MusicMaikel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:08:
Overigens nog een andere vraag: ik ben compleet nieuw in het 3d print wereldje.
Wat betreft spoelen, printen jullie deze zelf of hebben jullie de "officiële" spoelen van Bambu besteld om refills een plekje te kunnen geven?
Als de kleur die je wil op spoel te krijgen is, koop die lekker op spoel in het begin. Laten we zeggen dat je 6 spoelen uit een rol kan halen, dan kost dat je minimaal 17,43 / 6 = 2,90/2,91 per spoel. Verschil refill - compleet met spoel is nu 3,05. Maar die geprinte spoel kost je ook stroom en uren printen. Dan ben je letterlijk voor een paar centen uren aan het printen. Zo te zien is er nu geen optie om losse spoelen voor 5,99 mee te bestellen bij refills. Als wat jij wil echt alleen op refill te krijgen is en je geen geduld hebt om te wachten tot een andere kleur op spoel leeg is, zou je printen kunnen overwegen, dat scheelt dan wel het nodige.
Handig overzicht zo! Zelf iets voor gemaakt, of een eenvoudige screenshot en tekstvakjes - oplossing? We komen nu een beetje op het punt dat het lastig is om overzicht te houden wat er nog hoeveel is. En waarom bijna alles al op spoel gezet? Dan moet het ook meteen in de Iris met korrels toch? Voelt zonde als je het niet direct gebruikt. Wij houden het zo lang mogelijk in de seal, dan voor gebruik in de droger, daarna in de Iris.
Dat teveel losgaan is erg herkenbaar, maar dan verergerd door een vriendin die ook bestelt om mij te verrassen en vice versa plus bestellingen bij meerdere leveranciers. Wel een aantal dubbele kleur-materiaal opties, maar intussen dus een zwaar overdreven aantal rollen in huis in de smaken gewoon PLA, mat PLA, sparkle / Galaxy PLA, silk PLA, wood PLA, glow PLA, PETG, translucent PETG, PCTG, ASA en TPE.
Samen afgesproken dat we niets meer bestellen tot minimaal de helft op is.
Swatches zitten wel bij de A1, niet bij de P1S.
The big J schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:08:
Ik heb de A1 combo nu zo'n 2 weken in huis en hij wordt (uiteraard) veelvuldig gebruikt. Op dit moment nog alleen maar met PLA (Bambu en Velleman/Vertex) Dit gaat prima en nog geen grote problemen ondervonden. Nu sta ik op het punt om nieuw filament te bestellen en zit een beetje in tweestrijd. Aan de ene kant voel ik wel wat voor Sunlu PETG welke op Ali nu erg goedkoop is (
https://nl.aliexpress.com/item/1005007633497332.html)
Of Esun PLA welke goed geprijsd zijn bij 3dWensshop. Van PLA weet ik dat het goed werkt en qua sterkte etc bevalt dit prima maar die PETG is nu wel heel goedkoop
Iemand met een doorslaggevend argument? Is het bijvoorbeeld erg veel meer tweaken voordat PETG goed print?
PETG is vooral ander materiaal, iets flexibeler. Niet echt lastiger vind ik. Het heeft wel baat bij drogen en bij voorkeur droog bewaren, iets gevoeliger voor vocht dan PLA. Moet ik wel erbij zeggen: Ik heb alleen ervaring met PETG-HF van Bambu en Rapid PETG van Elegoo. Drogen kan bij de P1S op het printbed met een filamentdoos erover, ik denk bij de A1 ook wel?
Helaas, zit er niet bij in de doos. Wel bij de A1, niet bij de P1S.