• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:26

TTLCrazy

Listen to Frankie

@robbinonline PLA print veel sneller dan PETG, als je materiaal wil hebben welk tegen hogere temperatuur bestendig is zou je ASA kunnen overwegen. Ter info uit Bambu Studio maximum volumetric flow rate verschillende filamenten in mm3/s:

Bambu PLA: 21
Bambu PETG : 13
Bambu ASA: 18
Bambu ABS: 22

De volumetric flow van een filament is de belangrijkste maatstaf voor het bepalen hoe snel je kan printen (naast de printer zelf natuurlijk).

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:18
robbinonline schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:56:
Sinds deze week een P1S met AMS super blij mee nadat de lol van 3D printen er na de Ender 3 een beetje af was. Wat zouden jullie voor filament kopen voor in de AMS, ik ga een beetje voor lol en voor vrienden en familie printen niet echt iets bijzonders.

Nu zie ik qua printer updates dat dat eigenlijk allemaal in PETG geprint moet worden. Zal ik dan 4 rollen filament PETG bestellen of bijvoorbeeld 1 voor printer en ams updates en 4 PLA voor de rest van de prints.

Ik kan namelijk niet zo heel goed het verschil vinden tussen PLA en PETG behalve dat de laatst genoemde wat sterker en meer hitte aankan
PET-G gebruik je voor prints die sterker moeten zijn of die je buiten wilt gebruiken of bv in de auto.

PLA vervormt snel in de zon of met warmte.

PET-G kan daar prima tegen en blijft in vorm. Heb objecten al een paar jaar in de tuin (in de volle zon) staan van PET-G en zien er nog steeds top uit.

PLA kun je weer makkelijke bewerken en schilderen zonder extra handelingen.

Zelf print ik alles met PET-G. Print net zo makkelijk als PLA en dan weet ik zeker dat waar je het ook gebruikt het goed blijft..

Je kunt het prima ook snel printen. Ik print PET-G regelmatig op de bijna snelste stand zonder iets aan te passen en gaat uitstekend.

Dus bepaal waar je het wilt gebruiken en dan weet je wat je moet gebruiken.
Wat je moet bestellen is uiteraard jouw keus en kunnen wij niet bepalen >:)

• KartonFabriek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12 13:05
Vraagje, ik heb de P1S besteld, na mijn ender 3 v2 een heuze upgrade te noemen. Tot op heden gebruik in de PLA van 123-3D. Deze is niet compatible met de AMS. Welke PLA (binnen Nederland) raden jullie het meeste aan voor AMS gebruik? Dan kan ik een quick start maken voor de printer er is ;)

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-12 14:52
KartonFabriek schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:39:
Vraagje, ik heb de P1S besteld, na mijn ender 3 v2 een heuze upgrade te noemen. Tot op heden gebruik in de PLA van 123-3D. Deze is niet compatible met de AMS. Welke PLA (binnen Nederland) raden jullie het meeste aan voor AMS gebruik? Dan kan ik een quick start maken voor de printer er is ;)
Heb nu veel rollen van sunlu, hebben ook een goede aanbieding op hun website. Binnen paar dagen in huis.
Check anders deze link ook even voor compatibiliteit;
https://docs.google.com/s...I/htmlview#gid=1679778390

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• KartonFabriek
RoelsRules schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:19:
[...]

Heb nu veel rollen van sunlu, hebben ook een goede aanbieding op hun website. Binnen paar dagen in huis.
Check anders deze link ook even voor compatibiliteit;
https://docs.google.com/s...I/htmlview#gid=1679778390
Met dank voor het Excel document! Ik heb hem zelf ook al even doorgespit, de vraag is vooral dan ook met welke filamenten mensen in Nederland goede ervaringen hebben, aangezien sommige merken toch afgeraden worden.

• RoelsRules
KartonFabriek schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:24:
[...]

Met dank voor het Excel document! Ik heb hem zelf ook al even doorgespit, de vraag is vooral dan ook met welke filamenten mensen in Nederland goede ervaringen hebben, aangezien sommige merken toch afgeraden worden.
Nt
Ik slechts met 2: van bambu zelf en sunlu dus. Die laatste is nu voor een prima prijs te vinden. En bij mij prima resultaten. Nog niet in een ams maar hoor daar geen problemen over

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
Ik lees hier ook aanbiedingen van sunlu op hun eigen site bijv.
Ziet er op zich goed uit, alleen vraag ik me dan af wat er aan kosten nog bij komt.
Zal vast wel 21% zijn ivm btw, maar dan ook nog importkosten oid?
Ik weet niet hoe t bij de douane zal gaan als ik voor 200+ euro aan filament bestel haha

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:47
Nederlandhc schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:35:
Ik lees hier ook aanbiedingen van sunlu op hun eigen site bijv.
Ziet er op zich goed uit, alleen vraag ik me dan af wat er aan kosten nog bij komt.
Zal vast wel 21% zijn ivm btw, maar dan ook nog importkosten oid?
Ik weet niet hoe t bij de douane zal gaan als ik voor 200+ euro aan filament bestel haha
Komt uit een Duits warenhuis. Kost je dus verder niks.

Paar weken terug 6kg PLA+ besteld en met ongeveer 4 dagen in huis (vrijdag besteld, dinsdag in huis).

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
Dat scheelt dan wel ja!
Maar toevallig ook een idee als het uit china oid moet komen? Hoe het dan zit?
KartonFabriek schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:39:
Ik zweer bij eSun PLA+ en natuurlijk de PLA van BL zelf.

• BlazeMuis
Nederlandhc schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:41:
Dat scheelt dan wel ja!
Maar toevallig ook een idee als het uit china oid moet komen? Hoe het dan zit?
Geen idee. Ik koop niks direct vanuit China, ik kijk altijd of ze een Europees warenhuis hebben.

Op de website van de overheid kan je vast wel wat vinden.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-12 15:36

Nitai

Live the life you love.

Ik gebruik PLA van Prusa, BL zelf, Sunlu, eSUN, Filamentum, 3d Jake, nooit problemen met m'n AMS. Ik zorg er wel voor dat het geen kartonnen spools zijn, ik las dat dat wel voor problemen zorgt.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• RoelsRules
Je kunt (bij sunlu in ieder geval) aangeven welk warehouse. De prijs is dan inc btw en verzendkosten. Binnen paar dagen in huis.

Net de bestelling van vorige week open gemaakt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMyfIYCMEHwjFfkAoMAn4Fx-ArM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJgZiEWPXlL7KJhcF3GQTksv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door RoelsRules op 14-08-2023 09:57 ]

• MikeOO
KartonFabriek schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:24:
[...]

Inderdaad Sunlu als het een goede aanbieding is en anders gebruik ik meestal het merk Devil Design.
Kost gemiddeld 18 euro per 1 Kg en print er altijd prima mee. Komen wel nog verzendkosten bij maar bestel dan meestal meerdere rollen zodat het per rol meevalt.

Soms ook gewoon via Amazon net wat er in de aanbieding is.
Zelf nog niet een merk gehad die problemen geeft maar dan kan gelijk zijn >:)

Nog een mooie uitleg gevonden voor het tweaken fijn afstellen van de Slicer
https://3dprintbeginner.c...e-tuning-tips-and-tricks/

[ Voor 9% gewijzigd door MikeOO op 14-08-2023 11:23 ]

@smoken Geen idee of je online bent, maar het Bambulab Cloud netwerk lijkt eruit te liggen. Helaas doet de status pagina nog niets weergeven, maar geen enkel van mijn software wil verbinden. BS op Mac, Windows niet, Orca niet & Bambu Handy niet.

• 1of6Billion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-11 16:35
MC Taz Man schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:50:
@smoken Geen idee of je online bent, maar het Bambulab Cloud netwerk lijkt eruit te liggen. Helaas doet de status pagina nog niets weergeven, maar geen enkel van mijn software wil verbinden. BS op Mac, Windows niet, Orca niet & Bambu Handy niet.
Ah, ik dacht dat het aan mij lag. Printer geeft hier ook 'niet thuis'

• zerox123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-12 04:38
Hier het zelfde probleem. Was mijn wifi al aan het controleren.
Ik heb de printer nu op Lan only gezet. Dan kan ik gewoon printen. Jammer dat de software deze manier niet automatisch gebruikt op het moment dat de cloud er uit ligt...
Heb het ook al gemeld in de Discord, maar geen idee of support online is. Nu weet ik bij toeval dat smoken daar werkt(e), vandaar dat ik hem taggde...

• 1of6Billion
Printer is weer 'online'. Maar een print versturen blijft hangen op 100%

• fvhemert
  • Laatst online: 17-12 09:26
Wat ik mij afvraag....

De Bambu cloud service lijkt gedeeltelijk hersteld, het uploaden van een print job naar de Bambu cloud lijkt te werken maar vanuit de cloud naar de printer is het nog steeds een probleem.

Door het testen zouden er best wel eens een aantal printjobs in de queue komen te staan en wanneer de verbinding met de printer hersteld is zou dit voor onaangename verassingen kunnen zorgen.

Is er een mogelijkheid om de cloud print queue te bekijken (en indien nodig print jobs te verwijderen)?

Het zou knap vervelend zijn als de printer meerdere prints achter elkaar starten zonder dat ik het bed leeg heb gemaakt. Zag al een paar nare foto's voorbij komen :(

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 12:57

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Hoe zit het eigenlijk met de beschikbaarheid van die upgradekit van een P1P naar een P1S? Ik heb verschillende batches langs zien komen, heb me voor elke batch aangemeld om een melding te krijgen bij voorraad (nooit een melding gehad), check dagelijks om de paar uur, maar ik zie alleen maar dat nieuwe batches meteen sold out zijn. Op dit tempo is de P1S alweer old news tegen de tijd dat die upgradekit enigszins beschikbaar is ...

Ik zeg, maak het twee keer zo duur. Dan kan ik er tenminste tussen komen. 😛

Edit: toevallig net 1 kit kunnen bestellen, maar ik wil er 2 ...

[ Voor 8% gewijzigd door gday op 15-08-2023 16:03 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

fvhemert schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:35:
Wat ik mij afvraag....

De Bambu cloud service lijkt gedeeltelijk hersteld, het uploaden van een print job naar de Bambu cloud lijkt te werken maar vanuit de cloud naar de printer is het nog steeds een probleem.

Door het testen zouden er best wel eens een aantal printjobs in de queue komen te staan en wanneer de verbinding met de printer hersteld is zou dit voor onaangename verassingen kunnen zorgen.

Is er een mogelijkheid om de cloud print queue te bekijken (en indien nodig print jobs te verwijderen)?

Het zou knap vervelend zijn als de printer meerdere prints achter elkaar starten zonder dat ik het bed leeg heb gemaakt. Zag al een paar nare foto's voorbij komen :(
Cloud queue bekijken is, voor zover ik weet, niet mogelijk. Echter krijg je, wanneer de printer actief is, "gewoon" een foutmelding dat een print niet gestart kan worden wanneer de printer actief is.

• fvhemert
MC Taz Man schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

Cloud queue bekijken is, voor zover ik weet, niet mogelijk. Echter krijg je, wanneer de printer actief is, "gewoon" een foutmelding dat een print niet gestart kan worden wanneer de printer actief is.
Tja, kan toch wel een probleempje zijn omdat de printer niet weet of er nog iets op het bed staat.
Zag deze foto voorbijkomen, de printer was gaan printen op een bed dat niet leeg was. Blijkbaar was de print herstart nadat de cloud service weer online was gekomen.

Je zou verwachten dat met de AI diensten het eenvoudig is om te constateren of het bed leeg is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wb1DMKGbXaEf-AdzPEpSdW40ixU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4eIzpY7cbGEjFnSIEMy03wu.jpg?f=fotoalbum_large
fvhemert schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:23:
[...]

Tja, kan toch wel een probleempje zijn omdat de printer niet weet of er nog iets op het bed staat.
Zag deze foto voorbijkomen, de printer was gaan printen op een bed dat niet leeg was. Blijkbaar was de print herstart nadat de cloud service weer online was gekomen.

Je zou verwachten dat met de AI diensten het eenvoudig is om te constateren of het bed leeg is.

[Afbeelding]
Yep, vandaar dat ik er bij zette "als je aan het printen bent"... Da's idd best een issue

• RoelsRules
MC Taz Man schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

In de handy app kun je de historie en diegene die nog moeten printen zien. Je kunt er alleen voorzover ik weet niets mee :)

• RoelsRules
Ohmarinus schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:38:
[...]

Let goed op dat je met ABS en ASA goed je ruimte lucht! Heb je een P1S of X1C?

[...]

De Dynamic Flow is de K-value. Dynamic Flow is eigenlijk hetzelfde als PA/Pressure Advance. Dit is niet je flow tuning. De flow tunen (om onder of over extrusie te fixen) doe je bij de Flowrate. Deze kun je in het filamentprofiel zelf aanpassen.

Je kunt beide waarden tunen door een testobject te laten printen door Bambu Studio of Orca Slicer, welke je ook gebruikt, ze bieden beiden goede opties. Ik raad 'manual tuning' aan, want die nieuwe autocalibratie van Bambu Studio werkt voor mij in 90% van de gevallen niet. Voor hoe het precies werkt raad ik aan om wat op youtube te checken over de calibratiemethoden.
Nou dat was simpel... Blijkbaar was er ondertussen een nieuwe versie van de Bambu slicer en daar is calibratie een apart tabblad. Manual calibratie gedaan en resultaten zijn prima. Helaas nog wel een verticale seam maar is blijkbaar onoverkomelijk (tenzij vase mode kan)
Nogmaals thx

• fvhemert
In de handy app kun je de historie en diegene die nog moeten printen zien. Je kunt er alleen voorzover ik weet niets mee :)
Nou ben ik net driftig aan het zoeken geweest maar schiet mij maar lek. Waar vind ik die optie?

• RoelsRules
fvhemert schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:50:
[...]

Nou ben ik net driftig aan het zoeken geweest maar schiet mij maar lek. Waar vind ik die optie?
Onderin 'me' en dan printing history

Dit zie ik bijvoorbeeld. En met die gekke verhalen over printers die uit zichzelf starten met een print (zie reddit) Ga ik die lijst maar deleten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z03E-opWlkp5Drc68SpJX2voJ-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5a5wsW9Hie3sqwwY5GGWiyq.jpg?f=fotoalbum_large

RoelsRules schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:10:
[...]

Nou dat was simpel... Blijkbaar was er ondertussen een nieuwe versie van de Bambu slicer en daar is calibratie een apart tabblad. Manual calibratie gedaan en resultaten zijn prima. Helaas nog wel een verticale seam maar is blijkbaar onoverkomelijk (tenzij vase mode kan)
Nogmaals thx
Da's juist heel simpel op te lossen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U1fayh3iXMnk26hT93L8WhZzgg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a8knI04531GOFfDUlGkCwWUY.png?f=user_large
Onder Quality

• fvhemert
RoelsRules schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Onderin 'me' en dan printing history

Dit zie ik bijvoorbeeld. En met die gekke verhalen over printers die uit zichzelf starten met een print (zie reddit) Ga ik die lijst maar deleten...

[Afbeelding]
Kijk daar had ik nog niet gekeken, dank!

• RoelsRules
MC Taz Man schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:20:
[...]

Da's juist heel simpel op te lossen:
[Afbeelding]
Onder Quality
Thx, ik las alleen dat men dan juist een 'maanlandschap' met overal putjes krijgt? Heb het zelf nog niet geprobeerd en zal dat binnenkort even doen.

RoelsRules schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 04:08:
[...]

Thx, ik las alleen dat men dan juist een 'maanlandschap' met overal putjes krijgt? Heb het zelf nog niet geprobeerd en zal dat binnenkort even doen.
Ligt aan je layer height, gok ik, ik heb daar nl nog geen last van gehad. Maar meestal print ik op 0.08mm

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-12 20:05

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

RoelsRules schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 04:08:
[...]

Ja, random seams kan ook een ongewenst effect hebben helaas. Ik teken de seam daarom altijd zelf op plekken waar je ze niet zo snel ziet zoals inwendig, aan de binnenkant van scherpe hoeken of inwendig in het model of aan de achterkant als er verder niet zoveel opties zijn d:)b

• RoelsRules
Ohmarinus schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:51:
[...]

Ja, random seams kan ook een ongewenst effect hebben helaas. Ik teken de seam daarom altijd zelf op plekken waar je ze niet zo snel ziet zoals inwendig, aan de binnenkant van scherpe hoeken of inwendig in het model of aan de achterkant als er verder niet zoveel opties zijn d:)b
Zelf intekenen? Dat heb ik nog niet gedaan :) Ga ik ook even naar kijken!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:46
Ik las net hier en hier dat bij veel Bambu gebruikers de printer uit zichzelf (opdracht vanuit de cloud) is gaan printen.

Lijkt me nogal een security dingetje.
Iemand hier last van gehad?
rinkel schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 00:24:
Ik las net hier en hier dat bij veel Bambu gebruikers de printer uit zichzelf (opdracht vanuit de cloud) is gaan printen.

Lijkt me nogal een security dingetje.
Iemand hier last van gehad?
Ik denk dat "veel" erg overdreven is. Ik heb hier iig geen last van gehad & ik heb er niets over gelezen op de discord. Wel een x'je gezien, maar daar hield het mee op.

Maar goed, dát het gebeurt is uiteraard fout & we moeten afwachten wat BL hier over zegt.

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Die hebben daar gisteren al een statement over gegeven. Goeie reactie wat mij betreft. Shit happens, hoe ze ermee omgaan is belangrijker.

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-12 16:21
Bij mij heeft die storing een zeer rare, vervelende situatie veroorzaakt.

Mijn AMS was een kleurwissel aan het doen (hoorde ik vanuit mijn leefruimte). Maar op een bepaalde moment dacht ik "duurt zo lang die wissel?"

Gevolg : AMS heeft heel de rol afgewikkeld, en blijven doortrekken tot er in de AMS iets afgebroken is. Dat de rol waar nog ruim 75% opzat afgewikkeld is, is mij niet erg.
Maar dat er iets afgebroken is, is mij wel vervelend :'(

Ik kan een ticket openen maar ik vrees dat ik bot ga vangen. Heb ook geen foto's of dergelijke genomen. Wantja, met een baby van 4 weken die voor voorspelbaarheid heeft van een krolse puber :O

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Erebus1 De support is best wel ok van Bambu Lab, ze zijn niet heel snel maar reageren wel goed is mijn ervaring.

• RoelsRules
Plus als de timestamp overeen komt zullen ze het echt wel rechtzetten... Ze moeten wel. Zijn best wat problemen over de hele wereld (zie reddit) met soms grappige en soms minder leuke gevolgen.

Hoe ze er mee (lijken) om gaan is vooralsnog positief.

Erebus1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:13:
Bij mij heeft die storing een zeer rare, vervelende situatie veroorzaakt.

Mijn AMS was een kleurwissel aan het doen (hoorde ik vanuit mijn leefruimte). Maar op een bepaalde moment dacht ik "duurt zo lang die wissel?"

Gevolg : AMS heeft heel de rol afgewikkeld, en blijven doortrekken tot er in de AMS iets afgebroken is. Dat de rol waar nog ruim 75% opzat afgewikkeld is, is mij niet erg.
Maar dat er iets afgebroken is, is mij wel vervelend :'(

Ik kan een ticket openen maar ik vrees dat ik bot ga vangen. Heb ook geen foto's of dergelijke genomen. Wantja, met een baby van 4 weken die voor voorspelbaarheid heeft van een krolse puber :O
Waarom zou je er van uit gaan dat je geen support krijgt? Vind ik persoonlijk een rare houding, zonder dat je iets geprobeerd hebt.

Wat is er afgebroken?

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:24

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Tot op de dag van vandaag is BL een nette afwikkelaar van support vragen. Ook hebben ze hun backers vrij hoog zitten. Ik heb totaal geen spijt dat ik voor BL ben gegaan ipv de Prusa XL.

• Erebus1
Hold yur tits liefjes. Ik zei enkel "vrees".

Omdat ze hoogstwaarschijnlijk veel shit over hun krijgen momenteel en dat aanvragen lang kunnen duren.
Ik ben er niet kwam om, laat dat duidelijk zijn. Kan iedereen overkomen.

Ik roep geen moord en brand. Ben superblij met de BL. Geen seconde spijt van !

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:05
TTLCrazy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:45:
Die hebben daar gisteren al een statement over gegeven. Goeie reactie wat mij betreft. Shit happens, hoe ze ermee omgaan is belangrijker.
Ik denk dat dit wel een paar gevalletjes erger is dan 'shit happens'. Een apparaat dat zo warm kan worden dat opeens spontaan dingen gaat doen is echt gevaarlijk. Hopelijk voor ze is het met firmware op te lossen, anders kan dat zomaar het einde van zo'n jong bedrijf betekenen.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12 20:06
MC Taz Man schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:01:
Heb het ook al gemeld in de Discord, maar geen idee of support online is. Nu weet ik bij toeval dat smoken daar werkt(e), vandaar dat ik hem taggde...
Excuses. Ik was niet online, maar werk er nog steeds :)

Ik mis telkens notificaties van Tweakers you nadat ik het forum niet dagelijks bezoek. Mochten er vragen zijn, stuur gerust een PB want daarvan krijg ik een notificatie. Waar mogelijk, zal ik altijd antwoorden
Bartske schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:32:
[...]

Ik denk dat dit wel een paar gevalletjes erger is dan 'shit happens'. Een apparaat dat zo warm kan worden dat opeens spontaan dingen gaat doen is echt gevaarlijk. Hopelijk voor ze is het met firmware op te lossen, anders kan dat zomaar het einde van zo'n jong bedrijf betekenen.
Ik snap niet wat je bedoelt met "zo warm kan worden dat opeens spontaan dingen gaat doen". Ik heb nog nooit gehoord dat een printer spontaan getriggered werd door temperatuur.

Wat hier hoogst waarschijnlijk aan de hand was (90+% imo), is simpelweg dat de printers opdrachten kregen en die uit zijn gaan voeren. Ook niet goed, maar dat dat met temperatuur te maken heeft lijkt me schier onmogelijk.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:05
MC Taz Man schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:53:
[...]

Ik snap niet wat je bedoelt met "zo warm kan worden dat opeens spontaan dingen gaat doen". Ik heb nog nooit gehoord dat een printer spontaan getriggered werd door temperatuur.

Wat hier hoogst waarschijnlijk aan de hand was (90+% imo), is simpelweg dat de printers opdrachten kregen en die uit zijn gaan voeren. Ook niet goed, maar dat dat met temperatuur te maken heeft lijkt me schier onmogelijk.
Dat bedoel ik niet en dat staat er ook niet. Het gaat erom dat dat apparaat heet kan worden (bed en nozzle) en dus potentieel brandgevaarlijk is.

Als printers dan spontaan opdrachten gaan uitvoeren kan dat gevaarlijk zijn.
Bartske schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Dat bedoel ik niet en dat staat er ook niet. Het gaat erom dat dat apparaat heet kan worden (bed en nozzle) en dus potentieel brandgevaarlijk is.

Ah, dan had ik je verkeerd begrepen, scuzi.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Bartske schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Ok, het kan gevaarlijk zijn, maar een 3d printer wordt altijd warm/heet. Of het nu wel of niet een geplande opdracht was. En velen geven ook nog eens een opdracht vanuit hun werk. Dus ik zie geen verschil in deze. Tenzij er nog een print op de plaat stond te wachten om verwijderd te worden natuurlijk.

Maar het hoort niet, dat het uit zichzelf gaat printen. Laat dat duidelijk wezen.

• RoelsRules
iemand nog een suggestie om 'vazen' waterdicht te krijgen? En dan bijvoorkeur zonder nabehandeling...
heb met diverse instellingen zitten spelen en 'aardig' waterdicht gekregen maar nog niet helemaal.
o.a. meer walls toegevoegd en meer layers op de bodem maar dat bleek dus nog niet voldoende, iemand een andere suggestie?

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Yzord schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:43:
[...]

Ok, het kan gevaarlijk zijn, maar een 3d printer wordt altijd warm/heet. Of het nu wel of niet een geplande opdracht was. En velen geven ook nog eens een opdracht vanuit hun werk. Dus ik zie geen verschil in deze. Tenzij er nog een print op de plaat stond te wachten om verwijderd te worden natuurlijk.

Maar het hoort niet, dat het uit zichzelf gaat printen. Laat dat duidelijk wezen.
Vanuit werk een print starten vind ik ook niet veilig. Dat zie ik ook als ander nadeel van die cloud: Jan en alleman start een print zonder fysiek aanwezig te zijn terwijl men geen idee heeft van de mogelijke gevaren.

gday schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Vanuit werk een print starten vind ik ook niet veilig. Dat zie ik ook als ander nadeel van die cloud: Jan en alleman start een print zonder fysiek aanwezig te zijn terwijl men geen idee heeft van de mogelijke gevaren.
Klopt. Echter is weglopen bij een werkende printer net zo gevaarlijk. En gezien het feit dat niemand 24/7 bij z'n printer staat te kijken of de boel niet af fikt, lijkt dit een acceptabel risico te zijn.

Maar niemand kan ontkennen dat er bepaalde gevaren inherent aanwezig zijn bij het gebruik van een apparaat dat behoorlijk heet wordt.

• RoelsRules
Heb daarom een fire knock out in de buurt hangen. (blust automatisch bij brand) Heb ik op meerdere plekken in huis waar warmte/vuur kan ontstaan, oa bij wasmachine/droger en meterkast.

Iemand trouwens nog een suggestie op het waterdicht maken van vazen?

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:20

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Waterdichte vazen print ik in vase-mode met over-extrusion:
Default 0.8mm
First layer 0.5mm
Outer wall 0.8mm
Bottom shell layers 5 stuks voor 0.2mm layer height.
De rest is standaard.

• Solid Seal
  • Laatst online: 28-11 13:51

Solid Seal

3D Printer N00b

Heb mijn printer nu bijna 2 maanden en gisteren begon ie over de belt tension.. dus ik heb wat youtube filmpjes gekeken en ziet er vrij makkelijk uit.. meteen de carbon rods maar schoonmaken zal nog niet nodig zijn maar ik sta er dan toch bij. Ik print voorlopig ook alleen maar met PLA .
Solid Seal schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:10:
Heb mijn printer nu bijna 2 maanden en gisteren begon ie over de belt tension.. dus ik heb wat youtube filmpjes gekeken en ziet er vrij makkelijk uit.. meteen de carbon rods maar schoonmaken zal nog niet nodig zijn maar ik sta er dan toch bij. Ik print voorlopig ook alleen maar met PLA .
Wij doen hier de printer onderhouden volgens het schema van BL zelf (plus eigen ervaring):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSSvBixU07CBGxnjTwVL8uOxmBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ABrJLgDRxNfxkoaoW5Pox4Fw.png?f=fotoalbum_large

• Solid Seal
  • Laatst online: 28-11 13:51

Solid Seal

3D Printer N00b

MC Taz Man schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:32:
[...]

Wij doen hier de printer onderhouden volgens het schema van BL zelf (plus eigen ervaring):[Afbeelding]
Ow dat is idd ook wel handig. :)

Ik ga deze lube gebruiken : Super Lube® Multifunctioneel synthetisch vet met Syncolon® (PTFE) - 12 g
Aanbevolen door Edge of Tech. ( ik zag bij jou schema ??? staan bij invetten (met ???)
;)

[ Voor 18% gewijzigd door Solid Seal op 20-08-2023 13:48 ]

Solid Seal schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:46:
[...]

Ow dat is idd ook wel handig. :)

Ik ga deze lube gebruiken : Super Lube® Multifunctioneel synthetisch vet met Syncolon® (PTFE) - 12 g
Aanbevolen door Edge of Tech. ( ik zag bij jou schema ??? staan bij invetten (met ???)
;)
Ah, goed punt... We gebruiken dit spul voor de pullies en dit spul voor de Z-as.

• RoelsRules
Magnatic schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:35:
Default 0.8mm
First layer 0.5mm
Outer wall 0.8mm
De rest is standaard.
Dank, ga ik mee experimenteren!
Vase mode was alleen niet bij elke vaas ontwerp mogelijk maar ga even proberen!
MC Taz Man schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:32:
[...]

Wij doen hier de printer onderhouden volgens het schema van BL zelf (plus eigen ervaring):[Afbeelding]
Handig idd! Toevallig dit bestand ook deelbaar ipv plaatje?

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Klopt. Echter is weglopen bij een werkende printer net zo gevaarlijk. En gezien het feit dat niemand 24/7 bij z'n printer staat te kijken of de boel niet af fikt, lijkt dit een acceptabel risico te zijn.

Maar niemand kan ontkennen dat er bepaalde gevaren inherent aanwezig zijn bij het gebruik van een apparaat dat behoorlijk heet wordt.
Er zit denk ik wel een verschil tussen fysiek niet aanwezig zijn in huis, of weglopen bij je printer en in de buurt blijven zodat je nog wel de brandmelder hoort en daarop kunt reageren.

En ik denk ook dat een hoop nieuwe gebruikers (die toch dankzij Bambu Lab in de wereld van 3D-printers terecht gekomen zijn) niet goed op de hoogte zijn van de risico’s.

RoelsRules schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:25:
[...]

Dank, ga ik mee experimenteren!
Vase mode was alleen niet bij elke vaas ontwerp mogelijk maar ga even proberen!

[...]

Handig idd! Toevallig dit bestand ook deelbaar ipv plaatje?
Sure: https://www.dropbox.com/s...p54nctxwge4ppnygdfa5&dl=0
gday schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:49:
[...]

Er zit denk ik wel een verschil tussen fysiek niet aanwezig zijn in huis, of weglopen bij je printer en in de buurt blijven zodat je nog wel de brandmelder hoort en daarop kunt reageren.

En ik denk ook dat een hoop nieuwe gebruikers (die toch dankzij Bambu Lab in de wereld van 3D-printers terecht gekomen zijn) niet goed op de hoogte zijn van de risico’s.
Hier printen we met grote regelmaat als we niet aanwezig zijn. Kwestie van weten wat je doet en bewust het risico nemen.

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Iemand die de laatste kickstarter aanbieding al binnen heeft ? 11 Augustus de e-mail gekregen, ik heb gelijk diezelfde dag het spul besteld, samen met wat extra filament. Status staat nog steeds op " unfulfilled" . Ze zullen het wel druk hebben denk ik :)

@KartonFabriek Er staat geen ETA, denk dat ze problemen hebben alles op voorraad te krijgen. Nou ja, ik zie het wel een keer verschijnen...

[ Voor 22% gewijzigd door TTLCrazy op 21-08-2023 15:04 ]

• KartonFabriek
TTLCrazy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:48:
Iemand die de laatste kickstarter aanbieding al binnen heeft ? 11 Augustus de e-mail gekregen, ik heb gelijk diezelfde dag het spul besteld, samen met wat extra filament. Status staat nog steeds op " unfulfilled" . Ze zullen het wel druk hebben denk ik :)
Wat staat er bij je ETA? Op deze dag willen ze je bestelling op zijn laatst bij de lokale warenhuizen hebben voor levering.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
TTLCrazy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:48:
Same day, same order, same shit lol. Maar ETA zag ik iets van 25 aug te hebben gezien dus ik wacht geduldig af ivm nederigheid tegenover hun aanbieding haha
Ik heb net gekeken & kon geen ETA zien... Zal idd wel een leverancier ding zijn :')
Heb nav wat filament issues een feature request ingediend; https://github.com/bambulab/BambuStudio/issues/2347

Zou makkelijk zijn als de gebruiker (al dan niet handmatig) zelf een slot kan kiezen om verder te printen bij issues met het huidige slot.

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-12 12:22
Voor degene die een P1P hebben maken jullie hem dicht? Als je ABS wil gaan printen is het een must dat weet ik. Maar in the long run zal het ook stof buiten houden lijkt me.

Ik krijg mijn P1P als het goed is vanavond.

Xiaomi 13T Pro

• RoelsRules
Btje schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:24:
Voor degene die een P1P hebben maken jullie hem dicht? Als je ABS wil gaan printen is het een must dat weet ik. Maar in the long run zal het ook stof buiten houden lijkt me.

Ik krijg mijn P1P als het goed is vanavond.
heb de p1p en heb de S kast (met korting) besteld, komt over een paar weken binnen als het goed is. Dus ja, ik maak hem dicht. Enerzijds om de mogelijkheid voor ABS ed tzt te hebben en anderzijds voor stof. En het ziet er cool uit :-)

• RoelsRules
Magnatic schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:35:
Default 0.8mm
First layer 0.5mm
Outer wall 0.8mm
De rest is standaard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2Q52OZN5hch14Xeb23T4P6ok9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Np4TBMqCYaMKpIMAM14blaMb.jpg?f=fotoalbum_large
Om nog even op mijn zoektocht naar een waterdichte vaas terug te komen; ik krijg het maar niet voor elkaar :-(
Heb vanalles geprobeerd waaronder deze instellingen. Zie hier het resultaat. Je ziet de 'gaatjes', deze lijken mn op het snijvlak 'bodem' en 'wand' te zitten.
Iemand nog een suggestie?

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-11 02:39
RoelsRules schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

[Afbeelding]
Om nog even op mijn zoektocht naar een waterdichte vaas terug te komen; ik krijg het maar niet voor elkaar :-(
Heb vanalles geprobeerd waaronder deze instellingen. Zie hier het resultaat. Je ziet de 'gaatjes', deze lijken mn op het snijvlak 'bodem' en 'wand' te zitten.
Filament Calibration al gedaan? Filament gedroogd?

[ Voor 5% gewijzigd door midego op 23-08-2023 11:19 ]

• RoelsRules
midego schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:18:
[...]
Filament Calibration al gedaan? Filament gedroogd?
yes en yes... alles ziet er verder ook meer dan goed uit bij standaard prints. Alleen die waterdichtheid :-(

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-11 02:39
.

[ Voor 195% gewijzigd door midego op 23-08-2023 13:55 ]

• Erebus1
[...]

[Afbeelding]
Dat zijn gaatjes in je bottom layers ? Misschien te weinig bottom layers ?
Ik zou naar iets meer extrusie gaan

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:22:
[...]

Hier printen we met grote regelmaat als we niet aanwezig zijn. Kwestie van weten wat je doet en bewust het risico nemen.
Ja, snap ik. Maar mijn punt is dus juist dat er een hoop mensen zijn (ik denk voornamelijk nieuwe leden van de community) die nog niet weten dat er een risico aan kleeft. :) Die cloud heeft dat probleem nog iets groter gemaakt.

gday schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Ja, snap ik. Maar mijn punt is dus juist dat er een hoop mensen zijn (ik denk voornamelijk nieuwe leden van de community) die nog niet weten dat er een risico aan kleeft. :) Die cloud heeft dat probleem nog iets groter gemaakt.
Fair, maar aangezien n 1 is, tot nu toe, denk ik dat we het vooralsnog kunnen behandelen als een unieke gebeurtenis. Helemaal gezien hoe BL tot nu toe reageert op fouten van hun zijde.

Neemt idd niet weg dat mensen deze informatie moeten hebben.

• captnemo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-12 17:50
RoelsRules schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

yes en yes... alles ziet er verder ook meer dan goed uit bij standaard prints. Alleen die waterdichtheid :-(
Ik print behuizingen voor buiten, die zijn ook nooit waterdicht te printen. Ik spray de delen in met plastic spray. Wel alleen de binnenkant doen in jouw geval, want het wordt shiny.
https://www.allekabels.nl.../spray-plastic-spray.html

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:20

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

[...]

[Afbeelding]
Dat ziet er inderdaad niet erg waterdicht uit :) . De designs die ik print zijn wat minder hoekig, daardoor heb ik er mogelijk geen last van. Ik meen me echter wel te herinneren dat er een instelling is die aangeeft hoeveel overlap er gemaakt wordt tussen de outer wall en de bottom shell-infill. Wellicht dat je daar kunt aangeven dat daar meer overlap nodig is en dat die gaten dan wel gedicht worden?

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-12 11:52

BFS

Rude awakening

Deze heb ik nog niet gezien: Why these cloud-connected 3D printers started making junk all by themselves

Wellicht interessant:

Bambu Lab says that customers who experienced hardware failure as a result of the outage will get help with printer repair – in terms of replacement parts and spools of filament.

Additionally, two spools of randomly selected PLA filament (which retails around $25–$50) will be provided "as compensation for the trouble this has caused."

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• Btje
Iemand als eens devil PETG geprint en heb je dan een profiel hiervan voor mij?

Xiaomi 13T Pro

• MikeOO
Btje schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:25:
Iemand als eens devil PETG geprint en heb je dan een profiel hiervan voor mij?
Doe bijna niet anders en is mijn standaard merk >:) en printen met het standaard profilel gaat prima.

En sinds kort gebruik ik onderstaande profiles zonder aanpassingen en kies dan ook voor de standaard PETG
https://www.printables.co...ver-profiles-for-x1-/file

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Zo lang ze ook gewoon op Yeggi geïndexeerd worden maakt het mij allemaal niet uit wie zijn eigen site op zet. :+

Verder blijft het een beetje pick your poison wat betreft welke site je je werk upload. Ze hebben allemaal hun sterktes en zwaktes. Hopelijk word het een goede plek om multi-color prints te vinden, want dat is wel iets waar bambu met hun AMS redelijk uniek in is. (in de zin van dat andere multi material manieren nooit echt van de grond zijn gekomen)
Ischium schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Zo lang ze ook gewoon op Yeggi geïndexeerd worden maakt het mij allemaal niet uit wie zijn eigen site op zet. :+

Verder blijft het een beetje pick your poison wat betreft welke site je je werk upload. Ze hebben allemaal hun sterktes en zwaktes. Hopelijk word het een goede plek om multi-color prints te vinden, want dat is wel iets waar bambu met hun AMS redelijk uniek in is. (in de zin van dat andere multi material manieren nooit echt van de grond zijn gekomen)
Eens, maar het is wel irritant dat er wéér een site bij komt... Liever werken ze samen met Thingiverse & Prusa (en de rest) om één overkoepelende database/index te maken. Voorkomt wildgroei en maakt het vinden van modellen makkelijker.

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-12 07:37
Ik ben lid van MakerWorld Beta, en ik moet zeggen het ziet er allemaal gelikt uit! Stukken beter dan Thingiverse en vergelijkbaar met Printables. Wat wel een enorme vooruitgang is, is de Handy App. Je kunt nu vanuit de app, direct slicen en printen van MakerWorld stl's.
colorsone schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:49:
Ik ben lid van MakerWorld Beta, en ik moet zeggen het ziet er allemaal gelikt uit! Stukken beter dan Thingiverse en vergelijkbaar met Printables. Wat wel een enorme vooruitgang is, is de Handy App. Je kunt nu vanuit de app, direct slicen en printen van MakerWorld stl's.
Thingiverse is ruk, helaas. Maar daar staan van oudsher nog de meeste modellen.

Neemt niet weg dat een samenwerking tussen Prusa en BL juist voor enorm veel voordeel en goodwill kan zorgen. Maw; geüploade modellen krijgen automatisch een geslicede versie voor de gekozen printer, 3mf met multi-colour ondersteuning, slicen en sturen naar je prusa/BL printer, etc, etc, etc. Dat allemaal op 1, onafhankelijke site.

Maar goed, da's wss niet meer dan een wensgedachte.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12 20:06
colorsone schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:49:
Echt een super gave ontwikkeling dit, ben zelf ook tester (uiteraard) en dit maakt 3D printen een heel stuk toegankelijker voor iedereen en laat naar mijn mening zien hoe innovatief Bambu Lab is.

https://blog.bambulab.com...platform/?mibextid=Zxz2cZ

• Btje
Ik probeer de gcode naar de printer te sturen vanuit studio. De printer is herkend echter zegt hij:
Initialisation failed (Not supported in the current version)!

Kan dit niet met de P1P?

Xiaomi 13T Pro

Btje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:39:
Ik probeer de gcode naar de printer te sturen vanuit studio. De printer is herkend echter zegt hij:
Initialisation failed (Not supported in the current version)!

Kan dit niet met de P1P?
Lijkt te gaan om een software/firmware mis-match. Ik zou daar naar kijken, als ik jou was.

• Btje
Maar wat kun je daar aan fout doen? Ik heb de laatste FW op de printer staan en ook Studio is de laatste.
MC Taz Man schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:32:
[...]

Lijkt te gaan om een software/firmware mis-match. Ik zou daar naar kijken, als ik jou was.

Xiaomi 13T Pro

Btje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:13:
Maar wat kun je daar aan fout doen? Ik heb de laatste FW op de printer staan en ook Studio is de laatste.

[...]
Jij zelf, bijzonder weinig. Maar ff checken of de versies idd de laatste zijn.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Alles even een dikke reboot geven. Printer en software. Kijk of printer met internet verbonden is.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Trouwens, iemand zijn ETA 25 Augustus order al gekregen cq. verscheept?

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Yzord schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:08:
Trouwens, iemand zijn ETA 25 Augustus order al gekregen cq. verscheept?
Neen, ook geen enkele status update van Bambu zelf. Het zal wel druk zijn :)

• KartonFabriek
ETA 30 ook nog geen updates.. is een P1S combo in bestelling.

[ Voor 35% gewijzigd door KartonFabriek op 28-08-2023 08:34 ]

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
Hier ook ETA 30 augustus, maar nog geen status updates

• KartonFabriek
Het verschil in levertijd vind ik wel bijzonder, online lees ik berichten van mensen die hem later dan (onder andere) mij hebben besteld, en waar hij al een week binnen is. Anderen vragen zoals hierboven, over ETA's die al verstreken zijn.

• 1of6Billion
MC Taz Man schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Thingiverse is ruk, helaas. Maar daar staan van oudsher nog de meeste modellen.

Neemt niet weg dat een samenwerking tussen Prusa en BL juist voor enorm veel voordeel en goodwill kan zorgen. Maw; geüploade modellen krijgen automatisch een geslicede versie voor de gekozen printer, 3mf met multi-colour ondersteuning, slicen en sturen naar je prusa/BL printer, etc, etc, etc. Dat allemaal op 1, onafhankelijke site.

Maar goed, da's wss niet meer dan een wensgedachte.
Wat is er met die haat richting Thingiverse? Heb ik wat gemist?
Pagina: 1 ... 22 ... 127 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.