Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Kalentum schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

Een rendement van 25-33% dat klopt niet.

Als jij 4000 euro uitgeeft en 1000 per jaar terugverdient dan heb je na 4 jaar 0 euro. Dus na 4 jaar is je rendement 0%. Geen euro verdient. Dat begint pas na die 4 jaar

Als jij 4000 euro uitgeeft en 20 jaar 1000 euro verdient op die panelen, dan heb je na 20 jaar 16000 euro (Die 4000 euro aan spulletjes en installatiekosten ben je kwijt). Je rendement is dan 7,18 % per jaar geweest.
Rendement is iets anders dan winst. Rendement is wat de installatie jaarlijks oplevert tov de investering. Is de investering 4000 met een rendement van 100% dan verdient de investering zich in 1 jaar terug. Met een rendement van 25% is de terugverdientijd 4 jaar.
Het gaat niet alleen om de teruglevering. Stroom die je zelf verbruikt uit de panelen dient ook meegeteld te worden. Je hoeft die stroom immers niet meer te kopen.
Het echte rendement is erg lastig te bepalen tegenwoordig, vanwege de extreme marktomstandigheden. Het is natuurlijk vrij krankzinnig dat er partijen zijn die 91ct teruglevering betalen en anderen 9ct, dus je kan op je klompen aanvoelen dat daar iets niet helemaal klopt. En ook de inkoop zitten grote verschillen. Dus het is allemaal nogal situationeel... nog los van praktische zaken zoals dakgrootte waardoor je investering al snel tegen een fysieke limiet aanloopt: we kunnen niet allemaal 18 kWp op ons dak kwijt zoals @de Peer .
Rendement bepaal je natuurlijk aan de hand van je huidige energiecontract en ja, dat kan per huishouden verschillend zijn. Maar rendabel is het altijd omdat je de zelf opgewekte stroom meer duur hoeft te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Señor Sjon schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:12:
[...]

Genoeg mensen die een ketel leasen voor een bedrag dat ze er uiteindelijk 3 kunnen kopen over de looptijd. Men heeft vaak niet zulke grote sommen geld beschikbaar en/of niet de discipline om er meerdere jaren voor te sparen.
Klopt. Het leven is vaak duurder voor mensen die weinig geld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:26
Uszka schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Rendement is iets anders dan winst.
Oh ok, een definitie dan:
1 opbrengst van een economische activiteit; = winst
2 nuttig effect van iets, bv. van een apparaat
Rendement is dus de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 17:30
Kalentum schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Oh ok, een definitie dan:

[...]

Rendement is dus de winst.
In Nederland wordt rendement eigenlijk al snel gekoppeld aan Rate of Return:
Wat is rendement?
Het rendement (rate of return ofwel RoR in het Engels) is het verlies of de winst op een investering over een bepaalde periode, uitgedrukt als een percentage van het bedrag dat in het begin is geïnvesteerd. Een positieve RoR betekent dat de positie winstgevend is geweest en een negatieve RoR wijst op verlies. Iedere investering die u doet, heeft een rendement.
Dat is ook de maatstaf die je in de zonnepaneel offertes tegen komt; het percentage van de opbrengst gedeeld door de initiële investering per jaar.

In mijn offerte stond bijvoorbeeld een redenement van 26,33% op basis van 0,277 per kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKfsW0wAIyKeKmzjryED-SgIIKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NPNjOJNvxxQWlp5sRNWInU1T.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 29-08-2022 14:39 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hbeez schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:19:
  • Investering verdient zich (deels?) terug bij verkoop/energielabel A ipv B
zelfs het kort wonen hoeft dan niet echt een probleem te zijn op dit moment ligt het prijs verschil tussen energielabel stapjes rond de 2% bij een verkoopprijs van ~400k is dat dus 8k

https://www.hypotheekadviseur.nl/nieuws/energielabel/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Uszka schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Rendement is iets anders dan winst. Rendement is wat de installatie jaarlijks oplevert tov de investering. Is de investering 4000 met een rendement van 100% dan verdient de investering zich in 1 jaar terug. Met een rendement van 25% is de terugverdientijd 4 jaar.
Ah cool - eindelijk een manier gevonden om rendement te maken met m'n spaargeld en die inflatie tegen te gaan. Ik geef gewoon 4k aan een vriend en vraag dan 4 jaar lang elk jaar 1k terug tot ik weer 4k heb - maak ik 4 jaar lang een rendement van 25% op die 4k! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
sdk1985 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

In Nederland wordt rendement eigenlijk al snel gekoppeld aan Rate of Return:

[...]

Dat is ook de maatstaf die je in de zonnepaneel offertes tegen komt; het percentage van de opbrengst gedeeld door de initiële investering per jaar.

In mijn offerte stond bijvoorbeeld een redenement van 26,33% op basis van 0,277 per kWh.
[Afbeelding]
En was dat dan per jaar en op basis van welke looptijd? 20 jaar?

Dikke kans dat het "kosten van het systeem / opbrengst per jaar" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Kalentum schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

En was dat dan per jaar en op basis van welke looptijd? 20 jaar?

Dikke kans dat het "kosten van het systeem / opbrengst per jaar" is.
Dat is dus de Rate of Return. Met andere woorden elk jaar levert het systeem 26% van zijn aanschafwaarde op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Smobbo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Ah oke, dat klopt natuurlijk.
Ik denk bij airco nog steeds vooral aan koelen, maar dat is ouderwets denken.

Mijn punt was dat koelen met een electrisch aangedreven apparaat vaak verkapte energieverspilling is. Wij hebben bijvoorbeeld vorig jaar een zonnescherm opgehangen en daardoor is het binnen hoog zomer 26 graden ipv 34. Ik merk dat tegenwoordig vaak als eerste optie een airco genoemd wordt. Daarmee koel je de boel ook af, maar eigenlijk had daar geen energie voor verbruikt hoeven worden (behalve het uitdraaien van het zonnescherm ;) ).
Ik heb vaak genoeg de berekening gemaakt, voor mij is koelen en verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp financieel veel voordeliger dan verwarmen met een lucht/water warmtepomp en elk raam van screens moeten voorzien. Screens zijn echt prijzig, zeker als je veel ramen hebt, en hebben maar een beperkt resultaat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Hbeez schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Ah cool - eindelijk een manier gevonden om rendement te maken met m'n spaargeld en die inflatie tegen te gaan. Ik geef gewoon 4k aan een vriend en vraag dan 4 jaar lang elk jaar 1k terug tot ik weer 4k heb - maak ik 4 jaar lang een rendement van 25% op die 4k! 8)
Nee, want wat is de investering dan? Ofwel, wat schaf je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
sdk1985 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Dat is dus de Rate of Return. Met andere woorden elk jaar levert het systeem 26% van zijn aanschafwaarde op.
Dus ik stort 100 euro op mijn spaarrekening, wacht een jaar, opeens is het 100,20 euro. Hoppa een "rate of return" van 100,2%. Toprendement!

Rendement = Rate of Return = hoeveel je verdient aan een bepaalde investering, als je een andere definitie wil gebruiken, prima, maar doe er dan wel even een rekenvoorbeeldje bij zodat we weten dat je eigenlijk gewoon de terugverdientijd bedoelt.

Ik geef het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Even een beetje serieus - financieel rendement (whatever that is) van een initiële investering
kan met diverse "financiële functies" berekent worden (staat niet in de de "dikke").
De "finance jongleurs" weten er alles van.

Je kan ook de hulpfunctie van je favoriete spreadsheet raadplegen:
NHW en IR.SCHEMA en nog een paar meer (LibreOffice NL)
Just my € 2ct plus inflatie

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Kalentum schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Dus ik stort 100 euro op mijn spaarrekening, wacht een jaar, opeens is het 100,20 euro. Hoppa een "rate of return" van 100,2%. Toprendement!

Rendement = Rate of Return = hoeveel je verdient aan een bepaalde investering, als je een andere definitie wil gebruiken, prima, maar doe er dan wel even een rekenvoorbeeldje bij zodat we weten dat je eigenlijk gewoon de terugverdientijd bedoelt.

Ik geef het op.
Je return is dan 0, tenzij je die 0.20 opneemt. Dan is je return 0.20/100=0,2%. (Bij aanschaf zonnepanelen zet je geld om in een asset. Die asset levert per jaar 1851 euro op, aldus het voorbeeld. In jouw voorbeeld is die 100 euro hetgeen voor je werkt en 0.20 hetgeen eruit komt.)

Zoals gezegd doelt men in de zonnepanelen offertes op de fractie van de jaarlijkse inkomsten / investeringswaarde. Je zou nog vijfhonderd andere vormen van rendement erbij kunnen slepen (zoals bijvoorbeeld het percentage van het licht dat wordt omgezet, dat is ook rendement), maar dat is nu eenmaal wat de markt hanteert.

Wil je een 'echte' ROI berekenen dan ben je wel even bezig. Je moet dan een model maken van je stroomverbruik om de afbouwende saldering te verwerken. Maar goed aangezien dit systeem zich in 4 jaar terug verdient op basis van 27 cent per kWh en je er 10 jaar garantie op krijgt (25 jaar op de panelen) is dat niet zo zinvol.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 29-08-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Kalentum schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Nee, want ook voor jou: wat is de investering dan?
dat je eigenlijk gewoon de terugverdientijd bedoelt.
Dat kan je uit die informatie halen ja. Rendement op een investering geldt niet alleen voor de terugverdientijd maar zolang je van die investering gebruikt maakt. Het rendement van een PV installatie veranderd als de kWh prijs wijzigt of als er onderhoudskosten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Uszka schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:47:
[...]

Nee, want ook voor jou: wat is de investering dan?

[...]

Dat kan je uit die informatie halen ja. Rendement op een investering geldt niet alleen voor de terugverdientijd maar zolang je van die investering gebruikt maakt. Het rendement van een PV installatie veranderd als de kWh prijs wijzigt of als er onderhoudskosten zijn.
Het rendement kan je helemaal nog niet weten, je koopt een set panelen voor 4000,- en aan het einde van de levensduur kan je rendement uitrekenen, wat er jaarlijks af komt is winst uit investering en met bijv 1000,- per jaar voor de eerste 4 jaar nog geen winst.
Is de looptijd 25 jaar en gooi je het dan weg heb je 21000,- gehaald uit 4000,- investering en kan je een rendement uit rekenen.
Maar misschien gaat het wel 30 jaar mee, of slechts 15.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
Uszka schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

Nee, want wat is de investering dan? Ofwel, wat schaf je aan?
Mijn investering is dat ik geld uitleen. Om rendement te halen hoef je per se niet iets aan te schaffen.

Een ander voorbeeld; ik beleg die 4000€, die 4000€ is na één jaar nog 1000€ waard. En na 4 jaar zit ik weer op 4000€. Volgens jouw definitie heb ik dan een jaarlijks rendement gehaald van 25%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor een investering in zonnepanelen heb je volgens mij meer nodig
dan een paar simpele formules om een rendement te schatten/te berekenen.
En zoals @sdk1985 schrijft: er zijn diverse rendementen.
Ik ben het verder met @Rol-Co eens, echt berekenen kan je het rendement
pas nadat het "project" afgesloten is.
Toevallig heb mijn eerste zonnestroomproject deze zomer afgesloten
en omdat ik alleen maar tegen jaarcontracten saldeerde (geen overschot) ziet mijn
berekening van de "interne rentevoet" relatief simpel uit.
De restwaarde van de installatie is na 7 jaar nog significant (zeker nu)
en draagt natuurlijk ook nog bij aan het rendement.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Hbeez schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

Mijn investering is dat ik geld uitleen.
Aan derden is dat zonder doel en gestelde vergoeding geen investering. Het is voor jouw pas een investering als je met die vriend een rentetarief afspreekt of ,wanneer hij dat geld, bijvoorbeeld, gebruikt voor aanleg van een PV en je met elkaar afspreekt dat jij de komende 10 jaar jaarlijks 40% van de waarde van de opbrengst van die PV uitgekeerd krijgt.

Voor een eigen PV bereken je een verwachte jaarlijks rendement aan de hand van het investeringsbedrag en de waarde van de te verwachten opbrengst. Het werkelijke jaarlijks rendement kan je uiteraard pas aan het einde van elk jaar berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
Uszka schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:49:
[...]

Aan derden is dat zonder doel en gestelde vergoeding geen investering. Het is voor jouw pas een investering als je met die vriend een rentetarief afspreekt of ,wanneer hij dat geld, bijvoorbeeld, gebruikt voor aanleg van een PV en je met elkaar afspreekt dat jij de komende 10 jaar jaarlijks 40% van de waarde van de opbrengst van die PV uitgekeerd krijgt.

Voor een eigen PV bereken je een verwachte jaarlijks rendement aan de hand van het investeringsbedrag en de waarde van de te verwachten opbrengst. Het werkelijke jaarlijks rendement kan je uiteraard pas aan het einde van elk jaar berekenen.
Ik had al verwacht dat je de discussie zou verschuiven naar een semantische, en de rekenvoorbeelden daarbij zou negeren. Ik ga hier verder ook geen tijd insteken om een kwartje te laten vallen en haak ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:03
Bedenk ook dat er mensen zijn waarbij op korte termijn een dakrenovatie gepland staat deze gaan ook geen panelen leggen totdat de renovatie is uitgevoerd.

Net als bij warmtepompen hangt bij zonnepanelen ook nog een taboe zoals hoe zit het met garantie of brand en betrouwbaarheid etc, dit gaat nog wel jaren duren voordat deze mensen zich gaan bedenken.

Geschiedenis herhaalt zich keer op keer net als bij de slimme meter welke nu wel beter geaccepteerd wordt onder de bevolking.

[ Voor 55% gewijzigd door mr_evil08 op 29-08-2022 21:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
VidaR-9 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

In zo’n straat/huis wonen mijn ouders ook. En het antwoord is simpel: ze hebben er simpelweg geen geld voor.
In straten waar elk huis potentieel ruimte heeft voor 16 zonnepanelen met een gunstige ligging, lijkt geldgebrek me niet echt een gemene deler onder de bewoners. Je hebt dan voor rijtjeshuizen een best wel bovengemiddeld dakoppervlak. En dus ook bewoners met, in elk geval toen ze het huis kochten, een bovengemiddeld inkomen. In de jaren 70 wijk van mijn ouders hebben alleen enkele woningtypen in het luxere hoekje van de wijk plek voor zoveel panelen, de "normale" rijtjeshuizen hebben meestal maar plek voor 8 a 10 panelen als er in het verleden geen dakramen en/of dakkapellen zijn geplaatst om zo de zolder als leefruimte te kunnen gebruiken. Bij mijn ouders is 'op zuid(west) plek voor slechts 3 panelen over. Op noordoost komen er binnenkort 8 panelen, want ook dat is met de huidige energieprijzen natuurlijk wel rendabel.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Hbeez schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

Mijn investering is dat ik geld uitleen. Om rendement te halen hoef je per se niet iets aan te schaffen.

Een ander voorbeeld; ik beleg die 4000€, die 4000€ is na één jaar nog 1000€ waard. En na 4 jaar zit ik weer op 4000€. Volgens jouw definitie heb ik dan een jaarlijks rendement gehaald van 25%.
De som die jij zoekt is het financiële rendement over bijvoorbeeld 10 jaar.

Voor mij zou dat in de aller simpelste vorm (die nergens op slaat) de volgende som zijn: 10 jaar * 1851 euro per jaar = 18510 euro, op een investering van 7029 euro. Een 'rendement' van 11481 euro in 10 jaar. Daarbij mis je echter de afbouw van saldering en de verwachte toename in energie prijzen (die 1851 is immers gebaseerd op 100% salderen a 0,27).

Maar nogmaals; offertes van zonnepanelen hebben het altijd over de terugverdien tijd en pakken dan de rate of return. Ze gaan er tevens vanuit dat je niet meer stroom opwekt dan je verbruikt. Tot heden was het advies niet meer panelen te plaatsen dan er zelf verbruikt kan worden.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 29-08-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
sdk1985 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:08:

De som die jij zoekt is het financiële rendement over bijvoorbeeld 10 jaar.
Je zou zonnepanelen moeten vergelijken met een annuiteit. Je investeert een bedrag in zonnepanelen en je krijgt jaarlijks een bedrag terug. Na een aantal jaar, bijv. 25 zijn de zonnepanelen afgeschreven en stopt het.

Natuurlijk is de praktijk ingewikkelder, de omvormer moet waarschijnlijk halverwege vervangen worden, de panelen leveren in de tijd minder op, en de energie prijzen zijn onvoorspelbaar.

Maar voor een simpele benadering voldoet het.

Als je dan een terugverdientijd neemt, dan weet je wat de jaarlijke opbrengst is. En op basis daarvan kan je berekenen bij welke rente (en dus rendement) je een annuiteit krijgt die daarmee overeen komt.

Dus bijv. een terugverdientijd van 10 jaar en een looptijd van 25 jaar geeft een rendement van bij 9%. Bij een terugverdientijd van 7 jaar zit je op 14%.

Maar dat moet dus gecorrigeerd worden voor een extra omvormer, verminderde opbrengst en toekomstige energie prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
phicoh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Je zou zonnepanelen moeten vergelijken met een annuiteit. Je investeert een bedrag in zonnepanelen en je krijgt jaarlijks een bedrag terug. Na een aantal jaar, bijv. 25 zijn de zonnepanelen afgeschreven en stopt het.

Natuurlijk is de praktijk ingewikkelder, de omvormer moet waarschijnlijk halverwege vervangen worden, de panelen leveren in de tijd minder op, en de energie prijzen zijn onvoorspelbaar.

Als je dan een terugverdientijd neemt, dan weet je wat de jaarlijke opbrengst is. En op basis daarvan kan je berekenen bij welke rente (en dus rendement) je een annuiteit krijgt die daarmee overeen komt.

Dus bijv. een terugverdientijd van 10 jaar en een looptijd van 25 jaar geeft een rendement van bij 9%. Bij een terugverdientijd van 7 jaar zit je op 14%.

Maar dat moet dus gecorrigeerd worden voor een extra omvormer, verminderde opbrengst en toekomstige energie prijzen.
Je kan bv dit gebruiken
https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Houdt rekening met afbouw salderingsregeling vanaf 2025, eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
phicoh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Dat is an sich wel te doen. Je zou de opbrengsten in ieder geval kunnen voorzien van een inflatie correctie. Hetzelfde voor de kosten van een omvormer. Verder wordt aan de kant van het paneel 84% opbrengst tot 25 jaar gegarandeerd. Zit je alleen nog met de complexiteit rondom saldering. Maar wanneer je binnen 4 jaar break even draait is dat eigenlijk verloren moeite. Dat is op zichzelf immers al reden genoeg om akkoord te gaan met een offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Kalentum schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Je kan bv dit gebruiken
https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Houdt rekening met afbouw salderingsregeling vanaf 2025, eigen verbruik.
Geinig. Vul ik het grof in dan kom ik op 92.245 na 25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05

de Peer

under peer review

sdk1985 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:02:
[...]

Geinig. Vul ik het grof in dan kom ik op 92.245 na 25 jaar.
Ja ik kom op een terugverdientijd van 0.8 jaar en totale opbrengst van 400.000 euro na 25 jaar. Initiële investering 10.000 euro.
Heb een strop. Prijs van 60 cent ingevuld en ook teruglevertarief van 60 cent.

Maarja momenteel kun je met geen enkele zekerheid meer dan 3 jaar vooruit kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 30-08-2022 18:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Sssssh! Niet teveel mensen vertellen. Anders wordt het net overbelast en kan ik minder gaan terugleveren op de piekmomenten. :X

No joke, vrienden hebben een nieuwbouwhuis en toen ik vroeg waarom ze daar niet meteen PV op hadden geramd was het antwoord iets in de trant van "geld is op na de nieuwe keuken en badkamer".

Die keuze had ik nooit gemaakt, want een badkamer of keuken gaat geen geld opleveren (iig niet meer dan je erin stopt bij een beetje courant huis). PV wel.

Buurman kwam afgelopen maand nog aan met het verhaal dat zijn dak niet geschikt was, en waarom wij eigenlijk op beide kanten panelen hadden liggen, want "de achterkant bracht toch bijna niks op volgens de adviseur die hij 3 jaar geleden had gesproken".
*Vanaf een uurtje of 13.00 ligt de achterkant echt vól in de zon.

Hem maar even de cijfertjes laten zien van de afzonderlijke panelen in de SolarEdge suite: bijna 50:50 opbrengst tussen beide dakhelften, dus écht prima ligging.

Kort: de meeste mensen
a. zijn verkeerd ingelicht
b. maken andere beslissingen met geld
c. snappen niet hoe teruglevering werkt of überhaupt hun energierekening

Ikzelf heb de eerste maand na koop van het nieuwe huis er panelen op laten leggen, en achteraf had ik het helemaal vol moeten knallen. Terugverdientijd is momenteel 1 á 2 jaar met de juiste teruglevertarieven. En daarna ieder jaar cashen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 19:18
Jeroenneman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:52:
No joke, vrienden hebben een nieuwbouwhuis en toen ik vroeg waarom ze daar niet meteen PV op hadden geramd was het antwoord iets in de trant van "geld is op na de nieuwe keuken en badkamer".

Die keuze had ik nooit gemaakt, want een badkamer of keuken gaat geen geld opleveren (iig niet meer dan je erin stopt bij een beetje courant huis). PV wel.
Veel plezier in je nieuwbouwhuis zonder keuken of badkamer, maar met zonnepanelen :+

Daarnaast krijg je van een nieuwe badkamer of keuken extra leef comfort. Niet alles in het leven hoeft terugverdiend te worden. Dan zou niemand meer op vakantie gaan ;)

[ Voor 13% gewijzigd door LordSinclair op 30-08-2022 19:57 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LordSinclair schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:52:
[...]

Veel plezier in je nieuwbouwhuis zonder keuken of badkamer, maar met zonnepanelen :+
Er was vast wel wat mogelijk als de prioriteiten anders waren gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

LordSinclair schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:52:
[...]

Daarnaast krijg je van een nieuwe badkamer of keuken extra leef comfort. Niet alles in het leven hoeft terugverdiend te worden. Dan zou niemand meer op vakantie gaan ;)
Er zit natuurlijk wel een keuken en badkamer in. Het ging meer om direct verbouwen of daar een jaartje mee wachten.

Hoe je het ook wendt of keert, financieel is dat een domme beslissing. Maar zoals ik al aangaf: mensen besteden hun geld op verschillende manieren.

Dat mag, en daarom heet het topic "wie wil er nu nog geen PV". Duidelijk de mensen met andere prioriteiten (die nu natuurlijk klagen over de energierekening).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:20
Ikzelf bezit een koopwoning die in een VVE constructie gebakken zit met zo’n 100 andere huizen. Ik mag alleen zonnepanelen leggen als 100% van de eigenaren instemt. Het deel van de eigenaren die het dak niet op het zuiden heeft vindt dit ‘oneerlijk’ en wil de zonnepanelen allemaal gezamenlijk aanleggen met gezamenlijke opbrengst. Leuk idee, absoluut niet uitvoerbaar. Neem dan nog een enkeling die het ‘niet vindt passen in het straatbeeld’, en dan kun je wel ophouden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Pepper92 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:57:
Ikzelf bezit een koopwoning die in een VVE constructie gebakken zit met zo’n 100 andere huizen. Ik mag alleen zonnepanelen leggen als 100% van de eigenaren instemt. Het deel van de eigenaren die het dak niet op het zuiden heeft vindt dit ‘oneerlijk’ en wil de zonnepanelen allemaal gezamenlijk aanleggen met gezamenlijke opbrengst. Leuk idee, absoluut niet uitvoerbaar. Neem dan nog een enkeling die het ‘niet vindt passen in het straatbeeld’, en dan kun je wel ophouden dus.
Woningen in een VVE? Bijzondere constructie. Of gaat het om appartementen? Dan deel je natuurlijk altijd één dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Pepper92 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:57:
Wanneer je aan het quorum voldoet is het toch gewoon meeste stemmen gelden? Alleen voor besluiten buiten de vergadering om is unanimiteit vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:20
@Jeroenneman bijzondere constructie inderdaad, zijn namelijk gewoon rijtjeshuizen.

@sdk1985 zo werd het tijdens de vergadering uitgelegd door het betrokken VVE management (externe partij). Maar zal dat dan eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 14:30
Poe hele topic doorgebuffeld en lees veel over no brainers en mensen die het maar niet willen snappen. Wat ik mis is iemand die een concrete berekening deelt of een link naar een tooltje om alles op een rij te zetten. Rekening houdend met ligging, gem opbrengst, kosten inkoop en verkoop, saldering etc...

Edit, zag net een link van berekenhet. Ga die maar eens bekijken want echt een complete berekening ben ik nog niet tegengekomen.

Ik heb een plat dak met slechts ruimte voor 9 panelen dus wat die zonneboeren hier in het topic aan rendement halen is sowieso al uitgesloten voor de meesten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Aniki schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:15:
Poe hele topic doorgebuffeld en lees veel over no brainers en mensen die het maar niet willen snappen. Wat ik mis is iemand die een concrete berekening deelt of een link naar een tooltje om alles op een rij te zetten. Rekening houdend met ligging, gem opbrengst, kosten inkoop en verkoop, saldering etc...

Edit, zag net een link van berekenhet. Ga die maar eens bekijken want echt een complete berekening ben ik nog niet tegengekomen.

Ik heb een plat dak met slechts ruimte voor 9 panelen dus wat die zonneboeren hier in het topic aan rendement halen is sowieso al uitgesloten voor de meesten...
Een beetje fatsoenlijke leverancier geeft je gewoon een opbrengst schatting.

Tenminste, zelfstroom had daarvoor heel nette berekeningen, en die zijn bijna perfect uitgekomen. Ik zie dat die helaas nu vooral focussen op zonnepanelen verhuren.

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:36
Ik ben juist benieuwd wat er in de toekomst gebeurd met de netbelasting...

Sowieso aan de ene kant, als iedereen zonnepanelen heeft gaat de netspanning omhoog waardoor de omvormer kan uitschakelen = geen of minder opbrengst.

En aan de andere kant, stel iedereen is van het gas af... we stoken en koken elektrisch.
Iedereen komt om 17:00uur thuis, auto aan de lader, warmtepomp aan voor verwarming/douche, inductieplaat aan voor het eten, etc.

Is de bekabeling die in de straat ligt daarvoor geschikt? of hoeven we in de winter niet meer te strooien dat het wegdek daardoor zo warm wordt?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 12:30
Serpz0r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:43:

Sowieso aan de ene kant, als iedereen zonnepanelen heeft gaat de netspanning omhoog waardoor de omvormer kan uitschakelen = geen of minder opbrengst.
De netbeheerder kan in de wijkkast de netspanning schakelen wanneer deze te hoog/laag wordt, alleen dit is vaak nog een handmatig gebeuren want verouderde kasten. En helaas voor ons hebben ze niet genoeg monteurs om daar de hele dag iemand voor rond te laten rijden. :+
En aan de andere kant, stel iedereen is van het gas af... we stoken en koken elektrisch.
Iedereen komt om 17:00uur thuis, auto aan de lader, warmtepomp aan voor verwarming/douche, inductieplaat aan voor het eten, etc.
In nieuwe wijken zou dit beter voorbereid moeten zijn, maar in de oudere wijken is dit dus precies het probleem. Maar het vereist ook gewoon een verandering van gedrag - scheelt dat een warmtepomp meestal 24/7 draait, maar iedereen die z'n auto om 17:00 aan de lader hangt, dat is wel funest ja.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• de Peer

de Peer

under peer review

GermanPivo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:58:
[...]

De netbeheerder kan in de wijkkast de netspanning schakelen wanneer deze te hoog/laag wordt, alleen dit is vaak nog een handmatig gebeuren want verouderde kasten. En helaas voor ons hebben ze niet genoeg monteurs om daar de hele dag iemand voor rond te laten rijden. :+
Het is natuurlijk niet zo dat netbelasting opgelost kan worden met op knopjes drukken in de wijkkast.
Je kunt daarmee hooguit tijdelijk de verdeling wat optimaliseren om het moment uit te stellen dat het echt kritisch wordt.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 12:30
de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:01:
[...]

Het is natuurlijk niet zo dat netbelasting opgelost kan worden met op knopjes drukken in de wijkkast.
Je kunt daarmee hooguit tijdelijk de verdeling wat optimaliseren om het moment uit te stellen dat het echt kritisch wordt.
Eens, het blijft symptoonbestrijding.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• mr_evil08
Simpel:
- Mensen die binnen 3-5 jaar verhuizen.
- Mensen met geen geld/schulden en bang zijn voor een "lening" / niet in aanmerking komen ondanks die zeer gunstig is.
- Geen geschikt dak (dak op Noord bijvoorbeeld).
- korte termijn dakrenovatie/isolatie gepland.
- Een VVE hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:01:
[...]

Je kunt de netspanning aanpassen op de MS-LS trafo door een andere tapinstelling te gebruiken. Probleem is dat in 99,9% van de gevallen de trafo spanningsloos gemaakt moet worden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• mr_evil08

Is de bekabeling die in de straat ligt daarvoor geschikt? of hoeven we in de winter niet meer te strooien dat het wegdek daardoor zo warm wordt?
Alleen koken op electrisch kan probleematisch zijn als iedereen stipt om 17:00 dat gaat doen, de praktijk is echter dat niemand exact om 17:00 doet.

Voor warmwater/warmtepomp die draaien 24/7, voor warmwater wordt altijd een boiler gebruikt gezien een warmtepomp niet snel genoeg 60c+ water kan aanleveren en voor verwarming precies zelfde dat werkt niet zoals bij een Gas CV om even volle bak erop gooien en na 30 minuten is het huis warm zo werkt dat niet.

Dit verhaal hoor ik ook keer op keer bij internet verbindingen terwijl die ook flink overboekt zijn 1 op 32 of 1 op 64 ofwel 32 man zit op 1 gigabit lijn terwijl ze zelf gigabit hebben, gaat ook prima in praktijk.

En in een wijk liggen meerdere fases, als PV afschakelt zitten teveel PV op 1 fase, dat kun je aanpassen in de meterkast.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 01-09-2022 10:23 ]

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 16:05
Ik vond het zelf al die jaren de investering niet waard omdat we toch waarschijnlijk weer iets nieuws wilden kopen binnen 5 jaar.
Nu we besloten hebben hier te blijven zitten en zonnepanelen te nemen loop ik er tegenaan dat de hoeveelheid aanbieders en prijzen zodanig zijn gestegen dat je niet meer weet waar je het moeten zoeken.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Jeroenneman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:46:
[...]

Er zit natuurlijk wel een keuken en badkamer in. Het ging meer om direct verbouwen of daar een jaartje mee wachten.

Hoe je het ook wendt of keert, financieel is dat een domme beslissing. Maar zoals ik al aangaf: mensen besteden hun geld op verschillende manieren.

Dat mag, en daarom heet het topic "wie wil er nu nog geen PV". Duidelijk de mensen met andere prioriteiten (die nu natuurlijk klagen over de energierekening).
Ik heb ook gekozen voor een nieuwe keuken, nieuwe badkamer en toilet, nieuw stucwerk, vloerverwarming en een nieuwe vloer. Kost een bak met centen, maar wel heel blij mee. Had het goedkoper gekund, zeker. Is het financieel de beste keuze, natuurlijk niet. Maar comfort en leefgenot is wat mij betreft een hoop waard.

Wel gedacht aan zonnepanelen, ook wat offertes op gevraagd maar nog niet gedaan. (Terugverdientijd van ~5 jaar)
Ik wil echter eerst de dakkapel laten renoveren, zodat deze z.g.a. onderhoudsvrij is. (Als er panelen liggen, dan moeten deze er waarschijnlijk eerst af voordat de dakkapel gerenoveerd kan worden) Helaas kost dat ook aardig wat geld en je kunt het maar één keer uitgeven.

Ik klaag trouwens niet over de energierekening hoor. Het verbruik ligt niet zo hoog en ik heb vorig jaar een 3 jarig contract afgesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 01-09-2022 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985

Best wel logisch toch? Het is nogal specifiek én de opbrengst volgt uit de software die de zonnepaneel leveranciers wordt gebruikt. Daarvoor moet je niet op tweakers zijn maar bij een leverancier.

Overigens is het met 9 panelen op een plat dak vermoedelijk niet heel ingewikkeld. Waarschijnlijk wordt het iets van 3200 Kwh (9 * 400 * 90 %). In die offerte staat meestal ook je terugverdientijd op basis van een bepaalde kWh prijs.

Betreft de overige berekeningen heeft @Kalentum recent een link gedeeld die beweert hier rekening mee te houden: https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html.

• sdk1985

Aan de kant van Zonnepanelen zal het vermoedelijk allemaal wel meevallen. Mits mensen een 3-fase omvormer pakken. Zelf 20 panelen op 3-fase. Piek tot heden 6500W, praat je over 2100W per fase. Dat stelt niet zoveel voor. Wat ik tot heden zie is dat ik voorheen bijvoorbeeld maximaal 0.8 kWh in een kwartier verstookte. Nu is mijn piek teruglevering 1.5 Kwh.

Een 22 Kwh laadpaal lijkt mij een groter uitdaging voor het stroomnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortadelo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 00:01
ik kan me voorstellen dat het nu ook wel weer een beetje pijn doet (om nu nog zonnepanelen aan te schaffen) . vergelijk de prijzen van de panelen met begin vorig jaar. als je niet in 1x kan ophoesten zit je bijvoorbeeld aan SVN vast (duurzaamheidslening), ik weet niet hoe dat nu precies zit, maar paar jaar geleden was het (voor mij) best wel een gedoe om dat voor elkaar te krijgen. vervolgens zagen we recent in de kranten dat essent het salderen is/gaat verlagen. ik was daar al begin van het jaar al een beetje huiverig voor dat dit ging gebeuren en heb een 5kw batterij (huawei) gekocht. hier kan ik wel aangeven hoeveel mij dat meer heeft gekost dan als ik dat vorig had gekocht. Dat is 60% duurder en wacht er nog steeds op (vanaf juni dit jaar). Nu las ik deze week dat auto opladen nagenoeg gelijk is het vullen van een brandstof auto. voordeel van EV is dat het "nog" wegenbelastingvrij is, maar voor dat je het weet, is het al 2024. terugkomend op de zonnepanelen, je kan ze ook huren via bijv een hallo stroom(?), maar dan gaat behoorlijk bedrag naar de uitvoerder of gemeente en je moet volgens mij een x-bedrag voorschieten. het hele fijne weet ik er (nog) niet van. kort antwoord op de vraag "Wie wil er nú nog géén PV?" algemeen veel romslomp, de kosten en onzekerheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
mortadelo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:32:
ik kan me voorstellen dat het nu ook wel weer een beetje pijn doet (om nu nog zonnepanelen aan te schaffen) . vergelijk de prijzen van de panelen met begin vorig jaar. als je niet in 1x kan ophoesten zit je bijvoorbeeld aan SVN vast (duurzaamheidslening), ik weet niet hoe dat nu precies zit, maar paar jaar geleden was het (voor mij) best wel een gedoe om dat voor elkaar te krijgen. vervolgens zagen we recent in de kranten dat essent het salderen is/gaat verlagen. ik was daar al begin van het jaar al een beetje huiverig voor dat dit ging gebeuren en heb een 5kw batterij (huawei) gekocht. hier kan ik wel aangeven hoeveel mij dat meer heeft gekost dan als ik dat vorig had gekocht. Dat is 60% duurder en wacht er nog steeds op (vanaf juni dit jaar). Nu las ik deze week dat auto opladen nagenoeg gelijk is het vullen van een brandstof auto. voordeel van EV is dat het "nog" wegenbelastingvrij is, maar voor dat je het weet, is het al 2024. terugkomend op de zonnepanelen, je kan ze ook huren via bijv een hallo stroom(?), maar dan gaat behoorlijk bedrag naar de uitvoerder of gemeente en je moet volgens mij een x-bedrag voorschieten. het hele fijne weet ik er (nog) niet van. kort antwoord op de vraag "Wie wil er nú nog géén PV?" algemeen veel romslomp, de kosten en onzekerheden
Ben het met je eens dat het gemorrel aan de salderingsregeling mensen zal afschrikken.

Een batterij lijkt me voorlopig nog wat voorbarig. Je moet nu waarschijnlijk aan het concurreren met vraag uit o.a. België waar een batterij rendabeler is omdat je daar extra betaalt voor piekbelasting en ze ook subsidie krijgen.

Betreft die EV's:
"De modelcontracten die energieleveranciers nu op hun site hebben staan, daarin zijn kosten voor stroom soms 1 euro per kilowattuur", zegt Donat. Als je dat tarief betaalt, in tegenstelling tot de 0,30 euro van een jaar geleden, ben je dus flink duurder uit en ga je met een volle accu richting de prijs van een volle benzinetank.
Dan gaan ze dus uit van een euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 16:14
sdk1985 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:18:
[...]Een batterij lijkt me voorlopig nog wat voorbarig. Je moet nu waarschijnlijk aan het concurreren met vraag uit o.a. België waar een batterij rendabeler is omdat je daar extra betaalt voor piekbelasting en ze ook subsidie krijgen.
In België is de piekbelasting uitgesteld naar januari 2023 en intussen heeft de Vlaams minister van Energie de piekbelasting naar de rechtbank gebracht wegens teveel onduidelijkheid. Mogelijks gaat het gewoon door volgend jaar, de kans is groot dat het weer uitgesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Matomatisch schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:24:
[...]

In België is de piekbelasting uitgesteld naar januari 2023 en intussen heeft de Vlaams minister van Energie de piekbelasting naar de rechtbank gebracht wegens teveel onduidelijkheid. Mogelijks gaat het gewoon door volgend jaar, de kans is groot dat het weer uitgesteld wordt.
Over onduidelijkheid gesproken; Ik kwam vandaag toevallig iets tegen over doorberekenen van de evenwichtskosten: https://solarmagazine.nl/...-en-terugdraaiende-teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:58
Tja, zulke zaken krijg je als een energiemodel op zijn limieten botst.

Achter de financiële/administratieve afspraken zit nog altijd een stuk techniek (kabels, transformatoren, opwekkers, verbruikers,...).

Nu zitten we in de omwenteling van het aanbod(opwek) die de vraag(verbruik) volgt naar de vraag die het aanbod volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Wozmro schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:45:
Tja, zulke zaken krijg je als een energiemodel op zijn limieten botst.

Achter de financiële/administratieve afspraken zit nog altijd een stuk techniek (kabels, transformatoren, opwekkers, verbruikers,...).

Nu zitten we in de omwenteling van het aanbod(opwek) die de vraag(verbruik) volgt naar de vraag die het aanbod volgt.
Het is ook wel interessant hoe langzaam de politiek gaat (in Nederland). Een logisch eis zou zijn dat je alleen (als kleinverbruiker) zonnepanelen mag hebben als je een slimme meter hebt (dus 1 die daadwerkelijk meerdere keren per uur rapporteert) en dat die gegevens door gestuurd worden naar de energieleverancier.

Maar de politiek is hoogstens bezig met gescheiden telwerken. Want het elektriciteitsnet maakt niet uit, wat wel uitmaakt zijn de belasting inkomsten.

Wat ik me afvraag, waarom is er geen signaal dat een PV installatie moet stoppen met leveren? Of kan dat nooit nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
phicoh schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:23:
[...]

Het is ook wel interessant hoe langzaam de politiek gaat (in Nederland). Een logisch eis zou zijn dat je alleen (als kleinverbruiker) zonnepanelen mag hebben als je een slimme meter hebt (dus 1 die daadwerkelijk meerdere keren per uur rapporteert) en dat die gegevens door gestuurd worden naar de energieleverancier.

Maar de politiek is hoogstens bezig met gescheiden telwerken. Want het elektriciteitsnet maakt niet uit, wat wel uitmaakt zijn de belasting inkomsten.

Wat ik me afvraag, waarom is er geen signaal dat een PV installatie moet stoppen met leveren? Of kan dat nooit nodig zijn.
Boven de 240V schakelt de omvormer zichzelf uit. Dus dat is er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

phicoh schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:23:
[...]

Dat signaal is er al.
Als de panelen te veel leveren, dan gaat de spanning omhoog. Als de spanning te hoog wordt dan schakelen de panelen zichzelf uit.
Genoeg mensen die daar al over lopen te klagen.

Werkt heel goed lokaal.
Boven de 253 V schakelt het zichzelf uit: 230V + 10%.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Smuggler schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:26:
[...]

Dat signaal is er al.
Als de panelen te veel leveren, dan gaat de spanning omhoog. Als de spanning te hoog wordt dan schakelen de panelen zichzelf uit.
Genoeg mensen die daar al over lopen te klagen.

Werkt heel goed lokaal.
Boven de 253 V schakelt het zichzelf uit: 230V + 10%.
Maar hoe werkt dat globaal? Stel op een mooie zondagmiddag produceren de Nederlandse woningen 15 GW aan solar en er is 10 GW aan gebruik?

We kunnen natuurlijk 5 GW naar buitenland proberen te sturen.

Of is het de bedoeling om dit gat te kunnen vullen met extra verbruik, bijv. warm water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Alles dat te veel is wordt geexporteerd:
https://app.electricitymaps.com/zone/NL, daar wordt ook genoeg voor betaald dus dat is helemaal niet erg.

Wat er echt te veel is boven die 10GW in jouw voorbeeld en we kunnen dat niet kwijt.
Dan gaan we eerste mensen betalen om stroom te verbruiken: Zie negatieve stroomprijzen, die zien we ondertussen al met enige regelmaat.
Ik laad graag mijn auto op, op die tijden.
Er zullen dan ook mensen zijn die hun zonnepanelen zullen uitzetten.

Mocht dat allemaal niet genoeg zijn, dan stijgt dus de spanning op de elektriciteitsnetten en schakelen de installaties zichzelf uit.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Smuggler schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:53:
Mocht dat allemaal niet genoeg zijn, dan stijgt dus de spanning op de elektriciteitsnetten en schakelen de installaties zichzelf uit.
Ik vraag me dus af of dat ook werkt voor het hoogspanningsnet. Is het zo dat ieder lokaal net zonder problemen 253V kan leveren zonder dat er een probleem ontstaat op het hoogspanningsnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 25-09 22:07
3DDude schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:34:
De afbouw van de salderingsregeling wordt uitgesteld naar 1 januari 2025

Ik krijg; Als ik meer teruglever dan zelf gebruik (dus na het salderen) heel weinig voor een kwh (bij mij 9 cent per kwh - oxxio)

Salderen is dat wegstrepen: verbruik 1 kwh - wek 1 kwh op = u betaald niks.
En als dat weg valt; is je businesscase niet meer rond te maken.
Fase 1: het dempen van je energierekening
Fase 2: je investering sneller terugverdienen
Fase 3: winst maken met je PV installatie

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Het fenomeen dat pv-installaties zichzelf uitschakelen bij te hoge netspanning is iets heel lokaal.

Dat speelt op niveau van de wijkcabine die max een paar honderd meter van je huis staat.
De transformator die in de wijkcabine staat is zo eenvoudig mogelijk uitgevoerd. Hoogspanning er in, laagspanning er uit. Beveiligd tegen kortsluiting, weinig tot niet beveiligd tegen overbelasting. Die transformator zijn ook wel bestand tegen wat 'misbruik'.
Nadeel is dat ze niet regelbaar zijn, dat is te complex en complex wil zeggen meer kans op defecten. Terwijl de netbeheerder helemaal geen zin en geld heeft om in die wijkcabines langs te gaan voor onderhoud en reparatie. Als ik er kom voor inspectie loop ik meestal met mijn hoofd door de spinnenwebben.

De transformatoren die een niveau boven de wijkcabines zitten, daarvan heb je er meestal enkele per gemeente, die kunnen wel hun uitgangsspanning op en af regelen in functie van de belasting. Maar daarbovenop nog eens regelen in functie van de lokale opwek lijkt mij heel moeilijk. Dan staat die transformator constant te regelen wat nu ook weer niet de bedoeling is en krijg je een stroom aan klachten omdat de spanning te hoog/te laag/niet stabiel is.

Ik zie daar niet echt een oplossing voor. Tenzij misschien grote batterijen plaatsen op wijkcabine niveau. Maar wie gaat dat dan weer betalen, plaatsen, onderhouden,...?
En waar ga je ze plaatsen? Dan krijg je ook weer het nimby effect?

Verplichten dat een particuliere pv-installatie op afstand kan geregeld worden door de netbeheerder kan misschien ook. Maar welke eigenaar zal daarmee akkoord gaan?

Pv-installaties zijn supertof, ik heb er al veel gezien en geïnspecteerd maar het is een systeem dat op zijn grenzen botst als er teveel van worden geplaatst. Het schaalt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Sprak gisteren de buren die ik niet zoveel spreek verder (met 1 kant heb ik zowat dagelijks contact, de andere kant veel minder) en vertelde toen dat ik twee dakkapellen krijg aan de achterkant van het huis. En dat er daarna zsm PV op gaat (ik heb die boot altijd afgehouden omdat ik wist dat die kapellen er ook ooit zouden komen).. Gezicht van de buurvrouw betrok en er kwam wat gemompel en later riep ze over de schutting (waarschijnlijk goed-bedoeld) dat Radar een uitzending over PV had..

Het is gewoon angst... Zij hebben een schuin dak pal op het zuiden wat echt PERFECT geschikt is voor PV..
Het is gewoon bijna dom dat ze het niet jaren eerder hebben laten aanleggen.. Maar wel twee keer een auto van 15k kopen in de tijd dat ik hier nu woon (2014)..

Achteraf had ik in 2017 (nadat de rest van het huis "klaar" was) meteen die dakkapellen erop moeten zetten (had me 10k gescheeld, minimaal) en dan in 2018 die PV (had me nog eens 2-4k gescheeld ofzo)... Maar wist ik veel dat deze situatie eraan zat te komen (tekorten, oorlog, etc..)... Ik was het klussen ook even zat (3 jaar lang alles aangepakt in en om huis)... Bovendien werd ik in 2017 vader... Tja...

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 06-09-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Er is helemaal niks mis met 9 panelen..

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 06-09-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 14:30
FreakNL schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:09:
[...]

Er is helemaal niks mis met 9 panelen..
Zeg ik ook niet toch? Maar als je je investering sneller wilt terugverdienen en er geld mee wilt verdienen, is het toch handig om meer op te wekken dan je verbruikt. En 9 panelen is zo ongeveer een gemiddeld verbruik als ik het zo zie.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:38

WhySoSerious

Be the change.

Aniki schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:37:
[...]

Zeg ik ook niet toch? Maar als je je investering sneller wilt terugverdienen en er geld mee wilt verdienen, is het toch handig om meer op te wekken dan je verbruikt. En 9 panelen is zo ongeveer een gemiddeld verbruik als ik het zo zie.
Alleen als je je overproductie kunt verkopen voor een hogere prijs dan de inkoop van kWh's.

Eigen verhaal:
Heb even het topic doorgelezen en ik begrijp ook werkelijk niet waarom je geen PV zou nemen, ik denk dat het op 75% tot 90% van de daken rendabel is (puur financieel gezien).

Hier ligt er 3240 wP op het zuiden sinds oktober 2015 met destijds bewust een wat grotere omvormer voor uitbreiding in de toekomst (warmtepomp of EV).
Sinds juli 2020 rijden we een EV en hebben aan de oostkant van het huis nog eens 2040 wP bij laten leggen.

Per maand betalen we iets van 20,- euro aan de energierekening én daar tanken we dan ook nog eens de auto mee vol. Met de verhoogde teruggave zal dat nog wel wat lager worden denk ik.
Voor verwarming hebben we 500 a 600 m3 gas nodig. Vanwege milieuoogpunt ketel waterzijdig zo goed mogelijk ingeregeld, thermostaat niet te hoog en in de koude maanden zo veel mogelijk zon proberen binnen te laten komen.

[ Voor 48% gewijzigd door WhySoSerious op 08-09-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 12:56
Mijn zwager loopt momenteel te klagen over hun energie rekening:

Ik heel snel zonnepanelen op je dak laten leggen want dat verdiend momenteel zich snel terug nog met de salderingsregeling en die panelen heb je een behoorlijk stukje terug voordat ze gaan afbouwen.

Zijn reactie: Nee ik vind dat echt enorm lelijk en als ik zonnepanelen neem dan wil ik alleen in dak zonnepanelen.

Oke veel plezier met je dure energierekening. Ik kon het overigens niet nalaten om 2 weken geleden onze jaarafrekening onder zijn neus te duwen: Netto verbruik op een jaar van 60kWh en gasloos dus we kregen een leuk bedrag van de energiemaatschappij.

[ Voor 19% gewijzigd door Casejunkie op 08-09-2022 10:17 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Casejunkie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:16:
Mijn zwager loopt momenteel te klagen over hun energie rekening:

Ik heel snel zonnepanelen op je dak laten leggen want dat verdiend momenteel zich snel terug nog met de salderingsregeling en die panelen heb je een behoorlijk stukje terug voordat ze gaan afbouwen.

Zijn reactie: Nee ik vind dat echt enorm lelijk en als ik zonnepanelen neem dan wil ik alleen in dak zonnepanelen.

Oke veel plezier met je dure energierekening.
haha prachtig.
Wij hebben al een paar jaar 28 zonnepanelen op ons dak. Dit jaar wilde ik er 30 bijleggen. Echter had ik ooit met mijn vriendin afgesproken dat we de voorkant van het huis vrij van panelen zouden houden, omdat het wel wat afbreuk doet aan de uitstraling.
Vervolgens is er de nodige discussie geweest. afspraak is afspraak, je kent het wel.
Toen heb ik haar voorgerekend wat we er mee zouden gaan verdienen met een terugleververgoeding van 60 cent per kWh (en nu zelfs 91 cent per kWh). Toen was ze om en heb ik in Maart 2022 het dak nog snel vol gelegd.
Zojuist de afrekening van Eneco gehad en er wordt 5000 euro op onze rekening gestort. Volgend jaar zelfs 9300 euro als Innova niet failliet gaat en zich aan de afspraken houdt.

per sé een kaal dak willen behouden is dan wel een erg dure keuze!

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 08-09-2022 10:23 ]

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 12:56
de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:19:
[...]

haha prachtig.
Wij hebben al een paar jaar 28 zonnepanelen op ons dak. Dit jaar wilde ik er 30 bijleggen. Echter had ik ooit met mijn vriendin afgesproken dat we de voorkant van het huis vrij van panelen zouden houden, omdat het wel wat afbreuk doet aan de uitstraling.
Vervolgens is er de nodige discussie geweest. afspraak is afspraak, je kent het wel.
Toen heb ik haar voorgerekend wat we er mee zouden gaan verdienen met een terugleververgoeding van 60 cent per kWh (en nu zelfs 91 cent per kWh). Toen was ze om en heb ik in Maart 2022 het dak nog snel vol gelegd.
Zojuist de afrekening van Eneco gehad en er wordt 5000 euro op onze rekening gestort. Volgend jaar zelfs 9300 euro als Innova niet failliet gaat en zich aan de afspraken houdt.

Holy crap dat terug verdienen van de overcapaciteit gaat wel heel erg snel dan. Volgend jaar gaan we onze garage verlangen en dan wil ik er nog 12 tot 15 panelen bij gaan plaatsen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met 60 panelen schiet het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Aniki schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:37:
[...]

Sneller dan? Ik zou eens een offerte opvragen. De eerste offerte voor 8 panelen op zuid die ik kreeg sprak 2 jaar geleden al over 25% per jaar. Dat was nog met de normale stroomprijs.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 09-09-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:19:
[...]

haha prachtig.

Zou de omvormer dan niet uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sdk1985 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:06:
[...]

Zou de omvormer dan niet uitschakelen?
Wat bedoel je, waarom zou die uitschakelen? In onze wijk komt het voltage eigenlijk niet boven de 240V en omvormers schakelen pas uit bij 253V.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 09-09-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:20:
[...]

Wat bedoel je, waarom zou die uitschakelen?
Gezien het aantal panelen. Ik weet niet wat je piek is, maar ik heb zelf sinds eind augustus iets van 6700W behaald op 6600WP (20 stuks). Dus dan gok ik even op 7500W max voor de betere maanden. Met 30 extra panelen zit je dan zo op de 15000W, 5000W per fase, bijna 22 ampère. Dan voorzie je de hele wijk van stroom :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sdk1985 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:24:
[...]

Gezien het aantal panelen. Ik weet niet wat je piek is, maar ik heb zelf sinds eind augustus iets van 6700W behaald op 6600WP (20 stuks). Dus dan gok ik even op 7500W max voor de betere maanden. Met 30 extra panelen zit je dan zo op de 15000W, 5000W per fase, bijna 22 ampère. Dan voorzie je de hele wijk van stroom :+ .
1 huis heeft vrijwel geen invloed op het voltage in de wijk. Dus veel panelen zorgt niet voor uitval van de omvormer.

Stel de hele wijk heeft al een probleem en het voltage zit continu op 251-253v. Ja dan kan het hebben van veel panelen nét het extra zetje geven.

maar het gaat dus vooral om de wijk, niet een individueel huishouden.
Bij mij is de piek 12.000 Watt, dus dat valt nog wel mee.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 09-09-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:11
Ik denk wel dat overproductie nu minder interessant wordt, prijzen van systemen zijn alleen al door de vraag relatief hoog en het is vooral te hopen dat de kosten per kWh weer snel dalen. Ik wek 3500 kWh op, verbruik nu 4000 en ga vanaf dit jaar meer (bij) verwarmen met een airco. Stel dat ik 500 kWh meer ga verbruiken dan moet ik nu met 100% saldering de komende 2 jaar 1000 kWh p/j kopen. Dat is met 42 cent dus 420 euro. Daar kan ik niet 2 panelen extra voor aanschaffen. En als de afbouw daarna wordt ingezet en de prijs enigzins normaliseert dan wordt de terugverdientijd wel een ding.

Misschien toch maar blij zijn met de huidige config die ik nog net gunstig heb aangeschaft. Anders straks voor 5,5 cent (Essent) het overschot verkopen en in de winter alsnog duur terugkopen in januari 2025.

PS: ik kreeg een aanbod voor 4x Hyundai HiE-S410VG met IQ7+ op plat dak met 2x oost-west opstelling van Solarstell. Die dingen zijn helaas ook wel aan de prijs zag ik, maar dan nog is 2500 zonder BTW veel geld voor verwachtte opbrengst van 1350 kWh. En dan zit ik dus met 'waardeloze' overproductie. Ik heb al paar keer gerekend maar er zijn wel veel onzekere factoren nu en met onderhand 1,50/Wp geen koopje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dimi_v schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:33:
Ik denk wel dat overproductie nu minder interessant wordt, prijzen van systemen zijn alleen al door de vraag relatief hoog en het is vooral te hopen dat de kosten per kWh weer snel dalen. Ik wek 3500 kWh op, verbruik nu 4000 en ga vanaf dit jaar meer (bij) verwarmen met een airco. Stel dat ik 500 kWh meer ga verbruiken dan moet ik nu met 100% saldering de komende 2 jaar 1000 kWh p/j kopen. Dat is met 42 cent dus 420 euro. Daar kan ik niet 2 panelen extra voor aanschaffen. En als de afbouw daarna wordt ingezet en de prijs enigzins normaliseert dan wordt de terugverdientijd wel een ding.

Misschien toch maar blij zijn met de huidige config die ik nog net gunstig heb aangeschaft. Anders straks voor 5,5 cent (Essent) het overschot verkopen en in de winter alsnog duur terugkopen in januari 2025.

PS: ik kreeg een aanbod voor 4x Hyundai HiE-S410VG met IQ7+ op plat dak met 2x oost-west opstelling van Solarstell. Die dingen zijn helaas ook wel aan de prijs zag ik, maar dan nog is 2500 zonder BTW veel geld voor verwachtte opbrengst van 1350 kWh. En dan zit ik dus met 'waardeloze' overproductie. Ik heb al paar keer gerekend maar er zijn wel veel onzekere factoren nu en met onderhand 1,50/Wp geen koopje meer.
Overproductie is alleen van belang als je het per jaar bekijkt en als je in termen van salderingsregeling denkt.

Dat is er straks niet meer en dan blijft het financieel gezien het meest aantrekkelijk om zoveel mogelijk panelen te hebben.

Nog beter : de extra panelen al grotendeels terugverdiend hebben voor de afbouw.

Maargoed voorlopig heb ik nog gewoon een jaarcontract met een terugleververgoeding van 91 cent per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:29:
[...]

1 huis heeft vrijwel geen invloed op het voltage in de wijk. Dus veel panelen zorgt niet voor uitval van de omvormer.

Stel de hele wijk heeft al een probleem en het voltage zit continu op 251-253v. Ja dan kan het hebben van veel panelen nét het extra zetje geven.

maar het gaat dus vooral om de wijk, niet een individueel huishouden.
Bij mij is de piek 12.000 Watt, dus dat valt nog wel mee.
Nou dat kan nog best hard gaan. Gemiddelde zit AFAIK op 225 kWh per maand, 7.5 per dag. Even simplistisch gezegd zit je dan per uur op 310W. Met 12000W kun je op dat moment 38 huishoudens van stroom voorzien. Als je dan ook nog in zo'n straat zit waar 1 op de 3 zonnepanelen heeft liggen gaat het nog harder, zeker wanneer die ook in de middag teveel produceren.

(Uiteindelijk natuurlijk simpelweg een uitdaging voor de netbeheerder en geen reden om geen zonnepanelen te nemen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:07
Je was tot medio 2023 een dief van je eigen portemonnee als je géén zonnepanelen op je huis wilde hebben...
Nu anno 2024 wordt je door de Netbeheerders (plan) én de Energie leveranciers voor je goede verduurzaming initiatief financieel uitgezogen.
Het gaat om winst maximalisatie en het inzetten van de eigen zonneparken van de Energie NV's, en het beperken van de noodzaak van Netverzwaring bij de Netbeheerders..
Het komt dan hier op aan: de particuliere verduurzamer moet betalen in plaats van de vervuiler.!..de vervuiler die dan juist langer CO2 met een verbrandingsmotor of gasketel zal blijven uitblazen (eigenlijk zoveel zelfs dat je dat niet uitdrukt in m³ maar in kilogrammen).

Jarenlang verkondigde verschillende kabinetten aan dat we moeten verduurzamen..en dankzij subsidies is dat bij de particulier buitengewoon goed gelukt en jarenlang hamerde de Oppositie (en half Nederland) tegen de kabinetten dat de vervuiler moet betalen..
Met name van de plannen van Enexis gaat de vervuiler juist minder betalen en denk je dat het nieuwe kabinet daar iets aan doet? ... het Partijprogramma van de grote Partij al gelezen? dan weet je dat dit koren op de molen voor het aanstaande kabinet is, verduurzaming staat daarin voor de show.

Wie zal de echte definitieve rekening gaan betalen? dat is de Aarde met haar bewoners van de volgende maar ook al de huidige generatie; zij zullen lijdzaam toezien hoe de Aarde onherstelbaar warmer zal worden en fors minder leefruimte en leefbaarheid bied voor meer en meer mensen én onnoemelijk veel natuur, zij gaan zich de Veroordeelden, de 'Condemned' gaan noemen, Veroordeeld door de Geschiedenis van de Mensheid.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wozmro
Het enige wat je moet doen is zoveel mogelijk je eigen zonnestroom zelf gebruiken want dan heeft het waarde. Van zodra je diezelfde zonnestroom op het net zet is die waarde er niet meer, niet voor jezelf en niet voor anderen. Dus moet je er voor betalen om er vanaf te geraken.

Meer is het niet dus een klein beetje minder drama mag ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:40
Wozmro schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:33:
Het enige wat je moet doen is zoveel mogelijk je eigen zonnestroom zelf gebruiken want dan heeft het waarde. Van zodra je diezelfde zonnestroom op het net zet is die waarde er niet meer, niet voor jezelf en niet voor anderen. Dus moet je er voor betalen om er vanaf te geraken.
Voor anderen heeft het zo goed als altijd wel degelijk waarde en vangt de energiemaatschappij er gewoon geld voor.
Meer is het niet dus een klein beetje minder drama mag ook.
De huidige plannen en boetes zijn toch echt wel een drama. Met de huidige prijzen verdien je zonnepanelen al amper terug, en als salderen er af gaat zul je je panelen of slim aan/uit moeten schakelen om nog profijt te hebben en als je dat niet doet kun je ze net zo goed verwijderen.
Ga er maar van uit dat er de komende tijd steeds minder PV-systemen worden gelegd en dat de energietransitie o.a. hierdoor weer minstens een paar jaar vertraging op gaat lopen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Kan je mij dan eens uitleggen hoe een energieleverancier het praktisch en administratief aanpakt om jouw overtollige stroom te verkopen aan jouw buurman?
Er rekening mee houdende dat u en uw buurman niet persé bij dezelfde leverancier zitten, je eigen leverancier niet weet hoeveel jij exact op ieder moment op het net zet, je leverancier niet weet hoeveel je buurman exact nodig heeft van stroom.

Straffe boekhouder die daar een kloppend factuurtje van kan opmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:47:
Kan je mij dan eens uitleggen hoe een energieleverancier het praktisch en administratief aanpakt om jouw overtollige stroom te verkopen aan jouw buurman?
Er rekening mee houdende dat u en uw buurman niet persé bij dezelfde leverancier zitten, je eigen leverancier niet weet hoeveel jij exact op ieder moment op het net zet, je leverancier niet weet hoeveel je buurman exact nodig heeft van stroom.

Dat is allemaal niet zo spannend, want het maakt die leverancier niks uit naar wie de stroom precies gaat. Eén van de primaire problemen is simpelweg dat zonnestroom wordt opgewekt voor flink gedeelte als stroom heel goedkoop is, en gesaldeerd als stroom juist het duurste is. Dat kost een hoop geld.

En dat is dus het probleem als je kijkt met wat de buurman gebruikt: Ja die betaald "veel" voor de goedkope stroom in de zomer overdag. Maar die betaald ook "weinig" voor de dure stroom in de winter. En dat is (ongeveer) 50/50 (warmtepompen gaan in principe daar ook wel dingetje zijn). Terwijl zonnepanelen niet bepaald 50/50 tussen zomer en winter terugleveren.
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:41:
[...]

Voor anderen heeft het zo goed als altijd wel degelijk waarde en vangt de energiemaatschappij er gewoon geld voor.

[...]

De huidige plannen en boetes zijn toch echt wel een drama. Met de huidige prijzen verdien je zonnepanelen al amper terug, en als salderen er af gaat zul je je panelen of slim aan/uit moeten schakelen om nog profijt te hebben en als je dat niet doet kun je ze net zo goed verwijderen.
Ga er maar van uit dat er de komende tijd steeds minder PV-systemen worden gelegd en dat de energietransitie o.a. hierdoor weer minstens een paar jaar vertraging op gaat lopen.
Dan ga je ervan uit dat als salderen weg gaat de terugleverboetes identiek blijven. Sowieso ja, natuurlijk gaat dit de terugverdientijd langer maken. Maar net zo goed verwijderen? Dat is echt onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:41:
[...]

En de volgende boete is al in aantocht
https://www.nu.nl/economi...epanelen-en-laadpaal.html

Ik denk dat ik maar even aankijk wat er gebeurt, die warmtepomp wordt iig uitgesteld.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:47:

Dit gaat er toch sowieso komen? Word verplicht vanuit EU, Peer-to-peer noemen ze dat geloof ik.
Ophidian schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:25:
[...]

Ik denk dat ik maar even aankijk wat er gebeurt, die warmtepomp wordt iig uitgesteld.
Ik snap niet waarom de media dit zo ophitst.

Enexis kan vanalles willen, maar daar gaan ze helemaal niet over.
En het is geen PV of EV boete. Het is een grootverbruik boete.
Sowieso een kansloos iets, want er zit nul incentive in om die vermogenspiek te beperken of mensen uberhaubt hier meer over na te laten denken. Juist het tegenovergestelde wss: als ik dubbel moet betalen dan ga ik ook de volle 17kW trekken! En het liefst om 18:00!! :+
De Belgen hebben dit best aardig voor elkaar met een vastrecht prijs naar kwartiervermogenspiek.

En waarom geen WP aanschaffen? Die 1000W die dat ding trekt is echt geen probleem. Of ga je ook weer op open vuur ovenschotels maken? ;w

[ Voor 44% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-05-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:18:
[...]
Dat is allemaal niet zo spannend, want het maakt die leverancier niks uit naar wie de stroom precies gaat. Eén van de primaire problemen is simpelweg dat zonnestroom wordt opgewekt voor flink gedeelte als stroom heel goedkoop is, en gesaldeerd als stroom juist het duurste is. Dat kost een hoop geld.
De meeste kosten zitten in de onbalanskosten, de meeste leveranciers reppen maar amper over salderen als reden van de boetes. Waarbij die onbalanskosten veroorzaakt worden door de overgang naar groene stroom (wind/zon zijn nogal onbetrouwbaar)
[...]

Dan ga je ervan uit dat als salderen weg gaat de terugleverboetes identiek blijven. Sowieso ja, natuurlijk gaat dit de terugverdientijd langer maken. Maar net zo goed verwijderen? Dat is echt onzin.
De terugleverboetes zijn volgens de leveranciers nodig omdat zonnepanelen geld kosten en niet vanwege het salderen. Die terugleverboetes zullen dus blijven bestaan (tenzij de regering er iets tegen doet).

En ik raad je aan om een rekensommetje te maken, want zonder salderen kost het je geld als de zonnepanelen stroom opwekken die je niet zelf gebruikt. Oftewel je moet slim in/uit-schakelen en als je dat niet doet, kun je ze toch echt beter uitzetten. Helaas, maar de huidige richting is dat zonnepanelen je geld gaan kosten ipv opleveren. Met de huidige boetes zul je ze nog net terugverdienen, als salderen er af gaat is het echter echt over. En hopelijk komt de regering nog tot inkeer en pakken ze dit fatsoenlijk aan, maar ik heb er een hard hoofd in.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:28:
[...]

De meeste kosten zitten in de onbalanskosten, de meeste leveranciers reppen maar amper over salderen als reden van de boetes. Waarbij die onbalanskosten veroorzaakt worden door de overgang naar groene stroom (wind/zon zijn nogal onbetrouwbaar)

[...]

De terugleverboetes zijn volgens de leveranciers nodig omdat zonnepanelen geld kosten en niet vanwege het salderen. Die terugleverboetes zullen dus blijven bestaan (tenzij de regering er iets tegen doet).

En ik raad je aan om een rekensommetje te maken, want zonder salderen kost het je geld als de zonnepanelen stroom opwekken die je niet zelf gebruikt. Oftewel je moet slim in/uit-schakelen en als je dat niet doet, kun je ze toch echt beter uitzetten. Helaas, maar de huidige richting is dat zonnepanelen je geld gaan kosten ipv opleveren. Met de huidige boetes zul je ze nog net terugverdienen, als salderen er af gaat is het echter echt over. En hopelijk komt de regering nog tot inkeer en pakken ze dit fatsoenlijk aan, maar ik heb er een hard hoofd in.
Hoe kost het je geld? Zolang TLV-TLK positief is, krijg je geld. VZIW is enkel bij Essent dit negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:28:
[...]

De meeste kosten zitten in de onbalanskosten, de meeste leveranciers reppen maar amper over salderen als reden van de boetes.
De onbalanskosten die Tweakers recent in een artikel noemde zijn €0.05 per kWh ongeveer. Dat is niet niks, maar als salderen geen reden is voor de terugleverboetes, dan verwacht ik dus dat de leveranciers dat ook gewoon in stand houden als het niet meer wettelijk verplicht is. Kost ze toch nauwelijks iets?

Oftewel nee, dat kost ze gewoon best een hoop.
[...]
En ik raad je aan om een rekensommetje te maken, want zonder salderen kost het je geld als de zonnepanelen stroom opwekken die je niet zelf gebruik
Gezien we nog geen flauw idee hebben wat de tarieven exact zijn die leveranciers gaan rekenen wanneer salderen is afgeschaft, ben ik heel benieuwd hoe je dat sommetje nu wil gaan doen. Behalve Essent (zover ik weet), is er momenteel geen leverancier die voor het gedeelte buiten salderen negatief tarief rekent (en natuurlijk dynamische contracten soms). En van Essent is het natuurlijk ronduit idioot.

En zelfs als terugleveren geld kost, betekend het niet dat je zonnepanelen netto geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:35:
[...]

Hoe kost het je geld? Zolang TLV-TLK positief is, krijg je geld. VZIW is enkel bij Essent dit negatief.
Precies, net zoals we begonnen met VdB. De 1e begint met een proefballonnetje en als daar niets tegen gedaan wordt volgt de rest vanzelf.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:25:
[...]

Dit gaat er toch sowieso komen? Word verplicht vanuit EU, Peer-to-peer noemen ze dat geloof ik.

[...]

Ik snap niet waarom de media dit zo ophitst.

Enexis kan vanalles willen, maar daar gaan ze helemaal niet over.
En het is geen PV of EV boete. Het is een grootverbruik boete.
Sowieso een kansloos iets, want er zit nul incentive in om die vermogenspiek te beperken of mensen uberhaubt hier meer over na te laten denken. Juist het tegenovergestelde wss: als ik dubbel moet betalen dan ga ik ook de volle 17kW trekken! En het liefst om 18:00!! :+
De Belgen hebben dit best aardig voor elkaar met een vastrecht prijs naar kwartiervermogenspiek.

En waarom geen WP aanschaffen? Die 1000W die dat ding trekt is echt geen probleem. Of ga je ook weer op open vuur ovenschotels maken? ;w
Ik wacht eerst af wat er gaat gebeuren. De subsidie is er ook al af voor dhz, dus daar geen incentive om te haasten. Onze cv ketel is ip nog lang niet aan vervanging toe, dus kan het voor nu even aanzien.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ophidian schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:52:
[...]

Ik wacht eerst af wat er gaat gebeuren. De subsidie is er ook al af voor dhz, dus daar geen incentive om te haasten. Onze cv ketel is ip nog lang niet aan vervanging toe, dus kan het voor nu even aanzien.
Subsidie word nog gewoon gegeven bij "installatie" / inbedrijfstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:44:
[...]

De onbalanskosten die Tweakers recent in een artikel noemde zijn €0.05 per kWh ongeveer. Dat is niet niks, maar als salderen geen reden is voor de terugleverboetes, dan verwacht ik dus dat de leveranciers dat ook gewoon in stand houden als het niet meer wettelijk verplicht is. Kost ze toch nauwelijks iets?
Waarom zouden ze dat in stand houden als het ze geld en moeite kost en daarbij hun eigen business-model tegen werkt?
Oftewel nee, dat kost ze gewoon best een hoop.
Waarom gaat het dan bij elke leverancier vooral om die onbalanskosten?
[...]
Gezien we nog geen flauw idee hebben wat de tarieven exact zijn die leveranciers gaan rekenen wanneer salderen is afgeschaft, ben ik heel benieuwd hoe je dat sommetje nu wil gaan doen. Behalve Essent (zover ik weet), is er momenteel geen leverancier die voor het gedeelte buiten salderen negatief tarief rekent (en natuurlijk dynamische contracten soms). En van Essent is het natuurlijk ronduit idioot.
Dat sommetje kun je nu ook niet met volledige zekerheid doen. Je kunt echter wel zien wat elke leverancier momenteel al aan het doen is. En dan ga je dus vanzelf naar de situatie van Essent toe. Als daar net zo tegen op wordt getreden als de eerdere boetes (niet dus), zal de rest gewoon volgen want het levert ze meer geld op.
En zelfs als terugleveren geld kost, betekend het niet dat je zonnepanelen netto geld kosten.
Vandaar ook dat ik al zei dat als je slim in/uit kunt schakelen het nog niet zo'n probleem is. Kun je dat niet zal het je echter snel netto geld gaan kosten en ga je ze sowieso niet meer terugverdienen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Alleen als je hem door een bedrijf laat installeren. Anders krijg je geen subsidie meer.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Als je al iemand kan vinden die de inbedrijfsstelling wil doen. Momenteel ervaring met vaklui, je mag al blij zijn als er eens iemand op komt dagen na maanden van wachten. Die gaan echt niet een inbedrijfsstelling doen voor een betweter die het zelf geinstalleerd heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:54:
[...]

Waarom zouden ze dat in stand houden als het ze geld en moeite kost en daarbij hun eigen business-model tegen werkt?

[...]

Waarom gaat het dan bij elke leverancier vooral om die onbalanskosten?
Je tweede stuk geeft toch het antwoord? Als het salderingsgedeelte gerommel in de marge is, dan kunnen ze het net zo goed houden. (Oké granted, je hebt wel belastinggedeelte wat wegvalt en redelijk veel is).
[...]

Dat sommetje kun je nu ook niet met volledige zekerheid doen. Je kunt echter wel zien wat elke leverancier momenteel al aan het doen is. En dan ga je dus vanzelf naar de situatie van Essent toe. Als daar net zo tegen op wordt getreden als de eerdere boetes (niet dus), zal de rest gewoon volgen want het levert ze meer geld op.
Met salderen kosten zonnepanelen de leveranciers gewoon geld. Zonder salderen kan het ze geld opleveren, dus hebben ze weinig te winnen bij klanten met zonnepanelen weg te jagen. Als je nu een leverancier met dynamisch tarief hebt, en je kan je zonnepanelen niet dynamisch aan en uit zetten, dan is het beste om ze permanent aan te hebben staan, en niet permanent uit. Ook zonder salderen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 30-05-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Alleen als je hem door een bedrijf laat installeren. Anders krijg je geen subsidie meer.
Incorrect.
Ophidian schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:58:
[...]

Als je al iemand kan vinden die de inbedrijfsstelling wil doen. Momenteel ervaring met vaklui, je mag al blij zijn als er eens iemand op komt dagen na maanden van wachten. Die gaan echt niet een inbedrijfsstelling doen voor een betweter die het zelf geinstalleerd heeft ;)
Het helpt als je even in de relevante WP topics hier rondkijkt.

[ Voor 51% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-05-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
https://www.milieucentraa...ngen/subsidie-warmtepomp/
De warmtepomp is nieuw (dus niet tweedehands) en geïnstalleerd door een bedrijf (je hebt hem dus niet zelf aangesloten).
Nu kan het natuurlijk zijn dat dit niet meer klopt, maar bij elke site waarop ik de voorwaarden zo kan vinden staat dit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:09:
[...]

Je tweede stuk geeft toch het antwoord? Als het salderingsgedeelte gerommel in de marge is, dan kunnen ze het net zo goed houden. (Oké granted, je hebt wel belastinggedeelte wat wegvalt en redelijk veel is).
Nogmaals, waarom zouden ze iets houden dat ze geld kost? Daarbij zeg ik niet dat de salderingskosten niets zijn, maar dat volgens de leveranciers zelf de onbalanskosten schijnbaar veel groter zijn.
[...]
Met salderen kosten zonnepanelen de leveranciers gewoon geld. Zonder salderen kan het ze geld opleveren, dus hebben ze weinig te winnen bij klanten met zonnepanelen weg te jagen.
Ze verdienen nog veel meer als ze eigen zonneparken hebben. Voordeel daarbij is dat ze niet te maken hebben met eigen gebruik en alle stroom kunnen verkopen. Daarbij blijven ze op die manier ook in de toekomst de energieleverancier. Iets wat bij consumenten met zonnepanelen en steeds betere accu's nog maar de vraag is. Het is dat accu's nu nog zo duur zijn, maar met een 20kWh accu zouden veel mensen al 9 maanden los van het net kunnen draaien (even uitgaande van geen grootgebruikers zoals warmtepomp of EV)
Als je nu een leverancier met dynamisch tarief hebt, en je kan je zonnepanelen niet dynamisch aan en uit zetten, dan is het beste om ze permanent aan te hebben staan, en niet permanent uit. Ook zonder salderen.
Met de huidige vergoedingen wel. Met de negatieve vergoedingen van Essent dus niet. Maar we zullen zien, toen VdB met de eerste boetes kwam, ws er eenzelfde discussie en je ziet waar we nu staan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:29

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ophidian schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:25:
[...]

Enexis kan dat wel willen maar hoe zie je dat in de praktijk vormgegeven? Wat is de exacte grens waarbij je een dubbel tarief gaat betalen? En wat als je je apparaten begrenst en er net onder blijft? En wat als je je EV leasebak weer wegdoet? Moet je dan Enexis bellen dat ze je tarief weer verlagen? Het is heel arbitrair en ik zie geen praktische uitwerking, het is meer een noodkreet om weer geld los te peuteren.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:28:
[...]

Incorrect.

[...]

Het helpt als je even in de relevante WP topics hier rondkijkt.
Ik ken die topics, maar zoals ik zei. Ik ga nu aankijken wat er gaat gebeuren. Geen haast op dit moment voor een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
BlueTooth76 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:59:
[...]

Enexis kan dat wel willen maar hoe zie je dat in de praktijk vormgegeven? Wat is de exacte grens waarbij je een dubbel tarief gaat betalen? En wat als je je apparaten begrenst en er net onder blijft? En wat als je je EV leasebak weer wegdoet? Moet je dan Enexis bellen dat ze je tarief weer verlagen? Het is heel arbitrair en ik zie geen praktische uitwerking, het is meer een noodkreet om weer geld los te peuteren.
Terechte vragen, maar zoals het proefballonetje van VdB heeft laten zien, kan het opeens zo zijn dat die noodkreet werkelijkheid wordt.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste