Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:13
Laatst reed ik door de straat waar mijn ouders gewoond hadden, (niet energie zuinige) rijtjeswoningen uit begin jaren zeventig.
Het viel mij direct op hoe weinig huizen een PV installatie op het dak hebben, het dak bied ruimte aan voor 17-19 panelen, zonder dakraam of pijpjes en volledig op het zuiden.

Waarom zijn er niet méér huizen -met gunstige daken- voorzien van panelen? is het de WAF factor? is het omdat de bewoners nú pas gaan rekenen? is het omdat een groot bedrag betalen meer afschrikt dan x maandelijkse betalingen van de E en Gas rekeningen opgeteld?
De investering is niet zelden de reden, er moet wél pakweg 6500 euro (ex subsidie) in de la liggen.
Die €6500,= is anno 2022 wel flink hoger... 10K ?

Genoemde huizen huizen moeten ook nog investeren in vloer en dak isolatie, nieuwe kozijnen met triple-glas (overal zit kamerbreed glas!) en een warmtepomp met nieuwe lage temperatuur radiatoren/ vloerverwarming.
Ik betwijfel dat die laatste investeringen bij huidige verkoop zóveel meerwaarde aan het huis geven.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jaren lang het-zit-mijn-tijd-wel-uit argument gebruikt en er zelf in gaan geloven? daarnaast is jaren lang de grootsmogelijke onzin versprijd en werden mensen met iets meer dan een gemiddeld aantal panelen en/of een wp namen totaal voor gek verklaard door de buren. (dat heb ik zelf meegemaakt) Het is niet makkelijk om dat achter je te laten en toe te geven dat de buurman met de panelen toch gelijk had, maar het merendeel woond gewoon met zijn kop in het zand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 16:31
Meestal kwestie van geld: zoals je zelf al aangeeft, je moet wel een flink bedrag over hebben. En als je hebt, geef je het dan uit aan isolatie, PV, warmtepomp, Tesla... Meestal was de elektra rekening niet de grootste kostenpost, dus PV is echt als je geld over hebt, isolatie is vaak eerder nuttig. Als je gasketel bijna "op" is, stop je het geld misschien in een hybride warmtepomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Korte termijn versus lange termijn kosten.
Dezelfde reden waarom abonnementen voor van alles zo geaccepteerd zijn. Men geeft liever elke maand (te) veel uit dan een X een groot bedrag en daarna maandelijks minder.

Zeker met alle subsidies/leningen/huurkoop/etc opties is het niet hebben van zonnepanelen op een geschikt dak gewoon niet uit te leggen. Net als nieuwbouw projecten met 3-4 van die schaampaneeltjes…

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-05 21:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Een groot deel van de mensen heeft geen flauw idee hoe de energierekening er inhoudelijk uit ziet, het bespaar vraagstuk vind men al lastig laat staan dat men een ROI kan maken van PV of andere maatregelen. Men is helemaal niet bezig hoe men de vaste lasten inflatie bestendig kan maken. Dat vergeten wij vaak in onze tweakers bubble ;)

Sinds 2012 ben ik mijn keuzes al aan het verdedigen op verjaardagen, nu sinds een jaar is men ineens geïnteresseerd.

De jaren daarvoor waren het vooral beren op de weg en was de nieuwe keuken, badkamer, jaren 30 woning of vakantie belangrijker.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 28-08-2022 11:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:38

Onbekend

...

Het gaat gewoon om geld, tijd, prioriteit en beschikbaarheid van materiaal en personeel.
En daarnaast kijken mensen eerst naar de snelle terugverdientijden zoals LED-verlichting, en pas later naar de duurdere investeringen.

Bij mijzelf was het prioriteit om eerst achterstallig onderhoud aan te pakken, en daarna (of zelfs tegelijkertijd) te isoleren. Ik ben daarvoor meerdere keren het dak op geweest en zonnepanelen hadden dan hinderlijk in de weg gelegen. Dit jaar heb ik een WTW-unit geplaatst en als de afwerking klaar is ga pas ben ik echt bezig met plannen om komend jaar (of het jaar daarna) zonnepanelen te laten leggen.

Bij veel mensen thuis zie je aan de buitenkant niets, terwijl er toch heel wat gebeurt. En sommige mensen zijn geschrokken van de prijs van een offerte om zonnepanelen te leggen en wachten daarom nog een paar jaar. :Y)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Ik ken een aantal mensen die toch mee willen doen, maar wegens geldgebrek in zee gaan met partijen die 'gratis' zonnepanelen leggen, in ruil voor de opbrengst de eerste 5-10 jaar ofzo. Daarna gaat het ze zelf pas wat opbrengen. Bizar. De VVE waar ik hiervoor woonde, was ook een dergelijke constructie aangepraat op het dak van een appartementencomplex. Ging gelukkig niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Onbekend schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:58:
Het gaat gewoon om geld, tijd, prioriteit en beschikbaarheid van materiaal en personeel.
En daarnaast kijken mensen eerst naar de snelle terugverdientijden zoals LED-verlichting, en pas later naar de duurdere investeringen.

Bij mijzelf was het prioriteit om eerst achterstallig onderhoud aan te pakken, en daarna (of zelfs tegelijkertijd) te isoleren. Ik ben daarvoor meerdere keren het dak op geweest en zonnepanelen hadden dan hinderlijk in de weg gelegen. Dit jaar heb ik een WTW-unit geplaatst en als de afwerking klaar is ga pas ben ik echt bezig met plannen om komend jaar (of het jaar daarna) zonnepanelen te laten leggen.

Bij veel mensen thuis zie je aan de buitenkant niets, terwijl er toch heel wat gebeurt. En sommige mensen zijn geschrokken van de prijs van een offerte om zonnepanelen te leggen en wachten daarom nog een paar jaar. :Y)
Dat is ook een veel gehoorde, wij wacht wel even want de techniek gaat voorruit en dan wordt het goedkoper.

Here we are, de koopjes in pv land zie je niet meer (ook niet 2dehands) warmtepompen zijn niet meer te krijgen en de prijzen zijn fors gestegen.

Huishoudens zetten wel wat stapjes maar vaak is het nog gerommel in de marge.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:51
natural colour schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:34:
Laatst reed ik door de straat waar mijn ouders gewoond hadden, (niet zuinige) rijtjeswoningen uit begin jaren zeventig.
Het viel mij direct op hoe weinig huizen een PV installatie op het dak hebben, het dak bied ruimte aan voor 17-19 panelen, zonder dakraam of pijpjes en volledig op het zuiden.

Waarom zijn er niet méér huizen -met gunstige daken- voorzien van panelen? is het de WAF/ HAF factor? is het omdat de bewoners nú pas gaan rekenen? is het omdat een groot bedrag betalen meer afschrikt dan x maandelijkse betalingen van de E en Gas rekeningen opgeteld?
De investering is niet zelden de reden, er moe(s)t wél pakweg 6500 euro (ex subsidie) in de la liggen.
Die €6500,= is anno 2022 wel flink hoger... 10K ?

Genoemde huizen huizen moeten ook nog investeren in vloer en dak isolatie, nieuwe kozijnen met tripleglas (overal zit kamerbreed glas!) en een warmtepomp met nieuwe lage temperatuur radiatoren/ vloerverwarming.
Ik betwijfel dat die laatste investeringen bij huidige verkoop zóveel meerwaarde aan het huis geven.
In zo’n straat/huis wonen mijn ouders ook. En het antwoord is simpel: ze hebben er simpelweg geen geld voor.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

VidaR-9 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

In zo’n straat/huis wonen mijn ouders ook. En het antwoord is simpel: ze hebben er simpelweg geen geld voor.
Geen geld voor of het er niet voor hebben, je kan ook een keer niet op vakantie, hoewel die situatie met de huidige energieprijzen en inflatie wel anders zal zijn inderdaad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54
@VidaR-9 Geen geld hebben is voor velen een keuze (Maar zeker niet alle!!) ... Iets met ... Auto... Enorm gat waar geld met sloten tegelijk in gaat... maar er wordt geen seconde over nagedacht.

Een 2e kan er ook wel bij... Want het OV is kak...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

VidaR-9 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

In zo’n straat/huis wonen mijn ouders ook. En het antwoord is simpel: ze hebben er simpelweg geen geld voor over gehad.
ftfy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

revolution-nl schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:50:
Een groot deel van de mensen heeft geen flauw idee hoe de energierekening er inhoudelijk uit ziet, het bespaar vraagstuk vind men al lastig laat staan dat men een ROI kan maken van PV of andere maatregelen. Men is helemaal niet bezig hoe men de vaste lasten inflatie bestendig kunnen maken. Dat vergeten wij vaak in onze tweakers bubble ;)

Sinds 2012 ben ik mijn keuzes al aan het verdedigen op verjaardagen, nu sinds een jaar is men ineens geïnteresseerd.

De jaren daarvoor waren het vooral beren op de weg en was de nieuwe keuken, badkamer, jaren 30 woning of vakantie belangrijker.
Zo herkenbaar hé, hoewel ik 1-3 enkele wel heb kunnen overtuigen de laatste jaren, maar zelfs nu als ik over gas begin dat ze moeten oppassen snappen ze niet eens de prijs, "oh ja ik weet niet wat ik nu betaal voor gas"

Alleen in de maand weten ze.

Voor pv zijn de excuses vaak:

Mijn dak is niet geschikt
Je krijgt toch niets meer terug voor je stroom
Ik betaal maar 120,- in de maand joh
Dat verdien je nooit terug
Ik vind die dingen lelijk op je dak
Moet wel eerst investeren

Wij hebben ze sinds 2012 waar ik begon met een experiment van een paneeltje of 10 (100W) en destijds waren er al wat buren die riepen dat ze dat ook wilden, echter hebben die dat nu nog niet. 2 huizen verder in mijn rij wel terwijl dat 180 graden zuid is en meesten vrij van schaduw. Maar zoals hierboven gezegd, er komt sneller een dakkapel op het al 400m3 huis dan pv. 8)7

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 16-05 19:12

Zenix

BOE!

Geld inderdaad, maar veel mensen denken ook dat je alleen maar panelen moet nemen voor je eigen gebruik en denken dus ook bij een laag verbruik dat het geen zin heeft. Vervolgens heb je ook nog adviseurs van pv die het systeem maken op basis van gebruik. De ontwetendheid is binnen de branch ook groot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 23:39
Vergeet ook de media niet. Als ik mensen erover spreek, dan krijg je te horen: ja maar je krijgt nu al niets meer voor terug toch? Of ze gaan iets aanpassen met salderen?

Het hele begrip kWh, salderen en teruglever vergoeding snappen ze niet. En als ze dan voor een prijskaartje staan van 4 a 5000 euro haken ze snel af. Want ze begrijpen het hele plaatje gewoon niet.

Als je vraagt wat ze voor elektra betalen dan krijg je het maand bedrag te horen.

De hele opbouw van een energie rekening snappen de meeste mensen gewoon niet. Die kijken alleen naar een maand bedrag.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Rol-Co En blijkbaar gaat iedereen binnen 5 jaar verhuizen... dus willen ze niet investeren...
(Maar inderdaad wel in die dakkapel)

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 28-08-2022 11:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Moet ik er ook nog bij zeggen dat er veel ouderen zijn met een oud contract die nog helemaal niet veel betalen, dat zijn de niet overstappers eigenlijk.
En een aantal die een 3 of 5 jarig contract hebben dus nog oude prijs betalen, die gaan het over een tijdje pas merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Yamy_Daffy schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:17:
Vergeet ook de media niet. Als ik mensen erover spreek, dan krijg je te horen: ja maar je krijgt nu al niets meer voor terug toch? Of ze gaan iets aanpassen met salderen?

Het hele begrip kWh, salderen en teruglever vergoeding snappen ze niet. En als ze dan voor een prijskaartje staan van 4 a 5000 euro haken ze snel af. Want ze begrijpen het hele plaatje gewoon niet.

Als je vraagt wat ze voor elektra betalen dan krijg je het maand bedrag te horen.

De hele opbouw van een energie rekening snappen de meeste mensen gewoon niet. Die kijken alleen naar een maand bedrag.
Precies dat, maar ze weten wel precies dat de komkommers bij de dirk goedkoper zijn dan de AH. Met energie krijg je een verhaal ik betaal maar 120 voor gas en licht (tuin met glas op zuid dus weinig gas en met zijn 2e)
Als je dan zegt dat het alsnog 1440,- per jaar is krijg je zoiets van " maar ik kreeg nog 300,- terug afgelopen keer"

Tja dan kan ik uit gaan leggen dat dit komt door de teruggave energiebelasting en je te hoge maandbedrag maar die moeite steek ik er al niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Er is nog een wereld te winnen aan fatsoenlijke informatie die ook begrijpelijk is voor de gemiddelde consument.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Yep hier ook, 10 jaar geleden begonnen met 2500Wp (nu 8780Wpmet provinciale subsidie, lacherig werd er gezegd dat verdien je nooit terug en weet ik niet allemaal. Ondertussen hebben verschillende toch de stap genomen en nu ga ik alles weg doen en 14400 nieuw plaatsen (waarschijnlijk binnen een jaar terugverdiend) en begint het weer opnieuw.
Hetzelfde met de warmtepompboiler en warmtepomp, lachen en vezels te duur maar als ik zeg dat ik een negatieve energierekening van -€300,- heb betrekken de gezichten, priceless.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:52

3DDude

I void warranty's

De afbouw van de salderingsregeling wordt uitgesteld naar 1 januari 2025

Ik krijg; Als ik meer teruglever dan zelf gebruik (dus na het salderen) heel weinig voor een kwh (bij mij 9 cent per kwh - oxxio)

Salderen is dat wegstrepen: verbruik 1 kwh - wek 1 kwh op = u betaald niks.
En als dat weg valt; is je businesscase niet meer rond te maken.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Wij hebben sinds begin 2021 pv op het dak liggen. Heb er ook 2 a 3 jaar over moeten doen om mijn eigen vrouw ervan te overtuigen.

Haar tegen argument was altijd we betalen maar 50 euro per maand en het ziet er niet uit.

Nu is ze wel helemaal om en adviseert zelfs vrienden om eraan te beginnen. Maar het spreekwoordelijke kwartje moet eerst vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:53
Hier kantelt het, ouders en schoon ouders ook aan de panelen. Terwijl ze altijd in de modus het-zal-mijn-tijd-wel-duren zaten. Wij lopen in de vriendengroep zelfs een beetje achter met minder wp en nog geen warmtepomp.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
@3DDude Je maakt nu precies de fout die iedereen waar dit topic over gaat maakt...
Niet verder kijken dan je neus lang is. Geen correcte ROI maken.

Dat Oxxio 9ct geeft betekent niet dat elke leverancier dat doet.

(En zelfs tegen 9 cent kan ik de business case maken met lever tarief 1 euro...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

revolution-nl schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:09:
Geen geld voor of het er niet voor hebben, je kan ook een keer niet op vakantie, hoewel die situatie met de huidige energieprijzen en inflatie wel anders zal zijn inderdaad.
Ook al ga je niet op vakantie, kan het alsnog een flinke investering zijn voordat je voldoende panelen kan aanschaffen die bij jouw verbruik passen.
En niet vergeten dat nu de overheid ook flink subsidieert, dus de lat ligt (mede daardoor) simpelweg stukken lager. Wanneer de subsidie ophoudt, zul je zien dat de interesse ook weer weg ebt. Tenzij de prijzen laag genoeg zijn (en de prijzen vergelijkbaar zijn als met de subsidie).

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 28-08-2022 11:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jrrooster
  • Laatst online: 05-05 09:29
sinds 2011 heb ik zelf mijn eerste set pv op het dak geïnstalleerd (12x230WP) en op elke verjaardag vragen mensen mij hoe het werkt en wat het oplevert. Elke verjaardag moet ik zelfde vertellen, en dat het mij mega veel geld heeft opgeleverd (inmiddels nu z’n 40K!!)en dat je het zeker er binnen 3-5 jaar er uit hebt(misschien zelfs al wel direct, omdat je huis ook direct in waarde stijgt ). Als ik dan het hele verhaal verteld hebt is standaard hun reactie: “ik geloof het toch niet helemaal” of “ hoe weet je zeker dat je zoveel voor je stroom krijgt” of “stroom kan toch niet terug stromen” of “ wij gaan liever eerst op vakantie” of “ja, maar als omvormer stuk gaat is je hele investering weg” of “ik doe dat pas later” of “je opgewekte stroom is niks waard” of “jij kan heel veel belasting gaan betalen want de overheid ziet jou als energiebedrijf” ect. Ect
Werkelijk waar, mensen willen het gewoon niet snappen.

In middels 4 jaar geleden verhuist naar een andere grotere woning en zelf heel veel zitten uitzoeken en investeren.
Nu: 9.500Wp pv
Zonneboiler 36HP met 300L boiler met koppeling VloerVW
4 x warmtepomp airco
Houtkachel
Alles zelf geïnstalleerd om de TVT zo laag mogelijk te houden.
Voorschot energie min 100 euro

En nu krijg ik plots allemaal appjes van al die mensen en collega’s over hoe ik het gedaan heb en snappen er niks van dat ze zo veel voorschot moeten betalen en dat ze zelf geen offerte meer krijgen of hele dure voor pv systemen en of ik nog 1 keer wil uitleggen hoe ik het heb gedaan…..Mijn antwoord: sorry, je hebt de boot gemist.

[ Voor 16% gewijzigd door jrrooster op 28-08-2022 12:13 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:42

PB-powell

Mr. Laziness

Er zijn zat redenen waarom mensen geen pv installatie hebben of willen. Het gros heeft het geld niet of er niet voor over, een deel is onwetend en sommige vinden het niet mooi.
Je moet niet vergeten dat de tweakers bubbel hier absoluut niet representatief is voor de rest van Nederland. Voor velen is een investering van 5-6k gewoon ontzettend veel geld en is niet een keer minder op vakantie maar gewoon 2-3 jaar geen vakantie.
En tot slot is het niet jouw geld of jouw beslissing

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Met gasprijzen die al boven de 3 euro (kunnen) liggen, gaat er wellicht bij meer mensen een lichtje branden om actie te gaan ondernemen, whatever welke duurzaamheidsstap je ook neemt.

Voor de mensen die echte armoede hebben, kan helaas zelf een voor velen spotgoedkope duurzaamheidslening niet te betalen zijn. Die groep is echt groeiend. Die hebben niet de boot gemist, maar waren vaak (niet altijd) niet in staat om überhaupt die boot te nemen. Het ontbreek bij een (groot) deel van die doelgroep ook aan informatie inzicht om het te kunnen doen of laten doen.

Edit: @PB-powellWat een toeval dat we gelijk posten. We moeten echt oppassen dat we als Tweakers niet het universum zijn, het is een voorrecht dat we in een bepaalde wieg lagen en bepaalde capaciteiten meekregen en verder konden ontwikkelen.

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 28-08-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

route99 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:54:
Met gasprijzen die al boven de 3 euro (kunnen) liggen, gaat er wellicht bij meer mensen een lichtje branden om actie te gaan ondernemen, whatever welke duurzaamheidsstap je ook neemt.

Voor de mensen die echte armoede hebben, kan helaas zelf een voor velen spotgoedkope duurzaamheidslening niet te betalen zijn. Die groep is echt groeiend. Die hebben niet de boot gemist, maar waren vaak (niet altijd) niet in staat om überhaupt die boot te nemen. Het ontbreek bij een (groot) deel van die doelgroep ook aan informatie inzicht om het te kunnen doen of laten doen.
Vergeet alleen niet dat die hoge gas prijzen pas van dit jaar zijn. Niemand kon dat voorspellen en zich daarop voorbereiden. Nu zit je beetje met kip-ei verhaal dat men te laat is en geen geld meer heeft, terwijl ze hiermee juist het geld dat nu moeten uitgeven hadden kunnen besparen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik leef in het buitengebied. Heel veel boeren hebben zonnepanelen op de schuren hier. Nu past er niets meer bij, maar vele hebben wel die investering gedaan.

Nu vroeg ik laatst aan een bekende met een mega schuur, waarom heb jij je schuur niet volgelegd 3 jaar geleden. Nou hij had er eens aan gerekend, en het kan helemaal niet uit. Ik vroeg toen of al die boeren een verkeerde keus had gemaakt, en hij de juiste. Stilte natuurlijk. Zo klink jij @3DDude

Ondertussen ben ik superblij met mijn 14700Wp, en warmtepomp. Binnen een jaar ongeveer 20k geïnvesteerd (ik had al 6600Wp liggen). Beste financiële beslissing van de afgelopen 5 jaar.

En nu doorpakken. 1 auto gaat de deur uit en de elektrische scooter is aangeschaft.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@PB-powell Klopt, maar ik had intussen al een "edit" geplaatst en ihmo gaat het deels daar ook mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ronald schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:18:
@Rol-Co En blijkbaar gaat iedereen binnen 5 jaar verhuizen... dus willen ze niet investeren...
Is echt wel een ding; die dakkapel zie je terug in vierkante meters gebruiksoppervlakte en levert bij verkoop direct geld op. In hoeverre je de de investering in PV terug gaat zien bij verkoop is zeer de vraag, de gemiddelde koper heeft daar geen geld of maar weinig geld voor over, met ziet het een beetje als een 'nice-to-have' dat toevallig met het huis meegeleverd wordt.

Misschien dat PV wel wat oplevert wanneer het net helpt om het energielabel een niveau hoger te tillen.
Daar wordt tegenwoordig wel wat meer op gelet.

Maar het blijft een boterzacht criterium tov die dakkapel, die levert keiharde vierkante meters op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:57
In mijn geval had ik zelf geen zonnepanelen omdat ik in een appartement woonde. Sinds een week woon ik in een grotere woning waar zonnepanelen wel een optie zijn. De vorige bewoners waren wat ouder en zagen dergelijke grote klussen niet meer zitten (ook al was hun verbruik gigantisch). Ze zeiden letterlijk: we hebben dit soort dingen laten liggen voor de volgende generatie, we zijn blij dat er nu mensen in komen die wel de energie hebben om dit aan te pakken.

Klinkt leuk natuurlijk, maar kortgezegd moet ik alle zooi weer fixen. Helaas kost dat een vermogen en dat geld zit al in de koop van de woning. Kortom, ik moet nog even sparen en ik vrees dat ik de boot heb gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ASW1 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

Is echt wel een ding; die dakkapel zie je terug in vierkante meters gebruiksoppervlakte en levert bij verkoop direct geld op. In hoeverre je de de investering in PV terug gaat zien bij verkoop is zeer de vraag, de gemiddelde koper heeft daar geen geld of maar weinig geld voor over, met ziet het een beetje als een 'nice-to-have' dat toevallig met het huis meegeleverd wordt.

Misschien dat PV wel wat oplevert wanneer het net helpt om het energielabel een niveau hoger te tillen.
Daar wordt tegenwoordig wel wat meer op gelet.

Maar het blijft een boterzacht criterium tov die dakkapel, die levert keiharde vierkante meters op.
Een huis wat geen of negatieve energierekening heeft of een huis met dakkapel waar je iedere maand 500 euro de sloot in kiepert voor de energierekening en waar geen dakruimte meer vrij is voor pv door de dakkapel.

We zullen zien welke huizen de komende jaren couranter zijn, ik heb daar wel een idee bij ;)

Als ik zie hoe enorm veel geld ik bespaar met de 10kWp PV, verwarmen met WP en de EV dan is dat gigantisch, geen energierekening geen brandstofkosten. Wanneer wij die keuzes niet hadden gemaakt hadden we er als gezin nu minder gerust bijgezeten.

We zijn bezig om voor te bereiden op einde saldering.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 28-08-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:41

Barrycade

Through the...

Die jaren 70 huizen zitten vol met types als je ouders.
Geen idee of je ouders 1e of 2e bewoners waren maar als het honkvaste mensen zijn zijn het allemaal 70-80ers. Die hebben niet echt zin om hun hele huis te verbouwen in de herfst van hun leven en denken basis een klein pensioentje en AOW laat maar, duurt mijn tijd wel.

Dit zijn van die huizen die je hier in het funda binnenkijken topic tegenkomt met groen sanitair badkamer en eikenhouten keuken.

Wat je wel ziet is dat de mensen die hierna er in komen hele huis strippen. Dus isolatie, warmtepomp, gevelreiniging, nieuwe ramen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Zenomyscus schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:01:
In mijn geval had ik zelf geen zonnepanelen omdat ik in een appartement woonde. Sinds een week woon ik in een grotere woning waar zonnepanelen wel een optie zijn. De vorige bewoners waren wat ouder en zagen dergelijke grote klussen niet meer zitten (ook al was hun verbruik gigantisch). Ze zeiden letterlijk: we hebben dit soort dingen laten liggen voor de volgende generatie, we zijn blij dat er nu mensen in komen die wel de energie hebben om dit aan te pakken.

Klinkt leuk natuurlijk, maar kortgezegd moet ik alle zooi weer fixen. Helaas kost dat een vermogen en dat geld zit al in de koop van de woning. Kortom, ik moet nog even sparen en ik vrees dat ik de boot heb gemist.
Misschien bedoel je het niet zo maar het klinkt alsof je baalt dat de vorige eigenaren geen panelen hebben gelegd van hun geld en dat jij dat nu moet doen van jouw geld? Klinkt meer alsof je nu baalt dat je niet kan profiteren van andermans investering en geld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
revolution-nl schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Een huis wat geen of negatieve energierekening heeft of een huis met dakkapel waar je iedere maand 500 euro de sloot in kiepert voor de energierekening en waar geen dakruimte meer vrij is voor pv door de dakkapel.

We zullen zien welke huizen de komende jaren couranter zijn, ik heb daar wel een idee bij ;)
Oh ik denk ook absoluut dat dit gaat verschuiven de komende jaren, maar hoe snel en tot hoever geen idee.

Punt is dat die energierekening niet wordt meegenomen in de financiering en veel mensen simpel kijken naar de hoogst haalbare hypotheek die ze kunnen krijgen. De bank weegt dit (nog) niet mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zenomyscus schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:01:

Duurzaamheidslening al overwogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ASW1 Als de energie zo duur blijft gaan de banken dat zeker meewegen. Ze wegen al bepaalde betalingsverplichtingen mee... Het verschil tussen 1200 per jaar en 3600 per jaar is significant genoeg om in het risicoprofiel op te nemen.

Kan niet snel genoeg gebeuren... Zodat woningen die aangepast zijn aan 2030 domweg beter financierbaar zijn / meer waard zijn in de ogen van de financiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 12:11
Voor de rationeel denkende mens zou die investering geen probleem mogen zijn als je een beetje een normaal inkomen hebt, ook al heb je het zo niet op de plank liggen. Je kunt een aantrekkelijke, rente-aftrekbare groene lening krijgen van een procent of 2, om al dan niet een deel van je investering te dekken. Ik ben over het algemeen tegen op de pof leven, maar dit is geen nieuwe auto of een iphone 14 maxxxx, dit is een veilige en solide investering.

Goed, door de rentekosten (na aftrek!) wordt de tvt een paar maanden langer, maar, ehhh, boeiend??

Wat ik ook denk is dat mensen bang zijn voor de afbouw van de salderingsregeling. Men heeft het idee dat hun zonnestroom dan waardeloos is geworden. Wat veel mensen ook niet weten is dat de tvt door de verdriedubbeling van de elektraprijs ook 3 keer zo kort is geworden. Dus als je nu PV weet te leggen dan heb je dat al voor 2025 terugverdiend. Maar zelfs al gaat de saldering er morgen af is het nog steeds rendabel. Alleen gaan we dan afhankelijk van de dan genomen maatregelen (zoals wettten tav het teruglevertarief) weer terug naar een tvt van laten we zeggen 4-7 jaar ipv de huidige 2 jaar. Toen ik in 2019 mijn PV liet leggen rekende mijn installateur mij voor dat de tvt ongeveer 6 jaar zou zijn. Dat leek me een prima deal. Dat de tvt nu drastisch korter wordt nu de prijzen stijgen, zie ik alleen maar als "bonus". 6 jaar met een levensduur van 20 jaar (velen zeggen nog wel langer) lijkt me echt een prima deal.

En die 6 jaar gaat er ook nog eens van uit dat er nergens buffers worden ingebouwd..

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HarmoniousVibe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:17:
Voor de rationeel denkende mens zou die investering geen probleem mogen zijn als je een beetje een normaal inkomen hebt, ook al heb je het zo niet op de plank liggen. Je kunt een aantrekkelijke, rente-aftrekbare groene lening krijgen van een procent of 2, om al dan niet een deel van je investering te dekken. Ik ben over het algemeen tegen op de pof leven, maar dit is geen nieuwe auto of een iphone 14 maxxxx, dit is een veilige en solide investering.

Goed, door de rentekosten (na aftrek!) wordt de tvt een paar maanden langer, maar, ehhh, boeiend??

Wat ik ook denk is dat mensen bang zijn voor de afbouw van de salderingsregeling. Men heeft het idee dat hun zonnestroom dan waardeloos is geworden. Wat veel mensen ook niet weten is dat de tvt door de verdriedubbeling van de elektraprijs ook 3 keer zo kort is geworden. Dus als je nu PV weet te leggen dan heb je dat al voor 2025 terugverdiend. Maar zelfs al gaat de saldering er morgen af is het nog steeds rendabel. Alleen gaan we dan afhankelijk van de dan genomen maatregelen (zoals wettten tav het teruglevertarief) weer terug naar een tvt van laten we zeggen 4-7 jaar ipv de huidige 2 jaar. Toen ik in 2019 mijn PV liet leggen rekende mijn installateur mij voor dat de tvt ongeveer 6 jaar zou zijn. Dat leek me een prima deal. Dat de tvt nu drastisch korter wordt nu de prijzen stijgen, zie ik alleen maar als "bonus". 6 jaar met een levensduur van 20 jaar (velen zeggen nog wel langer) lijkt me echt een prima deal.

En die 6 jaar gaat er ook nog eens van uit dat er nergens buffers worden ingebouwd..
Het probleem is dat mensen kijken verduurzamen als losse stappen, terwijl het een concept is.

Men kijkt naar de situatie nu maar niet naar de eindsituatie waar je meer electrisch doet (verwarmen, autorijden, koken, SWW) en daardoor ook meer direct verbruikt. Ja salderen gaat eraf maar als je conceptueel verduurzaamd is dat helemaal niet zo'n groot issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Waarom dak vol ipv alleen wat je opwekt?
Ik neem u even mee naar de situatie zonder salderen.
Aanname: variabel contract voor 50 cent per kWh, jaarverbruik 3000 kWh, gas wordt niet meegenomen. Terugleververgoeding 9 cent.
Stel je hebt 6000 wattpiek aan panelen op Zuid , geeft 5500 kWh per jaar defensief geschat.
Eigen gebruik zonder je gedrag aan te passen is 20%. Daarmee heb je 600kWh per jaar a 300 euro opbrengst. De overige 4900 kWh verkoop je voor 9 cent. Dit levert 441 euro per jaar op.
6000 wattpiek op simpele string omvormer kan in de huidige markt geïnstalleerd worden voor ongeveer 7000ex.
Btw vraag je terug dus investering is binnen 10 jaar terugverdiend zonder salderen.

@antonboonstra heeft een veel hoger eigen gebruik dan in dit voorbeeld. Salderen is al niet meer nodig.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Ronald schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:10:
@ASW1 Als de energie zo duur blijft gaan de banken dat zeker meewegen. Ze wegen al bepaalde betalingsverplichtingen mee...
Je zou het verwachten ja, maar in de praktijk zijn banken enorm traag om beoordelingscriteria aan te passen.
Erfpachtconstructies (met risico op enorme canonsprongen bij herziening zoals bv in Amsterdam) worden veelal ook niet meegewogen.
Moet zeggen dat ik zelf wel een goedkopere hypotheek heb kunnen krijgen, ABN gaf extra rentekorting aan label A woningen en ook een beetje aan label B.
Punt is dat best wel lastig te beoordelen is voor een bank want een woning kan een lage energierekening hebben maar het kan ook een tijdje leeggestaan hebben. Eigenlijk zou de extra waarde uit een taxatierapport naar voren moeten komen.
Huidige energielabels zijn vaak ook boterzacht, mijn woning had een A label terwijl het uit 1994 is nooit wat aan gedaan en met nog oud dubbelglas overal 8)7
Kortom niet heel makkelijk voor een hypotheekverstrekker om dit mee te wegen het zal altijd een grove schatting blijven, maar juist PV is natuurlijk prima te kwantificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Laatst online: 02:52

3DDude

I void warranty's

Moby schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:58:
Ik leef in het buitengebied. Heel veel boeren hebben zonnepanelen op de schuren hier. Nu past er niets meer bij, maar vele hebben wel die investering gedaan.

Nu vroeg ik laatst aan een bekende met een mega schuur, waarom heb jij je schuur niet volgelegd 3 jaar geleden. Nou hij had er eens aan gerekend, en het kan helemaal niet uit. Ik vroeg toen of al die boeren een verkeerde keus had gemaakt, en hij de juiste. Stilte natuurlijk. Zo klink jij @3DDude

Ondertussen ben ik superblij met mijn 14700Wp, en warmtepomp. Binnen een jaar ongeveer 20k geïnvesteerd (ik had al 6600Wp liggen). Beste financiële beslissing van de afgelopen 5 jaar.

En nu doorpakken. 1 auto gaat de deur uit en de elektrische scooter is aangeschaft.
Mooi, maar 3DDude heeft zelf zonnepanelen :P ;).

Maar zoals ik zei; ik snap heel goed als je niet het geld ervoor hebt of weinig geld hebt en alle leuke voordeeltjes lopen op hun eind, dat het niet interessant is.
Ben je extreem grootverbruiker en betaal je elke maand meerdere ruggen aan stroom is het een heel ander verhaal, dat ben ik met je eens ja.

[ Voor 14% gewijzigd door 3DDude op 28-08-2022 12:32 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

route99 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:54:

Edit: @PB-powellWat een toeval dat we gelijk posten. We moeten echt oppassen dat we als Tweakers niet het universum zijn, het is een voorrecht dat we in een bepaalde wieg lagen en bepaalde capaciteiten meekregen en verder konden ontwikkelen.
Er is zeker een groep die niets kon en kan doen, maar die groep wordt met name als excuus gebruikt door de groep die wel wat kon doen, zolang men nog op vakantie kon naar ver weg, grotere auto etc en tegelijk andere spaarde voor het verduurzamen van hun huis werden uitgelachen, en ja die mensen die toen "lachend" op vakantie zaten zitten nu in de shit en dat is kut, maar het was dus wel kwestie van prioriteiten en niet optijd je kop uit het zand willen halen.
Je wilt echt niet weten hoevaak ook nu duurzaamheid bij de verbouwing nu nog op de laatste plek komt. ik moet soms nogsteeds lullen als brugman om toch maar wat isolatie te gebruiken, echt totale waanzin en dan heb ik het over mensen met een enorm inkomen.60-100k voor een keuken is echt niet uitzonderlijk in die projecten maar een paar k voor wat isolatie om in de toch al geplande voorzetwand te plaatsen wordt een discusie "verdien je dat wel terug?" De waarheid: het was niet sexy, je kan er de ogen van de buren niet mee uitsteken. dus het had geen prioriteit. En ja er zijn zeker mensen die niet konden doen. maar voor het merendeel was het een keuze om niets te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:28
Woon in een huurhuis van een huisjesmelker. Zou wel willen maar zit nog met deels enkel glas. Dusja soms willen mensen wel maar als je de teringzooi huurt ;)

Ik verbaas me er soms juist over hoe gemakkelijk mensen op dit forum over anderen hun situatie denken. Alsof iedereen in een koopwoning woont en altijd de beste keuzes gemaakt heeft :p

[ Voor 37% gewijzigd door spokje op 28-08-2022 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

spokje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:32:
Woon in een huurhuis van een huisjesmelker. Zou wel willen maar zit nog met deels enkel glas. Dusja soms willen mensen wel maar als je de teringzooi huurt ;)

Ik verbaas me er soms juist over hoe gemakkelijk mensen op dit forum over anderen hun situatie denken. Alsof iedereen in een koopwoning woont en altijd de beste keuzes gemaakt heeft :p
ik heb ook met weinig inkomen in een huisjesmelker huurhuis gewoond met enkel glas ;) en weet vrij zeker dat het typeglas niets uitmaakt voor zonnepanelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:18
Tot een jaar geleden daalden de prijzen en steeg de opbrengst nog. Wachten op de volgende generatie was begrijpelijk en de opkomst van 'mooie' all black panelen heeft ook geholpen (het oog wil ook wat).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 22:36
spokje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:32:

Bijzonder topic, inlevingsvermogen is wel erg laag.

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 28-08-2022 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@spokje En daarom ben ik voor een erg stevige verplichting aan verhuurders om woningen 2030 geschikt te maken.

Huurder-Verhuurder is geen gelijkwaardige relatie op dit punt... De macht ligt hier 100% bij verhuurder, en zou dus ook 100% verantwoordelijk moeten zijn...

@Nopheros lekker generaliseren... topper ben je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hoevenpe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:44:
Tot een jaar geleden daalden de prijzen en steeg de opbrengst nog. Wachten op de volgende generatie was begrijpelijk en de opkomst van 'mooie' all black panelen heeft ook geholpen (het oog wil ook wat).
eigenlijk is dit gelijk aan time on the market vs timing the market.

de gemiste jaren loop je niet zomaar in door een "beter" instap moment te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:28
Ronald schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:45:
@spokje En daarom ben ik voor een erg stevige verplichting aan verhuurders om woningen 2030 geschikt te maken.

Huurder-Verhuurder is geen gelijkwaardige relatie op dit punt... De macht ligt hier 100% bij verhuurder, en zou dus ook 100% verantwoordelijk moeten zijn...

Ja helemaal eens :)
twain4me schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

ik heb ook met weinig inkomen in een huisjesmelker huurhuis gewoond met enkel glas ;) en weet vrij zeker dat het typeglas niets uitmaakt voor zonnepanelen :+
Hahah touche, ik doelde ook op de rest van het topic wat veelal over isoleren gaat oa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:18
twain4me schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:47:
de gemiste jaren loop je niet zomaar in door een "beter" instap moment te kiezen.
In een paar jaar tijd is de opbrengst per panel fors gestegen en de prijs serieus gedaald, dat verdien je uiteindelijk wel terug.

Het is net als met beleggen, achteraf weet je pas wat het optimale instapmoment was.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:45:

Er is al heel veel verplichting bij woningcooperaties om te verduurzamen, dat is mede de rede dat er een tekort is aan mensen materiaal en materieel. nog meer verplichtingen gaat de markt echt helemaal over de zeik helpen en uiteindelijk gaat men dat terug zien in de huur. blijft een lastige ballans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:12

de Peer

under peer review

twain4me schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

eigenlijk is dit gelijk aan time on the market vs timing the market.

Inderdaad. timing is echter wel wat makkelijker dan bij aandelen. Je kan prima voor jezelf een business case door rekenen. Ja er zijn onzekerheden maar dat je het snel terug verdient staat wel vast. Weinig risico.

Ik heb mijn panelen allemaal nog goedkoop kunnen inkopen (tussen de 130 en 145 euro per paneel). Totale investering was 10k (heb ze zelf gelegd). Die is inmiddels al lang terug verdiend.
In 2022 krijg ik 6000 euro aan terugleververgoeding.
In 2023 krijg ik 10.000 euro aan terugleververgoeding (Als leverancier niet omvalt en ze de tarieven niet wijzigen)
Dan heb ik de bespaarde energiekosten er nog niet eens bij op geteld.

Zou ik nu nog moeten investeren dan is het nog steeds interessant, maar niet meer de woekerwinst van afgelopen jaar.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:52
Er mist nog een belangrijke reden die ik de laatste tijd nu bijna dagelijks moet aanhoren door het nieuws: "Het stroomnet is overbelast waardoor de zonnepanelen niet werken".

Mijn reactie daarop: Dat is alleen op zwaar belaste plekken tijdens de piekmomenten. Ik heb het gemeten en er is geen probleem hier. Om 11:45 vandaag was de netspanning hier 229V (1 fase). Ik kom er niet doorheen met bewijzen.

Mijn atechnische familielid na dat nieuws "Zie je wel, zonnepanelen zijn slecht". Nog een paar die ik al honderden keren (geen grap, wanneer wordt de huizenmarkt nou beter :-( ) heb moeten aanhoren (ben elektricien) van dat familielid:
De overheid moet gewoon zorgen voor goedkope stroom en gas.
Zo simpel is het niet. Alles hangt aan elkaar en wordt geïmporteerd uit andere landen (Dan wordt het weer geklaag dat Nederland uit de EU moet)
Zodra iedereen die heeft gaat de overheid er belasting (via WOZ) op heffen. Ik weiger dus uit principe om geld aan zonnepanelen uit te geven
Die waarde kan niet meer zijn dan de kosten om de panelen te laten plaatsen. Dat is wat? €10 per jaar voor €1000 aan energie. Rekenen is niet moeilijk. Dat zijn dan hele dure principes. Dat is ook een onzin argument omdat de gemeentes al zijn teruggefloten door de rechter en Den Haag.
Ook zou je volgens die logica helemaal niks in een huis moeten investeren. Een dakkapel verhoogt de WOZ ook.
Die D66 en Groenlinks milieuidioten moeten oprotten met hun verplichtingen voor het klimaat
Ik al jaren: "Voor de meeste mensen is klimaat niet de eerste reden, het gaat om het geld. Niet investeren in zonnepanelen kost je duizenden euro's aan energie"
Hem:
Ik merk niks van de energierekening. Dat is nooit een probleem geweest. Zonnepanelen zijn nergens voor nodig
Volgend jaar loopt zijn contract voor €0,21 per kwh af. Dan gaat hij van +-3000 naar 8 tot 10 duizend per jaar. Hij heeft stoere taal dat hij dat niet gaat betalen en wel bij de energieleverancier langsgaat...

Sorry voor de 'Rant'. Dit onderwerp erger ik mij al jaren aan door mensen die hun denkwijze bepaald hebben en waar geen enkele logica tegenin kan. Nee, ik vind ze niet dom, dat gedrag vind ik dom.
Rol-Co schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:23:
[...]
Met energie krijg je een verhaal ik betaal maar 120 voor gas en licht (tuin met glas op zuid dus weinig gas en met zijn 2e)
Als je dan zegt dat het alsnog 1440,- per jaar is krijg je zoiets van " maar ik kreeg nog 300,- terug afgelopen keer"

Tja dan kan ik uit gaan leggen dat dit komt door de teruggave energiebelasting en je te hoge maandbedrag maar die moeite steek ik er al niet meer in.
Die verhalen heb ik zo'n gruwelijke hekel aan. Op de verjaardagen "de stroom is goedkoper dit jaar, ik krijg zoveel terug". Uitleggen is inderdaad hopeloos. Ze willen het niet begrijpen om maar een verhaal te vertellen. Toegeven dat je fout bent is de andere reden voor veel mensen. "Ignorance is bliss"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hoevenpe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:52:
[...]

In een paar jaar tijd is de opbrengst per panel fors gestegen en de prijs serieus gedaald, dat verdien je uiteindelijk wel terug.

Het is net als met beleggen, achteraf weet je pas wat het optimale instapmoment was.
de gemiste jaren salderen is zo makkelijk niet terug te verdienen hoor. het beste moment om panelen te nemen is echt al een paar jaar "gisteren" dat er morgen een iets beter paneel komt zal altijd blijven. momenteel halen veel mensen met een jaar of 10-15 al panelen van het dak om ze te vervangen voor betere panelen. je kan dus ook prima wachten op betere panelen als er al panelen op je dak liggen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
@Ronald Heb m'n post wat aangepast.

Neemt verder niet weg dat de meeste posts hier gaan over zogenaamde excuses en dat mensen het gewoon niet snappen en eigenlijk te dom zijn. Hoezo generaliserend?

Jijzelf generaliseerd overigens net zo goed. Er zijn wel meerdere reden te bedenken waarom mensen geen 5-7k hebben om zonnepanelen te leggen dan omdat ze een auto hebben of zelfs een 2de auto kopen. Er zijn meer zaken in het leven die simpelweg soms erg duur uitvallen waardoor niet alle wensen uitgevoerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Lardman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:21:
Waarom dak vol ipv alleen wat je opwekt?
Ik neem u even mee naar de situatie zonder salderen.
Aanname: variabel contract voor 50 cent per kWh, jaarverbruik 3000 kWh, gas wordt niet meegenomen. Terugleververgoeding 9 cent.
Stel je hebt 6000 wattpiek aan panelen op Zuid , geeft 5500 kWh per jaar defensief geschat.
Eigen gebruik zonder je gedrag aan te passen is 20%. Daarmee heb je 600kWh per jaar a 300 euro opbrengst. De overige 4900 kWh verkoop je voor 9 cent. Dit levert 441 euro per jaar op.
6000 wattpiek op simpele string omvormer kan in de huidige markt geïnstalleerd worden voor ongeveer 7000ex.
Btw vraag je terug dus investering is binnen 10 jaar terugverdiend zonder salderen.

@antonboonstra heeft een veel hoger eigen gebruik dan in dit voorbeeld. Salderen is al niet meer nodig.
Om daarbij aan te sluiten: TNO heeft een rekentool ontwikkeld om je terugverdientijd te berekenen met de afbouw van de salderingsregeling. Als je daar wat met de cijfertjes speelt dan zie je dat de tvt niet veel langer wordt zonder saldering. Ik heb 10kwp liggen met een gigantische overproductie en slechts 11 cent terugleververgoeding (ik heb nog goedkope elektriciteit, lang vast laten leggen). Alsnog heb ik mijn set binnen 8-9 jaar terug verdiend. En met de oplopende prijzen wordt dat alleen maar korter.

Toen ik eenmaal de berekeningen had gedaan (inmiddels drie jaar geleden) was het echt een nobrainer. Ik had het geld, dus als de sodemieter panelen leggen. Inmiddels heb ik er ook een hybride warmtepomp bij. Ook financieel gezien een nobrainer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ricko1 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:56:
Er mist nog een belangrijke reden die ik de laatste tijd nu bijna dagelijks moet aanhoren door het nieuws: "Het stroomnet is overbelast waardoor de zonnepanelen niet werken".
Inderdaad, wordt erg vaak aangehaald. Ook hier op tweakers zelfs.
Er zijn zeker plekken in NL waar dit het geval is en dat is erg vervelend.

Maar het ging om 70.000 huishoudens over heel NL. Dus op heel veel plekken is er niets aan de hand.
Hier komt het voltage ook nooit boven de 240V terwijl de boel pas uit zou vallen bij 253V.

En als je een omvormer neemt die eerst terugschakelt voordat hij uitvalt, dan valt het voor je jaaropbrengst heel erg mee.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 28-08-2022 12:59 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nopheros schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:57:
@Ronald Heb m'n post wat aangepast.
[...]
Jijzelf generaliseerd overigens net zo goed.
[...]
Ik schreef letterlijk 'Voor vele (Maar zeker niet alle)'
Dit is zo ongeveer per definitie niet generaliserend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RoD schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Om daarbij aan te sluiten: TNO heeft een rekentool ontwikkeld om je terugverdientijd te berekenen met de afbouw van de salderingsregeling. Als je daar wat met de cijfertjes speelt dan zie je dat de tvt niet veel langer wordt zonder saldering. Ik heb 10kwp liggen met een gigantische overproductie en slechts 11 cent terugleververgoeding (ik heb nog goedkope elektriciteit, lang vast laten leggen). Alsnog heb ik mijn set binnen 8-9 jaar terug verdiend. En met de oplopende prijzen wordt dat alleen maar korter.

