@Verwijderd
nu ben in benieuwd
laten we een willekeurig voorbeeld erbij pakken:
V&A aangeboden: Microsoft Surface Pro 2 128GB Zwart
JIj hebt het goed ingepakt
Dan krijg je het bericht "he man, ik open de doos en de surface zat er niet in, wil je hem nog even opsturen?"
Dus jij zegt: "jawel hoor hij zat er in ik heb een filmpje dat ie netjes verpakt wegging hier" (A filmt alles behalve wcs)
En je krijgt het antwoord: "nee ik open de doos die er gewoon goed uitzag dankzij jou unike tape kon ik zien dat er onderweg niets mee gedaan is, maar geen surface, ik wil mijn geld terug, ik ga geen welles nietes spelletje spelen."
Postnl geeft aan pakket gewicht X ontvangen en bezorgd hier is handtekening voor ontvangst
Wat zou je doen?
A "OK de bewijslast ligt bij mij dat jij een volle doos hebt gekregen, hier is je geld ik stel postnl in gebreke en probeer het geld terug te krijgen"
B "Hmm vervelend, als je even aangifte doet van diefstal, hij is duidelijk gestolen dan leg ik het neer bij mijn verzekeraar en komt het wel goed"
Ik bijt me een beetje vast in dit onderwerp, want in 2018 bijv was een topic met bijna exact hetzelfde probleem (wat opgelost is omdat die doos erbarmelijk aankwam dus verlies tijdens transport was aannemelijker) en in dat topic ging het drie pagina's LETTERLIJK hetzelfe, deel mensen gaf aan "aangifte doen" en waarom ze dat logisch vonden terwijl een ander deel zei "het is verantwoordelijkheid A die lost het maar op desnoods rechtszaak" en waarom ze dat logisch vonden.
MAW het is niet klaar of helder en met de enorme inflatie vermoed ik dat dit wel vaker terug gaat komen dus ik denk dat het voor de hele community zeer goed zou zijn als we het wel helder krijgen zodat het in het topic met algemene shopping info kan en we deze discussie niet meer hoeven te voeren maar gewoon daarheen kunnen verwijzen. En het maakt me persoonlijk niet uit WAT de wet zegt of wie er "gelijk heeft", dat is bijzaak, we zouden als club verstandige mensen toch op een punt moeten kunnen komen dat er wel duidelijk is hoe het zit. Daarom vroeg ik @
fopjurist deel te nemen omdat die altijd in staat is netjes de wetteksten boven water te krijgen die ter zake doen.