Tsja, hieruit blijkt maar weer 'ns dat het voor het ChatGPT model enorm lastig is om natuurgetrouwe afbeeldingen te maken.
Bijvoorbeeld; is het nou een onderslag- of bovenslag watermolen? ChatGPT slaat er maar een slag naar.
En: de resolutie is heel laag, het palet is beperkt, alles is blokkerig, het licht is onnatuurlijk, geen (kleur of soort) variatie in lage begroeiing en bomen, veel herhaling van delen van de oever, geen drijvende waterplanten op het oppervlak en de weerspiegeling van de gebouwen is maar ten dele gelukt vanwege de rimpels op het wateroppervlak.
Allemaal kenmerken van een (beperkt) model wat wel een kunstje kan, maar minder geschikt om (bijvoorbeeld) een afbeelding als foto(behang) aan de muur te hangen. Misschien leuk voor op de smartphone, maar zodra je naar een groot scherm gaat wordt het toch wat minder overtuigend.
Misschien dat een beter geschreven, uitgebreidere prompt een beter resultaat zal geven maar dat kan ik zelf niet testen omdat ik ChatGPT niet gebruik, ik draai alles lokaal, da's gratis en ik ben niet beperkt in het aantal afbeeldingen wat ik mag/kan genereren. Bovendien; in hoeverre worden de afbeeldingen in ChatGPT door derden nog meer gebruikt? Dat is iets wat ik nog niet terug heb kunnen vinden, lijkt me wel belangrijk. Stel dat ik een week aan een ingewikkelde prompt heb zitten werken, ik laat er een mooi plaatje van maken en vervolgens gaat iemand anders met dat plaatje aan de haal, verandert het een klein beetje en claimt vervolgens dat het zijn eigen creatie is.
Dat is net zoiets als een Mondriaan jatten, door AI het wit in creme laten veranderen, de zwarte lijnen in goud en dan beweren: Er zaten fouten in, zo is het pas mooi.....
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former