spacewagon schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:10:
Het idee is toch dat je juist centimeter-precisie nodig hebt om dingen heel precies te kunnen doen? En dat biedt GPS niet.
Een robotmaaier die op de centimeter nauwkeurig maait, heeft geen kabels/afzetlinten en dergelijke nodig. Zoals de klassieke maaiers dat wel hebben.
Dat boden ze vroeger niet. Het kon alleen wel al. Dit was vaak voor speciale militaire onderdelen gereserveerd . Inmiddels zijn de systemen veel verder en luxer en zie je steeds meer systemen die erg precies zijn.
https://www.gps-systeem.nl/hoe-nauwkeurig-is-gps/
Als het systeem ook Glonass ondersteuning heeft kan het zelfs wat preciezer.
Steeds meer systemen ondersteunen ook Galileo en dat is in dit geval de Europese versie. Deze laatste schijnt het meest precieze te wezen.
GEOD is eigenlijk volgens mij GPS met het voordeel dat het signaal niet alleen van boven hoeft te komen. Het kan ook via een grondstation komen. Met slecht weer of veel bebouwing met bedekkingen kan dit zeker meerwaarde hebben.
Als je dan echter naar hun punten kijkt voor de landbouw is dit door de updates die met GPS door de jaren heen zijn uitgevoerd veel landbouwvoertuigen al voorzien van een autostuur systeem.
Vind het echt geen slecht iets maar begin wel steeds meer mijn bedenkingen te krijgen welke functie heeft het nu echt nog.
Ik mijn zelf nog gewoon door. Het systeem pruttelt gewoon. Maar in mijn buurt... Niemand die GEOD kent. Vraag me dan ook af wat er wel niet aan data overheen gaat. Het is de laatste maanden wel steeds meer geworden.
Toevoeging linkje met hoe precies gps kan zijn. Zeker met de l5 band wat ook steeds meer komt.
Wikipedia: Global Positioning System.
[
Voor 8% gewijzigd door
Cave_Boy op 18-10-2024 20:03
]