlaag helaas...
In de Champions League had ik een zeer pittige loting, met o.a. Real Madrid, FC Barcelona en Atletico Madrid. Het liep bizar: 3-1 winst op Real Madrid, daar teken ik voor hoor. Ook de rest liep lekker:
:fill(white):strip_exif()/f/image/8tHsxtzk6uuss8Plxg3sDQTB.png?f=user_large)
Daardoor kwalificeerde ik me als 3e, en dus zonder playoff, voor de achtste finales:
:fill(white):strip_exif()/f/image/v5xdLd43SwKkkToF4mujoACd.png?f=user_large)
Helaas mocht ik hier meteen tegen Bayern Munchen. Thuis nog mooi met 3-0 gewonnen, maar uit kansloos met 1-3 verloren. Exit champions league...
En als laatste de competitie. Wel, long story short: ik ben kampioen! Dit was 3 jaar eerder dan de board (en ikzelf...) verwachtte, het liep als een trein. Check ook het doelsaldo....
Eindstand competitie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ElnWYh7HGFBSjeOvGvgz3vBn.png?f=user_large)
Mijn monster-spits, die er even 64 goals (!!!!) in dit seizoen intikte. Hallelujah!
:fill(white):strip_exif()/f/image/Yd7bZZWlFhGmHCID4dYwBWrs.png?f=user_large)
Ook een monsterlijk goede speler, heb hem meteen voor 5 jaar (tot 2042) vastgelegd, met een optie op nog eens een verlenging van 2 jaar...
:fill(white):strip_exif()/f/image/r2cHrq6KoCTqdBSwzcLn6NUh.png?f=user_large)
Voor volgend jaar moet ik op zoek naar een extra AML én AMR, want 2 oudgedienden (beiden 36 jaar) gaan met pensioen. Beiden kwamen dit jaar niet meer aan basisplaatsen toe, hoewel ik ze als sub nog wel regelmatig gebruikte (vooral de AML).
Gelukkig heb ik al een 17-jarige AMR/ST voor de toekomst aangetrokken, naar een nieuwe AML ben ik nog op zoek. Ook komt er straks een 17-jarige DRC-talent mij versterken. Los van deze 3 posities heb ik vooralsnog geen echte versterkingen nodig voor de nabije toekomst.
Allereerst, de versterkingen. Ik wilde dus een DC voor wat extra diepte halen. Dit werd Kaily Castry-Romage, een 20-jarig Franse wonderkid die ik van Olympique Marseille over kon nemen. In plaats van een diepte-speler werd het een van mijn dragende spelers...
Verder nog wat spelers voor de toekomst gehaald.
Vanaf dag 1 liepen alle competities als een trein.
De EFL/Carabao Cup, waar ik meestal in de 3e ronde (waar ik instroom) al uitvlieg, wist ik eens te winnen via overwinningen op Lincoln City (5-1), Leeds United (3-1), Wolves (3-0), Sheffield United (5-2 en 0-0) en in de finale West Ham (2-2 na verlenging, 4-3 winst op penalties). De eerste prijs was binnen!
Dan de FA Cup. Via overwinningen op Stoke City (6-1!), Blackburn Rovers (2-0), Burnley (5-0), Manchester City (2-1), Fulham (2-0) belande ik in de finale. Hier kwam ik aartsrivaal Tottemham Hotspur tegen, dit liep uit op een 0-1 nederlaag helaas...
In de Champions League had ik een zeer pittige loting, met o.a. Real Madrid, FC Barcelona en Atletico Madrid. Het liep bizar: 3-1 winst op Real Madrid, daar teken ik voor hoor. Ook de rest liep lekker:
:fill(white):strip_exif()/f/image/8tHsxtzk6uuss8Plxg3sDQTB.png?f=user_large)
Daardoor kwalificeerde ik me als 3e, en dus zonder playoff, voor de achtste finales:
:fill(white):strip_exif()/f/image/v5xdLd43SwKkkToF4mujoACd.png?f=user_large)
Helaas mocht ik hier meteen tegen Bayern Munchen. Thuis nog mooi met 3-0 gewonnen, maar uit kansloos met 1-3 verloren. Exit champions league...
En als laatste de competitie. Wel, long story short: ik ben kampioen! Dit was 3 jaar eerder dan de board (en ikzelf...) verwachtte, het liep als een trein. Check ook het doelsaldo....
Eindstand competitie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ElnWYh7HGFBSjeOvGvgz3vBn.png?f=user_large)
Mijn monster-spits, die er even 64 goals (!!!!) in dit seizoen intikte. Hallelujah!
:fill(white):strip_exif()/f/image/Yd7bZZWlFhGmHCID4dYwBWrs.png?f=user_large)
Ook een monsterlijk goede speler, heb hem meteen voor 5 jaar (tot 2042) vastgelegd, met een optie op nog eens een verlenging van 2 jaar...
:fill(white):strip_exif()/f/image/r2cHrq6KoCTqdBSwzcLn6NUh.png?f=user_large)
Voor volgend jaar moet ik op zoek naar een extra AML én AMR, want 2 oudgedienden (beiden 36 jaar) gaan met pensioen. Beiden kwamen dit jaar niet meer aan basisplaatsen toe, hoewel ik ze als sub nog wel regelmatig gebruikte (vooral de AML).
Gelukkig heb ik al een 17-jarige AMR/ST voor de toekomst aangetrokken, naar een nieuwe AML ben ik nog op zoek. Ook komt er straks een 17-jarige DRC-talent mij versterken. Los van deze 3 posities heb ik vooralsnog geen echte versterkingen nodig voor de nabije toekomst.
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 07-06-2023 15:43 ]
Virussen? Scan ze hier!
Mijn tweede seizoen Ajax zit er op. En het was het seizoen Ajax - Feyenoord.
De JC gewonnen door met 5-2 te winnen van Feyenoord. Prima resultaat.
In de competitie hebben we welgeteld 0 keer verloren en 4x gelijk gespeeld en daarmee dus het puntenrecord verbroken. Zaten een aantal spannende wedstrijden tussen, waarbij ik pas in de laatste minuut de gelijkmaker scoorde. Kampioenswedstrjid was thuis tegen Feyenoord en die wonnen we met 5-0. Dat was wel een mooie overwinning, naast een 7-0 overwinning op PSV.
De beker was heel spannend. Tweede ronde tegen PSV geloot die we pas na penalties wisten te winnen. Zwolle was de volgende die makkelijk verslagen werd en toen tegen AZ. In de laatste minuut van de 2 helft verlening een doelpunt gemaakt. Halve finale was een eitje en de finale tegen, je raadt het al, Feyenoord. Deze wonnen we met 4-1 en dus ook de beker weer gewonnen.
CL was een tegenvaller. Poulefase gewonnen met 16 punten, maar de volgende ronde eruit gevlogen tegen Man Utd. Uit zijn we afgedroogd met 4-1, thuis nog wel knap gewonnen met 1-0. Ik moet denk ik wat aan mijn tactiek sleutelen voor Europa, want zodra ik de grote jongens tegen kom maak ik in de uitwedstrijd geen kans.
De JC gewonnen door met 5-2 te winnen van Feyenoord. Prima resultaat.
In de competitie hebben we welgeteld 0 keer verloren en 4x gelijk gespeeld en daarmee dus het puntenrecord verbroken. Zaten een aantal spannende wedstrijden tussen, waarbij ik pas in de laatste minuut de gelijkmaker scoorde. Kampioenswedstrjid was thuis tegen Feyenoord en die wonnen we met 5-0. Dat was wel een mooie overwinning, naast een 7-0 overwinning op PSV.
De beker was heel spannend. Tweede ronde tegen PSV geloot die we pas na penalties wisten te winnen. Zwolle was de volgende die makkelijk verslagen werd en toen tegen AZ. In de laatste minuut van de 2 helft verlening een doelpunt gemaakt. Halve finale was een eitje en de finale tegen, je raadt het al, Feyenoord. Deze wonnen we met 4-1 en dus ook de beker weer gewonnen.
CL was een tegenvaller. Poulefase gewonnen met 16 punten, maar de volgende ronde eruit gevlogen tegen Man Utd. Uit zijn we afgedroogd met 4-1, thuis nog wel knap gewonnen met 1-0. Ik moet denk ik wat aan mijn tactiek sleutelen voor Europa, want zodra ik de grote jongens tegen kom maak ik in de uitwedstrijd geen kans.
Las op de SI Games Community forums en op Discord dat Robles Quin / AzamiNene door SI is aangesteld als head researcher voor Japan. Aangezien hij al jaren 1 vd beste Japan database edits voor FM maakt en voor bepaalde delen van zijn mods ook officiële toestemming lijkt te hebben van de Japanse FA, is dat op zich wel goed nieuws. Daar kan de db weer door verbeteren. Of dit ook betekent dat Japan binnenkort in een nieuwe FM speelbaar is, dat is giswerk, maar ook dat zou mooi zijn.
Seizoen 2028/2029 update met Nottingham Forest:
Bijzonder spannend jaar in de Premier League met 3 teams die op de laatste speeldag kampioen konden worden. Uiteindelijk pakte City de titel dankzij 40 goals van Haaland.
Ook onderin was het bijzonder spannend. Leeds ging op de laatste speeldag nog van plek 19 naar een veilige 16e plek.
:fill(white):strip_exif()/f/image/G3KlZR8KEaQzP2sG4h1n4Fn8.png?f=user_large)
Chelsea had een beetje een flopjaar maar ze wonnen wel de Europa League, dus toch gewoon Champions League volgend jaar.
Vorig seizoen wist ik me te plaatsen voor de Champions League. De League fase had een beetje mixed results. Maar in de knock-out fase ging het een stuk beter:
/f/image/zoUvFhx9laQaXJUSsUS6Twgd.png?f=fotoalbum_large)
En de finale:
/f/image/aaIVj6nZpGPIdDn4CONfnLzD.png?f=fotoalbum_large)
De held van Forest. Ex-wonderkid uit de eigen jeugd, was hem bijna kwijt in Augustus. Dortmund bood 95 miljoen (zijn release clause) nadat ze Bellingham voor 162 miljoen verkocht hadden. Maar hij weigerde de move.
Tal 1x CL. Haaland 0x CL
/f/image/r7xEfQsjzYifXSAY0Ukqpa6S.png?f=fotoalbum_large)
En deze heb ik gescout nadat ik hem zag in de Nextgen50-lijst. Vrij goedkope aankoop, 8 miljoen. Zonder de Nextgen50 had ik hem nooit gevonden
.
/f/image/1e6md6ZW1NeGD8ukq5SEpBSq.png?f=fotoalbum_large)
Wat rest is de finale van de Nations League met England (Bellingham en Rice op het middenveld is een beetje heel erg OP) en blijkbaar is er deze zomer een Club World Cup. Ik ben beniewd.
Qua versterkingen moet ik zoek naar wingers. Lozano gaat weg en ik had Endrick van Real Madrid gehuurd. Ik dacht slim te zijn en de fee te drukken met een 7.5 miljoen bonusclausule in het huurcontract te stoppen als we de CL winnen (want dat lukt toch niet in het 1e jaar).
Bijzonder spannend jaar in de Premier League met 3 teams die op de laatste speeldag kampioen konden worden. Uiteindelijk pakte City de titel dankzij 40 goals van Haaland.
Ook onderin was het bijzonder spannend. Leeds ging op de laatste speeldag nog van plek 19 naar een veilige 16e plek.
:fill(white):strip_exif()/f/image/G3KlZR8KEaQzP2sG4h1n4Fn8.png?f=user_large)
Chelsea had een beetje een flopjaar maar ze wonnen wel de Europa League, dus toch gewoon Champions League volgend jaar.
Vorig seizoen wist ik me te plaatsen voor de Champions League. De League fase had een beetje mixed results. Maar in de knock-out fase ging het een stuk beter:
/f/image/zoUvFhx9laQaXJUSsUS6Twgd.png?f=fotoalbum_large)
En de finale:
/f/image/aaIVj6nZpGPIdDn4CONfnLzD.png?f=fotoalbum_large)
De held van Forest. Ex-wonderkid uit de eigen jeugd, was hem bijna kwijt in Augustus. Dortmund bood 95 miljoen (zijn release clause) nadat ze Bellingham voor 162 miljoen verkocht hadden. Maar hij weigerde de move.
Tal 1x CL. Haaland 0x CL
/f/image/r7xEfQsjzYifXSAY0Ukqpa6S.png?f=fotoalbum_large)
En deze heb ik gescout nadat ik hem zag in de Nextgen50-lijst. Vrij goedkope aankoop, 8 miljoen. Zonder de Nextgen50 had ik hem nooit gevonden
/f/image/1e6md6ZW1NeGD8ukq5SEpBSq.png?f=fotoalbum_large)
Wat rest is de finale van de Nations League met England (Bellingham en Rice op het middenveld is een beetje heel erg OP) en blijkbaar is er deze zomer een Club World Cup. Ik ben beniewd.
Qua versterkingen moet ik zoek naar wingers. Lozano gaat weg en ik had Endrick van Real Madrid gehuurd. Ik dacht slim te zijn en de fee te drukken met een 7.5 miljoen bonusclausule in het huurcontract te stoppen als we de CL winnen (want dat lukt toch niet in het 1e jaar).
Mooie reeks, maar al ingezet voordat ik het roer overnam. Evengoed blijft het indrukwekkend

In de laatste 7 competitiewedstrijden kwamen op we een saldo van 20 voor en 2 tegen. Dat gaat best lekker

Met 7 uit 7 gaat het in de CL ook erg voorspoedig. De laatste wedstrijd van deze fase moeten we tegen Barcelona

In de laatste 7 competitiewedstrijden kwamen op we een saldo van 20 voor en 2 tegen. Dat gaat best lekker

Met 7 uit 7 gaat het in de CL ook erg voorspoedig. De laatste wedstrijd van deze fase moeten we tegen Barcelona

[ Voor 56% gewijzigd door Jorgen op 18-06-2023 03:05 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZOsJxwSYHpVYIZkA7wXaTzQa.png?f=user_large)
WTF happened here?
Thuis verloor ik kansloos met 0-2 van Real Madrid, maar uit versla ik ze met maar liefst 8-3. Waarvan dus 3 (!) goals in de verlenging. De trainer van Real Madrid was geen happy camper kan ik je vertellen...
Ik ben dus door naar de kwartfinale van de Champions League
Virussen? Scan ze hier!
Waanzinnig scoreverloop ook. Dat heb je goed rechtgetrokkenwildhagen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:59:
[Afbeelding]
WTF happened here?
Thuis verloor ik kansloos met 0-2 van Real Madrid, maar uit versla ik ze met maar liefst 8-3. Waarvan dus 3 (!) goals in de verlenging. De trainer van Real Madrid was geen happy camper kan ik je vertellen...
Ik ben dus door naar de kwartfinale van de Champions League
Halverwege eerste seizoen in de championship na directe promotie uit League 1. Sta gek genoeg op een playoffplaats, maar denk net dat het zal duren. Wel enorm competitieve league, amper 8 punten verschil tussen nr1 en nr 12. leider heeft ook maar tweederde van totaal aantal punten.
Alleen verlies ik wel 300k per maand....
Alleen verlies ik wel 300k per maand....
Afgelopen 7 wedstrijden scoort Sesko 16 goals, waarvan 4 hattricks. Die jongen staat nu op 34 goals in 28 wedstrijden en we zitten nog maar in januari. De wedstrijd tegen Barcelona wisten we ook te winnen waardoor we met 8 uit 8 doorgaan in de competitiefase van de Champions League
Sesko is gewoon een heldJorgen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:57:
Afgelopen 7 wedstrijden scoort Sesko 16 goals, waarvan 4 hattricks. Die jongen staat nu op 34 goals in 28 wedstrijden en we zitten nog maar in januari. De wedstrijd tegen Barcelona wisten we ook te winnen waardoor we met 8 uit 8 doorgaan in de competitiefase van de Champions League
Sesko halen zou verboden moeten zijn.Jorgen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:57:
Dat deed de manager voor mij al. Ik heb hem geërfd
Ik zou het leuk vinden als de volgende versie wat slimmer wordt met bepaalde dingen.
Ik ben mijn "unemployed" safe begonnen bij Cwmbran Celtic in de Cymru South division in Wales. Na grote successen bij Scheveningen (van Div 4 naar Eredivisie, Europees succes en landskampioen) zit ik nu bij LeverkusenDortmund en hard op weg daar voor het eerst in 6 jaar Bayern te onttronen (wat in de gehele save RB Leipzig ook 1x gelukt is).
Cwmbran Celtic speelt momenteel om kampioenschap in South dus dacht, ga er een keer kijken.
Krijg je persbericht daarna dat je daar gespot bent en niemand kan verklaren waarom. Ik mag aannemen dat menig sport journalist wel die link kan leggen.......
Zou leuk zijn als je persbericht kreeg waarin staat "succes coach bezoekt club waar het voor hem begon."
Zijn van die kleine dingen maar helpt wel meer aan de immersie.
Ik ben mijn "unemployed" safe begonnen bij Cwmbran Celtic in de Cymru South division in Wales. Na grote successen bij Scheveningen (van Div 4 naar Eredivisie, Europees succes en landskampioen) zit ik nu bij LeverkusenDortmund en hard op weg daar voor het eerst in 6 jaar Bayern te onttronen (wat in de gehele save RB Leipzig ook 1x gelukt is).
Cwmbran Celtic speelt momenteel om kampioenschap in South dus dacht, ga er een keer kijken.
Krijg je persbericht daarna dat je daar gespot bent en niemand kan verklaren waarom. Ik mag aannemen dat menig sport journalist wel die link kan leggen.......

Zou leuk zijn als je persbericht kreeg waarin staat "succes coach bezoekt club waar het voor hem begon."
[ Voor 0% gewijzigd door Player1S op 19-06-2023 19:22 . Reden: weet mn huidige club niet eens ]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Dat zou inderdaad leuk zijn. Je kunt het idee altijd melden op de SI Community ForumsPlayer1S schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:51:
Ik zou het leuk vinden als de volgende versie wat slimmer wordt met bepaalde dingen.
Ik ben mijn "unemployed" safe begonnen bij Cwmbran Celtic in de Cymru South division in Wales. Na grote successen bij Scheveningen (van Div 4 naar Eredivisie, Europees succes en landskampioen) zit ik nu bij Leverkusen en hard op weg daar voor het eerst in 6 jaar Bayern te onttronen (wat in de gehele save RB Leipzig ook 1x gelukt is).
Krijg je persbericht daarna dat je daar gespot bent en niemand kan verklaren waarom. Ik mag aannemen dat menig sport journalist wel die link kan leggen.......![]()
Finale van de Coupe de France moesten we tegen Strassbourg. Dat ging best lekker...

Sesko heeft nu ook Ibrahimovic ingehaald vwb de meeste goals in 1 seizoen. Ibra: 50; Sesko: still counting

Sesko heeft nu ook Ibrahimovic ingehaald vwb de meeste goals in 1 seizoen. Ibra: 50; Sesko: still counting

[ Voor 58% gewijzigd door Jorgen op 19-06-2023 15:42 ]
Heb je een screenshot van Sesko? ben wel benieuwdJorgen schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:52:
Finale van de Coupe de France moesten we tegen Strassbourg. Dat ging best lekker...
[Afbeelding]
Ik probeer om Erling Haaland transfervrij over te nemen van Manchester City, alleen vraagt die 33 miljoen tekengeld 😅
Edit: Hij is binnen. We gaan proberen om de Ligue 1 te slopen met een voorhoede van Kylian Mbappé; Erling Haaland en Benjamin Šeško. Dat betekent wel dat ik een andere tactiek moet gaan opzoeken zodat ik of met 2 spitsen en Mbappé hangend op links kan gaan spelen; of met 3 spitsen.
Edit 2: "Dag concurrentie..." 😁😎
Edit: Hij is binnen. We gaan proberen om de Ligue 1 te slopen met een voorhoede van Kylian Mbappé; Erling Haaland en Benjamin Šeško. Dat betekent wel dat ik een andere tactiek moet gaan opzoeken zodat ik of met 2 spitsen en Mbappé hangend op links kan gaan spelen; of met 3 spitsen.
Edit 2: "Dag concurrentie..." 😁😎

[ Voor 64% gewijzigd door Jorgen op 19-06-2023 16:56 ]
8 uit 8 in de CL competitiefase en toen in de volgende ronde onderuit tegen Spurs. Dus daar moet verbetering
Mbappé is geëindigd op 43 officiële goals (PSG 31, Frankrijk 12)
Šeško is geëindigd op 57 doelpunten (PSG 55, Slovenië 2)
wow, dat zijn wel echt onwijs goede stats voor een spits. alles, maar dan ook alles bijna 15+Jorgen schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:45:
@El Capitan
11 mei 2027
Kylian Mbappé
[Afbeelding]
en Benjamin Šeško
[Afbeelding]
Ja die 2 zijn echt geweldig.El Capitan schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:50:
[...]
wow, dat zijn wel echt onwijs goede stats voor een spits. alles, maar dan ook alles bijna 15+
Hello! Vraagje over Recruitment Focus. Ik heb er een hele reeks van gemaakt maar ze werken voor geen meter bij mij. Zwaar frustrerend want mijn scouting budget en range zijn in orde en mijn scouts hebben ook geen hele stapel opdrachten (op dit moment heeft geen enkele scout meer dan één recruitment focus op zijn naam zelfs).
Een voorbeeld:
/f/image/k160CUZoGQ9bmse7VMEmN04I.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de CA en PA eisen al iets verlaagd en de leeftijd opgehoogd, eigenlijk wil ik alleen maar talent scouten maar blijkbaar werkt dat niet of zo.. Of zit het hem in de posities die ik gekozen heb, want ik heb het zo gedaan dat ik, denk ik, voor alle posities een speler zoek. Want dat wil ik.
Iemand tips/ideeën?
Een voorbeeld:
/f/image/k160CUZoGQ9bmse7VMEmN04I.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de CA en PA eisen al iets verlaagd en de leeftijd opgehoogd, eigenlijk wil ik alleen maar talent scouten maar blijkbaar werkt dat niet of zo.. Of zit het hem in de posities die ik gekozen heb, want ik heb het zo gedaan dat ik, denk ik, voor alle posities een speler zoek. Want dat wil ik.
Iemand tips/ideeën?
@YES welke club speel je, en wat is de kwaliteit van je scouts? Ik ga altijd voor minimum 15/15 voor ca/pa. Zijn ze bekend met het land ( geen Engelse scout naar Brazilië sturen)
Feyenoord, 16 scouts met allen minimaal 15/15 en ik heb juist heel goed naar knowledge gekeken bij het aanmaken van de recruitment focuses..Chelseamarre123 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:23:
@YES welke club speel je, en wat is de kwaliteit van je scouts? Ik ga altijd voor minimum 15/15 voor ca/pa. Zijn ze bekend met het land ( geen Engelse scout naar Brazilië sturen)
Ik heb het idee dat ik gewoon iets verkeerd dor of zo, anders zou er toch iets uit moeten komen..
Hier nog wat tips:
- Ik zie dat je 1 scout hebt voor Spanje/Portugal en dan op jong talent zoeken. Ik scout meestal in het land waar ik actief ben intens op de u18 competitie en niet bepaald op jong talent. Leeftijd heb je ook hoog ingesteld. Tot 25j krijg je al doorgebroken spelers die vrij duur zullen zijn. Ik ben opzoek naar die jonge spelers die je goedkoop kan halen en zelf kan laten doorbreken. De echte absolute toptalenten zet ik dan in een aparte shortlist en hoop ik zo eens binnen te halen als ze wegwillen of goedkoper op te halen.
- Zoveel mogelijk scouts aantrekken en als het kan extra vragen bij het bestuur. Ook ze niet allemaal een opdracht geven zodat je snel die gedetailleerde verslagen binnen hebt. Verslagen ook snel bekijken en geregeld die extra verslagen dus aanvragen.
- de youth intake dagen in het oog houden. Elk jaar is er een specifieke periode per land dat er regens in de game komen. Meestal eind maar/april. Je kan die lijst opvragen via wereld=>transfer=> youth intake
Wat ik persoonlijk deed was dan deze periode alle youth intakes scouten die in mijn land instroomden (de 1e divisie clubs) Snel scouten voor ze een contract tekenen, kan je ze voor een opleidinsvergoeding binnen halen. (Persoonlijk doe ik dit niet meer omdat dit het wel heel makkelijk maakt)
- Je kan ook op regens zoeken. BV als Messi op pensioen gaat komt er een regen in het spel met (ongeveer) dezelfde kwaliteiten en dezelfde CA/PA. Je moet spelers ID aanzetten om het ID van Messi te weten en dan zou je na zijn pensioen een nieuwe speler moeten vinden met hetzelfde nummer. (persoonlijk niet getest, maakt het ook wat eenvoudig zo
)
- Manueel scouten: speler zoek scherm een view bijzetten. Media description. Zo kan je sorteren hierop en zie je alle wonderkids. Zo kan je gericht snel jonge spelers scouten waar je wil.
- Af en toe scout ik ook eens alle nationale jeugdelftallen in de hoop er iets goed in zit.
- Ik zie dat je 1 scout hebt voor Spanje/Portugal en dan op jong talent zoeken. Ik scout meestal in het land waar ik actief ben intens op de u18 competitie en niet bepaald op jong talent. Leeftijd heb je ook hoog ingesteld. Tot 25j krijg je al doorgebroken spelers die vrij duur zullen zijn. Ik ben opzoek naar die jonge spelers die je goedkoop kan halen en zelf kan laten doorbreken. De echte absolute toptalenten zet ik dan in een aparte shortlist en hoop ik zo eens binnen te halen als ze wegwillen of goedkoper op te halen.
- Zoveel mogelijk scouts aantrekken en als het kan extra vragen bij het bestuur. Ook ze niet allemaal een opdracht geven zodat je snel die gedetailleerde verslagen binnen hebt. Verslagen ook snel bekijken en geregeld die extra verslagen dus aanvragen.
- de youth intake dagen in het oog houden. Elk jaar is er een specifieke periode per land dat er regens in de game komen. Meestal eind maar/april. Je kan die lijst opvragen via wereld=>transfer=> youth intake
Wat ik persoonlijk deed was dan deze periode alle youth intakes scouten die in mijn land instroomden (de 1e divisie clubs) Snel scouten voor ze een contract tekenen, kan je ze voor een opleidinsvergoeding binnen halen. (Persoonlijk doe ik dit niet meer omdat dit het wel heel makkelijk maakt)
- Je kan ook op regens zoeken. BV als Messi op pensioen gaat komt er een regen in het spel met (ongeveer) dezelfde kwaliteiten en dezelfde CA/PA. Je moet spelers ID aanzetten om het ID van Messi te weten en dan zou je na zijn pensioen een nieuwe speler moeten vinden met hetzelfde nummer. (persoonlijk niet getest, maakt het ook wat eenvoudig zo
- Manueel scouten: speler zoek scherm een view bijzetten. Media description. Zo kan je sorteren hierop en zie je alle wonderkids. Zo kan je gericht snel jonge spelers scouten waar je wil.
- Af en toe scout ik ook eens alle nationale jeugdelftallen in de hoop er iets goed in zit.
De leeftijd stond eerst op max 19 maar ik kreeg 0 resultaten dus dat heb ik toen opgerekt.. Ik heb FM nu niet open maar kan je met recruitment focus ook op competities scouten of doe je dat op een andere manier?Chelseamarre123 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:36:
Hier nog wat tips:
Te Kloese wordt zo langzaamaan gek van mijn gezeur om meer scouts denk ik- Zoveel mogelijk scouts aantrekken en als het kan extra vragen bij het bestuur. Ook ze niet allemaal een opdracht geven zodat je snel die gedetailleerde verslagen binnen hebt. Verslagen ook snel bekijken en geregeld die extra verslagen dus aanvragen.
Deze methode ken ik en ik wil juist door recruitment focus realistischer scouten, ik gebruik die methode niet meer omdat het voor mij ook als een vorm van cheaten voelt.- de youth intake dagen in het oog houden. Elk jaar is er een specifieke periode per land dat er regens in de game komen. Meestal eind maar/april. Je kan die lijst opvragen via wereld=>transfer=> youth intake
Is dit nog een ding? Ik ken dit nog van CM 01/02, daar kwam echt een kopie van de gepensioneerd in je ploeg. Dit is nog meer cheaten als dat werkt haha. Ga ik dus ook niet doen- Je kan ook op regens zoeken. BV als Messi op pensioen gaat komt er een regen in het spel met (ongeveer) dezelfde kwaliteiten en dezelfde CA/PA. Je moet spelers ID aanzetten om het ID van Messi te weten en dan zou je na zijn pensioen een nieuwe speler moeten vinden met hetzelfde nummer. (persoonlijk niet getest, maakt het ook wat eenvoudig zo)
Ook een beetje eenzelfde gevoel, je speelt de AI hiermee een beetje uit, voelt voor mij minder realistisch aan.- Manueel scouten: speler zoek scherm een view bijzetten. Media description. Zo kan je sorteren hierop en zie je alle wonderkids. Zo kan je gericht snel jonge spelers scouten waar je wil.
Ja dat is ook wel een goede, beetje net als de jeugdploegen van clubs zeg maar.- Af en toe scout ik ook eens alle nationale jeugdelftallen in de hoop er iets goed in zit.
ik weet dat dat zo is in PES, maar is de eerste keer dat ik daarvan iets hoor in FMChelseamarre123 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:36:
- Je kan ook op regens zoeken. BV als Messi op pensioen gaat komt er een regen in het spel met (ongeveer) dezelfde kwaliteiten en dezelfde CA/PA. Je moet spelers ID aanzetten om het ID van Messi te weten en dan zou je na zijn pensioen een nieuwe speler moeten vinden met hetzelfde nummer. (persoonlijk niet getest, maakt het ook wat eenvoudig zo)
Haha ik ook, kwam het tegen in zo'n guide toen ik de datums voor de Youth intakes zocht.AntiChrist7 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:09:
[...]
ik weet dat dat zo is in PES, maar is de eerste keer dat ik daarvan iets hoor in FM
Franse Supercup, mijn eerste wedstrijd met de nieuwe tactiek in de nieuwe opstelling. 3 x Haaland, 1 x Sesko, 1 x Mbappé, 2x Havertz. Monaco werd verpulverd.
Volgende wedstrijden ging het ook lekker.
In de CL zijn we gebombardeerd tot favoriet

Edit: ook de verdedigers doen lekker mee. Kimpembe scoorde er al heel snel 3 en Skriniar maakt er net 4 in 1 wedstrijd :-) Helaas voor Monaco waren zij opnieuw de klos.
In de CL zijn we gebombardeerd tot favoriet

Edit: ook de verdedigers doen lekker mee. Kimpembe scoorde er al heel snel 3 en Skriniar maakt er net 4 in 1 wedstrijd :-) Helaas voor Monaco waren zij opnieuw de klos.
[ Voor 52% gewijzigd door Jorgen op 21-06-2023 23:36 ]
Het lijkt erop dat die ene gele ster zich meet met je huidige selectie. Vaak zijn de jonge talenten nog niet helemaal klaar voor het eerste team. Wat ik ergens anders heb gelezen, is dat je je bereik beter kunt uitbreiden, door bijvoorbeeld van één gele ster naar vier grijze sterren te gaan. Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://www.viewfromtheto...ent-and-scouting-on-fm23/YES schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:16:
Hello! Vraagje over Recruitment Focus. Ik heb er een hele reeks van gemaakt maar ze werken voor geen meter bij mij. Zwaar frustrerend want mijn scouting budget en range zijn in orde en mijn scouts hebben ook geen hele stapel opdrachten (op dit moment heeft geen enkele scout meer dan één recruitment focus op zijn naam zelfs).
Een voorbeeld:
[Afbeelding]
Iemand tips/ideeën?
Misschien is het niet eerlijk meer voor de andere teams... De media had het over een afslachting.
Ik maak gebruik van deze tactiek van knap (SI forums) ME23.2WHEELSOFFIREKnap433NPSGP112ALLCUPS

Ik maak gebruik van deze tactiek van knap (SI forums) ME23.2WHEELSOFFIREKnap433NPSGP112ALLCUPS

[ Voor 31% gewijzigd door Jorgen op 22-06-2023 22:29 ]
Dikke eye-opener hier, wist niet eens dat je die rating op grijs kon zettencleancode schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:16:
[...]
Het lijkt erop dat die ene gele ster zich meet met je huidige selectie. Vaak zijn de jonge talenten nog niet helemaal klaar voor het eerste team. Wat ik ergens anders heb gelezen, is dat je je bereik beter kunt uitbreiden, door bijvoorbeeld van één gele ster naar vier grijze sterren te gaan. Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://www.viewfromtheto...ent-and-scouting-on-fm23/
Bedankt!
Is het uberhaupt wel de moeite om op grijze sterren te zoeken? Ze hebben spelersontwikkeling vertraagd tegenover vorige jaren, dus of die speler dan ooit zijn potentieel haalt is twijfelachtig
Alles is beter dan welgeteld 0 resultaten.AntiChrist7 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:13:
Is het uberhaupt wel de moeite om op grijze sterren te zoeken? Ze hebben spelersontwikkeling vertraagd tegenover vorige jaren, dus of die speler dan ooit zijn potentieel haalt is twijfelachtig
bwa transfergeld steken in iemand die het nooit gaat maken klinkt erger.
Ik zit momenteel nog niet in het stadium dat ik een scoutingsnetwerk kan aanleggenmaar meestal zoek ik in U21/U19 nationale ploegen.
Save nieuws: bestuur wilt eindelijk een nieuw stadion bouwen, aangezien we al 8jaar in een 5k stadium zitten. en dat staat vrij zielig in de championship. fingers crossed voor een snelle oplossing.
Spelers halen die het niet tot het eerste redden kan nog aardig uitpakken als je ze goed verhuurd en zoAntiChrist7 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:26:
[...]
bwa transfergeld steken in iemand die het nooit gaat maken klinkt erger.
Ik zit momenteel nog niet in het stadium dat ik een scoutingsnetwerk kan aanleggenmaar meestal zoek ik in U21/U19 nationale ploegen.
Save nieuws: bestuur wilt eindelijk een nieuw stadion bouwen, aangezien we al 8jaar in een 5k stadium zitten. en dat staat vrij zielig in de championship. fingers crossed voor een snelle oplossing.
Maar ik snap je punt, alleen wil ik niet teveel zelf handmatig op zoek naar spelers, maar juist wat realistisch te werk gaan met een scoutingnetwerk die mij rapporten aanlevert ter beoordeling. En dan kijk ik op dat moment weer zelf verder zeg maar.
Sesko, Mbappe en Haaland uitgeroepen tot 1, 2 en 3 bij FIFA Best Men's Player én World Player of the Year.
Qua scouting hanteer ik een andere aanpak dan de meesten. Je hebt in FM qua scouting-vraagstuk 2 aspecten:YES schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Spelers halen die het niet tot het eerste redden kan nog aardig uitpakken als je ze goed verhuurd en zo
Maar ik snap je punt, alleen wil ik niet teveel zelf handmatig op zoek naar spelers, maar juist wat realistisch te werk gaan met een scoutingnetwerk die mij rapporten aanlevert ter beoordeling. En dan kijk ik op dat moment weer zelf verder zeg maar.
1. Aantal namen die scouts ontdekken en aandragen
2. Inschatten van huidige/toekomstige potentie.
Uit eerdere testen is gebleken dat DET(ermination) + de juiste taalkennis zorgt voor de grootste aantallen ontdekte spelers en dat het iets van 12 maanden duurt voordat een scout zich een nieuwe taal eigen heeft gemaakt.
Daarom heb ik mijn scoutingapparaat ingericht met 2 topscouts met zo hoog mogelijk PA inschatting (18+ bij topclub) en voor de rest allemaal scouts met 18+ DET, de juiste taal van het land (bv Arabic, Chinese) en minimaal 10 CA/PA inschatting. De hardwerkende loopjongens komen dan in feite met een heleboel namen en ik laat mijn topscouts de spelers die op die leeftijd er al goed uitzien qua stats (hoge CA) nog een keer bekijken op potentie. Iemand anders gaf eerder al aan dat je ze moet laten scouten op de u18 competities + internationale toernooien, anders bezoeken ze allerlei troep-wedstrijden in de hoogste divisies waar eventueel jonge talentjes op de bank zitten.
Het enige wat je daarmee eventueel kan missen zijn spelers die er slecht uitzien maar een hoge CA hebben. Alleen brand ik mijn vingers liever niet aan dat soort types, want als ze zich op hun 18e (Engeland post brexit...) nog niet voldoende ontwikkeld hebben, dan halen ze dat topniveau meestal niet meer ook al hebben ze 200 PA...
[ Voor 6% gewijzigd door ^^0nMe op 24-06-2023 16:49 ]
D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.
Daaraan toevoegend; kijk dan welke spelers in die elftallen het jongste zijn en dus de stap naar boven eerder maken dan de andere jeugdspelers. Hun talent/potentie/huidige stats zijn dus hoger. Anders speelden ze wel een elftal lager bij hun leeftijdsgenoten.^^0nMe schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:47:
[...]
Iemand anders gaf eerder al aan dat je ze moet laten scouten op de u18 competities + internationale toernooien, anders bezoeken ze allerlei troep-wedstrijden in de hoogste divisies waar eventueel jonge talentjes op de bank zitten.
[...]
In de competitiefase van de Champions League ook dit jaar 8 uit 8; gevolgd door Napoli, met 22 punten en Feyenoord met 21 punten. Nu maar hopen dat we tijdens deze campagne wel de volgende ronde overleven
[ Voor 18% gewijzigd door Jorgen op 25-06-2023 02:48 ]
Was zo even aan het scrollen tussen mijn football managers, en sinds 2020 is er geen touch versie meer uitgekomen. Vraag me af waarom, want dat was in mijn ogen zo slecht niet.
Fast paced, niet te veel random zaken dat je mee bezig moest houden.
FMT is er in elk geval voor de Nintendo SwitchKBE91 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:08:
Was zo even aan het scrollen tussen mijn football managers, en sinds 2020 is er geen touch versie meer uitgekomen. Vraag me af waarom, want dat was in mijn ogen zo slecht niet.
Met nog 12 wedstrijden te gaan hebben we nu al het hoogste aantal doelpunten ooit. 110 en still counting 
edit: ook het record van RC Paris is eraan
edit: ook het record van RC Paris is eraan
[ Voor 18% gewijzigd door Jorgen op 25-06-2023 16:27 ]