Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

• VickyG
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22-02 11:58
De pomp staat op ON, thermosstaat staat ON, verbruik is echt stand by stand. Circulatie is 2 l/min.

We hebben alleen een losse tado thermosstaat er bij de warmte bijgekocht. Die kon goed samenwerkingen met deze pomp begrepen we en de instellingen staan dus ook op pomp ao ingesteld .

Beneden is 55 m2 vloerverwarming van Faber in 7 cm anhydriet gelegd. Op schuimbeton dus. in de gang en keuken ligt een keramische tegel, de overige 40 m2 ligt 14 mm eiken lamel parket (8 mm mozaïek en rest is eiken plankje). Alle groepen staan open.
Beneden zit in de grote achter pui m3, rest van kozijnen is hr ++, spouw is matig geïsoleerd

Boven 2 grote radiatoren en 1 kleintje . Staan open .

Helpt deze informatie ?

Toevallig slaat ie nu echt aan! Gebruikt 0.7 kw nu

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:46
VickyG schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:21:
De pomp staat op ON, thermosstaat staat ON, verbruik is echt stand by stand. Circulatie is 2 l/min.

We hebben alleen een losse tado thermosstaat er bij de warmte bijgekocht. Die kon goed samenwerkingen met deze pomp begrepen we en de instellingen staan dus ook op pomp ao ingesteld .

Beneden is 55 m2 vloerverwarming van Faber in 7 cm anhydriet gelegd. Op schuimbeton dus. in de gang en keuken ligt een keramische tegel, de overige 40 m2 ligt 14 mm eiken lamel parket (8 mm mozaïek en rest is eiken plankje). Alle groepen staan open.
Beneden zit in de grote achter pui m3, rest van kozijnen is hr ++, spouw is matig geïsoleerd

Helpt deze informatie ?

Zie mijn bericht hierboven. Je hebt precies hetzelfde bugje. Waarschijnlijk heb je ook een kleine kortstondige vraag gehad op de CV (mits je je slimme meter uitleest)

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:45
@VickyG Als alles openstaat en het thermostaatsignaal doorkomt is het ook geen afgifte probleem. Het kan het bugje van @Joarie zijn, of een beveiliging in de PompAO waarbij deze niet start als de aanvoertemperatuur vh water te laag is. Ik heb ze beide gehad, maar voor die laatste moest support een instelling veranderen.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:46
PVPaneel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:44:
@VickyG Als alles openstaat en het thermostaatsignaal doorkomt is het ook geen afgifte probleem. Het kan het bugje van @Joarie zijn, of een beveiliging in de PompAO waarbij deze niet start als de aanvoertemperatuur vh water te laag is. Ik heb ze beide gehad, maar voor die laatste moest support een instelling veranderen.
Interessant, dat zou idd wel de basis kunnen zijn van die hapering en ook waarom de CV ketel gevraagd wordt om bij te springen. Maar waarom zo'n beveiliging hebben die zichzelf in een non-responsive loop kan doen laten komen. Dit is voor de doorsnee-gebruiker niet te bevatten en je krijgt dit soort reacties zoals Vicky laat zien

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:16
PVPaneel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 07:41:
Stapje terug @WouteruitTB. Je hebt een hybride systeem opgeleverd gekregen, dat gegeven de cijfers goed functioneerde: er is een aanzienlijke hoeveelheid warmte tegen een mooie COP geleverd. Dat beaam je zelf; tot ca. 5 graden werkt het prima. Daarnaast schaf je geen tweede warmtepomp aan als de eerste niet functioneert. Defrosten en naverwarmen ging nog op de CV ketel.
Toen ben je gaan isoleren en heb je de cv ketel vaarwel gezegd (waarom?) en nu trekt de PompAO het niet, wat volkomen logisch is, want je vraagt ca 7 kW aan warmte (de 1400 m3 voor je woonhuis) van een WP die dan (bij strenge vorst) max 4 kW kan leveren. Nu wil je de leverancier aansprakelijk stellen voor jouw comfortverlies; waarom?
Krijg het gevoel dat je aandelen hebt of werkt bij...
Nogmaals ja systemen zijn in hybride vorm geplaatst want dat was de beste optie volgend DeWarmte toendertijd. Gaf al vanaf de 1e AO aan dat ik graag in de toekomst zonder gas en all-electric wou. Dat kon volgens hun met wat toen nog moest komen de PompT etc. klonkt allemaal goed maar gezien de prijzen en meer heb ik uiteindelijk rond 2024 een LG warmtepompboiler genomen, een kookplaat ipv op gas en ja de AO heeft met de CV samen gewerkt maar gaf dezelfde problemen, kwam alsnog vermogen tekort+ kreeg een dubbele rekening met gas zat er iets meer ruimte in het systeem maar tegen een flinke extra prijs voor m3 gas erbij + vaak vloog dan ook de temperatuur van de verwarming ineens flink omhoog voor korte periode wat ik niet comfortabel vond.
Rond installatie van het tweede systeem ook alles goed nagevraagd en duidelijk bovenstaande issues genoemd + het feit dat we de afgelopen jaren merendeels al met airco's verwarmden (de loods iig) en de elektrische aanpassingen en dat het eerste systeem al een winter zonder cv backup draaide en behalve de echt koude dagen het goed trok (maar met cv erbij er ook problemen waren en de enige oplossing leek om met koud weer terug op de cv over te gaan ook geen goede oplossing was.) Tevens toen ook al gemeld dat ik de loods het liefst zonder cv in een all-electric opstelling wou hebben en dat we van het gas af wouden gaan daarna. Kon allemaal volgens DeWarmte. Uiteindelijk hebben ze de loods wel op de cv aangesloten omdat dit de makkelijkste optie was en ook als stond deze alleen op stand-by kon het systeem dan prima werken.
We zijn inderdaad flink gaan isoleren zodra het kon want dit geeft altijd het beste resultaat en het advies was dat dit alleen maar de AO's beter zou laten werken.Dat we daarna boven de 5 graden flink wat verbetering zien maar daaronder het nog steeds drama is kan ik niet rijmen na het halve huis a 50.000 euro+ investeren aan isolatie.

Feit blijft dat er qua advies een hoop niet correct gegaan is, dat het vreemd is dat alle toen ingevulde gegevens niet terug te vinden zijn en dat een AO die met of zonder CV back-up het niet goed warm kan houden met vorst niet klopt hoe je het ook neerzet. (beetje alsof je zegt dat je auto prima is terwijl deze bij precies 110 uur uitvalt en dan redeneert dat je eigenlijk toch nooit harder dan 100 mag rijden...)
@PVPaneel Je noemde dat je meer info wou en dat je graag wou helpen maar dit voelt niet echt als hulp..
de andere bedankt voor feedback en info. Ik heb het verhaal volledig en compleet ingeleverd bij de rechtsbijstand en ben benieuwd waar het schip strand.

• PVPaneel
@WouteruitTB
Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag; het draait allemaal om wat je op papier geoffreerd hebt gekregen; een AO als hybride bij 155mm2 is niet gek (waarom denk je dat?), een AO als stand alone, zonder backup, om 1400m3 te vervangen is klinklare onzin.

De problemen die je beschrijft zijn allemaal het gevolg van een te klein vermogen. Powermode gaat niets toevoegen, behalve meer verbruik. Hoger vermogen, is meer defrosts; door slechtere COP en minder draaitijd denk ik niet dat er meer netto opwek is, alleen meer verbruik. Je bent waarschijnlijk beter af door de airco de "missende" 3 kW toe te laten voegen, dan kan de Pomp op normaal vermogen leveren en gaat het aantal defrosts naar beneden en de COP omhoog.

Tegelijkertijd moet je wel eerlijk tegen jezelf zijn. Je bent meer gaan verwarmen in duur (24/7) en in vermogen (loods op hogere temperatuur) en er is geen inzage in hoeveel dat aan gas gekost zou hebben in de uitgangssituatie (met zekerheid meer dan de 2750 m3 waar je mee schermt. Ja, je hebt vervolgens geisoleerd, maar ja, hoeveel minder warmtevraag dat oplevert is onbekend, ook bij jezelf. Het kan dus best zijn dat de vermindering in warmtevraag door beter isoleren wordt weggestreept tegen de toegenome vraag door langer stoken en een hogere temperatuur.

• PVPaneel
Eh nee, ik heb geen aandelen of associatie. Ik ben de 6de PompAO installatie in het land (ik heb A-10, omdat ze op dag 2 van installatie de eerste unit volledig hebben vervangen, ik draai vanaf 4 december 2022) en als je dit topic terugleest zie je dat ik ook de nodige problemen heb gehad en al helemaal niet onverdeeld positief ben. Ik geef je 100% gelijk dat support soms eeuwen duurt en dat het product niet ideaal is.

Edit: het is óók de reden dat ik zelf nog niet van het gas ben; omdat ik gezien mijn ervaringen twijfel of ik dat bij DeWarmte wil doen; ik heb 6 kW nodig bij -10, dat is een AO + backup heater,maar ja ik verwarm veel minder dan 155 m2

Edit 2: En over de kritiek op wat ik je vertel; soms helpt een spiegel beter dan iemand die je napraat. Maar het is al goed, ik wens je veel sterkte en hoop dat jullie er samen uitkomen.

[ Voor 52% gewijzigd door PVPaneel op 22-02-2026 12:47 ]

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:05
@WouteruitTB Ik denk dat je te hoge verwachtingen van een warmtepomp heb. Ook de airco's bij mijn vorige baan die trokken het ook niet toen zo koud was. De cv werd gewoon weer aangezet. Dat wist ik van te voren bij de aanschaf van de AO. Op papier wordt het altijd mooier gebracht dan de werkelijkheid is. Het is afstellen en proberen. Daar zouden ze best meer tijd en aandacht aan mogen besteden. Het staat nog erg in de kinderschoenen en het is voor een iedereen anders. Tot heden toe heb je eigenlijk altijd denk ik wel een back-up systeem nodig voor de koude dagen. Als je zo grote vrijstaande woning hebt, kun je misschien een 2e warmtepomp bij je woning laten plaatsen of die van je loods bij je woning laten verplaatsen? Bij Quatt zie ik ook dubbele systemen boven elkaar of naast elkaar staan in mijn wijk. Op mijn zolder staat nu een elektrische ketel van 6 KW om bij te springen indien noodzakelijk, deze is ingesteld op max 4 KW. (Ja het verbruikt veel stroom van maar liefst cop 1!)

Ik was eerst heel verdrietig over het geluid van de buiten unit en geruis door de leidingen toen het systeem was opgeleverd. Maar nu met de 24 uur stille modes en de lagere waterflow gaat het goed. De koude dagen is voor mij ook wat afzien en kijken of ik het beter afgesteld krijg. De installatie vind ik mooi uitgevoerd en geen leidingen door mijn huis. Al met al ben ik best tevreden.

• WouteruitTB
PVPaneel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:09:
@WouteruitTB
De problemen die je beschrijft zijn allemaal het gevolg van een te klein vermogen. Powermode gaat niets toevoegen, behalve meer verbruik. Hoger vermogen, is meer defrosts; door slechtere COP en minder draaitijd denk ik niet dat er meer netto opwek is, alleen meer verbruik. Je bent waarschijnlijk beter af door de airco de "missende" 3 kW toe te laten voegen, dan kan de Pomp op normaal vermogen leveren en gaat het aantal defrosts naar beneden en de COP omhoog.
Zoals ik begon, te weinig vermogen vanaf het begin.. op advies van..
Powermode mee eens doet net niks. Maar zoals ik ook voorlegde met de AO te vervangen door een MP zou er toch een hele andere situatie moeten ontstaan dan? ( meer vermogen qua pomp maar deze zou een stuk rustiger moeten kunnen draaien waardoor het huis dan wel warm gehouden kan blijven,stroomverbruik hoger lijkt als ik de specs lees maar ik nu volle toeren draai en dan 50 a max 75% van wat de MP aankan.)
Ik zoek oplossingen en idd airco zou kunnen maar werkt lastig samen ivm een thermostaat die dan 2 dingen gaat meten, wind van airco niet zo prettig is als radiatoren, veel extra stof etc door het huis geblazen wordt, hoop gedoe met 2 systemen door elkaar heen etc etc.

Om even opnieuw te beginnen is misschien een betere vraag, wat zijn opties om in mijn huidige situatie er nog iets van te maken zonder helemaal opnieuw te beginnen of 1000en euro's extra te investeren.

[ Voor 7% gewijzigd door WouteruitTB op 22-02-2026 13:09 ]

• WouteruitTB
Irene2025 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:55:
@WouteruitTB Ik denk dat je te hoge verwachtingen van een warmtepomp heb. Ook de airco's bij mijn vorige baan die trokken het ook niet toen zo koud was. De cv werd gewoon weer aangezet. Dat wist ik van te voren bij de aanschaf van de AO. Op papier wordt het altijd mooier gebracht dan de werkelijkheid is. Het is afstellen en proberen. Daar zouden ze best meer tijd en aandacht aan mogen besteden. Het staat nog erg in de kinderschoenen en het is voor een iedereen anders. Tot heden toe heb je eigenlijk altijd denk ik wel een back-up systeem nodig voor de koude dagen. Als je zo grote vrijstaande woning hebt, kun je misschien een 2e warmtepomp bij je woning laten plaatsen of die van je loods bij je woning laten verplaatsen? Bij Quatt zie ik ook dubbele systemen boven elkaar of naast elkaar staan in mijn wijk. Op mijn zolder staat nu een elektrische ketel van 6 KW om bij te springen indien noodzakelijk, deze is ingesteld op max 4 KW. (Ja het verbruikt veel stroom van maar liefst cop 1!)

Ik was eerst heel verdrietig over het geluid van de buiten unit en geruis door de leidingen toen het systeem was opgeleverd. Maar nu met de stille modes en de lagere waterflow gaat het goed. De koude dagen is voor mij ook wat afzien en kijken of ik het beter afgesteld krijg. De installatie vind ik mooi uitgevoerd en geen leidingen door mijn huis. Al met al ben ik best tevreden.
Mee eens, het probleem is dat gas van de woning is nu (+ de investering a 2 pompen al gedaan is etc.)
Had in overleg ook gevraagd of het bijvoorbeeld een optie was om de huidige 2 AO's aan elkaar te zetten en bv 1 MP op de woning te zetten maar merk dat ze daar niet happig op zijn ( vanwege meer risico onderhoud,leefstijd verschil tussen de 2 pompen en het prijs/aansluiten meer voordelen geeft op meteen een MP neer te zetten) nare is dat je weinig kunt met de bestaande pompen en het een beetje zonde is om die 2 weg te laten halen (dag 7000 euro+) en dan weer opnieuw te beginnen.. (al is het een optie die ik ook overweeg) Ik ben ook best tevreden alleen baal van dat ik het gevoel heb dat mijn situatie prima op te lossen/ te verbeteren is maar dat ik niet verder wordt geholpen door DeWarmte.

• PVPaneel
@WouteruitTB Om all electric te gaan wel ja; het doel van een hybride is alleen niet automatisch 100% vd cv vraag dekken; het is bedoeld om een groot deel van je gasverbruik in te wisselen voor elektra en dat doet het ook. In die zin snap ik DeWarmte; die AO's werken prima, ze gaan alleen nooit voorzien in de volledige warmtevraag bij -10. Een MP heeft aanzienlijk meer vermogen, maar vergis je niet; de geadverteerde 11kW bij -10 is mét 3 kW backup heater aan; ook een MP moet behoorlijk hard werken om aan die warmtevraag bij -10 te voldoen.

• WouteruitTB
PVPaneel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:12:
@WouteruitTB Om all electric te gaan wel ja; het doel van een hybride is alleen niet automatisch 100% vd cv vraag dekken; het is bedoeld om een groot deel van je gasverbruik in te wisselen voor elektra en dat doet het ook. In die zin snap ik DeWarmte; die AO's werken prima, ze gaan alleen nooit voorzien in de volledige warmtevraag bij -10. Een MP heeft aanzienlijk meer vermogen, maar vergis je niet; de geadverteerde 11kW bij -10 is mét 3 kW backup heater aan; ook een MP moet behoorlijk hard werken om aan die warmtevraag bij -10 te voldoen.
Met echt koud weer iets moeten inleveren (bv 19 graden in huis) zou ik ook nog prima kunnen leven.
Goede info idd over die 3kW back up want dat speelt ook nog een grote rol.
Stel ik kom er met de warmte niet uit, zou ik dan meer baat hebben bij een dubbele Quatt of dubbele AO opstelling (of een andere partij?) Want dat is nu hele hele ding momenteel, ik kom heel ver met de huidige setup, maar mis feitelijk een halve AO in vermogen op de mindere dagen (en soms is dat maar een paar dagen per jaar en soms dus helaas zoals dit jaar bijna 3 maanden :X )

• rabussa
  • Laatst online: 23-02 16:42
WouteruitTB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:06:
[...]
Feit blijft dat er qua advies een hoop niet correct gegaan is, dat het vreemd is dat alle toen ingevulde gegevens niet terug te vinden zijn en dat een AO die met of zonder CV back-up het niet goed warm kan houden met vorst niet klopt hoe je het ook neerzet. (beetje alsof je zegt dat je auto prima is terwijl deze bij precies 110 uur uitvalt en dan redeneert dat je eigenlijk toch nooit harder dan 100 mag rijden...)
De informatie die u hebt ingevoerd, mag niet zomaar verdwijnen. Die moet zichtbaar blijven in uw account. Als zij beweren dat u de informatie niet hebt ingevoerd of dat deze "magisch" is verdwenen, is dat hun probleem.

1 - Stel dat u de informatie niet hebt ingevoerd? Waarop baseerden ze hun advies dan?
2 - Als het "magisch" is verdwenen... hoe kan dat?

Hoe dan ook, in uw installatieplan zou een deel van de informatie die u hebt ingevoerd moeten staan. Bij mij staat het in ieder geval.

• rabussa
  • Laatst online: 23-02 16:42
Irene2025 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:55:
Ik was eerst heel verdrietig over het geluid van de buiten unit en geruis door de leidingen toen het systeem was opgeleverd. Maar nu met de 24 uur stille modes en de lagere waterflow gaat het goed. De koude dagen is voor mij ook wat afzien en kijken of ik het beter afgesteld krijg. De installatie vind ik mooi uitgevoerd en geen leidingen door mijn huis. Al met al ben ik best tevreden.
Maar bent u zich ervan bewust dat u met de stille modus 24/7 eigenlijk meer uitgeeft dan nodig is? Hebben ze u daarover geïnformeerd toen ze de stille modus 24/7 inschakelden?

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:30
WouteruitTB schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:55:
Ik denk 75% van hetgeen wat ik nu doe (Huis hetzelfde loods stond op vorstbescherming/15gradenmax en nu probeer ik 17 te halen)
Hoeveel vermogen hebben die wp's dan ? Ik kijk op de website maar ze specificeren dat niet duidelijk ergens.. Volgens mij moet je dan informatie aanvragen.. Nou, als je naar de capciteiten moet zoeken.. hou dan maar op. zal wel aan mij liggen,,

• WouteruitTB
@rabussa Goede info om idd mee te nemen, in mijn installatieplan staan de oude gegevens nog wel maar staat niks over het gasverbruik e.d.
Tijdens het overleg de afgelopen weken gaven ze aan dat ze dingen niet terug konden vinden en verzochten ze me om op de site een nieuwe warmte verliesberekening in te vullen, dit is het enige wat ik nog kan inzien.

Omtrent de tip naar Irene25, ik heb momenteel ook de compressor en fan lager staan in combi met een lage stooklijn. Lees ik goed dat het beter is om deze weer op normaal te zetten en de stooklijn verder te verlagen? (nu 30/50 radiatoren en 25/40 vloerverwarming)

@belmonde specificatie staan redelijk duidelijk in de brochure die je eerst moet downloaden, 1.9 min tot 16kW max doet de MP, de AO doet 1,4 min tot 8.3kW max.. tenminste volgende de brochure.

[ Voor 4% gewijzigd door WouteruitTB op 22-02-2026 19:43 ]

• belmonde
Blijft de vraag over de geproduceerde warmte volgens 'de warmte' en het enorme omgerekende gasverbruik,... en het vroegere gasverbruik ! I

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:00
@belmonde is dat niet gewoon de cumulatieve besparing over meerdere jaren?

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:10
@WouteruitTB ik heb alles gelezen wat je geschreven hebt, en verbaas me toch een beetje. De loods kan ik niks over zeggen, maar mijn huis à 160m2 is minder goed geisoleerd dan jouw huis sinds de na-isolatie maatregelen, en ik red het wel redelijk met 1 PompAO (kouder dan 19 is het in huis echt niet geweest met vrieskou buiten -5, en in principe altijd alles op 20,5 graad). Tot -5 hou ik het minimaal 19 graden in huis, ook al komt mijn aanvoertemp niet meer boven de 28 graden uit.
Ik heb daarnaast een vrijstaande dijkwoning, vol in de wind, dus dat is ook nog een nadeel. De vorige bewoners stookten op 19 graden 1200m3 gas per jaar.
Wat wij wel hebben gedaan is overal vloerverwarming neergelegd. We hebben nu 160m2 vloerverwarming, en ik vraag me nu toch af wat voor radiatoren jij hebt. Iedereen heeft het over gasverbruik, isolatie etc, maar het verschil tussen jouw en mijn installatie is wel dat mijn vloerverwarming maar 30 graden nodig heeft om het huis op te warmen, en jouw radiatoren echt veel minder doen bij die lage temperaturen denk ik.
Heb je speciale lage temperatuur radiatoren in het hele huis? Ik vraag het, want dat blijkt niet uit je stooklijn (30/50), en met normale radiatoren begrijp ik heel erg goed waarom je het niet haalt.
Als de AO namelijk het niet meer trekt kakt de aanvoer temp in, en waar dat bij jou niet meer voldoende is, is dat bij mij wel zo.

Het antwoord op je vraag 'waar kan ik nog wat aan doen zonder veel geld te investeren' is dan misschien wel: kijk naar je afgiftesysteem, wat kun je nog? radiatoren vervangen vs vloerverwarming laten leggen?
Dit is uiteindelijk wellicht niet de hoofdoplossing, maar als dat het verschil maakt tussen het redden van 5 graden tot -5, dan is dat wellicht acceptabel? Dat scheelt heel veel in elk geval, want hoe vaak is het kouder dan -5? Wij hebben overigens het Element van DeWarmte laten installeren als backup, dat is 3kW elektrische hulp. Ik weiger hem eigenlijk te gebruiken vanwege de stroomkosten, maar het helpt weldegelijk een hoop bij vrieskou.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-02 17:17
Klopt wat @Joarie vermeld, dit gedrag is soms er vreemd. JE denkt waarom verwarm de niet, Thermostaat uitzetten/lager xx minuten en dan weer aan maar met een 0,5 graad omhoog dan langzaam op schakelen.

Ik zie dit hier ook vaak in de winter, wanneer ik bv van 18 naar 20 graden wil icm buiten temp. Dan lijkt de AO zich te verstikken in de grote stap. en soms gaat het ook prima.
Maar het heeft ook met je water temp te maken we willen een mooie COP, maar met comfort etc is het een ander spel, ik wil niet telkens aan de water temp draaien, de AO moet WAF vriendelijk zijn.
Maar met alleen radiatoren waar ik 5/45 had en deze nu naar 0/50 gezet heb ivm de -5 temp geeft het wel veel meer comfort en max terug in de nacht naar 18,5 waar ik overdag 19,5 -20 prima vindt. je COP zakt wel naar 2,6 .
Maar nu over de weken zie ik dat ik elke dag gem de zelfde warmte en verbruik heb, zit max 5 om 3 kWh warmte/verbruik tussen.

Ook hier een AO van 2023 waar dewarmte een drama was. maar in 2024 had ik een COP van 3,24 gem en in 2025 nu 3,08 maar wel veel meer comfort en warmte geleverd, met iets meer verbruik.
Ook hier net als bij @WouteruitTB FE en een mooie besparing tov gas in euro's zeker nu nog icm zonnepannelen. De AO is reeds dik terug verdiend, in 2027 wordt alles een tikkie duurder maar nog steeds goedkoper dan gas. Overigens denk ik wel dat een propaan WP zuiniger loopt dan de AO

• belmonde
jevin20 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:51:
@WouteruitTB ik heb alles gelezen wat je geschreven hebt, en verbaas me toch een beetje. De loods kan ik niks over zeggen, maar mijn huis à 160m2 is minder goed geisoleerd dan jouw huis sinds de na-isolatie maatregelen, en ik red het wel redelijk met 1 PompAO (kouder dan 19 is het in huis echt niet geweest met vrieskou buiten -5, en in principe altijd alles op 20,5 graad). Tot -5 hou ik het minimaal 19 graden in huis, ook al komt mijn aanvoertemp niet meer boven de 28 graden uit.
Ik heb daarnaast een vrijstaande dijkwoning, vol in de wind, dus dat is ook nog een nadeel. De vorige bewoners stookten op 19 graden 1200m3 gas per jaar.
Wat wij wel hebben gedaan is overal vloerverwarming neergelegd. We hebben nu 160m2 vloerverwarming, en ik vraag me nu toch af wat voor radiatoren jij hebt. Iedereen heeft het over gasverbruik, isolatie etc, maar het verschil tussen jouw en mijn installatie is wel dat mijn vloerverwarming maar 30 graden nodig heeft om het huis op te warmen, en jouw radiatoren echt veel minder doen bij die lage temperaturen denk ik.
Heb je speciale lage temperatuur radiatoren in het hele huis? Ik vraag het, want dat blijkt niet uit je stooklijn (30/50), en met normale radiatoren begrijp ik heel erg goed waarom je het niet haalt.
Als de AO namelijk het niet meer trekt kakt de aanvoer temp in, en waar dat bij jou niet meer voldoende is, is dat bij mij wel zo.

Het antwoord op je vraag 'waar kan ik nog wat aan doen zonder veel geld te investeren' is dan misschien wel: kijk naar je afgiftesysteem, wat kun je nog? radiatoren vervangen vs vloerverwarming laten leggen?
Dit is uiteindelijk wellicht niet de hoofdoplossing, maar als dat het verschil maakt tussen het redden van 5 graden tot -5, dan is dat wellicht acceptabel? Dat scheelt heel veel in elk geval, want hoe vaak is het kouder dan -5? Wij hebben overigens het Element van DeWarmte laten installeren als backup, dat is 3kW elektrische hulp. Ik weiger hem eigenlijk te gebruiken vanwege de stroomkosten, maar het helpt weldegelijk een hoop bij vrieskou.
Pas wel op met wwerstand tegen gebruik van het element bij echte koude... Bevriezing van de wamtewisselaar.. en daarmee schade.. denk ik ?

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:28
VickyG schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:21:

Helpt deze informatie ?

Naar mijn idee kan hij z'n warmte niet goed kwijt.
Als hij z'n warmte niet kwijt kan zal de delta-t (ta-tr) te klein worden waarna de de ta boven de gevraagde ta uitkomt waardoor de warmtepomp uit zal gaan.

N.b. Als de flow 2 l/m is staat de pomp niet in standby, (standby is 8w) maar staat hij hoogstwaarschijnlijk te wachten tot het verschil tussen ta en tr groter is dan 5 graden, waarna hij zal starten. (die groter dan 5 graden is een parameter die standaard op 5 graden staat)

Je kan het volgende doen:
- De kleine radiator dicht zetten, want die zorgt waarschijnlijk voor een kortsluiting in je watercircuit (hij kan niet voldoende warmteafgifte geven waardoor t-in van de radiator vrijwel gelijk is aan t-uit) hierdoor wordt de delta-t van je gehele systeem te klein, met als gevolg de overshoot van ta.
De andere radiatoren zal je ook moeten tunen (afklijpen met bv. voetventiel zodat ook bij die radiatoren de delta hoger wordt) (De kleine radiator kun je ook tunen, dwz bijna helemaal afknijpen)
- Stooklijn hoger zetten zodat het probleem met de minimaal 5 graden verschil tussen ta en tr niet meer optreed zodat hij meteen start als de thermostaat daarom vraagt.

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:28
WouteruitTB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:19:
[...]

Met echt koud weer iets moeten inleveren (bv 19 graden in huis) zou ik ook nog prima kunnen leven.
Goede info idd over die 3kW back up want dat speelt ook nog een grote rol.
Stel ik kom er met de warmte niet uit, zou ik dan meer baat hebben bij een dubbele Quatt of dubbele AO opstelling (of een andere partij?) Want dat is nu hele hele ding momenteel, ik kom heel ver met de huidige setup, maar mis feitelijk een halve AO in vermogen op de mindere dagen (en soms is dat maar een paar dagen per jaar en soms dus helaas zoals dit jaar bijna 3 maanden :X )
Kleine poging van mij om je misschien iets te helpen.

De Loods:
Ik heb vluchtig door je eerdere post gescant en het viel mij op dat je in de loods vloerverwarming met een pomp heb en ook een bypass, eigenlijk 2 zaken die je niet wilt hebben bij een warmtepomp.
Die bypass zit er alleen omdat de verdeler een pomp heeft.
Een grote verbetering levert het verwijderen van die pomp uit de verdeler (nieuwe verdeler of ombouwen) en daarna die bypass volledig dicht zetten.
Als je het dan nog niet red in de loods zou ik ervoor kiezen 1 of meer airco's op een lage stand mee te laten draaien (dus niet themperatuur gestuurd maar altijd aan op bv de ecostand)

Het Huis:
In de scan door jouw posts heb ik niet gezien wat voor afgiftesysteem je hebt, behalve dat het radiatoren zijn. Radiatoren zonder ventilatoren gaat eigenlijk nooit lekker werken met een warmtepomp (zie ook het commentaar wat Jevin20 geeft), omdat de temperatuur veel te hoog moet zijn om een beetje effect te hebben.
Er zijn forums om ventilatoren te maken om een radiator veel efficiënter te laten werken. Tevens zijn niet alle radiatoren even geschikt om met ventilatoren efficiënter te maken, t10 en t11 gaat niets worden, t22 en t33 kun je wel wat mee. (je Ta kan dan enorm omlaag en daarmee verhoog je de cop aanzienlijk)
Dus als eerste stap om het te verbeteren is het nodig om naar je afgifte systeem te kijken.
Hoogstwaarschijnlijk zal je nog steeds te wel te weinig capaciteit hebben voor je vijstaande huis met 1 pomp oa.
Bijvewarmen met airco onder de 5 graden zou kunnen, maar ik ben het met je eens dat het niet ideaal is (luchtstroom en geluid).
Ik zou in jou geval aan Dewarmte voor stellen om voor het huis een 2e pomp ao voor een redelijke prijs er te laten bijzetten, hiermee moet het wel lukken lijkt mij, als je de afgifte van de raditoren op orde hebt.

• WouteruitTB
Bedankt Frans,

De tips voor de loods waren idd bij de bron wat zaken aanpassen (bypass&vloerpomp) ivm de conclusie dat beide beide AO's tekorten schieten stond dat nog even op uitstel.
Had Jevin zijn tips ook al te harte genomen en ga mij binnenkort eens goed laten voorlichten over lage temperatuur radiatoren (heb nu een diverse combi in huis van vooral t21/t22 en heb ooit heatfans eronder gehad, dat alleen voegde niks toe en gaf wel lawaai en meer.)

Ik ga kijken wat haalbaar is (via rechtbijstand) bij DeWarmte qua opties en anders plannen maken + kosten voor loods laten aanpassen en huis andere lage temperatuur radiatoren (en/of vloerverwarming want beneden moet ooit nog een groot gedeelte nieuwe vloeren in)

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:10
belmonde schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Pas wel op met wwerstand tegen gebruik van het element bij echte koude... Bevriezing van de wamtewisselaar.. en daarmee schade.. denk ik ?
Dit begrijp ik niet, wat bedoel je?

Het element zit in lijn op de aanvoer leiding van de WP, dus die bevriest niet?

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:05
rabussa schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:19:
[...]

Maar bent u zich ervan bewust dat u met de stille modus 24/7 eigenlijk meer uitgeeft dan nodig is? Hebben ze u daarover geïnformeerd toen ze de stille modus 24/7 inschakelden?
Nee hoor, het gaat erom dat de stille modus nu 24/7 aanstaat in plaats van alleen van 23:00 tot 07:00 uur. Bij mij werken deze twee schuifjes permanent zodra de stille modus is geselecteerd. ’s Nachts staat de warmtepomp/thermostaat gewoon uit.

Ik kan altijd nog terugschakelen naar de normale modus, maar daar heb ik geen behoefte aan; zo is het heerlijk stil. Mijn systeem kan dit makkelijk aan. De waterflow is rustig ingesteld op circa 10 l/m over 3 radiatoren. Omdat er maar 3 radiatoren altijd open staan, hoeft de flow ook niet hoger te zijn. Dat komt neer op ongeveer 3,2 liter per minuut per radiator.

De delta-T is hierdoor verbeterd; eerder waren de aanvoer- en retourtemperatuur bijna gelijk.

Ik vond de tekst eerst wat onduidelijk, maar als ik het goed begrijp werkt de AO overdag tussen 07:00 en 23:00 op 85%, net als in de normale modus. Tussen 23:00 en 07:00 uur gelden de twee instellingen daaronder. Dit is nu aangepast en geldt dus 24/7.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieGdgFPuVHMl16DCD_Lyyb0rJow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRTIdXZFUdrGofQTLuNaBdA6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Irene2025 op 23-02-2026 23:05 . Reden: tekst beter opgesteld. ]

• belmonde
jevin20 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Dit begrijp ik niet, wat bedoel je?

Het element zit in lijn op de aanvoer leiding van de WP, dus die bevriest niet?
Ik bedoel de warmtewisselaar.. niet het element (BUH).
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste