Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-10 22:49

Redwood

The Truth Is In Here

MikeOO schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Tot je de verzendkosten/belasting erbij krijgt. Begint bij 10.50 euro en is het niet echt goedkoper meer dan ergens anders waarvan je weet hoe het print ;)
Verzendkosten zijn er vanaf 100 niet en de prijzen zijn incl. Btw. Als ik het goed lees verzenden ze binnen Europa, dus dat is het dan.

Maar idd. Eens kijken hoe ze het over een paar maandjes doen

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:31
Redwood schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

Verzendkosten zijn er vanaf 100 niet en de prijzen zijn incl. Btw. Als ik het goed lees verzenden ze binnen Europa, dus dat is het dan.

Maar idd. Eens kijken hoe ze het over een paar maandjes doen
Er staat bij 2 rollen bv (includes 5.00 € VAT estimated for the Netherlands)
Even niet opgelet dat het al in de prijs verwerkt zit 8)7

Maar ja voor 100 euro bestellen terwijl je niet weer of het goed is beetje duur gokje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:23

BFS

Rude awakening

Zo, de X1C met AMS is eindelijk up and running. Na wat issues met vochtig filament heb ik silicone gel boxes geprint voor de AMS en lijkt alles onder controle. De X1C staat voorlopig nog naast mijn Prusa Mini+ maar ik voorzie dat de Prusa er op een gegeven moment wel uit gaat (wellicht voor een tweede AMS).

Mijn bevindingen so far:
  • Bambu Slicer lijkt heel logisch en makkelijk te navigeren
  • De build plate terug leggen is lastiger dan bij de Mini+
  • De Mini+ slikt alle filament zonder issues, de AMS is daar (logisch) wat kritischer in
  • Start van een print bij de X1C duurt 'lang' door alle pre-tests
  • De X1C is RAP
Na wat kleinere en middel grote prints (poop shoot) ga ik volgende week kijken naar wat grotere projecten om de X1C echt uit te proberen.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:57
Bij Bambu Lab is bijna alle PLA al langere tijd niet leverbaar (op een paar kleuren na).

Weet iemand of dit waar is?

Ze zeggen dat Sunlu = Bambu lab filament???? (zonder rfc)

https://www.reddit.com/r/...s_from_the_official_site/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xma3OcC3qOE4Xyvf6jw25rBUxuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FPJvv9aqOUwrOyIInIsC1291.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpdqbKX7c9Lf0P2EWvfGmmI7n0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jzReM6M0QOLeuAxMCwzXpvPR.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 22:06
Of het gelijk is durf ik niet te zeggen. Heb alleen al 3x gehad dat sunlu rollen in een bambu doos zaten... Aanname was/is dat het dezelfde loods is maar wellicht is het 'meer'
Oh; en print erg fijn met die sunlu rollen. Al meedere doorheen gedraaid

[ Voor 17% gewijzigd door RoelsRules op 10-10-2023 09:56 ]

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 12:24
my_fiero schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:52:
Bij Bambu Lab is bijna alle PLA al langere tijd niet leverbaar (op een paar kleuren na).

Weet iemand of dit waar is?

Ze zeggen dat Sunlu = Bambu lab filament???? (zonder rfc)

https://www.reddit.com/r/...s_from_the_official_site/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kreeg laatst ook sunlu geleverd in een bambu doos :)
Ik verwacht wel dat bambu lab het heeft uitbesteed aan Sunlu idd. Sunlu print voor mij eigenlijk altijd prima.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

MikeOO schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Er staat bij 2 rollen bv (includes 5.00 € VAT estimated for the Netherlands)
Even niet opgelet dat het al in de prijs verwerkt zit 8)7

Maar ja voor 100 euro bestellen terwijl je niet weer of het goed is beetje duur gokje >:)
Misschien dat ik het erop waag. ‘Voor GoT en Tweakersland’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
Redwood schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Misschien dat ik het erop waag. ‘Voor GoT en Tweakersland’.
Held >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
ik zie net dat er weer diversen kleuren PLA zijn bij bambu lab. d:)b
Dus snel besteld 8)

Dus als je ook nog moet hebben oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vind persoonlijk Bambulab filament overpriced. 30 euro voor een rolletje... Ja die rfid is handig, maar bij 3DJake kost PolyTerra 20 en Extrudr 26... beide vind ik mooier en makkelijker printen dan BL.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
iMars schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:42:
Ik vind persoonlijk Bambulab filament overpriced. 30 euro voor een rolletje... Ja die rfid is handig, maar bij 3DJake kost PolyTerra 20 en Extrudr 26... beide vind ik mooier en makkelijker printen dan BL.
Ben nog wel benieuwd of mensen al vaak de RFID hergebruikt hebben? Helemaal met SUNLU filament zou dat toch wel redelijk soepel moeten werken.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net een update gehad met X1e ondersteuning... FF zoeken naar wat dat precies inhoudt. Nog niet op de Discord gekeken, te lui voor :')
Jeru schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:22:
[...]

Ben nog wel benieuwd of mensen al vaak de RFID hergebruikt hebben? Helemaal met SUNLU filament zou dat toch wel redelijk soepel moeten werken.
Werkt niet (meer). De AMS houdt bij (bij schatting) hoeveel filament er nog op de rol zit. Ik ga er van uit (nog geen ervaring mee) dat printen met een lege rol niet mogelijk zal zijn.

Daarbij heeft het ook geen nu, afgezien van de kleur die automatisch in BS komt. Of dat nou zo handig is, betwijfel ik. Ik klik wel een paar keer op het touchscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
Werkt niet (meer). De AMS houdt bij (bij schatting) hoeveel filament er nog op de rol zit. Ik ga er van uit (nog geen ervaring mee) dat printen met een lege rol niet mogelijk zal zijn.
Dat zou vreemd zijn je kunt toch ook refil kopen voor op de spoel, juist daarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
my_fiero schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Dat zou vreemd zijn je kunt toch ook refil kopen voor op de spoel, juist daarom
De RFID zit aan het karton van de refill vast. Niet aan de houder zegmaar.
MC Taz Man schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:10:
Net een update gehad met X1e ondersteuning... FF zoeken naar wat dat precies inhoudt. Nog niet op de Discord gekeken, te lui voor :')

[...]

Daarbij heeft het ook geen nu, afgezien van de kleur die automatisch in BS komt. Of dat nou zo handig is, betwijfel ik. Ik klik wel een paar keer op het touchscreen.
Opzich wel jammer dat die dan dus verloopt, anders zou je tenminste een beetje de kleuren kunnen labelen steeds. Ik vind dat klikken ook geen punt, maar aan de andere kant als ik het labeltje al zou hebben zou ik hem best willen kunnen hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:10:

[...]

Zit net ff de website te bestuderen… maar ik vind het een hoop geld voor wat het kan/doet: https://bambulab.com/en-us/x1e

Zelfde printvolume, met ethernet, active heating, betere filters en printkop welke 320°C kan i.p.v. 300°C.
Ik sla deze over ;) (heb sowieso net de Magneto X van Peopoly gepre-ordered)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
iMars schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

Zit net ff de website te bestuderen… maar ik vind het een hoop geld voor wat het kan/doet: https://bambulab.com/en-us/x1e

Zelfde printvolume, met ethernet, active heating, betere filters en printkop welke 320°C kan i.p.v. 300°C.
Ik denk ook dat dit het cruciale punt is: "For professionals and engineering applications"
Doelgroep is hiermee wel echt anders voor mijn gevoel dan de andere printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

FF gekeken en ik vind het een erg goede upgrade voor profs & daarom sla ik deze ook over ;). De X1c lijkt nu dus definitief neergezet als het premium model & de X1e als het enterprise model.

Ik kan dat respecteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:47

TTLCrazy

Listen to Frankie

X1E, ik denk eindelijk een grotere X1C, blijkt het een Enterprise model te zijn met heated chamber en verbeterde hotend... Teleurgesteld :/

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTLCrazy schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:46:
X1E, ik denk eindelijk een grotere X1C, blijkt het een Enterprise model te zijn met heated chamber en verbeterde hotend... Teleurgesteld :/
Zouden we de X1C kunnen upgraden met deze hotend? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeru schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:22:
[...]

Ik wilde dit in het verleden doen, maar het lijkt me meer moeite om dat te doen, dan gewoon handmatig in te vullen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ze zijn wel druk daar bij Bambulab, na de A1 nu dit model, echt idioot hoeveel printers ze maken in vgl met andere merken zoals bijvoorbeeld Prusa.
iMars schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

Zouden we de X1C kunnen upgraden met deze hotend? :+
Ik weet zeker dat iemand dat gaat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTLCrazy schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:51:
Ze zijn wel druk daar bij Bambulab, na de A1 nu dit model, echt idioot hoeveel printers ze maken in vgl met andere merken zoals bijvoorbeeld Prusa.

[...]

Ik weet zeker dat iemand dat gaat doen :)
Nah ja, ik vind Prusa juist hét voorbeeld van een bedrijf die veel te weinig modellen maakt & op z'n lauweren rust qua R&D.

Het andere uiterste is natuurlijk Creality met zo'n beetje elke dag een nieuw model :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Oh ik zie nu dit topic pas.

Ik heb pas een P1S binnen gekregen. Ik had al een P1P besteld en net de dag dat die afgeleverd werd, werd de P1S aangekondigd :( Heb hem toen teruggestuurd want de upgrade kit vond ik nogal veel gedoe (en was bang fouten te maken met het installeren) bovendien was de hele kit met P1S+AMS ook nog eens 100 euro goedkoper dan de meerprijs van de AMS bij de P1P en kwam met een PEI printbed die niet bij de upgradekit zat. Retoursturen kostte me 30 euro (en wat gemor van de klantenservice) en het kostte een maand wachten maar dat was het wel waard.

Ik ben daar nu erg blij mee. De P1S is een geweldige printer en de luchtfilter houdt de geurtjes goed binnen. Ik ben erg blij dat ik die heb genomen in plaats van de P1P. Het was het wachten en retourgedoe helemaal waard, het is echt fijn een werkende printer zo uit de doos te halen zonder gedoe.

Maar de dag dat de P1S werd afgeleverd, kwam toevallig net de aankondiging van het A1 evenement :') Omdat het niet duidelijk was waar het om ging had ik zoiets van shit, heb ik dat weer 8)7 Gelukkig was dat toch een heel andere categorie waar ik niet zo in geinteresseerd ben. Ik wilde juist een flinke stap hoger ten opzichte van mijn oude printer. Dus helemaal prima zo.

Ik baalde wel een beetje dat ik bambulab op kosten had gejaagd met het terugsturen maar de P1P was nog helemaal ingepakt. En voor mij was dit gewoon de beste optie. Ik wilde juist een bambu omdat ik dat continu sleutelen aan mijn printers helemaal zat was en het meteen helemaal uit elkaar halen zag ik niet zitten. Ik ben er nu dan ook erg blij mee.

Het multicolor printen is ook enorm fijn, natuurlijk heeft het wel flinke nadelen maar die zijn vaak redelijk te bedwingen met de juiste orientatie door de wissels zo laag mogelijk te houden. Ik zie het als een fijne optie voor af en toe, als je echt continu multicolor wil printen dan kan je beter een Prusa XL pakken met meerdere toolheads. Maar voor mij is dit meer dan voldoende en bovendien minder dan de helft van de prijs van zo'n volledig uitgeruste prusa. Voor dat geld kan hij heel wat filament wegpoepen :P
my_fiero schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:43:
[...]maar hoe werkt het dan als je een y-splitter ertussen hebt zitten.
Dan heb je ook geen extra aanvoer van het filament?

[Afbeelding]
Vraagje, waar kan je die Y-splitter krijgen? Ik zie die niet op de website van Bambu.

[ Voor 45% gewijzigd door GekkePrutser op 10-10-2023 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GekkePrutser schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:21:

[...]

Vraagje, waar kan je die Y-splitter krijgen? Ik zie die niet op de website van Bambu.
Staat op o.a. printables

https://www.printables.com/search/all?q=y%20splitter
en
https://makerworld.com/nl/models/search?keyword=y%20splitter

[ Voor 19% gewijzigd door iMars op 10-10-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik raad persoonlijk eenY-splitter met een pneumatic connector aan. Hier kan je dan een stukje PTFE op aansluiten om het geheel goed te geleiden. Werkt hier perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MC Taz Man schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:59:
Ik raad persoonlijk eenY-splitter met een pneumatic connector aan. Hier kan je dan een stukje PTFE op aansluiten om het geheel goed te geleiden. Werkt hier perfect.
Maar waar kan je die krijgen dan? Ik maakte me inderdaad al zorgen over een geprinte omdat die misschien niet soepel genoeg is. Ik heb al eerder gehad dat de AMS vastliep omdat een van de PTFE tubes niet goed was aangedrukt.

@MC Taz Man Ook bedankt natuurlijk!!

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 10-10-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GekkePrutser schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:51:
[...]

Maar waar kan je die krijgen dan? Ik maakte me inderdaad al zorgen over een geprinte omdat die misschien niet soepel genoeg is. Ik heb al eerder gehad dat de AMS vastliep omdat een van de PTFE tubes niet goed was aangedrukt.

@MC Taz Man Ook bedankt natuurlijk!!
Ik heb deze gekocht: https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Heb de nieuwe rods binnengekregen, dat is nogal een verschil in soepelheid qua glijden. Maar wat een gedoe om die te vervangen. De instructiefilmpjes zijn leuk, maar slaan ook gewoon stukken over zoals hoe je de USB C kabel aan de printkop moet wegwerken (kwam ik natuurlijk achter toen hij al half in elkaar zat). Het is zeker niet onmogelijk allemaal en misschien ben ik wel verwend en verwacht ik teveel, maar vind het nogal een reparatietaak met veel gedoe.

Issue zat in 1 van de twee lagers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dTKVh0GKHBDNM7qRnq2EYTVJf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QH7x4ZLn43IqFevbk8rrXcCo.jpg?f=fotoalbum_large
De linker in de foto loopt vast volgens mij was dat de onderste.

[ Voor 34% gewijzigd door Jeru op 11-10-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik ben ook met een schuin oog naar een 3d printer aan het kijken (waarschijnlijk dan een x1c+ams), maar het eerste punt is de plek waar het komt te staan.

Eerste keuze is een kamer welke een beetje een opslag kamer is (boekenkasten, administratie, laserprinter), maar nul ventilatie (geen raam wat open kan, geen rooster, etc). Wel steady temperatuur en luchtvochtigheid.
Tweede keuze is de klusruimte in de schuur. Wel ventilatie, maar stoffig (door boren, zagen, etc) een in de winter kan de temperatuur het nulpunt aantikken. Ook een milde variatie in luchtvochtigheid.
Derde keuze is de kelder, ook ventilatie, steady temperatuur, maar weer een schommelde luchtvochtigheid (tot zelf vocht op de vloer).

Nu zal ik, voor zover ik het voorzie, geen ABS/ASA gaan gebruiken (maar dat zeg ik zonder enige ervaring).

Ik kan natuurlijk zo'n bentobox proberen te printen, maar in hoeverre is het restproduct (Voc/plasticstof) van het printen van PLA soorten en PETG een reëel probleem?
Zou optie 1, lekker diner ventilatie maar ook niet vaak betreden een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Laatst online: 10-10 14:08

Solid Seal

3D Printer N00b

Ik heb nu RepRapWorld PETG binnen en mee geprint . Fotos vergeten te maken het waren 2 onderdelen voor mijn werk(voor het ontwerp en printen een dag vrij gekregen :D )

Behalve dat het iets langzamer print (eerste print PLA = 2.5 uur en PETG = 4.5 uur)

Het printte opsich prima maar ik had wat korrelige randjes maar niet overal en wat ringing.
Ik heb de generic PETG profiel gebruikt van Bambu X1C . Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeru
Fly-guy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:28:
Ik ben ook met een schuin oog naar een 3d printer aan het kijken (waarschijnlijk dan een x1c+ams), maar het eerste punt is de plek waar het komt te staan.

Eerste keuze is een kamer welke een beetje een opslag kamer is (boekenkasten, administratie, laserprinter), maar nul ventilatie (geen raam wat open kan, geen rooster, etc). Wel steady temperatuur en luchtvochtigheid.
Tweede keuze is de klusruimte in de schuur. Wel ventilatie, maar stoffig (door boren, zagen, etc) een in de winter kan de temperatuur het nulpunt aantikken. Ook een milde variatie in luchtvochtigheid.
Derde keuze is de kelder, ook ventilatie, steady temperatuur, maar weer een schommelde luchtvochtigheid (tot zelf vocht op de vloer).

Nu zal ik, voor zover ik het voorzie, geen ABS/ASA gaan gebruiken (maar dat zeg ik zonder enige ervaring).

Ik kan natuurlijk zo'n bentobox proberen te printen, maar in hoeverre is het restproduct (Voc/plasticstof) van het printen van PLA soorten en PETG een reëel probleem?
Zou optie 1, lekker diner ventilatie maar ook niet vaak betreden een probleem zijn?
Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan. Stabiele omgeving qua temperatuur en vochtigheid.

Als je je dan nog zorgen maakt over luchtkwaliteit daar zou je altijd nog kunnen kijken naar losse luchtfilter daar. Dat is makkelijker dan in de andere ruimtes op te lossen waar je misschien teveel vocht of vooral temperatuur schommelingen kan hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeru op 12-10-2023 06:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
Solid Seal schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:34:
Ik heb nu RepRapWorld PETG binnen en mee geprint . Fotos vergeten te maken het waren 2 onderdelen voor mijn werk(voor het ontwerp en printen een dag vrij gekregen :D )

Behalve dat het iets langzamer print (eerste print PLA = 2.5 uur en PETG = 4.5 uur)

Het printte opsich prima maar ik had wat korrelige randjes maar niet overal en wat ringing.
Ik heb de generic PETG profiel gebruikt van Bambu X1C . Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden ?
PET-G hoeft echt niet zo lang te duren qua printen en zeker geen verdubbeling qua tijd. Of het moet een heel apart ontwerp zijn. Maar kun je testen door een simpel ontwerp te pakken van bv 1 uur en dan slicen met PLA en dan met PET-G. Als de tijden dan ook sterk wissel dan toch eens je profiel checken.

Ik print alleen maar met PET-G en print prima op hoge snelheid. Zelfs op de meest snelle stand print hij PET-G nog erg goed met Generic PET-G profiel op een XC1 en gewoon mooie gladden randen.
Nu print ik normaal niet op de deze super snelle stand maar had het snel nodig >:)

Even als test een ontwerp erbij gepakt voor tijden met verschillende profielen
PLA : 56:49
PET-G: 1:03

Verschil in te verwaarlozen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFiEo3WuibM4_ZzJGqnXX4IM0PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnUAM7eitf6Hjp0lC4uDxOmE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wat vreemds. Ben bezig met de Hydra te printen. Het middenstuk is volgens de bambu app succesvol echter mist er een compleet stuk. Geen foutmeldingen of iets.

Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Even je timelapse nalopen? Heb ik ook een keer gehad. Leek een gcode fout uiteindelijk te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowrider84
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 16:43
Redwood schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:24:

Ik heb wat vreemds. Ben bezig met de Hydra te printen. Het middenstuk is volgens de bambu app succesvol echter mist er een compleet stuk. Geen foutmeldingen of iets.

Wat kan dit zijn?
Dit kan je ook krijgen als je nozzle verstopt geraakt mid print. Dan denkt de printer dat alles goed gaat, maar komt er geen filament meer uit het hotend. Zeker de timelapse eens nakijken idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:33
Ik zit al langer naar de P1S met AMS te kijken als Ender 3 V2-bezitter, maar de printer stond de laatste tijd ook weer een maand ongebruikt dus dan is die 1000 euro toch beter te gebruiken. Maarrr, het blijft verleidelijk - alleen ben ik nog steeds bang voor het harde geluid van de printer en ventilatoren. Bij mijn Ender heb ik zelf de fans vervangen met Noctua's wat echt enorm scheelde en waardoor hij zoals normaal print maar dan zonder stofzuiger-geluid.
Blijkbaar is de enclosed P1S juist luidruchtiger dan de P1P omdat de behuizing wat resoneert, maar ook omdat de ventilator op 100% draait om de temperatuur in de chamber te verlagen en heat creep te voorkomen.

Wat hebben mensen hier gedaan om het geluid te verminderen? Chamber fan op 60% lees ik ook, deurtje van de behuizing open, etc. Ik wil bij deze plug&play-printer eigenlijk niet ook gaan kloten met Noctua-fans erin modden, maar heeft iemand dat hier gedaan?
Ik ben bang dat ik hem koop en hem vervolgens juist minder kan/wil gebruiken overdag als ik thuis ben of in de avond. Te klein huis :'(

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:10
MacorgaZ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:34:
Ik zit al langer naar de P1S met AMS te kijken als Ender 3 V2-bezitter, maar de printer stond de laatste tijd ook weer een maand ongebruikt dus dan is die 1000 euro toch beter te gebruiken. Maarrr, het blijft verleidelijk - alleen ben ik nog steeds bang voor het harde geluid van de printer en ventilatoren. Bij mijn Ender heb ik zelf de fans vervangen met Noctua's wat echt enorm scheelde en waardoor hij zoals normaal print maar dan zonder stofzuiger-geluid.
Blijkbaar is de enclosed P1S juist luidruchtiger dan de P1P omdat de behuizing wat resoneert, maar ook omdat de ventilator op 100% draait om de temperatuur in de chamber te verlagen en heat creep te voorkomen.

Wat hebben mensen hier gedaan om het geluid te verminderen? Chamber fan op 60% lees ik ook, deurtje van de behuizing open, etc. Ik wil bij deze plug&play-printer eigenlijk niet ook gaan kloten met Noctua-fans erin modden, maar heeft iemand dat hier gedaan?
Ik ben bang dat ik hem koop en hem vervolgens juist minder kan/wil gebruiken overdag als ik thuis ben of in de avond. Te klein huis :'(
1 ding kan ik je zeggen, zowel mijn P1P als mijn P1s maken meer geluid als de 3 Enders die erbij staan.
De enders zijn nu volledig stock alleen klipper staat erop.

Als je de P1s draait met deurtje dicht, moet inderdaad de chamber fan draaien om het intern koel te houden, ja deze fan is erg luidruchtig.
Wat ik heb gedaan is de top-glasplaat eraf gelaten, de deur heb ik open en de chamber fan op 50% altijd (in te stellen via slicer). Nu vind ik het geluid best meevallen, het wisselen van filament in het AMS en het wipen van de nozzle maken veul meer geluid nu.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, PLA prints, deurtje open, chamber op 50% en topplaat eraf, valt het allemaal best mee vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:53
Als je geen ASA/ABS of dergelijke exoten gaat printen, waarom dan een enclosure?
Heat creep is een ding bij 3D printers daarom ben ik blij met mijn P1P.
Heb hem zelf in een kast gezet en die kast met dempend materiaal geluidsdicht gemaakt.
omgevings temparatuur in de kast wordt max 35 graden, dus is prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 22:43

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Zilverdael80 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:11:
Als je geen ASA/ABS of dergelijke exoten gaat printen, waarom dan een enclosure?
Heat creep is een ding bij 3D printers daarom ben ik blij met mijn P1P.
Heb hem zelf in een kast gezet en die kast met dempend materiaal geluidsdicht gemaakt.
omgevings temparatuur in de kast wordt max 35 graden, dus is prima te doen.
Ik print vrijwel alleen PLA en PETG en toch wil ik al mijn printers enclosed om een aantal redenen:
  • Ik wil minder lawaai van de printer
  • Ik wil graag de VOCs niet de kamer in laten lopen. Voor nu moet ik het nog doen met de filters van de printers zelf en een actieve filter in de ruimte waar de printers staan (HEPA + activated carbon) die de lucht in kamer meermaals per uur zou moeten kunnen filteren, maar ik heb een plan om de exhausts van de chamber fans actief naar buiten af te voeren. Ik vind namelijk dat mensen veel te makkelijk doen over de schadelijke effecten van PLA en PETG.
  • Geen huisdieren en minder kinderhandjes in de printer
  • Ik vind het mooier :P
Een kast is hier geen optie want de printers staan onder een schuin dak, en bovendien moet ik dan wel een heel grote kast hebben om ze er allemaal in kwijt te kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door gday op 12-10-2023 17:50 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Laatst online: 10-10 14:08

Solid Seal

3D Printer N00b

MikeOO schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:12:
[...]

PET-G hoeft echt niet zo lang te duren qua printen en zeker geen verdubbeling qua tijd. Of het moet een heel apart ontwerp zijn. Maar kun je testen door een simpel ontwerp te pakken van bv 1 uur en dan slicen met PLA en dan met PET-G. Als de tijden dan ook sterk wissel dan toch eens je profiel checken.

Ik print alleen maar met PET-G en print prima op hoge snelheid. Zelfs op de meest snelle stand print hij PET-G nog erg goed met Generic PET-G profiel op een XC1 en gewoon mooie gladden randen.
Nu print ik normaal niet op de deze super snelle stand maar had het snel nodig >:)

Even als test een ontwerp erbij gepakt voor tijden met verschillende profielen
PLA : 56:49
PET-G: 1:03

Verschil in te verwaarlozen. ;)
Ow idd paar minuutjes. Maar met grotere ontwerpen kan dat verschil wel groter worden .
Ik ga er mee kloten en kijken of ik de lijnen wat strakker krijg. Het ontwerp paste wel netjes op het component .(beschermkap op een hoofdschakelaar. )

[ Voor 3% gewijzigd door Solid Seal op 12-10-2023 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:24
MacorgaZ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:34:

Het zal per huis verschillen - akoestiek enzo - maar de X1C vind ik echt niet irritant luid of zo.
Mijn Ender 3 V2 maakte echt véél meer lawaai, vooral als de PSU fan aan stond, leek wel een miniatuur Schiphol. Het verschilt ook per print, kleinere prints laten de printer veel meer bewegen dan grotere prints met langere lijnen.

Wat betrefft de fans, dat valt mee. Hij is niet zo stil als een Prusa, maar ook niet zo luidruchtig als een Ender. Ook kun je de fan speed altijd handmatig lager zetten.

Met de cold plate staat de "luidruchtige" fan niet eens aan. Alleen kreeg ik met mijn cold plate soms problemen met de aanhechting. Ik gebruik nu de textured PEI (de goude) van Bambu en doordat de temperatuur van het bed naar 55C wordt aangepast gaat de chamber fan wel aan. Ja, die hoor je, maar dat valt echt reuze mee. Tenzij je hem op 100% zet.

Met PLA en PETG zul je dus nooit veel geluidsoverlast hebben. Als je andere materialen gaat printen waardoor de temperatuur in de behuizing hoger worden, dan kan het luidruchtig worden.

Daarbij, als je de printer op silent zet dan hoor je hem ook amper en dat print nog sneller dan de Ender 3 stock speeds.

Ik maakte mijzelf eerst ook druk om het geluid - want dat lees je veel. Maar het valt echt keihard mee.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
Een vraag met op afstand print starten.

Aangezien de printer naast de slaapkamer van de kinderen staat, print ik niet als daar iemand slaapt.
Maar omdat ik om 06:30 naar mijn werk moet, kan ik hem dus smorgens niet aanzetten.

Wat ik nu doe is om 06:30 een print vanuit de sliser naar de printer sturen en de printer op pauze zetten.
Als ik dan op het werk ben kan ik om 09:00 de printer weer doorlaten gaan.
Alleen dan is de hele tijd de printer op standby ( nozel warm 75c en buildplate 25c warm) dat is zonde van de stroom!!!

Hoe kan ik zonder de printer op pauze te zetten de printer laten printen om bv 09:00 als ik er niet ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:10
Copy/paste van Reddit:
1.-Go to Printer settings, top left right beside where it says Bambu Lab X1 Carbon 0.4 Nozzle

2.-Go to Machine G-Code

3.-Enter the delay before all, G4 SXXXX

the S means seconds, so, anything after the S will be the seconds to wait, G4 S3600 is an hour.

4.-Slice and dice and print the plate, just make sure all is good.

Geen garantie van mijn kant, uitproberen op eigen risico! :)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Waarom niet op je werk dan door de slicer en naar de printer? Dan print je hem geheel op afstand ipv alleen van pauze af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
my_fiero schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:24:

Aangezien de printer naast de slaapkamer van de kinderen staat, print ik niet als daar iemand slaapt.
Maar omdat ik om 06:30 naar mijn werk moet, kan ik hem dus smorgens niet aanzetten.

Wat ik nu doe is om 06:30 een print vanuit de sliser naar de printer sturen en de printer op pauze zetten.
Alleen dan is de hele tijd de printer op standby ( nozel warm 75c en buildplate 25c warm) dat is zonde van de stroom!!!

Hoe kan ik zonder de printer op pauze te zetten de printer laten printen om bv 09:00 als ik er niet ben?
Als het goed is kunt he STLs op de MicroSD zetten en die vervolgens printen op afstand.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 22:43

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Je kunt met de slicer vanaf afstand de print starten. Als je geen toegang hebt tot de slicer kun je ook om 6:30 de print starten en dan ook weer vrijwel meteen stoppen. Dan kun je de printjob in de Bambu Handy-app terugvinden in je history, en dan opnieuw starten vanaf je mobiel.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeru
gday schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Ik print vrijwel alleen PLA en PETG en toch wil ik al mijn printers enclosed om een aantal redenen:
  • Ik wil minder lawaai van de printer
  • Ik wil graag de VOCs niet de kamer in laten lopen. Voor nu moet ik het nog doen met de filters van de printers zelf en een actieve filter in de ruimte waar de printers staan (HEPA + activated carbon) die de lucht in kamer meermaals per uur zou moeten kunnen filteren, maar ik heb een plan om de exhausts van de chamber fans actief naar buiten af te voeren. Ik vind namelijk dat mensen veel te makkelijk doen over de schadelijke effecten van PLA en PETG.
  • Geen huisdieren en minder kinderhandjes in de printer
  • Ik vind het mooier :P
Een kast is hier geen optie want de printers staan onder een schuin dak, en bovendien moet ik dan wel een heel grote kast hebben om ze er allemaal in kwijt te kunnen.
Volgens mij raadt Bambu het niet aan om PLA met verhit bed met deur gesloten en glasplaat erop te printen, is wel handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

gday schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Je kunt met de slicer vanaf afstand de print starten. Als je geen toegang hebt tot de slicer kun je ook om 6:30 de print starten en dan ook weer vrijwel meteen stoppen. Dan kun je de printjob in de Bambu Handy-app terugvinden in je history, en dan opnieuw starten vanaf je mobiel.
Als je ook de App niet kan/wil gebruiken: Een derde, nog meer janky oldschool manier is om je Gcode met G4 Sxxx te beginnen, waar S de tijd in seconden is dat hij moet wachten.

Niet vergeten om voor de volgende print hem er weer uit je start-Gcode te halen. :+ * Ischium heeft wel eens een middagje zitten troubleshooten waarom z'n Ultimaker toendertijd "niks" meer deed. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Jeru schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Volgens mij raadt Bambu het niet aan om PLA met verhit bed met deur gesloten en glasplaat erop te printen, is wel handig om te weten.
Die melding krijg ik pas met de recentste versie van Bambu Studio. Ik print al meer dan een maand met een heated bed van 55 graden mét de deur dicht. Nog geen enkel probleem gehad wat gerelateerd was aan heat creep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO

Slimme stekker tussen je printer en dan hoef je hem pas aan te zetten als je wilt gaan printen.
Mijn printer staat standaard uit en met 1 druk op de knop zet je de printer aan/uit op afstand. Scheelt weer stroom en waarom een apparaat 2.5 uur aan laten terwijl hij niets doet.

Hoef je alleen voor je te werk gaat, of de avond ervoor de opdracht naar je printer sturen en te annuleren.
En dan zoals @gday aangeeft weer starten als je printer mag gaan printen.

Als hij klaar is en afgekoeld kun je hem weer uitzetten. Dit is ook nog te automatiseren met bv Domotica maar dat gaat hier weer wat te ver ;)
Solid Seal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:53:
[...]

Ow idd paar minuutjes. Maar met grotere ontwerpen kan dat verschil wel groter worden .
Ik ga er mee kloten en kijken of ik de lijnen wat strakker krijg. Het ontwerp paste wel netjes op het component .(beschermkap op een hoofdschakelaar. )
Verschil zal zeker wat groter zijn maar geen 50% groter qua tijd ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MikeOO op 13-10-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

SacreBleu schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Die melding krijg ik pas met de recentste versie van Bambu Studio. Ik print al meer dan een maand met een heated bed van 55 graden mét de deur dicht. Nog geen enkel probleem gehad wat gerelateerd was aan heat creep.
Nog even een keer updaten. ;) er is net 2 uur geleden een extra update die die melding non-blocking maakt. (in studio zie ik hem helemaal niet meer, en op de printer zelf is het enkelt een 'tip' melding)

Snap(te) heel de melding sowieso niet, want dat de temps afweken van stock/recommended was juist de bedoeling van heel mijn custom profile. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Ischium op 13-10-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
[...]

Ik kan je beloven dat is echt wel langer zo al, heb de printer vanaf het begin en toen hebben ze het ook al wel aangegeven maar geloof ik meer bij informatie over de printplaat op de website. Dat was misschien alleen niet op de printer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Jeru schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:27:
[...]

Ik kan je beloven dat is echt wel langer zo al, heb de printer vanaf het begin en toen hebben ze het ook al wel aangegeven maar geloof ik meer bij informatie over de printplaat op de website. Dat was misschien alleen niet op de printer zelf.
Het is ook niet de eerste keer dat ik er iets van hoor. Maar gisteren was wel de eerste keer dat het als pop-upmelding naar boven kwam toen ik een print aan wilde zetten.

De melding is ook niet erg, maar er zit toch een chamber fan in de kast om de warmte kwijt te kunnen? Zolang de temperatuur van de kast maar niet tegen het verzachtingspunt aankomt van het filament.

Overigens, ik denk dat de melding alleen naar bovenkomt als de heated bed hoger staat dan wat jij hebt aangegeven wat het verzachtingspunt is van het filament. Dat is in Bambu Studio 45 graden voor PLA. Terwijl die standaard het heated bed op 55 graden zet voor de textured PEI sheet en PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:33
SacreBleu schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:05:
[...]

Het zal per huis verschillen - akoestiek enzo - maar de X1C vind ik echt niet irritant luid of zo.
Mijn Ender 3 V2 maakte echt véél meer lawaai, vooral als de PSU fan aan stond, leek wel een miniatuur Schiphol. Het verschilt ook per print, kleinere prints laten de printer veel meer bewegen dan grotere prints met langere lijnen.

Wat betrefft de fans, dat valt mee. Hij is niet zo stil als een Prusa, maar ook niet zo luidruchtig als een Ender. Ook kun je de fan speed altijd handmatig lager zetten.

Met de cold plate staat de "luidruchtige" fan niet eens aan. Alleen kreeg ik met mijn cold plate soms problemen met de aanhechting. Ik gebruik nu de textured PEI (de goude) van Bambu en doordat de temperatuur van het bed naar 55C wordt aangepast gaat de chamber fan wel aan. Ja, die hoor je, maar dat valt echt reuze mee. Tenzij je hem op 100% zet.

Met PLA en PETG zul je dus nooit veel geluidsoverlast hebben. Als je andere materialen gaat printen waardoor de temperatuur in de behuizing hoger worden, dan kan het luidruchtig worden.

Daarbij, als je de printer op silent zet dan hoor je hem ook amper en dat print nog sneller dan de Ender 3 stock speeds.

Ik maakte mijzelf eerst ook druk om het geluid - want dat lees je veel. Maar het valt echt keihard mee.
Hmm, ja, ik heb dus juist de PSU-fan van de Ender vervangen met een Noctua (grotere diameter en die langzamer laten draaien). Ook de hotend-fan vervangen, etc. Waar ik hem eerst tijdens Teams-meetings gewoon niet gebruikte na 1x een mute-unmute-mute drama kon ik hem met Noctua’s gewoon probleemloos gebruiken. Dus waarschijnlijk is mijn Ender veel stiller dan jij van die van jou gewend bent. Ik ben ook best gevoelig voor geluid, al kan ik de Ender nu gewoon in de woonkamer ‘s nachts aan laten staan en in de slaapkamer ernaast slapen.

Ik lees dat Silent-mode niet heel veel scheelt, vind je het echt merkbaar of gaat het van een niveau 8 aan fan-noise naar een 7 ofzo? De chamber fan op 60% zetten zou ik dan sowieso al doen, ik print nu alleen PLA maar wil juist nieuwe filamenten gaan proberen.

Ik wil hem zo graag bestellen maar als het dan echt is dat ie tijdens kantoortijden niet aan kan heb ik niks aan 2x zo snel printen :+ ga eens met een YouTube-filmpje en dB-meter het geluid nabootsen.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

MacorgaZ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:13:

Ik lees dat Silent-mode niet heel veel scheelt
Het is een beetje een kromme benaming bij Bambu, maar het enige wat silent mode doet is op 75% snelheid printen, verder niks. Het geeft een wat minder hoge pitch uit de steppers en meer een brom. Het is een ander geluid, misschien minder storend, maar ik vind het niet stiller.

Met de nieuwe A1 hebben ze gezegd dat die zijn Active Noise Canceling ook naar de P1/X1 series komt, maar hoe lang dat nog duurt weet niemand nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
MacorgaZ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:13:
[...]

Hmm, ja, ik heb dus juist de PSU-fan van de Ender vervangen met een Noctua (grotere diameter en die langzamer laten draaien). Ook de hotend-fan vervangen, etc. Waar ik hem eerst tijdens Teams-meetings gewoon niet gebruikte na 1x een mute-unmute-mute drama kon ik hem met Noctua’s gewoon probleemloos gebruiken. Dus waarschijnlijk is mijn Ender veel stiller dan jij van die van jou gewend bent. Ik ben ook best gevoelig voor geluid, al kan ik de Ender nu gewoon in de woonkamer ‘s nachts aan laten staan en in de slaapkamer ernaast slapen.

Ik lees dat Silent-mode niet heel veel scheelt, vind je het echt merkbaar of gaat het van een niveau 8 aan fan-noise naar een 7 ofzo? De chamber fan op 60% zetten zou ik dan sowieso al doen, ik print nu alleen PLA maar wil juist nieuwe filamenten gaan proberen.

Ik wil hem zo graag bestellen maar als het dan echt is dat ie tijdens kantoortijden niet aan kan heb ik niks aan 2x zo snel printen :+ ga eens met een YouTube-filmpje en dB-meter het geluid nabootsen.
Ik print vrijwel altijd op normal en de standaard profielen. Met mijn buildplate is dat dus altijd heated. Dus ook altijd met alle fans aan.

Ik zit in een nieuwbouw woning met een open trap naar zolder. Ik slaap in een slaapkamer op de eerste verdieping en altijd met de deur open anders zingt mijn kat het liedje van zijn soort.

De printer hoor je ver op de achtergrond maar is voor mij en mijn vriendin niet luid genoeg om wakker van te worden. We slapen hemelsbreed wel ver van de printer. Want in een plat overzicht slapen wij linksonder en staat de printer een verdieping hoger helemaal rechts.
Maar het blijft een open trap, dus er is niets wat het geluid dempt.

Maargoed, iedereen heeft zijn of haar eigen grens wat betreft geluid. De printer kan mij niet veel boeien. Maar als ik coil whine hoor van mijn AIO koeler in mij PC dan ervaar ik dat als zeer onprettig en laat ik het apparaat het liefste door het zolderraam vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
[...]

ik print tot nu toe alleen nog met PLA (1x met PETG en dat ging mis)
met de headbed (engineer plaat of dual side textured pei plate ) op 35 graden en deur dicht, gaat perfect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• my_fiero
Sinterklaas is vroeg dit jaar <+:) en dat voor vrijdag de 13de })

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcfn82u_uuWVfVvsfkxwrUWI-Hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFIt99VCpD94dkJko908CMwJ.jpg?f=fotoalbum_large

De tweede AMS en de AMS hub, 11 rollen PLA, filament drooger en (off topic) nieuw moederboard voor de anycubic photon mono printer
zijn allemaal tegelijk bezorgd, lekker uitpakken net als met sinterklaas :+

Ik heb wel gemerkt dat de AMS niet hetzelfde zijn, de nieuwe past niet op de steun die ik eerder al heb geprint.
De oude heeft 6 ribben aan de zijkant en de nieuwe maar 4 7(8)7

Dus hou daar rekenig mee als je een AMS steun print dat deze wel past !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
my_fiero schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:51:

[Afbeelding]

De tweede AMS en de AMS hub, 11 rollen PLA, filament drooger en (off topic) nieuw moederboard voor de anycubic photon mono printer

Ik heb wel gemerkt dat de AMS niet hetzelfde zijn, de nieuwe past niet op de steun die ik eerder al heb geprint.

Welke droger heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Filament droger? Van Bambu?? Ik zie hem niet :?

Trouwens, ik zag op de mail vandaag dat nieuwe filament membership plan. Ik vind het wel een beetje naar dat ze doen alsof we nu een korting krijgen. Want het filament is opeens naar 28 euro gegaan voor gewone PLA terwijl dat eerder 19-20 was. Zelfs met die "membership" korting is het nu nog duurder dan eerst :(

Ik wou net nog wat filament gaan bestellen omdat de rollen die ik heb van een ander merk niet altijd goed werken met de AMS.

[ Voor 10% gewijzigd door Llopigat op 13-10-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Lekker dan, eindelijk printer weer in elkaar, test cube geprint, ging mis zonder brim, dus maar met brim geprint. Nu wil ik filament spool winder printen. Steeds spaghetti defects, iedere keer bed leveling gedaan. Iedere keer plate schoongemaakt. Begin hier nu wel heel erg klaar mee te zijn. 3 keer mis tot nu toe, eerste paar lagen gaan goed daarna gaat het ergens gewoon mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Jeru schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:08:
Lekker dan, eindelijk printer weer in elkaar, test cube geprint, ging mis zonder brim, dus maar met brim geprint. Nu wil ik filament spool winder printen. Steeds spaghetti defects, iedere keer bed leveling gedaan. Iedere keer plate schoongemaakt. Begin hier nu wel heel erg klaar mee te zijn. 3 keer mis tot nu toe, eerste paar lagen gaan goed daarna gaat het ergens gewoon mis.
Misschien de kalibratie eens opnieuw uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
MikeOO schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:35:
[...]

Misschien de kalibratie eens opnieuw uitvoeren.
Helaas ook al gedaan, maar zal die ook nog maar eens doen. Nu ook maar eens ander filament proberen.

Edit
Nouja eerst maar kalibratie weer dan, is wat verstandiger..

[ Voor 11% gewijzigd door Jeru op 14-10-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Jeru schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:54:
[...]

Helaas ook al gedaan, maar zal die ook nog maar eens doen. Nu ook maar eens ander filament proberen.

Edit
Nouja eerst maar kalibratie weer dan, is wat verstandiger..
Na elke firmware update d de printer helemaal uitzetten voor paar minuten en daarna weer kalibratie uitvoeren.
Weet niet of je dat ook altijd doet maar dat is wat ze adviseren en wat je veel leest op FB dus doe dit standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
MikeOO schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

Na elke firmware update d de printer helemaal uitzetten voor paar minuten en daarna weer kalibratie uitvoeren.
Weet niet of je dat ook altijd doet maar dat is wat ze adviseren en wat je veel leest op FB dus doe dit standaard.
Dat heb ik nog nooit gehad na update, en is eigenlijk altijd wel goed gegaan. Maargoed ivm de rods vervangen had ik ook al calibratie gedaan en nu voor tweede keer. Printer is nu net weer bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu

[Afbeelding]

Mooi spul! Gisteren ook besloten om een tweede AMS te kopen. Zag dat de ETA voor 20 november was dus het kan eventjes duren.

Heb gisteren ook de eerste rol Sunlu binnen gekregen. Dat werkt perfect in de AMS en het print ook nog eens fantastisch op het profiel van Bambu filament.

Dus daar ook twaalf rollen van gehaald. Ze hebben nu een aanbieding op hun eigen website waar een rol filament rond de 13 á 14 euro kost.
Kreeg ook nog een 10% kortingscode dus dat was heel erg leuk voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
SacreBleu schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Mooi spul! Gisteren ook besloten om een tweede AMS te kopen. Zag dat de ETA voor 20 november was dus het kan eventjes duren.

Heb gisteren ook de eerste rol Sunlu binnen gekregen. Dat werkt perfect in de AMS en het print ook nog eens fantastisch op het profiel van Bambu filament.

Dus daar ook twaalf rollen van gehaald. Ze hebben nu een aanbieding op hun eigen website waar een rol filament rond de 13 á 14 euro kost.
Sunlu is idd goed, heb veel op voorraad van ze vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Wat zijn eigenlijk echt aan te raden upgrades voor de P1S?

Je hebt een extruderwheel en een hotend van gehard staal, maar heeft dat echt voordelen?
Of een 0.2mm hotend? Er schijnt een veel mooiere print kwaliteit mee behaald te worden, maar zijn er ook nadelen?

Misschien leuk om de first post ermee te upgraden?

De diy upgrades nu mee bezig. Vandaag of morgen de Hydra er in. Wellicht moeten we een nieuw overzicht van compatibele filament Icm de hydra maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
SacreBleu schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

bestel je die gewoon bij www.sunlu.com of ergens anders ? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeru
my_fiero schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

Ik zie sunlu eigenlijk nergens goedkoper dan bij hun zelf. Ze versturen vanuit Duitsland in principe binnen Europa dus je hebt het ook wel rap binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuutmosse
  • Laatst online: 04-11-2023
Goede morgen,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben een man van 62 jaar oud en heb deze week de Bambu x1 carbon aangeschaft. Nu ben ik nog een leek op het gebied van 3d printen. Is er iemand in de buurt van Elburg die mij wegwijs kan maken. Mag ook wel een beginnners documentatie zijn

vrgr Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
tuutmosse schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:07:
Goede morgen,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben een man van 62 jaar oud en heb deze week de Bambu x1 carbon aangeschaft. Nu ben ik nog een leek op het gebied van 3d printen. Is er iemand in de buurt van Elburg die mij wegwijs kan maken. Mag ook wel een beginnners documentatie zijn

vrgr Willem
Als ik jou was zou ik beginnen met wat YouTube filmpjes kjjken, daar zijn vast veel uitleg filmpjes specifiek voor de bambu. Vooral bij deze printer zou je ook als leek weinig issues moeten hebben om een eerste print te doen zou ik verwachten, daarnaast kan er naar mijn idee niet veel fout gaan zolang je de instructies volgt en niet handmatig van alles gaat doen met het printbed of de printkop.
Ik woon niet in de buurt dus langskomen is niet een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
my_fiero schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

Yes! Enige nadeel is dat je niet alle type filament voor Europa kan bestellen. Maar PLA wel.
Ze staan ook op Amazon maar dan zijn de rollen een paar euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Goede morgen,

vrgr Willem
Gewoon de x1 installatie video goed volgen. App instaleren, bestandje op printables.com of zo zoeken, in de slicer (ook evt via YouTube of bambu site de uitleg), print drukken, paar uur wachten en je hebt je 1e print.
Had zelf ook 0 ervaring en met beetje logisch denken is de basis echt heel makkelijk met de bambu printers.

Loop je ergens specifiek tegenaan dan hier posten, heb je in no time wel een oplossing meestal ;)
Succes en veel print plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Redwood schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:43:

Je hebt een extruderwheel en een hotend van gehard staal, maar heeft dat echt voordelen?
Of een 0.2mm hotend? Er schijnt een veel mooiere print kwaliteit mee behaald te worden, maar zijn er ook nadelen?
De 0.2 hotend heeft idd veel nadelen, het duurt namelijk VEEEL langer. Stel hem maar eens in in de slicer dan zie je wat ik bedoel. Ik denk er zelf ook aan om er eentje te kopen. Maar nog niet gedaan. Het verwisselen is wel een beetje lastig begreep ik.

De gehard stalen onderdelen zijn fijn voor filamenten met harde stukjes erin die de extruder en hotend uitslijpen. Met standaard PLA maakt het niet uit voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-10 12:08
Llopigat schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:07:
[...]

De 0.2 hotend heeft idd veel nadelen, het duurt namelijk VEEEL langer. Stel hem maar eens in in de slicer dan zie je wat ik bedoel. Ik denk er zelf ook aan om er eentje te kopen. Maar nog niet gedaan. Het verwisselen is wel een beetje lastig begreep ik.

De gehard stalen onderdelen zijn fijn voor filamenten met harde stukjes erin die de extruder en hotend uitslijpen. Met standaard PLA maakt het niet uit voor zover ik weet.
Ik heb alle hotends, gebruik ze alleen bijna niet maar goed. Wisselen is enorm makkelijk als je de complete hotend hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
colorsone schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:10:
[...]

Ik heb alle hotends, gebruik ze alleen bijna niet maar goed. Wisselen is enorm makkelijk als je de complete hotend hebt.
Oh okee, het zag er lastig uit op het filmpje. Maar ik ben altijd een beetje huiverig om het stuk te maken. Bedankt voor de tip!

Ik maak meestal functionele onderdelen maar ook wel eens dingen die gewoon mooi moeten zijn, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Redwood schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:43:

Misschien leuk om de first post ermee te upgraden?

De diy upgrades nu mee bezig. Vandaag of morgen de Hydra er in. Wellicht moeten we een nieuw overzicht van compatibele filament Icm de hydra maken?
Een groot nadeel is vooral dat prints veel langer zullen duren. Voor grote prints dus niet heel erg aan te raden tenzij details heel belangrijk is.

Een ander nadeel is dat clogs veel sneller kunnen optreden, zeker als het filament iets van additieven heeft.

De voordelen zijn natuurlijk weer dat je veel detail kan behouden. Zeker op kleinere prints.
Maar als je miniatures wil printen en detail is een must zou ik eerder naar een Resin printer kijken. Dat heeft dan ook weer voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
En de problemen gaan door, constant spaghetti issues op verschillende punten in de print. Ik draai steeds alle calibraties. Gebruik nieuw filament, allerlei buildplates. Nu weer een print van 20 uur die op 16 uur faalt. Echt even klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Jeru schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 06:31:
En de problemen gaan door, constant spaghetti issues op verschillende punten in de print. Ik draai steeds alle calibraties. Gebruik nieuw filament, allerlei buildplates. Nu weer een print van 20 uur die op 16 uur faalt. Echt even klaar mee.
Misschien als test eens een nieuw profiel testen in de slicer. Mogelijk dat je slicer iets niet helemaal goed doet ipv de printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SacreBleu schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Een groot nadeel is vooral dat prints veel langer zullen duren. Voor grote prints dus niet heel erg aan te raden tenzij details heel belangrijk is.

Een ander nadeel is dat clogs veel sneller kunnen optreden, zeker als het filament iets van additieven heeft.

De voordelen zijn natuurlijk weer dat je veel detail kan behouden. Zeker op kleinere prints.
Maar als je miniatures wil printen en detail is een must zou ik eerder naar een Resin printer kijken. Dat heeft dan ook weer voor- en nadelen.
Ik print heel veel mini's, gewoon met de 0.4 nozzle, zien er goed uit imo.

Doorgaans is de 1 meter regel iets om in het achterhoofd te houden, wanneer het om details gaat. Als de mini er vanaf 1 meter goed uit ziet, is dat een goede kwaliteit. 0.08mm layer height doet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowrider84
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 16:43
Goede morgen,

vrgr Willem
Zelf kan ik je daar niet bij helpen gezien het te ver is, maar je hebt wel een goede printer gekozen om mee te starten. Dit is ook mijn eerste printer en de leercurve was opmerkelijk klein als ik dit vergelijk met vrienden die al jaren printen. Deze printer neemt heel veel zorgen van de gebruiker weg.

Ik zou beginnen met wat prints te zoeken die je wel kan gebruiken en gewoon beginnen printen en wat experimenteren met de beschikbare profielen. Goede sites hiervoor zijn makerworld.com, thingiverse en printables. Over het algemeen gesteld vind je het meeste op thingiverse, maar de kwaliteit van de designs daar is niet altijd even goed.

Altijd leuk om al wat leuke dingetjes te printen voor feestdagen. Geen ramp als die niet goed lukken.

Verder is het wel belangrijk dat je goed filament in huis haalt (esun, SUNLU, eryone, Bambu,...) en te kijken welk type filament je wanneer nodig hebt (sterkte, temperatuurvastheid,....). Kort gesteld kan je stellen dat pla goed is voor non functionele prints en petg voor prints die wat sterker en temperatuurvaster moeten zijn.

Ik ben zeker dat je hier ook wel terecht kan voor specifieke vragen of problemen.

Veel plezier alvast met je printavontuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Jeru schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 06:31:
Dan moet er bijna wel iets fout zijn in de printer. Ik ben de grootste 3D n00b uit het forum en ik heb 1 mislukte print. Heb er al een paar rollen door.

Tot nu toe creality, Jupiter en bambu filament. Alles PLA op die gouden plate. Voor creality en Jupiter de profielen zoals gespecificeerd op de doos. Verder geen aanpassingen in de slice.

Anders link eens een kleine print die mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

Mooie droger, ik zoek een beter alternatief voor mijn Sunlu S1 - maar met 65 graden is deze denk ik te koud voor PA en PC. Kent iemand toevallig nog drogers die nog warmer kunnen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Sebazzz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Mooie droger, ik zoek een beter alternatief voor mijn Sunlu S1 - maar met 65 graden is deze denk ik te koud voor PA en PC. Kent iemand toevallig nog drogers die nog warmer kunnen?
`
Ik heb hier deze, maar kan blijkbaar ook max tot 70 graden. Misschien handig om een combi te doen? Drogen in de bambu lab x1(ervan uitgaande dat je die hebt) en daarna overzetten in zo'n droger?
Redwood schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Dan moet er bijna wel iets fout zijn in de printer. Ik ben de grootste 3D n00b uit het forum en ik heb 1 mislukte print. Heb er al een paar rollen door.

Tot nu toe creality, Jupiter en bambu filament. Alles PLA op die gouden plate. Voor creality en Jupiter de profielen zoals gespecificeerd op de doos. Verder geen aanpassingen in de slice.

Anders link eens een kleine print die mislukt.
Ik heb hem ook al wel wat langer maar nog steeds mijn eerste printer. Ik heb nu even een bambu standard pla profile gekozen en een rol monoprice pla. Gaat tot nu toe goed. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat hij bij mij nu op de zolder staat en de afgelopen week natuurlijk aanzienlijk kouder is geworden. Dat maakt naar mijn idee wel een verschil mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeru op 15-10-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 13:34

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Gisteren haalde ik mijn X1-Carbon even van de stroom omdat ik wat zaken moest herinrichten. Het zal wel toeval geweest zijn, maar bij het heraansluiten had ik plots een probleem met de AMS. De rol in het 1ste slot was 'losgekomen' en werd altijd maar achteruit gedraaid, en het witte lampje was rood geworden. Vanalles geprobeerd maar ik leek het probleem alleen maar erger te maken, want ook de overige slots sloegen tilt (met rode i.p.v. witte lampjes).

Gelukkig was de oplossing best simpel aan de hand van het filmpje in dit wiki-artikel. Die kreeg ik voorgeschoteld door de QR-code te scannen in de foutboodschap op het display van de X1. Nice job, Bambu Lab :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:04
Ik ben in de markt voor mijn eerste 3D-printer, maar ben heel erg aan het twijfelen: met het doel dat ik voor ogen heb, wil ik absoluut een Bambulab met AMS, maar ik twijfel erg tussen de A1 mini en de P1S. Ik vrees een beetje dat het bed van de A1 misschien te klein zal zijn, en ik ben ook niet zo'n fan van een printer die niet in een behuizing zit. Anderzijds vraag ik me af of de P1S geen overkill zou zijn voor een beginner ... Vooral de matige resultaten met PETG op de A1 - afgaande op reviews - vallen me wat tegen. Heeft hier iemand ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:23

BFS

Rude awakening

Elpenoor schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:02:
Ik ben in de markt voor mijn eerste 3D-printer, maar ben heel erg aan het twijfelen: met het doel dat ik voor ogen heb, wil ik absoluut een Bambulab met AMS, maar ik twijfel erg tussen de A1 mini en de P1S. Ik vrees een beetje dat het bed van de A1 misschien te klein zal zijn, en ik ben ook niet zo'n fan van een printer die niet in een behuizing zit. Anderzijds vraag ik me af of de P1S geen overkill zou zijn voor een beginner ... Vooral de matige resultaten met PETG op de A1 - afgaande op reviews - vallen me wat tegen. Heeft hier iemand ervaringen mee?
Ik heb een X1C en een Prusa Mini+ (zelf enclosure gebouwd), het grotere printbed maakt voor mij echt wel een groot verschil. Natuurlijk kun je om de A1 ook wel wat heen bouwen maar het wordt nooit zo gelikt als de P1S. Ik zou zelf voor de P1S met AMS kiezen.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
Ik denk dat je je eigen vraag al hebt beantwoord. Je weet eigenlijk precies wat je wil, dat is een P1S met AMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Volgens mij staat al vast wat je wilt hebben ;)
P1s is echt een geweldige printer. Zelf al een rol of 2 petg gedaan en zou niet weten wat daar mis aan gaat.

Laat je de foto's zien als je installatie er staat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
RoelsRules schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

P1s is echt een geweldige printer. Zelf al een rol of 2 petg gedaan en zou niet weten wat daar mis aan gaat.

:P
OK, dan staat de keuze vast - ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
Elpenoor schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

:P
OK, dan staat de keuze vast - ik hou jullie op de hoogte!
Mooi! Veel plezier ermee, het is heel leuk speelgoed en zeker geen miskoop als dit je eerste printer is. Ook niet als je al ervaren bent. De P1-serie kan genoeg dus je hoeft voorlopig niets anders te halen. Ook niet als je groeit ik de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoelsRules schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

:+ :+ dit dus :+ :+

@Elpenoor Vanuit een praktisch oogpunt kan ik je de P1 adviseren met een AMS (mits budget het toe laat). Heb je gezien hoeveel ruimte de A1 met AMS in beslag neemt? En dan heb je "maar" een printvolume van 18cm3. De P1 is dan in verhouden veel compacter als je de AMS erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
@Elpenoor Vanuit een praktisch oogpunt kan ik je de P1 adviseren met een AMS (mits budget het toe laat). Heb je gezien hoeveel ruimte de A1 met AMS in beslag neemt? En dan heb je "maar" een printvolume van 18cm3. De P1 is dan in verhouden veel compacter als je de AMS erop zet.
Ja, dat speelt ook al mee, en het feit dat bij die AMS lite de spoelen niet in een enclosure zitten. Ik ben wel in de war met al die types plates die je kan kopen - ik ben zo van het type dat graag reserveonderdelen in huis heeft. Ik neem aan dat ik dan het beste de gold PEI plate kan bij bestellen als ik gewoon wil starten met PLA en PETG? (Zo'n 0.2 nozzle is wellicht al overkill voor een beginner?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Elpenoor schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Ja, dat speelt ook al mee, en het feit dat bij die AMS lite de spoelen niet in een enclosure zitten. Ik ben wel in de war met al die types plates die je kan kopen - ik ben zo van het type dat graag reserveonderdelen in huis heeft. Ik neem aan dat ik dan het beste de gold PEI plate kan bij bestellen als ik gewoon wil starten met PLA en PETG? (Zo'n 0.2 nozzle is wellicht al overkill voor een beginner?)
Persoonlijk raad ik te textured PEI plate aan, maar het is afhankelijk van wat je print (niet zozeer materiaal maar meer opbjecten). Laatst Safe from the Rain Artwork printen van 3dprintbunny, ging tot twee keer aan toe fout op de bambu met textured en smooth plate, 3e keer op de MK4 met smooth PEI geprint en lukte in 1x perfect. Ja ik het het op kunnen lossen met een brim maar dan komt de paraplu ook met brim en moet je heul voorzichtig verwijderen zonder de strings kapot te maken.

En een 0.2 nozzle is voor als je xy-detail wil. Wil je dat? Dan moet je dat zeker bestellen. Ik zelf heb alleen maar 0.4/0.6/0.8 gebruikt (0.4 meeste van allemaal).

Reserve onderdelen zijn vanuit de store binnen enkele dagen meestal wel geleverd. Kan je een krappe week zonder printer, dan zijn onderdelen minder interesant, als raad ik dat wel aan om wat slijtage gevoelige onderdelen op voorraad te hebben (nozzles enzo). Sowieso handig om een extra 0.4 nozzle op voorraad te hebben, en mischien een 0.6 of zelfs 0.8 voor als je grote voorwerpen gaat printen en een hogere layer height niet erg vind. Zag laatst een video van Nero3D die een Revo 1.0 nozzle op de P1 had gezet en iets grootst ging printen, ik hou wel van dikke layers!

De video:

[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 16-10-2023 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
Elpenoor schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Lekker dan...hier stond een heel stuk tekst ;)

Korte samenvatting; gewoon je textured plate gebruiken die er mee komt. Evt hardened extruder bestellen mocht je anders dan pla of petg willen printen. Maar is snel zat binnen als je dat later bedenkt.
En ik heb zo'n scherm besteld... Iets van 16e met verzenden maar prima deal, leuk!

[ Voor 13% gewijzigd door RoelsRules op 16-10-2023 18:59 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 117 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.