Ik voel me bedrogen... Uncle Jesse heeft niets kapot gemaakt :(

Deze is ook interessant:

[ Voor 27% gewijzigd door MC Taz Man op 14-12-2023 15:46 ]

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:43

gday

TENACIOUS D TIME!!!

mphilipp schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:45:
[...]

Worst kept secret :+
Ondanks de (strengere) NDA die Bambu inmiddels heeft ingesteld na het debâcle met The Next Layer. Maar ik denk dat het 'lekken' van de A1 deel uitmaakte van een zorgvuldig georchestreerde marketincampagne.
Oh, ik weet dat de A1 zelf al even geen geheim meer was maar ik nam aan dat de prijzen nog niet bekend waren, toch?

Nu zijn er 5 6 (ik was de X1E vergeten) printers die ze momenteel verkopen, en dan laten we de standaard X1 nog achterwege. Het is wel erg veel aan het worden, en ik hoop dat ze de eerste generatie nog blijven ondersteunen. De firmware van een paar dagen terug is een positief signaal.

[ Voor 23% gewijzigd door gday op 17-12-2023 21:09 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:39

BM

Moderator Spielerij
_ferry_ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:41:
[...]

Nou, voor nu zie ik het gewoon als een verwijzing, als de discussie gewoon daar plaats vindt, kunnen we hier weer verder over de printers. Lijkt mij prima.

In aanvulling mbt de introductie van de A1, Tested en CNC kitchen hebben er al een video over.

Maar ik hoorde in die video iets over dat de geluidsdempende firmware ook voor de P-serie uit is. Dat is nog niet het geval toch? Gisteren was hij bij mij iig nog up to date. Toen even hulpstukken voor de AMS geprint. Dan kan ik kijken of daarmee het terugtrekken van slot3 wel goed gaat.
P serie nog niet nee, komt er binnenkort aan. X serie is al wel bijgewerkt

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Aurora Tech heeft ook een uitgebreide video gepubliceerd, met wat meer dan gebruikelijke technische info:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar mijn X1C is nu onderweg uit Duitsland naar Nederland. Kan ik er dan vanuit gaan dat ie morgen of zaterdag wordt geleverd? Bezorgt DHL op zaterdag? Ik heb altijd een hekel aan dit soort vragen omdat ik dan denk 'heb geduld, je ziet 'm wel komen'. Maar wij vliegen zondag weg voor een weekje.
Ik kan er dan toch niet mee spelen, maar als ie morgen niet komt en ze doen niets in het weekend, kan ik alvast contact opnemen met DHL dat ie na de kersemis moet komen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kreeg vanmorgen een berichtje dat mijn p1s eindelijk onderweg was in Dlnd; hij is een half uur geleden bezorgd. En DHL bezorgt ook op zaterdagen, dus als je morgen in de loop van de morgen geen bericht hebt, dan komt hij ws niet, maar voor mij was het ook een verrassing. Ben nu aan het uitpakken, en keek eigenlijk wat te doen met de Handy app, die ik al had gedownload, maar zie niet waar in te loggen. Ik ga nu de spanning op de machine zetten ,en kijken hoe het verloopt......

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Vervolg, : Had wat moeite met in te loggen, dat 3 x geprobeerd, en toen opeens pakte die wel de wifi/modemnaam op; ingelogd op de modem en ging daarna aan het calibreren; Ik had de Handy App al wel gedownload, maar hij wilde hem toch opnieuw installeren, dus maar gedaan. De selftest is vrij langdurig en lawaaierig, maar dat hoort er bij volgens de instructies. Daarna een spoel er in en de bedschraper aan het printen gegaan, waarbij hij eerst wel een uitgebreide bedlevel scan uitvoerde op wel 25 punten denk ik , daarna aan het printen geslagen, wat een uurtje duurt, dus kon ik nu rustig wat typen...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Dus er komt een stille(re) firmware aan? En is er al voor de X1C?

Moet je daarvoor ook de silent mode aanzetten? (Dus 50% langzamer)? Of werkt het altijd?

offtopic:
PS: Ik begrijp dat het in een van de vele gelinkte filmpjes genoemd wordt maar ik vind het altijd zo'n marteling om videofilmpjes door te moeten worstelen op zoek naar info :'( Waarom kunnen die "influencers" niet gewoon een artikel schrijven? :'(

Edit: Ik heb inmiddels een bron gevonden: https://www.reddit.com/r/...celation_firmware_010700/

Schijnt dus geen silent mode nodig te hebben..

[ Voor 24% gewijzigd door Llopigat op 14-12-2023 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpha0
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-09 01:04
Zonet mijn P1S ontvangen DHL is blijkbaar niet erg voorzichtig.
Hopelijk reageert bambu support snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyYR53BES2FCnmKwAmxDrTEf1V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4ftoHU8lDOZkhuf5jHPHeDT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:46:
Vervolg, : Had wat moeite met in te loggen, dat 3 x geprobeerd, en toen opeens pakte die wel de wifi/modemnaam op; ingelogd op de modem en ging daarna aan het calibreren; Ik had de Handy App al wel gedownload, maar hij wilde hem toch opnieuw installeren, dus maar gedaan. De selftest is vrij langdurig en lawaaierig, maar dat hoort er bij volgens de instructies. Daarna een spoel er in en de bedschraper aan het printen gegaan, waarbij hij eerst wel een uitgebreide bedlevel scan uitvoerde op wel 25 punten denk ik , daarna aan het printen geslagen, wat een uurtje duurt, dus kon ik nu rustig wat typen...
Je moet er wel rekening mee houden dat de printer niet lief speelt met 5/2.4GHz combi netwerken. 2.4GHz only is de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-10 08:15
mphilipp schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:36:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar mijn X1C is nu onderweg uit Duitsland naar Nederland. Kan ik er dan vanuit gaan dat ie morgen of zaterdag wordt geleverd? Bezorgt DHL op zaterdag? Ik heb altijd een hekel aan dit soort vragen omdat ik dan denk 'heb geduld, je ziet 'm wel komen'. Maar wij vliegen zondag weg voor een weekje.
Ik kan er dan toch niet mee spelen, maar als ie morgen niet komt en ze doen niets in het weekend, kan ik alvast contact opnemen met DHL dat ie na de kersemis moet komen.
DHL bezorgt op Zaterdag en vaak in deze periode regelmatig op Zondag ;)
Via Tracktrace code kun je zien of hij bij het depot is in jouw omgeving. Pas daarna kan het geleverd worden en dat hangt af hoe druk ze het hebben en hoe laat hij bij het depot aangekomen is.

Kortom: pas als de bezorger onderweg kun je er voor 95% zeker van zijn dat hij bezorgd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-10 07:16
Llopigat schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:09:
Dus er komt een stille(re) firmware aan? En is er al voor de X1C?

Moet je daarvoor ook de silent mode aanzetten? (Dus 50% langzamer)? Of werkt het altijd?

offtopic:
PS: Ik begrijp dat het in een van de vele gelinkte filmpjes genoemd wordt maar ik vind het altijd zo'n marteling om videofilmpjes door te moeten worstelen op zoek naar info :'( Waarom kunnen die "influencers" niet gewoon een artikel schrijven? :'(

Edit: Ik heb inmiddels een bron gevonden: https://www.reddit.com/r/...celation_firmware_010700/

Schijnt dus geen silent mode nodig te hebben..
Ik heb de update op de x1c ook gedaan.
maar moet zeggen dat ik geen verschil merk dat hij stiller zou zijn??
heb de printer ook kompleet uit gezet na de update, en opnieuw opgestart.
Maar geen verschil 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25
my_fiero schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:31:
[...]

Maar geen verschil 8)7
Geluidskalibratie gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
my_fiero schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:31:
[...]

Maar geen verschil 8)7
Het is geen magie, je moet 'm ff kalibreren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:24:
[...]

Je moet er wel rekening mee houden dat de printer niet lief speelt met 5/2.4GHz combi netwerken. 2.4GHz only is de beste keuze.
Ja, dat netwerk heb ik; maar als hij eenmaal ingesteld is, dan is er hopelijk geen probleem meer in de toekomst.?
De printer staat gelukkig maar een meter of 4 van het modem vandaan, met alleen een binnendeur er tussen. En de wifi werd opgepakt, nadat ik een paar van de gegeven hints had gevolgd, in dit geval van de telefoon de BlueTooth uit en weer aan gezet. Daarna lukte het en kon ik mijn password ingeven.

@Alpha0 Maar nu ik gezien heb hoe schitterend de verpakking is, moet je toch wel een behoorlijke schade aan de doos hebben opgemerkt, en dat op de scanner uitdrukkelijk gemeld!!??

Misschien was het beter geweest om dat ding te weigeren, maar ja, je wilt hem zo graag hè!
Hopelijk wordt dit netjes afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overigens, toen ik met de installatie van mijn printer bezig was, kreeg ik wel een melding dat er nieuwe firmware beschikbaar was. Omdat ik niet het risico wilde lopen dat het daar alsnog fout ging heb ik die update maar geweigerd, kan altijd later gedaan worden. De huidige firmware werd gegeven als zijnde 01.04.00.00

Zegt dat iemand hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:24
Naalroc schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:09:
Overigens, toen ik met de installatie van mijn printer bezig was, kreeg ik wel een melding dat er nieuwe firmware beschikbaar was. Omdat ik niet het risico wilde lopen dat het daar alsnog fout ging heb ik die update maar geweigerd, kan altijd later gedaan worden. De huidige firmware werd gegeven als zijnde 01.04.00.00

Zegt dat iemand hier iets?
De kans dat je een FW-update heb is altijd groot als hij net is geleverd. Kan geen kwaad om hem up-te-daten, wat dat betreft zijn er vaak wel goede fixes of zelfs functies die worden toegevoegd.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:24:
[...]

Ik hoor dat vaker maar ik begrijp dat niet helemaal. Ik heb gewoon dezelfde SSID voor 2.4 en 5 GHz en geen problemen. Ik zou ook niet weten waarom dat een probleem zou zijn, want als ie niet werkt op 5 GHz kan ie ook geen last hebben van 5 GHz ...? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:23:
[...]

Ik hoor dat vaker maar ik begrijp dat niet helemaal. Ik heb gewoon dezelfde SSID voor 2.4 en 5 GHz en geen problemen. Ik zou ook niet weten waarom dat een probleem zou zijn, want als ie niet werkt op 5 GHz kan ie ook geen last hebben van 5 GHz ...? :)
Heeft te maken met interferentie en mogelijk ook modulatie van een gecombineerd netwerk. Je zou idd denken dat het niets uit moet maken, maar goed... Het is ICT, geen logische apparatuur. In de praktijk blijkt dat apparaten die enkel op een a WiFi kunnen, nog vaak verbindingsproblemen hebben op een ac netwerk.

We zo niet (meer) waarom, maar ik vermoed dat het te maken heeft met een andere modulatie op ac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:33:
[...]
DHL bezorgt op Zaterdag en vaak in deze periode regelmatig op Zondag ;)
Via Tracktrace code kun je zien of hij bij het depot is in jouw omgeving. Pas daarna kan het geleverd worden en dat hangt af hoe druk ze het hebben en hoe laat hij bij het depot aangekomen is.

Kortom: pas als de bezorger onderweg kun je er voor 95% zeker van zijn dat hij bezorgd wordt.
Ik kreeg vanmorgen bericht dat ie onderweg is naar mijn deurmat :+
Normaal wacht ik het altijd rustig af, maar nu ivm de vakantie was ik even bezorgd dat ze 'm zomaar hier op de gang (20ste verdiep van een flat) zouden flikkeren. Deden ze met de PS5 van de buurman ook...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha0
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-09 01:04
Naalroc schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:05:
[...]

Ja, dat netwerk heb ik; maar als hij eenmaal ingesteld is, dan is er hopelijk geen probleem meer in de toekomst.?
De printer staat gelukkig maar een meter of 4 van het modem vandaan, met alleen een binnendeur er tussen. En de wifi werd opgepakt, nadat ik een paar van de gegeven hints had gevolgd, in dit geval van de telefoon de BlueTooth uit en weer aan gezet. Daarna lukte het en kon ik mijn password ingeven.

@Alpha0 Maar nu ik gezien heb hoe schitterend de verpakking is, moet je toch wel een behoorlijke schade aan de doos hebben opgemerkt, en dat op de scanner uitdrukkelijk gemeld!!??

Misschien was het beter geweest om dat ding te weigeren, maar ja, je wilt hem zo graag hè!
Hopelijk wordt dit netjes afgehandeld.
Er was jammer genoeg geen echte scade te zien aan de doos.
Pas toen ik deze opende kon ik zien dat één van de piepschuim blokken in die hoek was gebroken.

[ Voor 6% gewijzigd door Alpha0 op 15-12-2023 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
mphilipp schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:30:
[...]

Ik kreeg vanmorgen bericht dat ie onderweg is naar mijn deurmat :+
Normaal wacht ik het altijd rustig af, maar nu ivm de vakantie was ik even bezorgd dat ze 'm zomaar hier op de gang (20ste verdiep van een flat) zouden flikkeren. Deden ze met de PS5 van de buurman ook...
Begrijp ik helemaal. Is een duur product en sommige bezorgers, niet alleen DHL, gaan om met je spullen of het niets is. Bambu zou het ook eigenlijk aangetekend moeten versturen maar ja dat is denk ik te simpel gedacht.

Gelukkig zijn niet alle bezorgers zo en wordt het hier in een dorp nog wel netjes bezorgt.

En buiten de bezorging, als het eenmaal onderweg is wordt je gewoon onrustig >:)
Alvast veel plezier ermee, ik geniet er nog elke keer van hoe makkelijk je een print kan starten tov de eerste generatie printers waar je soms weer uren aan het stellen was.

Nu opdracht versturen en printen maar _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door MikeOO op 15-12-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyknockerNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00
gday schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:07:
A1 is net uitgebracht ... ik heb me ingehouden. 😛

€429 voor de printer zelf en €599 voor de combo.
Ik heb mezelf niet ingehouden. Maar goed mijn huidige printer is een Anet AM8, dus het mocht wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:43:
[...]

Heeft te maken met interferentie en mogelijk ook modulatie van een gecombineerd netwerk. Je zou idd denken dat het niets uit moet maken, maar goed... Het is ICT, geen logische apparatuur. In de praktijk blijkt dat apparaten die enkel op een a WiFi kunnen, nog vaak verbindingsproblemen hebben op een ac netwerk.

We zo niet (meer) waarom, maar ik vermoed dat het te maken heeft met een andere modulatie op ac.
Maar omdat het twee verschillende frequentiebanden zijn kán er juist geen interferentie plaatsvinden. Er is ook geen overlap in onderlinge kanalen. Volgens mij heeft 5 GHz geen kanaal dat potentieel harmonische interferentie heeft met 2.4 GHz. Het zou anders zijn als het 4.8 GHz was geweest. Als er al problemen zijn ligt dat echt niet aan een bestaand 5 GHz netwerk. Hoogstens dat er een 5 GHz netwerk is dat de bandbreedte dichttrekt maar verder dan dat is er volgens mij niks dat problemen op kan leveren. Het is voor zover ik weet dan ook een misvatting dat simpelweg het bestaan van een 5 GHz signaal een 2.4 GHz signaal kan storen.

[ Voor 8% gewijzigd door gday op 15-12-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 10:57

BreeeZe

Devt

MikeOO schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:36:
[...]

Begrijp ik helemaal. Is een duur product en sommige bezorgers, niet alleen DHL, gaan om met je spullen of het niets is. Bambu zou het ook eigenlijk aangetekend moeten versturen maar ja dat is denk ik te simpel gedacht.
...
Dat doet Bambu ook, in de DHL app staat netjes dat er voor het pakket getekend moet worden, maar de meeste DHL (en ook PostNL) bezorgers hebben daar, iig in mijn regio, geen boodschap aan en tekenen gewoon zelf en zetten het pakket voor je deur als je niet thuis bent.
Bij de bezorging van mijn X1C werd ook niet om m'n handtekening gevraagd door de bezorger terwijl ik de doos persoonlijk van hem heb aangepakt, en er staat nu wel een handtekening in de DHL app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:08:
[...]

Maar omdat het twee verschillende frequentiebanden zijn kán er juist geen interferentie plaatsvinden. Er is ook geen overlap in onderlinge kanalen. Volgens mij heeft 5 GHz geen kanaal dat potentieel harmonische interferentie heeft met 2.4 GHz. Het zou anders zijn als het 4.8 GHz was geweest. Als er al problemen zijn ligt dat echt niet aan een bestaand 5 GHz netwerk. Hoogstens dat er een 5 GHz netwerk is dat de bandbreedte dichttrekt maar verder dan dat is er volgens mij niks dat problemen op kan leveren. Het is voor zover ik weet dan ook een misvatting dat simpelweg het bestaan van een 5 GHz signaal een 2.4 GHz signaal kan storen.
Ik weet dan ook niet precies wáár de problemen precies vandaan komen ;). Ik weet alleen, uit veel ervaring, dat er apparatuur is die domweg weigert te werken in een combi netwerk. Er ís dus een causaal verband.

Zo ook de X1(c). Die heeft problemen in een combi netwerk. Sws de KS versie, maar ik hoor ook verhalen van latere productie modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overigens gisteren een bug in de firmware tegengekomen... Freedom had me een nieuw IP adres gegeven. Na de reboot van de router, kreeg ik op geen enkele manier de video stream van de printer meer aan de praat.

Na de print uit-/aangezet -> opgelost.

Ik denk dat de BL sessie gelocked was aan mijn publieke IP adres, die uiteraard niet meer bereikbaar was na het krijgen van het nieuwe adres.

Uiteraard gemeld bij BL. De reboot oplossing komt, hopelijk, op de Wiki te staan. Best handig voor dynamisch toegewezen IP adressen die nog wel eens willen veranderen. In NL niet vaak (lees; zelden), maar in het buitenland is dat mogelijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
BreeeZe schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:28:
[...]

Dat doet Bambu ook, in de DHL app staat netjes dat er voor het pakket getekend moet worden, maar de meeste DHL (en ook PostNL) bezorgers hebben daar, iig in mijn regio, geen boodschap aan en tekenen gewoon zelf en zetten het pakket voor je deur als je niet thuis bent.
Bij de bezorging van mijn X1C werd ook niet om m'n handtekening gevraagd door de bezorger terwijl ik de doos persoonlijk van hem heb aangepakt, en er staat nu wel een handtekening in de DHL app...
Gebeurd inderdaad ook vaak helaas. Ze mogen het niet doen maar wordt gewoon niets mee gedaan.
Weet niet meer of dat een jaar geleden ook bij mij zo gebeurt is maar zou zo maar kunnen, alleen stond ik op de stoep ze op te wachten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Niet voor iedereen mogelijk uiteraard, maar daarom laat ik tegenwoordig mijn pakjes bezorgen op het werk. Daar is altijd iemand tijdens bezorg uren, en hebben we een bezorger die gewoon met een steekwagentje rijd, in plaats van elke week een andere die de next Michael Jordan of Arjan Robben hoopt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:30:
[...]

Ik weet dan ook niet precies wáár de problemen precies vandaan komen ;). Ik weet alleen, uit veel ervaring, dat er apparatuur is die domweg weigert te werken in een combi netwerk. Er ís dus een causaal verband.

Zo ook de X1(c). Die heeft problemen in een combi netwerk. Sws de KS versie, maar ik hoor ook verhalen van latere productie modellen.
Nou, als er problemen zijn liggen die dus niet aan het bestaan van een 5 GHz netwerk. Dat is natuurkundig niet mogelijk dus dan zal confirmation bias een rol spelen. 2.4 GHz kan door allerlei zaken gestoord worden en er bestaat ook zoiets als non-WiFi interferentie, maar niet door een 5 GHz WiFi-netwerk. :) Ik heb ook nog zitten grasduinen door papers van IEEE Xplore en ik heb daar ook niks kunnen vinden over interferentie tussen die banden en als het daar niet te vinden is vertrouw ik erop dat het niet bestaat aangezien IEEE de standaarden heeft gedefinieerd. ;)

Maar dit is mede een reden waarom ik een hekel heb aan WiFi. :P Er kan zoveel gestoord worden om vage redenen. M'n zoontje zat net naast me op zijn PS Portal die continu bleef hangen tijdens een verbinding met de bedrade PS5 beneden terwijl een speedtest op mijn iPhone op die plek 200 Mbit symmetrisch opleverde ...

Ik zou dus lekker 5 GHz aan laten staan, zelfs als je printers van Bambu Lab hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even iets anders, meer algemeen:
Met name bij het gebruik van ABS (en ASA, ) wordt veel aandacht besteed aan het drogen van het filament, en dan praten wel over 6-8 uren in een hete luct oven, bij 50° + graden.
Met het doel het 'uitkoken' van water/vocht.

Nergens ben ik tegen gekomen om dat zelfde te doen in een magnetron, wat, net als eten, veel sneller zou moeten gaan in een magnetron dan in een gewone oven; bovendien veel korter en dus energie vriendelijker.
Wordt dit desondanks wel gedaan, en wat zijn de resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Naalroc schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:11:
Met name bij het gebruik van ABS (en ASA, ) wordt veel aandacht besteed aan het drogen van het filament, en dan praten wel over 6-8 uren in een hete luct oven, bij 50° + graden.

Nergens ben ik tegen gekomen om dat zelfde te doen in een magnetron, wat, net als eten, veel sneller zou moeten gaan in een magnetron dan in een gewone oven; bovendien veel korter en dus energie vriendelijker.
Een magnetron kan het filament niet gelijktijdig verwarmen zoals een oven.
Daarnaast heb je ook geen betrouwbare manier om iets te verwarmen.

Kortom, grote kans dat het filament niet overal even droog is en zelfs gaat smelten.
Je kunt ook kiezen om een filament droger aan te schaffen, vermoed dat die minder energie opslurpen.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat laatste klopt, maar een droger speciaal voor filament is ook > €60+

En dat smelten?.... Zou het? Een magnetron verwarmd toch (alleen) water? Als je er een leeg bord van steen of plastic in zet, wordt dat ook niet warm.
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Naalroc schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:11:

Je filament zal ongelijk verwarmd worden en je hebt geen manier om de temperatuur te reguleren. Recipe for disaster. Ik kwam onlangs nog ergens iemand tegen die het toch had geprobeerd maar dat liep niet goed af. Weet alleen niet meer op welke manier. :)

Ik zou sowieso nooit een oven gebruiken waar ik ook eten in wil bereiden. Neem dan gewoon een filamentdroger. Ik heb er nog een paar staan die ik deze maand nog op Marktplaats wil zetten dus als je er eentje wilt hebben voor een uiterst zacht prijsje kun je me DM’en. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:30:
[...]

Die van mij (X1C) doet het anders prima in mijn gecombineerde 2.4 en 5ghz netwerk. Zit allemaal op één enkel AP van Ubiquity (U6Pro). Ik heb eigenlijk nog geen enkel apparaat gehad dat niet werkte, en het is hier toch een aardige speeltuin aan spulletjes, oud en nieuw, 2.4 en 5Ghz. Alles loopt als een zonnetje.

Het kan natuurlijk aan de aparatuur liggen. Of aan je buren. Als je een lieve buurman hebt die met zijn transmit power aan het spelen is bijvoorbeeld. En buren met slechte WiFi spullen die lekker allerlei stoorsignalen rondsturen kunnen ook roet in het eten gooien.
Tenzij je een lab omgeving hebt, is het heel moeilijk om vast te stellen waar dergelijke problemen werkelijk vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Naalroc schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:45:
Dat laatste klopt, maar een droger speciaal voor filament is ook > €60+

En dat smelten?.... Zou het? Een magnetron verwarmd toch (alleen) water? Als je er een leeg bord van steen of plastic in zet, wordt dat ook niet warm.
Toch?
Het laat water moleculen vibreren en uiteindelijk worden die warm/heet. Die warmte wordt overgedragen aan de rest. Oftewel, je filament wordt dus ook warm.

Als je een mok met water in de magnetron zet is de mok ook warm. Niet door de straling maar wel door het nu hete water. Kortom, PLA smelt dan uiteindelijk of het wordt in ieder geval zacht(er).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ben ik helemaal met je eens, dus misschien allen op een laag wattage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Naalroc schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:58:
Je gaat vast een stand en tijd vinden dat het werkt, voor 1 rol. Vraag is of dat werkt voor andere rollen en hoeveel rollen zul je verpesten voordat je de juiste stand vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:15

TTLCrazy

Listen to Frankie

Naalroc schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:58:
Veel magnetrons werken met een principe dat bijvoorbeeld een 1000 Watt magnetron waar 250 Watt gevraagd wordt, deze dan 25% van de tijd aanstaat. Er is dus maar 1 vermogen stand welke gedurende een tijd gebruikt wordt om aan het gevraagde vermogen te voldoen.

Er zijn ondertussen inverter magnetrons, maar of deze al weid verbreid zijn weet ik niet.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

mphilipp schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:20:
Die standaard afzuiging heeft niet voldoende capaciteit om al die dampen tijdig af te voeren. Als ik al kijk hoe lang het bij mij duurt voordat alle stoom uit de badkamer weg is als de deur dicht zit en de afzuiging op max.... Duurt wel effe. Dus vandaar een actieve filter of in een kast met goede afzuiging naar buiten.
Kan je dit kwantificeren of is dit een gevoel?

Het idee is niet om de dampen volledig uit de naaste ruimte te trekken, maar de printer(s) aan te sluiten op de ventilatie om zo een lichte onderdruk te creëren. Op die manier wordt fijnstof en andere rommel het kanaal ingetrokken, in plaats van dat het door de kieren de ruimte in zweeft.

Wellicht heb je vroeger op school weleens met een flowkast gewerkt, maar dat is hetzelfde principe. Huisventilatie is fundamenteel en qua volume echt niet zo anders dan bijvoorbeeld professionele afzuiging voor lassen en daar is relatief veel voor nodig, terwijl je voor printen toch vooral een onderdruk probeert te creëren om de kwalijke stoffen te motiveren de goede kant op te bewegen. Als je net zoveel lucht door een printer heen trekt als een ventiel gaat het waarschijnlijk al niet goed, dat gaan je temperaturen niet fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Hebben meer mensen dit al wel eens gehad?

Ik heb 2 rollen van hetzelfde filament in mijn AMS, in slot 2, en 3. In 2 zit een restant, in 3 een nieuwe. Ik slice mijn model met materiaal 2 geselecteerd, maar als ik ga printen word AMS slot 3 gekozen. Geen heeeel groot probleem, maar ik had graag eerst de restjes opgemaakt :p

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 22:05
1x gehad waarbij de popup de verkeerde slot aangaf. Daar in gecorrigeerd en toen mooi het restje opgemaakt.
Daarna nooit meer gezien. As we speak print Hij weer een restje op en gaat dan door op de nieuwe. (ideale functie van de ams)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
RoelsRules schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:52:
1x gehad waarbij de popup de verkeerde slot aangaf. Daar in gecorrigeerd en toen mooi het restje opgemaakt.
Daarna nooit meer gezien. As we speak print Hij weer een restje op en gaat dan door op de nieuwe. (ideale functie van de ams)
Ik zie nu bij een 2e print wat je bedoeld. Dat lostte het inderdaad netjes op :)

Xbox

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-10 15:38
Het is vast al eens langsgekomen, maar Amazon verkoopt luchtdichte voorraaddozen waar precies een rol filament in past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiW1WBqzpcEJj5eLRpXZ_7r6r14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpQrmIl1IqWcJo9E8CjM4Gdc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7mUCa4HmBcJ1e3dKSAx_GTlQ1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXQtxeNr5Z565Ed6BPn29Hmo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 13:21
Verdorie, dat had ik 2 weken geleden moeten weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AKOEL
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 09:25
L.N. schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:39:
Het is vast al eens langsgekomen, maar Amazon verkoopt luchtdichte voorraaddozen waar precies een rol filament in past.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, das handig!
Heb je toevallig een link of partnr? (als dat toegestaan is...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-10 15:38
AKOEL schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:46:
[...]

Kijk, das handig!
Heb je toevallig een link of partnr? (als dat toegestaan is...)
Oh ja, een link is wel handig. Het gaat om GoMaihe 4L voorraaddozen en die zijn te koop per 4 of 6. De afmeting is 21,5 cm x 10 cm x 23,6 cm (LxBxH).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:36:
[...]
Ik heb er nog een paar staan die ik deze maand nog op Marktplaats wil zetten dus als je er eentje wilt hebben voor een uiterst zacht prijsje kun je me DM’en. ;)
Dat heb ik gisteren dus gelijk gedaan...... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:33
gday schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:36:
[...]

Je filament zal ongelijk verwarmd worden en je hebt geen manier om de temperatuur te reguleren. Recipe for disaster. Ik kwam onlangs nog ergens iemand tegen die het toch had geprobeerd maar dat liep niet goed af. Weet alleen niet meer op welke manier. :)

Ik zou sowieso nooit een oven gebruiken waar ik ook eten in wil bereiden. Neem dan gewoon een filamentdroger. Ik heb er nog een paar staan die ik deze maand nog op Marktplaats wil zetten dus als je er eentje wilt hebben voor een uiterst zacht prijsje kun je me DM’en. ;)
Ik heb een voedseldroger, Zou dat ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De spec zegt:
Temperatuurinstelling: tussen 35 en 68 graden

en in de lijst van Bambu lab stan heel andere temperaturen: vanaf 50 tot 80 graden bij ASA, ABS en PC.
En juist bij deze laatsten is het essentieel dat ze droog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

bszz schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:23:
[...]

Ik heb een voedseldroger, Zou dat ook kunnen?
Ik weet dat er een hoop mensen zijn die inderdaad voedseldrogers gebruiken. Jouw model zou volgens mij voor de meeste soorten PLA, PETG en TPU wel geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb net uit een nieuwe video van Grant van 3D Musketeers begrepen dat de log files nu decrypted kunnen worden, en dat het niet best is wat voor data er allemaal naar China wordt gestuurd. Hij komt later nog met een aparte video hierover.

YouTube: Bambu Lab vs. The Competition! - Making Awesome 166 (vanaf 38:55)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Naalroc schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:33:
De spec zegt:

en in de lijst van Bambu lab stan heel andere temperaturen: vanaf 50 tot 80 graden bij ASA, ABS en PC.
En juist bij deze laatsten is het essentieel dat ze droog zijn.
De temperatuur is instelbaar ;) Het mooie van een voedseldroger is ook dat deze lucht door de oven blaast waardoor vocht sneller afgevoerd wordt. Dat is ook een factor die mij juist positief lijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door bszz op 17-12-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bszz Ja dat weet ik, en dat heb ik zelfs zelf gepost een uurtje geleden:

De spec zegt:

Dus max 68 graden. Maar de Bambu spec's eisen heel iets anders, wat ik ook al eerder aanhaalde. Zie hier:

https://wiki.bambulab.com...acc/filament/dry-filament
dus tussen de 50 en 85°C in een lucht aangeblazen oven, en dat doet die voedsel droger dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
gday schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:07:
Ik heb net uit een nieuwe video van Grant van 3D Musketeers begrepen dat de log files nu decrypted kunnen worden, en dat het niet best is wat voor data er allemaal naar China wordt gestuurd. Hij komt later nog met een aparte video hierover.

Ik ben benieuwd wat die logs allemaal zeggen en hoe dit gaat escaleren in de community. Misschien de printer toch naar even in LAN-modi zetten. *aluhoedje*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
gday schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:07:

Ik volg zijn kanaal niet, maar telkens als ik ‘m zie komt hij nooit met iets concreets. “Ze loggen alle sensorwaardes…!” Lijkt mij persoonlijk vrij voor de hand liggend. Maar goed, even de vervolgvideo afwachten dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-10 16:19
Heb al een X1C, maar nu ook een a1 bestellen !

Voor prijs/kwaliteit is dit best buy.
Benieuwd wat hun volgende move gaat zijn qua product ontwikkeling.
Andere brands staan te beven lijkt me.

Edit : hoe krijg je bestanden op de a1 ? via de cloud, maar ook offline, via een usb of sd card ? kan er niet meteen info over vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Erebus1 op 18-12-2023 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Erebus1 schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:17:
Heb al een X1C, maar nu ook een a1 bestellen !

Voor prijs/kwaliteit is dit best buy.
Benieuwd wat hun volgende move gaat zijn qua product ontwikkeling.
Andere brands staan te beven lijkt me.

Edit : hoe krijg je bestanden op de a1 ? via de cloud, maar ook offline, via een usb of sd card ? kan er niet meteen info over vinden.
Als ik de plaatjes bekijk zit er gewoon een mini-sd reader op, lijkt me veilig aanname dat je daarmee ook gcode files kunt gebruiken.

Mag ik trouwens even mijn complimenten geven aan Bambulab voor de laatste firmware update voor de X1. Active Motor Noise Cancelling werkt echt veel beter dan ik gedacht had.

Nu valt het me op dit moment extra goed op, omdat ik ipv PLA, ABS aan het printen ben, en de fans dus niet tot nauwelijks aanstaan, maar het verschil in geluid is echt heel erg groot.

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:38

3_s

Erebus1 schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:17:
Uit het nieuwsbericht:
De bediening verloopt via een touchscreen met een 3,5"-diagonaal en een SD-kaartje, via een app op de telefoon of direct via de slicer op de pc.
Ik ben zelf ook aan het twijfelen om er eentje te kopen.
Heb een tijdje een XYZ jr gehad, maar die werkt niet goed meer. Goedkoop (3de hands, denk ik) kunnen kopen, dus geen drama.

Wat me hierin aanspreekt, is dat deze gewoon werkt. Ik heb geen zin om dingen af te stellen en hard uit te zoeken, maar wil gewoon kunnen printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Trasos schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:49:
[...]

Ik volg zijn kanaal niet, maar telkens als ik ‘m zie komt hij nooit met iets concreets. “Ze loggen alle sensorwaardes…!” Lijkt mij persoonlijk vrij voor de hand liggend. Maar goed, even de vervolgvideo afwachten dan maar.
Ik heb de comments zitten lezen. Ergens geeft hij aan dat hij wel snapt dat dit soort logbestanden worden verzonden. Alleen 'beseft' hij zich wat ze allemaal met die informatie zouden kunnen doen.
China heeft waarschijnlijk iets minder toezicht en regels op de persoonlijke informatie van anderen.
Ik denk dat het meer een storm in een glas water is, tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

SacreBleu schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:35:
[...]

Ik heb de comments zitten lezen. Ergens geeft hij aan dat hij wel snapt dat dit soort logbestanden worden verzonden. Alleen 'beseft' hij zich wat ze allemaal met die informatie zouden kunnen doen.
China heeft waarschijnlijk iets minder toezicht en regels op de persoonlijke informatie van anderen.
Ik denk dat het meer een storm in een glas water is, tbh.
Het hangt er vanaf wat er allemaal meegestuurd wordt dus dat moeten we nog even afwachten. Als er nu bijv allemaal informatie over apparaten op je lokale netwerk meegestuurd wordt, dan vind ik dat al minder fris. Dat er data over sensoren meegestuurd moet worden is op zich ook wel logisch, maar omdat je daar ook meer uit kan halen dan alleen info over mijn print beperkt ik de logs tot puur het tijdstip van wanneer mijn probleem optrad. Bovendien zijn die logs anders echt bizar groot dus ook dat scheelt dan weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Wou om 09.00 een A1 kopen, maar kon niet verder afronden door omstandigheden.

Wou ie net kopen, is ie uitverkocht 😥😣😣😣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 13:34

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

L.N. schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou, ik wil je toch even bedanken voor deze suggestie waar ik snel mee aan de slag zal gaan. Ik heb een eSun eVacuum Kit Pro 2 gekocht een tijdje terug maar de lucht lijkt steevast terug in de "luchtdichte" zakken te geraken. Deze voorraaddozen lijken mij dan het beste alternatief te zijn, voor mijn situatie dan toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-10 19:31

Nitai

Live the life you love.

Erebus1 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:48:
Wou om 09.00 een A1 kopen, maar kon niet verder afronden door omstandigheden.

Wou ie net kopen, is ie uitverkocht 😥😣😣😣
Kijk je goed? Is gewoon in stock in de EU Store? :) De combo dan.... of ging je puur voor de A1 alleen?
https://eu.store.bambulab.com/products/a1

[ Voor 13% gewijzigd door Nitai op 18-12-2023 12:31 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKOEL
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 09:25
Vraagje, als je een print verstuurd via Bambu Studio, kun je ook bedleveling aanvinken (of uitvinken). Doen jullie dat elke keer?

Bij mijn 'oude' Ender 3, levelde ik het bed eens in de zoveel tijd. Maar nu het automatisch gaat met de BambuLabs... kan het geen kwaad toch, anders dan dat het een minuutje kost?

Ergens ben ik bang dat doordat de nozzle steeds tegen dezelfde plek op het bed tikt, dat daar kleine beschadigingen komen?

Ik hoor graag wat jullie doen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Nitai schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:30:
[...]

Kijk je goed? Is gewoon in stock in de EU Store? :) De combo dan.... of ging je puur voor de A1 alleen?
https://eu.store.bambulab.com/products/a1
puur de A1 alleen. Nuja, zal wel gauw terug in de aanbieding komen zeker.
Heb al een X1C, dus kan zeker nog verder 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
AKOEL schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:52:
Vraagje, als je een print verstuurd via Bambu Studio, kun je ook bedleveling aanvinken (of uitvinken). Doen jullie dat elke keer?

Bij mijn 'oude' Ender 3, levelde ik het bed eens in de zoveel tijd. Maar nu het automatisch gaat met de BambuLabs... kan het geen kwaad toch, anders dan dat het een minuutje kost?

Ergens ben ik bang dat doordat de nozzle steeds tegen dezelfde plek op het bed tikt, dat daar kleine beschadigingen komen?

Ik heb het niet altijd standaard aan staan. Verder is het tikje wat de plaat krijgt zo klein dat het mij geen probleem lijkt om dit aan te laten staan als je daar behoefte aan hebt.

Een nieuwe bed level doe ik meestal als ik de printer schoon heb gemaakt en daarmee ook de bouwplaat weer heb voorzien van flink wat heet water en een drupje Dreft. Of wanneer ik zie dat er wat problemen zijn met printen en iets loslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik doe het sws bij de eerste print na reboot, of als de printer een tijdje uit staat/niet print. Echter hoeft dit natuurlijk niet.

Mijn logica is; doorgaans print ik dingen die minimaal een uur duren, vaak meerdere uren. Waarom dan niet die 7 minuten nemen om ff alles door te lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik vink het eigenlijk alleen uit als ik een hele kleine print heb die ik precies in het midden plaats, wat de plek is waar de Z gehomed wordt. Dan voegt bedleveling verder niks toe.

De printers hebben ook een slimmigheidje dat ze alleen een volledige bedlevel-procedure doen als ze een afwijking zien op 1 van 5 punten, namelijk de 4 hoeken en een punt meer richting het midden. Als ze alle 5 geen afwijking vertonen doet ie geen volledige bedleveling dus als het écht niet nodig is ben je ook maar heel weinig tijd kwijt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door gday op 18-12-2023 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Meestal uit bij mij, tenzij het een grote oppervlakte print is, of ik van buildplate wissel. een minuut is een minuut, De X1C is zo snel dat hij me alleen maar meer ongeduldig heeft gemaakt. :+

Het kan sowieso geen kwaad, het zijn vrij zachte tapjes. Vaak zat dat ik tijdens het homen nog een troepje van de buildplate wil vegen, en dat de X1 denkt 'we zijn er'. Waarbij ik dan meestal iets heb van ik raakte de buildplate amper aan, maargoed ik home wel opnieuw.

Daarnaast kunnen ze best wel wat hebben, die buildplates. Heb er 500+ print uren op zitten met die van mij, zit vol butsen en krassen ondertussen, en doet hij het nog altijd prima.

Los daarvan, zijn en blijven de buildplate en nozzle consumables. Gewoon zorgen dat je er van bijde een extra op vooraad hebt, en je kan binnen 2 minuten weer door met printen mocht er echt wat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
fanatic_david schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:07:
[...]

Nou, ik wil je toch even bedanken voor deze suggestie waar ik snel mee aan de slag zal gaan. Ik heb een eSun eVacuum Kit Pro 2 gekocht een tijdje terug maar de lucht lijkt steevast terug in de "luchtdichte" zakken te geraken. Deze voorraaddozen lijken mij dan het beste alternatief te zijn, voor mijn situatie dan toch.
Ik heb toevallig van de week diezelfde vacuumzakkenset gekocht... -O-
Nou ja, we zien wel hoe goed het gaat werken.
Moet eigenlijk nog (herbruikbare) silica hebben, om er bij in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Trasos schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:44:
[...]

Ik heb toevallig van de week diezelfde vacuumzakkenset gekocht... -O-
Nou ja, we zien wel hoe goed het gaat werken.
Moet eigenlijk nog (herbruikbare) silica hebben, om er bij in te doen.
Ik heb hetzelfde probleem met die vacuumzakkenset :(

Die cerealboxen heb ik iets goedkoper bij Amazon.de vandaan.
https://www.amazon.de/gp/product/B0CBPVPDYR

Samen met dit erbij:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07JW7K2M5 (een temp/vocht indicatie erbij en je bent klaar (afgezien van wat silica dan).

Op Amazon.nl
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B07JW7K2M5/

[ Voor 35% gewijzigd door Nitai op 18-12-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 13:34

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Nitai schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:44:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met die vacuumzakkenset :(

Die cerealboxen heb ik iets goedkoper bij Amazon.de vandaan.
https://www.amazon.de/gp/product/B0CBPVPDYR
Ik heb meteen 3 sets van 6 dozen besteld :9

Samen met dit erbij:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07JW7K2M5 (een temp/vocht indicatie erbij en je bent klaar (afgezien van wat silica dan).

Op Amazon.nl
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B07JW7K2M5/
Ik heb de dozen nog net iets goedkoper bij amazon.com.be vandaan:
https://www.amazon.com.be/gp/product/B08JTH2NZJ

Voorlopig ga ik het doen zonder vochtsensor, maar ik sta wel open voor suggesties v.w.b. (herbruikbare) silica.

Het stelt mij overigens gerust dat anderen hier ook problemen hebben met de vacuumzakken van eSun. Ik heb mij zitten afvragen of ik iets verkeerd deed, en ik heb bij mijn laatste pogingen extra goed opgelet maar het mocht nog steeds niet baten.

[ Voor 16% gewijzigd door fanatic_david op 18-12-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Ik ga het nog een keer proberen met deze instructie:
https://forum.bambulab.co...orage-they-can-work/28033

Op het eind zijn er nog wat tips om te checken of seal niet lucht lekt. Ook deed ik de zak niet dicht met de tool maar gewoon m’n vingers en had ik het niet plat op de tafel gelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
Mbt silica, ik heb deze https://www.bol.com/nl/p/silica-gel-oranje-2-5mm-1kg/
Heb ze al een keer opnieuw geactiveerd en tot nu toe op 3 plekken (grote ikea doos waar alle rollen in liggen, de ams en nu ook mijn auto :)) een prima oplossing. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17

_Eend_

🌻🇺🇦

gday schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:59:
[...]

Het hangt er vanaf wat er allemaal meegestuurd wordt dus dat moeten we nog even afwachten. Als er nu bijv allemaal informatie over apparaten op je lokale netwerk meegestuurd wordt, dan vind ik dat al minder fris. Dat er data over sensoren meegestuurd moet worden is op zich ook wel logisch, maar omdat je daar ook meer uit kan halen dan alleen info over mijn print beperkt ik de logs tot puur het tijdstip van wanneer mijn probleem optrad. Bovendien zijn die logs anders echt bizar groot dus ook dat scheelt dan weer. :)
Serieuze vraag: wat zou je er nog meer uit kunnen halen dan info over je prints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoelsRules schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:26:
Mbt silica, ik heb deze https://www.bol.com/nl/p/silica-gel-oranje-2-5mm-1kg/
Heb ze al een keer opnieuw geactiveerd en tot nu toe op 3 plekken (grote ikea doos waar alle rollen in liggen, de ams en nu ook mijn auto :)) een prima oplossing. Werkt prima.
Post is 11 minuten oud, maar krijg dit:
[h1]Oeps! Sorry, we kunnen deze pagina niet meer vinden[/h1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Naalroc schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:38:
[...]

Post is 11 minuten oud, maar krijg dit:
[h1]Oeps! Sorry, we kunnen deze pagina niet meer vinden[/h1]
Denk dat ik te veel heb weggehaald dan. Nieuwe poging;
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
had het inmiddels al gevonden aan de hand van de beschikbare tekst.
Bedankt!
Is niet goedkoop?
Dacht ik, met verzending. Maar had hierop nog niet eerder gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ik heb de eerste stappen gezet in de 3D print wereld met een A1. Vanavond voor het eerst proberen te printen PLA) en ik moet zeggen dat het allemaal heel gebruiksvriendelijk is. Helaas, 4 mislukte pogingen omdat de PLA na een aantal lagen opslaat en verschuift. Ik heb geen lijmstick maar heb de heb de plaat goed schoongemaakt. De eerste laag lijkt niet goed te hechten. Tips van wat meer ervaren gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je wel een "brim" of eventuel zelfs een "raft" ingesteld? dat helpt om de print goed op de plaat vast te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

_Eend_ schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:33:
[...]

Serieuze vraag: wat zou je er nog meer uit kunnen halen dan info over je prints?
Het apparaat zit toch op je netwerk? Nu ga ik er niet vanuit dat het gebeurt, maar bij mij kun je echt een shitload aan info halen over mijn leven als je op mijn netwerk zit …, maar zoals gezegd: we moeten even afwachten. Ik heb wel begrepen van Grant dat ie een hoop gezeik krijgt over z’n uitspraken tot nu toe en dat ie daarom ook nog zoekende is over hoe hij z’n video wil gaan insteken. Afwachten dus. :)

[ Voor 23% gewijzigd door gday op 19-12-2023 01:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Naalroc schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:52:
had het inmiddels al gevonden aan de hand van de beschikbare tekst.
Bedankt!
Is niet goedkoop?
Dacht ik, met verzending. Maar had hierop nog niet eerder gezocht.
Nee niet goedkoop maar het is herbruikbaar en veel goedkoper heb ik niet kunnen vinden... Of shady of dure verzendkosten of maar een paar korrels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Voor de P1-serie is de nieuwe firmware (met noise reduction) nu beschikbaar in de open-beta.
https://wiki.bambulab.com.../bambu-firmware-open-beta

Gisteravond deelname aan open-beta ingeschakeld, vanochtend kwam er een firmware-update melding.
Binnenkort eens uitproberen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jj85 Ben benieuwd naar je bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17

_Eend_

🌻🇺🇦

gday schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 00:52:
[...]

Het apparaat zit toch op je netwerk? Nu ga ik er niet vanuit dat het gebeurt, maar bij mij kun je echt een shitload aan info halen over mijn leven als je op mijn netwerk zit …, maar zoals gezegd: we moeten even afwachten. Ik heb wel begrepen van Grant dat ie een hoop gezeik krijgt over z’n uitspraken tot nu toe en dat ie daarom ook nog zoekende is over hoe hij z’n video wil gaan insteken. Afwachten dus. :)
Ah, dan had ik je post verkeerd begrepen. Ik zat me al af te vragen wat voor data je uit de sensor data kunt halen, behalve info over je prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Naalroc schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:19:
Heb je wel een "brim" of eventuel zelfs een "raft" ingesteld? dat helpt om de print goed op de plaat vast te houden
Nee, Ik heb een kant en klare voor de A1 gepakt. Kan ik die nog een keer aanpassen met slicer software?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Naalroc schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:46:
@jj85 Ben benieuwd naar je bevindingen!
Positief! Heel klein printje gedaan.
Enorme reductie in geluid van de XY motoren.
Jammer dat de fans nog steeds zoveel herrie maken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
_Eend_ schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:15:
[...]

Ah, dan had ik je post verkeerd begrepen. Ik zat me al af te vragen wat voor data je uit de sensor data kunt halen, behalve info over je prints.
[aluhoedje]
Je kunt iemand lokaliseren, de camera en de WiFi-netwerken zijn ook 'sensor'-data.
Mensen die een P1P hebben en dus geen zijpanelen, kunnen dus ongewilde beelden laten zien aan de camera.

Wat betreft WiFi, kun je iemand redelijk lokaliseren als je weet wat hun netwerk is en welke netwerken er in de omgeving zijn.

Daarnaast zullen er ook mensen zijn die aan projecten met een NDA werken. Denk aan Adam Savage die gebruikt ook X1C-toestellen. Maar als hij ook via de cloud werkt, kun je met sensoren en de data toch aardig achterhalen wat hij allemaal met zijn printer uitvoert.

Daarbij zullen er ook tal van dingen mogelijk zijn die ik mij niet kan bedenken, die wel mogelijk zijn met de data die verzamelt en opgeslagen wordt.[/aluhoedje]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
bszz schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:56:
[...]

Nee, Ik heb een kant en klare voor de A1 gepakt. Kan ik die nog een keer aanpassen met slicer software?
Probleem lijkt opgelost nadat ik de plaat eens even goed ontvet heb. Printer is nu lekker bezig en het lijkt goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaceship!
  • Laatst online: 06-09 00:56
w00t, zojuist mijn p1p -> p1s upgrade kit binnen, en het valt me nu pas op dat je er geen activated carbon filter er bij krijgt. Is dit überhaupt mogelijk bij de p1p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Spaceship! schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:27:
w00t, zojuist mijn p1p -> p1s upgrade kit binnen, en het valt me nu pas op dat je er geen activated carbon filter er bij krijgt. Is dit überhaupt mogelijk bij de p1p?
Hoort er wel bij te zitten in die kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:56
gday schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:55:
[...]

Hoort er wel bij te zitten in die kit
Wat ik lees op de site is dit zeker niet het geval, het staat dik rood ondersteept gebrukt
Please note that the Activated Carbon Air Filter is optional, and it is not included in the enclosure kit. If you have a need for printing ABS/PC/PA, you can add the Activated Carbon Air Filter to your purchase separately
Het wordt nu ook geen upgrade kit (meer) genoemd, maar een enclosure kit
link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Als ik snel op google kijk zat ie er bij de Upgrade Kit inderdaad nog wel bij, maar bij de Enclosure Kit niet meer. Sneaky.

Maar misschien goeie reden om daar zelf wat voor te printen. Ik heb zoiets klaarliggen voor als mijn filter vervangen moet worden: https://www.printables.co...or-bambu-lab-x1-carbon-3d
Zit je ook niet vast aan de refills van Bambu :)

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Zilverdael80 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:42:
[...]

Wat ik lees op de site is dit zeker niet het geval, het staat dik rood ondersteept gebrukt
[...]

Het wordt nu ook geen upgrade kit (meer) genoemd, maar een enclosure kit
link
Oh apart! Bij mijn twee upgradekits zat het namelijk zeker weten wel. Ik heb ze sowieso ook standaard op voorraad voor m’n printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:57
gday schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:59:
[...]

Oh apart! Bij mijn twee upgradekits zat het namelijk zeker weten wel. Ik heb ze sowieso ook standaard op voorraad voor m’n printers.
Dat zegt ie toch ook? Bij de upgrade kit zat het filter erbij, tegenwoordig wordt ie verkocht als ‘enclosure kit’ en zit het er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-10 07:16
ik heb sinds de update alleen problemen met printen?
er is geen enkele print meer gelukt??
kan me niet voorstellen dat het door de update zou komen, maar is wel toevallig.

heb de update gedaan, vervolgens de printer uit gezet en op nieuw opgestart.
Daarna de kalibratie en de zelf test gedaan.
Dit gaat allemaal goed.

Alleen als ik dan iets wil printen (BL filament) dan gaat de kalibratie flow goed en die blijft ook goed op de build plate zitten.

Maar de print zelf gaat meteen in het begin al los, en hoopt zich op om en rond de nozzel.
De buildplate is diversen keren goed schoon gemaakt met water en een klein beetje dreft.

Het lijkt net alsof de afstand tussen de buildplate en de nozzel te hoog is????

printer: X1C, buildplate: enginering layerhight: 0,12
ik gebruik geen prit stift (nog nooit gebruikt en altijd goed gegaan)
Diverse filaments geprobeerd, en ook een oude print die eerst wel zonder problemen is geprint

Iemand een idee of gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
my_fiero schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:38:
ik heb sinds de update alleen problemen met printen?
er is geen enkele print meer gelukt??
kan me niet voorstellen dat het door de update zou komen, maar is wel toevallig.

heb de update gedaan, vervolgens de printer uit gezet en op nieuw opgestart.
Daarna de kalibratie en de zelf test gedaan.
Dit gaat allemaal goed.

Alleen als ik dan iets wil printen (BL filament) dan gaat de kalibratie flow goed en die blijft ook goed op de build plate zitten.

Maar de print zelf gaat meteen in het begin al los, en hoopt zich op om en rond de nozzel.
De buildplate is diversen keren goed schoon gemaakt met water en een klein beetje dreft.

Het lijkt net alsof de afstand tussen de buildplate en de nozzel te hoog is????

printer: C1X, buildplate: enginering layerhight: 0,12
ik gebruik geen prit stift (nog nooit gebruikt en altijd goed gegaan)
Diverse filaments geprobeerd, en ook een oude print die eerst wel zonder problemen is geprint

Iemand een idee of gouden tip?
Heb je al een nieuwe kalibratie geprobeerd? Eventueel met een andere plate?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Ik zie het al, je printer staat op z'n kop :+

Zonder gekheid: heb je misschien de plaat niet tegen, maar op de alignment nokjes (hebben die een echte naam?) achterin liggen? Dat heb ik 1 keer gehad, en dat gaf ook wat raar gedrag.

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:56
Juiste plate in de slicer geselecteerd?
Die gaat bij mij ook nog wel eens spontaan naar engineering plate (terwijl ik pei gebruik)
Pagina: 1 ... 34 ... 116 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.