Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-07 16:24
Deze vraag heb ik op de Vouwwagenclub gemist.
Maar kun je aan de binnenkant achter ook nog stokken op spanning zetten??
En weet je zeker dat de ondergrond niet schuin afliep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:20

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hij stond net een dag in het Aart Kok gedeelte zag ik, zo vaak zit ik er ook weer niet dat ik het zo snel tegen kom. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
tafmaf schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:23:
Deze vraag heb ik op de Vouwwagenclub gemist.
Maar kun je aan de binnenkant achter ook nog stokken op spanning zetten??
En weet je zeker dat de ondergrond niet schuin afliep?
Nee, daar kan ik verder niks afspannen. Ondergrond was behoorlijk vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
Dan lijkt het er bijna op dat de voorkant te hoog staat en dat hij de achterkant naar beneden drukt.
Als de scheerlijnen aan de voorkant strak genoeg staan dan denk ik dat de achterkant mee getrokken word.

Of kun je de nok stok van het slaapgedeelte omhoog zetten?

[ Voor 13% gewijzigd door tafmaf op 04-05-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenkroes
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:41
MrAcid schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Nee, daar kan ik verder niks afspannen. Ondergrond was behoorlijk vlak.
Heb je de garderobestang wel geplaatst tussen de 2 slaapcabines? Deze spant het frame op in de breedte: https://aartkok.nl/websho...robestang-kariba-kavango/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
maartenkroes schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:06:
[...]

Heb je de garderobestang wel geplaatst tussen de 2 slaapcabines? Deze spant het frame op in de breedte: https://aartkok.nl/websho...robestang-kariba-kavango/
Yes, die zit er in en ook op de juiste manier zoals op de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:59
Eerste keer opgezet, en viel me echt ontzettend mee.
Boogluifel en inritsbaar zeil nog niet gedaan, omdat het maar een korte trip is, maar denk dat na zo’n 1.5-2uu wel alles redelijk op z’n plek stond (inclusief tassen, bedden opmaken enz.)

Qua tent voornamelijk zitten prutsen om de zijkant enigszins strak te krijgen, en te verzinnen welke kant ik voor de deur wilde gaan gebruiken. Mis een beetje een ‘echte’ deur die je vroeger wel altijd had.
Als ik de stokken in de voortent verder zou verlengen gaat de wagen slap staan, dusja, dit is resultaat 1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LSOKggC.jpeg

Verder wat vreemde dingen. Langs de wagen hangen een stuk of 4 riemen om aan een stok te maken (zit zo’n klemgeval op). Maar heb geen idee waar/hoe? Is dit voor inpakken náást de sjorband?

Er zit op zich een gat in de tent links en rechts van de slaapplek. Je kijkt er zo door naar buiten. Er lijkt iets met klittenband te kunnen maar links bv komt de bagagebuidel daar echt niet hoog genoeg voor.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Dank nog voor de tips hier @Gonadan en anderen. De eerste trip zit erop en de wagen stond vele malen strakker dan bij de 'proefdag'. Ik had inderdaad de stokken in de voortent te hoog staan waardoor er te weinig 'lengte' in het geheel kwam en de achterkant slap bleef staan. Succesvol extended Hemelvaartsweekend achter de rug!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJ7tr0CNGsSx_TfUre0B0LBfPqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siTLypXeI7rcKklVUFTTHpLO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dk0hqPwK1e-vTZa5jJzQQVz9SrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkgs5kTJfRMSCWQ6oc6UuxX4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 56% gewijzigd door MrAcid op 13-05-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ziet er goed uit hoor, en je wordt er ook steeds handiger in tot het bijna vanzelf gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:45
Mooi hoor, goed om te zien dat de 2e keer al veel beter gaat. Staat er prachtig bij met de varioluifel.

Wij gaan binnenkort onze Trigano Odyssee voor het eerst opzetten. Succes of niet, de plaatjes daarvan komen ook wel deze kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand met (positieve) ervaringen met het huren van een vouwwagen?
Ik zou het toch echt een keer willen uitproberen voordat je flink gaat investeren.

Uiteraard rondgezocht maar het aanbod lijkt beperkt. Als je al wat kan vinden is het echt flink aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
GAIAjohan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:38:
Verder wat vreemde dingen. Langs de wagen hangen een stuk of 4 riemen om aan een stok te maken (zit zo’n klemgeval op). Maar heb geen idee waar/hoe? Is dit voor inpakken náást de sjorband?

Er zit op zich een gat in de tent links en rechts van de slaapplek. Je kijkt er zo door naar buiten. Er lijkt iets met klittenband te kunnen maar links bv komt de bagagebuidel daar echt niet hoog genoeg voor.
Ben je hier al uit? Ik heb geen Flexi of de Aart Kok varianten, misschien kan iemand anders hier antwoord geven?

Anders kun je Aart Kok ook vragen natuurlijk. In Roden althans waren ze goed bereikbaar voor vragen van mij destijds. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
sloth schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:52:
Ik zou het toch echt een keer willen uitproberen voordat je flink gaat investeren.

Uiteraard rondgezocht maar het aanbod lijkt beperkt. Als je al wat kan vinden is het echt flink aan de prijs.
Dat is ook een van de redenen waarom we zelf een gekocht hebben. Een goedkope tweedehands om het te proberen (wel een beurtje laten geven e.d, zodat je veilig de weg op kan). Als het echt niks is verkoop je hem weer en verlies je erop wat je anders ook kwijt was aan de huurprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
GAIAjohan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:38:
Eerste keer opgezet, en viel me echt ontzettend mee.
Boogluifel en inritsbaar zeil nog niet gedaan, omdat het maar een korte trip is, maar denk dat na zo’n 1.5-2uu wel alles redelijk op z’n plek stond (inclusief tassen, bedden opmaken enz.)

Qua tent voornamelijk zitten prutsen om de zijkant enigszins strak te krijgen, en te verzinnen welke kant ik voor de deur wilde gaan gebruiken. Mis een beetje een ‘echte’ deur die je vroeger wel altijd had.
Als ik de stokken in de voortent verder zou verlengen gaat de wagen slap staan, dusja, dit is resultaat 1
Dit laatste was dit precies ook mijn “probleem”. :)
Dit ook. 😄 Ik heb ze op verschillende plekken aan “vaste” delen vastgemaakt om eea toch nog iets te stellen rond de wagen. Ze hebben vzviw geen functie bij het inpakken.
Sluit bij ons ook niet 100% aan dus is denk ik wel “correct”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Dat is ook een van de redenen waarom we zelf een gekocht hebben. Een goedkope tweedehands om het te proberen (wel een beurtje laten geven e.d, zodat je veilig de weg op kan). Als het echt niks is verkoop je hem weer en verlies je erop wat je anders ook kwijt was aan de huurprijs.
Ja dat was ook onze redenatie inderdaad. Zeker bij de “waardevaste merken” kun je dit vrijwel budgetneutraal doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
JanHenk schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Ben je hier al uit? Ik heb geen Flexi of de Aart Kok varianten, misschien kan iemand anders hier antwoord geven?

Anders kun je Aart Kok ook vragen natuurlijk. In Roden althans waren ze goed bereikbaar voor vragen van mij destijds. :)
Nee nog geen antwoord hierop gevonden. Ook bij inpakken geen functie zoals @MrAcid al zei. Ze zitten gewoon bij geen enkele stok in de buurt.
Zou er een mailtje naar Aart Kok kunnen sturen, maar probeer denk ik eerst even Boxtel waar ik hem vandaan heb. Moet binnenkort toch nog even kijken voor een disselfietsendrager, en De Wit zit toch in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Juist, mee eens.

Maar wel met de kanttekening, zoals ik hier eerder beschreef, dat er ook een 'afbreukrisico' in zit.

Als je een Alpenkreuzer uit het jaar kruik koopt (type 'bouw'wagen) om te proberen en je gaat graag een weekendje weg, dan kun je eenvoudig tot de onjuiste conclusie komen dat vouwwagens niet geschikt zijn voor een weekend weg. Terwijl er ook (vaak wat nieuwere en duurdere) modellen zijn, die veel eenvoudiger opzetten.

Er zijn verschillende type vouwwagens met ieder hun specifieke eigenschappen. Je moet dan dus wel het type nemen dat bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 11:02
sloth schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:52:

Wij hebben in de zomer op de camping (waar we toen nog in een huisje zaten) gewoon rondgelopen en gekeken welke modellen we handig vonden. Dan zie je ze 'in action' met alle zooi van een gezin erbij, in plaats van mooi opgesteld in een showroom. Daarbij ook een paar gezinnen gevraagd of we even binnen mochten kijken en hoe ze de vouwwagens zelf vonden, stond iedereen eigenlijk wel voor open (op een camping is het gelukkig normaal om gewoon een praatje te maken).

Daarna in augustus op marktplaats gaan rondstruinen, voor een nette prijs (volgens mij 3,5k) een wat ouder model (cabanon mercury van toen 12 jaar oud) gekocht en gewoon gaan ervaren. Als je er netjes mee omgaat zijn ze op die leeftijd redelijk waardevast. Echter, het bevalt zo goed dat we hem echt niet meer weg doen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:41:
[...]

Juist, mee eens.

Maar wel met de kanttekening, zoals ik hier eerder beschreef, dat er ook een 'afbreukrisico' in zit.

Als je een Alpenkreuzer uit het jaar kruik koopt (type 'bouw'wagen) om te proberen en je gaat graag een weekendje weg, dan kun je eenvoudig tot de onjuiste conclusie komen dat vouwwagens niet geschikt zijn voor een weekend weg. Terwijl er ook (vaak wat nieuwere en duurdere) modellen zijn, die veel eenvoudiger opzetten.

Er zijn verschillende type vouwwagens met ieder hun specifieke eigenschappen. Je moet dan dus wel het type nemen dat bij je past.
Ik moet zeggen dat ik de op- en afbouwtijd toch nog wel wat vond tegenvallen met onze Aart Kok Kariba. Beiden toch wel 2+ uur. Niet eens vanwege de wagen zelf, maar de hele “inrichting” die erbij komt kijken. Lang weekend zou ik wel doen (3-4 nachten) maar echt een weekend van 2 nachten zou me teveel moeite zijn. Misschien moeten we ook gewoon minder zooi en/of geen kinderen meenemen. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:41:
[...]

Juist, mee eens.

Klopt, alhoewel wij om te proberen niet direct duizenden euro's kwijt wilden zijn hadden we wel bepaalde wensen, omdat het anders idd een slechte indruk geeft:
- In je eentje op te zetten
- Voldoende slaapplaatsen voor 2 volwassenen/3 kinderen (moest dus een gastencabine hebben)
(en dan nog wat dingetjes als fietsenrek/disselbak e.d.)

Uiteindelijk dus bij een Jametic met 123 systeem uitgekomen, omdat die erg veel verkocht zijn en tweedehands dus ook goed verkrijgbaar voor weinig. Die vouwwagens met voortenten met tientallen tentstokken wilde ik ook absoluut niet, want dat moet je met z'n tweeën doen en met kleine kinderen is dat onhandig.
De Jametic zet ik geheel alleen op (alleen keukentje is wel makkelijk om die even met zn tweeën eraf tillen) en mijn vrouw kan dan gewoon de kinderen bezighouden. Wel zo relaxed. In een uurtje staat ie wel inclusief ingeritst grondzeil en gastencabine. Dingen als scheerlijnen/haringen/luifel kunnen later wel als kinderen op bed liggen bijvoorbeeld.

Moet wel zeggen dat ik hem tot nu toe nog maar 2 keer heb opgezet op grasveldjes in Nederland. Op een niet egale ondergrond in bijv. Zuid Frankrijk kan ik mij voorstellen dat je ook nog even bezig bent om hem perfect waterpas te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
MrAcid schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:55:
[...]

Ik moet zeggen dat ik de op- en afbouwtijd toch nog wel wat vond tegenvallen met onze Aart Kok Kariba. Beiden toch wel 2+ uur. Niet eens vanwege de wagen zelf, maar de hele “inrichting” die erbij komt kijken. Lang weekend zou ik wel doen (3-4 nachten) maar echt een weekend van 2 nachten zou me teveel moeite zijn. Misschien moeten we ook gewoon minder zooi en/of geen kinderen meenemen. 😅
Hmm, ik vond het toch wel vrij goed te doen eigenlijk.
1. Recht neerzetten. Afhankelijk van overleg/ondergrond 1-10 minuten.
2. Alle meuk nodig voor opzetten uit de wagen halen. 2 minuten.
3. Onderzeil neerleggen- 2min
4. Openklappen, en naar voren, plus stokken zijkanten en 4-6 haringen: 5 minuten

Slaapzakken, bed opmaken. Opzich 5-10 minuten als het snel moet

En je kunt slapen binnen een half uur, en dan reken ik voor mijn gevoel nog ruim..

Overige haringen + strak zetten is iets voor de rest van de dag. Boogluifel 5-10 minuten, vond dat ding nog best bewerkelijk de eerste keer. Boogluifel kan ook na opzetten pas uit de bak worden getrokken.

Bij inklappen kost de luifel gewoon wat tijd, uitpakken ook. Schoonmaken is een beetje afhankelijk hoe vies het is, maar op zich klap je het ding zelf in 5-10 minuten in toch?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1Hq2kQd.jpeg

Nu hadden wij ivm kort weekend geen vloerbedekking onder de luifel, maar op zich ligt dat ook zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:22

vhal

ಠ_ಠ

Ik moet zeggen dat de tijd sneller gaat dan je uiteindelijk hoopt. Maar uiteindelijk valt of staat alles met de hoeveelheid meuk die je mee kan nemen.

Het leuke is het in- en uitklappen met slecht weer/regen :P Dan pas leer je efficiënt werken :+

Het probleem wat @MrAcid had herken ik ook wel bij de eerste keer opzetten. Toen had ik de boel ook te hoog gezet waardoor de achterkant als een aardappelzak er bij stond.

Ik had nog wel een vraag over de scheerlijnen, ik heb ze voorzien van een clipje zodat je ze los kan halen van de luifel/doek. Echter zie ik ook varianten waarbij de scheerlijnen andersom gemonteerd zijn. Op de foto van @MrAcid zie je het ook terug, dan zit het lusje bij de haring...

Zit daar een specifieke reden achter?

[ Voor 50% gewijzigd door vhal op 13-05-2024 18:27 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:55:
Het is een stokpaardje van me maar snelheid van opbouwen is maar heel beperkt afhankelijk het kampeermiddel zelf. Natuurlijk zitten daar ook verschillen in maar het overgrote deel van de tijd gaat zitten in overige meuk en details.

Bouw ik mijn Livingstone in doorreismodus op dan kost het mij maximaal een kwartier. Sta ik wat langer dan wil ik achtertent en luifel erbij, en de voorste stok horizontaal met alles mooi afgespannen. Ga je alles nog lekker inrichten dan ben je zo een uurtje verder.
Is het wat killer dan wil ik het wagenschort er aan hebben (5 minuten) of een deel voorwand in de luifel (weer 5 minuten), etc.

En dan heb ik nog de eis dat het meeste op zijn plek kan blijven liggen in de wagenbak maar er zijn ook veel mensen die de binnentent nog gaan inrichten met extra opbergschorten of kastjes en dergelijke. Dat kost dan weer extra tijd. Het is net wat je er zelf van maakt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:37:
Ik had nog wel een vraag over de scheerlijnen, ik heb ze voorzien van een clipje zodat je ze los kan halen van de luifel/doek. Echter zie ik ook varianten waarbij de scheerlijnen andersom gemonteerd zijn. Op de foto van @MrAcid zie je het ook terug, dan zit het lusje bij de haring...

Zit daar een specifieke reden achter?
Die van @MrAcid zitten juist precies andersom dan ik van Aart Kok gewend ben. Je ziet er bij hem één die wel zo zit. Wellicht wijkt de varioluifel daarin af. Ik merk dat ze met het lusje aan de kant van het doek zitten wanneer er een metalen ring voor de haring aan zit. Heb je dat niet dan heb je het lusje beneden nodig om om de haring te leggen. Lusje aan de bovenkant is wel gewoon makkelijker stellen omdat de lijn vrij kan bewegen, zeker wanneer je haringen helemaal vlak de grond in slaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ik kreeg er een hele bak haringen en scheerlijnen bij dus heb deze keer ‘gewoon maar wat gepakt’. Haringen zijn nu uitgezocht, de scheerlijnen nog niet. Bij de scheerlijnen wilde ik niet het metalen rondje (weet niet of je dat bedoelt met clipje @vhal?) niet op het doek hebben, dus die heb ik steeds aan de kant van de haring gebruikt. Daardoor zaten sommige lijnen wel ‘verkeerd om’ (dubbele lijn boven, enkele lijn beneden bij de haring) maar dat heb ik even zo gelaten. :)

Qua opzetten bij ons nog een extra complicatie trouwens dat we niet het ‘laden lossen’ systeem hebben én een loungebank: dan heb je hele onhandige kastjes aan de rechter en linkerkant van de bak (waar je dus niet bij kunt als je dichtgeklapt bent) en een relatief laag middelste ‘gangpad’ waar we dan nog wel nog dingen in kunnen schuiven (mits we de koelkast er nog af hebben). Dat maak dat je aardig planmatig moet inpakken, want je kunt niet eerst gewoon dichtklappen en daarna alles erin gaan mikken. Bij een volgend model zou ik altijd voor dat laden-lossen systeem gaan en de loungebank lekker laten voor wat ‘ie is (tenzij dat ontwerp slimmer/beter is qua bagageruimte).

Edit: even opgezocht, dat is ook met een loungebank bij nieuwere modellen dus veel beter. https://aartkok.nl/vouwwa.../laden-lossen-systeem-xl/ Wat mij betreft wel echt iets om op te letten voor mensen die tweedehands gaan kijken!

[ Voor 9% gewijzigd door MrAcid op 13-05-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Het metalen rondje of D-ring zit bij mij beneden bij de haring, er gaat dan een dubbele lijn naar de spanner en vervolgens 1 lijn richting de ring op het doek.
Op zich zal er weinig verschil in zitten maar ik werd op de camping getriggerd door een De Waard tent die het andersom had zitten en waarbij de spanners min of meer rechtop komen te staan. Misschien dat ik de boel nog ff ombouw, het oogde ook praktischer met het spannen.

Het laden en lossysteem is wel handig, het enige vervelende is dat het afdekzeil van onze Kavango losgemaakt moet worden. Heb je bovenop nog een tafel liggen en andere los spul, dan heb je kans dat deze van de bak af mietert. Ook het elastiek weer op alle punten vastzetten is soms wel een uitdaging.

De loungebank is een aardige feature maar je verliest wel een stuk van de bergruimte als je het bed inklapt tot bank.

Je zou ook dit soort stoeltjes kunnen overwegen om iets van een rugleuning te hebben in bed (al is het wel weer extra meuk :P)

https://www.hema.nl/vrije...l-145x47x50-41800578.html

[ Voor 53% gewijzigd door vhal op 13-05-2024 21:10 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
vhal schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:55:
Het metalen rondje of D-ring zit bij mij beneden bij de haring, er gaat dan een dubbele lijn naar de spanner en vervolgens 1 lijn richting de ring op het doek.
Op zich zal er weinig verschil in zitten maar ik werd op de camping getriggerd door een De Waard tent die het andersom had zitten en waarbij de spanners min of meer rechtop komen te staan. Misschien dat ik de boel nog ff ombouw, het oogde ook praktischer met het spannen.

Het laden en lossysteem is wel handig, het enige vervelende is dat het afdekzeil van onze Kavango losgemaakt moet worden. Heb je bovenop nog een tafel liggen en andere los spul, dan heb je kans dat deze van de bak af mietert. Ook het elastiek weer op alle punten vastzetten is soms wel een uitdaging.

De loungebank is een aardige feature maar je verliest wel een stuk van de bergruimte als je het bed inklapt tot bank.

Je zou ook dit soort stoeltjes kunnen overwegen om iets van een rugleuning te hebben in bed (al is het wel weer extra meuk :P)

https://www.hema.nl/vrije...l-145x47x50-41800578.html
Nu je het zegt: aan het tentdoek, waar de scheerlijnen vastzitten, zitten ze ook andersom.
Goeie context bij het laden-lossen systeem, al denk ik dat je zóveel liters hebt dat je wellicht ook niks meer bovenop hoeft…? Daar heb ik nu wel aardig wat liggen (4 stoelen, 2 tafeltjes, kastje, kuipzeil, gronddoeken) maar dat zou makkelijk in die “1500L” moeten passen.

Die dingen uit je link hebben we al, maar thuisgelaten - je moet ergens stoppen… :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Onze 4 stoelen (Crespo AP/213-ADCS-86) passen precies bovenop in de uitsparing waar de bagagebuidel ook in valt. De tafel past er ook mooi op. Het is eerder ook uit praktisch oogpunt, ik wil zo min mogelijk "graven" in die 1500liter-bak of "spullen gestapeld op andere spullen" hebben. De tafel en stoelen zijn daarnaast beetje de eerste levensbehoefte voor de kinderen :+ De oudste helpt redelijk mee met opbouwen maar de jongste parkeer ik liever aan tafel achter een doos met kleurpotloden en een kleurboek.

Overigens klinkt zo'n bak leuker dan dat het is, qua kilo's ben je redelijk gelimiteerd omdat onze wagen van zichzelf al redelijk zwaar is. Het opgegeven leeggewicht is zviw zonder alle accessoires, fietsen, etc. Het loont wel de moeite om een volle vouwwagen op een weegbrug te zetten zodat je het gewicht exact weet ipv een ruwe schatting.

[ Voor 15% gewijzigd door vhal op 13-05-2024 22:09 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wij hebben de tafel en stoelen tegenwoordig ook bovenop (onder het afdekzeil, maar op de wagen), zodat ze zowel bij vertrek als aankomst het langst (kunnen) worden gebruikt.

Omdat we de keuken ook bereikbaar hebben, zou ik al kunnen zitten met een drankje voordat de wagen ook maar is uitgeklapt. In casu is het overigens juist de rest van het gezin die alvast lekker gaat zitten en eten/drinken, zodat papa even rustig de wagen kan opzetten.

