Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 12:53
gday schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:25:
[...]

https://www.amazon.nl/eSU...Verzegelde/dp/B0C2TBYJ3Z/

Zo'n setje kopen met een USB-pompje erbij en in het vervolg alleen de zakken kopen per 20 ofzo. Ze gaan ook wel eens lek inderdaad. :)
Dit gebruik ik ook al een tijdje idd, werkt goed beter dan handpomp.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-06 08:42
Llopigat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Wat voor pompje is dat? Ik zoek ook nog zoiets want het is lastig om de lucht er uit te krijgen.

Bovendien als het echt goed vacuum is, zie je het ook meteen als er een lek in zit.
Ik heb deze laatst gekocht met een USB pompje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A81ikspgMIhx_EAB1i_k5sz3rXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eVA4HondD8RisNCRJhv0yFaq.png?f=user_large

https://www.amazon.nl/eSU...m%2Caps%2C110&sr=8-5&th=1

Ik zie nu dat "gday"mij voor was _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 03:41

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Llopigat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Wat voor pompje is dat? Ik zoek ook nog zoiets want het is lastig om de lucht er uit te krijgen.

Bovendien als het echt goed vacuum is, zie je het ook meteen als er een lek in zit.
Ik heb recent hetzelfde artikel als hierboven in huis gehaald, de eSUN eVacuum Kit Pro 2. Met het USB-powered pompje is de lucht er in geen tijd uit, geweldig. Wanneer ik een rol uit de AMS haal gaat die meteen zo'n vacuumzak in, zo blijft het filament relatief droog en ook vrij van stof.

Op het internet is er genoeg inspiratie te vinden voor DIY dry boxes maar het nadeel daarvan is dat je meestal wat ruimte verliest aan lucht, want de dozen zijn nooit precies even groot als de filamentrollen. De ruimte in ons appartement is beperkt dus ik moet er zo optimaal mogelijk gebruik van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Bedankt @fanatic_david, @my_fiero, @gday! Klinkt als precies wat ik zoek! Net besteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 12:53
Voor mensen die nog eens wat leuke kleuren willen, tri-color filament in de aanbieding bij eryone. Heb ik hier al een tijdje liggen, print bij mij prima. Heb volgens mij ook wel normale kleuren gebruikt ervan.
Korting is 50% op alles in principe: https://nl.pepper.com/aan...ilk-pla-eur-1899kg-290956

Ik kreeg bericht van sunlu dat ook zij nu een aanbieding hebben voor zelfs nog iets minder dan deze...

[ Voor 12% gewijzigd door Jeru op 23-10-2023 19:48 ]

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 16:36
Ok misschien toch eens hier vragen, misschien is het een simpele fix.
Ik heb nu een aantal weken een P1s in gebruik met AMS.

Nu lijkt het erop alsof slot 3 gewoon niet lekker het filament wil terugtrekken. Dit al met verschillende geprobeerd. Dezelfde rollen doen in de P1P met AMS wel gewoon hun ding.

Het is eigenlijk bijna altijd bij het retracten, dan zegt ie dat het niet lukt, moet ik aan de uitgaande tube van de buffer trekken en dan doet ie het weer.
Het lijkt er ook op alsof hij vast zit als je aan die uitgaande tube trekt, dat schiet dan ineens los zeg maar.

Zelf heb ik al wel de buffer eraf gehaald en gecontroleerd, maar ik kon zo niks "vreemds" zien.
Iemand hier een oplossing voor? Of moet ik toch weer met bambu support aan de gang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-06 16:47
Nederlandhc schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:42:

Nu lijkt het erop alsof slot 3 gewoon niet lekker het filament wil terugtrekken. Dit al met verschillende geprobeerd. Dezelfde rollen doen in de P1P met AMS wel gewoon hun ding.

Het is eigenlijk bijna altijd bij het retracten, dan zegt ie dat het niet lukt, moet ik aan de uitgaande tube van de buffer trekken en dan doet ie het weer.
Het lijkt er ook op alsof hij vast zit als je aan die uitgaande tube trekt, dat schiet dan ineens los zeg maar.

Zelf heb ik al wel de buffer eraf gehaald en gecontroleerd, maar ik kon zo niks "vreemds" zien.
Iemand hier een oplossing voor? Of moet ik toch weer met bambu support aan de gang?
Waarschijnlijk de meest debiele vraag ooit, maar heb je de filament cutter al bekeken? Als die een braampje achter laat zou dit wel iets kunnen veroorzaken? Natuurlijk vreemd dat het alleen bij slot 3 voorkomt, maar misschien is dat motortje dan nét te zwak om dat braampje los te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 14:41

BFS

Rude awakening

Ik heb ergens gelezen dat het wellicht met de alignment van de PTFE tube voor slot 3 te maken had, er was een tie-wrap voor nodig om de PTFE tubes van slot 2 en 3 bij elkaar te brengen voor een betere alignment. Ik kan de post alleen nergens meer terug vinden.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:47

Had het deze week ook met slot 3. Dus wellicht niet toevallig... Ben benieuwd of je een oorzaak vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
Zilverdael80 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Waarschijnlijk de meest debiele vraag ooit, maar heb je de filament cutter al bekeken? Als die een braampje achter laat zou dit wel iets kunnen veroorzaken? Natuurlijk vreemd dat het alleen bij slot 3 voorkomt, maar misschien is dat motortje dan nét te zwak om dat braampje los te trekken.
Nee nog niet bekeken eerlijk gezegd, niet aan gedacht dat het zoiets zou kunnen zijn.
Kan m sowieso wel vervangen voor de zekerheid, tussen een P1P en een P1s heb ik er zat op voorraad 8)7
BFS schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat het wellicht met de alignment van de PTFE tube voor slot 3 te maken had, er was een tie-wrap voor nodig om de PTFE tubes van slot 2 en 3 bij elkaar te brengen voor een betere alignment. Ik kan de post alleen nergens meer terug vinden.
Hmm ook een goede, ik zal het binnenkort eens uit elkaar trekken, kijken of ik iets kan zien aan de tubes en hoe ze lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@Nederlandhc Lijkt overigens een bekend probleem te zijn; https://forum.bambulab.co...hangeing-filament/5183/29

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• my_fiero
BFS schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

Bedoel je deze:

https://www.reddit.com/r/...ything_thing_to_fix_this/

Link naar de oplossing:

https://makerworld.com/en/models/43132#profileId-44154

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DatCBgjfZMLW_Tng9SbRF07hbJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iTRCzOLHNlR62PVDiWcrHGiD.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door my_fiero op 24-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-06 17:20
@Nederlandhc hier dat probleem ook al paar keer gehad en alleen bij slot 3. (tijdelijke) oplossing hier lijkt vooralsnog te zijn om glazen deksel open te zetten. Daarmee is de hoek van de tube op einde net iets minder scherp waardoor het vooralsnog werkt.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje; heb al een tijdje het probleem dat support niet meer met de bottom interface op de "grond" geprint wordt. Ongeacht welk profiel ik gebruik. De laatste tijd wordt dit zelfs in de lucht geprint. Iemand een idee van de oorzaak? Zie ook:

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/970167435107901450/1166055104596672622/Schermafbeelding_2023-10-23_om_18.45.01.png?ex=65491871&is=6536a371&hm=fb8ba449f91db15f8feb606af9e796283ca63496fa66e774eab6a1b8d51f2372&=&width=1400&height=497

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ze werken wel. Bambu lab raad ze af vanwege stof wat er vanaf komt door het aandrijven van de rol.
gday schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:35:
Ik begrijp niet helemaal waarom mensen zoveel problemen hebben met kartonnen spoelen. Ik heb er echt nooit problemen mee, ook als ik er geen ring omheen doe.

Ik wil ook juist zo min mogelijk plastic spoelen, dus ik koop doorgaans refill spoelen (Bambu of eSun) of kartonnen spoelen (meestal Polymaker). Standaard plastic spoelen vind ik echt een waste.

Het enige filament dat ik ooit heb moeten herspoelen was van 123-3D (koop ik nooit meer) en Real, maar dat was alleen vanwege de afmetingen.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
RoelsRules schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:55:
@Nederlandhc hier dat probleem ook al paar keer gehad en alleen bij slot 3. (tijdelijke) oplossing hier lijkt vooralsnog te zijn om glazen deksel open te zetten. Daarmee is de hoek van de tube op einde net iets minder scherp waardoor het vooralsnog werkt.
Misschien had ik even moeten noemen dat ik altijd al zonder topcover en met de deur open print.
Waarom dan een P1s? Was goedkoper met AMS als P1P + AMS haha.

Maar dat zou het dan niet mogen zijn.
Wel zou ik even kunnen testen door het AMS er nog af te halen, maar het vreemde is, dat op de P1P met AMS er ook bovenop, het wel zonder problemen werkt..
Thanks, deze ga ik even proberen!

[ Voor 29% gewijzigd door Nederlandhc op 24-10-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 12:23

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Btje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:25:
Ze werken wel. Bambu lab raad ze af vanwege stof wat er vanaf komt door het aandrijven van de rol.

[...]
Ja dat snap ik, maar bij heel veel mensen loopt de boel gewoon vrijwel altijd vast. Dat is wat anders.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-06 18:53

Zelfde probleem, heel vaak en heel irritant, zelfs de stage feeder al gewisseld met slot 4 om te kijken of dat een verschil maakte. Gezien dat nog steeds problemen gaf in slot 3 8)7 , denk ik dat ik maar een kijk naar de oplossing om het filament path van de bowden tube te fixeren zoals aangegeven. Hopenlijk werkt dat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:26
Hij is binnen!
Het is mijn eerste 3D-printer maar ben alvast erg onder de indruk, zowel van snelheid als kwaliteit.
Nu nog even kijken of en wanneer ik vannacht ga slapen 🤪
Nogmaals bedankt voor alle adviezen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm1AHLLIK2ubI8GoOeztzEI4X_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ehpx8SP36NjDnBAKu2UrWdXg.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Elpenoor schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:07:
Hij is binnen!
Het is mijn eerste 3D-printer maar ben alvast erg onder de indruk, zowel van snelheid als kwaliteit.
Nu nog even kijken of en wanneer ik vannacht ga slapen 🤪
Nogmaals bedankt voor alle adviezen!

[Afbeelding]
Je wil niet weten wat mijn eerste 3d printer was :+ :+

Zou zeggen happy printing!

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-06 16:23
iMars schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:37:
[...]

Je wil niet weten wat mijn eerste 3d printer was :+ :+

Zou zeggen happy printing!
Ik hoop echt dat het een Benchy is, want de alternatieven die ik anders bedenk wil ik hier niet delen.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SacreBleu schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:14:
[...]

Ik hoop echt dat het een Benchy is, want de alternatieven die ik anders bedenk wil ik hier niet delen.
That's no benchy, that's a space station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Vandaag begonnen met een nieuw project:
https://www.eclipson-airplanes.com/g%C3%B61wolf

Op dit moment een paar onderdelen aan het printen om te kijken hoe het gaat.
Er staan namelijk voor Cura aanbevolen instellingen bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyohtN5T2y7TwEGz8MQkKIl0Pzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUW0CrxPiBDVlSYxoiUVsjIB.jpg?f=fotoalbum_large

Echter kan ik niet alles terugvinden in Bambu.
Is dit onkunde van mij of missen er bepaalde settings?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 12:23

gday

TENACIOUS D TIME!!!

@Redwood Welke instellingen bedoel je dan? Ik zie hier geen instellingen die Bambu Studio niet zou moeten hebben. Verder kun je je afvragen wat het nut is van enkele van deze instellingen in het geval van onze printers.

[ Voor 31% gewijzigd door gday op 25-10-2023 23:53 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Redwood zie hier : https://www.eclipson-airplanes.com/readbeforestartprinting
Dat zijn de instellingengen per categorie. Slicers onderling willen nog wel eens een andere naam hebben voor settings inderdaad ;)

Om heel eerlijk te zijn, ik zou niet alle settings over nemen. Sowieso temps niet, dat is bij de bambu afhankelijk van de plaat (cool/hot/textured plate). Retraction en flow zou ik me in eerste instantie ook niet druk om maken.

Meestal kijk ik alleen naar de top/bottom layers, perimeters, infill en support/brim.

[ Voor 69% gewijzigd door iMars op 26-10-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Redwood schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:48:

Echter kan ik niet alles terugvinden in Bambu.
Is dit onkunde van mij of missen er bepaalde settings?
Mijn P1S is dinsdag ook binnengekomen, dat even ter zijde, dus was ook aan 't kijken naar Bambu Studio.

Wat een klein verschil is t.o.v. Cura (wat ik met mijn Tronxy gebruikte) is dat je nu tabs hebt waar settings in staan en een optie Advanced. Waarbij je dus bij Cura alles in 1 lijst hebt met advance.

Brim bijv staat dus op een andere tab. Qua temps en snelheid zou ik het wel geloven, dat is echt wel printer specifiek. Wat betreft de walls en layers heb ik alles wel voorbij zien komen in BS

En i.d.d. per categorie component hebben ze ander materiaal (en dus settings) wat je mag gebruiken.. ook iets om even op te letten..

Dan de eerste indruk: Wow... dat is toch wel een heel verschil met mijn oude bedslinger... (logisch want die is ook al weer aardig wat jaartjes oud, maar toch tot nu echt positief)

Natuurlijk als eerste even de Benchy er uit gegooit, top. Paar layers die wat afweken, maar niets bijzonders.

Nu staat ie maar gridfinity baseplates te printen, want de garage moet serieus opgeruimd worden.

Moet wel zeggen dat 't geluid me wel wat tegen valt. De Tronxy was de gewoon luidruchtig als je de stock fan gebruikte, die stond gewoon in m'n kantoor naast me... De P1S maakt, specifiek bij deze print, een minder aangenaam geluid, niet iets waar ik naast wil zitten als ik aan het werk ben...

Vanavond de printer maar eens verhuizen naar een andere plek hopen dat 't daar minder last geeft.

[ Voor 31% gewijzigd door dizzytal op 26-10-2023 10:15 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
dizzytal schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

Moet wel zeggen dat 't geluid me wel wat tegen valt. De Tronxy was de gewoon luidruchtig als je de stock fan gebruikte, die stond gewoon in m'n kantoor naast me... De P1S maakt, specifiek bij deze print, een minder aangenaam geluid, niet iets waar ik naast wil zitten als ik aan het werk ben...

Vanavond de printer maar eens verhuizen naar een andere plek hopen dat 't daar minder last geeft.
Vorige week ook een P1S ontvangen. Daarvoor had ik een min of meer oude Anet A6, volledig omgebouwd / bijgewerkt etc.
Maar het geluid is idd een stuk minder prettig dan m'n oude Anet met TMC drivers. Grootste impact op geluid is de Chamber Fan, die default vaak op 100% staat.
Door die uit te schakelen of fors omlaag te schroeven wordt het al een stuk beter :)

(Verder uiterst tevreden!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:22
Doen jullie CF infused filamenten in de AMS? Ik lees daar wat wisselende dingen over.

Bv PETG-CF zou ik graag met de AMS printen, maar niet als dit extreme slijtage veroorzaakt.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jampot007 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:56:
Doen jullie CF infused filamenten in de AMS? Ik lees daar wat wisselende dingen over.

Bv PETG-CF zou ik graag met de AMS printen, maar niet als dit extreme slijtage veroorzaakt.
BL zegt; niet doet, de boel slijt voor je ogen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:52
Jampot007 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:56:

Ja wel een aantal keren gedaan. Voornamelijk met nylon van BasF PAHT-CF. Maar inderdaad, je hoord alles schuren.

Meestal is het de beetje extra sterkte niet waard. Gelieve print ik met PC voor hoogwaardige prints (tooling / gebruiks artikelen)

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Codeaction schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:54:
[...]

Ja wel een aantal keren gedaan. Voornamelijk met nylon van BasF PAHT-CF. Maar inderdaad, je hoord alles schuren.

Meestal is het de beetje extra sterkte niet waard. Gelieve print ik met PC voor hoogwaardige prints (tooling / gebruiks artikelen)
Oke! Voor nu hou ik het even af dan. Zal PETG CF vanaf de spoelholder achter printen.

Vind dat trouwens wel vaag dat de AMS connector daar bij die spoelholder zit. Lijkt niet echt gemaakt om losse spoelholder en AMS te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Jampot007 op 27-10-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Daarom printen de meeste ook een side spool holder. Bij mij paste het niet met Realfilament + AMs hub aan de achterkant.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
deleted

[ Voor 99% gewijzigd door my_fiero op 27-10-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Misschien beetje vloeken in de kerk maar stel de vraag toch ff.
Hebben jullie voor aanschaf de SNAPMAKER J1/J1S overwogen?
Zo ja, wat is de reden van jullie om voor de Bambu te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

fonias schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:11:
Misschien beetje vloeken in de kerk maar stel de vraag toch ff.
Hebben jullie voor aanschaf de SNAPMAKER J1/J1S overwogen?
Zo ja, wat is de reden van jullie om voor de Bambu te gaan?
Even die printer bekeken, zeker geen verkeerd apparaat, maar zo op het eerste gezicht:
-kleiner print volume 256x256x256 tegenover 300x200x200
-" maar" 2 extruders, dus maximaal 2 kleuren tegelijk printen (daarentegen hebben idex printers andere voordelen tegenover de enkele extruder van de Bambu Lab)
-Langzamer met printen (350 tov 500 mm/s) alswel acceleratie (10.000 tov 20.000)
-PEI glasplaat?, geen idee wat het verschil is tegenover een normale PEI plaat
-Niet goedkoop met €1499,-

Als hij nou een verwarmd bed zou hebben, zou het nog wel een goede printer zijn voor exotische materialen. Maar dan kan je nog beter een Qidi kopen. Goedkoper, groter en sneller met eventueel verwarmde kamer. En te koop voor zo'n €1000,-

[ Voor 17% gewijzigd door TTLCrazy op 30-10-2023 09:45 . Reden: grammatica etc. ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oef... Die prijs.... Voor dat geld heb ik mijn X1c + AMS bij de KS gekocht en zou ik nu kiezen voor de P1s met AMS.

Ja, IDEX heeft voordelen, maar 4 kleuren/rollen heeft óók voordelen, plus dat de P1s/AMS combo goedkoper is. Dus tenzij je écht een IDEX nodig hebt, zie ik geen enkele reden om niet voor de P1s te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Denk dat hier de grote hamvraag is: wat ga je printen? ;)

Ik heb nu 3x de X1C, een met 4x AMS en twee met 1x AMS. Ik vond het belangrijk dat ik 16 kleuren kon printen, maar heb dat tot op heden nog nooit gedaan. Denk dat een kleuren print mijn max is geweest tot nu toe. Reden: poep afval! Installeer maar eens de Bambu Studio of OrcaSlicer en slice een print met meerdere kleuren. Dan zie je hoeveel afval er is en hoe lang het duurt (elk kleurwissel is een poepje en kost je heel veel tijd). Voor mij was de lol er al heel gauw af,... -O-

Ik print voornamelijk behuizingen voor mijn productie, eerste 2 lagen zijn kleurwisselingen, daarna alleen maar zwart (of een andere kleur). Dan is het niet heel veel tijd en afval.

Of een kleurwissel op een bepaalde laag, neit meer handmatig filament wisselen maar gewoon via de AMS, gemak dient de mens :P

Voor efficiëntie is een IDEX of multi tool head daarin beter (sneller en minder afval) maar duurder in aanschaf. Kijk bijvoorbeeld naar de twee kleuren benchy van Prusa XL,... 36 minuten voor een twee kleuren benchy,... doe dat maar met de Bambu... dat kost je veel meer tijd en veel meer afval:

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Persoonlijk vind ik de hoeveelheid afval met de AMS redelijk. Minder is altijd beter, natuurlijk, maar het is redelijk goed te managen. Dit is nu eenmaal hoe multi-kleur/materiaal werkt met een enkele nozzle.

Verminderen van het afval:
YouTube: Reducing waste from Bambu Lab AMS (lite) prints

Acties:
  • +5 Henk 'm!
iMars schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:40:
Denk dat hier de grote hamvraag is: wat ga je printen? ;)

Ik heb nu 3x de X1C, een met 4x AMS en twee met 1x AMS. Ik vond het belangrijk dat ik 16 kleuren kon printen, maar heb dat tot op heden nog nooit gedaan. Denk dat een kleuren print mijn max is geweest tot nu toe. Reden: poep afval! Installeer maar eens de Bambu Studio of OrcaSlicer en slice een print met meerdere kleuren. Dan zie je hoeveel afval er is en hoe lang het duurt (elk kleurwissel is een poepje en kost je heel veel tijd). Voor mij was de lol er al heel gauw af,... -O-

Ik print voornamelijk behuizingen voor mijn productie, eerste 2 lagen zijn kleurwisselingen, daarna alleen maar zwart (of een andere kleur). Dan is het niet heel veel tijd en afval.

Of een kleurwissel op een bepaalde laag, neit meer handmatig filament wisselen maar gewoon via de AMS, gemak dient de mens :P

Voor efficiëntie is een IDEX of multi tool head daarin beter (sneller en minder afval) maar duurder in aanschaf. Kijk bijvoorbeeld naar de twee kleuren benchy van Prusa XL,... 36 minuten voor een twee kleuren benchy,... doe dat maar met de Bambu... dat kost je veel meer tijd en veel meer afval:
[YouTube: Dual Color Benchy - 36 minutes, 8 grams of waste]
Om even meer context te geven aan het hele poep gebeuren, zie de post op Twitter van CNC Kitchen
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F9xZy-NXMAAoCu6?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F9xZzTIW0AEHQXS?format=jpg&name=large

120h print met ruimt 3000 filament changes... resultaat ziet er fantastisch uit, maar zo ook de berg afval ernaast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41
iMars schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

Om even meer context te geven aan het hele poep gebeuren, zie de post op Twitter van CNC Kitchen
[Afbeelding]
[Afbeelding]

120h print met ruimt 3000 filament changes... resultaat ziet er fantastisch uit, maar zo ook de berg afval ernaast ;)
Edit: oeps .. slecht gelezen / gekeken :+

——

Print ziet er wel echt MEGA gaaf uit!!!
Zou je me een foto van het eindresultaat kunnen sturen?

En ahoe bevalt de mini die ik op de achtergrond zie?

[ Voor 3% gewijzigd door smoken op 31-10-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:47:
[...]

Print ziet er wel echt MEGA gaaf uit!!!
Zou je me een foto van het eindresultaat kunnen sturen?

En hoe bevalt de mini die ik op de achtergrond zie?
Foto's zijn van Stefan, van CNCKitchen :D Denk niet dat die hier post :P Als ik het goed begrepen heb, komt er nog wel een YT video over (de 120h print).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Foto's zijn van Stefan, van CNCKitchen :D Denk niet dat die hier post :P Als ik het goed begrepen heb, komt er nog wel een YT video over (de 120h print).
Oooooh sorry!! Was me even niet opgevallen in de snelle blik, was te zeer gefocust op de print :)

Extra slecht, want ik ben in de keuken van Stefan geweest 😂😂😂

[ Voor 3% gewijzigd door smoken op 31-10-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:44:
[...]

Oooooh sorry!! Was me even niet opgevallen in de snelle blik, was te zeer gefocust op de print :)

Extra slecht, want ik ben in de keuken van Stefan geweest 😂😂😂
En nou ben ik jaloers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Was wel tof om eens meer te horen over hoe het allemaal werkt voor influencers (onbekende wereld voor mij). Ook een paar dagen tijd gehad om te praten met Marsgizmo.

Het lijkt allemaal zo eenvoudig als je hun socials bekijkt, niets is minder waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:44

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
iMars schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Jemig haha, das een hoop poep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@smoken ik heb me nog niet gewaagd aan een 120h print job 😅 mijn langste is ~48h en vond ik al erg lang 😅

@Yzord dat is wat een hoop zich (in het begin) niet realiseren… (en waarom ik geen 16 kleuren print heb gedaan met mijn 4x AMS :+ ).

Stefan noemt dat er 3000+ kleurchanges waren (elk ~2min). Maar dat zijn dus ook 3000+ drolletjes. Weet niet hoeveel gram zo’n drolletje is (weet jij dat @smoken ?) maar das een hoop afval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-06 10:45
Yzord schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:59:
[...]

Jemig haha, das een hoop poep
Dit valt onder de categorie kapitaal vernietiging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wim62 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:39:
[...]

Dit valt onder de categorie kapitaal vernietiging :)
Nee, investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 14:41

BFS

Rude awakening

Voordat ik zelf iets in elkaar ga zetten op basis van iets als dit: Bambu X1C / P1P 24V AMS to 5V USB Power Box. Is er op de X1C echt geen eenvoudigere manier om via USB een lichtstrip aan te sturen? Mijn Prusa heeft opties genoeg door de Octo die aangesloten is maar ik zie dus geen native oplossing voor de X1C?

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
Om hier nog even op terug te komen, ondertussen is deze geprint en zit er al even in.
Helaas heeft dit geen effect gehad, het lijkt iets beter te zijn maar dat kan placebo zijn. Het is helaas nog steeds zo dat slot3 continue problemen geeft en ben nu ook gestopt met slot 3 gebruiken.
Dus nu is het maar een AMS met 3 slots die werken ipv 4.

Misschien moet ik ook gewoon eens contact opnemen met bambu en een ticket inschieten haha, maar eigenwijs e.d.
Daarnaast ben ik misschien ook wel wat laat aangezien ik de p1s combo al 17-08-2023 besteld had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 08:15

Salmon

.NET developer

MC Taz Man schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:50:
Persoonlijk vind ik de hoeveelheid afval met de AMS redelijk. Minder is altijd beter, natuurlijk, maar het is redelijk goed te managen. Dit is nu eenmaal hoe multi-kleur/materiaal werkt met een enkele nozzle.

Verminderen van het afval:
YouTube: Reducing waste from Bambu Lab AMS (lite) prints
Om even hierop in te haken, in de comments kwam ik zelfs nog een andere verbetering tegen. Dat reduceert nog is ~60% minder afval O-) (PS: nog niet zelf geprobeerd). Iemand die dit kan testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nederlandhc
Salmon schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:18:
[...]

Om even hierop in te haken, in de comments kwam ik zelfs nog een andere verbetering tegen. Dat reduceert nog is ~60% minder afval O-) (PS: nog niet zelf geprobeerd). Iemand die dit kan testen?
Ook wel interessant, ik heb wel de purge volumes getest en hierop aangepast in mn slicer, dit zou betekenen nog minder afval :o
Ik moet al zeggen dat ik in sommige gevallen tov de auto-calc met een 0.65 multiplier nu al de helft tot 1/3e aan purge heb.

Ik zal dit binnenkort eens bekijken thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:50:
Dit is nu eenmaal hoe multi-kleur/materiaal werkt met een enkele nozzle.
Behalve het afval, heb je ook te maken met een behoorlijke toename in printtijd. Een kleurwissel met zo'n MMU/AMS is al gauw 1:30m, terwijl een toolchange in 10s gebeurd kan zijn.
Als je alleen in de hobbysfeer bezig bent, is dat niet zo'n probleem, maar als je prints verkoopt is het gewoon een rekensom die je moet maken of die extra printtijd die je wint met een toolchanger de investering niet waard is. Plus het filament dat je minder weggooit. Het loopt aardig op als je doorlopend aan het printen bent.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:13:
[...]

Behalve het afval, heb je ook te maken met een behoorlijke toename in printtijd. Een kleurwissel met zo'n MMU/AMS is al gauw 1:30m, terwijl een toolchange in 10s gebeurd kan zijn.
Als je alleen in de hobbysfeer bezig bent, is dat niet zo'n probleem, maar als je prints verkoopt is het gewoon een rekensom die je moet maken of die extra printtijd die je wint met een toolchanger de investering niet waard is. Plus het filament dat je minder weggooit. Het loopt aardig op als je doorlopend aan het printen bent.
Eens, maar de meeste zullen in de hobbysfeer zitten en dus moeilijk 5k kunnen rechtvaardigen voor die 80s tijdswinst per toolchange.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:15:
[...]
Eens, maar de meeste zullen in de hobbysfeer zitten en dus moeilijk 5k kunnen rechtvaardigen voor die 80s tijdswinst per toolchange.
...tot je die 80s gaat vertalen naar totale printtijd. Als je dan zo'n print hebt met 3000 changes en je ziet dat het 66u sneller kan... :+
en een XL met 5 toolheads kost geen €5000, maar €3700. Is nog steeds veel, dus ik snap je punt

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:57:
[...]

...tot je die 80s gaat vertalen naar totale printtijd. Als je dan zo'n print hebt met 3000 changes en je ziet dat het 66u sneller kan... :+
en een XL met 5 toolheads kost geen €5000, maar €3700. Is nog steeds veel, dus ik snap je punt
Eerlijke vergelijking (geassembleerd) is 4200 euro. Ook geen 5k, maar meer dan jouw 3700 :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0xs4-48c-ndVrQOzLPdzCEPyW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T3iLS3rtO2hRXZFFuzieLHR1.png?f=user_large

Klopt dat het 66u sneller kan, maar 1) ik heb de tijd, en 2) hoe vaak print je zoiets? Die 66 uur is leuk, tot je realiseert dat het nagenoeg unieke prints zijn in de hobbysfeer en je dus op geen enkele manier de extra kosten terug gaat verdienen met de tijdsbesparing*

* - Niet uitgerekend, wel aangenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is dan wél een geduchte concurrent imo: https://www.makertech3d.com/pages/proforge-4

€2.900 voor een 1 op 1 concurrent qua features.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIDQgzUchccq4kwS-O22MMvnohM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U5AnnpiqaOCkSMeIodMd12Tv.png?f=fotoalbum_large
De X1Ccombo is €1850 in BTW. €1.100 aan tijdsbesparing is voor de hobbyist wel realistisch op de levensduur van de printer. Uiteraard inclusief de kosten voor het afval, wat ik in mijn vorige redenering vergeten ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:24:
[...]
Eerlijke vergelijking (geassembleerd) is 4200 euro. Ook geen 5k, maar meer dan jouw 3700 :P
Nee, je speelt vals. Zelf in elkaar prutsen is leuker :+
Klopt dat het 66u sneller kan, maar 1) ik heb de tijd, en 2) hoe vaak print je zoiets? Die 66 uur is leuk, tot je realiseert dat het nagenoeg unieke prints zijn in de hobbysfeer en je dus op geen enkele manier de extra kosten terug gaat verdienen met de tijdsbesparing*
Klopt, maar sommige mensen zouden het de moeite waard vinden. Sowieso zijn er meer punten die de afweging Bambu/XL wat lastiger maken (of voor sommigen juist weer makkelijker). Het is ook maar net hoeveel geld je ervoor over hebt.

Ik volg trouwens met belangstelling een Indiër die op de Voron Discord met een DIY toolchanger bezig is. Als je zoiets zelf kunt maken voor een paar honderd euro, is dat wel cool natuurlijk. Maar dan moet je eerst een Voron in elkaar knutselen, en daarvoor zit ik hier in de verkeerde topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:44:
[...]

Nee, je speelt vals. Zelf in elkaar prutsen is leuker :+
Nee, da's alleen eerlijk als de BL óók in een doe-het-zelf pakketje kwam :P
[...]

Klopt, maar sommige mensen zouden het de moeite waard vinden. Sowieso zijn er meer punten die de afweging Bambu/XL wat lastiger maken (of voor sommigen juist weer makkelijker). Het is ook maar net hoeveel geld je ervoor over hebt.

Ik volg trouwens met belangstelling een Indiër die op de Voron Discord met een DIY toolchanger bezig is. Als je zoiets zelf kunt maken voor een paar honderd euro, is dat wel cool natuurlijk. Maar dan moet je eerst een Voron in elkaar knutselen, en daarvoor zit ik hier in de verkeerde topic :+
Oh ja, de overweging is uiteraard per persoon te maken. Ik ben enkel van mening dat ik een Prusa XL no way kan rechtvaardigen, qua kosten. Die Proforge 4 misschien wel. Heb Stefan van CNCKitchen al op Twitter gevraagd naar het gewicht van zijn fila-poop.

Overigens voordeel van de BambuLab; voor ongeveer hetzelfde geld, kan je 16 kleuren (heel traag) printen :P Probeer dat maar eens met je XL :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MC Taz Man @mphilipp 3,5K zakelijk gezien ;) Maar de afval bereken je gewoon door natuurlijk ;)

Brainfart... een MMU3 op elke printkop en je kan 5x 5 kleuren printen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:29:
@MC Taz Man @mphilipp 3,5K zakelijk gezien ;) Maar de afval bereken je gewoon door natuurlijk ;)
Zakelijk is het een no-brainer, wanneer je veel multi-prints doet. Tijd en filament besparing betaald zich snel terug.
Brainfart... een MMU3 op elke printkop en je kan 5x 5 kleuren printen :+
Geniaal, indien dat ook aan te sturen is. Komt vast wel iemand met een plugin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:53:
[...]
Overigens voordeel van de BambuLab; voor ongeveer hetzelfde geld, kan je 16 kleuren (heel traag) printen :P Probeer dat maar eens met je XL :P
Wéér een argument voor een Voron. Dan kun je een ERCF maken voor zoveel kleuren je wilt... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uou7tUEarbcICNZBYFbtv-kd-r8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6CDcirX9geBBYhzXDhNDMsy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDJnapOyFtRHra-EJqXYm05AWSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WzxnBWBT9nvxdNrtd2aNO09.jpg?f=fotoalbum_tile

Had het hier nog niet gepost maar de p1s hier heeft nu ook een touchscreen :)
Vrij eenvoudig om te doen. Gedurende installatie 1 hickup maar dat was vrij snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:23
RoelsRules schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:36:
[Afbeelding][Afbeelding]

Vrij eenvoudig om te doen. Gedurende installatie 1 hickup maar dat was vrij snel opgelost.
Heb hem hier ook liggen, maar nog niet de tijd gevonden om het te installeren. Stelde niet veel voor dus? Waar liep je tegen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Rammz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:08:
[...]

Heb hem hier ook liggen, maar nog niet de tijd gevonden om het te installeren. Stelde niet veel voor dus? Waar liep je tegen aan?
Nee was echt heel simpel als je de stappen volgt. Evt YouTube video er naast.
Ergens na het invoeren van de code voor koppeling met de printer bleef hij in een soort loop. De software er nogmaals op gegooid (2 x klikken) en hij deed het daarna wel.

Oh en de juiste boutjes vinden was ook een ding... Bouwmarkten hier hadden geen 1,2 dus die moest ik bestellen. Nu wel mooie zwarte boutjes dus dat ziet er ook beter uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
RoelsRules schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:36:
Oh cool, ik had die al ergens gezien (misschien wel hier). Wat zijn je ervaringen ermee? Is het echt veel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
iMars schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:49:
@smoken ik heb me nog niet gewaagd aan een 120h print job 😅 mijn langste is ~48h en vond ik al erg lang 😅

@Yzord dat is wat een hoop zich (in het begin) niet realiseren… (en waarom ik geen 16 kleuren print heb gedaan met mijn 4x AMS :+ ).

Stefan noemt dat er 3000+ kleurchanges waren (elk ~2min). Maar dat zijn dus ook 3000+ drolletjes. Weet niet hoeveel gram zo’n drolletje is (weet jij dat @smoken ?) maar das een hoop afval.
Het valt me eigenlijk nog mee. Want die poep is natuurlijk erg 'luchtig'.

Maar wow wow wow dat masker is echt mooi. Dat is het echt wel waard en volgens mij bestaat er geen enkele printer die 16 kleuren kan met wisselbare toolheads (dus zonder poep).

En ik had het me gewoon gerealiseerd voor ik hem kocht hoor. Kwestie van filmpjes kijken (overigens kan je er met een beetje nadenken ook niet omheen dat het zo werkt). Iedereen weet dat je een 3D print kop flink moet doorspoelen, ook als je maar een 1 kleur printer hebt en van kleur wisselt.

[ Voor 14% gewijzigd door Llopigat op 01-11-2023 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Llopigat schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:11:
[...]

Oh cool, ik had die al ergens gezien (misschien wel hier). Wat zijn je ervaringen ermee? Is het echt veel beter?
Ja hier en op redit heb ik het voorbij zien komen. Ervaringen zijn positief. Zit soms een beetje vertraging in nadat je iets hebt aangeklikt doordat het over wifi gaat maar werkt eigenlijk altijd wel. Het is sneller om even de lamp aan/uit te doen, kop te verplaatsen, temp te veranderen etc. Dat is met het standaard scherm meer kliks. En als je het standaard scherm nodig hebt; dat zit er netjes achter en is alleen omhoog draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Llopigat schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:18:
[...]

Het valt me eigenlijk nog mee. Want die poep is natuurlijk erg 'luchtig'.

Maar wow wow wow dat masker is echt mooi. Dat is het echt wel waard en volgens mij bestaat er geen enkele printer die 16 kleuren kan met wisselbare toolheads (dus zonder poep).

En ik had het me gewoon gerealiseerd voor ik hem kocht hoor. Kwestie van filmpjes kijken (overigens kan je er met een beetje nadenken ook niet omheen dat het zo werkt). Iedereen weet dat je een 3D print kop flink moet doorspoelen, ook als je maar een 1 kleur printer hebt en van kleur wisselt.
In theorie kan je wel helemaal niet purgen en het kleurverloop voor lief nemen, of verstoppen in je infill/binnenste perimeters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Jampot007 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:15:
[...]

In theorie kan je wel helemaal niet purgen en het kleurverloop voor lief nemen, of verstoppen in je infill/binnenste perimeters?
Dat kan maar het ziet er niet uit. Zo krijg je niet wat je bedoeld hebt en daar gaat het toch om.

Binnenin is ook geen goede optie want pla schijnt best door. Ik heb pas twee badges gemaakt met tekst in een andere kleur. Eentje 0,6mm dikke tekst en een met 1mm dik. Witte tekst in een oranje badge. De witte tekst was veel witter op die van 1mm.

Dus infill ga je ook zien in veel omstandigheden (denk aan wit object met zwarte infill), al hangt het er inderdaad wel vanaf hoe diep het zit.

Het idee van 3D printer is juist dat je zo goed mogelijk krijgt wat je wil. Niet purgen strookt daar niet mee.

Maar.. als je het wil kan je het wel instellen dat hij het niet doet hoor. Ook de hoeveelheid is instelbaar en zelfs afhankelijk van en naar welk filament het gaat. De bambu slicer is erg krachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
[...]

Dat is zeker mogelijk maar dat is hetzelfde als een kleurplaat niet binnen de lijnen te kleuren om stift/kleurpotlood en tijd te besparen.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Moet je genoeg inhoud/infill hebben in je object. Mooier zou zijn als je je poepjes zelf kan recyclen tot recycled pla ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
Nederlandhc schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:03:
[...]
Om hier nog even op terug te komen, ondertussen is deze geprint en zit er al even in.
Helaas heeft dit geen effect gehad, het lijkt iets beter te zijn maar dat kan placebo zijn. Het is helaas nog steeds zo dat slot3 continue problemen geeft en ben nu ook gestopt met slot 3 gebruiken.
Dus nu is het maar een AMS met 3 slots die werken ipv 4.

Misschien moet ik ook gewoon eens contact opnemen met bambu en een ticket inschieten haha, maar eigenwijs e.d.
Daarnaast ben ik misschien ook wel wat laat aangezien ik de p1s combo al 17-08-2023 besteld had.
ik heb nu ook van uit slot 3 moeten printen , en bij mij geeft hij OOK problemen in slot 3, het probleem van het terugtrekken van het filament :( :( :( :(

Nieuw AMS met een nieuwe orginele BL filament rol |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@smoken Vraagje; volgens het filmpje hierboven zijn de KS AMS'en niet compatible met de huidige vervangingsonderdelen. Klopt dit? En zo ja, hoe kunnen wij KS backers aan onderdelen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
MC Taz Man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:19:
@smoken Vraagje; volgens het filmpje hierboven zijn de KS AMS'en niet compatible met de huidige vervangingsonderdelen. Klopt dit? En zo ja, hoe kunnen wij KS backers aan onderdelen komen?
Als het goed is moet je daarvoor contact opnemen met support. Dan moet je een foto maken van een specifieke plek van je mobo waaraan ze kunnen zien dat je de oude hebt. Dan sturen ze een component op.

https://wiki.bambulab.com...ng/version-ams-main-board

[ Voor 6% gewijzigd door SacreBleu op 02-11-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:19:
Is dat niet BL's probleem? Als het niet past sturen ze maar een andere op ;)
Misschien vragen ze om een SN als check?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iMars schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:35:
[...]

Is dat niet BL's probleem? Als het niet past sturen ze maar een andere op ;)
Misschien vragen ze om een SN als check?
Probleem is dat de KS AMS'en buiten garantie zijn, wat het geheel lastig maakt. Plus dat ik een aantal onderdelen preventief wil aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iets anders... Volgens https://printingit3d.com/...ts-for-every-nozzle-size/, zouden we met de 0.2mm nozzle moeten kunnen printen op 0.05mm layer height. Iemand dat al geprobeerd? Zo ja, succesvol? Zo ja, profiel delen? O-)

[ Voor 0% gewijzigd door MC Taz Man op 02-11-2023 13:58 . Reden: lezen is moeilijk :') ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
MC Taz Man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:18:
Iets anders... Volgens https://printingit3d.com/...ts-for-every-nozzle-size/, zouden we met de 0.2mm nozzle moeten kunnen printen op 0.005mm layer height. Iemand dat al geprobeerd? Zo ja, succesvol? Zo ja, profiel delen? O-)
0.005mm layer height is wel héél nauwkeurig :+

Maar voor 0.05mm kun je toch gewoon het profiel voor 0.08mm nemen en ff de layer height aanpassen naar 0.05?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TorxWorx schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:31:
[...]

0.005mm layer height is wel héél nauwkeurig :+

Maar voor 0.05mm kun je toch gewoon het profiel voor 0.08mm nemen en ff de layer height aanpassen naar 0.05?
Ja, maar da's niet mijn vraag :P

Duidelijk wel, ik ben blind :')

[ Voor 6% gewijzigd door MC Taz Man op 02-11-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:04:
[...]

Probleem is dat de KS AMS'en buiten garantie zijn, wat het geheel lastig maakt. Plus dat ik een aantal onderdelen preventief wil aanschaffen.
Mijn KS AMS had gebroken front rollers (de plek waar de bearings in rusten).
Ik kreeg een totaal nieuw plastic binnen unit opgestuurd (nieuwer model). Moest wel alles omzetten, maar dat is zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op Discord al antwoord gekregen over de AMS versie vraag: https://discord.com/chann...97237/1169630879115649034 Staat gewoon online :D. Kost ons wat extra moeite, maar BL doet gewoon het mobo (gratis ook nog) vervangen. Dus een gratis upgrade :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
my_fiero schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:20:
[...]

ik heb nu ook van uit slot 3 moeten printen , en bij mij geeft hij OOK problemen in slot 3, het probleem van het terugtrekken van het filament :( :( :( :(

Bij mij ook met een nieuwe AMS.
Lijkt bij alle gevallen van dit probleem te zijn, en wat ik zo zie zijn dat er veeeeeeel (maar ik heb geen cijfers om dat te onderbouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
my_fiero schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:20:
[...]

Ik heb de mijne ook een keer moeten helpen ja toen hij vast zat. Vreemd. Was ook slot 3 als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
Er zit hier toch iemand van Bambu Labs?

kan die dit niet filteren met Bambu Labs.

Want het lijkt echt een probleem te zijn dus, of heeft hij dat al doorgegeven of info over???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Wordt ook hier uitgebreid besproken: https://forum.bambulab.co...changing-filament/5183/47

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verhouding afval <-> print is, aldus Stefan, 2.5 <-> 1: https://twitter.com/CNC_Kitchen/status/1720374528985973115

Vin'k veel, maar is het genoeg om te besparen met een IDEX/toolchanger? Ik denk, in mijn situatie, van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:44:
Verhouding afval <-> print is, aldus Stefan, 2.5 <-> 1: https://twitter.com/CNC_Kitchen/status/1720374528985973115

Vin'k veel, maar is het genoeg om te besparen met een IDEX/toolchanger? Ik denk, in mijn situatie, van niet.
Precies dit dus. Het is freaking veel afval als je het mij vraagt. Als je maandelijks dit soort prints doet (van vele dagen), dan is een IDEX/toolchanger wel op zijn plaats denk ik. Deze print heeft voor om-en-nabij 25~30 euro aan afval geproduceert.

Voor de hobbyist die dit 1 a 2 keer per jaar doet zal het wel loslopen.

/sarcasme aan :+
We lopen allemaal te klagen dat we meer verantwoordelijk willen printen met cardboard of refilll spools, maar wel lekker veel afval produceren tijdens printen :o
/sarcasme uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

MC Taz Man schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:44:

En dan kan het mogelijk nog beter met deze aanpassing (eerder al aangehaald door Salmon). Ik heb zelf nog geen prints gedaan in 2 of meer kleuren, maar ik wil dit zeker eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
Deze inderdaad al doorgenomen, ook de "fixes" geprobeerd, maar helaas bij mij heeft dit het niet verholpen.
Als ik kijk wat andere krijgen van support en het dan alsnog niet helpt, leef ik voor nu maar met een 3 slots AMS.

Het vervelende is gewoon dat het AMS wat ik los besteld had voor mn P1P wel goed werkt op alle slots :?

[ Voor 10% gewijzigd door Nederlandhc op 03-11-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 07:47
Ik zie net deze voorbij komen. Een creatieve manier om je ams poop te hergebruiken:

YouTube: Turning 3D printer purge waste into ART! Easy way to recycle filament

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies wat ik niet wil... Liever laat ik het recyclen tot nieuw filament, maar dat schijnt heel lastig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
MC Taz Man schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:33:
[...]

Precies wat ik niet wil... Liever laat ik het recyclen tot nieuw filament, maar dat schijnt heel lastig te zijn.
De restjes zijn qua kleur en materiaal ook vervuild natuurlijk. Denk niet dat het mooi gaat printen als zou je er weer een rol van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THM0 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:16:
[...]

De restjes zijn qua kleur en materiaal ook vervuild natuurlijk. Denk niet dat het mooi gaat printen als zou je er weer een rol van kunnen maken.
Regenboogfilament bestaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

MC Taz Man schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:33:
[...]

Klopt inderdaad, is op dit moment niet haalbaar voor een hobbyist.

Volgens deze laatste video moet je 2000kg aan gerecycleerd filament produceren om break-even te zijn met de investering in de hardware. En dan wordt volgens mij het stroomverbruik nog niet eens meegerekend, laat staan de 2 en een half uur die je kwijt bent met het produceren van 1kg gerecycleerd filament. Sure, je bent niet die volledige 2 en een half uur bezig met recycleren, de machines doen het meeste werk, maar volautomatisch is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fanatic_david schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:27:
[...]

Klopt inderdaad, is op dit moment niet haalbaar voor een hobbyist.

[YouTube: Recycling all my 3DBenchys into new Filament]

[YouTube: Recycling 3D Prints and Waste Plastic into Filament (PET & PLA)]

Volgens deze laatste video moet je 2000kg aan gerecycleerd filament produceren om break-even te zijn met de investering in de hardware. En dan wordt volgens mij het stroomverbruik nog niet eens meegerekend, laat staan de 2 en een half uur die je kwijt bent met het produceren van 1kg gerecycleerd filament. Sure, je bent niet die volledige 2 en een half uur bezig met recycleren, de machines doen het meeste werk, maar volautomatisch is het ook niet.
Dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben aan het kijken of ik iets van een shredder kan maken (zijn nog al prijzig als je ze kant en klaar koopt). Ik wil dan alle afval shredden tot snippers wat weer makkelijker te versturen is naar recycle punt.

Maar echt makkelijk is het niet. Een maat van me (De 3D Printman) krijgt waarschijnlijk zo'n filament recycler van ReDeTec (ProtoCycler+) maar man wat zijn die krengen prijzig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowrider84
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-06 19:33
Als je wilt besparen, kan je ook altijd eens kijken naar https://www.reiten.design/polyformer . Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar het idee lijkt me wel leuk (tenzij er zoals in nl statiegeld op pet flessen staat).

Nog andere leuke links die ik had gevonden (niet gerelateerd aan besparing):

https://3d.si.edu/cc0

https://www.myminifactory...lection/?query=&sort=date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-06 07:47

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Heyhey, al een tijdje zeer tevreden met Sunlu PLA+ in de X1C, maar ik heb best wel last van warping op grotere objecten. Dit is lastig want als je iets doormidden snijdt in de slicer en later aan elkaar wil plakken, dan zijn de oppervlakken niet vlak.

Soms is de warping zo erg dat het printbed omhoog wordt getrokken aan de hoekjes. Nu kan ik wel met clipjes gaan klemmen, maar eigenlijk had ik verwacht dat het bed beter zou blijven zitten.

Heb van alles geprobeerd en heb eigenlijk nog niet echt een oplossing gevonden. Lagere bed temperatuur, lagere printtemperatuur, minder koeling, etc.

Hebben jullie weleens issues met Sunlu PLA+ en warping? Enig idee wat ik nog kan proberen om dit te voorkomen?

De meest logische zaken heb ik al gedaan zoals flow calibratie en het lijkt eigenlijk dat het de laatste tijd wat erger wordt met warping, zonder dat de luchtvochtigheid in de AMS omhoog is gegaan.
Pagina: 1 ... 29 ... 105 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.