Amos_x schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:52:
[...]
Ik ben vaak genoeg in de verleiding geweest om een Apple Watch aan te schaffen. Die gadget drang die we allemaal wel hebben, iedereen kent het wel. Shiny new toy. Tegelijk leer je door ervaring wel min of meer correct inschatten wat….. [knip]
Heel herkenbaar wat je betoogt. Ik zat er precies zo in toen de Apple Watch uit kwam en ik daarna merkte dat die dure dingen ook snel afschreven: elk jaar kwam er een nieuwe uit! Nee, dan liever een paar modellen wachten, dacht ik. De iPhone werd eigenlijk ook pas wat vanaf de 5/5S. Daarvoor was het toch wel behelpen…
Elk jaar werd m’n gevoel versterkt om dat ding niet te kopen, de verbeteringen waren maar minimaal en bij elke review was het credo: heb je al een AW, dan koop geen nieuwe, is de meerwaarde niet waard. Broertje had er op een gegeven moment één (ik denk een 3 of een 4) en deed ‘m na 4 weken weer weg; ‘t was een bevlieging. Gedoe, dik en zwaar horloge en elke dag opladen. En de hele dag notificaties, hij werd er gek van. Nu, dat laatste kan natuurlijk allemaal uit, maar het ging om het totaal gevoel.
Jaaaren later ben ik er zelf toch ook voor gevallen met het risico dat ik misschien toch een fout beging. Maar ik was fanatiek met zwemmen begonnen en een zwem maatje had zo’n AW en vond de statistieken dan toch wel leuk. En die wedstrijdjes / elkaars workouts volgen had wel iets geinigs (iig aan het begin)
Zodoende na een tijdje toch voor de bijl gegaan. Ik moest er best aan wennen en vind het al met al geen comfortabel apparaat (lomp en zwaar) en zit dikwijls nét even in de weg (stoot dikwijls ergens tegenaan of moet ‘m even draaien om ergens langs of erbij te kunnen met m’n pols/arm) Erop letten dat de Watch niet lange tijd in de volle zon zit (ter behoud van het apparaat) dus naar binnen draaien of toch maar even af doen) Tijdens de work outs draagt het ook niet comfortabel (zweten en dat gewicht aan je pols bij heftiger sessies sport niet lekker)
Na een tijdje went het allemaal wel en ben ik er nog steeds wel blij mee. Maar de work out statistieken (inzichten) raken sleets, en andere dingen die je ermee kan eigenlijk niet meer dan een gimmick.
Heb ook nagenoeg alle geluidjes en notificaties uit gezet, bel er niet mee. Alleen agenda mag notificaties geven en die vind ik echt handig. Op m’n telefoon kijk ik dan niet bij alle piepjes en dan zie ik dat soms toch te laat. En snel het weer bekijken doe ik ook op de Watch.
Onlangs was ik het horloge een aantal weken kwijt door reparatie en het greep me eigenlijk aan hoe makkelijk (bijna: prettig) ik zonder horloge de dagen door kwam. Zelfs bij het zwemmen merk ik dat het minder afleidt op de een of andere manier. Terwijl ik tijdens het zwemmen niet met het horloge bezig ben, maar onderbewust is het denk ik toch een soort prikkel die je lichaam probeert thuis te brengen of zoiets.
Lang verhaal kort; met terugwerkende kracht zou ik toch liever bij m’n keuze zijn gebleven de AW niet te kopen. Dat onderbuik gevoel had gelijk, maar ik ben er toch voor gevallen. Het is niet erg genoeg om ‘m ervoor weg te doen, maar die dag zou best eens kunnen aanbreken…..
[
Voor 12% gewijzigd door
autoreverse op 18-08-2023 21:27
]