Dat zijn van die praktische dingen die ik niet kon doen bij onze vorige wagen, de Country. Daar moesten vanwege de indeling de stoelen en tafels als een van de eerste dingen in de bak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:39:
Ik kreeg er een hele bak haringen en scheerlijnen bij dus heb deze keer ‘gewoon maar wat gepakt’. Haringen zijn nu uitgezocht, de scheerlijnen nog niet. Bij de scheerlijnen wilde ik niet het metalen rondje (weet niet of je dat bedoelt met clipje @vhal?) niet op het doek hebben, dus die heb ik steeds aan de kant van de haring gebruikt. Daardoor zaten sommige lijnen wel ‘verkeerd om’ (dubbele lijn boven, enkele lijn beneden bij de haring) maar dat heb ik even zo gelaten. :)
Da's juist goed om. :P
Qua opzetten bij ons nog een extra complicatie trouwens dat we niet het ‘laden lossen’ systeem hebben én een loungebank: dan heb je hele onhandige kastjes aan de rechter en linkerkant van de bak (waar je dus niet bij kunt als je dichtgeklapt bent) en een relatief laag middelste ‘gangpad’ waar we dan nog wel nog dingen in kunnen schuiven (mits we de koelkast er nog af hebben). Dat maak dat je aardig planmatig moet inpakken, want je kunt niet eerst gewoon dichtklappen en daarna alles erin gaan mikken. Bij een volgend model zou ik altijd voor dat laden-lossen systeem gaan en de loungebank lekker laten voor wat ‘ie is (tenzij dat ontwerp slimmer/beter is qua bagageruimte).

Edit: even opgezocht, dat is ook met een loungebank bij nieuwere modellen dus veel beter. https://aartkok.nl/vouwwa.../laden-lossen-systeem-xl/ Wat mij betreft wel echt iets om op te letten voor mensen die tweedehands gaan kijken!
Absoluut, dat laden en lossen is goud. En een paar stoelen onder het dekzeil is ook geen probleem, die blijven wel liggen.

Ik heb zes van die 60 bij 40 kratten met klapdeksel in de bak staan waarvan ik er twee even uit haal ook te vullen met kleding en de rest blijft altijd in de bak. Ideaal, gaat bijna niets door je handen bij vertrek of tussentijds verkassen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:04:
Overigens klinkt zo'n bak leuker dan dat het is, qua kilo's ben je redelijk gelimiteerd omdat onze wagen van zichzelf al redelijk zwaar is. Het opgegeven leeggewicht is zviw zonder alle accessoires, fietsen, etc. Het loont wel de moeite om een volle vouwwagen op een weegbrug te zetten zodat je het gewicht exact weet ipv een ruwe schatting.
En wat ga je met die kennis doen dan? Tenzij je een overdaad aan zware spullen hebt die je prima thuis kunt laten zal je toch wel mee nemen wat je mee wilt nemen.

Het zou best kunnen dat ik er overheen zit, geen idee. Maar het zal geen honderden kilo's zijn en de stabiliteit is meer dan in orde tijdens het rijden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
[b]Gonadan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:24:
Ik heb zes van die 60 bij 40 kratten met klapdeksel in de bak staan waarvan ik er twee even uit haal ook te vullen met kleding en de rest blijft altijd in de bak. Ideaal, gaat bijna niets door je handen bij vertrek of tussentijds verkassen.
Wat voor kratten met klapdeksel bedoel je? Zoiets zoek ik ook nog voor de Odyssee 2.3.

Dit? Ziet er wel praktisch uit. https://www.begra.nl/begr...00x400x320-mm-lxbxh-zwart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZZMO5tzXS6gwFwz3vF-YRlEKyg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jVgMVBHfp7PC14tOxOwWHui6.webp?f=user_large

Ik geloof dat ik 32cm hoogte heb maar dat zou nog even gecheckt moeten worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
vhal schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:04:
Onze 4 stoelen (Crespo AP/213-ADCS-86) passen precies bovenop in de uitsparing waar de bagagebuidel ook in valt. De tafel past er ook mooi op. Het is eerder ook uit praktisch oogpunt, ik wil zo min mogelijk "graven" in die 1500liter-bak of "spullen gestapeld op andere spullen" hebben. De tafel en stoelen zijn daarnaast beetje de eerste levensbehoefte voor de kinderen :+ De oudste helpt redelijk mee met opbouwen maar de jongste parkeer ik liever aan tafel achter een doos met kleurpotloden en een kleurboek.

Je hebt 290kg laadgewicht. Leeggewicht wagen is 460kg.
De luifel weegt misschien 20kg incl stokken. 4 stoelen 25kg, gevulde campingaz 907 kilo of 7 meen ik. Inritsbaar grondzeil heb ik nog niet opgetild maar, 10kg? Voorschermen tent: 15kg.
Tafel, kilo of 5-10.
Verder haringen, hamers, boormachine en wat ander klusspul. Potten, pannen, borden.
Gevulde koelbox/koelkast. Slaapzakken. Portapotti + vloeistof als je kleine kinderen hebt. Spelletjes etc.

Volgens mij blijft er genoeg over hoor? Alleen als je ook nog een fietsendrager toevoegt, ja dan kan er zomaar 50kg bij komen als je elektrische meeneemt.
Ik kan me niet voorstellen dat ik boven de 750kg uitkom eigenlijk, en de bak is eigenlijk wel vol.

Kleding heb ik in de auto + nu nog kinderwagen +bak. Dat is eigenlijk ook het enige dat we echt aan moeten raken, mochten we eens weg willen.

Gebruik op het moment 3 klapkratten in de bak. Porta potti neemt ook veel ruimte in daar. Stoelen en tafel passen prima overal tussen

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 14-05-2024 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Hou er rekening mee dat er ook marge op het opgegeven leeggewicht zit. Dit mag maximaal 10% zijn, dus mogelijk weegt je vouwwagen al ruim 500kg leeg. Dan ga je rap richting de 750kg. Haal onderweg nog 2 doosjes wijn en je gaat er sowieso overheen. Of dat erg is laat ik even in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:31:
[...]

En wat ga je met die kennis doen dan? Tenzij je een overdaad aan zware spullen hebt die je prima thuis kunt laten zal je toch wel mee nemen wat je mee wilt nemen.

Het zou best kunnen dat ik er overheen zit, geen idee. Maar het zal geen honderden kilo's zijn en de stabiliteit is meer dan in orde tijdens het rijden.
Knowledge is power en een aantoonbaar bewijs dat de airfryer echt niet mee kan :P :+

Maar zonder gekheid, ik wil gewoon weten waarmee ik rij. Die kilo's zullen voor mij geen probleem zijn maar het zou sommige kampeerders sieren om hun caravan/vouwwagen gewoon één keer te wegen op een weegbrug zodat je een goed uitgangspunt hebt ipv met een natte vinger in de wind staan en vervolgens met "het ken best" gevoel richting het zuiden afzakken. Is het niet voor jezelf, dan is het wel voor je medeweggebruikers.

Ik zag @GAIAjohan de Portapotti noemen, wij hebben er ook 1. Qua pakmaat is het maar een lomp ding maar de unit past in de doos wel in de bak. Aan de andere kant is het wel een zegen want niet iedere plek is dichtbij het sanitairgebouw en niks is zo vervelend om er snachts uit te moeten. Overdag mik ik hem in de bagagebuidel zodat ie niet zo in het zicht staat en we gebruiken hem alleen voor nummer 1 :P

[ Voor 17% gewijzigd door vhal op 14-05-2024 08:25 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
vhal schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:10:
[...]

Knowledge is power en een aantoonbaar bewijs dat de airfryer echt niet mee kan :P :+
_O-
Maar zonder gekheid, ik wil gewoon weten waarmee ik rij. Die kilo's zullen voor mij geen probleem zijn maar het zou sommige kampeerders sieren om hun caravan/vouwwagen gewoon één keer te wegen op een weegbrug zodat je een goed uitgangspunt hebt ipv met een natte vinger in de wind staan en vervolgens met "het ken best" gevoel richting het zuiden afzakken. Is het niet voor jezelf, dan is het wel voor je medeweggebruikers.
Op zich wel mee eens. Zal het ook eens doen, maar dat meer ter info dan dat ik spul ga thuislaten. Ben al aardig van het minimale. Onze wagenbak is lang niet vol momenteel.

Al vind ik een vouwwagen wat anders is dan een caravan. Mijn auto weegt bijna 2 ton leeg, met vier personen en wat spullen gaat dat richting de 2400kg. Een kilo meer aan de haak maakt op zich voor de stabiliteit (in mijn geval) niet uit. Bij een caravan ligt dat wat anders, daar is overbelading wel echt een probleem imo.

Als het een optie was, zou ik heel graag een 1000kg as en eigen kentekenplaat hebben. Ze hebben dat wel bij Holtkamper maar het zijn een soort specials, af en toe is er eens één verkrijgbaar... Heb ernaar gevraagd en het was niet mogelijk, ook niet op bestelling.
Ik zag @GAIAjohan de Portapotti noemen, wij hebben er ook 1. Qua pakmaat is het maar een lomp ding maar de unit past in de doos wel in de bak. Aan de andere kant is het wel een zegen want niet iedere plek is dichtbij het sanitairgebouw en niks is zo vervelend om er snachts uit te moeten. Overdag mik ik hem in de bagagebuidel zodat ie niet zo in het zicht staat en we gebruiken hem alleen voor nummer 1 :P
Ik vecht al een ruim jaar tegen zo'n chemisch toilet. Wij en onze kinderen hoeven er in de nacht slechts sporadisch uit, maar mijn vriendin wil tóch zo'n ding. Maar er is straks maar één die hem mag schoonmaken... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:01:
[...]

Wat voor kratten met klapdeksel bedoel je? Zoiets zoek ik ook nog voor de Odyssee 2.3.

Dit? Ziet er wel praktisch uit. https://www.begra.nl/begr...00x400x320-mm-lxbxh-zwart
[Afbeelding]

Ik geloof dat ik 32cm hoogte heb maar dat zou nog even gecheckt moeten worden…
Dit idee, past perfect. Ik heb ze nu een kwartslag gedraaid staan want dat werkt handiger en past net zo goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIHo8xV-edgikhL0PHLZfucprpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqtGKoz0aSpyGKh6zEZNUpjy.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Nice. Ik zie wel dat ze bij de action niet meer te krijgen zijn en elders 35 euro per krat kosten… ze worden vaak verkocht als professionele kratten voor in de logistiek. Dat is voor ons doeleind misschien wat overdreven. Nog even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja ik heb ze wel een keer in een aanbieding gehaald, het kan lonen om even rond te zoeken. Maar het is een immens gemak en stevige kratten zijn dan wel wat geld waard.
Ik haal er twee uit de wagenbak en die vullen we binnen met kleding en dergelijke, de rest blijft gewoon staan. Bij vertrek even die twee kratten erin en klaar ben je.

Ik heb nog een zevende die wordt door mijn dochter gevuld met speelgoed, alles wat daarin past mag mee en zet ik in de kofferbak. Op de camping in één beweging in haar achtertentje en klaar. Heb je ook geen discussie over wat wel en niet mee mag, als het in het krat past vind ik het best.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
gysman11 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:31:
Deze week een Malawi 2.0 gekocht. Heel blij mee, maar MAN wat vind ik die wielen lelijk 8)7

Daar moet dus wat anders op. Standaard 13 inch stalen velgen, dus we gaan maar eens beginnen met wieldoppen. Soort van tweaken ook toch? Mocht dat niet het gewenste resultaat bieden, dan komen er andere velgen op. Het oog wil ook wat.

Hebben anderen dit eventueel ook al gedaan? Foto's, anyone?
Goed, het zijn geen velgen, maar niet ontevreden over mini-tweak. Oh ja, en malawi letters ook verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJJ0aGhu_yg1lrQ_95YtmdTx_SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJVpMbI78yPgDqorKuyp3Wrb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vanochtend 1 van de to-do puntjes aangepakt.

De snijplank was een optie á 125 euro. Best wel een dure plank en ik las ook dingen over krom trekken en ander ongemak. Dus ik heb maar een Ikea Lamplig snijplank verzaagd a 15 euro :+ Misschien niet zo strak passend als het origineel maar het voldoet prima zo. Overigens heb ik eerder een andere plank met hoek profielen gemaakt van dezelfde snijplank die je tussen de 2 kastjes in kan plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGjF4aC5WKkG4zZbpWC-af2xqUM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F8G6kiwLNbHhQejNvCZjai9U.jpg?f=user_large

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
gysman11 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:13:
[...]

Goed, het zijn geen velgen, maar niet ontevreden over mini-tweak. Oh ja, en malawi letters ook verwijderd.

[Afbeelding]
Netjes! Ik vind die kliko voorop alleen wel lelijker dan de stalen velgen. 😂👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

[Afbeelding]
Wel beter.
Gooit Cabanon er trouwens cargo banden onder? (Zie dat het merk Kenda is, en weet dat die Kargo banden hebben, met dus extra grote load index.

Ik blijf Hifly HF201’s een bijzondere keuze vinden vanuit Aart Kok/Combicamp.. Voor een paar euro minder (€5/band) heb je gewoon Kumho, Nexen en voor 15€/band meer heb je Hankook.

En op die van mij ook nog eens een oudere dot-code uit 2021(4221), op mijn my2024 Flexi..

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 14-05-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:36:
[...]

Netjes! Ik vind die kliko voorop alleen wel lelijker dan de stalen velgen. 😂👍🏼
Eens. Onderdeel van het "avantgarde pakket". Tja. Het is wel een HELE grote bak, dat maakt een hoop goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Als ik overigens op looks van de wagen had gekozen, was het een holtkamper geworden. Die had echter 2 problemen: 1: geen voortent met kuip, 2: net iets boven budget...

[ Voor 39% gewijzigd door gysman11 op 14-05-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
Volgens mij hebben bijna alle Holtkampers een voortent met kuip tegenwoordig????
En je klapt die met kuip en al in.

Reden nummer 2 kan ik begrijpen.

[ Voor 34% gewijzigd door tafmaf op 14-05-2024 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:50
tafmaf schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:23:
Volgens mij hebben bijna alle Holtkampers een voortent met kuip tegenwoordig????
En je klapt die met kuip en al in.

Reden nummer 2 kan ik begrijpen.
Dat is de zijtent voor het bed toch? Alhoewel zullen ze dat vast voortent noemen. Maar ik denk dat hij onder de luifel bedoeld als je die dicht maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Tsja op zich zijn alle vouwwagens relatief onderin de markt ongeveer even duur.

Van goedkoop naar duur krijg je gewoon zoiets:
Keizer
Buite lewe (schijnt echt troep te zijn)
Jamet
Trigano Camptrail/Galleon
Combicamp Flexi/Trigano Odyssee/Cabanon Malawi
Raclet Panama en Sequoia/Cabanon Monaco, Chamonix etc/Aart Kok
Trigano Itinea/Combicamp Valley/Smitveld/Kees kampeert
Combicamp Country

Holtkamper :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
Klopt naast het bed is de voortent.

Vind ik ;)
Maar mijn meening is natuurlijk niet voor iedereen een waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
GAIAjohan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:50:
Tsja op zich zijn alle vouwwagens relatief onderin de markt ongeveer even duur.

Van goedkoop naar duur krijg je gewoon zoiets:
Keizer
Buite lewe (schijnt echt troep te zijn)
Jamet
Trigano Camptrail/Galleon
Combicamp Flexi/Trigano Odyssee/Cabanon Malawi
Raclet Panama en Sequoia/Cabanon Monaco, Chamonix etc/Aart Kok
Trigano Itinea/Combicamp Valley/Smitveld/Kees kampeert
Combicamp Country

Holtkamper :+
Je mist nog wel wat merken zoals Campwerk, Alpenkreuzer, Opus enz. :). En de CC Valley en Country zijn dezelfde kwaliteit enkel zonder en met keuken en iets groter laadruim. Keizer is geen troep, maar gewoon een heel lichte en compacte wagen. Aart Kok heeft meerdere modellen die allemaal boven de Flexi zitten op zijn minst.

Persoonlijk was ik niet echt onder de indruk in de showroom van Holtkamper. Enkele leuke innovaties, maar de kwaliteit was niet bijzonder.

[ Voor 7% gewijzigd door Retrospect op 14-05-2024 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
Nou vind de Bamboe keukens toch echt wel er boven uit springen.
En dacht altijd dat windforce een leuke gadged tot ik hem zelf heb.
Word al een daggie ouder en het is een erg fijne optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Retrospect schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:55:
[...]

Je mist nog wel wat merken zoals Campwerk, Alpenkreuzer, Opus enz. :). En de CC Valley en Country zijn dezelfde kwaliteit enkel zonder en met keuken en iets groter laadruim. Keizer is geen troep, maar gewoon een heel lichte en compacte wagen. Aart Kok heeft meerdere modellen die allemaal boven de Flexi zitten op zijn minst.

Persoonlijk was ik niet echt onder de indruk in de showroom van Holtkamper. Enkele leuke innovaties, maar de kwaliteit was niet bijzonder.
Campwerk zit gewoon rond de 10-16k Alpenkreuzer zo rond een Flexi.
Denk dat eigenlijk alles wel tussen 8-18k valt behalve Holtkamper :+ en keizer en buite lewe.

Heb ook niet gezegd dat Keizer troep was, maar Buite lewe ;).

Verder staat Aart Kok al een niveautje hoger dan de Flexi, al vond ik de Kavango niet echt de meerprijs waard

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 14-05-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
GAIAjohan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:02:
[...]

Campwerk zit gewoon rond de 10-16k Alpenkreuzer zo rond een Flexi.
Denk dat eigenlijk alles wel tussen 8-18k valt behalve Holtkamper :+ en keizer en buite lewe.

Heb ook niet gezegd dat Keizer troep was, maar Buite lewe ;).

Verder staat Aart Kok al een niveautje hoger dan de Flexi, al vond ik de Kavango niet echt de meerprijs waard
Ik zie idd dat het lijstje over prijs gaat en niet kwaliteit.
Opus heb je vanaf zo'n 32k.
De Flexi, Kavango en Kariba heb ik uitgebreid bekeken in de showroom, mee herpaar met de verkoper maar uiteindelijk de knoop niet doorgehakt. De Flexi is duidelijk de mindere van de drie. Qua uitstraling, maar dat is zeer persoonlijk, maar meetbaar qua tentdoek. Maar de Kariba en Kavango zijn wel de onderste twee modellen van Aart Kok, de rest is duidelijk hoger gepositioneerd.

De keuken van Holtkamper, die grote moderne, is idd heel mooi. Maar eerlijk gezegd vond ik die van de Aart Kok Livingstone River Lodge mooier. Een meerprijs van 5k voor een keuken vind ik ook wel wat gortig eigenlijk alhoewel mijn eigen keuken ook al 2,6k meerprijs koste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heb een Aart Kok Livingstone River Lodge Game Drive met alle accessoires die ik wilde. Die begint kaal bij 16K.
Heb erg lang marktplaats afgestruind om te vinden wat ik zocht zonder nieuw te hoeven kopen. Vind 20k+ toch wel wat gortig voor een tent op wielen. :D

En de keuken is inderdaad één van de factoren waar we verliefd op werden.

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 14-05-2024 21:50 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Retrospect schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:55:
[...]
Daag me niet uit :+

Je mag dat natuurlijk vinden, maar ik ben zelf van mening dat ie kwalitatief boven nagenoeg alle vouwwagens uitsteekt. Maar dat is mijn mening. Ik heb alleen wat lichte twijfel over het doek, maar de tijd zal dat leren. Voordeel is dat ik gewoon het dak kan vervangen als dat echt nodig is, op lange termijn.

Wat ik in ieder geval kan zeggen; ik heb de Combi-camp Country verkocht. En nu ik twee weekenden met de Aero weg ben geweest, word ik steeds enthousiaster. Bij de Country nam mijn enthousiasme gaandeweg juist af… Had ook te maken met gezinsuitbreiding, maar kwalitatief vond ik hem ook ondermaats (ten opzichte van de prijs). Heb er gelukkig maar heel weinig op verloren. :)

Komend weekend gaan we weer weg met de Aero, dan vind ik het wel eventjes genoeg geweest voor deze maand.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Heel veel vakantieplezier met je Aero. 🙂

En we verschillen gewoon van mening en dat is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@JanHenk heeft net een nieuwe, laat hem nog even genieten op die roze wolk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik heb niet echt naar het doek gekeken eerlijk gezegd. Qua uitstraling vonden wij juist de Flexi mooier, vind de Kavango zo donker, en de zijkanten van de Flexi geven juist lekker veel doorstroom van de wind, waar dat bij de Kavango dicht is.

In ons geval hebben we dan het relatief nieuwe hennepdoek, wat misschien nog een verschil maakt. Juist de lichte kleuren maken het imo, net als bij een Holtkamper.

Een CCC/Itinea leek mij vooral ontzettend onhandig qua inpakken. Dat hele ding moet open om erbij te kunnen, en dat gaat gewoon niet op mijn oprit passen.
De CCC qua buitenkant bak de mooiste, maar verder werd ik er niet heel wild van. Ook voor de kinderen, ja er zijn gastencabines, maar ze slapen wel meteen op de grond.

Malawi stond naast de Flexi op de shortlist, maar leek ons vooral minder eenvoudig/bewerkelijker. Wel veel keuze qua gastencabine aan achterzijde bv.
Odyssee 2.3 GL stond voor ons eerst ook op de shortlist, maar vonden we gewoon minder mooi en bv de keuken voelde minder.

Ook nog bij een Jametic Eco en gewone Jametic wezen kijken bij De Wit (vanwege de prijs), maar alleen al de wagenbak +keuken stond me niet aan, en hier vond ik het doek wel direct heel dun ogen.
De keuken gaf me het gevoel dat er sinds de jaren 80 (waar de Jamet Arizona van m’n ouders uit kwam) niks meer vernieuwd was. Zelfs de schaarscharnieren van het deksel van het kooktoestel gaf me meteen een rilling (ooit n vinger ertussen gehad toen).

[ Voor 18% gewijzigd door GAIAjohan op 14-05-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Is dat die ecohemp doek? Dat zit meer in de technisch katoen hoek dan hennep als ik eerlijk ben. Benieuwd hoe het je bevalt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Ik heb bij Aart Kok specifiek gekeken naar de veelgenoemde verschillen tussen de Flexi en de Kavango. Voor mij waren de verschillen nihil. Allebei prachtige wagens met mooie materialen.

Wij hebben uiteindelijk juist voor de Trigano Odyssee GL 2.2 gekozen. Het dak is fors hoger dan bij AK/CC, ik kan met mijn 1.90 niet fatsoenlijk onder de luifel of rechtop in de deur opening staan bij die twee. Hierdoor heeft voor mij de Trigano ook een veel ruimtelijker gevoel. Ook leek het me onhandig om de koelbox in de keuken te hebben omdat dat kastruimte wegneemt. Wel is wat mij betreft de Trigano het minst mooi, maar vanaf de 2.0 is het al flink verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Gonadan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:35:
Is dat die ecohemp doek? Dat zit meer in de technisch katoen hoek dan hennep als ik eerlijk ben. Benieuwd hoe het je bevalt.
Ja, dat is het spul. We gaan zien hoe het houdt.
Kevinns schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:48:
Ik heb bij Aart Kok specifiek gekeken naar de veelgenoemde verschillen tussen de Flexi en de Kavango. Voor mij waren de verschillen nihil. Allebei prachtige wagens met mooie materialen.

Wij hebben uiteindelijk juist voor de Trigano Odyssee GL 2.2 gekozen. Het dak is fors hoger dan bij AK/CC, ik kan met mijn 1.90 niet fatsoenlijk onder de luifel of rechtop in de deur opening staan bij die twee. Hierdoor heeft voor mij de Trigano ook een veel ruimtelijker gevoel. Ook leek het me onhandig om de koelbox in de keuken te hebben omdat dat kastruimte wegneemt. Wel is wat mij betreft de Trigano het minst mooi, maar vanaf de 2.0 is het al flink verbeterd.
Klopt, de Odyssee is een flink stuk hoger en volgens mij ook gewoon groter. De voorwand kan mooi zowel aan de tent als de luifel.

Bij een Flexi/Kavango heeft de boogluifel andere voorwanden. Plus die zal je apart moeten kopen. Bij kiezen voor varioluifel heb je geen extra grote leefruimte mogelijk.
Kan me ook voorstellen dat als je lang bent een Kavango/Flexi het écht niet is. Ook niet qua slaapruimte overigens.
Ben zelf maar 1m70, maar de bedden zijn gewoon niet lang. Misschien dat dan een Cabanon Malawi met XL bed juist ineens interessant wordt.
Wat betreft de koelbox staat die alleen tijdens de rit in de keuken. Die verplaatsen we bij aankomst direct naar een andere plek.
Of we de keuken laten zitten of verplaatsen hangt een beetje van het doel af. Doorreis? Lekker laten zitten, veel te zwaar om eraf te halen :+

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 15-05-2024 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:10:

In de context van dingen als een airfryer kan ik je stelling wel begrijpen en mij daar ook in vinden. Er zijn te veel mensen die met een hele bult onder het dekzeil of een zwabberende caravan naar het zuiden jakkeren en denken dat het allemaal wel in orde is. Als ik zo'n coureur tegen kom houd ik ook graag wat afstand.

Zelf ben ik echter al behoorlijk kritisch op wat ik mee neem en heb in feite gewoon nog zat ruimte over. Mijn wagen is af fabriek inclusief luifel zo'n 500 kg. Dan accessoires die ik niet omheen kan/wil zoals achtertentje, voorwanden, schokbrekers en koelkast en ik schat de basis op zo'n 550. Dan rest 200 kg laadvermogen voor drie personen.

Van de zaken die niet essentieel zijn brengen de fietsen verreweg het meeste gewicht mee, die gaan voornamelijk binnen Nederland mee maar met een rondreis door Frankrijk bijvoorbeeld al niet. Verder heb je het dan over de reserve gastank (904) met Safari Chef die ik gebruik voor grillen en pizza of broodjes, de voorwanden van de luifel voor slecht weer, tarp met stokken (gebruik ik meestal voor een tijdelijke waslijn), jeu de boulessetje, extra schoenen, extra haringen en wat voorraad boodschappen.
Dat zijn echter zaken die ik er toch wel graag bij heb ook al is het niet essentieel en daarop gaan bezuinigen gaat mij niet heel grote verschillen in gewicht opleveren. Dus dat geloof ik verder wel, ga dan geen betaalde weegbrug opzoeken puur om te kijken wat het weegt. Al zou ik dat wel interessant vinden, ik kan er niet heel veel mee.

Een manier van kamperen dat je zoveel mee neemt dat dit een probleem wordt past nog steeds niet zo goed in mijn wereldbeeld. Toegegeven, je ziet het steeds meer, maar voor veel mensen met een vouwwagen neigt het toch nog wel naar wat minder luxe en dus minder optionele zooi.
Sinds ik wat beter oplet wat ik vlak voor bedtijd drink hoef ik er 's nachts niet meer uit. En als ik dan mensen met een chemisch toilet over de camping zie zeulen om dat weer te verversen dan ga ik het zo lang mogelijk vol proberen te houden niet aan zo'n ding te moeten.
Dat is nóg weer een lomp ding wat ruimte in neemt en gewicht kost. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Ik vind er ‘s nachts uitgaan eigenlijk niet zo’n probleem. Soms inspireert de sterrenhemel en het landschap in het donker dusdanig dat ik maar de camera erbij pak en ga fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Met kleine kinderen vind ik een toilet een twijfelgeval. Als die er 's nachts uitmoeten dan wordt het wel vervelend. Zonder kinderen zou ik sowieso naar de WC lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
GAIAjohan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:28:
Een CCC/Itinea leek mij vooral ontzettend onhandig qua inpakken. Dat hele ding moet open om erbij te kunnen, en dat gaat gewoon niet op mijn oprit passen.
De CCC qua buitenkant bak de mooiste, maar verder werd ik er niet heel wild van. Ook voor de kinderen, ja er zijn gastencabines, maar ze slapen wel meteen op de grond.
Je klapt hem zo open om bij de bagagebak te komen. Dat is echt weinig werk, net zoveel of misschien nog minder dan we nu hebben met de Aero met pack-and-go.

Het nadeel daarvan, is de breedte die je nodig hebt. Bij ons stond de wagen uitgeklapt prima op de oprit en onder de carport. Kon dus ook in de regen gewoon inpakken. Heb je beide niet, dan zou ik hem niet nemen.

Verder is de deksel vooral onhandig bij aankomst of vertrek. Je kunt niet bij je stoelen en tafel voordat je de Country op de juiste plek hebt gezet en open hebt geklapt. Dat duurde, inclusief op hoogte stellen (want vaste deksel en oneffen plaatsen..) wel eventjes. Ondertussen heb ik wel kleine kinderen die je liefst even een plek geeft.

Gastencabine is relatief klein. Hij kán mee worden ingeklapt, maar dat komt heel precies (want veel ruimte is er niet) en is eigenlijk niet wenselijk ook vanwege smerig vast kuipzeil etc.

Al met al kan ik hem vooral aanraden als tweepersoonswagen. Of, misschien met het twin bed (overdwars verlengd) wel voor drie of vier personen. Maar die plekken zijn dan wel (te?) krap en je hebt dan wel heel weinig binnenruimte. Teveel concessies wat mij betreft.

Twee bedden op hoogte vind ik overigens niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:32:
Met kleine kinderen vind ik een toilet een twijfelgeval. Als die er 's nachts uitmoeten dan wordt het wel vervelend. Zonder kinderen zou ik sowieso naar de WC lopen.
Wat is er dan vervelend als die eruit moeten? Initieel zit je gewoon met een potje en als ze zindelijk zijn zal je er zelf uit moeten om mee te gaan tot ze oud genoeg zijn, maar de kans dat ze er 's nachts uit moeten is zeer klein als je ze vlak voor bedtijd niet vol giet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:03:
[...]

Wat is er dan vervelend als die eruit moeten? Initieel zit je gewoon met een potje en als ze zindelijk zijn zal je er zelf uit moeten om mee te gaan tot ze oud genoeg zijn, maar de kans dat ze er 's nachts uit moeten is zeer klein als je ze vlak voor bedtijd niet vol giet. ;)
Omdat ik zelf geen trek heb om een 8 jarige 's-nachts alleen over de camping te laten lopen. Nou zal het in NL wel meevallen met 'vage figuren' op de camping (al tref ik die ook aan...) maar in het buitenland heb ik dat liever niet. Afgelopen vakantie zag ik al iemand lekker met harde muziek jonko's draaien op de doorreiscamping en dat was gewoon een camping van Landal.

De zeer kleine kans kan voor iemand anders een reële kans zijn. Met andere woorden; je eigen situatie hoeft niet voor iedereen te gelden om uiteenlopende reden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Wij gaan met 3 kinderen waarvan 1 overdag zindelijk en 2 bijna overdag zindelijk. Dan wordt een potje minder praktisch. Een emmer zou ook kunnen maar die valt wat mij betreft iets te snel om met 3 kinderen <5 jaar... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wanneer het niet veilig voelt om een kind zelfstandig te laten gaan dan ga ik mee natuurlijk, dat spreekt voor zich. Afgelopen week stonden we op een brave boerencamping op twintig meter van het toiletgebouw, daar had mijn dochter zelf al besloten 's ochtends niet ons te vragen maar gewoon naar het toilet te gaan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Mijn 6 jarige moest afgelopen voorjaarsvakantie slechts 1 keer naar de wc 's nachts. We hadden privé sanitair naast de wagen maar toch maar even meegelopen en zelf ook een plasje gedaan.

Niet volgieten 's avonds en wanneer jezelf naar bed gaan (moet wel 2 uur tussen zitten) even uit bed halen om te laten plassen. Werkte prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevinns
Ik had ‘m al in het kampeer-topic geplaatst, maar in dit specifieke vouwwagen-topic is ‘ie ook niet misplaatst. Afgelopen weekend voor het eerst weggeweest met de voor ons nieuwe Trigano GL 2.2. We hebben genoten en de wagen was heerlijk ruim met de buien die we hebben meegemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTWiIW3PMautoAm_XCggnz-Mxzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAXV6t7SLuinFhotYKg17JBT.jpg?f=fotoalbum_large

To-do:
- oefenen met klappen
- waterleiding, afvoerslang en gasslang vastzetten tegen keukenwand. Nu liggen die slangen in een wirwar door de keuken waardoor er bijna niks meer bij past.
- vaste afvoer doorvoer maken: nu ligt de afvoerslang los in de keuken, niet zo’n fris idee. Met een schroefverbinding onder in de keuken kan de slang apart worden opgeborgen.
- kraan-elektra wat netter afwerken. Nu met kroonsteentje gedaan. Niet waterbestendig en ook visueel niet prachtig… tips?
- bestekbakje maken voor keukenlade. Tips?
- (twijfel) gasdoorvoer met snelkoppeling. Ik vind het op- en afschroeven van de campingaz drukregelaar zo’n gedoe omdat je de fles moet draaien.
- (twijfel) extra regenflap laten maken over de rits van de luifel. Als het hard regent komt het water naar binnen via de rits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voor een bestekbakje, kijk ook bij een Blokker of Dille & Kamille o.i.d. Ik heb bij de Blokker een bamboe bestekbakje gevonden voor weinig die op de millimeter perfect in mijn lade paste.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kevinns schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:31:
- (twijfel) gasdoorvoer met snelkoppeling. Ik vind het op- en afschroeven van de campingaz drukregelaar zo’n gedoe omdat je de fles moet draaien.
Ik zet de Campingaz fles op de grond en draai dan de gasdrukregelaar (met slang eraan) erop. Dat is makkelijker dan de fles draaien. Vervolgens heb ik inderdaad een snelkoppeling aan de buitenkant van de keuken. Dat werkt goed en snel.

Nu heb ik momenteel geen andere apparaten waar ik de fles gebruik, maar mocht je nog een skottel hebben kun je daar ook mooi een snelkoppeling op maken. Dat maakt omzetten ook handig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wij zijn inmiddels alweer een paar dagen terug van een lang weekend (Pinksteren).

Maandag hebben we zo lang mogelijk gewacht met inklappen in verband met vocht op het doek. Ik heb constant de buienradar in de gaten gehouden want het was wel erg instabiel weer. Toen zag ik ineens een bui ontwikkelen vlakbij om 12:05, dus gauw alles ingepakt. Om 12:45 was de wagen aangekoppeld en klaar om te gaan :)

In tegenstelling tot vrienden van ons met caravan en camper... Die de hele ochtend wat in de weer waren in hun hut (ik zou niet weten waarmee) en zelfs op zondagavond hun luifeltje al indraaiden... :+

In ieder geval zijn we er nu wel over uit dat we een tussenovernachting in de zomervakantie gewoon op de camping met de vouwwagen doen. De overnachtingscamping daarom zojuist ook geboekt (vrouw plant graag alles zodat ze haar er mentaal op kan voorbereiden... ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
JanHenk schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:54:
[...]

Ik zet de Campingaz fles op de grond en draai dan de gasdrukregelaar (met slang eraan) erop. Dat is makkelijker dan de fles draaien. Vervolgens heb ik inderdaad een snelkoppeling aan de buitenkant van de keuken. Dat werkt goed en snel.

Nu heb ik momenteel geen andere apparaten waar ik de fles gebruik, maar mocht je nog een skottel hebben kun je daar ook mooi een snelkoppeling op maken. Dat maakt omzetten ook handig. :)
Ik had ook de aansluiting van de Holtkamper keuken als voorbeeld genomen ;) . Dat ziet er wel praktisch uit. Een 907 fles is gewoon vrij lomp en zwaar om rond te moeten draaien.

Wij nemen een 907 mee en 904 als reserve, dus op zich hebben we geen snelkoppeling nodig. Wel fijn als je niet allemaal verschillende slangen hebt.

Er zitten standaard al een aantal gaten in de Odyssee keuken, maar deze zijn behoorlijk groot. Te groot om een gasleiding in te schroeven. Ik moet me nog even mentaal voorbereiden om de boor in de nieuwe keuken te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
JanHenk schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:02:
Wij zijn inmiddels alweer een paar dagen terug van een lang weekend (Pinksteren).

Maandag hebben we zo lang mogelijk gewacht met inklappen in verband met vocht op het doek. Ik heb constant de buienradar in de gaten gehouden want het was wel erg instabiel weer. Toen zag ik ineens een bui ontwikkelen vlakbij om 12:05, dus gauw alles ingepakt. Om 12:45 was de wagen aangekoppeld en klaar om te gaan :)

In tegenstelling tot vrienden van ons met caravan en camper... Die de hele ochtend wat in de weer waren in hun hut (ik zou niet weten waarmee) en zelfs op zondagavond hun luifeltje al indraaiden... :+

In ieder geval zijn we er nu wel over uit dat we een tussenovernachting in de zomervakantie gewoon op de camping met de vouwwagen doen. De overnachtingscamping daarom zojuist ook geboekt (vrouw plant graag alles zodat ze haar er mentaal op kan voorbereiden... ;)).
Wij hebben ook met grote spoed ingeklapt toen het doek eindelijk droog was. Zeker niet iedereen is droog weggekomen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:54:

Mijn aansluiting zit juist in de keuken maar misschien is een snelkoppeling niet eens een gek idee inderdaad. Ik zou het dan midden in mijn slang moeten maken of zo.
Nu hang ik gewoon de fles aan de drukregelaar die ik in één hand vast houd en draai dan gewoon de fles hangend rond met mijn vingers onder de bodem, gaat ook best vlot.

Ik heb nog wel een Safari Chef mee maar die heeft een eigen fles. Na aansluiten zet ik de fles van de keuken namelijk helemaal achterin het kastje, heb geen zin om die er dan steeds uit te moeten halen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Oh ja dat is natuurlijk ook een idee, een snelkoppeling in de bestaande slang! Dan hoeft er niet geboord te worden en is de installatie veel eenvoudiger. Een gat voor de slang is er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:52:
[...]

Mijn aansluiting zit juist in de keuken maar misschien is een snelkoppeling niet eens een gek idee inderdaad. Ik zou het dan midden in mijn slang moeten maken of zo.
Nu hang ik gewoon de fles aan de drukregelaar die ik in één hand vast houd en draai dan gewoon de fles hangend rond met mijn vingers onder de bodem, gaat ook best vlot.

Ik heb nog wel een Safari Chef mee maar die heeft een eigen fles. Na aansluiten zet ik de fles van de keuken namelijk helemaal achterin het kastje, heb geen zin om die er dan steeds uit te moeten halen. :P
Onze 907 bevestig ik ook op dezelfde manier. Snelkoppelingen zijn misschien een optie maar de 907 staat toch altijd in het keukenkastje dus ik win er niet zoveel gemak mee...

Ik had overigens na Pinksteren de 907 fles gewogen en er zat nog zo'n 1 kilo gas in, ik twijfel een beetje of het genoeg is voor 3 weken Oostenrijk. Afgelopen periode maak ik toch regelmatig gebruik van de keuken voor uiteenlopende zaken. Nu we ook een Omnia hebben gekregen zal het alleen maar toenemen (al ben ik nog niet helemaal overtuigd van dit ding...). Aan de andere kant, die fles hebben we inmiddels ook al weer 5 jaar...
JanHenk schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:02:

Maar zat je om 12:04 dan nog met een volledige kampeerinventaris aan de koffie/thee/etc of was de rest al eerder opgeruimd? :P Want 40 minuten vind ik wel heel ambitieus (of je hebt simpelweg weinig meuk bij je :+)

[ Voor 20% gewijzigd door vhal op 23-05-2024 19:42 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Zo, alweer twee tripjes erop zitten dit jaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gnjb9Jt86Td19jhT__fSBoBSRnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWJqzj8i7nXBSPBoYV3Wv6vw.jpg?f=fotoalbum_large

Komend weekend nog een nachtje in Friesland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StAKX1B7vK1GTnO8uAw3VxOTFWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deYbLr1iz8iqGhgOCn9Ft8Uj.jpg?f=fotoalbum_large

Culinaire aanwinst dit jaar is een Omnia oven. Tot nu to nachos, kaneelbroodjes, bananenbrood en stokbrood (rondbrood?) mee gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
vhal schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:35:
[...]

Maar zat je om 12:04 dan nog met een volledige kampeerinventaris aan de koffie/thee/etc of was de rest al eerder opgeruimd? :P Want 40 minuten vind ik wel heel ambitieus (of je hebt simpelweg weinig meuk bij je :+)
Ja eigenlijk wel, de afwas stond er nog.. Heb ik thuis in vaatwasser gedaan overigens, maar ter illustratie…

We hebben voor een weekend ook niet veel bij ons hoor. Vriendin was binnen aan het opruimen en paar tassen inpakken, ik buitenom aan het voorbereiden. Tent dicht. Pack ‘n go later nog even open gedaan om wat laatste meuk in de kar te gooien (toen begon het al te spetteren, maar dan is de tent in ieder geval dicht) en klaar waren we. Ging echt behoorlijk rap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@eamelink Ik meen me te herinneren, dat je een Outwell tent had. Welkom hier 8)

Dat is een Trigano Odyssee toch? Van rond 2016?

Ik heb een Petromax Camping Oven met dit zelfde concept. Maar om eerlijk te zijn moet ik hem nog steeds in gebruik nemen. Dit geeft wel wat inspiratie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Bijna goed, ik had een grote Kampa tent! Sinds eind vorig jaar deze, inderdaad, Odyssee GL uit 2017 :)

Deze heeft wat minpunten ten opzichte van het huidige model - twee deuren in de voortent in plaats van één grote, deur niet te verplaatsen naar de luifel, minder laadvermogen, maar ook pluspunten - kwalitatief betere (wel minder fraaie) keuken, die open kan als hij op de wagen hangt, en een mooiere, meer open luifel zonder rand.

Ben er erg blij mee. Footprint is wat kleiner dan de Kampa, dus nu kunnen we eventueel ook op wat kleinere plekjes terecht. Grootste pluspunt voor ons is dat we alle kampeerspullen erin kunnen laten liggen. Grootste minpunt zijn de absurde slikranden.

Ben nog bezig de keukeninrichting naar m'n wens te maken. Zoek nog een nieuwe pannenset. Maar omdat de keuken forse pitten heeft, geen behoefte aan smalle pannetjes. En ik wil de kraan in ere herstellen - de vorige eigenaren gebruikten hem niet en hebben hem eruit gehaald; maar dan wel op een transformator en niet op batterijen, en wellicht een vaste stroomaansluiting maken in de keuken. Plus nog een extra plankje of laatje erbij.

[ Voor 20% gewijzigd door eamelink op 23-05-2024 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
eamelink schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:48:
Bijna goed, ik had een grote Kampa tent! Sinds eind vorig jaar deze, inderdaad, Odyssee GL uit 2017 :)

Deze heeft wat minpunten ten opzichte van het huidige model - twee deuren in de voortent in plaats van één grote, deur niet te verplaatsen naar de luifel, minder laadvermogen, maar ook pluspunten - kwalitatief betere (wel minder fraaie) keuken, die open kan als hij op de wagen hangt, en een mooiere, meer open luifel zonder rand.

Ben er erg blij mee. Footprint is wat kleiner dan de Kampa, dus nu kunnen we eventueel ook op wat kleinere plekjes terecht. Grootste pluspunt voor ons is dat we alle kampeerspullen erin kunnen laten liggen. Grootste minpunt zijn de absurde slikranden.

Ben nog bezig de keukeninrichting naar m'n wens te maken. Zoek nog een nieuwe pannenset. Maar omdat de keuken forse pitten heeft, geen behoefte aan smalle pannetjes. En ik wil de kraan in ere herstellen - de vorige eigenaren gebruikten hem niet en hebben hem eruit gehaald; maar dan wel op een transformator en niet op batterijen, en wellicht een vaste stroomaansluiting maken in de keuken. Plus nog een extra plankje of laatje erbij.
Een herkenbare afweging. Bij ons is hij de andere kant op gevallen met een Odyssee 2.2. Bij ons waren de winnende argumenten: meer laadruimte, 0,5m diepere luifel, donkere slaapcabines, looks (persoonlijk). Maar de keuken :N , geen verbetering. Van die grote enkele deur ben ik er nog niet over uit of het beter of slechter is. In theorie leuk, maar hoe vaak wil je nou je hele tent open zetten? En je hebt nog steeds de middelste stok (die Trigano sneaky weglaat op de marketing plaatjes).

Wat betreft de kraan, check je oude elektronica eens. Ik heb een voeding van een oude externe harde schijf opgeofferd. 12V 1,5A, perfect voor een dompelpompje. En echt de moeite waard. Ik ben er heel blij mee!

Verder hebben we af-fabriek stroompunten in de wagenbak, dus de nespresso+melkopschuimer komen daar op de rand te staan. Scheelt weer schaars aanrecht. En dan hoeven we ook geen stroom in de keuken. Alleen een lange kabel voor de 12V voeding van de kraan naar een stekkerdoos. Verlichting doen we met een IKEA Navlinge knijplampje. Maar de nieuwe keuken is ook belabberd ingedeeld en daardoor lastig te elektrificeren, dat speelt ook mee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:01
Afgelopen weken zijn wij, partner en ik, wezen informeren naar vouwwagens. Mede dankzij dit topic hadden we al een aardige voorselectie kunnen maken van vouwwagenmodellen die we graag live wilden zien. Dank daarvoor. Nieuwkoop of tweedehands via MP was allebei een optie.
Eisen die we hebben (gezin met 2 jonge kinderen): 2 goede 2-persoons bedden op hoogte, snel op te zetten tentdeel met weinig stokkenwerk, ruime opbergmogelijkheden die ook onderweg makkelijk te bereiken is en een mogelijkheid om een luifel aan te ritsen.

Afgelopen zaterdag zijn we wezen kijken bij 3 verschillende locaties waar vouwwagens verkocht worden. Aangezien we in het Noorden van het land wonen, hebben we de focus gelegd op Zwolle en omgeving.

Allereerst zijn we naar Bravo in Ommen geweest. Bravo had op facebook een aankondiging gemaakt dat er op 25 mei een live demonstratie werd gehouden met in- en uitpakken van de Trigano Odyssee. Dat wilde ik graag meemaken.
Bravo verkoopt o.a. Trigano, Raclet, Camp-let, 3Dog en Keizer. In de showroom heb ik samen met de eigenaar een Odyssee op mogen zetten en in mogen vouwen; dat was echt enorm snel gebeurd.
Het tentdeel (dus slaapcabines + leefruimte) was in nog geen 3 minuten uitgeklapt. Uiteraard komt er dan nog wat haringwerk en scheerlijnen bij kijken (en was de vouwwagen al waterpas gezet), maar ik was positief verrast. Het invouwen ging net zo makkelijk.
Ook over de laadcapaciteit van de Trigano was ik positief verrast; wat een enorme bak zit daar in en wat is die makkelijk te bereiken. Een lattenbodem op gasveren zorgt ervoor dat je ook tijdens je verblijf makkelijk bij spullen in de bak komt.
Tot slot waren we gecharmeerd van het ondertentje (die was behoorlijk ruim en voelde niet claustrofobisch) en de mogelijkheid om de voorkant van de tent ook in de luifel te kunnen ritsen voor extra leefruimte.
Het keukentje (meerprijs van € 600) vond ik tegenvallen. Kwalitatief lijkt die behoorlijk stevig (en met 40kg zwaar), maar ik verwacht het kraantje niet nodig te hebben en vind het tegenvallen dat er slechts een 2-pits gasstel in verwerkt zit. De laatjes en kastjes voelden wel stevig aan.
Aangezien we er toch waren, gelijk geïnformeerd naar de andere modellen van Trigano. Die waren echter een stuk(je) smaller, hadden geen 2 2-persoons bedden op hoogte of hadden niet de snelle opzet methode. Dus die vielen al snel af.
Ook heb ik nog gevraagd naar de Raclet en de Jamet, die immers uit dezelfde fabriek komen. De Raclet viel ivm onze wensenlijst af, en de verkoper gaf aan geen Jamet te verkopen omdat hij de kwaliteit minder vindt dan die van Trigano en Raclet. Jamet is echter vrijwel net zo duur volgens de verkoper. Dit ter info.
Tot slot hebben zijn we nog langs de occasios gelopen. Daar stond o.a. nog een Aart Kok Kavango, die op onze checklijst stond. Ook een heel mooie wagen, maar het gebrek aan zicht vanuit de tent (door de weinige ramen en de gekke uitstekende hoeken voor de tent) zorgt ervoor dat ik daar geen goed gevoel bij kreeg. Met kleine kinderen wil ik graag een beter zicht vanuit de tent en de luifel.

Met de Trigano in het achterhoofd zijn we doorgereden naar De Jong in Hattem die Cabanon heeft staan. Daar waren we echter heel snel uitgekeken. In de showroom stonden welgeteld 2 vouwwagens opgezet. De Cabanon Europa Camper Sunrider en de Cabanon Malawi 2.0 Deluxe. Voor de rest stonden er enorm veel campers en caravans. Maar daar kwamen we niet voor.
Beide vouwwagens zagen er erg fraai uit en kwamen in de buurt van wat we wilden. Echter het kleine bagagecompartiment, dat na opzetten een looppad wordt, en de houten plank die het 2e 2-persoons bed vormt, zorgden ervoor dat deze afvielen.

Tot slot zijn we doorgereden naar Schinkel Kamperen in Zwolle. Die heeft vouwwagens van Campooz en Alpenkreuzer staat.
Bij Campooz blijft de kleine leefruimte me tegenstaan, verder is het echt een hele mooie wagen. De Alpenkreuzer viel af omdat deze niet het snelle opzetsysteem van de Trigano heeft (voor zowel de slaapcabines als de leefruimte).
Beide verder prachtige wagens en tenten.
Ook werden de kinderen inmiddels behoorlijk moe en hadden we eigenlijk onze zinnen al op de Trigano gezet.

Uiteindelijk hebben we nagedacht over de zoektocht en hebben we op internet nog gezocht naar informatie over oudere modellen Odyssee, om eventueel tweedehands aan te schaffen.
Het nadeel van tweedehands blijft dan toch dat een aantal opties op de Odyssee pas de laatste jaren zijn toegevoegd en dat die nu juist de doorslag gaven om voor de Odyssee te kiezen. Een ouder model kopen is dus goed zijn voor de portemonnee, maar is ook compromissen sluiten.

Hierna zijn we dus naar Bravo teruggereden en hebben we voor een nieuwe Trigano Odyssee 2.3 gekozen. Blijkbaar zijn het 2023 en 2024 model identiek aan elkaar, maar op het 2023 kregen we een goede deal. Zo hebben we de Luifel, het ondertentje en het inritsbare kuipzijl er met flinke korting bij gekregen.
Het gastenverblijf (a € 850) was me te gortig en ook de keuken (a € 600) heeft het niet gered. Er komt ook geen disselbak op (zit al enorm veel ruimte in de wagen zelf, in mijn kofferbak en in de dakkoffer) en geen fietsendrager (we fietsen amper op vakantie, doen veel te voet of per auto). Wel hebben we het disselslot en de 100 keuring erbij genomen.
Over 3 weken kunnen we hem ophalen. Het knullige is alleen dat we deze zomervakantie al een soort van cabine hebben geboekt die niet meer te annuleren is (iig niet voor een fatsoenlijke prijs). Het duurt dus nog even voor we echt met de vouwwagen gaan kamperen, maar dat mag de pret niet drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@m181087 Gefeliciteerd, klinkt als overwogen keuzes. Ga je veel plezier van hebben.

Als je in Noord Nederland woont kun je naar de volgende zaken:
- Vouwwagencentrum Noordburgum (Campooz, Jamet, Camp-let)
- Aark Kok Roden (Aart Kok en Combi-camp)
- De Jong Hattem (Cabanon en Campooz)
- Bravo Ommen (Trigano, Camp-let, Raclet, 3DOG, Keizer).
- Schinkel Kamperen Zwollen (Alpenkreuzer, Campooz)
- Holtkamper Emmen (op afspraak)

Je kunt in plaats van De Jong Hattem ook naar Vouwwagencentrum Siddeburen (Cabanon) en in plaats van Schinkel naar Caravan centrum Peelo-Assen (Alpenkreuzer).

Dan heb je nagenoeg alle merken wel bekeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wij hebben overigens bewust gekozen voor één bed en dus niet het markiesmodel met twee bedden zoals ik hier vaak zie bij gezinnen met (jonge) kinderen. Onze kinderen hebben om te beginnen een gruwelijke hekel aan van die bedtentjes (van Deryan, jullie vast bekend). De jongste dreumes slaapt (dit jaar nog) in een campingbed dat we meenemen in de wagen en de oudste (kleuter) inmiddels op een slaapmat die we gewoon zo meenemen op ons bed.

En de behoeftes veranderen ook; straks willen ze misschien wel naast elkaar slapen, of misschien de een in een eigen tent, de ander dan weer niet, etc. Ik kan ook niet uitsluiten dat er nog een derde komt... :+

Wij hebben in ieder geval juist waarde gehecht aan wat flexibiliteit qua slaapplaatsen. De enkele klapper heeft dus gewonnen.

Maar, ieder gezin is anders natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Mooie weloverwogen keuze. Dank voor het delen.

Wij hebben onze vouwwagen ook bij Bravo gekocht en zijn zeer tevreden over de zaak en de vouwwagen. Ook een garantiegeval werd probleemloos en snel opgepakt.

Heel veel plezier ermee komende vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Retrospect schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Mooie weloverwogen keuze. Dank voor het delen.

Wij hebben onze vouwwagen ook bij Bravo gekocht en zijn zeer tevreden over de zaak en de vouwwagen. Ook een garantiegeval werd probleemloos en snel opgepakt.

Heel veel plezier ermee komende vakantie.
Dank, ook fijn om te lezen dat Bravo jullie goed bevalt als zaak. De sfeer in de winkel was afgelopen weekend in ieder geval erg gemoedelijk. Ook waren er (mede dankzij de demodag vermoed ik) genoeg personeelsleden aanwezig om te assisteren. In Hattem zijn we niet eens aangesproken door personeel, in Zwolle wel maar hadden we de knoop zelf al doorgehakt dus was niet meer nodig.
Overigens zag ik dat, naast ons, er diezelfde dag nog minimaal 2 gezinnen een Odyssee gekocht hebben. Schijnt dus een populair model te zijn daar in Ommen.
JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:29:
@m181087 Gefeliciteerd, klinkt als overwogen keuzes. Ga je veel plezier van hebben.

- De Jong Hattem (Cabanon en Campooz)
Caravan centrum Peelo-Assen (Alpenkreuzer).
Dank voor de aanvulling, is goede informatie voor op dit forum. De grootste zaken lijken immers toch in het Zuiden van het land te zitten.
Ik heb bij De Jong in Hattem dus alleen maar Cabanon gezien, stond geen Campooz opgesteld voor zover ik weet.
Assen wilden we inderdaad ook nog kijken als er niet voldoende stond opgesteld in Zwolle. Maar in Zwolle stonden vrijwel alle Campooz als Alpenkreuzers al opgesteld, dus bleek niet nodig.

Als de kinderen uiteindelijk in een 'eigen tent' willen slapen, zaten we nog te denken aan de gastencabine van de Odyssee. Daarmee maak je het een 6-persoons vouwwagen en eigenlijk is dat een soort van apart tentje, die je aan de leefruimte ritst. Dan slaapt het kind toch een soort van apart in een tentje maar wel dichtbij ons als ouders. En anders kopen we tzt een apart tentje bij; dat lukt vast wel voor minder dan € 845 ;)

[ Voor 38% gewijzigd door m181087 op 27-05-2024 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@m181087 weloverwogen keuze, gaan jullie wel van genieten denk ik. Zou toch kijken of je die cabine nog aan iemand anders kwijt kan, vouwwagen is veel leuker. :P
JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:30:
Wij hebben overigens bewust gekozen voor één bed en dus niet het markiesmodel met twee bedden zoals ik hier vaak zie bij gezinnen met (jonge) kinderen. Onze kinderen hebben om te beginnen een gruwelijke hekel aan van die bedtentjes (van Deryan, jullie vast bekend). De jongste dreumes slaapt (dit jaar nog) in een campingbed dat we meenemen in de wagen en de oudste (kleuter) inmiddels op een slaapmat die we gewoon zo meenemen op ons bed.

En de behoeftes veranderen ook; straks willen ze misschien wel naast elkaar slapen, of misschien de een in een eigen tent, de ander dan weer niet, etc. Ik kan ook niet uitsluiten dat er nog een derde komt... :+

Wij hebben in ieder geval juist waarde gehecht aan wat flexibiliteit qua slaapplaatsen. De enkele klapper heeft dus gewonnen.

Maar, ieder gezin is anders natuurlijk. :)
Dat was ook onze overweging, maar wij hebben dan ook maar één dochter. De achtertent zit nu wel aan de vouwwagen vast maar geeft haar toch het gevoel van een eigen tent/kamer. Zeker nu ze erachter is dat ze een eigen deur kan maken naar buiten.
Het is mijn doel om zo lang mogelijk geen los tentje mee te hoeven nemen. En als ze ooit niet mee mee wil op vakantie of ze om andere redenen niet mee gaat hebben wij gewoon een heel fijne tweepersoons vouwwagen (ja ik doe lang met dingen. :P)

Echter kan ik mij ook goed voorstellen dat bijvoorbeeld met twee (of meer) wat jongere kinderen een markiesmodel juist wel weer heel erg aantrekkelijk is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

De indeling blijft altijd wel een persoonlijke overweging. Wij hadden zelf geen zin in gedoe met aparte tentjes, matjes en slaapzakken en slapen dus met z’n vieren naast elkaar in de Kavango. De komende jaren zie ik onze kinderen toch niet richting een aparte tent verhuizen en mocht het zo ver zijn tegen die tijd, dan zien we dan wel weer wat handig is. De bagagebuidel/slaapplek onder het 2e bed wordt nu gebruikt voor onze kledingtassen die dan lekker uit het zicht staan.
m181087 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:56:
Daar stond o.a. nog een Aart Kok Kavango, die op onze checklijst stond. Ook een heel mooie wagen, maar het gebrek aan zicht vanuit de tent (door de weinige ramen en de gekke uitstekende hoeken voor de tent) zorgt ervoor dat ik daar geen goed gevoel bij kreeg. Met kleine kinderen wil ik graag een beter zicht vanuit de tent en de luifel.
Ik snap deze wel, het is misschien wel beetje een nadeel van de Kavango als je echt veel ramen wil. Dan is de CC Flexi een beter alternatief. Persoonlijk vond ik het geen nadeel, vind het wel fijn om een dichte ruimte te hebben – voor bijvoorbeeld omkleden - zonder eerst diverse panelen dicht te moeten doen. De hoeken voor de tent vallen in de praktijk mee, je kijkt er zo overheen. Waar ik mij wel aan stoor is het voorscherm die je zijwaarts moet oprollen en vastzetten. Een ‘deur’ was misschien handiger geweest. Ook hoor ik dat sommige mensen extra riempjes hebben laten maken bij ESVO zodat je het scherm naar boven kan oprollen.

Sowieso zijn er wel dingetjes die een beetje vreemd/apart zijn aan de Kavango. Als je de slaapcabines gebruikt, dan zijn de raampjes van de tent achterop min of meer nutteloos gezien je er niet doorheen kan kijken omdat het stof van de slaapcabine ervoor zit. De opbergzakjes zitten (wat mij betreft) eigenlijk ook aan de verkeerde kant.
Verder zijn al die losse touwtjes met clips aan de varioluifel beetje een doorn in mijn oog. Ook hangt de trekhaakconnector er ook maar een beetje zielig bij (waar is die houder waar je hem in kan klikken?) en zit er een groot gapend gat nabij de keuken als je het kuipzeil aanritst. Het extra ‘tochtschortje’ wat via de peeshouders onder de wagen geplaatst moet worden is ook al zo’n irritant ding. Je komt er niet zo fijn bij en de connector van de laadklep moet ook los. Het afdekzeil mag ook wel iets ruimer trouwens, heel veel speling heb je niet en sommige ‘oogjes’ aan de wagen zitten ronduit klote gepositioneerd (onder de bak aan de disselzijde bijvoorbeeld). En dan heb ik het niet eens over het knetterharde matras :P

Voor de rest ben ik wel tevreden hoor :+

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@m181087 leuk om te lezen. Die Trigano Odyssee is zo te zien in de basis een beetje hetzelfde als de Jamet Jametic die wij hebben. Vind het keukentje wel een meerwaarde hebben, omdat je er ook al je keukenspullen in opslaat. En die van ons heeft wel 3 pitten. Vind het vooral ideaal dat je hem overal neer kunt zetten (voorkeur voor buiten) en dan lekker buiten koken op normale werkhoogte. Na het neerzetten is ie ook direct klaar voor gebruik (geen aparte keukenmeubels in elkaar zetten en vullen). Kraantje gebruiken wij overigens niet. En het is wel een zwaar ding inderdaad. Van het hele opzetten is het keukentje verplaatsen eigenlijk het enige wat we met z'n tweeen doen ;)

En wij hebben ook zo'n gastencabine aan de voortent. Omdat we 3 kinderen hebben en we voor alle 3 een eigen plekje wilden (slaapt voor iedereen het rustigst ;)) kan dat op deze manier. De oudste is 7 en verwacht nog niet dat die binnenkort al in een eigen tentje gaat. Die slaapt dus royaal op het tweede bed. Zoon van 5 slaapt prima in het ondertentje (voor een volwassene wel wat claustrofobisch) en de jongste van bijna 3 hebben we in zo'n Nomad slaaptentje in de gastencabine. Als 1 of 2 van de kinderen in een eigen tentje gaan dan is de gastencabine denk ik niet meer nodig, al is het opzetten ervan wel vrij snel gedaan.

En qua disselbak. Ik vond dat wel een vereiste om de koelkast/gasfles in te kunnen doen (een 40 liter koelkast past niet in de laadruimte van de vouwwagen) en natuurlijk de eerste benodigdheden als je aankomt (plankjes, slinger voor de pootjes, haringen, gereedschap, stroomkabel e.d.). En dat kan er allemaal mooi in blijven zitten (muv de gasfles), zodat de vouwwagen altijd startklaar is en je niet eerst van alles in de auto moet laden.

Maar snap wel de afweging om eea. niet te doen. Je sleept dan ook minder mee. Soms vraag ik me wel af in hoeverre kamperen met de vouwwagen nog 'echt kamperen' is met alle luxe die je bij je hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Het blijft wat mij betreft echt kamperen. Zeker als ik het vergelijk met de caravans en campers die ik soms zie.

Die van mijn ouders is voorzien van tv met schotel, airco, vloerverwarming, hoog model koelkast waarvan de deur aan 2 kanten geopend kan worden, boiler, toilet en weet ik het wat allemaal nog meer. Zelf het water wordt met tuinslang aangesloten op de caravan.

Maar ik vind het slapen onder tentdoek gewoon echt een hele fijne vakantiebeleving.

[ Voor 10% gewijzigd door Retrospect op 27-05-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-07 17:39
[...]

[Afbeelding]
Hoe heb je die letters verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Palomar schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:43:
Maar snap wel de afweging om eea. niet te doen. Je sleept dan ook minder mee. Soms vraag ik me wel af in hoeverre kamperen met de vouwwagen nog 'echt kamperen' is met alle luxe die je bij je hebt ;)
Heb jij zoveel luxe mee dan? Voor mij persoonlijk is alleen het bed extra luxe ten opzichte van het kamperen met de tent de tent wat we voorheen deden.
Daarbuiten zitten de enige voordelen op het vlak van minder spullen door je handen laten gaan omdat het in de kar kan blijven en het opzetgemak. Qua luxe zou ik het verder gelijk noemen om eerlijk te zijn. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:20:
[...]

Heb jij zoveel luxe mee dan? Voor mij persoonlijk is alleen het bed extra luxe ten opzichte van het kamperen met de tent de tent wat we voorheen deden.
Daarbuiten zitten de enige voordelen op het vlak van minder spullen door je handen laten gaan omdat het in de kar kan blijven en het opzetgemak. Qua luxe zou ik het verder gelijk noemen om eerlijk te zijn. :)
Koelkast, volwaardige stoelen, tafel, bed met lattenbodem etc. vind ik toch best wel luxe voor kamperen ;) Vergeleken met bijv. in de bush bush met alleen een tentje, dun oprolmatje, op de grond zitten, op de grond koken met een gasbrandertje is een vouwwagen toch behoorlijk luxe ;)
Maar ja, dan heb je idd ook nog wat iemand hierboven noemt caravans met airco, vloerverwarming, inductiekookplaat, mover e.d. Zie ze idd ook wel eens staan. Dan ben je wel weer primitief met je vouwwagentje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja oké, maar ik deed allang geen kruiptentje meer. Ik ging met een tunneltent en dan ging er ook gewoon een koelbox, tafel en volwaardige stoelen mee. Dakkoffer erop en gaan. Dus voor mij is een tent vergeleken met een vouwwagen voornamelijk het bed als verschil. :P

En je hebt ook mensen die in een tent airfryer, feestverlichting, boxspring en allemaal elektronica hebben. Het kampeermiddel hoeft niet zoveel te zeggen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Gonadan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:29:
En je hebt ook mensen die in een tent airfryer, feestverlichting, boxspring en allemaal elektronica hebben. Het kampeermiddel hoeft niet zoveel te zeggen. :D
Asking for a friend, maar overbelast je met een airfryer niet de stroom aansluiting op de camping? Lijkt me geen klein verbruiker..

En een algemene vraag nu we een vouwwagen krijgen.
Ik las dat we rekening moeten houden met:
- Vouwwagen verzekering. Schijnt niet heel duur te zijn.
- Vouwwagen pech service als we ver weg moeten en de auto stopt ermee.
- Onderhoud. Behalve de gasveren en een tent zit er in onze vouwwagen niet veel meer dan een normale aanhangwagen. Hoeveel onderhoud hebben jullie aan de vouwwagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Af en toe een onderstelbeurt. En dat kan variëren van vrij goedkoop tot onprettig duur. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
m181087 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:04:
[...]

Asking for a friend, maar overbelast je met een airfryer niet de stroom aansluiting op de camping? Lijkt me geen klein verbruiker..
Hehehe... Ik zag inderdaad laatst ook iemand die het had en ging toen ook even kijken of het misschien handig is. Maar ging me toch iets te ver om een airfryer mee te nemen :D Het kan wel als je 10A stroom hebt. Meeste campings hebben dat wel.
En een algemene vraag nu we een vouwwagen krijgen.
Ik las dat we rekening moeten houden met:
- Vouwwagen verzekering. Schijnt niet heel duur te zijn.
- Vouwwagen pech service als we ver weg moeten en de auto stopt ermee.
- Onderhoud. Behalve de gasveren en een tent zit er in onze vouwwagen niet veel meer dan een normale aanhangwagen. Hoeveel onderhoud hebben jullie aan de vouwwagen?
Je kunt elk jaar een Bovag check laten doen. Gewoon voor je eigen gemoedsrust dat alles even gecheckt/afgesteld/gesmeerd is. Bij een nieuwe vouwwagen zou ik dat de eerste jaren eigenlijk niet direct doen denk ik. Wij hebben een oudere waarvan ik na aankoop toch wel even wilde laten checken of die nog veilig was. Bij die van ons bleek een gasveer van de oplooprem versleten en is dus vervangen.

Pechhulp in het buitenland moet ik mij ook nog in gaan verdiepen. Heb wel een leaseauto waar allerlei pechhulp bij in zit, maar als alleen de vouwwagen het begeeft onderweg dan zal ik dat wel niet bij hun kunnen melden ;)
Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste