Whut? Wat heeft 'ie gedaan?mphilipp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:45:
[...]
Of die gast van The Next Layer...ohwacht...
Al strak geworden hoor, je ziet niets meer van dat printprobleempje bij het torsobvsteyn schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:09:
[...]
Inmiddels is de basis ook compleet geprint. Waren in totaal 10 onderdelen:
[Afbeelding]
Inmiddels de base compleet in elkaar gezet en naden weggewerkt en in de primer gezet:
[Afbeelding]
* banana for scale ..![]()
Nu kan het schilderwerk beginnen..![]()
Ben nog altijd blij met de X1 Carbon en heb er nu al zo'n 1000 uur printen op staan. Gaat hard!
😂😂😅🤔😢MC Taz Man schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:54:
[...]
Ja, natuurlijk... Maar dat hóeft niet...
Hey, heb niet beweerd dat mét geweld het antwoord is... Ik zou zeggen; we gaan je verrassen...
Laat dat verrassen maar aan ons (Bambu Lab) over :-)MC Taz Man schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:17:
[...]
Hey, heb niet beweerd dat mét geweld het antwoord is... Ik zou zeggen; we gaan je verrassen...
Embargo geschonden bij de introductie van de Bambu Lab A1. Dus nu is ie persona non grata voor Dr.Tao.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik neem aan dat je verrassen bedoelt?smoken schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:38:
[...]
Laat dat verassen maar aan ons (Bambu Lab) over :-)
Ik zou tegenwoordig geen aannames meer doen
Heeeel bijzonder, vandaag kwam het laatste deel van een bestelling van vorige week. Daar zaten opeens wel lege spoelen bij die ik niet besteld had. Heel fijn natuurljik en het matchte met het aantal refills dat ik besteld had in verhouding 1:4 zoals bij de eerdere actie, maar ik heb de tekst niet op de website zien staan? Wel een slechter dan normaal verpakt pakket, ik kon de filamentdozen uit de omdoos pakken zonder het tape los te trekken. Maar de order is wel zonder problemen geland, da's het belangrijkste. En leuk om verrast te worden met extra spoelen die ik goed kan gebruiken. 
Edit: Mijn vriendin appt net dat ze nog stiekem een paar spoelen meebesteld had als verrassing, omdat ik eigenwijs weigerde.
Dus helaas niet helemaal zo'n feest. Maar wel nog steeds eentje extra in de doos.
Edit: Mijn vriendin appt net dat ze nog stiekem een paar spoelen meebesteld had als verrassing, omdat ik eigenwijs weigerde.
[ Voor 15% gewijzigd door DeGroteMuis op 28-11-2024 12:45 ]
Zou je me wat foto's kunnen sturen indien je de verpakking nog hebt, of foto's gemaakt hebt van hoe je het ontvangen hebt?DeGroteMuis schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:02:
Heeeel bijzonder, vandaag kwam het laatste deel van een bestelling van vorige week. Daar zaten opeens wel lege spoelen bij die ik niet besteld had. Heel fijn natuurljik en het matchte met het aantal refills dat ik besteld had in verhouding 1:4 zoals bij de eerdere actie, maar ik heb de tekst niet op de website zien staan? Wel een slechter dan normaal verpakt pakket, ik kon de filamentdozen uit de omdoos pakken zonder het tape los te trekken. Maar de order is wel zonder problemen geland, da's het belangrijkste. En leuk om verrast te worden met extra spoelen die ik goed kan gebruiken.
Hier gisteren ook pakket in plastic wat helemaal kapot was. Met zes spoelen, andere order met 8 zat wel in een doos.DeGroteMuis schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:02:
Order hier gisteren ook binnen. Zonder bonusspoelen (had er 11 besteld en gekregen...). Wel een rol PLA matte orange op spoel met een gat in het plastic. Gelijk maar ingepakt in een Iris doos.
Buiten die doos:
:strip_exif()/f/image/BJzbSlFuh1BuzO61diGaRG9w.png?f=user_large)
In die doos, slechts enkele uren na sluiten met 2x50 gram Wisedry:
:strip_exif()/f/image/GyBExtBGLGQtHCGsoNETQdlI.png?f=user_large)
Dit was met een leeg krat. Bij kratten met filament erin gaat het langzamer, zo mid 30% bij dezelfde temperatuur. Ben heel benieuwd of dit ook genoeg is om mijn charcoal matte PLA weer van wat 'haarverlies' tijdens het printen af te helpen.
Buiten die doos:
:strip_exif()/f/image/BJzbSlFuh1BuzO61diGaRG9w.png?f=user_large)
In die doos, slechts enkele uren na sluiten met 2x50 gram Wisedry:
:strip_exif()/f/image/GyBExtBGLGQtHCGsoNETQdlI.png?f=user_large)
Dit was met een leeg krat. Bij kratten met filament erin gaat het langzamer, zo mid 30% bij dezelfde temperatuur. Ben heel benieuwd of dit ook genoeg is om mijn charcoal matte PLA weer van wat 'haarverlies' tijdens het printen af te helpen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Het vocht uit PLA krijgen dmv die korrels gaat enorm veel tijd overheen. Water trekt diep in je PLA en dat komt dus maar langzaam/moeizaam vrij op die 'passive' manier.Señor Sjon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:35:
Het helpt dus wel (iets) maar het is meer voor de opslag van filament zodat het droog blijft.
[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 28-11-2024 14:51 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ik ben benieuwd of ik misschien wat settings kan aanpassen om dit goed te krijgen, of dat t door het filament komt?
Probeer wat kerstboompjes te printen maar hij komt er lang niet zo mooi uit als bij de rest op makerworld.. hij lijkt in het begin goed te gaan maar dan ineens wordt t lelijk.
Ik gebruik het profiel van de maker, heb wel de aux fan uit (heb een p1s). Filament is niet gedroogd, zou dat deze problemen kunnen oplossen of zijn het toch wat settings wat ik kan proberen?
Printer: P1S
Filament: Esun PLA+ geprint met standaard settings (220c)
:strip_exif()/f/image/SB0hUZ2oWorIGpzOWWf9W6De.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OAG45FDS7o3Z9d1gbxOKMBcO.jpg?f=fotoalbum_large)
Probeer wat kerstboompjes te printen maar hij komt er lang niet zo mooi uit als bij de rest op makerworld.. hij lijkt in het begin goed te gaan maar dan ineens wordt t lelijk.
Ik gebruik het profiel van de maker, heb wel de aux fan uit (heb een p1s). Filament is niet gedroogd, zou dat deze problemen kunnen oplossen of zijn het toch wat settings wat ik kan proberen?
:strip_exif()/f/image/SB0hUZ2oWorIGpzOWWf9W6De.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OAG45FDS7o3Z9d1gbxOKMBcO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PNscxa4Gf1kXA8QvShTlB4Xt.jpg?f=fotoalbum_large)
@Richard89 Is dat die van SabreDesign? Die heeft mijn vriendin al een paar keer geprint in beide formaten zonder problemen, zowel in Mistletoe green als in Silk white / green / copper. Ik denk ook niet dat het aan je filament ligt, anders zouden de onderste lagen ook slecht moeten zijn. Je problemen lijken te beginnen bij de lagen waar de diameter minder wordt. Misschien koelt het filament niet snel genoeg af. Heb je de deur wel een stukje open? Mijn eerste eigen 3D print was nog geen maand geleden, dus ik ben zeker geen expert, maar dat zou mijn eerste gedachte zijn.
3 x raden wie zijn P1S vrijdagavond mag ophalen bij het DPD-punt……..maar het hele weekend weg is

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Morgenavond installeren, Benchy en eventueel wat andere kleine dingen for fun en dan voor de rest van het weekend een megaprint aanzetten?Fraggert schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:05:
3 x raden wie zijn P1S vrijdagavond mag ophalen bij het DPD-punt……..maar het hele weekend weg is![]()
Dat laatsteDeGroteMuis schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:21:
[...]
Morgenavond installeren, Benchy en eventueel wat andere kleine dingen for fun en dan voor de rest van het weekend een megaprint aanzetten?De timing van leveren had iets beter gekund, maar het belangrijkste: vanaf morgen heb je hem!
Ik had gedacht dat ik nog wel een week of 2 had moeten wachten overigens, dus dit is al winst
Ik wil ook een P1S met AMS bestellen, maar ik moet wachten op goedkeuring van bedrijfsaccount.
Vanwege black friday is de filament ook flink in de uitverkoop, dus ik heb alvast 3kg ingeslagen
Vanwege black friday is de filament ook flink in de uitverkoop, dus ik heb alvast 3kg ingeslagen
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ja dat is die inderdaad.! Ik print met deur open, aux fan uit (want kreeg rare prints aan die kant van de fan)..DeGroteMuis schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:39:
@Richard89 Is dat die van SabreDesign? Die heeft mijn vriendin al een paar keer geprint in beide formaten zonder problemen, zowel in Mistletoe green als in Silk white / green / copper. Ik denk ook niet dat het aan je filament ligt, anders zouden de onderste lagen ook slecht moeten zijn. Je problemen lijken te beginnen bij de lagen waar de diameter minder wordt. Misschien koelt het filament niet snel genoeg af. Heb je de deur wel een stukje open? Mijn eerste eigen 3D print was nog geen maand geleden, dus ik ben zeker geen expert, maar dat zou mijn eerste gedachte zijn.
Beetje gek dat hij ineens zo slordig print met dit soort delicate printjes. Zou toch makkelijk moeten kunnen, dus ik doe "iets" fout..
3 kg? Bij 4 en 8 kg zitten de kortingen._eLMo_ schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:45:
Ik wil ook een P1S met AMS bestellen, maar ik moet wachten op goedkeuring van bedrijfsaccount.
Maar die kortingen zijn er toch altijd? Of mis ik iets?Señor Sjon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:52:
[...]
3 kg? Bij 4 en 8 kg zitten de kortingen.
Ik heb ze niet hij Bambu Lab gehaald maar bij 3DJake. Mooi starter setje om te kijken of ik PLA of PETG leuker vind. En houtvezel voor kerst huisjes.Señor Sjon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:52:
[...]
3 kg? Bij 4 en 8 kg zitten de kortingen.
Misschien nog een keer TPU en zo’n support filament dat smelt in water ofzo.
:strip_exif()/f/image/qoXwmebYkp4iTNAfzkBaGA7l.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door _eLMo_ op 29-11-2024 09:59 ]
Dit is een vrij kleine banaan voor zo'n grote aap. Mijn aapje van zes neemt geen genoegen meer met dit formaat banaan naar school. Kortom, voor de woede van deze grote aap kan ik alleen maar begrip opbrengen.bvsteyn schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:09:
[...]
[Afbeelding]
Inmiddels de base compleet in elkaar gezet en naden weggewerkt en in de primer gezet:
[Afbeelding]
Ben nog altijd blij met de X1 Carbon en heb er nu al zo'n 1000 uur printen op staan. Gaat hard!
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Je moet ook geen pakketpunt kiezen waar je 3 uur voor moet rijden. En een aanhanger heb je er niet nodig hoorFraggert schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:38:
[...]
Dat laatsteIk ga er volgende week even rustig voor zitten, vrijdag na het eten moet ik met de aanhanger ruim voorbij groningen, dus met bijna 3 uur reistijd gaat hem dat helaas niet worden
![]()
Ik had gedacht dat ik nog wel een week of 2 had moeten wachten overigens, dus dit is al winst
MikeOO schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 07:24:
[...]
Je moet ook geen pakketpunt kiezen waar je 3 uur voor moet rijden. En een aanhanger heb je er niet nodig hoor

Hij mag op de passagiersstoel vanaf het DPD-punt.

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 29-11-2024 08:39 ]
Je nieuwe kindje moet dan wel in een autozitje he?Fraggert schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:13:
[...]
Hij mag op de passagiersstoel vanaf het DPD-punt.....gordeltje...airbag...wel zo veilig
![]()
Het kan nog erger hoor. Ik zit al ruim een week elke dag naar een ongeopende doos met een Bambu lab + AMS te kijken die ik nog niet mag gebruiken. Met daarbovenop 14 rollen filament in diverse kleuren die ik wél mag gebruiken maar dus nog niks aan hebFraggert schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:05:
3 x raden wie zijn P1S vrijdagavond mag ophalen bij het DPD-punt……..maar het hele weekend weg is![]()
Nog 1 weekend wachten, dan ga ik het apparaat 's ochtends op bed officieel krijgen voor m'n verjaardag. Ik heb 'm expres op zolder gezet. Hoe ze 'm (veilig) naar beneden krijgen en inpakken zoeken ze voor straf zelf maar uit
goeiedag, dat is nog eens een Tantalus-kwelling he, wat doe je jezelf aan manDenman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:52:
[...]
Het kan nog erger hoor. Ik zit al ruim een week elke dag naar een ongeopende doos met een Bambu lab + AMS te kijken die ik nog niet mag gebruiken. Met daarbovenop 14 rollen filament in diverse kleuren die ik wél mag gebruiken maar dus nog niks aan heb
Nog 1 weekend wachten, dan ga ik het apparaat 's ochtends op bed officieel krijgen voor m'n verjaardag. Ik heb 'm expres op zolder gezet. Hoe ze 'm (veilig) naar beneden krijgen en inpakken zoeken ze voor straf zelf maar uit
Het verheugen op iets nieuws is vaak leuker dan het daadwerkelijk hebben .... dus geniet nog even van het wachten ;-)Denman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:52:
[...]
Het kan nog erger hoor. Ik zit al ruim een week elke dag naar een ongeopende doos met een Bambu lab + AMS te kijken die ik nog niet mag gebruiken. Met daarbovenop 14 rollen filament in diverse kleuren die ik wél mag gebruiken maar dus nog niks aan heb
Iemand ervaring met de P1S qua geluid etc? Indien ik het op zolder zet (naast mijn werkkamer) is het dan goed te horen de verdieping er onder bij een open trap?
Veel reviews is het toch in een afgesloten kamer, maar niet heel realistisch met gezinswoningen
Veel reviews is het toch in een afgesloten kamer, maar niet heel realistisch met gezinswoningen
Is er een planning voor enig nieuws? Maw; wanneer kunnen we meer info verwachten?smoken schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:11:
[...]
Het verheugen op iets nieuws is vaak leuker dan het daadwerkelijk hebben .... dus geniet nog even van het wachten ;-)
Vandaag is dus Black Friday en ik hoop een leuke aanbieding te pakken van een filament droger.
Ik lees gemengde verhalen rond de Sunlu S2's (50/50 kans dat je daadwerkelijk één ontvangt met fan, plus kwaliteit valt ook over te twisten)
Dan blijft over de Creality Space PI vermoed ik ?
Behalve een gaar touch screen lijkt het apparaat het materiaal goed te drogen.
Prijsjes liggen rond de 60,- op Ali en net onder de 80,- op Amazon voor een Plus die twee rollen kan drogen.
Als iemand nog tips heeft (of ervaring wilt delen) voor een bepaalde droger van twee rollen hoor ik het graag
Jammer dat Bambu geen product in zijn assortiment heeft.
Nu kan het leuke werk beginnen, veel plezier
Ik lees gemengde verhalen rond de Sunlu S2's (50/50 kans dat je daadwerkelijk één ontvangt met fan, plus kwaliteit valt ook over te twisten)
Dan blijft over de Creality Space PI vermoed ik ?
Behalve een gaar touch screen lijkt het apparaat het materiaal goed te drogen.
Prijsjes liggen rond de 60,- op Ali en net onder de 80,- op Amazon voor een Plus die twee rollen kan drogen.
Als iemand nog tips heeft (of ervaring wilt delen) voor een bepaalde droger van twee rollen hoor ik het graag
Jammer dat Bambu geen product in zijn assortiment heeft.
Wat een kolossaal ding joh, erg gaaf geworden !bvsteyn schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:09:
[...]
Nu kan het leuke werk beginnen, veel plezier
[ Voor 51% gewijzigd door PepieNL op 29-11-2024 10:09 ]
Geen gesloten deuren tussen printer en werkplek? Dan kan je hem inderdaad wel horen. Of je het storend vindt hangt ook af van hoe gevoelig je bent voor geluiden, ik vind het fijner met de deur gesloten omdat sommige geluiden me echt gaan irriteren met de deur open, mijn vriendin heeft er totaal geen last van.stomley schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:25:
Iemand ervaring met de P1S qua geluid etc? Indien ik het op zolder zet (naast mijn werkkamer) is het dan goed te horen de verdieping er onder bij een open trap?
Bedoel je voor de printer van @Denman ? Daarover kunnen we na het weekend meer verwachten want dan pas mag hij hem uitpakken als ik het goed begrijp.MC Taz Man schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:26:
[...]
Is er een planning voor enig nieuws? Maw; wanneer kunnen we meer info verwachten?
;-) geintje ... ik snap wat je bedoelt.
Zoals aangegeven in de press release en op X in oktober: Q1 zal de nieuwe printer gepresenteerd worden.
:strip_exif()/f/image/QGUgkajjo9Js9ryZ70WLDqw3.png?f=user_large)
Waarom de keuze voor deze drie eigenlijk? 3DJake heeft ook goedkopere alternatieven met prima reviews in de sale op dit moment, ook als je filtert op AMS compatible._eLMo_ schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:56:
[...]
Ik heb ze niet hij Bambu Lab gehaald maar bij 3DJake. Mooi starter setje om te kijken of ik PLA of PETG leuker vind. En houtvezel voor kerst huisjes.
Misschien nog een keer TPU en zo’n support filament dat smelt in water ofzo.
[Afbeelding]
Ja precies, een stukje voorpret en leuke dingetjes uitzoeken om te printen helpt @Denman vast de zware tijden door. En straks komt het eeuwige dilemma van het bezit van de Bambu: Wat print ik nu als eerste van die lijst?smoken schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:11:
[...]
Het verheugen op iets nieuws is vaak leuker dan het daadwerkelijk hebben .... dus geniet nog even van het wachten ;-)
Hahaha, mooie inhaker!MC Taz Man schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:26:
[...]
Is er een planning voor enig nieuws? Maw; wanneer kunnen we meer info verwachten?
Ik heb mijn A1 nu een maand en paar dagen in bezet en de 250 print-uren aangetikt. Dat was wel even schrikken, maar het gaat gewoon zo lekker. Hoe vaak doen jullie klein onderhoud (alle assen smeren) en is er ook groot onderhoud nodig zoals riemen spannen?
Fraggert schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:04:
[...]
goeiedag, dat is nog eens een Tantalus-kwelling he, wat doe je jezelf aan manWel sterk
smoken schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:13:
[...]
Bedoel je voor de printer van @Denman ? Daarover kunnen we na het weekend meer verwachten want dan pas mag hij hem uitpakken als ik het goed begrijp.
;-) geintje ... ik snap wat je bedoelt.
Ja wrijf het er lekker in allemaal!DeGroteMuis schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:20:
[...]
Ja precies, een stukje voorpret en leuke dingetjes uitzoeken om te printen helpt @Denman vast de zware tijden door. En straks komt het eeuwige dilemma van het bezit van de Bambu: Wat print ik nu als eerste van die lijst?
[...]
Hahaha, mooie inhaker!
Maar idd, ben al wat prints aan het collecten, die printer staat de eerste week non-stop te draaien denk ik
Wel een bizar verschil trouwens. Had een spool houder gevonden die ik alvast wilde gaan printen op m'n "oude" printer. Printtijd op m'n Ender 3 V2 is 7,5 uur vs 1,5 uur op de A1
Maar goed, komende zondag zijn de vrouw en kids weg dus heb een dagje "vrij". Die dag ga ik maar eens gebruiken om m'n bureau vrij te maken zodat ik 'm volgend weekend meteen z'n verdiende plekje kan geven. De andere helft van de dag gebruik ik om in BO6 de frustratie van me af te knallen
Nee zou dan op zolder zijn en die heeft alleen open schot er tussen zitten en is ook niet zo hoog.DeGroteMuis schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:06:
[...]
Geen gesloten deuren tussen printer en werkplek? Dan kan je hem inderdaad wel horen. Of je het storend vindt hangt ook af van hoe gevoelig je bent voor geluiden, ik vind het fijner met de deur gesloten omdat sommige geluiden me echt gaan irriteren met de deur open, mijn vriendin heeft er totaal geen last van.
Gaat dan ook meer op geluid richting beneden verdieping als iedereen ligt te slapen
Alternatief is in de bijkeuken, maar daar is het wel een stukje kouder en eventueel wat vochtiger want de katten gaan via die manier ook naar buiten.
En voor nu als laatste vraag voor iedereen.
Indien ik de P1S combo zou bestellen, zijn er dan nog extra's waarvan jullie zeggen vergeet dat er niet gelijk bij te bestellen bijvoorbeeld bepaalde Filament etc?
[ Voor 12% gewijzigd door stomley op 29-11-2024 11:21 ]
De situatie bij mij thuis is omgekeerd: printers in de inpandige garage en de slaapkamer is daar recht boven.stomley schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:08:
[...]
Nee zou dan op zolder zijn en die heeft alleen open schot er tussen zitten en is ook niet zo hoog.
Gaat dan ook meer op geluid richting beneden verdieping als iedereen ligt te slapen
Alternatief is in de bijkeuken, maar daar is het wel een stukje kouder en eventueel wat vochtiger want de katten gaan via die manier ook naar buiten.
En voor nu als laatste vraag voor iedereen.
Indien ik de P1S combo zou bestellen, zijn er dan nog extra's waarvan jullie zeggen vergeet dat er niet gelijk bij te bestellen bijvoorbeeld bepaalde Filament etc?
Voordat Bambu Lab beschikbaar was had ik: Creality, Prusa, Artillery, Anycubic printers en die kon ik altijd horen in mijn slaapkamer en woonkamer. Vooral bij ronde prints en aangezien ik altijd voor Cosplayers helmen aan het printen was .. had ik zo'n beetje enkel ronde prints.
Toen ik overstapte naar Bambu Lab was ik ook heel "bang" voor het geluid, maar tot mijn grote verbazing waren ze TOTAAL niet te horen. Overigens is er ook een silent mode, welke je eventueel kunt activeren in de uurtjes dat het even wat stiller moet zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door smoken op 29-11-2024 11:44 ]
Wanneer de printer mij verteld dat het tijd isMozy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:25:
Ik heb mijn A1 nu een maand en paar dagen in bezet en de 250 print-uren aangetikt. Dat was wel even schrikken, maar het gaat gewoon zo lekker. Hoe vaak doen jullie klein onderhoud (alle assen smeren) en is er ook groot onderhoud nodig zoals riemen spannen?
Tot heden nog niets anders moeten doen dan de Y-as smeren.
Mijn A1 mini heeft in het half jaar dat hij staat te knallen al 2 x een maintenance melding gemaakt met de te ondernemen stappen en de A1 kwam er van de week ook al mee.
[ Voor 4% gewijzigd door PepieNL op 29-11-2024 11:33 ]
Wie heeft de AMS Lite bovenop geplaatst en bevalt dat? Ja, er zijn officiële Bambu prints voor, maar de printer gaat af en toe zo tekeer, blijft een hoge print dan nog wel recht met een topzware printer?
Ik geef mijn X1C altijd meteen een 'grote beurt' als ie begint te zeuren over de lead screws. Dan doe ik ook meteen de carbon rods schoonmaken en de geleiders van de gantry schoonmaken en licht insmeren met een beetje olie. Daarna (for the good it will do) een machine test en een calibratierun.PepieNL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:25:
[...]
Wanneer de printer mij verteld dat het tijd is
Tot heden nog niets anders moeten doen dan de Y-as smeren.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
A1 hebben we het over?Señor Sjon schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:58:
Wie heeft de AMS Lite bovenop geplaatst en bevalt dat? Ja, er zijn officiële Bambu prints voor, maar de printer gaat af en toe zo tekeer, blijft een hoge print dan nog wel recht met een topzware printer?
Ik doe dat al sinds dag 1 en werkt SUPER!
In het originele ontwerp zitten ook twee "steunen" die op de achterkant plaatst voor extra stabiliteit.
Met open deuren tussen inpandige garage en slaapkamer? Met gesloten deur(en) ben ik het met je eens, dan hoor je de printer niet of amper. Maar met de deuren open vind ik de normale stand soms wel storend hoorbaar, zeker als het wat stiller in huis is en inderdaad, cirkels. Silent mode helpt wel dan, maar de deur sluiten helpt ook prima. Gewoon standaard binnenshuis sandwichdeurtje van niets, maar het houdt genoeg tegen. Het is ook niet altijd enorm luid, mijn vriendin heeft nu een nieuw boompje van Sabre Designs (zie een paar posts omhoog) in slik PLA aangezet, dan hoor je vooral de fans op de achtergrond met alle deuren geopend.smoken schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:20:
De situatie bij mij thuis is omgekeerd: printers in de inpandige garage en de slaapkamer is daar recht boven.
Voordat Bambu Lab beschikbaar was had ik: Creality, Prusa, Artillery, Anycubic printers en die kon ik altijd horen in mijn slaapkamer en woonkamer. Vooral bij ronde prints en aangezien ik altijd voor Cosplayers helmen aan het printen was .. had ik zo'n beetje enkel ronde prints.
Toen ik overstapte naar Bambu Lab was ik ook heel "bang" voor het geluid, maar tot mijn grote verbazing waren ze TOTAAL niet te horen. Overigens is er ook een silent mode, welke je eventueel kunt activeren in de uurtjes dat het even wat stiller moet zijn.
Maar de gemiddelde bijkeuken met kattenluikje wordt ook niet 7 graden met een RH% van 90% of zo, dus ik denk bij @stomley ook niet. Als het geluid storend blijkt te zijn, kan die inderdaad nog altijd de bijkeuken in.
Bedankt voor de Tip! In de Winter kan het daar nog wel eens fris worden, maar dan wordt het daar gewoon wat bijstokenDeGroteMuis schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:11:
[...]
Met open deuren tussen inpandige garage en slaapkamer? Met gesloten deur(en) ben ik het met je eens, dan hoor je de printer niet of amper. Maar met de deuren open vind ik de normale stand soms wel storend hoorbaar, zeker als het wat stiller in huis is en inderdaad, cirkels. Silent mode helpt wel dan, maar de deur sluiten helpt ook prima. Gewoon standaard binnenshuis sandwichdeurtje van niets, maar het houdt genoeg tegen. Het is ook niet altijd enorm luid, mijn vriendin heeft nu een nieuw boompje van Sabre Designs (zie een paar posts omhoog) in slik PLA aangezet, dan hoor je vooral de fans op de achtergrond met alle deuren geopend.
Maar de gemiddelde bijkeuken met kattenluikje wordt ook niet 7 graden met een RH% van 90% of zo, dus ik denk bij @stomley ook niet. Als het geluid storend blijkt te zijn, kan die inderdaad nog altijd de bijkeuken in.
Heeft er iemand ervaring met Elegoo Galaxy Black op een 0.4 nozzle en daar een leuk profiel voor? Ik heb nu de Bambu Galaxy preset genomen en daarmee de calibratie gedaan op mijn P1S en dat werkt prima voor de meeste prints, maar ik krijg wel een beetje meer stringing dan bij gewoon Bambu PLA bij uitdagendere prints, zoals tussen de 'tralies' in de stervorm van dit design.
Het filament heeft al 16 uur gedroogd en bleef strak op 15% RH hangen in de droger (die hygrometer gaat niet lager).
Het filament heeft al 16 uur gedroogd en bleef strak op 15% RH hangen in de droger (die hygrometer gaat niet lager).
Filament inmiddels binnen, ik mis helaas 1 rol Basic grijs. 8 rollen in totaal besteld want korting….er zaten 7 rollen in de doos. 2 grijs 2 zwart, 1 wit, 1 blauw, 1 oranje.
Eens zien hoe vlotjes de klantenservice is van BL.
Succes..! ik heb ze 1x eerder nodig gehad en duurde wel lang. wel geregeld uiteindelijk..Fraggert schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:57:
Filament inmiddels binnen, ik mis helaas 1 rol Basic grijs. 8 rollen in totaal besteld want korting….er zaten 7 rollen in de doos. 2 grijs 2 zwart, 1 wit, 1 blauw, 1 oranje.
nu weer een lopen omdat DHL pakketjes kwijt maakt.. sinds 4-11 wachten op afhandeling van mijn verloren pakket en bambu heeft daar erg lang voor nodig blijkbaar.
Zojuist ticket aangemaakt, vervelend maar goed…..we gaan het zien.Richard89 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:59:
[...]
Succes..! ik heb ze 1x eerder nodig gehad en duurde wel lang. wel geregeld uiteindelijk..
nu weer een lopen omdat DHL pakketjes kwijt maakt.. sinds 4-11 wachten op afhandeling van mijn verloren pakket en bambu heeft daar erg lang voor nodig blijkbaar.
Hopelijk ligt mijn printer wel gewoon bij het pakketpunt straks als ik jouw verhaal zo hoor
Het lijkt inderdaad niet helemaal lekker te gaan bij Bambu tijdens die black friday sale, Heb afgelopen maand 2 bestellingen geplaatst met 2x +/-10 rollen filament + buildplate
Bestelling 1 heeft er ruim anderhalve week over gedaan (geen haast, dus prima). en kwam netjes binnen.
Bestelling 2 is in 2 pakketten gesplitst, waarvan ik er 1 in 4-5 dagen o.i.d. binnen had, en de 2e kwam vandaag (8-9 dagen) na bestelen binnen. Echter heb ik in plaats van 9 rollen fillament + Buildplate, 1 rol gekregen die ik niet eens besteld had. Alsof er iets fout gaat in het order picking process...
Daarnaast erg slecht verpakt, de doosjes van het filament zijn volledig gekreukt en vervormd.
Bestelling 1 heeft er ruim anderhalve week over gedaan (geen haast, dus prima). en kwam netjes binnen.
Bestelling 2 is in 2 pakketten gesplitst, waarvan ik er 1 in 4-5 dagen o.i.d. binnen had, en de 2e kwam vandaag (8-9 dagen) na bestelen binnen. Echter heb ik in plaats van 9 rollen fillament + Buildplate, 1 rol gekregen die ik niet eens besteld had. Alsof er iets fout gaat in het order picking process...
Daarnaast erg slecht verpakt, de doosjes van het filament zijn volledig gekreukt en vervormd.
Niet stiekem opgesplitst in meerdere pakketten? De afgelopen maand al een beetje té vaak rollen besteld en bij mij zijn de filamenten nog nooit allemaal in 1 doos verzonden. Misschien ligt straks bij het afhaalpunt wel je doos basic grijs!Fraggert schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:57:
Ik weet niet of dat aan Bambu ligt, DHL is nu ook niet bepaald de snelste zodra er 'een onderzoek' is opgestart. Gelukkig nog niet heel vaak nodig geweest, maar de keren dat het nodig was, duurde het 6-8 weken voor DHL meldde dat het pakketje toch echt spoorloos was geraakt.Richard89 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:59:
Succes..! ik heb ze 1x eerder nodig gehad en duurde wel lang. wel geregeld uiteindelijk..
In plaats van 9 rollen en een buildplate maar 1 rol? Wow, dat lijkt er niet eens op!Igor92 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:53:
Het lijkt inderdaad niet helemaal lekker te gaan bij Bambu tijdens die black friday sale, Heb afgelopen maand 2 bestellingen geplaatst met 2x +/-10 rollen filament + buildplate
Wie gebruikt op zijn X1C ook de filament dryer functie?
Vraag mij af of het nuttig is deze te gebruiken of toch echt uit te kijken naar een dedicated dryer van Sunlu, creality, ...
Vraag mij af of het nuttig is deze te gebruiken of toch echt uit te kijken naar een dedicated dryer van Sunlu, creality, ...
Heb je al een ticket geopend voor zending 2?Igor92 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:53:
Als je wilt kunt je me wat details doorgeven in DM (ordernummer, foto's van labels op het ontvangen pakket, etc)
CorrectDeGroteMuis schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:47:
[...]
In plaats van 9 rollen en een buildplate maar 1 rol? Wow, dat lijkt er niet eens op!Ik vermoed dat @smoken die wel interessant gaat vinden.
Ik heb dat 1x geprobeerd, maar ik heb nu zo'n Sunlu S4. Hangt een beetje van je wensen af en hoeveel plek je hebt, maar als ik naar de prijzen van de dryers kijk die maar plek hebben voor 1 spool, vind ik de S4 niet eens zo duur. Ik kon 'm voor €129 bij Amazon kopen een maandje ofzo terug. Vier rollen tegelijk is wel fijn als je een achterstand hebt in te halen. Wel een fijn ding; maakt alleen een beetje lawaai (fans!).nielsvv schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:55:
Ik kom er net achter dat mijn part-fan niet lekker zat aangesloten en niets meer deed.. gok zomaar dat het daar ook wel eens mee te maken zou kunnen hebben, morgen even nieuwe printen om te kijken of dat inderdaas het issue was.Richard89 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:51:
Ik ben benieuwd of ik misschien wat settings kan aanpassen om dit goed te krijgen, of dat t door het filament komt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de P1S werkt het met PLA en PETG in ieder geval op zich wel voor wat het moet doen. Met een vers uit de verpakking spoel PETG-HF had ik wat issues en na het drogen op het printbed niet meer, maar het is wel minder energiezuinig dan een losse droger, je moet de spoel halverwege omdraaien waardoor in de nacht drogen minder praktisch wordt, je kan niet printen tijdens het drogen en het is 1 rol per keer. Daarnaast gingen er nog wel wat extra grammetjes af toen ik de half gebruikte rol als test in de Creality droger deed, ondanks dat de RH niet opliep toen de rol erin ging, zoals bij verse rollen wel eens gebeurt. Een dedicated droger kan daarnaast vaak ook gebruikt worden om direct uit te printen, wat weer een voordeel kan zijn bij lange prints met filamenten die erg hygroscopisch zijn.nielsvv schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:55:
Het nut is dus:
- Niet gebonden aan 1 rol per keer (afhankelijk van model droger)
- Je kan printen en een andere rol drogen tegelijk
- Energiezuiniger
- Bij diverse modellen heb je meteen een drybox van waaruit je kan printen (buiten de AMS om, dus ook CF filamenten bijvoorbeeld)
- Mijn ervaring met PETG: Hoewel het printresultaat niet verandert, perst een dedicated droger toch nog wat meer vocht uit het filament dan de droog optie op de buildplate
Het is denk ik vooral een gemakskwestie.
Als je af & toe een rol wil drogen bij problemen, maar overwegend vers uit de verpakking print zonder drogen en niet van plan bent erg hygroscopische filamenten als nylon te printen, kan je waarschijnlijk prima uit de voeten zonder. Bij vaker drogen kan het storend worden als je iedere keer moet wachten tot een filament gedroogd is voordat je iets kan printen. .
Dat klinkt als een logische reden ja. Mijn vriendin had vandaag ook de eerste niet perfecte print bij dat andere Sabre model.Richard89 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:54:
[...]
Ik kom er net achter dat mijn part-fan niet lekker zat aangesloten en niets meer deed.. gok zomaar dat het daar ook wel eens mee te maken zou kunnen hebben, morgen even nieuwe printen om te kijken of dat inderdaas het issue was.
:strip_exif()/f/image/yoOJRQMXnICHYqjRCOB7uoV6.png?f=user_large)
Maar ik vermoed dat dat komt door de buren die aan het klussen zijn geslagen, een breekhamer of zoiets op de wand waar het werkblad waar de printer op staat aan bevestigd is kan denk ik wel eens zo'n dun laagje uit het lood trekken...
Nuttig is het zeker. Ik gebruik tot nu toe de X1C als droger, en zit nog niet te springen om een dedicated droger. Rol (zonder folie) in een kartonnen filament verpakking, daarbovenop leg ik twee Bison vochtvreters neer, en doos weer half dicht doen. Dit werkt voor mij prima, getest zowel met nylon als support voor nylon, beiden extreem vochtabsorberend.nielsvv schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:55:
Na het drogen en printen gaan de rollen zo snel mogelijk weer in een vacuümzak.
Ik wil geen ruimte vrijmaken voor een extra droger dus zolang als ik dat kan uitstellen....
Erg moeilijk te vinden, de filters werken erg slecht. Je kan niet filteren op gewicht en diameter en nog meer tegelijk.DeGroteMuis schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:20:
[...]
Waarom de keuze voor deze drie eigenlijk? 3DJake heeft ook goedkopere alternatieven met prima reviews in de sale op dit moment, ook als je filtert op AMS compatible.
Dus ondanks mijn filters returnde hij alsnog 2.85mm ipv 1.75mm, en er is geen filter op voorraad, ik wilde het filament niet pas volgend jaar hebben. Met die constraints kwam ik hierop uit.
Eigenlijk wil je ook een €/kg filter hebben ipv € filter.
Als je minder rollen hebt, is het dan niet voldoende ze in de AMS te laten zitten met droger korrels? Voor PETG bijvoorbeeld?JorneB schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:47:
[...]
Nuttig is het zeker. Ik gebruik tot nu toe de X1C als droger, en zit nog niet te springen om een dedicated droger. Rol (zonder folie) in een kartonnen filament verpakking, daarbovenop leg ik twee Bison vochtvreters neer, en doos weer half dicht doen. Dit werkt voor mij prima, getest zowel met nylon als support voor nylon, beiden extreem vochtabsorberend.
Na het drogen en printen gaan de rollen zo snel mogelijk weer in een vacuümzak.
Ik wil geen ruimte vrijmaken voor een extra droger dus zolang als ik dat kan uitstellen....
Absoluut niet! De korrels in de AMS kunnen alleen wat water opnemen uit de lucht en houden zo het klimaat in de AMS enigzins op peil, meer niet. Om het water uit de rol filament te krijgen zul je de rol moeten verwarmen._eLMo_ schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:12:
[...]
Als je minder rollen hebt, is het dan niet voldoende ze in de AMS te laten zitten met droger korrels? Voor PETG bijvoorbeeld?
Recent voor het eerst BL Support for PA/PET gebruikt. Toen ik de rol vanuit de verpakking zo in de AMS plaatste ging het luchtvochtigheidspeil binnen een uur naar de 1. Superdroge lucht! Zo ontstond bij mij het idee om misschien eens te proberen een soort van spons van dat spul te printen
[ Voor 23% gewijzigd door JorneB op 29-11-2024 20:50 ]
Maar hoe komt het water in de rol dan? Als hij gelijk de AMS in gaat en daar blijft?JorneB schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:47:
[...]
Absoluut niet! De korrels in de AMS kunnen alleen wat water opnemen uit de lucht en houden zo het klimaat in de AMS enigzins op peil, meer niet. Om het water uit de rol filament te krijgen zul je de rol moeten verwarmen.
Misschien 1x drogen af fabriek ofzo?
Het filament word tijdens het productieproces, na de warme persing, direct door een koudwaterbadje heen voordat het word opgespoeld. Word ook nog wel oppervlakkig droog geblazen maar toch blijft er water dieper in het filament zitten.
Van zodra je een filament gedroogd hebt en deze bewaard in een afgesloten opbergbox, hoef je deze na verloop van tijd opnieuw te drogen? Of blijft dit lange tijd goed?
Wellicht meer iets om in het filament topic te bespreken.
Maar even kort; als er geen lucht bij komt, komt er ook geen vocht bij, en blijft het goed. Echter de meer technische filamenten zoals nylon droog je het beste opnieuw voor/tijdens gebruik. Omdat zakken/opbergboxen vaak niet 100% dampdicht zijn.
Maar even kort; als er geen lucht bij komt, komt er ook geen vocht bij, en blijft het goed. Echter de meer technische filamenten zoals nylon droog je het beste opnieuw voor/tijdens gebruik. Omdat zakken/opbergboxen vaak niet 100% dampdicht zijn.
Wanneer je in die opbergbox ook wat vochtabsorberend materiaal plaatst zal het zeker helpen. Geen ervaring met die methodes persoonlijk. Het soort filament is nog het meest bepalend. PLA kan prima een lange tijd open en bloot opgeslagen worden, PETG al een stukkie minder (bij mij thuis zo'n 5-6 weken voordat de eerste probleempjes ontstaan. En dat is bewaard in de AMS. Nylon en PC in principe altijd drogen voor gebruik, tenzij gedroogd en vacuum opgeslagen.
Kleine toevoeging:
Afgesloten bewaren houd niet alleen mogelijk wat waterdamp tegen, maar ook stof en ander vuil.
Kleine toevoeging:
Afgesloten bewaren houd niet alleen mogelijk wat waterdamp tegen, maar ook stof en ander vuil.
[ Voor 11% gewijzigd door JorneB op 29-11-2024 21:15 ]
Ik kon niet wachten op Bambu Lab's reactie met een B2B account, ik vermoed dat die pas na de black friday gaan reageren (duurt al 2 dagen).
Een andere NLse webshop had 'm op voorraad en een vergelijkbare Black Friday actie (€805 vs €771 bij Bambu). Dan is hij snel hier en ik heb geen gezeik met BTW teruggave uit Duitsland.
Besteld dus! Zin in.
Ik heb al droogmiddel korrels liggen thuis, dus die gaan gelijk in de AMS met de spoelen erbij.
Een andere NLse webshop had 'm op voorraad en een vergelijkbare Black Friday actie (€805 vs €771 bij Bambu). Dan is hij snel hier en ik heb geen gezeik met BTW teruggave uit Duitsland.
Besteld dus! Zin in.
Ik heb al droogmiddel korrels liggen thuis, dus die gaan gelijk in de AMS met de spoelen erbij.
De bekende 4L Cornflakes bak op Amazon is een prettige manier om op te slaan. Tal van opslagideeën voor te vinden, van hangende rol, ondersteboven tot gewoon wat zakjes dessicant erin mieteren. Droogt actief denk ik maar gering maar ze zijn veilig en wel opgeslagen.
Morgen komt TPU 95A HF binnen, ik vond TPU voor AMS toch echt bijzonder tegenvallen. Wat wieltjes mee geprint die op 2 walls al bijna niet meer te vervormen waren. Paste niet om de bearing heen, ook niet met wat hulp van een rubberen hamer. Tenslotte de deurstopper geprint waar ze zelf mee adverteren op de product pagina, dat ding was met designer settings gewoon identiek aan een PETG print. Zo stijf en glad als je het maar krijgt. Ongetwijfeld een usecase voor, stevigere PETG oid, maar bij TPU stel ik mij toch net iets anders voor.
Morgen komt TPU 95A HF binnen, ik vond TPU voor AMS toch echt bijzonder tegenvallen. Wat wieltjes mee geprint die op 2 walls al bijna niet meer te vervormen waren. Paste niet om de bearing heen, ook niet met wat hulp van een rubberen hamer. Tenslotte de deurstopper geprint waar ze zelf mee adverteren op de product pagina, dat ding was met designer settings gewoon identiek aan een PETG print. Zo stijf en glad als je het maar krijgt. Ongetwijfeld een usecase voor, stevigere PETG oid, maar bij TPU stel ik mij toch net iets anders voor.
Ook als je 30-40 rollen hebt? Ik heb van die goedkope rekjes van Ikea (plastic trolleys met 3 etages) waar ik de onderste twee legplanken gebruik voor de opslag van rollen, die ik dan in een plastic zak (ook Ikea, de 4.5L en 6L diepvrieszakken) met een gerpint containertje met korrels. Neemt veel minder plek in. Passen 14 rollen op zo'n trolleytje. Heb er 3 van onder mijn 3D printer werkplek staan. Zitten praktisch vol.Mozy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:31:
De bekende 4L Cornflakes bak op Amazon is een prettige manier om op te slaan.
Ik wil ivm black friday graag een P1S combo kopen, mijn eerste 3D printer.
Heeft iemand tips voor welke accessoires slim zijn om te kopen en een starterset filament? Er zijn zoveel soorten te koop..
Heeft iemand tips voor welke accessoires slim zijn om te kopen en een starterset filament? Er zijn zoveel soorten te koop..
Hahah nee, dan niet nee. Mooie oplossing met die trolley en zakken, ik heb toevallig ook nog wat van die zakken in huis en zat er al aan te denken om mijn PLA daarin op te slaan, dan gebruik ik die cornflakes bakken (heb er 10) voor PETG en TPU.mphilipp schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:07:
[...]
Ook als je 30-40 rollen hebt? Ik heb van die goedkope rekjes van Ikea (plastic trolleys met 3 etages) waar ik de onderste twee legplanken gebruik voor de opslag van rollen, die ik dan in een plastic zak (ook Ikea, de 4.5L en 6L diepvrieszakken) met een gerpint containertje met korrels. Neemt veel minder plek in. Passen 14 rollen op zo'n trolleytje. Heb er 3 van onder mijn 3D printer werkplek staan. Zitten praktisch vol.
Mooie oplossing. Hoe ziet het geprinte containertje eruit?mphilipp schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:07:
[...]
Ook als je 30-40 rollen hebt? Ik heb van die goedkope rekjes van Ikea (plastic trolleys met 3 etages) waar ik de onderste twee legplanken gebruik voor de opslag van rollen, die ik dan in een plastic zak (ook Ikea, de 4.5L en 6L diepvrieszakken) met een gerpint containertje met korrels. Neemt veel minder plek in. Passen 14 rollen op zo'n trolleytje. Heb er 3 van onder mijn 3D printer werkplek staan. Zitten praktisch vol.
Het zijn deze.vinom schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:23:
[...]
Mooie oplossing. Hoe ziet het geprinte containertje eruit?
:strip_exif()/f/image/sENc0nrvro1cjFFLUDQEYwNU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze zijn iets meer als 5cm diameter en 2.5cm hoog.
Misschien de cool plate supertack en de textured plate (of zit die er tegenwoordig bij?) Dat gekloot met lijm moet je zien te vermijden. Ik heb er iig een vreselijke hekel aan.oZy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:32:
Ik wil ivm black friday graag een P1S combo kopen, mijn eerste 3D printer.
Ik denk dat je eerst maar eens aan de gang moet met dat ding. Voordat je extra's nodig hebt, ben je al even verder.
Filament is lastig te bepalen voor iemand anders. Ervan uitgaande dat je het meest met PLA print, zou je de basiskleuren zwart, wit, rood, blauw, geel, groen, grijs. Ik noem maar wat. Hangt er eigenlijk helemaal vanaf wat je allemaal gaat printen. Maar als je eenmaal begint, hou je niet meer op.
Ik ben wel weg van de funky kleurtjes van silk filamenten. Maar dan van een ander merk. Eryone heeft een paar hele mooie in de ultra silk serie en ook wat dual color en triple color silk filamenten. Heel mooi voor vaasjes en andere sier objecten.
Op een gegeven moment heb je vanzelf 40 rollen in je kamer staan...
Hier dezelfde oplossing voor de standaard opslag, die Vesken dingen mogen dan officieel 6kg dragen, maar 3 lagen volproppen is echt geen probleem. Maar met die geprinte container 14 rollen, dan gebruik je zeker 2 lagen? Met doos passen er ook al 7 op een laag. Voor die 8 euro per stuk prima mobiele opslag!mphilipp schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:07:
[...]
Die diepvrieszakken, werken die een beetje goed op de langere termijn? Vrienden gebruikten die Elegoo vacuumzakken, maar die waren niet echt goed in het droog houden, toch regelmatig zakken die naar verloop van tijd niet luchtdicht genoeg waren en hetzelfde klimaat hadden als de ruimte. En om nou in iedere zak een hygrometer te proppen om dat te toetsen is ook zo wat, daarom gebruiken we nu 50l Iris boxen die we nog hadden staan voor aangebroken rollen, natuurlijk ook met korrels in een geprinte (passend op een spoel voor gemakkelijk drogen) container en een hygrometer.
Ik kan maar 2 lagen gebruiken; ze staan onder een werkblad waar de printer op staat en die is niet hoger.DeGroteMuis schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:46:
[...]
Hier dezelfde oplossing voor de standaard opslag, die Vesken dingen mogen dan officieel 6kg dragen, maar 3 lagen volproppen is echt geen probleem. Maar met die geprinte container 14 rollen, dan gebruik je zeker 2 lagen? Met doos passen er ook al 7 op een laag. Voor die 8 euro per stuk prima mobiele opslag!
Die zakken werken tot nu toe prima. Helemaal 100% zoals die plastic bakken is het niet denk ik, maar goed genoeg. Het is altijd beter dan wat ik tot nu toe had: de rollen in de open lucht. Dat werkte op zich ook prima; ik had eigenlijk niet echt last. Waarschijnlijk geluk, want ik heb een keer nieuwe rollen gekregen die dramatisch waren. Dat zal dan aan vocht hebben gelegen. Nou is het met PLA niet echt een groot probleem, maar TPU, ABS/ASA en PETG zijn weer wél wat gevoeliger.
Ik gebruik voor de echt gevoelig materialen (bv TPU) deze https://makerworld.com/en...m=search#profileId-485346mphilipp schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 01:13:
[...]
Ik kan maar 2 lagen gebruiken; ze staan onder een werkblad waar de printer op staat en die is niet hoger.
Die zakken werken tot nu toe prima. Helemaal 100% zoals die plastic bakken is het niet denk ik, maar goed genoeg. Het is altijd beter dan wat ik tot nu toe had: de rollen in de open lucht. Dat werkte op zich ook prima; ik had eigenlijk niet echt last. Waarschijnlijk geluk, want ik heb een keer nieuwe rollen gekregen die dramatisch waren. Dat zal dan aan vocht hebben gelegen. Nou is het met PLA niet echt een groot probleem, maar TPU, ABS/ASA en PETG zijn weer wél wat gevoeliger.
Bing
Bestellen jullie de printer en andere zaken gewoon via BambuLab zelf of een andere website.
Net mijn allereerste print gedaan met de X1c. Was spannend na al die verhalen gelezen te hebben van mislukte prints etc. Maar de benchy kwam er goed uit met de standaard instellingen en speed op 100%.
Als het printen voltooid was, bleef er wel een sliert filament uit de nozzle hangen. Deze heb ik er kunnen aftrekken, maar nu hangt er nog een klein knobbeltje uit. Is dit normaal? Filament is het standaard meegeleverde pla. Of word deze eruit gepurged bij de volgende print?
Als het printen voltooid was, bleef er wel een sliert filament uit de nozzle hangen. Deze heb ik er kunnen aftrekken, maar nu hangt er nog een klein knobbeltje uit. Is dit normaal? Filament is het standaard meegeleverde pla. Of word deze eruit gepurged bij de volgende print?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Het is zowel normaal, als slachtoffer voor de volgende purge. Voor elke print, purged de printer ff het laatste restant uit de nozzle. Sterker nog, als ik het goed heb doet de printer zelfs de juiste temperatuur selecteren.nielsvv schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:26:
Net mijn allereerste print gedaan met de X1c. Was spannend na al die verhalen gelezen te hebben van mislukte prints etc. Maar de benchy kwam er goed uit met de standaard instellingen en speed op 100%.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Over mislukte prints gesproken, hier een voorbeeld van diverse Beholders die ik aan het printen ben:
/f/image/5gFuRhxN7w8xSpA6DcwsAp8L.png?f=fotoalbum_large)
Lang leve de skip functie

Printer en printeronderdelen via Bambu, filamenten iets minder kieskeurig, intussen van Bambu, Amazon, 3dJake, Elegoo en Creality en tot nu toe nog geen slecht filament getroffen. Wel 1 spoel breuk, terwijl die juist heel grondig ingepakt zat, dus waarschijnlijk al kapot verstuurd, maar dat was geen probleem, retour zo geregeld en vervanging ook (CC3D UK silk purple PLA, via Amazon).stomley schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:33:
Bestellen jullie de printer en andere zaken gewoon via BambuLab zelf of een andere website.
Zo'n eindje als op foto 3 is ook nog normaal? Bij mij nog niet meer dan foto 2 gezien op de P1S combo. De purge voor het printen inderdaad wel standaard, dat werkt echt prima over het algemeen, ook bij donker naar licht of van PLA naar PETG.MC Taz Man schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:34:
[...]
Het is zowel normaal, als slachtoffer voor de volgende purge. Voor elke print, purged de printer ff het laatste restant uit de nozzle. Sterker nog, als ik het goed heb doet de printer zelfs de juiste temperatuur selecteren.
Over mislukte prints gesproken, hier een voorbeeld van diverse Beholders die ik aan het printen ben:
[Afbeelding]
Lang leve de skip functie![]()
Print by object en skip is inderdaad erg handig zo!
Ligt vooral aan je koeling & temperatuur. Hoge temps zullen voor meer lekkage zorgen, helemaal als je koeling minder dan optimaal is.DeGroteMuis schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:10:
[...]
Zo'n eindje als op foto 3 is ook nog normaal? Bij mij nog niet meer dan foto 2 gezien op de P1S combo. De purge voor het printen inderdaad wel standaard, dat werkt echt prima over het algemeen, ook bij donker naar licht of van PLA naar PETG.
Print by object en skip is inderdaad erg handig zo!
Ik heb het bijv. regelmatig op m'n X1c
Kleine PSA m.b.t. het merk "Real Filament":
Online 5 rollen filament van Real Filament besteld, 3x 0,5kg en 2x 1kg.
- Alles op kartonnen rol
- De 0,5kg rollen passen fysiek in de AMS maar lopen niet stabiel, wankelen van links naar rechts. Kunnen ook niet terug opgespoeld worden door de AMS, geen grip. Ik heb kunststof loopranden geprint voor om de spoel, die perfect passen, maar het word er niet beter op. Bij het omspoelen van het filament naar een lege BL spoel kwam ik twee knopen, en een lange lus klem onder de rol tegen. Vermijd dit spul.
- De eerste 1kg rol die ik probeer, met geprinte loopranden, loopt goed door de AMS, zonder problemen tot nu toe. Wel zit het spul af fabriek bijzonder scheef en losjes opgespoeld.
Eens maar nooit weer.
- Alles op kartonnen rol
- De 0,5kg rollen passen fysiek in de AMS maar lopen niet stabiel, wankelen van links naar rechts. Kunnen ook niet terug opgespoeld worden door de AMS, geen grip. Ik heb kunststof loopranden geprint voor om de spoel, die perfect passen, maar het word er niet beter op. Bij het omspoelen van het filament naar een lege BL spoel kwam ik twee knopen, en een lange lus klem onder de rol tegen. Vermijd dit spul.
- De eerste 1kg rol die ik probeer, met geprinte loopranden, loopt goed door de AMS, zonder problemen tot nu toe. Wel zit het spul af fabriek bijzonder scheef en losjes opgespoeld.
Eens maar nooit weer.
ik heb een kartonnen spool van esun met silk PLA, daar heb ik de randen ingetaped met isolatietape, die werkt prima in de AMS (heb hem niet zonder tape geprobeerd)JorneB schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:04:
Kleine PSA m.b.t. het merk "Real Filament":
- Alles op kartonnen rol
Eens maar nooit weer.
Ik loop trouwens even te puzzelen met het printen van overhang op m’n P1S met PLA.
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, zoals het verlagen van de snelheid, extra vertraging bij overhang en verlagen van de temperatuur naar 200, maar ik blijf hetzelfde resultaat krijgen:
:strip_exif()/f/image/NnfOAkJ2TTFy4oBumkjZqGTb.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt erop dat de buitenste randen omhoog krullen/kruipen, waardoor de buitenkant niet echt scherp word.
Ben nu een flow rate calibratie aan het doen, maar die lijkt in orde te zijn
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, zoals het verlagen van de snelheid, extra vertraging bij overhang en verlagen van de temperatuur naar 200, maar ik blijf hetzelfde resultaat krijgen:
:strip_exif()/f/image/NnfOAkJ2TTFy4oBumkjZqGTb.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt erop dat de buitenste randen omhoog krullen/kruipen, waardoor de buitenkant niet echt scherp word.
Wat moet het zijn? Het lijkt schroefdraad maar dan vrij groot?GeleFles schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:39:
Ik loop trouwens even te puzzelen met het printen van overhang op m’n P1S met PLA.
[Afbeelding]
Het moet inderdaad schroefdraad zijn, maar ik denk het probleem gevonden te hebben... de part-fan leek niet te draaien, blijkbaar bij het wisselen van de hotend vorige week het stekkertje niet goed aangesloten. Nu de print eens proberen waarbij de fan het wel doetHercul3s schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:03:
[...]
Wat moet het zijn? Het lijkt schroefdraad maar dan vrij groot?
Amazon koopt ik het meest (ik ben geen groot verbruiker) en meestal ob ik iets van sunlu, PETG of PLA+ HSstomley schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:33:
In Bambustudio maakt ik dan een filament aan met de specificaties van het material, dan calibratie en klaar. Ik ga zelf nooit voor de hele goedkope filaments...
Als ik onderstaande creatie vergroot in Bambulab dat deze de hele plaat bedekt, hoef ik dan nog iets anders aan te passen van instellingen? Wil graag 1 van deze 'oorringen' vergroten om te gebruiken in de kerstboom.
https://makerworld.com/en...m=search#profileId-760514
Ik denk het niet, behalve dat je misschien niet in de dikte (al teveel) mee wilt opschalen, dus dat moet je even in de gaten houden. Een oorbel is erg klein; als je dat naar 20cm opschaalt, wordt ie misschien wel 5cm dik.nielsvv schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:34:
Als ik onderstaande creatie vergroot in Bambulab dat deze de hele plaat bedekt, hoef ik dan nog iets anders aan te passen van instellingen? Wil graag 1 van deze 'oorringen' vergroten om te gebruiken in de kerstboom.
nielsvv schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:34:
Ja dat kan, maar check het altijd (wat je als het goed is altijd doetmphilipp schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:26:
[...]
Ik denk het niet, behalve dat je misschien niet in de dikte (al teveel) mee wilt opschalen, dus dat moet je even in de gaten houden. Een oorbel is erg klein; als je dat naar 20cm opschaalt, wordt ie misschien wel 5cm dik.
En wat @mphilipp zegt, als je het groter schaalt, wordt ie ook dikker. Mijn advies: schaal het naar de grootte die je wilt, daarna het vinkje weghalen bij verhoudingen behouden (weet de exacte naam ff niet, maar is een checkbox in hetzelfde gedeelte waar je vergroot), daarna de Z wat lager gooien zodat het dunner wordt.
Ik quote mezelf even. Ik ga de komende tijd deze schaakset printen. Maar ik wil de onderkant verzwaren met een metalen schijf (M4*25mm carroseriering) . Maakt het stabieler en geeft het stuk wat meer body.DarkChylde schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En printje is klaar. Ben erg tevreden. Denk dat ik hem nog iets groter maak. Maar alle details zien er goed uit.
Ga voor de volgende arachne aanzetten en misschien op 0.06 ip 0.08 om te kijken of het nog veel verschil uitmaakt. Print duurde 6.5 uur
Ik zie 2 opties, het model aanpassen en in de bodem een ringvorming gat laten.
Optie 2 is de ring tijdens het printen plaatsen. Volgens mij doet men dat ook met magneten zo.
Dit laatste lijkt me mooier, maar is dit te doen? Is de kans niet groot dat je je print zo beschadigd?
Ik heb de file (print profile) eens geopend in Bambuslicer en zie dat de kleuren door-en-door zijn.nielsvv schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:34:
Als ik deze versie vergroot tot het buildplate van mijn X1c met een dikte van 1cm, wordt de print iets van 12 uur met alle color swaps.
Aangezien alle randen zwart zijn raad ik aan om met de color-paint tool een color-range op zwart in te stellen vanaf laag 5 ofzo tot 5 lagen onder de bovenkant. Hierdoor heb je bovenop en onderop netjes de kleuren maar midenin zal hij zwart printen en dus geen color change doen.
Dit scheelde in mijn snelle test al zo'n 6 uur print tijd. (En de nodige grammen fillament ofc.)
(Tevens zou ik de infill misschien iets minder vol zetten zoals 10 a 12%)
Standaard settings:
/f/image/OzRY24o7BJpHZHRX2VuCzhPA.png?f=fotoalbum_large)
aangepaste settings:
/f/image/3hx8wFUtIicoLJYBGNTgDBdv.png?f=fotoalbum_large)
Dit is goed te doen hoor. Ik doe het met doorgaans inderdaad met magneten en nfc tags. Maar soms ook met moeren en die washers/ringen.DarkChylde schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:32:
[...]
Ik quote mezelf even. Ik ga de komende tijd deze schaakset printen. Maar ik wil de onderkant verzwaren met een metalen schijf (M4*25mm carroseriering) . Maakt het stabieler en geeft het stuk wat meer body.
Ik zie 2 opties, het model aanpassen en in de bodem een ringvorming gat laten.
Optie 2 is de ring tijdens het printen plaatsen. Volgens mij doet men dat ook met magneten zo.
Dit laatste lijkt me mooier, maar is dit te doen? Is de kans niet groot dat je je print zo beschadigd?
Let wel op, pauseren net voor de laag die het gat gaat afsluiten (dus niet aan het begin of halverwege de lagen dat het gat "geprint" gaat worden.
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.