Huis gekocht met dakkapel geplaatst door beunhazen. En nu?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-06 08:25

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Martijn02 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat er geen isolatiemateriaal in de dakkapel zit. Ik heb alleen gezien dat er niets in de tussenwand zit. (en dat gaat in dat geval meer om geluidsisolatie dan om temperatuur/energie)

[...]

Ik zal vanavond nog eens kritisch kijken of ik ergens een nummer kan vinden.

Verder: Gebeld met de rechtsbijstand. Die zeggen dat ik eerst moet proberen het minnelijk op te lossen. De verkoper informeren dat ik een fout gevonden heb, en die kan dan zijn aannemer vragen om nog eens kritisch naar de oplossing te kijken en hem de kans geven zn fout te herstellen..

Mocht dat spaak lopen, of de verkoper of aannemer niet willen meewerken, dan willen ze er een zaak van maken. Zowiezo kan ik zelf een expert inschakelen als ik de aannemer niet vertrouw. (dus dat ga ik sowieso doen)
Zelf een bouwkundig rapport laten opstellen, en dan ZELF opzoek naar een advocaat. Je rechtsbijstand moet die kosten vergoeden. (zie de algemene voorwaarden)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
tweakmember schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

beweer je nou dat de dikke draagbalk niet op de stempel ligt?
Met andere woorden, de draagbalk word niet ondersteunt?
Zie jij een balk dan?

Die balk moet haaks op het dakbeschot staan zoals bij de afbeelding erboven.
Als hij vlak met het dakbeschot ligt doet hij amper wat, en dan ga je die stempel wel nodig hebben.

Die platen met die stripjes zijn misschien 10cm dik??
Zo'n balk is ruim 20cm hoog, dus die moet uitsteken.

Eigenlijk steekt er altijd wel iets van een balk uit waar het dak opgevangen word.
Met Staal zou het misschien net weggewerkt kunnen worden.
Maar ik vermoed zelf dat die hele balk er niet is, of verkeerd/te licht uitgevoerd is.

(die stempel staat er niet voor niks)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x0-LD9IxSQUzV9iCq0NQJVIkuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtGc5wBdIrnCzF6SgwEDpWIK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTX1RZYA5XWgBUXDQHB2wYYpW3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVAC8S23hPBeGwdeqnCV15l2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5XejpGieWVm8pHmbZ_9o9akYTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqdgUr01DkJuCcyJyShkEXlI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door FRANQ op 25-08-2022 15:34 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou niet teveel materiaal meer weghalen, ook dat geeft stevigheid en straks stort de boel in. Laat een constructeur dit beoordelen en laat hem ook met een oplossing komen hoe het te fixen. Dan kan je dat terug geven naar de aannemer die dit destijds geplaatst heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
@Martijn02
Is die OSB muur die je ziet de buitenkant van de kapel of enkel een tussenmuur?
Want zou het niet kunnen zijn dat de aannemer de dakkapel gewoon casco heeft gebouwd en de bewoner de aftimmering heeft gedaan?
Dat het broddelwerk is lijkt mij duidelijk maar als dat door de bewoner is gedaan, zal het constructief wel goed zijn. Tenzij de aannemer dit heeft gedaan, dan zou ik mij wel zorgen maken.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:56

Shaggy

Misantroop pur sang

Eagle Creek schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

In alle eerlijkheid.. wat weet de gemiddelde huizenbezitter nu van bouwen en dakkapellen.. ik denk dat de kans dat hij er dan wel geheel niet van wist, of niet besefte wat er gebeurde ook aanwezig is. Als jij 1 dag komt kijken en de wand zit erin, en de dag erop is deze dicht gemaakt, ga jij niet zelf kijken of dat er isolatie in zit of losse plankjes.
Plausible Deniability zou ik zeggen ;)

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:58
Shaggy schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:15:
[...]

Plausible Deniability zou ik zeggen ;)
Dat doet het leuk in de Amerikaanse films, maar neemt niet weg dat je verantwoordelijk blijft.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Martijn02 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:26:
....

Bij het plaatsen van de dakkapel zijn er op zolder ook wat wandjes en een stukje vliering gemaakt. Omdat ik van plan ben de indeling van de zolder licht te veranderen (een deur verplaatsen, en een stukje vliering uitbreiden) heb ik de afwerking van de huidige vliering deels verwijderd. Toen bleek dat de bouwers geen isolatiemateriaal hadden gebruikt, maar allerlei bouwafval en puin in het plafond hebben gestopt.

....
Een plat dak en ook die van een dakkapel hoor je aan de buitenkant te isoleren.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 21:46
Het 'bouwafval' in de muur en vloer lijkt mij voor de geluidsdemping te zijn. Om de boel meer massa te geven. Een vernuftige oplossing, maar wellicht niet heel efficiënt aangezien het nog een klankkast blijft.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 15:30
vraagje is de andere wand ook zo slecht ? (ik zie maar 1 wandje)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 09:15

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Inmiddels weer een avond verder.
MOmax schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:44:
Als het goed is bevat de schroefstempel een classificatie aanduiding.
Deze begint met EN 1065 ... en een draagvermogen. Kan je daar eens een detailfoto van sturen?
Ik heb op de stempel gezocht naar een typenummer, maar ik kan het nergens vinden. Misschien staat het aan de kant die tegen de nog dichte wand aan staat, en kan ik het daardoor niet zien. Er lijkt veel druk op de stempel te staan, want er is geen milimeter beweging in te krijgen.
chrisborst schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:02:
@Martijn02
Is die OSB muur die je ziet de buitenkant van de kapel of enkel een tussenmuur?
Want zou het niet kunnen zijn dat de aannemer de dakkapel gewoon casco heeft gebouwd en de bewoner de aftimmering heeft gedaan?
Dat het broddelwerk is lijkt mij duidelijk maar als dat door de bewoner is gedaan, zal het constructief wel goed zijn. Tenzij de aannemer dit heeft gedaan, dan zou ik mij wel zorgen maken.
De wand is/was gemaakt uit houten staanders, met aan beide zeiden een laagje 9mm OSB, en daarop stuc platen, en behang. De wand die je op de foto’s ziet is een binnenwand die van voor naar achter op zolder staat. Niet de wangen van de dakkapel. In deze wand is de stempel geplaatst onder de horizontale draagbalk die van links naar rechts loop op de plek waar het schuine dak van het huis en het platte dak van de dakkapel elkaar raken.

Als de bewoner de wandjes zelf zou hebben geplaatst, dan zou die ook zelf de stempel onder de constructie van de dakkapel geplaatst hebben. Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Zo handig was schat ik hem niet in. (In een van de video’s hoor je hem zeggen “look, they fixed the lights”)
tweakmember schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

beweer je nou dat de dikke draagbalk niet op de stempel ligt?
Met andere woorden, de draagbalk word niet ondersteunt?
Er zit inderdaad een horizontale balk in het dak van ca 21x8 cm. (Dikte is moeilijk te zien omdat ik er nog niet goed bij kan, maar ook niet verder durf te slopen zonder dat er een constructeur naar gekeken heeft. De stempel staat recht onder deze balk. (Waar ze dan weer diagonaal een gat in geboord hebben voor de Electra?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iPe_eDxQrko2sDVE67W-FcgWFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8JJGb57B0jFNpY1e3VvTFap.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik van de ene WTF in de ander val, blijf ik voorlopig graven en slopen totdat weer vaste grond voel. Aan de andere kant van deze wand is een wasruimte. En daar lag een PVC Laminaat vloer die om een of andere reden een cm of 4 hoger lag dan de vloerbedekking in de gang. Ik begrijp niet waarom dat was, en ben op onderzoek uit gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3TkLyWcvWy_jwq97DZrseR9714=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5atX6EZdSj8ZtRNo2H8upDe0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLgoC5bmDAi4oxTawCLaNyUQQgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGSkFQEKhUGrJ2zzaGghbKrG.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kan zien hebben ze de pvc vloer van de wasruimte, op de volgende stapel dingen gelegd: (van boven naar onder)
  • Laminaat
  • Plaat fermacell
  • Verlijmd en geschroefd aan een andere plaat fermacell (zodat de platen elkaar een stukje overlappen)
  • Verlijmd en ge”niet” aan een plaat zachtboard/ondervloer.
  • Een laag Stucloper
  • Het tapijt (geen idee of daar nog wat onder ligt)
Deze combinatie is hier en daar opgevuld met purschuim, en hier en daar gekit.

Ze hebben de laminaatvloer, van een semi-natte ruimte, met op allerlei plaatsen gaten voor waterleidingen, riolering, etc. neergelegd bovenop de bestaande vloerbedekking! Als daar ergens een keer wat water tussendoor loopt dan kan je er waarschijnlijk op wachten tot de vlierbedekking gaat rotten/schimmelen.

Ik heb de hele vloer gesloopt omdat ik super nieuwsgierig was naar de reden waarom ze de laminaatvloer op deze manier gelegd hebben. (Plaatjes fermacell zijn ook niet goedkoop, ik denk dat deze “ondervloer” duurder was dan het laminaat zelf) ik had half verwacht dat er ergens een leiding zou lopen die de eigenlijk in de dekvloer hadden moeten frezen, maar in kon geen enkele reden vinden. Dus wat er in het hoofd van Teun de Beun rondging zal voor altijd een mysterie blijven.

Vandaag de verzekering en de makelaar gesproken, morgen ga ik proberen zo snel mogelijk een inspecteur/constructeur te laten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Ik zou even de orginele bouwtekeningen opzoeken. Die kan je met een woning uit 2014 gewoon bij de gemeente inzien als je ze bij de koop niet gekregen hebt. Vaak hebben buren die ook nog wel liggen. Dat scheelt je een hoop gedoe.

Met die tekening kan je zien hoe de dragende constructie in elkaar zit en in hoeverre de nieuwe dakkapel daar aan vast zit. Het kan namelijk best zo zijn dat deze muur helemaal geen dragende functie heeft.

Als alle balken aan elkaar geschroefd zitten en de OSB platen weer aan de balken geschroefd zitten, dan heb je een behoorlijk stevige doos constructie. De krachten die dit kan hebben zijn veel groter dan je zou verwachten.

Neem als voorbeeld een gemiddelde kast van een goedkope meubelketen. Alles is dik gelamineerd spaanplaat, behalve de achterkant. Dat is vaak gelamineerd hardboard dat elke kleuter kan breken. Maar met wat miniscule spijkertjes vast gezet is de kast opeens helemaal vormvast. Doe dit met OSB en balken en je hebt een constructie waar je een auto op neer kan zetten.

Ik zou mij niet direct druk maken om de stevigheid. De gemiddelde binnenmuur bestaat meestal slechts uit metalen staanders en gipsplaat.

Maar het verdient echt niet de schoonheidsprijs. Dit is gewoon broddelwerk qua elektra en veel uit luiheid achtergelaten materiaal. De vloerbedekking die er onder zit is niet zo erg als de druk goed verdeeld is en de muur verder goed vast zit, en dus niet vrij kan bewegen.

Waarom die stempel er nog in zit is mij onduidelijk. Ik zou die voorlopig wel even inklemmen met balken als deze boven en onder niet goed vast te zetten is. Met een gatenzaag kan je de diameter van de stempel uit een balk zagen, de balk daar doorzagen, de twee delen om de stempel klemmen en aan de staanders en de OSB plaat vastschroeven. Als je dat 3x doet, gaat die echt nergens meer heen. Die stempels kunnen bizar veel dragen, maar ze mogen niet weg schieten.

Die vliering hoeft misschien niet zo veel te dragen. Het ziet er niet uit als een hoogte waar je in klimt. Voor wat koffers en kerstspullen voldoet bijna alles. Maar netjes is het niet, en als deze boven het trapgat zit, zou ik er steenwol isolatie in stoppen om gas te besparen. Dat kost bijna niks en je voorkomt ook een klankkast. De binnenmuur zou ik ook gewoon van steenwol voorzien zodra je groen licht hebt van een constructeur.

Het mooiste zou zijn als je even een vertrouwde aannemer laat kijken. In het echt is het veel beter te zien dan op foto's. En natuurlijk de dakkapel bouwer opsporen met de factuur van de vorige bewoner en kijken of die bij een garantiefonds aangesloten is als die deze muur zo opgeleverd heeft. Je verwacht van een dakkapel dat die niet hoeft te steunen op een stuk vloerbedekking of een stempel. Het kan ook best zijn dat de stempel geen functie meer heeft en gewoon helemaal klem zat tussen de gebouwde binnenmuur, maar daar kan je beter zo snel mogelijk achteraan gaan voordat de bouwer niet meer te vinden is.

P.S. Ik heb al aardig wat knutselwerk ontdekt dat je als eigenaar niet kan weten tenzij je er tijdens de bouw naast hebt gestaan. Als er gewoon een factuur is, dan zou ik met de vorige eigenaar garantie claimen als het fout zit. Als dit zonder factuur geleverd is, dan proberen om het via de makelaar te verhalen. De vorige eigenaar heeft dan namelijk een risico genomen om iets zonder garantie te bouwen. Hij had kunnen weten dat eventuele problemen zo niet door jou bij de bouwer te verhalen zijn zonder factuur.

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 26-08-2022 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Hou je er rekening mee dat de vloerbedekking misschien asbest bevat….

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Speedmaster schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 05:34:
Kleine kans, huis is van 2014

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Martijn02 het valt me mee dat die 21x8 balk erin zit.
Ik had verwacht dat die er niet zou zijn.

Die stempel blijft vreemd dan.

Die wasruimte zullen ze wel zo gedaan hebben om het geluid te minimaliseren.

Raar om het tapijt te laten liggen.
Maar een groene platen ondervloer kan ook nat worden, dus daar zit niet echt een wezenlijk verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:18
Je hebt dus een huis gekocht van een doorverkopen die max winst wou trekken?

Ik had hetzelfde gedaan als ik jou was. Blijven doorzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Waar basseer je die conclusie op? Dakkapel is 2 jaar geleden geplaatst, beetje lang voor doorverkoper.
In 2 jaar kan je levenssituatie veranderen dat verhuizen wenselijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Welnee, Ik heb het huis gekocht van en expat die door omstandigheden naar een andere stad moest verhuizen. Hij heeft er zelf 2 jaar gewoond. Ik geloof niet dat hij het huis "opgeknapt" heeft om zo veel mogelijk winst te behalen. Sterker nog: afgezien van de dakkapel en de zolderindeling is er bijna niets aan het huis veranderd sinds hij het gekocht heeft. (Gelukkig maar, anders had ik nog veel meer broddelwerk ongedaan moeten maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:43

R-B

Blokkert

Man man, wat een verhaal.. Ben toevallig zelf ook met een verbouwing op zolder bezig na plaatsing van een dubbele dakkapel (voor én achter). Ik begrijp je ellende helemaal mbt wat je allemaal aantreft. Ongelooflijk.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Speedmaster schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 05:34:
Asbest is sinds 1993 verboden in nieuwe producten. Het lijkt mij sterk dat iemand meer dan 21 jaar oude vloerbedekking mee neemt naar een nieuwbouwwoning.

Alhoewel, ik zie de lijst van roerende zaken van een gek nu al voor mij 8)7 :

Asbesthoudende vloerbedekking: [ gaat mee ]

[ Voor 16% gewijzigd door netappie op 26-08-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55
Martijn02 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:26:
Welnee, Ik heb het huis gekocht van en expat die door omstandigheden naar een andere stad moest verhuizen. Hij heeft er zelf 2 jaar gewoond. Ik geloof niet dat hij het huis "opgeknapt" heeft om zo veel mogelijk winst te behalen. Sterker nog: afgezien van de dakkapel en de zolderindeling is er bijna niets aan het huis veranderd sinds hij het gekocht heeft. (Gelukkig maar, anders had ik nog veel meer broddelwerk ongedaan moeten maken)
Met verbazing lees ik je topic. Niet iets wat je wilt als je een nieuw huis koopt.
Complimenten voor je aanpak en de rust die ik in je posts lees - ik weet niet of ik zo kalm was gebleven bij zoiets. Wellicht is die frustratie er wel, maar toch. Hoop dat je het snel kunt (laten) oplossen en verder kan met genieten van je huis.

Qua vorige bewoners in gebreke stellen - wellicht gezien het goede contact en blijkbaar onwetendheid aan hun kant dat vooraf open communiceren? Wellicht doe je dat al of ga je dat al doen, maar volgens mij verlies je er niets aan door dit te melden aan ze en geeft het hun de kans na te denken over hoe ze dit gaan oplossen met jou en de aannemer beunhaas.

Tenslotte wijze les voor Tweakers: in deze tijd van schaarste aan vakmensen kom je dit vaker dan eens tegen. Een vriend van me ontdekte dat hun dakkapel lekte bovenin en ondertussen blijkt die over het midden zo'n 15cm te zijn ingezakt en moest die gestempeld worden om instorten te voorkomen. Daar waren ze te laat en moet nu mogelijk het dakdeel + dakkapel vervangen worden. Prijskaartje van EUR 60.000,- en niemand die tijd/zin heeft om het te doen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Met verbazing lees ik je topic. Niet iets wat je wilt als je een nieuw huis koopt.
Complimenten voor je aanpak en de rust die ik in je posts lees - ik weet niet of ik zo kalm was gebleven bij zoiets. Wellicht is die frustratie er wel, maar toch. Hoop dat je het snel kunt (laten) oplossen en verder kan met genieten van je huis.

Qua vorige bewoners in gebreke stellen - wellicht gezien het goede contact en blijkbaar onwetendheid aan hun kant dat vooraf open communiceren? Wellicht doe je dat al of ga je dat al doen, maar volgens mij verlies je er niets aan door dit te melden aan ze en geeft het hun de kans na te denken over hoe ze dit gaan oplossen met jou en de aannemer beunhaas.

Tenslotte wijze les voor Tweakers: in deze tijd van schaarste aan vakmensen kom je dit vaker dan eens tegen. Een vriend van me ontdekte dat hun dakkapel lekte bovenin en ondertussen blijkt die over het midden zo'n 15cm te zijn ingezakt en moest die gestempeld worden om instorten te voorkomen. Daar waren ze te laat en moet nu mogelijk het dakdeel + dakkapel vervangen worden. Prijskaartje van EUR 60.000,- en niemand die tijd/zin heeft om het te doen.
60.000 euro? Dat lijkt mij sterk voor 1 dak met dakkapel. Ik denk dat iemand snel rijk wil worden tenzij het op het restant van een Russische raketaanval lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
netappie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

60.000 euro? Dat lijkt mij sterk voor 1 dak met dakkapel. Ik denk dat iemand snel rijk wil worden tenzij het op het restant van een Russische raketaanval lijkt.
Effectief krijgen ze een nieuw dak, want het dakdeel waar de dakkapel in zit is doorgezakt en mogelijk stuk. En daken zijn tegenwoordig 2 tegen elkaar aan staande platen, dus dan moet het andere deel er ook af. Plus dan een nieuwe dakkapel over de breedte van de woning (5 meter ongeveer).

Ik vind het ook een hoop geld, hij hoopt dus uiteraard op alleen een nieuwe dakkapel, dat is aanzienlijk goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Effectief krijgen ze een nieuw dak, want het dakdeel waar de dakkapel in zit is doorgezakt en mogelijk stuk. En daken zijn tegenwoordig 2 tegen elkaar aan staande platen, dus dan moet het andere deel er ook af. Plus dan een nieuwe dakkapel over de breedte van de woning (5 meter ongeveer).

Ik vind het ook een hoop geld, hij hoopt dus uiteraard op alleen een nieuwe dakkapel, dat is aanzienlijk goedkoper.
Het klinkt nog steeds als erg overdreven voor iets dat alleen doorgezakt is. En een hele bijzondere constructie als het ene dak het andere als een kaartenhuis mee trekt. Het is wel een ander verhaal als er binnen heel veel schade is, maar ik denk dat deze schatting wel erg pessimistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
netappie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Het klinkt nog steeds als erg overdreven voor iets dat alleen doorgezakt is. En een hele bijzondere constructie als het ene dak het andere als een kaartenhuis mee trekt. Het is wel een ander verhaal als er binnen heel veel schade is, maar ik denk dat deze schatting wel erg pessimistisch is.
Geen idee, ze zijn met verzekeraar, rechtsbijstand, de hele ratsmedee mee bezig. Vind het ook veel geld, maar hoor hogere bedragen gevraagd worden voor minder werk. Zijn gekke tijden, blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

Geen idee, ze zijn met verzekeraar, rechtsbijstand, de hele ratsmedee mee bezig. Vind het ook veel geld, maar hoor hogere bedragen gevraagd worden voor minder werk. Zijn gekke tijden, blijkbaar.
Iets wat snel klaar moet zijn, kost nu het dubbele. Ze moeten er namelijk gezeik mee compenseren a.k.a een bestaande opdracht verplaatsen naar achteren. Elk bedrijf zit vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

Het klopt wel dat je meer betaalt in deze drukke tijden, maar sommige aannemers maken er misbruik van.

Niet op in gaan als er geen gevaar dreigt en gewoon bij meerdere partijen offertes opvragen. Een beetje slimme aannemer kan ze ook helpen met wat tijdelijke oplossingen om de druk er letterlijk en figuurlijk vanaf te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
netappie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Welkom in de wondere wereld van het klapdak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBf7UC8ijSjUsL8-TYrf2IhRANc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3krBj6F0XCaCqmO25lv6xtpw.jpg?f=user_large

Bovenaan in de nok zitten scharnieren.

Het dak wordt onderaan op de betonvloer gebout.
En staat dan op zichzelf, met knieschotten als dragende constructie.
Dat gaat ook nog wel eens fout.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2007612

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
FRANQ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

[Afbeelding]

Zonder dakligger? Dat kan alleen een architect bedenken |:(

Overigens moet je wel heel dom of stekeblind zijn om hier zomaar een dakkapel in te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 26-08-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-06 19:32
netappie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

Overigens moet je wel heel dom of stekeblind zijn om hier zomaar een dakkapel in te maken.
begint zwaar offtopic te worden, maar wat bedoel je hier met een dakligger? bedoel je de trekplaat? Het kan in principe zonder trekplaat hoor, klapdaken worden veel toegepast, en ja het gaat wel eens mis. Maar het gaat ook wels mis bij een sporen of gordingenkap.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:34
FRANQ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

[Afbeelding]

Wie heeft deze kaartenhuis bedacht?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
simon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

begint zwaar offtopic te worden, maar wat bedoel je hier met een dakligger? bedoel je de trekplaat? Het kan in principe zonder trekplaat hoor, klapdaken worden veel toegepast, en ja het gaat wel eens mis. Maar het gaat ook wels mis bij een sporen of gordingenkap.
Ook wel bekend als een nokgording. Misschien ben ik wat ouderwets in mijn opvattingen, maar ik vind een klapdak een prima oplossing om snel te werken, maar ondersteunen en bevestigen aan het huis doe je ook op het scharnierpunt.

Voor een dakkapel moet je flink zagen in dat klapdak, dus daar blijft qua draagkracht weinig van over. De krachten moeten dus het beton in, en niet naar de dakkapel. Zelfs met extra gordingen onder en boven de dakkapel wil je niet de hele andere dakzijde ook nog opvangen.
En ik snap dat het zonder gordingen allemaal mooier is, maar ik vind het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
[b]Martijn02 in "Huis gekocht met dakkapel geplaatst door beunhazen. En nu?"

Er zit inderdaad een horizontale balk in het dak van ca 21x8 cm. (Dikte is moeilijk te zien omdat ik er nog niet goed bij kan, maar ook niet verder durf te slopen zonder dat er een constructeur naar gekeken heeft. De stempel staat recht onder deze balk. (Waar ze dan weer diagonaal een gat in geboord hebben voor de Electra?)
ok, ik weet niet hoe lang de balk is, maar gezien de fotos erg lang.
ik gok er zo op dat de aannemer de stempel heeft geplaats uit angst dat de balk en den duur zou doorbuigen.
En zijn angst was terecht want de stempel is krom gedrukt.

De houten balk had dus eigenlijk een stalen H balk ofzo moeten wezen met deze lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
netappie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

laat mij erbuiten :+ architecten hebben doorgaans niets te maken met de keuze van het monteren van het dak. Het is gewoon heel erg goedkoop op deze manier (zeker bij seriematige bouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
twain4me schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

laat mij erbuiten :+ architecten hebben doorgaans niets te maken met de keuze van het monteren van het dak. Het is gewoon heel erg goedkoop op deze manier (zeker bij seriematige bouw)
Ok. Ik generaliseer misschien te veel. Niet alle architecten kiezen vorm boven functie.

En zo'n opdrachtgever wil inderdaad vaak ook besparen waar het in theorie kan volgens de normen, maar eigenlijk geen goed idee is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Monkeydancer schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Wie heeft deze kaartenhuis bedacht?
Volgens mij is dit de norm bij projectnieuwbouw. Er worden hele wijken zo opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:32

bert pit

asdasd

Mijns inziens is dit meer een gevalletje cognitieve dissonantie. Ofwel direct na aankoop twijfel hebben of je er wel goed aan gedaan hebt. Komt heel veel voor.

Constructief lijkt me dit op het eerste gezicht best in orde. Kennelijk had men geen zin om naar de stort te gaan (kost voor een professional geld voor storten en uren in de rij tijdens de corona periode). En de stempel had definitiever gekund met een H profiel.

Het isoleren van binnenwanden heeft voornamelijk zin als je veel herrie verwacht of grote temperatuurverschillen, echter voor een binnenwandje....

Al met al ziet het er niet netjes, uit maar constructief zou ik mij niet al te veel zorgen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 26-08-2022 16:24 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
Het verdiend zeker niet de schoonheidsprijs, het is zelfs prutswerk. Maar meteen dat vele geroeptoeter over verborgen gebreken verhalen op verkoper, dat zie ik niet helemaal. Zie dat maar eens hard te maken allemaal, ik geef je weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:25

DataGhost

iPL dev

ColeJ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:43:
Het verdiend zeker niet de schoonheidsprijs, het is zelfs prutswerk. Maar meteen dat vele geroeptoeter over verborgen gebreken verhalen op verkoper, dat zie ik niet helemaal. Zie dat maar eens hard te maken allemaal, ik geef je weinig kans.
Heb je daar ook een iets verdere onderbouwing bij dan "dat zie ik niet helemaal" en "ik geef je weinig kans"? Hoezo vind jij dat je prutswerk maar gewoon moet accepteren? Als een huis X waard is en met een deugdelijke dakkapel X+Y, maar de verkoper heeft al dan niet opzettelijk de dakkapel voor een fractie van Y laten bouwen waardoor de koper uiteindelijk nog een fors bedrag moet bijleggen om het geheel veilig te maken, lijkt me dat persoonlijk niet helemaal eerlijk. Als voor aankoop al duidelijk was dat het een pruts-dakkapel was, was de verkoopprijs ook een stuk minder hoog geweest, toch? En als de boel nou gewoon was ingestort vorige week, is niemand verantwoordelijk?

Het een en ander hangt natuurlijk af van wat een deskundige ervan vindt, maar een kwalificatie als "prutswerk" zie ik als iets wat opnieuw gedaan moet worden. Dus deze post is met het gebruik van die term in het achterhoofd geschreven.

[ Voor 15% gewijzigd door DataGhost op 26-08-2022 16:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:21
Hmm een stempel gebruiken als constructiemateriaal, een stempel die binnen een paar jaar krom staat van de spanning, een stempel weggewerkt achter een wandje komt erg dicht in de buurt van precies dat waar de definitie verborgen gebrek voor bedoeld is. Balkje-stempel is een mooie goedkope prutsoplossing die op geen enkele wijze aan constructie-berekeningen zal voldoen. Was dit een klushok uit 1934 met een aangebouwde dakkapel uit 1968, tja. Dit gepruts is een paar jaar oud.

Dus ja als blijkt dat die stempel de constructie draagt dan past de term verborgen gebrek precies bij dit probleem en mag een veilige oplossing verwacht worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-06 08:25

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Kan je die stempel niet weghalen om te kijken wat er gebeurt?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +58 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:43
Nijl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:15:
Heb je nog meer van die adviezen?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:01

ericplan

5180 Wp PV

Nijl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:15:
Als je de TS per se op Dumpert of Geenstijl wil zien heb je een punt. Maar ik mag hopen dat de TS iets slimmer is en je advies negeert.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zijn er hier mensen die een prefab dakkapel hebben laten plaatsen door de bekende kapelbouwers en daarbij wel een constructeurs tekening en berekening hebben gezien die van toepassing was op hun dak?

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
bert pit schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:20:

Constructief lijkt me dit op het eerste gezicht best in orde.
Constructief is dit sowieso niet conform de regels. Ook al is de dakkapel vergunningsvrij, als een gemeenteambtenaar dit zou constateren mag TS de dakkapel afbreken of in het gunstigste geval herstellen zodat het wel voldoet.

Los van de regels: een stempel kan nooit maar dan ook nooit een deugdelijke vastgezette wand of kolom vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:50
Wat een prutswerk... helaas hebben wij flinke ervaring met "verborgen gebreken" dus daar kan ik wel wat inzicht in geven. Bij ons was het nog veel gekker.

Probeer er met de oude bewoner uit te komen. Wanneer je een zaak ervan wil maken zul je moeten bewijzen dat hij er vanaf wist en heeft gelogen tegen je om er meer aan te verdienen bij de verkoop. Geloof me, dat lukt je niet want hij hoeft alleen maar te zeggen dat hij er niet bij was toen ze dit maakten en het nooit heeft gezien.

Staat het normaal gebruik in de weg? Nee, want het is al twee jaar oud en staat er nog gewoon. Je hebt er al vanalles af geschroefd en het is niet ingestort dus dat is niet aan de orde. Wij liepen over een betonvloer van 6 centimeter en die was er ook al jaren, dan kan dat blijkbaar gewoon.

Mijn advies op dat vlak, bespaar je de jaren procederen als het even kan want in die tijd mag je hier niets aan veranderen en zit je al die tijd met deze rommel te kijken. Voor het geld is het ook maar de vraag of je ermee opschiet, wanneer we hadden gewonnen hadden we 20k gekregen. Leuk, maar de schade was bijna 70k.

Succes, hopelijk werken de verkoper en "bouwer" mee. Overigens ziet het er ook niet meteen heel gevaarlijk uit maar een constructeur erbij halen is die paar honderd euro wel waard in mijn ervaring. Laat hem dan ook meteen een berekening maken hoe dit het beste op te lossen is.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Iedereen heel erg bedankt voor alle adviezen. Ik wil eerst weten of dit (naast super amateuristisch) ook echt een probleem is en of/hoe het opgelost moet worden om de zolder veilig te kunnen gebruiken.

Ik hiervoor heb vandaag contact gezocht met het bedrijf dat bij de koop de bouwtechnische keuring heeft uitgevoerd. Zij hebben (initieel op basis van de foto's) beoordeeld dat het inderdaad een behoorlijk amateuristische oplossing is, maar schatten (op basis van de foto's) in dat er geen grote gevaarlijke problemen zijn. Hij schat in dat het gewicht van het dak en dakkapel op die plek niet meer dan 400-500 kilo kan zijn, en dat de betonvloer die belasting prima moet kunnen dragen (zeker omdat er nog een slaper onder de stempel zit waardoor de belasting over een groter oppervlak verdeeld wordt)

Hij denkt dat de stempel niet echt heel krom is, maar alleen een beetje scheef zit, en op het punt waar bij de schroef de 2 pijpen in elkaar schuiven. (daar zit wat speling, als hij ver is uitgeschoven zit er niet zo veel pijp meer in het onderste gedeelte) en daar zit op zich wel wat in.

Hij zei verder dat als het zijn huis was, hij de stempel zou verwijderen en vervangen door een dubbele houten staander in de muur. Dat moet meer dan genoeg zijn om het dak daar tegen doorbuigen te beschermen.

Zijn reactie heeft me enigszins gerust gesteld.

Omdat zijn reactie even op zich liet wachten heb ik intussen ook een afspraak gemaakt met een deskundige van een ander bedrijf. Die komt maandagmorgen langs voor een bouwkundig consult. Afhankelijk van wat die deskundige zegt kan ik bepalen of dit inderdaad iets is wat aangepakt/gerepareerd moet worden, en zo ja wat daar de kosten van zijn.

Als ik weet of er kosten gemaakt moeten worden om het huis bouwtechnisch in orde te maken, kan ik contact opnemen met de verkoper, en kijken of we daar samen uit kunnen komen. Mocht dat niet lukken, heb ik de rechtsbijstand achter de hand.

Dus wordt vervolgd (maar na het weekend)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012

bert pit

asdasd

Houd er rekening mee dat technische beoordelaars meesters zijn in het afkraken van andermans werk. En dit werk leent zich daar bijzonder goed voor.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Als ik het goed zie op je foto’s is de stempel geplaatst ín het houten frame onder de dakkapel. Uiteraard heel zinvol om een expert te laten controleren, maar het zou best kunnen dat het plaatsen van de stempel in de wand onder de dakkapel niets met de constructie van de dakkapel zelf te maken heeft. Mogelijk is stempel geplaatst om framework voor de wand en vliering op zijn plek te houden, waarbij locatie dakkapel bepalend is geweest voor hoogte van de wand. Aangezien stempel iets scheef zit, hebben ze die er simpelweg niet meer tussenuit kunnen krijgen en daarom maar laten staan. Als ik zie hoe ze het afvalmateriaal hebben weggewerkt, zou me dat niets verbazen.
Totaal niet netjes, maar niet zorgwekkend.

Overigens is het op locatie opbouwen van een dakkapel niet heel ongebruikelijk, zeker niet bij dakkapellen die afwijken van standaardmaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:01

ericplan

5180 Wp PV

Zou het wel allemaal goed documenteren. Zodat wanneer TS het ooit gaat verkopen dit niet opnieuw als verborgen gebrek naar voren komt.

Dat pleit ook voor een goede oplossing met een stalen ondersteuning, daarvan is direct duidelijk dat het dragend is. Ook voor de volgende bewoners. Met een houten balk in een wand kan je gaan twijfelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:34
@Martijn02 Nog een paar ideeën:
- Met een drukpot (loadcell) en door het tijdelijk bijplaatsen van een tweede tijdelijke stempel kan je eventueel zelfs meten wat de opgenomen kracht is.
- Dan kan je de permanent te plaatsen houten balken berekenen op knik. Dat is de belangrijkste faalmodus voor slanke kolommen.
- Houdt rekening met extra belasting voor wind en sneeuwlast. Een korte handberekening van een bouwkundig constructeur - denk aan een handgeschreven A4tje- kan toch veel bewijs/onderbouwing leveren.

Maar je bent zeer op de goede weg naar een aantoonbaar goede, duurzame oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 15:09
Jiriki schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:35:
Probeer er met de oude bewoner uit te komen. Wanneer je een zaak ervan wil maken zul je moeten bewijzen dat hij er vanaf wist en heeft gelogen tegen je om er meer aan te verdienen bij de verkoop. Geloof me, dat lukt je niet want hij hoeft alleen maar te zeggen dat hij er niet bij was toen ze dit maakten en het nooit heeft gezien.
Je bent in beginsel als huiseigenaar altijd verantwoordelijk voor de constructieve veiligheid van je woning. Dus deze vlieger gaat niet op. Bovendien is het irrelevant of hij er vanaf wist of niet. De oud eigenaar is de verantwoordelijke voor TS. Dat de oud eigenaar de aannemer aansprakelijk zal stellen, dat is zijn keuze en totaal niet relevant voor de TS.
Jiriki schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:35:
Staat het normaal gebruik in de weg? Nee, want het is al twee jaar oud en staat er nog gewoon. Je hebt er al vanalles af geschroefd en het is niet ingestort dus dat is niet aan de orde. Wij liepen over een betonvloer van 6 centimeter en die was er ook al jaren, dan kan dat blijkbaar gewoon.
Zo werkt de wetgeving omtrent constructieve veiligheid niet. Je kunt niet zomaar iets bouwen en hopen dat het blijft staan en dan na 10 jaar roepen: zie je nou wel, dit is veilig.

Bovendien kan het ook zo zijn dat de extreme situatie (bijvoorbeeld storm of sneeuw) nog niet opgetreden is. Het argument hier raakt dus kant noch wal.

@Martijn02 Verzekering inschakelen en z.s.m. constructeur inschakelen.
Edit: let op.. bouwkundige keurders zijn meestal niet constructief onderlegd (als in: geen opleiding voor gevolgd) (al weten ze meestal wel meer dan een leek ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Krijnemans op 29-08-2022 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Toch veel emotie in dit topic. Waarschijnlijk omdat de nekharen overeind gaan staan van de afwerking (bouwafval in de holle ruimtes, geen glaswol, bouwstempel, inderdaad bizar allemaal 8)7 ).

Maar uiteindelijk is de afwerking niet relevant en gaat het erom of de constructie veilig is of niet, en dat moet je door een expert laten beoordelen. Er is wel degelijk een dwarsbalk aanwezig, zo blijkt uit 1 van de foto's. Het amateuristische wandje heeft na de stempel verder geen dragende functie volgens mij. Dan resteert alleen het mysterie van de bouwstempel.

Volgens mij hoeft het allemaal niet zo'n ramp te zijn als geschetst wordt. Netjes opnieuw afwerken, en verder niks aan de hand, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Krijnemans schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:02:
[...]
Zo werkt de wetgeving omtrent constructieve veiligheid niet. Je kunt niet zomaar iets bouwen en hopen dat het blijft staan en dan na 10 jaar roepen: zie je nou wel, dit is veilig.
Dat zeg jij en klinkt inderdaad logisch, een rechtbank van drie rechters zegt van wel helaas. Zelfs wanneer de vergunningsaanvraag iets anders zegt en de vorige eigenaar en zijn bouwer zich daar niet aan hebben gehouden.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 15:09
Jiriki schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:32:
[...]

Dat zeg jij en klinkt inderdaad logisch, een rechtbank van drie rechters zegt van wel helaas. Zelfs wanneer de vergunningsaanvraag iets anders zegt en de vorige eigenaar en zijn bouwer zich daar niet aan hebben gehouden.
Dan kan de advocaat alvast de proppenschieter pakken want dat is niet conform de wetgeving. Een rechter dient aan wetgeving te toetsen en niet op basis van gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:40
Jiriki schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:32:
[...]

Ik zie hier graag een bron van, want zoals eerder gezegd moet een constructie altijd aan bepaalde veiligheidsregels voldoen, helemaal bij een woonfunctie!

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 14:30
Zeg als jij een scharnierkap hebt en aan een van de twee zijdes van de scharnier missen de knieschotten of anderszijds een dragende constructie, zorgt dat er dan niet voor dat je kap diagonaal verschuift ("inzakt) in plaats van verticaal (naar beneden), namelijk naar de zijde waar de dragende constructie mist? Zo ja, dan heb je daar je antwoord waarom de stempel eruit ziet als een banaan; hij wordt zijwaarts gedrukt.

Wat een ellende, ik leef erg met je mee. Goed om te zien dat je doorpakt TS.

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Vandaag de 2e bouwkundig ingeneur te gast gehad, die moest een beetje lachen om de knulligheid van de gekozen oplossing, maar ziet hier geen bouwtechnisch probleem en zeker geen verborgen gebrek. Hij heeft gekeken naar de constructie van de dakkapel en de afmetingen van de horizontale balk die in het dak verwerkt is. Het ziet er allemaal netjes uit. De krachten op de stempel allemaal wel mee en zijn absoluut geen reden tot zorgen. (De stempel zelf is inderdaad recht, alleen wat geknikt bij de stelschroef. Dat is normaal omdat hij daar wat ruimte heeft tussen de 2 pijpdelen en komt niet vanwege de grote druk die er op staat) Er is verder niets verzakt en zijn geen scheuren of barsten. Het ziet er degelijk uit.

Ook hij gaf aan dat je de stempel makkelijk zou kunnen vervangen door 1 of 2 staande balken, maar zou hem in dit geval laten staan. het is wat overdreven, maar stel dat je hem weghaalt en het dak zakt 1-2 mm in dan heb je kans op scheuren en nu staat alles stabiel zoals het is.

Heb nu dus 2 onhafankelijke expert gehad die beide gezegd hebben dat het niet gevaarlijk is en zo kan blijven staan. Dus ik denk dat ik de muur netjes ga isoleren, opnieuw met gipsplaat bekleed en dat de zaak hiermee klaar is.

(2e expert wilde wel even een foto maken voor het plakboek :D)

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn02 op 29-08-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:32
eLScha schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:57:
Een verborgen gebrek waardoor de woning niet als zodanig gebruikt kan worden kan een reden zijn om de verkoper aansprakelijk te stellen. Daarvoor zijn in elk geval 3 zaken belangrijk:

1. Laat een onafhankelijk expert vaststellen dat de constructie inderdaad niet deugt. Met de mening van wat Tweakers ga je de oorlog niet winnen.
2. De verkoper moet weten van het gebrek of had ervan moeten weten. Wanneer de dakkapel al aanwezig was toen de verkoper het kocht, dan is dat altijd wat lastiger. In de TS geef je aan dat de dakkapel geplaatst is door degene die het aan jou heeft verkocht. Dat is mooi, maar zorg ervoor dat je daar bewijs van hebt.
3. Je kunt aantonen dat je voldoende onderzoek hebt gedaan. Meest ideaal is een bouwkundige keuring, maar ook correspondentie met de makelaar waarin je kritische vragen stelt kan je helpen. Als iemand met bouwkundige kennis redelijkerwijs zonder sloopwerk had kunnen zien dat de dakkapel niet deugt, dan is het lastig om vol te houden dat het gebrek “verborgen” was.
In ongeveer elk topic over verborgen gebreken wordt deze fout gemaakt, maar het is niet noodzakelijk dat een verkoper afwist van het gebrek. Een verborgen gebrek is in beginsel een gebrek wat zowel onbekend is bij de koper als de verkoper, maar als het het normaal gebruik van de woning in de weg staat dan is de verkoper aansprakelijk. Met een dakconstructie die (mogelijk) niet veilig is heb je precies dat soort probleem te pakken.

Naast de verborgen gebreken die zowel bij de koper als de verkoper onbekend zijn heeft de verkoper een mededelingsplicht om gebreken die hem bekend zijn te melden. Als je dat kan bewijzen dan is de verkoper ook verantwoordelijk voor gebreken die niet direct het normaal gebruik van de woning onmogelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:21
Martijn02 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:23:
Vandaag de 2e bouwkundig ingeneur te gast gehad, die moest een beetje lachen om de knulligheid van de gekozen oplossing, maar ziet hier geen bouwtechnisch probleem en zeker geen verborgen gebrek. Hij heeft gekeken naar de constructie van de dakkapel en de afmetingen van de horizontale balk die in het dak verwerkt is. Het ziet er allemaal netjes uit. De krachten op de stempel allemaal wel mee en zijn absoluut geen reden tot zorgen. (De stempel zelf is inderdaad recht, alleen wat geknikt bij de stelschroef. Dat is normaal omdat hij daar wat ruimte heeft tussen de 2 pijpdelen en komt niet vanwege de grote druk die er op staat) Er is verder niets verzakt en zijn geen scheuren of barsten. Het ziet er degelijk uit.

Ook hij gaf aan dat je de stempel makkelijk zou kunnen vervangen door 1 of 2 staande balken, maar zou hem in dit geval laten staan. het is wat overdreven, maar stel dat je hem weghaalt en het dak zakt 1-2 mm in dan heb je kans op scheuren en nu staat alles stabiel zoals het is.

Heb nu dus 2 onhafankelijke expert gehad die beide gezegd hebben dat het niet gevaarlijk is en zo kan blijven staan. Dus ik denk dat ik de muur netjes ga isoleren, opnieuw met gipsplaat bekleed en dat de zaak hiermee klaar is.

Dat is de mooiste uitkomst. Wie weet staat de stempel er alleen nog omdat de oorspronkelijke bouwer het kreng niet meer van de plek kreeg omdat er een knik in zit. ¨Laat maar staan en zet er maar een schotje voor¨.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:50

Is het nog handig om dat ergens vast te leggen, en eventueel op papier bij de stempel te leggen voor als je het huis verkoopt en de volgende koper denkt 'hey laat ik die wand eens isoleren, WTF waarom staat hier een stempel?'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57

Mooi nieuws!

En toch zou ik als ik jou was een aannemer vragen om die stempel om te wisselen voor een degelijk stukje constructie in de vorm van een fatsoenlijke staander (hout of staal mag hij zelf uitvogelen, beiden kan.

Dit is hét moment in de geschiedenis van dit huis om dit voor altijd ‘goed’ te doen. Dan heb jij later ook geen gezeik aan je broek als de Bouwtechnisch Adviseur van de volgende bewoners wel aanstuurt op een rechtszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
@B-lex dan moet je alles fixen. Dus de hele muur weghalen en die totaal opnieuw opbouwen op betonvloer ipv zoals nu op de vloerbedekking.

Ik denk dat het genoeg is als TS netjes de uitspraken van de twee experts documenteert, met wat foto's etc. En die netjes bij een volgende verkoop aan de koper overhandigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Sorry hoor maar waar gaat het heen met de wereld als zogenaamde "experts" gaan beweren dat een stempel een deugdelijke oplossing is? Dit is gewoon het legitimeren van prutswerk.

Er zijn wat mij betreft (vanuit mijn ervaring) twee oplossingen mogelijk: of de balk in het dak is stevig genoeg om het zonder stempel af te kunnen: en dan kan de stempel dus weg. Of de de balk voldoet niet en er is een constructie nodig in plaats van de stempel. Dat kan wellicht een simpele houten kolom zijn of verlijmde staanders maar er mag nooit en te nimmer twijfel zijn over wat dragend is in een constructie en wat niet en bij een bouw stempel is dat gewoon niet het geval.

@Martijn02
Heeft de expert gerekend aan de dakbalk? Want dat is wat je uiteindelijk wilt weten: voldoet die balk op zichzelf.

[ Voor 12% gewijzigd door D-e-n op 29-08-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:48

Sharky

Skamn Dippy!

D-e-n schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:55:
Sorry hoor maar waar gaat het heen met de wereld als zogenaamde "experts" gaan beweren dat een stempel een deugdelijke oplossing is? Dit is gewoon het legitimeren van prutswerk.

Er zijn wat mij betreft (vanuit mijn ervaring) twee oplossingen mogelijk: of de balk in het dak is stevig genoeg om het zonder stempel af te kunnen: en dan kan de stempel dus weg. Of de de balk voldoet niet en er is een constructie nodig in plaats van de stempel. Dat kan wellicht een simpele houten kolom zijn of verlijmde staanders maar er mag nooit en te nimmer twijfel zijn over wat dragend is in een constructie en wat niet en bij een bouw stempel is dat gewoon niet het geval.

@Martijn02
Heeft de expert gerekend aan de dakbalk? Want dat is wat je uiteindelijk wilt weten: voldoet die balk op zichzelf.
Los van de knulligheid van de oplossing, waarom is een houten kolom volgens jou beter dan een stempel? Oprechte vraag.

This too shall pass

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
Sharky schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Los van de knulligheid van de oplossing, waarom is een houten kolom volgens jou beter dan een stempel? Oprechte vraag.
Een stempel kan een loodrechte kracht opvangen.
als hij zijwaarts geduwd word zal hij omvallen.
De stempel zit zowel boven als onderaan niet gefixeerd.

Een houten kolom bestaande uit 1 dikke balk, of meerdere 2en3tjes kun je zowel boven als onderaan vastschroeven.
Maar belangrijker je kan met houten plaatmateriaal en schroeven alle staanders, en de ondersteunende balk/kolom met elkaar en de boven en onder ligger verbinden.
Hierdoor ontstaat er verband en is de kolom ook niet meer uit het lood te duwen door een zijwaartse kracht.

Daarnaast zou ik de stempel alleen al laten of zelf vervangen door houten balken om eenzelfde onderzoek bij een volgende bewoner te voorkomen.
Nu een kleine moeite omdat toch alles al open ligt, scheelt later een hoop gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@Sharky
Je vraag is perfect beantwoord door @FRANQ :)
(ik was misschien wat te lui om er iets dergelijks bij te zetten)

[ Voor 36% gewijzigd door D-e-n op 29-08-2022 16:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Laatst online: 22:16
D-e-n schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:55:
Maar de experts zeggen niet dat het een goede/deugdelijke oplossing is, ze zeggen allebei dat het geen bouwkundige problemen oplevert en dat het niet de bewoning van het huis onmogelijk maakt (en dus geen verborgen gebrek is)

beide geven ook aan dat het te vervangen is waarvan er 1 zegt dat als het zijn huis is hij dat ook zou doen.

Ik lees daarin dat ze het beide wel prutswerk vinden, maar dat het prutswerk is wat wel voldoet..

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Puc van S. schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:53:
[...]
Ik lees daarin dat ze het beide wel prutswerk vinden, maar dat het prutswerk is wat wel voldoet..
Een stalen kolom zou je met ankers vastzetten op de vloer en bovenin koppelen aan de houten balk. Houten stijlen zou je vastzetten op de onderregel en vastzetten aan de beplating. Dan gaat zo'n ding nergens heen. Volgens mij is de stempel nu niet echt deugdelijk horizontaal gefixeerd en detailtechnisch voldoet het dan dus uiteindelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

Goed nieuws dat het allemaal meevalt.

Helemaal mee eens dat je dit gewoon moet laten staan en dicht kan bouwen. Waarschijnlijk kan iemand die stempel wel weer hergebruiken als het hout ooit weg is gerot.

It aint pretty but it works.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Toch wel voordeel, je hoeft niet meer naar de Praxis voor wat hout wat je nu gevonden hebt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Sharky schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Ik zou de stempel alleen verwijderen als je er een andere toepassing voor hebt en het weinig moeite kost. Ze zijn namelijk niet heel goedkoop en je kan er behoorlijk wat mee ondersteunen. Een balk voor een binnenmuur is daarbij nog net geen tandenstoker.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 21:27
@Martijn02 Vergeet niet het rapport in plastic naast de stempel te hangen voor je de muur dicht maakt voor de volgende bewoner :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024

mooi verhaal, dank voor de update, juist met die stempels hier was ik toch wel erg benieuwd maar ze steunen dus goed. Steel beats wood, :) .
Fijn man, kopzorg minder en hoop gedoe minder, opluchting!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
Cardinal schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:06:
@Martijn02 Vergeet niet het rapport in plastic naast de stempel te hangen voor je de muur dicht maakt voor de volgende bewoner :+
Dit is wel een hele goede ja, gesealde rapporten aan de paal plakken voor alles weer dicht is, verkoop je het, dan scheelt dat de volgende een hoop kopzorgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Heeft iedereen die nu doodleuk zegt "zo laten" een achtergrond in de bouw of constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Cardinal schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:06:
Welk rapport?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

De uitdraai van dit topic natuurlijk

Wie heeft immers een rapport nodig van een constructeur als je zoveel reacties hebt van "experts" :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:09
D-e-n schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:32:
Heeft iedereen die nu doodleuk zegt "zo laten" een achtergrond in de bouw of constructie?
Jawel, help mij man is tweaker.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Dat zat ik mij nu ook af te vragen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
@Martijn02 geeft aan twee bouwkundigen ernaar te hebben laten kijken, dus nee tweakers niet maar die bouwkundigen wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Silent7 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

@Martijn02 geeft aan twee bouwkundigen ernaar te hebben laten kijken, dus nee tweakers niet maar die bouwkundigen wel :)
Een bouwkundige is nog geen constructeur. Ik vind het een bezopen advies. Natuurlijk zal het niet instorten, een stempel die je bij een verbouwing plaatst doet tenslotte ook gewoon zijn werk. Maar het is geen oplossing die je zo moet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
D-e-n schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

Een bouwkundige is nog geen constructeur. Ik vind het een bezopen advies. Natuurlijk zal het niet instorten, een stempel die je bij een verbouwing plaatst doet tenslotte ook gewoon zijn werk. Maar het is geen oplossing die je zo moet laten.
ja we zijn het er allemaal over eens dat het geen schoonheidsprijs moet krijgen, maar de geruststellende woorden van experts en weten datdie stempels heel veel gwicht kunnen dragen lijkt mij geruststellend voor TS (en ook voor mij met veel m2 gedragen door dit soort stempels al tientallen jaren lang :) ) ijzer is gewoon sterker dan hout, als daar de verwachtte balken van hout hadden gezeten was TS niet in de stress, nu hoort hij van experts dat er geen reden is voor stress, i gewoon mooi, of wij het nou anders hadden willen zien of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@Silent7
Ik werk bij een constructeur (en ben zelf modelleur) dus ik heb wel enig recht van spreken denk ik :)

En zoals @FRANQ ook al suggereerde: die stempel zal niet bevestigd zijn aan de rest van de constructie. En dat moet wel bij een constructie die tientallen jaren moet blijven staan.

En als het nog toch open ligt kun je het beter gelijk fiksen. Daarom ook de vraag aan TS: heeft de adviseur de balk gecontroleerd op sterkte? Dat was me niet duidelijk. Want als die balk voldoet was de stempel niet eens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
D-e-n schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

Maar dan ga je ervanuit dat de stempel een oplossing is ergens voor, in relatie tot de dakkapel. Uit de post van TS begrijp ik dat dat nu juist is uitgesloten. Dakkapel ziet er qua constructie prima uit. De wand eronder is prutswerk, die stempel hoort daar niet, maar heeft geen dragende functie voor de balk waar de dakkapel op rust.
Hij heeft gekeken naar de constructie van de dakkapel en de afmetingen van de horizontale balk die in het dak verwerkt is. Het ziet er allemaal netjes uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Toke_gt op 29-08-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Toke_gt schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

Maar dan ga je ervanuit dat de stempel een oplossing is ergens voor, in relatie tot de dakkapel. Uit de post van TS begrijp ik dat dat nu juist is uitgesloten. Dakkapel ziet er qua constructie prima uit. De wand eronder is prutswerk, die stempel hoort daar niet, maar heeft geen dragende functie voor de balk waar de dakkapel op rust.
Dat was me dus vanuit de beschrijving van @Martijn02 niet helemaal duidelijk. "Netjes" zegt me weinig. Je wilt de afmeting checken. Op zo'n balk zou je dan een sommetje moeten loslaten. Vandaar mijn vraag of dat gebeurd is.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 29-08-2022 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:23
D-e-n schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:23:
[...]

Dat was me dus vanuit de beschrijving van @Martijn02 niet helemaal duidelijk. "Netjes" zegt me weinig. Je wilt de afmeting checken. Op zo'n balk zou je dan een sommetje moeten loslaten. Vandaar mijn vraag of dat gebeurd is.
Vind het anders vrij duidelijk, het advies is om de stempel te laten staan om eventuele scheuren te voorkomen en niet omdat de boel anders instort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Nopheros schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 00:54:
[...]

Vind het anders vrij duidelijk, het advies is om de stempel te laten staan om eventuele scheuren te voorkomen en niet omdat de boel anders instort.
Dat wil in het beste geval dus zeggen: Zonder stempel is het sterk genoeg op sterkte en onvoldoende op doorbuiging of eventueel oplegging, dan is de stempel dus constructief en moet aan de regels voldoen. En ook de regels waar @FRANQ en @D-e-n het over hebben. dit verhaal is echt meer dan "niet zo netjes opgelost" dat er nu geen direct gevaar is ben ik het mee eens, maar dat maakt het nog geen correcte oplossing. aan de andere kant wordt het bij een dakkapel bijna nooit zo constructief opgelost (pootje naar de vloer toe) en moet je blij zijn dat die stempel er staat anders was dat muurtje dragend geworden. iets wat je in nederland eigenlijk niet snel verwacht van een hsb binnenwandje de kans dat die gesloopt wordt door een toekomstige bewoner is ook weer best groot :+ gek genoeg ben ik dus ergens blij dat die stempel er staat, maar het is dus verre van correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
twain4me schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

staat anders was dat muurtje dragend geworden. iets wat je in nederland eigenlijk niet snel verwacht van een hsb binnenwandje de kans dat die gesloopt wordt door een toekomstige bewoner is ook weer best groot :+
In de betonbouw rijtjeshuizen inderdaad niet.

Maar in huizen met een bovenverdieping uit houtskeletbouw of gewoon volledig houtskeletbouw huizen wel hoor.

Bij ons is er bij de uitbouw op de eerste verdieping de volledige dragende constructie (spantbenen) onder de kap vandaan gezaagd.

Hiervoor is over de lengte van het huis onder de hanebalk een HSB dragende wand neergezet.
120x38mm balken HoH 30cm deze zijn aan beide zeiden voorzien van 15mm multiplex en de schroef lengtes diameters en aantallen zijn gespecificeerd. Hierop zit gewoon weer gips en stuc.

Wandje weghalen zal resulteren in het instorten van het dak.
Maar als je gaat slopen zie je wel vrij snel dat dit ietwat heftiger uitgevoerd is dan de overige wandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Nopheros schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 00:54:
[...]

Je kan ernaast een stempel plaatsen, dan deze weghalen.
Balken plaatsen en de tijdelijke stempel ook weer weghalen.

Stempels kosten geen reet, ik zag hierboven ergens dat ze duur zijn.

Maar dat zijn ze dus niet.
https://www.hornbach.nl/s...2iwwBVEAQYBSABEgJAW_D_BwE

Stempelen om een dragende constructie weg ta halen waarna je een nieuwe dragende constructie plaatst is iets wat dagelijks gedaan word bij honderden verbouwingen door het land.
Niks bijzonders.

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 30-08-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FRANQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

In de betonbouw rijtjeshuizen inderdaad niet.

Maar in huizen met een bovenverdieping uit houtskeletbouw of gewoon volledig houtskeletbouw huizen wel hoor.

Bij ons is er bij de uitbouw op de eerste verdieping de volledige dragende constructie (spantbenen) onder de kap vandaan gezaagd.

Hiervoor is over de lengte van het huis onder de hanebalk een HSB dragende wand neergezet.
120x38mm balken HoH 30cm deze zijn aan beide zeiden voorzien van 15mm multiplex en de schroef lengtes diameters en aantallen zijn gespecificeerd. Hierop zit gewoon weer gips en stuc.

Wandje weghalen zal resulteren in het instorten van het dak.
Maar als je gaat slopen zie je wel vrij snel dat dit ietwat heftiger uitgevoerd is dan de overige wandjes.
ja dat snap ik, maar in deze situatie op deze plek verwacht eigenlijk niemand een dragend punt of een dragende wand. de makelaar klopt een keer op de wand en zegt dan.. is niet dragend hoor. :+ voorspelbaar zijn behoord mi ook bij veiligheid. als het bij de kapconstructie zou horen zoals bv vaak de knieschotten zou het vol geplakt zitten met die stickers "letop: onderdeel van de constructie" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
twain4me schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

ja dat snap ik, maar in deze situatie op deze plek verwacht eigenlijk niemand een dragend punt of een dragende wand. de makelaar klopt een keer op de wand en zegt dan.. is niet dragend hoor. :+ voorspelbaar zijn behoord mi ook bij veiligheid. als het bij de kapconstructie zou horen zoals bv vaak de knieschotten zou het vol geplakt zitten met die stickers "letop: onderdeel van de constructie" :+
Ok, het kwam over alsof je dacht dat er in nederland geen dragende HSB wanden gebouwd worden. ;)

Wandje dragend uitvoeren en met dikke stift op de houten platen DRAGEND schrijven zou duidelijk moeten zijn.
Bij het slopen trek je toch eerst het gips eraf.

Daarnaast kan je het vermelden bij verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FRANQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Ok, het kwam over alsof je dacht dat er in nederland geen dragende HSB wanden gebouwd worden. ;)

Wandje dragend uitvoeren en met dikke stift op de houten platen DRAGEND schrijven zou duidelijk moeten zijn.
Bij het slopen trek je toch eerst het gips eraf.

Daarnaast kan je het vermelden bij verkoop.
zeker, ik bedoel ook niet dat het per definitie onveilig is, alleen dat een stempel gebruiken best een duidelijk statement maakt ;)

Overegens wat beterft het slopen van gips wandjes, regelmatig gaat gewoon de reciprozaag er doorheen. al die weggehaalde knieschotten is ook niet eerst het gips erafgehaald, dat zit er nieteens op :+ er is gewoon een collectieve gedachte dat je hout weg kan halen (als je geen hsb woning hebt.)

sterker nog tijdens mijn stage lang geleden werdt er bij de overdracht verteld dat je de knieschotten niet kon weg halen en het stond in de info map, Daarnaast zaten er op de knieschotten stickers dat ze onderdeel van de constructie zijn. en nog hebben we in 10 woningen herstel werkzaamheden gedaan. omdat mensen dachten dat er heus wel iets weg kon.. en gelukkig aan de bel trok toen het begon te kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Spiff schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:25:
[...]
Ik zie hier graag een bron van, want zoals eerder gezegd moet een constructie altijd aan bepaalde veiligheidsregels voldoen, helemaal bij een woonfunctie!
Uitspraak van zowel de kantonrechter als de rechtbank in het hoger beroep dus dan is het behoorlijk definitief. De cassatie advocaat zag ook geen ruimte om cassatie in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Jiriki schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Uitspraak van zowel de kantonrechter als de rechtbank in het hoger beroep dus dan is het behoorlijk definitief. De cassatie advocaat zag ook geen ruimte om cassatie in te stellen.
Ben in dat geval toch benieuwd waar de schuld dan ligt wanneer het wel fout gaat.
Ik zou zeggen de rechtbank.

Die balkonnetjes parkeergarages en galerijen die 10 jaar zonder problemen door zijn gekomen en dan spontaan breken zijn ook niet constructief veilig gebleken doordat ze die 10 jaar gehaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:40
[...]

En dit is gepubliceerd ergens?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
[...]

Dan hebben al die juristen dus experts op het gebied van constructie genegeerd? Niet dat het me iets verbaast want ik heb al eens gekke uitspraken gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:51

MLLL

Palm Treo 650

Picobello BV heeft dus een prima dakkapelletje afgeleverd, dus niet zelf gaan lopen hannesen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Je bent er al uit, maar ik vraag mij nog wel 1 ding af. Die stempel zit in je constructie. Bij storm e.d. komt daar druk/trillingen op vrij. De stempel kan bij die oren omhoog/omlaag gedraaid worden. Dat kan door trilling dus ook vanzelf gaan (omlaag in ieder geval). Nu zorgt je wand ervoor dat er waarschijnlijk niet veel gedraaid kan worden maar ik zou mij daar toch niet prettig bij voelen. (het kan bewegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Krijg je documentatie van de bevindingen?

Kan van pas komen als je het huis ooit verkoopt en aansprakelijk gesteld wordt voor een verborgen gebrek :D

edit: had gefilterd op posts van de TS en was dat even vergeten :+

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 31-08-2022 21:38 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
FRANQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Je kan ernaast een stempel plaatsen, dan deze weghalen.
Balken plaatsen en de tijdelijke stempel ook weer weghalen.

Stempels kosten geen reet, ik zag hierboven ergens dat ze duur zijn.

Maar dat zijn ze dus niet.
https://www.hornbach.nl/s...2iwwBVEAQYBSABEgJAW_D_BwE

Stempelen om een dragende constructie weg ta halen waarna je een nieuwe dragende constructie plaatst is iets wat dagelijks gedaan word bij honderden verbouwingen door het land.
Niks bijzonders.
Haha, mooie prijs. In die zaak is alles standaard netjes geprijsd. Wel een instapmodelletje, maar voor deze hoogte werkt alles prima.

Ik denk dat je mijn reactie verkeerd hebt gelezen. Ik noemde stempels "niet heel goedkoop" en zou hem er alleen uit halen als je er toevallig toch een nodig hebt. Anders is het de moeite niet waard en zit je weer met iets om op te slaan.

Zonder dragende functie is een dikke vuren balk nog altijd stukken goedkoper, maar duur zou ik een stempel nu ook weer niet noemen.
Pagina: 1 2 Laatste