Toen ik eenmaal de berekeningen had gedaan (inmiddels drie jaar geleden) was het echt een nobrainer. Ik had het geld, dus als de sodemieter panelen leggen. Inmiddels heb ik er ook een hybride warmtepomp bij. Ook financieel gezien een nobrainer.
Juist jij kan je panelen in 1 jaar terugverdienen als je actie onderneemt.
Neem een 2e aansluiting (SAP) en neem daar een 2e energiecontract op bij Innova met een terugleververgoeding van 91 cent per kWh. Op die 2e aansluiting sluit je alleen de zonnepanelen aan.
je 11 cent contract op je 1e aansluiting ga je dan gebruiken om stroom in te kopen.

Juist door niet meer te salderen, kun jij veel geld verdienen.

te veel gedoe? dan sowieso je huidige stroomcontract opzeggen (50 euro boete). Er valt nu zo veel te verdienen met de hoge terugleververgoeding, dat je een dief van je eigen portemonnee bent als je dat contract behoudt.

Ik denk dat dit ook het probleem is. Installateurs hebben geen flauw benul van het verdienmodel van zonnepanelen. En zelfs (onafhankelijke) energieadviseurs kennen de tips and tricks niet.
Hierdoor blijven consumenten slecht geïnformeerd over hun mogelijkheden, terwijl je als tweaker o.a. dankzij de community hier goud in handen hebt. :P

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 28-08-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
de Peer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Juist jij kan je panelen in 1 jaar terugverdienen als je actie onderneemt.
Neem een 2e aansluiting (SAP) en neem daar een 2e energiecontract op bij Innova met een terugleververgoeding van 91 cent per kWh. Op die 2e aansluiting sluit je alleen de zonnepanelen aan.
je 11 cent contract op je 1e aansluiting ga je dan gebruiken om stroom in te kopen.

Juist door niet meer te salderen, kun jij veel geld verdienen.

te veel gedoe? dan sowieso je huidige stroomcontract opzeggen (50 euro boete). Er valt nu zo veel te verdienen met de hoge terugleververgoeding, dat je een dief van je eigen portemonnee bent als je dat contract behoudt.
Ik heb daar over nagedacht, maar ik heb ipv een ander energiecontract een hybride warmtepomp laten installeren. Die zal de komende winter een groot deel van mijn overproductie afnemen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Laatst online: 16-05 20:53
- Woning moet wel goed liggen met dak. Als je een woning hebt met slechte ligging, heb je pech en is TvT aanzienlijk langer. Mensen wordt dan afgeraden om het te nemen door installatiebedrijf. Heb een dak met veel schaduw van bomen.
- Sociale huurwoningen; drempel ligt stuk hoger. Ze hebben al een kleinere portemonnee en komen al amper rond met boodschappen. 100 euro meer uitgaven per maand kan al teveel zijn. Laat staan het doen van een investering voor zonnepanelen. Ook is het huis geen eigen bezit, dan kijk je er al anders tegenaan. Sociale woningcorporaties zijn hier nog bezig met het isoleren van het dak... (Bitumen met isolatieplaten). Gemeente biedt ook een collectieve inkoop aan, maar dat is troep (lage rendement panelen met hoge prijzen) prijs per WP ongunstig.
- Belasting van het net zit op het randje. Volgend jaar zijn de upgrades klaar van de lokale Electra centrale. Als je in een omgeving woont met veel bedrijven is belasting van het net al anders dan in een afgelegen woonwijk.
- Financieel hebben mensen het zwaar. Een gemiddelde installatie zit je al op bijna 6000 euro. Door aanhoudende tekorten en toenemende vraag zal dit alleen maar toenemen. Lening afsluiten betekend meer uitgaven per maand wat heel veel huishoudens met lagere inkomens niet kan missen. Een lening kost geld en moet je verplicht aflossen per maand. Een PV installatie had de energieprijzen kunnen drukken voor armere huishoudens, maar omdat ze het niet hebben raakt de prijsstijgingen van energie hun nog meer.

Er zijn in mijn omgeving echt heel veel mensen die het niet makkelijk hebben financieel. Gelukkig zit ik zelf niet in dergelijke situatie, maar verlies niet je medemens uit je oog. Ik vind de topictitel daarom een beetje vreemd. Want sommige mensen nemen geen PV niet omdat ze het niet willen, maar omdat ze het ook niet altijd kunnen betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Monkeydancer op 28-08-2022 13:19 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
RoD schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Ik heb daar over nagedacht, maar ik heb ipv een ander energiecontract een hybride warmtepomp laten installeren. Die zal de komende winter een groot deel van mijn overproductie afnemen :)
Ongeveer 2 kWh vervangt een kuub gas...
Ricko1 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:56:

Mijn reactie daarop: Dat is alleen op zwaar belaste plekken tijdens de piekmomenten. Ik heb het gemeten en er is geen probleem hier. Om 11:45 vandaag was de netspanning hier 229V (1 fase).
Gaat wel erg off topic maar je moet kijken wanneer de zon op z'n hoogst staat en vandaag is dat rond 13:40
En eigenlijk moet je dan niet nu kijken maar in juni....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RoD schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Financieel gezien kun je, als je nog een relatief lage gasprijs hebt, beter mijn advies opvolgen, dat levert veel meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:52
de Peer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Gaat wel erg off topic maar je moet kijken wanneer de zon op z'n hoogst staat en vandaag is dat rond 13:40
En eigenlijk moet je dan niet nu kijken maar in juni....
Om 13:25 was het 229,5V. 1/4 tot 1/3 van de huizen in de straat hebben zonnepanelen.
Mijn punt staat nog steeds. Het is alleen op zwaar belaste plekken tijdens piekmomenten. 2 maanden geleden was er ook nul probleem hier.

[ Voor 11% gewijzigd door Ricko1 op 28-08-2022 13:30 . Reden: Quote kwam niet goed over ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:53
Ricko1 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Om 13:25 was het 229,5V. 1/4 tot 1/3 van de huizen in de straat hebben zonnepanelen.
Mijn punt staat nog steeds. Het is alleen op zwaar belaste plekken tijdens piekmomenten. 2 maanden geleden was er ook nul probleem hier.
Ik hoor het ook steeds vaker maar ken eigenlijk niemand die last heeft van uitvallende omvormers, bij mij 5min geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izzuVKbiMO9CAFviTeZDyODItBM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KZ87ncUBvBeGdaFMWf5GbmOP.jpg?f=user_large

Er zullen heus mensen zijn die er wel last van hebben maar ik hoor en lees vaak alleen maar dat het hele stroomnetwerk in nederland het niet aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Idanue Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceE9uO4YPuK0zk67bvfa98hK2lM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MlDRrM5AN5CmmHOSwOXkZVNZ.png?f=user_large
Dagelijkse kost... Dit is nog niet eens hoog :D

0 uitval overigens... de buurvrouw wel... Iets met kabel lengte...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:13
Ronald schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:41:
@3DDude Je maakt nu precies de fout die iedereen waar dit topic over gaat maakt...

Dat Oxxio 9ct geeft betekent niet dat elke leverancier dat doet.

(En zelfs tegen 9 cent kan ik de business case maken met lever tarief 1 euro...)
Eigen pv stroom kost naar mijn berekening slechts 5ct/ kwh (afschrijving).

Wat ik in de reactie's _/-\o_ nog niet ben tegengekomen is de gunstige invloed op het welzijn van de Aarde bij gebruik van zonne-energie (uitstoot CO2), die beter is dan met kolen of gas opgewekte stroom, slechts een zeer kleine groep huiseigenaren hebben om die reden zonnepanelen op het dak.
Uiteraard moeten panelen en omvormers geproduceerd en vervoerd worden en zitten we met dunkelflaute'... maar dat is een nieuw topic waard.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Laatst online: 11:53
Ronald schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:42:
@Idanue [Afbeelding]
Dagelijkse kost... Dit is nog niet eens hoog :D

0 uitval overigens... de buurvrouw wel... Iets met kabel lengte...
Dat is idd een heel verschil. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
3DDude schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:34:
De afbouw van de salderingsregeling wordt uitgesteld naar 1 januari 2025

Ik krijg als ik meer teruglever dan zelf gebruik (dus na het salderen) heel weinig voor een kwh (bij mij 9 cent per kwh - oxxio)

Salderen is dat wegstrepen: verbruik 1 kwh - wek 1 kwh op = u betaald niks.
En als dat weg valt; is je businesscase niet meer rond te maken.
Voor 9ct/kWh kan je wel panelen leggen hoor.
Tvt 7 jaar afh van je inkoop skills

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Laatst online: 16-05 20:53
https://www.gelderlander....-stroomdiefstal~a545aa4e/

Dit is natuurlijk een uitzonderlijke situatie (mevrouw heeft ook een heel groot installatie). Maar ik wil hiermee aangeven dat het allemaal situationeel is. Dat mensen er zelf geen last van hebben betekend niet dat het probleem er niet is.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
Ronald schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Ik schreef letterlijk 'Voor vele (Maar zeker niet alle)'
Dit is zo ongeveer per definitie niet generaliserend.
Net of je geen grote groepen over 1 kam kunt scheren..

Of dit,
Ronald schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:18:
Of dit,
Ronald schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:41:
Want iedereen zonder installatie (daar gaat dit topic over) snapt het niet.

Right. Topper d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

In 2022 krijg ik 6000 euro aan terugleververgoeding.
In 2023 krijg ik 10.000 euro aan terugleververgoeding (Als leverancier niet omvalt en ze de tarieven niet wijzigen)
Dan heb ik de bespaarde energiekosten er nog niet eens bij op geteld.
Nu snap ik je actieve betrokkenheid in het Eneco past de TLV aan topic ietsje beter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Monkeydancer Mevrouw kan haar omvormer aan een dikkere kabel dichterbij de meterkast hangen.

De school staat 3-0 achter door het hoge vermogen... Ze kan door slimmer aansluiten voordringen... Daar hamer ik op in veel advies topics... Ik krijg daar af en toe tegengas tegen (het is niet altijd nodig, maar het is ook lang niet altijd te bepalen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 08:50
Ik ben zo’n huiseigenaar met een dak op het zuiden en tot op heden nog geen PV. Waarom, er was jaren lang simpelweg geen noodzaak.

Mijn energie producent was instaat om stroom te procureren voor een prijs waarvoor het voor mij niet voldoende interessant was om zelf de investering te doen. Beetje lood om oud ijzer met wel de risico’s van het bezit van de installatie en daarbij behorend onderhoud.

Fast forward naar de huidige tijd heb ik nu de luxe dat mijn energie tarieven nog 2,5 jaar vast liggen. Deze periode ga ik benutten om onze jaren 50 woning te verduurzamen. Dak en spouw zijn dit jaar geïsoleerd en vloer volgt. Next step is zonnepanelen.

Lang verhaal kort, er was geen economische noodzaak / stimulans om te investeren. Deze is er nu wel.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ronald schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:52:
@Monkeydancer Mevrouw kan haar omvormer aan een dikkere kabel dichterbij de meterkast hangen.

De school staat 3-0 achter door het hoge vermogen... Ze kan door slimmer aansluiten voordringen... Daar hamer ik op in veel advies topics... Ik krijg daar af en toe tegengas tegen (het is niet altijd nodig, maar het is ook lang niet altijd te bepalen)
Is het gunstiger om de A/C bekabeling kort te houden t.o.v. de DC kabels?

Mijn meterkast zit op de benedenverdieping; het lijkt me juist onhandig om de D/C kabels helemaal daar het huis naar beneden te halen?

Alhoelwel de netspanning hier op zonnige dagen niet bijzonder hoog ligt; en het eigenlijk het probleem van de netbeheerder is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tsja, met de huidige stroomprijzen lijkt het interessant, maar je moet ook eerlijk zijn over de risico's die gepaard gaan met de investering in zonnepanelen:
- De stroomprijzen zijn nu hoog maar als de overheid de stroomprijs gaat reguleren (vermindering belasting en heffingen) of gaat nivelleren (energietoeslagen) -> lager rendement
- Omvormers of panelen die net na de wettelijke garantie kapot gaan waardoor de afschrijving veel hoger is dan beraamd -> lager rendement
- Naast onverwachte afschrijvingen wordt de terugverdientijd sowieso beperkt door de technische levensduur van de installatie -> rendement is tijdgebonden
- De investering zit vast en kan moeilijk ad-hoc verkocht worden. Bij verkoop van de installatie is sprake van kapitaal vernietiging (aanpassing meterkast e.d. krijg je bijvoorbeeld niet meer terug) -> investering is moeilijk liquide te maken bij tegenvallend rendement
- (voor wie panelen zakelijk heeft:) De afschrijftermijn voor zonnepanelen is door de Hoge Raad op 20 jaar vastgesteld. -> zakelijk niet aantrekkelijk in kleine huisinstallaties

Daarnaast moet voor iedere investering die op lange termijn pas gaat renderen de opportuniteitskosten in kaart gebracht worden. De beurskoersen zijn sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne flink gedaald wat een kansen geeft laag in te stappen en een beter rendement te realiseren dan zonnepanelen.

Voor mij persoonlijk heeft de combinatie van aandelen en cryptovaluta de afgelopen jaren al meer rendement opgeleverd dan zonnepanelen gedaan zouden hebben. En ik verwacht dat het rendement nog zal stijgen omdat aandelen niet gebonden zijn aan een technische levensduur.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Accretion Enige reden om AC kort en dik te houden is bij hoge netspanning, dan gaat het tellen. Anders is het inderdaad alleen maar lastig. Als jij met volle zon onder 240V zit... lekker makkelijk houden.

De verantwoording netbeheerder is 253max in meterkast. 253 in meterkast is 256 bij 4kW en 15m 2,5² op de omvormer... Dus jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

natural colour schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Eigen pv stroom kost naar mijn berekening slechts 5ct/ kwh (afschrijving).
Daar staat tegenover dat als je die stroom verkoopt, je er 50-91 cent per kWh voor kunt krijgen. Dat maakt de stroom toch weer duur als je het zelf wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Zenix schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Ik ga niet nog meer lenen, daar hou ik sowieso niet van. Om dit huis te kunnen betalen ben ik meer gaan werken. Ik werk liever om te sparen en dan geld uit te geven wat ik echt heb. We gaan weldegelijk geld opzij leggen voor verduurzaming. Isolatie is nu onze top prioriteit. Dat is voor nu ook belangrijker dan panelen. Hoe minder we gebruiken hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ari3 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:59:
Tsja, met de huidige stroomprijzen lijkt het interessant, maar je moet ook eerlijk zijn over de risico's die gepaard gaan met de investering in zonnepanelen:
- De stroomprijzen zijn nu hoog maar als de overheid de stroomprijs gaat reguleren (vermindering belasting en heffingen) of gaat nivelleren (energietoeslagen) -> lager rendement
- Omvormers of panelen die net na de wettelijke garantie kapot gaan waardoor de afschrijving veel hoger is dan beraamd -> lager rendement
- Naast onverwachte afschrijvingen wordt de terugverdientijd sowieso beperkt door de technische levensduur van de installatie -> rendement is tijdgebonden
- De investering zit vast en kan moeilijk ad-hoc verkocht worden. Bij verkoop van de installatie is sprake van kapitaal vernietiging (aanpassing meterkast e.d. krijg je bijvoorbeeld niet meer terug) -> investering is moeilijk liquide te maken bij tegenvallend rendement
- (voor wie panelen zakelijk heeft:) De afschrijftermijn voor zonnepanelen is door de Hoge Raad op 20 jaar vastgesteld. -> zakelijk niet aantrekkelijk in kleine huisinstallaties

Daarnaast moet voor iedere investering die op lange termijn pas gaat renderen de opportuniteitskosten in kaart gebracht worden. De beurskoersen zijn sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne flink gedaald wat een kansen geeft laag in te stappen en een beter rendement te realiseren dan zonnepanelen.

Voor mij persoonlijk heeft de combinatie van aandelen en cryptovaluta de afgelopen jaren al meer rendement opgeleverd dan zonnepanelen gedaan zouden hebben. En ik verwacht dat het rendement nog zal stijgen omdat aandelen niet gebonden zijn aan een technische levensduur.
Nou, als ik genoeg 'dak' zou hebben om daar een investering van 100k aan zonnepanelen neer te leggen, dan zou ik het direct doen. Vooral omdat het juist zo'n veilige investering is. In het worst case scenario heb je een aardig rendement, en het best case scenario een gigantisch rendement.
Er is (voor mij) geen scenario waarbij het rendement laag is, tenzij ik opeens moet verhuizen, of dat het huis afbrandt ofzo.
De kosten die je noemt, dat klopt allemaal. Echter de winsten zijn ook gigantisch nu. Bespaarde energiekosten met daarbovenop een hoge TLV.

Aandelen zit meer risico aan. Ga je voor veilig met wereldwijd gespreide ETF's en 20 jaar horizon, dan kun je met 4-7% rendement per jaar rekenen. Met zonnepanelen zit ik daar heel ver boven. De kanttekening is natuurlijk wel dat dat vooral voor de komende jaren geldt, daarna is het onzekerder, maar dan is alles al 6 x terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je verwacht.....
En ik verwacht dat PV qua rendement gaat stijgen. Wie heeft er nu gelijk? ;) :+

Het is volgens mij een heel eenvoudige keuze, zelfs als stroom maar een kwartje per kWh kost, heb je de aanschaf er binnen een aantal jaar er uit. Dus ben je nog van plan om pakweg 5 jaar in je huis te blijven wonen, dan is het altijd voordeliger om er panelen op te leggen.
Waarom zou je iets extern gaan inkopen terwijl je het goedkoper zelf kunt maken?
Er waren volgens mij zelfs mensen die hun PV dit jaar al terug verdiend hebben door de hoge TLV, relatief lage prijzen en hoge aantal zonuren.
Die garantie gaat een aandeel je niet geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zenomyscus schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Ik ga niet nog meer lenen, daar hou ik sowieso niet van. Om dit huis te kunnen betalen ben ik meer gaan werken. Ik werk liever om te sparen en dan geld uit te geven wat ik echt heb. We gaan weldegelijk geld opzij leggen voor verduurzaming. Isolatie is nu onze top prioriteit. Dat is voor nu ook belangrijker dan panelen. Hoe minder we gebruiken hoe beter.
Begrijp ik, echter een lening die direct per maand netto geld oplevert, daar zou ik een uitzondering voor maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

de Peer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Daar staat tegenover dat als je die stroom verkoopt, je er 50-91 cent per kWh voor kunt krijgen. Dat maakt de stroom toch weer duur als je het zelf wilt gebruiken.
En waar komt die 50-91ct vandaan? Van de buren die het voor die prijs moeten inkopen. Ik vind het zeer dubieuze praktijken om je zonnepanelen zo als verdienmodel te gaan gebruiken…
Ik ben blij dat ik maar 18ct betaal voor inkoop en 16,8 krijg voor terugleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PB-powell schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:10:
[...]

En waar komt die 50-91ct vandaan? Van de buren die het voor die prijs moeten inkopen. Ik vind het zeer dubieuze praktijken om je zonnepanelen zo als verdienmodel te gaan gebruiken…
Ik ben blij dat ik maar 18ct betaal voor inkoop en 16,8 krijg voor terugleveren.
Tsja dat vind ik een vreemde discussie. Ik vul net als iedereen mijn verbruik bij een energievergelijker in en ik neem de meest aantrekkelijke.
Klachten kun je dan bij de energieleverancier indienen.
Men betaalt dit er nu eenmaal voor, ik dwing het niet af.

Als ik jou was zou ik dan toch voor die 50-91 cent gaan en de opbrengst aan de buurman geven of een goed doel. Nu gaat je energieleverancier er met de winst vandoor. Kun je het beter zelf binnenharken en verdelen naar eigen inzicht. Houd wel rekening met de schenkingsbelasting als je 3k overmaakt naar de buurman ;)

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 28-08-2022 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
PB-powell schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Misschien bedoel je het niet zo maar het klinkt alsof je baalt dat de vorige eigenaren geen panelen hebben gelegd van hun geld en dat jij dat nu moet doen van jouw geld? Klinkt meer alsof je nu baalt dat je niet kan profiteren van andermans investering en geld…
Het hele 'we schuiven de problemen lekker door naar de volgende' ben ik wel zat soms. Dat heeft niet eens met geld te maken. Als ik zie hoeveel woningen er 20-30 jaar niet onderhouden zijn, dan voelt dat voor mij wel eens als het onlopen van je verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

de Peer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Tsja dat vind ik een vreemde discussie. Ik vul net als iedereen mijn verbruik bij een energievergelijker in en ik neem de meest aantrekkelijke.
Klachten kun je dan bij de energieleverancier indienen.
Men betaalt dit er nu eenmaal voor.

Als ik jou was zou ik dan toch voor die 50-91 cent gaan en de opbrengst aan de buurman geven of een goed doel.
Tsja dan gaat m’n gas prijs ook x3 en daar heb ik geen zin in. En als je hiervoor kiest moet je ook niet zeuren als je leverancier de tlv verlaagt, oh wacht…

@Zenomyscus het hele doorschuiven naar de volgende generatie argument slaat nergens op. De hele vorige generatie moet maar betalen voor ons, zo klinkt het momenteel. Je weet gewoon oprecht niet waarom mensen geen pv hebben gedaan, ja soms is misschien ‘minachting’ naar milieu of wat dan ook, maar vaak genoeg ook gewoon weg niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PB-powell schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Tsja dan gaat m’n gas prijs ook x3 en daar heb ik geen zin in.
Nee. Dat bedoel ik met: de consument is niet goed geinformeerd.
Je kunt gewoon alleen je stroomcontract wijzigen en je gascontract behouden.
PB-powell schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:17:
[...]
En als je hiervoor kiest moet je ook niet zeuren als je leverancier de tlv verlaagt, oh wacht…
Zeker, dat is ondernemersrisico, zullen we maar zeggen dan. Kan wel van de winst af.
Zo lang het legaal/eerlijk wordt verlaagd dan is dat zo en hebben we dat te slikken. Er is nu commotie omdat Eneco dit om discutabele redenen doet en zonder de betrokkenen te informeren waardoor je niet op tijd over kunt stappen naar een ander.

[ Voor 45% gewijzigd door de Peer op 28-08-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

de Peer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Nee. Dat bedoel ik met: de consument is niet goed geinformeerd.
Je kunt gewoon alleen je stroomcontract wijzigen en je gascontract behouden.
Dat is voor het eerst dat ik daarvan hoor, maar dan nog ga ik mijn medemens niet opzadelen met belachelijke prijzen om er zelf beter van te worden. Want daar komt het wel op neer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

PB-powell schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:10:
[...]

Bij Engie, UC en Innova. Met die terugleververgoeding van 16,8 maakt de energiemaatschappij een goede winst met de huidige prijzen. Ik kies ervoor om zelf die winst te pakken. Is jou energiemaatschappij dan ook niet dubieus?

Ik krijg zo'n 2k terug over dit jaar, volgend jaar gaat het om 5k. Eind 2020 dak vol geplaatst voor 6800. En dan neem ik salderingsregeling nog niet mee >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PB-powell schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

maar dan nog ga ik mijn medemens niet opzadelen met belachelijke prijzen om er zelf beter van te worden. Want daar komt het wel op neer
Of dat echt zo is, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik ken de inkoop en verkoopprijzen van de leveranciers niet. Ook weet ik niet of de hoge TLV daadwerkelijk prijsopstuwend is. Maar dat zou best zo kunnen zijn.

Maar zoals ik al zei: als je niets doet gaat de energieleverancier er met 91-16 = 75 cent per kWh vandoor. Dan kun je het beter zelf innen. En als je het dan allemaal zo erg vindt voor de buren, doe dan bij iedereen een paar briefjes van 100 euro in de brievenbus. Iedereen blij. Dan ben je de Robin Hood van de wijk 8)
Of organiseer een buurt-BBQ met de PV-opbrengst.
PB-powell schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Dat is voor het eerst dat ik daarvan hoor, maar dan nog ga ik mijn medemens niet opzadelen met belachelijke prijzen om er zelf beter van te worden. Want daar komt het wel op neer
Dus ik ga naar gaslicht.com en vul mijn verbruiksgegevens in:

Aanbieder 1 levert mij 1.000 euro per jaar op (greenchoice of energiedirect bijvoorbeeld)
Aanbieder 2 levert mij 10.000 euro per jaar op. (Innova, UnitedConsumers)

Dan vind ik het persoonlijk lastig om 'uit principe' en 'uit solidariteit' voor optie 1 te gaan.
Dit zijn de daadwerkelijke getallen voor mijn situatie.

[ Voor 36% gewijzigd door de Peer op 28-08-2022 14:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Alright I’m out, ik had beter verwacht op tweakers dan de ikke ikke ikke instelling.
Iedereen pushen om pv te nemen want beter voor het milieu en iedereen, maar wel ondertussen wel profiteren van de hoge prijzen van de gene die niet kunnen investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Bij de gevallen die ik ken is het verschillende redenen. Nu nog goedkoop stroomcontract, of van plan binnen 2 jaar te verhuizen, of stroom via de zaak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Als je de laatste pagina terug leest, dan begrijp ik wel waarom een leek door de bomen het bos niet meer ziet.

Er wordt momenteel met termen en bedragen geroepen dat een leek die zn eigen energie rekening niet eens begrijpt natuurlijk voor een onmogelijke taak staat om een fatsoenlijke offerte aan te vragen en te begrijpen. Hang daar een prijskaartje aan van 5000 euro en dan begrijp je wel dat ze niet zo hard lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Het 1 hoeft het andere niet uit te sluiten, jij had waarschijnlijk prima een duurzaamheidslenening kunnen afsluiten en naast je eigen vermogen in crypto en aandelen dus met geleend geld voor bijna gratis investeren in een relatief veilige investering je eigen zonnepanelen park ;) (ik doe het niet heel veel anders)

mijn zonnepanelen zitten in een 2e hypotheek (bouw depot) rente is 1,6% en daar krijg je nog deels hypotheek rente aftrek over ook. eerst was ik van plan om jouw aangehaalde redenen het deel zonnepanelen versneld af te lossen, maar ik dump al een tijdje bijna alle verdienste in andere investeringen die idd een stuk beter renderen maar nog harder gaan door de extra geld injectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Rond de jaarwisseling PV-panelen besproken met de werkgever en die begin maart laten leggen. Totaal 3900 WP. Met een stroomprijs van net geen 40 ct is deze installatie eind 2024 afbetaald.

Wij zijn de laatste in de straat maar hoefden geen geld te lenen of een lease-constructie aan te gaan zoals de directe buren (2 onder 1 kap). Intussen is er in de woonkamer een l/l-warmtepomp en komt er deze winter nog een l/w-warmtepomp voor de radiatoren. Een type 4 afzuiging staat in de opslag en wordt binnenkort geplaatst. Alleen over warm douchewater moet nog een ei gelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PB-powell schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:26:
Alright I’m out, ik had beter verwacht op tweakers dan de ikke ikke ikke instelling.
Iedereen pushen om pv te nemen want beter voor het milieu en iedereen, maar wel ondertussen wel profiteren van de hoge prijzen van de gene die niet kunnen investeren.
Dat is gewoon marktwerking. Werkt bij aandelen net zo. Ik heb ook geen medelijden met mijn buurman als hij zijn TESLA aandelen verkocht heeft terwijl ik net ben ingestapt en de koers verdubbeld. Tsja...

Alleen bij het energievraagstuk wordt daar blijkbaar anders naar gekeken, omdat de verschillen arm en rijk duidelijker zichtbaar worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:18

Nicap

Tsssk....

Zenix schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Dat hebben wij destijds ook gedaan. Ook dat is bij veel mensen niet bekend. Nu wellicht wat meer. Maar eigenlijk ben je best onverstandig bezig als je:
ruimte hebt voor voldoende panelen en het geld er voor hebt maar geen panelen neemt. En als je ruimte hebt en even het geld niet, dan is die duurzaamheidslening gewoon een perfect alternatief.
Sterker nog, ook al heb je het geld ervoor is die duurzaamheidslening gewoon de beste optie. Althans, destijds.
Toen was de rente op die lening 0,5% geloof ik. Dan pak je daar dus ook al winst mee, omdat de inflatie gemiddeld(deze tijd even niet meegerekent) rond de 2% zat. Je verdient daardoor dus al aan die lening.
Geld wat je dan over had, kon je beter beleggen voor meer rendement.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Pagina: 1 2 3 4 Laatste