• deBoulanger
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-07 22:19
MC Taz Man schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:17:
[...]

Er is een spool welke een verbetering is op de meegeleverde 3mf versie van BL zelf, en BL hintte, zei, dat dit juist de bedoeling is. Zelf printen.
Wist ik niet van te voor, gewoon printer besteld en wachten niet ingelezen ofzo :P.

Voor de calibratie als hij de nozzle schoon maakt geeft hij een aardige klap tegen dat klepje vanachter. Shrok me de eerste keer kapot..
Bedoel je deze?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0584/7236/6216/files/Printed_Spool_ea40daf1-f1eb-428e-bdc9-90bd80f0bed4.png?v=1662542363
Linkje
Die zijn voor hun eigen filament, zoals ik het kan zien kan je daar niet 1-2-3 andere filament op rollen zoals in het eerdere filmpje.

Je kan oude lege filament rollen hergebruiken door daar je filament op te spoelen.

Of achter op de printer je rol hangen en niet de AMS gebruiken (als je maar 1 materiaal gebruikt).

Koop hier mijn P1 reader :)

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Na de X1 nu een week gebruikt te hebben kan ik niet anders zeggen dan dat de printer heel goed presteerd.

Een keer een probleem gehad met de eerste laag die niet wilde hechten, maar een andere print met dezelfde PLA rol ging wel in 1 keer goed. Dit is verder niet meer voorgekomen.

Ondertussen een keer een ticket gemaakt omdat een print tot 2 keer toe op 96% hing met een error message 'aborted by user'. De ticket werd binnen een paar minuten beantwoord met de vraag of ik niet per ongeluk een pauze moment in de slicer heb gemaakt. Ik was er nog niet eens achter gekomen hoe ik een print kon pauzeren, maar dit was dus inderdaad de oorzaak. De support lijkt in ieder geval op orde te zijn. De prints kon ik zonder problemen herstarten en je ziet helemaal niks van de stop.

De printer staat inmiddels wel boven op zolder. Het geluidsniveau is te hoog om in mijn kantoor te staan. Ook zijn de PLA dampen zeker te ruiken. Ik ga binnenkort aan de slag met PETG en de PA-CF wil ik ook proberen.

Een productie run voor een klant was bijna 48 uur achterelkaar printen en dat ging goed. Met het aantal onderdelen kon ik plannen dat ik de onderdelen van het printbed kon halen om een nieuwe opdracht door te sturen (werk en slapen ;) ). De X1 print de onderdelen ongeveer 3,5 keer zo snel als mijn ouder printer.

Ik heb tijdens de productie run aangedurfd om een rol leeg te laten lopen om vervolgens weer te herstarten na de automatische stop. De volgende stap zou echt een automatische wissel van de AMS moeten zijn. Je 'verliest' ongeveer 1 meter filament in de aanvoer en dit is echt zo veel beter als ik naar mijn restjes kijk.

De printer is echt voor eigen gebruik met heel soms een opdracht er tussendoor. Het printen zonder ' tinkeren' kan ik heel snel aan wennen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBoulanger
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-07 22:19
iMars schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:46:
Bedoel je deze?
[Afbeelding]
Linkje
Die zijn voor hun eigen filament, zoals ik het kan zien kan je daar niet 1-2-3 andere filament op rollen zoals in het eerdere filmpje.

Je kan oude lege filament rollen hergebruiken door daar je filament op te spoelen.

Of achter op de printer je rol hangen en niet de AMS gebruiken (als je maar 1 materiaal gebruikt).
In dat filmpje heeft hij een die originele rol van bambu lab geremixed in eentje waar je wel zelfs je filament kan op rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deBoulanger schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:47:
[...]

In dat filmpje heeft hij een die originele rol van bambu lab geremixed in eentje waar je wel zelfs je filament kan op rollen.
Ah ok, ik had niet goed gekeken (er een beetje snel doorheen geklikt). Ik dat een lege Prusa rol te herkennen, maar hij heeft net de infill en top/bottom layers gespeeld.

Heb er zelf nu al twee spoelen geprint, maar ik zie niet 1-2-3 waar je het draad “vast” kan zetten. Niet dat ik ga respoolen, gebruik de rollen die niet passen wel op m’n andere printers :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Supports is nog wel ff een dingetje, maar goed...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CFJk4ZZfrT5e7rpR744-wBfXqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpgUoTlQxxH8KVsxzwAtRv7v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3yuAH8dNRELNLh989DfYqK8Yfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMKriXBaeZTz6JcRJgEGzQPH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pKLDT_gh9RosmDUMVlPWX56AP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8W4puwTtmKaJZvBj4rFvkV87.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:15:
[...]

Ik hoop dadelijk met de PEI sheets dat je geen lijm meer nodig hebt, vind ik toch behoorlijk irritant. [/quote]
YouTube: Bambu Lab X1C without Glue Stick :+
Vandaag geprobeerd, eerst met PLA en dat ging goed. Daarna met PETG, dat print goed maar laat wel verdomd moeilijk los. Iemand ervaring met Glassex en PETG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op zondag 18 september 2022 @ 00:54:
[...]

Vandaag geprobeerd, eerst met PLA en dat ging goed. Daarna met PETG, dat print goed maar laat wel verdomd moeilijk los. Iemand ervaring met Glassex en PETG?
Heb je wel gewacht tot de plaat helemaal koud was, of probeerde je de print los te maken toen de boel nog warm was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:47:
[...]

Heb je wel gewacht tot de plaat helemaal koud was, of probeerde je de print los te maken toen de boel nog warm was?
Yup, print was 4u in de nacht klaar en heb het rond 10u van de plaat afgehaald (lang genoeg afgekoeld toch? O-) :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-09 15:16
Even benieuwd, binnenkort wil ik een bestelling doen bij de bambu shop, waaronder de pei plate. Maar wat is verder nog handig om op voorraad te hebben liggen? Ik heb geen idee of het normaal is om bijvoorbeeld een complete hotend op voorraad te hebben liggen of niet. Ik heb meestal vrij weinig tijd om te prutsen met dingen en wil graag gewoon door kunnen printen en dan evt iets fixen, dus swappen zegmaar.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:51:
[...]

Yup, print was 4u in de nacht klaar en heb het rond 10u van de plaat afgehaald (lang genoeg afgekoeld toch? O-) :) )
Zou je denken idd... Heb je al een pritt-stift geprobeerd? Ik heb hier nog PETG in de kast staan, maar als ik jouw verhaal zo hoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeru schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:38:
Even benieuwd, binnenkort wil ik een bestelling doen bij de bambu shop, waaronder de pei plate. Maar wat is verder nog handig om op voorraad te hebben liggen? Ik heb geen idee of het normaal is om bijvoorbeeld een complete hotend op voorraad te hebben liggen of niet. Ik heb meestal vrij weinig tijd om te prutsen met dingen en wil graag gewoon door kunnen printen en dan evt iets fixen, dus swappen zegmaar.
Ik ben lui, guilty as charged :+ ik heb 3 complete hotends besteld (0.4, 0.6 en 0,8). Ik wil altijd meerdere plates op voorraad hebben (ik print dan ook productie). Maar als je af en toe print, zou dat niet hoeven. Ik weet wel dat ik 2x PEI textured en 2x PEI smooth bestel, misschien nog wat van hun filament erbij doe. Is wel fijn dat je op een schone plate door kan printen, terwijl je de gebruikte schoonmaakt.

Sowieso meerdere AMS’en zodra die er ook zijn. Niet alleen om veel kleuren te kunnen printen, maar ook om bijvoorbeeld 1 AMS met daarin alleen maar zwart (90% van mijn gebruikte filament)
MC Taz Man schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:20:
[...]

Zou je denken idd... Heb je al een pritt-stift geprobeerd? Ik heb hier nog PETG in de kast staan, maar als ik jouw verhaal zo hoor :X
Ja gebruik ik constant. Werkt prima! Maar omdat glassex zo goed ging met PLA, probeerde ik het ook met PETG. Toch maar terug naar bluegluestick voorlopig.

En abs… dat print werkelijk waar fantastisch O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:28:
[...]

Ja gebruik ik constant. Werkt prima! Maar omdat glassex zo goed ging met PLA, probeerde ik het ook met PETG. Toch maar terug naar bluestick voorlopig.

En abs… dat print werkelijk waar fantastisch O+
Merçi, gaan we dat ook eens aanbreken :D FF kijken wat het verschil in detail is met PLA, voor D&D mini's.

Waarom doet iedereen eigenlijk ABS printen? De nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:42:
[...]

Merçi, gaan we dat ook eens aanbreken :D FF kijken wat het verschil in detail is met PLA, voor D&D mini's.

Waarom doet iedereen eigenlijk ABS printen? De nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen.
Onderdelen voor mn Voron :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Is die zo slecht dat die continu onderdelen nodig heeft dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
iMars schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:28:
[...]

Ik ben lui, guilty as charged :+ ik heb 3 complete hotends besteld (0.4, 0.6 en 0,8). Ik wil altijd meerdere plates op voorraad hebben (ik print dan ook productie). Maar als je af en toe print, zou dat niet hoeven. Ik weet wel dat ik 2x PEI textured en 2x PEI smooth bestel, misschien nog wat van hun filament erbij doe. Is wel fijn dat je op een schone plate door kan printen, terwijl je de gebruikte schoonmaakt.

Sowieso meerdere AMS’en zodra die er ook zijn. Niet alleen om veel kleuren te kunnen printen, maar ook om bijvoorbeeld 1 AMS met daarin alleen maar zwart (90% van mijn gebruikte filament)

[...]
Ik ga nog niet extra hotends bestellen aangezien ik die nog krijg vanwege de kickstarter support ding. Ik heb al wel een energetic PEI plate onderweg, maar koop denk ik ook nog wel een van Bambu als het enigszins bevalt.
Ik print zeker geen productie, maar doordat ik niet teveel tijd heb is het wel irritant dat ik niet in de tijd die ik heb door kan met printen. Dus ik vind het prima te verklaren om voor wat backups te hebben liggen. Plus ik vind het meeste ook heel schappelijk geprijsd, misschien niet in verhouding tot de open source platforms maar toch.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie printer! Ik heb er zelf geen en werk momenteel met een Ender 5 Pro en 'wacht' op de Prusa XL :X
Maar evengoed ziet het er heel erg goed uit. Ik moet zeggen dat ik aanvankelijk een beetje achterdochtig was van alle lyrische reviews die het internet overspoelden. Je ziet vaker nieuwe printers die de hemel in worden geprezen, die dan later gewoon crap blijken te zijn. Blijkbaar heeft men het bij Bambu beter aangepakt. Het kan dus wél. Een goede impuls voor de 3D printer markt, en de gevestigde orde heeft wat huiswerk gekregen, want dit is denk ik wel de nieuwe benchmark voor dit segment.

Een klein puntje van kritiek of misschien eerder een suggestie voor Bambu: waarom laat je niet de klant zelf NFC tags maken voor die AMS? Ik begrijp dat alleen het filament van BL zelf voorzien is van een tag waardoor het systeem automatisch weet welk filament waar zit. Maar je kunt heel makkelijk zelf tags aanmaken, dus waarom biedt je die mogelijkheid dan niet? Ik snap natuurlijk best dat dit een USP is voor hun eigen filament, maar het zou wel een killerfeature zijn die het leven van hun klanten aanmerkelijk makkelijker maakt. Voor wie veel met kleur werkt zou het echt super zijn.

Is dit iets dat op de backlog staat?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:50:
Mooie printer! Ik heb er zelf geen en werk momenteel met een Ender 5 Pro en 'wacht' op de Prusa XL :X
Maar evengoed ziet het er heel erg goed uit. Ik moet zeggen dat ik aanvankelijk een beetje achterdochtig was van alle lyrische reviews die het internet overspoelden. Je ziet vaker nieuwe printers die de hemel in worden geprezen, die dan later gewoon crap blijken te zijn. Blijkbaar heeft men het bij Bambu beter aangepakt. Het kan dus wél. Een goede impuls voor de 3D printer markt, en de gevestigde orde heeft wat huiswerk gekregen, want dit is denk ik wel de nieuwe benchmark voor dit segment.

Een klein puntje van kritiek of misschien eerder een suggestie voor Bambu: waarom laat je niet de klant zelf NFC tags maken voor die AMS? Ik begrijp dat alleen het filament van BL zelf voorzien is van een tag waardoor het systeem automatisch weet welk filament waar zit. Maar je kunt heel makkelijk zelf tags aanmaken, dus waarom biedt je die mogelijkheid dan niet? Ik snap natuurlijk best dat dit een USP is voor hun eigen filament, maar het zou wel een killerfeature zijn die het leven van hun klanten aanmerkelijk makkelijker maakt. Voor wie veel met kleur werkt zou het echt super zijn.

Is dit iets dat op de backlog staat?
Óf het in de backlog staat, is onduidelijk. Wat wel bekend is, is dat men die heel vaak geopperd heeft & een aantal medewerkers (1 sws) het "over de schutting" gegooid hebben.

Gezien hoe BL reageert op feedback, verwacht ik wel dat de RFID open source gaat worden, maar zeker niet dat het enige prio heeft. Immers werkt het filament van andere fabrikanten al.

Conclusie; niet je adem inhouden :D, maar ik verwacht de feature wel. Al dan niet enkel gedeeld met de makers van filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:25:
Gezien hoe BL reageert op feedback, verwacht ik wel dat de RFID open source gaat worden, maar zeker niet dat het enige prio heeft. Immers werkt het filament van andere fabrikanten al.
Ìk verwacht ook niet dat het hoge prio heeft inderdaad. Het is geen issue in de zin dat iets niet werkt, en het is meer gemak-feature. Zolang er nog issues zijn die belangrijker zijn, zal dit niet zo snel komen. Toch goed dat men er aan denkt.
Al met al is dit een zeer interessante printer. Het enige dat mij tegenstaat aan multi-color printen op deze manier, en dat is niet hun schuld of fout, is de waste. Modbot heeft er ook al een keer een video aan gewijd, en het is soms echt de dol voor woorden watvoor waste er bij zo'n print geproduceert wordt. Jammer genoeg kun je zelf niets met die waste doen, behalve ergens inleveren en hopen dat men er iets verantwoords mee doet, anders draag je alleen maar méér bij aan de moeilijk/niet afbreekbare afvalberg.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:49:
[...]

Ìk verwacht ook niet dat het hoge prio heeft inderdaad. Het is geen issue in de zin dat iets niet werkt, en het is meer gemak-feature. Zolang er nog issues zijn die belangrijker zijn, zal dit niet zo snel komen. Toch goed dat men er aan denkt.
Al met al is dit een zeer interessante printer. Het enige dat mij tegenstaat aan multi-color printen op deze manier, en dat is niet hun schuld of fout, is de waste. Modbot heeft er ook al een keer een video aan gewijd, en het is soms echt de dol voor woorden watvoor waste er bij zo'n print geproduceert wordt. Jammer genoeg kun je zelf niets met die waste doen, behalve ergens inleveren en hopen dat men er iets verantwoords mee doet, anders draag je alleen maar méér bij aan de moeilijk/niet afbreekbare afvalberg.
Allemaal leuk & aardig, maar het kan niet op een andere manier. Althans, niet met een enkele print-kop. En om 4k uit te geven aan een Prusa XL (als die ooit komt) gaat mij veel te ver.

Verder kan je de hoeveelheid fila-poep flink beperken. Iets wat modbot niet deed. Hij printte op de standaard 280 mm^3 purge. Ik purge doorgaans max 120 mm^3, flink minder. Ook zijn ze bezig met het optimaliseren van de fila-poep dmv purge to infill, etc.

Al met al, is dit de meest efficiënte manier en is het afval niet het probleem imo. Het probleem is dat er geen fatsoenlijke recycle opties zijn die gebruikt filament accepteren (met fila-poep kun je coole regenboog filament maken, gok ik zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:21:
[...]
Allemaal leuk & aardig, maar het kan niet op een andere manier. Althans, niet met een enkele print-kop. En om 4k uit te geven aan een Prusa XL (als die ooit komt) gaat mij veel te ver.
Klopt, ik zei ook dat het niet hun schuld of fout is. Je kunt het idd met wat instellingen verminderen, maar er blijft een hoop rommel over. En de XL is natuurlijk een heel andere techniek, waarbij je ook echt multi-material kunt printen en niet alleen multi-color. En wellicht in de toekomst andere soorten toolheads. Dat kost inderdaad een klap meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:16:
[...]

Klopt, ik zei ook dat het niet hun schuld of fout is. Je kunt het idd met wat instellingen verminderen, maar er blijft een hoop rommel over. En de XL is natuurlijk een heel andere techniek, waarbij je ook echt multi-material kunt printen en niet alleen multi-color. En wellicht in de toekomst andere soorten toolheads. Dat kost inderdaad een klap meer.
Ik reageerde idd een beetje heul fel :D No worries.

Probleem is; de verschillende temperaturen & het filament in de hot-end. Het eerste vereist een meerdere koppen, een ander systeem kan ik zo niet verzinnen. Filament in de hot-end moet gepurged worden. Dat zou je op 0 kunnen zetten, maar dan krijg je kleur-mengen. Iets wat je meestal juist niet wil.

Ik denk dat er bij additief printen er geen andere mogelijkheden zijn. Het is sws al beter dan bij SLA :P Die mensen zijn pas fucked op het gebied van multi-kleur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:15:
[...]

Is die zo slecht dat die continu onderdelen nodig heeft dan? :P
:') :+
Nee die ben ik aan het bouwen hahaha

@mphilipp & @MC Taz Man de XL staat bij mij in pre-order. Ik hoop echt dat deze komt. Heb ‘m met 5 koppen besteld omdat, omdat het kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Volgens mij hebben wij ook nog extra mazzel als Kickstarter Backers. De btw was geloof ik niet goed berekend voor Nederland, die hebben ze voor lief genomen, ze dachten dat die in heel de EU gelijk was met 18-19%. Niet veel bespaard maar toch weer wat.

Morgen komt hier de energetic Pei plate aan, ook heel benieuwd naar!

[ Voor 12% gewijzigd door Jeru op 20-09-2022 19:16 ]

iMars schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:40:
[...]

:') :+
Nee die ben ik aan het bouwen hahaha

@mphilipp & @MC Taz Man de XL staat bij mij in pre-order. Ik hoop echt dat deze komt. Heb ‘m met 5 koppen besteld omdat, omdat het kan :+
Wie het breed heeft... :D Hoop voor je dat de printer nog dit decennium komt.
Jeru schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:15:
Volgens mij hebben wij ook nog extra mazzel als Kickstarter Backers. De btw was geloof ik niet goed berekend voor Nederland, die hebben ze voor lief genomen, ze dachten dat die in heel de EU gelijk was met 18-19%. Niet veel bespaard maar toch weer wat.

Morgen komt hier de energetic Pei plate aan, ook heel benieuwd naar!
Meh... Het is bevestigd dat de KS bedragen mét winst waren. Zelfs de Early Birds. Niet veel, maar wel met. Dus die (relatief) paar printers die in NL verkocht zijn maken geen financiële indruk.

• Jeru
MC Taz Man schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:47:

Meh... Het is bevestigd dat de KS bedragen mét winst waren. Zelfs de Early Birds. Niet veel, maar wel met. Dus die (relatief) paar printers die in NL verkocht zijn maken geen financiële indruk.
Ik bedoel ook meer dat het voor ons weer een kleine leuke besparing is ;)

Jeru schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:10:
[...]

Ik bedoel ook meer dat het voor ons weer een kleine leuke besparing is ;)
Dat sws :D

• Jeru
Dikke fail van mij, dacht dat ik een textured PEI plate kocht op Ali. Heb ik een enkelzijdige gladde PEI plate gekregen :') Staat bij single side smooth. Hierbij ervanuitgaande een kant glad een kant textured. Uiteraard was dit duurder dan een double sided textured plate. Gelukkig was ik toch al van plan die van bambu te kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jeru op 21-09-2022 16:15 ]

• pushnoi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-08 10:51
iMars schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:04:
...
Ik hoop dadelijk met de PEI sheets dat je geen lijm meer nodig hebt, vind ik toch behoorlijk irritant.
...
Ik zag dat Uncle Jessy haarspray gebruikte... misschien dat wat?

Hoeveel van jullie backers hebben de machine al ontvangen trouwens? Ik wacht nog (semi) geduldig.

[ Voor 12% gewijzigd door pushnoi op 21-09-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeru
pushnoi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:42:
[...]

Ik zag dat Uncle Jessy haarspray gebruikte... misschien dat wat?

Hoeveel van jullie backers hebben de machine al ontvangen trouwens? Ik wacht nog (semi) geduldig.
Haarspray is leuk, maar uiteindelijk is dat ook gewoon spul wat het bed vies maakt in principe.
Ik zit ergens in de 1400 range en heb de printer nu iets van 2 weken. Ik geloof dat ze zeiden dat het voor Oktober allemaal geleverd zou moeten zijn, wat betreft de kickstarter orders.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 06:48

Sebazzz

3dp

Jeru schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:47:
[...]

Haarspray is leuk, maar uiteindelijk is dat ook gewoon spul wat het bed vies maakt in principe.
Maar een stuk gemakkelijker toe te passen! :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

En af te wassen trouwens - lijmstift krijg je er bijna niet af en laat allemaal rotzooi achter :X

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Jeru
Sebazzz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:54:
En af te wassen trouwens - lijmstift krijg je er bijna niet af en laat allemaal rotzooi achter :X
Ik gebruik alcohol voor de lijm verwijderen, mits je niet teveel erop doet is het niet veel werk moet ik zeggen.

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54

Boullie

Da Bulster

Sebazzz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:53:
[...]

Maar een stuk gemakkelijker toe te passen! :)
Top tip, kijk eens naar dimafix hechtstick
Doet precies wat je er van verwacht(warm is vast, koud is los) en laat zo goed als geen residu achter op de prints bij mij.
Kunt het gewoon op een koude plaat erop smeren, dus geen zooi die je rond spuit, met de stick zelf en ruikt ook nog eens naar engelse drop :9

[ Voor 15% gewijzigd door Boullie op 21-09-2022 18:48 ]

Boullie

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:41

TTLCrazy

Listen to Frankie

pushnoi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:42:
[...]

Ik zit ergens in de 2600 en ben ook nog aan het wachten.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJ92p6_bFV3AgUk0D2GjQSj-gzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqUusVzDE7MIh3LNEaK04jhO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6-sKkUz8cRD9VJlxs54tixYL1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68JNBmRBolSwsb8FyG0bekGB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOiNFn_XLuI5fM4rmVRnflQrhPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5QHUJ73QWnbX1Ymj0RKs2nS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJfq2-6dSyB0TV-C2AWW_OTvgks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCgUbeYj5wLRJTtTcWcIrmfn.jpg?f=fotoalbum_large
Proof of "concept"... Flaming skull mini multi-kleur. De schedel is iets minder dan 1cm hoog :D

• Jeru
Ik ben nog benieuwd, ik zoek eigenlijk een PLA+ bij voorkeur met refill spool, of anders kartonnen spool. Ik voorzie dat ik veel ga printen en zou eigenlijk wel graag het afval willen beperken waar mogelijk.
Mensen hier die aanraders hebben voor dergelijke filaments? Bij voorkeur ook iets wat gewoon in veel kleuren beschikbaar is. Esun heeft helaas maar een stuk of 8 kleuren, Polymaker heeft wel kartonnen spoelen, maar helaas weinig pla+.

Jeru schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:50:
Ik ben nog benieuwd, ik zoek eigenlijk een PLA+ bij voorkeur met refill spool, of anders kartonnen spool. Ik voorzie dat ik veel ga printen en zou eigenlijk wel graag het afval willen beperken waar mogelijk.
Mensen hier die aanraders hebben voor dergelijke filaments? Bij voorkeur ook iets wat gewoon in veel kleuren beschikbaar is. Esun heeft helaas maar een stuk of 8 kleuren, Polymaker heeft wel kartonnen spoelen, maar helaas weinig pla+.
Aanrader; BambuLab PLA. Zij leveren zonder spoel, scheelt je dus afval. Plus dat ze met RFID leveren, wat het leven met de AMS een heel stuk makkelijker maakt :D

• Jeru
MC Taz Man schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:07:
[...]

Aanrader; BambuLab PLA. Zij leveren zonder spoel, scheelt je dus afval. Plus dat ze met RFID leveren, wat het leven met de AMS een heel stuk makkelijker maakt :D
Die is helaas ook weer "gewoon" pla. Plus relatief gezien ten opzichte van polymaker bijvoorbeeld vind ik het wel redelijk duur filament. Als hij daadwerkelijk 23 was geweest prima, maar uiteindelijk is het 28 euro met de BTW erbij.
Die RFID is wel relaxed merk ik idd.

Jeru schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:13:
[...]

Die is helaas ook weer "gewoon" pla. Plus relatief gezien ten opzichte van polymaker bijvoorbeeld vind ik het wel redelijk duur filament. Als hij daadwerkelijk 23 was geweest prima, maar uiteindelijk is het 28 euro met de BTW erbij.
Die RFID is wel relaxed merk ik idd.
Ik denk dat de extra kosten oa zijn voor de RFID & de compatibiliteit. Maw; je hebt een (min of meer) gegarandeerd PLA profiel, welke goed zou moeten werken. Maw; je betaald voor gemak & uiteraard ook voor het "geen spoel, dus groen" gebeuren.

Karton kan wel, maar kan ook voor behoorlijke problemen zorgen in de AMS. Wordt overal afgeraden en zul je dus banden voor moeten regelen/printen. Wat weer zorgt voor extra werk, wat voor mij de meerprijs ook waard is :D

Aan de andere kant, koop ik ook gewoon eSun PLA(+) op plastic spoel. Wat perfect werkt.

• Jeru
MC Taz Man schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:45:
[...]

Ik denk dat de extra kosten oa zijn voor de RFID & de compatibiliteit. Maw; je hebt een (min of meer) gegarandeerd PLA profiel, welke goed zou moeten werken. Maw; je betaald voor gemak & uiteraard ook voor het "geen spoel, dus groen" gebeuren.

Karton kan wel, maar kan ook voor behoorlijke problemen zorgen in de AMS. Wordt overal afgeraden en zul je dus banden voor moeten regelen/printen. Wat weer zorgt voor extra werk, wat voor mij de meerprijs ook waard is :D

Aan de andere kant, koop ik ook gewoon eSun PLA(+) op plastic spoel. Wat perfect werkt.
Eens hoor, ik koop op dit moment eSun pla+ op spoel. Maar ik vind het nogal zinloos al die spoelen die ik steeds ga weggooien. Voorkeur heeft voor mij ook gewoon een vervangbare spoel. Vind het vooral bijzonder dat dit product zonder spoel ook bij eSun duurder is dan met.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54

Boullie

Da Bulster

Jeru schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:50:
[...]
Vind het vooral bijzonder dat dit product zonder spoel ook bij eSun duurder is dan met.
Denk dat het meer werk voor ze is om te spoelen en bandjes erom heen te doen dan om het gelijk op een rol te spoelen. Tevens zal het weer een vraag/aanbod dingetje zijn.

Boullie

Jeru schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:50:
[...]

Eens hoor, ik koop op dit moment eSun pla+ op spoel. Maar ik vind het nogal zinloos al die spoelen die ik steeds ga weggooien. Voorkeur heeft voor mij ook gewoon een vervangbare spoel. Vind het vooral bijzonder dat dit product zonder spoel ook bij eSun duurder is dan met.
Gemak dient de mens?

Ik heb geen idee. Het feit dat de eSun spoelen goed plastic zijn, geeft mij an sich best een OK gevoel. Dat kan immers gewoon in de plastic bak & gerecycled. Imo beter dan karton, wat weer niet in de AMS kan.

Allerbeste, maar dan moet je dat wel willen betalen, is om het BL spul te kopen.

Overigens; wa's er mis met PLA tov PLA+?

• Jeru
MC Taz Man schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:53:
[...]

Gemak dient de mens?

Ik heb geen idee. Het feit dat de eSun spoelen goed plastic zijn, geeft mij an sich best een OK gevoel. Dat kan immers gewoon in de plastic bak & gerecycled. Imo beter dan karton, wat weer niet in de AMS kan.

Allerbeste, maar dan moet je dat wel willen betalen, is om het BL spul te kopen.

Overigens; wa's er mis met PLA tov PLA+?
Van wat ik ervan begrepen heb is PLA+ uiteindelijk, harder en kan beter tegen hitte dan standaard PLA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeru schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:01:
[...]

Van wat ik ervan begrepen heb is PLA+ uiteindelijk, harder en kan beter tegen hitte dan standaard PLA.
Ik kan je vertellen, uit eSun ervaring, dat dit min of meer onzin is. Beide smelten even snel in een vlam van een aansteker (ter verwijdering van stringing).

Beide printen bij mij even goed, dus ik koop hetgeen wat de gewenste kleur levert :D

• pushnoi
Moesten jullie overigens ook importkosten betalen voor de unit en zo ja -- hoeveel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeru
pushnoi schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:00:
Moesten jullie overigens ook importkosten betalen voor de unit en zo ja -- hoeveel?
Nee, de printers zijn eerst naar een warenhuis in Duitsland gegaan, vanuit daar naar ons.

• Chopp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 16:45
Jeru schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:50:
Misschien dat dit iets is? Heb er zelf geen ervaring mee. https://reprapworld.nl/3d...ent-zwart-1-75-mm-1000-g/

Zelf gebruik ik wekelijks meerdere Fiberlogy PLA black refills en dat bevalt goed. Helaas produceren zij geen 1kg maar enkel 850gr. Wel gratis verzending bij een NL Fiberlogy reseller.

• Jeru
Chopp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:12:
[...]

Misschien dat dit iets is? Heb er zelf geen ervaring mee. https://reprapworld.nl/3d...ent-zwart-1-75-mm-1000-g/

Zelf gebruik ik wekelijks meerdere Fiberlogy PLA black refills en dat bevalt goed. Helaas produceren zij geen 1kg maar enkel 850gr. Wel gratis verzending bij een NL Fiberlogy reseller.
Helaas zijn die eSun refills maar heel beperkt te krijgen qua kleuren.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat er met die energetic PEI platen gaat gebeuren prijstechnisch zodra bambu hun eigen pei cool plates gaat verkopen. Die zijn namelijk aanzienlijk goedkoper te krijgen en sneller leverbaar als het goed is.

[ Voor 17% gewijzigd door Jeru op 22-09-2022 16:02 ]

Chopp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:12:
[...]

Bijkomend probleem is dat je rekening moet houden met de breedte van de AMS & de diameter van de opening van de spoel. Allemaal potentieel lastig & redenen waarom ik persoonlijk zou kiezen voor BL refills :D

• pushnoi
Jeej, ik heb een tracking code ontvangen =)
Iemand nog briljante tips voor het in gebruik nemen van?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
pushnoi schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:50:
Ja je kan deze invoeren op een website en dan zie je vaak wanneer deze voor je deur staat :x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pushnoi
Yzord schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:22:
[...]

Ja je kan deze invoeren op een website en dan zie je vaak wanneer deze voor je deur staat :x
8)7

• Jeru
Zorg dat je genoeg filament in huis hebt, je gaat er hard doorheen. En kijk even rond er zijn wat tools voor ontstoppen enzo die je kan printen misschien handig dat beetje prioriteit te geven. Hoewel ik na 3 weken nog geen verstopping heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:54:
Ik weet niet welke lijm stift jij gebruikt, of hoeveel, maar even onder de warme kraan met je handen de lijm eraf vegen, binnen een minuut schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ondertussen als TS heb ik nog steeds niks mogen ontvangen ondanks EB status (wel gescoord voordat tijd stopte lol, ssst).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Belangrijkste tip; print als één van de dingen de Aux Fan Saver: https://www.printables.com/model/256442-bambu-aux-fan-saver

Ik heb deze, mede vanwege temperatuur overwegingen, geprint in het meegeleverde CF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 17:15
MC Taz Man schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:55:
[...]

Belangrijkste tip; print als één van de dingen de Aux Fan Saver: https://www.printables.com/model/256442-bambu-aux-fan-saver

Ik heb deze, mede vanwege temperatuur overwegingen, geprint in het meegeleverde CF.
Waarvoor dient deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
MC Taz Man schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:55:
[...]

Ah nice tnx! Ja ik zag daar iets over voorbijkomen idd, dat die fan los kon gaan op een gegeven moment. En ik zal ook zo'n poopshoot printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Misschien handig even te kijken bij de link. Lijkt mij toch wel vrij duidelijk als je even kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 21:34
MC Taz Man schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:06:
[...]

Ik kan je vertellen, uit eSun ervaring, dat dit min of meer onzin is. Beide smelten even snel in een vlam van een aansteker (ter verwijdering van stringing).

Beide printen bij mij even goed, dus ik koop hetgeen wat de gewenste kleur levert :D
Ik heb toch echt een aparte profiel voor esun PLA en PLA+, dus jij wil zeggen dat je met dezelfde instellingen met beide plastics voor dezeflde print vergelijkbare resultaat haalt?

Mijn testen tonen dit helemaal niet aan, mag ik vragen welke printer + instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
runeazn schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:07:
[...]

Ik heb toch echt een aparte profiel voor esun PLA en PLA+, dus jij wil zeggen dat je met dezelfde instellingen met beide plastics voor dezeflde print vergelijkbare resultaat haalt?

Mijn testen tonen dit helemaal niet aan, mag ik vragen welke printer + instellingen?
Ik print gewoon met normale PLA settings PLA en pla+ met de bambu printer. PLA generic. Wat heb jij dan afwijkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 17:15
Jeru schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:18:
[...]

Misschien handig even te kijken bij de link. Lijkt mij toch wel vrij duidelijk als je even kijkt.
Ik kan me niet voorstellen dat de ventilator los komt, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
nielsn schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:03:
[...]
Het schijnt toch echt dat ie los komt als je heel veel vooral erg high temp print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb de fan bracket in PETG geprint en hij past perfect. De fan is bij mij met hot-glue vast gezet en dat kan loskomen bij hogere temperaturen. Bij anderen is het tijdens transport al losgekomen, maar die zaten met tape vast.

Vandaag ook Bentobox in elkaar gezet. Door de hoeveelheid plastic dat door de X1 gaat op standaard snelheid zorgt dit voor een merkbaar slechtere lucht en het is vooral te ruiken. Ik print nu alleen in PLA en PETG en de lucht in de kamer ruikt sterk naar plastic. Met 2.5L aktieve koolstof kan ik wel even verder. De HEPA filter is nog onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Yzord schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:22:
[...]

Duurt kennelijk wel drie (werk)dagen voordat de code "in beweging" komt :) Dat is mooi, want ik was er afgelopen weekend niet en vrijdag kreeg ik hem :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om te voorkomen dat de ventilator naar beneden valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pushnoi schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:26:
[...]

Ah nice tnx! Ja ik zag daar iets over voorbijkomen idd, dat die fan los kon gaan op een gegeven moment. En ik zal ook zo'n poopshoot printen.
Extra gratis bonus tip; de chute cover die populair is bij dat model heeft een drempel, waar de fila-poep achter kan blijven hangen. Ik heb een remix gemaakt, zonder drempel. Werkt perfect:
https://www.printables.co...ulab-x1-chute-cover-remix

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Zat voorbeelden gezien in de Discord. Ook niet heel raar, als je bedenkt dat een relatief zware ventilator enkel vast zit, in een kamer met veel temperatuurveranderingen, met wat dubbelzijdig tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
runeazn schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:07:
[...]

Ik doelde op de smelt-situatie met een vlam er bij ;), maar ja. Ik print alles met Generic PLA op m'n X1Cc. Op m'n Ender 3v2 had ik per filament een profiel, op basis van een temptoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
[...]
Hing bij mij al scheef in de kast bij levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
MC Taz Man schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:55:
[...]

Extra gratis bonus tip; de chute cover die populair is bij dat model heeft een drempel, waar de fila-poep achter kan blijven hangen. Ik heb een remix gemaakt, zonder drempel. Werkt perfect:
https://www.printables.co...ulab-x1-chute-cover-remix
Nice! Tnx =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Hmm, shipping notification gekregen. Het afwachten is begonnen. Mijn backer nummer is #3600 ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik had vrijdag mijn DPD trackingnummer binnen, vannacht een e-mail dat mijn pakket door DPD is ontvangen en vanochtend om 11 uur had ik hem binnen. Backernummer is niet ik niet relevant, het versturen lijkt toch compleet willekeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Sebazzz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:15:
Ik had vrijdag mijn DPD trackingnummer binnen, vannacht een e-mail dat mijn pakket door DPD is ontvangen en vanochtend om 11 uur had ik hem binnen. Backernummer is niet ik niet relevant, het versturen lijkt toch compleet willekeurig.
Volgens mij niet compleet willekeurig hoor. Lagere nummers hebben regelmatig wel eerder de printer ontvangen, waar het wel voor een deel afhankelijk van was, is of je met of zonder AMS hebt besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Let even op bij uitpakken, bij mij was de actieve carbonfilter los en ik kwam pas bij kalibreren erachter dat een klepje losgekomen was tijdens shipping en ergens bij de X/Y as klem zat. Geen schade, maar ik schrok wel even :p De filter zit los achter een klepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Ik heb de boel ook ontvangen, maar na 1 print geeft de AMS geen sjoege meer... gelukkig schijnt het een bekend probleem te zijn en ik wacht op support om een filmpje door te sturen waarbij men laat zien hoe de interne connectoren gereseat kunnen worden.

• Jeru
Textured Pei plate is op voorraad nu bij bambushop. Gelijk besteld met de ks bonus en een filament.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik heb al een paar printjes gemaakt voor Halloween, met de AMS. Echt leuk :D

Ik zag dat de Kickstarter reward nu beschikbaar is dus die ga ik bestellen, samen met een PEI bouwplaat.

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Mijnes wordt morgen geleverd, woohoo :)

@Sebazzz Die ga ik ook maar bestellen denk ik, kan je die plaat voor alles gebruiken of is het net als bij de Prusa beter voor PETG en minder bedoeld voor PLA etc. ?

• Jeru
TTLCrazy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:45:
Mijnes wordt morgen geleverd, woohoo :)

@Sebazzz Die ga ik ook maar bestellen denk ik, kan je die plaat voor alles gebruiken of is het net als bij de Prusa beter voor PETG en minder bedoeld voor PLA etc. ?
Staat niets over dat het minder geschikt is voor PLA, daarvoor koop ik hem juist.
https://eu.store.bambulab...l-sided-texture-pei-plate

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Jeru schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:04:
[...]

Staat niets over dat het minder geschikt is voor PLA, daarvoor koop ik hem juist.
https://eu.store.bambulab...l-sided-texture-pei-plate
Duidelijk. Als ik zo naar dat ding kijk en zie dat de Lidar waarschijnlijk moeite heeft om te werken weet ik nog zo niet of ik hem wel ga halen.

Ze spreken zichzelf trouwens tegen op die pagina:
In de tabel over PETG zeggen ze dat de Upper Glass Plate niet verwijderd hoeft te worden en onderaan de pagina in een aparte alinea zeggen ze weer van wel. Beetje jammer :)

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

TTLCrazy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:24:
[...]

Ze spreken zichzelf trouwens tegen op die pagina:
In de tabel over PETG zeggen ze dat de Upper Glass Plate niet verwijderd hoeft te worden en onderaan de pagina in een aparte alinea zeggen ze weer van wel. Beetje jammer :)
De onderste paragraaf gaat over PLA, niet PETG.

Dat gezegd hebbende, waarom zou dit niet gelden voor de standaard bouwplaat? Is het een probleem wat specifiek met PLA+PEI speelt?

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Sebazzz Bij mijn Prusa als ik bijvoorbeeld TPU print op de PEI plaat, hecht dit veel te goed waardoor het bijna niet los komt. Je moet echt wel een lijmstick gebruiken dan.

(en ik bedoel specifiek de paragraaf waar ze het hebben over PETG, ze spreken elkaar echt wel tegen. Ik kan het niet quoten, dat is beveiligd, het is een JPG of zoiets)

Dit gezegd hebbende lijkt het mij voor PET en TPU etc. een betere oplossing als de standaard bouwplaat waarvan je steeds het bovenste stickervel moet vervangen. En wellicht ook wel voor PLA, heb ik zelf geen ervaring mee, omdat ik dat met mijn Prusa op een gladde ondergrond print.

[ Voor 29% gewijzigd door TTLCrazy op 29-09-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Vanochtend meteen de KS bonus en PEI plaat besteld toen ik de mail zag met een aantal spare parts om boven de 45 euro te komen. Nu zie ik dat de PEI plaat niet meer op voorraad is.

Ik heb de afgelopen tijd veel meer filament gekocht dan ik daarvoor deed. Ik heb verschillende merken geprobeerd van goedkoop tot nog goedkoper PLA en eigenlijk print alles wel goed. Naast de snelheid lijkt de printer in ieder geval goed in staat om werkbare instellingen te vinden om tot goede prints te komen. Bij het plaatsen van een rol doe ik de eerste print een flow calibration en bij de 2e print ook al niet meer.

Ik heb nu totaal geen behoefte meer om calibratie cubes, temp towers e.d. te printen. Dit gedeelte van de 3D print hobby is verleden tijd met de X1

Ik zie nu dat de KS special ook een https://eu.store.bambulab.com/products/extruder-unit er bij zit. Dit is de laatste versie. Oude versie is van doorzichtig materiaal gemaakt en de nieuwe van zwart. Het kan al in je printer zitten, maar zelf ik niet controleren omdat ik met een print van 23 uur zit

[ Voor 16% gewijzigd door kiddyl op 29-09-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krijg net te horen dat er een bug in de firmware zit. Het eerste laag scannen verlaagt de snelheid van de printer, maar verhoogt deze niet meer. Wordt opgelost in de volgende firmware update :D

https://github.com/bambulab/BambuStudio/issues/336

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag aan de mensen hier... Zouden jullie, na ervaring opgedaan te hebben met de printer, nu al meerdere kopen voor bijv. een print-boerderij?

Persoonlijk zou ik dat nog niet doen, aangezien de MTBF cijfers nog niet bekend zijn. Blijft een 1e generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:18
MC Taz Man schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:34:
Vraag aan de mensen hier... Zouden jullie, na ervaring opgedaan te hebben met de printer, nu al meerdere kopen voor bijv. een print-boerderij?

Persoonlijk zou ik dat nog niet doen, aangezien de MTBF cijfers nog niet bekend zijn. Blijft een 1e generatie.
Voor een printfarm zou ik eerder meerdere goedkopere machines kopen, die zijn wat langzamer, maar je zit toch niet constant naast de machines om de prints eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartske schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:36:
[...]

Voor een printfarm zou ik eerder meerdere goedkopere machines kopen, die zijn wat langzamer, maar je zit toch niet constant naast de machines om de prints eraf te halen.
Nah ja, ik snap best dat je er meer besteld als het je inkomen is en je daardoor veel meer kan verdienen. Bijv. Stel je hebt nu orders die je niet kan leveren door tijdgebrek ivm te langzame printers. Deze zou dat op kunnen lossen.

Blijf er bij dat het niet slim is bij een eerste generatie, maar ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:18
MC Taz Man schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:41:
[...]

Nah ja, ik snap best dat je er meer besteld als het je inkomen is en je daardoor veel meer kan verdienen. Bijv. Stel je hebt nu orders die je niet kan leveren door tijdgebrek ivm te langzame printers. Deze zou dat op kunnen lossen.

Blijf er bij dat het niet slim is bij een eerste generatie, maar ok.
Ik vraag me af of het je echt winst gaat opleveren. Voor 2 van deze printers kun je 6 goedkopere neerzetten (minimaal). Als je die in de avond aanzet voordat je weggaat heb je als je terugkomt 6 prints, en bij 2x een bambu lab maar 2. Gedurende de dag zullen ze sneller zijn maar ik denk dat iemand liever in 1 batch 6 printers aanzet dan elke 2 uur 2 printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Hee ik zag trouwens dat die hardened steel extruder unit ook deel was van die stretch goal. Lijkt me toch dat het altijd wenselijk is om deze te installeren, of kleven er juist ook nog nadelen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:21

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

De AMS zou ook een reden kunnen zijn om deze printer in een printfarm in te zetten. Meerkleuren-prints worden hierdoor mogelijk of eenvoudiger omdat ze geen bedienacties nodig hebben voor de kleurwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:47:
Hee ik zag trouwens dat die hardened steel extruder unit ook deel was van die stretch goal. Lijkt me toch dat het altijd wenselijk is om deze te installeren, of kleven er juist ook nog nadelen aan?
Als je de X1CC hebt, heeft dat potentieel geen nut. Dan heb je 'm namelijk al :D FF kijken of je extruder zwart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
MC Taz Man schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:58:
[...]

Als je de X1CC hebt, heeft dat potentieel geen nut. Dan heb je 'm namelijk al :D FF kijken of je extruder zwart is.
Lol 8)7 idd -- klaarblijkelijk heb ik die al.. naja -- reserve dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:45:
[...]

Lol 8)7 idd -- klaarblijkelijk heb ik die al.. naja -- reserve dan maar?
Yep, same here... Hebben we een keer voordeel dat we in de EU zitten & vertraagd geleverd kregen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik ben al lekker aan het printen met mijn X1CC. Wat een printer :D

Heeft iemand een mooie voordeelbundel gevonden voor meerdere kleuren filament, bijvoorbeeld een set 250g rolletjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:50:
Ik ben al lekker aan het printen met mijn X1CC. Wat een printer :D

Heeft iemand een mooie voordeelbundel gevonden voor meerdere kleuren filament, bijvoorbeeld een set 250g rolletjes?
Extrudr, PolyTerra, eSun, 3dJake en BL eigen filament print hier erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

iMars schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

Extrudr, PolyTerra, eSun, 3dJake en BL eigen filament print hier erg goed.
Dat begrijp ik, maar een voordeelbundel van meerdere kleuren ben ik op zoek naar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Dat begrijp ik, maar een voordeelbundel van meerdere kleuren ben ik op zoek naar ;)
Meerdere rollen bestellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Sebazzz schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Sunlu heeft volgens mij zo'n >6kg 25% kortingsdeal atm.
Pagina: 1 ... 3 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.