[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik kreeg eerst een paar update via dat pledgebox stond elke keer in transit, met een track and trace code van dpd. Die niet werkte. Paar dagen voor leveren een mail van dpd dat ze een pakket hebben.iMars schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:35:
[...]
Hoe krijg je die track&trace? Ik ben backer 1407, dus zal wel wat later worden viir mij
Gevraagd of ze morgen wilde leveren omdat er niemand thuis was. Uiteindelijk vandaag geleverd bij de buren. Track and trace geen updates of wat dan ook. Was al geen fan van dpd maar nu helemaal niet meer.
Maar hij is er
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ah wij zitten beetje in dezelfde range ik zit ook in 1400 ergens. Ik denk gevoelsmatig dat we hem nog niet deze week hoeven te verwachten als ik de Backer getallen zie die hem ontvangen nu.iMars schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:35:
[...]
Hoe krijg je die track&trace? Ik ben backer 1407, dus zal wel wat later worden viir mij
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
Je moet er ook rekening mee houden dat die yanks ook backer nummers hebbenJeru schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:40:
[...]
Ah wij zitten beetje in dezelfde range ik zit ook in 1400 ergens. Ik denk gevoelsmatig dat we hem nog niet deze week hoeven te verwachten als ik de Backer getallen zie die hem ontvangen nu.
De ams laad de filament niet gaat zelf 10x proberen te laden maar doet niks...
Originele bambu lab filament. Zie dat de filament tot aan de tool head komt maar dan gaat hij terug de ams in.
Iemand een idee?
Zonder AMS testen misschien? En anders gewoon support checken gelijk.deBoulanger schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:46:
Oké alles uitgepakt en aangesloten.
De ams laad de filament niet gaat zelf 10x proberen te laden maar doet niks...
Originele bambu lab filament. Zie dat de filament tot aan de tool head komt maar dan gaat hij terug de ams in.
Iemand een idee?
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
Inderdaad even snel zonder ams getest en dat werkte, duurde even voor dst de filament eruit kwam maar daarna ging het goed en snel de eerste benchy!Jeru schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:34:
[...]
Zonder AMS testen misschien? En anders gewoon support checken gelijk.
Vanavond of morgen even verder troubleshooten. Kon zo snel niks vinden, gewoon aan sluiten en filament erin steken zou het moeten zijn..

Oeh dat is wel interessant dan. Ben benieuwd hoe lang ze dan doen over paar honderd hogerop te komen.MC Taz Man schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:04:
Net mail met verzendbevestiging van PB gekregen
Enig idee wat voor dag je hem krijgt al?
[ Voor 7% gewijzigd door Jeru op 30-08-2022 13:07 ]
Nope, status is "Order aangemaakt". Ik ga momenteel uit van einde deze week, begin volgende week. Puur een gok, op basis van de verhalen op de Discord.Jeru schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:45:
[...]
Oeh dat is wel interessant dan. Ben benieuwd hoe lang ze dan doen over paar honderd hogerop te komen.
Enig idee wat voor dag je hem krijgt al?
Ik neem aan DPD toch?MC Taz Man schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:09:
[...]
Nope, status is "Order aangemaakt". Ik ga momenteel uit van einde deze week, begin volgende week. Puur een gok, op basis van de verhalen op de Discord.
Yep, op Discord wordt geopperd dat het een paar dagen gaat duren, dus donderdag... Wat mijn "eind van de week/begin volgende week" een goede gok maakt
Van Facebook. Als je dus X1, X1C of X1C met AMS add-on (wat het effectief een X1CC maakt) hebt dan is het nog even geduld hebben.Reason not to ask "where is my printer?" anymore: Confirmed at last, Bambu Lab has just told me via email that the X1 and X1-C (non-AMS) printers have not yet arrived at the EU warehouse, period.
These machines are still in transit by sea on a container ship, and they will not arrive until "sometime in September" (they did not give me a more specific ETA).
This is because they initially produced all the KS Combo printers exclusively, shipped them first (more exactly, US first, rest of the world after due to reasons they already explained), then switched the production line to non-AMS printers (TBH in fact I'm not even sure of the status of the standard non-Carbon X1…) and shipped them well after the first boat left.
So if you are, say, backer #10 or #100 in the EU and if you pledged for an X1-C, you will definitely receive your printer way after Combo backers e.g. #4000 or #5000 even if they live in EU too. That's not exactly what Bambu Lab implied in their blog post when they assured "We will ship out the units generally following backing numbers" – because in the light of their latest explanation this was clearly a false statement, they forgot to tell in was true only for a specific version (the Combo) and people who pledged for the others would be delivered last. Maybe you see this as some breach in the trust commercial relationship, but the fact is it's perfectly understandable from a production line perspective, especially for a brand new company. I understand it's caused by logistics. I still support them even though my backer number is very low.
DPD is altijd wel wat minder in mijn ervaring dan de andere keuzes als het aankomt op flexibiliteit van aflever keuzes aangezien ik vrij zeker weet dat hij komt terwijl ik op vakantie ben. Balen dan maar.MC Taz Man schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:44:
[...]
Yep, op Discord wordt geopperd dat het een paar dagen gaat duren, dus donderdag... Wat mijn "eind van de week/begin volgende week" een goede gok maakt
Knipperen de lampjes optie AMS wel?deBoulanger schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:19:
[...]
Inderdaad even snel zonder ams getest en dat werkte, duurde even voor dst de filament eruit kwam maar daarna ging het goed en snel de eerste benchy!
Vanavond of morgen even verder troubleshooten. Kon zo snel niks vinden, gewoon aan sluiten en filament erin steken zou het moeten zijn..
Daarnaast: kijk even of er een firmware update beschikbaar is voor je AMS. Er was tijdens de eerste release van de firmware een bug die dat deed wat jij omschrijft.
Je krijgt een mail van PB (dus check je spam), maar er zijn een hoop phishing mails in omloop lees ik op de Discord. Dus, standaard procedures geldden.Yzord schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 01:36:
Voor degene die de printers (bijna) hebben...hoe krijg je je tracking binnen? Van pledgebox of van Bambu zelf of via KS of DPD?
Ik had gelijk een firmware update gedaan toen ik hem voor het eerst opstarte dus dat moet goed geweest zijn.smoken schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:38:
[...]
Knipperen de lampjes optie AMS wel?
Daarnaast: kijk even of er een firmware update beschikbaar is voor je AMS. Er was tijdens de eerste release van de firmware een bug die dat deed wat jij omschrijft.
Had de vraag gesteld in het discord kanaal en daar kreeg ik de tip, de filament recht af te snijden. Wat het blijkbaar nu wel was. Als je de spool unload van de spool holder dan knipt hij zelf de filament af. Ik had het gewoon met een kleine knipper geknipt.
Dus spoel in de ams en printen maar
Ah super, fijn dat het werkt!!deBoulanger schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:15:
[...]
Ik had gelijk een firmware update gedaan toen ik hem voor het eerst opstarte dus dat moet goed geweest zijn.
Had de vraag gesteld in het discord kanaal en daar kreeg ik de tip, de filament recht af te snijden. Wat het blijkbaar nu wel was. Als je de spool unload van de spool holder dan knipt hij zelf de filament af. Ik had het gewoon met een kleine knipper geknipt.
Dus spoel in de ams en printen maar.
Al een update gehad inmiddels?MC Taz Man schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:45:
[...]
Je krijgt een mail van PB (dus check je spam), maar er zijn een hoop phishing mails in omloop lees ik op de Discord. Dus, standaard procedures geldden.
In het sorteercentrum, ondertussen

Heeeeeeeeeeeeeeel misschien vandaag, maar ga ik niet van uit. Morgen of ma/di is wat ik verwacht.
Vind ik het bijna een straf dat ik vanmiddag eerst D&D "moet" spelen
#notjealousatallMC Taz Man schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:37:
[Afbeelding]
Eerste print, nu 2 mimics aan het printen:
[Afbeelding]
Nice, steeds meer bambu’s stromen binnen. Wat was jouw backer nummer? Ik heb 1407… zal nog wel even duren voor mij.
1025 (net 1 teveeliMars schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:06:
[...]
#notjealousatall![]()
![]()
Nice, steeds meer bambu’s stromen binnen. Wat was jouw backer nummer? Ik heb 1407… zal nog wel even duren voor mij.
Nu een Hill Giant aan het printen met support-W fillament changes
Heb al een multi-colour print klaar gezet die ik zelf geverfd heb, maar da's 20 uur
Glasex hack? Ipv de glue stick?MC Taz Man schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:56:
[...]
1025 (net 1 teveel), dus je zal wel volgende week, of de weer erop, aan de beurt zijn.
Nu een Hill Giant aan het printen met support-W fillament changesEn ga zeker de "hack" met de glasex testen. Kijken of dat werkt. Geen zin om continu lijm te blijven gebruiken.
Heb al een multi-colour print klaar gezet die ik zelf geverfd heb, maar da's 20 uurIets voor dit weekend, of zo...
Yep, werkt goed: YouTube: Bambu Lab X1C without Glue Stick
Interessant, ik had niet verwacht dat ontvetter zou werken als "release agent". Of wellicht in dit geval dat het voor een iets mindere hechting zorgt.MC Taz Man schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:28:
[...]
Yep, werkt goed: YouTube: Bambu Lab X1C without Glue Stick
Die zijn er al, onder andere op AliExpress. Hoewel ik snap dat je een originele zou willen. Toch voor de luie geïnteresseerde een linkjeiMars schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:04:
Meer mensen/tweakers dit langs zien komen?
[Afbeelding]
Gaat mijn wens dan toch in vervulling, een textured bed voor de Bambu
bron
[ Voor 13% gewijzigd door Jeru op 04-09-2022 23:19 ]
Ik had van iemand gehoord dat ze met een CNC dat zelf maakte van zo'n "standaard" pei sheet...
Nu ben ik verkocht aan die van Prusa, ben benieuwd of de kwaliteit een beetje vergelijkbaar is.
Zijn er meerdere te koop, ook individuen die ze maken. Prijzen liggen dicht bij elkaar. Vraag mij af wat bambu ervoor gaat vragen. Aangezien ik nog een coupon moet gaan gebruiken, misschien goed te combineren. Heb btw een linkje bijgevoegd bij vorige bericht. Zou nog kunnen zijn dat ze dit gewoon doen voor support en niet eens echt zelf een uitbrengen, maar dat lijkt mij sterk.iMars schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:18:
[...]
Ik had van iemand gehoord dat ze met een CNC dat zelf maakte van zo'n "standaard" pei sheet...
Nu ben ik verkocht aan die van Prusa, ben benieuwd of de kwaliteit een beetje vergelijkbaar is.
[ Voor 9% gewijzigd door Jeru op 04-09-2022 23:34 ]
Denk het niet, in de nabije toekomst. Denk dat dat gewoon uit de Prusa Slicer source-code komt.iMars schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:04:
Meer mensen/tweakers dit langs zien komen?
[Afbeelding]
Gaat mijn wens dan toch in vervulling, een textured bed voor de Bambu
bron
Is niet officieel van BLJeru schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:16:
[...]
Die zijn er al, onder andere op AliExpress. Hoewel ik snap dat je een originele zou willen. Toch voor de luie geïnteresseerde een linkje
Dat zeg ik ookMC Taz Man schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:33:
[...]
Denk het niet, in de nabije toekomst. Denk dat dat gewoon uit de Prusa Slicer source-code komt.
[...]
Is niet officieel van BL
Wel volgens hun shopJeru schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:18:
[...]
Dat zeg ik ookmaar het is ook nog maar zien of ze er een uitbrengen.
https://eu.store.bambulab...bu-high-temperature-plate
In de omschrijving staat dat het een sticker is. Beetje verwarrend, als het geen sticker is, wel een mooie prijs.MC Taz Man schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:03:
[...]
Wel volgens hun shop
Mijn printer is ook verzonden. Hoop dat ik hem zaterdag kan laten bezorgen.
[ Voor 10% gewijzigd door Jeru op 06-09-2022 12:22 ]

Dit lijkt interessante printer voor als je met de prints en niet de printer bezig wilt zijn.
Ik heb de discussie een beetje gevolgd maar wat ik niet heb gezien is of- en waar hij te bestellen is (op de Bambu site niet verder gekomen) en wat de prijs is. Heb ik dat gemist?
https://eu.store.bambulab.com/collections/3d-printerDurandal schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:25:
Hoi,
Dit lijkt interessante printer voor als je met de prints en niet de printer bezig wilt zijn.
Ik heb de discussie een beetje gevolgd maar wat ik niet heb gezien is of- en waar hij te bestellen is (op de Bambu site niet verder gekomen) en wat de prijs is. Heb ik dat gemist?
LET OP: Prijzen zijn ex BTW
En nu ook de textured plateMC Taz Man schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:03:
[...]
Wel volgens hun shop
https://eu.store.bambulab...l-sided-texture-pei-plate
Leuk! Ga ik met de kortingscode van de stretch goal bestellen zodra ik de KS award binnen hebtiMars schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:25:
[...]
En nu ook de textured plate![]()
Ik heb wel begrepen dat het niet veel zin heeft om een 0.6mm hotend te bestellen omdat je toch al snel aan de maximum flow-rate zit.
iMars schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:25:
[...]

0.6 heeft als enorm voordeel niet de snelheid, maar de (schijnbaar veel) lagere kans op verstoppingen bij niet-PLA/PETG filamentSebazzz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:28:
[...]
Leuk! Ga ik met de kortingscode van de stretch goal bestellen zodra ik de KS award binnen hebt
Ik heb wel begrepen dat het niet veel zin heeft om een 0.6mm hotend te bestellen omdat je toch al snel aan de maximum flow-rate zit.
1 k, ongeveer... Ex hub...iMars schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:43:
Ben ik erg als ik zeg dat ik gewoon 3x AMS erbij wil bestellen?
Ja, je bent erg. Ja ik wil het ook
Wel jammer dan dat het twee losse plates zijn textured en glad, en niet iedere kant verschillend. Of is er een reden dat dat beter is?iMars schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:25:
[...]
Ik weet niet beter, zo is het bij Prusa ookJeru schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:13:
[...]
Wel jammer dan dat het twee losse plates zijn textured en glad, en niet iedere kant verschillend. Of is er een reden dat dat beter is?
Ik zie vaak combinaties voorbij komen, maar dit gaat mijn eerste printer zijn. Dus heb weinig benul ervan.iMars schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:34:
[...]
Ik weet niet beter, zo is het bij Prusa ook
Voordeel van beide kanten gelijk is toch dat als 1 kant beschadigd raakt, dat je op de andere kant gelijk door kan printen. Voor de Prusa (heb er 2) heb ik sowieso van elke plate 3, 1 voor elk en 1 reserve. Maar ik gebruik m’n printers heel veel en een week+ wachten op een nieuwe plate is dan niet handig.Jeru schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:13:
[...]
Ik zie vaak combinaties voorbij komen, maar dit gaat mijn eerste printer zijn. Dus heb weinig benul ervan.
Ja helemaal met meer serieuze productie is het logischer. Gaat voor mij absoluut nog niet op. Weet iemand hier trouwens hoe je in godsnaam aflevering naar een dpd parcelshop kan doen? Ik zie een keuze in mijn profiel bij dpd voor een voorkeurslocatie maar niet dat ik hem daar morgen daadwerkelijk wil laten afleveren. Morgen onderweg vanuit Ameland nog verwacht ik helaas als hij wordt afgeleverd...iMars schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:59:
[...]
Voordeel van beide kanten gelijk is toch dat als 1 kant beschadigd raakt, dat je op de andere kant gelijk door kan printen. Voor de Prusa (heb er 2) heb ik sowieso van elke plate 3, 1 voor elk en 1 reserve. Maar ik gebruik m’n printers heel veel en een week+ wachten op een nieuwe plate is dan niet handig.
Bij DPD weet ik uit ervaring dat je je niet blind moet staren op de tracking. Dat is zo onduidelijk als het maar kan zijn. Ben bang dat je gewoon geduld moet hebbenJeru schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:15:
[...]
Ja helemaal met meer serieuze productie is het logischer. Gaat voor mij absoluut nog niet op. Weet iemand hier trouwens hoe je in godsnaam aflevering naar een dpd parcelshop kan doen? Ik zie een keuze in mijn profiel bij dpd voor een voorkeurslocatie maar niet dat ik hem daar morgen daadwerkelijk wil laten afleveren. Morgen onderweg vanuit Ameland nog verwacht ik helaas als hij wordt afgeleverd...
Bij mij staat er “Je pakket zal volgens je leverinstructies worden bezorgd”… ik heb geen flauw idee wat die instructies zijn maar zal zo te zien een dezer dagen bezorgd worden…
/f/image/dS1zFReUVMw7qQ7qtmHw4xDM.png?f=fotoalbum_large)
De eerste laag ging nog vrij normaal, maar toen die klaar was begon het! De snelheid is in het echt nog meer indrukwekkend als op video's.
Je had nog geen scraper?kiddyl schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:55:
Mijn printer is een uur geleden bezorgd en nu ben ik de scraper aan het printen.
De eerste laag ging nog vrij normaal, maar toen die klaar was begon het! De snelheid is in het echt nog meer indrukwekkend als op video's.
De hoeveelheid poep is toch vrij veel. Later nog een poepchute printen.
Je kan de hoeveelheid mm3 dat gepurged wordt aanpassen.kiddyl schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:28:
Ik heb de kunstof scraper geprint. Degene die ik heb zijn van metaal. Na de 17m benchy nu de scraper grip aan het printen. Dit gaat wel allemaal heel snel![]()
De hoeveelheid poep is toch vrij veel. Later nog een poepchute printen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gV7K1gzGV4X3gbaO8Dob44Yo.png?f=user_large)
Ik gebruik 120 mm3, dat lijkt goed te werken tot noch toe.
Ik ben nu onderdelen aan het printen die vanaf het menu te selecteren zijn (pre-sliced). Ik zal dit met eigen prints testen.
Ik heb alleen een issue nu met de fan aan de zijkant. Die valt steeds en hing bij mij al los in de behuizing. Heeft iemand hier een duidelijke foto van de positie waar hij hoort precies?
Geen foto, wel een oplossing:Jeru schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:24:
Ik heb ook eerst een scraper geprint
Ik heb alleen een issue nu met de fan aan de zijkant. Die valt steeds en hing bij mij al los in de behuizing. Heeft iemand hier een duidelijke foto van de positie waar hij hoort precies?
https://www.printables.co...2-bambu-lab-aux-fan-saver
Eén van mijn eerste prints, in PA-CF, omdat de kamer nogal warm kan worden & ik de CF toch nagenoeg nergens anders voor kan gebruiken.
Thanks voor de tip zal even kijken. Ik snap die foam alleen niet waar hij naar verwijst vooral wat waar.MC Taz Man schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:25:
[...]
Geen foto, wel een oplossing:
https://www.printables.co...2-bambu-lab-aux-fan-saver
Eén van mijn eerste prints, in PA-CF, omdat de kamer nogal warm kan worden & ik de CF toch nagenoeg nergens anders voor kan gebruiken.
Verder nu de fan wel even op de plek en zwaar onder de indruk van de afwerking verder, maar ook dat een leek als ik nu al bezig is met een tweede print. Nu bezig met deze: https://www.printables.co...te-for-all-types-of/files
Maar echt alles voelt super mooi afgewerkt. Je merkt hier en daar wat bijzondere vertalingen, maar tot nu toe is dit wel wat ik ervan verwacht en gehoopt had.
Meer hier last van? Vind het niet erg om op 60°C te printen, maar als ik online resultaten zie van iedereen die op 35°C printen, wil ik dat toch ff tackelen. Ik heb het ook met originele Bambu pla wat erbij geleverd is.
Ook een dingetje… originele pla zat in 1 en had PolyTerra in 3 zitten. 3 was geladen, en toch wilde de print (vanuit bibliotheek) persee filament uit 1 pakken. Da’s wel irritant.
Ik hoef niets te doen met settings tot nu toe. Oranje filament van bambu. Enige wat ik krijg is dat first layer detection niet ondersteund wordt bij huidige print modus. Ik laad gewoon een stl in via import slice en dan print. En dus de z Axis homing fail.iMars schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:17:
Mijn pledge kwam gisteren binnen. Gelijk eerste print de vase mode vrouwen sculptuur geprint met Fillamentum. Kwam er perfect uit (standaard instellingen zoals het in de bibliotheek staat). Elke print daarna failure… totaal geen bed adhesion. Alles schoongemaakt met warm water en ipa, nog steeds niet. Daarna bed forceren op 60°C en bam, een mooie print.
Meer hier last van? Vind het niet erg om op 60°C te printen, maar als ik online resultaten zie van iedereen die op 35°C printen, wil ik dat toch ff tackelen. Ik heb het ook met originele Bambu pla wat erbij geleverd is.
Ook een dingetje… originele pla zat in 1 en had PolyTerra in 3 zitten. 3 was geladen, en toch wilde de print (vanuit bibliotheek) persee filament uit 1 pakken. Da’s wel irritant.
En inmiddels ook een issue met eSun PLA+ gehad, filament in de knoop. Hopelijk is de rest van de rol wel in orde.
[ Voor 4% gewijzigd door Jeru op 10-09-2022 10:58 ]
Heb je al op de discord nagevraagd hoe & wat?Jeru schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:58:
Inmiddels hier toch wat kleine issues met z Axis homing. Erg wisselend wanneer ik er last van heb.
Had ik gisteren ook bij eSun Bot. Na het uit de knoop halen, leek alles in orde.Jeru schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:49:
[...]
En inmiddels ook een issue met eSun PLA+ gehad, filament in de knoop. Hopelijk is de rest van de rol wel in orde.
Niet op Discord wel gewoon een ticket bij support aangemaakt. Gebruik je nog speciale settings bij die esun? Ik heb nu gewoon generic pla profile.MC Taz Man schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:27:
[...]
Heb je al op de discord nagevraagd hoe & wat?
[...]
Had ik gisteren ook bij eSun Bot. Na het uit de knoop halen, leek alles in orde.
Generic PLA idd. Werkt tot op heden goed.Jeru schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:39:
[...]
Niet op Discord wel gewoon een ticket bij support aangemaakt. Gebruik je nog speciale settings bij die esun? Ik heb nu gewoon generic pla profile.
Print bij mij idd wel prima ook, alleen de rol zat net al tweede keer niet goed, gelukkig voor de print echt begon deze keer.MC Taz Man schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:08:
[...]
Generic PLA idd. Werkt tot op heden goed.
Vanochtend met hetzelfde filament een ander model proberen te printen en dat ging steeds fout bij de eerste laag. Enige wat ik kan bedenken is dat de kamer temperatuur veel lager was omdat ik het raam had open staan.
Bij de 5e poging ging het wel. Ondertussen lijmlaag opnieuw aangebracht etc. Daarna eSun PLA+ zwart er in en ging meteen goed. Heb niks met temperatuur gedaan in de slicer.
Ondertussen ook teruggegaan van 1.2 naar 1.1.1.1 omdat daar o.a. de first layer check niet werkte. Ook dat hielp niet direct trouwens.
Inmiddels ook naar 1.1.1.1 maar helaas ook wel redelijk wat misprints. Soms omdat het toch supports nodig had. Maar ook paar keer dat filament niet netjes eruit kwam en kleine propjes waren. Die gingen dan op den duur alles vernaggelen. Iemand hier tips waar ik fatsoenlijke info kan vinden om dit soort dingen te voorkomen en hoe ik supports goed kan fixen?kiddyl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:59:
Ik had vanochtend ook wat problemen met opstarten. Gisteren ging alles goed en in de avond een poop bucket in vase mode met PLA zilver + glitter geprint zonder problemen.
Vanochtend met hetzelfde filament een ander model proberen te printen en dat ging steeds fout bij de eerste laag. Enige wat ik kan bedenken is dat de kamer temperatuur veel lager was omdat ik het raam had open staan.
Bij de 5e poging ging het wel. Ondertussen lijmlaag opnieuw aangebracht etc. Daarna eSun PLA+ zwart er in en ging meteen goed. Heb niks met temperatuur gedaan in de slicer.
Ondertussen ook teruggegaan van 1.2 naar 1.1.1.1 omdat daar o.a. de first layer check niet werkte. Ook dat hielp niet direct trouwens.
Geen idee. Wat gaat er precies mis? Je zou de Z afstand kunnen verkleinen, of de xy distance. Die laatste bepaald hoe "dik" je supports worden.Jeru schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:59:
[...]
Inmiddels ook naar 1.1.1.1 maar helaas ook wel redelijk wat misprints. Soms omdat het toch supports nodig had. Maar ook paar keer dat filament niet netjes eruit kwam en kleine propjes waren. Die gingen dan op den duur alles vernaggelen. Iemand hier tips waar ik fatsoenlijke info kan vinden om dit soort dingen te voorkomen en hoe ik supports goed kan fixen?
Heb er zelf nog niet mee gespeeld, maar dat komt morgen
Bij mij ging een aantal keren een normale print die geen supports nodig had verkeerd. Dan ging hij op de eerste laag teveel extruden, of trok wat filament los van een andere plek denk ik dan had je dus een plek waar het niet mooi vlak was.MC Taz Man schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:35:
[...]
Geen idee. Wat gaat er precies mis? Je zou de Z afstand kunnen verkleinen, of de xy distance. Die laatste bepaald hoe "dik" je supports worden.
Heb er zelf nog niet mee gespeeld, maar dat komt morgen
Probleem is dat ik echt compleet leek ben op dit gebied, dus heb ook geen idee wat een beetje veelvoorkomende issues zijn bij 3d printen. Of logische oorzaken en gevolgen.
Ondertussen de support voor de fan geprint ook met CF filament van bambu. Nu net de bed bij schoonmaken zie ik toch al wel bubbels onder de sticker van de plate aan de koude kant.... Hoe had ik dat kunnen voorkomen?
[ Voor 12% gewijzigd door Jeru op 11-09-2022 15:50 ]
Bij de originele plaat moet je kennelijk de lijm stick gebruiken omdat het te goed vast zit. Lijm moet je niet met ipa weghalen, alleen warm water is al voldoende. Nieuwe lijm laag erop en gaan.
Ik hoop dadelijk met de PEI sheets dat je geen lijm meer nodig hebt, vind ik toch behoorlijk irritant.
ABS print ie super, werkelijk petje af! Object in de slicer, generic ABS selecteren, slicen en klaar. Had nog een rol eSun ABS+ en dat print super makkelijk.
Ook PolyTerra PLA print ie super, totaal geen moeite met de kartonnen rollen. Ik vraag me af als ik die plastic covers daarvoor zou printen of het dan nog wel goed past, zit heel weinig ruimte tussen de rollen en de deksel van de AMS.
Ik hoop dadelijk met de PEI sheets dat je geen lijm meer nodig hebt, vind ik toch behoorlijk irritant. [/quote]iMars schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:04:
Inmiddels al meerdere goede prints eraf gehaald. Denk dat de eerste keren de plaat niet goed schoon was. Bij mijn Prusa’s spray ik er een beetje ipa op, doekje erover, en volgende print.
Bij de originele plaat moet je kennelijk de lijm stick gebruiken omdat het te goed vast zit. Lijm moet je niet met ipa weghalen, alleen warm water is al voldoende. Nieuwe lijm laag erop en gaan.
YouTube: Bambu Lab X1C without Glue Stick
Ja had ik voorbij zien komenMC Taz Man schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:15:
[...]
Ik hoop dadelijk met de PEI sheets dat je geen lijm meer nodig hebt, vind ik toch behoorlijk irritant. [/quote]
YouTube: Bambu Lab X1C without Glue Stick
Geen Glasex in huis?iMars schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:48:
[...]
Ja had ik voorbij zien komenheb dat alleen (nog) niet in huis
Meeste dingen gaan bij mij goed met printen. Had wel issues met een esun matte white pla. Die krijg ik echt niets mee geprint. Ik merk wel af en toe wat inconsistenties met de nozzle, dat er wat filament aan blijft hangen of dat er nog wat uitlekt waardoor hij soms eerdere lagen meetrekt. En mijn pla sticker bubbelt al, maar dat schuif ik af op ongeduld en onkunde toen ik net pa cf had geprint en de plaat te weinig heb laten afkoelen voor ik de plaat ging buigen.iMars schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:04:
Inmiddels al meerdere goede prints eraf gehaald. Denk dat de eerste keren de plaat niet goed schoon was. Bij mijn Prusa’s spray ik er een beetje ipa op, doekje erover, en volgende print.
Ik hoop dadelijk met de PEI sheets dat je geen lijm meer nodig hebt, vind ik toch behoorlijk irritant.
ABS print ie super, werkelijk petje af! Object in de slicer, generic ABS selecteren, slicen en klaar. Had nog een rol eSun ABS+ en dat print super makkelijk.
Ook PolyTerra PLA print ie super, totaal geen moeite met de kartonnen rollen. Ik vraag me af als ik die plastic covers daarvoor zou printen of het dan nog wel goed past, zit heel weinig ruimte tussen de rollen en de deksel van de AMS.
Hoezo zou je de lijm niet met ipa moeten verwijderen? Vandaag wel eens gedaan was rap schoon.
[ Voor 3% gewijzigd door Jeru op 11-09-2022 23:55 ]
Geluidsniveau is toch wel aanwezig. Ik heb mijn huidige printer zo stil kunnen krijgen dat ik hem niet hoor als ik werk. Met de X1 is dat absoluut niet mogelijk. Ook niet in silent mode.
Met PLA is er nu ook een zeer aanwezige geur van plastic in mijn kamer. Dit komt natuurlijk door de veel hogere output. Ik was gewend dat ik alleen iets kon ruiken als ik letterlijk van boven in de printer keek.
Nu denk ik er aan om de printer eerst op zolder te plaatsen totdat de garage geschikt is gemaakt. Moet alleen wel een accesspoint plaatsen om dat mogelijk te maken.
Dat bubble en pla eraf trekken had ik dus ook. Net na een Filamentum print die perfect was, daarna nieuw object gesliced en gewoon niet willen printen (eerste avond dat ik de X1C had). Inmiddels is dat nu anders en print ie goed. Denk dat ik de plate niet goed had (andere werkwijze dan mijn Prusa's). Nu spoel ik de plate na elke print even met alleen warm water schoon, papieren doek erover, nieuwe lijmlaag en gaan.Jeru schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:54:
[...]
Meeste dingen gaan bij mij goed met printen. Had wel issues met een esun matte white pla. Die krijg ik echt niets mee geprint. Ik merk wel af en toe wat inconsistenties met de nozzle, dat er wat filament aan blijft hangen of dat er nog wat uitlekt waardoor hij soms eerdere lagen meetrekt. En mijn pla sticker bubbelt al, maar dat schuif ik af op ongeduld en onkunde toen ik net pa cf had geprint en de plaat te weinig heb laten afkoelen voor ik de plaat ging buigen.
Hoezo zou je de lijm niet met ipa moeten verwijderen? Vandaag wel eens gedaan was rap schoon.
Ik merk dat als ik het met IPA schoonmaak (mijn werkwijze) dat het de lijm oplost, maar IPA verdampd gauw en blijft de lijm achter. Mijn werkwijze is met een plantenspuit (speciaal voor IPA) een paar sprays op de plaat en met een schoon dubbele vel keukenrol afvegen. Dat gaat perfect voor de Prusa's, maar daar gebruik ik dus geen lijm. Uit mijn ervaring merk ik dat even onder de warme kraan veel sneller en efficiënter is.
Ziet er goed uit!MC Taz Man schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:09:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Articulated Falkor van Hex3D geprint![]()
[ Voor 17% gewijzigd door iMars op 12-09-2022 10:36 ]
GlasexiMars schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:35:
[...]
Dat bubble en pla eraf trekken had ik dus ook. Net na een Filamentum print die perfect was, daarna nieuw object gesliced en gewoon niet willen printen (eerste avond dat ik de X1C had). Inmiddels is dat nu anders en print ie goed. Denk dat ik de plate niet goed had (andere werkwijze dan mijn Prusa's). Nu spoel ik de plate na elke print even met alleen warm water schoon, papieren doek erover, nieuwe lijmlaag en gaan.
Ik merk dat als ik het met IPA schoonmaak (mijn werkwijze) dat het de lijm oplost, maar IPA verdampd gauw en blijft de lijm achter. Mijn werkwijze is met een plantenspuit (speciaal voor IPA) een paar sprays op de plaat en met een schoon dubbele vel keukenrol afvegen. Dat gaat perfect voor de Prusa's, maar daar gebruik ik dus geen lijm. Uit mijn ervaring merk ik dat even onder de warme kraan veel sneller en efficiënter is.
Merçi... Ook Baba Lysaga geprint:[...]
Ziet er goed uit!
:strip_exif()/f/image/aQGMiCxQhz3KOscq6cNj19b8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h503dCUowa3MMTpUfmBNHPFV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bX0V9PtOkVnvOOJNaKkV0iFV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DzpVpq4vgs3r4Vv1ipuRwaNP.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu bezig met 3 wereravens, multicolour...
Wat dat laatste betreft... Normaal gebruik ik 120 mm3 purge hoeveelheid, met eSun brandweerrood moet je dat ABSOLUUT niet doen
Zo maar ff naar de winkel lopen
Vaak is een groot woord, maar regelmatig idd. Ik heb het idee dat het veel minder voorkomt met BL PLA, denk dat het vooral door de hogere temperatuur komt.Jeru schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:57:
Hebben jullie niet dat er vaak nog wat filament uit de nozzle loopt en propjes veroorzaken die dan weer ergens achter blijven? Heb het nu al gehad met PLA/PA-CF en met PETG.
Ik moet erbij zeggen dat het vaker wel gebeurd dan niet bij mij, maar ook dat het meestal wel goed gaat uiteindelijk.MC Taz Man schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:33:
[...]
Vaak is een groot woord, maar regelmatig idd. Ik heb het idee dat het veel minder voorkomt met BL PLA, denk dat het vooral door de hogere temperatuur komt.

Uiteraard, geen idee welke toekomst... Iets met multiversum, etc.
Bambu Handy app is ook geüpdate zie ik
Elektra tape om de kartonnen randen heen werkt ook goed. Maar als je meerdere spoelen per week er doorheen jaagt kost dat aardig wat tijd.iMars schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:04:
Tot nu toe totaal geen issues met PolyTerra en Plasticz kartonnen spoelen, gaat prima zoChopp schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:54:
[...]
Elektra tape om de kartonnen randen heen werkt ook goed. Maar als je meerdere spoelen per week er doorheen jaagt kost dat aardig wat tijd.
Edit: heb gelijk wat van hun filament besteld (PLA Matte) om daar eens mee te spelen, en een paar extra complete hotends.
[ Voor 14% gewijzigd door iMars op 14-09-2022 15:54 ]
Is het de moeite waard om zelf de spoelen te printen en dan alles re - spoelen? Of kan dat niet met de geprinte versies?
Heb je alle posities geprobeerd? Ik merk dat de rechter slot (4) wijder is dan de rest (2 en 3, 1 niet getest nog)deBoulanger schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:49:
Crap mijn real filament rollen passen niet in de AMS.
Is het de moeite waard om zelf de spoelen te printen en dan alles re - spoelen? Of kan dat niet met de geprinte versies?
Het is vooral de diameter klep kan niet meer dicht..iMars schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:55:
[...]
Heb je alle posities geprobeerd? Ik merk dat de rechter slot (4) wijder is dan de rest (2 en 3, 1 niet getest nog)
Aaiii ... die heb ik nog niet meegemaaktdeBoulanger schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:56:
[...]
Het is vooral de diameter klep kan niet meer dicht..
Deze maar eens proberen te printen straks, moet toch zelf een spoel printen kom ik net achter op de site als je daar filament koopt..
Ja klopt, heb er net twee geprint. Opzich wel een mooi systeem moet ik zeggen.deBoulanger schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:01:
YouTube: Respooling filament for Bambu Lab AMS
Deze maar eens proberen te printen straks, moet toch zelf een spoel printen kom ik net achter op de site als je daar filament koopt..
Zelf heb ik veel Extrudr, Fillamentum, Polymaker, Prusament en eSun, dat past gewoon erin.
De rollen van Formfutura (1kg Premium en Reform) zijn helaas te breed.
Er is een spool welke een verbetering is op de meegeleverde 3mf versie van BL zelf, en BL hintte, zei, dat dit juist de bedoeling is. Zelf printen.deBoulanger schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:49:
Crap mijn real filament rollen passen niet in de AMS.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.