BTW; als dat PLA is, hoop ik dat je er meerdere geprint hebt... Dat kan heul slecht tegen UV licht
Hmm, ik heb al jarenlang een huisnummer geprint van PLA buiten hangen, nog geen verkleuring gezienMC Taz Man schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:07:
[...]
BTW; als dat PLA is, hoop ik dat je er meerdere geprint hebt... Dat kan heul slecht tegen UV licht
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Ik ga uit van de algemene info op het "grote boze internet"... Heb er zelf ook nog geen ervaring mee, maar ga het wel meemakenTTLCrazy schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:10:
[...]
Hmm, ik heb al jarenlang een huisnummer geprint van PLA buiten hangen, nog geen verkleuring gezien
Zou hem de volgende keer andersom printen (dus tekst op de plaat als eerste).
Dan is je tekst helemaal vlak en krijg je vaak nog scherpere teksten en staat ook mooier
En wat @MC Taz Man al aangeeft zou ik het in PET-G printen als het buiten hangt. PLA vervormt vaak snel in de zon of warmte. PET-G kan daar prima tegen.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeOO op 11-04-2024 08:00 ]
Het hangt binnen achter glas onder een carpoort dus geen probleem. Petg is ook niet zo goed als beweert wordt. Had ooit een zonnebrilhouder voor aan de zonneklep in de auto geprint. Vervormde binnen de kortste keren. Vogelhuisje van Petg bijft weer perfect. Heb een Magsafe lader voor in de kofferbekerhouder in de auto geprint van Pla (gesloten model) en blijft perfect, al een jaar of 2.MikeOO schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:58:
[...]
Dan is je tekst helemaal vlak en krijg je vaak nog scherpere teksten en staat ook mooier, al is dat en persoonlijker voorkeur natuurlijk.
En wat @MC Taz Man al aangeeft zou ik het in PET-G printen als het buiten hangt. PLA vervormt vaak snel in de zon of warmte. PET-G kan daar prima tegen.
Bing
Jij zegt dat door alleen omdraaien de tekst in het plaatje komt??MikeOO schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:58:
[...]
Dan is je tekst helemaal vlak en krijg je vaak nog scherpere teksten en staat ook mooier, al is dat en persoonlijker voorkeur natuurlijk.
Bing
Nee, hij zegt dat het mooier is als de tekst vlak op de printplaat ligt en niet de achterkant van het plaatje.bing69 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:17:
[...]
Jij zegt dat door alleen omdraaien de tekst in het plaatje komt??
En daar valt best wel iets voor te zeggen.
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Lijkt me lastig printenSacreBleu schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:22:
[...]
Nee, hij zegt dat het mooier is als de tekst vlak op de printplaat ligt en niet de achterkant van het plaatje.
Bing
Het vergt net even wat meer moeite, maar is daadwerkelijk een heel stuk mooier.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Dat klopt ja. Ik heb het zelf ook een paar keer zo gedaan en het komt er geweldig uit, je ziet dan geen lijnen tussen de twee kleuren plastic meer.SacreBleu schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:22:
[...]
Nee, hij zegt dat het mooier is als de tekst vlak op de printplaat ligt en niet de achterkant van het plaatje.
En ja de slicer laat soms de kleuren niet goed zien in de preview maar als je hem daadwerkelijk slice't dan zie je dat het wel goed gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Llopigat op 11-04-2024 09:49 ]
Ik ga het proberen, als hij vanavond klaar is met printen. ThanksTTLCrazy schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:31:
[...]
Het vergt net even wat meer moeite, maar is daadwerkelijk een heel stuk mooier.
Bing
Ik noem de kant van de print die op de printplaat ligt de vlakke kant. Dit heeft altijd de mooiste afwerking.bing69 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:06:
[...]
Ik ga het proberen, als hij vanavond klaar is met printen. Thanks
Met tekst en dergelijke is het dus het mooiste als de voorkant van jouw plaatje op de printplaat ligt.
Dan is alles mooi gesquished en heeft het de structuur van je printplaat. Vaak zie je lijnen van de lagen dan ook niet.
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Voor de mensen die ook zitten te wachten op het nieuwe onderdeel voor de A1 waardoor er niet geprint zou mogen worden. Hebben jullie al wat gehoord? Het zou voor zover mogelijk eind maart verstuurd worden, maar nog niets van gehoord. Benieuwd hoe ver het is.
Top, bedankt, had ik nog niet gezien. Wacht ik rustig af.
Dank voor de info. Ik wilde voor een A1 gaan met AMS, vooral budget technisch en omdat ik nog niet weet hoeveel ik de printer ga gebruiken.sOid schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:25:
[...]
Ik heb (even) een A1 gehad, en nu een P1S.
Hoewel de printresultaten vergelijkbaar zijn, voelt de A1 wel echt meer als een hobbyapparaat en de P1S meer professioneel en meer solide. Ook is de AMS van de P1S is makkelijker in gebruik en meer foolproof. Daarnaast is je filament bij de AMS Light blootgesteld aan de luchtvochtigheid in de ruimte. Terwijl dat bij de reguliere AMS in een vrij goed afgesloten ruimte zit.
Als het budget en de ruimte het toelaten, zou ik dus ook de P1S aanraden.
Bijkomend voordeel is dat je er ABS mee kan printen, wat met de A1 onmogelijk is.
Nu wil ik de printer waarschijnlijk in onze onverwarmde kelder gebruiken. In de zomer is dat wel te doen, maar in de winter kan het daar wel koud worden. Zou dat een probleem zijn met de niet omhulde A1?
Het laatste kleine dingetje is dat de P1S (en P) een wat simpelere schermpje hebben, terwijl de A1 een wat uitgebreider kleuren scherm heeft met meer interactie. Maar ik weet niet in hoeverre dat een punt is.
Welke materialen wil je gaan printen?Hercul3s schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:39:
[...]
Nu wil ik de printer waarschijnlijk in onze onverwarmde kelder gebruiken. In de zomer is dat wel te doen, maar in de winter kan het daar wel koud worden. Zou dat een probleem zijn met de niet omhulde A1?
Ik gebruik mijn schermpje eigenlijk nooit (P1S). Alles via Bambu Studio of app op telefoon. Mis hem dus niet.Het laatste kleine dingetje is dat de P1S (en P) een wat simpelere schermpje hebben, terwijl de A1 een wat uitgebreider kleuren scherm heeft met meer interactie. Maar ik weet niet in hoeverre dat een punt is.
Ik heb de P1S, was eerst ook wat "jaloers" op z'n duurdere broer met het mooie scherm, maar uiteindelijk gebruik ik het echt minimaal.. alles via de app op PC/Telefoon. en de kleine dingen die je evt wel even wil doen als je bij je printer bent, is ook prima te doen met het schermpje van de P1S.Hercul3s schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:39:
[...]
Dank voor de info. Ik wilde voor een A1 gaan met AMS, vooral budget technisch en omdat ik nog niet weet hoeveel ik de printer ga gebruiken.
Het laatste kleine dingetje is dat de P1S (en P) een wat simpelere schermpje hebben, terwijl de A1 een wat uitgebreider kleuren scherm heeft met meer interactie. Maar ik weet niet in hoeverre dat een punt is.
Niet je huidige design letterlijk omdraaien, dat gaat dan waarschijnlijk niet goed (je achtergrond ligt dan op de letters en zweeft eigenlijk).
Je kan even kijken/zoeken naar hoe je de voorkant van een lightbox maakt (en daar wat stappen van overnemen). Dan is er geen reliëf/laag nodig specifiek voor de tekst maar ligt de tekst in de laag van de achtergrond en ziet er er superstrak uit. En itt je huidige design met reliëf ook makkelijk schoon te maken (want glad).
YouTube: How To Create A Basic Light Box Using Fusion 360 | 3D Printing | Bam...
Ipv een logo of illustratie gebruik je dan een SVG met die tekst en het kader.
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ik heb sinds kort een A1 Mini naast een P1S en merk wel dat ik het schermpje op de mini ben gaan gebruiken. Misschien komt dit ook doordat dit scherm je uitnodigt om te gebruiken en bij de P1S is dat niet echt het geval.Het laatste kleine dingetje is dat de P1S (en P) een wat simpelere schermpje hebben, terwijl de A1 een wat uitgebreider kleuren scherm heeft met meer interactie. Maar ik weet niet in hoeverre dat een punt is.
Overigens nooit last van het beperkte schermpje gehad op mijn P1S want de app en bambu studio werkt echt op en kan ik altijd bereiken.
Geen ervaring met onverwarmde ruimtes maar wel ervaring met zowel A1 en P1S. Ben begonnen met een A1 en met de recall overgestapt naar een P1S en ik vind het een wereld van verschil: Stabielere temperatuur en doordat het printbed alleen verticaal beweegt gaat alles met veel minder geweld. Tenslotte: De AMS is dicht waardoor je het filament beter kunt beschermen tegen vocht. AMS kan ook op de printer staan waardoor alles minder ruimte inneemt. Schermpje functioneert maar zie er minder fancy uit. Eerlijk gezegd doe ik bijna alles vanaf een PC of mobiel.Hercul3s schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:39:
[...]
Dank voor de info. Ik wilde voor een A1 gaan met AMS, vooral budget technisch en omdat ik nog niet weet hoeveel ik de printer ga gebruiken.
[ Voor 22% gewijzigd door bszz op 11-04-2024 14:23 ]
Goede vraag. In het begin PLA voor de meeste dingen, PETG voor dingen die buiten gebruikt worden. ABS oid heb ik nog niet echt over nagedacht.
Ok, is meer een detail dan. Toch maar eens kijken hoe ver het budget omhoog kan[...]
Ik gebruik mijn schermpje eigenlijk nooit (P1S). Alles via Bambu Studio of app op telefoon. Mis hem dus niet.
Is het ook, ik maak nagenoeg alleen maar gebruik van Bambu Studio of de Bamby Handy-app.Hercul3s schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:23:
[...]
Ok, is meer een detail dan. Toch maar eens kijken hoe ver het budget omhoog kan.
Heel zelden gebruik ik het scherm van de printer zelf.
Je kunt het op twee manieren doen.bing69 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:17:
[...]
Jij zegt dat door alleen omdraaien de tekst in het plaatje komt??
1. Je moet de tekst ver genoeg in het model laten doorlopen. Je schildert daarna de letters eerst met de letters die uitsteken. Daarna snijd je de bovenkant eraf tot waar de letters uitsteken. Omdat de letter doorgaan in het object zou dat moeten werken.
2. Zelf ontwerp ik in Fushion 360 en dan maakt je elke kleur tekst een New Body voor aan. Deze kun je dan later in de Bambu Slicer apart inkleuren. Dan is de plaat en tekst uiteindelijk gelijk waardoor het een echt bord wordt. De onderplaat bepaald dan het resultaat van je bord. Glimmend / Mat of bv Pei scheet geven allemaal verschillende effecten.
Optie 2 wordt zeker het mooiste en in het begin is het even uitzoeken maar eenmaal dat je weet hoe het werkt stelt het eigenlijk niets voor
Ik heb het geleerd via deze manier. Hij legt alles goed uit als praat hij een beetje veel
Is niet helemaal wat je hebt gemaakt maar het principe is natuurlijk exact hetzelfde.
YouTube: Save more than half the time on color 3D printing with this method! ...
en
YouTube: Text Offset Bambu Slicer & Fusion Combined #keytags #3dprinting #bambu
Of je gebruikt de makerlab sign maker, en je kiest voor deze optie:
Special Mode
Facedown Mode
All the elements will be embedded into base plate to make a flat surface. The sign will face down to the print plate during printing.
hiermee maak je alles 1 dikte en zorgt makerlab ervoor dat hij netjes face down op je buildplate komt te liggen, hoef je zelf helemaal niks voor te doen :-) ik heb dit zelf gebruikt en werkt erg fijn. kun je evt. ook eens naar kijken.
Special Mode
Facedown Mode
All the elements will be embedded into base plate to make a flat surface. The sign will face down to the print plate during printing.
hiermee maak je alles 1 dikte en zorgt makerlab ervoor dat hij netjes face down op je buildplate komt te liggen, hoef je zelf helemaal niks voor te doen :-) ik heb dit zelf gebruikt en werkt erg fijn. kun je evt. ook eens naar kijken.
De gouden tip!!!Richard89 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:30:
Special Mode
Facedown Mode
Bing
Mooi zo! :-)
Hebben jullie de laatste paar dagen ook dat het versturen/downloaden van een print naar de printer erg lang duurt? hier duurt het veel langer dan vorige week lijkt wel.
Hebben jullie de laatste paar dagen ook dat het versturen/downloaden van een print naar de printer erg lang duurt? hier duurt het veel langer dan vorige week lijkt wel.
Merkt zelf geen vertraging met versturen naar de cloud maar had gisteren wel op FB gelezen dat er meer problemen mee hebben met de snelheid.Richard89 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:15:
Sterker nog ben de video verbinding kwijt, moet verder ff wachten want ben met een lange print bezig...Richard89 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:15:
Bing
Hier net de update binnen voor het vervangen van de heatbed op de A1 en wat je ervoor moet doen. Ook de verwachting dat ie binnenkort verstuurd wordt. Nog wel een hele klus om hem te vervangen als ik het zo lees.
Dat kan gebeuren om verschillende redenen. Als dit door een netwerkdrop komt, wordt dit probleem opgelost in firmware 1.8. Zie deze en deze postsbing69 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:34:
[...]
Sterker nog ben de video verbinding kwijt, moet verder ff wachten want ben met een lange print bezig...
Als ik me wat meer verdiep in de filament vormen denk ik ook wel ABS en ASA te gaan printen. Dan zou de P1S ook een vereiste zijn begrijp ik.SacreBleu schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:58:
[...]
Is het ook, ik maak nagenoeg alleen maar gebruik van Bambu Studio of de Bamby Handy-app.
Heel zelden gebruik ik het scherm van de printer zelf.
Ja of een P1P die je later alsnog kan ombouwen naar een P1S, dan kan je de instapprijs wat lager houden en zal je later dus wat bij moeten leggen voor de upgradeset als je aan ABS/ASA wilt beginnen.Hercul3s schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:39:
[...]
Als ik me wat meer verdiep in de filament vormen denk ik ook wel ABS en ASA te gaan printen. Dan zou de P1S ook een vereiste zijn begrijp ik.
Maar als je het geld nu kan missen zou ik in 1 keer de P1S kopen. Is uiteindelijk goedkoper en scheelt je tijd van het ombouwen.
[ Voor 10% gewijzigd door watercoolertje op 12-04-2024 14:45 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Vereiste is een heel groot woord, maar handig is een dichte printer wel idd. Daarbij zijn de dampen die van ABS af komen niet heel erg goed voor je longen, dus is het sws handig om dat spul te printen in een gereguleerde omgeving.Hercul3s schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:39:
[...]
Als ik me wat meer verdiep in de filament vormen denk ik ook wel ABS en ASA te gaan printen. Dan zou de P1S ook een vereiste zijn begrijp ik.
Ik heb daar nog wel een vraag over, ik weet dat er dampen af komen die niet goed zijn, maar mijn printer staat bijv. op zolder, en dakraam zit op meter of 2 a 3. is het voldoende als ik die gewoon op een kier zet als ik die materialen zou printen?MC Taz Man schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:56:
[...]
Vereiste is een heel groot woord, maar handig is een dichte printer wel idd. Daarbij zijn de dampen die van ABS af komen niet heel erg goed voor je longen, dus is het sws handig om dat spul te printen in een gereguleerde omgeving.
tot nu toe alleen nog maar PLA en PETG in huis, maar ASA of ABS wil ik wel eens mee experimenteren.
Of het voldoende is, weet ik niet. De meest giftige meuk die er van af komt is formaldehyde, in gas vorm. Kankerverwekkend, maar je gaat er uiteraard niet meteen aan doodRichard89 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:59:
[...]
Ik heb daar nog wel een vraag over, ik weet dat er dampen af komen die niet goed zijn, maar mijn printer staat bijv. op zolder, en dakraam zit op meter of 2 a 3. is het voldoende als ik die gewoon op een kier zet als ik die materialen zou printen?
tot nu toe alleen nog maar PLA en PETG in huis, maar ASA of ABS wil ik wel eens mee experimenteren.
Wat belangrijk is, is dat je goede airflow hebt, maar óók dat je een constante temperatuur hebt. Dat laatste om te voorkomen dat je ABS gaat vervormen. Dat is de hoofdreden waarom iedereen een (verwarmde) kamer aan raadt.
Ikzelf heb de printer in een kamer staan waar ik het raam van open en de deur van dicht doe als ik ABS print. Printer óók dicht, voor de temperatuur & de plafondventilator aan voor de luchtstroom. Maar goed, dat ben ik. Ik heb ook mensen dat spul in de open lucht zien printen, waar ze naast zaten (op YT, dus hoe betrouwbaar dat was, geen idee).
Sws ben ik geen fan van filamenten die dit soort shit met zich mee brengen. Veel te grote kans dat ik dingen vergeet. Geef mij maar lekker simpel PLA en af en toe PETG voor het stevigere spul.
Ik heb de laaste 3 maanden 6 spoelen ABS versmolten, 3 van Bambu en 3 van eSUN. Ik heb een externe ventilator met afvoer naar buiten in mijn kast, met een aparte schakelaar; Ik heb diverse malen vergeten die schakelaar aan te zetten, en heb helemaal niets gemerkt van geur, of erger.
Dus voor mij is dat helemaal geen issue; maar wat het doet met je longen weet ik natuurlijk niet. Ik heb echter een sterk vermoeden dat ook dit erg overdreven wordt, met als de hoe-ha rondom asbest. Als je een beetje je boeren verstand gebruikt, is ook daar weing aan de hand.
Ik realiseer me dat dit niet door een ieder zal worden onderschreven, maar de commercie (= verwijderings bedrijven) spinnen hier 'dik' garen bij, en blazen dit 'gevaarlijke spul' lekker op.
back on topic maar weer.......
Dus voor mij is dat helemaal geen issue; maar wat het doet met je longen weet ik natuurlijk niet. Ik heb echter een sterk vermoeden dat ook dit erg overdreven wordt, met als de hoe-ha rondom asbest. Als je een beetje je boeren verstand gebruikt, is ook daar weing aan de hand.
Ik realiseer me dat dit niet door een ieder zal worden onderschreven, maar de commercie (= verwijderings bedrijven) spinnen hier 'dik' garen bij, en blazen dit 'gevaarlijke spul' lekker op.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dan is het zeker een aanrader. Als je twijfelt hoe vaak je het gaat gebruiken, dan zou ik nu gewoon alvast een kijken op printables en makerworld of er dingen zijn die je interessant vind.Hercul3s schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:39:
[...]
Mijn printer staat ook niet dag en nacht aan. Er zijn momenten dat ik hem drie dagen continu gebruik met kleine printjes er zijn momenten dat ik weken of maanden niets print.
Ik heb laatst wel echt toffe dingen gezien met HueForge, dus ik ben er nu achter dat ik echt wat nieuwe kleuren moet bestellen, sommige waren echt vet.
Thanks. Ik heb een P1S dus voor de printer zelf maak ik me dan geen zorgen, ik kan links een dakraam open zetten en de kamer rechts ook een raam, dus dan zou er volgens mij genoeg flow moeten zijn om alles naar buiten te blazen :-) voor de enkele keren dat ik het zal gebruiken..MC Taz Man schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:14:
[...]
Of het voldoende is, weet ik niet. De meest giftige meuk die er van af komt is formaldehyde, in gas vorm. Kankerverwekkend, maar je gaat er uiteraard niet meteen aan dood
Wat belangrijk is, is dat je goede airflow hebt, maar óók dat je een constante temperatuur hebt. Dat laatste om te voorkomen dat je ABS gaat vervormen. Dat is de hoofdreden waarom iedereen een (verwarmde) kamer aan raadt.
Ikzelf heb de printer in een kamer staan waar ik het raam van open en de deur van dicht doe als ik ABS print. Printer óók dicht, voor de temperatuur & de plafondventilator aan voor de luchtstroom. Maar goed, dat ben ik. Ik heb ook mensen dat spul in de open lucht zien printen, waar ze naast zaten (op YT, dus hoe betrouwbaar dat was, geen idee).
Sws ben ik geen fan van filamenten die dit soort shit met zich mee brengen. Veel te grote kans dat ik dingen vergeet. Geef mij maar lekker simpel PLA en af en toe PETG voor het stevigere spul.
Het is niet overdreven. Je moet het zo zien; van 1 sigaret krijg je ook geen kanker. In mijn geval zal het 0 impact hebben op mijn longen en leven. In jouw geval zou ik toch echt wel wat meer aandacht besteden aan je ventilatorNaalroc schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:18:
Ik heb de laaste 3 maanden 6 spoelen ABS versmolten, 3 van Bambu en 3 van eSUN. Ik heb een externe ventilator met afvoer naar buiten in mijn kast, met een aparte schakelaar; Ik heb diverse malen vergeten die schakelaar aan te zetten, en heb helemaal niets gemerkt van geur, of erger.
Yep, dat dusRichard89 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:29:
[...]
Thanks. Ik heb een P1S dus voor de printer zelf maak ik me dan geen zorgen, ik kan links een dakraam open zetten en de kamer rechts ook een raam, dus dan zou er volgens mij genoeg flow moeten zijn om alles naar buiten te blazen :-) voor de enkele keren dat ik het zal gebruiken..
Als je echt verder wil qua ventilatie en de discussie rondom de dampen, dan hebben we daar een specifiek topic voor. Dan kunnen we het hier een beetje centraal houden.
Pas zelf wat ASA geprint, lampjes voor buiten, UV bestendig was dus een eis, de lucht die er af kwam was echt niet lekker.
Printen lukte wel prima, boven verwachting eigenlijk. De eerste lagen op lage snelheid, bed op 100 graden. De hoeken trokken heel lichtjes krom, maar met wat 3dlac op de standaard plaat zat de print zelf verder hardstikke vast, en delen van de brim bleven nog zitten nadat het bed was afgekoeld.
En mede doordat ik de snelheid wat lager had ingesteld was het resultaat echt super strak. Weliswaar 0.2mm laagdikte, maar de lagen zelf waren bijna niet zichtbaar.
Pas zelf wat ASA geprint, lampjes voor buiten, UV bestendig was dus een eis, de lucht die er af kwam was echt niet lekker.
Printen lukte wel prima, boven verwachting eigenlijk. De eerste lagen op lage snelheid, bed op 100 graden. De hoeken trokken heel lichtjes krom, maar met wat 3dlac op de standaard plaat zat de print zelf verder hardstikke vast, en delen van de brim bleven nog zitten nadat het bed was afgekoeld.
En mede doordat ik de snelheid wat lager had ingesteld was het resultaat echt super strak. Weliswaar 0.2mm laagdikte, maar de lagen zelf waren bijna niet zichtbaar.
Alright, ik heb even jullie hulp nodig om een printje in Bambu Studio te configgen waar het belangrijk is dat het modelletje qua sterkte ook goed werk doet. Solide, zonder mogelijke verzakking of deforming.
Ik wil een best wel fancy 'freesslee' maken, maar ik kijk een beetje op tegen het 'cradle' deel waar mijn frees in staat. Nu vond ik dit printje:
https://www.thingiverse.com/thing:6160029
Leek me ideaal want ik hoef alleen maar een recht plaatje te zagen om mijn frees op te monteren en de rest schroef ik vast aan de 3d prints en de rails.
Alleen, zonder printinstructie.
Mijn gevoel zegt:
minimaal PETG: hoewel ik de stijfheid van PLA misschien ook wel handig is, ik heb een PLA Tough ook liggen nog. Ik heb ook ABS.
Minimaal 4 walls, gyroid infill
De orientatie op de build plate vind ik ook tricky. wat is handiger (2e vind Bambu dat ik moet doen):
Tips welkom!
Ik wil een best wel fancy 'freesslee' maken, maar ik kijk een beetje op tegen het 'cradle' deel waar mijn frees in staat. Nu vond ik dit printje:
https://www.thingiverse.com/thing:6160029
Leek me ideaal want ik hoef alleen maar een recht plaatje te zagen om mijn frees op te monteren en de rest schroef ik vast aan de 3d prints en de rails.
Alleen, zonder printinstructie.
Mijn gevoel zegt:
minimaal PETG: hoewel ik de stijfheid van PLA misschien ook wel handig is, ik heb een PLA Tough ook liggen nog. Ik heb ook ABS.
Minimaal 4 walls, gyroid infill
De orientatie op de build plate vind ik ook tricky. wat is handiger (2e vind Bambu dat ik moet doen):
![]() | ![]() |
Tips welkom!
Hangt er helemaal vanaf welke kanten je het belangrijkst vindt. Bij de eerste stand heb je veel support nodig voor de overhang (en waar zo veel support zit ook een lelijke afwerking omdat het niet echt schoon afbreekt). Bij de tweede minder, maar daar krijg je weer geribbelde vlakken door de trapvorming die bij de eerste versie recht zullen zijn.Mday schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:46:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Tips welkom!
[ Voor 4% gewijzigd door Llopigat op 12-04-2024 21:51 ]
Ik zou zeker de eerste nemen, en dan zonder de tree, want die gaatjes komen vanzelf wel goed, en de enige 'lelijke' kant is één verticale kant van de schoor. Idd minstens 4 walls, maar waarom gyroid? De boel staat dan een hoop te trillen, en gebruikt ook vrij veel filament dan. kan je beter naar een wat hogere dichtheid gaan, maar dat zegt mijn 'gevoel" ik heb daar nog geen bewijs voor.
Als je ABS gebruikt, dan wel een brim en 0,0 afstand, dan heb je de beste kans dat alle hoeken mooi plat blijven liggen.
Als je ABS gebruikt, dan wel een brim en 0,0 afstand, dan heb je de beste kans dat alle hoeken mooi plat blijven liggen.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Denk dat het PLA tough met 20% infill en 5 walls wordt. En dan inderdaad versie 1 zonder die trees.
Edit: eerste test is super veelbelovend!
Edit: eerste test is super veelbelovend!

:strip_exif()/f/image/aUANXv21P1tZjlzG8t02vfD8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 68% gewijzigd door Mday op 13-04-2024 09:14 ]
Het omspoelen van filament van een kartonnen naar een plastic spool is blijkbaar toch niet zo goed voor het spul...
Al een tijdje regelmatig issues met een rol witte eSun PLA... Print die ineens stopt omdat het filament ergens is gebroken en hij denkt dat het op is... Meestal herladen en weer door, maar niet altijd...
Na voor de zoveelste keer weer een tijd aan het klooien te zijn geweest met tijdens het laden afgebroken filament uit diverse delen van de keten (AMS, extruder, tubes) te moeten peuteren, toch maar besloten om het restant van die rol toch maar af te danken...
Was nog zo'h halve rol, dus wel zonde, maar dat tientje in waarde was me de frustraties niet meer waard... Boven een vuilniszak die Bambu spool uit elkaar gedraaid... En ik dacht dat aan de buitenkant de boel al te broos en te vaak gebroken was...
Dit waren de binnenste lagen...
:strip_exif()/f/image/WcoWGP2dZlvIuulDl8ROljfZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nou had dubbel omspoelen (zodat niet de binnenkant van de originele rol nu aan de buitenkant zit en vv) misschien wel beter geweest, maar lijkt toch wel heel extreem...
Al een tijdje regelmatig issues met een rol witte eSun PLA... Print die ineens stopt omdat het filament ergens is gebroken en hij denkt dat het op is... Meestal herladen en weer door, maar niet altijd...
Na voor de zoveelste keer weer een tijd aan het klooien te zijn geweest met tijdens het laden afgebroken filament uit diverse delen van de keten (AMS, extruder, tubes) te moeten peuteren, toch maar besloten om het restant van die rol toch maar af te danken...
Was nog zo'h halve rol, dus wel zonde, maar dat tientje in waarde was me de frustraties niet meer waard... Boven een vuilniszak die Bambu spool uit elkaar gedraaid... En ik dacht dat aan de buitenkant de boel al te broos en te vaak gebroken was...
Dit waren de binnenste lagen...
:strip_exif()/f/image/WcoWGP2dZlvIuulDl8ROljfZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nou had dubbel omspoelen (zodat niet de binnenkant van de originele rol nu aan de buitenkant zit en vv) misschien wel beter geweest, maar lijkt toch wel heel extreem...
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Wat is het toch ongelooflijk irritant dat je bij vrijwel iedere import vanuit makerworld de settings in Bambu studio moet wijzigen (Printer, plate) en de AMS-info opnieuw moet syncen
[/zeurmodus]
Trouwens, wat maakt het wel/niet gebruiken van ironing een enórm verschil voor de bovenste laag. Echt een aanrader als je iets mooi wil hebben om in te schakelen.
Trouwens, wat maakt het wel/niet gebruiken van ironing een enórm verschil voor de bovenste laag. Echt een aanrader als je iets mooi wil hebben om in te schakelen.
[ Voor 29% gewijzigd door sOid op 13-04-2024 10:45 ]
Inmiddels best wat uurtjes geprint op de P1S en begin met steeds meer te ergeren aan het lawaai van de fan. Of eigenlijk: het overbodige lawaai. Ben nog niet in de specs gedoken maar ik heb sterk de indruk dat dit stiller kan. Zijn er al tweakers die dd fan hebben vervangen door een stiller exemplaar met dezelfde airflow?
Ik heb wat onderzoek gedaan naar het dempen van de p1s. Je kan:bszz schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:22:
Inmiddels best wat uurtjes geprint op de P1S en begin met steeds meer te ergeren aan het lawaai van de fan. Of eigenlijk: het overbodige lawaai. Ben nog niet in de specs gedoken maar ik heb sterk de indruk dat dit stiller kan. Zijn er al tweakers die dd fan hebben vervangen door een stiller exemplaar met dezelfde airflow?
- De fan vervangen voor een noctua, daar zijn wat guides voor te vinden maar niet heel makkelijk te doen.
- Demping toevoegen aan de binnenkant
- Een muffler erop zetten (met demping)
- De chamber altijd op 70% zetten (dat scheelt echt een slok op een borrel)
Weet je de specs van de fan? Airflow , afmetingen , voeding etc. Daar zijn vermoed ik, prima fans bij te vinden die stiller zijnMday schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:41:
[...]
Ik heb wat onderzoek gedaan naar het dempen van de p1s. Je kan:
- De fan vervangen voor een noctua, daar zijn wat guides voor te vinden maar niet heel makkelijk te doen.
- Demping toevoegen aan de binnenkant
- Een muffler erop zetten (met demping)
- De chamber altijd op 70% zetten (dat scheelt echt een slok op een borrel)
Ik heb nog het minste problemen met de fan geluiden.
Het is het gebonk als de kop heen en weer gaat en de filamenten snijdt, wat echt door het hele gebouw heen klinkt. Als ik 2 verdiepingen lager in het trappenhuis sta, hoor ik het nog. Contactgeluid.
En ik heb de printer al op kurk met schuim voeten gezet. Ik heb ook de anti-noise voeten gekocht van bambu maar daarmee gaat hij veel te veel heen en weer waggelen en die helpen ook niet echt hiertegen
Het is het gebonk als de kop heen en weer gaat en de filamenten snijdt, wat echt door het hele gebouw heen klinkt. Als ik 2 verdiepingen lager in het trappenhuis sta, hoor ik het nog. Contactgeluid.
En ik heb de printer al op kurk met schuim voeten gezet. Ik heb ook de anti-noise voeten gekocht van bambu maar daarmee gaat hij veel te veel heen en weer waggelen en die helpen ook niet echt hiertegen
Ja, de beroemde Noctua’s dus. Erg populair onder pc gamers als uitermate stil. Hoeveel mm de vervangende fan is/moet zijn weet ik niet, ik ben afgehaakt toen ik las hoeveel moeite het was.bszz schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:44:
[...]
Weet je de specs van de fan? Airflow , afmetingen , voeding etc. Daar zijn vermoed ik, prima fans bij te vinden die stiller zijn
Eerste Google search : klik
Mag ik je advies geven?Llopigat schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:34:
Zet je printer op een betonnen tegel of plaat met daaronder foam.
Die bambu dopjes zijn nutteloos.
Een snelle printer als een bambu maakt nu eenmaal meer geluid via trillingen dan de vorige generatie.
Het was echt een monstertje, al m'n verfpotjes en gereedschap trilden als een malle via het buro.
Verschil met m'n Ender was aanzienlijk, daar bleef alles stil bij.
M'n foam is nog iets te dik maar heb nog niet iets dunner gevonden met dezelfde oppervlakte maar zo heb ik het redelijk op kunnen lossen.
Het trilt nog steeds hoor, maar echt een stuk minder.
Hiervoor had ik de betonnen tegel op een stuk rubberen mat bedoeld om onder een wasmachine te leggen maar dat was iets te dun en stug (wasmachine is ook een stuk zwaarder natuurlijk)
:strip_exif()/f/image/TiAnxjyW2qdFDAkkpOiL94zm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door PepieNL op 14-04-2024 10:28 ]
Op mijn X1C had ik nieuwe firmware en ook een update op de noise cancelling. Lijkt wel weer iets effect te hebben. Maar het verschilt veel per print wat het geluid is.
Had wel weer gebroken filament helaas, ondanks dat dit uit de verpakking rechtstreeks m'n AMS in gegaan is. Dit was esun filament.
Had wel weer gebroken filament helaas, ondanks dat dit uit de verpakking rechtstreeks m'n AMS in gegaan is. Dit was esun filament.
Ik heb de afgelopen week ook veel geworsteld met eSun filament wat op meerder plekken is gebroken. Heb de AMS uit elkaar moeten halen, de PTFE tubes én de extruder.Beekforel schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:39:
Op mijn X1C had ik nieuwe firmware en ook een update op de noise cancelling. Lijkt wel weer iets effect te hebben. Maar het verschilt veel per print wat het geluid is.
eSun PLA+ komt er bij mij niet meer in. Ik heb al 4 keer de AMS uit elkaar moeten halen omdat het filament weer eens gebroken was. Elke rol eSun PLA+ breekt bij mij af na gebruik in de AMS.. Ik heb ook eSun Silk PLA, dat geeft nooit problemen. PolyTerra PLA kan ik ook maanden laten zitten en daarna weer mee printen zonder problemen.
Waarschijnlijk vlieken in de kerk maar zou hem de volgende keer op e-ink zetten (houder kan wel 3D printed). Of gewoon een stikker. Wij hebben het laatste. Nagenoeg gratis. Verkleurd wel na 10 jaar. Vervang je hem met opvolger.MikeOO schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:58:
[...]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik heb iets van vijf jaar geleden een keer ons huisnummer in PLA geprint en met lijm opgeplakt op een gevelpaneel, als test.MC Taz Man schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:33:
[...]
Ik ga uit van de algemene info op het "grote boze internet"... Heb er zelf ook nog geen ervaring mee, maar ga het wel meemakenHeb een bord buiten hangen in PLA.
Hangt er nog steeds. En je ziet er niks aan.
Hangt op de westkant, komt ook flink zon op.
Heb diverse industrial grade fans vervangen door Noctua. Noctua is duur en koelt veel en veel slechter dan een goedkope industrial grade fan. Beste lijkt mij het geval op een afgelegen plek te zetten. Vervolgens in de gaten houden met Octoprint. Met goede koeling gaat hardware langer mee. Evt kun je afgelegen lokatie gebruiken, bijvoorbeeld op je werk.Mday schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:05:
[...]
Ja, de beroemde Noctua’s dus. Erg populair onder pc gamers als uitermate stil. Hoeveel mm de vervangende fan is/moet zijn weet ik niet, ik ben afgehaakt toen ik las hoeveel moeite het was.
Eerste Google search : klik
[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 14-04-2024 18:24 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Noctua of industrial grade zegt (mij) niks: Hier zou toch iets stils tussen moeten staan met een flinke airflow..... Misschien dat ik de fan eens demonteer om te zien wat er nu in zit....
Noctua is een merk (Noctua.at) en industrial grade, tja kan het niet eenvoudiger zeggen. Professioneel spul. Als je dat in een serverruimte of kelder hebt staan maakt de herrie niet uit. Het spul dat ze bij Mouser of Digikey verkopen is vaak industrial grade. Wat betreft fans: kun je ook op AliExpress vinden. Vb deze Sunon: https://www.aliexpress.com/i/32987633621.html (dit was een optie voor fan vervanging van m'n switch maar maakte dus wel wat meer herrie dan Noctua; deze switch staat in huiskamer dus moet fluisterstil zijn; in meterkast zou deze Sunon voor 4 EUR de beste prijs/kwaliteit zijn; YMMV)
Wat volgens mij het verschil is, is dat de Noctua's wat minder lucht verplaatsen dan de standaard fans. Maar het lijkt geen negatieve gevolgen voor de printer te hebben.
Als minder airflow geen consequenties heeft, kun je de huidige fan ook minder hard laten draaien. Alles onder de 70% was voor mij totaal niet storend.Beekforel schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:25:
Wat volgens mij het verschil is, is dat de Noctua's wat minder lucht verplaatsen dan de standaard fans. Maar het lijkt geen negatieve gevolgen voor de printer te hebben.
Hebbes, hier inderdaad een volledige how-to op basis van Noctua fans die in ieder geval zeer stil zijn en een veel betere airflow hebben dan de standaard Bambulab fan. Ooit heb ik een fan vervangen in een ander apparaat en dit maakte een wereld van verschil.Beekforel schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:25:
Waar heb je dat schuim vandaan? Ik vind het nog best lastig om iets te vinden dat stevig genoeg is namelijk.PepieNL schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:13:
[...]
Mag ik je advies geven?
Die bambu dopjes zijn nutteloos.
Een snelle printer als een bambu maakt nu eenmaal meer geluid via trillingen dan de vorige generatie.
Het was echt een monstertje, al m'n verfpotjes en gereedschap trilden als een malle via het buro.
Verschil met m'n Ender was aanzienlijk, daar bleef alles stil bij.
M'n foam is nog iets te dik maar heb nog niet iets dunner gevonden met dezelfde oppervlakte maar zo heb ik het redelijk op kunnen lossen.
Het trilt nog steeds hoor, maar echt een stuk minder.
Hiervoor had ik de betonnen tegel op een stuk rubberen mat bedoeld om onder een wasmachine te leggen maar dat was iets te dun en stug (wasmachine is ook een stuk zwaarder natuurlijk)
[Afbeelding]
[YouTube: Seriously the BEST $2 3D printer upgrade!]
Ik begrijp hier niets van.
Heb zelf een degelijke werkbank:
Stalen frame dat met driehoek-constructie aan de muur hangt, daarop een 25mm berken multiplex, waarop de printer (P1S) staat. Zonder verdere fratsen als tegels, rubbers, wat dan ook hoor ik de printer amper. Zeker met de deur dicht van de ruimte waar 'ie in staat (simpele goedkope 'kartonnen deur'), is de printer in de ruimte ernaast niet te horen, komt zeker niet boven zachte tv uit.
De meeste oplossingen die ik hier hoor lijken dan ook echt een maskering/symptoombestrijding te zijn voor het echte probleem, gewoon een stabiele woonplek voor de printer.
Stalen frame dat met driehoek-constructie aan de muur hangt, daarop een 25mm berken multiplex, waarop de printer (P1S) staat. Zonder verdere fratsen als tegels, rubbers, wat dan ook hoor ik de printer amper. Zeker met de deur dicht van de ruimte waar 'ie in staat (simpele goedkope 'kartonnen deur'), is de printer in de ruimte ernaast niet te horen, komt zeker niet boven zachte tv uit.
De meeste oplossingen die ik hier hoor lijken dan ook echt een maskering/symptoombestrijding te zijn voor het echte probleem, gewoon een stabiele woonplek voor de printer.
@Fietstasss ik heb de printer op een spaanplaat Ikea kast staan, maar met een tegel erop ter verzwaring is het prima qua geluid. Hij staat naast mijn bureau en ik kan er naast werken, maar wel met koptelefoon op.
@sOid heb je een glaszetter in de buurt? Die kan je vast wel van wat stukjes voorzien. Datzelfde spul gebruikt CMC kitchen ook in zijn video over die demping.
@sOid heb je een glaszetter in de buurt? Die kan je vast wel van wat stukjes voorzien. Datzelfde spul gebruikt CMC kitchen ook in zijn video over die demping.
Ja, ze verplaatsen heel wat minder lucht en zijn stiller (check die Sunon die ik linkte; 18 dB per stuk.)Beekforel schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:25:
De machine lijkt nog te werken.
Conclusie: alles goed, moet iedereen doen.
Niet dus. Hier zitten nadelen aan. Je werkt nu met gemodificeerde hardware. Enkele gevolgen:
1) Als je nog garantie had, dan is deze nu mogelijk vervallen. Tenzij je de boel terug weet te zetten naar originele staat en wegkomt met het alternatieve gebruik. Nou zou je kunnen zeggen interesseert me toch niet, Chinese toko. Fair. Maar de flagship kost wel zo'n 1500 EUR.
2) In de zomer (bijv tijdens hittegolf) gaat hardware meer onder de pijnbank. Ivm hogere warmte zorgt aangevoerde lucht voor minder koeling. Anderzijds omdat lucht dan droger is en sneller sprake van statische elektriciteit. Jammergenoeg is dat juist de tijd dat je met zonnepanelen prima kunt (en m.i. zou moeten) knallen.
3) De factor is out of specs en iets als temperaturen bijhouden wordt (nog) belangrijker. De sample size vanwege non-standard build is bij nieuwe soft- en hardware updates kleiner. Hierdoor wordt je in essentie een beta tester.
4) Nog andere mogelijke complicaties zoals brandgevaar / verzekering.
Er is ook goed nieuws. Naar wat ik heb begrepen is een case voor 3D printer met name van belang om de temperatuur stabiel te houden ipv fluctuaties. Daarbij zou een minder sterke fan dan niet zoveel uit moeten maken.
Hier ook een stalen frame maar wel een werkplek ernaast. Andere geschikte ruimte heb ik helaas niet.Fietstasss schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:12:
De Noctua fans uit de link hebben juist een 50% grotere airflow... en verder blijven alle functies intact als je hem op de juiste manier aansluit. Ik durf het risico wel aan.Jerie schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:51:
[...]
Ja, ze verplaatsen heel wat minder lucht en zijn stiller (check die Sunon die ik linkte; 18 dB per stuk.)
De machine lijkt nog te werken.
Conclusie: alles goed, moet iedereen doen.
Niet dus. Hier zitten nadelen aan. Je werkt nu met gemodificeerde hardware. Enkele gevolgen:
1) Als je nog garantie had, dan is deze nu mogelijk vervallen. Tenzij je de boel terug weet te zetten naar originele staat en wegkomt met het alternatieve gebruik. Nou zou je kunnen zeggen interesseert me toch niet, Chinese toko. Fair. Maar de flagship kost wel zo'n 1500 EUR.
2) In de zomer (bijv tijdens hittegolf) gaat hardware meer onder de pijnbank. Ivm hogere warmte zorgt aangevoerde lucht voor minder koeling. Anderzijds omdat lucht dan droger is en sneller sprake van statische elektriciteit. Jammergenoeg is dat juist de tijd dat je met zonnepanelen prima kunt (en m.i. zou moeten) knallen.
3) De factor is out of specs en iets als temperaturen bijhouden wordt (nog) belangrijker. De sample size vanwege non-standard build is bij nieuwe soft- en hardware updates kleiner. Hierdoor wordt je in essentie een beta tester.
4) Nog andere mogelijke complicaties zoals brandgevaar / verzekering.
Er is ook goed nieuws. Naar wat ik heb begrepen is een case voor 3D printer met name van belang om de temperatuur stabiel te houden ipv fluctuaties. Daarbij zou een minder sterke fan dan niet zoveel uit moeten maken.
[ Voor 50% gewijzigd door bszz op 15-04-2024 07:33 ]
Snap niet helemaal wat je bedoelt en je reageert op de verkeerde persoon denk ik.Jerie schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:16:
[...]
Waarschijnlijk vlieken in de kerk maar zou hem de volgende keer op e-ink zetten (houder kan wel 3D printed). Of gewoon een stikker. Wij hebben het laatste. Nagenoeg gratis. Verkleurd wel na 10 jaar. Vervang je hem met opvolger.
Stickers gebruiken terwijl je een 3D printer hebt is natuurlijk niet Tweakerswaardig.
Omgekeerd printer zorgt juist voor een mooi en glad resultaat en prima te doen.
Snap niet echt wat je doel is zeker in de 3D printer topic
En zo heb ik het ook gedaan! Perfect en mooi!!! Thanks voor de tip!!Richard89 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:30:
Special Mode
Facedown Mode
Bing
Dat is het ook!Fietstasss schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:12:
Niet iedereen heeft een mogelijkheid om een dergelijk zware constructie aan een wand te hangen en dan moet je toch wat
Zelf woon ik in een redelijk nieuw appartement waar contactgeluid de norm is helaas.
Is een stuk foam wat gebruikt wordt bij het verpakken van hardware in een verzenddoos.sOid schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:14:
[...]
Waar heb je dat schuim vandaan? Ik vind het nog best lastig om iets te vinden dat stevig genoeg is namelijk.
Zoek het eens in die richting (bv https://www.schuimwinkel.nl/toepassing/verpakkingsschuim/).
Ja dit is sindskort, vorig jaar had ik er nooit problemen mee, nu is het elke keer zo broos, zelfs nu uit de verpakking en uit de dryer. Ik heb nu ook al 2x de hotend uit elkaar moeten halen (van zowel de P1P als de P1S) omdat er daar een stukje in gebroken was. Best jammer, want ik heb nog een voorraad liggen.BizzieBis schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:03:
eSun PLA+ komt er bij mij niet meer in. Ik heb al 4 keer de AMS uit elkaar moeten halen omdat het filament weer eens gebroken was. Elke rol eSun PLA+ breekt bij mij af na gebruik in de AMS.. Ik heb ook eSun Silk PLA, dat geeft nooit problemen. PolyTerra PLA kan ik ook maanden laten zitten en daarna weer mee printen zonder problemen.
Ga denk ik de rollen maar gebruiken met een nieuw te kopen A1

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Je hebt een doel, en je hebt opties voor tooling. Als je dan enkel en alleen een bepaalde tool overweegt dan ben je gewoonweg kortzichtig bezig. Het is juist nuttig om de diverse alternatieven te onderzoeken. Dat deed jij m.b.t. plastic en dat doe ik m.b.t. andere oplossingen (er is zelfs iemand die een e-ink scherm adapter heeft geprint; een prima toepassing). Als je dat niet wilt hebben in een 3D printer topic dan wordt het wel erg cult-achtig. Volgens mij is dat niet wat je moet willen. Best tool for the job, dat is (FWIW) zo Tweakerswaardig als het maar zijn kan.MikeOO schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:49:
[...]
Snap niet helemaal wat je bedoelt en je reageert op de verkeerde persoon denk ik.
Stickers gebruiken terwijl je een 3D printer hebt is natuurlijk niet Tweakerswaardig.
Omgekeerd printer zorgt juist voor een mooi en glad resultaat en prima te doen.
Snap niet echt wat je doel is zeker in de 3D printer topic
Ik zou in geval van 3D printer letters de letters zo dun mogelijk houden zodat de contrasterende achtergrond er duidelijk tegen af steekt. Dat lijkt me belangrijker (en moeilijker). Dit ook i.v.m. de kijkhoek.
Inderdaad, juist veel beter en met dezelfde airflow dus veel stiller.bszz schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:28:
De Noctua fans uit de link hebben juist een 50% grotere airflow... en verder blijven alle functies intact als je hem op de juiste manier aansluit. Ik durf het risico wel aan.
Noctua heeft ook gewoon industrial grade fans die net zo hard of harder blazen als andere industrialgrade fans maar stiller zijn. Of zachter blazen en veel stiller zijn (hier komt zijn opmerking misschien vandaan). Noctua heeft gewoon een heel breed aanbod en voor bijna alles is wel wat te vinden wat voldoet.
Ik ga hier ook eens naar kijken, al hoor ik dat ding niet met de deur dicht (van de kamer), in de zomer wil ik die deur wel lekker open kunnen houden.
En garantie, je hoeft dat ding toch vrijwel niet terug te sturen. Zou me er zelf niet te druk om maken.
Heb je een nieuwe firmware? recentelijk is er een feature uitgekomen waarbij de motoren stillers is; je kunt het bij calibratie calibreren.Llopigat schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:34:
Helpt mogelijk niet super veel met bonk geluid, maar elke beetje helpt.
Hoewel ik kan waarderen dat je meedenkt, kan ik de reactie wel begrijpen. Het gaat hier expliciet over 3D printen en het onderwerp waarop je reageert ging over hoe je de print het mooiste kon krijgen, niet over welke alternatieven er zijn. Het is geen DIY topic.Jerie schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:17:
[...]
Je hebt een doel, en je hebt opties voor tooling. Als je dan enkel en alleen een bepaalde tool overweegt dan ben je gewoonweg kortzichtig bezig. Het is juist nuttig om de diverse alternatieven te onderzoeken. Dat deed jij m.b.t. plastic en dat doe ik m.b.t. andere oplossingen (er is zelfs iemand die een e-ink scherm adapter heeft geprint; een prima toepassing). Als je dat niet wilt hebben in een 3D printer topic dan wordt het wel erg cult-achtig. Volgens mij is dat niet wat je moet willen. Best tool for the job, dat is (FWIW) zo Tweakerswaardig als het maar zijn kan.
Ik zou in geval van 3D printer letters de letters zo dun mogelijk houden zodat de contrasterende achtergrond er duidelijk tegen af steekt. Dat lijkt me belangrijker (en moeilijker). Dit ook i.v.m. de kijkhoek.
De gedachte en reactie is, mijns inziens niet kortzichtig.
Dan kunnen we allemaal wel op elkaar gaan reageren met: waarom printen als je x en z ook bij a en b kan kopen/afnemen.
Dat is mijns inzien niet cult-achtig.
Wat ik heb gedaan: werkblad als buro, in mijn geval een Ikea blad omdat mijn werkburo hetzelfde blad heeft. Werkblad met van die steunen aan de muur vastgemaakt (ik heb aan die kant toevallig een hele dikke betonnen muur) en aan de voorkant verstelbare poten. Blad staat superstevig. Het is wél een Ikea, dus niet massief hout. Ik heb onder de printer van die rubberen tegeltjes gelegd, die bv Amazon verkoopt en bedoeld zijn om onder je wasmachine te leggen zodat ie niet het huis bij elkaar trilt. Werkt bij mij prima. Anders gaat het blad de trillingen versterken en hoor je dat ding overal.PepieNL schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:13:
[...]
Mag ik je advies geven?
Dat is dus ook een optie als je geen betontegel wilt of kunt gebruiken.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Zoals ik lees heb ik nagenoeg hetzelfde als setup.mphilipp schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:42:
[...]
Wat ik heb gedaan: werkblad als buro, in mijn geval een Ikea blad omdat mijn werkburo hetzelfde blad heeft. Werkblad met van die steunen aan de muur vastgemaakt (ik heb aan die kant toevallig een hele dikke betonnen muur) en aan de voorkant verstelbare poten. Blad staat superstevig. Het is wél een Ikea, dus niet massief hout. Ik heb onder de printer van die rubberen tegeltjes gelegd, die bv Amazon verkoopt en bedoeld zijn om onder je wasmachine te leggen zodat ie niet het huis bij elkaar trilt. Werkt bij mij prima. Anders gaat het blad de trillingen versterken en hoor je dat ding overal.
Dat is dus ook een optie als je geen betontegel wilt of kunt gebruiken.
Een paar jaar geleden drie bladen hout gehaald bij de Karwei om te lakken.
Idee was, destijds, om daar één groot hoekbureau van te maken. Want mijn vriendin vond het geen aanzicht dat we twee verschillende bureau's had. (Haar bureau was ook zo wankel als een paard met een slok op).
Mijn kant van het bureau is verankerd in de betonnen buitenmuur, dikke plank waar het blad op rust. Ze zijn aan elkaar geschroefd dus het is een heel solide geheel.
Het staat op twee Ikea kasten met hele kleine pootjes om het geheel naar 70/75 cm te tillen.
Trillingen heb ik geen last van, ook niet tijdens het gamen. Het bureaublad geeft amper mee en de X1C staat op de voetjes die je los kon kopen bij Bambu. Ik print doorgaans wel alleen op normal, dus geen idee wat er gebeurt als ik naar sport of ludicrous gaat.
Dat zal afhankelijk zijn van de grond. Als het een houten vloer is, dan kan het nog steeds aardig doordreunen. Als het een stoffen ondergrond is, staat de printer niet stabiel.3_s schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:47:
Is het niet makkelijker om die printer gewoon op de grond te zetten?
Daarnaast denk ik ook niet dat het fijn is om telkens te moeten bukken om de printplaat uit de printer te halen.
[ Voor 11% gewijzigd door SacreBleu op 15-04-2024 15:07 ]
Ja die heb ik (en ook de volledige kalibratie gedaan!) maar dat hielp niet met het gebonk. De motorgeluiden zijn wel minder.ilaurensnl schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:27:
[...]
Heb je een nieuwe firmware? recentelijk is er een feature uitgekomen waarbij de motoren stillers is; je kunt het bij calibratie calibreren.
Helpt mogelijk niet super veel met bonk geluid, maar elke beetje helpt.
[ Voor 4% gewijzigd door Llopigat op 15-04-2024 20:29 ]
Rugklachten3_s schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:47:
Is het niet makkelijker om die printer gewoon op de grond te zetten?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik wou weer wat filament bestellen maar alles lijkt op te zijn altijd... wat een drama is dat elke keer. Ik ben op specifiek op zoek naar matte black PLA. Zowel bij sunlu / bambu is het uitverkocht
en deze? https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1KevinSetz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:26:
Ik wou weer wat filament bestellen maar alles lijkt op te zijn altijd... wat een drama is dat elke keer. Ik ben op specifiek op zoek naar matte black PLA. Zowel bij sunlu / bambu is het uitverkocht
die heb ik al paar keer besteld, ben er erg tevreden over.
Oh dat ziet er goed uit moeten alleen ringen geprint worden voor de ams?Richard89 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:08:
[...]
en deze? https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1
die heb ik al paar keer besteld, ben er erg tevreden over.
Sommige eSUN hebben plastic spoelen , anderen weer kartonnen, niet voorspelbaar
Maar begin niet aan die ringen printen, want de kartonnen spoelen hebben geen vaste maat, been there.
Gewoon isolatietape strak om de buitenkant trekken, dan vormt zich vanzelf ook de zijkant, en dat is afdoende.
Ik heb al verschillende soorten van Amazon/eSUN en bevalt mij prima, hoewel ik geen fan van Amazon ben.
Maar begin niet aan die ringen printen, want de kartonnen spoelen hebben geen vaste maat, been there.
Gewoon isolatietape strak om de buitenkant trekken, dan vormt zich vanzelf ook de zijkant, en dat is afdoende.
Ik heb al verschillende soorten van Amazon/eSUN en bevalt mij prima, hoewel ik geen fan van Amazon ben.
Ik zag laatst 'per ongeluk' dat als je rechts bovenin kiest voor de Amerikaanse site bijna alles altijd beschikbaar is. Snap niet helemaal waarom daar altijd alles is en bij ons bijna helemaal niks...
www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!
Ander warehouse. Het is ook een tijdje andersom geweest, toen was in de VS bijna niets verkrijgbaar en in de EU wel.MeShell schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:32:
Ik zag laatst 'per ongeluk' dat als je rechts bovenin kiest voor de Amerikaanse site bijna alles altijd beschikbaar is. Snap niet helemaal waarom daar altijd alles is en bij ons bijna helemaal niks...
De ringen van 199 voldoen prima, heb ze op div. Esun+ spoelen zittenKevinSetz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:51:
[...]
Oh dat ziet er goed uit moeten alleen ringen geprint worden voor de ams?
https://makerworld.com/en...m=search#profileId-202943
[ Voor 12% gewijzigd door bing69 op 16-04-2024 17:39 ]
Bing
Hier helaas ook 3 verschillende maten ringen nodig gehad om het passend te krijgenbing69 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:34:
[...]
De ringen van 199 voldoen prima, heb ze op div. Esun+ spoelen zitten
https://makerworld.com/en...m=search#profileId-202943
Ik koop altijd de PolyTerra Charcoal Black PLA. Zeer mooie matte PLA! Erg goed mee te printen en altijd verkrijgbaar.KevinSetz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:26:
Werken deze wel? Ik heb er een stel geprint, ik geloof van eSun zelf, maar dat zorgde ervoor dat de klep van de AMS niet dicht ging.bing69 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:34:
[...]
De ringen van 199 voldoen prima, heb ze op div. Esun+ spoelen zitten
Ik heb trouwens geen geluk met de laatste levering van eSun spoelen. Het filament leek wel gedroogde spagetti, zo makkelijk breekt het. En voordat iemand zegt dat ik het eerst moet drogen: het is zo droog/nat als de rest van mijn filament en enkele van de laatste batch eSun die ik kreeg was vermicelli. Lijkt wel of ze te lang op de spools hebben gezet of opgewarmd op die spools en daarna verstuurd, want het breekt al als ik het uiteinde wil pakken om te gebruiken. Dat gebeurt mij bij geen enkel andere rol die ik in huis heb. En ik heb eigenlijk nooit iets gedaan om de boel te drogen. En als het print, heb ik ook geen artefacts die aan nat filament doen denken. Het is gewoon brosbrosbros....
Ik ben blij dat ik dit nu weer niet kan bevestigen: ik heb eigenlijk nooit last van gebroken filament, welk merk of type dan ook. Wat ik wel heb gehad een paar keer, was dat de AMS de draad niet kon terug trekken, maar weet niet heel zeker meer welk filament dat steeds was; de laatste keer iig PLA van 123-3D .
Opgelost door de spuitkop opnieuw te verwarmen, en de draad handmatig terug te trekken; ook toen brak hij dus niet af.
Opgelost door de spuitkop opnieuw te verwarmen, en de draad handmatig terug te trekken; ook toen brak hij dus niet af.
Ik ook niet, tot nu toe. En ik heb vaker eSun gekocht. Ging altijd goed, maar deze keer had ik vermicelli...Naalroc schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:08:
Ik ben blij dat ik dit nu weer niet kan bevestigen: ik heb eigenlijk nooit last van gebroken filament, welk merk of type dan ook.
Op de foto is de eerste en de vierde rol Esun karton met ring, en die draaien als een .....mphilipp schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:45:
[...]
Werken deze wel? Ik heb er een stel geprint, ik geloof van eSun zelf, maar dat zorgde ervoor dat de klep van de AMS niet dicht ging.
Ik heb trouwens geen geluk met de laatste levering van eSun spoelen. Het filament leek wel gedroogde spagetti, zo makkelijk breekt het. En voordat iemand zegt dat ik het eerst moet drogen: het is zo droog/nat als de rest van mijn filament en enkele van de laatste batch eSun die ik kreeg was vermicelli. Lijkt wel of ze te lang op de spools hebben gezet of opgewarmd op die spools en daarna verstuurd, want het breekt al als ik het uiteinde wil pakken om te gebruiken. Dat gebeurt mij bij geen enkel andere rol die ik in huis heb. En ik heb eigenlijk nooit iets gedaan om de boel te drogen. En als het print, heb ik ook geen artefacts die aan nat filament doen denken. Het is gewoon brosbrosbros....
Ik gebruik eigen niet anders dan Esun (en sinds de X1C een paar rollen van hun) en heb gelukkig nooit last gehad van het breken etc....
:strip_exif()/f/image/ACrHRQrm5LQMmsAMZedVwAo5.jpg?f=fotoalbum_large)
Bing
schaamteloze crosspost, update van een paar pagina's terug.
Waarom is dit in Bambu boeiend? Ik wilde dus ook het deel printen waar de frees op zou staan, het 'plankje', zeg maar. Ik dat ding helemaal designen, kwam ik tijdens het slicen in Bambu pas tot de conclusie: Printen duurt dik 5 uur en kost bijna 1/3e rol... niet idaal... Wacht! ik gebruik maar een deel als een template, zodat ik de boorgaten gewoon over kan trekken op hout. Maar hoe? Zo dus:
/f/image/MamQrs2Txyzj8lEeUks1HVOL.png?f=fotoalbum_large)
Bottom layers op 5 zetten, in de layerscrubber de juiste layer (5) opzoeken, rechtsklik op het plusje en dan 'add pause'. Mijn P1S pauzeerde zoals afgesproken op layer 5. Print handmatig cancelen en ziehier, een template met exacte afmetingen gebaseerd op het daadwerkelijke model. Handig om afmetingen te checken.
Overigens wel echt heel tof dat hij zonder problemen praktisch het hele printbed wist te benutten.
Waarom is dit in Bambu boeiend? Ik wilde dus ook het deel printen waar de frees op zou staan, het 'plankje', zeg maar. Ik dat ding helemaal designen, kwam ik tijdens het slicen in Bambu pas tot de conclusie: Printen duurt dik 5 uur en kost bijna 1/3e rol... niet idaal... Wacht! ik gebruik maar een deel als een template, zodat ik de boorgaten gewoon over kan trekken op hout. Maar hoe? Zo dus:
/f/image/MamQrs2Txyzj8lEeUks1HVOL.png?f=fotoalbum_large)
Bottom layers op 5 zetten, in de layerscrubber de juiste layer (5) opzoeken, rechtsklik op het plusje en dan 'add pause'. Mijn P1S pauzeerde zoals afgesproken op layer 5. Print handmatig cancelen en ziehier, een template met exacte afmetingen gebaseerd op het daadwerkelijke model. Handig om afmetingen te checken.
Overigens wel echt heel tof dat hij zonder problemen praktisch het hele printbed wist te benutten.
Misschien domme opmerking, maar waarom niet met de scale optie de hoogte op 1 mm gezet?Mday schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:53:
schaamteloze crosspost, update van een paar pagina's terug.
[Afbeelding]
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Ha, je had me even aan het denken gezet... zéker geen domme opmerking en sowieso wat geleerd. Maar in dit geval zat aan de bovenkant (onzichtbare deel) van het model allerlei indents en andere niet-platte vormen die hij mee zou nemen in de print, maar dan squished - en dus niet plat. Zou zijn doel als stencil nog steeds dienen maar dan enkel vanaf één kant.BM schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:57:
[...]
Misschien domme opmerking, maar waarom niet met de scale optie de hoogte op 1 mm gezet?
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.