Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 10:18
smoken schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:17:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Public Beta is hier te downloaden:
https://github.com/bambulab/BambuStudio/releases/

En dit vinden veel mensen vast en zeker ook een leuk begin:

"We are excited to announce a new feature in our latest release: Multi-device Management. With this feature, you can now send print jobs to multiple printers simultaneously and monitor the printers' status, print history, and task queuing."
Oh, okay, dit is echt heel erg nice. Alleen al die measurement tool is geweldig. Die had ik wel als add-on in Cura (of was het prusa? Dunno) en dat werkte voor geen reet. Thanks voor de tip!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:02

Nitai

Live the life you love.

A1 is weer te bestellen in de EU :) Voor degene die hier in geinteresseerd waren.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 13:16
Afgelopen zaterdag het nieuwe heatbed geinstalleerd. Fluitje van een cent, de 3 foto's in het ticket gezet en mijn voucher zou binnen 2 werkdagen in mn mailbox moeten zitten. Al met al vind ik dat ze dit behoorlijk netjes hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Is de x1 echt zo beter als de P1S.
Is de Lidar echt zijn meer prijs waard?

Wil deze printer gebruiken om pla en petg mee te printen en ook ABS als optie. Deze printer komt naast de Voron 2.4 te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 20:28
Evertt schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:08:
Is de Lidar echt zijn meer prijs waard?

Wil deze printer gebruiken om pla en petg mee te printen en ook ABS als optie. Deze printer komt naast de Voron 2.4 te staan.
Mijns inziens:

1. Nee
2. Nee

De Lidar heeft nog nooit iets aangegeven. Ook niet wanneer er duidelijk een fout was in de eerste laag. Dus ik weet hier ook niet goed op te vertrouwen.

Qua printkwaliteit zijn ze aan elkaar gewaagd. Voor mijn gebruik had ik prima een P1S kunnen gebruiken.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:33

TTLCrazy

Listen to Frankie

Grootste voordeel van de X1C over de P1S is het betere display en de betere videocamera. De Lidar is meh, alles wat de Lidar zou moeten kunnen kan je ook met calibratie doen.

Printkwaliteit is hetzelfde.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:38
A1 Mini besteld, lijkt eindelijk een printer te zijn waar je niet mee hoeft te klooien maar die het gewoon doet.
Ben benieuwd, wordt m'n 1e 3D-printer.

[ Voor 8% gewijzigd door matthijst op 29-04-2024 15:49 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:08:
Dat is relatief. Als je alleen maar PLA/PETG print, is het om het even. Er zijn wel degelijk verschillen tussen de X1C en P1S:

* display op x1c is kleur/groter/touchscreen
* interne controller is heel anders; x1c heeft meer cpu power en geheugen en kan daarom 'meer'
* hardened nozzle voor abbresive materials op x1c
* hardened extruder gears voor abbresive materials op x1c
* camera op x1c is beter
* heated bed op x1c kan warmer (ABS en andere exotische materialen)
* geen indicatie kamertemperatuur op P1S
* geen lidar op P1S
* geen buildplate detectie op P1S

Een aantal zaken kun je upgraden. En of die verschillen belangrijk zijn, bepaal je zelf. Zoals ik al zei: als je alleen maar PLA en dergelijke print, kun je net zo goed uit de voeten met een P1S. Upgrade 'm met hardened nozzle en gears, dan kun je carbon PLA en PLA met andere toevoegingen printen.
Wil je ABS/ASA/Nylon enzo gaan doen, ontkom je denk ik niet aan een X1C.

En dan is er nog de persoonlijke voorkeur. Ik vind het altijd typisch dat veel mensen roepen dat bepaalde dingen overbodig zijn. Ik vind toevallig de buildplate detectie wel fijn, ook al roepen duizenden dat ze zonder kunnen. Het is meer een quality of life feature. Daarom het (volgens mij) complete lijstje met verschillen, dan kun je voor jezelf bepalen wat belangrijk is.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:50
Mday schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:39:
[...]

Oh, okay, dit is echt heel erg nice. Alleen al die measurement tool is geweldig. Die had ik wel als add-on in Cura (of was het prusa? Dunno) en dat werkte voor geen reet. Thanks voor de tip!
En je kunt niet alleen meten maar ook scalen, vanwege de WAF factor een mooie ring die net te klein is en die nu past!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:50
smoken schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:03:
[...]

Zijn die 1.1KG rollen misschien net iets breeder dan de AMS aankan?
50-68mm qua breedte kan de AMS aan
Ze zijn precies 68 mm, dus op de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:17
chippie777 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:05:
[...]

Ze zijn precies 68 mm, dus op de max.
Dan gok ik dat daar de kern van het probleem zit ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 17:30

Bz

Hier is een correctie nodig!

Met de P1S kun je prima ABS en ASA printen. De verschillen tussen X1C and P1S kun je ook vinden op deze pagina van Bambulab.

De hardend steel componenten kun je upgraden, en je kunt bv een ESP8622 met een paar sensoren uitrusten voor kamertemp en luchtvochtigheid. Door de ESP8266 te upgraden naar een ESP32 met camera heb je ook een beter camera. De P1S heeft een 1.5A 5v USB uitgang, die je kunt gebruiken voor verlichting en ESP, en dat heeft de X1C dan weer niet.

Het belangrijkste verschil is LIDAR, een andere CPU en 4Gb eMMC geheugen. Mij is niet helemaal duidelijk wat deze zeken opleveren.
De build plate detectie werkt niet met Aliexpress platen.
mphilipp schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:58:
[...]

Dat is relatief. Als je alleen maar PLA/PETG print, is het om het even. Er zijn wel degelijk verschillen tussen de X1C en P1S:

* display op x1c is kleur/groter/touchscreen
* interne controller is heel anders; x1c heeft meer cpu power en geheugen en kan daarom 'meer'
* hardened nozzle voor abbresive materials op x1c
* hardened extruder gears voor abbresive materials op x1c
* camera op x1c is beter
* heated bed op x1c kan warmer (ABS en andere exotische materialen)
* geen indicatie kamertemperatuur op P1S
* geen lidar op P1S
* geen buildplate detectie op P1S

Een aantal zaken kun je upgraden. En of die verschillen belangrijk zijn, bepaal je zelf. Zoals ik al zei: als je alleen maar PLA en dergelijke print, kun je net zo goed uit de voeten met een P1S. Upgrade 'm met hardened nozzle en gears, dan kun je carbon PLA en PLA met andere toevoegingen printen.

En dan is er nog de persoonlijke voorkeur. Ik vind het altijd typisch dat veel mensen roepen dat bepaalde dingen overbodig zijn. Ik vind toevallig de buildplate detectie wel fijn, ook al roepen duizenden dat ze zonder kunnen. Het is meer een quality of life feature. Daarom het (volgens mij) complete lijstje met verschillen, dan kun je voor jezelf bepalen wat belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Bz schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:38:

Met de P1S kun je prima ABS en ASA printen.
Helemaal mee eens! In elk geval ABS, ASA heb ik niet gebruikt, maar ABS al wel een rol of 10, gaat prima

[ Voor 16% gewijzigd door Naalroc op 29-04-2024 19:06 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bz schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:38:
Waarom? Ik som gewoon de verschillen op tussen de printers. Wat je kunt doen om ze te omzeilen of op te heffen doet er niet zo toe. Het gaat om de verschillen.
Met de P1S kun je prima ABS en ASA printen.
Ja, dat kan in principe met elke printer. Je kunt een tentje over de printer heen hangen, of je geluk beproeven als het een klein onderdeel is. Het is maar net wat je wilt en hoeveel je wilt kloten om je resultaat te bereiken.
Het belangrijkste verschil is LIDAR, een andere CPU en 4Gb eMMC geheugen. Mij is niet helemaal duidelijk wat deze zeken opleveren.
De build plate detectie werkt niet met Aliexpress platen.
Ik wilde mij juist niet beperken tot de belangrijkste verschillen. Dat laat ik over aan degene die het vraagt. Ik som alle verschillen op, en hoe belangrijk die voor iemand zijn, bepaalt die persoon zelf. Ik beantwoord een vraag, ik ga niet op de stoel van de vrager zitten.

En die buildplate detectie werkt bij mij prima als ik zelf zo'n stickertje erop plak. Maar daar ging de vraag niet over. Je probeert heel erg de verschillen te bagatelliseren. De P1S heeft geen detectie. Klaar. Of dat erg is, geen idee. Voor Jan wel, voor Piet niet.

[ Voor 38% gewijzigd door mphilipp op 29-04-2024 22:48 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
mphilipp schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:44:
[Hier is een correctie nodig!
(DEZE regel dus, de rest is een ander verhaal en gaat niet over verschillen)
Met de P1S kun je prima ABS en ASA printen....]

Ja, dat kan in principe met elke printer. Je kunt een tentje over de printer heen hangen, of je geluk beproeven als het een klein onderdeel is. Het is maar net wat je wilt en hoeveel je wilt kloten om je resultaat te bereiken.
Waarom een tentje? De P1S is toch een gesloten printer?, daaraan hoef je niets bijzonders te doen, alleen voor een afzuiging zorgen, net als bij zijn duurdere broer.
Geen verschil dus ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evertt
De P1S Combo is besteld.

Zat erg te twijfelen tussen de x1 carbon of de P1s.
Omdat deze naast de voron 2.4 komt was de keuze snel gemaakt en ook omdat er een usb out aanwezig is.

Weet iemand de gemiddelde levertijd en met wie deze wordt verzonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Naalroc schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:06:
[...]

Waarom een tentje? De P1S is toch een gesloten printer?, daaraan hoef je niets bijzonders te doen, alleen voor een afzuiging zorgen, net als bij zijn duurdere broer.
Geen verschil dus ;)
Idd. Misschien in de war met de P1P. Die is open. De temperaturen die nodig zijn bereikt hi (P1Sj IIG prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
[...]

Geen verschil dus ;)
Ik denk dat hier bedoeld werd dat, in principe, elke printer ASA en ABS kan printen, maar dat sommige printers een 'tentje' of andere oplossing nodig hebben om een gesloten kamer te maken.

In theorie kan mijn Prusa MK3 ook ABS en ASA printen, maar dan moet ik hem wel op een bepaalde manier afsluiten.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:43
matthijst schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:49:
A1 Mini besteld, lijkt eindelijk een printer te zijn waar je niet mee hoeft te klooien maar die het gewoon doet.
Ben benieuwd, wordt m'n 1e 3D-printer.
Mijn zoon wil ook graag een 3D printer, maar mij lijkt me dit ook al tijden interessant. De A1 mini lijkt me echt leuk ding. Toch kijk ik ook met een schuin oog naar de P1P. Ik ben er nog niet helemaal uit.

Deze apparaten zien er wel goed uit. Gewoon allemaal redelijk plug en play en het werkt gewoon. Ik wil printen niet het hele apparaat tweaken zoals het eerder ging met printers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Twijfelde ook tussen deze en P1S, maar dacht eerst maar eens kijken hoeveel ik zo'n ding gebruik.
269,- klonk dan wat logischer dan 800euro :)
Kan altijd deze weer verkopen en alsnog upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lekrutes schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:09:
[...]

Mijn zoon wil ook graag een 3D printer, maar mij lijkt me dit ook al tijden interessant. De A1 mini lijkt me echt leuk ding. Toch kijk ik ook met een schuin oog naar de P1P. Ik ben er nog niet helemaal uit.

Deze apparaten zien er wel goed uit. Gewoon allemaal redelijk plug en play en het werkt gewoon. Ik wil printen niet het hele apparaat tweaken zoals het eerder ging met printers.
Als een eerste printer, voor iemand waar je niet van weet of die verder wil met de hobby, zou ik kiezen voor de A1 mini. Tenzij hij erg jong is (<12, zeg maar), dan is een P1s veiliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 18:55

watercoolertje

Untertitel

mphilipp schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:44:
[...]

Waarom? Ik som gewoon de verschillen op tussen de printers. Wat je kunt doen om ze te omzeilen of op te heffen doet er niet zo toe. Het gaat om de verschillen.
Maar die verschillen kloppen dus niet helemaal, daar kwam die 'correctie' dus vandaan.

Dat sloeg specifiek op deze opmerking van jou (en dus niet op je hele bericht verder):
ASA en ABS printen gewoon net zo goed op de P1S als een X1C zonder enige aanpassing of toevoeging.
Ik wilde mij juist niet beperken tot de belangrijkste verschillen. Dat laat ik over aan degene die het vraagt. Ik som alle verschillen op, en hoe belangrijk die voor iemand zijn, bepaalt die persoon zelf. Ik beantwoord een vraag, ik ga niet op de stoel van de vrager zitten.
Dat andere hun ervaring(en) posten, is toch juist goed, als iemand zelf weinig ervaring heeft dan is de ervaring van andere juist belangrijker/nuttiger dan een lijst met verschillen. En iemand met genoeg ervaring kan de ervaring van een ander prima naast zich neerleggen als die vind dat het niks toevoegt.

Reviews (in het algemeen) zijn niet voor niks een nuttige tool bij het kiezen van een product, dat is juist op basis van de ervaring van anderen.

[ Voor 22% gewijzigd door watercoolertje op 30-04-2024 09:28 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Er is, voor zover ik kan zien, geen enkele reden om een X1c boven een P1s te kiezen, wanneer we het enkel hebben over ABS/ASA printen. Voor deze materialen heb je geen gehard stalen kop nodig & de P1s heeft ook een enclosure.

Volgens dit plaatje, heeft de P1s zelfs het actieve kool filter, waardoor ook dat geen argument meer is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF9EVkgdRmC59dwO7mdrgPklkOo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YY16kzO22hlhwZMu16NvrEGQ.png?f=fotoalbum_large

Verder zijn er natuurlijk legio redenen te verzinnen om voor de één, of de andere, te kiezen. Maar ABS/ASA is daar niet één van.

Mijn € 0,02

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Geen verschil dus ;)
Ja, dat realiseerde ik mij achteraf. Ik dacht op dat moment aan printers als Ender 3 enzo waar mensen tentjes overheen zetten om dergelijk spul te printen.

[ Voor 13% gewijzigd door mphilipp op 30-04-2024 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lekrutes
matthijst schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:19:
Twijfelde ook tussen deze en P1S, maar dacht eerst maar eens kijken hoeveel ik zo'n ding gebruik.
269,- klonk dan wat logischer dan 800euro :)
Kan altijd deze weer verkopen en alsnog upgraden.
Goed punt. Ga denk ik ook voor A1 mini. De zoon is 12 binnenkort. Is inderdaad perfecte instap model.

Weet iemand dit? print de A1 ongeveer net zo goed als de P1P? niet perse de snelheid, maar de kwaliteit.

[ Voor 11% gewijzigd door lekrutes op 30-04-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Laatst online: 09:20

Boullie

Da Bulster

MC Taz Man schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:09:
Volgens dit plaatje, heeft de P1s zelfs het actieve kool filter, waardoor ook dat geen argument meer is:

Mijn € 0,02
Als bezitter van een P1S printer kan ik dat bevestigen. Voor het printen van ABS/ASA adviseer ik wel een extra filter te monteren zoals een bentobox omdat het ingebouwde filter de geur(en voc's e.d.) niet binnen kan houden.

Boullie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SacreBleu
lekrutes schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:37:
[...]

Goed punt. Ga denk ik ook voor A1 mini. De zoon is 12 binnenkort. Is inderdaad perfecte instap model.

Weet iemand dit? print de A1 ongeveer net zo goed als de P1P? niet perse de snelheid, maar de kwaliteit.
De printkwaliteit is prima. In principe printen alle Bambu's goed. Het is geen Creality. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SacreBleu schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:02:
[...]

De printkwaliteit is prima. In principe printen alle Bambu's goed. Het is geen Creality. :+
Die QC van Creality :')... Die's gewoon afwezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:04

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

[...]

Ik heb sinds kort ook een A1 Mini en ben er erg tevreden mee. Probleemloos printen. Uitpakken, wat kleine dingetjes (spoelhouder e.d. als je geen AMS-lite hebt) er aan schroeven en dan meteen printen. Geen gedoe met bedleveling en adjustment van de printkopafstand, dat doet hij allemaal zelf.

Kwaliteit is vergelijkbaar met de X1C. Alleen bij objecten die wat hoger zijn en met dunne wanden zie je wat artefacts door het bewegen van het printbed. Qua snelheid prima vergelijkbaar met de X1C.

Als je alleen PLA e.d. wilt printen, dan is de A1 mini m.i. een zeer goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
Dank je Magnetic voor uitgebreide antwoord.

Nog tips wat ik bij de A1 mini bij moet kopen? naast de printer zelf?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SacreBleu
lekrutes schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:46:

Filament en de AMS Lite. Want 3D printen is voor de luilakken en zonder AMS doe je maar voor de helft mee.

[ Voor 17% gewijzigd door SacreBleu op 30-04-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
watercoolertje schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:35:
Dat andere hun ervaring(en) posten, is toch juist goed, als iemand zelf weinig ervaring heeft dan is de ervaring van andere juist belangrijker/nuttiger dan een lijst met verschillen. En iemand met genoeg ervaring kan de ervaring van een ander prima naast zich neerleggen als die vind dat het niks toevoegt.
Helemaal mee eens. Alleen zie vaak (de vraag over de verschillen wordt heel vaak gesteld) dat er geantwoord wordt met hele korte opsomming, waarbij gezegd wordt 'zus en zo is niet nodig, dus dat mis je niet'. Dát wil ik graag aan de vrager overlaten. Dus mijn vorm, maar misschien is dat een beetje autistisch van mij, is meer om eerst een opsomming te doen van de verschillen, en dan later wat zaken toe te lichten. Alleen deed ik de verkeerde aanname dat ABS/ASA op een P1S lastiger was. Op een of andere manier dacht ik ook dat het bed niet heet genoeg kon, maar dat is volgens mij de A1. Ik hou het ook niet meer bij :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smoken

Aangezien je hem (ook) voor je zoon koopt kan ik de A1 Mini Combo (dus met de AMS Lite) aanraden.
Enerzijds voor de multi-color prints die hij vast en zeker wilt doen, anderzijds omdat je met de AMS spoelen echt helemaal "leeg" kunt printen zonder je druk te maken of je wel uitkomt met het filament op de spoel.

(voor mij persoonlijk de belangrijkste "winst" in het gebruik van de AMS)

Daarnaast: filament
Kijk even samen met je zoon naar wat hij leuk vind qua kleuren / effecten.
Er zijn twee opties bij sommige filament: met en zonder spoel. Als je Bambu Lab filament wilt gebruiken, koop dan in eerste instantie MET spoel, aangezien je bij de A1 Mini geen spoelen meegeleverd krijgt (en je anders niets hebt om de refil op te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-09 09:17
[...]

A1 is alleen interessant als je PLA wilt gebruiken. Wil je exotischer materiaal moet je een enclosure hebben.
Een CoreXY printer zal bij hogere objecten altijd rustiger kunnen printen dan een bedslinger, hoe goed de machine ook probeert trillingen te compenseren via software.
Een bedslinger zwiept toch aardig heen en weer. Een coreXY blijft rustig. Bij hoge objecten kan dit wel wat trillingen veroorzaken natuurlijk.
Pure physics.

...of dit voor jou en je zoon in de praktijk hier wat van gaan merken en het prijsverschil (dubbel!) recht kan praten...tsja..

[ Voor 16% gewijzigd door PepieNL op 30-04-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

PepieNL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:42:
[...]

A1 is alleen interessant als je PLA wilt gebruiken. Wil je exotischer materiaal moet je een enclosure hebben.
Een CoreXY printer zal bij hogere objecten altijd rustiger kunnen printen dan een bedslinger, hoe goed de machine ook probeert trillingen te compenseren via software.
Pure physics.

...of dit voor jou en je zoon in de praktijk hier wat van gaan merken.. tsja..
Als je in deze lijst kijkt, zijn er best wat materialen die je zonder behuizing kunt printen:
PLA, TPU, PETG, Carbon Fiber Filled, ASA, Metal Filled, Wood Filled, PVA

Dus alleen PLA is een beetje kort door de bocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
TTLCrazy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:46:
[...]

Als je in deze lijst kijkt, zijn er best wat materialen die je zonder behuizing kunt printen:
PLA, TPU, PETG, Carbon Fiber Filled, ASA, Metal Filled, Wood Filled, PVA

Dus alleen PLA is een beetje kort door de bocht :)
Ja leuk zo'n lijst |:(
Dat het bed de temperatuur kan bereiken voor die materialen wil niet alles zeggen natuurlijk.
Maar als je van een uitdaging houdt, be my guest :)

[ Voor 19% gewijzigd door PepieNL op 30-04-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@PepieNL Alles behalve ASA en Carbon Fiber kan je tocht echt wel printen zonder behuizing hoor. ASA en Carbon Fiber twijfel ik over. Op mijn MK3S+ heb ik veul PETG geprint en dat gaat echt zonder problemen. TPU idem dito. Wood en metal filled is gewoon PLA met toevoeging, geen behuizing nodig.

edit: indien nodig kan je altijd nog een skirt gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door TTLCrazy op 30-04-2024 13:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smoken
PepieNL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:49:
[...]

Ja leuk zo'n lijst |:(
Dat het bed de temperatuur kan bereiken voor die materialen wil niet alles zeggen natuurlijk.
Maar als je van een uitdaging houdt, be my guest :)
Blijkbaar hou ik van uitdagingen.
Zowel op de A1 Mini als A1 ZONDER enclosure / doos / tent

PLA = probleemloos
TPU = probleemloos
PETG = probleemloos
Carbon Fiber Filled = PLA / PETG probleemloos, verder niet getest
ASA = niet getest
Metal Filled = probleemloos
Wood Filled = niet getest
PVA = niet getest

Waar ik wel voor zorg: de juiste build plate (temperature) voor ieder filament

Daarnaast staat op de website duidelijk:

PLA, PETG, TPU, PVA
Ideaal

ABS, ASA, PC, PA, PET,
Carbon/Glavezel versterkt polymeer
Niet aanbevolen

(zoals sommigen hier weten: ik werk voor Bambu Lab ... alhoewel mijn deelname op dit forum niet uit naam van Bambu Lab is, zorg ik wel dat mijn antwoorden gebaseerd zijn op feiten/officiele standpunten)

[ Voor 21% gewijzigd door smoken op 30-04-2024 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
TTLCrazy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:53:
@PepieNL Alles behalve ASA en Carbon Fiber kan je tocht echt wel printen zonder behuizing hoor. ASA en Carbon Fiber twijfel ik over. Op mijn MK3S+ heb ik veul PETG geprint en dat gaat echt zonder problemen. TPU idem dito. Wood en metal filled is gewoon PLA met toevoeging, geen behuizing nodig.

edit: indien nodig kan je altijd nog een skirt gebruiken.
smoken schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:54:
[...]

(zoals sommigen hier weten: ik werk voor Bambu Lab ... alhoewel mijn deelname op dit forum niet uit naam van Bambu Lab is, zorg ik wel dat mijn antwoorden gebaseerd zijn op feiten/officiele standpunten)
Ok dan leg ik me daar graag bij neer, dank voor jullie input! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijmen
Zo, de voucher is binnen! Komt morgen eigenlijk nieuw filament binnen op de shop? Anders wacht ik nog ff een dagje :) Ga sowieso de nieuwe hotends er van kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mday
[...]

Goeie keus hoor. Heb de A1 gehad en vond het een heel tof ding (voordat ie werd teruggeroepen) Kwaliteit van de a1 mini is vergelijkbaar met de p1, zelfs verbazingwekkend goed voor een ‘bedslinger’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
Er is een kant en klaar kitje op de markt gekomen om spanning van je printer uit te laten schakelen indien rook gedectecteerd wordt door een photoelectric sensor:
https://www.alveo3d.com/en/product/wireless-smoke-detector/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic

Magnatic

Ik heb zelf een X1C voor de meerkleurenprints, maar voor de prijs zou ik het niet laten om de AMS-lite bij de A1 mini te kopen. Dat maakt het leven wel erg makkelijk. Los bijkopen van een AMS-lite is kost meen ik bijna 100 euro meer dan meteen de combo bestellen.

Daarnaast inderdaad filament. Hoeft niet perse van Bambu, maar biedt wel gemak door de RFID-herkenning van de spoelen door de AMS. Ik heb zelf goede ervaringen met Jupiter van 123-3d.nl. Is toch een stukje goedkoper, maar dan moet je zelf de materiaal- en kleurkeuze doen.

Zolang je alleen PLA print en de printer niet 24x7 hoeft te laten draaien, zijn naar mijn idee reserve-onderdelen niet nodig om meteen mee te bestellen. Ik print vrij veel (bijna alleen maar PLA) met mijn printers, maar last van versleten printkoppen heb ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
SacreBleu schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:47:
[...]

Filament en de AMS Lite. Want 3D printen is voor de luilakken en zonder AMS doe je maar voor de helft mee.
Perfecte omschrijving. Ik heb de A1 mini met AMS gekocht. inclusief wat van die hardware kits. Die lijken me leuk om met mijn zoons in elkaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
lekrutes schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:39:
[...]

Perfecte omschrijving. Ik heb de A1 mini met AMS gekocht. inclusief wat van die hardware kits. Die lijken me leuk om met mijn zoons in elkaar te zetten.
Heel veel plezier ermee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

Hopelijk kan iemand hier mij even op weg helpen. Ik heb een probleem wat ik - waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde zoektermen - niet zo snel terugvind online.

Ik print al een tijdje met mijn Bambu Lab P1S voor oude foto lenzen focus gears in TPU 95. Alleen sinds vandaag lukken de prints ineens niet meer. De eerste 50-60 lagen gaan goed, maar daarna wordt het een soort spaghetti soepje. Nu de laatste print was eigenlijk één grote kliederboel met allemaal losse draden.

Ik gebruik hetzelfde model en de zelfde instellingen. Enig idee wat hier mis gaat? Is de TPU te warm geworden nu de zon naar binnen schijnt? Is het een slecht stuk op de rol of doe ik iets fout? Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
miekol schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:19:
Hopelijk kan iemand hier mij even op weg helpen. Ik heb een probleem wat ik - waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde zoektermen - niet zo snel terugvind online.

Ik print al een tijdje met mijn Bambu Lab P1S voor oude foto lenzen focus gears in TPU 95. Alleen sinds vandaag lukken de prints ineens niet meer. De eerste 50-60 lagen gaan goed, maar daarna wordt het een soort spaghetti soepje. Nu de laatste print was eigenlijk één grote kliederboel met allemaal losse draden.

Ik gebruik hetzelfde model en de zelfde instellingen. Enig idee wat hier mis gaat? Is de TPU te warm geworden nu de zon naar binnen schijnt? Is het een slecht stuk op de rol of doe ik iets fout? Dank alvast!
Wanneer was je laatste succesvolle print, en was dit met precies dezelfde TPU?
Het zou kunnen zijn dat het TPU vochtig is en gedroogd dient te worden voor het printen.

Een andere reden, passende bij jouw omschrijving, zou een nozzle clog of een gebogen hotend kunnen zijn.
Eenvoudige test: vervang de hotend met de spare (als je deze nog hebt :-) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een paar dingen die je misschien kunt proberen:
onderhoud aan de printer; de boel eens schoonmaken en de assen smeren
printercalibratie opnieuw uitvoeren
je filament nog een keer calibreren

Dat zijn namelijk zaken die veranderen over tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En droog je filament. TPU is nogal dorstig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:02

Nitai

Live the life you love.

Is er iets veranderd qua fan speeds? Ik had hier een tijd geleden ook last van, naar beneden bijgesteld (part cooling van 70% naar 50%) en dat hielp.

Heb afgelopen week een A1 Combo besteld, zal een dezer dagen binnen komen. Mijn redenatie was, dan kan ik die dedicated gebruiken voor de hoop afbrokkelende Esun die ik nog heb liggen :')
Alleen nog een plekje vinden naast m'n andere Bambulab printers.

[ Voor 14% gewijzigd door Nitai op 02-05-2024 09:25 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
Alleen nog een plekje vinden naast m'n andere Bambulab printers.
First world problems

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 06:17:
En droog je filament. TPU is nogal dorstig
Kweenie, maar ik heb hier al meer dan een jaar een rol TPU liggen en doe niets aan filament drogen. Hij lag zelfs open in het rek. Pas nog iets mee geprint. Gaat prima. Geen artefacts. Ik heb er ook nog een near-perfect benchie mee geprint. Geen stringing.

Dit geldt overigens voor mijn hele voorraad filament. Sommigen bewaar ik in de doosjes, een enkeling met zo'n zakje korrles die erbij geleverd is. Maar ik merk er niets van. En om nou te zeggen dat ik droog woon...de hygrometer staat nu op 48%. Normaal is rond de 40.

[ Voor 24% gewijzigd door mphilipp op 02-05-2024 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SacreBleu
mphilipp schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Kweenie, maar ik heb hier al meer dan een jaar een rol TPU liggen en doe niets aan filament drogen. Hij lag zelfs open in het rek. Pas nog iets mee geprint. Gaat prima. Geen artefacts. Ik heb er ook nog een near-perfect benchie mee geprint. Geen stringing.

Dit geldt overigens voor mijn hele voorraad filament. Sommigen bewaar ik in de doosjes, een enkeling met zo'n zakje korrles die erbij geleverd is. Maar ik merk er niets van. En om nou te zeggen dat ik droog woon...de hygrometer staat nu op 48%. Normaal is rond de 40.
Dan heb je leuke omstandigheden. Echter, dat het bij jou goed gaat is geen zekerheid voor een ander. Ik heb mijn meuk op zolder staan en daar staan ook een wasmachine en een droger dus bij kan het filament nog wel eens vreemd gaan doen en moet het gedroogd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SacreBleu schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:33:
[...]
Dan heb je leuke omstandigheden. Echter, dat het bij jou goed gaat is geen zekerheid voor een ander.
Ik ben er ook verbaasd over. Maar goed, zolang het goed gaa doe ik niets.

Ik had laatst wel een slechte batch eSun, waar ik normaal heel lekker mee print. Een paar rollen lijken van vermicelli gemaakt. Brokkelen af als je er naar kijkt. Oudere eSun rollen gaan nog steeds goed, alleen die rollen niet. Kan zijn dat ik het al eerder een keer heb geroepen trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Iemand een idee waar die PLA van Bambulabs vandaan komt?
Printer al 3 dagen staan, PLA nog "onderweg".
Wilde van het weekend een beetje klooien met die printer, maar als 't van de andere kant van de wereld moet komen beter op Amazon wat "bezorg morgen"bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

matthijst schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:38:
Iemand een idee waar die PLA van Bambulabs vandaan komt?
Printer al 3 dagen staan, PLA nog "onderweg".
Wilde van het weekend een beetje klooien met die printer, maar als 't van de andere kant van de wereld moet komen beter op Amazon wat "bezorg morgen"bestellen?
Normaliter uit Duitsland. Heb je geen T&T?

Woon je in de buurt van Alkmaar, kan wel een rolletje missen (voor de prijs die ik er voor betaald heb).

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
T&T laat nu inderdaad zien dat hij uit Duitsland komt, dus zal wel goed komen dan, bedankt.

Van de week het eerste stukje test PLA gebruikt (op de mini), wat een leuk apparaat om mee te klooien (en naar te kijken als hij print). En het lijkt inderdaad redelijk plug and play te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bz

Bz

Lekker frustrerende middag met bambulab. Extruder clogged. Ik het hotend 3x in- en uitgebouwd, en vervangen. Geen oplossing voor de error. Vervolgens de extruder uitgebouwd. En niets te zien, De gears draaien heel moeizaam en filament doorvoeren lukt niet. Dan zie ik dat de uitgang van de extruder verstopt is en het filament precies afgebroken is op de hoogte van de filamentuitgang van de extruder. Uiteindelijk met een boortje het filament uitgeboord en pas toen kon ik de extruder uitelkaar halen. Schoongemaakt en nu weer lekker printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als ik met meerdere kleuren werk, wordt er meestal (altijd?) een blokje geprint. Hier op de achtergrond. Hoe heet dat? En waar is dat voor? Om de nozzle na een swap schoon te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZmvCaOrVJA-VrKAjNVr5S5XEis=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8mfJg7LuBeW7h9WjW5ptvmyk.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:55
sOid schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:36:
Als ik met meerdere kleuren werk, wordt er meestal (altijd?) een blokje geprint. Hier op de achtergrond. Hoe heet dat? En waar is dat voor? Om de nozzle na een swap schoon te maken?

[Afbeelding]
Dat heet de prime tower. Inderdaad om de nozzle schoon te maken, anders krijg je mengkleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 10:58
THM0 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:56:
[...]

Dat heet de prime tower. Inderdaad om de nozzle schoon te maken, anders krijg je mengkleuren.
Ik heb gelezen dat het ook dient om de nozzle op 'druk' te brengen. Ik kan me voorstellen dat het soortgelijk is als het lijntje dat altijd vooraan wordt geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skip-e
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-06 23:07
Goedemoorgen,

Ik heb nu sinds een maand een Bambulab X1 en ben er enormn tevreden over.

Er zijn alleen 2 dingen die ik graag wil veranderen maar waarvoor ik wat advies nodig heb.

- Carbon Koolstof filter box - Deze heb ik geprint, maar kan geen actieve koolstof vinden wat zuur vrij is, hebben jullie enige tips waar ik dit kan aanschaffen?

- Nozzle wiper - Ik vindt dat de nozzle wiper soms toch "Poop" achter laat aan de nozzle of in de enclosure, nu heb ik een SLT model gevonden voor een verbeterde Wiper (zie link). Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En waar zou ik dat silicon het beste kunnen aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
In hoeverre vertrouwen jullie op de auto-rotate functie in Bambu Studio?

Ik heb een handvat ontworpen als onderdeel van een groter ontwerp, en BS plaatst 'm zo. Ik twijfel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTR0Isn1RwJmk0ADDS7KImz1jlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TXcgOz6pCvbXOBmY7dsfQFS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AJvzjLz7bbw7BJs0GcP3EcCmGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBciTa60yH30TR2AQ02HvXMg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door sOid op 05-05-2024 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Ik twijfel niet: dat ding komt nooit op hoogte.
Waarom zo geplaatst? Of laat je maar een deel van het geheel zien?
Of ben je bang voor onvoldoende sterkte tussen de lagen, als hij gewoon vertikaal staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:09
Gewoon helemaal plat leggen lijkt mij geen probleem voor dit model

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mday
Naalroc schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:43:
Of ben je bang voor onvoldoende sterkte tussen de lagen, als hij gewoon vertikaal staat?
Denk dat het vooral door de 'zwevende' binnenkant is, zodat hij geen bridges moet maken van 10+mm en schuin printen betrouwbaarder is dan dat.. Ik heb ooit gezien dat schuin printen prima zou moeten werken maar mijn physics-hoofd gelooft het niet. Maargoed, die geloofde uberhaupt niet dat 3D printen een ding zou worden dus wie ben ik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic

Magnatic

Ik denk dat als je 'm helemaal rechtop zet, dit prima te printen is zonder supports. Er is wat bridging nodig, maar die afstanden zijn niet al te groot.

Toch raar dat de automatic orienter hiermee komt aanzetten. Dat ding blijft zo nooit staan tijdens het printen. D'r is maar een heel klein raakvlak met de printplaat.

[ Voor 35% gewijzigd door Magnatic op 05-05-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
In ander nieuws: supersterke roede-hanger geprint voor mijn rollen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pM0_c_d9iE_ucfwGX2q2ljKnh7Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TG80pMPeaX3ih1K6EU7VfWbG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_slF3FkV9WgcZtz3BjOPb3LDpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48vHeVZEzTZL3Af0OJV7nJu1.jpg?f=fotoalbum_tile

nieuwe aan het printen voor de missus om te-drogen kleding aan op te hangen, want deze dingen zijn superstevig. vier opstaande schroeven in de muur, een 23mm bezemsteel erdoor en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skip-e
Mijn vraag is in ieder geval beantwoord nu via PM. :) door @MasterMaceMichu
Skip-e schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:28:
Goedemoorgen,

Ik heb nu sinds een maand een Bambulab X1 en ben er enormn tevreden over.

Er zijn alleen 2 dingen die ik graag wil veranderen maar waarvoor ik wat advies nodig heb.

- Carbon Koolstof filter box - Deze heb ik geprint, maar kan geen actieve koolstof vinden wat zuur vrij is, hebben jullie enige tips waar ik dit kan aanschaffen?

- Nozzle wiper - Ik vindt dat de nozzle wiper soms toch "Poop" achter laat aan de nozzle of in de enclosure, nu heb ik een SLT model gevonden voor een verbeterde Wiper (zie link). Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En waar zou ik dat silicon het beste kunnen aanschaffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Pedro_Newbie schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:51:
Gewoon helemaal plat leggen lijkt mij geen probleem voor dit model
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar de binnenkant grotendeels hol (om filament te besparen) en ik wou geen eenzijdige textuur-afdruk van de buildplate.

Anyway, hij is goed geprint in de stand zoals hierboven afgebeeld. Eerste poging ging mis, maar na het toevoegen van een outer prim ding ging het prima. Merkte gelukkig snel dat het verkeerd ging.

Bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1_Zu2wX2G85Xyl3SJh3WxxRKuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnLiUsSBzVsjSQcF1mAtL5r6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door sOid op 05-05-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Skip-e schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:12:
Mijn vraag is in ieder geval beantwoord nu via PM. :) door @MasterMaceMichu

[...]
Kun het antwoord hier ook delen? Dan hebben we er allemaal wat aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Naalroc schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:43:
Is dus prima gegaan, haha. Dit is de 'automatische plaatsfunctie' bij BS. Vaak is het heel logisch, maar nu dus twijfels.

Wat @Mday zegt; plat is door shelled binnenkant niet wenselijk (plus zie m'n post hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
sOid schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:17:
[...]
Anyway, hij is goed geprint in de stand zoals hierboven afgebeeld. Eerste poging ging mis, maar na het toevoegen van een outer prim bing het prima. .
Wat is een outer prim bing?
En hoe komt hij op hoogte, met zo'n super smalle onderkant? Dat heeft volgens mij gewoon een extra steun nodig, al was dat maar op 1/3 of 1/4 van de hoogte.
En een goede basis verzorgen op de een of andere manier.
Laat eens zien hoe hij nu eigenlijk geprint is ( op Studio plaatje)?

Edit: je hebt er nu een foto van de afdruk bij geplaatst, stond er nog niet toen ik typte, maar ik zou graag een plaatje van Studio willen zie, net als in je aanvangspost hierover.

[ Voor 13% gewijzigd door Naalroc op 05-05-2024 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Naalroc schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:34:
[...]

Wat is een outer prim bing?
Haha dat moet outer brim ding zijn.
En hoe komt hij op hoogte, met zo'n super smalle onderkant? Dat heeft volgens mij gewoon een extra steun nodig, al was dat maar op 1/3 of 1/4 van de hoogte.
Door de brim had 'ie blijkbaar genoeg ondersteuning aan de onderkant om niet om te vallen. Ik was ook skeptisch hoor, maar het is echt goed gegaan.
En een goede basis verzorgen op de een of andere manier.
Laat eens zien hoe hij nu eigenlijk geprint is ( op Studio plaatje)?
U vraagt, wij draaien. Je mag ook de 3mf van me hebben ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS9vhgkVpIqHwlF1scvj8Jc0nEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xoh73zJOLpKH5U3qIbMfW0kc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3H2iLXcHzjGP5eDyXdvBnu90Ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHTouTxase0ceV1N6YWFHxh7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqVjoZWkDq5pc_PPQoqQfHlzLDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I18lBXiSy8sQznNPrClPgKwz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6oGj2vaNtHmZ_wOwA7xylJDNEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9YGskPpNye3MdbSK0pqgCEu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ha, op de foto, en ook op de eerste figuur van studio in je laatste post, staat er wèl een hele rij met ondersteuningen die in je start post niet stonden,, daar stond aan de "omvallende kant" bijna niks, nu wel.

Evengoed vind ik het riskant om zo te gaan printen, maar de praktijk leert dus anders......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Naalroc schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:57:
Ha, op de foto, en ook op de eerste figuur van studio in je laatste post, staat er wèl een hele rij met ondersteuningen die in je start post niet stonden,, daar stond aan de "omvallende kant" bijna niks, nu wel.

Evengoed vind ik het riskant om zo te gaan printen, maar de praktijk leert dus anders......
Goed gespot. Die kwamen dus automatisch na het toevoegen van de brim.

'T is ook goed om de limieten van het ding te leren kennen natuurlijk ;) Maar dit is dus prima gelukt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skip-e
Actieve Koolstof heb ik via @MasterMaceMichu kunnen aanschaffen.

En Sillicone heb ik al een site voor gevonden voor de wiper, alleen is meteen per meter en heb maar een klein stukje nodig. dus moet nog even verder zoeken.

URL Sillicone - https://www.rubberwebshop...ber/plaatrubber-siliconen
URL Wiper - https://makerworld.com/en...m=search#profileId-236988
sOid schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Kun het antwoord hier ook delen? Dan hebben we er allemaal wat aan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
Skip-e schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:46:

En Sillicone heb ik al een site voor gevonden voor de wiper, alleen is meteen per meter en heb maar een klein stukje nodig. dus moet nog even verder zoeken.

[...]
Er is inmiddels al een V3 zie ik: https://makerworld.com/en/models/437463#profileId-342665

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Helaas is mij P1S nog niet binnen helaas de huisnummer vergeten te vermelden en werd retour terug gezonden was niet mogelijk bij DHL om een huisnummer toe te voegen :(

Maar ik zie dat P1s alleen wifi heeft. Is het mogelijk om met een usb naar RJ45 te verbinden om te verbinden met een netwerk kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz

Bz

Goede vraag, maar ik denk dat dit niet werkt. Ik heb de indruk dat de USB poort alleen stroom geeft.

En de vraag is natuurlijk of er drivers ingebouwd zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:17

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Skip-e schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:46:

[...]
Je hoeft toch geen silicone te kopen? Het ontwerp op MakerWorld waarnaar je linkt (en ook de nieuwere V3) maakt gebruik van de A1 wiper die je kan kopen bij BL zelf: https://eu.store.bambulab...s/heatbed-nozzle-wiper-a1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
sOid schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:59:
[...]

Goed gespot. Die kwamen dus automatisch na het toevoegen van de brim.
Logisch. Dat dunne randje kleeft niet hard genoeg aan de printplaat om het object zo vast te houden in gekantelde stand. Hoe hoger hij print hoe hoger het gewicht daarop wordt door de hefboomwerking dus vroeg of laat valt het om. De support aan de andere kant helpt wel maar die maakt pas contact als je al 90% van de hoogte hebt geprint. Dus het is een kwestie van tijd voor die omvalt.

Het valt me nog mee dat het zo niet omviel eigenlijk. Ik zou normaal de support brim ook hoger zetten. Zodat je veel meer contact oppervlak hebt met de printplaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Llopigat op 05-05-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 10:09
Ik heb recent door Bambu lab, een vervang verwarm bed gekregen voor de A1 problemen.
Door dit zelf te gaan doen, krijg je uiteindelijk een compensatie. Mits enige documentatie naar hun toe.

Iemand een idee hoe lang je kan/mag wachten voor het bed te vervangen ? Ik heb niet meteen tijd ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 14:45
Op dit moment zijn er kortingscodes voor 10% korting op de printers.

Degene die ik zojuist succesvol gebruikt heb, is RAMPAGEDPTQ496T53DWG - maar ze zijn 'maar' 100x bruikbaar, daarna niet meer.

Ik heb na een tip op reddit deze code gevonden op telegram, wat ik zelf niet gebruik, maar via deze link heb je geen account nodig en kan je misschien nog wat vinden als je geluk hebt.

https://t.me/s/bambu?q=%40bambu

Weet wel dat pas als je naar de betaal stap gaat, de code definitief is. Ik had eerst een andere, maar die verliep toen ik nog even alles aan het dubbelchecken was. Veel geluk gewenst!

EDIT:

scrollen tot je dit plaatje ziet, code lijkt nu RAMPAGEGYNK5ADC7ZLLJ :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oEKzvYUP6NY8sPXQipI1_FkzSo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vN5UaqPilQ3cjwgxZpDjyZKN.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Blaurens op 06-05-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmen
Erebus1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:15:
Ik heb recent door Bambu lab, een vervang verwarm bed gekregen voor de A1 problemen.
Door dit zelf te gaan doen, krijg je uiteindelijk een compensatie. Mits enige documentatie naar hun toe.

Iemand een idee hoe lang je kan/mag wachten voor het bed te vervangen ? Ik heb niet meteen tijd ervoor.
Ik denk dat je rustig aan kan doen hoor. Volgens mij geen uiterste datum gezien, lijkt mij stug dat wanneer je het over een half jaar doet dat ze zeggen: helaas, te laat.

Overigens is het vervangen een fluitje van een cent! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 10:09
Thijmen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat je rustig aan kan doen hoor. Volgens mij geen uiterste datum gezien, lijkt mij stug dat wanneer je het over een half jaar doet dat ze zeggen: helaas, te laat.

Overigens is het vervangen een fluitje van een cent! :)
Hoe lang ben jij ermee bezig geweest ? Ik had gelezen dat je tijdens het vervangen 3 specifieke foto's moet nemen ter verificatie.
Is daarmee de kous af ? Krijg je na controle van hun recht op compensatie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijmen
Erebus1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:09:
[...]

Hoe lang ben jij ermee bezig geweest ? Ik had gelezen dat je tijdens het vervangen 3 specifieke foto's moet nemen ter verificatie.
Ik ben er al met al een half uurtje mee bezig geweest. Een tip is echt om eerst het filmpje helemaal af te kijken en dan stap voor stap door het filmpje te gaan.

Drie fotos, die in het ticket gooien en na goedkeuring van de foto's krijg je een voucher binnen 3 werkdagen. Al met al duurde het voor mij 5 hele dagen (weekend including) tussen uploaden van foto's en het verkrijgen van de voucher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 20:43

Superflip

*pwiet*

Blaurens schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:16:
Op dit moment zijn er kortingscodes voor 10% korting op de printers.

Degene die ik zojuist succesvol gebruikt heb, is RAMPAGEDPTQ496T53DWG - maar ze zijn 'maar' 100x bruikbaar, daarna niet meer.

Ik heb na een tip op reddit deze code gevonden op telegram, wat ik zelf niet gebruik, maar via deze link heb je geen account nodig en kan je misschien nog wat vinden als je geluk hebt.

https://t.me/s/bambu?q=%40bambu

Weet wel dat pas als je naar de betaal stap gaat, de code definitief is. Ik had eerst een andere, maar die verliep toen ik nog even alles aan het dubbelchecken was. Veel geluk gewenst!

EDIT:

scrollen tot je dit plaatje ziet, code lijkt nu RAMPAGEGYNK5ADC7ZLLJ :

[Afbeelding]
Helaas intussen verlopen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 10:48
Erebus1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:09:
[...]

Gewoon rustig het filmpje en instructies volgen.
Ook op de juiste momenten inderdaad de foto's nemen. Ik was er ongeveer 3 kwartier mee kwijt.
Oh ja, op een gegeven moment heb je tape nodig, dat zit bij de knop die er los bij zit, ik kon het eerst niet vinden.

Ik had na een paar dagen de code. Daarvan de AMS gekocht. Nu net voor het eerst een printje aangezet met een rol die bijna op is, in theorie moet hij dus verder gaan met een andere zelfde rol, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:02
Nog niet getest maar via Trustpilot veel positieve reviews.
Werkt nu met met Bambu printers

https://octoeverywhere.com/bambu

Tevens weer een firmware update voor de XC1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Release Note version 01.08.00.00 update information :
Version ota 01.08.00.00:
[Feature Optimization]

Added filament verification for "Reducing purging through retracting filament" function A long retraction during filament change can significantly reduce the purge volume, but it may cause clogging when the filaments assigned in the sliced file do not completely match the actual filaments in use. The filament verification function will verify the filaments match before performing retraction. This function needs to be used with the slice files generated by Bambu studio v01.09.00.67 and above. For more information about the "Reducing purging through retracting filament" function, please refer to the Bambu studio release notes[https://github.com/bambulab/BambuStudio/releases/tag/v01.09.00.69].
    Added support for using third-party custom filaments on the Bambu Handy side Add third-party custom filaments to the Bambu Studio filaments library. You can set the existing filament type on the Bambu Handy side to the third-party custom filaments added in Bambu Studio.
    Optimized the AMS hygrometer Icon.
    Support the display of newly released translucent filaments in Mosaic style corresponding to the colors
    Improved firmware update issues
    Added support for network connections under the 802.11w protocol
    Optimized wifi connection stability
    Optimized the filament auto-mapping logic when printing with AMS. The color slot that cannot be mapped would need to be manually assigned filament before printing
    Optimized ntp time synchronization ## [Bug fix]
    Fixed the live-view lagging issue caused by a WiFi driver bug
    Fixed intermittent connection failure when switching from encrypted to non-encrypted connection
    Fixed the video resolution switch glitch problem: when switching resolutions, the resolution switch displays glitching intermittently between different resolutions
    Fixed the problem that the light on the toolhead is not correctly turned off after the print completion. In conjunction with Bambu Studio v01.09.00.70 and above
    Fixed the abrupt fan speed transition problem when the chamber cooling fan automatically adjusts the speed according to the starting Gcode of certain filaments
    Fixed the false alarms of extrusion failure caused by reducing purge through retracting filament function
    Fixed screen memory leak issue
    Fixed the problem of automatic temperature control failure after power-loss recovery
    Fixed the false report of abnormal temperature control when the heating bed is set to 120 °C. ## [Pending issues]
    After upgrading to the latest version (v1.8.0.0), Bambu Studio may falsely report that there is a new version available. Clicking on the upgrade button at this point will result in a failed upgrade. (The prompt for the new version of the device is based on the printer screen and Bambu Handy)

[ Voor 107% gewijzigd door MikeOO op 07-05-2024 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 09:35
MikeOO schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:00:
Nog niet getest maar via Trustpilot veel positieve reviews.
Werkt nu met met Bambu printers

https://octoeverywhere.com/bambu

Tevens weer een firmware update voor de XC1
Zie zelf geen voordeel in het gebruik van octoprint bij een bambu printer.
Het werkt al prima via een app of remote PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan maken?
Voor een spoohouder heb ik in fusion 360 tags gemaakt die in de spool kunnen. Hierop moet een tekst kunnen. In fusion kan dat maar ik kan dat alleen in dezelfde kleur krijgen.
In Bambu Studio kan ik het ook maar allen met tekst op de tag en moet ik met ondersteuning printen. Heeft iemand een optie om zoals in Makersworld de tekst in een andere kleur gelijk met het oppervalte te krijgen??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/947SLfbO67RKkw7n1b-nYILrjYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fMoTIk56Rd6L2ms5Jrw2AoBQ.png?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Helaas reageert Bambu niet meer op tickets vanaf vrijdag en had mij verkeerde verzonden printer gisteren opnieuw verzonden moeten worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

bing69 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:59:
Voor een spoohouder heb ik in fusion 360 tags gemaakt die in de spool kunnen. Hierop moet een tekst kunnen. In fusion kan dat maar ik kan dat alleen in dezelfde kleur krijgen.
In Bambu Studio kan ik het ook maar allen met tekst op de tag en moet ik met ondersteuning printen. Heeft iemand een optie om zoals in Makersworld de tekst in een andere kleur gelijk met het oppervalte te krijgen??

[Afbeelding]
Gewoon met fusion360, dat deel zonder tekst als 'face' gebruiken om een 2D sketch op te maken (de tekst), en vervolgens deze extruden uit het bestaande ontwerp (als nieuwe body dmv intersect) en dan letters dan een ander materiaal geven.

En als het even kan op z'n kop printen, dus dat de letters op de printplaat komen ipv bovenop.

Beetje zoals (jij?) laatst ook een ligthbox gemaakt werd (zou een YT video moeten zijn met tips hoe je dat doet).

[ Voor 5% gewijzigd door watercoolertje op 07-05-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO

[Afbeelding]
Zelf doe ik het door er losse componenten van te maken.
Dus eerst het vlak maken als component.
Vervolgens maak je een nieuw component aan met de tekst.

Zo krijg je de mogelijkheid om eenvoudig kleuren te geven in Bambu Slicer

Zelf veel geleerd door onderstaande filmpje. Hij praat veel en snel en veel OK maar verder top instructies.
https://www.youtube.com/@3dprintkng/videos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Zilverdael80 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:13:
[...]

Zie zelf geen voordeel in het gebruik van octoprint bij een bambu printer.
Het werkt al prima via een app of remote PC.
Zeker, maar meer mogelijkheden zijn voor andere soms weer voordelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:55

[Afbeelding]
Snap niet helemaal wat je bedoelt maar in Bambu Studio kun je vanaf bepaalde printhoogte naar een andere kleur wisselen. Model aanklikken --> Color Painting --> Height Range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

THM0 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Snap niet helemaal wat je bedoelt maar in Bambu Studio kun je vanaf bepaalde printhoogte naar een andere kleur wisselen. Model aanklikken --> Color Painting --> Height Range.
Hij wil niet dat het uitsteekt, dus de tekst moet gelijk komen met de bovenkant, dan kan je dus niet de hele laag een andere kleur geven helaas.

Hij zal dus 'objecten' moeten maken die in de bestaande print komen, zodat die een andere kleur geprint kunnen worden zonder dat het er 'bovenop' komt te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lekrutes
Bambu A1 mini is ook binnen. Benchy kwam er goed uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bing69
watercoolertje schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:43:
[...]

Hij wil niet dat het uitsteekt, dus de tekst moet gelijk komen met de bovenkant, dan kan je dus niet de hele laag een andere kleur geven helaas.

Hij zal dus 'objecten' moeten maken die in de bestaande print komen, zodat die een andere kleur geprint kunnen worden zonder dat het er 'bovenop' komt te liggen.
De oplossing is eigenlijk heel simpel als je het weet.
Maak in je tekenprogramma (fusion in mijn geval) het gedeelte wat in de spool komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIu4wrhrJSN8SoVcxDsk9GFqHHw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DvOaoO3nnv6r2TqUB4Tzkgp4.png?f=user_large

Maak in MakerLab een plaatje met de tekst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jG9JZS3EKlt3F9Te92hGhDQ1Mgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FFE652aO6uMTe4mVzO9OV8mY.png?f=fotoalbum_large

Zet ze in BambuStudio op elkaar en met de rechter muisknop kies je voor Combine en voila het is een geheel en je kunt printen met de text aan de onderkant en in het materiaal!!!

Bing

Pagina: 1 ... 51 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.