Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:15:
[...]

Sunlu heeft volgens mij zo'n >6kg 25% kortingsdeal atm.
Sunlu blijf ik (persoonlijk) ver weg van. Mijn advies (doe ermee wat je wil ;) ) : koop kwaliteit filament.
Kost je iets meer maar bespaard je een hoop ellende.

PolyTerra kost €19,99/kg
Fillamentum kost €21,69 voor 750gr
eSun kost ca €20,99/kg
Extrudr kost €25,99/1100gr
3Djake eigen filament kost €21,99/kg
(en nee, ik heb geen aandelen in 3djake :+ )

[ Voor 38% gewijzigd door iMars op 03-10-2022 18:38 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:24

Sebazzz

3dp

iMars schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:32:
[...]

Sunlu blijf ik (persoonlijk) ver weg van. Mijn advies (doe ermee wat je wil ;) ) : koop kwaliteit filament.
Kost je iets meer maar bespaard je een hoop ellende.
YMMV, ik heb nooit problemen met Sunlu gehad. Maar, er staat tegenover: met die prijzen kost een rol Polymaker bij Duckleberry maar €2 meer.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-05 18:01
Sebazzz schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:35:
[...]

YMMV, ik heb nooit problemen met Sunlu gehad. Maar, er staat tegenover: met die prijzen kost een rol Polymaker bij Duckleberry maar €2 meer.
Ik ook niet... =)
Overigens is het verschil tussen 19.45 euro en 14.49 usd toch wel meer dan 2 euro.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

pushnoi schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Ik ook niet... =)
Overigens is het verschil tussen 19.45 euro en 14.49 usd toch wel meer dan 2 euro.... ;)
Ah de webshop voorselecteerde standaard matte PLA oid. :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sebazzz schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:35:
[...]

Ik heb nooit echt problemen ermee gehad. Maar Sunlu stond/staat er om bekend dat ze er troep doorheen mengde voor betere adhesie (heb geen bronnen). Met een Ender of andere bedslinger (printer op lagere snelheden) zal dit meestal wel goed gaan. Maar met een CoreXY/Bambu printer gaat er meer volume doorheen en hogere temperaturen (om deze snelheden te kunnen extruden) is dat vragen om problemen. Daarnaast merk ik dat de afwerking (look&feel) met door mij genoemde merken veel mooier is.

In het begin printte ik veel met Sunlu op een Creality, daarna met een Prusa en daarmee stapte ik over op eSun wat naar mijn mening veel fijner printte. Sinds begin dit jaar print ik veel met m’n keuze en ben nooit meer terug gegaan.

Heb inmiddels veel filament erdoorheen gejaagd, dit is mijn “special” filament kast (alles behalve zwart PLA, dat ligt naast m’n productie printers ;) ):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbLzyXyWt83CEbgC1Hdi_MVzYlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtamkTi9krMaubbOINSq2fhw.jpg?f=fotoalbum_large

Pro tip: zorg dat je partner (vrouwlief in mijn geval) het ook leuk vind om te printen, maakt het een stuk makkelijker om filament te kopen zonder “gezeur” :o :+ ze heeft zelfs een eigen printer nu (de Prusa mini+ op de foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:24

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb net de printer binnen en ben uiteraard wat aan het printen gegaan, maar heb dus al 1 x cool plate naar de klote geholpen doordat ik met PETG printte en een klein stukje geen lijmstift opzat. Er scheurde gewoon een stukje plate mee bij afhalen van de print. Ik zal in het vervolg wat voorzichtiger zijn maar ben niet uiterst positief over die standaard verwijderbare flexplate.

Nou zijn er op Aliexpress wat alternatieven beschikbaar, buiten de officiële in de Bambu store welke uitverkocht is op het moment. Voordeel van Ali Express is dat ze zowel een gladde metalen plaat (PLA vnl) en een gestructureerde plaat (PETG etc.) hebben:

Links:

Gladde Plaat

Structuur Plaat

Lijkt mij een vergelijkbare oplossing als met mijn Prusa en vooral veel fijner en duurzamer om mee te werken. Ik kan nog geen ervaringen vinden met deze, iemand anders wel ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik vraag mij ook ten zeerste af of je PETG niet kan printen op de engineering plate. Die heeft namelijk geen sticker zo ver ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:57:
Ik vraag mij ook ten zeerste af of je PETG niet kan printen op de engineering plate. Die heeft namelijk geen sticker zo ver ik weet.
Kan wel, maar niet koud (plaat moet dus opgewarmd worden).

Echter heb ik 0 problemen gehad met PETG op de koude plaat. Gewoon een kwestie van genoeg pritt-stift gebruiken als release agent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

De cold plate gebruik in het standaard slicingprofiel ook 30 graden voor PLA, dus zo koud is ie ook weer niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:04:
De cold plate gebruik in het standaard slicingprofiel ook 30 graden voor PLA, dus zo koud is ie ook weer niet :p
Zeg dat tegen een Sahara bewoner :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 15:27
TTLCrazy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:35:
Ik heb net de printer binnen en ben uiteraard wat aan het printen gegaan, maar heb dus al 1 x cool plate naar de klote geholpen doordat ik met PETG printte en een klein stukje geen lijmstift opzat. Er scheurde gewoon een stukje plate mee bij afhalen van de print. Ik zal in het vervolg wat voorzichtiger zijn maar ben niet uiterst positief over die standaard verwijderbare flexplate.

Nou zijn er op Aliexpress wat alternatieven beschikbaar, buiten de officiële in de Bambu store welke uitverkocht is op het moment. Voordeel van Ali Express is dat ze zowel een gladde metalen plaat (PLA vnl) en een gestructureerde plaat (PETG etc.) hebben:

Links:

Gladde Plaat

Structuur Plaat

Lijkt mij een vergelijkbare oplossing als met mijn Prusa en vooral veel fijner en duurzamer om mee te werken. Ik kan nog geen ervaringen vinden met deze, iemand anders wel ?
Ik heb mijn PEI plate ook al om zeep geholpen door hetzelfde, PETG op kale gladde plaat, dat was voor het midden van mijn plaat gelijk een einde.Het hielp niet mee dat het gene dat ik printte ook flexibel was denk ik.

Iemand anders die vorige week bij Bambu die PEI plate heeft besteld en KS bonus die al een update heeft van de verzending?

[ Voor 3% gewijzigd door Jeru op 04-10-2022 16:44 ]

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Als Bambu geen Europese werknemers hebt dan zal verzending nog even duren gezien ze nu 7 dagen vrij hebben in China.

PETG en PEI is geen goede combo zonder haarspray of andere release agent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Sebazzz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:49:
Als Bambu geen Europese werknemers hebt dan zal verzending nog even duren gezien ze nu 7 dagen vrij hebben in China.

PETG en PEI is geen goede combo zonder haarspray of andere release agent.
Zou wel jammer zijn als ze in Europa nog niet de warehouse op orde hebben, lijkt mij dat als er staat dat iets op voorraad is dat het daadwerkelijk in EU op voorraad is.

Dat heb ik geleerd, hoewel het regelmatig wel goed is gegaan moet ik zeggen.

@iMars heb jij nog tips voor matte esun print Settings? Bij mijn Energetic gladde Pei glijdt het er gewoon af en de bambu cold plate is ook gematigd succes.

[ Voor 29% gewijzigd door Jeru op 04-10-2022 18:45 ]

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Trouwens all glue sticks are not created equal. Pritt is echt prutspul om aan te brengen t.o.v. die bambu stick die erbij geleverd is. Ik heb ondertussen deze gehaald en dat is zeker een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
pushnoi schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:40:
Trouwens all glue sticks are not created equal. Pritt is echt prutspul om aan te brengen t.o.v. die bambu stick die erbij geleverd is. Ik heb ondertussen deze gehaald en dat is zeker een aanrader!
Naast dat glassex en hairspray ook goede opties schijnbaar kunnen zijn, waarom paarse lijm? Lijkt mij dat het wel afgeeft vooral op lichtere kleuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:12

Boullie

Da Bulster

pushnoi schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:40:
Ik ben allang afgestapt van pritt achtige stiften en haarlak. Haarlak omdat het een zooi geeft bij spuiten dus dan moet ik naar buiten en daar heb ik geen zin in.
Pritt laat een zooi achter op je prints en moet je wassen.
Gebruik nu Dimafix stick en hierbij hoeft dat allemaal niet.
Onderstaande print komt net van de printer af en hoef er niks mee te doen. Het witte rechts is het licht in de kamer, print is PETG en dus glimmend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KS3ftRvtieIHwA9yULyA1m3LvwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlEeSPIkRTe8goo1kX4536Jz.jpg?f=fotoalbum_large

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Boullie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Ik ben allang afgestapt van pritt achtige stiften en haarlak. Haarlak omdat het een zooi geeft bij spuiten dus dan moet ik naar buiten en daar heb ik geen zin in.
Onderstaande print komt net van de printer af en hoef er niks mee te doen. Het witte rechts is het licht in de kamer, print is PETG en dus glimmend
[Afbeelding]
Wat bedoel je met "hierbij hoeft dat allemaal niet? Is toch gewoon een vervanger van een prittstift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Jeru schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:08:
[...]
Wat bedoel je met "hierbij hoeft dat allemaal niet? Is toch gewoon een vervanger van een prittstift?
Het is een vloeistof die je aanbrengt op je plate met een sponsje wat boven op de stick zit. Laat een interface laag achter die goed plakt als hij opwarmt en loslaat als hij afkoelt. Als je de print van de plaat afhaalt laat het geen, zichtbare, rommel achter op je print.
Bij pritt achtige dingen had ik altijd een witte waas op de prints zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrTSfbTgQVlbpzZL8YpL7VuPrZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhHat2asGroIWUGIwTikZBb6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Boullie op 04-10-2022 20:15 . Reden: foto toegevoegd ]

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeru schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:51:
[...]

Zou wel jammer zijn als ze in Europa nog niet de warehouse op orde hebben, lijkt mij dat als er staat dat iets op voorraad is dat het daadwerkelijk in EU op voorraad is.

Dat heb ik geleerd, hoewel het regelmatig wel goed is gegaan moet ik zeggen.

@iMars heb jij nog tips voor matte esun print Settings? Bij mijn Energetic gladde Pei glijdt het er gewoon af en de bambu cold plate is ook gematigd succes.
Ik heb volgens mij geen eSun matte pla. Tot nu toe met PLA+ en PLA Silk geprint (de rainbow, mooi spul!)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeF48JSWYAMapdP?format=jpg&name=largeAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeF48JNWQAAyw6U?format=jpg&name=large
Ik heb in het begin wel een paar keer meegemaakt dat het niet echt goed bleef plakken, dat was met Fillamentum. Ik denk dat dat kwam omdat ik het bed/plate niet goed schoon gemaakt had. Mijn ritueel is nu na elke print effe plaat onder lauw water om lijm eraf te halen, en daarna met 99% IPA schoon maken en nieuwe verse laag gluestick erop (BL origineel, heb daarvan extra besteld). Sinds dien geen issues en alle PLA blijft mooi hechten.

PETG is inderdaad wel een dingetje. Heb 1 sticker inmiddels gesloopt omdat ik glasex had gebruikt ipv lijmstick … geen goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@iMars Mooie print, ik moet ook nog eens een keer een masker printen :)

Vraagje, voor dat silk filament heb je neem ik aan de snelheid aangepast ? Of de temperatuur verhoogd ? Ik heb ook nog Sunlu silk filament liggen maar bij Bambu en Sunlu geven ze aan dat de snelheid maximaal 60mm of zo mag zijn. Scheelt mij weer wat tijd en silk filament print toch wel heel mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door TTLCrazy op 05-10-2022 07:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TTLCrazy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:08:
@iMars Mooie print, ik moet ook nog eens een keer een masker printen :)

Vraagje, voor dat silk filament heb je neem ik aan de snelheid aangepast ? Of de temperatuur verhoogd ? Ik heb ook nog Sunlu silk filament liggen maar bij Bambu en Sunlu geven ze aan dat de snelheid maximaal 60mm of zo mag zijn. Scheelt mij weer wat tijd en silk filament print toch wel heel mooi.
Nope, ik heb general PLA gekozen zonder temp of snelheid aan te passen ;)
Ik las idd dat BL het wel aanraadt om silk op iets hogere temp te printen, maar heb dat niet gedaan.

Standaard 0,16 profiel, general pla, cool plate, en printer gewoon gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@iMars Lekker, dat betekent gewoon normale snelheid, ideaal :) Ik ga er de komende dagen eens mee spelen dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
16h print in 33 seconde ;)

STL van de bekende skull staat in omschrijving.

STL op 200% geprint, 4 perimeters/wall-loops, 10% infill.

[ Voor 14% gewijzigd door iMars op 05-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Dit ga ik ook maar eens proberen. Ik heb een schurft... aan de gluestick (nooit gebruikt op mn Prusa's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

iMars schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:46:
16h print in 33 seconde ;)
[YouTube: Timelaps printing the Bearded Skull from Rogi Studios]
STL van de bekende skull staat in omschrijving.

STL op 200% geprint, 4 perimeters/wall-loops, 10% infill.
Had wellicht nog sneller gekund als je minder infill had gebruikt. Ik zie dat Bambu Studio niet alle infillopties van PS/SS heeft, waaronder "infill where needed" want dat scheelt ook echt tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Had wellicht nog sneller gekund als je minder infill had gebruikt. Ik zie dat Bambu Studio niet alle infillopties van PS/SS heeft, waaronder "infill where needed" want dat scheelt ook echt tijd :)
Ja, klopt, maar ik was (zoals altijd) lui en pakte de default ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nais, mooie print
Ik heb in het begin wel een paar keer meegemaakt dat het niet echt goed bleef plakken, dat was met Fillamentum. Ik denk dat dat kwam omdat ik het bed/plate niet goed schoon gemaakt had. Mijn ritueel is nu na elke print effe plaat onder lauw water om lijm eraf te halen, en daarna met 99% IPA schoon maken en nieuwe verse laag gluestick erop (BL origineel, heb daarvan extra besteld). Sinds dien geen issues en alle PLA blijft mooi hechten.
Glassex :P En idd, na elke print de plaat schoonmaken. Helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MC Taz Man Glassex werkt nog niet zo super moet ik eerlijk zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:55:
@MC Taz Man Glassex werkt nog niet zo super moet ik eerlijk zeggen.
Werkt hier perfect, met PLA. Andere materialen niet geprobeerd, hoor slechte verhalen over PETG hier ;)

Wat ik doe is na elke print de plaat schoon maken & voor elke print een heel klein laagje erop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBoulanger
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-07 22:19
Zo wordt m'n ender 3 pro ook nog gebruik d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSTAEUZTsKUt-GZFcVqIsrru9tY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjRPFqbFAWLwX8xcgJUNHBZz.jpg?f=fotoalbum_large

Rol is net te breed voor de houder aan de achterzijde.

Krijg toch niet zulke strakke prints als met de bambu lab filament. Misschien settings tweaken, maar daar heb ik weinig ervaring mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@deBoulanger Ik had precies de zelfde opstelling :) Naderhand heb ik de spoolhouder geprint waar de metalen beugel op gaat welke wordt meegeleverd. Dat werkt nog wat mooier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pushnoi
Jeru schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:44:
[...]

Naast dat glassex en hairspray ook goede opties schijnbaar kunnen zijn, waarom paarse lijm? Lijkt mij dat het wel afgeeft vooral op lichtere kleuren...
Het is paars wanneer het erop gaat, daarna wordt het wit. Niet dat het hoeft hoor, maar het is erg handig om te checken of je daadwerkelijk goeie dekking hebt. Maar daar gaat het me niet om -- hij dekt gewoon mooi =)

Zie ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Mensen hier ervaring met gladde PEI plates en PET prints? Lijkt erop dat ik daar dan toch een laag tussen moet doen, lijm of iets dergelijks. Maar bijvoorbeeld Matte PLA komt ook los, wat zijn logische tweaks hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Vandaag voor het eerst ABS geprint op deze printer, en wauw _/-\o_

Ik heb eerst het bed op 110 ingesteld, gehomed op Z, en de AUX fan aangezet om de printkamer te laten opwarmen. Toen de kamer na circa 5 tot 10 minuten rond de 45 graden was, een simpele kalibratiekubus gesliced met "Generic ABS" als filament en een standaard 0.20mm profiel in Bambu Slicer.

Dit heb ik uiteindelijk in AzureFilm ABS-P geprint. Het printen ging in één keer goed en ik ben zeer onder de indruk. Bijna geen warping ook. Ik kreeg deze resultaten echt niet voor elkaar op mijn enclosed CR-6 SE met E3D Hemera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jFf5HNFtZHjwKwp4KupE_EgolM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i3dtZlk9tCdR5C33On1dVoTp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhJy7rzKWlJTqIbcXxovCNtk14w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5882kVFrQDmhgO2vQxyB9XeO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irSY0zOmmIHbVwQHI12yFRH8mVY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CHkULcu6POuzErQHPM7g7UzY.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-HVnGXoCaulFBfrW7LIymPk-jU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Oei6fis16s20J3gByeq0RIDN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/witnhXfuIFNiFDgT-UEHYxU9wNU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8L0jaqd87TK2GkwgwxrYSTuu.png?f=fotoalbum_tile

Je ziet wel dat bij de automatische kalibratie de Z-offset iets te hoog lijkt, dus het is wel een wonder dat de warping minimaal is. Ik heb geen bed leveling gedaan, dus wellicht komt het daardoor.

Voor de rest wel een strakke kubus. Op mijn CR-6 was hij altijd een beetje uit vorm maar ook aan het warpen.
Jeru schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:31:
Mensen hier ervaring met gladde PEI plates en PET prints?
Ik heb geen ervaring met PET, maar met PETG prints wel en je moet absoluut op gladde platen een release agent gebruiken waarbij ik in het verleden daar haarspray of 3DLac heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Sorry, ik bedoelde idd petg. Sowieso ben ik aan het overwegen om een lijst op te zetten met merken en types filament met tweaks voor optimaal printen. Ik merk dat veel mensen allerlei goede settings hebben maar overal verspreid staan en daarna slecht vindbaar zijn. Hier nog meer mensen interesse in?
Ik begrijp dat het zeker geen foolproof settings zouden zijn, omgeving heeft ook impact uiteraard en filament vochtigheid bijvoorbeeld. Maar toch.

[ Voor 19% gewijzigd door Jeru op 08-10-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeru schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:31:
Mensen hier ervaring met gladde PEI plates en PET prints? Lijkt erop dat ik daar dan toch een laag tussen moet doen, lijm of iets dergelijks. Maar bijvoorbeeld Matte PLA komt ook los, wat zijn logische tweaks hiervoor?
Om eerlijk te zijn, ik vind PETG printen tot nu toe een ramp op de bambu. Ik heb het idee dat ik het verkeerd doe want het sloopt m’n platen. Ik print zoals ze het zeggen, een goede laag gluestick op een schone plaat, maar het blijft plakken als de … het print verder perfect, maar het loslaten is een dingetje. Misschien de andere kant van de plaat proberen waar geen sticker zit.
Sebazzz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:14:
Vandaag voor het eerst ABS geprint op deze printer, en wauw _/-\o_

Ik heb eerst het bed op 110 ingesteld, gehomed op Z, en de AUX fan aangezet om de printkamer te laten opwarmen. Toen de kamer na circa 5 tot 10 minuten rond de 45 graden was, een simpele kalibratiekubus gesliced met "Generic ABS" als filament en een standaard 0.20mm profiel in Bambu Slicer.

Dit heb ik uiteindelijk in AzureFilm ABS-P geprint. Het printen ging in één keer goed en ik ben zeer onder de indruk. Bijna geen warping ook. Ik kreeg deze resultaten echt niet voor elkaar op mijn enclosed CR-6 SE met E3D Hemera.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Je ziet wel dat bij de automatische kalibratie de Z-offset iets te hoog lijkt, dus het is wel een wonder dat de warping minimaal is. Ik heb geen bed leveling gedaan, dus wellicht komt het daardoor.

Voor de rest wel een strakke kubus. Op mijn CR-6 was hij altijd een beetje uit vorm maar ook aan het warpen.

[...]

Ik heb geen ervaring met PET, maar met PETG prints wel en je moet absoluut op gladde platen een release agent gebruiken waarbij ik in het verleden daar haarspray of 3DLac heb gebruikt.
Ik heb nu al ABS en ASA geprint, gewoon met standaard settings, niet handmatig de kamer opwarmen, gewoon als elk andere print.

Weet niet of de video zichtbaar wordt (nog nooit een Twitter bericht ge-embed :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hShbgWdnMormfDhAnAnAoDL6gJA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lt55W6gClzib35x7BAsVLWJW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ds_u9fxtX33fGKM_SqwlKAupLWY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFJof4U2h2Xe1Y61A8KaFNHF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYuvsgVL6OIHrTF3A_R_jTbMwSk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vk3h21pVzqSIq0p6ShM2FrBs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozcTy-gAGCBoRCWPj-zE3arEu0s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUBciLGs64BCMlDnCzehiJ7V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIPuWwidcpU2kfE8KN1Jzc4D9yE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kGLto1BTrqT1PhBnLb6ip8D.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik heb mijn rol PA-CF nog niet opgebroken. Ik heb niet echt een goede use case voor Nylon gevonden versus ABS, PETG of PLA. Immers heeft Nylon mindere layer adhesie dan PLA, en ervaart ook kruip net zoals PLA. Voor de rest voldoet PETG of ABS voor wat ik tot nu toe heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:10:
Ik heb mijn rol PA-CF nog niet opgebroken. Ik heb niet echt een goede use case voor Nylon gevonden versus ABS, PETG of PLA. Immers heeft Nylon mindere layer adhesie dan PLA, en ervaart ook kruip net zoals PLA. Voor de rest voldoet PETG of ABS voor wat ik tot nu toe heb gebruikt.
Een goede usecase voor de PA-CF vond ik de Fan Saver. Als ik het goed heb, is CF goed warmtebestendig, wat imo een heeeeeeeeel groot voordeel is ín de kamer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@MC Taz Man mwah, PETG is daar goed genoeg voor, warmer dan 60 graden gaat het niet worden in die kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTLCrazy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:15:
@MC Taz Man mwah, PETG is daar goed genoeg voor, warmer dan 60 graden gaat het niet worden in die kamer
Klopt, maar 1) Ik heb geen PETG, 2) Door ervaringen uit het verleden, wíl ik geen PETG en 3) Ik heb geen enkel ander doel voor de gekregen PA-CF :D

Allemaal redenen om wel dat spul te gebruiken. Raakt het tenminste op aan iets nuttigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Volgens mij is de carborundum glasplaat zoals Creality die heeft op de Ender 3 enzo lang zo slecht nog niet. Ik heb nl nog nooit een of andere rotzooi hoeven te gebruiken om iets te laten plakken op de build plate. Zit goed vast als de plaat warm is en lost vanzelf als ie afgekoeld is. Ik begrijp dat een hoop mensen op een of andere manier alsnog problemen hebben met dat ding, maar volgens mij is dat voornamelijk een afstellingsprobleem (z-hoogte, temp, flow oid). Tussen de prints afdoen met een beetje IPA en af en toe met een beetje sop wat grondiger schoonmaken.
PL en PETG werken heel goed daarmee. Geen ervaring met ABS enzo, want Ender 3/5... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-08 02:23

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb een vraagje aan een ieder hier die zijn printer hebben ontvangen. Hoeveel watt verbruikt deze printer tijdens het printen? Ik ben benieuwd of hij ook zuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:51:
[...]
Tussen de prints afdoen met een beetje IPA en af en toe met een beetje sop wat grondiger schoonmaken.
PL en PETG werken heel goed daarmee. Geen ervaring met ABS enzo, want Ender 3/5... :+
Ben te lui om het iedere keer af te nemen. Smeer nu Dimafix erop en print totdat ik een ons weeg. Misschien iedere 50 prints was ik de plate een keer af met dreft en begin weer aan een 50 prints.
Belangrijk is wel om vette vingers eraf te houden maar dat is met iedere ondergrond.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boullie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:01:
[...]
Ben te lui om het iedere keer af te nemen. Smeer nu Dimafix erop en print totdat ik een ons weeg. Misschien iedere 50 prints was ik de plate een keer af met dreft en begin weer aan een 50 prints.
Belangrijk is wel om vette vingers eraf te houden maar dat is met iedere ondergrond.
Dat spul aanbrengen of wat IPA erop spuiten en afvegen is vrijwel dezelfde moeite. En om de 50 printes soppen is (misschien, ik heb het niet geteld) ook zo'n beetje wat ik doe met de glasplaat. Meestal doe ik dat als een print een keer loslaat oid.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

mphilipp schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:51:
[...]

Volgens mij is de carborundum glasplaat zoals Creality die heeft op de Ender 3 enzo lang zo slecht nog niet. Ik heb nl nog nooit een of andere rotzooi hoeven te gebruiken om iets te laten plakken op de build plate. Zit goed vast als de plaat warm is en lost vanzelf als ie afgekoeld is. Ik begrijp dat een hoop mensen op een of andere manier alsnog problemen hebben met dat ding, maar volgens mij is dat voornamelijk een afstellingsprobleem (z-hoogte, temp, flow oid).
Ik denk dat de kwaliteit van die platen erg inconsistent is, waardoor de ene veel te veel plakt, de andere totaal niet, en de derde perfect.

Ik heb er nooit geluk mee gehad met die van Creality, (N=6) maar wel weer met die van Two Trees.
Tussen de prints afdoen met een beetje IPA en af en toe met een beetje sop wat grondiger schoonmaken.
IPA is discutabel op die plaat, en volgens mij gaf Creality zelf ook aan dat het de coating vernield. Er zijn gebruikers bij die zweren bij een afwassopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Dat spul aanbrengen of wat IPA erop spuiten en afvegen is vrijwel dezelfde moeite. En om de 50 printes soppen is (misschien, ik heb het niet geteld) ook zo'n beetje wat ik doe met de glasplaat. Meestal doe ik dat als een print een keer loslaat oid.
Ja maar jij geeft aan dat je het tussen de prints doet. Ik doe het 1x en daarna 50 prints niet of begrijp ik je verkeerd?

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Yzord schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:58:
Ik heb een vraagje aan een ieder hier die zijn printer hebben ontvangen. Hoeveel watt verbruikt deze printer tijdens het printen? Ik ben benieuwd of hij ook zuinig is.
https://3dprintbeginner.c...-f9MRMHOpwkLLi6yK0ykniPfA

Ook is er op de facebook groep wel wat info te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boullie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:30:
[...]
Ja maar jij geeft aan dat je het tussen de prints doet. Ik doe het 1x en daarna 50 prints niet of begrijp ik je verkeerd?
Ja, ik begreep het verkeerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:29:
[...]
Ik denk dat de kwaliteit van die platen erg inconsistent is, waardoor de ene veel te veel plakt, de andere totaal niet, en de derde perfect.

Ik heb er nooit geluk mee gehad met die van Creality, (N=6) maar wel weer met die van Two Trees.
Ik had een Ender 3, nu een 5, beiden met die plaat en bij beiden geen problemen. Some guys have all the luck :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik kan op die pagina niks vinden hoeveel zijn verbruik is en FB heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeru
Yzord schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:14:
[...]

Ik kan op die pagina niks vinden hoeveel zijn verbruik is en FB heb ik niet.
Staat toch echt een hoofdstuk over power consumption.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Idle power draw is around 25W. When the hotend and heatbed are heating up, the Bambu Lab X1-Carbon draws around 850W. After it starts printing, the power draw stabilizes to around 135W.
Je kan er vanuit gaan dat het voor de X1C vergelijkbaar is, verschil zijnde natuurlijk de AUX fan, kamerventilatie, en een camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Jeru schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:30:
[...]

Staat toch echt een hoofdstuk over power consumption.
Ah gevonden...het was verborgen in een plaatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Je kan er vanuit gaan dat het voor de X1C vergelijkbaar is, verschil zijnde natuurlijk de AUX fan, kamerventilatie, en een camera.
Uhm, jouw quote noemt de Carbon specifiek... Ik neem aan dat je de X1 bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, wat @mphilipp zegt... ik ben een Prusa gebruiker, smeer nooit wat op de Prusa sheets, die dingen zijn (bij mij) perfect! Na elke print ff IPA erop sprayen, met keukenrol ff afnemen en verder printen. Nog geen 10 seconde werk.

Met de Bambu X1C moet ik iedere keer of lijm erop doen, of met glassex, of met dimafix erop (gisteren binnen gekregen, nog niet getest). Prima kwaliteit, maar niet de mooie en makkelijke afwerking als wat ik met Prusa heb.

Helaas was ik te laat voor de Pei textured sheet, heb vernomen dat daar geen lijm meer voor nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeru
iMars schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:17:
Tja, wat @mphilipp zegt... ik ben een Prusa gebruiker, smeer nooit wat op de Prusa sheets, die dingen zijn (bij mij) perfect! Na elke print ff IPA erop sprayen, met keukenrol ff afnemen en verder printen. Nog geen 10 seconde werk.

Met de Bambu X1C moet ik iedere keer of lijm erop doen, of met glassex, of met dimafix erop (gisteren binnen gekregen, nog niet getest). Prima kwaliteit, maar niet de mooie en makkelijke afwerking als wat ik met Prusa heb.

Helaas was ik te laat voor de Pei textured sheet, heb vernomen dat daar geen lijm meer voor nodig is.
Ik moet zeggen dat ik niet iedere print lijm erop doe, eigenlijk pas als de print niet goed pakt meer bij de eerste laag. Ik denk dat ik 5-10 prints meestal wel kan doen voor ik het opnieuw moet aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik doe nu ongeveer elke 10-15 prints een nieuwe laag lijm er op. Ik heb hiervoor nooit lijm gebruikt, maar na wat zoeken naar tips heb ik op youtube iemand gevonden die met een natte doek grof aangebracht lijm netjes verdeeld over de plaat.

Het principe is snel grof een aantal stroken lijm opbrengen en vervolgens met een vochtige doek netjes verspreiden. Ik heb nu geen last meer van oneven lijnen op de plaat en de afdruk die ik had op mijn prints zijn er niet meer.

Het resultaat is heel egaal na het drogen en je ziet het eigenlijk niet dat er lijm op zit. Wel heb ik nu last van een paar bubbels onder de sticker die ik probeer te vermijden. Geen idee hoe die er zijn gekomen, maar elke maand een nieuwe sticker wegens bubbels is wel snel.

De PEI sheet die ik heb kunnen bestellen is onderweg sinds gisteren onderweg met DHL.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik snap iets niet. Ik heb een Creality printer met daarop een PEI plaat (die ik extra moest aanschaffen). Met deze plaat hoef ik gewoon nooit meer een glue stick te gebruiken. Het plakt altijd goed als je na een print de plaat met alcohol schoonmaakt.

Maar nu zie ik dat BambuLabs ook PEI platen verkoopt, maar als je wat verder naar beneden scrolt dan zie je dat ze alsnog aanbevelen om een lijm stift te gebruiken. Wat is dan het nut van hun PEI plaat? Want eerlijk gezegd werd ik toentertijd juist moe van die lijmstiften en schafte daarvoor dus juist die PEI plaat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De PEI sticker waar je naar linkt is anders dan de PEI plaat. Ik wil daarmee met PLA in ieder geval geen lijm meer gebruiken.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
kiddyl schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:42:
De PEI sticker waar je naar linkt is anders dan de PEI plaat. Ik wil daarmee met PLA in ieder geval geen lijm meer gebruiken.
Ah, dat had ik nog niet eens gezien. Begrijpelijk dat hij is uitverkocht. Hopelijk komt het wel weer terug, want ik heb geen zin om weer met lijmstiften te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pushnoi
Heeft iemand hier al een keer met ASA geprint? Ik heb 2 rollen onderweg, ben benieuwd naar de printkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:32:
Heeft iemand hier al een keer met ASA geprint? Ik heb 2 rollen onderweg, ben benieuwd naar de printkwaliteit.
Ben momenteel Prusament ASA aan het smelten voor mn Voron. Print goed, maar vraag me af of de cool plate wel goed genoeg is... het lijkt dat de sticker waarop je print begint te "bollen".

Zal zo ff een foto toevoegen.
Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXroqLll0c-bJS86NnuK4kKqOIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ow2ZQCQy9vKfOt27jqImYY5k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door iMars op 12-10-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Nou de PEI plaat bij Bambu Lab niet leverbaar is, ga ik toch maar eens naar alternatieven zoeken

Gladde Plaat

Structuur Plaat

Ïk heb deze 2 al eerder gelinkt. Sowieso lijkt mij een gladde plaat beter dan de sticker die standaard wordt meegeleverd. Wellicht zal de bed temperatuur wat omhoog moeten, maar dat is zo te doen uiteraard.

Ik moet eens nadenken of ik deze ga bestellen of niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TTLCrazy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:39:
Nou de PEI plaat bij Bambu Lab niet leverbaar is, ga ik toch maar eens naar alternatieven zoeken

Gladde Plaat

Structuur Plaat

Ïk heb deze 2 al eerder gelinkt. Sowieso lijkt mij een gladde plaat beter dan de sticker die standaard wordt meegeleverd. Wellicht zal de bed temperatuur wat omhoog moeten, maar dat is zo te doen uiteraard.

Ik moet eens nadenken of ik deze ga bestellen of niet :)
De BL PEI smooth is onderweg naar mij toe. Helaas was de textured al uitverkocht.

Structuur Plaat

Deze heb ik ook besteld, zal binnen 15 dagen (volgens Ali 15day garantie) geleverd moeten worden.

Met ASA/ABS gaat de bed temperatuur sowieso omhoog. Als je PEI textured plate kiest in de slicer, gaat de bed temp ook omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@iMars Bij Bambu Lab kan ik alleen maar een PEI structure plate vinden en geen smooth ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:32:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJL0Ah7OnQ0f3W1QLv1ewzhlnIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4RKohBoMFWzgj5Kz1a1crha.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0zRWWACBdfrkiTveRTdf18zuNQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spWP9fPoVvHfhvy5NUwzaVro.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MiTJeOc1zCpWexICrXXZ9nP4Is=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5wZAHjdbw8ecZgcT4IXS470.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXymWOTFHuqryrNlt4w68WVuHXM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myaeTPWwPMcKMm71fGoMc0yX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@iMars Hmm, helemaal overheen gekeken. Jammer dat ze allebei uitverkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Hier net textured plate van Bambu binnen, samen met filament gewoon in een envelop met bubbeltjes, die nog maar net heel was. Wel weer een goed voorbeeld dat verzending nog ruimte voor verbetering heeft. Pei plaat ziet er gelukkig heel uit.

Vanuit Energetic is naar mij nog een dubbelzijdige smooth plate onderweg, de enkelzijdige wilden ze nog garantie op geven en heb dus maar gezegd dat ik met bijbetaling dan liever dubbelzijdig heb. Hebben ze super netjes opgelost en verzending gaat ook sneller dan veel bestellingen op aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
iMars schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:39:
[...]

Ben momenteel Prusament ASA aan het smelten voor mn Voron. Print goed, maar vraag me af of de cool plate wel goed genoeg is... het lijkt dat de sticker waarop je print begint te "bollen".

Zal zo ff een foto toevoegen.
Foto:
[Afbeelding]
Oei, dat is balen.. misschien toch de hot plate moeten kiezen? Heb je gewoon standaard instellingen gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Oh die zien er supernice uit! Ik heb net ASA binnen, bleek ik per ongeluk 2.85mm besteld te hebben... toch nog even wachten dus. Overigens zie ik dat jij gewoon de cool plate gebruikte, niet last van bollingen zoals hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Oei, dat is balen.. misschien toch de hot plate moeten kiezen? Heb je gewoon standaard instellingen gebruikt?
ASA generic profile en cool plate geselecteerd in Bambu Studio
pushnoi schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Oh die zien er supernice uit! Ik heb net ASA binnen, bleek ik per ongeluk 2.85mm besteld te hebben... toch nog even wachten dus. Overigens zie ik dat jij gewoon de cool plate gebruikte, niet last van bollingen zoals hierboven?
Tja, ik keek naar de plate en ABS stond op de cool plate, dus dat heb ik maar gebruikt.
Heb al een mailtje naar BL support gestuurd met wat foto's en de vraag hoe ik het beste ASA/ABS kan printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
iMars schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

ASA generic profile en cool plate geselecteerd in Bambu Studio

[...]

Tja, ik keek naar de plate en ABS stond op de cool plate, dus dat heb ik maar gebruikt.
Heb al een mailtje naar BL support gestuurd met wat foto's en de vraag hoe ik het beste ASA/ABS kan printen.
Oh lol, ik zie net pas dat je beide posts had gepost =)
Misschien anders even in de discord die vraag stellen?

Ik vind het sowieso wel maf dat die op de cold plate zou moeten kunnen -- volgens mij is build plate temp normaal gesproken van ASA vrij hoog toch? Als in 90 - 110 graden oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Oh lol, ik zie net pas dat je beide posts had gepost =)
Misschien anders even in de discord die vraag stellen?

Ik vind het sowieso wel maf dat die op de cold plate zou moeten kunnen -- volgens mij is build plate temp normaal gesproken van ASA vrij hoog toch? Als in 90 - 110 graden oid?
90 graden inderdaad...

Antwoord van BL support:
Hello,

Thank you for contacting Bambu Lab support.

It's very important to use a thin layer of glue stick on the Cool Plate to form an interface layer. This will ensure you won't damage the print surface, as seen in your pictures. There was also a sticker instructing you to do this on the plate, when unboxing. 

Please try replacing the Cool Plate with a spare in the box, then try again, with glue stick. 

If you want, you can also try using the other side of the plate (Engineering Plate) for ASA prints. It should work just as well, if it's properly cleaned and a thin coat of glue stick is used. 

If you have other questions, or if I can assist you with anything else, please let me know.

Regards
Die dachten dat ik zonder glue stick printte, dus wachten op hun vervolg antwoord maar...

Ze stellen wel voor om het te proberen met de enginering plate. Dat ook maar eens proberen als de printer klaar is dadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
iMars schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

90 graden inderdaad...

Antwoord van BL support:

[...]

Die dachten dat ik zonder glue stick printte, dus wachten op hun vervolg antwoord maar...

Ze stellen wel voor om het te proberen met de enginering plate. Dat ook maar eens proberen als de printer klaar is dadelijk.
Lijkt me wel heel maf dit... als ik in de slicer PLA preset vergelijk met ASA dan staat bed temp op 90.... lijkt me toch niet dat je dat op de cool plate kan printen -- op zich niet zo maf dat ie dan beschadigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFbR5NxoCu3f-7dzd1LUjQ6ShBE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pGLBunEjJ41yTGLBFzE2bCgx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

pushnoi schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:27:
[...]

Lijkt me wel heel maf dit... als ik in de slicer PLA preset vergelijk met ASA dan staat bed temp op 90.... lijkt me toch niet dat je dat op de cool plate kan printen
Ik begrijp die cool plate vs engineering plate ook niet echt als je het zo bekijkt. Ik denk dat je het misschien meer moet interpreteren dat je bepaalde filamenten zoals PC/PA/TPU gewoon niet kan printen op de cool plate. ABS heb ik tot nu toe op de cool plate gedaan, waaronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEenZJFlmgeggcF9PNS0E7I4LYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nd0vBEl1dL3s86kTYetcbHbp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoefWaPjUQyCQie4FrClHhxdWzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tm7NxBHlz2FSjKMiAeLpzmXl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nassinho
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-04-2024
Hoi allemaal,

Misschien een hele bijzondere gekke vraag voor hier in dit forum. Hoe lang heeft het geduurd tot jullie je Bambu lab X1 Carbon printer konden ontvangen.

Ik heb een bestelling geplaatst op 6 oktober 2022. Ook heb ik een mail gestuurd naar bambu support op 11 oktober om meer te vragen over de duur van mijn levering. Tot op heden nog geen reactie gekregen

Het zou mij een geruststelling geven op dit moment😅als ik van jullie feedback zou kunnen krijgen daarover alvast bedankt!!

[ Voor 5% gewijzigd door Nassinho op 12-10-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Nassinho schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:34:
Hoi allemaal,

Misschien een hele bijzondere gekke vraag voor hier in dit forum. Hoe lang heeft het geduurd tot jullie je Bambu lab X1 Carbon printer konden ontvangen.

Ik heb een bestelling geplaatst op 6 oktober 2022. Ook heb ik een mail gestuurd naar bambu support op 11 oktober om meer te vragen over de duur van mijn levering. Tot op heden nog geen reactie gekregen

Het zou mij een geruststelling geven op dit moment😅als ik van jullie feedback zou kunnen krijgen daarover alvast bedankt!!
Iedereen die hem nu heeft was kickstarter backer gok ik. En die zijn nog niet allemaal vervuld.
Zie ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nassinho
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-04-2024
Pushnoi,

Dankjewel voor je snelle bericht! Dit heeft mij erg geholpen. Iets meer geruststelling. 😊 dankjewel! Dat wordt hoogstwaarschijnlijk wachten tot eind november
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wKOfN7fSKD4MqpCe_XpKRnkZZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpIOh0ijZqVQHL8ZOr7mFKkB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Haarspray (3dlac) op de engineering plate is een succesformule met ABS. Zeer goede adhesion :)
Wel de printkamer voorverwarmd op circa 48 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Sebazzz schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:09:
Haarspray (3dlac) op de engineering plate is een succesformule met ABS. Zeer goede adhesion :)
Wel de printkamer voorverwarmd op circa 48 graden.
Hoe doe je dat voorverwarmen eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

pushnoi schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:18:
[...]

Hoe doe je dat voorverwarmen eigenlijk?
Meest effectieve manier is het best homen zodat het bovenaan is, bed op 110C zetten, en de AUX fan aan zodat de lucht zich door de kamer blijft verspreiden.

Ik heb ook gelezen dat sommigen ook de hotend op 280C zetten, maar ik hou er niet van om de hotend lange tijd op hoge temperatuur te houden zonder dat er plastic doorheen loopt.

Tip: Voordat je dit doet, purge eerst resterende PLA uit de nozzle want ik heb meerdere verhalen gelezen over verstopte hotends met PLA door een warme printkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Nog een vraag -- het viel me op dat tijdens het printen van the build in multi colored scraper de printer de scraper zelf eerst printte, en daarna pas de twee andere onderdelen. Dat betekent dus dat je meerdere objecten in 1 x los van elkaar kunt printen. Enig idee hoe je dat instelt @ de bambu slicer? Zou een hoop gedoe schelen.

Vraag me trouwens dan wel weer af hoe het gaat met flow calibration -- die doet ie immers maar op 1 rol; de 1e die ie print. Als je dan bijvoorbeeld object A eerst print met filament 1, en object B met filament 2, dan heeft hij toch geen flow calibration gedaan voor filament 2 lijkt me...

EDIT: Ik vraag me sowieso af of hij die flow calibration ook bewaart als hij hem een keer gedaan heeft (en je in de tussentijd natuurlijk niet de rol verwijdert / verplaatst in de AMS). Vind het nogal nodeloos om dat voor elke print te moeten doen.

[ Voor 16% gewijzigd door pushnoi op 12-10-2022 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

pushnoi schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:48:
Nog een vraag -- het viel me op dat tijdens het printen van the build in multi colored scraper de printer de scraper zelf eerst printte, en daarna pas de twee andere onderdelen. Dat betekent dus dat je meerdere objecten in 1 x los van elkaar kunt printen. Enig idee hoe je dat instelt @ de bambu slicer? Zou een hoop gedoe schelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNnM7X1VJU6fs-wMrI52YqmjLk0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ixnOWeONRuIm3jgY8YAZDHRL.png?f=user_large

Maar wees voorzichtig ;)
Vraag me trouwens dan wel weer af hoe het gaat met flow calibration -- die doet ie immers maar op 1 rol; de 1e die ie print. Als je dan bijvoorbeeld object A eerst print met filament 1, en object B met filament 2, dan heeft hij toch geen flow calibration gedaan voor filament 2 lijkt me...
Klopt. Dat is een risico.
EDIT: Ik vraag me sowieso af of hij die flow calibration ook bewaart als hij hem een keer gedaan heeft (en je in de tussentijd natuurlijk niet de rol verwijdert / verplaatst in de AMS). Vind het nogal nodeloos om dat voor elke print te moeten doen.
Volgens mij wel, AMS staat er los van. Hij slaat gewoon de instellingen van de laatste print op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pushnoi
Nice! Hebben jullie trouwens die Bambu Studio - SoftFever fork al gespot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:27:
[...]

Lijkt me wel heel maf dit... als ik in de slicer PLA preset vergelijk met ASA dan staat bed temp op 90.... lijkt me toch niet dat je dat op de cool plate kan printen -- op zich niet zo maf dat ie dan beschadigd.

[Afbeelding]
Tja, BL support zegt dat het gewoon moet kunnen, maar vragen of ik nu ook de engineringsplate wil proberen. Maar dat is hetzelfde (letterlijk) als de plaat omdraaien, dan wordt de sticker nog steeds erg warm.

Ik heb net een bericht van DHL ontvangen dat mijn Bambu bestelling morgen bezorgd wordt met daarin de gewone PEI sheet. Het hele gedoe met stickers en lijm is niet zo mijn ding. Ik wil gewoon plaat erin kunnen gooien en erop printen zonder te kl**ten met lijm. (als je dat eenmaal gewend ben, is lijm gebruiken best wel een drempen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
iMars schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:24:
[...]

Tja, BL support zegt dat het gewoon moet kunnen, maar vragen of ik nu ook de engineringsplate wil proberen. Maar dat is hetzelfde (letterlijk) als de plaat omdraaien, dan wordt de sticker nog steeds erg warm.

Ik heb net een bericht van DHL ontvangen dat mijn Bambu bestelling morgen bezorgd wordt met daarin de gewone PEI sheet. Het hele gedoe met stickers en lijm is niet zo mijn ding. Ik wil gewoon plaat erin kunnen gooien en erop printen zonder te kl**ten met lijm. (als je dat eenmaal gewend ben, is lijm gebruiken best wel een drempen ;) )
Ik ben er vandaag mee aan het printen, gaat helemaal super. Enige nadeel is dat je natuurlijk soms de textuur niet wil op een bepaalde zijde waar je op moet printen. Dus ben ook blij als ik de gladde plate er ook weer bij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, de engineering plate print veel beter! Na afkoelen valt het er bijna letterlijk van af, geen stickiness _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Ik heb trouwens vandaag de PEI plaat binnen gekregen (non textured), maar ze hebben die sticker er helaas niet erg netjes opgeplakt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm8qAInEyKqsZYjbHH1ECCBJ-mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ip5EZZ5dmDcZVHORJij9r73.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:33:
Ik heb trouwens vandaag de PEI plaat binnen gekregen (non textured), maar ze hebben die sticker er helaas niet erg netjes opgeplakt..

[Afbeelding]
Da's niet zo netjes... Je zal er niks van mergen overigens...

Net al even geprint, kreeg een foutmelding dat de plaat niet herkend werd. Schijnt dat de code dan niet gescanned kan worden. Zo nog maar een keer proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2hlrm6Y-qRg_KR2-TLBxd72Uk4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbR07l5ZQVxMLJEoPvsfVrRJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsiEuZNLnLXaA1EAbTvYA--_zPc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGFD9AMGASIpodP8boVGqI4S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSX80_QYPEI9K9etioXYhq26bN0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3igcgJqxxKSuG78RbkRCKNY4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

iMars schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

Da's niet zo netjes... Je zal er niks van mergen overigens...

Net al even geprint, kreeg een foutmelding dat de plaat niet herkend werd. Schijnt dat de code dan niet gescanned kan worden. Zo nog maar een keer proberen.
Dat kan een vieze camera zijn. Eventjes met wat alcohol schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:48:
[...]

Dat kan een vieze camera zijn. Eventjes met wat alcohol schoonmaken.
Na de print maar ff schoonmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Gisteravond maar even 2 rollen tri color PLA besteld, na het zien van deze planter kon ik het niet laten:
https://www.printables.com/model/287770-glitch-planter/files

Die textured PEI plaat gaat bij mij tot nu toe echt super, ik vind de afwerking voor een onderkant veel mooier zo dan glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeru schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:49:
Gisteravond maar even 2 rollen tri color PLA besteld, na het zien van deze planter kon ik het niet laten:
https://www.printables.com/model/287770-glitch-planter/files

Die textured PEI plaat gaat bij mij tot nu toe echt super, ik vind de afwerking voor een onderkant veel mooier zo dan glad.
Yup, op mijn Prusa's is het ook dé standaard plate. Baal als een stekker dat het bestellen niet ging toen ze in de webshop kamen... nu zijn ze al weer een tijd uitverkocht :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
iMars schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:56:
[...]

Yup, op mijn Prusa's is het ook dé standaard plate. Baal als een stekker dat het bestellen niet ging toen ze in de webshop kamen... nu zijn ze al weer een tijd uitverkocht :'(
Ik heb toen alles ook echt om 6 uur 's ochtends kunnen bestellen. De hotends moet ik nog ontvangen, ze hebben uiteindelijk heel coulant de order gesplitst.

Ik verwacht dat ze met een paar weken wel weer op voorraad gaan zijn, in Amerika waren ze namelijk gisteren ook op voorraad, lijkt mij vrij aannemelijk dat voor Europa dus ook weer wat onderweg zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Heeft er nog iemand problemen met bestellen in de Bambu EU store ? Mijn Visa kaart wordt niet geaccepteerd. Na wat over en weer e-mailen zeggen ze dat ik een andere kaart moet proberen. Is er hier iemand met een Visa creditcard waar het wel gelukt is ? Anders moet ik de bank eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTLCrazy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:46:
Heeft er nog iemand problemen met bestellen in de Bambu EU store ? Mijn Visa kaart wordt niet geaccepteerd. Na wat over en weer e-mailen zeggen ze dat ik een andere kaart moet proberen. Is er hier iemand met een Visa creditcard waar het wel gelukt is ? Anders moet ik de bank eens bellen.
Tijdje geleden al, maar ja. Onze Visa ging goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik had ineens een bubbel onder de sticker van mijn cool plate zitten :X en natuurlijk precies in het midden...

Ik heb het gelukkig er door snel gepulseerd te duwen de bubbel uiteindelijk naar de zijkant en toen weg kunnen duwen.

Pagina: 1 ... 4 ... 110 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.