Zo, seizoen 2057/2058 zit er voor AS Roma weer op. En wederom een zeer goed seizoen, maar wel anders dan vorig jaar.
Ik ga beginnen met de transfers. Een aantal oudere (33-35 jaar) spelers wilden of niet meer verlengen, of ik wilde ze vanwege hun leeftijd niet meer vanwege slechtere prestaties, dus daar heb ik afscheid van genomen. Deels voor een kleine vergoeding, deels helaas ook op een free transfer laten gaan. Dit was vooral in mijn verdediging het geval. Daarom ook daar de meeste versterkingen gehaald.
Hier staat de aankoop van een 30-jarige Italiaanse routinier (MC/MR/AMR, Free Transfer van Real Sociedad) tegenover, evenals een (toen) 21-jarige Kroatische AML (5.75 miljoen van Osijek). Vooral die laatste zou heel erg belangrijk blijken. Ook heb ik een Britse MC op voor 29 miljoen op kunnen pikken, die zowel als DM als MC kan functioneren. Deze speler kende ik nog uit mijn tijd bij Liverpool, hij is inmiddels wel 31 jaar, maar kan nog altijd prima mee. Ook deze twee spelers werden meteen dragende krachten.
Verder heb ik nog een 32-jarige DC/DM/MC overgenomen van mijn oude club Cardiff, op een Free Transfer. Ook nog een 21-jarige Nederlandse DC met "Wonderkid"-potentie voor 33 miljoen weggekaapt bij Fortuna Sittard (en ex-Feyenoord, mijn grootste aankoop dit seizoen), en een 19-jarig Portugees Wonderkid voor 4.3 miljoen bij Trnava (in Slowakije) opgepikt, die als DRC inzetbaar is en zich goed ontwikkelt. Als laatste kwamen er nog 2 Urugayanen van een van mijn affiliates: een 21 jarige DL (7.25 miljoen) en een 24 jarige MC (5 miljoen). Beiden voornamelijk voor wat extra diepte, hoewel ze beiden al flink meedraaien en het prima doen.
Verder heb ik 2 jeugdspelers gepromoveerd naar het eerste elftal: een toen 19-jarige Italiaanse DLC (die ook redelijk als DR uit de voeten kan) en een 17-jarige Nigeriaanse DRC met potentie. Met name de DLC doet het uitstekend, de DRC heb ik uitgeleend om nog wat extra ervaring op te doen. En ik heb nog de nodige talenten in de jeugd rondlopen, volgend jaar kan ik er denk ik weer 3 of misschien zelfs wel 4 promoveren, zowel in de verdediging als op het middenveld dit keer.
Al die extra diepte had ik ook echt wel nodig, want het aantal wedstrijden dit seizoen was echt volstrekt krankzinnig: ik heb geteld dat ik maar liefst 75 wedstrijden (!) heb af moeten werken. En dan tel ik de internationale call-ups van diverse spelers nog niet eens mee...
Ik deed namelijk mee aan de volgende competities:
- Serie A (obviously...)
- Coppa Italia (idem)
- Supercoppa Italiana
- UEFA Super Cup
- UEFA Champions League
- Club World Championships
- European/South American Club Challenge (hier had ik nog nooit van gehoord....)
- Diverse friendlies pre-season
Laten we beginnen met de Club World Championships. Die volgde namelijk als eerste, vrijwel direct na het sluiten van de competitie/ Ik werd geloot in een relatief eenvoudige groep, met Al Ahly (Egypte, 3-0 winst), Al Hilal (Saudi-Arabië, 4-2 winst) en Aston Villa (4-2 winst). In de tweede ronde trof ik Atletico Madrid, die ik met 1-0 nipt versloeg. In de kwartfinale verloor ik helaas met 0-1 van FC Nantes (de latere verliezend finalist).
Daarna volgde de zomerstop, en de nodige friendlies. Tijdens deze friendlies moest ik ook de voor mij totaal onbekende "European/South American Club Challenge" afwerken, die 'slechts' één wedstrijd lijkt te zijn. Ik moest hier tegen het Braziliaanse Atletico Mineiro, die ik met 4-1 eenvoudig versloeg
Next up was de UEFA Super Cup, waar ik tegen RB Leipzig moest aantreden. Dat werdt met 6-2 een vernedering voor de Duitsers....
Hierna begon de Serie A, maar daar kom ik later op. De eerstvolgende competitie was de Champions League, waar ik eem redelijk pittige loting had:
Maar de campagne ging eigenlijk beter dan gedacht. Ik kwalificeerde me zelfs direct voor de 8e finales, dus zonder een playoff te moeten spelen. Einde League Phase:
In die achtste finale trof ik een oude bekende, mijn oude club Cardiff City. Ik wist ze met 1-0 (uit) en 3-0 (thuis) te verslaan, waardoor ik door ging naar de kwartfinales. Hier wachte Bayern Munchen op me. Uit won ik nipt met 1-0, thuis won ik eenvoudiger met 2-0. Door naar de halve finale dus. Thuis verloor ik volkomen terecht met 1-2, dus ik dacht al uitgeschakeld te zijn. Tot ik ze uit opeens met 0-3 volledig verpulverde. Ik ging dus naar de finale! Hier wachte Paris SG op me (de winnaar van de laatste 2 Champions Leagues). De wedstrijd begon rampzalig, de eerste helft was dramatisch slecht en ik kwam al snel 1-0 achter. In de tweede helft, na de nodige wissels. herpakte ik me en met dank aan o.a. een eigen goal van Fransen won ik uiteindelik met 3-1 de Champions League won!
Dan de Supercoppa Italiana. In de halve finale trof ik Inter, die in een slechte vorm waren op dat moment. Ik won met maar liefst 5-0 en ging dus naar de finale, waar aartsrivaal Lazio Roma op me wachten. In een heel spannende wedstrijd won ik met 1-0, dus deze prijs was ook binnen.
Hiermee was de Quadruple binnen, en zowel de board als de supporters waren exctatisch.
Dan de Coppa Italia. De derde ronden was een makkie: met 6-0 werd Cosenza eenvoudig opgerold. Ook in de kwartfinale was ik met 5-0 veel te sterk voor Salernitana. Pas in de halve finale trof ik een serieuze tegenstander met SSC Napoli. Thuis wist ik ze in een bloedstollende thriller nog op 2-2 te houden, maar uit verloor ik helaas kansloos met 0-1.
Als laatste de Serie A. Het begin was eigenlijk best grillig, vooral door vormcrisis van een aantal spelers en een aantal blessures. Ik wist me ecchter te herstellen, waardoor ik uiteindelijk na de eerste competitiehelft eigenlijk continue in de top-3 heb gestaan. Fiorentina en (vooral AC Milan waren echter té machtig.
Competitie verloop:
Eindstand competitie:
UC Sampdoria, Empoli en Frosinone degraderen en worden ingeruild voor Bologna (Serie B winnaar), Torino (runner up) en Salernitana (winnaar playoffs).
Topscorer:
Beste speler qua rating:
---
En als toetje nog de situatie in Nederland, in de Eredisivie:
En de KKD: