Ronald schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:58:
Laten we voorop stellen dat er niet-financiële redenen zijn om met zijn allen van het gas te willen (moeten imho). Die redenen zien we vrij vaak in het nieuws; afhankelijkheid van anderen maakt een zwakke onderhandelingspositie... Waar dus nu letterlijk voor betaald wordt met levens. Steek je kop maar in het zand... dat mag in ons land ;-)
De enige ontwikkeling op warmtepomp gebied die er aan komt is CO2 als koelmiddel. Deze heeft 1 heel groot probleem op te lossen. Het condenseren van het koelmiddel. Daar is een medium voor nodig onder de Tretour van een efficiënt werkend r410, r32 of r290 systeem. Daar kan de onderste laag in een boiler voor ingezet worden, maar dat is de enige dump plek zonder verlies en dit is eindig bij laag SWW gebruik. Overmatig SWW gebruik is ook niet efficiënt. Dumpen in de retour van het CV systeem lukt alleen als je Afgiftesysteem zo goed is dat je de CO2 pomp niet nodig hebt....
Zonder het medium gaat de efficiëntie van de CO2 pomp door de plee. Ik zou geen kratje pils inzetten dat dit het gouden ei wordt. Installateurs hebben al moeite een Elga goed te laten werken. Full Electric r410/r32/r290 lastiger... Dan gaat CO2 helemaal een probleem voor ze worden.
Bijna alle nieuwe typen warmtepompen hebben ondertussen de omslag naar R32 als koudemiddel wel gemaakt, oudere typen werken nog met andere koudemiddelen, deze zou ik gezien de nadelen en de grotere milieuimpact gewoon niet meer kopen, als je deze natuurlijk al hebt word het een ander verhaal.
Wat zou CO2 als voordelen hebben tegenover R32? Oke CO2 is niet brandbaar, echter de geringe hoeveelheden van het koudemiddel R32 (vaak minder dan 1 kg) in een warmtepompsysteem en bij een monobblok staat deze ook nog buiten heeft een vrij gering risicopotential, de auto die op de oprit staat met circa 60 liter Brandstof heeft hierbij een veel groter risico, en daar maakt zich nu niemand zorgen over.
Wachten heeft dus technisch waarschijnlijk geen nut.
dus wie nu een warmtepomp met R32 als koudemiddel koopt zal ook voor de toekomst geen risico lopen.
Dus nu kosten van een hybride systeem vs een full-electric. De berekening die de figuur die met bevolkingsgroepen scheld blijkbaar niet wil maken in zijn argument... jammer...
ik heb hier blijkbaar iets gemist ? verklaar je nader
De traditionele hybride, Remeha Elga kost dus €4.000 voor het apparaat en een CV van €1.200
+ €310 vastrecht per jaar. Heb je nu nog een goede CV, dan reken ik toch een CV mee. Die gaat waarschijnlijk stuk tijdens de levensduur van het warmtepomp deel van de installatie.
hier mijn berekening voor de Quatt, overigens reken ik nu geen CV mee, ik ga er van uit dat je deze reeds gekocht hebt (en niet gehuurd) en beschouw deze als reeds afgeschreven (weet, is een beetje kort door de bocht maar toch ..)
Verder zal ik een SWW boiler ook (later) toevoegen als vervanging van de CV en een upgrade van de 4 kW nu al naar de 8 kW. (ik ga hier ook een verschil maken tussen de oude prijzen van Quatt (voor 1-9-2022) en de huidige prijzen (mn van belang voor mensen die wel of niet reeds een pre-order voor 1-9-2022 gedaan hebben, en dat zijn er al rond de 4000 mensen. (schatting).
Kosten hybride toepassing met bestaande CV (prijs vóór 1-9-2022)
Quatt 4 kW (incl. installatie) € 1.600,-
Vastrecht CV € 310,- zijn jaarlijkse kosten, die ga ik dus ook daar plaatsen en zijn dus geen investeringskosten.
Quatt 8 kW (incl. installatie en subsidie) € 2.100,-
Quatt 8 kW (na1-9-2022 incl. installatie en subsidie) € 3.200,-
in combinatie met een SWW boiler € 1.200, - (+ € 600 euro aan installatiekosten, schatting)
D
(nu kan dit bij Quatt nog niet, maar ze zijn wel bezig met een concept waarbij ze bij de 8 kW met behulp van een SWW boiler ook de SWW behoefte kunnen afdekken, op dat moment ben je dus al gasloos en kan de CV en de gasaansluiting (alleen als je niet op gas kookt) dus ook de deur uit.
De full-electric monoblock kost dus €4.400 en een boiler van €1.200. Het vastrecht valt weg.
bij Quatt dus de € 2.100 (8 kW) + € 1.800 (SWW boiler) = € 3.900 voor de investering.
bij Quatt (na 1-9-2022) is dat € 3.200 (8 kW) + € 1.800 (SWW boiler) = € 5.000 voor de investering.
De 4 kW uitvoering heb ik hier maar even geparkeerd, voor een gemiddeld huis zal deze vermoedelijk bij extreem lage temperaturen onvoldoende vermogen kunnen leveren (aanname), daarom bij de all-electric ook alleen de 8 kW meegerekend.
Het electrisch volvermogen van de 8 kW is max 3600 W (230V 16 A groep), gem. vermogen zal ruim daaronder liggen.
ook hier dus geen vastrecht, wel zijn de installatiekosten in meegenomen, ook geen vaste kosten gasnetwerk meer (circa € 230 / jaar) meer.
Er zijn nog onderdelen voor aansluiten nodig, er zijn kosten voor installeren. Die zouden gecombineerd ongeveer hetzelfde moeten zijn. (Maar de markt is verziekt door het vraag-aanbod probleem)
Lopende kosten vergelijken: 1000m³ per jaar voor verwarming, 200m³ voor SWW.
Stroom voor €0,90, Gas €3,55, Netbeheer/leveringskosten gas €310 (Innova jaarcontract) - Vul zelf maar iets anders ;-) Tip: je over 2 jaar aflopende contract gaat ook niet representatief zijn.... Dus glazen bol-feest
helemaal mee eens, waarbij mijn glazen bol zelfs nog wat donkere cijfers uitspuigt. ik geloof namelijk niet dat de gasprijs de komende jaren nog onder de € 2,50 gaat komen, je 3,55 is dus zo gek nog niet.
Dit betekend ook dat wie nog geen zonnepanelen heeft en deze wel kan plaatsen het nu echt tijd word om aan de slag te gaan, mooi voorbeeld:"een buurman van mij (rond de 80 Jaar !) heeft dit jaar ook zonnepanelen op zijn dak gegooit, en niet zo zuinig ook en wil ook aan de WP.
Met de huidige energieprijzen heb je deze ook met de huidige hogere prijzen binnen 2 a 3 jaar terugverdient.
kwam deze link tegen om dat eenvoudig te berekenen.
https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.htmlOfwel (1000*8,5=) 8500kWh aan CV warmte.
En (200*7,5=) 1500kWh aan SWW (SWW haal je geen hoge efficiëntie in een CV)
Energiebehoefte in kWh is dus 10.000 kWh (hier is dus het verlies van de CV al meegenomen)
De Remeha is prima. Hij draait zolang hij op de WP draait ruweg even goed als een full-electric. Ze kunnen meer door tweaken, maar in de praktijk nemen ze de helft van de warmtevraag voor zich.
Dit doet de Remeha bij hogere temperatuur, dus gemiddelde COP zou prima moeten zijn... ik zet hem vrij hoog in voor de berekening: 4,5. (Tweak je hem, dan gaat dit getal ook omlaag)
ik verwacht dat de Quatt hier niet ver van af zal liggen, electrisch vermogen van de Quatt ligt hoger, idem de COP, al met al liggen ze niet echt ver uit elkaar. dus redelijk goeg vergelijkbaar, Quatt zal vermoedelijk net iets beter scoren. echter omhet vergelijk eenvoudig te houden heb ik dezelfde waarden aangehouden. zie de tabel van @
onlinaius (op 3-8-2022)
/f/image/d53EDjPCyifrr2I7wJJ9EbJL.webp?f=fotoalbum_large)
500m³ wordt 4.250 kWh aan warmte. Kost ongeveer (4250/4,5=) 944kWh aan stroom.
je gaat hier dus uit van een 50% verdeling van de warmtepomp versus CV
voor de Quatt verwacht ik eigenlijk een iets betere verdeling, ergens tussen 60 - 70 % voor de warmtepomp.
totale kosten warmtepomp (verwarming) bij 50% = 50% van 1.000 m3 = 500 m3 en 4.250 kWh. deze kWh en een omzetting van een COP van 4,5 = 944 kWh
kosten = 944 * 0,90 = €850
Gas kosten verwarming (bij 50%) 500m3 a 3,55 = € 1775,-
Gas kosten SWW = 200m3 a 3,55 = € 710
totaal verwarming+SWW (bij 50%) = € 3.335 per jaar (vergelijk met alleen gas = € 4.260 (is dus 28% duurder)
totale kosten warmtepomp bij 65 aandeel; 650 m3 * 8,5 = 5525 kwh = met omzeeting COP =1.230 kwh
Kosten = 1.23 kwh *0,90 = €1.105
Kosten Gas verwarming (65%) = 350m3 * 3,55 = € 1.240
Kosten Gas SWW = 200 m3 *3,55 = € 710
total (bij 65% WP) = € 3.055 (opm: een betere perforance laat ook een duidelijke kosten perforance zien)
vergelijk met alleen gas is het hier bijna 40% minder. ROI ( jaarlijks een besparing van 1.200 euro, bij een investering van € 1.600 betekend dit een ROI = 1.600/1.200= 1,33 Jaar bij een verbruik van 1000 m3/jaar.
Totale kosten voor verwarming en SWW per jaar: (200+500)x€3,5 + 944*€0,90 + 310 = €3.610
Full-electric
COP ga ik niet heel hoog inzetten: 3,5 gemiddeld. Afhankelijk van je afgifte systeem is het meer of minder. 4 jaargemiddeld is haalbaar. SWW zet ik op 2,5 gemiddeld wat ook niet heel ambitieus is. (Je haalt bij -10 nog rond de 2 voor SWW)
1000m³ wordt weer 8500kWh warmte: (8500/3,5=) 2400kWh aan stroom
200m³ SWW wordt 1500kWh warmte: (1500/2,5=) 1000kWh aan stroom
Totale kosten voor verwarming en SWW per jaar: (2400+1000)*€0,90 = €3.060
Heb je veel zonnepanelen, dan kost de stroom het teruglever tarief (derving/niet terugleveren zijn ook kosten) + 5-10ct / kWh aan investeringskosten.
Na afbouw saldering weer complexer... maar er blijft een groot voordeel.
Met een hybride bespaar je dus nu misschien een investering in een boiler. Je bespaard nu misschien investering in afgifte systeem. Ook een hybride systeem heeft veel baat bij verbetering aan de afgifte: Je kunt langer door verwarmen met het WP deel, wat dus voordeliger is.
dit is ook een beetje afhankelijk van de staat en vooral leeftijd van je bestaande CV ketel, is deze redelijk nieuw (< 7 jaar) en van het nieuwste HR type kan een hybride systeem, bv deze Quatt een prima start zijn naar uiteindelijk gasloos in 2050. (overigens denk ik dat dit mogelijk zelfs eerder het geval zal zijn in de meeste gemeenten, zeker als het waterstof verhaal een boost gaat krijgen, ze hebben dan namelijk gewoon de gasleidingen nodig voor waterstof, nieuwe leiding hiervoor graven zal niet gebeuren).
bij Quatt kun je dus ook de 8 kW kiezen, zover je huis dit nodig heeft en kan mogelijk ook later in een uitbreiding voor je SWW gebruikt worden door het bijplaatsen van een Boiler.
Ik ga in ieder geval voor deze optie kiezen, juist ook met die overweging dat de WP dadelijk ook voldoende vermogen heeft om het volledig over te nemen, verwarming waarschijnlijk nu al, mogelijk met uitzondering van enkele dagen met extreem koud weer, en zal de CV alleen nog voor het SWW gebruiken (gebruik SWW per maand nog geen 10 m3 dus dat zou 120-130 m3 per jaar worden.)
Kies je nu voor hybride, doe dat dan op basis van een full-electric met voldoende vermogen voor jouw woning. Ze zijn er namelijk ook die samenwerken met CV. Dan zet je jezelf niet vast in het Elga systeem wat geen SWW kan maken, en soms te licht is om überhaupt in alle omstandigheden de verwarming aan te kunnen.
Ronald, mooi en vooral duidelijk verhaal, ook je inleiding is top, ik hoop dat dit heel veel mensen eindelijk de ogen heeft open gemaakt.
hierbij nog enige aanvulling, zie dit aub zeker niet als kritiek maar meer als onderbouwing van je eigen verhaal. Voor de leesbaarheid heb ik dit tussen jou tekst geplaatst zodat voor de lezer de verbinding direct duidelijk word.
als je het ergens niet mee eens bent of ik zelf in de fout ben gegaan graag een reactie, kan ook ik van leren.[/quote]
[quote]
[
Voor 29% gewijzigd door
MacD007 op 03-09-2022 16:38
]