Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:51
my_fiero schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:19:
Er zit hier toch iemand van Bambu Labs?

kan die dit niet filteren met Bambu Labs.

Want het lijkt echt een probleem te zijn dus, of heeft hij dat al doorgegeven of info over???
OOK mijn tweede AMS heeft het probleem met poort 3 (terug trekken filament error) :( :( :( :(
Ik heb dus maar 6 kleuren nu ipv 8 zoals Bambu Lab beloofd :X
Waardeloos!!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 20:30
my_fiero schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:55:
[...]

OOK mijn tweede AMS heeft het probleem met poort 3 (terug trekken filament error) :( :( :( :(
Ik heb dus maar 6 kleuren nu ipv 8 zoals Bambu Lab beloofd :X
Waardeloos!!!!
Even een support ticket aanmaken en dan wordt het opgelost.
Uiteraard vragen we eerst een paar tests te doen (die in 90% van de gevallen het probleem oplossen).
Is het een hardware issue, dan sturen we onderdelen.

Daarna gewoon week lekker met 8 kleuren printen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:16

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

iMars schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:52:
[...]

Precies dit dus. Het is freaking veel afval als je het mij vraagt. Als je maandelijks dit soort prints doet (van vele dagen), dan is een IDEX/toolchanger wel op zijn plaats denk ik. Deze print heeft voor om-en-nabij 25~30 euro aan afval geproduceert.

Voor de hobbyist die dit 1 a 2 keer per jaar doet zal het wel loslopen.

/sarcasme aan :+
We lopen allemaal te klagen dat we meer verantwoordelijk willen printen met cardboard of refilll spools, maar wel lekker veel afval produceren tijdens printen :o
/sarcasme uit :+
Het probleem is vooral dat wanneer 1 persoon op aarde een X1C draait en afval produceert met filament changes, het niet zo erg is. Maar wanneer een hele grote groep mensen dit continu doet, dan is het wel een probleem. Zelfde geldt voor een heleboel problemen in de wereld, veel mensen denken bijvoorbeeld alleen maar 'ahjoh, ik gooi alleen maar mijn kleine sigarettenfilters op straat na het roken, hoeveel afval produceer ik nou?'. Maar het gaat dus om het cumulatieve effect.

Eigenlijk zou er veel meer aandacht en focus op moeten liggen om afval te vermijden, maar de meeste mensen zitten nog teveel in hun eigen ego vast en vinden mensen die er wel mee bezig zijn veelal negatief, zeurderig, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• my_fiero
Zo order is alweer binnen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovGtmBwmBa5cLaX0STx21sSxOlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whCPxuPQiGURdUvrlSdZwFIU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 07:31

Sebazzz

3dp

Ik vind Bambu best wel duur geworden met hun filament :/

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 07:47
Sebazzz schreef op zondag 5 november 2023 @ 01:20:
Ik vind Bambu best wel duur geworden met hun filament :/
Echt? Ik ben net met bambu begonnen en vind t juist prima. Voorheen kocht ik real, dat is duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

joepadmiraal schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:57:
[...]

Echt? Ik ben net met bambu begonnen en vind t juist prima. Voorheen kocht ik real, dat is duurder.
Eerst was Bambu 23 euro per kilorol, nu zitten ze op 29 euro. PolyTerra kan je bijvoorbeeld voor 19 euro de rol vinden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
smoken schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:21:
[...]

Even een support ticket aanmaken en dan wordt het opgelost.
Uiteraard vragen we eerst een paar tests te doen (die in 90% van de gevallen het probleem oplossen).
Is het een hardware issue, dan sturen we onderdelen.

Daarna gewoon week lekker met 8 kleuren printen :)
Ticket ingelegt, ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
Ik ben nu opzettelijk met slot 3 aan het printen (wisselen) kijken hoe vaak dit nu voorkomt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
Sebazzz schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:04:
[...]

Eerst was Bambu 23 euro per kilorol, nu zitten ze op 29 euro. PolyTerra kan je bijvoorbeeld voor 19 euro de rol vinden.
Het zal best wat duurder kunnen zijn, maar ik neem dat voor lief, met alle gemak die erbij zit van de rf chip.
Ik print prive voor mijzelf, dus geen grote aantallen.
En ben erg tevreden over het filament van Bambu Labs.
Ik heb nog een paar oude rollen (nieuw in de verpakking) van mijn anycubic mega, die maak ik wel op met proef printjes buiten de AMS om (rol is te dik, 123-3D, en een paar van real)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smoken
my_fiero schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:19:
[...]

Ticket ingelegt, ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
Ik ben nu opzettelijk met slot 3 aan het printen (wisselen) kijken hoe vaak dit nu voorkomt >:)
Maak alvast een filmpje van wat er gebeurt, en wissel ook alvast de first stage feeder van slots 3 en 2 om, om te kijken of het probleem enkel in slot 3 blijft bestaan(in zeer veel gevallen is de feeder het probleem). En maak ook daar een filmpje van en upload beide filmpjes naar je ticket.

Op de wiki kun je vinden hoe je de feeders kunt wisselen.

Heb je al meteen twee vragen van support beantwoord en kan de oplossing sneller geboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
smoken schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:00:
[...]

Maak alvast een filmpje van wat er gebeurt, en wissel ook alvast de first stage feeder van slots 3 en 2 om, om te kijken of het probleem enkel in slot 3 blijft bestaan(in zeer veel gevallen is de feeder het probleem). En maak ook daar een filmpje van en upload beide filmpjes naar je ticket.

Op de wiki kun je vinden hoe je de feeders kunt wisselen.

Heb je al meteen twee vragen van support beantwoord en kan de oplossing sneller geboden worden.
dat kunnen we alvast doen ja. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@smoken Ik heb nu al 2/3 keer gehad dat er filament afbrak in de AMS interne hub-eenheid, is dit een bekend probleem voor zover je weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[...]

Ja het stomste is, eerst waren ze 23 euro (met korting naar 19 ofzo) en nu hebben ze een betaald plan waarmee je ze terug naar rond de 23 kan krijgen 8)7

Het ging zo snel achter elkaar dat het nogal een sigaar uit eigen doos verhaal was.

PS: Tipje met die eSUN vacuum zakken. Als je herbruikbare Bambu spools hebt met niet zo veel filament erop: Niet al te hard vacuum zuigen want ze verbuigen als een gek en dan draaien ze niet lekker meer in de AMS :'( Mijn fout..

[ Voor 19% gewijzigd door Llopigat op 05-11-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ohmarinus schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:31:
[...]
Eigenlijk zou er veel meer aandacht en focus op moeten liggen om afval te vermijden, maar de meeste mensen zitten nog teveel in hun eigen ego vast en vinden mensen die er wel mee bezig zijn veelal negatief, zeurderig, etc.
Nouja ten eerst gaat het meestal om PLA. Dat is al hernieuwbaar geproduceerd en afbreekbaar.

Ten tweede probeer je automatisch al zoveel mogelijk te vermijden juist omdat je zoveel verspilt. En ook omdat je print zoveel langer duurt en een colour change niet altijd goed gaat. Bijvoorbeeld multicolour tekst probeer ik altijd plat te leggen zodat je maar een paar layer changes hebt.

Ik heb zelf veel meer PLA die ik gewoon nooit zal gebruiken omdat ik het maar 1x nodig heb gehad en een 1KG rol heb gekocht, dan dat ik aan afval heb. Want het eerste gaat echt om vele kilo's, het tweede is hooguit 100g ofzo. Zo'n berg printerpoep lijkt een hoop materiaal omdat het allemaal holle rolletjes zijn, maar het weegt weinig.

Vergeet niet een Bambu blijft gewoon een hobbyprinter, het is geen print shop industrieel geval (de enterprise wellicht uitgezonderd). Voor een complete toolchanger hebben mensen als wij gewoon geen budget en het extra materiaal dat nodig is om die te bouwen weegt niet op tegen het beetje afval dat we produceren. Laat staan de kosten...

[ Voor 23% gewijzigd door Llopigat op 05-11-2023 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

30,49 zelfs voor PLA incl. Spindel. Als je dat vergelijkt met vrijwel alle andere merken die doorgaans rond de 20-25€ zitten is het een heel verschil.

Anderzijds, je hebt ook van die merken waar je vast zit aan het filament van de betreffende fabrikant, (DaVinci?) en dan ben je nog duurder uit.

Het "tegoed" wat je krijgt scheelt wel, maakt de prijzen weer aardig markt conform. Maar ik zelf heb zoiets van plastic is plastic, dus ik ben niet merkgebonden.
Ook nu weer wat PLA aan het gebruiken ipv PETG. Net even wat makkelijker in gebruik als het snel moet en het niet veel te verduren krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:25:
@smoken Ik heb nu al 2/3 keer gehad dat er filament afbrak in de AMS interne hub-eenheid, is dit een bekend probleem voor zover je weet?
Niet direct. Maar zou aan de internal hub kunnen liggen, dus mijn eerste advies zou zijn om even de cleaning wiki voor “internal filament hub” te doorlopen

1 slot of meerdere slots?
Indien het in 1 slot is even de first stage feeder verwisselen met een ander slot want het zou ook aan de feeder kunnen liggen of aan de funnel (dat die versleten is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:27:
[...]

Niet direct. Maar zou aan de internal hub kunnen liggen, dus mijn eerste advies zou zijn om even de cleaning wiki voor “internal filament hub” te doorlopen

1 slot of meerdere slots?
Indien het in 1 slot is even de first stage feeder verwisselen met een ander slot want het zou ook aan de feeder kunnen liggen of aan de funnel (dat die versleten is)
Meerdere, maar dank. We gaan aan de slag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:46

BFS

Rude awakening

Ohmarinus schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:20:

Hebben jullie weleens issues met Sunlu PLA+ en warping? Enig idee wat ik nog kan proberen om dit te voorkomen?
Ik print ook vrij veel met Sunlu PLA+ (Black/Skyblue zijn mijn go-to kleuren) en zie eigenlijk geen warping, ik gebruik wel standaard de textured PEI plate maar verder geen aanpassingen/oplossingen anders dan de plate af en toe schoon te maken.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 12:23

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Llopigat schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:34:
[...]

Nouja ten eerst gaat het meestal om PLA. Dat is al hernieuwbaar geproduceerd en afbreekbaar.
Hernieuwbaar? Ja. Afbreekbaar? Ja, maar niet biologisch afbreekbaar:
Contrary to popular belief, non-biodegradable compostable plastics do indeed exist. These plastics will undergo biodegradation under composting conditions but will not begin degrading until they are met. In other words, these plastics cannot be claimed as “biodegradable” (as defined by both American and European Standards) due to the fact that they cannot biodegrade naturally in the biosphere. An example of a non-biodegradable compostable plastic is polylactic acid (PLA).
Dit is een interessant onderzoek, als je in dit onderwerp geïnteresseerd bent.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

gday schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:16:
[...]

Hernieuwbaar? Ja. Afbreekbaar? Ja, maar niet biologisch afbreekbaar:

[...]

Dit is een interessant onderzoek, als je in dit onderwerp geïnteresseerd bent.
Thanks, ik wilde dit ook nog delen maar had er nog geen tijd voor gevonden.

PLA is niet zomaar biodegradable, ondanks dat veel mensen dit sprookje nog als mantra lijken te herhalen. Daarnaast worden er soms pigmenten gebruikt die ook giftig zijn dus stel dat het filament composteerbaar was geweest, dan was het alsnog schadelijk geweest voor het bodemleven, en gezien de voedselketen, dan dus uiteindelijk ook voor alles wat voortkomt uit dat bodemleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

BFS schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:27:
[...]

Ik print ook vrij veel met Sunlu PLA+ (Black/Skyblue zijn mijn go-to kleuren) en zie eigenlijk geen warping, ik gebruik wel standaard de textured PEI plate maar verder geen aanpassingen/oplossingen anders dan de plate af en toe schoon te maken.
Yes, ik had aanvankelijk ook niet zoveel problemen met warping.

De printjes blijven perfect zitten op het printbed, maar ze trekken gewoon de flexplate omhoog van de magnetische onderplaat. Het is mij echt een raadsel waarom dit gebeurt.

Ik print eigenlijk alles op de engineering plate nu maar zal eens testen of andere platen hetzelfde probleem hebben.

Maar natuurlijk is warping interne stress, dus eigenlijk zou de plaat niet zoveel moeten uitmaken en ligt het waarschijnlijk aan instellingen.

Welke settings gebruik jij voor Sunlu PLA+? Ik kan als ik terug ben wel wat screenshots maken van de filament settings.

Verder gebruik ik gyroid infill, in al die jaren nog nooit zoveel warping gehad eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:49:
[...]

Yes, ik had aanvankelijk ook niet zoveel problemen met warping.

De printjes blijven perfect zitten op het printbed, maar ze trekken gewoon de flexplate omhoog van de magnetische onderplaat. Het is mij echt een raadsel waarom dit gebeurt.

Ik print eigenlijk alles op de engineering plate nu maar zal eens testen of andere platen hetzelfde probleem hebben.

Maar natuurlijk is warping interne stress, dus eigenlijk zou de plaat niet zoveel moeten uitmaken en ligt het waarschijnlijk aan instellingen.

Welke settings gebruik jij voor Sunlu PLA+? Ik kan als ik terug ben wel wat screenshots maken van de filament settings.

Verder gebruik ik gyroid infill, in al die jaren nog nooit zoveel warping gehad eigenlijk...
Ik heb nog nooit last gehad van warping met PLA. Op welke temperatuur van je plate print je? Op de textured PEI print ik 55 graden en 35 graden op de cool plate

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje; Volgens BL heeft de PEI sheet die ik heb lijm nodig bij CF filament. Iemand al zonder geprobeerd? Wat was het resultaat?

Hun kennende, is het nodig als release agent, ipv bonding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFS

BFS

Rude awakening

Ohmarinus schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:49:
[...]

Generic PLA en wat er met dat profiel mee komt qua instellingen. Ik trek net de Desiccant Spool Tumbler for SUNLU-Spools van de plaat in PLA+ SkyBlue zonder issues.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 19:24
MC Taz Man schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:55:
[...]

Ik heb nog nooit last gehad van warping met PLA. Op welke temperatuur van je plate print je? Op de textured PEI print ik 55 graden en 35 graden op de cool plate
Laatst wat simpele beugeltjes geprint met PAHT-CF. Zonder lijm op de Smooth PEI plaat. Ging perfect.
Had als release agent wellicht meerwaarde gehad, maar niet nodig.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MC Taz Man schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:55:
[...]

Dit zijn mijn settings, ik print altijd op de engineering plate met 3D Lac. Hechting is optimaal, echt altijd perfect en laat nooit los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DIqS3tbcpXKRugwaFS8_7V7MCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ihQCTbPGf9n3xPkIwEBmLqyX.png?f=fotoalbum_large
BFS schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:23:
[...]

Generic PLA en wat er met dat profiel mee komt qua instellingen. Ik trek net de Desiccant Spool Tumbler for SUNLU-Spools van de plaat in PLA+ SkyBlue zonder issues.
Zie de foto hierboven voor mijn settings :) Ik heb ook gewoon het Bambu PLA profiel gepakt en die wat aangepast kwa temperaturen. Verder de recommended temperaturen van Sunlu voor PLA+ zelf gebruikt.

Op 205 graden kreeg ik delamination van de PLA, dus ik heb het naar 210 gegooid en dat werkt prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Ohmarinus op 06-11-2023 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smoken
Zijn er hier toevallig nog mensen die naar Formnext gaan?

Zo ja, kom even gedag zeggen tegen deze tweaker in hal 12 bij de Bambu Lab booth :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFS

BFS

Rude awakening

Ohmarinus schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:38:
[...]

Zie de foto hierboven voor mijn settings :) Ik heb ook gewoon het Bambu PLA profiel gepakt en die wat aangepast kwa temperaturen. Verder de recommended temperaturen van Sunlu voor PLA+ zelf gebruikt.
Generic PLA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qY0aK9TUyrQ9LOb_Zy2hEWRT2sM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mJSdNCJnxJXR2aDxSXDzQUIw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1HU2fz13DVjNJCkv6YZEjcl1_o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XBS5DIGI1WySSVqWaGVWX29X.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Ah juist, ik denk dat die lagere volumetric flowrate een van de dingen is die zal helpen. Verder is het nagenoeg hetzelfde. Heb mijn profiel voor de gein eens aangepast aan wat het bij jou is. Zal morgen even een testprintje maken :)

Natuurlijk ga ik ook van printplaat wisselen, dus uiteindelijk zal ik niet weten wat nou precies de doorslaggevende variabele was. Ik heb ontdekt dat de PEO plaat die ik heb liggen vele malen beter blijft liggen op het magnetische bed namelijk. Dat zal wellicht ook nog wat helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:26
smoken schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:44:

Zo ja, kom even gedag zeggen tegen deze tweaker in hal 12 bij de Bambu Lab booth :)
Heb je nog vrijkaarten? (;

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:01
Meh, mijn x1c heeft zo snel geprint dat ik geen inspiratie meer heb om te printen.

bambu, why y u so cruel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik heb begrepen dat Formnext altijd meer industrieel was en niet echt voor het normale publiek toegankelijk is?

Ik ga wel naar SMRRF in december maar daar zal Bambu uiteraard niet staan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joepadmiraal

Ik ga zelf niet, maar vind het wel erg leuk om te zien dat je zo betrokken bent bij de community.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero

Zou dit de oplossing kunnen zijn ????????

https://makerworld.com/en/models/56906#profileId-58572
A Completely New Design Upgrade For AMS Filament Pull Back ERROR! Better & Precisely Measured Fast Quick Fix 24mins
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhtOGAgNFfETrMcLr0-ngZZSIAA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AdQ2WVTGnIO8dLtYiNNEfi6m.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Interessant! Het blijft leuk en mooi om te zien hoe de community de falende onderdelen van een machine verbeteren.

Het zou mooi zijn als Bambu zelf toegeeft dat sommige dingen beter kunnen en zelf STL's of STEP files beschikbaar stelt om upgrades mee te printen. Bambu Lab is immers zelf het bedrijf dat de meeste informatie heeft over dingen die niet goed werken aan hun machines ivm alle returns en support requests die ze krijgen.

Ik kan me voorstellen dat ze dat in de nabije toekomst alsnog gaan doen. Het is niet zo dat ze daarmee hun fouten erkennen, maar juist laten zien dat ze meedenken met de community. Ze geven de klant dan ook een extra beetje controle over de verbetering van hun product. Er zal wel een disclaimer bij komen wat sommige dingen de garantie kunnen beinvloeden, maar een goed werkende machine is altijd beter.

Verder hoor ik graag wat jullie ervaring met Makerworld is. Ik heb het nog niet gebruikt, maar heb wel de video van TeachingTech gezien van afgelopen weekend en het klonk goed. Die pre-sliced profielen ga ik never nooit niet gebruiken overigens, maar daarbuiten vind ik het er allemaal best goed uitzien.

[ Voor 11% gewijzigd door Ohmarinus op 07-11-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:26
Wat eigenlijk wel jammer is. Wel een RFID tag in de filamentspoel, maar dan weer niet in de bed plates.

[ Voor 6% gewijzigd door Jampot007 op 07-11-2023 18:04 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
Jampot007 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:03:
Wat eigenlijk wel jammer is. Wel een RFID tag in de filamentspoel, maar dan weer niet in de bed plates.
is toch ook niet nodig, die scant de printer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
my_fiero schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:50:
[...]

Yep & die geeft een foutmelding als je voor de verkeerde plaat gesliced hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
my_fiero schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:50:
[...]

Doen de printers uit de p serie dat ook? Of werkt dat alleen bij de x1c?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MC Taz Man schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:26:
[...]

Yep & die geeft een foutmelding als je voor de verkeerde plaat gesliced hebt
Ik heb dat scannen uitgezet, ik weet toch zelf wel wat voor plaat ik er op heb zitten :+
Verder gaf 'ie 50% van de tijd een melding dat de markering ontbreekt terwijl die er wel gewoon zat en de plaat perfect geplaatst was.

[ Voor 18% gewijzigd door Ohmarinus op 07-11-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kan iemand met mij meedenken over de connectiviteit van Bambu-printers in een niet-thuis omgeving?

Wij willen twee X1's aanschaffen voor ons makerslab op school. Ons wifi-netwerk is WPA2-enterprise, waardoor we, als we willen dat de printers met het netwerk verbonden zijn, niks hebben aan de X1 en uitkomen bij de X1E. Want die heeft wel WPA2-enterprise én een ethernetpoort.

Mijn collega's van de ICT-afdeling zijn niet zo heel happig op zomaar twee nieuwe apparaten in het netwerk hangen zonder vooronderzoek te doen.

Wat ik al heb kunnen vinden is hoe de printer verbinding maakt met het netwerk.

Wat niet duidelijk is:
  1. Hoe maken de clients verbinding met de printer? Is dit geheel via de cloud (dus geen lokale client-printer verbinding nodig), deels via de cloud, geheel via lan of kan hier tussen gekozen worden? En zijn de onderlingen verbindingen gewoon https of iets dergelijks?
  2. Welke functionaliteit verlies je als de printer geen internetverbinding heeft? Ik begrijp dat je geen firmware-updates krijgt. Maar is bijvoorbeeld de spaghetti-detectie cloud-based of worden de beelden lokaal door de printer geanalyseerd? Ik vind nergens een overzicht van welke functionaliteit afhankelijk is van de cloud en welke niet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvh0712
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 09:46
Het is niet direct een antwoord op je vraag maar waarom niet een apart netwerk maken voor de printers? Ik ken het netwerk niet maar neem aan dat het wel mogelijk is een apart netwerk te maken op de bestaande apparatuur. Nieuwe SSID, eigen vlan en WPA zonder enterprise. De ICT afdeling zou daar wel mee om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mvh0712 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:05:
Het is niet direct een antwoord op je vraag maar waarom niet een apart netwerk maken voor de printers? Ik ken het netwerk niet maar neem aan dat het wel mogelijk is een apart netwerk te maken op de bestaande apparatuur. Nieuwe SSID, eigen vlan en WPA zonder enterprise. De ICT afdeling zou daar wel mee om kunnen gaan.
Dat werkt thuis, misschien in een klein bedrijf, maar is behoorlijk moeilijk toe te voegen in de IT infra van een school.

Tenzij je een compleet gescheiden (V)LAN aanmaakt, die je totaal niet beheerd en vrij laat, wat weer z'n eigen problemen met zich meebrengt. Mensen die verbinden met het verkeerde netwerk, virussen, mal-/spyware, etc.

Nee, de X1c in een professionele omgeving is onmogelijk, zonder fikse aanpassingen in je netwerk. Daar heeft BL de X1e voor gemaakt. Die, schijnbaar, volledig offline te gebruiken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Jampot007 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:03:
Ik zie dat niet helemaal voor me. Die informatie zou je dus in de slicer moeten syncen voordat je gaat slicen, maar dan kun je het toch net zo goed zelf instellen? Waar zit precies de winst hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Gizz schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:57:
• Hoe maken de clients verbinding met de printer? Is dit geheel via de cloud (dus geen lokale client-printer verbinding nodig), deels via de cloud, geheel via lan of kan hier tussen gekozen worden? En zijn de onderlingen verbindingen gewoon https of iets dergelijks?
De X1E kun je ook volledig gebruiken zonder de cloud.
• Welke functionaliteit verlies je als de printer geen internetverbinding heeft? Ik begrijp dat je geen firmware-updates krijgt. Maar is bijvoorbeeld de spaghetti-detectie cloud-based of worden de beelden lokaal door de printer geanalyseerd? Ik vind nergens een overzicht van welke functionaliteit afhankelijk is van de cloud en welke niet.
De spaghetti detection wordt lokaal gedaan op het apparaat. Dat is ook al bij de X1 het geval en wordt (naar ik aanneem) gedaan met de neural network processing unit die erin zit. Hoe het met firmware-updates zit en of je die bijvoorbeeld via een SD-kaart zou kunnen doen durf ik je niet te zeggen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• my_fiero
Als je even niet weet wat je moet printen maak je maar iets :+

Voor mijn schaal modellen van redbull een startgrid gemaakt, incl de zelf gemaakte figuren en vangrails

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcGqWB-e29qvhKAlKVHcEBi1Ouw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2OCBGSFrh10VbXtzyO94mf2.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gmTgJii_KUfrZ3rYjmbrWTQ8uE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tOtQ2YtTVJjPfV2qsxyhc6r.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7o9uu1izVpaMsNYXh8QjbH9JhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baKgmW4GId6GxabPtu93NWle.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N68lzj8j7LXP6e4ezfYXVfoRX5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3sCipbfVW5Q8ni3Q1gt2cQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nLPx6oGCuCUt1WpKA_wEJjcLeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPwDcPPopsd5zLdETEWh1zzu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beuf5sb4yImI5GKtVuIbiSC2us4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1rP4DImFEjQTTbhEftCuF2d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RA4R5x1q_elB2kpgAfi2EnmIiYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grb3sP0x5FHqZyIXWsX0dnk0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:07

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

had m'n oude TEVO weer afgestoft en na een hoop gedoe (ouderwetsch firmware updaten arduino studio bedlevellen met een papiertje heated bed upgrade met pei sheet erop gesoldeerd eeuwig met instellingen in allemaal verschillende slicers klooien etc.etc.) toch wat mooie dingen eruit weten te krijgen voor de kids, maar die waren -zo- onder de indruk dat ik toch maar is de markt van printers in 2023 ben gaan bekijken.
En ik had -bijna- weer binnen de ±350 range een printer gekocht (twijfel tussen Qidi, K1, AnkerMaker etc.) maar uiteindelijk toch maar na al die overweldigende P1P/P1S reviews gegaan voor de Bambu Lab P1S met AMS.

Nou, mocht je nog twijfelen, wees is premium voor jezelf en verwen jezelf met deze printer - kan het nog steeds niet geloven, na 20min was 'ie al aan 't printen, weer 20min later een 'test' fidgetspinner eruit (snel! is dat ding) en zo mooi van kwaliteit heb ik nog nooit iets gehad, dus laat staan als dit ding op een normale snelheid print. Ding doet echt alles zelf, zelfs het filament 'laden' voelt premium ;-)

Kan ik eindelijk echt is in het designen duiken, wil wat mooie Brio-compatible zaken voor de kleinste maken en nog wat ander custom speelgoed voor de oudste (waar ze dan aan mee designed - leer je nog wat) dat ze dan kan uitdelen met haar verjaardag, beter PLA (enigzins mileu vriendelijk) selfmade dan weer bij de Action die mindless troep kopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MC Taz Man schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:14:
Nee, de X1c in een professionele omgeving is onmogelijk, zonder fikse aanpassingen in je netwerk. Daar heeft BL de X1e voor gemaakt. Die, schijnbaar, volledig offline te gebruiken is.
gday schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:44:
[...]
De X1E kun je ook volledig gebruiken zonder de cloud.
Dank voor de informatie!

Weten jullie (of anderen) hoe de communicatie tussen printer en gebruiker verloopt als de printer wél verbonden is met internet? Loopt dan alles via de cloud en maakt het dus niks uit of een gebruiker en de printer op hetzelfde lan zitten?

Client isolation (dat devices niet lokaal met elkaar kunnen communiceren binnen het lan, maar alleen met internet) is bij ons namelijk een dingetje.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-06 12:09
Gizz schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:47:
Loopt dan alles via de cloud en maakt het dus niks uit of een gebruiker en de printer op hetzelfde lan zitten?
Ja hier komt het eigenlijk wel op neer. De printer is dan ook van buitenaf te benaderen, voorwaarde is dan natuurlijk wel dat het aan de printer gekoppelde account overeenkomt met dat van de gebruiker.

Aangezien het hier om een school gaat lijkt het mij de belangrijkste vraag hoe je printopdrachten wil verzenden naar de printer. Is het de bedoeling dat leerlingen zelf de bestanden slicen en verzenden? (lijkt mij niet wenselijk) Of is het de bedoeling dat 3d modellen binnenkomen via de mail en een medewerker dit sliced en naar de printer stuurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TorxWorx meestal zal de workflow inderdaad zijn dat een van mijn collega's sliced. Uitzondering is wellicht bovenbouwleerlingen die voor bijvoorbeeld hun profielwerkstuk veel/vaak moeten printen of het slicen zelf als project oppakken. Zij zouden dan wellicht zelf opdrachten mogen versturen.

Bedankt voor alle info iedereen, hier kan ik weer mee verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Gizz schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:47:
[...]

[...]

Dank voor de informatie!

Weten jullie (of anderen) hoe de communicatie tussen printer en gebruiker verloopt als de printer wél verbonden is met internet? Loopt dan alles via de cloud en maakt het dus niks uit of een gebruiker en de printer op hetzelfde lan zitten?

Client isolation (dat devices niet lokaal met elkaar kunnen communiceren binnen het lan, maar alleen met internet) is bij ons namelijk een dingetje.
Ik heb jaren op een kunstacademie gewerkt in de makerspace en daar draaiden we vaak printjes van twee of drie dagen lang. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het echt een hele opluchting is wanneer je af en toe van buitenaf in de gaten kunt houden hoe een print vordert en eventueel op afstand de machine kunt stoppen.

Nu ben ik geen voorstander van 'je werk mee naar huis nemen', maar dit is een kwestie van nog geen minuut even kijken hoe het loopt.

Ondanks de eventuele bezwaren zou ik wel echt proberen om een lijntje naar buiten te krijgen omdat dat het je werk makkelijker maakt. Zo kun je tijdens het geven van een workshop in een ander lokaal op een rustig moment ook even kijken hoe de printjes vorderen. Ik noem maar een voorbeeld.

En mocht je dan toch een print zien die niet goed gaat, dan kun je die dus stoppen en dat scheelt ook weer wasted filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:09:
[...]

Ik heb jaren op een kunstacademie gewerkt in de makerspace en daar draaiden we vaak printjes van twee of drie dagen lang. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het echt een hele opluchting is wanneer je af en toe van buitenaf in de gaten kunt houden hoe een print vordert en eventueel op afstand de machine kunt stoppen.

Nu ben ik geen voorstander van 'je werk mee naar huis nemen', maar dit is een kwestie van nog geen minuut even kijken hoe het loopt.

Ondanks de eventuele bezwaren zou ik wel echt proberen om een lijntje naar buiten te krijgen omdat dat het je werk makkelijker maakt. Zo kun je tijdens het geven van een workshop in een ander lokaal op een rustig moment ook even kijken hoe de printjes vorderen. Ik noem maar een voorbeeld.

En mocht je dan toch een print zien die niet goed gaat, dan kun je die dus stoppen en dat scheelt ook weer wasted filament.
Helemaal op de kunstacademie zou ik persoonlijk kijken naar een IDEX/toolchanger printer. Kan je namelijk goed & veilig gebruik maken van PVA (oplosbaar), wat weer veel meer designs mogelijk maakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Voor diegene die Extrudr willen... mooie aanbieding op hun website zelf, tot 50% korting.
https://www.instagram.com/p/Cza2SnXsPMa/
https://www.extrudr.com/nl/

Heb net maar weer even een flinke lading ingeslagen :Y)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:31:
[...]

Het probleem is vooral dat wanneer 1 persoon op aarde een X1C draait en afval produceert met filament changes, het niet zo erg is. Maar wanneer een hele grote groep mensen dit continu doet, dan is het wel een probleem. Zelfde geldt voor een heleboel problemen in de wereld, veel mensen denken bijvoorbeeld alleen maar 'ahjoh, ik gooi alleen maar mijn kleine sigarettenfilters op straat na het roken, hoeveel afval produceer ik nou?'. Maar het gaat dus om het cumulatieve effect.

Precies dit! En ik ben diegene die “z’n sigarettenfilter” niet op de straat gooit (figurely speaking want ik rook niet :+ ). Voorkomen is beter als genezen, ik print liever losse parts en verlijm dat, dan met veel afval printen. Maar soms is er geen makkelijkere optie, niet iedereen heeft een toolchanger.

Ik doe wel moeite om afval te scheiden (99% pla, rest abs/asa). Maar er zijn niet veel inlever punten. Had genoeg in kilo’s om naar DE te versturen, hebben ze het minimum gewicht verhoogd… ik hoop dat m’n print buddy gauw die recycler krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Naja de afval productie van de AMS is natuurlijk wel 'self limiting'.
Daarmee bedoel ik dat het poepje bij een filament change eruit komt, en dat kost tijd, ook als je een nieuwe print in een andere kleur begint moet je op dat poepje wachten.
Als je een gigantische multi color print maakt dan wacht je dus 300x op een poepjes wissel, wat een paar uur tijd toevoegd aan elke print, maar ook (filament) kosten etc.
Die tijd kan je ook gebruiken 't kleuren onderdeel 'los' te cad'den en als soort van 'push in' onderdeel naast de print te maken om snelheid te krijgen. Ik zie dat al langzaam gebeuren bij veel modellen, ook de orientatie en de plek van de nieuwe kleur, zodat het op een eigen layer terecht komt (= minder wissels).

Maw. de tijd die het kost promoot juist niet het poep-verbruik maar zorgt voor een nieuw 'probleem' dat nu al langzaam opgelost wordt.
Daarbij is de AMS handig bij multi-color prints, maar eigenlijk is het gewoon SUPER handig en praktisch bij het altijd klaar hebben staan van verschillende kleuren/type (op afstand). Denk dat die usecase een beetje onderbelicht wordt bij veel reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

CT schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:02:

Daarbij is de AMS handig bij multi-color prints, maar eigenlijk is het gewoon SUPER handig en praktisch bij het altijd klaar hebben staan van verschillende kleuren/type (op afstand). Denk dat die usecase een beetje onderbelicht wordt bij veel reviews.
Daar heb ik mij ook in vergist denk ik ;)

Stiekem toch wel handig, zo'n AMS, en als losse upgrade een stuk duurder. En ik heb nu een filament droger/bewaarbox a 50€ gekocht, die ik dan waarschijnlijk niet had gekocht.

Maar initieel was de printer toch al een kadootje voor mijzelf, en dus duur zat, omdat ik feitelijk een goed werkende (maar trage) printer had staan.
Meestal gebruik ik zwart of wit PETG, maar dan had ik daarnaast nog makkelijk 2 kleuren of PLA bij kunnen zetten zonder handmatig iets te hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook irritant... Ben op m'n werk (D&D vanavond) en uiteraard breekt er filament af ergens in mijn printer... Ah well, progress, not perfection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MC Taz Man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:11:
Ook irritant... Ben op m'n werk (D&D vanavond) en uiteraard breekt er filament af ergens in mijn printer... Ah well, progress, not perfection
Bij mij gebeurde dit alleen met oud en 'nat' filament. Nu weer alles braaf aan het drogen als het boven de 30% humidity uitkomt en nooit meer gehad dat het brak in een paar maanden al.

Waar zou het bij jou aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:26:
[...]

Bij mij gebeurde dit alleen met oud en 'nat' filament. Nu weer alles braaf aan het drogen als het boven de 30% humidity uitkomt en nooit meer gehad dat het brak in een paar maanden al.

Waar zou het bij jou aan kunnen liggen?
Denk dat mijn AMS filament hub stuk/kapot is. Als het filament idd daar is afgebroken, is het de 4e/5e keer.

Ah well, such is life en al dat geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MC Taz Man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:28:
[...]

Denk dat mijn AMS filament hub stuk/kapot is. Als het filament idd daar is afgebroken, is het de 4e/5e keer.

Ah well, such is life en al dat geneuzel.
Je zou er haast een gat in maken aan de onderkant zodat je er bij kunt zonder het uit elkaar te halen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:38:
[...]

Je zou er haast een gat in maken aan de onderkant zodat je er bij kunt zonder het uit elkaar te halen :9
Nah, makkelijk zat. Al zo vaak gedaan :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:45:
[...]

Als je dat 1x gedaan hebt, stelt de volgende keren niks meer voor ;)

Ik had laatst met de Prusa een 23h print. En ergens tussen de 90~98% besloot ie om niet meer te extruden. Zoooooo zonde :') :')

Nja, hij extrude wel maar niet zoals het moest :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MC Taz Man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:45:
[...]

Makkelijk zat, maar er zitten geen metrische boutjes in, dus die schroefgaatjes zijn binnen de kortste keren uitgewoond :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bleek gelukkig een ander probleem te zijn dan gevreesd... Wel ergens in de AMS, maar het terugtrekken ging niet goed. Met gepast geweld het filament uit de AMS getrokken & de printer print vrolijk verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:01
Dan denk ik dat ik soms geluk heb met de AMS en alles daar rond.

Denk 1 maal probleem gehad bij het terug trekken. Inmiddels ruim 1000 uren print tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erebus1 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:07:

Denk 1 maal probleem gehad bij het terug trekken. Inmiddels ruim 1000 uren print tijd.
6 AMS'en hier, en een paar keer issues gehad sinds den beginne (kickstarter), klop ook even af :Y)

De filament cutter zou ook nog roet in het eten kunnen gooien. Als ie 'm niet mooi af knipt, heb ik 1x gehad. Begon met filament niet goed terug trekken en daarna het omgekeerde: wel filament naar de extruder, maar daarna niet pakken en weer terug trekken. Oorzaak toen was dat ie 'm niet 100% doorgeknipt had en een stukje afbrak wat in de extruder bleef zitten. Kan je zeggen, flink kloten en gepiel als je je print nog wil redden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erebus1 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:07:

Meh, ik ga richting de 2000 uur... Die paar keer dat ik issues heb gehad, waren gewoon te verwachten. Het was alleen irritant dat de laatste gebeurde toen ik fysiek afwezig was. Kostte een dag extra aan stroom...

Ah well, c'est ça

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:04:
[...]

Meh, ik ga richting de 2000 uur... Die paar keer dat ik issues heb gehad, waren gewoon te verwachten. Het was alleen irritant dat de laatste gebeurde toen ik fysiek afwezig was. Kostte een dag extra aan stroom...

Ah well, c'est ça
Herkenbaar, mijn X1C's hebben bij elkaar opgeteld ~5700 print uur (~2700 voor de kickstarter, ~1600 en ~1400 voor die ik daarna besteld heb).

Zolang de spoelen goed zijn en printers goed onderhouden (heb nog nooit de ptfe tubes in de AMS'en vervangen) en goed filament gebruikt, moet het gewoon goed gaan, al zal er altijd wel eens wat kunnen gebeuren.

Zelfs mijn Prusa's die ik hoog in de vaandel heb staan, maken failures :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-06 13:15
MasterMaceMichu schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:25:
Ik zou de interesse willen peilen voor een inkoop actie van 'Activated Carbon' voor in de X1C, Bentoboxen , Nevermores, etc. Dat wat commercieel verkrijgbaar is, is reteduur en ik heb de supplier gevonden van Carbon dat aangeraden wordt om in de Bentoboxen te doen. Die leveren echter alleen per 20 kilo uit, en daar ga ik zo snel niet doorheen.

Ik kan het hele proces verzorgen, nagenoeg tegen kostprijs. Mijn idee is om te her-verpakken in vacuum zakken van 500 gram en 1 Kg, maar ben daar flexibel in.

Hoor graag van eventuele geïnteresseerden.
In het kader van Singles day was ik aan het kijken of ik op ALI goedkoop active pallets kon inkopen. Alleen vertrouw ik het niet zo. Ik wil natuurlijk niet dat er allemaal gruis/fijnstof o.i.d. door de printer heen wordt geblazen door slechte carbon pallets.

Dus in dat op zich ben ik wel geïnteresseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

xtouch is wel echt simpel te installeren (mooie software) en wel een grappig handig extra schermpje om naast je computer te hebben tijdens werk :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnaOmkMs0JiVufjCSS1FiBvwsF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrPj3iHfc3bVIlwqFuEN5TeM.jpg?f=fotoalbum_large
je kan ook meerdere printers (mocht je dat hebben) er op aanmelden en hij gaat automatisch aan/uit als een print is gestart of na wat idle tijd zonder print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

KiefDelicious schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:03:
[...]

In het kader van Singles day was ik aan het kijken of ik op ALI goedkoop active pallets kon inkopen. Alleen vertrouw ik het niet zo. Ik wil natuurlijk niet dat er allemaal gruis/fijnstof o.i.d. door de printer heen wordt geblazen door slechte carbon pallets.

Dus in dat op zich ben ik wel geïnteresseerd.
Ik weet niet of dit al eerder was vermeld, maar het is wel oppassen geblazen met die carbon pellets omdat sommige met zuur gemaakt zijn en dat als je ze gebruikt, ze je machine van binnen kunnen aantasten/corroderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:22
Mijn X1C is zojuist binnen, en na kalibratie vraagt hij direct om de leadscrew te smeren, hoort dit als die nieuw uit de doos komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:18
Nee, dat is een firmware dingetje. Gewoon updaten naar de nieuwste firmware en Benchy's printen maar... ;)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandanl
MasterMaceMichu schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:38:
Nee, dat is een firmware dingetje. Gewoon updaten naar de nieuwste firmware en Benchy's printen maar... ;)
Top, voor de zekerheid de Z axis paar keer op en neer gedaan. Zag genoeg vet zitten op de railsen gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FF lekker bitchen, want da's leuk: Prusa heeft, imo anyway, een behoorlijke design fout in die XL van hun zitten: YouTube: I Fixed The Prusa XL's BIGGEST Flaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
Ohmarinus schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:07:
[...]

Ik weet niet of dit al eerder was vermeld, maar het is wel oppassen geblazen met die carbon pellets omdat sommige met zuur gemaakt zijn en dat als je ze gebruikt, ze je machine van binnen kunnen aantasten/corroderen.
Ja dit dus, thx ik kon niet meer helemaal terug vinden maar er was idd iets waar je goed op moest letten. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
Heb met de rol PLA CF al meerdere vastlopers gehad in AMS, iemand tips?

Als het eenmaal print is het echt prachtig qua kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Pandanl schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:14:
Heb met de rol PLA CF al meerdere vastlopers gehad in AMS, iemand tips?

Als het eenmaal print is het echt prachtig qua kwaliteit.
Is de rol die van Bambu? Die zou wel met de AMS gebruikt moeten kunnen worden. Verder raden ze aan om PLA CF buiten de AMS om te gebruiken. Zelfs die van Bambu zelf, al zou het met Bambu's eigen rollen wel moeten kunnen. Dit omdat ze er hoogstwaarschijnlijk minder CF in hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
my_fiero schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:13:

Zou dit de oplossing kunnen zijn ????????

https://makerworld.com/en/models/56906#profileId-58572
A Completely New Design Upgrade For AMS Filament Pull Back ERROR! Better & Precisely Measured Fast Quick Fix 24mins
Ik heb nu deze update gedaan, en vervolgens een uur lang geprint met constant wisselen tussen slot 3A en slot 3B van de 2 AMS units. _/-\o_
Daarbij is geen een keer een fout melding gekomen.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het probleem nu mischien opgelost is.
Maar kan dat natuurlijk pas over een tijdje zeggen.
Maar tot nu toe erg hoopvol :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:16:
FF lekker bitchen, want da's leuk: Prusa heeft, imo anyway, een behoorlijke design fout in die XL van hun zitten: YouTube: I Fixed The Prusa XL's BIGGEST Flaw
Geen enkele printer is heilig :+

En ja, die had ik voorbij zien komen, kijken hoe dat opgepakt gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:44
MC Taz Man schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:16:
Geen enkele printer is perfect .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:04

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik ben een groot fan van Prusa, maar met de XL hebben ze wel heel wat steken laten liggen. Na zo lange tijd nog steeds geen betrouwbare printer leveren die vervolgens ook nog niet de snelheid haalt van de Bambu X1C, ik zou mij behoorlijk genaaid voelen.

Het zal uiteindelijk een goeie printer worden, maar jammer dat het zo gaat/is gegaan.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTLCrazy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:33:
Ik ben een groot fan van Prusa, maar met de XL hebben ze wel heel wat steken laten liggen. Na zo lange tijd nog steeds geen betrouwbare printer leveren die vervolgens ook nog niet de snelheid haalt van de Bambu X1C, ik zou mij behoorlijk genaaid voelen.

Het zal uiteindelijk een goeie printer worden, maar jammer dat het zo gaat/is gegaan.
Snelheid is nooit een punt geweest voor Prusa. Ze stellen kwaliteit boven snelheid. Wil je echt snelheid met printen? Moet je meerdere printers nemen.

Aan de andere kant, zet maar eens een print aan met 3000 color changes op de bambu en dezelfde op de XL... kijken welke sneller is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:04

TTLCrazy

Listen to Frankie

iMars schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:00:
[...]

Snelheid is nooit een punt geweest voor Prusa. Ze stellen kwaliteit boven snelheid. Wil je echt snelheid met printen? Moet je meerdere printers nemen.

Aan de andere kant, zet maar eens een print aan met 3000 color changes op de bambu en dezelfde op de XL... kijken welke sneller is ;)
Technisch gezien is de Prusa superieur aan de Bambu Lab en zoals eerder gezegd ben ik een groot fan van Prusa. Ik vind het alleen jammer dat het zo lang duurt voordat de XL een goede printer is. Alle problemen met stringing en banding zijn toch echt kinderziektes die er nu echt wel uit zouden moeten zijn.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hey, zoals ik al zei, ff lekker bitchen :D Niets is perfect, BL niet, Prusa niet en Creality al zeker niet. Af en toe een steek onder water, om aan de korst te krabben, is gewoon leuk :+

Wat ook een leuke droom is, https://www.kickstarter.c...tion-3-staff-picks-newest gecombineerd krijgen met het AMS systeem... Tot 80 kleuren printen :9 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:14:
Hey, zoals ik al zei, ff lekker bitchen :D Niets is perfect, BL niet, Prusa niet en Creality al zeker niet. Af en toe een steek onder water, om aan de korst te krabben, is gewoon leuk :+

Wat ook een leuke droom is, https://www.kickstarter.c...tion-3-staff-picks-newest gecombineerd krijgen met het AMS systeem... Tot 80 kleuren printen :9 :9~
Ik heb deze gezien op Formnext,... die printkop is groot en zwaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:16:
[...]

Ik heb deze gezien op Formnext,... die printkop is groot en zwaar!
Nou en :P 80 kleuren printen gaat dusdanig traag zijn, dat de zwaarte ook geen fuck meer uit maakt. Snel ga je toch niet printen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
iMars schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:10:
Voor diegene die Extrudr willen... mooie aanbieding op hun website zelf, tot 50% korting.

Ook maar gedaan, bedankt voor de TIP!!! _/-\o_

8 rollen besteld voor € 125,- O-) (bij bambu labs was het €223,- ) 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door my_fiero op 15-11-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
my_fiero schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:15:
[...]

Ook maar gedaan, bedankt voor de TIP!!! _/-\o_

8 rollen besteld voor € 125,- O-) (bij bambu labs was het €223,- ) 8)7
Wat heb je besteld? Ben benieuwd naar je ervaring ;)

Ik vind de PLA NX2 subliem printen, gewoon met de gen PLA profiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• my_fiero
iMars schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:32:
[...]

Wat heb je besteld? Ben benieuwd naar je ervaring ;)

Ik vind de PLA NX2 subliem printen, gewoon met de gen PLA profiel.
4x - PLA NX2 zwart 1,75 mm 1 kg € 86,64 € 104,84
1x - PLA NX2 neon geel 1,75 mm 1 kg € 21,66 € 26,21
1x - PLA NX1 transparant 1,75 mm 1 kg € 20,82 € 25,19
1x - PLA NX2 signaal groen 1,75 mm 1 kg € 21,66 € 26,21
1x - PLA NX2 antraciet 1,75 mm 1 kg € 21,66 € 26,21
winkelwagen totaal (excl kortingen) € 208,66
Angebot für Gutschein „Cyberweek 2023 -40%“ - € 83,43
BESTELLING TOTAAL € 125,22

Heb het nog niet binnen, maar zal hier nog op terug komen met mijn ervaring, dan stap ik mischien wel over van Bambu labs, is toch echt wel een prijs verschil ( ook met de zogenaamde members korting van bambu, want die stelt ook niet veel voor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
my_fiero schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:57:
[...]

4x - PLA NX2 zwart 1,75 mm 1 kg € 86,64 € 104,84
1x - PLA NX2 neon geel 1,75 mm 1 kg € 21,66 € 26,21
1x - PLA NX1 transparant 1,75 mm 1 kg € 20,82 € 25,19
1x - PLA NX2 signaal groen 1,75 mm 1 kg € 21,66 € 26,21
1x - PLA NX2 antraciet 1,75 mm 1 kg € 21,66 € 26,21
winkelwagen totaal (excl kortingen) € 208,66
Angebot für Gutschein „Cyberweek 2023 -40%“ - € 83,43
BESTELLING TOTAAL € 125,22

Heb het nog niet binnen, maar zal hier nog op terug komen met mijn ervaring, dan stap ik mischien wel over van Bambu labs, is toch echt wel een prijs verschil ( ook met de zogenaamde members korting van bambu, want die stelt ook niet veel voor)
Die van mij is wat simpeler :+

25x - PLA NX2 zwart 1,75 mm 1 kg€ 541,50
winkelwagen totaal (excl kortingen)€ 541,50
Angebot für Gutschein „Cyberweek 2023 -40%“- € 216,58
BESTELLING TOTAAL€ 324,92

25 rollen voor 324,92 (ex btw) is €12,9968 13 per rol :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• my_fiero
dan hoop ik dat ze nog wat zwart over hebben voor mijn bestelling :+ :+ :+ :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-06 18:10
iMars schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:10:

Ook bedankt. Ben een beetje los gegaan met 30 rollen:)
Ga heel het assortiment van pctg is proberen. +pla,asa en een rolletje tpu

Dat voor maar € 408,75 met aan korting €226,55. Een btw nr hebben helpt natuurlijk ook })

Ik kreeg wel vandaag het bericht (2 dagen na de bestelling), dat het verwerken van de order meer tijd gaat kosten. Ik kan me voorstellen dat ze iets overwhelmed zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Codeaction op 15-11-2023 13:04 ]

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meestal is het ongeveer 1,5~2 weken tussen orderen en leveren. Een paar dagen om de order te verwerken en een ruime week-ish om te leveren... Heb denk inmiddels al 100kg NX2 weggesmolten, super fijn!

Laat ons even weten hoe de ASA en TPU bevalt. Ik heb nu voornamelijk Polymaker ASA en nog nooit TPU geprint, moet ik ook een keertje doen :+

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
Zojuist voor de eerste keer een ticket aangemaakt bij Bambu omtrent mijn order status.
Op 14 october een bestelling voor een AMS, Hub en wat mesjes geplaatst. De AMS zou voor 20 november verzonden worden. De rest was op voorraad.

Nu heb ik twee weken geleden de mesjes en de Hub ontvangen, maar met de AMS is geen beweging.
Ik ging er vanuit dat alles in één keer verzonden zou worden - aangezien de hub en mesjes twee weken na bestellen zijn verzonden terwijl ze op voorraad waren.

Maar nu vraag ik mij af of de verzending wel goed gaat en dat de AMS niet is blijven hangen. Ik ben benieuwd. :)

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• RoelsRules
  • Nu online
SacreBleu schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:21:
Zojuist voor de eerste keer een ticket aangemaakt bij Bambu omtrent mijn order status.
Op 14 october een bestelling voor een AMS, Hub en wat mesjes geplaatst. De AMS zou voor 20 november verzonden worden. De rest was op voorraad.

Nu heb ik twee weken geleden de mesjes en de Hub ontvangen, maar met de AMS is geen beweging.
Ik ging er vanuit dat alles in één keer verzonden zou worden - aangezien de hub en mesjes twee weken na bestellen zijn verzonden terwijl ze op voorraad waren.

Maar nu vraag ik mij af of de verzending wel goed gaat en dat de AMS niet is blijven hangen. Ik ben benieuwd. :)
Het is nog geen 20 Nov toch?
Mijn ervaring met 4 x bestellen is dat die datum namelijk aardig klopt als uiterste. En ze versturen dan eerder in deel leveringen het kleine spul.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
RoelsRules schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:15:
[...]

Het is nog geen 20 Nov toch?
Mijn ervaring met 4 x bestellen is dat die datum namelijk aardig klopt als uiterste. En ze versturen dan eerder in deel leveringen het kleine spul.
Het is nog geen 20 november, inderdaad, maar omdat het andere deel er wel is, was ik benieuwd.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een deellevering niet helemaal lekker loopt, dat was dan nog niet bij Bambu.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepadmiraal
Ik ben wat testjes aan het doen met silk pla van Bambu.
Ik heb de snelheden naar beneden gezet zoals hier beschreven staat.
En de temperatuur op 235 gezet.

Wat me opvalt is dat de zijkanten heel mooi glimmen, maar de top laag een stuk minder.
Ik heb de top surface ook op 40mm/s gezet, wel iets mooier maar nog lang niet zo mooi als de zijkant.
Ik heb ironing aangezet, dat geeft een mooier opervlak dan die top surface, maar is weer een stuk minder glimmend.

Heeft iemand hier ervaring mee, of nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
joepadmiraal schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:44:
Ik ben wat testjes aan het doen met silk pla van Bambu.
Ik heb de snelheden naar beneden gezet zoals hier beschreven staat.
En de temperatuur op 235 gezet.

Wat me opvalt is dat de zijkanten heel mooi glimmen, maar de top laag een stuk minder.
Ik heb de top surface ook op 40mm/s gezet, wel iets mooier maar nog lang niet zo mooi als de zijkant.
Ik heb ironing aangezet, dat geeft een mooier opervlak dan die top surface, maar is weer een stuk minder glimmend.

Heeft iemand hier ervaring mee, of nog tips?
Alle outerwalls op zelfde lage snelheid zetten.

Edit: na het slicen in de preview even de color scheme op "speed" zetten. Dan kan je aan de kleur zien of het allemaal dezelfde snelheid is, of niet.

Edit++:
Ik lees nu top laag (ik dacht dat je de bovenste zijkanten bedoelde.
Voor de top laag moet de de snelheid van de "top surface" op dezelfde snelheid zetten als de outer walls.

[ Voor 18% gewijzigd door iMars op 17-11-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
iMars schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:59:
[...]
Voor de top laag moet de de snelheid van de "top surface" op dezelfde snelheid zetten als de outer walls.
Top surface heb ik (net als de outer wall) op 40 mm/s gezet.
Maar toch is de zijkant glimmender dan de bovenkant.

Nog even een screenshot voor de volledigheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPMcQJpUUhOmLpCQsfjtnGlQ7vU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CH3MfKljWv0EoppzrCdH5nYB.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 30 ... 105 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.