RagingPenguin schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:08:
[...]
Detacheerders zijn volgens jou dan geen bedrijven?
[...]
Ik zie niet hoe een onevenredige verdeling van het aanbod over de vraag meer schaarste genereert. Of denk je dat detacheerders bewust geld verbranden om mensen van de arbeidsmarkt af te houden? Detacheerders zijn ook gewoon bedrijven en zijn ook gewoon onderdeel van de arbeidsmarkt.
Ik heb het niet over een schaarste van de gehele arbeidsmarkt, maar een schaarste van medewerkers die direct bij de eindklant onder contract kunnen. Dus ja, een onevenredige verdeling, ook wel kunstmatige schaarste.
Een beetje net zo als makelaars: je huis verkopen via een makelaar is duurder, maar de makelaar verkoopt eerder aan een andere makelaar, dus je bent bijna verplicht om een makelaar te gebruiken wil je kans maken.
De keus is uiteindelijk bij jezelf, maar het is een afweging van kans ten opzichte van kosten.
Verder ben ik wel klaar met het de woorden in de mond leggen. Ik heb mijn standpunt en mening duidelijk opgeschreven, en als je het daar niet mee eens bent: prima. Maar ga niet verkondigen dat mijn ervaringen niet waar zijn.
Natuurlijk zijn detacheerders slim, en spelen ze de markt goed. Ik zeg ook nergens dat ze dat niet goed doen. Dat betekent niet dat het uiteindelijk niet beter zou zijn voor bedrijven en medewerkers als die tussenpersoon er niet was.
Detavast is gewoon verkapte dure recruitment.
ID-College schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:16:
[...]
Het is natuurlijk erg offtopic hier maar in essentie is er al schaarste op het moment. Het is gewoon slim, omdat ze mensen vroeg willen binden (door grote beloftes te geven). Ze houden het niet kunstmatig in stand, ze hebben zelf ook problemen met die mensen te binden/vinden. En wat Hydra ook zegt: het is aan de keuze van de persoon zelf. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt maar de grote bedrijven zijn ook niet dom. Die hebben gewoon vermogen en bieden een aantrekkelijk pakket. Zeg daar maar eens nee tegen als student

Helemaal mee eens, er is een tekort aan technisch geschoolde mensen, en dat spelen ze slim.
Ja, misschien wat offtopic, maar aangezien de topicstarter 1 post heeft en deze vraag al tientallen eerder is gesteld gok ik dat dit topic sowieso niet veel discussiewaarde overhoudt...
Mijn punt was vooral dat dat pakket meestal helemaal niet zo aantrekkelijk is, maar de 'reclame factor' is groter. Het pakket is vaak slechter dan direct in dienst alleen die zijn een stuk minder zichtbaar op de markt.
Dat komt natuurlijk ook omdat veel bedrijven zelf niet hard bezig zijn met recruiten, en dat komt omdat veel bedrijven makkelijker een detacheerder kunnen aanspreken dan zelf iemand inhuren om een netwerk op te bouwen, en dat komt omdat detacheerders een groot deel van de markt in handen hebben, en dat komt omdat veel bedrijven zelf niet hard bezig zijn met recruiten, en zo zijn we het cirkeltje rond.
[
Voor 31% gewijzigd door
dragonhaertt op 23-08-2022 11:26
]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.