Xiaomi 13T Pro
Nog geen, maar heb BL PLU 95 gekocht om het een keer te proberen.Btje schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:48:
Welk merk tpu gebruiken jullie?
:strip_exif()/f/image/7r03GiaKH9fxEpdmYnq7vGjy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hier nog liggen Extrudr flex medium en colorFab nGen_FLEX ... beide nog (steeds) niet geprobeerdBtje schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:48:
[ Voor 23% gewijzigd door iMars op 08-09-2023 16:48 ]
Gek genoeg ging eerste print nog fout (meegeleverde benchy) maar daarna ging het voorspoedig.
Eerste print die ik zelf maar printer stuurde kan er nagenoeg perfect uit. Redelijk willekeurige rol abs+ gepakt die al tijden open lag, generic abs profiel gekozen en gaan.
Maakt de verwachtingen tot nu toe prima waar. Morgen verder spelen
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
De bestanden die met de printer meegeleverd worden als voorbeeld geven bij iedereen problemen. Ze zijn niet compatible met de laatste FW waardoor je extreme layershift krijgt en soms een foutmelding over foute belt tensionBM schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:17:
Vandaag mijn x1c combo ontvangen. Rustig de tijd genomen om alles uit te pakken.
Gek genoeg ging eerste print nog fout (meegeleverde benchy) maar daarna ging het voorspoedig.
Eerste print die ik zelf maar printer stuurde kan er nagenoeg perfect uit. Redelijk willekeurige rol abs+ gepakt die al tijden open lag, generic abs profiel gekozen en gaan.
Maakt de verwachtingen tot nu toe prima waar. Morgen verder spelen
Ik kom zelf af van een Creality Ender 3 V2. Die printer heeft bijna mijn plezier in 3D printer verziekt. Een risico genomen met Prusa en een MK3S+. Dat was echt overduidelijk een upgrade. Ben benieuwd hoeveel een upgrade de X1 is over de Prusa's.
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Ik neem aan dat je ook je auto, laptop, telefoon, enz op Aliexpress besteldMC Taz Man schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:32:
[...]
Mij persoonlijk uiteraard niets, maar zijn gejank op twitter over wat anderen doen, gevolgd door zijn enorme hypocriete houding met wat hij zelf wil doen, zette bij mij wat kwaad bloed.
[...]
Voor dit geld kan ik een Ender3v2 krijgen, die met upgrades net zo goed (zo niet beter) print als die MK3 & net zo betrouwbaar is:
[Afbeelding]
Nee, prijs/kwaliteit is imo niet de reden voor mensen om een Prusa te kopen, net zoals dat bij Apple niet het geval is.
[...]
Dat sws.

En jij koopt zeker blind elk jaar de duurste iPhone xx Pro Max?jbhc schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:25:
[...]
Ik neem aan dat je ook je auto, laptop, telefoon, enz op Aliexpress besteld
MC Taz Man schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:33:
[...]
En jij koopt zeker blind elk jaar de duurste iPhone xx Pro Max?
Om het jaar de iPhone Pro (max is te groot)
Ik doe twee jaar met de iPhone, daarna gaat ie naar mijn vrouw.
Zo gaat de iPhone in ons huishouden ~4 jaar mee
Ontopic: wat een ieder zijn/haar keuze en bijbehorende motivatie is, is voor iedereen verschillend en persoonlijk. Laten we dat zo houden
Ik persoonlijk heb een schurft aan printers met v-wheels en zou dat nooit aanraden. Zal eerder een Sovol aanraden dan een Ender. Wat diegene met mijn advies doet is weer een eigen keuze.
Ken genoeg mensen in de printcommunity die een Ender (stye) printer hebben en daar mooie resultaten mee behalen, maar ken ook mensen met tegenovergestelde resultaten.
En ja, ik ben een fan van de Prusa's, maar ook van Bambu, Zaxe, Voron, Pantheon en ongetwijfeld nog meer
Eens, vond het alleen een opmerking van het niveau kleuterschool, dus vandaar dat ik op gelijk niveau reageerdeiMars schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:53:
[...]
offtopic:
Om het jaar de iPhone Pro (max is te groot)
Ik doe twee jaar met de iPhone, daarna gaat ie naar mijn vrouw.
Zo gaat de iPhone in ons huishouden ~4 jaar mee
Ontopic: wat een ieder zijn/haar keuze en bijbehorende motivatie is, is voor iedereen verschillend en persoonlijk. Laten we dat zo houden
Ik persoonlijk heb een schurft aan printers met v-wheels en zou dat nooit aanraden. Zal eerder een Sovol aanraden dan een Ender. Wat diegene met mijn advies doet is weer een eigen keuze.
Ken genoeg mensen in de printcommunity die een Ender (stye) printer hebben en daar mooie resultaten mee behalen, maar ken ook mensen met tegenovergestelde resultaten.
En ja, ik ben een fan van de Prusa's, maar ook van Bambu, Zaxe, Voron, Pantheon en ongetwijfeld nog meer
Ben momenteel vooral benieuwd wat er volgende week aangekondigd wordt.
Kom van de wondere wereld van niet werkende creality's dus ik hoop hiermee het plezier in 3d printen weer terug te vinden.
Zin in!
MC Taz Man schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:27:
[...]
Josef is een huilend klein kind, die zich niet eens aan z'n eigen uitspraken houdt & z'n spul veeeeeel te duur verkoopt. In mijn huis geen Prusa.
Dat gezegd hebbendWacht ik eerst af wat het is & wat het moet gaan kosten.
Iets met pot en ketel?MC Taz Man schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:14:
[...]
Eens, vond het alleen een opmerking van het niveau kleuterschool, dus vandaar dat ik op gelijk niveau reageerde. Ieder z'n printer & voorkeuren.
Je begint zelf met het afzeiken van Prusa en komt dan met Chinese printers waarvan de fabrikanten niets toevoegen aan de Open Source printer community. Ze nemen slechts.
Als je Prusa met iets wil vergelijken kom dan met een volwaardige vergelijking. Dus een EU bedrijf wat in de EU zijn spullen produceert en volledig open source is en niet met door de Chinese overheid gesubsidieerde klonen van de Prusa.
Ik zag deze vandaag en dat zou niet eens zo'n gekke voorspelling zijn (alleen denk ik dan met 4 aansluitingen ipv 2):MC Taz Man schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:14:
[...]
Eens, vond het alleen een opmerking van het niveau kleuterschool, dus vandaar dat ik op gelijk niveau reageerde. Ieder z'n printer & voorkeuren.
Bambu is gewoon een gigantische stap vooruit in vergelijking met je Creality's... periodtoos87 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:24:
Aaaah jullie zijn zo slecht voor mijn portemonnee, Ik heb net een p1s besteld....
Kom van de wondere wereld van niet werkende creality's dus ik hoop hiermee het plezier in 3d printen weer terug te vinden.
Zin in!
Goede vriend van me had 2 of 3 Ender 6 printers (zo'n CoreXY-achtige model). En sinds hij de Bambu heeft, heeft hij ze niet meer aangeraakt
Ik ben het met je eens, maar zullen we de strijdbijl spreekwoordelijk begraven en het bij Bambu's houden in dit topic?jbhc schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:28:
[...]
[...]
Iets met pot en ketel?
Je begint zelf met het afzeiken van Prusa en komt dan met Chinese printers waarvan de fabrikanten niets toevoegen aan de Open Source printer community. Ze nemen slechts.
Als je Prusa met iets wil vergelijken kom dan met een volwaardige vergelijking. Dus een EU bedrijf wat in de EU zijn spullen produceert en volledig open source is en niet met door de Chinese overheid gesubsidieerde klonen van de Prusa.
Gaat dit een software truukje zijn? Is het een add-on of een feature voor een hele nieuwe printer? En als het het laatste is, gaat het dan een nieuw model zijn of een vervanger voor de X1?
Hoe ervaren jullie het geluid, eigenlijk? Dit is het enige wat ik een beetje meh vind. Ben benieuwd wat mijn vriendin ervan gaat vinden.
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Enige echt hinderlijke lawaai vind ik de chamber fan (omdat ik niet met cold plate maar met textured plate op 55ºC print). Als ik dat even uitzet is dat een verademingSacreBleu schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:42:
Ik ben zelf vooral benieuwd wat ze met de advertentie omtrent het geluid bedoelen.
Gaat dit een software truukje zijn? Is het een add-on of een feature voor een hele nieuwe printer? En als het het laatste is, gaat het dan een nieuw model zijn of een vervanger voor de X1?
Hoe ervaren jullie het geluid, eigenlijk? Dit is het enige wat ik een beetje meh vind. Ben benieuwd wat mijn vriendin ervan gaat vinden.
Okay, dat klinkt al goed! Ik print voornamelijk met PLA, althans tot nu toe. Officieus heb je voor PLA geen heated bed nodig, toch? Zeker niet als ik ook nog wat 3DLac heb staan.iMars schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:45:
[...]
Enige echt hinderlijke lawaai vind ik de chamber fan (omdat ik niet met cold plate maar met textured plate op 55ºC print). Als ik dat even uitzet is dat een verademing
Die heb ik trouwens gekocht in mijn Ender 3 tijd want niets bleef plakken op die glazen plaat. Ik zag wel al iets van fan mufflers enzo.
Maar wanneer hij wordt geleverd zal ik m wel eventjes op Ludicrous zetten. Als ze er doorheen kan slapen vindt ze (mijn vriendin) alles best. Ik slaap sowieso wel door een wereldoorlog heen.
Ik vertik het om gluestick, haarlak, dimafix etx te gebruiken. Daar print ik te veel voorSacreBleu schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:59:
[...]
Okay, dat klinkt al goed! Ik print voornamelijk met PLA, althans tot nu toe. Officieus heb je voor PLA geen heated bed nodig, toch? Zeker niet als ik ook nog wat 3DLac heb staan.
Die heb ik trouwens gekocht in mijn Ender 3 tijd want niets bleef plakken op die glazen plaat. Ik zag wel al iets van fan mufflers enzo.
Maar wanneer hij wordt geleverd zal ik m wel eventjes op Ludicrous zetten. Als ze er doorheen kan slapen vindt ze (mijn vriendin) alles best. Ik slaap sowieso wel door een wereldoorlog heen.
Mijn printers staan op zolder en ik slaap eronder (niet letterlijk
Ludicrous heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk. Normale modus is snel genoeg ... En snelheid is niet altijd goed, zeker niet in productie.
Waar print je ook al weer op?iMars schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:08:
[...]
Ik vertik het om gluestick, haarlak, dimafix etx te gebruiken. Daar print ik te veel voorElke keer de plaat schoonmaken, meerdere keren per dag met 3 X1C's... Neu, printen, eraf halen, doekje met IPA erover, terug en repeat
Mijn printers staan op zolder en ik slaap eronder (niet letterlijk) Als ik in bed goed luister, kan ik de printers horen, maar niet zodanig dat ik er wakker van lig (en Mss Boss ook niet
)
Ludicrous heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk. Normale modus is snel genoeg ... En snelheid is niet altijd goed, zeker niet in productie.
Textured plate all the way! Heb ook een wham bam plate (mooi spiegelend) maar voor mijn use case is textured het mooist ivm logo/text face down.
Ik ga het morgen of overmorgen beleven. Printer is zaterdag besteld en kwam eigenlijk vanavond binnen. Echter, gooit een verjaardagdinner roet in 't eten. Dus bezorging naar morgen verplaatst. Morgenavond dan testen.iMars schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:08:
[...]
Ik vertik het om gluestick, haarlak, dimafix etx te gebruiken. Daar print ik te veel voorElke keer de plaat schoonmaken, meerdere keren per dag met 3 X1C's... Neu, printen, eraf halen, doekje met IPA erover, terug en repeat
Mijn printers staan op zolder en ik slaap eronder (niet letterlijk) Als ik in bed goed luister, kan ik de printers horen, maar niet zodanig dat ik er wakker van lig (en Mss Boss ook niet
)
Dacht me al zoiets te herinneren... Zal mijn plate dan ook maar eens met IPA schoon maken, heb wat moeite met adhesie.iMars schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 00:23:
[...]
Textured plate all the way! Heb ook een wham bam plate (mooi spiegelend) maar voor mijn use case is textured het mooist ivm logo/text face down.
Althans, ikzelf heb daar geen moeite mee, maar mijn PETG wel
Ik print eigenlijk heel weinig PETG, heb even gekeken naar BL advies over de texturend plate:MC Taz Man schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:27:
[...]
Dacht me al zoiets te herinneren... Zal mijn plate dan ook maar eens met IPA schoon maken, heb wat moeite met adhesie.
Althans, ikzelf heb daar geen moeite mee, maar mijn PETG wel
https://eu.store.bambulab...-sided-textured-pei-plate
Voor PLA, PETG, ASA, ABS geen gluestick vereist (alleen voor exotischere materialen)
Ik maak mijn plaat denk 1x in de paar maanden schoon met warm water en dreft, als er wat issues optreden, maar altijd voor elke print even IPA erop sprayen en schoon keukenvelletje erover en klaar.
Had ik idd ook al gezien, na een dreftje was het iets beter, maar nog steeds niet heel goed... Probleem lijkt ook het filament zelf te zijn, deed het namelijk ook niet lekker op de Engineering Plate. Temperatuur dingetje.iMars schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:02:
[...]
Ik print eigenlijk heel weinig PETG, heb even gekeken naar BL advies over de texturend plate:
Voor PLA, PETG, ASA, ABS geen gluestick vereist (alleen voor exotischere materialen)
Ik maak mijn plaat denk 1x in de paar maanden schoon met warm water en dreft, als er wat issues optreden, maar altijd voor elke print even IPA erop sprayen en schoon keukenvelletje erover en klaar.
FF verder kloten met dat spul, maar we gaan het dien
Wacht ff, ik heb deze plaat erbij besteld: https://eu.store.bambulab.../bambu-textured-pei-plate. Maar het enige verschil is dus de kleur? Daar heb ik een tientje meer voor betaald?iMars schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:02:
[...]
Ik print eigenlijk heel weinig PETG, heb even gekeken naar BL advies over de texturend plate:

Nu nog mee printen, kijken of het ook goed print
Ja en nee... BL is daar wat schimmig over. Lijkt er op dat het idd enkel een kleur ding is, maar ze geven ook aan dat er daadwerkelijk verschillen zijn:SacreBleu schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:06:
[...]
Wacht ff, ik heb deze plaat erbij besteld: https://eu.store.bambulab.../bambu-textured-pei-plate. Maar het enige verschil is dus de kleur? Daar heb ik een tientje meer voor betaald?![]()
Geen idee wat de waarheid is.Excellent first-layer adhesion, Improved durability
After optimizing the manufacturing process of the Bambu Texture PEI Plate, the durability of the plate is enhanced. Additionally, the adhesion between the prints and the plate is significantly improved, eliminating the need for adhesives.
*In some situations, glue is required for very specific filaments
Ik ben zelf heul erg fan van Prusament. Altijd zeer netjes opgerold. Vooral de Galaxy Black is heel netjes, zijn layer lines bijna niet op te zien.MC Taz Man schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:10:
Na mijn geklaag op Josef, nu ff positiefNet m'n "gratis" rol Prusament uitgepakt voor een mini & wat een verademing is dat zeg... Zo goed en strak ingepakt, heel goed en strak gerold, een vacuüm zak die er daadwerkelijk vacuüm uit ziet.
Prusa
Nu nog mee printen, kijken of het ook goed print
Ik heb bij de X1 wat filament besteld van BL zelf. Kijken of dat net zo goed print als Prusament.
Ik ben geen fan van de BL PLA. Op de één of andere manier vind ik eSun veel fijner printen. Eerste (semi-)test print met Prusa net begonnen. Een basis voor een D&D mini op de PEI en meteen adhesie issuesSacreBleu schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:20:
[...]
Ik ben zelf heul erg fan van Prusament. Altijd zeer netjes opgerold. Vooral de Galaxy Black is heel netjes, zijn layer lines bijna niet op te zien.
Ik heb bij de X1 wat filament besteld van BL zelf. Kijken of dat net zo goed print als Prusament.
/f/image/PiTo9sr9MeKCUmGDJSvWORMA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door MC Taz Man op 12-09-2023 11:22 ]
Toch maar eens aan de 3DLac.MC Taz Man schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:22:
[...]
Ik ben geen fan van de BL PLA. Op de één of andere manier vind ik eSun veel fijner printen. Eerste (semi-)test print met Prusa net begonnen. Een basis voor een D&D mini op de PEI en meteen adhesie issues
[Afbeelding]
Nope, zoals @iMars al zei;
2e print heeft, na een IPA doekje, geen issues met adhesie. Op dezelfde plek aan het printen. Meteen maar een litertje bestellen & mijn procedure voor PEI gelijktrekken met de Cold Plate; voor & na elke print schoonmaken met IPA/Glasex.
Ik heb de oudere, zag idd dat ze nu nieuwere platen hebben. Ik heb sowieso voor elke printer nog een reserve plate liggen, dus voorlopig hoef ik geen nieuwe textured te kopenSacreBleu schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:06:
[...]
Wacht ff, ik heb deze plaat erbij besteld: https://eu.store.bambulab.../bambu-textured-pei-plate. Maar het enige verschil is dus de kleur? Daar heb ik een tientje meer voor betaald?![]()
Prusament is altijd heel goed gerold, en galaxy black is inderdaad heel mooi! Toch vind ik de zwart van Extrudr (NX2 matte black) mooier en print ook heel fijn. Grootste nadeel van Prusa vind ik de verzendkosten. Ik bestel meeste bij 3DJake en boven een bepaald bedrag gratis verzenden. Extrudr bestel ik direct bij Extrudr en daar hanteren ze dat ook. Dus dat is altijd goedkoper dan Prusament (en print minstens even goed).SacreBleu schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:20:
[...]
Ik ben zelf heul erg fan van Prusament. Altijd zeer netjes opgerold. Vooral de Galaxy Black is heel netjes, zijn layer lines bijna niet op te zien.
Ik moet ergens nog een rol Prusament PETG hebben liggen, zal als ik vanavond thuis ben wel even een testprintje doen om te kijken of ik ook adhesie issues heb.MC Taz Man schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:22:
[...]
Ik ben geen fan van de BL PLA. Op de één of andere manier vind ik eSun veel fijner printen. Eerste (semi-)test print met Prusa net begonnen. Een basis voor een D&D mini op de PEI en meteen adhesie issues
[Afbeelding]
Print nu goed, ff kijken hoe de print er uiteindelijk uit zietiMars schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:41:
[...]
Prusament is altijd heel goed gerold, en galaxy black is inderdaad heel mooi! Toch vind ik de zwart van Extrudr (NX2 matte black) mooier en print ook heel fijn. Grootste nadeel van Prusa vind ik de verzendkosten. Ik bestel meeste bij 3DJake en boven een bepaald bedrag gratis verzenden. Extrudr bestel ik direct bij Extrudr en daar hanteren ze dat ook. Dus dat is altijd goedkoper dan Prusament (en print minstens even goed).
Wordt gewaardeerd, maar is niet nodig:[...]
Ik moet ergens nog een rol Prusament PETG hebben liggen, zal als ik vanavond thuis ben wel even een testprintje doen om te kijken of ik ook adhesie issues heb.
/f/image/nKOFkwVTcCMkTGEsgsrat8HS.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt echt een probleem te zijn met deze plaat. Wss vet, hoewel dat wat onwaarschijnlijk is ivm de dreft-actie van gisteren. Maar goed, alcohol lost een hoop op
Ik heb net 24 liter IPA besteldMC Taz Man schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:36:
[...]
Nope, zoals @iMars al zei;IPA FTW
2e print heeft, na een IPA doekje, geen issues met adhesie. Op dezelfde plek aan het printen. Meteen maar een litertje bestellen & mijn procedure voor PEI gelijktrekken met de Cold Plate; voor & na elke print schoonmaken met IPA/Glasex.
Deze was in de aanbieding: https://www.werkenmetmerk...opanol_99_9_zuiver/p/8980
Voorheen haalde ik het bij 3DJake: https://www.3djake.nl/3djake/isopropanol-1
Ik heb een plantenspuit welke gemaakt is om chemicalien te kunnen sprayen, die vul ik met IPA. Even royaal IPA op de plaat sprayen, keukenrol velletje erover en klaar.
Pro tip: Als je lijm op de cold plate hebt (dymafix en haarlak weet ik niet) eerst met warm water en dreft schoonmaken. Met een paar spraytjes IPA en een keukenrolvelletje krijg je dat er niet van af (daarom gebruik ik ook geen lijm-shizzle).
edit:
Zie dat ze ook spuitflacons hebben. Gewoon daar een paar van bestellen, kan je ze later bijvullen uit grotere containers (is weer goedkoper).

[ Voor 16% gewijzigd door iMars op 12-09-2023 11:50 ]
IPA gaat hier in een plastic spuitfles, die uiteraard schoongemaakt is.iMars schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:47:
[...]
Ik heb net 24 liter IPA besteld![]()
Deze was in de aanbieding: https://www.werkenmetmerk...opanol_99_9_zuiver/p/8980
Voorheen haalde ik het bij 3DJake: https://www.3djake.nl/3djake/isopropanol-1
Ik heb een plantenspuit welke gemaakt is om chemicalien te kunnen sprayen, die vul ik met IPA. Even royaal IPA op de plaat sprayen, keukenrol velletje erover en klaar.
Mijn cold plate blijft schoon van zooi, muv glasex.Pro tip: Als je lijm op de cold plate hebt (dymafix en haarlak weet ik niet) eerst met warm water en dreft schoonmaken. Met een paar spraytjes IPA en een keukenrolvelletje krijg je dat er niet van af (daarom gebruik ik ook geen lijm-shizzle).
Ga je mond spoelen met zeep!
Nope, rol die ik "kreeg" ivm prusameters op printablesYzord schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:08:
Is dat de backers filament?
Ik ben er bang voor. Ik heb hem nu op standard staan maar dat gaat mij een partij hard.
Hmmm kan de video niet downloaden… ff een screenshot:Yzord schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:10:
Ik krijg een error op X
:strip_exif()/f/image/iuCZjs1gvEGUriIV8D9olnrc.jpg?f=fotoalbum_large)
Video doet suggereren op een kleinere model (doesn’t make sense to me)
en er komt een upgrade voor de p1p/p1s om diezelfde kleur-selector te gebruiken.
misschien een bedslinger? en daarom ook stiller?
verder ben ik een 3dprint noob. so i wouldnt bet money on it.
ik heb net een p1s combo besteld, hopenlijk zit ik er niet tever naast.
*dit had youtuber the next layer geleaked.
[ Voor 17% gewijzigd door MikeVM op 13-09-2023 22:37 ]
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
https://video.twimg.com/e...ZeE9yRphcucHut.mp4?tag=12
:strip_exif()/f/image/aDtzH7FWunxtzgSANq18jr1l.jpg?f=fotoalbum_large)
Over een aantal dagen weten we het zeker maar dot is weer een teaser.
[ Voor 8% gewijzigd door pboelhouwer op 15-09-2023 07:33 ]
Echter vroeg ik mij af of het AMS systeem het wel waard is gezien het multicolor printen lijkt alsof het onmogelijk veel meer tijd in beslag neemt, is dit nog steeds zo? Of hebben de mensen in de video's die ik bekeken heb een instelling gemist die dit corrigeert?
Vooralsnog gebruik ik de AMS voornamelijk om makkelijk te kunnen switchen tussen verschillende filamenten. Ander voordeel is dat je de support interface kan printen in een ander materiaal waardoor je de supports makkelijk loskrijgt. Multicolor printen kost vooral veel tijd als je elke laag meerdere filamentwissels doet. Je kan de hoeveelheid 'afval' filament en wisseltijd relatief gezien verminderen door meerdere multicolor objecten tegelijkertijd te printen (moet je wel meerdere keren hetzelfde object nodig hebben). Ook kun je het flush volume voor een filamentwissel instellen deze staan op default aan de hoge kant maar hiermee win je niet heel veel tijd.Yuran schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:08:
Ik zit nu net een jaar in de 3d printing wereld en ben begonnen met een Ender 3 V2, maar ik zou graag over willen gaan naar de Bambu Lab P1S voor het sneller printen en het formaat.
Echter vroeg ik mij af of het AMS systeem het wel waard is gezien het multicolor printen lijkt alsof het onmogelijk veel meer tijd in beslag neemt, is dit nog steeds zo? Of hebben de mensen in de video's die ik bekeken heb een instelling gemist die dit corrigeert?
Als je besluit om later alsnog een AMS erbij te kopen kost het 100 euro meer dan wanneer je de combo koopt. Persoonlijk vind ik het die 250 euro zeker waard of dat voor jou ook zo is hangt af van je budget en wat je ermee wil printen.
Ah duidelijk, ik kreeg bij die video's echt het idee dat het wisselen naar andere kleur filament echt ontzettend lang duurt. Maar dan is het zeker de overweging waard, dan wacht ik liever nog even en leg ik nog wat apart voor het AMS systeem erbij!TorxWorx schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:32:
[...]
Vooralsnog gebruik ik de AMS voornamelijk om makkelijk te kunnen switchen tussen verschillende filamenten. Ander voordeel is dat je de support interface kan printen in een ander materiaal waardoor je de supports makkelijk loskrijgt. Multicolor printen kost vooral veel tijd als je elke laag meerdere filamentwissels doet. Je kan de hoeveelheid 'afval' filament en wisseltijd relatief gezien verminderen door meerdere multicolor objecten tegelijkertijd te printen (moet je wel meerdere keren hetzelfde object nodig hebben). Ook kun je het flush volume voor een filamentwissel instellen deze staan op default aan de hoge kant maar hiermee win je niet heel veel tijd.
Als je besluit om later alsnog een AMS erbij te kopen kost het 100 euro meer dan wanneer je de combo koopt. Persoonlijk vind ik het die 250 euro zeker waard of dat voor jou ook zo is hangt af van je budget en wat je ermee wil printen.
Is het aan te raden om het direct bij Bambu Labs zelf te kopen of is er een goede reseller in NL?
In veel van die video's printen ze figuren met minimaal 4 kleuren en ja dan loopt de printtijd snel op. Ik print vooral functionele dingen en dan soms bijv. letters in een andere kleur.Yuran schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:43:
[...]
Ah duidelijk, ik kreeg bij die video's echt het idee dat het wisselen naar andere kleur filament echt ontzettend lang duurt. Maar dan is het zeker de overweging waard, dan wacht ik liever nog even en leg ik nog wat apart voor het AMS systeem erbij!
Is het aan te raden om het direct bij Bambu Labs zelf te kopen of is er een goede reseller in NL?
Resellers in NL heb ik geen ervaring mee en zelf zie ik daar ook niet heel veel voordeel in. Vgm is er maar een in NL en daar moet je eerst een offerte aanvragen dus wellicht is dat meer voor de zakelijke markt?
Voor zover ik weet heeft BL (nog) geen resellers in NL, maar dat kan ik vaudt hebbenYuran schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:43:
[...]
Ah duidelijk, ik kreeg bij die video's echt het idee dat het wisselen naar andere kleur filament echt ontzettend lang duurt. Maar dan is het zeker de overweging waard, dan wacht ik liever nog even en leg ik nog wat apart voor het AMS systeem erbij!
Het wisselen van kleuren kan ff duren, ja, maar goed. Meestal is zo'n multi-colour print net zo snel, of zelfs sneller, klaar dan op een Ender3v2. Dus, je merkt er niet veel van
Devil Design TPU bij tinytronics besteld. printte super goed en heel erg goede prijs.Btje schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:48:
Heb mezelf de P1S gekocht zonder AMS net om deze reden.Yuran schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:08:
Ik zit nu net een jaar in de 3d printing wereld en ben begonnen met een Ender 3 V2, maar ik zou graag over willen gaan naar de Bambu Lab P1S voor het sneller printen en het formaat.
Mocht de technologie ooit verbeteren om minder waste te generen en wat sneller, dan mogen ze mijn geld hebben
Tot dan behelp ik me, het zij met zware beperkingen, tot color change door filament swap.
Sorki#2242
Multicolor duurt enorm lang. Een print die twee uur zou duren met een enkele kleur werd een 24 uur durende print met drie kleuren. Dus, ja het is ontzettend tijdrovend. Ook gaat er aardig wat filament verloren. Zelfs met mijn multiplier op 0.52.Sorki schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:15:
[...]
Heb mezelf de P1S gekocht zonder AMS net om deze reden.
Mocht de technologie ooit verbeteren om minder waste te generen en wat sneller, dan mogen ze mijn geld hebben![]()
Tot dan behelp ik me, het zij met zware beperkingen, tot color change door filament swap.
Dat gezegd hebbende, het resultaat is wel erg spectaculair.
Ik was in eerste instantie enorm voorzichtig. Ik las veel verhalen over gefaalde prints en de AMS die vrij vervelend kan zijn. *knock on wood*. Ik heb nog nergens last van gehad. De X1 Carbon print supersnel zelfs op normale snelheid. Ook is de kwaliteit tot nu toe echt fantastisch. Misschien dat ik de belts op mijn Prusa moet calibreren maar de X1 print soms resultaten waarbij layer lines nagenoeg wegvallen.
Ik ben van plan om nog een hotplate en 0.2 nozzle assembly te halen. Gewoon om te kijken wat daarmee allemaal mogelijk is.
https://twitter.com/Bambu...tatus/1703755818204602736
/f/image/qg6OOUrzT7MKqLIbt6dGMYed.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door MC Taz Man op 18-09-2023 17:29 ]
Bijna is het zoverMC Taz Man schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:27:
Hmm... Brilliante marketing weer:
https://twitter.com/Bambu...tatus/1703755818204602736
[Afbeelding]
Als ze een kleinere bedslinger presenteren ga ik er wel even goed over nadenken.. Want in mijn situatie maken de grotere Bambu's te veel lawaai om hier te gebruiken (gehorig appartement + printer staat in de woonkamer)
[ Voor 58% gewijzigd door _Eend_ op 19-09-2023 11:42 ]
Eén van hun marketing dingen van de afgelopen week was juist stiller. Denk dat dat wel goed komt_Eend_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:40:
Ik ben wel benieuwd wat ze gaan presenteren. Mijn Ender 3 is al zenuwachtig
Als ze een kleinere bedslinger presenteren ga ik er wel even goed over nadenken.. Want in mijn situatie maken de grotere Bambu's te veel lawaai om hier te gebruiken (gehorig appartement + printer staat in de woonkamer)
En dat terwijl hun doelstelling was:
[ Voor 32% gewijzigd door iMars op 19-09-2023 18:40 ]
Als het een bedslinger is, kunnen ze altijd nog iets aangeven als "nieuw inzicht, onze bedslinger is wél goed"iMars schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:39:
een bedslinger als je het aan mij vraagt
[Afbeelding]
En dat terwijl hun doelstelling was:
[Afbeelding]
Ik heb besloten om voor de zekerheid nergens op te reageren 😂MC Taz Man schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:41:
We gaan het zien. Weet iemand (hint @smoken) wanneer en hoe dit precies aangekondigd wordt? Is het een livestream, of gewoon een tekst op een site?
Better safe then sorry!
What is a bed slinger in 3D printing?Yzord schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:46:
N00b vraag, wat is een bed slinger?
"Bed slinger" is a cartesian variant where the build surface moves along the y-axis, and the print head moves along the x-axis, and this technique is used on amongst other the Prusa i3 and clones
Dus een versie waar het bed beweegt
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
En bambu tot op heden in ieder geval ook niet... We gaan het zien. Nog even afwachten. Ik print nu lekker met de p
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
smoken schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:44:
[...]
Ik heb besloten om voor de zekerheid nergens op te reageren 😂
Better safe then sorry!
Is enkel een gerucht, mede door Nero 3D de wereld in geholpen in deze tweet: https://twitter.com/3dpNero/status/1704133593654809042RoelsRules schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:00:
Ik ook niet
En bambu tot op heden in ieder geval ook niet... We gaan het zien. Nog even afwachten. Ik print nu lekker met de p
BL zelf (en irritant genoeg @smoken ook) zegt helemaal niets, tot morgen
Had m’n MK3S’s verkocht en vervangen voor MK4’s (voordeliger dan upgraden).
Vandaag zag ik de nieuwe firmware voor de Prusa mini voorbij komen, man die is ook in ene heul snel geworden:
Ik denk eerlijk dat printers met v-wheels niet zo snel kunnen (met de zelfde kwaliteit) als printers met lineair rods/e.d. maar dit is toch een goede boost voor bedslingers.
Je hoeft niet te reageren @smokensmoken schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:06:
[...]
Sorry .. not sorry … 😅
Maar zeker tot morgen!
Deze foto komt van Nero3D van twitter, dit schijnt uitgelekt te zijn:
X1E schijnt een grotere broer te zijn van de X1/X1C, iets van 300x300x?
En terechtsmoken schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:06:
[...]
Sorry .. not sorry … 😅
Maar zeker tot morgen!
Verder heb ik niets meegekregen over eventuele andere producten. Wel gaat er een afbeelding in de rondte van wat een X1E zou moeten voorstellen alleen lijkt dit AI gegenereerd te zijn.
Ik ben benieuwd wat we te zien krijgen om 3 uur vanmiddag.
:strip_exif()/f/image/YA1gIZZiYVWmQNsyazR6yFV5.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwam deze vanmorgen tegen, maar lijkt nu weggehaald
Op achtergrond zie ik logo van “ The Next Layer”, mogelijk dat ie een review iets te vroeg online had staan.
YouTube: Bambu Lab A1 - Embargo Busting Leaks (X1E Bonus Leaks)
[ Voor 27% gewijzigd door pboelhouwer op 20-09-2023 09:20 ]

Voor zoiets, denk ik, zou een prijs tussen de 2 & 2.5k goedkoop zijn, als ik de rest van de markt zo snel bekijk.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
^^__ what he saidMC Taz Man schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:34:
Ik snap dat er mensen zijn die een goedkope kleine printer willen... Ik wil gewoon een tool-changer. IDEX, voor een betaalbare prijs, bij voorkeur compatibel met 2 AMS'en...
8 kleuren printen, met 2 koppen
Voor zoiets, denk ik, zou een prijs tussen de 2 & 2.5k goedkoop zijn, als ik de rest van de markt zo snel bekijk.
Ik mag binnenkort een mooie IDEX van Zaxe testen, en heb je al aangegeven, maak een mooie multimaterial unit optie zodat je een kleur kan wisselen op de tool die op dat moment niet aan het printen is (als je meer dan 2 kleuren print)
Ik vind het goed om te zien dat ze een markt pakken waar niet veel is, neem de Prusa mini en andere clones. Zij doen er gewoon een MMU bij. Maar mijn grootste concern is: het is gelijk zo groot, voor een mini.
Een P1 met AMS neemt naar mijn mening niet veel meer ruimte in beslag en heeft meer print oppervlak:

Dat is tevens mijn grootste bezwaar voor de MMU van Prusa, de spoelen staan er los bij... Ik zou liever zien dat er een mooi compact ontwerp zou zijn waarin je 5 standaard spoelen kwijt kan, net zoiets als AMS.
Een IKEA Samla is gelijk weer bulky...
Maar goed, mooie ontwikkelingen! Zo zie je dat er voor een ieder wel een mooie betaalbare printer is
[ Voor 54% gewijzigd door gday op 20-09-2023 15:16 ]
ingen vill veta var du köpt din tröja
Congrats!!gday schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:10:
Ik heb de A1 gepreorderd. Nu filmpjes kijken of ik hem wel wil hebben en of ik er überhaupt nog plek voor kan maken.Ik heb hier tenslotte ook nog een Prusa Mini+ staan hier die blijkbaar ook input shaping gaat krijgen.
Geloof me, je wilt deze hebben!!
Als ik mij niet vergis is die update gisteren vanochtend uitgerold voor de Mini.gday schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:10:
Ik heb de A1 gepreorderd. Nu filmpjes kijken of ik hem wel wil hebben en of ik er überhaupt nog plek voor kan maken.Ik heb hier tenslotte ook nog een Prusa Mini+ staan hier die blijkbaar ook input shaping gaat krijgen.
Ja, maar dat is nog een alpha. Ik weet niet of ik dat al wil, maar de final wordt binnen een maand verwacht.SacreBleu schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:31:
[...]
Als ik mij niet vergis is die update gisteren vanochtend uitgerold voor de Mini.
Ik heb wat simpele printjes liggen waarbij het niet zo uitmaakt dat het iets groffer is, maar ik was nogal verbaasd dat het 0.6 profiel er langer over deed dan het 0.4 profiel.
Sommige settings staan 2 tot 3 keer langzamer dan bij 0.4
Is hier een reden voor die ik niet zie, of gewoon een raar dingetje in de standaard settings?
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
[ Voor 11% gewijzigd door TTLCrazy op 20-09-2023 15:55 ]
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Dank, maar geen idee of ik hem daadwerkelijk wil hebben want die AMS Lite neemt nog best veel plek in beslag. Ik kan eigenlijk geen printer meer kwijt in m'n workshop. Ik heb al een P1P noodgedwongen op de grond gezet, maar die heb ik dichtgemaakt. De A1 is helemaal open.smoken schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:17:
[...]
Congrats!!
Geloof me, je wilt deze hebben!!
Nu wilde ik wel m'n Prusa MINI+ upgraden met een Revo-hotend want die bevalt me wel op de MK3S+, maar ik kan dat geld ook steken in die A1 aangezien die nozzle swaps nog makkelijker zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door gday op 20-09-2023 16:05 ]
Het probleem is volgens mij ook wel dat de volumetric flow rate een beperkende factor is op deze snelheden. De hotend zou het filament niet snel genoeg meer kunnen smelten als je 0.6 gebruikt op maximale snelheden.BM schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:48:
Ben nog volop bezig met het ontdekken van Bambu Studio en alles wat erbij hoort. Net viel me echter erop dat het standaard profiel voor de 0.4 nozzle echt heel, heel veel snellere settings heeft dan de 0.6 nozzle heeft.
Ik heb wat simpele printjes liggen waarbij het niet zo uitmaakt dat het iets groffer is, maar ik was nogal verbaasd dat het 0.6 profiel er langer over deed dan het 0.4 profiel.
Sommige settings staan 2 tot 3 keer langzamer dan bij 0.4
Is hier een reden voor die ik niet zie, of gewoon een raar dingetje in de standaard settings?

Bambu Lab X1E Combo 3D Printer €5.618,95 EUR
(Om de geruchten molen aan de gang te houden
/f/image/TWknnb8ftApfP5JaZzdO0Uqf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door gday op 20-09-2023 16:36 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Oprechte vraag, waarom zou je deze AMS-lite(+toolhead) willen over de bestaande P1/X1 implementatie?Sebazzz schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:38:
Ik was eerlijk gezegd wel een beetje teleurgesteld. AMS is niet te retrofitten op de X1/P series, ik had ook een silent stepper board gehoopt. Ook had ik verwacht dat de hot-end compatible zou zijn voor de X1/P series. En eigenlijk wel meer gehoopt dan de aankondiging van slechts één printer.
Nee, de AMS-lite met een subboxje op de filamenthub achterop de printer. Ik heb geen ruimte voor een tweede AMS maar wel ruimte voor een AMS lite ernaast.Ischium schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:45:
[...]
Oprechte vraag, waarom zou je deze AMS-lite(+toolhead) willen over de bestaande P1/X1 implementatie?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
De Lite is vermoederlijk veel onderhoudsvriendelijker en ook iets goedkoper natuurlijk. Ik moest op gegeven moment meermaals per dag een AMS uit elkaar slopen om gebroken filament ergens uit te pulken. Oh, en kartonnen spoelen zijn geen probleem met de Lite.Ischium schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:45:
[...]
Oprechte vraag, waarom zou je deze AMS-lite(+toolhead) willen over de bestaande P1/X1 implementatie?
[ Voor 6% gewijzigd door gday op 20-09-2023 16:47 ]
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.