flaskk schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:43:
Hoe zit het met salderen als je einde van de dag alle energie die je die dag hebt opgewekt al verbruikt hebt?
Ik zit namelijk aan te denken om 6 tot 8 paneeltjes op mijn dak te knallen, we gaan elektrisch koken, quooker, elektrische boiler en een ev.
Salderen staat dus op de nominatie om per 1/1/2027 te verdwijnen. In de politiek is nu het standpunt onder sommigen; dat dan ook terugleverkosten niet meer zouden mogen.
De vereniging van energieleveranciers heeft al gezegd dat ze niet garanderen dat die kosten dan verdwijnen (tenzij wettelijk verboden, maar dan verpakken ze dat vast in de tarieven).
Het wordt nu dus de 'sport' om eigen verbruik te regelen. Iedere kWh die je teruglevert gaat geld kosten. Dus bekijk of je inderdaad op kan wekken als je aan het koken bent (let dus op de oriëntatie van je panelen).
Ik heb 11 panelen op het zuiden, en daar zit een onbalans; overdag wekken we op maar zijn we niet thuis, 's avonds zijn we thuis maar wekken we weinig op.
Onze installatie club geeft aan dat even wat panelen van het zuiden afhalen & anders oriënteren een hoop gaat kosten.
Ik reken me een ongeluk op dit moment; we waren bezig met voorbereidingen voor een warmtepomp, daarom ook een wat ruimer bemeten PV installatie. Bij Essent (onze leverancier) gaat dat nu behoorlijk wat kosten.
Plannen voor de warmtepomp gaan nu even onhold, we gaan ons verdiepen in een thuisaccu. Om de onbalans te fixen komen we waarschijnlijk 2 stopcontact setups bij (oost/west), en het zou weleens kunnen zijn dat we de omvormer op het zuiden om de dag uit gaan zetten in de zomer

(het ding is niet softwarematig af te remmen).
Het is idioot. We moeten van het gas af, moeten van benzine af. Iedere stap daarin kost energie, op een net wat niet juist meer gedimensioneerd is, en wij moeten overal voor opdraaien . . .
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '