Airco + WP-boiler alternatief voor L-W warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:22
Dus, mijn vriendin en ik krijgen over een paar weken de sleutel van ons nieuwe huisje, de helft van een jaren-20 boerderij omgebouwd tot woonhuis (twee-onder-een-kap dus). Onderdeel van de overdracht is dat de oude huur-CV volgens contract verwijderd wordt (Feenstra). We hebben dus een nieuwe oplossing nodig om niet te bevriezen in de winter.

Indeling
Globale indeling: benedenverdieping is een ruimte van +-55m2 (woonkamer + open keuken) en een kleine hal met trap naar boven. Bovenverdieping bestaat uit een kleine hal welke leidt naar drie losse kamers en een badkamer, totaal weer +-55m2.

Isolatie
Situatie qua isolatie is op dit moment niet optimaal. Er is geen spouw, wel dubbel glas maar dit zit er al bijna 20 jaar in. Plan: van binnenuit isoleren met voorzetwanden (PIR platen Rd 4.5, met een kleine luchtspouw tussen muur en isolatie). Uiteindelijk staat een geisoleerd dak ook nog op de planning, maar om budget redenen is dat voor de toekomst, dus het plan is nu om de vliering van bovenaf te isoleren in de hoop dat de warmte op de eerste verdieping blijft hangen.

Oorspronkelijk plan
Los van de isolatie heb ik dus verschillende uitdagingen: warm water voor de douche/kranen, en verwarming/koeling voor de ruimtes. Ik noem hier alvast de wens voor koeling in de ruimtes op de verdieping, slapen met 25+ graden gaat ons beide slecht af en onze zomers lijken eerder steeds warmer te worden dan koeler. Het oorspronkelijke plan was een lucht-water warmtepomp icm vloerverwarming beneden en wandverwarming boven (ivm mooie massief houten vloer op de verdieping). Daar komt dan een boilervat bij voor het sanitair. Nu heb ik begrepen dat dit prima zou moeten werken voor verwarming, maar dat koelen met zo'n systeem misschien niet optimaal gaat. Bovendien is de totaaloplossing inclusief nieuwe vloer beneden dan best prijzig.

Alternatieve oplossing
Alternatief plan is nu om toch voor "normale" airco te gaan: een multisplit oplossing om de verdieping en woonkamer te koelen/verwarmen. 2x een lichte binnenunit boven voor de slaap- en werkkamer (35m2), en 1x een zwaardere beneden voor de woonkeuken (55m2). Qua oppervlakte kunnen we boven ook wel uit met een enkele binnenunit, maar dan moeten alle deuren open blijven staan als je alles koel wil houden en dat is toch niet zo handig. De werkkamer en "overgebleven" kamer liggen tegen elkaar met een niet-dragende wand er tussen, dus die kan ik via ventilatie aan elkaar koppelen om zo warmte/koelte te delen. Voor het sanitair zouden we dan een warmtepomp-boiler (monoblock) nemen. 100 liter lijkt mij voldoende voor ons tweeën, in combinatie met een douche WTW zouden we dan gewoon achter elkaar moeten kunnen douchen als we dat zouden willen (10 + 15 minuten). Blijft nog over de badkamer. Ik dacht om daar gewoon een "ouderwetse" elektrische radiator in te hangen tot we toe zijn aan de nieuwe badkamer en we daar vloerverwarming kunnen leggen (staat binnen 5 jaar wel op de planning).

Goed, heel verhaal. Uiteindelijk is de vraag best simpel: denken jullie dat dit plan kans van slagen heeft? Zie ik dingen over het hoofd, mis ik knelpunten, of zijn er betere alternatieven? Uiteraard sta ik ook open voor feedback op mijn isolatieplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:23
je plan met airco's lijkt me in ieder geval het meest realistisch. Nu nog vloerverwarming en lucht-water warmtepomp aan laten leggen voor de winter lijkt me te kort dag. Installateurs hebben nauwelijks tijd.
Airco's installeren zou wel op tijd moeten kunnen lukken.

Voor de douche WTW en warmtepomp boiler zul je ook nog de nodige installatiewerkzaamheden hebben.
Boiler van 100 liter lijkt mij persoonlijk erg klein ondanks alhoewel zo'n douche WTW wel een hoop scheelt natuurlijk.

verder zou ik de isolatie van de zolder zo snel mogelijk proberen uit te voeren. Er zijn nu ook behoorlijke subsidies op. Als je het geld momenteel niet beschikbaar hebt (via de hypotheek), zou je ook eens kunnen onderzoeken of een energielening via de gemeente of zo mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dunedanh schreef op maandag 18 juli 2022 @ 00:40:
100 liter lijkt mij voldoende voor ons tweeën, in combinatie met een douche WTW zouden we dan gewoon achter elkaar moeten kunnen douchen als we dat zouden willen (10 + 15 minuten).
Wat voor douche WTW wil je? En hoe kun je hem aansluiten?
Want dit wordt wel erg krap.

En reken je ook niet rijk. Een 100L boiler bevat niet 100L warm water van de maximale temperatuur. Onderin kan hij wat kouder zijn en de temperatuur kan iets gedaald zijn.
Als je dan nog even in de keuken een afwasje doet, je daarna nat scheert met heet water en daarna onder de douche stapt, dan heb je het einde van je boiler vrij snel in zicht.

Leuk topic:
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Daar komen ze op 50% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:22
maxtrash schreef op maandag 18 juli 2022 @ 01:45:
je plan met airco's lijkt me in ieder geval het meest realistisch. Nu nog vloerverwarming en lucht-water warmtepomp aan laten leggen voor de winter lijkt me te kort dag. Installateurs hebben nauwelijks tijd.
Airco's installeren zou wel op tijd moeten kunnen lukken.
Levertijden van een volledig L-W systeem was inderdaad een van de overwegingen om naar een alternatief te kijken. Ik had het nog niet benoemd omdat ik eerlijk gezegd niet heb gekeken naar leverijden voor airco's...
maxtrash schreef op maandag 18 juli 2022 @ 01:45:
Voor de douche WTW en warmtepomp boiler zul je ook nog de nodige installatiewerkzaamheden hebben.
Boiler van 100 liter lijkt mij persoonlijk erg klein ondanks alhoewel zo'n douche WTW wel een hoop scheelt natuurlijk.
TheGhostInc schreef op maandag 18 juli 2022 @ 04:50:
[...]

Wat voor douche WTW wil je? En hoe kun je hem aansluiten?
Want dit wordt wel erg krap.

En reken je ook niet rijk. Een 100L boiler bevat niet 100L warm water van de maximale temperatuur. Onderin kan hij wat kouder zijn en de temperatuur kan iets gedaald zijn.
Als je dan nog even in de keuken een afwasje doet, je daarna nat scheert met heet water en daarna onder de douche stapt, dan heb je het einde van je boiler vrij snel in zicht.
Ik ging uit van 100L voornamelijk omdat fabrikanten zelf aangeven dat dit genoeg zou kunnen zijn voor een klein gezin van 2 personen. Een grotere kan ook (heb in het "ketelhok" een blok van 1x1x2m gereserveerd voor de boiler). De opmerking over temperatuurverschillen binnen het vat is wel een goede! Ik wilde in eerste instantie voor een kleinere gaan ivm het lagere gemiddelde verbruik per jaar (en uiteraard de aanschafkosten). Hiervoor heb gekeken in de eerder gedeelde spreadsheet. Ik had nog geen specifiek model op het oog, en sta dan ook open voor suggesties.

Qua WTW voor de douche wilde ik gaan voor een verticaal "afvoerbuis" model. Bijvoorbeeld een Itho DDS 210V of Technea systeem, maar welke het specifiek gaat worden moet ik nog bepalen. Het aansluiten (en eventueel bijbehorend verleggen van leidingen) wilde ik gewoon zelf doen.

Kan ik aan het weinige commentaar op mijn verwarmen-met-airco idee opmaken dat dit idee zo slecht nog niet is? Zouden jullie bijvoorbeeld adviseren om toch wel ook de derde kamer op de verdieping een eigen binnenunit te geven, of kan ik die kosten beter investeren in een grotere WP-boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:23
Kan ik aan het weinige commentaar op mijn verwarmen-met-airco idee opmaken dat dit idee zo slecht nog niet is? Zouden jullie bijvoorbeeld adviseren om toch wel ook de derde kamer op de verdieping een eigen binnenunit te geven, of kan ik die kosten beter investeren in een grotere WP-boiler?
ik vrees dat je aan het gebrek aan commentaar weinig op kunt maken.

Over het algemeen zal het kostenverschil tussen een 100 liter of 200 liter boiler relatief beperkt zijn. En het is wel een keuze waar je later spijt van kunt krijgen als je hem te klein kiest. Kun jij de toekomst voorspellen? Misschien komt er wel een derde persoon wonen in je huis.

Verder weet ik niet hoe handig je bent of hoeveel je boven gaat verbouwen, maar je zou een kanalen unit voor de airco kunnen onderzoeken ipv losse airco's. Ik weet niet wat je precies voor ogen hebt met "ventilatie aan elkaar koppelen om zo warmte/koelte te delen" maar het klinkt als iets dat mogelijk tegen gaat vallen. Ik heb bijvoorbeeld wel eens geprobeerd met een ventilator de koude lucht uit de slaapkamer naar de gang en andere kamers op de bovenverdieping te sturen maar dat werkt niet echt.
Als je toch voor wandmodellen gaat kan je ook de derde kamer even laten voor wat het is en als je later budget hebt kun je het altijd nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
Je zou in de desbetreffende fora kunnen kijken:

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2

Is een oplossing die wel vaker gekozen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Ik heb eenzelfde setup.
Net als @Speedy-Andre
Je zult moeten kijken naar welke douch (regendouche, handdouche?) en hoelang je aaneengesloten wilt douchen. Geen bad neem ik aan. Stel je doucht 5 minuten of 10 minuten met uren ertussen kun je wel met 100L uit. Gebruik je een zuinige douche (<8L/min) kun je dat wel verdubbelen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voordeel van een grotere boiler:
* Paradoxaal genoeg minder stilstandsverlies, want je stelt hem natuurlijk op lagere temperatuur in :)
* Hogere COP, want je stelt hem natuurlijk op lagere temperatuur in.
* Future proof

Nadeel: grotere dakdoorvoeren, meer ruimte, moet staan (100 liter kan je hangen en heeft aan 125mm concentrisch genoeg).

Kijk ook naar een Calypso splitboiler, als je toch een aircomannetje over de vloer krijgt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1