Dus met andere woorden, als je netjes elke ochtend direct bij het wakker worden de breath app gebruikt (wat ik ook doe), dan zit je goed?Aghanim schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:10:
@deBennie dat heb ik ook gedaan. Er is echter ook het kamp dat aangeeft dat HRV alleen betrouwbaar is als je exact onder dezelfde omstandigheden meet. Dat kan alleen direct bij het wakker worden (Breath app) voordat je uit bed gaat. Overdag wordt je HRV beïnvloed door stress, vermoeidheid, voeding, activiteit etc. Daardoor kun je eigenlijk geen goede vergelijkingen doen gedurende de dag.
Marco Altini is een wetenschapper die zich volledig op dit onderwerp richt (en de app HRV4TRAINING verkoopt). Erg interessant om te lezen:
We are not interested in sporadic spot checks during the day, as these would simply reflect transitory stressors (light physical activity, digestion, having coffee, talking to a friend, etc.), resulting in de-contextualized data with no practical use).
Maar ook al zet ik de afib geschiedenis weer uit, de apple watch zal dan nog steeds op random momenten mn hrv checken. Die die sporadische spot checks zullen hoe dan ook blijven. Toch?