Inmiddels weer een avond verder.
Ik heb op de stempel gezocht naar een typenummer, maar ik kan het nergens vinden. Misschien staat het aan de kant die tegen de nog dichte wand aan staat, en kan ik het daardoor niet zien. Er lijkt veel druk op de stempel te staan, want er is geen milimeter beweging in te krijgen.
chrisborst schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:02:
@
Martijn02
Is die OSB muur die je ziet de buitenkant van de kapel of enkel een tussenmuur?
Want zou het niet kunnen zijn dat de aannemer de dakkapel gewoon casco heeft gebouwd en de bewoner de aftimmering heeft gedaan?
Dat het broddelwerk is lijkt mij duidelijk maar als dat door de bewoner is gedaan, zal het constructief wel goed zijn. Tenzij de aannemer dit heeft gedaan, dan zou ik mij wel zorgen maken.
De wand is/was gemaakt uit houten staanders, met aan beide zeiden een laagje 9mm OSB, en daarop stuc platen, en behang. De wand die je op de foto’s ziet is een binnenwand die van voor naar achter op zolder staat. Niet de wangen van de dakkapel. In deze wand is de stempel geplaatst onder de horizontale draagbalk die van links naar rechts loop op de plek waar het schuine dak van het huis en het platte dak van de dakkapel elkaar raken.
Als de bewoner de wandjes zelf zou hebben geplaatst, dan zou die ook zelf de stempel onder de constructie van de dakkapel geplaatst hebben. Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Zo handig was schat ik hem niet in. (In een van de video’s hoor je hem zeggen “look, they fixed the lights”)
Er zit inderdaad een horizontale balk in het dak van ca 21x8 cm. (Dikte is moeilijk te zien omdat ik er nog niet goed bij kan, maar ook niet verder durf te slopen zonder dat er een constructeur naar gekeken heeft. De stempel staat recht onder deze balk. (Waar ze dan weer diagonaal een gat in geboord hebben voor de Electra?)
Omdat ik van de ene WTF in de ander val, blijf ik voorlopig graven en slopen totdat weer vaste grond voel. Aan de andere kant van deze wand is een wasruimte. En daar lag een PVC Laminaat vloer die om een of andere reden een cm of 4 hoger lag dan de vloerbedekking in de gang. Ik begrijp niet waarom dat was, en ben op onderzoek uit gegaan.
Zoals je kan zien hebben ze de pvc vloer van de wasruimte, op de volgende stapel dingen gelegd: (van boven naar onder)
- Laminaat
- Plaat fermacell
- Verlijmd en geschroefd aan een andere plaat fermacell (zodat de platen elkaar een stukje overlappen)
- Verlijmd en ge”niet” aan een plaat zachtboard/ondervloer.
- Een laag Stucloper
- Het tapijt (geen idee of daar nog wat onder ligt)
Deze combinatie is hier en daar opgevuld met purschuim, en hier en daar gekit.
Ze hebben de laminaatvloer, van een semi-natte ruimte, met op allerlei plaatsen gaten voor waterleidingen, riolering, etc. neergelegd bovenop de bestaande vloerbedekking! Als daar ergens een keer wat water tussendoor loopt dan kan je er waarschijnlijk op wachten tot de vlierbedekking gaat rotten/schimmelen.
Ik heb de hele vloer gesloopt omdat ik super nieuwsgierig was naar de reden waarom ze de laminaatvloer op deze manier gelegd hebben. (Plaatjes fermacell zijn ook niet goedkoop, ik denk dat deze “ondervloer” duurder was dan het laminaat zelf) ik had half verwacht dat er ergens een leiding zou lopen die de eigenlijk in de dekvloer hadden moeten frezen, maar in kon geen enkele reden vinden. Dus wat er in het hoofd van Teun de Beun rondging zal voor altijd een mysterie blijven.
Vandaag de verzekering en de makelaar gesproken, morgen ga ik proberen zo snel mogelijk een inspecteur/constructeur te laten komen.