Ik ben een fervent switcher tussen de AW en Garmin. De enige reden dat ik soms weer terug ga naar Garmin is de geavanceerde trainingsmetrics en het feit dat deze integraal beschikbaar zijn (zeker met de komst van HRV-status en Training Readiness) en je daarmee een goed beeld krijgt van de impact van slaap, stress, inspanning, herstel als integraal geheel. Ondanks dat ik soms twijfels had of het wel werkelijk klopt zit er met Firstbeat een gerenommeerd instituut achter wat vertrouwen geeft.Wat ik handig vind:
- training effect
- training status
- training load (meer focus op anaeroob/aeroob/laag aeroob)
- training readiness
- daily workout suggestions
- recovery time
Eigenlijk de feature set van de Fenix 7/Epix 2/Forerunner 955.
Een goed integraal beeld van herstel vs inspanning krijg ik met de Apple Watch niet. Ik heb het idee dat ik alle tools die beschikbaar zijn inzet maar misschien mis ik iets of kijk ik verkeerd. Hoe doen jullie dat?
1) HRV4Training app --> HRV meting voor dagelijks advies rondom inspanning/herstel
2) Athlytic --> komt in de buurt van Garmin maar ik twijfel of de resultaten kloppen (heb vrijwel altijd 'recovering' over perioden van weken) omdat niks van wat ik doe impact lijkt te hebben. Ook zit er geen wetenschappelijke kennis achter voor zover mij bekend. HRV4Training varieert wel in het advies maar wijkt dan dus af met Athlytic.
3) Training Today --> klopt voor mijn gevoel niet. Heb nu buikgriep en score is 10 (peaking) al 2 dagen lang
4) Runalyze --> super fijne tool maar geeft geen integraal beeld
Hoe ervaren jullie deze tools en de betrouwbaarheid? Gebruiken jullie nog andere opties?
Zelf nadenken is overigens ook geen rocket science maar ik vind dit soort features toch wel erg prettig. Whoop vind ik te duur en Oura lijkt beperkt betrouwbaar (Quantified Scientist) en ik heb een hekel aan ringen. Is er nog een ander platform dat onafhankelijk van een device werkt en deze info geeft?
[Voor 8% gewijzigd door XeNeRgY op 19-01-2023 13:39]