Wie wil er nú nog géén PV?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
Simpel:
- Mensen die binnen 3-5 jaar verhuizen.
- Mensen met geen geld/schulden en bang zijn voor een "lening" / niet in aanmerking komen ondanks die zeer gunstig is.
- Geen geschikt dak (dak op Noord bijvoorbeeld).
- korte termijn dakrenovatie/isolatie gepland.
- Een VVE hebben.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:01:
[...]

Het is natuurlijk niet zo dat netbelasting opgelost kan worden met op knopjes drukken in de wijkkast.
Je kunt daarmee hooguit tijdelijk de verdeling wat optimaliseren om het moment uit te stellen dat het echt kritisch wordt.
Je kunt de netspanning aanpassen op de MS-LS trafo door een andere tapinstelling te gebruiken. Probleem is dat in 99,9% van de gevallen de trafo spanningsloos gemaakt moet worden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
Serpz0r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:43:
Ik ben juist benieuwd wat er in de toekomst gebeurd met de netbelasting...

Sowieso aan de ene kant, als iedereen zonnepanelen heeft gaat de netspanning omhoog waardoor de omvormer kan uitschakelen = geen of minder opbrengst.

En aan de andere kant, stel iedereen is van het gas af... we stoken en koken elektrisch.
Iedereen komt om 17:00uur thuis, auto aan de lader, warmtepomp aan voor verwarming/douche, inductieplaat aan voor het eten, etc.

Is de bekabeling die in de straat ligt daarvoor geschikt? of hoeven we in de winter niet meer te strooien dat het wegdek daardoor zo warm wordt?
Alleen koken op electrisch kan probleematisch zijn als iedereen stipt om 17:00 dat gaat doen, de praktijk is echter dat niemand exact om 17:00 doet.

Voor warmwater/warmtepomp die draaien 24/7, voor warmwater wordt altijd een boiler gebruikt gezien een warmtepomp niet snel genoeg 60c+ water kan aanleveren en voor verwarming precies zelfde dat werkt niet zoals bij een Gas CV om even volle bak erop gooien en na 30 minuten is het huis warm zo werkt dat niet.

Dit verhaal hoor ik ook keer op keer bij internet verbindingen terwijl die ook flink overboekt zijn 1 op 32 of 1 op 64 ofwel 32 man zit op 1 gigabit lijn terwijl ze zelf gigabit hebben, gaat ook prima in praktijk.

En in een wijk liggen meerdere fases, als PV afschakelt zitten teveel PV op 1 fase, dat kun je aanpassen in de meterkast.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 01-09-2022 10:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 16:05
Ik vond het zelf al die jaren de investering niet waard omdat we toch waarschijnlijk weer iets nieuws wilden kopen binnen 5 jaar.
Nu we besloten hebben hier te blijven zitten en zonnepanelen te nemen loop ik er tegenaan dat de hoeveelheid aanbieders en prijzen zodanig zijn gestegen dat je niet meer weet waar je het moeten zoeken.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Jeroenneman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:46:
[...]

Er zit natuurlijk wel een keuken en badkamer in. Het ging meer om direct verbouwen of daar een jaartje mee wachten.

Hoe je het ook wendt of keert, financieel is dat een domme beslissing. Maar zoals ik al aangaf: mensen besteden hun geld op verschillende manieren.

Dat mag, en daarom heet het topic "wie wil er nu nog geen PV". Duidelijk de mensen met andere prioriteiten (die nu natuurlijk klagen over de energierekening).
Ik heb ook gekozen voor een nieuwe keuken, nieuwe badkamer en toilet, nieuw stucwerk, vloerverwarming en een nieuwe vloer. Kost een bak met centen, maar wel heel blij mee. Had het goedkoper gekund, zeker. Is het financieel de beste keuze, natuurlijk niet. Maar comfort en leefgenot is wat mij betreft een hoop waard.

Wel gedacht aan zonnepanelen, ook wat offertes op gevraagd maar nog niet gedaan. (Terugverdientijd van ~5 jaar)
Ik wil echter eerst de dakkapel laten renoveren, zodat deze z.g.a. onderhoudsvrij is. (Als er panelen liggen, dan moeten deze er waarschijnlijk eerst af voordat de dakkapel gerenoveerd kan worden) Helaas kost dat ook aardig wat geld en je kunt het maar één keer uitgeven.

Ik klaag trouwens niet over de energierekening hoor. Het verbruik ligt niet zo hoog en ik heb vorig jaar een 3 jarig contract afgesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 01-09-2022 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 17:30
Aniki schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:15:
Poe hele topic doorgebuffeld en lees veel over no brainers en mensen die het maar niet willen snappen. Wat ik mis is iemand die een concrete berekening deelt of een link naar een tooltje om alles op een rij te zetten. Rekening houdend met ligging, gem opbrengst, kosten inkoop en verkoop, saldering etc...

Edit, zag net een link van berekenhet. Ga die maar eens bekijken want echt een complete berekening ben ik nog niet tegengekomen.

Ik heb een plat dak met slechts ruimte voor 9 panelen dus wat die zonneboeren hier in het topic aan rendement halen is sowieso al uitgesloten voor de meesten...
Best wel logisch toch? Het is nogal specifiek én de opbrengst volgt uit de software die de zonnepaneel leveranciers wordt gebruikt. Daarvoor moet je niet op tweakers zijn maar bij een leverancier.

Overigens is het met 9 panelen op een plat dak vermoedelijk niet heel ingewikkeld. Waarschijnlijk wordt het iets van 3200 Kwh (9 * 400 * 90 %). In die offerte staat meestal ook je terugverdientijd op basis van een bepaalde kWh prijs.

Betreft de overige berekeningen heeft @Kalentum recent een link gedeeld die beweert hier rekening mee te houden: https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
Serpz0r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:43:
Ik ben juist benieuwd wat er in de toekomst gebeurd met de netbelasting...

Sowieso aan de ene kant, als iedereen zonnepanelen heeft gaat de netspanning omhoog waardoor de omvormer kan uitschakelen = geen of minder opbrengst.

En aan de andere kant, stel iedereen is van het gas af... we stoken en koken elektrisch.
Iedereen komt om 17:00uur thuis, auto aan de lader, warmtepomp aan voor verwarming/douche, inductieplaat aan voor het eten, etc.

Is de bekabeling die in de straat ligt daarvoor geschikt? of hoeven we in de winter niet meer te strooien dat het wegdek daardoor zo warm wordt?
Aan de kant van Zonnepanelen zal het vermoedelijk allemaal wel meevallen. Mits mensen een 3-fase omvormer pakken. Zelf 20 panelen op 3-fase. Piek tot heden 6500W, praat je over 2100W per fase. Dat stelt niet zoveel voor. Wat ik tot heden zie is dat ik voorheen bijvoorbeeld maximaal 0.8 kWh in een kwartier verstookte. Nu is mijn piek teruglevering 1.5 Kwh.

Een 22 Kwh laadpaal lijkt mij een groter uitdaging voor het stroomnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortadelo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 00:01
ik kan me voorstellen dat het nu ook wel weer een beetje pijn doet (om nu nog zonnepanelen aan te schaffen) . vergelijk de prijzen van de panelen met begin vorig jaar. als je niet in 1x kan ophoesten zit je bijvoorbeeld aan SVN vast (duurzaamheidslening), ik weet niet hoe dat nu precies zit, maar paar jaar geleden was het (voor mij) best wel een gedoe om dat voor elkaar te krijgen. vervolgens zagen we recent in de kranten dat essent het salderen is/gaat verlagen. ik was daar al begin van het jaar al een beetje huiverig voor dat dit ging gebeuren en heb een 5kw batterij (huawei) gekocht. hier kan ik wel aangeven hoeveel mij dat meer heeft gekost dan als ik dat vorig had gekocht. Dat is 60% duurder en wacht er nog steeds op (vanaf juni dit jaar). Nu las ik deze week dat auto opladen nagenoeg gelijk is het vullen van een brandstof auto. voordeel van EV is dat het "nog" wegenbelastingvrij is, maar voor dat je het weet, is het al 2024. terugkomend op de zonnepanelen, je kan ze ook huren via bijv een hallo stroom(?), maar dan gaat behoorlijk bedrag naar de uitvoerder of gemeente en je moet volgens mij een x-bedrag voorschieten. het hele fijne weet ik er (nog) niet van. kort antwoord op de vraag "Wie wil er nú nog géén PV?" algemeen veel romslomp, de kosten en onzekerheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
mortadelo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:32:
ik kan me voorstellen dat het nu ook wel weer een beetje pijn doet (om nu nog zonnepanelen aan te schaffen) . vergelijk de prijzen van de panelen met begin vorig jaar. als je niet in 1x kan ophoesten zit je bijvoorbeeld aan SVN vast (duurzaamheidslening), ik weet niet hoe dat nu precies zit, maar paar jaar geleden was het (voor mij) best wel een gedoe om dat voor elkaar te krijgen. vervolgens zagen we recent in de kranten dat essent het salderen is/gaat verlagen. ik was daar al begin van het jaar al een beetje huiverig voor dat dit ging gebeuren en heb een 5kw batterij (huawei) gekocht. hier kan ik wel aangeven hoeveel mij dat meer heeft gekost dan als ik dat vorig had gekocht. Dat is 60% duurder en wacht er nog steeds op (vanaf juni dit jaar). Nu las ik deze week dat auto opladen nagenoeg gelijk is het vullen van een brandstof auto. voordeel van EV is dat het "nog" wegenbelastingvrij is, maar voor dat je het weet, is het al 2024. terugkomend op de zonnepanelen, je kan ze ook huren via bijv een hallo stroom(?), maar dan gaat behoorlijk bedrag naar de uitvoerder of gemeente en je moet volgens mij een x-bedrag voorschieten. het hele fijne weet ik er (nog) niet van. kort antwoord op de vraag "Wie wil er nú nog géén PV?" algemeen veel romslomp, de kosten en onzekerheden
Ben het met je eens dat het gemorrel aan de salderingsregeling mensen zal afschrikken.

Een batterij lijkt me voorlopig nog wat voorbarig. Je moet nu waarschijnlijk aan het concurreren met vraag uit o.a. België waar een batterij rendabeler is omdat je daar extra betaalt voor piekbelasting en ze ook subsidie krijgen.

Betreft die EV's:
"De modelcontracten die energieleveranciers nu op hun site hebben staan, daarin zijn kosten voor stroom soms 1 euro per kilowattuur", zegt Donat. Als je dat tarief betaalt, in tegenstelling tot de 0,30 euro van een jaar geleden, ben je dus flink duurder uit en ga je met een volle accu richting de prijs van een volle benzinetank.
Dan gaan ze dus uit van een euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 16:14
sdk1985 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:18:
[...]Een batterij lijkt me voorlopig nog wat voorbarig. Je moet nu waarschijnlijk aan het concurreren met vraag uit o.a. België waar een batterij rendabeler is omdat je daar extra betaalt voor piekbelasting en ze ook subsidie krijgen.
In België is de piekbelasting uitgesteld naar januari 2023 en intussen heeft de Vlaams minister van Energie de piekbelasting naar de rechtbank gebracht wegens teveel onduidelijkheid. Mogelijks gaat het gewoon door volgend jaar, de kans is groot dat het weer uitgesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Matomatisch schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:24:
[...]

In België is de piekbelasting uitgesteld naar januari 2023 en intussen heeft de Vlaams minister van Energie de piekbelasting naar de rechtbank gebracht wegens teveel onduidelijkheid. Mogelijks gaat het gewoon door volgend jaar, de kans is groot dat het weer uitgesteld wordt.
Over onduidelijkheid gesproken; Ik kwam vandaag toevallig iets tegen over doorberekenen van de evenwichtskosten: https://solarmagazine.nl/...-en-terugdraaiende-teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Tja, zulke zaken krijg je als een energiemodel op zijn limieten botst.

Achter de financiële/administratieve afspraken zit nog altijd een stuk techniek (kabels, transformatoren, opwekkers, verbruikers,...).

Nu zitten we in de omwenteling van het aanbod(opwek) die de vraag(verbruik) volgt naar de vraag die het aanbod volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Wozmro schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:45:
Tja, zulke zaken krijg je als een energiemodel op zijn limieten botst.

Achter de financiële/administratieve afspraken zit nog altijd een stuk techniek (kabels, transformatoren, opwekkers, verbruikers,...).

Nu zitten we in de omwenteling van het aanbod(opwek) die de vraag(verbruik) volgt naar de vraag die het aanbod volgt.
Het is ook wel interessant hoe langzaam de politiek gaat (in Nederland). Een logisch eis zou zijn dat je alleen (als kleinverbruiker) zonnepanelen mag hebben als je een slimme meter hebt (dus 1 die daadwerkelijk meerdere keren per uur rapporteert) en dat die gegevens door gestuurd worden naar de energieleverancier.

Maar de politiek is hoogstens bezig met gescheiden telwerken. Want het elektriciteitsnet maakt niet uit, wat wel uitmaakt zijn de belasting inkomsten.

Wat ik me afvraag, waarom is er geen signaal dat een PV installatie moet stoppen met leveren? Of kan dat nooit nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
phicoh schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:23:
[...]

Het is ook wel interessant hoe langzaam de politiek gaat (in Nederland). Een logisch eis zou zijn dat je alleen (als kleinverbruiker) zonnepanelen mag hebben als je een slimme meter hebt (dus 1 die daadwerkelijk meerdere keren per uur rapporteert) en dat die gegevens door gestuurd worden naar de energieleverancier.

Maar de politiek is hoogstens bezig met gescheiden telwerken. Want het elektriciteitsnet maakt niet uit, wat wel uitmaakt zijn de belasting inkomsten.

Wat ik me afvraag, waarom is er geen signaal dat een PV installatie moet stoppen met leveren? Of kan dat nooit nodig zijn.
Boven de 240V schakelt de omvormer zichzelf uit. Dus dat is er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

phicoh schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:23:
[...]

Dat signaal is er al.
Als de panelen te veel leveren, dan gaat de spanning omhoog. Als de spanning te hoog wordt dan schakelen de panelen zichzelf uit.
Genoeg mensen die daar al over lopen te klagen.

Werkt heel goed lokaal.
Boven de 253 V schakelt het zichzelf uit: 230V + 10%.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Smuggler schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:26:
[...]

Dat signaal is er al.
Als de panelen te veel leveren, dan gaat de spanning omhoog. Als de spanning te hoog wordt dan schakelen de panelen zichzelf uit.
Genoeg mensen die daar al over lopen te klagen.

Werkt heel goed lokaal.
Boven de 253 V schakelt het zichzelf uit: 230V + 10%.
Maar hoe werkt dat globaal? Stel op een mooie zondagmiddag produceren de Nederlandse woningen 15 GW aan solar en er is 10 GW aan gebruik?

We kunnen natuurlijk 5 GW naar buitenland proberen te sturen.

Of is het de bedoeling om dit gat te kunnen vullen met extra verbruik, bijv. warm water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Alles dat te veel is wordt geexporteerd:
https://app.electricitymaps.com/zone/NL, daar wordt ook genoeg voor betaald dus dat is helemaal niet erg.

Wat er echt te veel is boven die 10GW in jouw voorbeeld en we kunnen dat niet kwijt.
Dan gaan we eerste mensen betalen om stroom te verbruiken: Zie negatieve stroomprijzen, die zien we ondertussen al met enige regelmaat.
Ik laad graag mijn auto op, op die tijden.
Er zullen dan ook mensen zijn die hun zonnepanelen zullen uitzetten.

Mocht dat allemaal niet genoeg zijn, dan stijgt dus de spanning op de elektriciteitsnetten en schakelen de installaties zichzelf uit.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Smuggler schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:53:
Mocht dat allemaal niet genoeg zijn, dan stijgt dus de spanning op de elektriciteitsnetten en schakelen de installaties zichzelf uit.
Ik vraag me dus af of dat ook werkt voor het hoogspanningsnet. Is het zo dat ieder lokaal net zonder problemen 253V kan leveren zonder dat er een probleem ontstaat op het hoogspanningsnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 25-09 22:07
3DDude schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:34:
De afbouw van de salderingsregeling wordt uitgesteld naar 1 januari 2025

Ik krijg; Als ik meer teruglever dan zelf gebruik (dus na het salderen) heel weinig voor een kwh (bij mij 9 cent per kwh - oxxio)

Salderen is dat wegstrepen: verbruik 1 kwh - wek 1 kwh op = u betaald niks.
En als dat weg valt; is je businesscase niet meer rond te maken.
Fase 1: het dempen van je energierekening
Fase 2: je investering sneller terugverdienen
Fase 3: winst maken met je PV installatie

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Het fenomeen dat pv-installaties zichzelf uitschakelen bij te hoge netspanning is iets heel lokaal.

Dat speelt op niveau van de wijkcabine die max een paar honderd meter van je huis staat.
De transformator die in de wijkcabine staat is zo eenvoudig mogelijk uitgevoerd. Hoogspanning er in, laagspanning er uit. Beveiligd tegen kortsluiting, weinig tot niet beveiligd tegen overbelasting. Die transformator zijn ook wel bestand tegen wat 'misbruik'.
Nadeel is dat ze niet regelbaar zijn, dat is te complex en complex wil zeggen meer kans op defecten. Terwijl de netbeheerder helemaal geen zin en geld heeft om in die wijkcabines langs te gaan voor onderhoud en reparatie. Als ik er kom voor inspectie loop ik meestal met mijn hoofd door de spinnenwebben.

De transformatoren die een niveau boven de wijkcabines zitten, daarvan heb je er meestal enkele per gemeente, die kunnen wel hun uitgangsspanning op en af regelen in functie van de belasting. Maar daarbovenop nog eens regelen in functie van de lokale opwek lijkt mij heel moeilijk. Dan staat die transformator constant te regelen wat nu ook weer niet de bedoeling is en krijg je een stroom aan klachten omdat de spanning te hoog/te laag/niet stabiel is.

Ik zie daar niet echt een oplossing voor. Tenzij misschien grote batterijen plaatsen op wijkcabine niveau. Maar wie gaat dat dan weer betalen, plaatsen, onderhouden,...?
En waar ga je ze plaatsen? Dan krijg je ook weer het nimby effect?

Verplichten dat een particuliere pv-installatie op afstand kan geregeld worden door de netbeheerder kan misschien ook. Maar welke eigenaar zal daarmee akkoord gaan?

Pv-installaties zijn supertof, ik heb er al veel gezien en geïnspecteerd maar het is een systeem dat op zijn grenzen botst als er teveel van worden geplaatst. Het schaalt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Sprak gisteren de buren die ik niet zoveel spreek verder (met 1 kant heb ik zowat dagelijks contact, de andere kant veel minder) en vertelde toen dat ik twee dakkapellen krijg aan de achterkant van het huis. En dat er daarna zsm PV op gaat (ik heb die boot altijd afgehouden omdat ik wist dat die kapellen er ook ooit zouden komen).. Gezicht van de buurvrouw betrok en er kwam wat gemompel en later riep ze over de schutting (waarschijnlijk goed-bedoeld) dat Radar een uitzending over PV had..

Het is gewoon angst... Zij hebben een schuin dak pal op het zuiden wat echt PERFECT geschikt is voor PV..
Het is gewoon bijna dom dat ze het niet jaren eerder hebben laten aanleggen.. Maar wel twee keer een auto van 15k kopen in de tijd dat ik hier nu woon (2014)..

Achteraf had ik in 2017 (nadat de rest van het huis "klaar" was) meteen die dakkapellen erop moeten zetten (had me 10k gescheeld, minimaal) en dan in 2018 die PV (had me nog eens 2-4k gescheeld ofzo)... Maar wist ik veel dat deze situatie eraan zat te komen (tekorten, oorlog, etc..)... Ik was het klussen ook even zat (3 jaar lang alles aangepakt in en om huis)... Bovendien werd ik in 2017 vader... Tja...

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 06-09-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Aniki schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:15:

Ik heb een plat dak met slechts ruimte voor 9 panelen dus wat die zonneboeren hier in het topic aan rendement halen is sowieso al uitgesloten voor de meesten...
Er is helemaal niks mis met 9 panelen..

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 06-09-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 14:30
FreakNL schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:09:
[...]

Er is helemaal niks mis met 9 panelen..
Zeg ik ook niet toch? Maar als je je investering sneller wilt terugverdienen en er geld mee wilt verdienen, is het toch handig om meer op te wekken dan je verbruikt. En 9 panelen is zo ongeveer een gemiddeld verbruik als ik het zo zie.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:38

WhySoSerious

Be the change.

Aniki schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:37:
[...]

Zeg ik ook niet toch? Maar als je je investering sneller wilt terugverdienen en er geld mee wilt verdienen, is het toch handig om meer op te wekken dan je verbruikt. En 9 panelen is zo ongeveer een gemiddeld verbruik als ik het zo zie.
Alleen als je je overproductie kunt verkopen voor een hogere prijs dan de inkoop van kWh's.

Eigen verhaal:
Heb even het topic doorgelezen en ik begrijp ook werkelijk niet waarom je geen PV zou nemen, ik denk dat het op 75% tot 90% van de daken rendabel is (puur financieel gezien).

Hier ligt er 3240 wP op het zuiden sinds oktober 2015 met destijds bewust een wat grotere omvormer voor uitbreiding in de toekomst (warmtepomp of EV).
Sinds juli 2020 rijden we een EV en hebben aan de oostkant van het huis nog eens 2040 wP bij laten leggen.

Per maand betalen we iets van 20,- euro aan de energierekening én daar tanken we dan ook nog eens de auto mee vol. Met de verhoogde teruggave zal dat nog wel wat lager worden denk ik.
Voor verwarming hebben we 500 a 600 m3 gas nodig. Vanwege milieuoogpunt ketel waterzijdig zo goed mogelijk ingeregeld, thermostaat niet te hoog en in de koude maanden zo veel mogelijk zon proberen binnen te laten komen.

[ Voor 48% gewijzigd door WhySoSerious op 08-09-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 12:56
Mijn zwager loopt momenteel te klagen over hun energie rekening:

Ik heel snel zonnepanelen op je dak laten leggen want dat verdiend momenteel zich snel terug nog met de salderingsregeling en die panelen heb je een behoorlijk stukje terug voordat ze gaan afbouwen.

Zijn reactie: Nee ik vind dat echt enorm lelijk en als ik zonnepanelen neem dan wil ik alleen in dak zonnepanelen.

Oke veel plezier met je dure energierekening. Ik kon het overigens niet nalaten om 2 weken geleden onze jaarafrekening onder zijn neus te duwen: Netto verbruik op een jaar van 60kWh en gasloos dus we kregen een leuk bedrag van de energiemaatschappij.

[ Voor 19% gewijzigd door Casejunkie op 08-09-2022 10:17 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05

de Peer

under peer review

Casejunkie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:16:
Mijn zwager loopt momenteel te klagen over hun energie rekening:

Ik heel snel zonnepanelen op je dak laten leggen want dat verdiend momenteel zich snel terug nog met de salderingsregeling en die panelen heb je een behoorlijk stukje terug voordat ze gaan afbouwen.

Zijn reactie: Nee ik vind dat echt enorm lelijk en als ik zonnepanelen neem dan wil ik alleen in dak zonnepanelen.

Oke veel plezier met je dure energierekening.
haha prachtig.
Wij hebben al een paar jaar 28 zonnepanelen op ons dak. Dit jaar wilde ik er 30 bijleggen. Echter had ik ooit met mijn vriendin afgesproken dat we de voorkant van het huis vrij van panelen zouden houden, omdat het wel wat afbreuk doet aan de uitstraling.
Vervolgens is er de nodige discussie geweest. afspraak is afspraak, je kent het wel.
Toen heb ik haar voorgerekend wat we er mee zouden gaan verdienen met een terugleververgoeding van 60 cent per kWh (en nu zelfs 91 cent per kWh). Toen was ze om en heb ik in Maart 2022 het dak nog snel vol gelegd.
Zojuist de afrekening van Eneco gehad en er wordt 5000 euro op onze rekening gestort. Volgend jaar zelfs 9300 euro als Innova niet failliet gaat en zich aan de afspraken houdt.

per sé een kaal dak willen behouden is dan wel een erg dure keuze!

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 08-09-2022 10:23 ]

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 12:56
de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:19:
[...]

haha prachtig.
Wij hebben al een paar jaar 28 zonnepanelen op ons dak. Dit jaar wilde ik er 30 bijleggen. Echter had ik ooit met mijn vriendin afgesproken dat we de voorkant van het huis vrij van panelen zouden houden, omdat het wel wat afbreuk doet aan de uitstraling.
Vervolgens is er de nodige discussie geweest. afspraak is afspraak, je kent het wel.
Toen heb ik haar voorgerekend wat we er mee zouden gaan verdienen met een terugleververgoeding van 60 cent per kWh (en nu zelfs 91 cent per kWh). Toen was ze om en heb ik in Maart 2022 het dak nog snel vol gelegd.
Zojuist de afrekening van Eneco gehad en er wordt 5000 euro op onze rekening gestort. Volgend jaar zelfs 9300 euro als Innova niet failliet gaat en zich aan de afspraken houdt.

Holy crap dat terug verdienen van de overcapaciteit gaat wel heel erg snel dan. Volgend jaar gaan we onze garage verlangen en dan wil ik er nog 12 tot 15 panelen bij gaan plaatsen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met 60 panelen schiet het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Aniki schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:37:
[...]

Sneller dan? Ik zou eens een offerte opvragen. De eerste offerte voor 8 panelen op zuid die ik kreeg sprak 2 jaar geleden al over 25% per jaar. Dat was nog met de normale stroomprijs.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 09-09-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:19:
[...]

haha prachtig.

Zou de omvormer dan niet uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sdk1985 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:06:
[...]

Zou de omvormer dan niet uitschakelen?
Wat bedoel je, waarom zou die uitschakelen? In onze wijk komt het voltage eigenlijk niet boven de 240V en omvormers schakelen pas uit bij 253V.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 09-09-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:20:
[...]

Wat bedoel je, waarom zou die uitschakelen?
Gezien het aantal panelen. Ik weet niet wat je piek is, maar ik heb zelf sinds eind augustus iets van 6700W behaald op 6600WP (20 stuks). Dus dan gok ik even op 7500W max voor de betere maanden. Met 30 extra panelen zit je dan zo op de 15000W, 5000W per fase, bijna 22 ampère. Dan voorzie je de hele wijk van stroom :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sdk1985 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:24:
[...]

Gezien het aantal panelen. Ik weet niet wat je piek is, maar ik heb zelf sinds eind augustus iets van 6700W behaald op 6600WP (20 stuks). Dus dan gok ik even op 7500W max voor de betere maanden. Met 30 extra panelen zit je dan zo op de 15000W, 5000W per fase, bijna 22 ampère. Dan voorzie je de hele wijk van stroom :+ .
1 huis heeft vrijwel geen invloed op het voltage in de wijk. Dus veel panelen zorgt niet voor uitval van de omvormer.

Stel de hele wijk heeft al een probleem en het voltage zit continu op 251-253v. Ja dan kan het hebben van veel panelen nét het extra zetje geven.

maar het gaat dus vooral om de wijk, niet een individueel huishouden.
Bij mij is de piek 12.000 Watt, dus dat valt nog wel mee.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 09-09-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:11
Ik denk wel dat overproductie nu minder interessant wordt, prijzen van systemen zijn alleen al door de vraag relatief hoog en het is vooral te hopen dat de kosten per kWh weer snel dalen. Ik wek 3500 kWh op, verbruik nu 4000 en ga vanaf dit jaar meer (bij) verwarmen met een airco. Stel dat ik 500 kWh meer ga verbruiken dan moet ik nu met 100% saldering de komende 2 jaar 1000 kWh p/j kopen. Dat is met 42 cent dus 420 euro. Daar kan ik niet 2 panelen extra voor aanschaffen. En als de afbouw daarna wordt ingezet en de prijs enigzins normaliseert dan wordt de terugverdientijd wel een ding.

Misschien toch maar blij zijn met de huidige config die ik nog net gunstig heb aangeschaft. Anders straks voor 5,5 cent (Essent) het overschot verkopen en in de winter alsnog duur terugkopen in januari 2025.

PS: ik kreeg een aanbod voor 4x Hyundai HiE-S410VG met IQ7+ op plat dak met 2x oost-west opstelling van Solarstell. Die dingen zijn helaas ook wel aan de prijs zag ik, maar dan nog is 2500 zonder BTW veel geld voor verwachtte opbrengst van 1350 kWh. En dan zit ik dus met 'waardeloze' overproductie. Ik heb al paar keer gerekend maar er zijn wel veel onzekere factoren nu en met onderhand 1,50/Wp geen koopje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dimi_v schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:33:
Ik denk wel dat overproductie nu minder interessant wordt, prijzen van systemen zijn alleen al door de vraag relatief hoog en het is vooral te hopen dat de kosten per kWh weer snel dalen. Ik wek 3500 kWh op, verbruik nu 4000 en ga vanaf dit jaar meer (bij) verwarmen met een airco. Stel dat ik 500 kWh meer ga verbruiken dan moet ik nu met 100% saldering de komende 2 jaar 1000 kWh p/j kopen. Dat is met 42 cent dus 420 euro. Daar kan ik niet 2 panelen extra voor aanschaffen. En als de afbouw daarna wordt ingezet en de prijs enigzins normaliseert dan wordt de terugverdientijd wel een ding.

Misschien toch maar blij zijn met de huidige config die ik nog net gunstig heb aangeschaft. Anders straks voor 5,5 cent (Essent) het overschot verkopen en in de winter alsnog duur terugkopen in januari 2025.

PS: ik kreeg een aanbod voor 4x Hyundai HiE-S410VG met IQ7+ op plat dak met 2x oost-west opstelling van Solarstell. Die dingen zijn helaas ook wel aan de prijs zag ik, maar dan nog is 2500 zonder BTW veel geld voor verwachtte opbrengst van 1350 kWh. En dan zit ik dus met 'waardeloze' overproductie. Ik heb al paar keer gerekend maar er zijn wel veel onzekere factoren nu en met onderhand 1,50/Wp geen koopje meer.
Overproductie is alleen van belang als je het per jaar bekijkt en als je in termen van salderingsregeling denkt.

Dat is er straks niet meer en dan blijft het financieel gezien het meest aantrekkelijk om zoveel mogelijk panelen te hebben.

Nog beter : de extra panelen al grotendeels terugverdiend hebben voor de afbouw.

Maargoed voorlopig heb ik nog gewoon een jaarcontract met een terugleververgoeding van 91 cent per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:29:
[...]

1 huis heeft vrijwel geen invloed op het voltage in de wijk. Dus veel panelen zorgt niet voor uitval van de omvormer.

Stel de hele wijk heeft al een probleem en het voltage zit continu op 251-253v. Ja dan kan het hebben van veel panelen nét het extra zetje geven.

maar het gaat dus vooral om de wijk, niet een individueel huishouden.
Bij mij is de piek 12.000 Watt, dus dat valt nog wel mee.
Nou dat kan nog best hard gaan. Gemiddelde zit AFAIK op 225 kWh per maand, 7.5 per dag. Even simplistisch gezegd zit je dan per uur op 310W. Met 12000W kun je op dat moment 38 huishoudens van stroom voorzien. Als je dan ook nog in zo'n straat zit waar 1 op de 3 zonnepanelen heeft liggen gaat het nog harder, zeker wanneer die ook in de middag teveel produceren.

(Uiteindelijk natuurlijk simpelweg een uitdaging voor de netbeheerder en geen reden om geen zonnepanelen te nemen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
Je was tot medio 2023 een dief van je eigen portemonnee als je géén zonnepanelen op je huis wilde hebben...
Nu anno 2024 wordt je door de Netbeheerders (plan) én de Energie leveranciers voor je goede verduurzaming initiatief financieel uitgezogen.
Het gaat om winst maximalisatie en het inzetten van de eigen zonneparken van de Energie NV's, en het beperken van de noodzaak van Netverzwaring bij de Netbeheerders..
Het komt dan hier op aan: de particuliere verduurzamer moet betalen in plaats van de vervuiler.!..de vervuiler die dan juist langer CO2 met een verbrandingsmotor of gasketel zal blijven uitblazen (eigenlijk zoveel zelfs dat je dat niet uitdrukt in m³ maar in kilogrammen).

Jarenlang verkondigde verschillende kabinetten aan dat we moeten verduurzamen..en dankzij subsidies is dat bij de particulier buitengewoon goed gelukt en jarenlang hamerde de Oppositie (en half Nederland) tegen de kabinetten dat de vervuiler moet betalen..
Met name van de plannen van Enexis gaat de vervuiler juist minder betalen en denk je dat het nieuwe kabinet daar iets aan doet? ... het Partijprogramma van de grote Partij al gelezen? dan weet je dat dit koren op de molen voor het aanstaande kabinet is, verduurzaming staat daarin voor de show.

Wie zal de echte definitieve rekening gaan betalen? dat is de Aarde met haar bewoners van de volgende maar ook al de huidige generatie; zij zullen lijdzaam toezien hoe de Aarde onherstelbaar warmer zal worden en fors minder leefruimte en leefbaarheid bied voor meer en meer mensen én onnoemelijk veel natuur, zij gaan zich de Veroordeelden, de 'Condemned' gaan noemen, Veroordeeld door de Geschiedenis van de Mensheid.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Het enige wat je moet doen is zoveel mogelijk je eigen zonnestroom zelf gebruiken want dan heeft het waarde. Van zodra je diezelfde zonnestroom op het net zet is die waarde er niet meer, niet voor jezelf en niet voor anderen. Dus moet je er voor betalen om er vanaf te geraken.

Meer is het niet dus een klein beetje minder drama mag ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Wozmro schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:33:
Het enige wat je moet doen is zoveel mogelijk je eigen zonnestroom zelf gebruiken want dan heeft het waarde. Van zodra je diezelfde zonnestroom op het net zet is die waarde er niet meer, niet voor jezelf en niet voor anderen. Dus moet je er voor betalen om er vanaf te geraken.
Voor anderen heeft het zo goed als altijd wel degelijk waarde en vangt de energiemaatschappij er gewoon geld voor.
Meer is het niet dus een klein beetje minder drama mag ook.
De huidige plannen en boetes zijn toch echt wel een drama. Met de huidige prijzen verdien je zonnepanelen al amper terug, en als salderen er af gaat zul je je panelen of slim aan/uit moeten schakelen om nog profijt te hebben en als je dat niet doet kun je ze net zo goed verwijderen.
Ga er maar van uit dat er de komende tijd steeds minder PV-systemen worden gelegd en dat de energietransitie o.a. hierdoor weer minstens een paar jaar vertraging op gaat lopen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Kan je mij dan eens uitleggen hoe een energieleverancier het praktisch en administratief aanpakt om jouw overtollige stroom te verkopen aan jouw buurman?
Er rekening mee houdende dat u en uw buurman niet persé bij dezelfde leverancier zitten, je eigen leverancier niet weet hoeveel jij exact op ieder moment op het net zet, je leverancier niet weet hoeveel je buurman exact nodig heeft van stroom.

Straffe boekhouder die daar een kloppend factuurtje van kan opmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:47:
Kan je mij dan eens uitleggen hoe een energieleverancier het praktisch en administratief aanpakt om jouw overtollige stroom te verkopen aan jouw buurman?
Er rekening mee houdende dat u en uw buurman niet persé bij dezelfde leverancier zitten, je eigen leverancier niet weet hoeveel jij exact op ieder moment op het net zet, je leverancier niet weet hoeveel je buurman exact nodig heeft van stroom.

Dat is allemaal niet zo spannend, want het maakt die leverancier niks uit naar wie de stroom precies gaat. Eén van de primaire problemen is simpelweg dat zonnestroom wordt opgewekt voor flink gedeelte als stroom heel goedkoop is, en gesaldeerd als stroom juist het duurste is. Dat kost een hoop geld.

En dat is dus het probleem als je kijkt met wat de buurman gebruikt: Ja die betaald "veel" voor de goedkope stroom in de zomer overdag. Maar die betaald ook "weinig" voor de dure stroom in de winter. En dat is (ongeveer) 50/50 (warmtepompen gaan in principe daar ook wel dingetje zijn). Terwijl zonnepanelen niet bepaald 50/50 tussen zomer en winter terugleveren.
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:41:
[...]

Voor anderen heeft het zo goed als altijd wel degelijk waarde en vangt de energiemaatschappij er gewoon geld voor.

[...]

De huidige plannen en boetes zijn toch echt wel een drama. Met de huidige prijzen verdien je zonnepanelen al amper terug, en als salderen er af gaat zul je je panelen of slim aan/uit moeten schakelen om nog profijt te hebben en als je dat niet doet kun je ze net zo goed verwijderen.
Ga er maar van uit dat er de komende tijd steeds minder PV-systemen worden gelegd en dat de energietransitie o.a. hierdoor weer minstens een paar jaar vertraging op gaat lopen.
Dan ga je ervan uit dat als salderen weg gaat de terugleverboetes identiek blijven. Sowieso ja, natuurlijk gaat dit de terugverdientijd langer maken. Maar net zo goed verwijderen? Dat is echt onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:41:
[...]

En de volgende boete is al in aantocht
https://www.nu.nl/economi...epanelen-en-laadpaal.html

Ik denk dat ik maar even aankijk wat er gebeurt, die warmtepomp wordt iig uitgesteld.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:47:

Dit gaat er toch sowieso komen? Word verplicht vanuit EU, Peer-to-peer noemen ze dat geloof ik.
Ophidian schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:25:
[...]

Ik denk dat ik maar even aankijk wat er gebeurt, die warmtepomp wordt iig uitgesteld.
Ik snap niet waarom de media dit zo ophitst.

Enexis kan vanalles willen, maar daar gaan ze helemaal niet over.
En het is geen PV of EV boete. Het is een grootverbruik boete.
Sowieso een kansloos iets, want er zit nul incentive in om die vermogenspiek te beperken of mensen uberhaubt hier meer over na te laten denken. Juist het tegenovergestelde wss: als ik dubbel moet betalen dan ga ik ook de volle 17kW trekken! En het liefst om 18:00!! :+
De Belgen hebben dit best aardig voor elkaar met een vastrecht prijs naar kwartiervermogenspiek.

En waarom geen WP aanschaffen? Die 1000W die dat ding trekt is echt geen probleem. Of ga je ook weer op open vuur ovenschotels maken? ;w

[ Voor 44% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-05-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:18:
[...]
Dat is allemaal niet zo spannend, want het maakt die leverancier niks uit naar wie de stroom precies gaat. Eén van de primaire problemen is simpelweg dat zonnestroom wordt opgewekt voor flink gedeelte als stroom heel goedkoop is, en gesaldeerd als stroom juist het duurste is. Dat kost een hoop geld.
De meeste kosten zitten in de onbalanskosten, de meeste leveranciers reppen maar amper over salderen als reden van de boetes. Waarbij die onbalanskosten veroorzaakt worden door de overgang naar groene stroom (wind/zon zijn nogal onbetrouwbaar)
[...]

Dan ga je ervan uit dat als salderen weg gaat de terugleverboetes identiek blijven. Sowieso ja, natuurlijk gaat dit de terugverdientijd langer maken. Maar net zo goed verwijderen? Dat is echt onzin.
De terugleverboetes zijn volgens de leveranciers nodig omdat zonnepanelen geld kosten en niet vanwege het salderen. Die terugleverboetes zullen dus blijven bestaan (tenzij de regering er iets tegen doet).

En ik raad je aan om een rekensommetje te maken, want zonder salderen kost het je geld als de zonnepanelen stroom opwekken die je niet zelf gebruikt. Oftewel je moet slim in/uit-schakelen en als je dat niet doet, kun je ze toch echt beter uitzetten. Helaas, maar de huidige richting is dat zonnepanelen je geld gaan kosten ipv opleveren. Met de huidige boetes zul je ze nog net terugverdienen, als salderen er af gaat is het echter echt over. En hopelijk komt de regering nog tot inkeer en pakken ze dit fatsoenlijk aan, maar ik heb er een hard hoofd in.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:28:
[...]

De meeste kosten zitten in de onbalanskosten, de meeste leveranciers reppen maar amper over salderen als reden van de boetes. Waarbij die onbalanskosten veroorzaakt worden door de overgang naar groene stroom (wind/zon zijn nogal onbetrouwbaar)

[...]

De terugleverboetes zijn volgens de leveranciers nodig omdat zonnepanelen geld kosten en niet vanwege het salderen. Die terugleverboetes zullen dus blijven bestaan (tenzij de regering er iets tegen doet).

En ik raad je aan om een rekensommetje te maken, want zonder salderen kost het je geld als de zonnepanelen stroom opwekken die je niet zelf gebruikt. Oftewel je moet slim in/uit-schakelen en als je dat niet doet, kun je ze toch echt beter uitzetten. Helaas, maar de huidige richting is dat zonnepanelen je geld gaan kosten ipv opleveren. Met de huidige boetes zul je ze nog net terugverdienen, als salderen er af gaat is het echter echt over. En hopelijk komt de regering nog tot inkeer en pakken ze dit fatsoenlijk aan, maar ik heb er een hard hoofd in.
Hoe kost het je geld? Zolang TLV-TLK positief is, krijg je geld. VZIW is enkel bij Essent dit negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:28:
[...]

De meeste kosten zitten in de onbalanskosten, de meeste leveranciers reppen maar amper over salderen als reden van de boetes.
De onbalanskosten die Tweakers recent in een artikel noemde zijn €0.05 per kWh ongeveer. Dat is niet niks, maar als salderen geen reden is voor de terugleverboetes, dan verwacht ik dus dat de leveranciers dat ook gewoon in stand houden als het niet meer wettelijk verplicht is. Kost ze toch nauwelijks iets?

Oftewel nee, dat kost ze gewoon best een hoop.
[...]
En ik raad je aan om een rekensommetje te maken, want zonder salderen kost het je geld als de zonnepanelen stroom opwekken die je niet zelf gebruik
Gezien we nog geen flauw idee hebben wat de tarieven exact zijn die leveranciers gaan rekenen wanneer salderen is afgeschaft, ben ik heel benieuwd hoe je dat sommetje nu wil gaan doen. Behalve Essent (zover ik weet), is er momenteel geen leverancier die voor het gedeelte buiten salderen negatief tarief rekent (en natuurlijk dynamische contracten soms). En van Essent is het natuurlijk ronduit idioot.

En zelfs als terugleveren geld kost, betekend het niet dat je zonnepanelen netto geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:35:
[...]

Hoe kost het je geld? Zolang TLV-TLK positief is, krijg je geld. VZIW is enkel bij Essent dit negatief.
Precies, net zoals we begonnen met VdB. De 1e begint met een proefballonnetje en als daar niets tegen gedaan wordt volgt de rest vanzelf.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:25:
[...]

Dit gaat er toch sowieso komen? Word verplicht vanuit EU, Peer-to-peer noemen ze dat geloof ik.

[...]

Ik snap niet waarom de media dit zo ophitst.

Enexis kan vanalles willen, maar daar gaan ze helemaal niet over.
En het is geen PV of EV boete. Het is een grootverbruik boete.
Sowieso een kansloos iets, want er zit nul incentive in om die vermogenspiek te beperken of mensen uberhaubt hier meer over na te laten denken. Juist het tegenovergestelde wss: als ik dubbel moet betalen dan ga ik ook de volle 17kW trekken! En het liefst om 18:00!! :+
De Belgen hebben dit best aardig voor elkaar met een vastrecht prijs naar kwartiervermogenspiek.

En waarom geen WP aanschaffen? Die 1000W die dat ding trekt is echt geen probleem. Of ga je ook weer op open vuur ovenschotels maken? ;w
Ik wacht eerst af wat er gaat gebeuren. De subsidie is er ook al af voor dhz, dus daar geen incentive om te haasten. Onze cv ketel is ip nog lang niet aan vervanging toe, dus kan het voor nu even aanzien.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ophidian schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:52:
[...]

Ik wacht eerst af wat er gaat gebeuren. De subsidie is er ook al af voor dhz, dus daar geen incentive om te haasten. Onze cv ketel is ip nog lang niet aan vervanging toe, dus kan het voor nu even aanzien.
Subsidie word nog gewoon gegeven bij "installatie" / inbedrijfstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:44:
[...]

De onbalanskosten die Tweakers recent in een artikel noemde zijn €0.05 per kWh ongeveer. Dat is niet niks, maar als salderen geen reden is voor de terugleverboetes, dan verwacht ik dus dat de leveranciers dat ook gewoon in stand houden als het niet meer wettelijk verplicht is. Kost ze toch nauwelijks iets?
Waarom zouden ze dat in stand houden als het ze geld en moeite kost en daarbij hun eigen business-model tegen werkt?
Oftewel nee, dat kost ze gewoon best een hoop.
Waarom gaat het dan bij elke leverancier vooral om die onbalanskosten?
[...]
Gezien we nog geen flauw idee hebben wat de tarieven exact zijn die leveranciers gaan rekenen wanneer salderen is afgeschaft, ben ik heel benieuwd hoe je dat sommetje nu wil gaan doen. Behalve Essent (zover ik weet), is er momenteel geen leverancier die voor het gedeelte buiten salderen negatief tarief rekent (en natuurlijk dynamische contracten soms). En van Essent is het natuurlijk ronduit idioot.
Dat sommetje kun je nu ook niet met volledige zekerheid doen. Je kunt echter wel zien wat elke leverancier momenteel al aan het doen is. En dan ga je dus vanzelf naar de situatie van Essent toe. Als daar net zo tegen op wordt getreden als de eerdere boetes (niet dus), zal de rest gewoon volgen want het levert ze meer geld op.
En zelfs als terugleveren geld kost, betekend het niet dat je zonnepanelen netto geld kosten.
Vandaar ook dat ik al zei dat als je slim in/uit kunt schakelen het nog niet zo'n probleem is. Kun je dat niet zal het je echter snel netto geld gaan kosten en ga je ze sowieso niet meer terugverdienen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Alleen als je hem door een bedrijf laat installeren. Anders krijg je geen subsidie meer.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Als je al iemand kan vinden die de inbedrijfsstelling wil doen. Momenteel ervaring met vaklui, je mag al blij zijn als er eens iemand op komt dagen na maanden van wachten. Die gaan echt niet een inbedrijfsstelling doen voor een betweter die het zelf geinstalleerd heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:54:
[...]

Waarom zouden ze dat in stand houden als het ze geld en moeite kost en daarbij hun eigen business-model tegen werkt?

[...]

Waarom gaat het dan bij elke leverancier vooral om die onbalanskosten?
Je tweede stuk geeft toch het antwoord? Als het salderingsgedeelte gerommel in de marge is, dan kunnen ze het net zo goed houden. (Oké granted, je hebt wel belastinggedeelte wat wegvalt en redelijk veel is).
[...]

Dat sommetje kun je nu ook niet met volledige zekerheid doen. Je kunt echter wel zien wat elke leverancier momenteel al aan het doen is. En dan ga je dus vanzelf naar de situatie van Essent toe. Als daar net zo tegen op wordt getreden als de eerdere boetes (niet dus), zal de rest gewoon volgen want het levert ze meer geld op.
Met salderen kosten zonnepanelen de leveranciers gewoon geld. Zonder salderen kan het ze geld opleveren, dus hebben ze weinig te winnen bij klanten met zonnepanelen weg te jagen. Als je nu een leverancier met dynamisch tarief hebt, en je kan je zonnepanelen niet dynamisch aan en uit zetten, dan is het beste om ze permanent aan te hebben staan, en niet permanent uit. Ook zonder salderen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 30-05-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Alleen als je hem door een bedrijf laat installeren. Anders krijg je geen subsidie meer.
Incorrect.
Ophidian schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:58:
[...]

Als je al iemand kan vinden die de inbedrijfsstelling wil doen. Momenteel ervaring met vaklui, je mag al blij zijn als er eens iemand op komt dagen na maanden van wachten. Die gaan echt niet een inbedrijfsstelling doen voor een betweter die het zelf geinstalleerd heeft ;)
Het helpt als je even in de relevante WP topics hier rondkijkt.

[ Voor 51% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-05-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
https://www.milieucentraa...ngen/subsidie-warmtepomp/
De warmtepomp is nieuw (dus niet tweedehands) en geïnstalleerd door een bedrijf (je hebt hem dus niet zelf aangesloten).
Nu kan het natuurlijk zijn dat dit niet meer klopt, maar bij elke site waarop ik de voorwaarden zo kan vinden staat dit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:09:
[...]

Je tweede stuk geeft toch het antwoord? Als het salderingsgedeelte gerommel in de marge is, dan kunnen ze het net zo goed houden. (Oké granted, je hebt wel belastinggedeelte wat wegvalt en redelijk veel is).
Nogmaals, waarom zouden ze iets houden dat ze geld kost? Daarbij zeg ik niet dat de salderingskosten niets zijn, maar dat volgens de leveranciers zelf de onbalanskosten schijnbaar veel groter zijn.
[...]
Met salderen kosten zonnepanelen de leveranciers gewoon geld. Zonder salderen kan het ze geld opleveren, dus hebben ze weinig te winnen bij klanten met zonnepanelen weg te jagen.
Ze verdienen nog veel meer als ze eigen zonneparken hebben. Voordeel daarbij is dat ze niet te maken hebben met eigen gebruik en alle stroom kunnen verkopen. Daarbij blijven ze op die manier ook in de toekomst de energieleverancier. Iets wat bij consumenten met zonnepanelen en steeds betere accu's nog maar de vraag is. Het is dat accu's nu nog zo duur zijn, maar met een 20kWh accu zouden veel mensen al 9 maanden los van het net kunnen draaien (even uitgaande van geen grootgebruikers zoals warmtepomp of EV)
Als je nu een leverancier met dynamisch tarief hebt, en je kan je zonnepanelen niet dynamisch aan en uit zetten, dan is het beste om ze permanent aan te hebben staan, en niet permanent uit. Ook zonder salderen.
Met de huidige vergoedingen wel. Met de negatieve vergoedingen van Essent dus niet. Maar we zullen zien, toen VdB met de eerste boetes kwam, ws er eenzelfde discussie en je ziet waar we nu staan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:54

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ophidian schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:25:
[...]

Enexis kan dat wel willen maar hoe zie je dat in de praktijk vormgegeven? Wat is de exacte grens waarbij je een dubbel tarief gaat betalen? En wat als je je apparaten begrenst en er net onder blijft? En wat als je je EV leasebak weer wegdoet? Moet je dan Enexis bellen dat ze je tarief weer verlagen? Het is heel arbitrair en ik zie geen praktische uitwerking, het is meer een noodkreet om weer geld los te peuteren.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:28:
[...]

Incorrect.

[...]

Het helpt als je even in de relevante WP topics hier rondkijkt.
Ik ken die topics, maar zoals ik zei. Ik ga nu aankijken wat er gaat gebeuren. Geen haast op dit moment voor een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
BlueTooth76 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:59:
[...]

Enexis kan dat wel willen maar hoe zie je dat in de praktijk vormgegeven? Wat is de exacte grens waarbij je een dubbel tarief gaat betalen? En wat als je je apparaten begrenst en er net onder blijft? En wat als je je EV leasebak weer wegdoet? Moet je dan Enexis bellen dat ze je tarief weer verlagen? Het is heel arbitrair en ik zie geen praktische uitwerking, het is meer een noodkreet om weer geld los te peuteren.
Terechte vragen, maar zoals het proefballonetje van VdB heeft laten zien, kan het opeens zo zijn dat die noodkreet werkelijkheid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ophidian schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 06:23:
[...]

Terechte vragen, maar zoals het proefballonetje van VdB heeft laten zien, kan het opeens zo zijn dat die noodkreet werkelijkheid wordt.
Nee, enexis kan dat niet zelf bepalen. Is een politieke kwestie. In tegenstelling tot TLK bij van de Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
de Peer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 06:55:
[...]

Nee, enexis kan dat niet zelf bepalen. Is een politieke kwestie. In tegenstelling tot TLK bij van de Bron
Dat weet ik. Maar op dit moment komt er een regering die de warmtepomp verplichting afschaft, salderen afschaft en weinig visie voor verduurzaming opgeeft. Dat maakt mij wat sceptisch. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 21:47
Wat ze vooral hebben gedaan (ook de afgelopen kabinetten al) is het vertrouwen in consistent beleid de nek om gedraaid. Het beleid is een risicofactor geworden, en dan wordt investeren gokken. Zeker als je financieel al geen hele sterke casus hebt gaan mensen afhaken, en terecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vistajevski schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:50:
Wat ze vooral hebben gedaan (ook de afgelopen kabinetten al) is het vertrouwen in consistent beleid de nek om gedraaid. Het beleid is een risicofactor geworden, en dan wordt investeren gokken. Zeker als je financieel al geen hele sterke casus hebt gaan mensen afhaken, en terecht.
Ik zie het anders. Het bleek achteraf te gunstig/succesvol om panelen te leggen. Als dan eerst de prijs per wp flink daalt (>2017) en vervolgens de kwh prijs flink stijgt (>2022) dan snijdt het mes aan 2 kanten.
Nu ga je van 'gratis' of zelfs negatieve stroomprijs naar relatief hoge kosten.

Men had al veel eerder teruglever kosten moeten rekenen: bv 5ct per kWh wat je kunt salderen, dat komt dan neer 15ct korting.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

Maar dat ontstaat door een wispelturig en almaar wijzigend beleid.
Wel salderen, niet salderen, afbouwen, nee het blijft gewoon, nee het verdwijnt toch in 1 keer.
Beetje een zelfde verhaal voor de mrb op ev’s nu.
Kinderopvangtoeslag, studieschuld.

Het is maar net in welke spanne van 2~5 jaar max je uitgaven hebt gedaan of kosten hebt gehad welke kant het balletje oprolt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35
Vistajevski schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:50:
Investeren is nooit zonder risico en juist bij energie heeft de overheid veel invloed. Dus het beleid is en was altijd al een risicofactor. We zien in feite nu de gevolgen van het mislukken van het afschaffen van de salderingsregeling, wat al jaren geleden het plan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:35
Hoe zit het met salderen als je einde van de dag alle energie die je die dag hebt opgewekt al verbruikt hebt?

Ik zit namelijk aan te denken om 6 tot 8 paneeltjes op mijn dak te knallen, we gaan elektrisch koken, quooker, elektrische boiler en een ev.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

flaskk schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:43:
Hoe zit het met salderen als je einde van de dag alle energie die je die dag hebt opgewekt al verbruikt hebt?

Ik zit namelijk aan te denken om 6 tot 8 paneeltjes op mijn dak te knallen, we gaan elektrisch koken, quooker, elektrische boiler en een ev.
Verdiep je even in hoe de salderingsregeling werkt in Nederland. Salderen gaat op jaarbasis of de lengte van je contract. Dus wat je op dagbasis doet is niet relevant.
is verder off topic hier.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 31-05-2024 09:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
flaskk schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:43:

Salderen staat dus op de nominatie om per 1/1/2027 te verdwijnen. In de politiek is nu het standpunt onder sommigen; dat dan ook terugleverkosten niet meer zouden mogen.

De vereniging van energieleveranciers heeft al gezegd dat ze niet garanderen dat die kosten dan verdwijnen (tenzij wettelijk verboden, maar dan verpakken ze dat vast in de tarieven).

Het wordt nu dus de 'sport' om eigen verbruik te regelen. Iedere kWh die je teruglevert gaat geld kosten. Dus bekijk of je inderdaad op kan wekken als je aan het koken bent (let dus op de oriëntatie van je panelen).

Ik heb 11 panelen op het zuiden, en daar zit een onbalans; overdag wekken we op maar zijn we niet thuis, 's avonds zijn we thuis maar wekken we weinig op.

Onze installatie club geeft aan dat even wat panelen van het zuiden afhalen & anders oriënteren een hoop gaat kosten.

Ik reken me een ongeluk op dit moment; we waren bezig met voorbereidingen voor een warmtepomp, daarom ook een wat ruimer bemeten PV installatie. Bij Essent (onze leverancier) gaat dat nu behoorlijk wat kosten.

Plannen voor de warmtepomp gaan nu even onhold, we gaan ons verdiepen in een thuisaccu. Om de onbalans te fixen komen we waarschijnlijk 2 stopcontact setups bij (oost/west), en het zou weleens kunnen zijn dat we de omvormer op het zuiden om de dag uit gaan zetten in de zomer |:( (het ding is niet softwarematig af te remmen).

Het is idioot. We moeten van het gas af, moeten van benzine af. Iedere stap daarin kost energie, op een net wat niet juist meer gedimensioneerd is, en wij moeten overal voor opdraaien . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:33:
Het is dat accu's nu nog zo duur zijn, maar met een 20kWh accu zouden veel mensen al 9 maanden los van het net kunnen draaien (even uitgaande van geen grootgebruikers zoals warmtepomp of EV)
Die 9 maanden zouden we met WP halen, waarom? Omdat in die 9 maanden de WP niet zoveel werk hoeft te verzetten en de WP geen grootverbruiker is in vergelijking tot een laadpaal. WP loopt grootste deel van het jaar gewoon op 500-800 Watt te pruttelen om de keet warm te houden (>1000 m3). Het moet goed vriezen om een keer op 1.5 kW aan verbruik te komen.

WP is niet het probleem voor de netbeheerders, laadpalen zijn dat wel. Ze hebben nu namelijk geen enkel instrument om te voorkomen dat iedereen die om 1800-1900 uur thuis komt direct 11 kW in de accu aan het jagen is. Terwijl de auto net zo vol geladen zou zijn als die accu van 0200-0430 geladen zou worden, als niet heel Nederland aan het koken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Inbedrijfstelling was hier gewoon afdoende voor subsidie. Installatie kwaliteit staat zonder enige twijfel 3 niveau's hoger dan wat de gemiddelde installateur oplevert, dus ik kan mezelf nog gewoon in de spiegel aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Ophidian schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:58:
[...]

Misschien moet je je ongefundeerde aannames even opzij zetten en kijken wat er wel mogelijk is, dat is namelijk een stuk meer dan jij nu invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
BlueTooth76 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:59:
[...]

Niet een noodkreet om geld los te peuteren, maar om te zorgen dat we met de tijd mee gaan. De netbeheerders zijn extreem gereguleerd, ACM bepaald de maximale tarieven, kortom ze kunnen hun eigen bedrijfsvoering niet echt voeren. Als iedereen morgen een laadpaal plaatst en er om 1800 een EV aanhangt, dan gaat het licht uit in Nederland. De netbeheerders doen er alles aan om te voorkomen dat dat gebeurd.

Zowel consumenten en bedrijven zijn uiteindelijk alleen te sturen met financiële prikkels. Dat is immers ook waarom iedereen die PV panelen op het dak heeft liggen, duurzaam doen is een fijn extra argument, maar bij 99% draait het uiteindelijk om de Euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ophidian schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 06:23:
[...]

Uiteraard, dat klopt zeker.

Alleen is de uitvoerbaarheid een stuk ingewikkelder, welke criteria hanteer je?

Van de Bron kan gewoon kWh's tellen maar bij het belasten van het netwerk moet je wel echt de pieken gaan vaststellen, de duur van de pieken en bij welke piek ga je dan dubbele netwerkkosten berekenen? En voor hoe lang? Als een gezin 1 maand gepiekt heeft, betaalt dat gezin dan het hele jaar (of voor altijd) hoge netwerkkosten? En wat als dat gezin maatregelen neemt en voortaan net onder die piek blijft? Kan je die kosten dan aanvechten? Gaat het weer omlaag? Of is de aanwezigheid van laadpalen en omvormers al genoeg? En wat als je hobby uitgebreid koken is en je alleen om 18:00 alle 6 kookzones op je inductiekookplaat inschakelt maar de rest van de dag niet?

De uitvoerbaarheid is nog niet zo simpel.

Je kan ook moeilijk iedereen met panelen dubbel belasten, want iemand met 2 tot 6 panelen op het dak zal het meeste zelf verbruiken, dus de aanwezigheid van een omvormer is ook niet genoeg.

En kijk je er heel nuchter naar: het voorbeeld van 2 EV's, 30 zonnepanelen en een warmtepomp zal in veel gevallen al tot een upgrade naar 3x35A leiden en die mensen betalen al 4x meer dan iemand met 3x 25A.
Ga je die dan ook dubbele kosten rekenen als ze die extra capaciteit (waar ze al dik extra voor betalen) daadwerkelijk gaan gebruiken?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Oilman schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Misschien moet je je ongefundeerde aannames even opzij zetten en kijken wat er wel mogelijk is, dat is namelijk een stuk meer dan jij nu invult.
Het is wel zeker gefundeerd. Heb al eens bij loodgieters in de buurt navraag hierover gedaan. Als je al antwoord krijgt willen ze het niet voor je doen. Dus denk dat dat stuk meer wel mee valt ;)

Zelf dus ook oppassen met je ongefundeerde aannames :+

[ Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 31-05-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@BlueTooth76 wij voldoen aan je laatste stelling en redden het prima op 3x25A. Ik snap je verhaal, maar dan nog blijf ik sceptisch ten aanzien van alle huidige gebeurtenissen. Dus ik ga nu even geen grote investering doen op dat gebied. We beperken ons energieverbruik al waar dat kan, eten minder vlees etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:53:
[...]

Het is idioot. We moeten van het gas af, moeten van benzine af. Iedere stap daarin kost energie, op een net wat niet juist meer gedimensioneerd is, en wij moeten overal voor opdraaien . . .
Overal? Wie betaalde de terugleververgoedingen? De mensen zonder panelen. Wie betaalde de contract-onder-inkoop gasprijzen? De mensen zonder zulke contracten. Overstapbonus, subsidies, noem ze maar op, zijn de mensen die het niet hebben die het betalen. Om maar niet over de saldering te praten in de energiecrisis, ik heb maandtermijnen gezien van 400 euro.

En dat is het probleem met financiele prikkels, de reden voor 99% van de gevallen, ze kunnen ook omslaan. Gros heeft z'n terugverdienperiode behaald, investering is geen argument, maar eind van de dag moet het motortje draaien en iemand moet er voor opdraaien.

Uiteindelijk is het geen principe van wel/niet/mischien, maar altijd een kwestie van 'ooit'. mrb op EV's, terugleververgoeding/saldering, HRA, zaken die al jaren bekend zijn als niet houdbaar, en komt dat moment.. tja, dan is iedereen boos.

Ik krijg geen toestemming voor panelen, er is geen verplichting tot isolatie, heb geen optie tot koop ondanks mijn netto hypotheeklasten lager zouden zijn dan mijn huur, net zoals velen hier in de wijk vallen wij al jaren tussen wal en schip. En kans is zelfs aanwezig dat ik straks nog meer moet gaan betalen 'want grootverbruiker', omdat ik de domme keuze heb gemaakt van het gas af te willen gaan. We zijn allemaal happy met een 'we doen alles voor een betere morgen', maar we weten net zo goed dat 'morgen' synoniem is voor 'portemonnee'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:12
Vandaag is de dag dat ik 25 zonnepanelen met Enphase krijg, mijn overbuurman (jaar of 80) zei: maar je moet er straks voor betalen. :P :P :P :P :P

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35
BlueTooth76 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Alleen is de uitvoerbaarheid een stuk ingewikkelder, welke criteria hanteer je?

Van de Bron kan gewoon kWh's tellen maar bij het belasten van het netwerk moet je wel echt de pieken gaan vaststellen, de duur van de pieken en bij welke piek ga je dan dubbele netwerkkosten berekenen? En voor hoe lang? Als een gezin 1 maand gepiekt heeft, betaalt dat gezin dan het hele jaar (of voor altijd) hoge netwerkkosten? En wat als dat gezin maatregelen neemt en voortaan net onder die piek blijft? Kan je die kosten dan aanvechten? Gaat het weer omlaag? Of is de aanwezigheid van laadpalen en omvormers al genoeg? En wat als je hobby uitgebreid koken is en je alleen om 18:00 alle 6 kookzones op je inductiekookplaat inschakelt maar de rest van de dag niet?

De uitvoerbaarheid is nog niet zo simpel.

Je kan ook moeilijk iedereen met panelen dubbel belasten, want iemand met 2 tot 6 panelen op het dak zal het meeste zelf verbruiken, dus de aanwezigheid van een omvormer is ook niet genoeg.

En kijk je er heel nuchter naar: het voorbeeld van 2 EV's, 30 zonnepanelen en een warmtepomp zal in veel gevallen al tot een upgrade naar 3x35A leiden en die mensen betalen al 4x meer dan iemand met 3x 25A.
Ga je die dan ook dubbele kosten rekenen als ze die extra capaciteit (waar ze al dik extra voor betalen) daadwerkelijk gaan gebruiken?
Kijk maar eens in Vlaanderen of Noorwegen. Je kan gewoon naar de pieken kijken en daar een gemiddelde van trekken. En dan achteraf per maand in rekening brengen (dat is het mooist) of per jaar ofzo. Je kan van alles verzinnen.

BV die 2 EV's opladen: dat lukt je een deel van het jaar met die 30 panelen, en een deel van het jaar zul je dan pieken van bv 11.000 Watt hebben. Zou mooi zijn als je dan in de mooie zonnemaanden minder betaald voor gebruik van je netaansluiting dan in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Oilman schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Inbedrijfstelling was hier gewoon afdoende voor subsidie. Installatie kwaliteit staat zonder enige twijfel 3 niveau's hoger dan wat de gemiddelde installateur oplevert, dus ik kan mezelf nog gewoon in de spiegel aankijken.
In principe gaat het inderdaad vooral om die inbedrijfsstelling, maar ik heb het hier in de buurt geprobeerd, maar de enigen die de inbedrijfsstelling wilde doen zonder de installatie vroegen er het halve subsidiebedrag voor. Als je wat betere connecties hebt zal dat best goedkoper kunnen, maar ze zitten er ook niet echt op te wachten (alhoewel het er op lijkt dat ze met de huidige onduidelijkheid ze vanzelf weer tijd over gaan houden)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Oilman schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Niet een noodkreet om geld los te peuteren, maar om te zorgen dat we met de tijd mee gaan. De netbeheerders zijn extreem gereguleerd, ACM bepaald de maximale tarieven, kortom ze kunnen hun eigen bedrijfsvoering niet echt voeren. Als iedereen morgen een laadpaal plaatst en er om 1800 een EV aanhangt, dan gaat het licht uit in Nederland. De netbeheerders doen er alles aan om te voorkomen dat dat gebeurd.
Alleen moeten ze hun pijlen dan eens richten op de regering die de noodzakelijke uitbreiding al jaren beperkt. De netbeheerders riepen heel wat jaren geleden al dat ze meer wilden/moesten investeren. En nu blijkt dat dat echt noodzakelijk was, gaan ze de consument aanpakken :?
Zowel consumenten en bedrijven zijn uiteindelijk alleen te sturen met financiële prikkels. Dat is immers ook waarom iedereen die PV panelen op het dak heeft liggen, duurzaam doen is een fijn extra argument, maar bij 99% draait het uiteindelijk om de Euro's.
Tuurlijk, maar dan moet je wel met logische prikkels komen. En dus niet eerst een paar jaar vol inzetten op zonnepanelen/WP en EVs, om dan nu plotseling 180 graden om te draaien en de boel zo veel mogelijk af te remmen/weer terug te draaien.

Uiteindelijk blijft het echte probleem nog steeds het gebrek aan planning en sturing van de regering. Die zouden moeten zorgen voor regelgeving, subsidiëring en sturing gebaseerd op een meerjarenplan. Want nu heb je enerzijds salderen om PV te bevorderen en subsidies voor EVs en warmtepompen maar tegelijkertijd boetes van de leveranciers om dat af te remmen en nu de energiebeheerder die boetes wil opleggen aan de mensen die al vol meedoen met de gevraagde transitie.

Daarmee is de stelling van dit topic dus ook 180 graden gedraaid en kun je je veel beter af gaan vragen wil er nu nog wel PV wil.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kalentum schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:39:
[...]

Kijk maar eens in Vlaanderen of Noorwegen. Je kan gewoon naar de pieken kijken en daar een gemiddelde van trekken. En dan achteraf per maand in rekening brengen (dat is het mooist) of per jaar ofzo. Je kan van alles verzinnen.
Dat kan zeker, maar dat is wat anders dan wat de heer Slootweg voorstelt.
Hij wil een verdubbeling van de netwerkkosten bij een bepaald aantal eh... ja, wat eigenlijk? Dat mist in zijn betoog.
BV die 2 EV's opladen: dat lukt je een deel van het jaar met die 30 panelen, en een deel van het jaar zul je dan pieken van bv 11.000 Watt hebben. Zou mooi zijn als je dan in de mooie zonnemaanden minder betaald voor gebruik van je netaansluiting dan in de winter.
Benieuwd hoe hij dat voor zich ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:53:
[...]

Salderen staat dus op de nominatie om per 1/1/2027 te verdwijnen. In de politiek is nu het standpunt onder sommigen; dat dan ook terugleverkosten niet meer zouden mogen.

De vereniging van energieleveranciers heeft al gezegd dat ze niet garanderen dat die kosten dan verdwijnen (tenzij wettelijk verboden, maar dan verpakken ze dat vast in de tarieven).

Het wordt nu dus de 'sport' om eigen verbruik te regelen. Iedere kWh die je teruglevert gaat geld kosten. Dus bekijk of je inderdaad op kan wekken als je aan het koken bent (let dus op de oriëntatie van je panelen).

Ik heb 11 panelen op het zuiden, en daar zit een onbalans; overdag wekken we op maar zijn we niet thuis, 's avonds zijn we thuis maar wekken we weinig op.

Onze installatie club geeft aan dat even wat panelen van het zuiden afhalen & anders oriënteren een hoop gaat kosten.

Ik reken me een ongeluk op dit moment; we waren bezig met voorbereidingen voor een warmtepomp, daarom ook een wat ruimer bemeten PV installatie. Bij Essent (onze leverancier) gaat dat nu behoorlijk wat kosten.

Plannen voor de warmtepomp gaan nu even onhold, we gaan ons verdiepen in een thuisaccu. Om de onbalans te fixen komen we waarschijnlijk 2 stopcontact setups bij (oost/west), en het zou weleens kunnen zijn dat we de omvormer op het zuiden om de dag uit gaan zetten in de zomer |:( (het ding is niet softwarematig af te remmen).

stop met rekenen en regel zsm die warmtepomp. er is nog 3 jaar salderen dus tot dan sws kassa. hoe t verder gaat kun je daarna wel weer zien.

een wp bespaard sowieso. een accu niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Fr33z schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:22:
[...]

stop met rekenen en regel zsm die warmtepomp. er is nog 3 jaar salderen dus tot dan sws kassa. hoe t verder gaat kun je daarna wel weer zien.

een wp bespaard sowieso. een accu niet.
Een WP bespaart inderdaad, ongeacht of je panelen hebt.

In de praktijkvoorbeelden zie ik:

1.450m3 aardgas naar 3.150kWh stroom (eigen situatie)
2.000m3 aardgas naar 4.000kWh stroom (situatie van ex-collega)
1.100m3 aardgas naar 2.300kWh stroom (jaren '70 hoekwoning met Jaga convectoren)

Dus ruwweg een halvering van de verwarmingskosten.
Moet je wel een goede deal voor de warmtepomp zien te krijgen, er zijn nog steeds bedrijven die denken dat ze gouden kraantjes leveren.

