[Multi] Football Manager

Pagina: 1 ... 27 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:32

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Chelseamarre123 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:36:
Ziet er goed uit inderdaad. Ga hem na release halen denk ik als er wat gefinetuned is en al bepaalde mods beschikbaar zijn.
Meestal doe ik dat in maart, als alle belangrijke bugs gepatched zijn en de belangrijkste mods ook geen kinderziektes meer hebben.
Dit jaar zat er overigens tot aan het einde een rare bug in dat je in Singapore geen manager kon worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 13-09-2025 14:01 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

wildhagen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:36:
[...]

Vaak wel, maar het is ook wel eens 3 of zels 4 weken voor release geweest. Dan kreeg je vaak halverwege de beta nog een eerste patch, en dan een release-day patch. Dan zou het dus begin oktober kunnen worden.

We gaan het zien, ik kijk er wel naar uit, zowel de nieuwe Unity-engine, als het vrouwenvoetbal lijken me leuke nieuwigheden.
Na 13.000+ uur in de game (sinds Steam het bijhoudt in FM2012, dus waarschijnlijk al 20.000 uur voor mij sinds het begin), lijkt vrouwenvoetbal me ook zeer welkom en heel leuk om te doen. Echte clubs en spelers, maar voor mij ook volkomen nieuw.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-12 13:49
Pre-order is geplaatst, ik heb de game via FMScout.com besteld omdat die toch wat goedkoper is en je dan ook de early access krijgt + FMScout helpt wat toch een goede bron is voor extra FM content.

Heb er heel veel zin in! De grootste FM update in jaren.

[ Voor 13% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 15-09-2025 10:07 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb zojuist mijn pre-order ook geplaatst, ook via FMScout idd, scheelt toch weer een tientje. En heft gewoon de beta-access etc :)

Toch een leuk lijstje inmiddels:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXo1aXsYzKpDFpq7kGv32wtqRyo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VwtYylgucsMDF9AIsbeZFh3t.png?f=user_large

(FM24 staat in mijn Favorieten zodat ik hem sneller terug kan vinden, vandaar dat hij hier ontbreekt, maar die heb ik dus ook :), FM05-FM09 en FM11 had ik in een ouderwetse 'boxed set', dus ontbreken in Steam, maar heb ik dus wel :))

Jammer dat hij nu 26 heet ipv 2026, dat breekt het lijstje een beetje. Maar he, let it come!

Virussen? Scan ze hier!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:44

Jebus4life

BE User

Na de dramatische eerste poging van mijn journeyman (één wedstrijd in Slowakije en ontslagen! En ook nadien verging het mij niet beter in Griekenland :P ) een nieuwe poging:

De Slowaakse Doorbraak

Het lot wilde dat dezelfde club - Spartak Myjava - mij opnieuw een kans gaf. Deze keer halverwege het seizoen, een club zonder geld, zonder spelers, en staand op plek 14. Pure overlevingsmode dus.

Plek 14 werd plekje 13, maar het bestuur was tevreden genoeg voor een contractverlenging. Maar door het gebrek aan middelen was er werkelijks niets mogelijk. Doel was het seizoen overleven en dan een nieuwe uitdaging zoeken... Dat leek te lukken, tot FK Železiarne Podbrezová aanklopte richting het einde van het seizoen Een reeksgenoot op plekje 6 met meer ambitie én meer middelen. Geen moeilijke keuze.

Seizoen afgemaakt en met wat goede transfers en huurlingen bouwde ik een ploeg die afgetekend kampioen werd. Mijn eerste prijs (én promotie) van deze journeyman was binnen! Het seizoen erna in de hoogste divisie ging verrassend soepel. Geen Europees voetbal, maar we zaten zowat het hele seizoen stabiel tussen plek 6 en 8.

Het Slowaaks Crescendo
Dan kwam de call die elke manager droomt: Slovan Bratislava. Slowakije's grootmacht. Die waren op de sukkel en ik mocht het komen oplossing: Het eerste seizoen betaalde ik leergeld - een te smalle kern kostte ons punten (in Slowakije is er een erg lange winterstop, dus er zijn veel wedstrijden op korte tijd), maar we haalden de top-3 én wonnen de beker! Europees voetbal was binnen.

Het tweede seizoen bij Slovan werd legendarisch. 82 punten (slechts 2 punten van het record), opnieuw de beker, én een droomrun in de Conference League tot de 1/8e finale tegen Galatasaray.

Duitsland: Hannover's Uitdaging
Gezien alle prijzen binnengehaald waren in Slowakije was het tijd om te vertrekken, ik vertrok transfervrij en verwachtte dat de ploegen voor mij in de rij zouden staan: Dat viel tegen... Uiteindelijk kwam ik terecht bij Hannover in de 2. Bundesliga. Drie seizoenen lang dacht ik te promoveren, maar dat was lang niet zo makkelijk als verhoopt... Drie keer een zwakke start die ons opbrak ... In het eerste seizoen grepen we hierdoor net naast de promotie play-offs en eindigden we op plek 4. Op zich geen ramp, het bestuur was zeer tevreden en wat maakt dat jaartje extra uit? Veel zo te zien, want ondanks dat we de grote titelfavoriet waren bleef het bij een teleurstellende 5e plaats. Gelukkig behield het bestuur vertrouwen in mijn aanpak en konden we in mijn derde seizoen toch de promotie binnenhalen. De titel was evenwel onhaalbaar, Werder Bremen stak er huizenhoog bovenuit.

Nigeria: De Ultieme Test
Maar net toen de Bundesliga wenkte, kwam de meest onverwachte kans: de Super Eagles! Die waren uitgeschakeld in de kwartfinales van de Afrika Cup (door latere winnaar Ivoorkust), en ik krijg de kans om beter te doen. .

Het doel is om de Africa Cup te winnen en op het WK het laatst overgebleven Afrikaanse land te zijn en dan terug de overstap te maken naar het clubvoetbal. Ik kan me de FM editie al niet meer herrineren waarin ik het laatste internationaal managede, maar dat was toen met Guinnee-Bissau en daar heb ik nog warme herinneringen aan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ja73I8i7tKqE3Z4kUyEynEWUIKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/icSJ0pmT4CaeLLS2Qnk3GROp.png?f=fotoalbum_large

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:44

Jebus4life

BE User

Mensenlief, wat was dit...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLAuEACtPX_y4qX3kggy-qt-SGs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2IGMdm1Rrw5FfyfS9GqDSryq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZamRqB-12LT4Az_7gaZrQYLcDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1hmuYHlFPRo7v3YdVBbYjeCh.png?f=fotoalbum_large

18 keer tussen de palen getrapt en met een xG van 2,95 - Hun doelman is man van de match met een rating van 10(dat was al ergens in de 9 voor de strafschoppen begonnen 8)7 ), en het uiteindelijk na 13 penalties (waarvan 3 gemist) over de streep getrokken. Nooit meegemaakt, not even close...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• wildhagen
  • Niet online
Volgende teaser over FM26:

Meer info: https://www.footballmanag...troducing-womens-football

Er zin dus 14 leagues, helaas niet de Nederlandse:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4j7_GGM_4rHLRQMdnr63vXnx-0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/If5690xgJcEs0xXjroIJjLGv.png?f=user_large

Maar er zullen ongetwijfeld mods en custom DB''s komen die meer leagues toevoegen. En wellicht ook officieel in een latere patch (of FM27).

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
FM26 haalt nu ook de FP van Tweakers: nieuws: Football Manager 2026 krijgt vrouwelijke teams :P

Virussen? Scan ze hier!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:14

On_E

Housemusic

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

• wildhagen
  • Niet online
Nieuwe video over FM26
Welcome to FM26's Tactical Evolution.

Follow Match team members Jack and CJ, alongside host Nubaid Haroon, as they break down our most ambitious tactical innovation in years.

Learn more on the introduction of In and Out of Possession formations, resdesigned player roles and powerful new visual tools.

All combining to transform the way you set up your team as you mirror how top managers approach the game.

FM26 changes the tactics. It's over to you to change the game.

Virussen? Scan ze hier!

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12 12:07
Ik was een beetje bang dat die in and out of possession settings de game weer een extra laag van complexiteit geven die voor de gemiddelde gamer niet te begrijpen zijn en meer ruimte geven voor exploits die alleen door de fanatieke community gevonden gaan worden (oftewel, pluk een tactiek van het internet of ervaar pijn), maar dit is wel een verbetering. Het is in ieder geval beter inzichtelijk hoe je spelers op het veld gaan staan. En eigenlijk veranderd er niet zo veel, roles worden vervangen door in en out of possession tactics. Dit geeft iets meer flexibiliteit (en complexiteit), maar het is begrijpelijker wat je team gaat doen.

Wel weer extra muis clicks om een taktiek te maken en de UI lijkt volledig omgebouwd te worden voor console. Wat ze met de team settings gedaan hebben (per setting verstopt achter een button) is echt verschrikkelijk.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:57

Player1S

Probably out in the dark

wildhagen schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:56:
Volgende teaser over FM26:

[YouTube: Football Manager 26 | Introducing Women's Football]

Meer info: https://www.footballmanag...troducing-womens-football

Er zin dus 14 leagues, helaas niet de Nederlandse:

[Afbeelding]

Maar er zullen ongetwijfeld mods en custom DB''s komen die meer leagues toevoegen. En wellicht ook officieel in een latere patch (of FM27).
ik was stiekem best wel excited voor de toevoeging vrouwenvoetbal want dat bied extra opties voor nieuwe no-badges+no experience career maar nu Nederland er niet in zit ben ik best disappointed :'(

Als ik zo kijk naar de competities die er wel in zitten (Zweden, Denemarken, Wales) zou ik haast denken dat het een licentie kwestie is en geen bewuste keuze.
Hopelijk snel gefixt met een mod.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Player1S schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

ik was stiekem best wel excited voor de toevoeging vrouwenvoetbal want dat bied extra opties voor nieuwe no-badges+no experience career maar nu Nederland er niet in zit ben ik best disappointed :'(

Als ik zo kijk naar de competities die er wel in zitten (Zweden, Denemarken, Wales) zou ik haast denken dat het een licentie kwestie is en geen bewuste keuze.
Hopelijk snel gefixt met een mod.
Zweden wellicht vanwege Häcken? Die club heeft namelijk een veel hogere UEFA-coëffciënt dan bijv Ajax.

• friketje1
Frankrijk zit er ook niet bij dus het heeft niets met coëfficiënt te maken.

Ik vind het ergens wel jammer al die energie die er in het vrouwenvoetbal wordt gestoken, denk dat bijna niemand deze game voor het vrouwenvoetbal gaat kopen. Het wordt wel grondig aanpakt, maar dat geld had wat mij betreft echt beter besteed kunnen worden.

Ze hadden bijvoorbeeld ook wat meer werk kunnen maken van de voetballers in de 3d engine, die zien er nog steeds niet uit. Ik krijg hierbij bijna het idee dat ze dit bewust laten liggen voor FM27 als verkoopargument voor de nieuwe versie.

Bovendien ben ik ook een beetje bang voor een dramatische buggy release, hoe meer features, hoe langer het gaat duren voordat het een beetje redelijk werkt en dan moeten ze ook nog tijd en energie in het vrouwenvoetbal steken.

[ Voor 4% gewijzigd door friketje1 op 04-10-2025 13:16 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@friketje1 Ik denk dat je je daarin vergist. Tussen 2019 en 2023 is volgens FIFA zelf het wereldwijd aantal vrouwelijke voetballers met een kwart gestegen tot 16,6M waarvan 19.000 professionals. Het is een snel groeiende sport en ook het aantal fans groeit snel mee. Als vader van een dochter vind ik het ook goed dat er zowel op tv als in games steeds meer vrouwelijke rolmodellen te zien zijn. Dus wat mij betreft is vrouwenvoetbal een goede én noodzakelijke toevoeging aan FM.

• friketje1
Dat er meer vrouwen voetballen betekent nog niet dat mensen vrouwen voetbal willen coachen in FM.

Vrouwen voetbal is geen populaire tv sport en het club voetbal leeft al helemaal niet. Ik denk ook dat weinig gamers de wens hebben om een vrouwen team te coachen.
Waarschijnlijk zullen de echte fanatieke FM'ers het vrouwen voetbal een keertje gaan proberen als een als ze een beetje uitgekeken raken op FM26. Gewoon omdat het anders is en met de hoop dat de er wellicht andere tactieken werken dan bij het mannen voetbal. Maar ik denk niet veel mensen hier veel seizoenen in maken.
Uiteindelijk wil je toch gewoon de Champions league winnen (mannen) en proberen om de beste spelers ter wereld in je team te krijgen met dikke waarderingen. Of je favoriete team verder brengen. Vrouwenvoetbal spreekt in dat opzicht gewoon niet tot de verbeelding. Dat het in FM zit is niet meer dan een gimmick.

Ik had liever gezien dat ze wat meer tijd en energie hadden gestoken om de game beter te maken, bijvoorbeeld de 3d match engine waarbij het overduidelijk is dat er compromissen zijn gemaakt door een beperkt budget.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Laten we het er maar op houden dat het jou niet interesseert en mij wel. Na bijna 30 jaar FM spelen vind ik een uitbreiding van de gamewereld erg fijn.

• donkerlicht
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-11 15:36
friketje1 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:14:

Ik vind het ergens wel jammer al die energie die er in het vrouwenvoetbal wordt gestoken, denk dat bijna niemand deze game voor het vrouwenvoetbal gaat kopen. Het wordt wel grondig aanpakt, maar dat geld had wat mij betreft echt beter besteed kunnen worden.

Ze hadden bijvoorbeeld ook wat meer werk kunnen maken van de voetballers in de 3d engine, die zien er nog steeds niet uit.
Tja, ik vind het jammet dat er zoveel tijd wordt gestoken in de 3d engine, kunnen ze wellicht beter in de simulatie self stoppen. In mijn omgeving ken ik echt niemand die dat gebruikt.

Dan heb ik liever dat de spelwereld wordt uitgebreid met bijvoorbeeld vrouwen. Dat ligt ook meer in lijn met hoe het ooit jaren geleden was.

Overigens heb ik niets met vrouwenvoetbal. Mijn vrouw volgt het overigens op de voet. Ze heeft na al die jaren nu ook eindelijk iets meer interesse getoond in Football Manager en heeft het er ook over met vriendinnen. Terwijl ze daar voorheen niets mee hadden. Het boort wel een groep nieuwe geïnteresseerden aan. Lijkt mij altijd goed voor een uitgever en de overlevingskansen van FM op de lange termijn.

• Luigi1981
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:18
Eerst eens zien dat er internationaal management zal inzitten. Maar dat er wellicht veel bugs zullen inzitten is een zekerheid. Nieuw engine..

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:38
Luigi1981 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:00:
Eerst eens zien dat er internationaal management zal inzitten. Maar dat er wellicht veel bugs zullen inzitten is een zekerheid. Nieuw engine..
Je bedoelt bondscoach? Zat er niet in dacht ik...

Overigens boeit het vrouwen voetbal me echt niks en ga het ook niet spelen.
Voor mij waren er ook andere prioriteiten belangrijker dat ze hadden moeten optimaliseren.

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:06
Chelseamarre123 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:53:
[...]

Je bedoelt bondscoach? Zat er niet in dacht ik...

Overigens boeit het vrouwen voetbal me echt niks en ga het ook niet spelen.
Voor mij waren er ook andere prioriteiten belangrijker dat ze hadden moeten optimaliseren.
Zit er inderdaad niet in. En dat in een WK-jaar.

Ik kijk wel oprecht uit naar de game, had 2024 in gamepass gespeeld en nu ik op Linux game kan ik hem niet meer spelen dus kijk rijkhalzend uit naar de release van de nieuwe. Ook geen zin om nu geld neer te leggen voor de oude versie om die paar weken te overbruggen.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

friketje1 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:32:

Ik had liever gezien dat ze wat meer tijd en energie hadden gestoken om de game beter te maken, bijvoorbeeld de 3d match engine waarbij het overduidelijk is dat er compromissen zijn gemaakt door een beperkt budget.
iemand die data vergaart over spelers programmeert geen match engine.
En die data waren ze al paar jaar aan het verzamelen.

De toevoeging van vrouwenvoetbal in FM26 heeft significant minder impact dan de overstap naar de Unitiy engine.
De overstap naar Unity is de reden dat FM25 er niet kwam. Niet vrouwenvoetbal.

In ander nieuws, iemand ervaring met die mystery boxes voor voetbalshirts? In het verleden had je ook sites die FM boxes verzonden. Dan kreeg je geheid een shirt van een club die in de vanilla database zat.
Na een initiële save om de nieuwe game te leren kennen (als FM26 uit is) zit ik eigenlijk wel te denken om zoiets te doen voor mijn 2e save.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:49
Player1S schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:23:
[...]

De toevoeging van vrouwenvoetbal in FM26 heeft significant minder impact dan de overstap naar de Unitiy engine.
Dat is dus niet waar. Vrouwen hebben ook andere animaties, dus het aantal animaties dat in Unity gezet moest worden is dus ongeveer 2x zoveel. Daarnaast zijn er vast ook aanpassingen in de match enige gedaan om het enigzins realistisch te krijgen voor vrouwenvoetbal. Vrouwenvoetbal is niet DE reden, maar zeker wel 1 van de redenen. Ze wilden gewoon te veel tegelijk doen. Had gewoon de game voor 25 over gezet en in 26 vrouwen voetbal erbij gedaan en het was misschien nog gelukt ook.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Player1S schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:23:
[...]

iemand die data vergaart over spelers programmeert geen match engine.
En die data waren ze al paar jaar aan het verzamelen.

In ander nieuws, iemand ervaring met die mystery boxes voor voetbalshirts? In het verleden had je ook sites die FM boxes verzonden. Dan kreeg je geheid een shirt van een club die in de vanilla database zat.
Na een initiële save om de nieuwe game te leren kennen (als FM26 uit is) zit ik eigenlijk wel te denken om zoiets te doen voor mijn 2e save.
Volgens mij gebruikt TomFM op Youtube ze ook. Maar verder weet ik er ook weinig van.

• odan
  • Registratie: Oktober 2003

odan

The dark side is within all!

Kaasdipje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Zit er inderdaad niet in. En dat in een WK-jaar.

Ik kijk wel oprecht uit naar de game, had 2024 in gamepass gespeeld en nu ik op Linux game kan ik hem niet meer spelen dus kijk rijkhalzend uit naar de release van de nieuwe. Ook geen zin om nu geld neer te leggen voor de oude versie om die paar weken te overbruggen.
het zou niet in fm25 zitten, maar wel terug komen in 26. voor zover ik weet hebben ze nog niks bekend gemaakt of het ook daadwerkelijk wel/niet nu echt in 26 gaat zitten.

Pulse mee voor GoT!

• wildhagen
  • Niet online
odan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:57:
[...]

het zou niet in fm25 zitten, maar wel terug komen in 26. voor zover ik weet hebben ze nog niks bekend gemaakt of het ook daadwerkelijk wel/niet nu echt in 26 gaat zitten.
Klopt is nog niets officieel bekend over wat dan ook.

Virussen? Scan ze hier!

• friketje1
odan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:57:
[...]

Het is gelekt dat je geen nationaal team kunt coachen in FM26 in een Koreaans interview.

Beetje rare beslissing om het weg te laten overigens (zat er toch al in, waarom moet het weg??). Denk dat ze dit gewoon weer als "nieuwe" feature willen presenteren voor FM27. Je moet toch wat om wat nieuws te brengen.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:53

Shabbaman

Got love?

Terranova schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:32:
[...]
Vrouwen hebben ook andere animaties
Ik ben visueel ingesteld.

Iemand ervaring met savegame-conversie? Dat zat voor het eerst in FM24 en komt in FM26 terug. Ik ben wel van plan dat te gaan gebruiken. Wat ik verwacht is dat bij het importeren de ervaring met een tactiek wordt gereset. Correct? Dan moet ik het lopende seizoen nog even afmaken tot de zomerstop.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Chelseamarre123
Shabbaman schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:45:
[...]

Iemand ervaring met savegame-conversie? Dat zat voor het eerst in FM24 en komt in FM26 terug. Ik ben wel van plan dat te gaan gebruiken. Wat ik verwacht is dat bij het importeren de ervaring met een tactiek wordt gereset. Correct? Dan moet ik het lopende seizoen nog even afmaken tot de zomerstop.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, nog nooit gebruikt.
Hoe gaat dit in zijn werk met mods. Ik heb een heleboel mods lopen in mijn savegame

• wildhagen
  • Niet online
Shabbaman schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:45:
[...]

Ik heb eens een savegame van FM33 naar FM24 gebracht. Ging op zich prima maar de tactiek werkte idd niet meer goed had wat tweaks nodig.

Op zich ook niet zo gek. Dit is immers grotendeels van de Match Engine afhandelijk en die zit in de game zelf, niet in de save.

Virussen? Scan ze hier!

• Luigi1981
friketje1 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Het is gelekt dat je geen nationaal team kunt coachen in FM26 in een Koreaans interview.

Beetje rare beslissing om het weg te laten overigens (zat er toch al in, waarom moet het weg??). Denk dat ze dit gewoon weer als "nieuwe" feature willen presenteren voor FM27. Je moet toch wat om wat nieuws te brengen.
Ze laten de optie open dat het als DLC zou kunnen komen in 2026. Met een WK die eraan komt denk ik wel dat ze het zullen willen brengen.

• friketje1
Luigi1981 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:26:
[...]

Ze laten de optie open dat het als DLC zou kunnen komen in 2026. Met een WK die eraan komt denk ik wel dat ze het zullen willen brengen.
Volgens mij is daar niets over gezegd.
Als er al DLC komt zal het wel betaald zijn :r.

Ik kan namelijk echt geen reden verzinnen waarom ze het niet gewoon in de game gelaten hebben behalve om de volgende release op te pimpen, danwel om er iets aan te verdienen.

• wildhagen
  • Niet online
friketje1 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:18:
[...]

Stop nou eens met dat gedram. FM heeft in 30 jaar tijd nog nooit een betaalde DLC uitgebracht en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu wel zo zou zijn.
Ik kan namelijk echt geen reden verzinnen waarom ze het niet gewoon in de game gelaten hebben behalve om de volgende release op te pimpen, danwel om er iets aan te verdienen.
De reden van het weglaten van de optie is duidelijk genoeg gemaakt, alleen negeer jij dat gewoon.

Men was simpelweg niet tevreden over de gebrekkige kwaliteit en kondeze niet op tijd naar tevredenheid verhogen zonderde game nog verder te vertragen.

Virussen? Scan ze hier!

• friketje1
wildhagen schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Stop nou eens met dat gedram. FM heeft in 30 jaar tijd nog nooit een betaalde DLC uitgebracht en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu wel zo zou zijn.
De ingame editor is betaalde DLC. SEGA is ook niet vies van DLC's die eigenlijk gewoon in de base game horen te zitten.

Kijk als ze het vrouwen voetbal nu als betaalde DLC hadden uitgebracht dan had ik daar alle begrip voor. ;)

Dat de kwaliteit onvoldoende zou zijn in echt onzin want ze doen dit al 30 jaar zo met die landen teams. Gewoon heel raar om het er nu opeens uit te halen, tenzij..

[ Voor 13% gewijzigd door friketje1 op 10-10-2025 19:50 ]

• wildhagen
  • Niet online
Dit topic lijkt me niet de plek voor complottheorieën. Geloof wat je wil geloven, maar de reden is aangegeven. Dat je het er niet mee eens bent mag, maar je hoeft er dan niet meteen een complot achter te zoeken en met allerlei insinuaties en kots smilies te gooien.

Als de game niet bevalt prima, dan sla je hem over en ga een andere game spelen. Je hebt ook nog FIFA of hoe dat tegenwoordig ook mag heten.

Virussen? Scan ze hier!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Of een tool (dus geen game-onderdeel) zoals de in-game editor betaald is of niet, doet niets af aan het feit dat in de complete geschiedenis van Championship Manager en Football Manger het al sinds de jaren '90 zo is dat iedere transferupdate gratis is. Dat is dus al bijna 30 jaar zo. Er is nog nooit geld gevraagd voor een spel-update, dus het is zeer aannemelijk dat dit ook nu niet gaat gebeuren.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

friketje1 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Dat is niet gelekt, dat is gewoon door de game-devs al in een heel vroeg stadium open en bloot gecommuniceerd.

• Chelseamarre123
friketje1 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:18:
[...]

Is al lang aangekondigt waarom dit er niet in ging zitten.
Overgens is de kans bijzonder groot dat die na release nog met een patch zal geupdated worden.

https://www.fmscout.com/a-fm26-international-management.html

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dan leuker nieuws. Ik ben wat aan het testen met Fenech's Ultimate Legends Database.
Dit was na mijn eerste seizoen (simulation game) met Peñarol uit Uruguay.

Nog nooit zoveel goals gescoord in 1 seizoen.

Voor: 276
Tegen: 16
Saldo: +260

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mdfZBDD.png

• Chelseamarre123
Jorgen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 01:21:
Dan leuker nieuws. Ik ben wat aan het testen met Fenech's Ultimate Legends Database.
Dit was na mijn eerste seizoen (simulation game) met Peñarol uit Uruguay.

Nog nooit zoveel goals gescoord in 1 seizoen.

Voor: 276
Tegen: 16
Saldo: +260

[Afbeelding]
Ondanks 1 verliespartij nog nipt de titel gepakt :O

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Chelseamarre123 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 01:54:
[...]

Ondanks 1 verliespartij nog nipt de titel gepakt :O
Dat was ook mijn enige verloren wedstrijd gedurende het gehele seizoen over alle competities.

Gaat ook een beetje anders in Uruguay. Je speelt in de nationale competitie eerst 15 wedstrijden in de openingsronde, vervolgens 7 in een 'intermedio' toernooi en de wederom 15 wedstrijden in de laatste ronde. De tussentijdse finale ronde van de intermedio wordt niet meegeteld in de eindstand zo te zien. Zo kom je aan 37 wedstrijden aan het eind.

• Chelseamarre123
Jorgen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 01:59:
[...]

Dat was ook mijn enige verloren wedstrijd gedurende het gehele seizoen over alle competities.

Gaat ook een beetje anders in Uruguay. Je speelt in de nationale competitie eerst 15 wedstrijden in de openingsronde, vervolgens 7 in een 'intermedio' toernooi en de wederom 15 wedstrijden in de laatste ronde. De tussentijdse finale ronde van de intermedio wordt niet meegeteld in de eindstand zo te zien. Zo kom je aan 37 wedstrijden aan het eind.
Ik vind daar altijd van die wonderkids trouwens voor belachelijk weinig geld als ik daar scout

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Chelseamarre123 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:02:
[...]

Ik vind daar altijd van die wonderkids trouwens voor belachelijk weinig geld als ik daar scout
Ja klopt. Uruguay is een beetje het Nederland van Zuid-Amerika. Geweldige voetballers, op te halen voor veel minder dan in Argentinië of Brazilië.

• wildhagen
  • Niet online
In Colombia en Chili zijn vaak ook aardige talentjes op te pikken die best leuk kunnen spelen waarbij met name de Colombianen vooral fysiek heel sterk zijn en de Chilenen meer op technisch vlak uitblinken.

En ze zijn vaak nog spotgoedkoop ook. Voor de prijs van een zak aardappelen en 2 bloemkolen heb je daar soms leuke spelers zitten.

Virussen? Scan ze hier!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Maar ze doen voor niemand onder ;)

Mijn tweede seizoen in deze simulation game:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4uO5yhq.png

• J93
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-12 13:28

J93

Via welke website kopen jullie een steam key? Zie best goedkope aanbiedingen maar soms ook niet helemaal betrouwbare sites.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

J93 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:12:
Via welke website kopen jullie een steam key? Zie best goedkope aanbiedingen maar soms ook niet helemaal betrouwbare sites.
Wat ik niet zou doen: via vage en/of shady websites; game-accounts delen; extreem lage prijzen. Dat is vragen om ellende.

Wat ik wel zou doen: via Steam, of via een partnerkorting via bijv SortItOutSi of een andere (fan)website; aanbiedingen via sites zoals Humble Bundle (FM daar nog nooit opgezien overigens) of de grotere steamkeywebsites zoals instant gaming.

[ Voor 10% gewijzigd door Jorgen op 12-10-2025 01:03 ]

• J93
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-12 13:28

J93

Jorgen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Wat ik zou doen: alle vage en/of shady dingen niet doen.

Via Steam, of via een partnerkorting via bijv SortItOutSi of een andere (fan)website; aanbiedingen via sites zoals Humble Bundle (FM daar nog nooit opgezien overigens) of de grotere steamkeywebsites zoals instant gaming.
En vanwaar is dat dan? Ik ben er zelf niet zo bekend mee.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

J93 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:25:
[...]

En vanwaar is dat dan? Ik ben er zelf niet zo bekend mee.
Ik heb vorige mijn post even wat duidelijker gemaakt.

Je hebt dus een paar legale opties:
  1. Bedrijven waar SI mee samenwerkt: Steam, Epic, Microsoft.
  2. Partnerwebsites (meestal maar een kleine korting) zoals SortItOutSi - evenals grote Youtubers die partnerkorting aanbieden
  3. Humble Bundle (dit is een kortingswebsite) Ze bieden veel games aan, zelfs met abonnementen, maar ik ben FM volgens mij nog niet eerder bij hen tegengekomen.
  4. Instant Gaming: een bedrijf dat keys aanbiedt. Die kunnen gekocht zijn bij Steam sales; landen met een lager prijspeil; bulkinkoop; gescand van fysieke media die ze met korting inkochten; enz. Voor zover ik weet zijn zij ook een betrouwbare partij.

• wildhagen
  • Niet online
FMScout heeft een mooie vergelijking tussen FM24 en FM26 qua features, rollen etc: https://www.fmscout.com/a-fm24-vs-fm26-comparison-guide.html

Virussen? Scan ze hier!

• Chelseamarre123
wildhagen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:17:
FMScout heeft een mooie vergelijking tussen FM24 en FM26 qua features, rollen etc: https://www.fmscout.com/a-fm24-vs-fm26-comparison-guide.html
Ik kijk er naar uit, hopelijk is de moeilijkheidsgraad een pak hoger. Als je FM24 doorhebt is het te easy.

• wildhagen
  • Niet online
Ik kijk vooral uit naar de Dual Formation: In Possession en Out Of Possession. Volgens mij geeft dat veel meer flexibiliteit qua tactics dan vroeger, waar een aanvallende formatie heel erg kwetsbaar was voor counter-attacks en je daar vrij weinig aan kon doen.

Virussen? Scan ze hier!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-12 11:25
Jorgen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 01:02:
[...]

Ik heb vorige mijn post even wat duidelijker gemaakt.

Je hebt dus een paar legale opties:
  1. Bedrijven waar SI mee samenwerkt: Steam, Epic, Microsoft.
  2. Partnerwebsites (meestal maar een kleine korting) zoals SortItOutSi - evenals grote Youtubers die partnerkorting aanbieden
  3. Humble Bundle (dit is een kortingswebsite) Ze bieden veel games aan, zelfs met abonnementen, maar ik ben FM volgens mij nog niet eerder bij hen tegengekomen.
  4. Instant Gaming: een bedrijf dat keys aanbiedt. Die kunnen gekocht zijn bij Steam sales; landen met een lager prijspeil; bulkinkoop; gescand van fysieke media die ze met korting inkochten; enz. Voor zover ik weet zijn zij ook een betrouwbare partij.
Fmscout is wel een betrouwbare.

• Chelseamarre123
Ik koop wel eens bij instant gaming. Ook betrouwbaar

• wopie94
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-12 11:29
Dit jaar besteld bij Fanatical. Prima betrouwbare site. Normaliter koop ik bij loaded.com. Ook betrouwbaar.

• Chelseamarre123
Er is trouwens geen extra pre order bonus denk ik voor FM? Dat je iets extra krijgt ofzo?

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:49
Chelseamarre123 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:49:
Er is trouwens geen extra pre order bonus denk ik voor FM? Dat je iets extra krijgt ofzo?
Is dat er ooit geweest sinds digital only? FM heeft geen DLC of lootboxes oid

• Chelseamarre123
Terranova schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Is dat er ooit geweest sinds digital only? FM heeft geen DLC of lootboxes oid
Nee dacht het niet inderdaad. Was omdat ik even rondkeek en er altijd bijstond no pre order bonus

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:51
Chelseamarre123 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:49:
De bonus via steam en andere partners is meestal de 10% (of meer) korting + dat je tijdens de beta kan spelen twee weken op voorhand ongeveer

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

wildhagen schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

[...]

De reden van het weglaten van de optie is duidelijk genoeg gemaakt, alleen negeer jij dat gewoon.

Men was simpelweg niet tevreden over de gebrekkige kwaliteit en kondeze niet op tijd naar tevredenheid verhogen zonderde game nog verder te vertragen.
kwam uit hun analytics ook niet naar voren dat het maar door een heel klein percentage gebruikt werd?

Meende dat rond FM25 ze zulke info naar buiten brachten en dat daarom bepaalde functies ook niet (direct) in FM25 zouden zitten.
Toen hebben ze ook bepaalde dingen geschrapt omdat <10% het gebruikte. Dan kun je je idd beter focussen op de features die 90% wel gebruikt.

• friketje1
Jorgen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Wat ik niet zou doen: via vage en/of shady websites; game-accounts delen; extreem lage prijzen. Dat is vragen om ellende.

Wat ik wel zou doen: via Steam, of via een partnerkorting via bijv SortItOutSi of een andere (fan)website; aanbiedingen via sites zoals Humble Bundle (FM daar nog nooit opgezien overigens) of de grotere steamkeywebsites zoals instant gaming.
De websites die op allkeyshop staan zijn eigenlijk altijd betrouwbaar. Je moet wel even kijken wat je koopt, juiste regio/webshop en dat je een key koopt ipv een acount. Koop er al meer dan 10 jaar en nog nooit problemen gehad met een key (zal wel dik over de 50 titels zijn). FM26 staat er op voor rond de 35 euro.

• Ek28
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15-10 18:08
dit topic is enkel bedoeld voor het spel, niet voor aankoopadvies

[ Voor 87% gewijzigd door BM op 15-10-2025 17:22 ]

• AntiChrist7
Er is een preview van eurogamer:

https://www.eurogamer.net...-a-lot-of-getting-used-to

wat mij vooral opviel was dit:

The one other persistent theme beyond wide-eyed wonder at all the new tactical toys here was one of very regular encounters with bugs and other minor hiccups. A lot of this stuff is the type of thing that gets squashed with a quality pass, and I played a roughly two-week-old build here, back at the start of October, meaning there was still a decent bit of time for tinkering before release. But the sheer volume of little issues was noticeable, and in my experience more than a team will typically eliminate from a game within one-to-two months of launch.

Dat klinkt toch wel wat zorgwekkend, niet alleen omdat dat ze dat extra jaar hadden, maar ook omdat SI niet de beste track record heeft om bugs op te lossen....

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Even een linkje naar mijn savegame samenvatting op de SI Community Forums, inclusief de records die ik gehaald heb met Ultimate Legends Database van Fenech. (1e save met Ajax, 2e save met Peñarol)

https://community.sports-.../32/#findComment-14857595

• wildhagen
  • Niet online
Zojuist bevestigd dat International Management gewoon gratis beschikbaar komt in FM26. Niet meteen bij release, maar in één van de komende patches en vóór het WK 2026.

Virussen? Scan ze hier!

• friketje1
https://www.fmscout.com/a...-2026-press-previews.html

"I believe the volume of unresolved issues must be the reason SI added the word "Beta" today in their official statement.

Because they won't manage to iron out all those bugs in time for Early Access, which they wouldn't want to cancel at this point."

Dit ziet er wel heel slecht uit. En dit zijn alleen nog maar zaken die bij een korte speelsessie opvallen.
Ik verwacht eigenlijk niet dat dit nog goed komt dit jaar, SI is denk ik niet in staat dit op te lossen.
Als je vergelijkt wat ze normaal brengen met een nieuwe release en wat er nu allemaal is qua nieuwe features waarbij al overduidelijk heel veel mis is: dat wordt hem niet voor dit jaar.
Pluspuntje (voor mij), Europa Universalis 5 komt uit op dezelfde datum, vond ik lastig kiezen welke bij release te spelen maar ik verwacht dat die keus wat eenvoudiger wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door friketje1 op 17-10-2025 16:23 ]

• wildhagen
  • Niet online
friketje1 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:20:
https://www.fmscout.com/a...-2026-press-previews.html

Dit ziet er wel heel slecht uit. En dit zijn alleen nog maar zaken die bij een korte speelsessie opvallen.
Jammer dat je 'vergeet' te melden dat al die speelsessies en 'reviews' ervan gebaseerd zijn op een build van 2 maanden terug. Eigenlijk nog een pre-alpha versie, dus nog ver vóór het beta-stadium.

Dat betekent dus dat er sindsdien alweer 2 maanden verder aan ontwikkeld en debugged is.

Die 'reviews' zijn leuk voor de clickbaits etc, maar je kan er verder geen enkele realistische conclusie aan verbinden.

Virussen? Scan ze hier!

• friketje1
wildhagen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

Jammer dat je 'vergeet' te melden dat al die speelsessies en 'reviews' ervan gebaseerd zijn op een build van 2 maanden terug. Eigenlijk nog een pre-alpha versie, dus nog ver vóór het beta-stadium.

Dat betekent dus dat er sindsdien alweer 2 maanden verder aan ontwikkeld en debugged is.

Die 'reviews' zijn leuk voor de clickbaits etc, maar je kan er verder geen enkele realistische conclusie aan verbinden.
Maar dit is dus wel een build waarvan ze denken dat die goed genoeg is om aan reviewers te laten zien.
En SI is gewoon een studio die niet zo goed is om dit soort zaken snel op te lossen. Ze zijn ook niet gewend om een "nieuwe" game uit te brengen. Dit type game is gewoon heel complex om te fixen en het team is waarschijnlijk ook niet zo groot omdat ze eigenlijk elk jaar praktisch dezelfde game uitbrengen. Ik denk dat je de voorzichtige conclusie kan trekken dat de game niet af is op 4 november.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@friketje1 We hoeven heus geen hosanna te zingen als er van alles mis is, maar het lijkt wel of SI met FM helemaal niks goed kan doen als ik jouw berichten zo lees. Je mag kwaliteit verwachten, maar je bent ook niet verplicht om het te spelen.

Nog meer mensen die de Ultimate Legends & Stars FM 1844 to 2024 database van Fenech al eens geprobeerd hebben? Zo ja, wat vindt je ervan? Zie https://community.sports-...ds-stars-fm-1844-to-2024/

• friketje1
Jorgen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:36:
@friketje1 We hoeven heus geen hosanna te zingen als er van alles mis is, maar het lijkt wel of SI met FM helemaal niks goed kan doen als ik jouw berichten zo lees. Je mag kwaliteit verwachten, maar je bent ook niet verplicht om het te spelen.
Is het dan verboden om kritisch te zijn? Ik ben niet de enige die er zo over denkt.

Ik speel al sinds eind jaren 90 ( af en toe, de meeste jaren sla ik over) FM/CM. Dit is niet een ontwikkelaar die er erg goed in is om iets nieuws te doen en ik was hier al een beetje bang voor. Ik had eigenlijk best zin in een nieuwe editie, maar op basis van de previews ziet het er gewoon niet zo goed uit voor FM26.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

friketje1 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:31:
[...]

Ik het dan verboden om kritisch te zijn? Ik ben niet de enige die er zo over denkt.

Ik speel al sinds eind jaren 90 ( af en toe, de meeste jaren sla ik over) FM/CM. Dit is niet een ontwikkelaar die er erg goed in is om iets nieuws te doen en ik was hier al een beetje bang voor. Ik had eigenlijk best zin in een nieuwe editie, maar op basis van de previews ziet het er gewoon niet zo goed uit voor FM26.
Nee zeker niet. Je mag enorm kritisch zijn, maar ik hoor je ook nauwelijks iets positiefs zeggen over de aankomende game, of de franchise in het geheel.

• stomley
Jorgen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:36:

Nog meer mensen die de Ultimate Legends & Stars FM 1844 to 2024 database van Fenech al eens geprobeerd hebben? Zo ja, wat vindt je ervan? Zie https://community.sports-...ds-stars-fm-1844-to-2024/
De kritische punten die ik ook vooral lees vind ik ook niet gamebreaking nog. Dus ben vooral benieuwd naar de beta :D

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Even aan het experimenteren geslagen met andere tactieken in deze database.

Poging 1: 1 goal minder (275 nu ipv 276), maar wel een beter doelsaldo (264 ipv 260)
Ook mijn topscorer-record aan diggels geschoten: 79 goals in de competitie; 95 over alle toernooien

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KWvRh8J.png

• stomley
Jorgen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:59:
Even aan het experimenteren geslagen met andere tactieken in deze database.

Poging 1: 1 goal minder (275 nu ipv 276), maar wel een beter doelsaldo (264 ipv 260)
Ook mijn topscorer-record aan diggels geschoten: 79 goals in de competitie; 95 over alle toernooien

[Afbeelding]
wat voor tactiek doe je?

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@stomley In mijn laatste save gebruikte ik FM25EFKnap 4231 IF WB HP P110 FA P259 en daarmee bereikte ik dit: https://community.sports-.../32/#findComment-14857595

In mijn eerste test daarna heb ik deze gebruikt: PHOENIX 26 433 N RGA RM P112 AC

Beide afkomstig van knap (SI forums)

Ik ga nu nog een test doen. Knap raadde aan om een Mad As A Hatter variant of een Kashmir variant te gebruiken om te proberen om 300 goals te halen.

Edit: Op dit moment test ik een Kashmir tactic van hem. Eerste oefenwedstrijd 27-0 tegen mijn 2e team _/-\o_ :P

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 17-10-2025 23:23 ]

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:53

Shabbaman

Got love?

Ja, die tactiek is volslagen, tsja...

Afbeeldingslocatie: https://fmshots.com/images/2025/03/18/FM24.4-KASHMIR-41221-RM-P107-EC-FAa8d26d72ff653a3f.png

Je hebt gewoon in de aanval een overtal van vier spelers, omdat de engine niet goed weet wat te doen met de ontbrekende centrale spelers. De tegenstander houdt toch vast aan de positie van hun eigen spelers. Althans, dat is mijn vermoeden nadat ik een tijdje verschillende Knap-tactieken heb geprobeerd.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:48
Tja als je gaat spelen met broken tactics en ook nog de beste spelers, wat speel je dan eigenlijk?

• Luigi1981
Beavbusi schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:41:
Tja als je gaat spelen met broken tactics en ook nog de beste spelers, wat speel je dan eigenlijk?
Exact. Ik speel al sinds jaren 90. Nog nooit heb ik 1 tactiek overgenomen vr mijn eigen spel. Welke voldoening haal je nu uit het uitbuiten van cheats? Ik blijf dat niet begrijpen.

• wildhagen
  • Niet online
Zelf vind ik daar ook niets aan. Wat voor lol is er nog aan het spel, als je elke wedstrijd met 10-0 of meer wint?

Ik tweak liever zelf om een werkende tactiek te krijgen. Ik gebruik meestal wel dezelfde basis-tactiek (heb er meestal 2) en die pas ik dan aan op de spelers die ik ter beschikking heb.

Vind ik veel motiverender en uitdagender dan elke wedstrijd met 10-0 winnen en 100+ doelpunten per seizoen te halen.

Virussen? Scan ze hier!

• AntiChrist7
Tja, iedereen speelt hoe ie wilt natuurlijk, maar als je een formatie gebruikt die irl niemand heeft toegepast voor enkele very obvious redenen, dan neem ik je niet meer serieus idd.

Ik haal zelf ook inspiratie uit tactieken die ik online zie, maar zal nooit iets doen zoals strikerless of assymetrisch.

[ Voor 25% gewijzigd door AntiChrist7 op 18-10-2025 12:01 ]

• jlena
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-12 06:31
wildhagen schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:59:
Zelf vind ik daar ook niets aan. Wat voor lol is er nog aan het spel, als je elke wedstrijd met 10-0 of meer wint?

Ik tweak liever zelf om een werkende tactiek te krijgen. Ik gebruik meestal wel dezelfde basis-tactiek (heb er meestal 2) en die pas ik dan aan op de spelers die ik ter beschikking heb.

Vind ik veel motiverender en uitdagender dan elke wedstrijd met 10-0 winnen en 100+ doelpunten per seizoen te halen.
Helemaal mee eens, lekker zelf experimenteren met een tactiek en die aanpassen wanneer je een wonderkind gevonden heb. Maar iedereen moet spelen wat hij/zij leuk vinden.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat een veroordeling weer allemaal.

Even voor de duidelijkheid: ik speel zelden tot nooit met tactieken met rare formaties. Dat is alleen nu omdat ik aan het testen ben of ik de match engine tot het uiterste kan drijven en die 300 goals kan halen. Met 5700 uur en honderden seizoenen heb ik de meeste andere dingen namelijk al eens gedaan in FM24

Sterker nog, als ik tactieken kies - en dat zijn inderdaad meestal tactieken die een ander gemaakt heeft - dan kies ik een tactiek die (a) een realistische veldverdeling heeft en (b) symmetrisch is en (c) bij mijn persoonlijke voorkeur past. Ook als dat niet de beste tactiek is die de maker beschikbaar heeft.

Ik hou van het voetbal van Michels, Kovacs, Cruijff, Van Gaal, Pep en als ik iets kan vinden dat in de basis daarop lijkt, dan doe ik dat.

In mijn 12 seizoenen met Peñarol begon ik de save zelf als test om te kijken of mijn nieuwe editor files setup stabiel was - dus niet om een tactiek te testen. Ik draai heel vaak een database met 300+ files (de meeste om het spel uitgebreider en/of diepgaander en/of realistischer te maken. Met de files van Daveincid zelfs moeilijker) Ik speel de laatste jaren bijna altijd lange saves (10/20 seizoenen is kort...) Het is dan nogal rot als je 30/40/50 seizoenen ver bent en je merkt dat je game fouten of breaks bevat. Dus dan test ik dát, voordat ik aan mijn 'echte' save begin. In dit geval was het plezieriger dan ik dacht om in Uruguay te spelen en ben ik door gegaan.

Wie mijn vorige saves ziet weet dat ik circa 90 seizoenen erover gedaan heb om kampioen en bekerwinnaar in 9 landen te worden; dat ik struggle om met een Filippijns team verder te komen in de AFC CL, of dat ik in Afghanistan überhaupt zelden iets relevants bereik. Mijn laatste echt lange save liep richting de 250 seizoenen om te proberen om álle relevante continentale en internationale bekers te winnen. Ik was dichtbij, maar had het nog niet voor elkaar. En toen crashte de game. Dus vandaar de testopstelling met Peñarol die dus niets met tactieken te maken had.

Je moet zelf maar weten wat je daarvan vindt. Vind jij bovenstaande cheaten en exploiten? Prima. Maar beticht mij daar niet van, want dat is niet hoe ik de game speel.

Voor wat betreft de Ultimate Legends database moeten mensen ook maar zelf weten wat ze daarvan vinden. Je speelt inderdaad met superclubs. Tégen ándere superclubs. Dat ik daar überhaupt 3 x achter elkaar de Libertadores win is (a) niet ongehoord in Zuid-Amerika en (b) gezien de enorme tegenstand van Argentijnse en Braziliaanse teams vol met legendarische spelers alsnog een flinke prestatie. As je het legendarische Ajax, Milan, Real of Bayern kiest, moet je alsnog tegen hun legendarische landgenoten en alle wereldsterren die ooit op de Europese velden liepen verslaan voordat je de CL wint. Ik vind de opstellingen leuker, maar de game is zeker niet makkelijker. Behalve misschien als je een team kiest uit een land met minder weerstand, maar dan moet je vervolgens alsnog continentaal spelen.

Maar ja, mensen en meningen. Als ik duidelijk aangeef dat ik na mijn save aan het testen ben gegaan, dan is dat dus valsspelen. Goed om te weten. 🤷‍♂️

• wildhagen
  • Niet online
@Jorgen het was niet als verwijt bedoeld voor de duidelijkheid, het was alleen mijn mening!

Iedereen moet idd zelf weten hoe ze spelen.

Ik heb ook wel eens iemand gezien die zijn spelers allemaal extreem hoge CA's en PA's gaf in de database, vaak zelfs de maximale CA/PA.

Moet-ie uiteraard helemaal zelf weten, maar ik snap simpelweg niet wat er dan nog leuk is aan zo'n spel.

Virussen? Scan ze hier!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@wildhagen Dat snap ik en dank!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:18
Ik mag hopen dat dit screenshot wat volgens reddit een leak is van de alpha versie, van de touch variant is.
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/9yyrseuyqvvf1.png

Want ik zou niet weten waarom ik op een 27 of 32 inch scherm waar ik ongeveer een meter vanaf zit, 75% van het scherm moet verliezen aan de speler ratings en alle andere belangrijke stats minuscuul zijn. Ik zie veel liever meer van het fitness scherm of de season stats die nu zo klein onderin staan dan de ratings waar ik veel minder vaak naar kijk omdat die minder veranderen dan die andere stats.

• jlena
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-12 06:31
Kan niet wachten op donderdag dan begin Beta. Ben erg benieuwd

[ Voor 92% gewijzigd door jlena op 20-10-2025 18:57 ]

• stomley
jlena schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:55:
Kan niet wachten op donderdag dan begin Beta. Ben erg benieuwd
is dat nu zeker dan? heb nog nergens een nieuwsbericht gezien volgens mij

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

officiele first look.

• stomley
hehe en eindelijk de definitieve bevestiging dat beta op 23ste komt.

• AntiChrist7
Dat kleine 2D overzicht tussen highlights door is te druk voor me, zeker op hogere snelheden.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:25
Nu is het weer wachten op de klagers waarbij de game niet meer fatsoenlijk op hun outdated PC speelt.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Rivanov schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:37:
Nu is het weer wachten op de klagers waarbij de game niet meer fatsoenlijk op hun outdated PC speelt.
Volgens de specs zou hij best op mijn potato moeten kunnen draaien.
Ik heb een Ryzen 3 1200 met 1070 en ram is tenminste 16Gb (volgens mij nog meer zelfs maar ben ik kwijt).

Die mensen die klagen hebben dus nog een oudere potato en moeten misschien toch echt maar keer upgraden. Moet ik ook overigens 8)7

• wildhagen
  • Niet online
Ik vind de systeemeisen van FM26 best redelijk: minimaal een Core I3-530 (uit 2010) of een AMD FX-4100 (uit 2011) en recommeded een i5-9600 (2018) of Ryzen 5-2600 (eveneens 2018).

Qua RAM minimaal 4, en recommended 12 GB RAM.

Ik denk dat serieus 99+ procent van de FM-spelende systemen daar wel aan voldoet. En als je FM probeert te spelen op een nog oudere CPU dan is die dus minstens 15 jaar oud. Dan wordt het wel echt tijd voor een upgrade lijkt me...

Virussen? Scan ze hier!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Mijn grootste hoop is toch wel betere en realistischere interacties met bestuur en spelers.
Hoe frustrerend is het als hele elftal komt zeiken omdat je Speler X geen transfer gunt om vervolgens diezelfde club aan je virtuele bureau te hebben als je hem uiteindelijk toch verkoopt.

Of zoals in mijn Telstar save waar ik geregeld AZ stadion vol had en zelfs de ArenA grotendeels gevuld had tijdens onze CL wedstrijden (met uiteindelijke titels) om vervolgens te horen dat ze stadion niet willen vervangen want ze twijfelen of de vraag er wel is.......

• Rivanov

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• friketje1
De first look zag er goed uit. Ook leuk om die Engels international met pret oogjes naar de game te zien kijken.

Nu maar afwachten of het een beetje nette release wordt, ben er wel een beetje bang voor.

edit: die alpha stream ziet er echt niet goed uit vanaf 26.30. En dan zegt ie, niet erg, dit is ook de alpha. Maar waarom laten ze die nu dan nog zien 2 dagen voor release...
Ook bizar dat er zo kort voor release nog sprake is van een alpha. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de game gewoon niet af is.

[ Voor 45% gewijzigd door friketje1 op 21-10-2025 18:22 ]

• AntiChrist7
Voor iets dat meerdere jaren in ontwikkeling is geweest, en een extra jaar heeft gekregen zitten er nog veel slordigheden in idd. En het lijkt dat zaken zoals persconferenties, agent, team en speler interacties etc gewoon voor 95% zijn overgeschreven ipv echt aangepakt op het eerste zicht...

De nieuwe tactische opties zijn leuk, maar ik was al lang blij met de oude

• Rivanov
En een goed interview van Jack met Miles.

• stomley
friketje1 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:07:
De first look zag er goed uit. Ook leuk om die Engels international met pret oogjes naar de game te zien kijken.

Nu maar afwachten of het een beetje nette release wordt, ben er wel een beetje bang voor.

edit: die alpha stream ziet er echt niet goed uit vanaf 26.30. En dan zegt ie, niet erg, dit is ook de alpha. Maar waarom laten ze die nu dan nog zien 2 dagen voor release...
Ook bizar dat er zo kort voor release nog sprake is van een alpha. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de game gewoon niet af is.
Waarschijnlijk tijdje terug opgenomen, maar zit je met dat het nog niet vrijgegeven mag worden?
Ik ben ook benieuwd wat de release gaat worden..

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:06
Morgen kunnen we het zelf gaan zien. Ik hoop een beetje begin van de avond zodat ik er lekker de tijd voor kan nemen. Ik heb mijn vrouw een fotolijstje gegeven met een foto zodat ze de komende tijd nog kan zien hoe ik er uit zie.

Ik verwacht zeker wel wat bugs, maar ik verwacht wel dat hier mee te leven zal zijn. Ik denk dat deze release als eerste grote stap naar de nieuwe engine echt wel de ondersteuning gaat krijgen die het nodig heeft en dat we dan volgend jaar richting de stabiele releases gaan die we gewend zijn.

Laat maar komen!
Pagina: 1 ... 27 ... 31 Laatste