Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:53

DIY

Mij vallen de 2 metalen uitsteeksels in de cirkels op die op het oude model niet zaten. Steken deze toevallig 15mm uit om de minimale afstand en daarmee luchtstroming te garanderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41

Japie.G

Colour Classic

Die dingen zijn toch volgegoten met hars. Dat zorgt neem ik aan voor de dampdichting..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-06 22:25
Ploink schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:10:
Mijn vervangende DS3 (70400023xxxx serie) werd binnen een dag geleverd, heel netjes van apsystems.
Wat me meteen opviel was dat het ding volledig van metaal was, waar de oude (70400005xxxx serie) een kunststof deksel had.

Vrijwel alle kunststoffen zijn in meer of mindere mate damp doorlaatbaar. Daarom zit er metaal folie in een chips zak. Om kunststof zo toe te passen voor een inverter die buiten hangt vond ik al vreemd bij de eerste installatie. Hij hangt redelijk droog onder een paneel, maar toch... Op de ochtend van het falen was het al een tijdje heel regenachtig en hij was nog niet opgewarmd wat eventueel vocht er misschien uit kon dampen.
Zou dit de reden zijn dat het deksel nu volledig van metaal is? Enige andere reden zou warmte management kunnen zijn, dat het als een heatsink of heatspreader werkt. Hoe dan ook, metaal is veel duurder dus ze zullen het niet voor niks doen.
Ik ga kijken of ik het ding open kan krijgen en kan uitvissen wat er stuk is. Hier een foto van de oude (boven) en de nieuwe.
[Afbeelding]
Deel je nog even je resultaat met foto’s na je onderzoek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
DIY schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:31:
Mij vallen de 2 metalen uitsteeksels in de cirkels op die op het oude model niet zaten. Steken deze toevallig 15mm uit om de minimale afstand en daarmee luchtstroming te garanderen?
Het zou inderdaad 15mm kunnen zijn maar hij zit op het dak nu, dus kan het niet even controleren.
Japie.G schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:28:
Die dingen zijn toch volgegoten met hars. Dat zorgt neem ik aan voor de dampdichting..
Na het wegpeuteren van ruim een halve kilo stinkende, plakkende zwarte plurk lijkt me dat spul toch wel effectief, maar daarmee was mijn motivatie ook een beetje weg en heb ik het aan de kant gelegd.

Geen schade te zien, maar ik zou die cylindrische zekering van 250V/10A eens willen controleren, die naast de meest linkse varistor. Jammer dat de achterkant van de print ook helemaal met die plurk vast geplakt zit. Ik zal er tzt nog eens naar kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moSpe-09lTmzedpeOjP02UF5rY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrMSqYIajl9dJX33f5aQTowp.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Ik heb even een printspoortje doorgekrast om te kunnen meten en Inderdaad, de zekering doorgefikt. Ik kan geen kortsluiting meer meten maar dat is er misschien als het VDE relais schakelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 17-07-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:10:
Mijn vervangende DS3 (70400023xxxx serie) werd binnen een dag geleverd, heel netjes van apsystems
Hier gisteren de eerste DS3-L overleden (AC spanning 10V). Zelfde symptomen als @Ploink. EMEA RMA heeft al geantwoord dat ze een nieuwe opsturen. Ik mag 8 maanden na installatie dus weer het dak op. ;( Mijn DS3-L vallen niet onder de slechte batches (703000134xxx - 703000139xxx).

12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-06 17:54
Ik heb het idee dat het allemaal niet is zoals het moet zijn.
Heb al meerdere Qs1’s die overleden zijn en ook al meerdere yc600’s.
Nu alweer een paar weken aan het wachten totdat ik een nieuwe qs1 krijg.
Ben er hard over aan het denken om alles te vervangen voor een ander merk maar gezien de investering is dit natuurlijk een beetje ruk gezien apsystems eigenlijk gewoon een betrouwbaar product moet leveren maar dat niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
De overleden DS3-L is hier vorige week vervangen en alles draait weer een zonnetje. Ik heb het samen met mijn broer op 20 min. vervangen. We hebben een brede dakgoot waar we in kunnen staan (wel op 12,5 meter hoogte, dus gezekerd). 1 persoon zonnepaneel optillen, andere pers. omvormer wisselen.

Qua uiterlijk is de nieuwe DS3-L (703000798xxx) exact gelijk aan de oude (beide kunststof onderzijde). Firmware is verschillend (5251 vs. 2314 op de oude). Geen verschil qua vermogen (enkel 60kWh misgelopen in aug ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Kristofferson op 03-09-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ettepet85 schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:02:
Ben er hard over aan het denken om alles te vervangen voor een ander merk maar gezien de investering is dit natuurlijk een beetje ruk gezien apsystems eigenlijk gewoon een betrouwbaar product moet leveren maar dat niet doet.
Klinkt alsof je pech hebt of iets niet goed zit in je installatie. Van de 12 QS1s, 4 YC600s en 8 DS3-Ls in mijn installateursaccount is nog niks overleden in oplopend tot bijna 3 jaar.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH85
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-06 15:21
Ettepet85 schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:02:
Hier exact hetzelfde, 1 omvormer heb ik laatst omgewisseld nadat ik een nieuwe kreeg en alles functioneerde weer. Vorige week ging een andere omvormer defect.

Klantenservice dramatisch, duurt weken voor ze reageren.

Zal nu ook wel weer weken gaan duren voordat ze een nieuwe opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Wat is de manier om vast te stellen dat een omvormer kapot is?

Hier 2 met status shutting down vanwege over voltage. Uitgelezen via modbus.

En van parameters over modbus schrijven kunnen ze niet zomaar kapotgaan toch?

Gisteren ze uitgekregen via een Conn register op 0 zetten maar ze komen niet weer op als daar weer 1 in staat.

Ook krijg ik heel raar op WMaxL_Ena 48 terug. De ascii waarde van 0. Alles wat ik daarin probeer te schrijven wordt niet geaccepteerd.

[ Voor 53% gewijzigd door The - DDD op 28-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Als er iemand hier is met een installer account die mijn setup is kan bekijken.

Ik probeer zelf een installer account te krijgen. Maar ik wil dat de boel weer zo snel mogelijk gaat werken. Mijn installateur heeft zelf geen account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-06 13:35
ik weet niet van werken met modus maar komt hij na de nacht of spanningsloos maken niet terug?
The - DDD schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:22:
Wat is de manier om vast te stellen dat een omvormer kapot is?

Hier 2 met status shutting down vanwege over voltage. Uitgelezen via modbus.

En van parameters over modbus schrijven kunnen ze niet zomaar kapotgaan toch?

Gisteren ze uitgekregen via een Conn register op 0 zetten maar ze komen niet weer op als daar weer 1 in staat.

Ook krijg ik heel raar op WMaxL_Ena 48 terug. De ascii waarde van 0. Alles wat ik daarin probeer te schrijven wordt niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
meestal gaan er niet meerdere tegelijk kapot en meestal is het na spanningen uitval.
ik begrijp dat jij met geen enkel omvormer contact meer hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zover ik weet kan een bestaand systeem niet zomaar een ander account in. Althans, ik had destijds APS nodig om m'n eigen DIY onder m'n nieuwe installateursaccount te krijgen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Ik heb op dit moment geen installateur gekoppeld staan. Dus ik kan praktisch niks uitlezen via de tools van APSytems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
@Aengineering de omvormers Connect en nog wel met de Ecu en geven geen NC op de ene a portal.

Maar output is 0 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Alle modbus registers staan gewoon goed voor zover ik weet behalve die rare 48 in WMaxLim_Ena.

En dat de status shutting down is met event over voltage.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZX6H2q-6RBH0xmYgThwumcr4NI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRUMGTrXAckI5VM7FQ5NVKx3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was de spanning op de fase ten tijde van de uitval. (11:21)

[ Voor 59% gewijzigd door The - DDD op 28-01-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Net nog even status en event uitgevraagd op beide omvormers.

Beiden status 4 en event 0. Dus MPPT met "ground fault". Maar dat kan ook zijn omdat DC zijde spanningsloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

The - DDD schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:59:
Ik heb op dit moment geen installateur gekoppeld staan. Dus ik kan praktisch niks uitlezen via de tools van APSytems.
Als in, je hebt helemaal geen uitlezing via APS of heb je nu een DIY account waarmee je de EMA App bekijkt? Als dat laatste: dat was ook mijn situatie. Ik kreeg dan als installateur de foutmelding dat dit ECU-R UID al in gebruik was en niet opnieuw kon koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Ik kan inloggen op https://apsystemsema.com/ Maar het is een account waarin ik heel veel detail en menu opties mis die in deze guide wel staan: https://usa.apsystems.com...rs-troubleshooting-guide/

Dus ik kan geen details over ene module uitvragen en allerhande extra informatie inzien.

Nu ben ik met iemand's hulp wel aan het kijken of ik een installer login kan krijgen zodat ik deze extra opties wel kan inzien.

[ Voor 17% gewijzigd door The - DDD op 28-01-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:34

RvV

Eventueel wil ik hem ook nog wel proberen toe te voegen in mijn installateursaccount als je niemand anders kunt vinden. Tegenwoordig geven ze niet zomaar meer een account aan particulieren. Het zou wel het mooiste zijn als je een eigen account hebt uiteraard.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ja ik wil best helpen maar ik denk niet dat dat zonder hulp van APS kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Ja, het DIY is ietwat vaag, maar te doen via de Management app. Die had ik al vanaf het begin. Maar een installateur kan heel veel meer zien in de dashboards can APSystems.

Gisteravond vielen de omvormers weer terug naar status mppt en event 0. Dus ik poll de status en event registers het komende uur (of iets langer want bewolkt) en probeer iets inzage te krijgen in de status en events. Het lijkt er in ieder geval op dat een DS3 zich elke dag aan het einde van opwek reset als de stroom DC zijde weg is.

ALs het weer ieit werkt, dan ga ik de installateur bellen en in overleg, de installateur die overigens zelf GEEN APSystems installer account heeft. :| Want ik ben er steeds meer van overtuigd dat ik hier een ongelukkige samenloop heb, de omvormers zijn uitgevallen terwijl ik registers aan het uitlezen was, daardoor dacht ik het veroorzaakt te hebben, maar dat heb ik dus niet.

[ Voor 4% gewijzigd door The - DDD op 29-01-2024 08:11 . Reden: Verduidelijking en typos. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
APSystems gebeld en die gingen "iets" synchroniseren op basis van ECU ID. Ze waren gewoon vriendelijk en hielpen me.

Het wekt nu weer op. Maar wat nou de oorzaak is geweest... Ik denk dat ze een soort reset op afstand hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:34

RvV

Ik heb hier soms ook wel wat gekke dingen met de YC600's. Een paar keer per jaar ontwaakt er eentje (random welke) niet in de ochtend. Dan kun je doen wat je wilt, maar die dag gaat hij niets meer doen. Ik ben niet op het dak geklommen om naar het status lampje te kijken. De volgende ochtend gaat hij wel weer gewoon verder. Heel raar... Maar goed om te horen dat het is gelukt. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50
Hoe schrijf je via Modbus naar de omvormers? Heb niet eerder gehoord dat dit mogelijk is. Op de ECU-C zit wel een RS485 aansluiting.

Waar heb je een overzicht met Modbus adressen gevonden?

Mogelijk zijn je grid settings onjuist / corrupt geraakt waardoor er nu overspanning wordt getriggerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaako87
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik zit met mijn handen in het haar, 3 van mijn DS3 hebben een knipperende rode led welke om de 5 sec knippert.
Dit zou betekenen dat hij niks opwekt

Dit is al sinds er liggen, maar ze lagen ook 2 weken zonder AC spanning, echter nu wel maar ze blijven maar knipperen.
Ze leveren nu ook niks op.

[ Voor 4% gewijzigd door sjaako87 op 27-04-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:49
sjaako87 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:38:
Ik zit met mijn handen in het haar, 3 van mijn DS3 hebben een knipperende rode led welke om de 5 sec knippert.

Dit is al sinds er liggen, maar ze lagen ook 2 weken zonder AC spanning, echter nu wel maar ze blijven maar knipperen.
Wat is er wel gelukt, hoever ben je met de installatieprocedure geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Weet je zeker dat je de panelen correct op de + en - van 1 kanaal aangesloten hebt? Een makkelijk te maken fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaako87
Dapdodo schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:50:
[...]

Wat is er wel gelukt, hoever ben je met de installatieprocedure geraakt?
Alles, ze zouden volledig operationeel moeten zijn nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaako87
Termy schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:02:
Weet je zeker dat je de panelen correct op de + en - van 1 kanaal aangesloten hebt? Een makkelijk te maken fout.
Ik heb gisteren de 6 panelen nog een keer los gehaald om te controleren.
Alles zat goed aangesloten, als er een niet goed zit werkt de rest van de omvormers dan ook niet?
Alle 3 de DS3 knipperen rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

sjaako87 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:42:
[...]

Ik heb gisteren de 6 panelen nog een keer los gehaald om te controleren.
Alles zat goed aangesloten, als er een niet goed zit werkt de rest van de omvormers dan ook niet?
Alle 3 de DS3 knipperen rood.
De omvormers werken onafhankelijk van elkaar. Heb je de trunkkabel ook gecheckt dat fase, nul en aarde goed zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaako87
Termy schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:57:
[...]

De omvormers werken onafhankelijk van elkaar. Heb je de trunkkabel ook gecheckt dat fase, nul en aarde goed zitten?
De trunk kabel heb ik via een koppelstuk van apsystems aan elkaar gekoppeld.
Deze ook los gehaald net, aders zaten goed vast.
L en N omdraaien maakt volgens mij niks uit?
Gecontroleerd en deze zaten overigens wel gewoon goed.

[ Voor 12% gewijzigd door sjaako87 op 27-04-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als het goed is niet, nee.

Je zou het ook per omvormer kunnen checken door er een gewone stekker aan te zetten en op een stopcontact te proberen.

Anders gewoon APS contacteren (of de winkel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50
Komen de DS3 vanaf een NL importeur? Mogelijk nog niet het juiste net/grid profiel erin geladen. Heb je een monitor unit erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-06 15:41
sjaako87 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:38:

Dit rode knipperen betekent normaal geen ac spanning. Meet de trunk kabels is met een multimeter bij de DS3 stekker zodat er ook echt netjes 230v op staat.

Even ter dubbel check de panelen zijn netjes op de poorten aangesloten? Dus 1 paneel poort 1 en 1 paneel poort 2?

Heb jij de ECU-R daarin kan je mooie grafiekjes zien wat er gebeurt met spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaako87
Chrisverst schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:01:
[...]

Dit rode knipperen betekent normaal geen ac spanning. Meet de trunk kabels is met een multimeter bij de DS3 stekker zodat er ook echt netjes 230v op staat.

Even ter dubbel check de panelen zijn netjes op de poorten aangesloten? Dus 1 paneel poort 1 en 1 paneel poort 2?

Heb jij de ECU-R daarin kan je mooie grafiekjes zien wat er gebeurt met spanningen.
Ja ze zijn netjes goed aangesloten, alles los gehaald om dubbel te controleren.
Ik heb de ecu-c maar ik ben er nog niet wijs uit gekomen om daar nuttige informatie uit te halen die mij kan helpen bij het zoeken naar deze storing.
Ik zie geen grafiekjes met spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaako87
Brokencore schreef op zondag 28 april 2024 @ 07:52:
Komen de DS3 vanaf een NL importeur? Mogelijk nog niet het juiste net/grid profiel erin geladen. Heb je een monitor unit erbij?
Komen van een nederlandse importeur en ik heb de ecu-c er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als het goed is zie je wel 0 opwek in de monitoring ipv NC.

Heb je zeker spanning gemeten op het aansluitpunt op de trunkkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaako87
Termy schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:16:
Als het goed is zie je wel 0 opwek in de monitoring ipv NC.

Heb je zeker spanning gemeten op het aansluitpunt op de trunkkabel?
Ik zie inderdaad wel 0 staan ipv NC.
Ik moet de trunk kabel nog meten, dat is de laatste stap.
Het is alleen een beetje winderig vandaag, ik ga morgen een poging wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaako87
Opgelost, ik had drie draden uit de grond.
Een kabel ac vanuit de meterkast, een naar de tuin verlichting en een naar de zo zonnepanelen.
Hier moest de PV verdeler tussen, perongeluk de ac kant op de groep van de tuinverlichting aangesloten inplaats van op de aardlekschakelaar.
Hierdoor deed de tuinverlichting het gewoon waardoor ik er vanuit ging dat de panelen ook gevoed werden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaHyMzl4EeM82cSV1fmM4JWON3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMr3sS5NUL5I6H1L2SZT2oW1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
meer users de ervaring dat dit niet meer werkt momenteel?

- http://x.x.x.x/index.php/hidden/version
- http://x.x.x.x/index.php/hidden/remoteupdate

ECU-R werkt verder gewoon (EMA app, tevens online)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_v_m
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-06 18:28
Lijkt of dit bij de nieuwere ECU-R niet meer werkt.
Laatst bij iemand een systeem gemaakt en daar werkte het inderdaad niet meer

Mvg.
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
@Aengineering Wat is de nieuwswaarde van je linkdrop? Is 2 jaar geleden ook al gepost hier. ;) topaj in "APSystems DS3 en QS1 DEAD"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:03
Even een kleine schopje. Hoe is bij de andere de QS1 dood gegaan?

Ik heb hier 3 QS1 liggen met 12 panelen op de garage. Deze week zak ik dat vier panelen plotseling geen opbrengst meer hadden, zie in de grafiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npJBHunr6nSxV-Dvcd6ICGvNSLg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JuaTNWcGSfB0GbkBN7hZZvOh.png?f=user_large

Ben net even het dak op gegaan, op de QS1 knippert gewoon een groen lampje net zoals de andere. Logisch ook want hij wordt wel uitgelezen. Je ziet dat op alle porten de spanning naar zo'n 37-38V oploopt, maar waar de andere dan starten met productie doet deze niks meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46KUQLoJAOaCINMPs9IWtsL0_7E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5hVZJX3RicaZj7XMvdF6l1B8.png?f=user_large

Ook even de spanning eraf gehaald, maar maakt niks uit, hij start niet op helaas. Heb maar alvast mailtje naar APS gestuurd, garantie zou nog tot 2030 lopen, nu maar hopen dat ze snel zijn.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Ophidian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:22:
Even een kleine schopje. Hoe is bij de andere de QS1 dood gegaan?

Heb maar alvast mailtje naar APS gestuurd, garantie zou nog tot 2030 lopen, nu maar hopen dat ze snel zijn.
Van de 7 ging de bij meeste QS1’s ineens het uitgangsvermogen snel op en neer (je ziet het dan flikkeren in je module overzicht). Na een aantal dagen met dit gedrag gaat dan de zekering eruit en na opnieuw opstarten (vermoedelijk bij inschakelen VDE relais) plofte de zekering weer.

Als als weinig voortgang is kun je ze het beste bellen naar techsupport. Het zonnige seizoen is nog niet begonnen, dus de kans is groter dat ze vlot vervangende sturen, maar bij mij duurde het maanden.

[ Voor 12% gewijzigd door DIY op 23-02-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DIY schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Van de 7 ging de bij meeste QS1’s ineens de zekering eruit en na opnieuw opstarten (vermoedelijk bij inschakelen VDE relais) plofte de zekering weer. Bij andere gewoon dood en niet meer opstarten.

Als als weinig voortgang is kun je ze het beste bellen naar techsupport. Het zonnige seizoen is nog niet begonnen, dus de kans is groter dat ze vlot vervangende sturen, maar bij mij duurde het maanden.
Zal ze morgen eens even bellen. Die ene QS1 blijft geen productie geven helaas. Gelukkig kan ik er zo bij, maar irritant is hetwel.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Ophidian schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:05:
[...]
Zal ze morgen eens even bellen. Die ene QS1 blijft geen productie geven helaas. Gelukkig kan ik er zo bij, maar irritant is hetwel.
Verstandig.
Ik heb mn omschrijving wat aangepast, ze gingen hier eerst in vermogen wisselen voordat ze overleden.

Na vervanging heb ik geen issues meer gehad. Vervelendste was wel dat het nieuwe type 5 aderig is en ik dus ook de kabels op het dak kon gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@DIY Dat is wel irritant ja, want de andere 2 QS1 zijn drie aderig. Kon je dat combineren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Nee de stekkers wijken af. Je kunt het beste om een nieuwe kabel vragen die dezelfde lengte als de oude heeft en die erlangs leggen. Elke keer als een QS1 stuk gaat prik je de vervanger dan over op de nieuwe kabel. Bij mij waren er door het lange wachten inmiddels zoveel defect gegaan dat ze alles in 1x vervangen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@DIY Goede tip. Betekent helaas wel dat de kabel naar de garage vervangen moet worden voor een 3F grond kabel, dat is wel jammer.

Zou ik toch liever 2x DS3 hebben denk ik. Eens kijken of ik daar wat van kan zeggen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ophidian op 23-02-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
DIY schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Verstandig.
Ik heb mn omschrijving wat aangepast, ze gingen hier eerst in vermogen wisselen voordat ze overleden.

Na vervanging heb ik geen issues meer gehad. Vervelendste was wel dat het nieuwe type 5 aderig is en ik dus ook de kabels op het dak kon gaan vervangen.
is dat niet een 3 fase verzie???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Ze zijn beide 3 fasen maar bij de eerste versie werd er geen Null en aarde gebruikt, dus waren er minder aders nodig dan bij de nieuwe versie, waar wel een Null aan de micro omvormer word aangesloten. Je kunt de manier van aansluiten vergelijken met ster (3P+N) en driehoekschakeling (3P) bij een draaistroommotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
DIY schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:42:
[...]

Ze zijn beide 3 fasen maar bij de eerste versie werd er geen Null en aarde gebruikt, dus waren er minder aders nodig dan bij de nieuwe versie, waar wel een Null aan de micro omvormer word aangesloten. Je kunt de manier van aansluiten vergelijken met ster (3P+N) en driehoekschakeling (3P) bij een draaistroommotor.
Kan je dan gewoon de 3 fases van de omvormer bij elkaar knopen en wel nul en aarde gebruiken?

Als je de nul niet gebruikt zou je toch 400v overhouden
En zonder aarde zou je potentiaal verschil kunnen krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Aengineering Een draaistroommotor heeft 6 aansluitingen (beide zijden van de wikkelingen in de motor). één zijde van de 3 wikkelingen word dan bij ster doorverbonden en vormt de Null. De werking van de QS1 is echter beter te vergelijken met de driehoekschakeling, met zoals je al aangeeft 400V tussen de fasen.

Het idee bij een 3fase systeem is dat je met een gelijkmatige belasting of productie tussen de 3 fases werkt, zodat de nulstroom word beperkt. Aangezien de omvormer dat zelf kan balanceren is er geen nulstroom en is de nuldraad theoretisch niet nodig. De eerste QS1 heeft daarom maar 3 aansluitingen op de connector (L1, L2, L3). Voor de aarding/potentiaalvereffening zit er een losse klem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Vandaag bericht gehad dat we een nieuwe QS1 gaan krijgen. Hopelijk snel binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
Nieuwe QS1 is binnen. Dinsdag gebeld met APS, case aangemaakt en vandaag dus binnengekomen. En ze hebben zo'n ontkoppel tool erbij gedaan, dus dat is top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Hier is vandaag 1 DS3 niet opgekomen vanmorgen. Gisteren was er die prima.

Lijkt wel signaal sterkte een keer doorgegeven te hebben vandaag.

Hoe waarschijnlijk is het dat ie morgen weer wel opkomt na een nachtje stroomloos aan DC zijde? (Zoals ik het begrijp haalt een DS3 z’n voeding uit de DC zijde.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
The - DDD schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:43:
Hier is vandaag 1 DS3 niet opgekomen vanmorgen. Gisteren was er die prima.

Lijkt wel signaal sterkte een keer doorgegeven te hebben vandaag.

Hoe waarschijnlijk is het dat ie morgen weer wel opkomt na een nachtje stroomloos aan DC zijde? (Zoals ik het begrijp haalt een DS3 z’n voeding uit de DC zijde.)
heb je gekeken wat het lampje op de omvormer zegt?
mijn ervaring, neem contact op met APS voor een nieuwe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
Een dag later gewoon weer opgekomen. Lampje bekijken gaat lastig, unit ligt op 2 hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 12:00

BTB

Mijn QS1 was in 2019 vrij snel defect, bijna geen opbrengst meer.
Duurde toen 2 maanden om een vervanger te krijgen.
Sindsdien prima gewerkt, maar sinds gisterochtend helemaal dood, dus LED zwart.

Ben benieuwd hoe het nu gaat verlopen, ik begrijp dat de QS1 uit productie is/gaat.

Bram

Bram Bouwens

Pagina: 1 2 3 4 Laatste