Acties:
  • 0 Henk 'm!
my_fiero schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:20:
Ik heb om de paar keer de plate met IPA schoon gemaakt.
En ik raak de plate veder niet aan.

toen het fout ging heb ik alleen de PLA vervangen met BaboLab PLA en anders niks aangepast, vervolgens gaat de print wel goed.

Maar wat ik wel zou willen weten is:

Waarom de spagheti detectie niet heeft gewerkt.

Bij de BL filament krijg ik wel een melding?
Zou dit met de chip te maken hebben??
Kan het mij niet voorstellen. maar vind het wel toevallig.
In alle eerlijkheid, als het niet goed hecht zou ik eerst aan de plaat denken. Ik print echt zoveel met deze NX2 zwart (mijn dagelijkse productie op meerdere X1C’s).

Als IPA niet helpt, dan even warm water een dreft. Daarna voor elke print job IPA totdat je daar weer tegenaan loopt. Ik heb denk nu maar 4 of 5 keer met dreft schoongemaakt en ik heb toch duizenden print uren met de X1C’s inmiddels.

Spaghetti detectie werkt denk minder goed omdat het donker op donker is. Had je nu wit, of een andere lichte/felle kleur dan detecteert ie denk eerder. Blijft een camera wat wel moet zien wat er gebeurt.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hebben jullie deze al gezien? Ik wilde er een paar meenemen maar de waren helaas op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CENp3WlcuKbbCVbb1S68ifntAko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wuNI8ioQYcCAGLnKZlVTjb0u.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:54
Ik zou nog terugkomen op mijn slot #3 issues.
Ondertussen alle "prints" geprobeerd op makerworld e.d. helaas gaf niks de oplossing.

Wat WEL de oplossing gaf was het AMS naast de printer zetten ipv erop. Zo draait ie nu alweer even en totaal geen problemen meer gehad.
Wie weet heeft iemand hier iets aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

iMars schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:38:
Hebben jullie deze al gezien? Ik wilde er een paar meenemen maar de waren helaas op.
[Afbeelding]
Dit is wel echt een uitkomst in plaats van reverse engineered unsupported Aliexpress items :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Sebazzz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:02:
[...]

Dit is wel echt een uitkomst in plaats van reverse engineered unsupported Aliexpress items :)
Als noob, wat voor voordeel heb ik t.o.v. mijn huidige hardened steel x1c nozzle?

Nog sneller, beter, makkelijker te vervangen?

[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 05-12-2023 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:55
Fly-guy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:35:
[...]

Als noob, wat voor voordeel heb ik t.o.v. mijn huidige hardened steel x1c nozzle?

Nog sneller, beter, makkelijker te vervangen?
Sneller kunnen printen omdat er een hogere flowrate is.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SacreBleu schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:48:
[...]

Met alle vormen van respect, maar waarom nóg sneller? Op een gegeven moment loop je tegen de limieten van kwaliteit aan, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SacreBleu schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:48:
[...]
Ja, dat bleek ook al uit dat onderzoek dat CNC Kitchen heeft uitgevoerd. Zoals de X1C nu is (en dus de P1 serie ook), kán ie niet heel veel sneller printen omdat ie aan zijn maximale flowrate zit. Ik heb ook links en recht gehoord dat de 0.6 nozzle niet heel veel verbetering geeft, om die reden. Dus als je een high flow hotend met zo'n CHT nozzle erop zet, heb je kans dat het ineens wél een stuk sneller gaat.

Is dat in samenwerking met Bambu Lab gemaakt? Want het blijft natuurlijk lastig om van alles aan die printer aan te passen, terwijl het systeem verder gesloten is. De printer zelf 'denkt' dat ie nog origineel is, maar dat is ie niet. Ik zag ook dat men waarschuwt voor 3rd party buildplates die een gekloonde (denk ik) qr sticker gebruiken zodat de printer denkt dat ie op de cool plate print, maar het is een heel ander ding. Nou zal het apparaat er niet kapot van gaan, maar als de boel niet werkt, krijgt Bambu de schuld.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:11:
[...]

Met alle vormen van respect, maar waarom nóg sneller? Op een gegeven moment loop je tegen de limieten van kwaliteit aan, lijkt me.
Kwalitatief sneller wil iedereen. Speed isn’t everything… maar als het sneller kan met dezelfde kwaliteit, waarom niet? Iedereen “klaagde” dat ze Prusa zo traag is e.d., en nu kan je sneller met de Bambu en dan hoeft het in ene niet meer :o :+

Ik vind het niet belangrijk dat het sneller gaat, ik wil erop kunnen vertrouwen, elke keer als ik de printer start, dat je weet dat het gewoon goed komt als je terug komt. Als ik m’n printer nu naar ludricious zet, weet ik dat m’n print er slecht uit komt.

Als er dadelijk een nozzle is die de flowrate aan kan én filament gebruikt wat voor high flow gemaakt is, zijn we een stapje verder. Ik wil dan wel weten of de betrouwbaarheid en kwaliteit gelijk blijft. Ik had het vandaag kunnen testen, als ze er meer op voorraad hadden, maar helaas nu moet ik effe een weekje wachten.

Persoonlijk ben ik meer in de Revo geïnteresseerd om makkelijker en sneller nozzles te kunnen wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
[...]

Don't shoot the messenger. De vraag was gewooweg wat het doel/voordeel van deze hotend was.
Die vraag heb ik beantwoord, ik gebruik het zelf niet en hoef het niet.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SacreBleu schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:57:
[...]

Don't shoot the messenger. De vraag was gewooweg wat het doel/voordeel van deze hotend was.
Die vraag heb ik beantwoord, ik gebruik het zelf niet en hoef het niet.
Was (denk ik) geen directe aanval op jou hoor :+
Maar jij gaf al eerste het goede antwoord en daarop reageerde @MC Taz Man :o

Ik ben er juist wel in geïnteresseerd. Maar dan puur omdat ik ermee wil spelen en testen. Als het niks is, dus niet betrouwbaar genoeg om op die snelheid te kunnen printen, houdt het voor mij gauw op (qua productie dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

[...]

Op dit moment loop je eerder tegen flowrate aan. Als je model groter is dan een paar vierkante centimeter kan je nu niet genoeg PLA pushen om harder te gaan dan sport (en soms is sport al te hard)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:23
Kan iemand zeggen waarom het niet lukt deze stl file te kunnen printen?

Ik heb diversen soorten filament geprobeert, met en zonder raft, 90 graden gedraaid, met zonder suport.
snelheid omlaag gezet.

fout:
print blijft niet plakken op build plate
Maar elke keer gaat het fout, print ik meteen iets anders dan gaat dat wel goed (dus hechting aan de plate zou het niet moeten zijn)

Ik kan de stl file hier niet bijvoegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOjkiB-j_igIUFR223eZKAE1iMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZb5UPOIR87SzDLiQIgwQlJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSyY5kGdoy_AKMrlYN6FRK17AVE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QR6am3PChWEDt9Tu82J2YAL3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
iMars schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:46:
[...]
Spaghetti detectie werkt denk minder goed omdat het donker op donker is. Had je nu wit, of een andere lichte/felle kleur dan detecteert ie denk eerder. Blijft een camera wat wel moet zien wat er gebeurt.
Dat zou een heel simpele verklaring zijn d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
my_fiero schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:46:

Ik heb diversen soorten filament geprobeert, met en zonder raft, 90 graden gedraaid, met zonder suport.
snelheid omlaag gezet.

fout:
Maar elke keer gaat het fout, print ik meteen iets anders dan gaat dat wel goed (dus hechting aan de plate zou het niet moeten zijn)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eerste wat ik meteen denk is; brim + supports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
brim (15mm) gedaan
support ook geprobeerd
en ook support en het item onder een hoek omhoog gezet
jammer genoeg lukten dat ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
my_fiero schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:54:
brim (15mm) gedaan
support ook geprobeerd
en ook support en het item onder een hoek omhoog gezet
jammer genoeg lukten dat ook niet
Is het mogelijk om een rechthoek van een paar laagjes te printen en deze print daar bovenop te zetten, desnoods onder een hoek? Dat zou denk ik wel lukken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
mphilipp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:00:
[...]

Is het mogelijk om een rechthoek van een paar laagjes te printen en deze print daar bovenop te zetten, desnoods onder een hoek? Dat zou denk ik wel lukken.
ik zal dit eens proberen dan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unt3h0zo1HWu5DOxXDh7L3EBM7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8icC3q6MFf3xUPwFEPd1pHA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit nog steeds te wachten op mijn P1S, (shipping before 5 December) maar weet al wel wat ik het eerste ga veranderen/toevoegen aan die machine, want ook Bambu heeft de hoofdschakelaar op de achterkant geplaatst, net als bij mijn Ender 3: hoe verzinnen ze het!
Nu kan ik wel een oplossing bedenken waarschijnlijk, maar hebben jullie dat al eens gedaan? Dan is goed kopiëren beter dan slecht ontwerpen.
Ik heb de bekende sites al afgestruind voor een ontwerp (Thingiverse, Cults, printables, Makerworld) maar niets gevonden, alleen een niet verkrijgbare schakelaar voor interne LED verlichting, te plaatsen rechts bovenop. Die opening zou mogelijk wel te gebruiken zijn.
Maar is er ergens iets wat klaar ligt? Ben benieuwd ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Naalroc schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:51:
Ik zit nog steeds te wachten op mijn P1S, (shipping before 5 December) maar weet al wel wat ik het eerste ga veranderen/toevoegen aan die machine, want ook Bambu heeft de hoofdschakelaar op de achterkant geplaatst, net als bij mijn Ender 3: hoe verzinnen ze het!
Mjah, het is lichtelijk irritant maar niet dat even voorover buigen niet oplost hoor.

En het licht in de printkamer kan je gewoon via het frontpanel aan en uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:13:
[...]

Ja, dat bleek ook al uit dat onderzoek dat CNC Kitchen heeft uitgevoerd. Zoals de X1C nu is (en dus de P1 serie ook), kán ie niet heel veel sneller printen omdat ie aan zijn maximale flowrate zit.
Dat vermoedde ik ook al. Je ziet ook dat hij tijdens het flushen de temperatuur naar 250 graden zet (veeel te hoog voor PLA!) maar dat dat goed komt omdat hij zo veel materiaal erdoorheen blaft op dat moment. De temperatuur van het doorheen gesnelde materiaal zal daardoor niet echt boven de 220 uitkomen.

Betekent dus wel dat hij met de flowrate van het flushen gewoon niet genoeg temperatuur kan overdragen.
mphilipp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:13:
[...]
Ik heb ook links en recht gehoord dat de 0.6 nozzle niet heel veel verbetering geeft, om die reden. Dus als je een high flow hotend met zo'n CHT nozzle erop zet, heb je kans dat het ineens wél een stuk sneller gaat.
Vergeet niet dat een 0,6 nozzle wel een hogere flowrate zal hebben omdat hij gewoon minder weerstand geeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Llopigat op 06-12-2023 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Llopigat schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:10:
[...]
Vergeet niet dat een 0,6 nozzle wel een hogere flowrate zal hebben omdat hij gewoon minder weerstand geeft.
Klopt, maar het leek op de Bambu juist niet heel erg veel uit te maken in vergelijking met andere printers waar je de 0.4 door een 0.6 vervangt.

Overigens hier een vroege test van de E3D hotend voor de Bambu:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Naalroc schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:51:
Nu kan ik wel een oplossing bedenken waarschijnlijk, maar hebben jullie dat al eens gedaan? Dan is goed kopiëren beter dan slecht ontwerpen.
Ik heb de bekende sites al afgestruind voor een ontwerp (Thingiverse, Cults, printables, Makerworld) maar niets gevonden, alleen een niet verkrijgbare schakelaar voor interne LED verlichting, te plaatsen rechts bovenop. Die opening zou mogelijk wel te gebruiken zijn.
Maar is er ergens iets wat klaar ligt? Ben benieuwd ;)
De schakelaar aan de achterkant vind ik helemaal geen slechte plaatsing, zo voorkom je dat je per ongeluk de schakelaar flipt.

Anyways, ik heb een goedkope smartplug van Tapo (TP-Link) aangeschaft. Dan kan ik hem via mijn telefoon uit- en/of aanzetten. Als ik 's nachts print kan ik een timer inschakelen zodat de printer niet vanaf 2 uur in de ochtend al klaar is en vervolgens alleen maar idle draait.

Ook kan ik het verbruik in kaart brengen, dan kan ik dat verrekenen met de kosten wanneer het om een opdracht gaat. Voor 13 euro geen miskoop geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:06:
[...]
Mjah, het is lichtelijk irritant maar niet dat even voorover buigen niet oplost hoor.
.......
Het gaat om de hoofdschakelaar, en vooroverbuigen is geen probleem op zich, maar wèl waar hij staat, in een krappe kast, goed voor de afzuiging......., en @SacreBleu ik heb nog nooit de schakelaar van mijn Ender3V2, die ik ook, 3 jaar geleden naar voren verplaatst heb, per ongeluk uit of aan gezet.
Maar goed, niet echt een antwoord op mijn vraag, maar ik begrijp dat ik het lekker zelf uitzoek ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Naalroc schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:56:
[...]

Het gaat om de hoofdschakelaar, en vooroverbuigen is geen probleem op zich, maar wèl waar hij staat, in een krappe kast, goed voor de afzuiging......., en @SacreBleu ik heb nog nooit de schakelaar van mijn Ender3V2, die ik ook, 3 jaar geleden naar voren verplaatst heb, per ongeluk uit of aan gezet.
Maar goed, niet echt een antwoord op mijn vraag, maar ik begrijp dat ik het lekker zelf uitzoek ;)
Sorry, maar ik weet geen oplossing om hem intern te verplaatsen. Je zou echter wel een snoerschakelaar kunnen gebruiken? Of idd wat @SacreBleu zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:13:
[...]

Klopt, maar het leek op de Bambu juist niet heel erg veel uit te maken in vergelijking met andere printers waar je de 0.4 door een 0.6 vervangt.

Overigens hier een vroege test van de E3D hotend voor de Bambu:
[YouTube: REAL High Flow Bambu Hotend from E3D?!? - Install & Test AT E3D]
Ik heb het zien werken op de SMRRF event, daar stond E3D. Inmiddels is het al uitverkocht op hun website zelf.

Ik heb zelf een 0.4 en een 0.6 weten te bemachtigen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AKOEL
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 09:25
Llopigat schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:07:
[...]

Sorry, maar ik weet geen oplossing om hem intern te verplaatsen. Je zou echter wel een snoerschakelaar kunnen gebruiken? Of idd wat @SacreBleu zegt.
Hier is ook recent een P1S geleverd 8), ik gebruik simpelweg een stekkerdoos met schakelaar, kan ik ook nog gemakkelijk wat andere dingetjes van stroomvoorzien. Dat werkt tot nog toe prima.

Ik vermoed dat deze methode geen nadelen heeft, maar misschien heeft iemand een andere mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Laatst online: 13-10 18:17
AKOEL schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:15:
[...]

Hier is ook recent een P1S geleverd 8)
Wanneer had je deze besteld? En hoelang duurde het bij jou tussen shipping notification en levering?

Hier 20 nov. besteld, ETA op 5 dec. maar nog altijd geen enkel geluid vanuit Bambu. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik heb de mijne de 19e besteld, de 25e al het filament en reservedelen binnengekregen en hij was vanmiddag al in Bremen. Verwacht dus morgenavond de printer binnen te krijgen!

Het staat overigens heel vraag vermeld, maar de ETA is dus de tijd dat zij hem in hun lokale warenhuis verwachten. Vanaf dan moet hij dus nog vanuit in ons geval Duitsland naar je huis

[ Voor 34% gewijzigd door hydrargyrum op 06-12-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fietstasss schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:36:
Hier 20 nov. besteld, ETA op 5 dec. maar nog altijd geen enkel geluid vanuit Bambu. -O-
hier 21/11 besteld, ETA voor 5 dec, nog geen nieuws.
En idd, die ETA is in HUN warehouse, daarna volgt verscheping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietstasss
Heuj! Zojuist dan toch de shipping notification gekregen, dus er zit beweging in.
Zal met een paar dagen wel in huis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:22
my_fiero schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:46:

snelheid omlaag gezet.

fout:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom draai je het object niet een kwart zodat de verhoging plaat op de plaat terecht komt.

Print je wel met support onder de verhoging?
Printbed goed schoonmaken met druppel afwasmiddel en heet water wil ook helpen.
Als het met brim ook los komt dan is dat echt nodig.

En wanneer raakt het los. Al direct of bv pas als de verhoging geprint gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKOEL
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 09:25
Fietstasss schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:36:
[...]

Wanneer had je deze besteld? En hoelang duurde het bij jou tussen shipping notification en levering?

Ik had mijn P1S op 28 nov besteld en is 1 dec geleverd.

Als ik die berichten van jullie lees, mag ik dus niet klagen... ik heb geen AMS trouwens (nog niet althans... O-) )

[ Voor 13% gewijzigd door AKOEL op 07-12-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Ja dat is het heikel punt, de AMS, volgensmij.
Hier wel de P1S combo met AMS besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:02
Nice, helaas nu uitverkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-10 18:09
Blijkbaar komt er een grotere versie van de Mini. Of wordt dit toch een grote X1C? :)

https://x.com/BambulabGlobal/status/1732761907700855137

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 23:48
Ik heb het Eryone-filament vorige week al binnengekregen, donderdagochtend bestel en zaterdag al bezorging, heel fijn! Maar zoals ik al een beetje verwachtte o.b.v. comments, van de 10 spools zijn er maar liefst 3 verkeerde kleuren :+ Zwart TPU was uitverkocht maar de 2 andere niet dus gewoon een foutje, bedankt?
Via de chat inmiddels een oplossing van deze gratis houden en nalevering als de zwarte TPU op voorraad is :)
Dus voor mij ondanks de missers zeker een aanrader voor omgerekend 15 euro/kg Silk PLA, Tri-Color, Metal, etc.

Wat me alleen echt enorm teleurstelt met filament is dat ik nu allemaal filament swatches heb geprint van ca. 6 Eryone-rollen op 'Generic PLA', 6 rollen eSUN PLA+ op het specifieke profiel, maar het enige probleem was bij de gratis Bambu Silk Copper.... Ik was wat te ongeduldig en had niet vooraf gelezen dat ze lijmstift aanraden bij dit filament als removal laagje... Heb het bed wat gebogen zoals normaal maar de Copper moest ik iets hardhandig eraf trekken.
De PEI-coating lijkt ook echt weg te zijn, na wassen met water en Dreft leek het weer schoon te zijn maar bij een print zie je weer de coating weg zijn. Helaas is de bed adhesion daar ook direct zo slecht dat ik warping krijg, zie Olive Green... De andere kant van de standaard Gold textured PEI-plate is identiek toch? Dan was dit een belangrijke les.
Gebruiken jullie de lijmstift voor bepaalde filaments?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-FREFn5vKKbs4nPGNRLIYV6bzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M8MCQdl1p84nIuVLEeb23fgn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbNhoC1mUCcjUzltHy94mljNGMk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hl1bUT5uqZGE4OqV6oDSJoSP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJEeGLX5-y92f7HXO6q-l1FwDSU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LtD1MEP3I9ped0PllGXdgmOA.png?f=fotoalbum_large

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
MacorgaZ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:27:
[...]

Wat me alleen echt enorm teleurstelt met filament is dat ik nu allemaal filament swatches heb geprint van ca. 6 Eryone-rollen op 'Generic PLA', 6 rollen eSUN PLA+ op het specifieke profiel, maar het enige probleem was bij de gratis Bambu Silk Copper.... Ik was wat te ongeduldig en had niet vooraf gelezen dat ze lijmstift aanraden bij dit filament als removal laagje... Heb het bed wat gebogen zoals normaal maar de Copper moest ik iets hardhandig eraf trekken.
De PEI-coating lijkt ook echt weg te zijn, na wassen met water en Dreft leek het weer schoon te zijn maar bij een print zie je weer de coating weg zijn. Helaas is de bed adhesion daar ook direct zo slecht dat ik warping krijg, zie Olive Green... De andere kant van de standaard Gold textured PEI-plate is identiek toch? Dan was dit een belangrijke les.

[...]
Volgens Bambu kun je door de plaat licht op te schuren de adhesion terug krijgen.
Carefully sanding the surface with fine-grit (600 was recommended) sandpaper can help restore adhesion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 23:48
Trasos schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:10:
[...]

Volgens Bambu kun je door de plaat licht op te schuren de adhesion terug krijgen.

[...]
Interessant, dat kan ik nog gaan proberen. Anders heb ik de andere kant nog, of ik koop een extra plaat erbij. Ik heb sowieso al 2 platen komen via AliExpress, die speciale PEY/PET platen met carbon fiber-textuur en nieuwe regenboog-types H1H. Toch leuk om daarmee te experimenteren voor extra surface details :)

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 06:15
Eindelijk een XL?

Big bro is coming
for the holidays...

December 14, 9am EST 3pm CET

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qG00GPM_TIsvvQtykTmQDvVyWws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0hBKnnfHw0AMGO2SwqjeNmD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dit is iets meer info:

De A1 serie is zeg maar de 'entry drug' om je in 3D printen te krijgen. De X1 voor de wat meer veeleisende mens met een ruim budget; P1 voor de mensen die minder geld willen uitgeven, maar toch de snelheid en kwaliteit van de X1, zonder de franje.
En dan komt in 2024 de 'XL' serie in de vorm van een groot/groter formaat corexy printer. De strategie is duidelijk en die 'XL' heeft de CEO in het interview met CNC Kitchen al min of meer bevestigd.

[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 08-12-2023 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Stefan heeft weer een interessante video over recycling:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:31
Wellicht niet 100% on topic.

Ik heb sinds een paar weken mijn P1S staan, en ben er zeer tevreden mee. Inmiddels heb ik de eerste multi color ‘lightboxes’ geprint, die zeker met de vaak aangeleverde profielen er geweldig uitkomen.

Aangezien hier vast meer Tweakers zijn die deze lampen uitprinten vroeg ik me af welke ledstrips en/op domotica hardware jullie gebruiken om deze te verlichten en slim te maken.

Ik ben bijvoorbeeld naar WLED aan het kijken wat op een ESP8266 draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

peligro2k schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:02:
Wellicht niet 100% on topic.

Ik heb sinds een paar weken mijn P1S staan, en ben er zeer tevreden mee. Inmiddels heb ik de eerste multi color ‘lightboxes’ geprint, die zeker met de vaak aangeleverde profielen er geweldig uitkomen.

Aangezien hier vast meer Tweakers zijn die deze lampen uitprinten vroeg ik me af welke ledstrips en/op domotica hardware jullie gebruiken om deze te verlichten en slim te maken.

Ik ben bijvoorbeeld naar WLED aan het kijken wat op een ESP8266 draait.
Laten we dat soort zaken, die geen relatie hebben tot het printen zelf elders behandelen. Bijvoorbeeld in het kroegtopic, of eventueel een eigen topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mag ik hier even een paar oude koeien uit de sloot halen? Ik heb dit topic doorzocht, maar kan geen eenduidige conclusie vinden over het gebruik van ASA en/of ABS op een P1S/ X1, dus een dichte printer.
Ik wil wat structurele onderdelen maken die warmte bestendig èn sterk moeten zijn, en kijk daarom naar ASA of ABS.
Vraag is, welke merk filament voldoet bij jullie?
De kleurkeuze bij ASA is erg beperkt, en de prijzen over het algemeen behoorlijk hoger. Amazon bied ABS+ momenteel aan voor een nette prijs, maar de klantenwaardering varieert erg. Op Bambu zijn de prijzen voor ASA hoog, en voor ABS de kleurenkeuze beperkt, hoewel heel recentelijk er weer wat meer beschikbaar is.
Ik wilde mij eigenlijk beperken tot de meer bekende merken als ESun en Sunlu; mogelijk nog andere merken die in aanmerking komen? Waarmee zijn er bij de gesloten Bambu printers goede ervaringen met ABS/ABS+ of ASA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:43:
Mag ik hier even een paar oude koeien uit de sloot halen? Ik heb dit topic doorzocht, maar kan geen eenduidige conclusie vinden over het gebruik van ASA en/of ABS op een P1S/ X1, dus een dichte printer.
Ik wil wat structurele onderdelen maken die warmte bestendig èn sterk moeten zijn, en kijk daarom naar ASA of ABS.
Hoewel mijn X1C nog onderweg is, kan ik de vraag wel beantwoorden. Een vriend van mij heeft een X1C en heeft voor mij wat onderdelen in ABS geprint en ik heb dat geleverd. Op basis van wat anderen zeiden, heb ik Polymaker gekocht. Ik wilde eerst Bambu ABS kopen, maar de kleuren die ik wilde hebben waren uitverkocht. En Polymaker is wat dan als 'second best' wordt aangeraden. En de onderdelen zijn inderdaad prima geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kleurkeuze bij ASA is erg beperkt, en de prijzen over het algemeen behoorlijk hoger. Amazon bied ABS+ momenteel aan voor een nette prijs, maar de klantenwaardering varieert erg. Op Bambu zijn de prijzen voor ASA hoog, en voor ABS de kleurenkeuze beperkt, hoewel heel recentelijk er weer wat meer beschikbaar is.
Ik wilde mij eigenlijk beperken tot de meer bekende merken als ESun en Sunlu; mogelijk nog andere merken die in aanmerking komen? Waarmee zijn er bij de gesloten Bambu printers goede ervaringen met ABS/ABS+ of ASA?
Persoonlijk ben ik geen fan van ABS ivm de gassen die er van af komen, maar heb er wel mee geprint. Heb eSun gebruikt en dat werkte en printte gewoon perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pboelhouwer
Ik print heel af en toe met eSun ABS (grijs) maar dit ruikt idd wat. Als ik dit print staat het raam open en is de X1C gesloten. Ik heb er een Bentobox lucht schoonmaker is staan om de lucht intern te filteren. Ok zorg ik dat ik niet bij de printer hoef te zijn tijdens printen.

Daarnaast heb ik Polymaker ASA wit en zwart. Deze werkt een stuk prettiger (ruikt veeel minder en oom minder warp kans met grote oppervlakte. voor de rest hanteer ik zelfde werkwijze als bij ABS maar is het dus minder een straf als je er tijdens printer in de buurt ben.

Ik denk dat ik in het jaar een halve rol ABS en anderhalve rol ASA heb geprint dus niet super veel. Als ik het meer/structureel zou printen zou ik betere lucht afvoer regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank @mphilipp @MC Taz Man @pboelhouwer De consensus is dus dat, ja ABS stinkt, en zowel Polymaker als eSun zijn goede alternatieven voor de beperkte keus en verkrijgbaarheid van de BambuLab aanbiedingen.

Nog tips over de gunstige verkrijgbaarheid/prijs? van 1 kleur zou ik 3-4 kg nodig hebben.

Overigens: mijn huidige printer staat in een kast met deurtjes, en daar komt de Bambu P1S dus ook in; in heb inmiddels al een afzuiging geregeld d.m.v. een badkamer/toilet buisventilator, met een theoretische opbrengst van ik meen 90 m³/h, maar realiseer me wel dat dit vanwege de buislengte naar buiten wel eens drastisch minder zou kunnen zijn. Maar dan nog, afzuigen van de kastruimte is niet zo gebonden aan een hoge opbrengst van de fan, als het maar afgevoerd wordt, lijkt me. Praktijk zal het leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:12:
Overigens: mijn huidige printer staat in een kast met deurtjes, en daar komt de Bambu P1S dus ook in; in heb inmiddels al een afzuiging geregeld d.m.v. een badkamer/toilet buisventilator, met een theoretische opbrengst van ik meen 90 m³/h, maar realiseer me wel dat dit vanwege de buislengte naar buiten wel eens drastisch minder zou kunnen zijn. Maar dan nog, afzuigen van de kastruimte is niet zo gebonden aan een hoge opbrengst van de fan, als het maar afgevoerd wordt, lijkt me. Praktijk zal het leren
Ik las afgelopen week ergens dat iemand een Ikea air purifier heeft gemod naar een die dat voor zijn 3D printer doet.
Je ziet veel Bento Boxen en Nevermores, maar die hebben ook maar een beperkte capaciteit. De vraag is dus hoe lang je zo'n ding aan moet houden ná het printen om de enclosure veilig open te kunnen doen. Het is namelijk niet allen de luchtjes die naar zijn; dat wat er in dat luchtje zit wil je liever niet in je longen hebben...

Wie weet valt er wat te knutselen met een soort van afzuigkap boven de plek waar je 3D printer staat met zo'n Ikea ding erin. Er lijkt nu ook onder de diverse Youtuber awareness te ontstaan over de bijproducten van het 3D printen. Ik denk vooral door de opkomst van de enclosed printers en materialen als ABS/ASA waarmee meer geprint wordt en gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:12:
Dank @mphilipp @MC Taz Man @pboelhouwer De consensus is dus dat, ja ABS stinkt, en zowel Polymaker als eSun zijn goede alternatieven voor de beperkte keus en verkrijgbaarheid van de BambuLab aanbiedingen.

Nog tips over de gunstige verkrijgbaarheid/prijs? van 1 kleur zou ik 3-4 kg nodig hebben.

Nah ja, de geur kan ik wel mee leven. De kanker iets minder. ABS printen levert je gassen op die mogelijk/waarschijnlijk kankerverwekkend zijn. Vandaar dat iedereen adviseert om voor goede ventilatie te zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maar wàt moet er dan uitgefilterd worden? Die Ikea filter heeft een fijnstof filter element, en/of een koolstof element; fijnstof kan ik mee leven, als je ervaring hebt meet vogels en een kat in huis, die geen enkel probleem opleveren voor mij. Maar wat doet dat kool filter dan, en hoe weet je wanneer het vervangen moet worden? Op geur afgaan? niet erg positief.

Vandaar dat ik de voorkeur zou geven aan afvoeren van die lucht, als het moet met een sterkere ventilator (die lawaai maakt!) Een oude afzuigkap is misschien een goede optie/ bron om wat mee te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaceship!
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-09 00:56
Mijn P1P staat op de zolder en ben aan het uitzoeken of de afzuiging ook via de standaard centrale ventilatie kan (Buva Qstream). Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:38:
Die Ikea filter heeft een fijnstof filter element, en/of een koolstof element; fijnstof kan ik mee leven, als je ervaring hebt meet vogels en een kat in huis, die geen enkel probleem opleveren voor mij.
Fijnstof is alleen maar een term voor partikels van een bepaalde afmeting. Het zegt niets over de schadelijkheid ervan. In een stuk gesmolten ABS zitten kwalijkere stoffen dan het stof van de veertjes van Tweety... :+ Daar kun je hooguit allergisch voor zijn, maar ABS levert andere zaken op. Dampen worden (hopelijk) door een actief koolstof filter opgevangen, mits op tijd vervangen/ververst. Maar er zitten ook deeltjes in die kankerverwekkend kunnen zijn. Het is net een houtvuur, wat ook minder gezond is als men denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Spaceship! schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:52:
Mijn P1P staat op de zolder en ben aan het uitzoeken of de afzuiging ook via de standaard centrale ventilatie kan (Buva Qstream). Heeft iemand hier ervaring mee?
Die standaard afzuiging heeft niet voldoende capaciteit om al die dampen tijdig af te voeren. Als ik al kijk hoe lang het bij mij duurt voordat alle stoom uit de badkamer weg is als de deur dicht zit en de afzuiging op max.... Duurt wel effe. Dus vandaar een actieve filter of in een kast met goede afzuiging naar buiten.

Overigens woon ik in Rotterdam Zuid en als ik het raam open zet, komt er ook van alles naar binnen wat fijnstof en uitlaatgassen. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat nu gevaarlijker is :+ Bij mij is dus 'frisse lucht' een term die je voorzichtig moet hanteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pboelhouwer
Naalroc schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:38:
Maar wàt moet er dan uitgefilterd worden? Die Ikea filter heeft een fijnstof filter element, en/of een koolstof element; fijnstof kan ik mee leven, als je ervaring hebt meet vogels en een kat in huis, die geen enkel probleem opleveren voor mij. Maar wat doet dat kool filter dan, en hoe weet je wanneer het vervangen moet worden? Op geur afgaan? niet erg positief.

Vandaar dat ik de voorkeur zou geven aan afvoeren van die lucht, als het moet met een sterkere ventilator (die lawaai maakt!) Een oude afzuigkap is misschien een goede optie/ bron om wat mee te knutselen.
Wat ik heb gelezen en ervan begrijp is dat de VOC's zich binden aan het actieve koolstof en de geur door de hepa filter wordt verwijderd. Dat is dan ook gelijk de reden dat je na het printen met ABS/ASA je de carbon rods (koolstof) van de printer schoon moet maken. (of in ieder geval na x keer printen) Na een tijd ophoping op de rods kan het je print kwaliteit verminderen.

Volgens mij is er nog geen regelgeving (of uitgebreid NL onderzoek) i.v.m. 3D printing voor consumenten met betrekking tot dit onderwerp.

Vond wel deze paper over VOC's maar deze is toegespitst op PETG en NGEN (al hoewel ABS en andere print materialen zijdelings worden aangehaald)
https://www.researchgate....Emitted_from_a_3D_Printer

Maar zonder dit geloof ik nooit dat het heel gezond is om er met je gezicht boven te hangen.

*Edit* Update: Onderzoek van RIVM uit 2016 https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2016-0084.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door pboelhouwer op 11-12-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaceship!
mphilipp schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:20:
[...]

Die standaard afzuiging heeft niet voldoende capaciteit om al die dampen tijdig af te voeren. Als ik al kijk hoe lang het bij mij duurt voordat alle stoom uit de badkamer weg is als de deur dicht zit en de afzuiging op max.... Duurt wel effe. Dus vandaar een actieve filter of in een kast met goede afzuiging naar buiten.
Het huidige idee is deze ook te combineren met een buisventilator en een actieve koolstof filter. Ik zou deze direct aansluiten op de unit in de zolder waardoor hij het kortste pad heeft van buisventilator -> Qstream inlet -> Qstream fan -> uitvoer.

Ik vraag me alleen af of dit voldoende is om de lucht ook daadwerkelijk naar buiten te blazen en niet terug het ventilatie systeem van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:43

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik merk echt wel duidelijk verschil. Niet alleen in geluid, maar ook in printkwaliteit. Mooie update!

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:45:
[...]

Ik merk echt wel duidelijk verschil. Niet alleen in geluid, maar ook in printkwaliteit. Mooie update!
Mooi. Moet alleen nog de huidige print afwachten vóór ik de update kan doen :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pboelhouwer schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:21:
[...]
Volgens mij is er nog geen regelgeving (of uitgebreid NL onderzoek) i.v.m. 3D printing voor consumenten met betrekking tot dit onderwerp.
En ook de fabrikanten zeggen liever niet dat je 3D printer je probeert te doden :X
Kijk eens naar resin printers; daarbij geven ze maar schaarse instructies. En om het erger te maken heb je nog van die bijdehandte Youtubers die soms alleen maar handschoenen aantrekken om hun verse resin prints mee te behandelen, terwijl de dampen ook zeer ongezond zijn.

Hier een relevant filmpje:

Het ingewikkelde is ook dat de meetapparaten volgens mij niet altijd even precies zijn. En als particulier heb je geen manier om die dingen te calibreren. Het is net als die vochtmeters van AliExpress die iedereen in de dryboxen stopt. Die kunnen zomaar een paar procent afwijken (en dat doen ze ook). Dus zo'n goedkoop metertje van Ikea of Ali gaat je niet het volledige verhaal vertellen. Maar wie weet laten ze wel een correct beeld zien voor wat betreft de stijging of daling van VOC's. Dan heb je er wel wat aan misschien.

Maar goed, dit is misschien wel een beter onderwerp voor een nieuwe topic over 3D printen en onze gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, er zit wel een enorm verschil in schadelijke stoffen tussen de verschillende filamenten ;). Hars is altijd schadelijk & chemisch, hoewel dat rap minder wordt door nieuwe ontwikkelingen.

Bij filamenten kan je er gevoegelijk van uit gaan dat;
1 - Allemaal leveren fijnstof of. Niet goed voor gevoelige longen dus
2 - Bepaalde filamenten (zoals ABS) zijn véél gevaarlijker voor je dan anderen (bijv. PLA)
3 - We weten er nog veel te weinig vanaf om verdere onderbouwde conclusies te trekken*

* - Uiteraard, beperkt door mijn eigen kennisniveau

Al met al is FDM vele malen veiliger om te printen dan hars, maar verre van veilig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SacreBleu
MC Taz Man schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:36:
Nou, er zit wel een enorm verschil in schadelijke stoffen tussen de verschillende filamenten ;). Hars is altijd schadelijk & chemisch, hoewel dat rap minder wordt door nieuwe ontwikkelingen.

Bij filamenten kan je er gevoegelijk van uit gaan dat;
1 - Allemaal leveren fijnstof of. Niet goed voor gevoelige longen dus
2 - Bepaalde filamenten (zoals ABS) zijn véél gevaarlijker voor je dan anderen (bijv. PLA)
3 - We weten er nog veel te weinig vanaf om verdere onderbouwde conclusies te trekken*

* - Uiteraard, beperkt door mijn eigen kennisniveau

Al met al is FDM vele malen veiliger om te printen dan hars, maar verre van veilig.
Nieuwe clickbait YT filmpje: "Is 3D printing worse for your lungs than smoking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
gday schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:45:
[...]

Yep. Hier ook.
Net even update gedaan. Nu een benchy aan het printen voor de test. Maar ik merk al meteen dat ie minder geluid maakt. Beter.

Ik heb de betere printkwaliteit nog niet gezien maar neem het meteen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spaceship!
Zojuist de bestelling gedaan voor een P1P -> P1S upgrade kit. Het was even heen en weer mailen met support omdat ik al een tijdje in limbo zat met de order wachtrij (ik kreeg _geen_ notificatie dat ze beschikbaar waren sinds september).

Over een aantal dagen binnen, nu hopen dat het samenvalt met de firmware upgrade voor de noicecancelling en dan is het feest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-10 16:19
Heb de update op mijn x1c ook gedaan.
Inderdaad opvallen stiller, hoge pitch geluiden zijn eruit.
Kwaliteit lijkt me wel nagenoeg hetzelfde. Misschien eens een volledige kalibratie laten doen. Is inmiddels maanden geleden.

Mooi dat ze dit voor elkaar kregen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Spaceship! schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:37:
Zojuist de bestelling gedaan voor een P1P -> P1S upgrade kit. Het was even heen en weer mailen met support omdat ik al een tijdje in limbo zat met de order wachtrij (ik kreeg _geen_ notificatie dat ze beschikbaar waren sinds september).

Over een aantal dagen binnen, nu hopen dat het samenvalt met de firmware upgrade voor de noicecancelling en dan is het feest!
Ik weet niet hoe het nu is, maar die upgrade kits kwamen altijd kort na 15.00 op de geplande dag beschikbaar. :) Zo heb ik ze gesnatched door op dat moment te F5'en (in werkelijkheid CMD-R omdat ik alleen Macs heb waar F5 niet werkt. :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Spaceship! schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:27:
[...]

Het huidige idee is deze ook te combineren met een buisventilator en een actieve koolstof filter. Ik zou deze direct aansluiten op de unit in de zolder waardoor hij het kortste pad heeft van buisventilator -> Qstream inlet -> Qstream fan -> uitvoer.

Ik vraag me alleen af of dit voldoende is om de lucht ook daadwerkelijk naar buiten te blazen en niet terug het ventilatie systeem van het huis.
Ik zit ook al een tijdje te spelen met dit idee. Ik heb een Zehnder ComfoFan S een paar meter verderop zitten, die ik aanstuur via een Z-Wave module op 10V. Mijn gedachte was om die fan direct op mijn printers aan te sluiten maar ik heb geen idee wat de valkuilen zijn.

Ik vind het ook wel het overwegen waard om hiervoor een aparte MV unit te plaatsen bij de printers die dus alleen de troep van de printers afzuigt en die ergens naar buiten te blazen. Wat gaat er goed/fout als ik zo'n MV unit direct aansluit op de uitlaat waar nu de chamber fans zitten en daar die fans weghaal? Ik print vrijwel alleen met PLA en PETG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
't Is niet allemaal rozengeur:
https://forum.bambulab.co...te-has-killed-lidar/41448

bericht 3 uur oud

[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 12-12-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

gday schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:16:
[...]

Ik zit ook al een tijdje te spelen met dit idee. Ik heb een Zehnder ComfoFan S een paar meter verderop zitten, die ik aanstuur via een Z-Wave module op 10V. Mijn gedachte was om die fan direct op mijn printers aan te sluiten maar ik heb geen idee wat de valkuilen zijn.

Ik vind het ook wel het overwegen waard om hiervoor een aparte MV unit te plaatsen bij de printers die dus alleen de troep van de printers afzuigt en die ergens naar buiten te blazen. Wat gaat er goed/fout als ik zo'n MV unit direct aansluit op de uitlaat waar nu de chamber fans zitten en daar die fans weghaal? Ik print vrijwel alleen met PLA en PETG.
Als je alleen PLA en PETG print, dan heeft het imho niet zo veel zin om ventilatie aan te gaan leggen. Of breng je de hele dag door naast een draaiende printer? Pas met ABS of andere filamenten krijg je echt te maken met VOC dampen waar je niet te veel in wil zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Dingen gaan nu eenmaal kapot, 3D printers lijken nog niet helemaal de kwaliteit te hebben die men van hitech gadgets verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees in die topic ook berichten van mensen die dit probleem niet hebben na de update. Kan dus toeval zijn.
Er werd voorgesteld om een reset te doen na de update. Ik ken dat nog van Marlin, daar werd dat ook aangeraden. Soms gaan die dingen mis, maar ik zie niet een stortvloed aan berichten van andere failures. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 08:58
Lijkt me inderdaad een probleem dat niets met de firmwareupdate te maken heeft maar toevallig op hetzelfde moment zich voordoet.. Er wordt gerapporteerd dat na het schoonmaken van de lidar lenzen alles weer functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Ik heb de update gisteren gedraaid, nog niet getest. Krijg nu wel de melding dat ik mijn leadscrews moet onderhouden. Vanavond maar eens doen, dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gday schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:16:
[...]

Mijn vrouw heeft bij Zehnder gewerkt en weet dus het één en ander van hun systemen, haar de onderstaande tekst laten schrijven:

Als je systeem goed is geïnstalleerd hoeft je geen zorgen te maken dat de afzuiging van een MV unit in een andere ruimte uitkomt. Hou er echter wel rekening mee dat je MV systeem waarschijnlijk is ingeregeld op buis en ventiel weerstanden. Elk ventiel zou zo ingesteld horen te zijn dat die de gewenste hoeveelheid lucht uit de ruimte haalt waar deze zit (deze instelling is afhankelijk van de weerstand die de buislengte veroorzaakt en hoe grote de ruimte is waar wordt afgezogen). Alle ventielen komen uiteindelijk wel samen op 1 punt maar door een goede afstelling zal de lucht altijd naar de MV unit stromen omdat dit de weg met minste weerstand is voor de luchtstroom. Doordat alle ventielen wel samen komen heeft de afstelling van ventielen wel impact op elkaar. (Bijvoorbeeld als je het ventiel dat het dichtste bij de MV unit zit dichtplakt dan wil de MV unit nog steeds evenveel lucht afvoeren en zal er dus meer lucht uit de andere ventielen worden gezogen. Dit kan dan dus geluidsproblemen geven in andere ruimtes.) Verder zal de ruimte die je gebruikt voor deze aanpassing dus ook geen ventilatie meer hebben want die laat je dan alleen je printer afvoeren. Slechte ventilatie in een kamer leidt tot vochtproblemen wat weer leidt tot schimmel en verwarmingsproblemen. Vergeet dus niet af en toe een raam te open als je een bestaand ventiel van een MV unit gaat misbruiken. Als je MV een filter heeft vergeet deze dan niet wat vaker schoon te maken, die rotzooi die je afzuigt vindt het niet erg om een filter te verstoppen. (ComfoFan S heeft geen filter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

_ferry_ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:26:
[...]

Als je alleen PLA en PETG print, dan heeft het imho niet zo veel zin om ventilatie aan te gaan leggen. Of breng je de hele dag door naast een draaiende printer? Pas met ABS of andere filamenten krijg je echt te maken met VOC dampen waar je niet te veel in wil zitten.
Ik heb 6 printers staan in een ruimte die door een halve muur gescheiden wordt van ons thuiskantoor, waar ik en mijn vrouw dus de hele dag werken. Er is geen ventilatie mogelijk in die ruimte omdat daar geen ramen zijn, dus alle uitstoot gaat naar ons kantoor.

Ik lees vaak dat mensen denken dat PLA weinig kwaad kan, maar ik geloof daar niet zo in. Het hangt ook af van wat de fabrikant als toevoeging heeft gebruikt naast de lactide en er zijn zorgen over de UFP's die vrijkomen bij PLA, omdat die verder je lichaam binnendringen. Ik meet de VOC's op ons thuiskantoor en op zich valt dat doorgaans nog wel mee, maar ik zie soms wel spikes, voornamelijk met PETG. Maar VOC's zijn dus niet het enige waar je voor moet oppassen. En wellicht, als ik die ventilatie op orde kan krijgen, kan ik ook overwegen om met ABS of ASA te gaan printen want dat is de voornaamste reden dat ik daar niet aan wil beginnen, al wil je dan (neem ik aan) juist niet te veel en te snel afzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:48:
[...]

Ik heb 6 printers staan in een ruimte die door een halve muur gescheiden wordt van ons thuiskantoor, waar ik en mijn vrouw dus de hele dag werken. Er is geen ventilatie mogelijk in die ruimte omdat daar geen ramen zijn, dus alle uitstoot gaat naar ons kantoor.

Ik lees vaak dat mensen denken dat PLA weinig kwaad kan, maar ik geloof daar niet zo in. Het hangt ook af van wat de fabrikant als toevoeging heeft gebruikt naast de lactide en er zijn zorgen over de UFP's die vrijkomen bij PLA, omdat die verder je lichaam binnendringen. Ik meet de VOC's op ons thuiskantoor en op zich valt dat doorgaans nog wel mee, maar ik zie soms wel spikes, voornamelijk met PETG. Maar VOC's zijn dus niet het enige waar je voor moet oppassen. En wellicht, als ik die ventilatie op orde kan krijgen, kan ik ook overwegen om met ABS of ASA te gaan printen want dat is de voornaamste reden dat ik daar niet aan wil beginnen.
PLA kan ook weinig kwaad, in kleine hoeveelheden. Alles is dodelijk, bij de juiste concentraties. Als je zoveel printers hebt lopen, zou ik idd ook zorgen voor ventilatie.

Is het praktisch om een buis aan te leggen die wél naar buiten gaat? Zodat je daar de ventilatie doorheen gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:06:
[...]

Mijn vrouw heeft bij Zehnder gewerkt en weet dus het één en ander van hun systemen, haar de onderstaande tekst laten schrijven:

Als je systeem goed is geïnstalleerd hoeft je geen zorgen te maken dat de afzuiging van een MV unit in een andere ruimte uitkomt. Hou er echter wel rekening mee dat je MV systeem waarschijnlijk is ingeregeld op buis en ventiel weerstanden. Elk ventiel zou zo ingesteld horen te zijn dat die de gewenste hoeveelheid lucht uit de ruimte haalt waar deze zit (deze instelling is afhankelijk van de weerstand die de buislengte veroorzaakt en hoe grote de ruimte is waar wordt afgezogen). Alle ventielen komen uiteindelijk wel samen op 1 punt maar door een goede afstelling zal de lucht altijd naar de MV unit stromen omdat dit de weg met minste weerstand is voor de luchtstroom. Doordat alle ventielen wel samen komen heeft de afstelling van ventielen wel impact op elkaar. (Bijvoorbeeld als je het ventiel dat het dichtste bij de MV unit zit dichtplakt dan wil de MV unit nog steeds evenveel lucht afvoeren en zal er dus meer lucht uit de andere ventielen worden gezogen. Dit kan dan dus geluidsproblemen geven in andere ruimtes.) Verder zal de ruimte die je gebruikt voor deze aanpassing dus ook geen ventilatie meer hebben want die laat je dan alleen je printer afvoeren. Slechte ventilatie in een kamer leidt tot vochtproblemen wat weer leidt tot schimmel en verwarmingsproblemen. Vergeet dus niet af en toe een raam te open als je een bestaand ventiel van een MV unit gaat misbruiken. Als je MV een filter heeft vergeet deze dan niet wat vaker schoon te maken, die rotzooi die je afzuigt vindt het niet erg om een filter te verstoppen. (ComfoFan S heeft geen filter)
Thanks! Interessant. :)

Ons systeem heb ik laten installeren door een vakman. Die was er even mee bezig en het wordt ook met regelmaat onderhouden, dus ik ga er vanuit dat dit allemaal goed gedaan is zoals je vrouw dat beschrijft. Wellicht inderdaad het overwegen waard om een aparte unit te installeren die verder (hopelijk) de reeds bestaande unit niet dwarsboomt of op enige andere wijze beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:51:
[...]

PLA kan ook weinig kwaad, in kleine hoeveelheden. Alles is dodelijk, bij de juiste concentraties. Als je zoveel printers hebt lopen, zou ik idd ook zorgen voor ventilatie.

Is het praktisch om een buis aan te leggen die wél naar buiten gaat? Zodat je daar de ventilatie doorheen gooit.
Ik heb in die ruimte inderdaad een oude opening naar de schoorsteenkolom die ik volgens mij weer in gebruik zou kunnen nemen, zodat de schoorsteen het ventilatiekanaal wordt. Vandaar dat ik met het idee speel voor een extra unit die daar dus op afvoert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:15
Ik heb sinds de firmware update de volgende foutmelding als ik een resync van de AMS wil doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ytf8JZQ9Z28SXYTUtPrg-C4TnwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zYQL3PemXnG5ZVERMWPg41L.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb geen enkel filament handmatig ingevoerd of gewijzigd.

Iemand een oplossing?

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Ik lees vaak dat mensen denken dat PLA weinig kwaad kan, maar ik geloof daar niet zo in. Het hangt ook af van wat de fabrikant als toevoeging heeft gebruikt naast de lactide en er zijn zorgen over de UFP's die vrijkomen bij PLA, omdat die verder je lichaam binnendringen. Ik meet de VOC's op ons thuiskantoor en op zich valt dat doorgaans nog wel mee, maar ik zie soms wel spikes, voornamelijk met PETG. Maar VOC's zijn dus niet het enige waar je voor moet oppassen. En wellicht, als ik die ventilatie op orde kan krijgen, kan ik ook overwegen om met ABS of ASA te gaan printen want dat is de voornaamste reden dat ik daar niet aan wil beginnen, al wil je dan (neem ik aan) juist niet te veel en te snel afzuigen.
Met 6 printers, (die de vast ook heel wat uren draaien, nice!) snap ik het wel ja. Wellicht kun je iets met een ventilatiebuis achter de printers, waar je ze aan de achterzijde op aansluit, en op die manier een lichte onderdruk hebt waardoor de dampen niet de ruimte in gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Misschien is het een oplossing om een soort afzuigkap te fabriceren boven de printers en die uit te laten komen door een flinke luchtreiniger. Eventueel zelf maken kan ook. Ik las ergens een verhaal dat iemand zelf een grote fan in een grote doos had gemonteerd en daar filters in gemaakt, waar dan de lucht doorheen geblazen werd. Die filterde de lucht beter dan een fancy purifier van $1000.
Dus zeg maar net zoiets als een Nevermore of Bento Box, maar dan wat groter. En als je iets boven de printers maakt dat als een afzuigkap fungeert om de luchtstroom die kant op te sturen, zou je een oplossing hebben denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
gday schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:08:
[...]

Ik heb in die ruimte inderdaad een oude opening naar de schoorsteenkolom die ik volgens mij weer in gebruik zou kunnen nemen, zodat de schoorsteen het ventilatiekanaal wordt. Vandaar dat ik met het idee speel voor een extra unit die daar dus op afvoert. :)

[...]

Wellicht inderdaad het overwegen waard om een aparte unit te installeren die verder (hopelijk) de reeds bestaande unit niet dwarsboomt of op enige andere wijze beïnvloedt.
Wederom mijn lieftallige echtgenote gevraagd om iets te schrijven, hieronder haar epistel :D

Meer ventileren heeft altijd invloed op bestaande systemen. Maar meer ventileren is meestal geen probleem. Er komt vanzelf meer lucht binnen via je roosters en kieren. Deze moet je dus niet dicht zetten, anders vindt de lucht wel een andere weg en daar ben je meestal niet happy mee (tocht gevoel) . Alleen bij balans ventilatie (dit zijn meestal WTW's) worden de verhoudingen belangrijker. Die zijn namelijk ingesteld om net zoveel lucht af te voeren als toe te voeren. Als je dan op een ander punt grote hoeveelheden alleen gaat afvoeren komt er onderdruk in je huis. Dan zal lucht weer een weg proberen te vinden om alles gelijk te maken (wat dus weer tocht gevoel gaat geven). Vaak kun je de balans ventilator box dan in stellen om meer toe te laten voeren om te compenseren. Bij open vuren is het echter wel belangrijk om er voor te zorgen dat er altijd overdruk in de woning is zodat de rook van het vuur de schoorsteen in gaat en niet je huis ik komt. Hier houdt de installateur van de balans ventilatie systeem al rekening meer. Gelukkig is het niet zo extreem gevoelig dat je geen ramen en deuren meer mag openen.

In een schoorsteen blazen kan een probleem geven als de lucht niet netjes naar boven gaat maar terug naar beneden bij de openhaard (bij een dichte kachel kan de lucht maar 1 kant op), er uit zuigen gaat zeker problemen geven. Toevoer kieren en roosters dicht zetten bij een openvuur gaat problemen geven omdat je ventilatie dan je schoorsteen kan gaan gebruiken om de toevoer lucht aan te trekken die je afzuigt (Hiermee komt dus de rook in huis). De ComfoFan S is alleen een afvoer ventilator dus geen balans ventilatie. Die gaat dus echt niet moeilijk doen met wat meer ventilatie op een ander punt. En ze zullen geen afzuigpunten vak bij je schoorsteen hebben geplaatst zodat de rook echt in de schoorsteen gaat. Je kunt ook voor een simpele badkamer afvoer ventilator gaan die heb je al voor een paar tientjes. Even goed opletten welke kant je de ventilator op installeert, ofwel afzuigen en niet inblazen.

Indien de schoorsteen ook gebruikt voor een kachel of open haard moet je ook nog rekening houden met het afvoeren van die rook en de invloed die jouw extra afzuigsysteem daarop uit oefent. Officieel heb je dan terugslag kleppen nodig om zeker te zijn dat rook niet weer terug in je huis kan slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:05:
[...]

Wederom mijn lieftallige echtgenote gevraagd om iets te schrijven, hieronder haar epistel 😄
*O*
Meer ventileren heeft altijd invloed op bestaande systemen. Maar meer ventileren is meestal geen probleem. Er komt vanzelf meer lucht binnen via je roosters en kieren. Deze moet je dus niet dicht zetten, anders vindt de lucht wel een andere weg en daar ben je meestal niet happy mee (tocht gevoel) . Alleen bij balans ventilatie (dit zijn meestal WTW's) worden de verhoudingen belangrijker. Die zijn namelijk ingesteld om net zoveel lucht af te voeren als toe te voeren. Als je dan op een ander punt grote hoeveelheden alleen gaat afvoeren komt er onderdruk in je huis. Dan zal lucht weer een weg proberen te vinden om alles gelijk te maken (wat dus weer tocht gevoel gaat geven). Vaak kun je de balans ventilator box dan in stellen om meer toe te laten voeren om te compenseren. Bij open vuren is het echter wel belangrijk om er voor te zorgen dat er altijd overdruk in de woning is zodat de rook van het vuur de schoorsteen in gaat en niet je huis ik komt. Hier houdt de installateur van de balans ventilatie systeem al rekening meer. Gelukkig is het niet zo extreem gevoelig dat je geen ramen en deuren meer mag openen.

In een schoorsteen blazen kan een probleem geven als de lucht niet netjes naar boven gaat maar terug naar beneden bij de openhaard (bij een dichte kachel kan de lucht maar 1 kant op), er uit zuigen gaat zeker problemen geven. Toevoer kieren en roosters dicht zetten bij een openvuur gaat problemen geven omdat je ventilatie dan je schoorsteen kan gaan gebruiken om de toevoer lucht aan te trekken die je afzuigt (Hiermee komt dus de rook in huis). De ComfoFan S is alleen een afvoer ventilator dus geen balans ventilatie. Die gaat dus echt niet moeilijk doen met wat meer ventilatie op een ander punt. En ze zullen geen afzuigpunten vak bij je schoorsteen hebben geplaatst zodat de rook echt in de schoorsteen gaat. Je kunt ook voor een simpele badkamer afvoer ventilator gaan die heb je al voor een paar tientjes. Even goed opletten welke kant je de ventilator op installeert, ofwel afzuigen en niet inblazen.

Indien de schoorsteen ook gebruikt voor een kachel of open haard moet je ook nog rekening houden met het afvoeren van die rook en de invloed die jouw extra afzuigsysteem daarop uit oefent. Officieel heb je dan terugslag kleppen nodig om zeker te zijn dat rook niet weer terug in je huis kan slaan.
De open haard hebben we laten verwijderen toen we dit huis kochten. Het enige vlammetje in huis brandt in de CV-ketel dus gelukkig hoef ik daar allemaal geen rekening mee te houden. Een badkamerventilator lijkt me in eerste instantie dan weer wat te eenvoudig, al heb ik daar zelf nog niet eens over nagedacht. Wel een nuttige tip. :)

Ik ga ook wel overwegen om een dakdoorvoer aan te laten leggen. Erboven zit een schuin dak op het noorden waar dus geen zonnepanelen liggen dus eigenlijk heb ik daar vrij spel behalve dat we het dak flink hebben nageïsoleerd aan de binnenzijde. Ik ga het allemaal eens laten bezinken. :) Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

mphilipp schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:05:
[...]

Misschien is het een oplossing om een soort afzuigkap te fabriceren boven de printers en die uit te laten komen door een flinke luchtreiniger. Eventueel zelf maken kan ook. Ik las ergens een verhaal dat iemand zelf een grote fan in een grote doos had gemonteerd en daar filters in gemaakt, waar dan de lucht doorheen geblazen werd. Die filterde de lucht beter dan een fancy purifier van $1000.
Dus zeg maar net zoiets als een Nevermore of Bento Box, maar dan wat groter. En als je iets boven de printers maakt dat als een afzuigkap fungeert om de luchtstroom die kant op te sturen, zou je een oplossing hebben denk ik.
Dat lijkt me een goede optie als het uiteindelijk niet lukt om de lucht af te voeren. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat wegvoeren altijd beter zal zijn dan filteren, als je niet kijkt naar andere aspecten zoals warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-10 19:31

Nitai

Live the life you love.

Vraagje, sindskort heb ik een tweede P1S en hoe is jullie workflow met meerdere printers en Bambu Studio? Als ik een model open vanaf Makerworld, dan moet ik altijd switchen van printer, nozzle etc. Ook zijn de AMS'en dan niet gesynched.

Zo heb ik laatst een model in de verkeerde kleur geprint :+ (had het te laat door, dus gewoon laten lopen...)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Iemand wel eens print profiles geimporteerd?

Ik had die van Extrudr gedownload. Import via het menu linksboven, een paar kwamen er bij onder gebruikersinstelling. Maar ik kon ze alleen kiezen in het voorbereidingsscherm. Niet bij de AMS.
Herstart de applicatie, daarna zijn ze helemaal weg. En als ik ze opnieuw importeer zegt hij dat ze al bestaan, en of ik ze wil overschrijven. Ja prima, maar daarna komen ze dus alsnog niet meer terug in de lijst met filament opties. Nu is het allemaal niet zo spannend, met generic of bambulab als filament type zal het ook allemaal wel gaan, maar toch....

edit.. ah waarschijnlijk komt het omdat het profiel voor de P1P is, en ik heb een P1S. beetje simpel maar ook wel zwak van de software. Op de 1 of andere manier heb ik nog wat ruzie met filaments kiezen :P Bij de AMS zou ik toch ook de aangemaakte profielen moeten kunnen kiezen, en niet alleen de generic/bambu profielen?

Edit2:
Ook retraction issues met slot 3, meteen de 1e keer dat ik hem gebruik. Dus daar ook maar eens in duiken, zie dat er diverse mogelijke fixes zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door _ferry_ op 13-12-2023 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nitai schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:15:
Vraagje, sindskort heb ik een tweede P1S en hoe is jullie workflow met meerdere printers en Bambu Studio? Als ik een model open vanaf Makerworld, dan moet ik altijd switchen van printer, nozzle etc. Ook zijn de AMS'en dan niet gesynched.

Zo heb ik laatst een model in de verkeerde kleur geprint :+ (had het te laat door, dus gewoon laten lopen...)
Het probleem waar jij tegen aan loopt is niet een van meerdere printers, maar van de profielen van de uploaders. Eén van de irritante dingen op Makerworld is dat de downloads worden geopend met het profiel van de uploader, althans dat is mijn ervaring.

Ook de reden waarom ik voorlopig blijf bij Printables

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-10 19:31

Nitai

Live the life you love.

Ah dat is natuurlijk zo! Thnx!
Trouwens als je een new project start of een stl van printables haalt bijv, dan onthoudt Bambu Studio ook de laatste printer die je gebruikt hebt. Ik moet altijd bij device switchen naar de juiste printer en dan de juiste nozzle. Ik zie nu dat mn user presers ook kwijt zijn :(

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:36:
[...]
Eén van de irritante dingen op Makerworld is dat de downloads worden geopend met het profiel van de uploader, althans dat is mijn ervaring.
Komt dat niet door de 3MF files? Die nemen toch de hele zooi mee? Kun je dan niet beter de STL's pakken en zelf een profiel kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:39:
[...]

Komt dat niet door de 3MF files? Die nemen toch de hele zooi mee? Kun je dan niet beter de STL's pakken en zelf een profiel kiezen?
Yep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flowrider84
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 16:43
Hmm... Misschien tijd om toch maar richting actieve afzuiging te gaan... "FF" overleggen met de wederhelft :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Misschien ook hoog tijd voor een eigen topic over het onszelf langzaam vergiftigen met onze 3D printers :+

[edit]
Ik maak even een opzetje. Misschien kan dan later een mod de posts over dit onderwerp daarheen verplaatsen. Dan hebben we alles bij elkaar en kan er een (hopelijk) interessante topic ontstaan.

[ Voor 49% gewijzigd door mphilipp op 14-12-2023 10:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Voilà: 3D Printen en onze gezondheid

Vraag aan mod: is het wenselijk om de recente posts naar die topic te verplaatsen?

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

A1 is net uitgebracht ... ik heb me ingehouden. 😛

€429 voor de printer zelf en €599 voor de combo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mphilipp schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:55:
Voilà: 3D Printen en onze gezondheid

Vraag aan mod: is het wenselijk om de recente posts naar die topic te verplaatsen?
Nou, voor nu zie ik het gewoon als een verwijzing, als de discussie gewoon daar plaats vindt, kunnen we hier weer verder over de printers. Lijkt mij prima.

In aanvulling mbt de introductie van de A1, Tested en CNC kitchen hebben er al een video over.

Maar ik hoorde in die video iets over dat de geluidsdempende firmware ook voor de P-serie uit is. Dat is nog niet het geval toch? Gisteren was hij bij mij iig nog up to date. Toen even hulpstukken voor de AMS geprint. Dan kan ik kijken of daarmee het terugtrekken van slot3 wel goed gaat.
gday schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:07:
A1 is net uitgebracht ... ik heb me ingehouden. 😛

€429 voor de printer zelf en €599 voor de combo.
Worst kept secret :+
Ondanks de (strengere) NDA die Bambu inmiddels heeft ingesteld na het debâcle met The Next Layer. Maar ik denk dat het 'lekken' van de A1 deel uitmaakte van een zorgvuldig georchestreerde marketincampagne.

Pagina: 1 ... 33 ... 116 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.