Bedenk ook dat een deel van de kosten (vloerverwarming aanleggen, isoleren, LTV-convectoren plaatsen) éénmalig is en ook extra comfort levert. Dat hoeft bij vervanging over 15 jaar niet opnieuw.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 31-05-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:34:
[...]

Een WP bespaart inderdaad, ongeacht of je panelen hebt.
Op basis van de huidige kosten voor energie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

jadjong schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:04:
[...]

De verhouding tussen aardgas en stroom is vrijwel altijd redelijk gelijk geweest.

Alleen met de crisis rond de inval in Oekraïne is dat wat uit verhouding geweest.

Als stroom duurder wordt, wordt aardgas doorgaans ook duurder.

In 2018 betaalde ik €0,24 voor een kWh stroom en €0,65 voor een kuub aardgas.
Nu betaal ik €0,28 voor stroom en (als ik nog gas had) €1,23 voor gas.

Stroom is dus 4 cent duurder geworden en aardgas bijna verdubbeld.

Heel veel goedkoper zal aardgas ook niet meer worden, aangezien de energiebelasting op aardgas al €0,705 is, wat hoger is dan wat ik in 2018 all-in voor een m3 gas betaalde.

[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 31-05-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
jadjong schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:04:
[...]

en op basis van die van 5 en 10 jaar geleden etc. ook. Wat wil je hier nou mee zeggen? meer afwachtende houding aannemen vanwege onzekere toekomst? verschil gas- en elektriciteitsprijs is al heel erg lang ongeveer factor 3 in NL. Nu hebben we al jaren dat de energiebelasting op aardgas omhoog gaat en die op elektra niet/minder. Dus het verschil is groter geworden. Er gaat geen situatie komen waarbij aardgas ineens weer veel goedkoper wordt of stroom heel veel duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 31-05-2024 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het verschil was idd. heel lang een factor 3 of groter per kWh, d.w.z. stroom was meer dan 3 x duurder dan gas.
Op dit moment (en in toekomst?) is de factor duidelijk kleiner dan 3, dus het verschil wordt waarschijnlijk kleiner. - Voor zover ik kan zien is 1 kWh stroom ca. 2,5 keer duurder dan 1 kWh gas (1 jarig contract incl. belastingen)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
dunklefaser schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:50:
Het verschil was idd. heel lang een factor 3 of groter per kWh, d.w.z. stroom was meer dan 3 x duurder dan gas.
Op dit moment (en in toekomst?) is de factor duidelijk kleiner dan 3, dus het verschil wordt waarschijnlijk kleiner. - Voor zover ik kan zien is 1 kWh stroom ca. 2,5 keer duurder dan 1 kWh gas (1 jarig contract incl. belastingen)
? ik zie stroom voor 0,30 eur per kwh en gas voor 1,20 eur per m3. das een factor 4 in mijn beleving.., en laat t nou zo zijn dat men meestal 1 m3 vervangt door 2 kwhs als je naar een warmtepomp gaat. Tadaa, per 1000 m3 gas bespaar je ineens 600 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Fr33z Het gaat om de prijs per kWh! - ik heb dit ook 3 x aangegeven.
Je mag dit van mij uit ook per kJ of MJ omrekenen.
Just my 2 pWh

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 01-06-2024 18:44 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
Fr33z schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:20:
Tadaa, per 1000 m3 gas bespaar je ineens 600 euro.
Ga aan de veilige kant zitten: 500 euro per jaar besparing, wat kost een beetje WP tegenwoordig?

Als je vloerverwarming en andere investeringen moet doen zie ik geen businesscase, zit je zo aan 10k totaal met een hoge TVT.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:22
hoevenpe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Ga aan de veilige kant zitten: 500 euro per jaar besparing, wat kost een beetje WP tegenwoordig?

Als je vloerverwarming en andere investeringen moet doen zie ik geen businesscase, zit je zo aan 10k totaal met een hoge TVT.
Alleen bespaar je daar bovenop ook nog minstens 500/jaar aan andere kosten.
- vastrecht gas
- vaste kosten energieleverancier gas
- afschrijving cv-ketel
- onderhoud cv-ketel

En kun je met zonnepanelen die benodigde kWh's nog veel voordeliger produceren dan wanneer je ze bij de energieleverancier in moet kopen. Gas kun je niet zelf voordelig produceren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:15
hoevenpe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Geen/nauwelijks onderhoud
Permanente temperatuur binnen, veel comfort
Weten dat je je houd aan de klimaatafspraken van parijs (70%co2 besparing)
Door salderen een negatieve energierekening ( en daardoor alles al dik terugverdiend, we zijn tweakers toch? Dus voor 15k was ik klaar)
Geen eng gas meer in huis ( hou de explosies eens bij, of de mensen die stikken door co…. is niet gezond)

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:05
Lol, jaren 50 all over again _O-
Neemt niet weg dat ik ook al geruime tijd aan het wachten ben op de netbeheerder voor het verwijderen van de gasmeter/huisaansluiting.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:15
marcelcee schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Lol, jaren 50 all over again _O-
Neemt niet weg dat ik ook al geruime tijd aan het wachten ben op de netbeheerder voor het verwijderen van de gasmeter/huisaansluiting.
Hold my beer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JavmRxouFK3sVDx9Zxpwba8Ldls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OinfNcI2PTE9106HJSK4ZDJf.jpg?f=user_large

Heb er meer, vooral het idee dat je een nummer word en geen persoonlijk contact met de kolenboer werd als neg. gezien. ( wbt dat nummer hebben ze natuurlijk gelijk!)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 17:42
natural colour schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:34:

Genoemde huizen huizen moeten ook nog investeren in vloer en dak isolatie, nieuwe kozijnen met triple-glas (overal zit kamerbreed glas!) en een warmtepomp met nieuwe lage temperatuur radiatoren/ vloerverwarming.
Ik betwijfel dat die laatste investeringen bij huidige verkoop zóveel meerwaarde aan het huis geven.
Ik moet helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik ook niet, maar heb het toch gedaan, zonnepanelen dan, de rest (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
BlueTooth76 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Even een bump gezien de nieuwswaarde.

Nu wat later na het eerdere bericht van Enexis, heeft de ACM in zijn definitieve netcongestiemaatregelen de deur open gezet voor het hanteren van verschillende tarieven voor verschillende verbruikers.

Richtlijn is hier te vinden:
https://www.acm.nl/nl/pub...efstructuur-elektriciteit

Tweakers meldt het volgende erover:
Tot slot heeft de ACM een richtlijn voor netbeheerders opgesteld om netwerkkosten variabel te kunnen vaststellen. Die moeten netbeheerders vervolgens zelf uitwerken. "De ACM beoordeelt aanpassingen die positief scoren op de uitgangspunten in beginsel positief", zegt de toezichthouder. Het gaat dan onder andere om verschillende tarieven van kleine verbruikers met een aansluiting van 3x25A. In de komende jaren zijn er volgens de ACM meer maatregelen nodig om flexibel gebruik van het stroomnet te stimuleren. De nieuwe voorstellen moeten daarop voorsorteren.
Het ACM stelt dat er geen sprake is van discriminatie tussen verschilllende gebruikers, an sich logisch, maar dit kan je dus ook gebruiken binnen 1 tariefdrager (3x25A):
het non-discriminatiebeginsel heeft drie elementen: (1) netgebruikers moeten gelijk
worden behandeld als zij gelijk zijn, (2) een verschil in behandeling tussen netgebruikers is mogelijk als
dit objectief is en verband houdt met een door de Europese energiewetgeving nagestreefd doel en (3)
het verschil in behandeling dient evenredig te zijn om dat doel te bereiken. Tarieven moeten
kostenreflectief zijn, waarbij de werkelijke kosten van netbeheerders het vertrekpunt zijn. De tarieven
weerspiegelen dus de kosten die de netbeheerder maakt. Op basis daarvan is het mogelijk en nodig om
verschillende tarieven te hanteren voor verschillende netbeheerdersdiensten en verschillende (groepen)
netgebruikers.
Het ACM ziet aanleiding om de tariefdragers en/of de verhouding ertussen aan te passen. Oftewel een ander tarief voor grotere (piek)verbruikers.
De ACM ziet in het bovenstaande aanleiding om het gebruik van de verschillende tariefdragers te
verbeteren. Uitgangspunt moet wat de ACM betreft zijn dat voor de verschillende type verbruikers op
verschillende spanningsniveaus zoveel mogelijk dezelfde tariefdragers worden gehanteerd. Gezien de
verschillende kostendrijvers zou daarbij in ieder geval een of meerdere op capaciteit gebaseerde (kW)
tariefdragers en een op volume gebaseerde (kWh) tariefdrager moeten worden gebruikt. Het doorvoeren
van een van de positief beoordeelde aanpassingen uit het vorige hoofdstuk kan een goede gelegenheid
zijn om ook de tariefdragers en/of de verhouding daartussen aan te passen.12
Dit bevestigt voor mij toch wel een beetje mijn gevoel wat ik al had bij het bericht van Enexis en wat vd Bron eerder gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
Ophidian schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:02:
Het ACM ziet aanleiding om de tariefdragers en/of de verhouding ertussen aan te passen. Oftewel een ander tarief voor grotere (piek)verbruikers.
Maar dat heeft toch geen effect op PV bezitters? Je panelen zullen de piek niet hoger maken, hooguit iets dempen.

Lullig voor mensen met een warmtepomp en EV, dat wel. Denk je duurzaam te zijn, betalen zal je...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@hoevenpe Een capaciteitstarief kan ip twee kanten op werken, dus sluit ik niet uit. Meer betalen als je 7kW teruglevert ipv 3kW.

Was ook aanvullend op de discussie eerder over het feit dat de ACM de tarieven bepaald. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:28:
[...]

Maar dat heeft toch geen effect op PV bezitters? Je panelen zullen de piek niet hoger maken, hooguit iets dempen.

Lullig voor mensen met een warmtepomp en EV, dat wel. Denk je duurzaam te zijn, betalen zal je...
je bent niet per definitie een piekverbruiker met EV en warmtepomp. Alleen als je die ook daadwerkelijk tegelijk in pieken inzet.
als je gewoon in staat bent goed te spreiden zal het wel meevallen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste