Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Met de Kyte heb je wel een vaste keuken aan de achterkant wagen, maar geen mogelijkheid om die te openen, als je niet uitgeklapt staat. Toch heb ik nog nooit gemist dat ik daar niet bij kan, behalve bij het vullen van de koelkast aan het begin van de reis. Koelkast kan tijdens rijden toch niet aan, dus staat er een actieve koelbox in de auto.

Met kyte keuken vind ik wel als voordeel dat als je openklapt, je alle bijbehorende plastic bakken hebt, je ze in 5 minuten uit de wagenbak zo aan alle plankjes hangt en meteen alles op de juiste plek hebt, zonder dat ongedierte er bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik twijfel alleen nog of ik een ingebouwd fornuis ga maken (2 pits). Heb voor nu via marktplaats zo'n 1 pitter in een koffertje, sinds zondag 1x gebruikt om pasta te koken. Daarnaast neem ik altijd mijn Cadac gas bbq mee. Koken onder het tentdoek vind ik sowieso niet zo'n fris idee dus we gebruikten het fornuisje alleen om af en toe wat pasta/rijst te koken, dan kan ik net zo goed die 1 pitter ff op de keukenkast zetten.

Dan geef ik meer prio aan een wasbakje, das toch wel handiger dan een losse jerrycan met kraantje.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Echt uitgebreid koken doe ik sowieso niet heel veel op de camping. Bakken gaat op het grilletje buiten de luifel, en echt koken geeft alleen waterdamp dus is niet zo'n punt. Maar ik gebruik mijn fornuisje met afstand het meest voor de moka express en waterketel.
Dus dat kan nog een reden zijn, maar als je al iets als een waterkokertje hebt zoals velen dan is dat argument ook van tafel. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Hier inderdaad een waterkokertje voor de koffie en thee. Het is inderdaad incidenteel rijst of pasta koken. Denk dat ik eerst maar een keukentje zonder glasplaat maak. Kan later altijd nog anders.

[ Voor 55% gewijzigd door Chaoss op 01-05-2025 19:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:25
Ik koop voor de koffie een Dolce Gusto. Een bonenmachine meenemen gaat me net te ver ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik doe net als Gonadan, lekker met het mokkapotje pruttelen op het gaskookplaatje.

Hoewel de keuken op dit moment ook goed wordt gebruikt om voor zes volwassenen en zeven kinderen pasta carbonara te maken, samen met de Cadac. 8)

Wij staan een paar dagen op Texel, heerlijk weer! ☀️

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ephymerous schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:42:
Ik koop voor de koffie een Dolce Gusto. Een bonenmachine meenemen gaat me net te ver ;)
Ik heb dat ook overwogen. En ook die Nespresso aanbieding nu bij de Action. Of een Senseo. Maar dat is dan wel wéér een apparaat dat ergens in de bergruimte plaats moet krijgen. En het werkt ook niet op alle campings qua amperes.

Vind het bij kamperen ook wel wat hebben dat het niet allemaal perfect is ;) stiekem vind ik oploskoffie dan ook prima smaken :D
Heb ook een percolator en cafetière mee, maar vind dat weer wat teveel geknoei en gebruik het af en toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:25
Palomar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:05:
[...]

Ik heb dat ook overwogen. En ook die Nespresso aanbieding nu bij de Action. Of een Senseo. Maar dat is dan wel wéér een apparaat dat ergens in de bergruimte plaats moet krijgen. En het werkt ook niet op alle campings qua amperes.

Vind het bij kamperen ook wel wat hebben dat het niet allemaal perfect is ;) stiekem vind ik oploskoffie dan ook prima smaken :D
Heb ook een percolator en cafetière mee, maar vind dat weer wat teveel geknoei en gebruik het af en toe.
Zo’n Mini ding lijkt prima te kunnen. Zoals eerder gepost ben ik geen kampeerder maar slachtoffer van de kampeerdrift van mijn ega en onze kinderen ;)

Goede koffie is een must evenals zo’n Mifi router :)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:23
Ik heb een keer opgezocht wat de kleinste Nespresso-machine was (hint: de Essenza) en die toen op de kop getikt via MP. Prima koffie, weinig ruimte en véél gemak 8)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/5f17639b4b18ef4943eb27ed/5f2d88707b72f228700a42d7_nespresso%20essenza%20mini-p-500.jpeg

De keuken gebruik(t)en wij onderweg trouwens ook niet zoveel, of ik moet net een mes nodig hebben om wat te smeren ofzo. Maar eerlijk is eerlijk: de auto heeft ook al een picknic-functie :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbijHev36V1XOo0QAmoSFwKK-Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdbfpRlkCBK8OFcEDNNYpaX7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik heb echte camping koffie, oploskoffie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Lekker oldskool, heb ik ook jaren gedaan.

Als ik bonen die ik lekker vind bij de lokale koffiezaak vast laat malen dan vind ik het van een moka express lekkerder dan van dat cupjesspul. Het is alleen wat bewerkelijker, voor elk nieuw bakkie moet je hem omspoelen en weer vullen.
Maar ik ben toch de enige die koffie drinkt dus heb een handzaam modelletje en het heeft dan ook wel weer z'n charme om er rustig aan een beetje moeite voor te moeten doen op vakantie. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Haha, hier ook oploskoffie. Heerlijk op de camping, thuis niet te zuipen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Appesteijn schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:31:
Haha, hier ook oploskoffie. Heerlijk op de camping, thuis niet te zuipen
Misschien kunnen we hier ervaringen uitwisselen over goede oploskoffie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:10

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Wij hebben een nanopresso, gewoon gemalen koffie halen en je kan met wat pompen een prima espresso maken. :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wmf kitchen mini filter koffie hier

https://www.wmf.nl/wmf-ki...chine-met-thermoskan.html

Is maar 800W (maar In Praktijk eerder 500W ) dus kan op nagenoeg alle campings. En thermoskan, dus koffie is nog heet als er een wat frisser windje onder de luifel komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 01-05-2025 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 15:15

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik houd het op een 1x4 filter bovenop een thermoskan voor het echte campinggevoel :)
Oh en een percolator heb ik ook nog.

[ Voor 54% gewijzigd door gwystyl op 02-05-2025 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Palomar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:45:
[...]

Misschien kunnen we hier ervaringen uitwisselen over goede oploskoffie :+
Nescafe espresso, de enige oploskoffie die niet smaakt naar typische oploskoffie. Best goed te doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Voorheen gebruikten we voor koffie vaak een percolator maar dat vinden we niet zo lekker smaken. Afgelopen jaar een kleine Nespresso meegenomen en dit jaar gebruiken we een Outin Nano. Die ligt nu gewoon standaard in de camper met wat cupjes, echt een ideaal ding voor kamperen of gewoon eens een koffie stopje ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:55
Als de Nespresso teveel watt vraagt, dan heb ik de verkeerde camping uitgekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Muncher schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 06:56:
[...]

Geen rare vraag hoor. Een travel router kan veel meer dan alleen internet geven. Zie bijv. een van deze twee video’s voor meer details (die zijn uitgebreider dan wat ik hier kan typen).

YouTube: Why You Need a Pocket Router: Hotels, Airports, Airplanes, Cruise Sh...

YouTube: Pocket Router - From Wi-Fi Woes to Travel Bliss! | GL.iNet Slate AX
Heb nu toch een Beryl AX gekocht en een ZTE 4g dongle. Op dit moment op Texel werkt het goed! Leuke apparaten. Ook mooi dat het gewoon op een reguliere USB-C (5v) z’n werk doet, heb de bijgeleverde adapter niet mee. Kan m’n reguliere 4-poorts charger gebruiken om hem te voeden :)

Denk wel dat ik in Frankrijk en dergelijke een losse antenne nodig heb op de 4G dongle. Die ga ik nog bestellen, kost maar weinig. Even kijken hoe en waar ik de boel ga monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

barrymossel schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:55:
Als de Nespresso teveel watt vraagt, dan heb ik de verkeerde camping uitgekozen.
1260 W zie ik als vermogen staan bij een aantal apparaten, dat is net onder de 6A. Inderdaad wel een stroomsterkte die je onderhand mag verwachten op een gemiddelde camping. Al kom ik 4A ook nog wel tegen soms.

Afgelopen zomer mocht ik zelf kiezen. Had maar 2A en alsnog over want dat was het laagste wat ze hebben. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 08:32
JanHenk schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:34:
[...]

Heb nu toch een Beryl AX gekocht en een ZTE 4g dongle. Op dit moment op Texel werkt het goed! Leuke apparaten. Ook mooi dat het gewoon op een reguliere USB-C (5v) z’n werk doet, heb de bijgeleverde adapter niet mee. Kan m’n reguliere 4-poorts charger gebruiken om hem te voeden :)

Denk wel dat ik in Frankrijk en dergelijke een losse antenne nodig heb op de 4G dongle. Die ga ik nog bestellen, kost maar weinig. Even kijken hoe en waar ik de boel ga monteren.
Leuk dat je hebt even probeert! Wat voor dongle heb je gekocht? En wat voor SIM/abbo heb je daarbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Muncher schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Leuk dat je hebt even probeert! Wat voor dongle heb je gekocht? En wat voor SIM/abbo heb je daarbij?
Een ZTE MF79U en op dit moment een Vodafone prepaid SIM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Laatst online: 12:07
jbdeiman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:47:
[...]

Bij de onze kan er geen koelbox in, dat zou wel super zijn inderdaad. Zo'n koelbox kost anders zoveel ruimte.
Hier een disselkeuken met optie voor je koelkast
Duur is subjectief ;-)

https://aartkok.nl/vouwwagens/aart-kok-aluminium-keuken/

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 20:32

Piper

No guts, no glory

Heeft nou niemand hier een Aeropress om koffie mee te maken? Kan je op de camping mooi oefenen om aan het WK mee te doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GAIAjohan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:25:
[...]

Mooiste zou zijn als er op tijd een andere auto met trekhaak is, en vooral het fysieke deel is opgelost. Auto lenen van familie is ook zeker een optie. Huurauto’s zou de laatste oplossing zijn.

Een nieuwe (tweedehands) auto is opzich zo geregeld natuurlijk, punt is alleen wel dat ik wel iets wil voor de lange termijn en niet snel/hup omdat het moet. En mogelijk nog een trekhaak geplaatst moet worden.
Een Yaris kan dat ook wel hoor als de specificaties zeggen dat het mag, mijn vader reed in de jaren 90 met een Corola (die was kleiner dan de Yaris nu) met een 90 pk motor met 1200 KG er achter naar Zuid Frankrijk, Spanje, Italie. Je kan eventueel nog een skibox op het dak leggen, en dan goed nadenken waar je de zware dingen legt (zo veel mogelijk achterin de yaris) en gewoon rustig rijden.

Bergop (route national) was er altijd een file achter ons, en bergaf was het opletten dat het niet te hard ging. Met een vrouwwagen denk ik dat het makkelijker gaat, en als je tolweg rijdt heb je ook minder sterke hellingen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Piper schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:56:
Heeft nou niemand hier een Aeropress om koffie mee te maken? Kan je op de camping mooi oefenen om aan het WK mee te doen ;-)
Die kende ik helemaal niet, maar klinkt wel als een goede optie ook d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 16:22
Vorig jaar hadden we per ongeluk de Nespresso thuis op het aanrecht laten staan. Toen bij een lokale speciaalzaak een V60 filterhouder en Comandante C40 handmaler gehaald. Echt heerlijk. En leuk om overal waar je komt lokale koffies uit te kunnen proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:37
Wij nemen Krups Essenza (Nespresso) mee in onze Flexi. Maar die koffie komt toch echt niet in de buurt van wat ik thuis drink. Ik heb nog een Bialetti en denk dat ik die de volgende vakantie ook meeneem. Eerst eens testen of de rubbers van de Bialetti nog goed zijn.

Nog wat mogelijkheden voor koffie/espresso:

Om nog in te haken op de keuken-discussie. Onze Combi Camp Flexi heeft een keuken met koelkast achter aan de vouwwagen hangen. Tijdens het rijden heeft de koelkast stroom via een 12V aansluiting. Het is een zwaar ding en onhandig te verplaatsen. Maar het scheelt veel ruimt en de keuken zelf is handig. De staat onder de boogluifel, waardoor je half buiten kookt. Dus niet in de hitte van de tent, maar wil in de schaduw. De keuken staat daar de hele vakantie, want staat er droog.

[ Voor 14% gewijzigd door L.N. op 03-05-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 08:32
Ik ben bezig om onze vouwwagen in te pakken. Ik zie deze vlekken nu aan de zijkant van de wagen. Heb het met water geprobeerd weg te poetsen, maar dat lijkt niet echt wat te doen. Iemand enig idee wat dit is? En hoe je dit schoon kan maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eme4bKfE2pgTdFx-moj9mAkOOow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrYqUDwRvZ2WIrsB17SgTWZ9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_EmUW78nccORrnywy-kG63VIrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckmclumcZ2ZfsyVKdOYPcQ7y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMSXoz64Iu7Jdt_DbjfVo8CH75Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kD2mWut0JU3jtum3BzFOwIx.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: het lijkt iets te zijn dat uit de boom is gevallen. Het zit ook op het dekzeil dat achter de wagen lag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-m6NydjTXwkVxXzj0tc7i-bNPc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkG9f4B29kZ4DMZvahUlCJKw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/117a1vwv3gWqiKsoKISRe9x2Js4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ecOJc1zn4fakyrUqPvCv2KY.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 24% gewijzigd door Muncher op 03-05-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Geen idee, maar in het boekje van TenCate dat ik bij onze nieuwe vouwwagen kreeg was het algemene advies: doe niks met viezigheid totdat het goed droog en uitgehard is en ga het liefst niet lopen boenen met water en goedjes, enkel met een schone borstel. Meeste zaken zouden dan vanzelf weer moeten verdwijnen.

[ Voor 8% gewijzigd door MrAcid op 04-05-2025 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lns9jV8yf593sTJwIJiZQlOCZ5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TgHvGLZhPH4kK73TgefW9E0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14ZyDwOkzFGM35snHXDbUWb4Le0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ESQxSj4CySMaCUkbDem1TPx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sNP_Jmb99Fp83e43nOsPlMgCBc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zanEr3Ibrz4hFsZUfSIRP3C.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAyZl9qb0NKwSrLK42M8thfNpXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jR4uatY6S3qf7LmFlxiFkeXk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lerIaY4-IPiYUpmQmCcEtb7cUd0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nRL08co2ecfn1zlmtmhBKkR.jpg?f=fotoalbum_tile

Klein weekje in Normandië gestaan met de nieuwe Kavango. Het weer was fantastisch en (mede) daarmee onze eerste week een groot succes. Komende van een (oude) Kariba was dit zeker een upgrade - al mis ik het snaarstrak kunnen neerzetten en de looks van de Kariba.

Leerpunten:
- Nieuwe matras geprobeerd zonder toppers maar die hebben we nu bij thuiskomst toch weer teruggeplaatst, we vinden de matrassen wat te hard;
- Prima op te klappen met toppers + voorwanden;
- 4 graden in de nacht is (nog steeds) koud;
- Panoramadak is super voor snel de warmte eruit.

Hele week geen wolk gezien en vanmorgen om 6:55 ging het licht regenen. 🤪 Vochtig ingeklapt en door de stromende regen naar huis gereden (blij met de beslissing dagje eerder terug te gaan). Thuis meteen weer uitgeklapt op een grasveldje in de wijk en in de zon + wind was ‘ie in 45min droog. Weten we dat ook weer!

Vraag: om het voorste deel van de tent wat beter/strakker af te spannen zou ik eigenlijk van die “spanbandjes” willen hebben in plaats van de elastieken. Zijn er mensen die dat vervangen hebben? Kunnen de bevestigingspunten dat aan?

Ter verduidelijking:
- Er zit dit op: https://www.esvocampingshop.com/nl/rubberring-isaflex/
- Ik zou zoiets willen: https://www.esvocampingshop.com/nl/gesp-met-band-en-d-ring/

[ Voor 6% gewijzigd door MrAcid op 03-05-2025 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:46
Qua koffie hier ook een Nespresso, Magimix Essenza Mini.

De cups blijven houdbaar, overal te krijgen, neemt nauwelijks ruimte in, geen moeilijk gedoe en aanmerkelijk beter dan oploskoffie.

Levert natuurlijk echte sfeerbeelden op
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yY5Z7vh.jpeg

@MrAcid strak afspannen is een beetje geluk hebben met terrein. Als het afloopt de wagen wellicht een beetje voorover kantelen. Als het oploopt, dat plekje niet kiezen :P
Indien schuin, de tent +wagen schuin zetten op de daling en de hoofdkant van de wagen iets hoger dan de voorkant.

Bij ons(Flexi) zie je ook dat de aansluiting boogluifel niet heel flex is onderaan, maar soms is het wat het is
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NOfVex1.jpeg

[ Voor 62% gewijzigd door GAIAjohan op 03-05-2025 21:49 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@MrAcid We hebben en Flexi en die is bijna gelijk aan jouw Kavango. Maar we krijgen die meestal ook niet strak. Dat komt doordat je de trailer waterpas zet, maar de grond bijna altijd afloopt. Hierdoor kom je op plekken tentdoek te kort, terwijl je op andere plekken over hebt. Daar heb ik mij de eerste keren ook aan geërgerd, maar nu gewoon geaccepteerd. We hebben de boogluifel en zijn nog steeds blij dat we deze hebben genomen.

Zo hadden we de Flexi vorig jaar staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkaADVDn8Wzdq31xCuh2fZANXB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67FnVkSdDJw1jla4fMB7MpFW.jpg?f=fotoalbum_large

En zo het jaar ervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L58l9yW8FAT12Y744yfMv8zYrCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtHdmpq73OwvrvYRj33fBdaS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door L.N. op 04-05-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
L.N. schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:40:
@MrAcid We hebben en Flexi en die is bijna gelijk aan jouw Kavango. Maar we krijgen die meestal ook niet strak. Dat komt doordat je de trailer waterpas zet, maar de grond bijna altijd afloopt. Hierdoor kom je op plekken tentdoek te kort, terwijl je op andere plekken over hebt. Daar heb ik mij de eerste keren ook aan geërgerd, maar nu gewoon geaccepteerd. We hebben de boogluifel en zijn nog steeds blij dat we deze hebben genomen.
Dank voor het delen, zelfde tent inderdaad. Ik zag nog een Flexi staan deze week en die stond ook niet strak. De windhoeken van een Livingstone die er stond ook niet. Vrees ook dat acceptatie de oplossing gaat zijn, maar toch nog even benieuwd of er wat te proberen valt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Nog laatste puntje: wat is het toch jammer dat je vaak van onder je luifeltje tegen caravans en campers aan zit te kijken. 🫣 Blijven sfeerloze witte hokken die het uitzicht vervuilen - uitzonderingen daargelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:10

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

MrAcid schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:57:
Nog laatste puntje: wat is het toch jammer dat je vaak van onder je luifeltje tegen caravans en campers aan zit te kijken. 🫣 Blijven sfeerloze witte hokken die het uitzicht vervuilen - uitzonderingen daargelaten.
Een tweakersklapweekend zou natuurlijk best kunnen; voorlopig kan je je aanmelden bij de buren van de vouwagenclub.info voor het Hemelvaart weekend, op het moment 25 vouwwagens! 😊😊

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:48

Gallus

Cheesy

L.N. schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:40:
Zeer herken herkenbaar! Wij hebben ook een Flexi en ik loop hiernook altijd een beetje mee te stoeien. De horizontale stokken van de voortent vaak niet volledig uitschuiven, want anders zweeft het voorste deel van de tent wel erg ver boven de grond.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Wat nemen jullie mee op de vouwwagen, maar onder het zeil? We hebben daar best wat ruimte en plaatsen daar 4 redelijk grote klapstoelen, een wasrek en 2 sups. Bij de sups gaat het alleen om de sup zelf, dus geen tas/pomp/peddel. De sups liggen uitgerold op de vouwwagen. Het zeil loopt schuin af bij de keuken, waardoor we daar ook ruimte hebben. Meestal gebruiken we die niet, maar we hebben er wel eens de slaapzakken op gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:47
L.N. schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:48:
Wat nemen jullie mee op de vouwwagen, maar onder het zeil? We hebben daar best wat ruimte en plaatsen daar 4 redelijk grote klapstoelen, een wasrek en 2 sups. Bij de sups gaat het alleen om de sup zelf, dus geen tas/pomp/peddel. De sups liggen uitgerold op de vouwwagen. Het zeil loopt schuin af bij de keuken, waardoor we daar ook ruimte hebben. Meestal gebruiken we die niet, maar we hebben er wel eens de slaapzakken op gelegd.
Het grondzeil en de biertafelset. Die laatste past precies tussen de randen van het bed waardoor het mooi stevig ligt en niet te hoog wordt. Als ik een sup had zou ik die ook proberen er nog tussen te proppen, maar heel veel ruimte heb ik niet over onder mijn dekzeil (Kavango).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Wat nemen jullie mee op de vouwwagen, maar onder het zeil?
Ik heb daar nu alles van de tent liggen wat we “direct” nodig hebben bij aankomst. Worteldoeken, kuipzeil, slinger en plaatjes voor de pootjes, T-stuk, stokken voor tent + luifel, varioluifel, haringen en hamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
MrAcid schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:08:
[...]

Ik heb daar nu alles van de tent liggen wat we “direct” nodig hebben bij aankomst. Worteldoeken, kuipzeil, slinger en plaatjes voor de pootjes, T-stuk, stokken voor tent + luifel, varioluifel, haringen en hamer.
Klinkt als hetgeen wat ik in de Disselbak zou gooien, wat kan er dan nog meer onder het zeil? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Een gronddoek, slinger voor de uitdraaisteunen, vier stoelen, een tafel en (meestal, maar stop hem soms ook in de auto) een haspel. De haspel voor de Windforce. Samen met onze keuken die direct bereikbaar is, kunnen we met voorgaande dan al direct rustig zitten en wat drinken bijvoorbeeld. Wel lekker met de kinderen.

Haringen en hamer heb ik in de wagenbak liggen; die heb ik pas nodig na het openklappen. Met uitzondering van vier haringen voor het gronddoek die ik af en toe bij harde wind nodig heb, die liggen standaard in de auto. Net als het waterpasje en de afstandsbediening van de Windforce.

Disselbak had ik bij onze vorige wagen, maar is op dit moment totaal geen gemis voor ons. Wilde het wil graag maar doen het al een tijdje zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Ik ben ‘blij’ om te zien dat het bij Aart Kok niet anders is haha! Wij hebben dezelfde uitdagingen met onze Trigano Odyssee. Het is geen feest voor het oog, maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Wat nemen jullie mee op de vouwwagen, maar onder het zeil? We hebben daar best wat ruimte en plaatsen daar 4 redelijk grote klapstoelen, een wasrek en 2 sups.
Klapstoelen, gronddoek en een tafel. Maar dat was afgelopen jaar.

We hebben op zich verder alles onder het bed. En met LadenLossen kom je gewoon overal bij. Geen dissel bak omdat we verwacht hadden dat fietsen uiteindelijk daar komen te staan

[ Voor 21% gewijzigd door GAIAjohan op 04-05-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:22:
Vraag: om het voorste deel van de tent wat beter/strakker af te spannen zou ik eigenlijk van die “spanbandjes” willen hebben in plaats van de elastieken. Zijn er mensen die dat vervangen hebben? Kunnen de bevestigingspunten dat aan?

Ter verduidelijking:
- Er zit dit op: https://www.esvocampingshop.com/nl/rubberring-isaflex/
- Ik zou zoiets willen: https://www.esvocampingshop.com/nl/gesp-met-band-en-d-ring/
Die eerste passen heel fijn precies in het plastic ringetje, dus die gebruik ik gewoon nog. Geen behoefte gehad aan iets anders. Het gaat ook weinig verschil maken in of je de tent strak kunt zetten, dat is een kwestie van juist positioneren van de haringen en stokken.

Of de bevestigingspunten het aan kunnen is meer afhankelijk van hoe je ze erop vast gaat zetten en hoeveel kracht je er op wilt zetten. In principe is meer kracht niet strakker, maar weet niet wat je van plan bent.
Een nadeel van die spanbandjes is wel dat ze niet elastisch zijn dus bij windvlagen nul komma nul meegeven. En dat is juist weer het voordeel van elastiek, dat kan wat beweging opvangen zonder dat de kracht meteen op het bevestigingspunt komt te staan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Alleen dingen die moeilijk in de wagenbak passen of waarvan het een voordeel is om die als eerste bij opzetten (of als laatste bij opbreken) beschikbaar te hebben, zoals klapstoelen. Verder zo weinig mogelijk want alles wat in de wagenbak een plek heeft heeft daarmee automatisch een vaste plek en dat heeft altijd mijn voorkeur. En hoe minder je onder het dekzeil doet hoe makkelijker het blijft om de bagageruimte nog even open te klappen zonder dat je de zooi onder het zeil vandaan hoeft te halen.

Achter op de keuken leg ik nog wel eens de luifel onder het dekzeil, maar dat is dan meer als contragewicht wanneer ik drie fietsen op de disseldrager heb. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Op zich logisch om onder het zeil te leggen wat je het eerst nodig hebt. Onze stoelen zijn relatief groot, waardoor ze moeilijk in de vouwwagen passen. En ik kan de Flexi ook met de stoelen en sups openklappen om bij de spullen in de bak te kunnen. We nemen ook veel mee voor 2 volwassenen, 2 tieners en 1 hond. Onze oudste dochter slaapt in een katoenen koepeltentje, waardoor we een extra tent, matje en verlengkabel meenemen. 2 sups met peddels en pomp neemt ook wat ruimte in. Het grondzeil, kuipzeil, boogluifel, voorwand en 3 tentstokken zitten ook in de bak. Misschien dit jaar eens kijken of het niet handiger is om de laatste dingen in de auto te leggen. Het is jammer dat je de Flexi niet kunt inklappen met het kuipzeil eraan. Dat zou een stuk sneller zijn.

Wat zijn de Flexi's trouwens duur geworden. We hebben de onze precies 5 jaar geleden gekocht en is nu 43% duurder....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wK38A2leI0SQUZeeBweh2qJ5NvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0fCb5oAgDpOl9FM2Rzt2Fsw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door L.N. op 04-05-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat scheelt wel inderdaad, wij doen dat ook. En spullen in de auto ook inderdaad. Bijvoorbeeld het krat met speelgoed en de tas met knuffels die mijn dochter in het achtertentje wil hebben staan achter in de auto. Dan staat het niet in de weg en zodra het achtertentje staat pak je het zo in één keer uit de auto en het tentje in.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
2 stoelen, een tafel en een wasrek.

En nog hoofdkussens en slaapzakken op de keuken om het zeil wat op te vullen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kevinns op 04-05-2025 15:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 18:24

vhal

ಠ_ಠ

Plaatje omdat het kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj-c3KRoFnVdhvqHo8ZjKJiGAOE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XslY2KPVvV5YrOufLXhkTIdu.jpg?f=user_large

Inmiddels een week Duitsland achter de rug met erg goed weer (22 tot 29graden Celsius). De eerste 2 nachten waren dan wel steenkoud maar wel te doen met het dekbed en fleecedekens. Onze jongste dochter sliep nu voor het eerst in de slaapcabine, hiervoor hadden wij een universele binnentent gekocht (de luxe variant bij De Wit Schijndel). Paste prima, moet alleen even de clips fixeren om de bedlatten met een tywrap want ze hebben de neiging om weg te glijden. Ergens ben ik wel jaloers want het is stuk donkerder en koeler in deze cabine.

Verder was het ook de eerste grote reis met de nieuwe auto (een hybride Toyota Corolla Cross). Het was even behelpen met het inpakken maar je leert dan wel kritischer te zijn met wat mee kan (tot ergenis van mijn wederhelft). Voor de grote vakantie gaat ws wel een dakkoffer er op. Qua rijcomfort is het een wereld van verschil met de vorige auto (Honda Civic Tourer). Waar het met de vorige altijd roeren was met de versnellingen, trekt deze automaat zonder enige moeite de vouwwagen de heuvels op. Een caravan trekken ambiëren we niet dus het trekgewicht van 750kg is voldoende (al heb ik het idee dat deze beperking wel aan de veilige kant is). Qua zuinigheid ook wel een vooruitgang, gewoon 6,1 a 5,8l/100km en dan rij ik redelijk door.

Leermoment

- de echte "deur" weten te ontdekken :+ voorheen liepen we vanuit het midden de vouwwagen in tot ik een foto/filmpje zag waarbij de "deur" uiterst links/rechts was. :+

To do

- iets verzinnen voor de elektra want een hangende verlengblok aan de stang is ook geen porem.
- iets van verlichting plaatsen in de laadbak.
- langere spanelastieken (isaflex) kopen want soms zijn die van 7cm net te kort en misschien kan ik de wagen ook net wat hoger afspannen.
- een keer proberen om in te klappen inclusief dekbedden (al betwijfel ik of dit gaat lukken met een 4-seizoens dekbed, misschien iets voor de zomervakantie).
Onder het zeil hebben we 4 stoelen, een tafel en een wasrek. In de bak zit een krat en een gereedschapkoffer met alle benodigdheden om de Kavango op te zetten. Wellicht kan er meer onder maar het zeil van de Kavango is niet heel riant qua rekbaarheid. Na ruim 1.5 kaar zijn de elastieken nu wel iets ruimer geworden zodat het minder sjorren is om deze vast te zetten aan de bevestigingspunten.

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 04-05-2025 19:03 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
@vhal verlichting: https://www.smarthomekoni...ite-20cm-oplaadbaar-zwart

Die gebruik ik in de bak. Je kan ‘m magnetisch aan het bedframe hangen, is oplaadbaar en dus draadloos, en gaat automatisch aan door de bewegingssensor. Omdat hij magnetisch is hangen we ‘m ook wel eens aan een tentstok voor meer tent- of luifelverlichting. Enige nadeel van dit model, of in ieder geval mijn exemplaar, is dat hij niet voldoet aan de USB-C standaard. Hij laadt alleen op met het bijgeleverde kabeltje…

Wat betreft stroom: wij hebben ingebouwde WCD’s links in de bak en een CEE aansluiting onder de wagen. Als dat er niet af-fabriek op zit is het even een klusje denk ik, maar het is super handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Of zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s5B3iDWfRpeR0ZZs55iyrDUUo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ubjUhCqHXMdpdmjuklnTl0i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:59
@L.N. Bij het zien van jouw foto schiet me ineens weer wat te binnen. Heb jij heel toevallig een foto van hoe die stang van de boogluifel vast zit aan de binnenkant van de vouwwagen?

Sinds vorig jaar ook in het bezit van de flexi, en heel gek, de eerste keer tijdens het proefkamperen in NL zat het supermooi en kon de rits gewoon netjes dicht. Althans zo herinner ik het me. En aangekomen op de camping in Denemarken.. met geen mogelijkheid netjes sluitend gekregen. Er kwam veel teveel spanning op die rits te staan en kon eigenlijk net niet helemaal dicht. Bijna alsof het onderdeel niet passend leek voor de hoek die het moet maken. Ook van alles geprobeerd met de hoogte maar kreeg het gewoon net niet fijn.

Nou heb ik een Aart Kok winkel behoorlijk in de buurt, maar vond de algehele service beleving destijds niet zo fijn. We hebben gekeken voor een nieuwe kavango en combi camp, maar ik vond de gesprekken allemaal maar moeizaam en mwah. Uiteraard was de heilige graal een nieuwe wagen, gebruikt was toch maar een afrader enz enz.. Gezien ik wel een gebruikte heb gekocht.. wil ik daar eigenlijk niet gaan vragen 😂

Oh en als toevoeging heb ik nog een vraag. Ik zie hier altijd mooie plaatjes van een mooi strak ingeklapte cc flexi, maar hoe we het ook doen, bij ons lijkt het dekzeil altijd wat hoger te staan en wat schuin af te lopen. Nou is dat op zich geen ramp, maar heb al meerdere dingen geprobeerd maar het resultaat blijft telkens hetzelfde. Zie dit ook vaker bij andere flexi's, en op het vouwwagen forum, maar dus ook vaak waarbij het wel gewoon vlak zit. Wat is de truc?

[ Voor 17% gewijzigd door NileZ_ op 04-05-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
vhal schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:48:
Plaatje omdat het kan

[Afbeelding]

Inmiddels een week Duitsland achter de rug met erg goed weer (22 tot 29graden Celsius). De eerste 2 nachten waren dan wel steenkoud maar wel te doen met het dekbed en fleecedekens. Onze jongste dochter sliep nu voor het eerst in de slaapcabine, hiervoor hadden wij een universele binnentent gekocht (de luxe variant bij De Wit Schijndel). Paste prima, moet alleen even de clips fixeren om de bedlatten met een tywrap want ze hebben de neiging om weg te glijden. Ergens ben ik wel jaloers want het is stuk donkerder en koeler in deze cabine.

Verder was het ook de eerste grote reis met de nieuwe auto (een hybride Toyota Corolla Cross). Het was even behelpen met het inpakken maar je leert dan wel kritischer te zijn met wat mee kan (tot ergenis van mijn wederhelft). Voor de grote vakantie gaat ws wel een dakkoffer er op. Qua rijcomfort is het een wereld van verschil met de vorige auto (Honda Civic Tourer). Waar het met de vorige altijd roeren was met de versnellingen, trekt deze automaat zonder enige moeite de vouwwagen de heuvels op. Een caravan trekken ambiëren we niet dus het trekgewicht van 750kg is voldoende (al heb ik het idee dat deze beperking wel aan de veilige kant is). Qua zuinigheid ook wel een vooruitgang, gewoon 6,1 a 5,8l/100km en dan rij ik redelijk door.

Leermoment

- de echte "deur" weten te ontdekken :+ voorheen liepen we vanuit het midden de vouwwagen in tot ik een foto/filmpje zag waarbij de "deur" uiterst links/rechts was. :+

To do

- iets verzinnen voor de elektra want een hangende verlengblok aan de stang is ook geen porem.
- iets van verlichting plaatsen in de laadbak.
- langere spanelastieken (isaflex) kopen want soms zijn die van 7cm net te kort en misschien kan ik de wagen ook net wat hoger afspannen.
- een keer proberen om in te klappen inclusief dekbedden (al betwijfel ik of dit gaat lukken met een 4-seizoens dekbed, misschien iets voor de zomervakantie).

[...]

Onder het zeil hebben we 4 stoelen, een tafel en een wasrek. In de bak zit een krat en een gereedschapkoffer met alle benodigdheden om de Kavango op te zetten. Wellicht kan er meer onder maar het zeil van de Kavango is niet heel riant qua rekbaarheid. Na ruim 1.5 kaar zijn de elastieken nu wel iets ruimer geworden zodat het minder sjorren is om deze vast te zetten aan de bevestigingspunten.
Thanks voor de tips, die nemen we vast mee d:)b Wel benieuwd: had jij een Civic benzine? Ik had zelf de 1.6 diesel en die vond ik altijd heerlijk soepel, ook met de vouwwagen erachter.

Historisch plaatje voor de sfeer :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9x9qwtashKrMRVIpHqHxdfxtpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oslBNwthcwz3TaRUDOW6HcUy.png?f=fotoalbum_large

Edit: kijkend naar die foto realiseer ik me wel weer hoe verrekte ver dat ding aan de achterkant in de veren hing, het jaar daarna heb ik hulpveren laten monteren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 18:24

vhal

ಠ_ಠ

Stalensnuitje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:39:
[...]

Thanks voor de tips, die nemen we vast mee d:)b Wel benieuwd: had jij een Civic benzine? Ik had zelf de 1.6 diesel en die vond ik altijd heerlijk soepel, ook met de vouwwagen erachter.

Historisch plaatje voor de sfeer :*)
[Afbeelding]

Edit: kijkend naar die foto realiseer ik me wel weer hoe verrekte ver dat ding aan de achterkant in de veren hing, het jaar daarna heb ik hulpveren laten monteren O-)
Ik had de 1.8 benzine, de motor moest je behoorlijk hoog de toeren in jagen om iets van koppel te hebben. Ik begreep dat de diesel wel een fijne motor is.
Hulpveren moest ik ook plaatsen, bij een fietsendrager met 2 1 ebike en 2 kinderfietsen hingen de veren al slap. :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6GjKU4B9HIi9KPoZXQPfW2HSOE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SHR0yzsJt8C9z0rpaKTiBYy6.jpg?f=user_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
vhal schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:47:
[...]

Ik had de 1.8 benzine, de motor moest je behoorlijk hoog de toeren in jagen om iets van koppel te hebben. Ik begreep dat de diesel wel een fijne motor is.
Hulpveren moest ik ook plaatsen, bij een fietsendrager met 2 ebikes hingen de veren al slap. :D
[Afbeelding]
Dat laatste is vooral een teken dat je te jong bent voor ebikes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Kijken jullie dan helemaal niet naar kogeldruk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Zeker wel, hoezo? Geen idee hoe dat straks met de Kavango gaat, maar met de Cabanon had ik daar op een gegeven moment wel een beetje mn standaard werkwijze voor. Gigantische disselbak met vrij veel gewicht, dus de voortent zo ver mogelijk naar achteren. Idem voor de stoelen etc bovenop de tent en dan evt het kuipzeil achter op de keuken.

Als ik de nieuwe straks ophaal is dat ook het eerste wat ik doe: disselweger onder de koppeling en dan wat schuiven met bagage om een beetje gevoel te krijgen bij het gedrag van de wagen.

Edit: oh wacht, je doelt op de kogeldruk in relatie tot het doorhangen van de auto? Beetje Civic eigen denk ik: de brandstoftank onder de voorstoelen en een gi-gan-ti-sche kofferbak, denk dat daar meer het issue zat :P Kogeldruk altijd netjes tegen de max (75kg) aan. Maar mijn ouweheer had dit vroeger al met z'n Octavia. Overhang achter, af-fabriek gemonteerde veren etc. hebben allemaal hun effect op hoe de combinatie erbij staat. Reed overigens prima stabiel nog hoor, maar vond het vooral altijd een beetje een raar gezicht, zo'n doorgehangen achterkant. Als ik dat wilde had ik wel een c******n gekocht :+

[ Voor 37% gewijzigd door Stalensnuitje op 04-05-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Heel officieel mag een aanhanger van Max 750kg niet meer dan 50kg kogeldruk hebben

https://wetten.overheid.n...ragraafG_Artikel5.18.31en

Artikel 5.18.31 op iPhone doet deze site het moeilijk, maar het is punt 1b.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Bhsle3X.jpeg

Overigens is doorhangen bij stations met een flink achtersteven achter de achterwielen standaard. Mijn 308 kon er ook wat van.

[ Voor 28% gewijzigd door GAIAjohan op 05-05-2025 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
NileZ_ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:34:
@L.N. Bij het zien van jouw foto schiet me ineens weer wat te binnen. Heb jij heel toevallig een foto van hoe die stang van de boogluifel vast zit aan de binnenkant van de vouwwagen?

Sinds vorig jaar ook in het bezit van de flexi, en heel gek, de eerste keer tijdens het proefkamperen in NL zat het supermooi en kon de rits gewoon netjes dicht. Althans zo herinner ik het me. En aangekomen op de camping in Denemarken.. met geen mogelijkheid netjes sluitend gekregen. Er kwam veel teveel spanning op die rits te staan en kon eigenlijk net niet helemaal dicht. Bijna alsof het onderdeel niet passend leek voor de hoek die het moet maken. Ook van alles geprobeerd met de hoogte maar kreeg het gewoon net niet fijn.
Ik begrijp niet helemaal welke rits je niet goed dicht krijgt. Wij zetten de Flexi eerst op zonder boogluifel. Hierbij spannen we de buizen van de "voortent" (niet luifel) met de verwijderbare deuren/voorwand erin. Als je het zonder deuren/voorwand doet, dan krijg je de ritsen van de deuren/voorwand niet dicht. Vervolgens ritsen we het doek van de boogluifel vast en ritsen dan pas de halfronde buis. Als laatste de uitschuifbuis die de buis van de boogluifel vast maakt aan de rest van de vouwwagen.
NileZ_ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:34:
@L.N.
Oh en als toevoeging heb ik nog een vraag. Ik zie hier altijd mooie plaatjes van een mooi strak ingeklapte cc flexi, maar hoe we het ook doen, bij ons lijkt het dekzeil altijd wat hoger te staan en wat schuin af te lopen. Nou is dat op zich geen ramp, maar heb al meerdere dingen geprobeerd maar het resultaat blijft telkens hetzelfde. Zie dit ook vaker bij andere flexi's, en op het vouwwagen forum, maar dus ook vaak waarbij het wel gewoon vlak zit. Wat is de truc?
Maak je de ritsen een beetje los bij het inklappen? Bij ons is het inklappen ook niet zo mooi door de extra topper die we hebben op onze matras. Verder helpt het netjes opvouwen en goed verdelen van het tentdoek bij het inklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
L.N. schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Ik begrijp niet helemaal welke rits je niet goed dicht krijgt. Wij zetten de Flexi eerst op zonder boogluifel. Hierbij spannen we de buizen van de "voortent" (niet luifel) met de verwijderbare deuren/voorwand erin. Als je het zonder deuren/voorwand doet, dan krijg je de ritsen van de deuren/voorwand niet dicht. Vervolgens ritsen we het doek van de boogluifel vast en ritsen dan pas de halfronde buis. Als laatste de uitschuifbuis die de buis van de boogluifel vast maakt aan de rest van de vouwwagen.

[...]

Maak je de ritsen een beetje los bij het inklappen? Bij ons is het inklappen ook niet zo mooi door de extra topper die we hebben op onze matras. Verder helpt het netjes opvouwen en goed verdelen van het tentdoek bij het inklappen.
Yes, ik bedoel die buis die de luifel vastmaakt aan de binnenkant. Dus dat deel wat binnenin de vouwwagen vastzit en dan 'naar buiten' gaat. Het is dat de vouwwagen op dit moment nog in de stalling staat anders had ik het er bij gepakt haha. Maar dat bewuste onderdeel met dat bochtje krijgen wij dus niet netjes naar buiten toe. Althans niet op de manier waarop het bedoeld is volgens mij.

En ik ben er vrij zeker van dat dat op ons allereerste proefrondje wel goed gelukt was. Al begin ik nu wel aan mezelf te twijfelen.

Wat betreft dat inklappen, we maken inderdaad de ritsen een beetje los. En er ligt een topper op, die ik overigens echt wil vervangen dit jaar, want mijn god wat een drama die topper. Maar daarvoor heb ik nog geen geschikte vervanger gevonden. Weet ook niet zo goed hoe dik je kan gaan. Eventueel het matras vervangen zou ook nog een optie kunnen zijn.

Maar ingeklapt loopt het dus een beetje schuin af naar de zijkant toe. Elke keer als ik er naar kijk denk ik weer dat het niet helemaal zo hoort. Aan de andere kant, het is geen ramp en werkt prima haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:40
Inmiddels is hier de Cabanon Mercury verkocht en hebben wij een Odyssee aangeschaft. Ook meteen proef gekampeerd in de Mei vakantie om alvast te wennen voor de zomervakantie.

Tot nu toe zijn we blij met de keuze om te switchen. Wel nog wat meer ervaring op doen met het opzetten. De middelstok tussen de slaapcabines was wat gepuzzel en stond niet helemaal goed. En de middelste dak stang was ook een gedoe die bleef niet zitten. Hier eventueel tips voor of gewoon vast zetten met tywraps ?

Nu wachten tot Hemelvaart. Nog ff snel paar dagen camping geboekt om meer ervaring op te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:38
Kevinns schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:18:
@vhal verlichting: https://www.smarthomekoni...ite-20cm-oplaadbaar-zwart

Die gebruik ik in de bak. Je kan ‘m magnetisch aan het bedframe hangen, is oplaadbaar en dus draadloos, en gaat automatisch aan door de bewegingssensor. Omdat hij magnetisch is hangen we ‘m ook wel eens aan een tentstok voor meer tent- of luifelverlichting. Enige nadeel van dit model, of in ieder geval mijn exemplaar, is dat hij niet voldoet aan de USB-C standaard. Hij laadt alleen op met het bijgeleverde kabeltje…

Wat betreft stroom: wij hebben ingebouwde WCD’s links in de bak en een CEE aansluiting onder de wagen. Als dat er niet af-fabriek op zit is het even een klusje denk ik, maar het is super handig.
https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Goedkoper. Deze heb ik zelf ook en bevallen erg goed.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Nog goedkoper, en wederom dezelfde model lamp
:+ alleen geen kleurtemperatuur optie

https://www.action.com/nl...4/grundig-led-sensorlamp/

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 05-05-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
NileZ_ schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Yes, ik bedoel die buis die de luifel vastmaakt aan de binnenkant. Dus dat deel wat binnenin de vouwwagen vastzit en dan 'naar buiten' gaat. Het is dat de vouwwagen op dit moment nog in de stalling staat anders had ik het er bij gepakt haha. Maar dat bewuste onderdeel met dat bochtje krijgen wij dus niet netjes naar buiten toe. Althans niet op de manier waarop het bedoeld is volgens mij.

En ik ben er vrij zeker van dat dat op ons allereerste proefrondje wel goed gelukt was. Al begin ik nu wel aan mezelf te twijfelen.

Wat betreft dat inklappen, we maken inderdaad de ritsen een beetje los. En er ligt een topper op, die ik overigens echt wil vervangen dit jaar, want mijn god wat een drama die topper. Maar daarvoor heb ik nog geen geschikte vervanger gevonden. Weet ook niet zo goed hoe dik je kan gaan. Eventueel het matras vervangen zou ook nog een optie kunnen zijn.

Maar ingeklapt loopt het dus een beetje schuin af naar de zijkant toe. Elke keer als ik er naar kijk denk ik weer dat het niet helemaal zo hoort. Aan de andere kant, het is geen ramp en werkt prima haha.
Onze vouwwagen staat in de stalling, maar op deze foto's van Combi Camp zie je hoe de stang loopt. De rits van de deuren (op de foto's hordeuren) kan niet helemaal dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UJYyyMEPCv6yqgcC4uU7ZodGaM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RsdYqbJYU8C1VLmo2fBcdNCK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCppMqgC9jwaqnxr5-WuzuDof_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WphcWynEsmw1J0942N3yGy8I.jpg?f=user_large

5 jaar geleden kwam de Flex niet met Topper. We hebben deze zelf toegevoegd, waardoor de matras eigenlijk net de dik is om goed in te klappen. Mogelijk is dit de reden waarom het bij jou ook niet hele maal past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Swenno schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:17:
Inmiddels is hier de Cabanon Mercury verkocht en hebben wij een Odyssee aangeschaft. Ook meteen proef gekampeerd in de Mei vakantie om alvast te wennen voor de zomervakantie.

Tot nu toe zijn we blij met de keuze om te switchen. Wel nog wat meer ervaring op doen met het opzetten. De middelstok tussen de slaapcabines was wat gepuzzel en stond niet helemaal goed. En de middelste dak stang was ook een gedoe die bleef niet zitten. Hier eventueel tips voor of gewoon vast zetten met tywraps ?

Nu wachten tot Hemelvaart. Nog ff snel paar dagen camping geboekt om meer ervaring op te doen.
De middelste dakstang moet je echt zo lang mogelijk uitschuiven, echt strak. En na een eventuele regenbui of harde wind even checken of hij nog goed strak zit. Hij heeft anders inderdaad de neiging om aan de kant van de slaapcabines eruit te kukelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:10
pjottum schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:58:
[...]

Een tweakersklapweekend zou natuurlijk best kunnen; voorlopig kan je je aanmelden bij de buren van de vouwagenclub.info voor het Hemelvaart weekend, op het moment 25 vouwwagens! 😊😊
Maar dan moet er niet te lang gewacht worden want het begint al aardig vol te raken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARSgr2pgfUIX_cKi6zxEvOu0jhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbjjQei7DN05nWgYhd2jimli.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InWREvCu5tuRH4bK2wzqZBC1SsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0n0698OVXx34C5PjgAdpv4Cn.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben echt een top week gehad in de zuid eiffel. Hele week mooi weer, zelfs 28 graden gehad. Helaas begon het zaterdag namiddag wat te druppen en daarna de hele avond buien. Wonder boven wonder geen lekkage gemerkt in de tent, is meestal wel anders bij tenten die voor het eerst in een bui staan. We hadden vlak voor de eerst druppen de luifel alvast opgeruimd.

Zondag ochtend rustig aan gedaan met inpakken zodat de tent zoveel mogelijk kon drogen toch was hij nog een beetje klam. Vanmiddag de boel weer even uitgeklapt, konden we gelijk de boel nog even schoonmaken.

Past net in de achtertuin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWuUm5chGnXS8XWZQBFe25H6XzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzLPG5YVXqHnbO85ZVR4xqpf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:56

ST10©DE

Dus.............

Ik was laatst ook in Ausfahrt, leuk dorpje hè!

Ok, ik laat mezelf wel uit…..

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
GAIAjohan schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:16:
Heel officieel mag een aanhanger van Max 750kg niet meer dan 50kg kogeldruk hebben

https://wetten.overheid.n...ragraafG_Artikel5.18.31en

Artikel 5.18.31 op iPhone doet deze site het moeilijk, maar het is punt 1b.
[Afbeelding]

Overigens is doorhangen bij stations met een flink achtersteven achter de achterwielen standaard. Mijn 308 kon er ook wat van.
Dan maar zorgen dat ie net iets meer dan 750kg weegt >:) :+

[ Voor 34% gewijzigd door Stalensnuitje op 05-05-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:57
Stalensnuitje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:32:
[...]

Dan maar zorgen dat ie net iets meer dan 750kg weegt >:) :+
dit geld dan alleen weer voor een "stijve dissel", dus niet voor een geremde aanhanger waar oplooprem in dissel verwerkt zit. Tenminste zo lees ik het.
In ander artikel staat regel dat max kogeldruk niet meer mag zijn als dat vermeld staat in de technische gegevens van de auto, dus auto afhankelijk.
Op onze vouwwagen (combi camp country) is het zo goed als onmogelijk om kogeldruk van 50kg te krijgen. met gevulde disselbak ga je al gauw richting de 70/75 Kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik krijg onze jametic idd ook niet onder de 70-75kg. Zelfs met die zware keuken achterop (maar ook met een gasfles in de disselbak). Gelukkig hebben we een SUV die redelijk hoog op de poten staat en nauwelijks doorzakt. Merk op de weg ook geen gekkigheden. Rijdt heel stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
forzafan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:00:
[...]

dit geld dan alleen weer voor een "stijve dissel", dus niet voor een geremde aanhanger waar oplooprem in dissel verwerkt zit. Tenminste zo lees ik het.
Nee, het artikel gaat over middenasaanhangwagens (en aanvullend geldt het ook voor de 'stijve dissel').
In ander artikel staat regel dat max kogeldruk niet meer mag zijn als dat vermeld staat in de technische gegevens van de auto, dus auto afhankelijk.
Klopt uiteraard, maar het is én én, welke limiet als eerste komt geldt dan natuurlijk. In theorie.
Op onze vouwwagen (combi camp country) is het zo goed als onmogelijk om kogeldruk van 50kg te krijgen. met gevulde disselbak ga je al gauw richting de 70/75 Kg.
Ja, was inderdaad vrij lastig om het bij de 50kg te houden. Met onze Holtkamper zonder disselbak komt het vaak wel wat beter uit. Maar heb ook geen fietsen voorop bijvoorbeeld.

Maar het verschil tussen 50 of 75 kilogram is doorgaans niet heel groot qua rijbeleving. Als je trekhaak het aankan, lekker laten gaan hoor. De gebruikte koppelingen bij vouwwagens zijn ook prima.

Een te lage kogeldruk is een stuk gevaarlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Met onze holtkamper heb ik de boel altijd mooi in centraal evenwicht en kan ik wat schuiven met lading onder dekzeil voor de beste ervaring in de auto. Meestal pak ik daar de (vrij zware) haringtas voor. Door die wat verder naar voren of naar achteren te leggen kan ik ongeveer 10kg verschil op kogel krijgen, afhankelijk van positie.
Hiervoor heb ik wel een disselbak moeten monteren met de campingkabels erin. Want toen ik die niet had, moest ik vrij veel lading voor de as leggen onder dekzeil.
Uiteraard wil alles zo laag mogelijk bij de grond, en liefst dicht bij de as.

Voor mijn auto vind ik het t prettigst als ik hem op 65-70kg krijg. Boven de 75kg wordt het wat bonkig. Onder de 60kg rijdt niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb wat gedoe met mijn kraantje en dompelpomp. Het was bij de combi-camp ook al wat een ergernis (werkte ook niet altijd), eigenlijk vind ik het maar een rotsysteem terwijl het in de basis vrij simpel is.

Vorig jaar was het wat willekeurig of ie het ging doen of niet wanneer ik de hendel van de kraan naar de 'open' positie zette. Hit or miss. Aangegeven bij Holtkamper toen ie in september voor een beurt ging. Hebben ze het zogenaamd gemaakt, maar afgelopen week heeft ie het niet één keer gedaan (is nu helemaal klaar dus). Heb het bij ontvangst in september ook niet gecheckt overigens.

Ik dacht eerst dat het de stroomvoorziening was, maar op 12V vaste spanning en op batterijen werkt ie beide keren niet. Ik heb een multimeter maar het circuit is aardig vastgetapet dus lastig controleren waar het zit. Ik vermoed dat de dompelpomp gewoon stuk is.

Zal eens kijken of ik het met toestemming van Holtkamper zelf mag oplossen, hij zit nog in garantie dus in beginsel is het hun verantwoording, maar ik zit niet te wachten op een ritje Utrecht vanuit Friesland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:37:
Ik heb wat gedoe met mijn kraantje en dompelpomp. Het was bij de combi-camp ook al wat een ergernis (werkte ook niet altijd), eigenlijk vind ik het maar een rotsysteem terwijl het in de basis vrij simpel is.

Vorig jaar was het wat willekeurig of ie het ging doen of niet wanneer ik de hendel van de kraan naar de 'open' positie zette. Hit or miss. Aangegeven bij Holtkamper toen ie in september voor een beurt ging. Hebben ze het zogenaamd gemaakt, maar afgelopen week heeft ie het niet één keer gedaan (is nu helemaal klaar dus). Het heb bij ontvangst in september ook niet gecheckt overigens.

Ik dacht eerst dat het de stroomvoorziening was, maar op 12V vaste spanning en op batterijen werkt ie beide keren niet. Ik heb een multimeter maar het circuit is aardig vastgetapet dus lastig controleren waar het zit. Ik vermoed dat de dompelpomp gewoon stuk is.

Zal eens kijken of ik het met toestemming van Holtkamper zelf mag oplossen, hij zit nog in garantie dus in beginsel is het hun verantwoording, maar ik zit niet te wachten op een ritje Utrecht vanuit Friesland.
Ik was het meteen al klaar mee, heb de "wasbak" direct in gebruik genomen als bestekbak en heb een jerrycan met kraantje die werkt op zwaartekracht... Schijnt zonder stroom te werken, zonder onderbreking, en hoeft ook niet aangesloten of opgeladen te worden. Enige wat overeenkomt is dat je een jerrycan moet vullen met water. :P

Dubbele winst, want de ruimte in de bak kan ik nu gewoon gebruiken (ipv een lomp watergewicht). Ik gebruik een opvouwbare jerrycan nu, dus ik win daarmee ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Die 50kg komt natuurlijk ook voort uit een andere tijd waarin Paulus de Beun z’n eigen aanhangertje maakte met wielen van formaat steekkar.

M.i. is het vooral kijken wat goed bij je auto en aanhanger past. Volgens mij was mijn Flexi toen ik hem ophaalde van de dealer aan de voorkant echt te licht. Maar alles was toen achterin gegooid.

Maar op vakantie de luifel voorin gegooid, gewicht zo goed mogelijk verdeeld en het reed meteen een stuk beter.

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 06-05-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Ik was het meteen al klaar mee, heb de "wasbak" direct in gebruik genomen als bestekbak en heb een jerrycan met kraantje die werkt op zwaartekracht... Schijnt zonder stroom te werken, zonder onderbreking, en hoeft ook niet aangesloten of opgeladen te worden. Enige wat overeenkomt is dat je een jerrycan moet vullen met water. :P

Dubbele winst, want de ruimte in de bak kan ik nu gewoon gebruiken (ipv een lomp watergewicht). Ik gebruik een opvouwbare jerrycan nu, dus ik win daarmee ruimte.
Die hebben wij ook en heb ik dus ook gebruikt afgelopen week, ging natuurlijk prima :P

Desniettemin wil ik wel graag dat het werkt, anders had ik hem liever zonder kraan etc. gekocht...Ben ook gewoon nieuwsgierig waar het probleem nu (steeds) zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:19
JanHenk schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:37:

Vorig jaar was het wat willekeurig of ie het ging doen of niet wanneer ik de hendel van de kraan naar de 'open' positie zette. Hit or miss. Aangegeven bij Holtkamper toen ie in september voor een beurt ging. Hebben ze het zogenaamd gemaakt, maar afgelopen week heeft ie het niet één keer gedaan (is nu helemaal klaar dus). Heb het bij ontvangst in september ook niet gecheckt overigens.

Het kan het schakelmechanisme van de kraan zijn maar 9 van de 10 keer is het de pomp. Het begint ermee dat hij het zo nu en dan niet doet, later weigert hij permanent dienst. Vaak heeft het te maken met het hoge kalkgehalte in sommige landen en de lange tijd dat ze stilstaan in de stalling. Oplossing is soms om de spanning in te schakelen en een stevige tik op de pomp te geven en/of met een kleine schroevendraaier het propellertje wat je aan de onderzijde ziet, rond te draaien. Als dit niet meer helpt zou ik een nieuwe pomp proberen, maar niet voordat je gemeten hebt. Hiervoor even de aansluitingen na de kraan 'open' maken zodat je deze kan uitsluiten.

Als je nog in de garantie zit is het de vraag of je hem voor vervangen van de pomp naar HK wil brengen? Ik zou hem zelf vervangen. Ik kan me zelfs voorstellen dat na overleg met HK hierover ze zelfs een nieuw pompje opsturen.

In geval je hem zelf gaat vervangen zou ik het meteen zo maken dat je makkelijker een nieuwe pomp kan aansluiten. Ik heb inmiddels een reservepomp mee altijd.

T.a.v. het wel of niet hebben van een kraan/wasbakje heb je altijd twee kampen. Ik wil hem zelf ook en het gemak ervan weegt (voor mij) wel op tegen zo nu en dan wat onderhoud.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Team kraan meldt zich ;) . Wij hadden vorige week ook een kapot kraantje. Maakte nog een heel zacht zoemend geluid maar er zat geen beweging in. Helaas had ik geen multimeter bij de hand. Ik heb net een nieuwe pomp + reserve reservepomp besteld maar misschien is het zo simpel als het gangbaar maken van de bestaande pomp… Nou ja.. dan hebben we 2 reserve. Ik verwacht (en hoop) dat het niet de voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik mis het kraantje ook wel, Jerrycan met kraantje werkt toch niet zo lekker, dat kraantje gaat ook zo stijf dat de kinderen hem amper open krijgen, En als de jerrycam meer dan half leeg is verschuif je de jerrcan ipv dat het kraantje opent dus moet je 2 handen gebruiken.

Dan is een wasbakje om snel even je handen te wassen toch wel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:44
Die pompjes gaan vaak 5/6 jaar mee, laatste keer maar 1 jaar. Mede daarom, en omdat ze niet de wereld kosten, heb ik er altijd 1 op reserve.
Zo vervelend als ze kapot gaan op een locatie waar ze bijna niet te krijgen zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Hier team-jerrycan/waterzak ;) Werkt al 10 jaar als een tierelier en in de zomer wil ik toch elke dag vers water (halen), dus die 165 euro die AK vroeg voor een kraan met wasbak heb ik maar in m'n zak gehouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Stalensnuitje op 06-05-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:57:
Hier team-jerrycan/waterzak ;) Werkt al 10 jaar als een tierelier en in de zomer wil ik toch elke dag vers water (halen), dus die 165 euro die AK vroeg voor een kraan met wasbak heb ik maar in m'n zak gehouden.
De decathlon waterzak hebben wij ook. Toch 2 seizoenen meegegaan, maar zit nu een scheur in. Vind zo'n zak wel makkelijker qua opbergen dan een echte jerrycan, dus voor komend seizoen op zoek naar een nieuwe. Ook een van de action gehad, maar die lekte direct al bij het kraantje. Iemand nog tips voor een goede vervanging? Of gewoon weer een van de decathlon? ;)

Bij het kraantje in onze vouwwagen ontbreekt het pompje, dus nooit gebruikt. Ook geen behoefte om het te fixen, want we gebruiken dat spoelbakje meer als opslag en als je hem wel gebruikt moet je ook weer een afvoer ergens heen leiden zonder dat je je eigen tent onder water zet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Palomar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:34:
[...]

De decathlon waterzak hebben wij ook. Toch 2 seizoenen meegegaan, maar zit nu een scheur in. Vind zo'n zak wel makkelijker qua opbergen dan een echte jerrycan, dus voor komend seizoen op zoek naar een nieuwe. Ook een van de action gehad, maar die lekte direct al bij het kraantje. Iemand nog tips voor een goede vervanging? Of gewoon weer een van de decathlon? ;)

Bij het kraantje in onze vouwwagen ontbreekt het pompje, dus nooit gebruikt. Ook geen behoefte om het te fixen, want we gebruiken dat spoelbakje meer als opslag en als je hem wel gebruikt moet je ook weer een afvoer ergens heen leiden zonder dat je je eigen tent onder water zet ;)
Outwell Collaps Water carrier. Nieuwere versie heeft verbeterde kraan. Kraan blijft open staan in hoogste stand. Gemakkelijk met 1 hand te bedienen. Gaat jaren mee. De onze is ondertussen 15 jaar oud, en heeft 1x een nieuw kraantje gehad.

https://www.outwell.com/e...ccessories/water-carriers

Grote voordeel: grote vulopening, dus ook met grote kranen snel te vullen. En je kunt er met de hand in, indien nodig voor schoonmaak, zie nadeel.

Grootste nadeel: er blijft een beetje water in staan, nadat je hem hebt leeggegooit. Vergt ongeveer een halve dag in de zon, voordat ook dat laatste is verdampt en je hem dus langdurig in opslag kunt zetten. Of je moet er even met een goede water-absorberende doek doorheen.

Dit nadeel is echter bij die andere vouwbare jerrycans vaak ook wel aanwezig.

------

voor de gadgetfreaks en mensen die niet kunnen kiezen tussen team kraan en team jerrycan: er bestaan ook usb oplaadbare kranen voor op een jerrycan :P :o
Tegenwoordig heel veel chinese uiteraard, maar er was ook een originele bij campingshops te koop, weet alleen het merk even niet meer. Was zelfs met sensor.

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 06-05-2025 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:58

Ankh

|true

Stalensnuitje schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:57:
Hier ook hetzelfde, daarnaast hou ik wel van een loopje. Dus vaak 's ochtends gewoon met fluitketel en koffiepot naar het waterkraantje. Even afspoelen en daarna vullen. Heb weinig campings gehad waarbij ik eerst een uur moet lopen om water te halen 8)7

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Palomar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:34:
[...]

Afvoer heb ik zo eenvoudig mogelijk proberen te doen. Ik heb een vaste slang voor het keukenkastje naar de bodem van de keuken gemaakt. Daaronder zetten we op locatie een opvouwbare emmer met dezelfde inhoud als de jerrycan.

Dus bij aankomst: stekker in het stopcontact, pomp in jerrycan, emmer onder de keuken.

Zoals gezegd door @Chaoss , erg handig met kinderen. Ze kunnen dan even snel hun handen met zeep wassen of tanden poetsen zonder naar het toiletgebouw te gaan. Ze zijn ook nog zo klein dat je bij iedere camping maar moet hopen dat ze bij de kraan in het toiletgebouw kunnen, anders mag je nog meelopen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
Hallo
Wij hebben een Alpenkreuzer Waterfront, we zijn er erg tevreden over. Op het originele matras van 8cm dikte ligt nog een topper van 5cm dik ( Ikea Tuddal) De Topper weegt ongeveer 5kg. Ondanks de topper slapen we er niet lekker in, we zakken wat door. Nu wil ik een andere topper aanschaffen van 7 a 8 cm dik van koudschuim (niet zwaarder dan 8kg). Nu is mijn vraag of misschien anderen die een Alpenkreuzer hebben evaring hebben met een wat dikkere en zwaarder topper ivm inklappen. Ik vraag mij namelijk of dit nog wel kan omdat alles bij Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vf3qrkxf0SxzcJxh3zBmyckGyds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wO6kdENRwrzFCOMp97uguBk7.jpg?f=fotoalbum_largeelkaar toch 16 a 17 cm dik wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Get!em schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:43:
voor de gadgetfreaks en mensen die niet kunnen kiezen tussen team kraan en team jerrycan: er bestaan ook usb oplaadbare kranen voor op een jerrycan :P :o
Tegenwoordig heel veel chinese uiteraard, maar er was ook een originele bij campingshops te koop, weet alleen het merk even niet meer. Was zelfs met sensor.
Ik heb helemaal niets met een wasbakje aan de wagen maar als gadgetslet klinkt dit toch wel weer interessant. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Laatst online: 12:07
yep123 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:25:
Hallo
Wij hebben een Alpenkreuzer Waterfront, we zijn er erg tevreden over. Op het originele matras van 8cm dikte ligt nog een topper van 5cm dik ( Ikea Tuddal) De Topper weegt ongeveer 5kg. Ondanks de topper slapen we er niet lekker in, we zakken wat door. Nu wil ik een andere topper aanschaffen van 7 a 8 cm dik van koudschuim (niet zwaarder dan 8kg). Nu is mijn vraag of misschien anderen die een Alpenkreuzer hebben evaring hebben met een wat dikkere en zwaarder topper ivm inklappen. Ik vraag mij namelijk of dit nog wel kan omdat alles bij [Afbeelding]elkaar toch 16 a 17 cm dik wordt
Of het qua gewicht kan weet ik niet (ik heb een Kavango). Maar ik had het zelfde met een topper van IKEA. Nu eentje van JYSK en dat is een wereld van verschil. Slaap er echt beter op.

Ik dacht dat het deze was, komen regelmatig aanbiedingen van: https://jysk.nl/slaapkame...0-wellpur-frya-gt30-grijs

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Schnater
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:43
Gonadan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Ik heb helemaal niets met een wasbakje aan de wagen maar als gadgetslet klinkt dit toch wel weer interessant. :P
En multi-inzetbaar:

Afbeeldingslocatie: https://oceancross.nl/wp-content/uploads/2021/05/oplaadbare-waterpomp-op-wijnfles-e1622471549925.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
SonOfSam schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:30:
[...]

Of het qua gewicht kan weet ik niet (ik heb een Kavango). Maar ik had het zelfde met een topper van IKEA. Nu eentje van JYSK en dat is een wereld van verschil. Slaap er echt beter op.

Ik dacht dat het deze was, komen regelmatig aanbiedingen van: https://jysk.nl/slaapkame...0-wellpur-frya-gt30-grijs
Dat is goed om te horen, want ik ben al een tijd op zoek naar een betere topper. Matras van de flexi ligt echt niet fijn voor mij. Topper die we er nu bij hebben verbetert dat ook nauwelijks. Ik ga die van jou eens bekijken. Het hoeft geen 5 sterren bed te worden, maar toch wel fijn dat je op zijn minst uitgerust wakker wordt smorgens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
SonOfSam schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:30:
[...]

Die heb ik vorige week net besteld voor nog een tientje minder :+ Na Hemelvaart vertel ik hoe dat ligt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
Stalensnuitje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:44:
[...]

Die heb ik vorige week net besteld voor nog een tientje minder :+ Na Hemelvaart vertel ik hoe dat ligt :P
Helaas heeft Yisk alleen maar traagschuim toppers, ik zoek.echt een koudschuim topper

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik zie veel mensen met toppers. Wij hebben het andersom opgelost in onze vouwwagen. Onder het matras een omg 8cm dik zelfopblazend slaapmatje. Bij inpakken of laatste avond ff te voorschijn halen en plat maken.

Op die manier slapen we lekker en wordt het niet zo veel dikker/hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
yep123 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:37:
[...]

Helaas heeft Yisk alleen maar traagschuim toppers, ik zoek.echt een koudschuim topper
Toevallig deze tegengekomen en eens kijken of dat wat is.. https://www.bol.com/nl/nl...VHYw.4_8.9.ProductPageUrl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mfellman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:01
Sinds kort eigenaar van een Campooz La Luna. Die ik rond ga rijden achter een EV9 om meerdere redenen eerst vooral NL maar Pyreneeën en Scandinavië staan zeker ook op de wensenlijst.

We hebben jaren een camper gehad. Eerst een hanomang F46 (Mercedes 508), daarna een mercedes 207 en toen een EOS 90 (12 meter scholbus). Na jaren in bungalows nu dus weer camping (ervaring met tenten via Scouting). Nu dus een vouwwagen en de La Luna sprak me vooral aan vanwege de flexibiliteit van het bed, de grote opslag onder de tent en het tent karakter.

Lees mee om ook ideeën op te doen ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Mooi ding de La Luna, hij was ons net iets te klein, wel ideaal dat je aan 2 kanten in bed kunt stappen.

Scandinavië is zeker mooi, maar ik heb dat met een vouwwagen nog niet aangedurfd, voor mijn gevoel toch best wel hoge kans op slecht weer... maar dat baseer ik dan op die 2 x dat ik in Scandinavië ben geweest (beide keren in huisjes) :+

En achter een EV gaat prima, maar je range houd wel op bij 250km mits je rustig rijd :+ maar goed het is vakantie dus geen haast. Wij gaan deze zomer naar Tsjechië dat is met 1050km prima te doen.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste