Nee, enexis kan dat niet zelf bepalen. Is een politieke kwestie. In tegenstelling tot TLK bij van de BronOphidian schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 06:23:
[...]
Terechte vragen, maar zoals het proefballonetje van VdB heeft laten zien, kan het opeens zo zijn dat die noodkreet werkelijkheid wordt.
Dat weet ik. Maar op dit moment komt er een regering die de warmtepomp verplichting afschaft, salderen afschaft en weinig visie voor verduurzaming opgeeft. Dat maakt mij wat sceptisch.de Peer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 06:55:
[...]
Nee, enexis kan dat niet zelf bepalen. Is een politieke kwestie. In tegenstelling tot TLK bij van de Bron
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Wat ze vooral hebben gedaan (ook de afgelopen kabinetten al) is het vertrouwen in consistent beleid de nek om gedraaid. Het beleid is een risicofactor geworden, en dan wordt investeren gokken. Zeker als je financieel al geen hele sterke casus hebt gaan mensen afhaken, en terecht.
Ik zie het anders. Het bleek achteraf te gunstig/succesvol om panelen te leggen. Als dan eerst de prijs per wp flink daalt (>2017) en vervolgens de kwh prijs flink stijgt (>2022) dan snijdt het mes aan 2 kanten.Vistajevski schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:50:
Wat ze vooral hebben gedaan (ook de afgelopen kabinetten al) is het vertrouwen in consistent beleid de nek om gedraaid. Het beleid is een risicofactor geworden, en dan wordt investeren gokken. Zeker als je financieel al geen hele sterke casus hebt gaan mensen afhaken, en terecht.
Nu ga je van 'gratis' of zelfs negatieve stroomprijs naar relatief hoge kosten.
Men had al veel eerder teruglever kosten moeten rekenen: bv 5ct per kWh wat je kunt salderen, dat komt dan neer 15ct korting.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Maar dat ontstaat door een wispelturig en almaar wijzigend beleid.
Wel salderen, niet salderen, afbouwen, nee het blijft gewoon, nee het verdwijnt toch in 1 keer.
Beetje een zelfde verhaal voor de mrb op ev’s nu.
Kinderopvangtoeslag, studieschuld.
Het is maar net in welke spanne van 2~5 jaar max je uitgaven hebt gedaan of kosten hebt gehad welke kant het balletje oprolt.
Wel salderen, niet salderen, afbouwen, nee het blijft gewoon, nee het verdwijnt toch in 1 keer.
Beetje een zelfde verhaal voor de mrb op ev’s nu.
Kinderopvangtoeslag, studieschuld.
Het is maar net in welke spanne van 2~5 jaar max je uitgaven hebt gedaan of kosten hebt gehad welke kant het balletje oprolt.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Investeren is nooit zonder risico en juist bij energie heeft de overheid veel invloed. Dus het beleid is en was altijd al een risicofactor. We zien in feite nu de gevolgen van het mislukken van het afschaffen van de salderingsregeling, wat al jaren geleden het plan was.Vistajevski schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:50:
Hoe zit het met salderen als je einde van de dag alle energie die je die dag hebt opgewekt al verbruikt hebt?
Ik zit namelijk aan te denken om 6 tot 8 paneeltjes op mijn dak te knallen, we gaan elektrisch koken, quooker, elektrische boiler en een ev.
Ik zit namelijk aan te denken om 6 tot 8 paneeltjes op mijn dak te knallen, we gaan elektrisch koken, quooker, elektrische boiler en een ev.
Verdiep je even in hoe de salderingsregeling werkt in Nederland. Salderen gaat op jaarbasis of de lengte van je contract. Dus wat je op dagbasis doet is niet relevant.flaskk schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:43:
Hoe zit het met salderen als je einde van de dag alle energie die je die dag hebt opgewekt al verbruikt hebt?
is verder off topic hier.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 31-05-2024 09:51 ]
Salderen staat dus op de nominatie om per 1/1/2027 te verdwijnen. In de politiek is nu het standpunt onder sommigen; dat dan ook terugleverkosten niet meer zouden mogen.flaskk schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:43:
De vereniging van energieleveranciers heeft al gezegd dat ze niet garanderen dat die kosten dan verdwijnen (tenzij wettelijk verboden, maar dan verpakken ze dat vast in de tarieven).
Het wordt nu dus de 'sport' om eigen verbruik te regelen. Iedere kWh die je teruglevert gaat geld kosten. Dus bekijk of je inderdaad op kan wekken als je aan het koken bent (let dus op de oriëntatie van je panelen).
Ik heb 11 panelen op het zuiden, en daar zit een onbalans; overdag wekken we op maar zijn we niet thuis, 's avonds zijn we thuis maar wekken we weinig op.
Onze installatie club geeft aan dat even wat panelen van het zuiden afhalen & anders oriënteren een hoop gaat kosten.
Ik reken me een ongeluk op dit moment; we waren bezig met voorbereidingen voor een warmtepomp, daarom ook een wat ruimer bemeten PV installatie. Bij Essent (onze leverancier) gaat dat nu behoorlijk wat kosten.
Plannen voor de warmtepomp gaan nu even onhold, we gaan ons verdiepen in een thuisaccu. Om de onbalans te fixen komen we waarschijnlijk 2 stopcontact setups bij (oost/west), en het zou weleens kunnen zijn dat we de omvormer op het zuiden om de dag uit gaan zetten in de zomer

Het is idioot. We moeten van het gas af, moeten van benzine af. Iedere stap daarin kost energie, op een net wat niet juist meer gedimensioneerd is, en wij moeten overal voor opdraaien . . .
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Die 9 maanden zouden we met WP halen, waarom? Omdat in die 9 maanden de WP niet zoveel werk hoeft te verzetten en de WP geen grootverbruiker is in vergelijking tot een laadpaal. WP loopt grootste deel van het jaar gewoon op 500-800 Watt te pruttelen om de keet warm te houden (>1000 m3). Het moet goed vriezen om een keer op 1.5 kW aan verbruik te komen.redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:33:
Het is dat accu's nu nog zo duur zijn, maar met een 20kWh accu zouden veel mensen al 9 maanden los van het net kunnen draaien (even uitgaande van geen grootgebruikers zoals warmtepomp of EV)
WP is niet het probleem voor de netbeheerders, laadpalen zijn dat wel. Ze hebben nu namelijk geen enkel instrument om te voorkomen dat iedereen die om 1800-1900 uur thuis komt direct 11 kW in de accu aan het jagen is. Terwijl de auto net zo vol geladen zou zijn als die accu van 0200-0430 geladen zou worden, als niet heel Nederland aan het koken is.
Inbedrijfstelling was hier gewoon afdoende voor subsidie. Installatie kwaliteit staat zonder enige twijfel 3 niveau's hoger dan wat de gemiddelde installateur oplevert, dus ik kan mezelf nog gewoon in de spiegel aankijken.redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:57:
[...]
Alleen als je hem door een bedrijf laat installeren. Anders krijg je geen subsidie meer.
Misschien moet je je ongefundeerde aannames even opzij zetten en kijken wat er wel mogelijk is, dat is namelijk een stuk meer dan jij nu invult.Ophidian schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:58:
[...]
Als je al iemand kan vinden die de inbedrijfsstelling wil doen. Momenteel ervaring met vaklui, je mag al blij zijn als er eens iemand op komt dagen na maanden van wachten. Die gaan echt niet een inbedrijfsstelling doen voor een betweter die het zelf geinstalleerd heeft
Niet een noodkreet om geld los te peuteren, maar om te zorgen dat we met de tijd mee gaan. De netbeheerders zijn extreem gereguleerd, ACM bepaald de maximale tarieven, kortom ze kunnen hun eigen bedrijfsvoering niet echt voeren. Als iedereen morgen een laadpaal plaatst en er om 1800 een EV aanhangt, dan gaat het licht uit in Nederland. De netbeheerders doen er alles aan om te voorkomen dat dat gebeurd.BlueTooth76 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:59:
[...]
Enexis kan dat wel willen maar hoe zie je dat in de praktijk vormgegeven? Wat is de exacte grens waarbij je een dubbel tarief gaat betalen? En wat als je je apparaten begrenst en er net onder blijft? En wat als je je EV leasebak weer wegdoet? Moet je dan Enexis bellen dat ze je tarief weer verlagen? Het is heel arbitrair en ik zie geen praktische uitwerking, het is meer een noodkreet om weer geld los te peuteren.
Zowel consumenten en bedrijven zijn uiteindelijk alleen te sturen met financiële prikkels. Dat is immers ook waarom iedereen die PV panelen op het dak heeft liggen, duurzaam doen is een fijn extra argument, maar bij 99% draait het uiteindelijk om de Euro's.
Uiteraard, dat klopt zeker.Ophidian schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 06:23:
[...]
Terechte vragen, maar zoals het proefballonetje van VdB heeft laten zien, kan het opeens zo zijn dat die noodkreet werkelijkheid wordt.
Alleen is de uitvoerbaarheid een stuk ingewikkelder, welke criteria hanteer je?
Van de Bron kan gewoon kWh's tellen maar bij het belasten van het netwerk moet je wel echt de pieken gaan vaststellen, de duur van de pieken en bij welke piek ga je dan dubbele netwerkkosten berekenen? En voor hoe lang? Als een gezin 1 maand gepiekt heeft, betaalt dat gezin dan het hele jaar (of voor altijd) hoge netwerkkosten? En wat als dat gezin maatregelen neemt en voortaan net onder die piek blijft? Kan je die kosten dan aanvechten? Gaat het weer omlaag? Of is de aanwezigheid van laadpalen en omvormers al genoeg? En wat als je hobby uitgebreid koken is en je alleen om 18:00 alle 6 kookzones op je inductiekookplaat inschakelt maar de rest van de dag niet?
De uitvoerbaarheid is nog niet zo simpel.
Je kan ook moeilijk iedereen met panelen dubbel belasten, want iemand met 2 tot 6 panelen op het dak zal het meeste zelf verbruiken, dus de aanwezigheid van een omvormer is ook niet genoeg.
En kijk je er heel nuchter naar: het voorbeeld van 2 EV's, 30 zonnepanelen en een warmtepomp zal in veel gevallen al tot een upgrade naar 3x35A leiden en die mensen betalen al 4x meer dan iemand met 3x 25A.
Ga je die dan ook dubbele kosten rekenen als ze die extra capaciteit (waar ze al dik extra voor betalen) daadwerkelijk gaan gebruiken?
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Het is wel zeker gefundeerd. Heb al eens bij loodgieters in de buurt navraag hierover gedaan. Als je al antwoord krijgt willen ze het niet voor je doen. Dus denk dat dat stuk meer wel mee valtOilman schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:59:
[...]
Misschien moet je je ongefundeerde aannames even opzij zetten en kijken wat er wel mogelijk is, dat is namelijk een stuk meer dan jij nu invult.
Zelf dus ook oppassen met je ongefundeerde aannames
[ Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 31-05-2024 10:34 ]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
@BlueTooth76 wij voldoen aan je laatste stelling en redden het prima op 3x25A. Ik snap je verhaal, maar dan nog blijf ik sceptisch ten aanzien van alle huidige gebeurtenissen. Dus ik ga nu even geen grote investering doen op dat gebied. We beperken ons energieverbruik al waar dat kan, eten minder vlees etc.
Overal? Wie betaalde de terugleververgoedingen? De mensen zonder panelen. Wie betaalde de contract-onder-inkoop gasprijzen? De mensen zonder zulke contracten. Overstapbonus, subsidies, noem ze maar op, zijn de mensen die het niet hebben die het betalen. Om maar niet over de saldering te praten in de energiecrisis, ik heb maandtermijnen gezien van 400 euro.ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:53:
[...]
Het is idioot. We moeten van het gas af, moeten van benzine af. Iedere stap daarin kost energie, op een net wat niet juist meer gedimensioneerd is, en wij moeten overal voor opdraaien . . .
En dat is het probleem met financiele prikkels, de reden voor 99% van de gevallen, ze kunnen ook omslaan. Gros heeft z'n terugverdienperiode behaald, investering is geen argument, maar eind van de dag moet het motortje draaien en iemand moet er voor opdraaien.
Uiteindelijk is het geen principe van wel/niet/mischien, maar altijd een kwestie van 'ooit'. mrb op EV's, terugleververgoeding/saldering, HRA, zaken die al jaren bekend zijn als niet houdbaar, en komt dat moment.. tja, dan is iedereen boos.
Ik krijg geen toestemming voor panelen, er is geen verplichting tot isolatie, heb geen optie tot koop ondanks mijn netto hypotheeklasten lager zouden zijn dan mijn huur, net zoals velen hier in de wijk vallen wij al jaren tussen wal en schip. En kans is zelfs aanwezig dat ik straks nog meer moet gaan betalen 'want grootverbruiker', omdat ik de domme keuze heb gemaakt van het gas af te willen gaan. We zijn allemaal happy met een 'we doen alles voor een betere morgen', maar we weten net zo goed dat 'morgen' synoniem is voor 'portemonnee'.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Vandaag is de dag dat ik 25 zonnepanelen met Enphase krijg, mijn overbuurman (jaar of 80) zei: maar je moet er straks voor betalen.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Kijk maar eens in Vlaanderen of Noorwegen. Je kan gewoon naar de pieken kijken en daar een gemiddelde van trekken. En dan achteraf per maand in rekening brengen (dat is het mooist) of per jaar ofzo. Je kan van alles verzinnen.BlueTooth76 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:25:
[...]
Uiteraard, dat klopt zeker.
Alleen is de uitvoerbaarheid een stuk ingewikkelder, welke criteria hanteer je?
Van de Bron kan gewoon kWh's tellen maar bij het belasten van het netwerk moet je wel echt de pieken gaan vaststellen, de duur van de pieken en bij welke piek ga je dan dubbele netwerkkosten berekenen? En voor hoe lang? Als een gezin 1 maand gepiekt heeft, betaalt dat gezin dan het hele jaar (of voor altijd) hoge netwerkkosten? En wat als dat gezin maatregelen neemt en voortaan net onder die piek blijft? Kan je die kosten dan aanvechten? Gaat het weer omlaag? Of is de aanwezigheid van laadpalen en omvormers al genoeg? En wat als je hobby uitgebreid koken is en je alleen om 18:00 alle 6 kookzones op je inductiekookplaat inschakelt maar de rest van de dag niet?
De uitvoerbaarheid is nog niet zo simpel.
Je kan ook moeilijk iedereen met panelen dubbel belasten, want iemand met 2 tot 6 panelen op het dak zal het meeste zelf verbruiken, dus de aanwezigheid van een omvormer is ook niet genoeg.
En kijk je er heel nuchter naar: het voorbeeld van 2 EV's, 30 zonnepanelen en een warmtepomp zal in veel gevallen al tot een upgrade naar 3x35A leiden en die mensen betalen al 4x meer dan iemand met 3x 25A.
Ga je die dan ook dubbele kosten rekenen als ze die extra capaciteit (waar ze al dik extra voor betalen) daadwerkelijk gaan gebruiken?
BV die 2 EV's opladen: dat lukt je een deel van het jaar met die 30 panelen, en een deel van het jaar zul je dan pieken van bv 11.000 Watt hebben. Zou mooi zijn als je dan in de mooie zonnemaanden minder betaald voor gebruik van je netaansluiting dan in de winter.
In principe gaat het inderdaad vooral om die inbedrijfsstelling, maar ik heb het hier in de buurt geprobeerd, maar de enigen die de inbedrijfsstelling wilde doen zonder de installatie vroegen er het halve subsidiebedrag voor. Als je wat betere connecties hebt zal dat best goedkoper kunnen, maar ze zitten er ook niet echt op te wachten (alhoewel het er op lijkt dat ze met de huidige onduidelijkheid ze vanzelf weer tijd over gaan houden)Oilman schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:57:
[...]
Inbedrijfstelling was hier gewoon afdoende voor subsidie. Installatie kwaliteit staat zonder enige twijfel 3 niveau's hoger dan wat de gemiddelde installateur oplevert, dus ik kan mezelf nog gewoon in de spiegel aankijken.
[removed]
Alleen moeten ze hun pijlen dan eens richten op de regering die de noodzakelijke uitbreiding al jaren beperkt. De netbeheerders riepen heel wat jaren geleden al dat ze meer wilden/moesten investeren. En nu blijkt dat dat echt noodzakelijk was, gaan ze de consument aanpakkenOilman schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:02:
[...]
Niet een noodkreet om geld los te peuteren, maar om te zorgen dat we met de tijd mee gaan. De netbeheerders zijn extreem gereguleerd, ACM bepaald de maximale tarieven, kortom ze kunnen hun eigen bedrijfsvoering niet echt voeren. Als iedereen morgen een laadpaal plaatst en er om 1800 een EV aanhangt, dan gaat het licht uit in Nederland. De netbeheerders doen er alles aan om te voorkomen dat dat gebeurd.
Tuurlijk, maar dan moet je wel met logische prikkels komen. En dus niet eerst een paar jaar vol inzetten op zonnepanelen/WP en EVs, om dan nu plotseling 180 graden om te draaien en de boel zo veel mogelijk af te remmen/weer terug te draaien.Zowel consumenten en bedrijven zijn uiteindelijk alleen te sturen met financiële prikkels. Dat is immers ook waarom iedereen die PV panelen op het dak heeft liggen, duurzaam doen is een fijn extra argument, maar bij 99% draait het uiteindelijk om de Euro's.
Uiteindelijk blijft het echte probleem nog steeds het gebrek aan planning en sturing van de regering. Die zouden moeten zorgen voor regelgeving, subsidiëring en sturing gebaseerd op een meerjarenplan. Want nu heb je enerzijds salderen om PV te bevorderen en subsidies voor EVs en warmtepompen maar tegelijkertijd boetes van de leveranciers om dat af te remmen en nu de energiebeheerder die boetes wil opleggen aan de mensen die al vol meedoen met de gevraagde transitie.
Daarmee is de stelling van dit topic dus ook 180 graden gedraaid en kun je je veel beter af gaan vragen wil er nu nog wel PV wil.
[removed]
Dat kan zeker, maar dat is wat anders dan wat de heer Slootweg voorstelt.Kalentum schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:39:
[...]
Kijk maar eens in Vlaanderen of Noorwegen. Je kan gewoon naar de pieken kijken en daar een gemiddelde van trekken. En dan achteraf per maand in rekening brengen (dat is het mooist) of per jaar ofzo. Je kan van alles verzinnen.
Hij wil een verdubbeling van de netwerkkosten bij een bepaald aantal eh... ja, wat eigenlijk? Dat mist in zijn betoog.
Benieuwd hoe hij dat voor zich ziet.BV die 2 EV's opladen: dat lukt je een deel van het jaar met die 30 panelen, en een deel van het jaar zul je dan pieken van bv 11.000 Watt hebben. Zou mooi zijn als je dan in de mooie zonnemaanden minder betaald voor gebruik van je netaansluiting dan in de winter.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
stop met rekenen en regel zsm die warmtepomp. er is nog 3 jaar salderen dus tot dan sws kassa. hoe t verder gaat kun je daarna wel weer zien.ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:53:
[...]
Salderen staat dus op de nominatie om per 1/1/2027 te verdwijnen. In de politiek is nu het standpunt onder sommigen; dat dan ook terugleverkosten niet meer zouden mogen.
De vereniging van energieleveranciers heeft al gezegd dat ze niet garanderen dat die kosten dan verdwijnen (tenzij wettelijk verboden, maar dan verpakken ze dat vast in de tarieven).
Het wordt nu dus de 'sport' om eigen verbruik te regelen. Iedere kWh die je teruglevert gaat geld kosten. Dus bekijk of je inderdaad op kan wekken als je aan het koken bent (let dus op de oriëntatie van je panelen).
Ik heb 11 panelen op het zuiden, en daar zit een onbalans; overdag wekken we op maar zijn we niet thuis, 's avonds zijn we thuis maar wekken we weinig op.
Onze installatie club geeft aan dat even wat panelen van het zuiden afhalen & anders oriënteren een hoop gaat kosten.
Ik reken me een ongeluk op dit moment; we waren bezig met voorbereidingen voor een warmtepomp, daarom ook een wat ruimer bemeten PV installatie. Bij Essent (onze leverancier) gaat dat nu behoorlijk wat kosten.
Plannen voor de warmtepomp gaan nu even onhold, we gaan ons verdiepen in een thuisaccu. Om de onbalans te fixen komen we waarschijnlijk 2 stopcontact setups bij (oost/west), en het zou weleens kunnen zijn dat we de omvormer op het zuiden om de dag uit gaan zetten in de zomer(het ding is niet softwarematig af te remmen).
een wp bespaard sowieso. een accu niet.
Een WP bespaart inderdaad, ongeacht of je panelen hebt.Fr33z schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:22:
[...]
stop met rekenen en regel zsm die warmtepomp. er is nog 3 jaar salderen dus tot dan sws kassa. hoe t verder gaat kun je daarna wel weer zien.
een wp bespaard sowieso. een accu niet.
In de praktijkvoorbeelden zie ik:
1.450m3 aardgas naar 3.150kWh stroom (eigen situatie)
2.000m3 aardgas naar 4.000kWh stroom (situatie van ex-collega)
1.100m3 aardgas naar 2.300kWh stroom (jaren '70 hoekwoning met Jaga convectoren)
Dus ruwweg een halvering van de verwarmingskosten.
Moet je wel een goede deal voor de warmtepomp zien te krijgen, er zijn nog steeds bedrijven die denken dat ze gouden kraantjes leveren.
Bedenk ook dat een deel van de kosten (vloerverwarming aanleggen, isoleren, LTV-convectoren plaatsen) éénmalig is en ook extra comfort levert. Dat hoeft bij vervanging over 15 jaar niet opnieuw.
[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 31-05-2024 12:35 ]
Op basis van de huidige kosten voor energie.BlueTooth76 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:34:
[...]
Een WP bespaart inderdaad, ongeacht of je panelen hebt.
De verhouding tussen aardgas en stroom is vrijwel altijd redelijk gelijk geweest.
Alleen met de crisis rond de inval in Oekraïne is dat wat uit verhouding geweest.
Als stroom duurder wordt, wordt aardgas doorgaans ook duurder.
In 2018 betaalde ik €0,24 voor een kWh stroom en €0,65 voor een kuub aardgas.
Nu betaal ik €0,28 voor stroom en (als ik nog gas had) €1,23 voor gas.
Stroom is dus 4 cent duurder geworden en aardgas bijna verdubbeld.
Heel veel goedkoper zal aardgas ook niet meer worden, aangezien de energiebelasting op aardgas al €0,705 is, wat hoger is dan wat ik in 2018 all-in voor een m3 gas betaalde.
[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 31-05-2024 13:40 ]
en op basis van die van 5 en 10 jaar geleden etc. ook. Wat wil je hier nou mee zeggen? meer afwachtende houding aannemen vanwege onzekere toekomst? verschil gas- en elektriciteitsprijs is al heel erg lang ongeveer factor 3 in NL. Nu hebben we al jaren dat de energiebelasting op aardgas omhoog gaat en die op elektra niet/minder. Dus het verschil is groter geworden. Er gaat geen situatie komen waarbij aardgas ineens weer veel goedkoper wordt of stroom heel veel duurder.
[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 31-05-2024 19:43 ]
Het verschil was idd. heel lang een factor 3 of groter per kWh, d.w.z. stroom was meer dan 3 x duurder dan gas.
Op dit moment (en in toekomst?) is de factor duidelijk kleiner dan 3, dus het verschil wordt waarschijnlijk kleiner. - Voor zover ik kan zien is 1 kWh stroom ca. 2,5 keer duurder dan 1 kWh gas (1 jarig contract incl. belastingen)
Op dit moment (en in toekomst?) is de factor duidelijk kleiner dan 3, dus het verschil wordt waarschijnlijk kleiner. - Voor zover ik kan zien is 1 kWh stroom ca. 2,5 keer duurder dan 1 kWh gas (1 jarig contract incl. belastingen)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
? ik zie stroom voor 0,30 eur per kwh en gas voor 1,20 eur per m3. das een factor 4 in mijn beleving.., en laat t nou zo zijn dat men meestal 1 m3 vervangt door 2 kwhs als je naar een warmtepomp gaat. Tadaa, per 1000 m3 gas bespaar je ineens 600 euro.dunklefaser schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:50:
Het verschil was idd. heel lang een factor 3 of groter per kWh, d.w.z. stroom was meer dan 3 x duurder dan gas.
@Fr33z Het gaat om de prijs per kWh! - ik heb dit ook 3 x aangegeven.
Je mag dit van mij uit ook per kJ of MJ omrekenen.
Just my 2 pWh
Je mag dit van mij uit ook per kJ of MJ omrekenen.
Just my 2 pWh
[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 01-06-2024 18:44 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ga aan de veilige kant zitten: 500 euro per jaar besparing, wat kost een beetje WP tegenwoordig?Fr33z schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:20:
Tadaa, per 1000 m3 gas bespaar je ineens 600 euro.
Als je vloerverwarming en andere investeringen moet doen zie ik geen businesscase, zit je zo aan 10k totaal met een hoge TVT.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Alleen bespaar je daar bovenop ook nog minstens 500/jaar aan andere kosten.hoevenpe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:43:
[...]
Ga aan de veilige kant zitten: 500 euro per jaar besparing, wat kost een beetje WP tegenwoordig?
Als je vloerverwarming en andere investeringen moet doen zie ik geen businesscase, zit je zo aan 10k totaal met een hoge TVT.
- vastrecht gas
- vaste kosten energieleverancier gas
- afschrijving cv-ketel
- onderhoud cv-ketel
En kun je met zonnepanelen die benodigde kWh's nog veel voordeliger produceren dan wanneer je ze bij de energieleverancier in moet kopen. Gas kun je niet zelf voordelig produceren.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Geen/nauwelijks onderhoudhoevenpe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:43:
[...]
Ga aan de veilige kant zitten: 500 euro per jaar besparing, wat kost een beetje WP tegenwoordig?
Permanente temperatuur binnen, veel comfort
Weten dat je je houd aan de klimaatafspraken van parijs (70%co2 besparing)
Door salderen een negatieve energierekening ( en daardoor alles al dik terugverdiend, we zijn tweakers toch? Dus voor 15k was ik klaar)
Geen eng gas meer in huis ( hou de explosies eens bij, of de mensen die stikken door co…. is niet gezond)
diskeltische lurker
Lol, jaren 50 all over again

Neemt niet weg dat ik ook al geruime tijd aan het wachten ben op de netbeheerder voor het verwijderen van de gasmeter/huisaansluiting.
Hold my beer!marcelcee schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:18:
[...]
Lol, jaren 50 all over again![]()
Neemt niet weg dat ik ook al geruime tijd aan het wachten ben op de netbeheerder voor het verwijderen van de gasmeter/huisaansluiting.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OinfNcI2PTE9106HJSK4ZDJf.jpg?f=user_large)
Heb er meer, vooral het idee dat je een nummer word en geen persoonlijk contact met de kolenboer werd als neg. gezien. ( wbt dat nummer hebben ze natuurlijk gelijk!)
diskeltische lurker
Ik moet helemaal niets.natural colour schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:34:
Genoemde huizen huizen moeten ook nog investeren in vloer en dak isolatie, nieuwe kozijnen met triple-glas (overal zit kamerbreed glas!) en een warmtepomp met nieuwe lage temperatuur radiatoren/ vloerverwarming.
Ik betwijfel dat die laatste investeringen bij huidige verkoop zóveel meerwaarde aan het huis geven.
Ik ook niet, maar heb het toch gedaan, zonnepanelen dan, de rest (nog) niet.
Even een bump gezien de nieuwswaarde.
Nu wat later na het eerdere bericht van Enexis, heeft de ACM in zijn definitieve netcongestiemaatregelen de deur open gezet voor het hanteren van verschillende tarieven voor verschillende verbruikers.
Richtlijn is hier te vinden:
https://www.acm.nl/nl/pub...efstructuur-elektriciteit
Tweakers meldt het volgende erover:
Het ACM stelt dat er geen sprake is van discriminatie tussen verschilllende gebruikers, an sich logisch, maar dit kan je dus ook gebruiken binnen 1 tariefdrager (3x25A):Tot slot heeft de ACM een richtlijn voor netbeheerders opgesteld om netwerkkosten variabel te kunnen vaststellen. Die moeten netbeheerders vervolgens zelf uitwerken. "De ACM beoordeelt aanpassingen die positief scoren op de uitgangspunten in beginsel positief", zegt de toezichthouder. Het gaat dan onder andere om verschillende tarieven van kleine verbruikers met een aansluiting van 3x25A. In de komende jaren zijn er volgens de ACM meer maatregelen nodig om flexibel gebruik van het stroomnet te stimuleren. De nieuwe voorstellen moeten daarop voorsorteren.
Het ACM ziet aanleiding om de tariefdragers en/of de verhouding ertussen aan te passen. Oftewel een ander tarief voor grotere (piek)verbruikers.het non-discriminatiebeginsel heeft drie elementen: (1) netgebruikers moeten gelijk
worden behandeld als zij gelijk zijn, (2) een verschil in behandeling tussen netgebruikers is mogelijk als
dit objectief is en verband houdt met een door de Europese energiewetgeving nagestreefd doel en (3)
het verschil in behandeling dient evenredig te zijn om dat doel te bereiken. Tarieven moeten
kostenreflectief zijn, waarbij de werkelijke kosten van netbeheerders het vertrekpunt zijn. De tarieven
weerspiegelen dus de kosten die de netbeheerder maakt. Op basis daarvan is het mogelijk en nodig om
verschillende tarieven te hanteren voor verschillende netbeheerdersdiensten en verschillende (groepen)
netgebruikers.
Dit bevestigt voor mij toch wel een beetje mijn gevoel wat ik al had bij het bericht van Enexis en wat vd Bron eerder gedaan heeft.De ACM ziet in het bovenstaande aanleiding om het gebruik van de verschillende tariefdragers te
verbeteren. Uitgangspunt moet wat de ACM betreft zijn dat voor de verschillende type verbruikers op
verschillende spanningsniveaus zoveel mogelijk dezelfde tariefdragers worden gehanteerd. Gezien de
verschillende kostendrijvers zou daarbij in ieder geval een of meerdere op capaciteit gebaseerde (kW)
tariefdragers en een op volume gebaseerde (kWh) tariefdrager moeten worden gebruikt. Het doorvoeren
van een van de positief beoordeelde aanpassingen uit het vorige hoofdstuk kan een goede gelegenheid
zijn om ook de tariefdragers en/of de verhouding daartussen aan te passen.12
Maar dat heeft toch geen effect op PV bezitters? Je panelen zullen de piek niet hoger maken, hooguit iets dempen.Ophidian schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:02:
Het ACM ziet aanleiding om de tariefdragers en/of de verhouding ertussen aan te passen. Oftewel een ander tarief voor grotere (piek)verbruikers.
Lullig voor mensen met een warmtepomp en EV, dat wel. Denk je duurzaam te zijn, betalen zal je...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
@hoevenpe Een capaciteitstarief kan ip twee kanten op werken, dus sluit ik niet uit. Meer betalen als je 7kW teruglevert ipv 3kW.
Was ook aanvullend op de discussie eerder over het feit dat de ACM de tarieven bepaald.
Was ook aanvullend op de discussie eerder over het feit dat de ACM de tarieven bepaald.
je bent niet per definitie een piekverbruiker met EV en warmtepomp. Alleen als je die ook daadwerkelijk tegelijk in pieken inzet.hoevenpe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:28:
[...]
Maar dat heeft toch geen effect op PV bezitters? Je panelen zullen de piek niet hoger maken, hooguit iets dempen.
Lullig voor mensen met een warmtepomp en EV, dat wel. Denk je duurzaam te zijn, betalen zal je...
als je gewoon in staat bent goed te spreiden zal het wel meevallen.