Zolang je aanhanger is aangekoppeld zit ie in de basis onder de verzekering van de auto: check ook je groene kaart. Maar voor mijn gemoedsrust heb ik reisverzekering, autoverzekering/pechhulp en vouwwagenverzekering bij 1 club, en mijn rechtsbijstand bij een andere club: mocht de verzekering moeilijk doen in wat voor vorm, dan bel ik mijn rechtsbijstand en wens ze veel succes.Palomar schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:21:
[...]
Pechhulp in het buitenland moet ik mij ook nog in gaan verdiepen. Heb wel een leaseauto waar allerlei pechhulp bij in zit, maar als alleen de vouwwagen het begeeft onderweg dan zal ik dat wel niet bij hun kunnen melden
@Sammy_tukker Dat geldt alleen voor schade aan een ander (aansprakelijkheid). Als het casco (de wagen zelf dus) je lief is, en bij een nieuwe vouwwagen zou ik dat wel verwachten, is een “caravan”verzekering wel aan te raden. Premies en voorwaarden verschillen behoorlijk, dus vergelijken loont.
Ik heb daarnaast pechhulp bij mijn reisverzekering afgesloten. Zij nemen dan ook pech aan de vouwwagen mee en verzorgen eventueel zelfs een alternatief kampeermiddel. Leasemaatschappijen doen dat zeker niet. Die laten de vouwwagen gewoon staan op een parkeerplaats en zorgen enkel de auto mee gaat. Als ik niet op reis ben is dat voor mij wel voldoende (mobiliteitsgarantie via dealer), vandaar de keuze voor pechhulp enkel in de reisverzekering. Stuk goedkoper dan Wegenwacht Europa oid.
Ik heb daarnaast pechhulp bij mijn reisverzekering afgesloten. Zij nemen dan ook pech aan de vouwwagen mee en verzorgen eventueel zelfs een alternatief kampeermiddel. Leasemaatschappijen doen dat zeker niet. Die laten de vouwwagen gewoon staan op een parkeerplaats en zorgen enkel de auto mee gaat. Als ik niet op reis ben is dat voor mij wel voldoende (mobiliteitsgarantie via dealer), vandaar de keuze voor pechhulp enkel in de reisverzekering. Stuk goedkoper dan Wegenwacht Europa oid.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik heb de vouwwagen verzekerd bij Univé. Deze eisen dat de wagen eens per twee jaar BOVAG gekeurd wordt bij een caravanbedrijf. Nu bleek dat er geen caravanbedrijf is met plek in de agenda voor het eind van het jaar. Na navragen hebben ze een uitzondering gemaakt dat het ook een onderstelbeurt mag zijn bij een aanhangerbedrijf.
Top tip: check de voorwaarden goed.
Die waren er heel makkelijk af te plukken. Het zijn plakletters. Eventueel een houten spateltje er tegenaan. Ging bij mij helemaal zonder scheuren van de letters, en zonder krassen. Wagen was wel nieuw, waardoor ook de letters nadat ze verwijderd waren, niet meer zichtbaar waren in de lak.
Dank voor de top tip! Die had ik even niet scherp.Kevinns schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:39:
Ik heb de vouwwagen verzekerd bij Univé. Deze eisen dat de wagen eens per twee jaar BOVAG gekeurd wordt bij een caravanbedrijf. Nu bleek dat er geen caravanbedrijf is met plek in de agenda voor het eind van het jaar. Na navragen hebben ze een uitzondering gemaakt dat het ook een onderstelbeurt mag zijn bij een aanhangerbedrijf.
Maar hoe kom je er bij dat het een keuring bij een BOVAG-bedrijf moet zijn? Ik lees ze als voorbeeld en niet als verplichting:
Verderop worden ze wel als verplichting genoemd voor de aanschafwaardegarantie:U moet voldoende onderhoud kunnen aantonen met een rapport van een deskundig caravanbedrijf, zoals een BOVAG- of FOCWA-bedrijf. Dit rapport mag niet ouder zijn dan 2 jaar.
Alleen als de caravan gekocht is bij een BOVAG- of FOCWA-bedrijf bent u verzekerd tegen aanschafwaarde.
Ik zit ook bij Univé voor de 'caravan'verzekering.
Een belangrijke polisvoorwaarde bij Univé, voor mij, is dat ze bij vouwwagens standaard schade door hagel meeverzekeren. Bij de meeste caravanverzekeringen (waar je vouwwagen dan onder valt), moet je specifiek best wel wat extra betalen voor schade door hagel. Ik zou niet een discussie willen hebben met een verzekeraar of schade nu is ontstaan door storm of door hagel. Dus ik zou bij andere verzekeraars hagelschade meeverzekeren. Maar, gezien wij vouwwagenbezitters tentdoek hebben en geen polyester, vind ik het tevens normaal om niet éxtra te betalen voor schade door hagel. Bij gelijke dekking was dus de premie van Univé een stuk interessanter dan de rest.
Een belangrijke polisvoorwaarde bij Univé, voor mij, is dat ze bij vouwwagens standaard schade door hagel meeverzekeren. Bij de meeste caravanverzekeringen (waar je vouwwagen dan onder valt), moet je specifiek best wel wat extra betalen voor schade door hagel. Ik zou niet een discussie willen hebben met een verzekeraar of schade nu is ontstaan door storm of door hagel. Dus ik zou bij andere verzekeraars hagelschade meeverzekeren. Maar, gezien wij vouwwagenbezitters tentdoek hebben en geen polyester, vind ik het tevens normaal om niet éxtra te betalen voor schade door hagel. Bij gelijke dekking was dus de premie van Univé een stuk interessanter dan de rest.
Bij mij was de hageldekking inderdaad ook doorslaggevend.JanHenk schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:36:
Bij gelijke dekking was dus de premie van Univé een stuk interessanter dan de rest.
Ik wil vooral geen discussie over wat een “deskundig caravanbedrijf” is, op het moment dat je al de ellende van schade hebt. En caravanbedrijven in deze regio zitten allemaal vol, ook niet-BOVAG/FOCWA.elastiek schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:08:
[...]
Dank voor de top tip! Die had ik even niet scherp.
Maar hoe kom je er bij dat het een keuring bij een BOVAG-bedrijf moet zijn? Ik lees ze als voorbeeld en niet als verplichting
Een aanhangerbedrijf is in ieder geval géén caravanbedrijf. Maar voor een vouwwagen is volgens mij het enige verschil dat ze hiervoor de eventuele gasinstallatie controleren. Een aanhangerboer zal dit niet doen.
Het is ook niet dat hij niet verzekerd is als je geen onderhoudsboekje hebt o.i.d. Het gaat er meer om dat wanneer je hem níet onderhoudt en het gebrek aan onderhoud kan een rol gespeeld hebben in de schade dat zij dan een stok hebben om mee te slaan.
Zeggen ze in het geheel niets over onderhoud dan kunnen ze je ook niets maken wanneer dat directe aanleiding tot schade zou zijn.
Zeggen ze in het geheel niets over onderhoud dan kunnen ze je ook niets maken wanneer dat directe aanleiding tot schade zou zijn.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij zitten bij Interpolis (Rabobank). Ook hier zit hagelschade erbij in, en was qua prijs nog iets voordeliger dan Univé.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
@JanHenk terugkomend op het tenttapijt, is dit niet wat?
https://www.esvocampingsh...ilen-tenttapijten/page-2/
https://www.esvocampingsh...ilen-tenttapijten/page-2/
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Ik zie daar twee dingen staan.
Het tenttapijt dat daar genoemd (met de verschillende kleuren) noemen ze aerotex, safaritex, gaatjestapijt, foamtapijt, allemaal namen voor in feite hetzelfde product: op rol, vaste breedte, snij de lengte die je nodig hebt maar af. In principe ben ik wel fan van dit type tapijt en volgens mij gebruik jij dat ook. (Je hebt ze ook voorverpakt in andere maten, maar het is hetzelfde spul).
Het enige is dat ik nog zo'n type tapijt heb uit het jaar kruik (ik schat zo 30 jaar oud) dat echt van beduidend dikkere en sterkere kwaliteit is. Maar het is klein, te klein, voor ons. En ook best wel zwaar en groot (opgevouwen). Ze verkopen het niet meer. Het dunnere spul dat ze nu overal verkopen, ook bij ESVO dus, hebben wij nu óók, maar vind ik kwetsbaar (gaat best snel stuk) en is moeilijk schoon te krijgen.
Wij hebben nu besloten om dit type te gebruiken voor de voortent óp het kuipzijl (ik noem het voortent, de ruimte naast ons bed zeg maar). Als we twee weken op dezelfde plek staan in ieder geval, maar misschien ook wel voor een weekend omdat het ook scheelt in vegen en vlekken op kuipzijl die met name onze hond maakt...
Ik zie daar bij ESVO ook nog Safarilon. Dat is wat ik eerder 'bolon' noemde. Het zijn merknamen, het ene is van Safarica, het andere van Isabella, etc. Ik zie bijna niemand met een vouwwagen dit gebruiken. Ik vind het ook gruwelijk lelijk, echt zo'n caravan-ding
Wij gaan nu zo'n 'buitenkleed' (in feite een dikkere versie van het bolon tapijt) kopen. Gewoon zo op de grond. Als er een mooi grasveld is, laat ik hem in de bak. Maar in Frankrijk verwacht ik meer zand dan gras, dan is het wel lekker. Zien hoe dat bevalt
Het tenttapijt dat daar genoemd (met de verschillende kleuren) noemen ze aerotex, safaritex, gaatjestapijt, foamtapijt, allemaal namen voor in feite hetzelfde product: op rol, vaste breedte, snij de lengte die je nodig hebt maar af. In principe ben ik wel fan van dit type tapijt en volgens mij gebruik jij dat ook. (Je hebt ze ook voorverpakt in andere maten, maar het is hetzelfde spul).
Het enige is dat ik nog zo'n type tapijt heb uit het jaar kruik (ik schat zo 30 jaar oud) dat echt van beduidend dikkere en sterkere kwaliteit is. Maar het is klein, te klein, voor ons. En ook best wel zwaar en groot (opgevouwen). Ze verkopen het niet meer. Het dunnere spul dat ze nu overal verkopen, ook bij ESVO dus, hebben wij nu óók, maar vind ik kwetsbaar (gaat best snel stuk) en is moeilijk schoon te krijgen.
Wij hebben nu besloten om dit type te gebruiken voor de voortent óp het kuipzijl (ik noem het voortent, de ruimte naast ons bed zeg maar). Als we twee weken op dezelfde plek staan in ieder geval, maar misschien ook wel voor een weekend omdat het ook scheelt in vegen en vlekken op kuipzijl die met name onze hond maakt...
Ik zie daar bij ESVO ook nog Safarilon. Dat is wat ik eerder 'bolon' noemde. Het zijn merknamen, het ene is van Safarica, het andere van Isabella, etc. Ik zie bijna niemand met een vouwwagen dit gebruiken. Ik vind het ook gruwelijk lelijk, echt zo'n caravan-ding
Wij gaan nu zo'n 'buitenkleed' (in feite een dikkere versie van het bolon tapijt) kopen. Gewoon zo op de grond. Als er een mooi grasveld is, laat ik hem in de bak. Maar in Frankrijk verwacht ik meer zand dan gras, dan is het wel lekker. Zien hoe dat bevalt
Qua dikte weet ik het niet. Zelf heb ik inderdaad ook gaatjestapijt uit het jaar kruik, en die heb ik ook wel eens in de wasmachine gestopt. Ook geen probleem.
Wellicht dat ze hem nu juist vanwege de pakmaat dunner gemaakt hebben?
Het stuk waar jij op doelt heet wagentent of basistent, en daar heb ik inderdaad ook het gaatjes tapijt liggen. Buiten heb ik in principe geen tapijt, op een smalle strook voor de deur en keuken na die als een soort bufferzone werkt waardoor je minder zooi naar binnen loopt en even schoeisel kunt wisselen/uitdoen.
Wellicht dat ze hem nu juist vanwege de pakmaat dunner gemaakt hebben?
Het stuk waar jij op doelt heet wagentent of basistent, en daar heb ik inderdaad ook het gaatjes tapijt liggen. Buiten heb ik in principe geen tapijt, op een smalle strook voor de deur en keuken na die als een soort bufferzone werkt waardoor je minder zooi naar binnen loopt en even schoeisel kunt wisselen/uitdoen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij, 2 volwassenen en 3 kinderen (11- 16 jaar), hebben een vouwwagen gekocht via MP. Alpenkreuzer Campfire met 1 sta week.
Gister op een droog moment even opengetrokken en wat met de stokken gestoeid. Niet heel ingewikkeld aangezien we van de Waard tenten komen is er veel herkenbaar.
Hoe doen jullie dat met de matrassen? Deze zitten vast aan het bedframe en kan je dus niet makkelijk wassen en/of vervangen.
Gister op een droog moment even opengetrokken en wat met de stokken gestoeid. Niet heel ingewikkeld aangezien we van de Waard tenten komen is er veel herkenbaar.
Hoe doen jullie dat met de matrassen? Deze zitten vast aan het bedframe en kan je dus niet makkelijk wassen en/of vervangen.
Die hebben wij ookJanHenk schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:28:
@Gonadan Ik zie daar twee dingen staan.
Of je neemt iets van deze site...ook leuk al is het een iets hoger prijssegment
https://www.merelinwonderland.nl/vloerkleed/buitenkleed/
Of je neemt deze....👀
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7abwCrP8eBG6vUOyDCvrkt7c.jpg?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door vhal op 08-06-2024 11:47 ]
Ons huidige aluminium opstapje kan de 4 poten inklappen en was daarmee best compact en handig…maar nu is het in/uitklap systeem defect waardoor het opstapje wat instabieler is geworden. Kun je denk ik wel oplossen door er 4 schroeven en vleugelmoertjes te gebruiken om de poot weer vast te zetten, maar overweeg toch weer een nieuw opstapje..beter voor de knie zeg maar 😅…nu vroeg ik me af wat gebruiken jullie als opstap?:strip_exif()/f/image/rUkKlM12ZS4D6ybtvMB0DN4N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4rIcLuXPefrJCqbDau70rPg8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rUkKlM12ZS4D6ybtvMB0DN4N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4rIcLuXPefrJCqbDau70rPg8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r4e7lMmKna1KLW1JMq51iOgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Een opvouwbaar keukenkrukje, die verkopen ze overal.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1TqJ4JP7vI0NiKcSZcbhEzjQ.jpg?f=user_large)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij hebben er 2, zo een als hierboven en een standaard Fiamma opstapje, maar die neemt eigenlijk veel te veel ruimte inGonadan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:47:
[Afbeelding]
Ik heb bewust voor een vouwwagen gekozen zonder opstapje. Maar toen ik er nog 2 nodig had (elk bed 1) had ik goedkope stalen van Obelink. Ondersteboven in de bak en dan konden er nog spullen tussen de pootjes liggen. Nam wel onhandig veel ruimte in. Maar niet kapot te krijgen en zeer stabiel.
https://www.obelink.nl/enkele-opstap.html
https://www.obelink.nl/enkele-opstap.html
Die hebben wij ook. Plat mee te nemen, lichtgewicht en stabiel. Aanrader.Gonadan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:47:
[Afbeelding]
Ja, goed spulGonadan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:47:
[Afbeelding]

Qua pakmaat etc was het verder wel een fijn ding
[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 17-06-2024 22:01 ]
Eerste (doorreis) camping. Vinden van een plekje bleek nog best lastig: of het was enorm drassig, of totaal niet egaal.
Deze is ook totaal niet egaal. De schuifstokken niet eens tot het palletje om de voorkant niet 20cm te hoog te laten uitkomen doordat de plek afloopt. Terwijl aan deze zijde de tent veel te vlak ligt, is dit aan de andere kant juist het tegenovergestelde.
En direct bij de wagenbak ligt de achterkant zo hoog dat je er qua haringen niks meer mee kunt
Ach ja. 4 haringen erin en morgen maar weer verder. Geen zin er meer tijd in te steken
.
De bak en andere bedden liggen iig waterpas
Deze is ook totaal niet egaal. De schuifstokken niet eens tot het palletje om de voorkant niet 20cm te hoog te laten uitkomen doordat de plek afloopt. Terwijl aan deze zijde de tent veel te vlak ligt, is dit aan de andere kant juist het tegenovergestelde.
En direct bij de wagenbak ligt de achterkant zo hoog dat je er qua haringen niks meer mee kunt
Ach ja. 4 haringen erin en morgen maar weer verder. Geen zin er meer tijd in te steken
De bak en andere bedden liggen iig waterpas

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 17-06-2024 23:17 ]
Herkenbaar, zulke plek hebben wij ook gehad op een doorreiscamping. Dan wordt het inderdaad een paar haringen slaan en /care 
Ik vraag mij wel af wat de beste manier is om de boel af te spannen als je langer op zo'n plek moet staan wat afloopt in de breedte.
Ik vraag mij wel af wat de beste manier is om de boel af te spannen als je langer op zo'n plek moet staan wat afloopt in de breedte.
Een kwartslag draaien.vhal schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:36:
Herkenbaar, zulke plek hebben wij ook gehad op een doorreiscamping. Dan wordt het inderdaad een paar haringen slaan en /care
Dit ziet er uit als een Kavango en dan wil je het bed parallel aan de richting van de helling hebben, bij voorkeur met de luifel naar beneden. Met het neuswiel en de stelpoten kan je dan wat smokkelen zodat je iets meer speling in de wagentent over houdt en dan lig je iets met je hoofd omhoog wat geen probleem is met slapen.
Dan kan je de wagentent eerst met haringen verankeren en daarna zo strak zetten als het doek toelaat, dan staat hij nog best goed zonder verdere klachten. Afhankelijk van de helling kan je het zelfs zonder smokkelen af, maar als het te veel wordt ga je in je slaap scheef rollen en kan vervelend zijn.
Het één en ander hangt natuurljk sterk af van het type vouwwagen wat je hebt maar 100% waterpas willen zetten is vaak niet te doen en ook lang niet altijd de beste methode om hem nog goed neer te zetten.
Bij de Aart Koks helpt het flink als je een beetje gebruik maakt van het landschap en dan krijg je hem altijd wel goed zonder blokken.
Het enige nadeel kan zijn dat je dan een oriëntatie moet kiezen die volstrekt achterlijk is op de plek waar je staat, dus het lukt ook weer niet altijd om hem precies zo te krijgen als je wilt. Toch ben ik nog nooit tegen echte problemen aan gelopen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is de Combi camp variant, maar kwartslag draaien gaat niet helpen.Gonadan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:53:
[...]
Een kwartslag draaien.
Dit ziet er uit als een Kavango en dan wil je het bed parallel aan de richting van de helling hebben, bij voorkeur met de luifel naar beneden. Met het neuswiel en de stelpoten kan je dan wat smokkelen zodat je iets meer speling in de wagentent over houdt en dan lig je iets met je hoofd omhoog wat geen probleem is met slapen.
Dan kan je de wagentent eerst met haringen verankeren en daarna zo strak zetten als het doek toelaat, dan staat hij nog best goed zonder verdere klachten. Afhankelijk van de helling kan je het zelfs zonder smokkelen af, maar als het te veel wordt ga je in je slaap scheef rollen en kan vervelend zijn.
Het één en ander hangt natuurljk sterk af van het type vouwwagen wat je hebt maar 100% waterpas willen zetten is vaak niet te doen en ook lang niet altijd de beste methode om hem nog goed neer te zetten.
Bij de Aart Koks helpt het flink als je een beetje gebruik maakt van het landschap en dan krijg je hem altijd wel goed zonder blokken.
Het enige nadeel kan zijn dat je dan een oriëntatie moet kiezen die volstrekt achterlijk is op de plek waar je staat, dus het lukt ook weer niet altijd om hem precies zo te krijgen als je wilt. Toch ben ik nog nooit tegen echte problemen aan gelopen.
De wagenbak staat nu eigenlijk perfect met de helling naar beneden, en dit is eigenlijk het enige egale stukje in de breedte voor de wagenbak. Want vooral de breedte wil je waterpas hebben.
Met kwartslag draaien ga je in bed naar links of naar rechts rollen afhankelijk van welke kant je geen kwartslag draait.
Draai je hem linksom dan kom je met de tent onmogelijk uit, ik denk wel 10cm cm te hoog links (dus e tent zweeft hier, en 10-20cm te laag rechts. Hij staat in het gras.
Als je hem rechtsom draait krijg je een enorm slappe tent die bovendien veel te laag uitkomt
De plekken zijn gewoon te glooiend in alle richtingen
Mijn Campooz kan ik in de 'lengte' uiteraard gewoon waterpas zetten met het neuswiel. Zodra 'ie rechstaat pootjes laten zakken en als 'ie daar op staat gaat het neuswiel weer omhoog.
Voor de breedte heb ik van die mooie blokken die onder de wielen kunnen (willekeurig Google resultaat: https://www.kampeerwereld...16c826964003134333639372b) waarmee je behoorlijk wat kunt winnen. Als die niet genoeg zijn is het wel heel extreem en heb ik pech
Voor de breedte heb ik van die mooie blokken die onder de wielen kunnen (willekeurig Google resultaat: https://www.kampeerwereld...16c826964003134333639372b) waarmee je behoorlijk wat kunt winnen. Als die niet genoeg zijn is het wel heel extreem en heb ik pech
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Dat is precies de uitleg die ik geef als je de rest ook nog even leest. Mijn opmerking over een kwartslag draaien ging over de vraag van @vhal, maar dat was niet jouw situatie. Hij heeft het namelijk over aflopen in de breedte.GAIAjohan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:14:
[...]
Dit is de Combi camp variant, maar kwartslag draaien gaat niet helpen.
De wagenbak staat nu eigenlijk perfect met de helling naar beneden, en dit is eigenlijk het enige egale stukje in de breedte voor de wagenbak. Want vooral de breedte wil je waterpas hebben.
Met kwartslag draaien ga je in bed naar links of naar rechts rollen afhankelijk van welke kant je geen kwartslag draait.
Draai je hem linksom dan kom je met de tent onmogelijk uit, ik denk wel 10cm cm te hoog links (dus e tent zweeft hier, en 10-20cm te laag rechts. Hij staat in het gras.
Als je hem rechtsom draait krijg je een enorm slappe tent die bovendien veel te laag uitkomtwant het terrein loopt naar deze kant omhoog. (En naar rechts ook)
De plekken zijn gewoon te glooiend in alle richtingen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Staat er prima bij voor een rustig nachtje denk ik.GAIAjohan schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:15:
Eerste (doorreis) camping. Vinden van een plekje bleek nog best lastig: of het was enorm drassig, of totaal niet egaal.
Ach ja. 4 haringen erin en morgen maar weer verder. Geen zin er meer tijd in te steken.
De bak en andere bedden liggen iig waterpas![]()
[Afbeelding]
Wel de nachtmerrie van mij. Ik heb een harde deksel (Itinea) en schuin aflopend 2 kanten op zou een uitdaging zijn. Ik denk dat ik er dan voor zou kiezen om hem niet waterpas te zetten en gewoon mee te laten lopen met de bodem.
Dat is ons ook uitgelegd bij de aflevering van onze Combicamp Country, je kunt het best de deksel evenwijdig aan de grond maken dmv het neuswiel. Dat doen we dus ook altijd braaf. Daarna goed kijken welke kant je op gaat slapen, zodat je niet met je hoofd naar beneden ligt.Retrospect schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:52:
[...]
Staat er prima bij voor een rustig nachtje denk ik.
Wel de nachtmerrie van mij. Ik heb een harde deksel (Itinea) en schuin aflopend 2 kanten op zou een uitdaging zijn. Ik denk dat ik er dan voor zou kiezen om hem niet waterpas te zetten en gewoon mee te laten lopen met de bodem.
En als je dat fout doet heb je dat snel genoeg door als je in bed gaat liggen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is wel het nadeel van de Trigano Odyssee. Met mijn lengte moet ik met m’n voeten richting de dissel liggen. De binnentent valt daar een beetje naar binnen waardoor ik anders met mijn hoofd daar tegenaan lig. Ik zou liever andersom liggen, en de tent heuvel op opzetten is met mijn lengte ook weer niet handig.Gonadan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:53:
[...]
Een kwartslag draaien.
Praktisch vraagje. Wij hebben een camping koelkastje (met deur aan de voorzijde) dat nu in de voortent op de grond staat. Dat blijkt onhandig met open en dicht doen. Heeft iemand creatieve/goedkope ideeën om deze verhoogd ergens op te zetten? Je hebt dan wel speciale koelboxstandaarden te koop bij kampeerwinkels, maar dat is weer 25 euro voor iets wat je verder nergens voor gebruikt en weer wat kostbare bagageruimte inneemt. Als het niet anders is koop ik dat, tenzij iemand een creatieve oplossing heeft met iets wat je misschien al bij je hebt bijvoorbeeld
Een boodschappenkrat (zo’n ding waar je statiegeld op betaald van Jumbo of AH) omkeren en het daarop zetten? Die zijn vrij stevig. En op reis kan je het gebruiken om spullen in mee te nemen.
Goeie! Twijfel nog even of dat stevig genoeg is, maar dat kan uitgeprobeerd worden!Retrospect schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:13:
Een boodschappenkrat (zo’n ding waar je statiegeld op betaald van Jumbo of AH) omkeren en het daarop zetten? Die zijn vrij stevig. En op reis kan je het gebruiken om spullen in mee te nemen.
Krat bier kopen op dag 1 en de laatste dag weer inruilen tegen statiegeld: duidelijke win win, gratis verhoger en je kunt direct weer een biertje koudleggen als je er een pakt uit de veel te kleine campingkoelkastPalomar schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:29:
Praktisch vraagje. Wij hebben een camping koelkastje (met deur aan de voorzijde) dat nu in de voortent op de grond staat. Dat blijkt onhandig met open en dicht doen. Heeft iemand creatieve/goedkope ideeën om deze verhoogd ergens op te zetten? Je hebt dan wel speciale koelboxstandaarden te koop bij kampeerwinkels, maar dat is weer 25 euro voor iets wat je verder nergens voor gebruikt en weer wat kostbare bagageruimte inneemt. Als het niet anders is koop ik dat, tenzij iemand een creatieve oplossing heeft met iets wat je misschien al bij je hebt bijvoorbeeld
Ik zou het neuswiel lekker omlaag laten. Dat wiel zit aan het chassis en kan veel kracht opvangen. De zijsteunen zitten aan de bak, die is minder stevig.ralpje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:36:
Mijn Campooz kan ik in de 'lengte' uiteraard gewoon waterpas zetten met het neuswiel. Zodra 'ie rechstaat pootjes laten zakken en als 'ie daar op staat gaat het neuswiel weer omhoog.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Ik heb twee weken geleden mijn vouwwagen (Jamet Jametic uit 2003) weer uit de stalling gehaald. Ik had hem bij mijn ouders opgezet, maar bij het inpakken waarschijnlijk de sleutel van de disselbak "even" op de wagen neer gelegd en toen naar huis gereden 
Afgelopen weken dus her en der rondgebeld bij vouwwagenzaken/Jamet dealers voor een vervangende sleutel. Zaterdag zijn we met wagen en al naar Bravo vouwwagenwereld in Ommen gereden, en kregen daar uit een grote bak reservesleutels twee opties die we konden proberen. Die pasten beiden, dus de disselbak kan weer open en dicht
. Echt superblij hoe ik daar geholpen ben. Verschillende medewerkers waren zeer meegaand, en er was een oudere man met echt verstand van zaken die uit zijn bak met honderden sleutels feilloos de goede pakte.
Nu kijken waar het mooi weer wordt over een week of drie, en dan een camping boeken

Afgelopen weken dus her en der rondgebeld bij vouwwagenzaken/Jamet dealers voor een vervangende sleutel. Zaterdag zijn we met wagen en al naar Bravo vouwwagenwereld in Ommen gereden, en kregen daar uit een grote bak reservesleutels twee opties die we konden proberen. Die pasten beiden, dus de disselbak kan weer open en dicht

Nu kijken waar het mooi weer wordt over een week of drie, en dan een camping boeken
Heeft iemand zijn neuswiel wel eens vervangen? Degene die er nu op zit heeft zo'n verschrikkelijk smal en hard wieltje wat superieur is in zich ingraven in een drassig veld (staat al iets uit het lood). Zo'n dingetje is natuurlijk lekker licht maar ik heb ook wel eens met de gedachte gespeeld om hem te vervangen voor een bredere die makkelijker te hanteren is. (als ik hem toch wil vervangen door een rechte waarom dan niet meteen verbeteren)
[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 09-07-2024 11:43 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan ja ik had laatst een Al-Ko Plus neuswiel met volledig kunststof wiel aangeschaft. 65mm ipv 50mm breed geloof ik. Zag er erg goed uit, zeker vergeleken met mijn kromme stalen Winterhoff wieltje. Helaas had die nieuwe een fabricage-fout dus nog niet geprobeerd.
Maar goed, ik had dus dezelfde overweging! Dat dunne wieltje op nat gras is ellende.
Maar goed, ik had dus dezelfde overweging! Dat dunne wieltje op nat gras is ellende.
Ik heb ook ervaring met die beide wielen; de Combi-camp werd standaard afgeleverd met een Al-ko Basic (of 'compact') neuswiel van 50mm breed en groef zich nog wel eens in. De Holtkamper heeft de Plus variant met 65mm breed wiel. Klinkt niet als een groot verschil maar werkt wel degelijk beter; de druk op het neuswiel wordt zo toch gelijker verdeeld en dat kan net het verschil maken.
Beide hebben 48mm diameter buis, dus is in principe uitwisselbaar.
Beide hebben 48mm diameter buis, dus is in principe uitwisselbaar.
De 60mm+ zijn vaak ook 'vierkant' te krijgen ofwel het loopvlak is de maximale breedte, waar de smalle vaak een loopvlak hebben wat nóg smaller is. Op hard wegdek is dat lekker want loopt lekker licht, maar op drassig gras is dat flink beulen. En ik vind het gebruik op gras een stuk zwaarder wegen dan het gebruik op de weg.
Moet dan alleen even nakijken welke ik precies zou kunnen gebruiken want koop zoiets niet graag op de gok. Een luchtband heeft niet echt toegevoegde waarde voor een vouwwagen lijkt mij, kost alleen maar weer meer gewicht.
Moet dan alleen even nakijken welke ik precies zou kunnen gebruiken want koop zoiets niet graag op de gok. Een luchtband heeft niet echt toegevoegde waarde voor een vouwwagen lijkt mij, kost alleen maar weer meer gewicht.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt, maar zowel de Combi-camp als de Holtkamper had zo'n compleet vlak loopvlak. Ik begrijp dat jouw wagen dat niet heeft? Gebruik op gras is haast het belangrijkste functie van dat neuswiel inderdaad... 
Deze (AL-KO 1222435) heb ik op de wagen, zoek niet verder.
Nee, ik heb deze: https://aartkok.nl/websho.../neuswiel-knott-compleet/JanHenk schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:15:
Klopt, maar zowel de Combi-camp als de Holtkamper had zo'n compleet vlak loopvlak. Ik begrijp dat jouw wagen dat niet heeft? Gebruik op gras is haast het belangrijkste functie van dat neuswiel inderdaad...
Die van jou heeft wel een erg ielige zwengel. Maar goed dat ik die niet meer gebruik om de fietsendrager te stabiliseren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja die had ik! Binnenkort krijg ik een nieuwe hoop ikJanHenk schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:15:
[ Voor 4% gewijzigd door Kevinns op 09-07-2024 19:44 ]
Winterhoff neuswiel (5cm breed, standaard op de Cabanon) groef zich op eerste testvakantie zover in dat het wieltje met as en al uit de "vork" liep. Vork vervormd. Ik denk dat de splitpen op de as mistte. Eerlijkheid gebiedt me we te zeggen dat de voorkant vrij zwaar was vanwege goed gevulde disselbak. Met wat geweld vork terug in vorm gekregen, en neuswiel met as er weer ingeslagen.
Inmiddels vervangen door bovengenoemd Alko Plus, 48 mm, dus kon gewoon in de bestaande klem. Neuswiel is nu 7cm breed. Oude neuswiel ook weer netjes gerepareerd, maar ben toch blij met de wat bredere Alko.
Inmiddels vervangen door bovengenoemd Alko Plus, 48 mm, dus kon gewoon in de bestaande klem. Neuswiel is nu 7cm breed. Oude neuswiel ook weer netjes gerepareerd, maar ben toch blij met de wat bredere Alko.
Die Alko Plus neuswielen hebben wel een flink langere stang dan het standaard Knott neuswiel wat op onze Kavango zit (37 vs 56cm). Heb je dan uiteindelijk geen gigantische paal op je dissel zitten gezien de dissel al redelijk laag zit?
Dat zou bij mij mogelijk in conflict komen met mijn fietsendrager. In die zin hoef ik ook niet de hele houder te vervangen, alleen het wieltje vervangen zou al genoeg zijn.
Zoiets zou perfect passen in de Knott TK48 volgens mij: https://www.trailerandtoo...-200x60-mm-Los-wiel-Novio
Zoiets zou perfect passen in de Knott TK48 volgens mij: https://www.trailerandtoo...-200x60-mm-Los-wiel-Novio
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik had de gok genomen om voor 3 tientjes het bewuste Al-Ko Plus neuswiel te kopen met het brede loopvlak. Op de Oostenrijkse grasplekken loopt hij prima maar zodra het wiel een kiezel/grind/onverharde ondergrond tegenkomt loopt hij vast doordat hij niet kan draaien, dan schraapt/schuift hij gewoon over de ondergrond heen. Op de straatklinkers was het helemaal ruk
Ik geef het nog even de kans anders gaat die dus mooi op MP
De ielige zwengel is in het echt een degelijk ding, draait ook soepeler en lichter dan de versie die AK had gemonteerd.
De ielige zwengel is in het echt een degelijk ding, draait ook soepeler en lichter dan de versie die AK had gemonteerd.
[ Voor 16% gewijzigd door vhal op 21-07-2024 06:56 ]
Echt, is het zo erg? Ik sta op het punt hem weer te bestellen als garantie op de vorige die met beschadiging geleverd was. Nu twijfel ik weer…vhal schreef op zondag 21 juli 2024 @ 06:53:
Ik had de gok genomen om voor 3 tientjes het bewuste Al-Ko Plus neuswiel te kopen met het brede loopvlak. Op de Oostenrijkse grasplekken loopt hij prima maar zodra het wiel een kiezel/grind/onverharde ondergrond tegenkomt loopt hij vast doordat hij niet kan draaien, dan schraapt/schuift hij gewoon over de ondergrond heen. Op de straatklinkers was het helemaal ruk![]()
Ik vind overigens het originele smalle wiel ook ruk in grind omdat hij compleet wegzakt. Misschien toch maar een al-ko compact?
[ Voor 7% gewijzigd door Kevinns op 21-07-2024 11:26 ]
@JanHenk Jij bent dus wel blij met dit wiel? Ook op hardere ondergrond? Ik ga hem vandaag of morgen opnieuw bestellen maar vind het door bovenstaand bericht toch een beetje spannend haha!JanHenk schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:15:
@Kevinns Ja ik wel. 
Ik ben nog geen grind tegen gekomen, dus daar geen ervaring mee. Onze oprit bestaat uit klinkers en daar ervaar ik gewoon een prima neuswiel. Daarnaast vind ik het lopen op gras het belangrijkst en dat werkt heel goed.
Maar ik kan me voorstellen dat het compleet vlakke brede loopvlak moeilijker draait dan een wat ronder wiel van rubber. Het is mij niet echt opgevallen c.q. heb er geen last van gehad. Maar in theorie zou het zeker kunnen.
Dan moet je een keuze maken wat belangrijker is voor jou..
Ik ben nog geen grind tegen gekomen, dus daar geen ervaring mee. Onze oprit bestaat uit klinkers en daar ervaar ik gewoon een prima neuswiel. Daarnaast vind ik het lopen op gras het belangrijkst en dat werkt heel goed.
Maar ik kan me voorstellen dat het compleet vlakke brede loopvlak moeilijker draait dan een wat ronder wiel van rubber. Het is mij niet echt opgevallen c.q. heb er geen last van gehad. Maar in theorie zou het zeker kunnen.
Dan moet je een keuze maken wat belangrijker is voor jou..
Uiteindelijk kan je bij enigszins normale kogeldruk die dissel gewoon met één hand optillen dus dat wiel is eigenlijk niet eens zo belangrijk toch?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Kevinns mja, het gaat met name om het draaien en manoeuvreren. Maar goed, na 2 campings leer ik er mee te leven, op gras gaat het beter.
Of je moet de "tip" van @Gonadan gebruiken maar eerlijk gezegd vind ik dit het doel voorbij schieten van de functionaliteit van je neuswiel. Die 50-60-70 kg aan kogeldruk til je ook niet heel makkelijk op...
Of je moet de "tip" van @Gonadan gebruiken maar eerlijk gezegd vind ik dit het doel voorbij schieten van de functionaliteit van je neuswiel. Die 50-60-70 kg aan kogeldruk til je ook niet heel makkelijk op...
[ Voor 14% gewijzigd door vhal op 24-07-2024 08:02 ]
Om eerlijk te zijn was het niet eens echt een grap hoor. Het neuswiel is primair om te zorgen dat de dissel niet naar beneden klapt maar bij manoeuvreren til ik hem regelmatig gewoon op en sleur die kar naar de juiste plek. Zeker op een drassig veld.
Mijn kogeldruk probeer ik rond de 70 kg te houden meestal en dat gaat prima. Mocht ik daar uiteindelijk te oud voor worden ga ik wel een mover halen.
Mijn kogeldruk probeer ik rond de 70 kg te houden meestal en dat gaat prima. Mocht ik daar uiteindelijk te oud voor worden ga ik wel een mover halen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat feedback over Al-Ko Plus neuswiel: hij bevalt super! We hebben er nu drie weken mee gekampeerd op 4 campings met verschillende ondergronden en hij rolt perfect. Zakt ook een stuk minder weg in het gras.
@vhal ik vraag me af of er iets mis is met jouw exemplaar (of met je kogeldruk?) want bij mij gaat hij perfect. Ook op klinkers. Misschien is het de moeite om garantie te claimen.
@vhal ik vraag me af of er iets mis is met jouw exemplaar (of met je kogeldruk?) want bij mij gaat hij perfect. Ook op klinkers. Misschien is het de moeite om garantie te claimen.
Ik stel mijn mening iets bij, op zich rolt het allemaal prima alleen bij kiezels/stenen heeft het grotere wiel nog ff wat moeite met draaien. Maar dan til ik de dissel maar gewoon ff op om het wiel ff een zwieper te geven zoals @Gonadan al zei. Met een kogeldruk van 50 a 60kg kilo is dit nog wel te doenKevinns schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:26:
Wat feedback over Al-Ko Plus neuswiel: hij bevalt super! We hebben er nu drie weken mee gekampeerd op 4 campings met verschillende ondergronden en hij rolt perfect. Zakt ook een stuk minder weg in het gras.
Ik denk dat ik ook maar zo'n AL-KO neuswiel bestel. Ik had de goedkoopste van de kampeerhal Roden (voormalig Vrijbuiter) gekocht voor zo'n € 19, maar die is moeilijk op te draaien en de buis is al erg beschadigd na een paar keer opdraaien/verplaatsen/loshalen/vastdraaien in de klem.
Ik hoop dat dat met een kwalitatief iets beter exemplaar beter gaat
Bij mijn Jamet Jametic beginnen verschillende elastieken nogal brak te worden. Dit zijn vooral degenen die de ramen dicht moeten houden. Ze hebben een kleine ronde lus die om een "vast" punt gaat en grote lus die naar het andere punt gaat. Ik weet alleen niet hoe die dingen zouden moeten heten.
Ook het elastiek rond de hoes houdt de hoes niet mooi strak op zijn plaats tijdens het rijden. De hoes bolt zo erg op. Is die gewoon in te korten of zijn hier ook vervangingen/alternatieven voor te krijgen?
