Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
nicojan86 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Ik vraag me af of dit bedrijf hier zo maar mee weg komt met deze werkwijze. Ik denk dat ECC hier gehakt van maakt en ze vanzelf schikken. :) _/-\o_

Dit soort bedrijven mogen keihard worden aangepakt :-(
Gezien hier eerder gepost is, dat deze maatregel 90% van de vermissingem "oploste", mag ik hopen bsn niet. Dat zijn extra kosten die op de klant door gerekend zullen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47

paQ

ITsEZ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:57:
[...]

Iedereen in dit topic lijkt er standaard van uit te gaan dat de politie niks doet en het “tijd verdoen” is. Terwijl diefstal van pakketjes regelmatig voorkomt, en wel degelijk wordt onderzocht. Zo was hier in de buurt laatst een loods vol pakketjes van een vervoerder aangetroffen, en een bezorger gearresteerd. Die bezorger had ongeveer een half jaar lang sporadisch pakketjes ontvreemd, en de politie belde netjes op dat er nog een vermist pakketje was gevonden. En daarom moet TS ook aangifte doen.
De inhoud is van verkoper gestolen, niet van de koper.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

wlmpie schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:47:
Dus doe je aangifte van vermissing, daar is niets aan gelogen.
maar waarom in hemelsnaam? :?
Omdat *knip* webwinkel dat zegt?

[ Voor 11% gewijzigd door Yorinn op 18-07-2022 08:42 . Reden: Naam webshop weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 07:14

Croga

The Unreasonable Man

ITsEZ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:57:
Iedereen in dit topic lijkt er standaard van uit te gaan dat de politie niks doet en het “tijd verdoen” is. Terwijl diefstal van pakketjes regelmatig voorkomt, en wel degelijk wordt onderzocht. Zo was hier in de buurt laatst een loods vol pakketjes van een vervoerder aangetroffen, en een bezorger gearresteerd. Die bezorger had ongeveer een half jaar lang sporadisch pakketjes ontvreemd, en de politie belde netjes op dat er nog een vermist pakketje was gevonden. En daarom moet TS ook aangifte doen.
Er is niets gestolen van TS en dus moet TS geen aangifte doen. De reden daarvoor is ook vrij eenvoudig: TS heeft, van alle betrokken partijen, de minste informatie. Kan de politie dus helemaal niets zinnigs vertellen behalve dat ergens tussen zijn bestelling bij Webshop en zijn ontvangst van het pakketje iets niet gegaan is zoals afgesproken.

Zoals al eerder vermeld is dit onnodige belasting van het politie systeem. Je gaat naar de politie en je zegt "Euh, ik heb geen telefoon". Iedere vervolgvraag van de politie kun je alleen beantwoorden met "Geen flauw idee".

TS meld het bij Webshop. Webshop doet intern onderzoek en kan daarna een onderzoek laten starten bij de vervoerder. Als de vervoerder merkt dat er bij hun bezorging iets niet goed gaat kunnen ze aangifte doen. Nu komt men bij de politie met concrete, gedetailleerde gegevens over locatie en wellicht zelfs verdachten.
Zie je het verschil? Snap je nu waarom TS geen aangifte moet doen en als hij dat wel doet, het politie systeem onnodig belast wordt? Dan weet je ook meteen waarom bedrijven die dit eisen hard aangepakt mogen worden. Laat ze hun verantwoordelijkheid nemen richting de klant dan is de hele wereld beter af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:45

ITsEZ

parttime all-rounder

paQ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 06:17:
[...]

De inhoud is van verkoper gestolen, niet van de koper.
Croga schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:06:
[...]

Er is niets gestolen van TS en dus moet TS geen aangifte doen.
En toch is TS degene die nu met een leeg doosje in zijn handen staat. Vreemde zaak dat iedereen hier zo moeilijk doet over aangifte doen. Dus als op straat jouw zakelijke telefoon wordt gejat doe je ook geen aangifte? Immers is dat niet jouw telefoon, de telefoon is eigendom van de baas. Als de baas zou eisen dat jij aangifte doet zou dat zeer onredelijk zijn.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:00
ITsEZ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:28:
[...]

[...]

En toch is TS degene die nu met een leeg doosje in zijn handen staat. Vreemde zaak dat iedereen hier zo moeilijk doet over aangifte doen. Dus als op straat jouw zakelijke telefoon wordt gejat doe je ook geen aangifte? Immers is dat niet jouw telefoon, de telefoon is eigendom van de baas. Als de baas zou eisen dat jij aangifte doet zou dat zeer onredelijk zijn.
Omdat je niet begrijpt dat er niets ontvreemd is van TS. Je zakelijke telefoon voorbeeld, was een telefoon die dus in jou bezit danwel bewaring was.

De telefoon in dit geval is nooit in bezit geweest van TS, het eigendom is dus nooit aan hem overgedragen, en daardoor is de telefoon ook niet van TS gestolen. Webshop is enkel zijn leververplichting niet nagekomen.

Welke aangifte ga je dus precies doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

[...]

[...]

En toch is TS degene die nu met een leeg doosje in zijn handen staat. Vreemde zaak dat iedereen hier zo moeilijk doet over aangifte doen.
Webshop is de enige die er moeilijk over doet. Die stelt het als (belachelijke) eis.

Je andere punt raakt kant noch wal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 07:14

Croga

The Unreasonable Man

Volgens mij heb je niet echt gelezen.... De rest van mijn post legt haarfijn uit waarom er moeilijk gedaan wordt en zou moeten worden. Daar kun je vervolgens ook het (enorme) verschil zien met het voorbeeld wat je aan haalt.

Maar om dan toch even je tegemoet te komen: Als op straat mijn zakelijke telefoon gestolen wordt heb ik alle bekende details en kan ik die ook aan de politie door geven. TS heeft geen flauw idee. Webshop kan een berg van die details (laten) achterhalen, TS niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Croga op 18-07-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
oh wauw jullie hebben er nog pagina's met hetzelfde riedeltje aan toe weten te voegen?
Dang
Nu ja ik had het aan Engelfriet gevraagd in een pb, geen antwoord, heb dit topic als linktip naar redactie gestuurd met de vraag dit te verhelderen (als (Plus) artikel en in de shopping faq op te nemen.
Morgen geen antwoord van Engelfriet of redatielnktip, dan stuur ik het als pb naar een mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 00:01
Silent7 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:23:
oh wauw jullie hebben er nog pagina's met hetzelfde riedeltje aan toe weten te voegen?
Dang
Nu ja ik had het aan Engelfriet gevraagd in een pb, geen antwoord, heb dit topic als linktip naar redactie gestuurd met de vraag dit te verhelderen (als (Plus) artikel en in de shopping faq op te nemen.
Morgen geen antwoord van Engelfriet of redatielnktip, dan stuur ik het als pb naar een mod.
Misschien even een stapje terug doen? Zoveel druk staat er ook weer niet op de ketel.

Er is melding gedaan bij ECC, ODR en ACM. Er is aangifte gedaan en er is een ingebrekestelling verstuurd. Laten we gewoon even rustig wachten op een update van een van deze acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
het gaat niet om de casus in dit topic, maar om helderheid voor dit soort situaties, threads met "twee kampen" die pagina na pagina hun eigen mening verkondigen helpen we niemand mee, dus lijkt me zinnig dit goed uitgezocht te hebben.

Ik hoop zeer dat ts er uitkomt en dan wij als community helderheid krijgen, dan wint iedereen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Zoals ik eerder in Yorinn in "(Web)winkel levert incompleet en doet moeilijk" zei, mag de naam van de webwinkel achterwege blijven. Ik heb hem zojuist nog een aantal keer verwijderd uit een aantal posts, nadat ik hem eerder al 100 keer heb moeten verwijderen.

Probeer hier op te letten bij het plaatsen van een reactie.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Silent7 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:09:
het gaat niet om de casus in dit topic, maar om helderheid voor dit soort situaties, threads met "twee kampen" die pagina na pagina hun eigen mening verkondigen ...
Dan kan ik je uit de droom helpen, dat dat bij juristen vaak ook zo is :+
De een verdedigt het ene standpunt, de ander het andere.

MOET je aangifte doen? zeker niet
VINDEN sommige mensen (waaronder juristen) het een bezwaar? vast niet

Maar goed, dat is toch wat de discussie interessant maakt? Discussiëren doe je met tegenstanders, niet met medestanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Croga schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Volgens mij heb je niet echt gelezen.... De rest van mijn post legt haarfijn uit waarom er moeilijk gedaan wordt en zou moeten worden. Daar kun je vervolgens ook het (enorme) verschil zien met het voorbeeld wat je aan haalt.

Maar om dan toch even je tegemoet te komen: Als op straat mijn zakelijke telefoon gestolen wordt heb ik alle bekende details en kan ik die ook aan de politie door geven. TS heeft geen flauw idee. Webshop kan een berg van die details (laten) achterhalen, TS niet.
Maar het gaat helemaal niet om de aangifte en een haalbaarheid daar. Het gaat om fraudeurs een flinke extra drempel te geven. Niet alleen zeggen "ja, ik heb niks" terwijl dat een leugen is, maar dat zelfs in een aangifte doen, wat niet een simpele leugen is maar strafbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

eric.1 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:04:
[...]

Er is melding gedaan bij ECC, ODR en ACM. Er is aangifte gedaan en er is een ingebrekestelling verstuurd. Laten we gewoon even rustig wachten op een update van een van deze acties.
In dit topic heeft het ECC de consument geholpen en was aangifte uiteindelijk niet nodig. Dat topic geeft echter geen uitsluitsel over de situatie waarin de webwinkel een gedegen verweer voert met de eerdergenoemde punten.
paQ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:05:
[...]

Dan kan ik je uit de droom helpen, dat dat bij juristen vaak ook zo is :+
De een verdedigt het ene standpunt, de ander het andere.
Daar komt bij dat de specifieke omstandigheden van een geval de uitkomst kunnen beïnvloeden. Juridisch is het antwoord vaak geen 'ja' of 'nee', maar 'dat hangt ervan af'. In dat andere topic zou ik waarschijnlijk betoogd hebben dat de winkel geen aangifte mag eisen, maar ik was om na het horen van de fraudepreventiecijfers. Ik ben er daarbij wel vanuit gegaan dat die cijfers kloppen en de winkel die cijfers hard kan maken.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

@fopjurist van wie komen die fraudepreventiecijfers?

Die werden hier aangehaald door een tweaker met een andere (?) werkgever.
Kunnen aangedikt zijn, of van horen zeggen, natte vinger, of of of of
Kon zelfs: "hep op Facebook gestaan"! :o

Dat in jouw ogen iets een goed plan lijkt, maakt het nog niet een acceptabele gang van zaken.

Als de verkoper in kwestie zijn eigen klant verdenkt van verduistering, dan moet ie dat vooral uitspreken en zélf aangifte doen.

[ Voor 92% gewijzigd door paQ op 18-07-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pendora schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:35:
… >90% van de vermiste items waren er bij het vragen van aangifte plotseling toch geleverd. Niet normaal hoeveel mensen liegen om extra geld of gratis goederen te krijgen.
fopjurist schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:05:

1. 90% van de pakketjes duikt alsnog op als er om een aangifte wordt gevraagd.
fopjurist schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:31:
… ik was om na het horen van de fraudepreventiecijfers. Ik ben er daarbij wel vanuit gegaan dat die cijfers kloppen en de winkel die cijfers hard kan maken.
“>90% van de items waren er bij het vragen van de aangifte toch geleverd” impliceert dat er een tijdsverloop was, in dat tijdsverloop kan van alles dat invloed op de uitkomst kan hebben zijn gebeurd, daarom is 90% hoe dan ook te weinig belastbaar zou ik zeggen,

Wat je op zijn minst wil zien om wat meer context te geven aan dat getal is een vergelijking, bijvoorbeeld: hoeveel pakketjes duiken binnen een bepaalde tijd op in de groep waar de beoogde ontvanger om aangifte wordt gevraagd vs hoeveel in de groep waar door de verkoper aangifte wordt gedaan vs waar überhaupt geen aangifte wordt gedaan, dan zou je desgewenst een hypothese ook statistisch kunnen toetsen.
paQ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:42:
[…

Als de verkoper in kwestie zijn eigen klant verdenkt van verduistering, dan moet ie dat vooral uitspreken en zélf aangifte doen.
Dat zie ik ook zo.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 18-07-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

@fopjurist van wie komen die fraudepreventiecijfers?
Van Pendora. Ik ben niet op de hoogte van vergelijkbare of afwijkende statistieken, maar het getal klinkt niet ongeloofwaardig. Een gedegen statistische analyse is er waarschijnlijk niet, maar bij zo'n indrukwekkend percentage zie ik dat niet als een onoverkomelijk bezwaar.

Ik ben er inderdaad vanuit gegaan dat het getal klopt. Het is een gerespecteerde Tweaker die al lange tijd lid is. Mocht het slechts 10% ipv 90% zijn dan zou ik anders hebben geoordeeld. Feit is wel dat je het getal als klant niet weet en in een procedure het risico loopt met die >90% geconfronteerd te worden.

[ Voor 23% gewijzigd door fopjurist op 18-07-2022 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
fopjurist schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:32:
… Een gedegen statistische analyse is er waarschijnlijk niet, maar bij zo'n indrukwekkend percentage zie ik dat niet als een onoverkomelijk bezwaar.
Dat een percentage indrukwekkend is zou ik pas durven zeggen na inzicht in de context van het percentage en enige nadere analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Nu moet de eerlijke burger wiens pakket kwijt is even 5 minuten een online aangifte invullen. (Dat is niet echt veel moeite en als dat helpt met de fraude een flinke klap te geven in mijn ogen prima te doen)

In jouw variant wordt die zo ongeveer direct beschuldigd. (want als de fraude zo hoog is, is er statistisch gezien een aardige kans dat deze dat ook wel zal zijn, dus beschuldiging)

Ja, heel goed idee :/ Ik zie de topics al aankomen "pakketje is kwijt en webshop stelt MIJ wettelijk aansprakelijk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

begintmeta schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:37:
[...]

Dat een percentage indrukwekkend is zou ik pas durven zeggen na inzicht in de context van het percentage en enige nadere analyse.
En zelfs dan heb ik er een hard hoofd in dat je ooit succesvol bepleit krijgt bij een rechter dat een verkoper die je een leeg doosje doet bezorgen (want met eigen transportdienst in dit geval) je kan dwingen tot het doen van een aangifte bij de politie omdat ze je anders niet verder helpen.
succes daarmee! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

42erik schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:10:
[...]

Nu moet de eerlijke burger wiens pakket kwijt is even 5 minuten een online aangifte invullen. (Dat is niet echt veel moeite en als dat helpt met de fraude een flinke klap te geven in mijn ogen prima te doen)
De fraude zit hem hier (uitgangspunt dat TS niet liegt) in het logistieke traject van magazijn tot aflevering van de verkoper. Dat hele traject is de verantwoordelijkheid van verkoper.
Klant komt pas in het verhaal kijken na dat hij het (lege) pakket in ontvangst heeft genomen. Die er uiteraard vanuit gaat dat het bestelde gewoon in het doosje zit, maar het zit er niet in.
"Schrödingers delivery"

M.a.w.
Verkoper verkoopt een product, ontvangt betaling, stuurt zijn eigen bezorger op pad, gaat daarbij door veel handjes, allemaal van verkoper, het doosje komt aan bij koper, maakt open en zegt: zit niks in!
Is de "eerlijke burger" nou slachtoffer of dader?
Als hij slachtoffer is, dan zit de dader dus ergens in het hele traject daarvoor, akkoord?
Dan moet verkoper lekker intern op zoek waar de inhoud is gebleven, en niet een ander aangifte laten doen voor een overduidelijke vermissing binnen zijn eigen traject.
Is de "eerlijke burger" niet het slachtoffer volgens de verkoper, dan stuur je hem met een kluitje het riet in en schrijf je: (ik citeer)
Based on our investigations, we aren't able to provide a replacement or refund for this order at this time.

You may wish to contact your local police authorities to pursue this matter further.

If the issue isn't resolved after contacting local law enforcement and the carrier, please contact us back during the business hours of the related police department with the police report number or a police report PDF/file that shows the following information:
Verkoper zegt hier dus: zoek het maar uit met de vervoerder (dat is verkoper 8)7 ) en politie, en als dat niks oplevert neem je maar weer contact op nadat je aangifte hebt gedaan.

[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 18-07-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

42erik schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:10:
[...]
)

In jouw variant wordt die zo ongeveer direct beschuldigd. (want als de fraude zo hoog is, is er statistisch gezien een aardige kans dat deze dat ook wel zal zijn, dus beschuldiging)
hoe hoog?
Ja, heel goed idee :/ Ik zie de topics al aankomen "pakketje is kwijt en webshop stelt MIJ wettelijk aansprakelijk"
En die verkopers zullen dan allemaal bot vangen bij een rechter (terecht!)
We hebben echt niet voor Jan Lul zo'n bijna dichtgetimmerd consumentenrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
paQ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:16:
[...]

De fraude zit hem hier (uitgangspunt dat TS niet liegt) in het logistieke traject van magazijn tot aflevering van de verkoper. Dat hele traject is de verantwoordelijkheid van verkoper.
Klant komt pas in het verhaal kijken na dat hij het (lege) pakket in ontvangst heeft genomen. Die er uiteraard vanuit gaat dat het bestelde gewoon in het doosje zit, maar het zit er niet in.
"Schrödingers delivery"

M.a.w.
Verkoper verkoopt een product, ontvangt betaling, stuurt zijn eigen bezorger op pad, gaat daarbij door veel handjes, allemaal van verkoper, het doosje komt aan bij koper, maakt open en zegt: zit niks in!
Is de "eerlijke burger" nou slachtoffer of dader?
Als hij slachtoffer is, dan zit de dader dus ergens in het hele traject daarvoor, akkoord?
Dan moet verkoper lekker intern op zoek waar de inhoud is gebleven, en niet een ander aangifte laten doen voor een overduidelijke vermissing binnen zijn eigen traject.
Is de "eerlijke burger" niet het slachtoffer volgens de verkoper, dan stuur je hem met een kluitje het riet in en schrijf je: (ik citeer)

[...]

Verkoper zegt hier dus: zoek het maar uit met de vervoerder (dat is verkoper 8)7 ) en politie, en als dat niks oplevert neem je maar weer contact op nadat je aangifte hebt gedaan.
Iets beter lezen, ik heb het niet over de fraude in het traject, maar die bij de ontvanger/klant. De 90% die genoemd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
paQ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:18:
[...]

hoe hoog?

[...]

En die verkopers zullen dan allemaal bot vangen bij een rechter (terecht!)
We hebben echt niet voor Jan Lul zo'n bijna dichtgetimmerd consumentenrecht.
Ehm, ja, die zal bot vangen bij de rechter. Maar wil je de rechtschapen klanten een gang naar de rechter aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

42erik schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:30:
[...]

Iets beter lezen, ik heb het niet over de fraude in het traject, maar die bij de ontvanger/klant. De 90% die genoemd wordt
Dan spreek je je zelf tegen. Want eerst is het de eerlijke burger, en daarna neem je aan dat 90% de boel flest.
Je hebt die 90% maar ergens gelezen (net, letterlijk, in dit topic. zo werkt opinie)
Blijkbaar heeft verkoper zoveel wantrouwen in zijn klant dat ie tegen iedereen zegt die hij niet vertrouwt: doe maar eerst aangifte dan, want volgens ons heb je het wel degelijk.
Dat is ook nog eens profilering.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 18-07-2022 17:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begin die 90% wel erg zat te worden.men papagaait elkaar na en er is geen enkele bron. Bij vragen 'klinkt het geloofwaardig' 8)7

*knip*

Discussie op basis van verzinsels horen niet thuis in discussie over recht en wetgeving. Daar doet een rechter ook he-le-maal niets mee.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 19-07-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
paQ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:34:
[...]

Dan spreek je je zelf tegen. Want eerst is het de eerlijke burger, en daarna neem je aan dat 90% de boel flest.
Je hebt die 90% maar ergens gelezen (net, letterlijk, in dit topic)
Eh, nee hoor, ik spreek mezelf niet tegen.

Als de fraude zo hoog is, zal een webshop bij vermissing snel uit moeten gaan van fraude aan de kant van de ontvanger. Puur op statistische gronden.

De 10% eerlijke klanten met echte vermissingen kunnen dan hun eerlijkheid gaan bewijzen bij een rechter.

Alternatief, wat nu gebruikt wordt al niet helemaal kloppend volgens de eec, is iedereen vragen aangifte te doen. Lijkt me voor de eerlijke klant een heel stuk prettiger. En blijkbaar vang je daar ook al heel wat fraudeurs mee af.

3e alternatief, het als ondernemersrisico zien en maar meteen geld terug storten lijkt me ook niet heel fijn voor de gewone klant. Hogere kosten zullen hogere prijzen geven.

Wat jij voorstelt is voor de eerlijke klant ronduit de verschrikkelijkste versie, een beetje je gelijk bij de rechter mogen gaan verdedigen.

Eh, ja, die 90 komt uit dit topic. Ik mis je punt geloof ik

Profilering op basis van statistiek is toch logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik denk dat je het punt compleet mist inderdaad.
Je komt enkel met argumenten om jouw mening te ondersteunen, en die ook nog eens gebaseerd is, of minstens kracht wordt bijgezet door een aan komen waaien percentage, zoals @Verwijderd terecht aanhaalt.
Zo zit een wet niet in elkaar.
En de alternatieven zijn allemaal kommer en kwel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nou, ik heb even ingelogd en een aangifte gestart:

Wat is er gebeurd? nou dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmxADsI39FMXHw4oMxF_8Lvs0yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WkEPSJwnwGmhAV7LDAFPDZxP.png?f=fotoalbum_large

Prima, waar ging het om?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C465ZnkdoefnR4vrVk1LTfHW7GU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KsR6GXGV8RZZ1Z0ZAI9u3vw8.png?f=fotoalbum_large

OK hey en was het verzekerd?
en wie is de eigenaar eigenlijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTeNGQjfLei3KXKEiGOWy-G3QOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TgBdMB1rvobQsck0uad3UihO.png?f=fotoalbum_large

Meteen eerste valkuil. Als je aangeeft dat je zelf de eigenaar bent, dan impliceer je dat het jouw probleem is.
Was het verzekerd? ik heb geen flauw idee!

OK, nou waar is het gebeurd? ... de diefstal of vernieling...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhDvJbBduB7WGC19HM-V9Z_1uO8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vEFQewQy98zzhLpHZxhAIc9E.png?f=fotoalbum_large
Naja, diefstal... vermissing?
Waar en wanneer? sja weet ik ook niet eigenlijk.

Je weet helemaal niks, zoals o.a. @Croga terecht aanhaalt.
Je doet hier wel aangifte van een misdrijf he...

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 18-07-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
paQ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:48:
Ik denk dat je het punt compleet mist inderdaad.
Je komt enkel met argumenten om jouw mening te ondersteunen, en die ook nog eens gebaseerd is, of minstens kracht wordt bijgezet door een aan komen waaien percentage, zoals @Verwijderd terecht aanhaalt.
Zo zit een wet niet in elkaar.
Ik zeg toch zelf al dat het niet helemaal klopt met de mening van ecc? Een beetje pragmatisch denken mag toch ook wel?

De wetgeving is bedoeld om de consument zoveel mogelijk te beschermen. Jij wilt die alleen vervolgens zover doorvoeren dat er een kans is dat een eerlijke klant met pech een aangifte tegen zich krijgt. Dat is het doel rijkelijk voorbij streven lijkt me.
En de alternatieven zijn allemaal kommer en kwel!
Ik dacht dat we een normaal gesprek aan het voeren waren, maar blijkbaar niet...? Als je zo begint... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

42erik schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:09:
[...]

Ik zeg toch zelf al dat het niet helemaal klopt met de mening van ecc? Een beetje pragmatisch denken mag toch ook wel?

De wetgeving is bedoeld om de consument zoveel mogelijk te beschermen. Jij wilt die alleen vervolgens zover doorvoeren dat er een kans is dat een eerlijke klant met pech een aangifte tegen zich krijgt. Dat is het doel rijkelijk voorbij streven lijkt me.

[...]

Ik dacht dat we een normaal gesprek aan het voeren waren, maar blijkbaar niet...? Als je zo begint... :?
Of we denken hetzelfde en praten compleet langs elkaar heen (dat kan), of je vindt het niet vreemd dat verkoper je dwingt een aangifte te doen om je zaak überhaupt opnieuw te bekijken en verdedigt dat zelfs.
Dan hebben we er beiden een ander standpunt over. (ook dat kan)

Maar het is wel een beetje doemdenken als je denkt dat (op basis van een aan komen waaien percentage fraudegevallen) eerlijke burgers op allerlei manier enorm gedupeerd worden daardoor. ;)
De miljardenwinsten zeggen in elk geval wat anders, en ik kan me geen topic op tweakers herinneren dat iemand gedaagd werd voor een product dat hij of zij niet ontvangen zou hebben.

Zie aangifteprocedure hierboven. Nog steeds geen bezwaren?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 18-07-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
paQ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:16:
[...]

Of we denken hetzelfde en praten compleet langs elkaar heen (dat kan), of je vindt het niet vreemd dat verkoper je dwingt een aangifte te doen om je zaak überhaupt opnieuw te bekijken en verdedigt dat zelfs.
Dan hebben we er beiden een ander standpunt over. (ook dat kan)

Maar het is wel een beetje doemdenken als je denkt dat (op basis van een aan komen waaien percentage fraudegevallen) eerlijke burgers op allerlei manier enorm gedupeerd worden daardoor. ;)
De miljardenwinsten zeggen in elk geval wat anders, en ik kan me geen topic op tweakers herinneren dat iemand gedaagd werd voor een product dat hij of zij niet ontvangen zou hebben.

Zie aangifteprocedure hierboven. Nog steeds geen bezwaren?
Ik maak er letterlijk een opsomming van de verschillende varianten van, benoem zelfs welke het nu is, en nu ga je de varianten die het niet zijn ontkrachten... ja, dat praat lekker zo.

je wilt het blijkbaar niet echt begrijpen geloof ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik weet niet meer wat ik hier op moet zeggen :?
Behalve dat ik er met mijn pet niet bij kan dat sommigen het terecht vinden dat TS aangifte moet doen van een misdrijf waar hij niks over weet, in opdracht van degene die alles weet èn volledige verantwoordelijkheid draagt.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 18-07-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicojan86
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-07-2022
paQ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:02:
Nou, ik heb even ingelogd en een aangifte gestart:

Wat is er gebeurd? nou dit
[Afbeelding]

Prima, waar ging het om?

[Afbeelding]

OK hey en was het verzekerd?
en wie is de eigenaar eigenlijk?
[Afbeelding]

Meteen eerste valkuil. Als je aangeeft dat je zelf de eigenaar bent, dan impliceer je dat het jouw probleem is.
Was het verzekerd? ik heb geen flauw idee!

OK, nou waar is het gebeurd? ... de diefstal of vernieling...
[Afbeelding]
Naja, diefstal... vermissing?
Waar en wanneer? sja weet ik ook niet eigenlijk.

Je weet helemaal niks, zoals o.a. @Croga terecht aanhaalt.
Je doet hier wel aangifte van een misdrijf he...
Dit vat mij inziens heel goed samen waarom aangifte doen een vrij bizarre eis van 1 van de grotere webwinkels van het www.

Bizarre eis, zeker als je ziet waar je aangifte van doet. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicojan86
42erik schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:43:
[...]

Eh, nee hoor, ik spreek mezelf niet tegen.

Als de fraude zo hoog is, zal een webshop bij vermissing snel uit moeten gaan van fraude aan de kant van de ontvanger. Puur op statistische gronden.

De 10% eerlijke klanten met echte vermissingen kunnen dan hun eerlijkheid gaan bewijzen bij een rechter.

Alternatief, wat nu gebruikt wordt al niet helemaal kloppend volgens de eec, is iedereen vragen aangifte te doen. Lijkt me voor de eerlijke klant een heel stuk prettiger. En blijkbaar vang je daar ook al heel wat fraudeurs mee af.

3e alternatief, het als ondernemersrisico zien en maar meteen geld terug storten lijkt me ook niet heel fijn voor de gewone klant. Hogere kosten zullen hogere prijzen geven.

Wat jij voorstelt is voor de eerlijke klant ronduit de verschrikkelijkste versie, een beetje je gelijk bij de rechter mogen gaan verdedigen.

Eh, ja, die 90 komt uit dit topic. Ik mis je punt geloof ik

Profilering op basis van statistiek is toch logisch?
90% fraude van vermissende pakjes is een statistiek wat volkomen uit de lucht is gegrepen. Totaal niet op feiten gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
nicojan86 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:02:
[...]

90% fraude van vermissende pakjes is een statistiek wat volkomen uit de lucht is gegrepen. Totaal niet op feiten gebaseerd.
Pendora schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:35:
Waar ik heb gewerkt in een ver verleden werd ook altijd aangifte gevraagd. Het is vervelend voor de klanten waarbij het daadwerkelijk mis is gegaan en de vervoerder schuldig is of bij het inpakken het fout was gegaan maar >90% van de vermiste items waren er bij het vragen van aangifte plotseling toch geleverd. Niet normaal hoeveel mensen liegen om extra geld of gratis goederen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
paQ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:33:
Ik weet niet meer wat ik hier op moet zeggen :?
Behalve dat ik er met mijn pet niet bij kan dat sommigen het terecht vinden dat TS aangifte moet doen van een misdrijf waar hij niks over weet, in opdracht van degene die alles weet èn volledige verantwoordelijkheid draagt.
Dat hoeft hij dan ook niet, dat was bij het begin van het topic al duidelijk en dus ook geen discussie punt lijkt me.

Als je de aangifte route kiest doe je dat om het proces te bespoedigen en mogelijk sneller je geld terug te hebben, niet omdat je het verplicht zou zijn. Je kan ook simpelweg de juridische route volgen, die win je immers gegarandeerd. Het is echter de vraag wat je wil, bij de meeste multinationals is het immers simpelweg sneller om hun procedures te volgens, ook al wijken deze af van wat hier de normale procedure zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicojan86
Dus omdat 1 user het roept is het de waarheid? Dat noem ik scorebord journalistiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dennism schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:12:
[...]

Dat hoeft hij dan ook niet, dat was bij het begin van het topic al duidelijk en dus ook geen discussie punt lijkt me.
Dat werd later het discussiepunt. Niet iedereen is zo assertief als TS, maar verkoper eist dit wel van klanten blijkbaar.
Haken fraudeurs af? Wellicht. Alleen klanten ter goeder trouw, melden een misdrijf bij de politie die ze in het beste geval maar zeer minimaal kunnen invullen.

Ik vind het foute boel om dat als incentive in te zetten voor een resolutie waar je sowieso recht op had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
nicojan86 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:14:
[...]

Dus omdat 1 user het roept is het de waarheid? Dat noem ik scorebord journalistiek.
Al is het 80, of 50, punt blijft wat mij betreft staan. Ja, ok, bij een percentage als 20 ofzo kun je je af gaan vragen of deze vraag niet onnodig belastend is in verhouding tot de dan haalbare winst.

En waarom zou ik die ene user niet geloven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Om te beginnen wordt er geprobeerd gewicht te geven aan een argument zonder dat daar voldoende basis voor is. Het grote probleem is ook nog eens dat er geen enkele wettelijke basis is waarbij dat percentage of een ander relevant is.

Fopjurist probeert allerlei randzaken te grijpen om te beargumenteren waarom het redelijk is dat de webshop een aangifte eist.

In mijn eerste reacties geef ik reeds aan: doe beide.

Je verandert onredelijke eisen niet binnen een redelijke tijd. Dus als je de mogelijkheid hebt, lost dat je probleem op.

Alleen gokken dit soort bedrijven erop dat dat alles is wat mensen doen. Waarmee ze 'wat normaal is" laten glijden tot het inderdaad verdedigd kan worden als een nornale eis.

En daarom, is ook melding maken relevant. Om te voorkomen dat het normaal wordt dat kosten in bedrijfsprocessen extern gelegd worden, dat de klant verantwoordelijk wordt gemaakt zonder dat hij het hoort te zijn.

Het punt is dan ook niet de vraag, maar de eis. En er is gewoon geen juridische grond waarop de winkel het mag eisen. Argumenten over percentages, zelfs al zou er een bron zijn, hebben nergens grond in de wetteksten. De winkel kan zijn processen anders inrichten, voorbeelden al gegeven, waardoor de fraude niet eens hoeft te worden tegengegaan maar wordt voorkomen.

Dus nogmaals: niemand zegt dat je geen aangifte moet doen om het geregeld te krijgen. De discussie is of je het zonder meer moet accepteren.

Er is geen wettelijke basis aangedragen waarom de klant het zou moeten, en anders zijn recht verliest (schuldig tot tegendeel bewezen). Een specialist op dit gebied heeft bevestigd dat de winkel het niet kan eisen.

*knip*

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 19-07-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nicojan86
paQ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Dat werd later het discussiepunt. Niet iedereen is zo assertief als TS, maar verkoper eist dit wel van klanten blijkbaar.
Haken fraudeurs af? Wellicht. Alleen klanten ter goeder trouw, melden een misdrijf bij de politie die ze in het beste geval maar zeer minimaal kunnen invullen.

Ik vind het foute boel om dat als incentive in te zetten voor een resolutie waar je sowieso recht op had.
Daarom hoop ik dat TS wat van zich laat horen met updates van ECC ook. Die kunnen hem hier wel verder mee helpen en ook zonder aangifte had de webwinkel dan wel geschikt, helaas al gedaan.

Zeker weten dat TS dan de “case” gewonnen had zonder onnodige en onjuiste politie inbreng.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 11:12
nicojan86 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:14:
[...]

Omdat 1 user zegt dat ie een leeg doosje ontvangen heeft, is het de waarheid?
Hoe noemen we dit dan?

[ Voor 4% gewijzigd door appie39 op 18-07-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

appie39 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Omdat 1 user zegt dat ie een leeg doosje ontvangen heeft, is het de waarheid?
Hoe noemen we dit dan?
De vraag stellen is hem beantwoorden.
Verschil is dat de één een recht heeft, en de ander irrelevant in de casus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
A recent survey carried out by Cifas found that over the last 12 months, 1 in 40 UK consumers admitted they had falsely claimed a refund for an online purchase by stating the item hadn’t been received. A further 1 in 10 consumers knew someone who had done this, making it one of the most prevalent forms of first-party fraud in the UK.
https://www.cifas.org.uk/newsroom/festive-shopping-fraud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
To balance the needs of customers with the need to prevent return fraud, it's important for merchants to understand the scope of the problem they face now. Twenty percent of e-commerce refunds are fraud, at a cost to merchants of $24 billion per year. On the other hand, more than 80% of consumers are checking retailers' return policies before they buy, according to Shopify, so return policies that are too strict will cause losses, too
https://www.retailcustome...-and-what-to-do-about-it/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik heb de artikelen gelezen, en de bronvermeldingen opgezocht:
dit is dat 'report'.
Een folder voor een bedrijf dat software of een omgeving verkoopt om online fraude terug te dringen.

Zij verwijzen voor de bron naar dit artikel, dat een schatting aanhaalt van Apriss Retail.
Waar die schatting op gebaseerd is kan ik nergens achterhalen.
https://apprissretail.com eveneens een commercieel bedrijf dat diensten aanbiedt om fraude terug te brengen.

Het zijn van die persberichten die lukraak geplaatst worden omwille van content. Ongeacht of je er eigenlijk reclame mee maakt voor commerciële ondernemingen. Amper journalistieke waarde wat mij betreft.
Het maakt opinie, net als de post in dit topic over het aangehaalde percentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:50

Bejit

Svenska Faderland

Topicstarter
TS hier, ik laat zeker weten als er iets uitkomt.

Dus zodra een update is, laat ik het weten. Aangifte is nog steeds in behandeling.

Systeempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bejit schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:52:
TS hier, ik laat zeker weten als er iets uitkomt.

Dus zodra een update is, laat ik het weten. Aangifte is nog steeds in behandeling.
Uit nieuwsgierigheid, wat heb je nou precies ingevuld?
Bij eigendom, verzekerd, dader. Enz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:12:
[...]

Gewoon verhaal uitgelegd waarom we aangifte doen en dat Webwinkel A dit van ons eist.

Ingevoerd onder kopje "fraude", dader "Webwinkel A".

De grap is dat als je Webwinkel A invoert op de politie site, dan krijg je de melding dat aangifte wordt afgeraden omdat Webwinkel A een betrouwbare webwinkel is. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/q5tHCg8/IMG-20220715-WA0017.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Bejit op 19-07-2022 13:20 ]

Systeempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ha kijk, zelfs van cifas, volgens mij 1 van de grotere antifraude instanties in de UK.

Dat mogen we zeker een betrouwbare bron noemen.

1 op 40. Da's 2.5%. Da's wel wat anders dan 90%. Ook wel een ander land natuurlijk, dus hoe vergelijkbaar dat dan is... De waarheid zal wel in het midden liggen (daar ligt ie immers altijd :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bejit schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:19:
[...]

Gewoon verhaal uitgelegd waarom we aangifte doen en dat Webwinkel A dit van ons eist.

Ingevoerd onder kopje "fraude", dader "Webwinkel A".

De grap is dat als je Webwinkel A invoert op de politie site, dan krijg je de melding dat aangifte wordt afgeraden omdat Webwinkel A een betrouwbare webwinkel is. 8)7
[Afbeelding]
dusss.... daaruit begrijp ik dat je dus aangifte hebt gedaan van oplichting bij aankoop via internet? :+

/malicious compliance

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
42erik schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:21:
[...]

H De waarheid zal wel in het midden liggen (daar ligt ie immers altijd :p)
NEEEEEEEEEEEE, nu open je de deur voor alle statistici onder ons om los te gaan op die uitspraak ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
jeroenkb schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:32:
[...]

NEEEEEEEEEEEE, nu open je de deur voor alle statistici onder ons om los te gaan op die uitspraak ;)
Ok, ok, daar ligt ie met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:27:
[...]

dusss.... daaruit begrijp ik dat je dus aangifte hebt gedaan van oplichting bij aankoop via internet? :+

/malicious compliance
Correct, valse aangifte is een stuk duurder :P

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bejit schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:09:
[...]

Correct, valse aangifte is een stuk duurder :P
Sja naja, je verleent tenminste medewerking :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 11:12
[...]

Ha kijk, zelfs van cifas, volgens mij 1 van de grotere antifraude instanties in de UK.

1 op 40. Da's 2.5%. Da's wel wat anders dan 90%. Ook wel een ander land natuurlijk, dus hoe vergelijkbaar dat dan is... De waarheid zal wel in het midden liggen (daar ligt ie immers altijd :p)
Bijna goed: als je aan die 2,5% van ALLE bestellers vraagt om aangifte te doen, zou het product in 90% van de gevallen boven water komen (volgens sommigen)

Er wordt nergens gezegd dat 90% van de klanten fraudeert.

De waarheid ligt heel ergens anders :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Het nieuwsartikel van Cifas geeft de volgende uitleg:
1 in 40 UK consumers admitted they had falsely claimed a refund for an online purchase by stating the item hadn’t been received
Dit zijn dus statistieken over een situatie die vergelijkbaar is met die in dit topic. Wel komen de statistieken uit een ander land.

1 op de 40 geeft toe deze vorm van fraude te plegen. Het daadwerkelijke aantal ligt misschien zelfs iets hoger.

Uit het onderzoek van Cifas blijkt tevens dat 1 op de 3 Britten in de leeftijd van 16-45 jaar aangeeft deze vorm van fraude niet als een misdrijf te beschouwen. Dat is een extra argument om te verlangen dat de klant aangifte doet.
[...]

Zo anders zijn die getallen toch niet? Misschien dat een cijfervoorbeeld wat meer inzicht geeft. Stel dat elk pakketje gewoon aankomt, dan is 100% van de meldingen dat het pakketje niet is aangekomen frauduleus. Als 1 op de 1000 pakketjes kwijtraakt en een fraudeur bij in 1 op de 5 ontvangen pakketjes fraudeert, krijg je per 1000 pakketjes ongeveer 5 frauduleuze meldingen (999 x 1/40 x 1/5) tegenover 1 terechte melding en zit je op een fraudepercentage van 83%. Dit toont nogmaals aan dat getallen van >90% niet ongeloofwaardig zijn, zeker niet bij webwinkels met dure elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
appie39 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Bijna goed: als je aan die 2,5% van ALLE bestellers vraagt om aangifte te doen, zou het product in 90% van de gevallen boven water komen (volgens sommigen)

Er wordt nergens gezegd dat 90% van de klanten fraudeert.

De waarheid ligt heel ergens anders :)
Ja, je hebt helemaal gelijk! Ik was te snel. Dank voor je verbetering!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
fopjurist schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:56:
Het nieuwsartikel van Cifas geeft de volgende uitleg:

[...]

Dit zijn dus statistieken over een situatie die vergelijkbaar is met die in dit topic. Wel komen de statistieken uit een ander land.

1 op de 40 geeft toe deze vorm van fraude te plegen. Het daadwerkelijke aantal ligt misschien zelfs iets hoger.

Uit het onderzoek van Cifas blijkt tevens dat 1 op de 3 Britten in de leeftijd van 16-45 jaar aangeeft deze vorm van fraude niet als een misdrijf te beschouwen. Dat is een extra argument om te verlangen dat de klant aangifte doet.

[...]

Zo anders zijn die getallen toch niet? Misschien dat een cijfervoorbeeld wat meer inzicht geeft. Stel dat elk pakketje gewoon aankomt, dan is 100% van de meldingen dat het pakketje niet is aangekomen frauduleus. Als 1 op de 1000 pakketjes kwijtraakt en een fraudeur bij in 1 op de 5 ontvangen pakketjes fraudeert, krijg je per 1000 pakketjes ongeveer 5 frauduleuze meldingen (999 x 1/40 x 1/5) tegenover 1 terechte melding en zit je op een fraudepercentage van 83%. Dit toont nogmaals aan dat getallen van >90% niet ongeloofwaardig zijn, zeker niet bij webwinkels met dure elektronica.
Ik stel wel vragen bij de representativiteit van de resultaten.

Hun survey-partner zegt het volgende;
Our audiences have been recruited with the exact purpose of participating in market research studies.
Dit klinkt een beetje als de standaard "ik geef je een euro voor 10 surveys"-systeem. Inhoud maakt geen moer uit, als je maar veel surveys invult. Tevens zijn de deelnemers dan sowieso niet at-random gekozen.

Sorry, deze getallen zeggen niets zonder meer informatie en in dit topic lijkt het me ook beter om heel deze insteek achterwege te laten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals, mensen. De 90% is niet relevant. Ook niet als het 99% is. Er is GEEN enkele wettelijke basis die het rechtvaardigt dat een aangifte geeist wordt.

Als de winkel fraude wil voorkomen, zijn er legio mogelijkheden om dat in de leverprocessen op te lossen. Het leverproces is verantwoordelijkheid van de leverancier en uitbesteden is net zo goed een keuze.

Het blijven herhalen dat een klant maar moet bewijzen omdat er veel klanten zouden zijn die frauderen is gewoon een compleet uit de lucht gegrepen argument on het probleem ergens op te lossen waar het probleem niet hoort te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:58:
Als de winkel fraude wil voorkomen, zijn er legio mogelijkheden om dat in de leverprocessen op te lossen.
Zoals? Ik vraag me oprecht af hoe je kan opvangen dat er een leeg pakketje geleverd wordt? In dit geval was zelfs het doosje er wel, maar alleen de telefoon kwijt. Dat gaat door zoveel handen en processen, dat ik niet zie hoe je dat volledig dicht kan timmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

42erik schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:56:
[...]

Zoals? Ik vraag me oprecht af hoe je kan opvangen dat er een leeg pakketje geleverd wordt? In dit geval was zelfs het doosje er wel, maar alleen de telefoon kwijt. Dat gaat door zoveel handen en processen, dat ik niet zie hoe je dat volledig dicht kan timmeren.
Zoals telco's ook nieuwe toestellen afleveren bijv.
In een verzegelde krat, bezorger maakt krat open, overhandigt toestel, ontvanger tekent, bezorger rijdt weg.
Als de betreffende webshop dat niet aan hun eigen bezorgers toevertrouwt, kunnen ze andere partijen inschakelen die dat doen. Zijn er een paar van volgens mij.

Op die manier heb je 1 (aanwijsbare) persoon die het IN de krat doet, en maar 1 persoon die het er weer UIT haalt. Korter kun je het lijntje niet maken.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 19-07-2022 18:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Nogmaals, mensen. Let goed op van wie je juridische advies afkomstig is. Gebruikers die beweren dat er geen enkele wettelijke basis is waarbij percentages relevant zijn of die beweren dat de waarde niet relevant is voor 'wat de wet ervan moet vinden', hebben weinig kaas gegeten van het verbintenissenrecht. Een van de grondbeginselen daarvan is de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid (art. 6:2 lid 1 en art. 6:248 lid 1 BW):
Schuldeiser en schuldenaar zijn verplicht zich jegens elkaar te gedragen overeenkomstig de eisen van redelijkheid en billijkheid.
Een overeenkomst heeft niet alleen de door partijen overeengekomen rechtsgevolgen, maar ook die welke, naar de aard van de overeenkomst, uit de wet, de gewoonte of de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeien.
Met andere woorden: als de redelijk eist dat een klant aangifte moet doen, dan wordt de aangifteplicht onderdeel van de overeenkomst. Om te oordelen of de redelijk iets eist, zijn alle omstandigheden, dus ook percentages, van belang. Het gaat er immers om het belang van de winkel af te wegen tegen het ongemak voor de klant. Hoewel de balans niet te lichtzinnig mag doorslaan in het voordeel van de winkel, kan het voordeel voor de winkel dermate groot zijn ten opzichte van het ongemak voor de klant dat het uit de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeit dat de winkel een aangifte mag vereisen.

Zelfs wanneer de eis geen onderdeel wordt van de overeenkomst, zijn er voor de winkel nog mogelijkheden in het bewijsrecht. Normaal moet de winkel bewijzen dat een product bij de klant is bezorgd. Als de winkel in een procedure stelt dat het product is afgeleverd zonder verder bewijs en de klant betwist dat, wordt er in de procedure vanuit gegaan dat het product niet is afgeleverd. Op die hoofdregel is een uitzondering waarbij de klant niet kan volstaan met 'nee ik heb het product niet ontvangen', maar die betwisting verder moet motiveren. Uit jurisprudentie van de Hoge Raad blijkt dat die uitzondering toepassing vindt wanneer de ene partij in bewijsnood komt terwijl de andere partij die informatie wel heeft ('zat het product echt niet in de doos?'). Een rechter kan een betwisting zonder aangifte daarom naast zich neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezelligheid g topic aan het worden zo,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
fopjurist schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:12:
... Uit jurisprudentie van de Hoge Raad blijkt dat die uitzondering toepassing vindt wanneer de ene partij in bewijsnood komt terwijl de andere partij die informatie wel heeft ('zat het product echt niet in de doos?'). Een rechter kan een betwisting zonder aangifte daarom naast zich neerleggen.
(even aangenomen dat de genoemde uitzondering toepassing vindt) Daarvoor is toch in principe geen aangifte nodig, een verklaring zoals eerder door @paQ beschreven, of een verklaring voor de rechter, als de verzender de klant van verduistering beschuldigt, heeft niet noodzakelijk een andere werking?

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 19-07-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

begintmeta schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:21:
[...]

(even aangenomen dat de genoemde uitzondering toepassing vindt) Daarvoor is toch in principe geen aangifte nodig, een verklaring zoals eerder door @paQ beschreven, of een verklaring voor de rechter, als de verzender de klant van verduistering beschuldigt, heeft niet noodzakelijk een andere werking?
Als er een alternatief is dat voor de klant minder belastend is en waarmee de winkel fraude ook behoorlijk kan reduceren, mag de winkel geen aangifte eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
Nogmaals, mensen. Let goed op van wie je juridische advies afkomstig is. Gebruikers die beweren dat er geen enkele wettelijke basis is waarbij percentages relevant zijn of die beweren dat de waarde niet relevant is voor 'wat de wet ervan moet vinden', hebben weinig kaas gegeten van het verbintenissenrecht. Een van de grondbeginselen daarvan is de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid (art. 6:2 lid 1 en art. 6:248 lid 1 BW):
Klopt in het algemeen, maar wanneer het over consumentenrecht gaat ben ik het niet met je eens. Als wederpartij van een consument mag je niet zomaar aanvullende eisen stellen en een eis 'maak er een strafrechtelijk probleem van' is wat dat betreft in mijn ogen een eis die je niet zomaar mag stellen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
fopjurist schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Als er een alternatief is dat voor de klant minder belastend is en waarmee de winkel fraude ook behoorlijk kan reduceren, mag de winkel geen aangifte eisen.
Volgens mij zijn we bij deze dan toch wel klaar met het verdedigen van de webshop in kwestie?

Zo'n alternatief is er natuurlijk wel in verschillende vormen. Het nalaten van het inregelen hiervan lijkt me geen valide argument om dan maar een aangifte te eisen.

Investeren in een degelijke oplossing. Het kost wat, maar het kan zich zomaar vanzelf terugbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:07:
[...]

Zoals telco's ook nieuwe toestellen afleveren bijv.
In een verzegelde krat, bezorger maakt krat open, overhandigt toestel, ontvanger tekent, bezorger rijdt weg.
Als de betreffende webshop dat niet aan hun eigen bezorgers toevertrouwt, kunnen ze andere partijen inschakelen die dat doen. Zijn er een paar van volgens mij.

Op die manier heb je 1 (aanwijsbare) persoon die het IN de krat doet, en maar 1 persoon die het er weer UIT haalt. Korter kun je het lijntje niet maken.
Hmm, die heb ik nog nooit meegemaakt. Ja, dat zou kunnen helpen. Valselijk claimen dat je doosje leeg was vanuit een verzegelde box is wel wat lastiger ja :) Goeie!

Wel de vraag wat dat met de verzendkosten doet, aangezien dit dan voor iedereen geldt (of boven bepaald bedrag...?) De aangifte is alleen een hindering voor het kleine percentage waar wat mis gaat. Dus dat is nog een overweging waard, of dit overall een betere oplossing zou zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door 42erik op 19-07-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:21:
[...]

Als de eigen verklaring ook efficient is, ja, dan lijkt dat me een betere. Sowieso minder vragen en daarmee klantvriendelijker. Nu heeft aangifte natuurlijk wel als voordeel dat valse aangifte strafbaar is, dus of zo'n eigen verklaring even efficiënt is, is een vraag. Maar dat zou voor webshop een experiment waard zijn ja.

Voor de rechter verkondigen is wel even nuttig in de duidelijkheid verschaffen, maar als ik als klant mag kiezen tussen 5 minuten aangifte doen of een trip naar de rechtbank... Ik weet het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

42erik schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:13:
[...]

Almaar als ik als klant mag kiezen tussen 5 minuten aangifte doen of een trip naar de rechtbank... Ik weet het wel :)
Verkoper zegt nergens: doe aangifte en ik los het voor je op.
Daarbij, als de megawinkel in kwestie niet 100% zeker is dat vriendin van TS de boel flest, dan komt er helemaal geen rechter bij aan te pas. Alsof ze daar tijd voor gaan maken.

Maar jouw reactie is tekenend voor waarom dit zo'n wanstaltige constructie / eis is van verkoper. De lichtzinnigheid en "nou, dan doen we dat toch even? :) " zorgt voor een glijdende schaal.
Voeg daaraan toe een (fop)jurist (?) die aan de haal gaat met gekopieerde opinie als basis van zijn betoog (dat deed zijn bepleiting immers kantelen) dan krijg je dus dit.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 19-07-2022 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
[...]

1 op de 40 ondervraagden zeggen het eens gedaan te hebben
Dat zegt niets over hoe groot dat percentage is van de claimers maar van de generieke populatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:12:
[...]

Dat we aangifte moeten doen vanwege *knip* webwinkel onder het kopje fraude met het hele verhaal.(Fraude door *knip* webwinkel)

Eigenaar of verzekering zijn daarom ook niet ingevuld aangezien het geen diefstal van ons eigendom is.

[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 19-07-2022 22:03 . Reden: Naam winkel weer verwijderd conform (niet veranderd) beleid ]

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Topicstarter

[...]

[...]

Met andere woorden: als de redelijk eist dat een klant aangifte moet doen, dan wordt de aangifteplicht onderdeel van de overeenkomst. Om te oordelen of de redelijk iets eist, zijn alle omstandigheden, dus ook percentages, van belang. Het gaat er immers om het belang van de winkel af te wegen tegen het ongemak voor de klant. Hoewel de balans niet te lichtzinnig mag doorslaan in het voordeel van de winkel, kan het voordeel voor de winkel dermate groot zijn ten opzichte van het ongemak voor de klant dat het uit de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeit dat de winkel een aangifte mag vereisen.

Zelfs wanneer de eis geen onderdeel wordt van de overeenkomst, zijn er voor de winkel nog mogelijkheden in het bewijsrecht. Normaal moet de winkel bewijzen dat een product bij de klant is bezorgd. Als de winkel in een procedure stelt dat het product is afgeleverd zonder verder bewijs en de klant betwist dat, wordt er in de procedure vanuit gegaan dat het product niet is afgeleverd. Op die hoofdregel is een uitzondering waarbij de klant niet kan volstaan met 'nee ik heb het product niet ontvangen', maar die betwisting verder moet motiveren. Uit jurisprudentie van de Hoge Raad blijkt dat die uitzondering toepassing vindt wanneer de ene partij in bewijsnood komt terwijl de andere partij die informatie wel heeft ('zat het product echt niet in de doos?'). Een rechter kan een betwisting zonder aangifte daarom naast zich neerleggen.
Compleet incorrect in deze casus. Het is dwingend recht waar niet van afgeweken mag worden. Bewijslast ligt bij leverancier. Er ligt geen bewijslast bij koper en hoeft alleen bewijs te weerleggen wat de verkoper toont.

Het bewijs wat ze kunnen presenteren is dat er 400 gram hebben opgestuurd, echter in een doos met een plakrand wat niet voldoende is om diefstal te voorkomen aangezien deze achteraf is makkelijk te sealen. Doos is bewaard met de verzendsticker. Een aangifte kan nooit geëist worden aangezien het dan een valse aangifte betreft aangezien de koper niet is bestolen. Een aangifte van fraude tegen de koper kan wel. Boetes op valse aangiftes zijn niet misselijk.

Saillant detail: Verder is er ook niet getekend voor het pakket, had de bezorger al gedaan, wat je natuurlijk nooit moet accepteren. Helaas heeft haar moeder het pakket in ontvangst genomen omdat zij bij de dierenarts was.

Systeempje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
https://www.security.nl/p...een+lege+doos+ontvangt%3F

Ondertussen een antwoord bij de buren van Security.nl

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:15
Ik heb niet alles gelezen, maar in welke staat was de ontvangen doos eigenlijk? Beschadigd, zichtbaar open gemaakt? (Dus niet die van de Pixel, maar de verzenddoos, waar het Pixel doosje in zat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zou mij niet verbazen als het naar aanleiding van de casus van de TS is, hij had immers ook een Pixel 6 telefoon besteld. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

CH4OS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:39:
[...]
Zou mij niet verbazen als het naar aanleiding van de casus van de TS, hij had immers ook een Pixel 6 telefoon besteld. ;)
Uh… het IS deze casus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Topicstarter
henri86 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:36:
Ik heb niet alles gelezen, maar in welke staat was de ontvangen doos eigenlijk? Beschadigd, zichtbaar open gemaakt? (Dus niet die van de Pixel, maar de verzenddoos, waar het Pixel doosje in zat.)
Doos was dicht, was doos met alleen een plakrandje.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bejit schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:51:
Doos was dicht, was doos met alleen een plakrandje.
Normaliter heeft *knip* webwinkel een eigen plakband erop:Afbeeldingslocatie: https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/104844923-amazon-box-outside.JPG?w=1910&h=1000

Zoals hier goed te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 25-07-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:08:
[...]
Normaliter heeft knip een eigen plakband erop:[Afbeelding]

Zoals hier goed te zien.
Of van die perforatie randen

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 25-07-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:24:
[...]

Verkoper zegt nergens: doe aangifte en ik los het voor je op.
Daarbij, als de megawinkel in kwestie niet 100% zeker is dat vriendin van TS de boel flest, dan komt er helemaal geen rechter bij aan te pas. Alsof ze daar tijd voor gaan maken.

Maar jouw reactie is tekenend voor waarom dit zo'n wanstaltige constructie / eis is van verkoper. De lichtzinnigheid en "nou, dan doen we dat toch even? :) " zorgt voor een glijdende schaal.
Voeg daaraan toe een (fop)jurist (?) die aan de haal gaat met gekopieerde opinie als basis van zijn betoog (dat deed zijn bepleiting immers kantelen) dan krijg je dus dit.
Mijn reactie is tekenend voor de wanstaltige eis...? Huh? Hoe dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Topicstarter
CH4OS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:08:
[...]
Normaliter heeft WEBWINKEL A een eigen plakband erop:[Afbeelding]

Zoals hier goed te zien.
Heb gevraagd of ze een duidelijker foto kan maken met de plakrand.

Maar zo'n doos heeft ze niet gekregen.

Update, foto van de doos:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3vqt8bc/Whats-App-Image-2022-07-20-at-12-22-32-PM.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Bejit op 20-07-2022 12:48 ]

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

42erik schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:13:
[...]

Mijn reactie is tekenend voor de wanstaltige eis...? Huh? Hoe dat dan?
In de zin dat je het helemaal niet erg vindt om te doen. Dat het helemaal geen vreemd verzoek is om “even 5 min” aangifte te doen van een misdrijf waarover je niks weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bejit schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:13:
[...]

[Afbeelding]
Ja die zou ik zeker bewaren!
Mooi losgekomen / gemaakt op de klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bejit schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:13:
[...]

[Afbeelding]
Je zou Webwinkel kunnen vragen of ze standaard hun producten leveren in dit soort dozen. Ik vermoed dat het antwoord 'Nee' is. Niet dat zij dan opeens gaan toegeven, maar maakt jouw casus wel sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Klopt, maar dan is het meer een envelop, daarin zou ik geen telefoon versturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:30:
[...]
Je zou knip kunnen vragen of ze standaard hun producten leveren in dit soort dozen. Ik vermoed dat het antwoord 'Nee' is. Niet dat knip dan opeens gaat toegeven, maar maakt jouw casus wel sterker.
Ik heb best vaak deze 'kartonnen enveloppen' van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
ontvangen.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 25-07-2022 13:46 ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Topicstarter
CH4OS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:30:
[...]
Je zou WEBWINKEL A kunnen vragen of ze standaard hun producten leveren in dit soort dozen. Ik vermoed dat het antwoord 'Nee' is. Niet dat knip dan opeens gaat toegeven, maar maakt jouw casus wel sterker.
Echt een WEBWINKEL A doos :/

Vorige foto was voor je casus duidelijk genoeg.

[ Voor 52% gewijzigd door Yorinn op 25-07-2022 13:47 ]

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

.SnifraM schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:31:
Ik heb best vaak deze 'kartonnen enveloppen' van webwinkel ontvangen.
Mag hopen dat apparatuur zoals een telefoon niet via een envelop verzonden wordt.

[ Voor 2% gewijzigd door Perkouw op 20-07-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
webwinkel stuurt zelfs ssd's van honderden euros via envelop

[ Voor 11% gewijzigd door Perkouw op 20-07-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:25:
[...]

In de zin dat je het helemaal niet erg vindt om te doen. Dat het helemaal geen vreemd verzoek is om “even 5 min” aangifte te doen van een misdrijf waarover je niks weet.
Nee, dat vind ik zeker niet. Zeker rekening houdend met de alternatieven. Waarom moet ik dat blijven uitleggen aan je? :/

En hoe dat de eis wanstaltig maakt, dat ik dat geen punt vind is me echt helemaal een raadsel... Ik had niet het idee dat mijn mening nou weer zo van belang was, dat het eisen meteen wanstaltig kan maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:09:
[...]

Mag hopen dat apparatuur zoals een telefoon niet via een envelop verzonden wordt.
Pas iig nog een smartwatch in die verpakking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51

[...]

[...]

Dit is echt wel heel ver gezocht hoor en de webwinkel moet dit in een dergelijke rechtszaak ook maar ter sprake brengen.
Ik denk zelf dat de desbetreffende webwinkel niet weet hoe snel ze TS moeten terugbetalen zodra hij een rechtszaak tegen ze zou beginnen.

Maar dat terzijde, de aangifte moet gedaan worden zodat de webwinkel zeker weet dat TS eerlijk is, want een valse aangifte zou toch niemand doen en al helemaal niet iemand die ze in zekere zin verdenken van (poging tot) de boel te flessen /s
En je kunt vast ook wel ergens een poll vinden waarbij wordt gepeild hoe vaak webwinkels dit vragen eisen aan hun klanten in dergelijke gevallen zoals die van TS.
Wellicht komt daar dan ook wel een percentage van 90% uit, wie weet.

Tot zover, goedenacht :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

JohanNL schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 02:58:
[...]

Maar dat terzijde, de aangifte moet gedaan worden zodat de webwinkel zeker weet dat TS eerlijk is, want een valse aangifte zou toch niemand doen en al helemaal niet iemand die ze in zekere zin verdenken van (poging tot) de boel te flessen /s
Er is ook aangifte gedaan :) tegen de webwinkel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 16:23
muisje1997 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:13:
webwinkel stuurt zelfs ssd's van honderden euros via envelop
Dit kan ik beamen. Vaak genoeg pakketjes gehad van 1000 euro waarde in een simple doos. Voorheen deden de grote shops in NL dit ook. Dit omdat er werd gezegd past het in een envolop dan gaat het door de brievenbus. Maar daar zijn ze gelukkig sinds een 6-9 maanden geleden mee gestopt. Dus dat is vooruitgang. Vooral toen het een keer fout ging hier. Gelukkig werd er niet moeilijk gedaan. Maar wel een slik van de klantenservice medewerker.

Dan deze casus, het loopt niet echt lekker. Ik snap dat de webwinkel vraagt om een verklaring(lees aangifte) van hey ik heb niks gedaan. Immers een valse aangifte doen kan je duur komen te staan. Alleen de vraag is dus nog steeds aangifte van wat precies. Je hebt een leeg pakket ontvangen. Wat er exact is gebeurt dat weten we niet. Dus kan er ook geen goede aangifte worden gedaan. Wat alleen maar frustreerd aan beide kanten. Shop kan er niks mee en jij ook niet.

Naar een rechter kan, maar dan moet je zelf het woord doen. Want de rechter kan nog wel eens zeggen iedereen draagt zijn/haar eigen kosten. Of als je geluk hebt krijg je het vergoed. Vergeet ook niet laat je een advocaat/deurwaarder dit doen. Dat die vaak kosten hebben die je niet kan terugvorderen. Dus als je iets juridisch wilt doen. Rechtsbijstand of zelf doen. Ik zou het zelf doen, veel levenservaring rijker.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
paQ schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:56:
[...]

Er is ook aangifte gedaan :) tegen de webwinkel 8)
Nou dan hebben ze uiteindelijk toch wat ze willen en moet het zonder verder meer gedoe goedkomen :)
TS had echter ook wel aangifte kunnen doen puur voor het feit dat er van *webwinkel* goederen zijn ontvreemd/gestolen, dan hoeft TS ook niet te impliceren dat hij de goederen zelf in ontvangst zou hebben genomen en er ook verantwoordelijk voor zou zijn.
Dat zal dan echter wel op het politiebureau zelf moeten denk ik, want via die online formulieren kom je in dit geval niet heel ver...
Het is alleen wel zo dat als de telefoon 'ineens' wel bij *webwinkel* zou opduiken, dat dit kan worden gezien als dat TS een valse aangifte zou hebben gedaan.
Wellicht dat webwinkels mede om die reden graag de klanten in dergelijke gevallen aan het werk zetten, om aangifte te laten doen en zodoende zelf meer zekerheid en minder werk/risico hebben.

Al met al zou ik mijn vingers hier helemaal niet aan willen branden en het mooi bij de verantwoordelijke laten: de webwinkel.
Die aangifte die TS dan nu wel heeft gedaan is ook voor de bühne, daar gaat helemaal niets mee gebeuren aangezien dit overduidelijk een civiele zaak/geschil beteft.
Dus als *webwinkel* alsnog niet wil leveren of vergoeden, dan is het in dit stadium nog aanmanen en dan dagvaarden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:34
Dit draadje is qua lengte een beetje uit de hand de gelopen.
Ik vind het argument: "ik wil geen aangifte doen omdat het niet mijn probleem is" niet zo heel sterk, zeker als je met aangifte fraude fors zou verminderen.

Het andere argument: Webwinkel misbruikt publieke middelen om eigen werkproces goedkoper te maken vind ik wel een heel valide argument om geen aangifte te willen doen.

Je kunt dat idd beter oplossen met een ondertekende verklaring van de klant dat hij naar eer en geweten etc. etc. zijn bestelling niet heeft ontvangen.
Politie kan dit afdwingen door aangifte misbruik door webwinkels te weigeren.
Dat doen huisartsen ook tav medische verklaringen.(wat ook weer veel gedoe geeft, maar dat is een andere discussie)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste