Ik ben ook maar weer eens begonnen
Wall of text incoming...
Een Wow guildie bleef maar over FM2023 praten, dus hebben we allebei een save gestart om te kijken wie er het snelst (minst aantal seizoenen) de PL kan winnen.
Aangezien ie ergens aan de zuidkust in Engeland woont hebben we voor Worthing gekozen, Vanorama South dus lekker aan de LLM.
Alleen de Engelse leagues, laagst mogelijke reputatie, geen hulpmiddelen, etc, en dan maar zien.
Inmiddels nu in seizoen 4...
In seizoen 1 kampioen geworden. Begonnen met puur counteren, wat niet echt lekker liep. Toen in september een grote stevige spits kunnen halen voor ouderwets kick & rush voetbal. Grote gast voorop, een "snelle" ernaast (op dat niveau is iedereen langzaam) en pompen maar. Dat ging verbazingwekkend goed, die grote spits bleek echt een aanwinst te zijn. Uiteindelijk met 9 punten voorsprong op de nummer 2 kampioen geworden.
Seizoen 2; de Vanorama National League.. In de zomer werd m'n boomstam verkocht
Maar ja, 60k voor semi professionals, die kans kon ik niet laten liggen. Totdat ik vlak erna een melding kreeg dat ik een transferclausule kon verkopen... voor 1.5m, gigantisch. Blijkt dat Worthing ooit een jonge rechtsback aan Brentford heeft verkocht met een leuke clausule dus. Geldproblemen meteen voorbij.
Wel een stuk moeilijker gehad, ondanks dat ik best al wel wat spelers van grote teams kon huren. Uiteindelijk met de hakken over de sloot kampioen geworden, 1 punt voorsprong. Maar goed, ook dat is genoeg
Seizoen 3, League two. Nederlander als ik ben weigerde ik die 1.5m in te zetten om versterkingen te halen.. Dus m'n enige en dus ook grootste aankoop was wel 5.25k. Verer alleen maar free transfers. Inmiddels wel besloten om af te stappen van het kick&rush, aangezien ik nu ook technisch beter onderlegde spelers kon halen. Dus nu->volle bak vooruit maar dan met verzorgd (en heel risicovol) spel.
Ondertussen met m'n guildie afgesproken dat we van clubs zouden mogen wisselen, hij was promotie net misgelopen 1e seizoen en 2e seizoen ging ook lastig, dan zou de achterstand meteen al zo groot worden.
Uiteindelijk kwam ik zelf rond februari een vacature bij Birmingham tegen. Stijf onderaan in de Championship (4 punten, 20 punten los), met 12 punten mindering wegens faillissement. Maar, daarna best wat spelers verkocht dus het leek financieel best prima. En andere teams wilden me niet

Birmingham was erg enthousiast, wilde zelfs wachten tot einde seizoen. Ik wilde niet eerder ivm risico op ontslag bij degradatie. Worthing heb ik uiteindelijk nog wel, maar net, naar de 3e plek en dus weer promotie kunnen helpen maar in de zomer de overstap dus naar Birmhingham..
En allemachtig wat een potentie daar zeg.
Ene meneer Bellingham komt natuurlijk van Birmingham, en die heeft nog een kleine doorverkoopclausule afspraak staan.. Maar niet alleen hij, ook nog 3-4 andere spelers. Ik heb dus alle clausules op die van Bellingham na verkocht, 40m rijker en dat als League One clubje

En dan dus nog zo'n 20-25m aan clausule voor Bellingham (die binnenkort verkocht lijkt te worden voor 120m) en alweer 3m voor 1 van de spelers die ik zelf gedwongen moest verkopen (contract 1 seizoen, wilde absoluut niet tekenen)
Dat faillissement is dus ver naar de achtergrond (al heb ik nog wel een crediteurenakkoord als uitstaande lening, 40m op af te lossen) en ik voel met net een PL team in de League One.
Toch rustig aan gedaan en voornamelijk naar huurspelers gekeken, want reputatie is niet goed genoeg om spelers te halen die ook in de Championship nog goed genoeg zijn. Op een spelertje uit Spanje na, 85k afloop clausule en prima stats dus die raak ik vast wel met winst kwijt.
Nu 9 gespeeld, 3 punten voor op de nummers 2 en 3, heb de 2 topscorers in de league, 3 spelers met de hoogste rating komen bij mij vandaan, en Birmingham bleek ook nog eens een blik talenten te hebben die allemaal wel Championship waardig lijken te gaan worden als ze maar goed getraind worden en voldoende speeltijd krijgen..
Overigens hadden we daarvoor al een challenge afgesproken om een Grieks 2e divisie team de CL te laten winnen, alleen was het team wat ik koos (we hadden toen nog verschillende teams) zo bar slecht dat ik ontslagen werd