Bij mijn Jamet Jametic beginnen verschillende elastieken nogal brak te worden. Dit zijn vooral degenen die de ramen dicht moeten houden. Ze hebben een kleine ronde lus die om een "vast" punt gaat en grote lus die naar het andere punt gaat. Ik weet alleen niet hoe die dingen zouden moeten heten.
Ook het elastiek rond de hoes houdt de hoes niet mooi strak op zijn plaats tijdens het rijden. De hoes bolt zo erg op. Is die gewoon in te korten of zijn hier ook vervangingen/alternatieven voor te krijgen?
[ Voor 36% gewijzigd door gwystyl op 20-08-2024 11:31 ]
Die zijn gewoon te bestellen, bijvoorbeeld hiergwystyl schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:23:
Ik denk dat ik ook maar zo'n AL-KO neuswiel bestel. Ik had de goedkoopste van de kampeerhal Roden (voormalig Vrijbuiter) gekocht voor zo'n € 19, maar die is moeilijk op te draaien en de buis is al erg beschadigd na een paar keer opdraaien/verplaatsen/loshalen/vastdraaien in de klem.
Ook die is te vervangen, maar zelf span ik vaak een bandje over de lengte van mijn vouwwagen om het doek zo op zijn plek te houden. Helpt meteen met alles wat bovenin onder het zeil ligt vast te leggen.Ook het elastiek rond de hoes houdt de hoes niet mooi strak op zijn plaats tijdens het rijden. De hoes bolt zo erg op. Is die gewoon in te korten of zijn hier ook vervangingen/alternatieven voor te krijgen?
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Zo, ook weer terug van een weekje kamperen met de vouwwagen. Wij hebben besloten om toch maar eens voorzichtig te kijken naar een opvolger van onze Cabanon Mercury, hij wordt ons eigenlijk te groot. Ons oog is tot nu toe gevallen op de CC Flexi of de Trigano Odyssee, dus ik zal dit topic nog eens uitgebreider teruglezen, want volgens mij zijn er meer Tweakers met ervaring met deze twee.
@samo bedankt voor de link, die zit naast Aart Kok zie ik, dus die nieuwe elastieken neem dan gelijk even mee
@samo bedankt voor de link, die zit naast Aart Kok zie ik, dus die nieuwe elastieken neem dan gelijk even mee
Oh dat heet ook gewoon vouwwagen-elastieksamo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:56:
[...]
Die zijn gewoon te bestellen, bijvoorbeeld hier

Dat is ook een optie inderdaad; ga ik eens proberen als we weer onderweg gaan.[...]
Ook die is te vervangen, maar zelf span ik vaak een bandje over de lengte van mijn vouwwagen om het doek zo op zijn plek te houden. Helpt meteen met alles wat bovenin onder het zeil ligt vast te leggen.
Ik moet toegeven dat ik enorm blij ben met onze Trigano Odyssee. Ik heb 'm nu al 6 jaar en ben er ieder jaar wel mee weg geweest. Het opzetgemak is toch wel groot omdat je veel spullen in je bak / onder het bed kan laten liggen. En het biedt voldoende plek voor onszelf en de drie kinderen. Dus +1 voor het model.Stalensnuitje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:07:
Zo, ook weer terug van een weekje kamperen met de vouwwagen. Wij hebben besloten om toch maar eens voorzichtig te kijken naar een opvolger van onze Cabanon Mercury, hij wordt ons eigenlijk te groot. Ons oog is tot nu toe gevallen op de CC Flexi of de Trigano Odyssee, dus ik zal dit topic nog eens uitgebreider teruglezen, want volgens mij zijn er meer Tweakers met ervaring met deze twee.
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Leuk topic! Momenteel heb ik zelf een Napier Backroadz Truckbed Tent (voorbeeldfoto) die wel bevalt maar een truckbedtent heeft een aantal nadelen. Je moet alles afbouwen als je ergens heen wilt, er is geen AC, de tent is specifiek voor onze truck en met mijn liftkit is de instap gewoon eigenlijk te hoog. Een caravan heb ik ook over nagedacht en ik heb bijna een Coleman Lantern 17R gekocht, maar de opslag uitdagingen hielden mij tegen en eigenlijk kan ik ook met minder ruimte.
Toen zag ik iemand met een vouwwagen en het licht ging branden:
1. Laag gewicht, dus geen truck met tow package nodig om hem ergens heen te slepen.
2. Ik kan onze gewone auto gebruiken en de transmissie loopt niet zo warm in de bergen
3. Kleinere afmetingen, dus past in de garage
4. Misschien past het zelfs in de garage boven de truck, er bestaan blijkbaar hangconstructies
5. Laag zwaartepunt omdat de airco ook laag ligt tijdens het slepen
6. Alle spullen kunnen erin blijven
Ik ga er binnenkort eentje huren om te kijken of het bevalt. Ik hoop dat het bevalt! Persoonlijk vind ik een gooseneck of fifthwheel wel tof... om te zien. Hoe meer opslag je hebt, hoe meer zooi je opslaat.
Bij een vouwwagen maakt het denk ik niet echt uit, maar ik ben wel benieuwd wat jullie transmissietemperatuur doet met/zonder vouwwagen? Ik vermoed vrij weinig verschil?
1. Laag gewicht, dus geen truck met tow package nodig om hem ergens heen te slepen.
2. Ik kan onze gewone auto gebruiken en de transmissie loopt niet zo warm in de bergen
4. Misschien past het zelfs in de garage boven de truck, er bestaan blijkbaar hangconstructies
Ik ga er binnenkort eentje huren om te kijken of het bevalt. Ik hoop dat het bevalt! Persoonlijk vind ik een gooseneck of fifthwheel wel tof... om te zien. Hoe meer opslag je hebt, hoe meer zooi je opslaat.
Bij een vouwwagen maakt het denk ik niet echt uit, maar ik ben wel benieuwd wat jullie transmissietemperatuur doet met/zonder vouwwagen? Ik vermoed vrij weinig verschil?
[ Voor 6% gewijzigd door ibmpc op 20-08-2024 23:21 ]
Sinds 2 weken zijn wij de eigenaar van een Jametic Outdoor, deze is 80% gelijk aan de Odyssee. Wel iets gunstiger geprijsd. Zowel nieuw ,nu het 2024 model flink aangekleed in de aanbieding (wel bij de dealer langsgaan) als goed (jong) gebruik verkrijgbaar.Stalensnuitje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:07:
Een airco in je tent of vouwwagen? Dat is nieuw voor mij. Waar moet ik dan aan denken?ibmpc schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:18:
Leuk topic! Momenteel heb ik zelf een Napier Backroadz Truckbed Tent (voorbeeldfoto) die wel bevalt maar een truckbedtent heeft een aantal nadelen. Je moet alles afbouwen als je ergens heen wilt, er is geen AC, de tent is specifiek voor onze truck en met mijn liftkit is de instap gewoon eigenlijk te hoog. Een caravan heb ik ook over nagedacht en ik heb bijna een Coleman Lantern 17R gekocht, maar de opslag uitdagingen hielden mij tegen en eigenlijk kan ik ook met minder ruimte.
Wij hebben ook dit jaar weer gekampeerd met onze Jamet Arizona. Op zich bevalt hij wel goed. In ieder geval lekker ruim, maar omdat we graag meerdere campings bezoeken is het opzetten en afbreken wel een ding. Dit jaar hebben we de voortent helemaal niet gebruikt, alleen de luifel. We willen daarom dan ook overstappen naar een ander model dat makkelijker is.
Musthaves zijn: easy load, inritsbaar kuipgrondzeil en inclusief keuken.
Op de shortlist staan de
- Jamet Jametic
- CC Flexi
- Aart Kok Kavango
De Jametic lijkt de verstandigste keuze. Goed beschikbaar, het matras is 10cm breder, laagste prijs
CC Flexi ziet er een stuk beter uit en heeft een veel mooiere keuken. Net als de AK een doorloopkeuken wat met de koelkast weer flink wat ruimte scheelt in de auto. De AK Kavango lijkt mij erg donker, omdat daar bijna geen raam in zit. Iemand met een Kavango die daar iets over kan delen?
Ik kan nergens vinden of er standaard een 12v aansluiting in de keukens zit, zodat de koelkast ook aanstaat onderweg. (Geen idee of dat überhaupt een goed idee is als die onder het zeil staat...)
Een Holtkamper Kyte vind ik zelf heel erg mooi, maar ik kan de prijs niet echt verantwoorden. Nadeel van de Kyte vind ik ook dat we voor de kinderen altijd nog de slaapcabine moeten opbouwen en luchtbed moeten opblazen.
Op de shortlist staan de
- Jamet Jametic
- CC Flexi
- Aart Kok Kavango
De Jametic lijkt de verstandigste keuze. Goed beschikbaar, het matras is 10cm breder, laagste prijs
CC Flexi ziet er een stuk beter uit en heeft een veel mooiere keuken. Net als de AK een doorloopkeuken wat met de koelkast weer flink wat ruimte scheelt in de auto. De AK Kavango lijkt mij erg donker, omdat daar bijna geen raam in zit. Iemand met een Kavango die daar iets over kan delen?
Ik kan nergens vinden of er standaard een 12v aansluiting in de keukens zit, zodat de koelkast ook aanstaat onderweg. (Geen idee of dat überhaupt een goed idee is als die onder het zeil staat...)
Een Holtkamper Kyte vind ik zelf heel erg mooi, maar ik kan de prijs niet echt verantwoorden. Nadeel van de Kyte vind ik ook dat we voor de kinderen altijd nog de slaapcabine moeten opbouwen en luchtbed moeten opblazen.
PSN: Shiver23
Een Kavango heb ik niet maar wel een Livingstone, die heeft wel een raam maar dat gebruik ik echt nooit. Ik ga niet binnen zitten tenzij het écht niet anders kan. Bij slecht weer heb ik nog wel eens de voorwanden in de luifel geritst, daar heb ik nog wel eens het raam van open gedaan. De Kavango heeft dat ook bij mijn weten.
De keuken van de Kavango is bij mijn weten los te halen en ergens anders neer te zetten, dus die zal geen vaste aansluiting voor stroom hebben vermoed ik. Bij die van ons zit de keuken echt vast, en zit er binnenin inderdaad een 12V aansluiting, en voor gas, en dan op het aanrechtblad een stopcontact.
De keuken van de Kavango is bij mijn weten los te halen en ergens anders neer te zetten, dus die zal geen vaste aansluiting voor stroom hebben vermoed ik. Bij die van ons zit de keuken echt vast, en zit er binnenin inderdaad een 12V aansluiting, en voor gas, en dan op het aanrechtblad een stopcontact.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja ik kan daar wel wat over zeggen. Ik heb 2x een Jamet Texas gehad. Daarna een Aart Kok Kampala (met 2 zijramen) en nu afgelopen zomer met een hagel nieuwe Kavango 24 dagen op pad geweest.Shiver23 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:24:
Wij hebben ook dit jaar weer gekampeerd met onze Jamet Arizona. Op zich bevalt hij wel goed. In ieder geval lekker ruim, maar omdat we graag meerdere campings bezoeken is het opzetten en afbreken wel een ding. Dit jaar hebben we de voortent helemaal niet gebruikt, alleen de luifel. We willen daarom dan ook overstappen naar een ander model dat makkelijker is.
Op de shortlist staan de
- Jamet Jametic
- CC Flexi
- Aart Kok Kavango
Om te beginnen is de bouwkwaliteit van Jamet niet te vergelijken met de Aart Kok. Kan ook omdat de Jamets oudjes waren, maar er is bij Aart Kok veel beter na gedacht over allerlei ritsen en kleine klipjes etc.
De Kampala was al een stuk sneller dan de Jamet. Maar moet je nog steeds 2 boogstokken opzetten en inritsen. Bij de Kavango alleen een 't-stuk' er tussen doen. Scheelt nog aardig wat.
Ja er zit wel degelijk een 12 volts aansluiting in de keuken. Die zit vast in kar en gaat niet met de keuken er af. Overigens is de ruimte voor de koelkast krap te noemen. De aangeraden koelkast is een 30 liter variant. En er past echt geen andere in. Je hebt zo'n 3 cm aan 1 van de zijkanten om de 12 volts stekker er in te duwen en hij steekt een beetje uit. Dit had wat mij betreft beter gekund. Overigens hebben we de keuken deze vakantie slechts 1 van de 6 campings echt van de wagen afgehaald om te kijken of buiten koken veel toevoegt. Wat ons betreft niet echt. We laten de keuken dus liever zitten en dat gaat goed.
En dan over de hoeveelheid licht. De Kavango is verre weg de donkerste vouwwagen die we hebben gehad. Er zitten alleen echte ramen in de deuren aan de voorkant. Als je die daadwerkelijk opent komt er aardig wat licht binnen. Als je ze niet opent is het zeker wel licht genoeg overdag, maar in de schemering zal je eerder je lampen aan doen om nog wat te kunnen lezen als het regent en je binnen zit. Het daklicht van de Kavango is eigenlijk geen licht. Het is namelijk alleen een dakgaas. En kan je dus niet open hebben met regen. Hij houd de tent wel heel goed koel bij (erg) warm weer. Zelf doen we hem slechts een deel open (zo'n 20%). Dan heb je het beste van 2 werelden. Goeie ventilatie, en toch aardig wat schaduw. Ook die 20% open scheelt qua licht en ventilatie veel. We missen de zijlichten van de Kampala wel en snappen eerlijk gezegd niet zo goed waarom die er bij de Kavango niet op zitten.
Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana
@SonOfSam de Kavango heeft toch ook nog raampjes aan de zijkant (niet groot, maar ze zijn er wel).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je die in de driehoek bedoeld, nee ook geen raampjes, is gaas. Kan wel open om te ventileren. En je hebt ook raampjes die je kan openen in het slaapgedeelte, maar dat heb ik nog nooit geopend want wij hebben altijd de binnententjes er voor hangen.Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:56:
@SonOfSam de Kavango heeft toch ook nog raampjes aan de zijkant (niet groot, maar ze zijn er wel).
Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana
Ja het slaapgedeelte bedoelde ik, daar heb je gaas en raam bij mijn weten. De achterflap bij de voortent is inderdaad puur ventilatie.SonOfSam schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:58:
[...]
Als je die in de driehoek bedoeld, nee ook geen raampjes, is gaas. Kan wel open om te ventileren. En je hebt ook raampjes die je kan openen in het slaapgedeelte, maar dat heb ik nog nooit geopend want wij hebben altijd de binnententjes er voor hangen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Persoonlijk vind ik het meevallen. Ja, hij is wel wat donkerder dan de Combicamp Flexi (deze heeft zijramen en het witte doek) maar wel weer lichter dan de Falco tunneltent die wij ooit hadden. Bij de laatste had ik het idee dat we als een mol leefdenShiver23 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:24:
De AK Kavango lijkt mij erg donker, omdat daar bijna geen raam in zit. Iemand met een Kavango die daar iets over kan delen?
Wellicht scheelt het ook qua licht als je kiest tussen de varioluifel of boogluifel. De laatste creëert meer leefruimte maar het maakt de vouwwagen wel wat ‘donkerder’. De varioluifel vind ik persoonlijk wat mooier/handiger en is minder bewerkelijk om op te zetten. Bij de boogluifel moet je toch weer extra buizen in elkaar zetten en persoonlijk vind ik de wagen dan gelijk wat oubolliger ogen. Met de varioluifel kan je tenminste gaan flexen op de camping met de "vliegende non"- stand '
De Kavango met doorloopkeuken heeft een 12V aansluiting, deze functioneert ook tijdens het rijden. Deze gebruiken we niet omdat we een andere koelkast hebben. Daarnaast laten we de keuken zitten op de wagen, vind het teveel moeite om deze te verplaatsen (ook al hebben de wielset)
[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 21-08-2024 11:08 ]
Bij het kijken naar een vouwwagen zou ik zeker ook meenemen dat het slaapgedeelte donker is. Dus iig donkere binnentent.
We hebben een oude Camp-let gehad (huidige modellen hebben wel een zwarte binnentent) met lichte binnentent en je wordt er daadwerkelijk vroeger in wakker. Nu is de slaapcabine een donker hol (donkere buitentemperatuur en binnentent) en het slaapt heerlijk door ook als het buiten al vol licht is.
We hebben een oude Camp-let gehad (huidige modellen hebben wel een zwarte binnentent) met lichte binnentent en je wordt er daadwerkelijk vroeger in wakker. Nu is de slaapcabine een donker hol (donkere buitentemperatuur en binnentent) en het slaapt heerlijk door ook als het buiten al vol licht is.
Ik gok even dat je een van de weinigen bent die überhaupt transmissietemperaturen kan uitlezen in de auto. Het is "maar" 750kg max he, wat erachter hangt. In mijn geval is dat de helft van wat de auto mag trekken, dus als dat problematisch zou zijn was er ook zónder aanhanger wel iets aan de handibmpc schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:18:
Goed om te lezen van die koelbox in een doorloopkeuken trouwens. Nu heb ik die van mij (41L) toch altijd al wel in de auto staan, die past dus sowieso niet in de keuken.
@Gonadan de keuken van onze Cabanon kan er ook af (gelukkig maar, want geen doorloop
Een doorloopkeuken kan handig zijn. Probeer het zeker een paar keer uit in de winkel. En alsnog sleep je eenmaal op de camping met (volle) koelbox. Bij mij staat de koelbox vast in de keuken die niet verplaatsbaar is. Scheelt ruimte in de auto (waar die eerst mee moest) maar hoef hem nu ook nooit meer op te tillen.
De Raclet Panama up heeft zo’n zelfde soort keuken. Ook een leuk model.
De Raclet Panama up heeft zo’n zelfde soort keuken. Ook een leuk model.
Je zou ook nog naar de Trigano Odyssee kunnen kijken. Zit tussen de Jamet en Combi Camp in qua prijs (dichter bij de CC). Kwaliteit/slimmigheden zijn evenredig met de prijs. Jametic is veel waar voor je geld zeker met de pakketten waar ineens alle opties bij zitten voor een klein bedrag (nb die actie hebben ze al jaren).Shiver23 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:24:
Op de shortlist staan de
- Jamet Jametic
- CC Flexi
- Aart Kok Kavango
Wij hebben een Combi Camp Flexi Comfort en we vinden de slaaptenten te te licht. Het hemeltje is wel donker, maar de rest niet. Dat is in een Trigano Odyssee met volledig donkere slaaptenten beter.
De keuken halen wij er wel af en zetten deze onder de (boog)luifel. Zeker bij mooi weer is het fijner om buiten te koken en het is handig om borden/bekers bij de hand te hebben. Het is gelijk een mooie plek voor de koelkast (die van ons past ertussen en ervaren we net aan als groot genoeg). Nadeel is wel dat de keuken erg zwaar is om te verplaatsen. Voor mij gaat het wel, maar voor m'n vriendin is het minder comfortabel. Hij kan wel aan onderweg, maar presteert slecht (wanneer het erg warm is) wanneer hij zo afgesloten staat onder het zeil. Wij hebben hem nu toch in de auto staan, ook omdat we er dan beter bij kunnen onderweg.
De keuken halen wij er wel af en zetten deze onder de (boog)luifel. Zeker bij mooi weer is het fijner om buiten te koken en het is handig om borden/bekers bij de hand te hebben. Het is gelijk een mooie plek voor de koelkast (die van ons past ertussen en ervaren we net aan als groot genoeg). Nadeel is wel dat de keuken erg zwaar is om te verplaatsen. Voor mij gaat het wel, maar voor m'n vriendin is het minder comfortabel. Hij kan wel aan onderweg, maar presteert slecht (wanneer het erg warm is) wanneer hij zo afgesloten staat onder het zeil. Wij hebben hem nu toch in de auto staan, ook omdat we er dan beter bij kunnen onderweg.
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Wij zijn vroege vogels en slapen thuis ook regelmatig met de gordijnen open (vinden we juist wel fijn), dus een donkere slaapcabine lijkt me ook echt een persoonlijk ding. Al zie je het steeds meer…
Een donkere cabine krijg je echter nooit weer licht. Maar je kan een lichte cabine wel zelf donker verven als dat je ding is. In wasmachine of een ligbad met van die verfcapsules. Zelf geen ervaring mee.
Een donkere cabine krijg je echter nooit weer licht. Maar je kan een lichte cabine wel zelf donker verven als dat je ding is. In wasmachine of een ligbad met van die verfcapsules. Zelf geen ervaring mee.
Wat veel reacties al. Bedankt voor de tips en informatie.
Dat van de donkere slaapcabine neem ik zeker mee. Misschien slapen de kinderen dan iets langer. En de Trigano gaat ook op de lijst. Als er een nieuwe is zal ik tzt de ervaringen delen.
Dat van de donkere slaapcabine neem ik zeker mee. Misschien slapen de kinderen dan iets langer. En de Trigano gaat ook op de lijst. Als er een nieuwe is zal ik tzt de ervaringen delen.
PSN: Shiver23
Goed om te weten, de Mrs maakt het allemaal niks uit, die slaapt toch wel, maar ik merk dat ik met donkere slaaptenten zoals we nu in de Cabanon hebben echt wel minder snel wakker wordt 's morgens. Een extra streepje voor de Kavango en Odyssee dusGallus schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:16:
Wij hebben een Combi Camp Flexi Comfort en we vinden de slaaptenten te te licht. Het hemeltje is wel donker, maar de rest niet. Dat is in een Trigano Odyssee met volledig donkere slaaptenten beter.
Het past in de trend van niet meer met het buitenritme mee gaan maar je eigen ritme buiten willen doen. Dus langer opblijven met lichtstlingers en uitslapen vs. wanneer het donker wordt je mandje en in op tijd weer op.JanHenk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:21:
Wij zijn vroege vogels en slapen thuis ook regelmatig met de gordijnen open (vinden we juist wel fijn), dus een donkere slaapcabine lijkt me ook echt een persoonlijk ding. Al zie je het steeds meer…
Is echt iets persoonlijks inderdaad.
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 21-08-2024 13:20 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Shiver23 ik heb een (oude) Jamet Jametic, die praktisch hetzelfde is als de Trigano Odyssee. Opzetgemak was bij ons ook een eis, en dat is zeker een pre. Wij hebben zo'n oude dat hij nog niet het makkelijk bereikbare wagengedeelte heeft, maar bij de nieuwere kan je de bedden etc omhoog klappen zodat je makkelijk bij het bagagegedeelte kan. Qua kleuren en plaatsing van ramen/deuren zit er iets verschil met de Trigano, dus je zou ook kunnen kijken naar de Jametic (evt Outdoor)
Het doek bij onze slaapgedeeltes is donkerblauw, dus binnen is het redelijk donker. Ik vind dat wel prettig slapen, maar ga alsnog wel vrij op tijd naar bed en vroeg op als ik op de camping ben. Vaak vroeger dan thuis.
Het doek bij onze slaapgedeeltes is donkerblauw, dus binnen is het redelijk donker. Ik vind dat wel prettig slapen, maar ga alsnog wel vrij op tijd naar bed en vroeg op als ik op de camping ben. Vaak vroeger dan thuis.
[ Voor 18% gewijzigd door gwystyl op 21-08-2024 13:33 ]
Op onze camping dit jaar ging de animatie ook tot ruim in het donker door en de bakker was pas om 8 uur open.Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:19:
[...]
Het past in de trend van niet meer met het buitenritme mee gaan maar je eigen ritme buiten willen doen. Dus langer opblijven met lichtstlingers en uitslapen vs. wanneer het donker wordt je mandje en in op tijd weer op.
Is echt iets persoonlijks inderdaad.
Ik slaap tijdens mijn vakantie sowieso het liefst langer dan dat het donker is
Ik vind het zelf ook wel fijn om tot 8 a 9 uur te slapen tijdens de vakantie. Maar donkere cabines zijn natuurlijk helemaal fijn als je kinderen hebt. Nu slaap die van mij (6 jaar) door tot iig 8 uur. Met licht zal dat zeker veel vroeger zijn. En het probleem met kinderen (die van mij iig) is dat als die wakker worden ze ook gelijk volledig aan staan. Daar wordt ik zeker niet vrolijk van om 6 of 7 uur.barrymossel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Op onze camping dit jaar ging de animatie ook tot ruim in het donker door en de bakker was pas om 8 uur open.Geen zin om dan al om 6 uur met een kater wakker te worden...
Iemand toevallig tips qua fietsendrager voor een carbon racefiets icm de VW? Op de gekochte VW zit een simpele dissel fietsendrager die het niet is. De bedachte opties zijn nu:
1 op het dak van de auto —> kost icm de VW veel range van de EV verwacht ik
2 op de dissel: losse arm op de huidige drager zetten om te kunnen klemmen op de zadelpen —> geen disselbak mogelijk
3 op de dissel 2: een nieuwe drager, maar welke —> zelfde nadeel als 2
4 een dissel adapter met kogel en daar een trekhaakdrager op met een kleine bak er onder als dat past —> mooi compromis en op locatie kan de fietsendrager op de trekhaak, maar wellicht wel wat veel gewicht op de dissel
5 een imperiaal met fietsendrager op de VW—> windvanger en onhandig bij aankomst en vertrek + je moet dat ding ook ergens kwijt ter plaatse.
Suggesties zijn welkom!
2 op de dissel: losse arm op de huidige drager zetten om te kunnen klemmen op de zadelpen —> geen disselbak mogelijk
4 een dissel adapter met kogel en daar een trekhaakdrager op met een kleine bak er onder als dat past —> mooi compromis en op locatie kan de fietsendrager op de trekhaak, maar wellicht wel wat veel gewicht op de dissel
5 een imperiaal met fietsendrager op de VW—> windvanger en onhandig bij aankomst en vertrek + je moet dat ding ook ergens kwijt ter plaatse.
Suggesties zijn welkom!
Wat dat betreft heb ik dan ook gewoon mazzel. Zowel mijn dochter als ik kunnen prima door slapen als het licht is geworden en mijn vriendin meestal ook of gooit anders de deken over haar hoofd.Retrospect schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:06:
Ik vind het zelf ook wel fijn om tot 8 a 9 uur te slapen tijdens de vakantie. Maar donkere cabines zijn natuurlijk helemaal fijn als je kinderen hebt. Nu slaap die van mij (6 jaar) door tot iig 8 uur. Met licht zal dat zeker veel vroeger zijn. En het probleem met kinderen (die van mij iig) is dat als die wakker worden ze ook gelijk volledig aan staan. Daar wordt ik zeker niet vrolijk van om 6 of 7 uur.
Sowieso slaapt mijn dochter 's ochtends makkelijk tot half negen of later door, dus meestal zijn we al op.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit soortgelijk heb ik al een keer meegemaakt met een trailer van 5000 kg in de Rocky Mountains. Ik ben vooral benieuwd of je hogere temperaturen ziet. Bij iedere trailer zie je hogere temperaturen en ik denk dat het grote voordeel van een vouwwagen is dat je helemaal geen hogere temps ziet.Stalensnuitje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:10:
[...]
Ik gok even dat je een van de weinigen bent die überhaupt transmissietemperaturen kan uitlezen in de auto. Het is "maar" 750kg max he, wat erachter hangt. In mijn geval is dat de helft van wat de auto mag trekken, dus als dat problematisch zou zijn was er ook zónder aanhanger wel iets aan de hand
Meestal zit een AC op het dak (ik ga in Noord-Amerika kopen/huren). Maar omdat je vouwwagen omlaag klapt, ligt de AC dus laag en dus ook je zwaartepunt laag. Ik heb veel met trailers gereden, maar eigenlijk nog nooit met een vouwwagen. Ik ga er binnenkort een huren, maar ik vermoed dus dat je eigenlijk niet eens door hebt dat er een vouwwagen achter je voertuig hangt. Ik ben super enthousiast.Net als @The__Virus overigens benieuwd hoe je een A/C in een tent voor je ziet trouwens
Mooi. Maar een airco gebruiken met tentdoek lijkt mij een beetje stroomverspilling.
Je merkt het hooguit dat accelereren en remmen iets minder vlot gaan dan normaal, maar qua wegligging en rijcomfort merk je inderdaad echt weinig van een vouwwagen. Nu kan dat nog wel wat verschillen afhankelijk van onderstel en of je schokbrekers hebt bijvoorbeeld, maar het rijdt over het algemeen wel echt makkelijk.ibmpc schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:16:
Meestal zit een AC op het dak (ik ga in Noord-Amerika kopen/huren). Maar omdat je vouwwagen omlaag klapt, ligt de AC dus laag en dus ook je zwaartepunt laag. Ik heb veel met trailers gereden, maar eigenlijk nog nooit met een vouwwagen. Ik ga er binnenkort een huren, maar ik vermoed dus dat je eigenlijk niet eens door hebt dat er een vouwwagen achter je voertuig hangt. Ik ben super enthousiast.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij hebben een imperiaal op VW (Holtkamper Cocoon) en vorig jaar met 2 fieten erop vs dit jaar (zonder imperiaal) zag ik geen merkbaar verschil in verbruik EV. Het zal vast iets geweest zijn maar in de totale reis, stops etc was het niet iets wat opviel. Het voordeel van een imperiaal is in mijn optiek dat je 4 of 5 fietsen ook probleemloos mee kan nemen, das wel echt fijn met het gezin. Tegelijk mis ik dan wel de trekhaakdrager om ter plekke bijv een stukje te rijden en dan te gaan fietsen of MTB'en, of bijv vrouw + kids dichterbij te laten rijden en dat ik er zelf wel heen fiets. Voor mij zou daarin een trailerhitch (trekhaak achterop vouwwagen) wel een welkome uitbreiding zijn zodat ik die drager wel bij me kan hebben en lokaal kan gebruiken.JoTil schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:24:
Iemand toevallig tips qua fietsendrager voor een carbon racefiets icm de VW? Op de gekochte VW zit een simpele dissel fietsendrager die het niet is. De bedachte opties zijn nu:
Suggesties zijn welkom!
Ben wel benieuwd wat voor merk/type/etc?ibmpc schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:16:
[...]
Dit soortgelijk heb ik al een keer meegemaakt met een trailer van 5000 kg in de Rocky Mountains. Ik ben vooral benieuwd of je hogere temperaturen ziet. Bij iedere trailer zie je hogere temperaturen en ik denk dat het grote voordeel van een vouwwagen is dat je helemaal geen hogere temps ziet.
[...]
Meestal zit een AC op het dak (ik ga in Noord-Amerika kopen/huren). Maar omdat je vouwwagen omlaag klapt, ligt de AC dus laag en dus ook je zwaartepunt laag. Ik heb veel met trailers gereden, maar eigenlijk nog nooit met een vouwwagen. Ik ga er binnenkort een huren, maar ik vermoed dus dat je eigenlijk niet eens door hebt dat er een vouwwagen achter je voertuig hangt. Ik ben super enthousiast.
Denk niet het spul dat wij in Europa kennen?
Goed te horen dat imperial met fietsen geen merkbaar verschil geeft. Misschien is dat in combinatie met een hele compacte Thule xpress voor lokaal gebruik wel de beste optie.Sander schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:27:
[...]
Wij hebben een imperiaal op VW (Holtkamper Cocoon) en vorig jaar met 2 fieten erop vs dit jaar (zonder imperiaal) zag ik geen merkbaar verschil in verbruik EV. Het zal vast iets geweest zijn maar in de totale reis, stops etc was het niet iets wat opviel. Het voordeel van een imperiaal is in mijn optiek dat je 4 of 5 fietsen ook probleemloos mee kan nemen, das wel echt fijn met het gezin. Tegelijk mis ik dan wel de trekhaakdrager om ter plekke bijv een stukje te rijden en dan te gaan fietsen of MTB'en, of bijv vrouw + kids dichterbij te laten rijden en dat ik er zelf wel heen fiets. Voor mij zou daarin een trailerhitch (trekhaak achterop vouwwagen) wel een welkome uitbreiding zijn zodat ik die drager wel bij me kan hebben en lokaal kan gebruiken.
Uit nieuwsgierigheid: op wat voor een verbruik kwam je uit met wat voor een EV?
Ik vind een dissel drager erg handig. Je hebt namelijk ook gelijk een veilige fietsenstalling. Wij laten de racefietsen op de camping op de drager staan met een kettingslot door de fietsen en de drager. ‘s nachts doen we een hoes over de fietsen.JoTil schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:24:
Suggesties zijn welkom!
Vorig weekend voor het eerst weggeweest met een camplet en model y rwd (EV) vrouw en 2 kids. Beladen en fiets + fietsendrager op de dissel. Gemiddeld verbruik 18kwh/100km en autopilot op 100, windkracht 2 tegen. Super! Range is hiermee praktisch gezien 250 - 260km wat voldoende is voor een ontspannen reis met jong gezin. Je moet er toch minimaal om de 2 uur uit.
Laden is veelal geen probleem. Het kan veelal op de camping (nee niet via je 6A camping aansluiting) of je pakt een FastNed. Daarnaast zijn Superchargers vaak ook uitgestorven waardoor je nauwelijks hoeft af te koppelen. Mocht het wel noodzakelijk zijn, het karretje weegt niets en is zo verplaatst; vergeet alleen je disselslot niet!
Ben wel fan van de aerodynamica van een camplet en de eenvoud van opzetten (123 systeem). Desondanks ben ik door het kuipzeil (er stond regen op de planning) en universele zonneluifel alsnog bijna 2 uur (solo) bezig geweest met opzetten en inruimen. Dat had 1 uur kunnen zijn zonder die laatste 2
Lesson learned: korte weekendjes weg enkel met goed weer op de planning en de luifel mogelijk niet opzetten (neem aan dat we hier ook wat handiger in worden). Oh en rotsharingen (Zuid Limburg).
Laden is veelal geen probleem. Het kan veelal op de camping (nee niet via je 6A camping aansluiting) of je pakt een FastNed. Daarnaast zijn Superchargers vaak ook uitgestorven waardoor je nauwelijks hoeft af te koppelen. Mocht het wel noodzakelijk zijn, het karretje weegt niets en is zo verplaatst; vergeet alleen je disselslot niet!
Ben wel fan van de aerodynamica van een camplet en de eenvoud van opzetten (123 systeem). Desondanks ben ik door het kuipzeil (er stond regen op de planning) en universele zonneluifel alsnog bijna 2 uur (solo) bezig geweest met opzetten en inruimen. Dat had 1 uur kunnen zijn zonder die laatste 2
Lesson learned: korte weekendjes weg enkel met goed weer op de planning en de luifel mogelijk niet opzetten (neem aan dat we hier ook wat handiger in worden). Oh en rotsharingen (Zuid Limburg).
:strip_exif()/f/image/UP5z9VfLODNyFn0lOHbFYWGj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Dix0r op 22-08-2024 08:43 ]
Op onze vouwwagen zit een 'trekhaak' gemonteerd op de dissel. Heb geen bak.JoTil schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:24:
Suggesties zijn welkom!
Hier bevestig ik mijn fietsendrager met mijn carbon fiets op die ik ook gebruik achter de auto.
Leuk! Nog niet zo ver weg geweest? (Weekend?)Dix0r schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:03:
Vorig weekend voor het eerst weggeweest met een camplet en model y rwd (EV) vrouw en 2 kids. Beladen en fiets + fietsendrager op de dissel. Gemiddeld verbruik 18kwh/100km en autopilot op 100, windkracht 2 tegen. Super! Range is hiermee praktisch gezien 250 - 260km wat voldoende is voor een ontspannen reis met jong gezin. Je moet er toch minimaal om de 2 uur uit.
Een camplet is ook wel een lichte en gestroomlijnde vouwwagen. Dat verbruik is heel keurig!
Ik merk ook verschil in verbruik tussen mijn vorige CC Country en huidige HK Aero; ondanks de naam (
Nu is het niet zo dat ik qua reis heel anders moet reizen, dus of het nu 20 of 22 kWh per 100km is, maakt in de praktijk niet zo heel veel verschil eigenlijk.
Eigenaar van het nieuwste model Odyssee hier. Die donkere cabines zijn echt top met kleine kinderen! Het scheelt echt als het wat donkerder is.Shiver23 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:24:
Op de shortlist staan de
- Jamet Jametic
- CC Flexi
- Aart Kok Kavango
Verder werkt de keuken heel fijn. Het heeft lades voor bestek en dergelijke. Het kraantje kan je gebruiken als je verder van een waterpunt staat, of als je daar geen zeep mag gebruiken bijvoorbeeld. Ook fijn met kleine kinderen. Het enige nadeel is dat hij er af móet en zwaar is. Maar met de wielen erbij is het goed te doen, zelfs alleen.
De ramen vind ik erg fijn, dat had ik van tevoren niet verwacht. Dan kan je met slecht weer tenminste nog van het uitzicht genieten.
Maar de doorslaggevende factor voor ons was de stahoogte. In een AK/CC moeten wij bukken om binnen te komen en raken we bijna overal bijna het dak. De Odyssee is in dat opzicht véél ruimer. Ook gevoelsmatig.
12V voor de koelkast is wat mij betreft niet nodig, maar dat ligt eraan of je van plan bent 10+ uur te ruimen op een dag. Als je 6 uur doet dan zijn het spullen nog prima koud bij aankomst.
Als laatste, ik vind opbouwen en afbreken nog steeds een ding. Ook bij een Odyssee is het véél werk vergeleken met een decatlon werptent/paraplu-model. Van opstaan tot de camping af rijden kost ons gauw 3 uur met de kinderen erbij. Onze conclusie is dat een grote tent per definitie meer werk is dan een kleine. En de wagen is met kleine kinderen niet de beperkende factor. Dat zijn de kinderen, waardoor alles nog eens 2 a 3x zo lang duurt, én je meer zooi meesleept.
Ik zit in Facebook groepen waar huismoeders goede tips delenRetrospect schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:09:
Bij het kijken naar een vouwwagen zou ik zeker ook meenemen dat het slaapgedeelte donker is. Dus iig donkere binnentent.
Wat daar vaak voorbij komt is het donker wassen van de binnenruimtes (ik geloof dylon textielverf handwas), kan gewoon in de wasmachine. Nieuwe vouwwagens hebben tegenwoordig idd standaard donkere cabines.
Je hoeft een oudere vouwwagen met lichtere cabine er niet voor te laten staan omdat je eis een donkere binnentent is.
Weekend 'proefkamperen' idd.JanHenk schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:10:
[...]
Leuk! Nog niet zo ver weg geweest? (Weekend?)
Een camplet is ook wel een lichte en gestroomlijnde vouwwagen. Dat verbruik is heel keurig!
Ik merk ook verschil in verbruik tussen mijn vorige CC Country en huidige HK Aero; ondanks de naam () is de Aero toch een stukje volumineuzer (hoger vooral) en minder gestroomlijnd.
Nu is het niet zo dat ik qua reis heel anders moet reizen, dus of het nu 20 of 22 kWh per 100km is, maakt in de praktijk niet zo heel veel verschil eigenlijk.
Ik zou het op deze manier niet nog eens doen, teveel gesjouw voor een kort weekend (vrijdag t/m zondag). Gelukkig zijn we ondanks de vele regen wel droog gebleven. Dus het was de moeite wel waard alles goed op te zetten inc. grondzeil.
Wij hebben ook voor een Odyssee gekeken. Wat een mooie vouwwagen is dat (en 123 systeem).Kevinns schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:11:
[...]
Als laatste, ik vind opbouwen en afbreken nog steeds een ding. Ook bij een Odyssee is het véél werk vergeleken met een decatlon werptent/paraplu-model. Van opstaan tot de camping af rijden kost ons gauw 3 uur met de kinderen erbij. Onze conclusie is dat een grote tent per definitie meer werk is dan een kleine. En de wagen is met kleine kinderen niet de beperkende factor. Dat zijn de kinderen, waardoor alles nog eens 2 a 3x zo lang duurt, én je meer zooi meesleept.
We hebben hem uiteindelijk niet genomen om de volgende redenen:
- We rijden EV, de wagen is toch groter dus meer verbruik
- De opzettijd t.o.v. een camplet. Het vereist toch meer handelingen.
- Less is more: ik zie complete inboedel verhuizingen voorbij komen onderweg naar de zon. We proberen altijd zo min mogelijk te pakken. De Odyssee heeft veel ruimte voor opslag!
[ Voor 9% gewijzigd door Dix0r op 22-08-2024 08:20 ]