Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 00:46
PalingDrone schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:39:
[...]

Je kan proberen met de app "GPS Status & Toolbox" of je dan wel een fix krijgt.
Dan weet je iig of de GPS (onafhankelijk van Maps of andere navigatieapps) werkt.
Met die app kan je ook AGPS data downloaden waardoor je volgende GPS fix sneller is.
Benieuwd naar de resultaten, vanaf daar gaan we dan weer verder spitten om de boel werkend te krijgen.
Probeer vervolgens die GPS Status app open te houden en dan nadat je daar een fix hebt Maps te openen.
Goed idee:

Na 3min nog geen fix:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe7H03vIJu1wG7QwXDLSX3LrjTw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h1TiX7L0ZbFbIiPf31HZ2Jkq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
A-GPS data binnentrekken via die app en nog paar minuutjes geduld, hij ziet iig satellieten genoeg.
Blijkbaar is de A-GPS data nog helemaal leeg.
Ik had ooit GPS gelazer op een versie van LineageOS met MicroG op mijn Xiaomi Mi5, duurde soms wel 10min rijdend voor er iets verscheen, tijdelijke oplossing was rebooten en die toolbox app openhouden maar bleef een loterij, een LineageOS update verhielp het uiteindelijk.

[ Voor 69% gewijzigd door PalingDrone op 04-12-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DydsIpw30jk31Xh9Aozb9ztlASc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7D5SVZGXX5qwDJhyZdqnREEg.jpg?f=fotoalbum_medium

Android 13.

Inclusief beveilingsupdate 5 december _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 08-12-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Netjes!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
Merk echt weinig verschil.... ik weet nog :D dat ik van Android 2.2 Froyo naar Android 2.3 Gingerbread ging, dat was 10x meer dan dit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Is er een optie gekomen om met de Smart Key te scrollen? Ipv slechts Page Up/Page Down? Dat was mijn grootste wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:41
Weinig verschil ? Nou er zijn best wel dingetjes anders geworden. Morgen maar eens een lijstje maken.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Jazco2nd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:01:
Is er een optie gekomen om met de Smart Key te scrollen? Ipv slechts Page Up/Page Down? Dat was mijn grootste wens.
Nope. Zou wel leuk zijn inderdaad, momenteel is het potentieel van die smart key nog redelijk onbenut.

Er is op het oog weinig anders met de update maar er zijn zeker wat cosmetische tweaks en quality of life veranderingen doorgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Deze man bespreekt Android 13 op zijn Zenfone 9:

https://youtu.be/wsVgJ_ubIdw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Propane schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:22:
[...]
Nope. Zou wel leuk zijn inderdaad, momenteel is het potentieel van die smart key nog redelijk onbenut.

Er is op het oog weinig anders met de update maar er zijn zeker wat cosmetische tweaks en quality of life veranderingen doorgevoerd.
"Quality of GPS" probleem inmiddels verholpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
PalingDrone schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:21:
[...]

Het is een backup toestel voor mij, dus ik ben niet de beste om te vragen omdat ik het niet erg veel gebruik. Maar ik heb zowel onder Android 12 als 13 geen problemen met GPS gezien. Vandaag nog een stuk gereden met navigatie aan, en ook niets vreemds gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Propane schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:58:
[...]
Het is een backup toestel voor mij, dus ik ben niet de beste om te vragen omdat ik het niet erg veel gebruik. Maar ik heb zowel onder Android 12 als 13 geen problemen met GPS gezien. Vandaag nog een stuk gereden met navigatie aan, en ook niets vreemds gemerkt.
Tnx, ik had die vraag eigenlijk aan @Jazco2nd moeten stellen aangezien hij op vakantie daar nogal wat problemen mee had.
Blij te horen dat je geen noemenswaardige GPS problemen ervaart tijdens normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 15:55
De GPS problemen ervaar je alleen tijdens lopen/hardlopen. In een auto tijdens navigeren merk je niets van een verspringende GPS positie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
PalingDrone schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:21:
[...]

Ja de truc die hierboven werd uitgelegd hielp..ben inmiddels stuk verder gereisd, zeker andere sattelieten, en gaat prima.

Je hoeft trouwens niet te wachten. Installeer GPS Status, in menu kies "Manage A-GPS state", kies download. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Crim schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:13:
De GPS problemen ervaar je alleen tijdens lopen/hardlopen. In een auto tijdens navigeren merk je niets van een verspringende GPS positie.
Benieuwd of die A-GPS truuk daar nog iets aan oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Het kan placebo zijn, maar ik heb het idee dat de image processing ook wat is aangepast in de camera. Iets minder hardhandige nabewerking en sharpening. Maar dat is enkel gebaseerd op een handvol foto's vandaag, geen semi professioneel vergelijk ofzo :P . Waar voorheen bomen vaak lichte sharpening halo's om de takken hadden, zag ik dat op een aantal foto's die dit normaal zouden hebben vandaag dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
https://nl.hardware.info/...nu-voor-de-asus-zenfone-9

Asus is deze week begonnen met de uitrol van Android 13 op diens ZenFone 9-telefoons. Dat blijkt uit de release notes die de fabrikant vrijgeeft. De update naar Android 13 valt samen met de firmwareversie 33.0804.2060.65.

De Asus ZenFone 9

De oudere Asus-telefoons zijn later aan de beurt, blijkt uit een roadmap die de fabrikant in november toonde. Zo moet de ZenFone 8 in januari de Android 13-update krijgen, en zijn series 6 en 5 van de ROG-gamingtelefoons in respectievelijk het eerste en het tweede kwartaal van 2023 aan de beurt.

Dit is de eerste grote update van de Asus ZenFone 9 sinds zijn release in augustus dit jaar. Hardware Info publiceerde eerder deze week een review van de ZenFone 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Heb Android 13 geïnstalleerd, ik ben blij dat de kleine ronde Quick Settings weer aangezet kunnen worden.

Verder nog weinig veranderingen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

Sherlock

No Shit

Ik denk dat deze telefoon mijn volgende wordt, heb nu ruim 3 jaar een Galaxy S10 gehad en dit lijkt me een goede opvolger.

Voor de A53 die ik van mijn werk heb, heb ik een 2 in 1 hoesje;
https://www.smartphonehoe...ung-galaxy-a53-zwart.html
Het principe vind ik wel echt geweldig, dus wil ik er ook graag 1 voor mijn soon to be nieuwe telefoon :*)

Ter verduidelijking over het soort hoesje:
2-in-1 bookcase én backcover
Dit iMoshion 2-in-1 hoesje bestaat uit een backcover waar je jouw smartphone in kan klikken, deze kun je vervolgens (los) koppelen van de bookcase! De binnenste backcover zit namelijk vast aan aan de bookcase door middel van een magneet. Hiermee kan je jouw smartphone met slechts één telefoonhoesje voorzien van een bookcase en backcover.
Zijn die er ook voor de Asus Zenfone 9? Ik ben ze nog niet tegengekomen.

[ Voor 31% gewijzigd door Sherlock op 12-12-2022 13:53 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Sherlock schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:21:
Ik denk dat deze telefoon mijn volgende wordt, heb nu ruim 3 jaar een Galaxy S10 gehad en dit lijkt me een goede opvolger.

Voor de A53 die ik van mijn werk heb, heb ik een 2 in 1 hoesje;
https://www.smartphonehoe...ung-galaxy-a53-zwart.html
Het principe vind ik wel echt geweldig, dus wil ik er ook graag 1 voor mijn soon to be nieuwe telefoon :*)

Zijn die er ook voor de Asus Zenfone 9? Ik ben ze nog niet tegengekomen.
Zoiets:

https://a.aliexpress.com/_EJ0ljsf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

Sherlock

No Shit

Bij deze lijkt het binnenste gedeelte toch vast te zitten.

Ik had er nog niet aan gedacht om bij ome Ali te kijken, die probeer ik een beetje te vermijden eigenlijk. Maar wellicht wel de meest logische om bij te kijken ja.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Sherlock schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:39:
[...]

Bij deze lijkt het binnenste gedeelte toch vast te zitten.

Ik had er nog niet aan gedacht om bij ome Ali te kijken, die probeer ik een beetje te vermijden eigenlijk. Maar wellicht wel de meest logische om bij te kijken ja.
Mijn excuses... had niet gezien dat de binnenkant volledig uitneembaar was.

Ik probeer ook zoveel mogelijk op de Europese markt te kopen... maar sommige dingen zijn uitbundiger aanwezig bij Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 20:29
Tot 28 december is de Zenfone 9 met 8GB RAM en 128GB opslag in prijs verlaagd naar 699.- voor alle beschikbare kleuren. Mss wel leuk om te weten :)

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Ik heb nog geen update naar Android 13 aangeboden gekregen op mijn toestel.
Moet je dan het beta programma aan hebben staan? Of gaat die uitrol gefaseerd op serienummer ofzo?

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:41
Dirtbiter schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:45:
Moet je dan het beta programma aan hebben staan? Of gaat die uitrol gefaseerd op serienummer ofzo?
Nee het beta programma zat ik ook niet in, wellicht handmatig erop gooien via:
https://www.asus.com/mobi.../zenfone-9/helpdesk_bios/

Just here for the fun

• Dirtbiter
Brotuck schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:55:
[...]

Nee het beta programma zat ik ook niet in, wellicht handmatig erop gooien via:
https://www.asus.com/mobi.../zenfone-9/helpdesk_bios/
Thnx voor de tip, maar ik wacht hem nog wel even geduldig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Dirtbiter schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:45:
Ik had mid augustus mijn telefoon al ontvangen, besteld via Asus voor €729 preorder actie. Heb de update ook nog niet. Check regelmatig.
Maar ik zit ook in India paar weken. Heb wel bijna constant mijn VPN aan, verbonden met mijn thuisserver. Maar mn locatie is wel echt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Werkt de 'thuis kiezen' functie bij jullie? Zit in het settings menu.

In mijn beleving moet dat er voor zorgen dat bij nummers die zonder landcode in je telefoon staan, en gebeld worden wanneer roaming actief is, de '0' vervangen wordt door de ingestelde landcode.
Zodat al die nummers die je in je telefoon hebt staan, meteen goed gebeld worden als je in het buitenland belt.

Volgens mij deed mijn oude telefoon dat ook (Android 9 ofzo) en het is super handig.
Maar al een aantal keer (diep) in België gemerkt dat het niet werkt. Als ik het nummer aanpas of handmatig met landcode kies, bel ik wel naar NL.

• Propane
  • Niet online
Dirtbiter schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:08:

In mijn beleving moet dat er voor zorgen dat bij nummers die zonder landcode in je telefoon staan, en gebeld worden wanneer roaming actief is, de '0' vervangen wordt door de ingestelde landcode.
Zodat al die nummers die je in je telefoon hebt staan, meteen goed gebeld worden als je in het buitenland belt.

Volgens mij deed mijn oude telefoon dat ook (Android 9 ofzo) en het is super handig.
Maar al een aantal keer (diep) in België gemerkt dat het niet werkt. Als ik het nummer aanpas of handmatig met landcode kies, bel ik wel naar NL.
Ik vertrouw zelf dat soort functies nooit echt :X . Ik heb al m'n contacten gewoon met landcodes in m'n telefoon staan, geen gedonder dan, haha. Dus ik kan niet echt zeggen of het werkt of niet, die functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Asus levert trouwens echt bloedsnel, 20 uur na de bestelling had ik een verse Zenfone9.
Een witte en ben tot nog toe blij verrast met dat 'compacte' snelheidswonder, mooi compleet foontje en prima software (al moet ik er nog wel wat Google bloat uitslopen maar da's een persoonlijke keuze ;) )

Voelt goed in de hand en ook belangrijk hoeft niet uit m'n broekzak als ik ga zitten.

Na het per ongeluk vermoorden van mijn Xiaomi Mi5 na bijna 6 jaar trouwe dienst is dit wel een leuke stap voorwaarts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1337
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-01 15:23
Zijn er ook andere die merken dat met name Google Maps vaak vast loopt? Krijg gewoon zwart scherm en kan verder niets anders dan de app killen, nooit eerder gehad.
Ook soms problemen met de camera die zwart is bij opstarten en het pas doet na killen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels-mas
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-07 20:26
Wouter1337 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:28:
Zijn er ook andere die merken dat met name Google Maps vaak vast loopt? Krijg gewoon zwart scherm en kan verder niets anders dan de app killen, nooit eerder gehad.
Ook soms problemen met de camera die zwart is bij opstarten en het pas doet na killen
Niet met die apps, maar wel soms met de ING app. Hij blijft op het splash screen hangen tot ik de hele app kill.

Macbook Pro - Pixel 7 - Seat Ibiza 1.5 TSI Sport 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Wouter1337 kan het niet reproduceren hier.

Vanochtend handmatig de update check uitgevoerd en jahoor, de update kwam binnen.

Wel mooi dat je daarna een strak overzicht krijgt van telkens 2 keuzes voor een bepaalde instelling: stock Android of Asus improvement.

Vooral de volume balk van stock Google is al een paar versies steeds slechter geworden tot vreselijk gedrocht in versie 12 en 13. Met Asus kan het weer een normale volume balk worden ipv zo'n enorme bol voor kinderen waarmee je de volumestapjes niet kan onderscheiden.

Geen handige functies toegevoegd voor de Smart Key. Echt een gemiste kans!

[ Voor 6% gewijzigd door Jazco2nd op 26-12-2022 22:01 ]

• Card Nox
Best small phone award (3:28)
YouTube: Smartphone Awards 2022!

Honerable mention for battery life.
Runner up bang for buck.
Runner up MVP.

[ Voor 27% gewijzigd door Card Nox op 29-12-2022 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Laat dat nou echt het enige zijn waar ik bij deze telefoon een beetje meh gevoel bij heb, niet de fotokwaliteit, dat is allemaal prima maar heb wel ernstige twijfels bij de lens en dan de vervorming daarvan.
Geen idee of het een softwaredingetje is of dat mijn exemplaar een foutje heeft maar verticale lijnen die normaal recht horen te zijn hebben bij mij nogal een afwijking, beetje een fisheye effect wat ik er maar niet uit krijg hoe ik het toestel ook houd en welke lens ik ook gebruik.
Gcam maakt ook weinig/geen verschil. baal daar wel van want architectuur fotograferen ziet er gewoon niet uit op deze manier.
Verder ben ik enorm tevreden met het toestel.
Zal binnenkort eens wat duidelijke foto's maken waarop het effect goed te zien is maar bijvoorbeeld een deur fotograferen aan het einde van een hal ziet er nogal trapeziumvormig uit.
Zijn er meer mensen die een aanzienlijke "barrel distortion" merken in hun foto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:05
Nou... na lang in dit topic te hebben mee gelezen heb ik toch maar de knoop doorgehakt. Of eigenlijk heeft mijn Zenfone 6 dat gedaan door geheel onverwacht te overlijden. Ik had eigenlijk gehoopt dat we nog wel wat tijd zouden hebben samen maar helaas. Soms start hij nog dapper op om vervolgens genadeloos weer te crashen voordat je wat kunt doen. Beetje een dingetje want natuurlijk waren er weer niet genoeg back-ups gemaakt. Lang verhaal kort; ik heb gisteravond besloten toch maar weer voor Asus te gaan en heb de Zenfone 9 besteld. Waarschijnlijk komt ie begin volgende week ergens binnen dus ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Nu 2+ maanden in gebruik. Ben er erg tevreden over.
Wat niet goed werkt bij mij is het opladen. Ik maak gebruik van gestaag/gepland opladen. Dit gaat goed.
Maar wanneer ik overdag snel wil opladen gaat dit toch regelmatig niet goed: het duurt dan meer dan 2 uur voordat ie vol is. Ook is de laadsnelheid grillig, en duurt het best wel lang voordat ie echt gaat laden. Nu ook weer, ik had nog 1% over, ik sluit hem aan op de lader, en een minuut later gaat ie alsnog uit, omdat het laden blijkbaar nog niet begonnen was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Arnout schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:55:
Wat niet goed werkt bij mij is het opladen. Ik maak gebruik van gestaag/gepland opladen. Dit gaat goed.
Maar wanneer ik overdag snel wil opladen gaat dit toch regelmatig niet goed: het duurt dan meer dan 2 uur voordat ie vol is. Ook is de laadsnelheid grillig, en duurt het best wel lang voordat ie echt gaat laden. Nu ook weer, ik had nog 1% over, ik sluit hem aan op de lader, en een minuut later gaat ie alsnog uit, omdat het laden blijkbaar nog niet begonnen was?
Heb je ook toevallig tegelijkertijd een alarm (voor de volgende ochtend) actief staan?
Zou kunnen dat de foon dat als eindtijd ziet en daarom voorlopig nog ff niet aan laden gaat denken of slechts heel erg langzaam.
(Nadeel is dat wanneer je telefoon na zichzelf uit te schakelen toch gaat laden dit volgas gebeurt en gewoon tot 100% doorlaad, de laadlimiet zit in het OS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Arnout schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:55:
Als je tussendoor wil snelladen moet je wel via (stille) notificaties die verschijnen nadat je de lader aansluit) al die features uitschakelen. Dus gestaag laden, laden tot je wekker gaat/eindtijd etc.

Sowieso slecht voor de accu om zo ver leeg te laten lopen. Je wil ergens tussen de 20-80% blijven idealiter. Maar het leven is niet ideaal :) dus ik probeer niet onder de 10% te komen.

Op reis hadden we maand lang maar 1 laadkabeltje (vergeten de rest in te pakken) en konden we dus alleen om en om laden, met een te kort kabeltje.
Dus heb ik maand lang alleen maar snelladen gedaan en gewoon naar 100%.
Das natuurlijk slecht voor de accu. Hoop nu echt poosje tussen 20-80 te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karchief
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 11:12
Vraagje;

Ik heb zelf nu een s21fe maar ik baal ervan dat de headphone jack weg is.

Nu heeft deze dat wel maar ik schrok van de korte ondersteuning.

Zit dat jullie niet dwars of Hoe staan jullie ertegenover ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Karchief de S21FE kwam 11 januari 2022 uit. Dus als je op 4 januari 2023 een nieuw toestel overweegt, maakt max 2 jaar upgrades niet uit toch?

ik geef geen bal om Android upgrades. 9 van de 10 keer is er geen verbetering te bespeuren, is het overzicht minder of moet je meer handelingen verrichten om dezelfde info of toggle te zien en lijkt het visueel meer op iOS.

Ze blijven maar wijzigingen aanbrengen in zaken die dat niet nodig hadden.

Wel belangrijk vind ik security updates. Het is niet duidelijk hoe lang dat blijft doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelbo940
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 14:21
Ter info: Ik krijg zojuist de update naar Android 13 aangeboden. Kreeg de indruk dat-ie een tijdje was stilgelegd door Asus. Heb de Zenfone 9 op 5 dec gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2DPS8gAGiLn2FzIY8BqYjgfxRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCUflbrjBrtgbBdIUfGV83On.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren in het land van Asus geland, dus voor het eerst eens de Zenfone 9 in het wild gezien en wat een mooi toestelletje(rood imo het mooist, gevolgd door wit). Was zelf voor de Nothing Phone (1) gegaan omdat ik bang was dat het typen op de Zenfone niet lekker zou gaan (kwam van een BlackBerry Key2 met fysiek keyboard), maar op het demo toestel ging dat heel soepel.
Hoewel ik erg tevreden ben met de Nothing Phone had ik wel een klein beetje fomo ;) . Prijs is hier ook prima, de goedkoopste is 600 euro, 750 voor de max uitgeruste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopdroid
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
Heerlijke telefoon de ZF9 maar wel een aantal kleine minpunten :
broekzak modus is echt klote.. Hoeveel berichten, agendapunten, telefoontjes is al onbewust uitgevoerd heb🫣
Het gaat wel ten koste van mijn vertrouwen in de telefoon merk ik.
Maar er is nu één probleem waar ik een oplossing voor zoek :
Mijn telefoon vibreert eerst 3 keer voor hij ook belsignaal geeft. Dan ben ik 9 vd 10 x te laat met opnemen.
Dit is geen bewuste instellingen van mij geweest en dit is pas sinds 2 weken.
Ondertussen ook update naar A13 gedaan.
Weet iemand waar ik deze instelling kan resetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
joopdroid schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:42:
broekzak modus is echt klote.. Hoeveel berichten, agendapunten, telefoontjes is al onbewust uitgevoerd heb🫣
Maar er is nu één probleem waar ik een oplossing voor zoek :
Mijn telefoon vibreert eerst 3 keer voor hij ook belsignaal geeft. Dan ben ik 9 vd 10 x te laat met opnemen.
Dit is geen bewuste instellingen van mij geweest en dit is pas sinds 2 weken.
Ondertussen ook update naar A13 gedaan.
Weet iemand waar ik deze instelling kan resetten?
Je kan eenvoudig zoeken op "trillen" in het instellingenmenu bovenaan, dan "geluid en trilling" en helemaal onderaan klik je op "trillen en haptische feedback" en vervolgens haal je het vinkje weg bij "eerst trillen en dan geleidelijk bellen".
Gewoon eens alle instellingen induiken en rondkijken kan best leerzaam zijn, zeker als het blijkbaar zo'n enorm probleem is.
De zoekfunctie in het instellingenmenu is erg handig.
Heb zelf 0 problemen met de telefoon in de broekzak ondanks dat ik altijd het scherm richting m'n been draag, nog nooit ook maar iets vreemds gezien bij het in m'n linkerbroekzak stoppen of er weer uit halen, tik je het scherm wel met de powerknop uit voordat je 'm in je broek stopt? (of dubbeltap op het scherm)

[ Voor 14% gewijzigd door PalingDrone op 18-01-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopdroid
PalingDrone schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:28:
[...]

Je kan eenvoudig zoeken op "trillen"
Super bedankt, nooit had ik bedacht het onder trillingen te moeten zoeken.
Alles onder geluid en bellen had ik bekeken.
Hoe hoger de Android versie hoe meer er in te stellen valt. Of ik daar nu zo blij van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
joopdroid schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:42:
Ik had dit ook en dit kwam omdat ik "Oppakken om telefoon te checken" aan had staan (Scherm, onderaan, Stand-byscherm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Vandaag met een 3e koplamp rondgereden, telefoon in de houder maar blijkbaar is m'n Honda wat stug over hobbels waardoor de "tikken op achterkant om zaklamp te activeren" getriggerd werd...
Dat werkte toch de helft van de tijd niet of pas na een drumsolo op de camera, daarom die gimmick ook maar ff uitgezet.
Zaklamp pil in het snelmenu is goed genoeg en schakelt tenminste aan of uit wanneer ik dat wil.

[ Voor 13% gewijzigd door PalingDrone op 19-01-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Ik heb vandaag mijn Zenfone 9 binnen gerkegen. Hangt nu zoals de instructies uit de handleiding zeggen aan de lader. Maar vervolgens zegt de handleiding dat ik de telefoon minimaal 8 uur aan de lader moet leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B45XH4uPaYsp1Tfozq1wQJRwKcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aIV1t8fJCBg40H2EoZm7JMWM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ksXEjgC0ZmXb_Vwc5IinBtZncY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z8R38XPiCEFAzr72UlxgmPYp.png?f=user_large

Betekent dit dat als de batterij straks op 100% staat, ik de telefoon nog aan de lader moet leggen totdat ik de 8 uur gehaald heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
brambello schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:59:
Betekent dit dat als de batterij straks op 100% staat, ik de telefoon nog aan de lader moet leggen totdat ik de 8 uur gehaald heb?
Denk dat maar weinig mensen dit doen. Voor de levensduur van de batterij maakt het ook niets uit.

Het is puur voor calibratie. Het is in theorie mogelijk dat je de telefoon uit de doos haalt, deze 60% aangeeft en er eigenlijk maar 5% in zit. Dan valt je telefoon na een uur opeens uit en schrik je je rot. Door een keertje goed door te laden leert de telefoon waar de 100% nu echt zit.

Een nachtje aan de lader laten zitten, wat veel mensen dan weer wel doen, heeft hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Sinds vandaag ook een ZenFone 9 in wit 8/128.
Dat eerst opladen ben ik ook vergeten die ik, typ dit gewoon vanaf de ZenFone. De witte omdat die 90 euro goedkoper was en hij toch in een zwarte cover komt...

Vind zelf de letters op het toetsenbord wat klein, dus daar moet ik nog even naar kijken, daarnaast direct weer de 3 button navigatie aangezet.

Heb jaren compacte Sony toestellen gehad, nu mijn eerste Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
--MP-- schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:14:
Dat eerst opladen ben ik ook vergeten die ik, typ dit gewoon vanaf de ZenFone. De witte omdat die 90 euro goedkoper was en hij toch in een zwarte cover komt...

Vind zelf de letters op het toetsenbord wat klein, dus daar moet ik nog even naar kijken, daarnaast direct weer de 3 button navigatie aangezet.

Je kan rustig een paar alternatieve keyboards naast elkaar installeren en daartussen schakelen om te kijken welke je het beste bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
--MP-- schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:14:

Ik kom ook van een Xperia Compact, ik gebruik het SwiftKey keyboard. Dit was het standaard keyboard op de Sony.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Je kan ook gewoon in Gboard het toetsenbord iets hoger maken zodat de toetsen in ieder geval wat hoogte betreft wat groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Update, dit keer geen beveilgingspatch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kE_1mSajO-yBznveTUCK0RkBwBI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xEpWeUg9RwSHuAH4e1ysC7s2.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Arnout schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:15:
Update, dit keer geen beveilgingspatch?

[Afbeelding]
Ik heb sinds deze update VO-LTE bij Youfone.
Dit werkt ook goed. Als ik het voorheen handmatig forceerde dan werkte de nummerherkenning niet meer. Dat is nu ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Dirtbiter schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:08:

Iemand hier toevallig nog ervaring mee? Ik krijg het ook niet goed op Google gevonden. Misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen? Is het een Android of een Asus feature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
Ik heb gewoon alle nummers inclusief landcode in mijn telefoon staan, dus geen ervaring nog mee..

• Jazco2nd
Ik weet niet hoe anderen het ervaren, maar de Gcam (Wichita) met ZenFone 9 config is bij mij lang niet zo geweldig meer. Geen idee wat er is veranderd, want 8.1.101 v1.6 is al een poosje op mijn telefoon.
https://www.celsoazevedo....oogle-camera/dev-wichaya/

Het lijkt er bijvoorbeeld op dat de ingebouwde gimbal totaal geen effect heeft. Ik weet niet of dat sinds de laatste Asus update is die ergens in december uitkwam.
Kleine trillingen leiden al tot wazige fotos. Ook klopt de witbalans in elk geval niet. Veel te wit. Zeker bij fotos met weinig licht (kaarslicht, nachtlampje). In deze situatie zijn fotos ook vaak niet zo scherp, maar overdreven fel wit, zelfs een cremegelige muur met nachtlampje verlicht is bij Gcam doodleuk grijswit.

De extreme post processing van je huid enzo lijkt weg bij de Asus camera app. Als ik fotos vergelijk en aan anderen vraag kiezen ze unaniem de Asus versie, hoewel beide niet de meest natuurlijke kleuren laten zien, wijkt die van Gcam soms absurd af.

Dat was in september vorig jaar echt wel anders!

Ik ben dus vanaf nu definitief terug naar Asus camera als default. Gcam houd ik wel in mijn app drawer voor die ene keer dat ik wil experimenteren en vergelijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Jazco2nd op 17-02-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@Jazco2nd
Apart, die gimball is een puur mechanisch dingetje dus dat zou voor beide camtools gelijk moeten werken.
Probeer het eens zonder die config file, Gcam verwijderen en weer vers installeren. Ik heb net ff die config geinstalleerd en nu lijkt m'n huid wel leverkleurig en veel details zijn weggevaagd, daarvoor zonder xml moest ik echt zoeken naar de verschillen tussen Asus en Gcam,(en was die laatste vaak net ff mooier) na import werd Gcam nogal meh en ziet het er niet meer zo fraai uit.

Heb het idee dat ik de ene keer wel en de andere keer geen verschil zie, nu is de Gcam weer wat korreliger, geen idee wat dat nou weer veroorzaakt. Die Asus foto's zijn iig gewoon goed

[ Voor 26% gewijzigd door PalingDrone op 18-02-2023 01:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnout
Update! :>
Android Februari patch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDmJvmiNN7wX9NSwfWBLJUaoIVw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qlaJd66tuzMAVyVx6P3mpwYm.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Ik heb wel een raar probleem met mijn Zenfone. Ik heb geen enkel nummer in de blokkeerlijst staan. Toch gebeurt het vrijwel elke keer (zeg 9/10 keer) dat wanneer ik gebeld wordt door het Microsoft verificatie nummer dat de telefoon geen enkele keer overgaat maar direct een gemiste oproep toont. Ik heb dan nooit de kans om op te nemen en de verificatie te voltooien. Iemand toevallig een idee of ik nog ergens een instelling kan nakijken of zo. Ik heb hier met mijn vorige Zenfone 6 nooit problemen mee gehad. Soms lijkt het te helpen als ik de telefoon reboot, dan werkt het daarna soms een keer wel. Maar om daar nu continue mee bezig te blijven...

Wat ik hierboven trouwens lees over de camera witbalans dat ervaar ik eigenlijk ook. Ik gebruik gewoon de standaard camera app die erop staat. We hadden hier thuis een "extreem warme kleur" ledlicht bulb (miskoop, want dat ding is gewoon knal oranje). En op de camera is het licht gewoon helemaal spierwit. Echt compleet weg is de kleur, wel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
CrystalViriS schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:51:
Ik heb wel een raar probleem met mijn Zenfone. Ik heb geen enkel nummer in de blokkeerlijst staan. Toch gebeurt het vrijwel elke keer (zeg 9/10 keer) dat wanneer ik gebeld wordt door het Microsoft verificatie nummer dat de telefoon geen enkele keer overgaat maar direct een gemiste oproep toont. Ik heb dan nooit de kans om op te nemen en de verificatie te voltooien. Iemand toevallig een idee of ik nog ergens een instelling kan nakijken of zo. Ik heb hier met mijn vorige Zenfone 6 nooit problemen mee gehad. Soms lijkt het te helpen als ik de telefoon reboot, dan werkt het daarna soms een keer wel. Maar om daar nu continue mee bezig te blijven...
Je hebt al bij Bellapp --> Instellingen --> Lijst met... gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
Ik heb zelf dat ik vaak de trilfunctie niet voel. Meer mensen ervaring hiermee? is er een manier deze te boosten?

heeft wellicht ook te maken met het hoesje natuurlijk, maar die had ik om mijn vorige telefoon ook. Heb echt de indruk dat de trilfunctie van de zenfone wat minder stevig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Arnout schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:15:
[...]

Je hebt al bij Bellapp --> Instellingen --> Lijst met... gekeken?
Ja dat was eigenlijk de eerste plek waar ik keek. Daar kun je ook nummers blokkeren. Dacht eerder al dat ik het per ongeluk geblokkeerd had. Maar dat bleek niet zo te zijn, beetje vreemd probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
CrystalViriS schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Ja dat was eigenlijk de eerste plek waar ik keek. Daar kun je ook nummers blokkeren. Dacht eerder al dat ik het per ongeluk geblokkeerd had. Maar dat bleek niet zo te zijn, beetje vreemd probleem.
Die switches staan ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Arnout schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:22:
[...]

Die switches staan ook goed?
Ja, alles staat daar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Ja dan zou het nog onder

Instellingen | Netwerk Internet | Bellen | Provider gerelateerd

kunnen zitten. Maar als een reboot het tijdelijk oplost klinkt het het als een bug, of dat het ergens in je (google) accountdata zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Ik overweeg om ook een Zenphone 9 aan te schaffen. Alleen het valt niet mee om deze te bekijken of proberen. Ik vind alleen online shops? Hoe zit het überhaupt met de garantie?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Wodan89 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:29:
Ik overweeg om ook een Zenphone 9 aan te schaffen. Alleen het valt niet mee om deze te bekijken of proberen. Ik vind alleen online shops? Hoe zit het überhaupt met de garantie?
Als je hem bij bijvoorbeeld Belsimpel besteld heb je 30 dagen bedenktijd. Als je het toestel netjes en voorzichtig uitpakt mag het gewoon retour.

Daarnaast heb je in Nederland (Europa) gewoon 2 jaar garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Custom roms beginnen op te duiken :)
Omnirom (inclusief een MicroG versie) is officieel uit en Paranoid Android draait ook maar ik wacht even tot m'n persoonlijke favoriet LineageOS op de Zenfone verschijnt.
Door de relatief korte ondersteuning vanuit Asus is het toch fijn dat er actief aan alternatieve roms gebouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Arnout schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:23:
[...]

Ja dan zou het nog onder

Instellingen | Netwerk Internet | Bellen | Provider gerelateerd

kunnen zitten. Maar als een reboot het tijdelijk oplost klinkt het het als een bug, of dat het ergens in je (google) accountdata zit.
Ik heb daar ook nog even gekeken en wat dingen veranderd, maar heb er nog steeds geen oplossing voor kunnen vinden. Was ook niet opgelost na de laatste firmware update helaas. Waarschijnlijk inderdaad een bug of zo, behoorlijk lastig. Moest net dus weer verifiëren en dan gaat dat dus weer elke keer fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:40
Hi,
Heeft er iemand al ergens een goede ultra dunne backcover kunnen scoren, en daar goede ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Schmitzel schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:15:
Hi,
Heeft er iemand al ergens een goede ultra dunne backcover kunnen scoren, en daar goede ervaringen mee?
Ik weet niet wat je verstaat onder 'ultra dun'. Ik zou deze niet ultra dun noemen, maar hij zit goed, is redelijk stroef, en kost bijna niets. Je zou het allicht kunnen proberen: https://www.belsimpel.nl/...ransparant-asus-zenfone-9

Mij bevalt ie wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzel
Dirtbiter schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:47:
[...]

Ik weet niet wat je verstaat onder 'ultra dun'. Ik zou deze niet ultra dun noemen, maar hij zit goed, is redelijk stroef, en kost bijna niets. Je zou het allicht kunnen proberen: https://www.belsimpel.nl/...ransparant-asus-zenfone-9

Mij bevalt ie wel goed.
Vaak staat het erbij, 0,3 mm is wel vrij dun. Voor mijn vorige telefoon waren er wel veel beschikbaar, voor Asus nog niet echt kunnen vinden.

Is deze dunner dan de meegeleverde backcover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Schmitzel schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:18:
[...]

Vaak staat het erbij, 0,3 mm is wel vrij dun. Voor mijn vorige telefoon waren er wel veel beschikbaar, voor Asus nog niet echt kunnen vinden.

Is deze dunner dan de meegeleverde backcover?
Niet dunner denk ik. 0,3mm gaat ie ook zeker niet zijn.
Ik denk dat hij ongeveer even dik is als de meegeleverde cover, maar deze is transparant en van flexibel (zacht) en stroever plastic, in tegenstelling tot de harde gladde meegeleverde cover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbeijers
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43
Ik heb uiteindelijk niet voor de Zenfone 9 gekozen, omdat ik het update beleid gewoon te kort vond. Maar was dus aan het wachten op de Zenfone 10, maar lees nu dat die weer een stuk groter gaat worden. De kleinere telefoons zijn verdreven. Ik vroeg mij af of wij nog enigzins invloed kunnen hebben op deze markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schmitzel
rbeijers schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:26:
Ik heb uiteindelijk niet voor de Zenfone 9 gekozen, omdat ik het update beleid gewoon te kort vond. Maar was dus aan het wachten op de Zenfone 10, maar lees nu dat die weer een stuk groter gaat worden. De kleinere telefoons zijn verdreven. Ik vroeg mij af of wij nog enigzins invloed kunnen hebben op deze markt.
Het update beleid was ook voor mij een hindernis, toch wel de Zenfone 9 gekozen, ik gok erop dat er tzt wel genoeg custom roms zijn die up2date zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Schmitzel @Dirtbiter ik raad die case af. Veel dikker dan de meegeleverde case. Verandert je telefoon in een joekel. Ik stuur m morgen retour.

Ik wil wel graag een transparante cover maar dan juist dunner dan de meegeleverde case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
Jazco2nd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:43:
@Schmitzel @Dirtbiter ik raad die case af. Veel dikker dan de meegeleverde case. Verandert je telefoon in een joekel. Ik stuur m morgen retour.

Ik wil wel graag een transparante cover maar dan juist dunner dan de meegeleverde case.
Dat is je goed recht :D

In mijn persoonlijke beleving is de transparante case die ik linkte niet (veel) dikker dan de meegeleverde harde plastic case van Asus.
Het voordeel van de transparante is dat ie soepel/zacht is, en van stroef materiaal. Hij ligt voor mij lekkerder in de hand dan de meegeleverde case van Asus, die je telefoon alleen maar gladder maakt (op tafel liggend én in de hand).

Heb je toevallig een schuifmaat? Dan zou je de dikte van het materiaal van die 2 cases eens kunnen meten. Meten = weten :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Dirtbiter je hebt wel gelijk. Het is niet zozeer de dikte van het materiaal zelf maar het zit anders om de telefoon. Daardoor beschermt het ook beter. Maar maakt het de telefoon wel echt stukje breder dan de originele.

Heb m helaas al ingepakt en geplakt.. heb ook geen schuifmaat nee.. wordt wel tijd daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:25
Zijn er mensen hier die een custom rom hebben op hun telefoon? Zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Eindelijk de mogelijkheid om die stomme witte streep onderop het scherm te verbergen :)
ZenFone 9 (AI2202) Software Image: WW-33.0804.2060.113 for JP SKUs
Version WW-33.0804.2060.113
2.98 GB
2023/03/31

Improved Item:

1. Updated Android security patch to 2023-04-05
2. Optimized System Stability
3. Provide a press-and-hold trashcan option to one-time dismiss persistent notifications
4. Added the ability to hide Gesture indicator bar
Wordt handmatig updaten want heb een rooted device. (en wacht even op de WW release, deze is voor Japan)

[ Voor 15% gewijzigd door PalingDrone op 05-04-2023 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
PalingDrone schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:19:
Eindelijk de mogelijkheid om die stomme witte streep onderop het scherm te verbergen :)

[...]

Wordt handmatig updaten want heb een rooted device.
Mijn bij BelSimpel gekochte 16/256 krijgt de update nog niet aangeboden.

Nog even geduld. Gesture navigatie zonder streepje klinkt als een toppertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
witte streep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Als je gesture navigation gebruikt heb je onder aan het scherm een streepje en een aantal "verspilde" pixels staan om aan te geven dat gestures aan staan.

Dit schijnt in de komende firmware uitgezet te kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopdroid

[...]

Is de Japanse update als ik het goed gehoord heb.
Op de ASUS site wordt deze niet aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopdroid
KaiseRRuby schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:24:
Zijn er mensen hier die een custom rom hebben op hun telefoon? Zo ja, welke?
Nog niet maar ik volg Omnirom.
Het is wel een beetje werk voordat een romwissel zonder verlies van data gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby

[...]

Nice, dit is wel voor een Japanse versie denk ik? Of maakt dat geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
joopdroid schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:43:
[...]

Nog niet maar ik volg Omnirom.
Het is wel een beetje werk voordat een romwissel zonder verlies van data gedaan kan worden.
Yes, dat zijn de enige twee die er momenteel zijn. Paranoid Android en Omnirom. Ik hou het ook nog even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:11:
[...]

Nice, dit is wel voor een Japanse versie denk ik? Of maakt dat geen verschil?
+@joopdroid
Blijkt Japans te zijn idd, heb de link even weggehaald, zie het maar als een vooraankondiging voor de features in de WW versie.
Stoor me al tijden aan die onnodige witte balk.

Wacht met smart op een Lineage rom, dat is toch wel de fijnste imo alhoewel de standaard Asus software zeker niet verkeerd is, zit mij alleen wat te veel Google in.

[ Voor 19% gewijzigd door PalingDrone op 05-04-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik zou niet weten waarom te gaan hannesen met custom roms. De Asus software is heerlijk. Meeste apps kan je verwijderen. De rest uitschakelen.
Ik gebruik zelf de Microsoft Launcher al een jaar met vrijwel 0 permissies en niet ingelogd. Ideaal. Heeft zo'n beetje alle features die je maar kan wensen, zonder ingewikkeld te worden. Werkt heel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@Jazco2nd, vanwege langere ondersteuning op software en security updates? Daarnaast zoals @PalingDrone al zegt als je wat minder Google in je OS wil hebben. Daarnaast vaak de vele customizations die je kunt doen. Er zijn tal van redenen waarom je custom rom zou willen draaien.

ps. ik heb het tot een jaar over 5 geleden ook al tijd gedaan, de laatste 3 telefoons echter niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Card Nox schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:55:
@Jazco2nd, vanwege langere ondersteuning op software en security updates? Daarnaast zoals @PalingDrone al zegt als je wat minder Google in je OS wil hebben. Daarnaast vaak de vele customizations die je kunt doen. Er zijn tal van redenen waarom je custom rom zou willen draaien.

ps. ik heb het tot een jaar over 5 geleden ook al tijd gedaan, de laatste 3 telefoons echter niet meer.
Security updates komen nog zeker anderhalf jaar gewoon binnen.
Google dingen kan je gewoon verwijderen (heb ik ook gedaan).

Customizen zal dan wel echt een hobby zijn voor de liefhebber..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
En na dat 1,5 jaar? Google kun je bij de meeste phones niet compleet verwijderen, kan zijn dat het met de Zenfone 9 wel kan (heb er zelf geen).

Customize kun je denken aan bepaalde apps die bepaalde toegangen nodig hebben. Hobby is lastig zeggen, wellicht zijn er die het voor hun werk nodig hebben al denk ik dat de meeste het ook doen voor het Tweakers gehalte. Daarvoor deed ik het in het verleden in ieder geval. En omdat ik MIUI niet ideaal vond en liever een ASOP look en feel had.

Zoals gezegd en zijn genoeg redenen om het wel te doen, al blijft het uiteraard maar een kleine fractie van de gebruikers die het daadwerkelijk doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Jazco2nd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:19:
[...]

Security updates komen nog zeker anderhalf jaar gewoon binnen.
Google dingen kan je gewoon verwijderen (heb ik ook gedaan).

Customizen zal dan wel echt een hobby zijn voor de liefhebber..
Heb je alle Google services er uit gesloopt?
Of alleen de apps, die kan je net zo goed laten staan wanneer er op de achtergrond nog een hele services suite bezig is...

Heb trouwens jarenlang probleemloos en zonder gehannes LineageOS gedraaid op een Xiaomi Mi5.
MicroG erbij voor de push notificaties van Signal, vond de persistent notification en de Signal achtergrondservice irritant dus daarom MicroG en dat werkte uitstekend.
Dat ding zit inmiddels ook op Android 13 (wanneer ik er een ander scherm in zet), niet slecht voor een telefoontje uit april 2016. Ook daar hield de ondersteuning vanuit de fabrikant er vrij snel mee op maar heb na eerst een EU ipv de standaard Chinese rom gedraaid en ben toen vrij snel naar Lineage overgestapt.
Zoiets was ik ook weer van plan met de Zenfone 9, compleet Google loos maken, misschien MicroG voor wat comfort en doordat er dan geen zware Google services draaien gaat het batterijverbruik ook nog eens flink omlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnout
Update! En wel de patch van april! :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MiIT7QC24CTqQUy-gNIQL2LfFg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/cB1wCIF3FZM5ZQgZS0XDQBjr.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Snel zeg, en fijne update. Dat die navigatie-bar onderin weg kan maakt alles een heel stuk mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Card Nox schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:45:
En na dat 1,5 jaar? Google kun je bij de meeste phones niet compleet verwijderen, kan zijn dat het met de Zenfone 9 wel kan (heb er zelf geen).

Customize kun je denken aan bepaalde apps die bepaalde toegangen nodig hebben. Hobby is lastig zeggen, wellicht zijn er die het voor hun werk nodig hebben al denk ik dat de meeste het ook doen voor het Tweakers gehalte. Daarvoor deed ik het in het verleden in ieder geval. En omdat ik MIUI niet ideaal vond en liever een ASOP look en feel had.

Zoals gezegd en zijn genoeg redenen om het wel te doen, al blijft het uiteraard maar een kleine fractie van de gebruikers die het daadwerkelijk doen.
Mijn punt is dat het nu dus eigenlijk weinig discussie waard is. Over anderhalf jaar zijn roms meer volwassen voor dit toestel.
Het hele "Google eruit slopen" snap ik niet. Dan begrijp je niet hoe apps werken. Die leunen massaal op onder andere Google Play Services. Dus tenzij je je telefoon alleen gebruikt voor een handjevol spelletjes voor je kinderen, kan je er vrijwel niks mee als je "Google eruit sloopt". Bank apps kan je al vergeten.

Zaken als Carrier Services en andere Google system apps kan je prima permanent uitschakelen. Messages en de normale Google apps kan je verwijderen of uitschakelen.

Ik snap dat er mensen graag customizen en tweaken. Daarvoor is dit Tweakers. Maar om dat te doen met een telefoon van nog geen jaar oud met prima software en voorlopig nog minimaal 1,5 jaar ondersteuning is een nieuw fenomeen voor mij
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste