Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:35
Dit lijkt me niet kloppen...
Als je die 1.6kWh met zonnepanelen hebt opgewekt, sta je voor die dag op 0 euro.

Die 9 ct gaat pas meetellen als je over de totale contract/tariefperiode gaat terugleveren, toch?

Edit: wat @ursusMaritimus ook al zei :-)
Sebazzz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Het probleem is dat na afschaffing van de salderingsregeling met een lage terugleververgoeding je terugverdientijd omhoog schiet als elke partij lage vergoedingen gaat bieden.

Bijvoorbeeld afgelopen nacht, vanaf 0:00 is er 1.6kWh verbruikt hier. Dat kost tegen de huidige modelcontract van Eneco dus €1,52. Met €0,09 per kWh terugleververgoeding moet je 16,8kWh opwekken om op 0 uit te komen :X Tenzij je een gigantisch dak hebt of gigantische terrein met panelen ga je dat op een sombere dag niet redden, en op een zonnige dag kost dit misschien ook al de helft van de dag. En dan reken ik stroomverbruik voor de rest van de dag nog niet eens mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ursusMaritimus schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:24:
Die 30 dagen staat gewoon bij de ACM op de site voor consumenten als wettelijke verplichting. (bron)

[Afbeelding]

Dus, zodra je de mail krijgt van Eneco (of nieuwe tarieven zonder mail), dan bezwaar maken bij Eneco en melden bij ACM.
Zou dit een reden kunnen zijn dat nog niet iedereen een bericht heeft gehad van Eneco en dat ze aan het overwegen zijn om de verhoging tot uit te stellen tot oktober.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
@LordSinclair Nog niet, volgens de tekst op de website gebeurd dit op 5-september, de chat robot op de website verteld mij hetzelfde. Ook bij Oxxio worden de voorwaarde per 5 september aangepast om dit mogelijk te maken.

Ik heb geen illusies dat ik als enige niet ga vallen onder de nieuwe tarieven, maar ik ben wel van plan wat tegengas te geven. Nu doen de energie bedrijven net wat ze willen, afspraken werken 2 kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

phicoh schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Het plan van de overheid is om in de nieuwe energiewet levering en teruglevering te splitsen in de elektriciteitsmeter. Dus het idee is dat je een losse 'leverancier' kan kiezen voor terugleveren.

Zolang de day-head prijzen hoog zijn, zal er heus wel een bedrijf de mogelijkheid bieden om tegen day-ahead prijzen terug te leveren.
een gratis sap dus

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2pietjuh2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-07 22:24
Yep, in België kan dit nu ook al. Wordt wel leuk, dan krijg je dus 3 energieleveranciers, 1 voor gas, 1 voor levering elektra en 1 voor teruglevering.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lithoijen
  • Nu online
Zojuist even met mijn rechtsbijstand overlegd hoe ik een eventueel toekomstig conflict het beste kan aanvliegen. Bij deze, ter leering en vermaeck, het telefonische advies dat ik heb ontvangen:
  • Wacht af tot je formeel op de hoogte bent van de wijziging van het contact, dit kan dmv een brief/email die sommige al hebben ontvangen, maar ook een rekening of andere tarieven in je online omgeving zijn hier voorbeelden van.
  • Maak formeel schriftelijk bezwaar, mogenlijk gaat je leverancier mee in je bezwaar en is er dus geen conflict.
  • Indien bovenstaande niet het geval is, neem contact op met je rechtbijstand, het helpt hier als je alle communicatie (contracten, algemene voorwaarde, mailwisselingen etc, goed hebt gedocumenteerd.
Overigens was ik niet de eerste die over dit onderwerp belde. Ze krijgen op het moment veel meer telefoontjes, het kon nog wel eens een hete herfst gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:31
djiedjee schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:11:
Dit lijkt me niet kloppen...
Als je die 1.6kWh met zonnepanelen hebt opgewekt, sta je voor die dag op 0 euro.

Die 9 ct gaat pas meetellen als je over de totale contract/tariefperiode gaat terugleveren, toch?

Edit: wat @ursusMaritimus ook al zei :-)

[...]
@Sebazzz heeft het over wanneer het salderen is afgeschaft. En dan klopt z'n voorbeeld gewoon.

Ik heb overigens een klacht ingediend bij Eneco en de ACM over de korte periode van het doorgeven van de wijziging tot het ingaan van de wijziging.

Voor nu heb ik een contract bij Engie aangevraagd, maar ben nog een beetje in dubio of ik die per 24 september in laat gaan. Als ik vanaf 5 september tot aan eind januari energie bij eneco blijf afnemen saldeer ik mn verbruik tot nul weg, dat kost eneco dus extra inkoop die ze niet kunnen verrekenen. En daar zadel ik liever eneco mee op dan een andere leverancier >:) . En dan per begin februari naar een andere leverancier met wel een redelijke terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Afbeeldingslocatie: https://www.eneco.nl/~/media/eneco-nl/pdf/stroometiket/eneco_stroometiket-2021---consumenten.jpg?la=nl-nl&mw=1100&hash=CA1F54F76823FCEDC609C92D852C465E

Het punt is dat Eneco helemaal niet zo veel aardgas gebruikt om elektriciteit op te wekken.

Tenzij ze nu moeten betalen voor als het waait een ze moeten betalen voor zonnestralen zijn de kosten van de opwekking van elektriciteit voor wind zon (en mogelijk ook biomassa) hetzelfde als vorig jaar voordat de prijzen gingen stijgen. Kosten dus hetzelfde maar verkoop prijzen 5 keer over de kop want crisis!!!.

Dat maakt het een vreemde situatie waarbij de exorbitant gestegen elektriciteitsprijzen en de sterk gereduceerde terugleververgoeding niet erg goed verklaarbaar is.

Nu zit ikzelf niet bij eneco maar volg dit toch op de voet. Als Eneco er mee wegkomt dan gaan er vast meer volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:09
Indoubt schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:33:

Het punt is dat Eneco helemaal niet zo veel aardgas gebruikt om elektriciteit op te wekken.
Ik denk dat hier wat 'gerommel' met certificaten tussen zit. Het is helemaal niet zo dat Eneco al die groene stroom uit buitenland fysiek geimporteerd heeft. Zo dik zijn de kabels naar andere landen ook niet.

Dus stroom wordt in Nederland geproduceerd met heel veel aardgas (en dus duur) en groen gemaakt met certifcaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Nog even gekeken... deze voorwaarden zijn van 1 april 2020.... het zal toch geen grapje zijn? :+

Overigens heb ik zojuist ook een melding bij de ACM gedaan.. weliswaar via de site maar toch. En anders doe ik het ook nog wel een keer telefonisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

phicoh schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Ik denk dat hier wat 'gerommel' met certificaten tussen zit. Het is helemaal niet zo dat Eneco al die groene stroom uit buitenland fysiek geimporteerd heeft. Zo dik zijn de kabels naar andere landen ook niet.

Dus stroom wordt in Nederland geproduceerd met heel veel aardgas (en dus duur) en groen gemaakt met certifcaten.
Wat?

Je bedoelt toch niet dat ze de zaak belazeren?

In ieder geval bij hollandse wind en zon zou dat niet mogen om toch aardgas te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 14:09
Indoubt schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:19:
Wat?

Je bedoelt toch niet dat ze de zaak belazeren?

In ieder geval bij hollandse wind en zon zou dat niet mogen om toch aardgas te gebruiken
Het is technisch niet mogelijk om alleen op Nederlandse zon en wind te draaien. Nou ja, in theorie met genoeg groene waterstof, etc. Maar in de praktijk dus niet.

Dus ja als je het letterlijk opvat dan is het oplichting. Wat ze doen is genoeg certificaten verzamelen dat alle geleverde stroom gedekt wordt door een certificaat.

Tot een paar jaar geleden was dat helemaal niet gek. Die certificaten stimuleren groene elektriciteit. En door alleen certificaten van stroom uit Nederland te nemen, stimuleer je de ontwikkeling van groene stroom in Nederland.

Nu is alles anders. Groene stroom is het goedkoopst. Dus iedereen wil dat, certificaten maken niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:26
lithoijen schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:15:
Zojuist even met mijn rechtsbijstand overlegd hoe ik een eventueel toekomstig conflict het beste kan aanvliegen. Bij deze, ter leering en vermaeck, het telefonische advies dat ik heb ontvangen:
  • Wacht af tot je formeel op de hoogte bent van de wijziging van het contact, dit kan dmv een brief/email die sommige al hebben ontvangen, maar ook een rekening of andere tarieven in je online omgeving zijn hier voorbeelden van.
  • Maak formeel schriftelijk bezwaar, mogenlijk gaat je leverancier mee in je bezwaar en is er dus geen conflict.
  • Indien bovenstaande niet het geval is, neem contact op met je rechtbijstand, het helpt hier als je alle communicatie (contracten, algemene voorwaarde, mailwisselingen etc, goed hebt gedocumenteerd.
Overigens was ik niet de eerste die over dit onderwerp belde. Ze krijgen op het moment veel meer telefoontjes, het kon nog wel eens een hete herfst gaan worden.
Hoe lang duurt zo'n traject? Blijf jij al die tijd bij Eneco? (Dan wel met een tussentijdse afrekening, neem ik aan.) Als je vertrekt, is er dan nog sprake van een conflict en kan de rechtsbijstand dan nog wel iets voor je doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 17:48
Appelpie3000 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

@Sebazzz heeft het over wanneer het salderen is afgeschaft. En dan klopt z'n voorbeeld gewoon.

Ik heb overigens een klacht ingediend bij Eneco en de ACM over de korte periode van het doorgeven van de wijziging tot het ingaan van de wijziging.

Voor nu heb ik een contract bij Engie aangevraagd, maar ben nog een beetje in dubio of ik die per 24 september in laat gaan. Als ik vanaf 5 september tot aan eind januari energie bij eneco blijf afnemen saldeer ik mn verbruik tot nul weg, dat kost eneco dus extra inkoop die ze niet kunnen verrekenen. En daar zadel ik liever eneco mee op dan een andere leverancier >:) . En dan per begin februari naar een andere leverancier met wel een redelijke terugleververgoeding.
Ik stap wel over naar engie. Voor 78 cent. Krijg ik tenminste het Eneco geld binnen ipv gedoe over welke opwekking wordt gesaldeerd voor of na 5 september

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:31
Fredericm schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Ik stap wel over naar engie. Voor 78 cent. Krijg ik tenminste het Eneco geld binnen ipv gedoe over welke opwekking wordt gesaldeerd voor of na 5 september
Omdat te voorkomen kan je per 5 sept een tussentijdse nota aanvragen. Begin je vanaf dat moment weer vanaf nul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:46
Appelpie3000 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:14:
[...]

Omdat te voorkomen kan je per 5 sept een tussentijdse nota aanvragen. Begin je vanaf dat moment weer vanaf nul
Ik heb deze zojuist aangevraagd bij Eneco. De aanvraag is ingediend en ik ontvang de nota tussen nu en 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

weird. net ook geprobeerd tussentijdse nota aan te vragen bij Eneco, maar dat kon bij hoog en bij laag echt niet

wel kon m'n maandbedrag naar -97 euro, maar dan zou ik toch geen geld krijgen

#koekoek #boevenbende

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Stel dat de klanten met vaste contracten (bijvoorbeeld Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar )
toch teruggezet worden naar een TLV van €0,09; en waarschijnlijk is dit ook zo gezien de reacties binnen dit topic en Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic

Dan zijn ze/we dubbel genaaid omdat we akkoord zijn gegaan met €0,45845 voor één jaar vast en zijn we bewust niet overstag gegaan naar het variabele TLV van €0,61 omdat we graag vastigheid wilden.

Zie ook: Richard in "Eneco snoeit in teruglevering vergoeding"

voor de misleidende voorwaarden.

20*350ZO45°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:59

de Peer

under peer review

Eigenlijk zou je zo'n bedrijf als Eneco gewoon willen kunnen cancelen, waardoor ze zeer veel imagoschade oplopen. aan de schandpaal als je zo met je klanten omgaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Fredericm schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Niet als je vandaag overstapt, 30 dagen wachttijd. Daarnaast ga je natuurlijk opnieuw beginnen met salderen, dus als je teveel verbruikt in de winter dan ga je tegen een waarschijnlijk hoger tarief bijbetalen.

Daarnaast gaat Engine per 1 januari sowieso tarieven herzien, dus dan kan je altijd weer overstappen. Op dit moment loop je afhankelijk van het weer deze winter en de hoeveelheid panelen een risico door over te stappen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Sebazzz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

Ach dan zeggen ze "we hebben echt de e-mail verstuurd" en bewijs jij maar dat je hem niet hebt gehad :+

Hebben jullie die de e-mail niet hebben gehad (1) niet je zonnepanelen aangemeld, (2) geen slimme meter of (3) automatisch meterstanden doorgeven uitgezet?
Het is nu 17:30 en nog steeds geen bericht.

Ik bedenk mij dat er nog een extra factor wellicht meespeelt, dat ik al sinds 2013 klant ben.

Ik heb geen hoop dat dit daadwerkelijk over m'n hoofd vliegt, maar het zou wel lomp zijn als ze een aantal klanten vergeten de e-mail te sturen :X

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 26-08-2022 17:31 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 23:11
Misschien ook even nog een route (voor de mensen met Rechtsbijstand?)

In ieder geval bij mij is bij het contract niet de algemene voorwaarden van Eneco meegestuurd, alleen de voorwaarden van het modelcontract waarin staat dat ze alleen mogen aanpassen per 1januari en 1 juli en bij uitzonderlijke marktomstandigheden.

Daarnaast heb ik officieel nog niets gehoord. Van mij kunnen ze in ieder geval een bezwaar verwachten. Lang getwijfeld maar ik ga wel blijven t/m 31-12 i.v.m. verbruik en elektrisch verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Nu online
@Truus01 Geen idee, ik heb 0 ervaring op dat vlak. Ik zit overigens niet bij Eneco, maar bij een dochteronderneming Oxxio, met exact dezelfde werkwijze.

Overstappen was ik eigenlijk niet van plan, op wat kleine partijen na, die mogelijk wat minder solvent zijn, zijn er geen aantrekkelijke aanbiedingen, bovendien beloon je dan de handelswijze van Oxxio/Eneco. Een beetje tegengas lijkt me gezond (en dat voor iemand zonder gasaansluiting).

Momenteel is er nog geen conflict, aan mij is niet kenbaar gemaakt dat er iets gaat veranderen. Mocht dat binnenkort veranderen dan ga ik Oxxio netjes aanschrijven. Pas als hier niet op ingegaan wordt is er een eventueel conflict. Tegen die tijd ga ik in overleg met mijn rechtsbijstand kijken wat er mogelijk is, in de tussentijd eerst maar eens de zaken op hun beloop laten en het vriendelijk proberen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:38
Nog over de salderen discussie, als je dus net als ik een jaar contract hebt die afloopt eind januari, en niet super veel overschot hebt in december/januari, kan je net zo goed blijven zitten. Al helemaal als er een airco aankomt

Salderen per tariefperiode

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8dglzrRcp6iWR66xTj9njU-f-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihtUcHLiDDh9Wt9YdhJyf69W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 10:39
Ik lees al een poosje mee op dit forum, nog zoekende naar de etiquette heb ik mij als newbie maar in dit topic geworpen.

Zelf heb ik sinds januari een jaarcontract bij Eneco. Bij het aangaan lees ik dat ik akkoord ben gegaan met 2 voorwaarden:
- Algemene voorwaarden Eneco 2017
- Voorwaardenoverzicht Eneco consumenten (april 2020

In de Algemene voorwaarden lees ik bij 19.1 dat DEZE voorwaarden ten alle tijde mogen wijzigen. Ik lees dan dat ze de algemene voorwaarden bedoelen.

In het Voorwaardenoverzicht lees ik bij 7.5 dat het voorwaardenoverzicht veranderd mag worden als dat volgens de wet of een beleid van de overheid dit voorschrijft.

Bovendien heb ik geen 'teruglevertarief' afgesproken. Ik heb een leveringstarief afgesproken waar een minnetje (-) voor het getal staat bij het bedrag waar ik teruglever. Wel degelijk een leveringstarief in mijn ogen die contractueel niet gewijzigd mag worden.

Ben benieuwd hoe Eneco mijn voorwaarden (rechtmatig) wil veranderen.
De mail heb ik nog niet, dus ook niet nog geen conflict, maar mocht ik de mail krijgen dan teken ik rustig bezwaar aan en neem ik verdere stappen.

Edit: verduidelijking term 'deze voorwaarden'

[ Voor 3% gewijzigd door Chewmonkey op 26-08-2022 18:59 ]

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Chewmonkey schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:57:
In het Voorwaardenoverzicht lees ik bij 7.5 dat het voorwaardenoverzicht veranderd mag worden als dat volgens de wet of een beleid van de overheid dit voorschrijft.
En in dit voorwaarde overzicht staat dat TLV is gekoppeld aan het leveringstarief.
En dat artikel moet er dus uit en dat kan dus naar mijn idee niet aangezien het niet komt door de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Laatst online: 14:00

j4y

Eindstand van vandaag... Meesten van ons hebben geen bericht gehad van Eneco... 76 tegen 4
j4y schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:46:
Ipv alle losse reacties

Poll: Al email gehad van Eneco met een modelcontract vanaf 1 juli?
Nee
Ja
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

j4y schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:32:
Eindstand van vandaag... Meesten van ons hebben geen bericht gehad van Eneco... 76 tegen 4

[...]
Wat zouden we daar uit kunnen concluderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

de Peer schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Misschien een soort testgroep om te kijken of ze net zo hard wegloopt als de anderen? Of 76+ emailtjes die nooit zijn aangekomen of verstuurd op miljoenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Laatst online: 14:00

j4y

de Peer schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Dat de rest nog met de post onderweg is -O-

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Zojuist heb ik een klacht ingediend bij Eneco dat ze veel onrust veroorzaken op diverse media over een teruglevertarief van 0.09 ct per 5 september wat kennelijk niet op mij vanwege het niet informaren. Daarbij heb ik ze geinformeerd op te stappen per 26-9-2022 en de verwachting uitgesproken dat ze mijn tarief niet wijzigen aangezien de termijn tussen doorgeven wijzigen en ingang wijziging minimaal 30 dagen moet zijn volgens de ACM.

Als ze niet instemmen ga ik natuurlijk naar de ACM...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Srednier schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:18:
Zojuist heb ik een klacht ingediend bij Eneco dat ze veel onrust veroorzaken op diverse media over een teruglevertarief van 0.09 ct per 5 september wat kennelijk niet op mij vanwege het niet informaren. Daarbij heb ik ze geinformeerd op te stappen per 26-9-2022 en de verwachting uitgesproken dat ze mijn tarief niet wijzigen aangezien de termijn tussen doorgeven wijzigen en ingang wijziging minimaal 30 dagen moet zijn volgens de ACM.

Top actie, precies wat ik nog van plan ben. Hou je ons op de hoogte?
ACM heeft daar ook een voorbeeldbrief voor om bezwaar te maken tegen tariefsverhogingen.

Waar heb je die klacht precies ingediend bij Eneco?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NileZ_
  • Laatst online: 15:43
Top actie inderdaad.
Toevallig vandaag iets soortgelijks gedaan. Via de klantenservice gevraagd waarom er zulke gekke berichten in het nieuws zijn terwijl ik als klant helemaal niet geïnformeerd ben?
'Levert u meer terug dan u verbruikt?' Waarop ik aangaf dat ik geen idee had, dat dat best zou kunnen maar dat niet elke dag bekijk.. lol.

Toen moest hij even nakijken of ik echt niet geïnformeerd ben, wat dus bleek te kloppen.
Waarop ik dan ook aangaf dat het dus niet kan, omdat ik niet persoonlijk ben geinformeerd en dat het sowieso niet tijdig is en in strijd met wat de ACM aangeeft.

Dit ook kenbaar gemaakt via een e-mail. Benieuwd of er reactie op komt.

Edit: typo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

j4y schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:58:
[...]

Misschien moeten we op 5 september maar met het hele land alle omvormers uitzetten om een statement te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wijzigingen van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal
10 dagen voor ingangsdatum.
Eneco mag de tarieven wijzigen 10 dagen voor ingangsdatum. Waarom vallen mensen daar over met een termijn van 30 dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GioStyle schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

Eneco mag de tarieven wijzigen 10 dagen voor ingangsdatum. Waarom vallen mensen daar over met een termijn van 30 dagen?
Omdat je nergens naartoe kunt binnen 10 dagen. En dus alsnog aan ze vastzit voor 30 dagen.
Dat is dus niet tijdig en redelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 26-08-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:10
Srednier schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:18:

Kan je mij de brief via DM sturen?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
j4y schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:58:
[...]

Of geen klant is van Eneco...

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
ursusMaritimus schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:46:
[...]

Top actie, precies wat ik nog van plan ben. Hou je ons op de hoogte?
ACM heeft daar ook een voorbeeldbrief voor om bezwaar te maken tegen tariefsverhogingen.

Waar heb je die klacht precies ingediend bij Eneco?
Via een formulier op hun website, je krijgt een kopie en bevestiging per email. Das dan weer handig voor een geschil of rechtzaak.
https://www.eneco.nl/klantenservice/contactformulier/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:07
GioStyle schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

En die 10 dagen halen ze nu sowieso niet meer voor 5 september, + zitten we ook nog's in het weekeinde.

Volgens ACM regelgeving geld algemeen 'n termijn van 30 dagen bij 'n tariefswijziging, ik kan alhoewel momenteel niet bevestigen of Eneco daar 'n uitzondering op kan maken maar het is idg wel dubieus als ieder clubje eigen verzonnen regeltjes gaat implementeren.

Vergeet bovendien niet dat Eneco afgelopen maand nog fanatiek klanten aan het binnenharken was van andere energieproviders met 'n mooie Tlv (marketing trucje?) van 0,61 cent/Kwh.. om ons nu vervolgens op hun nieuwe voorwaarden te attenderen van 0,09 cent Tlv en binnen 10 dagen wijzigingstermijn?

Moenie veel gekker worden in Zimbabwe.. 7(8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Mika7 op 26-08-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Er is bijna geen elektische kachel meer te krijgen, zowel bij Coolblue als Hornbach zijn is het 'tijdelijk uitverkocht' wat de klok slaat.

Allemaal mensen met een waardeloos geworden PV-overschot die deze winter gas willen besparen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
hoevenpe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:32:
Er is bijna geen elektische kachel meer te krijgen, zowel bij Coolblue als Hornbach zijn is het 'tijdelijk uitverkocht' wat de klok slaat.

Allemaal mensen met een waardeloos geworden PV-overschot die deze winter gas willen besparen?
Nee, ik kom serieus mensen tegen die zeggen "gas is zo duur, ik ga m'n huis met elektriciteit verwarmen". En dan bedoel ik geen warmtepomp, maar gewoon COP=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Srednier schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:36:
Nee, ik kom serieus mensen tegen die zeggen "gas is zo duur, ik ga m'n huis met elektriciteit verwarmen". En dan bedoel ik geen warmtepomp, maar gewoon COP=1
Met 9 cent per overtollig kWh is dat inderdaad goedkoper dan bijv. stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hoevenpe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:45:
[...]

Met 9 cent per overtollig kWh is dat inderdaad goedkoper dan stadsverwarming.
Gaat niet alleen om goedkoper, sommigen willen het gewoon niet aan gas betalen, ik ken iemand die zijn gascontract gewoon opgezegd heeft, maar nog niets anders of pv geregeld heeft.
Wil gewoon niet mee doen met deze gekte.

Het zal wel een heater met een gasfles worden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Pardon? Deze snap ik niet...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
Rol-Co schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:51:
[...]

Gaat niet alleen om goedkoper, sommigen willen het gewoon niet aan gas betalen, ik ken iemand die zijn gascontract gewoon opgezegd heeft, maar nog niets anders of pv geregeld heeft.
Wil gewoon niet mee doen met deze gekte.

Het zal wel een heater met een gasfles worden.
Kom ik ook tegen, gelukkig dat ik deze mensen nog kon helpen met pv op het dak ipv gas er af.
Wat betreft de gekte. 9ct per kWh voor deze winter is gewoon een schooiersbedrag. Dit heeft niks te maken met de marktwaarde van elektriciteit. Het is dus ook onzin om dit als basis te gebruiken voor een vergelijking of berekening. Ga aljeblieft dan uit van zeg 70ct voor een kWh voor elektra en 40ct voor een kWh voor gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Je krijgt van Eneco nog maar 9ct per kWh over je PV-opbrengst die je niet zelf opmaakt. Dat in de winter 'opstoken' met relatief inefficiënte elektrische verwarming is onder de streep goedkoper dan duur gas gebruiken.

Ook dom van Eneco, zo krijgen ze in de winter een grote piek van PV eigenaren die hun overschot opfakkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54
hoevenpe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:14:
[...]

Je krijgt van Eneco nog maar 9ct per kWh over je PV-opbrengst die je niet zelf opmaakt. Dat in de winter 'opstoken' met relatief inefficiënte elektrische verwarming is onder de streep goedkoper dan duur gas gebruiken.

Ook dom van Eneco, zo krijgen ze in de winter een grote piek van PV eigenaren die hun overschot opfakkelen.
Ik denk dat degenen die een overschot hebben en blijven bij Eneco verder geen aangepast energiebeleid zullen toepassen, net als dat ze geen actie hebben ondernomen op die enorme onredelijke TLV verlaging.
De rest zal vertrekken neem ik aan, maar op de blijvers gaat Eneco dan flink cashen, allemaal onder het mom van dat ze mensen niet willen stimuleren meer energie op te wekken dan ze nodig hebben :+

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
hoevenpe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:14:
[...]

Ik mag toch aannemen dat het percentage van onze bevolking dat zo dom is om dit te doen byzonder klein is.
Mensen met een IQ van boven de 50 zal vast het spul saledern tegen een hoger tarief of overstappen.

Den je serieus dat er een redelijk aantal mensen is die dit gaat doen? - En dus Eneco de strategie heeft om geld te verdienen aan deze inmens domme groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 06-09 20:45

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik hoop ook dat veel van die mensen nu toch L/L warmtepomp verwarming overwegen. De installateurs zijn druk, maar de “airco jongens” hebben het toch een stukje minder druk volgens mij en dat lukt denk ik nog wel voor de winter.

Je krijgt 4 keer zoveel warmte voor dezelfde kwh! Met een groot PV overschot zit je er dan alsnog heel warmpjes bij :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Gerco-M schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:36:
Ik hoop ook dat veel van die mensen nu toch L/L warmtepomp verwarming overwegen. De installateurs zijn druk, maar de “airco jongens” hebben het toch een stukje minder druk volgens mij en dat lukt denk ik nog wel voor de winter.

Je krijgt 4 keer zoveel warmte voor dezelfde kwh! Met een groot PV overschot zit je er dan alsnog heel warmpjes bij :P
tsis natuurlijk off-topic, maar byzonder, wat je noemt heeft een terugverdientijd van ca 2 jaar. Zonder overheidssteun met de huidige prijzen. Ik ben al een tijdje klaar met dat energietransitie gedoe, maar das een super makkelijek manier om daar ook mee klaar te zijn voor weinig investering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
@cj1 zou je de nieuwe tarieven van Innova en engie nog even willen updaten in de lijst? -jaarcontarct:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zN9s0wPyiEon4qBs4rh1zbK3LZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E34X3dPb64MqJW3cn5whq6Pq.png?f=fotoalbum_large

Engie model:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3-zeml4I1TUz9TwGQ960QJyJfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L1unwQtMnE99YoSpEFhaqACI.png?f=fotoalbum_large

Engie enkel is 0,747 voor degenen die een oude meter hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
Ik lag vannacht te denken aan de mensen die netto afnemen. Die zouden ook een klacht in moeten dienen. Volgens Eneco is 9ct dan een marktconform teruglevertarief. Effectief zou dan de kale leveringsprijs 11.25ct (gebaseerd op de 80% van Jetten)… beetje btw en ode, kom je nog onder een tarief van 20ct uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Srednier schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:26:
[...]
Mensen met een IQ van boven de 50 schrijven niet saledern, je kunt je zelf heel wat
meer voelen dan andere mensen maar ik voel met je mee. 8)7 8)7

Ik mag toch aannemen dat het percentage van onze bevolking dat zo dom is om dit te doen byzonder klein is.
Mensen met een IQ van boven de 50 zal vast het spul saledern tegen een hoger tarief of overstappen.

Den je serieus dat er een redelijk aantal mensen is die dit gaat doen? - En dus Eneco de strategie heeft om geld te verdienen aan deze inmens domme groep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

verplaatst naar ander topic

[ Voor 90% gewijzigd door cj1 op 29-08-2022 09:34 . Reden: verplaatst naar ander topic ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 17:48
Srednier schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 01:55:
@cj1 zou je de nieuwe tarieven van Innova en engie nog even willen updaten in de lijst? -jaarcontarct:
[Afbeelding]

Engie model:
[Afbeelding]

Engie enkel is 0,747 voor degenen die een oude meter hebben
Engie is heel verwarrend wat er in de schermprint staat zijn teruglever tarieven. Dus engie levert veel meer terug dan het staatje. Dat kun je zien als bij hun met je aanvraag speelt met verschillende terugleveringen en afnames. Dit is mij door engie bevestigd. Ik krijg hopelijk snel mijn contract.

Dus normaal ruim 86 cent dal 60 cent. Gemiddeld 78 cent

Ik zal vandaag alle variabelen aanleveren

[ Voor 4% gewijzigd door Fredericm op 27-08-2022 08:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:26
de Peer schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:01:
Omdat je nergens naartoe kunt binnen 10 dagen. En dus alsnog aan ze vastzit voor 30 dagen.
Dat is dus niet tijdig en redelijk.
Maar iedereen kon wel binnen een dag overstappen naar Eneco. Dan nu ook niet zeuren... :P
Het kan dus wel, maar misschien niet naar de clubs met hoge TLV.

Hahaha. Kom jij wel eens echte mensen tegen?
Het gros heeft sowieso nog altijd PV net genoeg om het eigen verbruik af te dekken.
Ze komen niet allemaal hier.
Daarbij, echt heel veel mensen stappen nooit over. Hebben ze nooit gedaan, vinden het lastig en zullen het zelfs in deze tijden nooit doen. Of ze nu veranderingen doorvoeren van zonnepanelen, warmtepomp, van het gas af, wat dan ook, die blijven zitten en 'zien wel'.
En als je ouders nooit overstapten, heb jij dat ook niet geleerd en blijf je dus vaak ook in dat cirkeltje hangen.
Het is dat ik mijn familie en vrienden probeer te helpen met dit soort dingen. En toch zijn er bij die eigenwijs blijven zitten waar ze zitten en willen niet snappen niet dat ze dan duurder of minder goedkoop uit zijn.
cj1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 07:56:
Bedankt voor de tip. Innova is bijgewerkt. @mathijshooi Engie is mij niet duidelijk qua leveringstarief vs TLV en BTW. Meer details zijn welkom.

TLV tabel 27 augustus 2022

[Afbeelding]
Ehhh... Verkeerde topic? Of gaan we nu ook nog die topics lekker door elkaar laten lopen (wat al grotendeels gebeurd).
Ach ja, beter een keer te veel gedeeld en dat iedereen het ziet, dan 'n keer te weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe

Den je serieus dat er een redelijk aantal mensen is die dit gaat doen?
Denk het wel, zie de run op elektrische kacheltjes, infraroodpanelen en andere alternatieve verwarmingsvormen.

Overstappen naar een kleinere partij met hoge TLV is op papier interessant, maar hoe lang blijft de vergoeding daar nog zo hoog? Gaan deze partijen de huidige chaos op de energiemarkt overleven, sommigen zijn al omgevallen en tarieven die je dan krijgt lusten de honden geen brood van.

Verwacht dan ook dat Eneco hiermee weg komt: actieve overstappers zijn eerder vertrokken, de rest heeft weinig trek om voor een paar honderd euro veel risico te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
  • Laatst online: 23-11-2022
Ik zit net een stuk te lezen, maar misschien is dat hier al voorbij gekomen.
Maar dit zou zo maar een theorie kunnen zijn.

Langjarige contracten kosten Eneco heel veel geld en heeft ze veel geld gekost in 2021.
Met een hele hoge tlv hebben ze mensen verleidt om hun langjarige vaste contract om te zetten in een modelcontract.
De stugge blijvers die hun langjarige contract niet opgezegd hebben proberen ze nu weg te jagen met een hele lage tlv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 23:36

ap3nr0ts

hoi

Ik snap nog steeds niet wat er nu gaat gebeuren, en heb hier de laatste pagina's goed gelezen. Ik zit op iets meer dan 30 cent terugleveren en heb echt niks gehoord buiten Tweakers om hierover. Het kan dan toch niet zo zijn dat mijn tarieven op 5 september totaal anders zijn? Gezien hier ook 100+ mensen geen mail hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ap3nr0ts schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:11:
Ik snap nog steeds niet wat er nu gaat gebeuren, en heb hier de laatste pagina's goed gelezen. Ik zit op iets meer dan 30 cent terugleveren en heb echt niks gehoord buiten Tweakers om hierover. Het kan dan toch niet zo zijn dat mijn tarieven op 5 september totaal anders zijn? Gezien hier ook 100+ mensen geen mail hebben gehad.
Dat weet niemand... maar mij lijkt ook dat ze zonder bericht het niet kunnen wijzigen op 5 september. Doen ze dat wel dan gaan we dat massaal aanvechten denk ik. Nog los van het geld begint dit ook een principekwestie te worden doordat Eneco dus zo met zijn klanten omgaat. Wie zich brandt mag op de blaren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ap3nr0ts schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:11:
In deze huidige rare tijden is het wel vaak eerst doen en dan melden, het zou mij niet verbazen dat je daar achter komt als je de afrekening hebt gehad, ga je er dan om vragen krijg je een "ja meneer het heeft overal in de media gestaan" antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rol-Co schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

In deze huidige rare tijden is het wel vaak eerst doen en dan melden, het zou mij niet verbazen dat je daar achter komt als je de afrekening hebt gehad, ga je er dan om vragen krijg je een "ja meneer het heeft overal in de media gestaan" antwoord.
'maar volgens jullie algemene voorwaarden informeren jullie mij tijdig op persoonlijk wijze zodat ik een redelijke termijn heb om een andere aanbieder te zoeken. ACM hanteert hier 30 dagen voor '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
Budget energie heeft mij per mail ook nooit geïnformeerd dat ze maandelijks gingen salderen per 1-7, alleen dat ze nog maar 50% gingen vergoeden.
Sterker nog, ze hebben het de eerste drie weken van juli nog ontkend.
Zelfs nu nog zijn er klanten van BE die niet weten dat ze maandelijks salderen.
Wat dat betreft komen de energie cowboys overal mee weg, omdat de acm niet kan ingrijpen omdat het vanuit de politiek niet goed geregeld is.
Datzelfde doet eneco nu ook, ze kunnen doen wat ze willen, want de (redelijke) 70% of 80% tlv staat nog nergens in een wet beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Dat weet niemand... maar mij lijkt ook dat ze zonder bericht het niet kunnen wijzigen op 5 september. Doen ze dat wel dan gaan we dat massaal aanvechten denk ik. Nog los van het geld begint dit ook een principekwestie te worden doordat Eneco dus zo met zijn klanten omgaat. Wie zich brandt mag op de blaren zitten.
Heb je de Welkom Energie thread gelezen?

Denk dat daar 3 of 4 diehards zijn die een groot gedeelte van hun vrije tijd besteden aan al bijna een jaar het bevechten van Eneco. Overgrote merendeel van de gedupeerden van WE hebben verlies genomen en zijn doorgegaan met hun leven.

Gaat hier ook wel gebeuren. Al die verhalen over rechtszaken etc etc. En dan moet er 150 euro griffiekosten betaald worden met een onzekere uitkomt en dan wordt het akelig stil...

Iets met windmolens enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Droplul schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:31:
Budget energie heeft mij per mail ook nooit geïnformeerd dat ze maandelijks gingen salderen per 1-7, alleen dat ze nog maar 50% gingen vergoeden.
Sterker nog, ze hebben het de eerste drie weken van juli nog ontkend.
Zelfs nu nog zijn er klanten van BE die niet weten dat ze maandelijks salderen.
Wat dat betreft komen de energie cowboys overal mee weg, omdat de acm niet kan ingrijpen omdat het vanuit de politiek niet goed geregeld is.
Datzelfde doet eneco nu ook, ze kunnen doen wat ze willen, want de (redelijke) 70% of 80% tlv staat nog nergens in een wet beschreven.
De hoogte van redelijkheid verzinnen ze zelf inderdaad en is ook volledig eenzijdig, in theorie kunnen ze je ook bellen om een redelijke tlv overeen te komen, dat is dan vast geen 10% van de verkoop prijs.
de Peer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

'maar volgens jullie algemene voorwaarden informeren jullie mij tijdig op persoonlijk wijze zodat ik een redelijke termijn heb om een andere aanbieder te zoeken. ACM hanteert hier 30 dagen voor '
Acm is geen wet dus negeren ze volledig, en net zoals ze 9ct een redelijke vergoeding vinden is dit dus de beschreven redelijke termijn in hun ogen.
Duidelijk op oorlogspad om flink te cashen, deze toko heeft heel veel oud afnemers die nooit overstappen maar nog wel op een 20 cent lever tarief zitten, moet ergens van betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rol-Co schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

De hoogte van redelijkheid verzinnen ze zelf inderdaad en is ook volledig eenzijdig, in theorie kunnen ze je ook bellen om een redelijke tlv overeen te komen, dat is dan vast geen 10% van de verkoop prijs.

[...]

Acm is geen wet dus negeren ze volledig, en net zoals ze 9ct een redelijke vergoeding vinden is dit dus de beschreven redelijke termijn in hun ogen.
Duidelijk op oorlogspad om flink te cashen, deze toko heeft heel veel oud afnemers die nooit overstappen maar nog wel op een 20 cent lever tarief zitten, moet ergens van betaald worden.
Ja en toch zou ik de ACM niet tegen je in het harnas jagen als ik Eneco was.En je klanten ook niet natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jeroenkb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

Denk dat daar 3 of 4 diehards zijn die een groot gedeelte van hun vrije tijd besteden aan al bijna een jaar het bevechten van Eneco. Overgrote merendeel van de gedupeerden van WE hebben verlies genomen en zijn doorgegaan met hun leven.

Gaat hier ook wel gebeuren. Al die verhalen over rechtszaken etc etc. En dan moet er 150 euro griffiekosten betaald worden met een onzekere uitkomt en dan wordt het akelig stil...

Iets met windmolens enzo
Nee dat heb ik niet gelezen. Goed om te horen dat er meer fanatiekelingen zijn die zich niet zo maar laten piepelen. Als we nu geen actie ondernemen blijft het maar zo doorgaan.

Ik denk dat we het grotendeels via de ACM kunnen laten lopen nu.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-08-2022 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Als je ACM noemt in je gesprekken bij energieleveranciers schieten ze tegenwoordig in een bulderlach O-)

Dat clubje wat eerst stellig beweerde dat iets wettelijk niet mocht en daarna 'we vinden het wel maar de regels zijn niet duidelijk" en "U kunt proberen uw recht te halen en anders een klacht indienen bij de leverancier".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolly schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Als je ACM noemt in je gesprekken bij energieleveranciers schieten ze tegenwoordig in een bulderlach O-)

Dat clubje wat eerst stellig beweerde dat iets wettelijk niet mocht en daarna 'we vinden het wel maar de regels zijn niet duidelijk" en "U kunt proberen uw recht te halen en anders een klacht indienen bij de leverancier".
Die verliezen flink aan geloofwaardigheid inderdaad. Ik mag hopen dat ze dat zelf ook door hebben en met een beter plan van aanpak komen.

Ik denk eigenlijk dat je Eneco het beste aanpakt door ze te cancelen. Aan de schandpaal ermee zodat ze veel imagoschade oplopen, zodat ook de klanten die er al 20 jaar zitten niet meer bij die club willen horen.

vuur met vuur bestrijden.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 27-08-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
Precies dit.
Wolly schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
Nog steeds niets gehoord van Eneco en daarom ook een klacht ingediend met de eis dat ze het tarief niet binnen 30 dagen aanpassen. En een kopie van de klacht is naar de ACM. Baat het niet, het schaadt ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
Ik denk dat als we dit samen willen aanvechten je helemaal niet bij de ACM moet zijn. Gewoon samen hier een goede advocaat inschakelen en bij de rechter leggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ander topic hiervoor. Bijdrage hier verwijderd.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Srednier schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:32:
[...]

Ik denk dat als we dit samen willen aanvechten je helemaal niet bij de ACM moet zijn. Gewoon samen hier een goede advocaat inschakelen en bij de rechter leggen
Rechtsbijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb net even wat pagina's doorgebladerd van de dit topic, ook ik zit bij Eneco en ga dus flink terug in de TLV. Mijn "productieoverschot" is per jaar tussen de 1500 en 2000kwh. Wat ik nu zo snel niet zie is of het aantrekkelijk is om over te stappen. Ik zit bij Eneco al een tijd flexibel en daarom is mijn gastarief per 1/9 met net iets boven de 2 euro/m3 nog redelijk te doen in vergelijking met overstapprijzen.

Ik heb gelukkig al 2 elektrische kachels (eentje van 3kw en eentje van 2kw) dus ben van plan deze winter mijn overschot gewoon lekker op te fikken.. Die van 3kw kan met niet al te koud weer de 65m2 woonkamer prima verwarmen. Dat houdt ik dan dus zo'n 666 uur vol = 55 dagen van 12 uur.

Domme beslissing van Eneco wat mij betreft, verlagen snap ik best, maar dit is een prikkel om de salderingsregeling uit te melken op onaantrekkelijke momenten. Wel bijzonder trouwens dat de elektrische kachels zo hard gaan, je kunt beter thermo kleding kopen volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:07
jeroenkb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

Iets met windmolens enzo
Griffiekosten zijn afhankelijk van inkomen, heeft iemand bijstand dan kan men griffiekosten volledig declareren.

Eneco woordvoerster had tev in de media reeds gezegd dat ieder tijdig geïnformeerd zal worden ivm 10 dagen termijn en die aankondiging gaat dus alvast niet meer lukken voor 5 Sep.

Ik ben benieuwd of ze niet over hun eigen pootjes struikelen deze keer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mika7 Waarschijnlijk hanteren zijn de "methode piep".

Het is in om anderen voor voldongen besluiten te plaatsen. Pas als er veel weerstand is, karabbel je weer een beetje terug en zo meteen de andere het gevoel geven dat die wat bereikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dan zijn ze officieel gestruikeld. Schone mail bak, schone spam bak.

Contract 3e week juli.... En kort daarna is de meter gestopt met meterstanden doorgeven...

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 27-08-2022 12:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Mika7 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

Eneco woordvoerster had tev in de media reeds gezegd dat ieder tijdig geïnformeerd zal worden ivm 10 dagen termijn en die aankondiging gaat dus alvast niet meer lukken voor 5 Sep.

Ik ben benieuwd of ze niet over hun eigen pootjes struikelen deze keer. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgGwWEDODPjcKFUad5m0NxkEmMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9ag0zRZqMOo4B64srs2PE7l.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 19:39
Okasha schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:09:
Heb net even wat pagina's doorgebladerd van de dit topic, ook ik zit bij Eneco en ga dus flink terug in de TLV. Mijn "productieoverschot" is per jaar tussen de 1500 en 2000kwh. Wat ik nu zo snel niet zie is of het aantrekkelijk is om over te stappen. Ik zit bij Eneco al een tijd flexibel en daarom is mijn gastarief per 1/9 met net iets boven de 2 euro/m3 nog redelijk te doen in vergelijking met overstapprijzen.

Ik heb gelukkig al 2 elektrische kachels (eentje van 3kw en eentje van 2kw) dus ben van plan deze winter mijn overschot gewoon lekker op te fikken.. Die van 3kw kan met niet al te koud weer de 65m2 woonkamer prima verwarmen. Dat houdt ik dan dus zo'n 666 uur vol = 55 dagen van 12 uur.

Domme beslissing van Eneco wat mij betreft, verlagen snap ik best, maar dit is een prikkel om de salderingsregeling uit te melken op onaantrekkelijke momenten. Wel bijzonder trouwens dat de elektrische kachels zo hard gaan, je kunt beter thermo kleding kopen volgens mij :)
Ik heb ook een 1500 tot 2000 kWh overschot. Echter niet in de winter en jij ook niet neem ik aan. Ik zou je niet aanraden om dan dus in de winter alles maar op te stoken. Als Eneco het tarief per 5 september wijzigt, dan sta je met het salderen weer op 0. Van september t/m 1 januari eindig je ook op 0. Als je dan in de winter gaat stoken op stroom (met COP=1 ook nog), dan betaal je dus de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Ah, werkt dat zo. Leuk bedacht. (En ze komen er waarschijnlijk nog mee weg ook.)

Overigens vind ik de hoge prijzen nog wel het echte probleem. Als ze nou onze teruglevering zouden gebruiken voor een algehele prijsverlaging zou het een ander verhaal kunnen zijn.

En wat maakt het uit als terugleveraars massaal bij Eneco weggaan? Dat is toch ook het doel? Netto verbruikers zullen er niet om malen.

Edit: althans, idealiter waren tarieven lager en TLV daar werkelijk een redelijk deel van.

[ Voor 5% gewijzigd door erwn op 27-08-2022 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Ik heb ook een 1500 tot 2000 kWh overschot. Echter niet in de winter en jij ook niet neem ik aan. Ik zou je niet aanraden om dan dus in de winter alles maar op te stoken. Als Eneco het tarief per 5 september wijzigt, dan sta je met het salderen weer op 0. Van september t/m 1 januari eindig je ook op 0. Als je dan in de winter gaat stoken op stroom (met COP=1 ook nog), dan betaal je dus de hoofdprijs.
Hmm wat heeft het verlaten van het tarief met de saldeerregels te maken? En salderen is sowieso per contactjaar toch, niet per kalenderjaar. Mijn contactjaar loopt tot half mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 19:39
Okasha schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:41:
[...]

Hmm wat heeft het verlaten van het tarief met de saldeerregels te maken? En salderen is sowieso per contactjaar toch, niet per kalenderjaar. Mijn contactjaar loopt tot half mei.
Zover ik weet en hoor, gaat Eneco salderen per tariefsperiode. In dit geval zou dat tot 5 september zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/.

Voor mij verandert er niets volgens de website. Sinds 12 juli ben ik weer klant bij Eneco en heb geen mail mogen ontvangen. Volgens bovenstaande link gaat het alleen om de mensen die een mail/post hebben ontvangen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Bewijs jij maar dat je niets hebt gehad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

"Klanten op wie deze wijziging van toepassing is, ontvangen hierover persoonlijk bericht (via e-mail of post). "

Dit suggereert dus dat het niet op alle klanten van toepassing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sebazzz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:53:
zo werkt het niet. bewijslast ligt bij Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:48
Sebazzz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:53:
en dan nog, vraag dan om een kopie van deze "hebben we echt verzonden" email.

Dan kan je daarmee naar je provider, en als die zegt: ze liegen, we hebben dat nooit ontvangen..

dan gaan ze pas écht voor gaas... _O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Bravertal schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:51:
https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/.

Voor mij verandert er niets volgens de website. Sinds 12 juli ben ik weer klant bij Eneco en heb geen mail mogen ontvangen. Volgens bovenstaande link gaat het alleen om de mensen die een mail/post hebben ontvangen.
"Vanaf 5 september 2022 verandert de terugleververgoeding (na saldering) voor de opgewekte stroom van zonnepanelen. Dit heeft geen gevolgen voor de oplevering van je zonnepanelen. Ook veranderen wij daarmee niet de saldering. Alleen het bedrag dat je onder de streep (dus na saldering) vergoed krijgt, verandert. Je krijgt een vergoeding die € 0,09 per kWh is. Dit is exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie en vaste leveringskosten. Door deze wijziging is het toegestaan om je overeenkomst op te zeggen. Voor de opzegtermijn en eventuele opzegboete kun je het contract raadplegen."

Pfiew niets aan de saldering, dus alles wat ik nu heb opgewekt (veel) kan ik netjes deze winter opstoken.. Ik ga denk ik de helpdesk nog maar even bellen om te checken. Heb net op de site de betaling maar opgeschroeft. Ik kom van 75/maand, en ging per mei naar 150/maand en heb hem nu op 250/maand gezet om de winter op te vangen. Want de gasprijs gaat elke maand omhoog maar je maandbedrag blijft gelijk. Vind het toch prettiger om beetje in goede richting te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hier ook geen mail (of brief) ontvangen over een verandering van terugleververgoeding. Wel is bij Eneco bekend dat wij zonnepanelen hebben, aangegeven tijdens het aangaan van het contract, staan geregisteerd bij energieleveren.nl en het termijnbedrag is €1/maand wat ook symbolisch is wat dat wordt niet verekend. Verder zijn een aantal maanden terug de meterstanden nog opgenomen door de netbeheerder en deze worden doorgespeeld naar Eneco. Ook hier is te zien dat er sprake is van 4-telwerken en dat de teruglevering is toegenomen sinds startdatum contract. Al met al zou het Eneco dus goed duidelijk moeten zijn dat hier zonnepanelen in het spel zijn.

Heb het contract (jaar, van eind 2021) er weer eens bijgepakt en ik citeer:
3. Terugleververgoeding
3.1 Wekt u zelf stroom op, bijvoorbeeld met zonnepanelen? U kunt
deze stroom direct gebruiken. De stroom die u niet direct gebruikt,
levert u via uw aansluiting terug aan het openbare net. Dit heet
teruglevering. Gebruikt u op een bepaald moment meer stroom
dan u kunt opwekken, dan gebruikt u stroom uit het openbare net.
De door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid stroom mag
u op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen.
U mag bij ons altijd salderen tot uw eigen gebruik, maar om te
kunnen salderen moet u wel uw zonnepanelen op energieleveren.nl
hebben aangemeld. U betaalt dus alleen uw netto verbruik per
jaar. Saldering gebeurt via de jaarnota. Bij saldering geldt voor de
teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt
voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag
duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste leverings
kosten).

Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op
het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten. Loopt de meter achteruit
als u teruglevert, dan registreert de meter altijd uw nettoverbruik.
Dit betekent dat de meter zelf de teruggeleverde stroom verrekent
met de stroom die u verbruikt via het openbare net, dus die wij
leveren.
Hier staat vrij letterlijk dat de terugleververgoeding gelijk is aan het kale stroomtarief. Verder staat er nog:
7. Slotbepalingen
[...]
7.5

Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen
wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke
regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet. Wijzigingen
van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal
10 dagen voor ingangsdatum.
Naar mijn weet is er geen nieuw wettelijk besluit met relevantie noch is er een besluit van de overheid gekomen.

Vraag mij af hoe zich dit verder gaat ontwikkelen, maar zoals hier ook al enkele keren vermeld, het is ook weer geen maanden procederen waard. Tegen 05-09 is grotendeels van de productie wel weer geweest, alleen zou salderen van september t/m januari of maart wel een onvoordelige periode zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Buiten dit alles, indien je blijft zitten dan gaan OOK nog eens de nieuwe voorwaarden van start....
en gaat je dan evt nog eens een boete kosten als je weg gaat / overstapt.

Met andere woorden WEGWEZEN VOORDAT JE DIT door de strot krijgt.. en dat is 5 sept

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hebben ze wel op Twitter oid in tekst bevestigd dat tot 05-09 een aparte tariefperiode is, en niet dat alles over het hele jaar nu waardeloos is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Sebazzz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:09:
Hebben ze wel op Twitter oid in tekst bevestigd dat tot 05-09 een aparte tariefperiode is, en niet dat alles over het hele jaar nu waardeloos is?
JoKo in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Hansieo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:09:
Buiten dit alles, indien je blijft zitten dan gaan OOK nog eens de nieuwe voorwaarden van start....
en gaat je dan evt nog eens een boete kosten als je weg gaat / overstapt.

Met andere woorden WEGWEZEN VOORDAT JE DIT door de strot krijgt.. en dat is 5 sept
Waarom een boete? Of bedoel je bij een vast contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
erwn schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Waarom een boete? Of bedoel je bij een vast contract?
modelcontract = ook contract

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Ik wacht rustig af tot ik bericht krijg of 5 sep nieuwe tarieven zie.
Daarna dien ik bezwaar in met een mooi formeel epistel.

Piepsysteem werkt hopelijk ook van de andere kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Hansieo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:15:
[...]

modelcontract = ook contract
Vrijwel niemand heeft toch meer een vast contract? Je kunt met variabel op elk moment boeteloos opstappen. Dit geldt alleen voor mensen die nog x-jaar of maanden hebben vast staan. Maar ja, dan ga je sowieso niet want dan zit je nu op lekkere gasprijzen (tenzij je alles electrisch hebt natuurlijk :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:34
ursusMaritimus schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:16:
Ik wacht rustig af tot ik bericht krijg of 5 sep nieuwe tarieven zie.
Daarna dien ik bezwaar in met een mooi formeel epistel.

Piepsysteem werkt hopelijk ook van de andere kant.
Precies. Er zijn voldoende aangrijpingspunten in de voorwaarden waardoor je het gelijk aan je kant hebt... Het niet ontvangen van een tijdige en persoonlijke melding maar ook de reden van tussentijdse wijziging. Vooral die laatste is interessant omdat er volgens hun eigen voorwaarden sprake zou moeten zijn van 'onvoorziene omstandigheden'. De woordvoerder had het vooral over het terugbrengen naar een marktconform niveau...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Nu online
ds23man schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Denk dat Eneco dit voor de rechter niet lang vol gaat houden gezien het TNO rapport wat als leidraad voor de afbouw saldering gebruikt wordt:

https://www.google.nl/url...Vaw3GE3ET7NQkjTe-kDDPZBZo
Ik vrees juist dat document ze in de kaart gaat spelen, onder punt 6 vind je de tekst:
TNO heeft aangegeven dat een redelijke vergoeding van 80% van het kale
leveringstarief in hun berekeningen in 2025 voor de eerste schijf overeenkomt
met € 0,099 (in de jaren daarna loopt dit geleidelijk terug naar € 0,087 in
2030).

Daar zullen ze wel naar verwijzen ben ik bang.
Pagina: 1 ... 6 ... 32 Laatste