Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-10 14:25

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Erebus1 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:08:
Mijn vriendin heeft ondertussen ook opgemerkt da mijn bambu'tje geweldige resultaten oplevert.
Kwaliteit,snelheid.

Ennnn ze wilt natuurlijk er ook iets "nuttigs" mee doen. Ze wilt er namelijk centen mee verdienen. :+
Ik heb haar dat afgeraden, aangezien het moeilijk is in deze wereld.(je moet een moat hebben, een nood aanvulling,je moet kunnen tekenen en vooral kunnen printen...)

Het printen zou ik opzich op mij kunnen nemen maar de rest niet, dat vertik ik.
Ze zou dan klant en klare stl's willen aankopen en zo verkopen. In de zin van op marktjes,2e hands sites etc etc.

Ik heb haar voorbeelden genoeg gegeven dat het niet zo gemakkelijk is.
Geef iemand a u b een argument om haar om te praten, ik heb geen overtuigingskracht meer 8)7 8)7

Er is een reden waarom je bijvoorbeeld geen standjes zie op marktjes met printjes. Of op 2e hands websites. Er is gewoon geen markt voor.
Pls people, help me out
Het komt ook vaak zat voor dat de modellen die je online koopt een bepaalde license hebben die het verbiedt om commercieel te gebruiken. Je mag dan alleen voor jezelf een print maken.

Ik zou het niet doen als het volgens de license niet mag, want je gaa echt flinke boetes krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-10 16:19
Ohmarinus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 00:59:
[...]

Het komt ook vaak zat voor dat de modellen die je online koopt een bepaalde license hebben die het verbiedt om commercieel te gebruiken. Je mag dan alleen voor jezelf een print maken.

Ik zou het niet doen als het volgens de license niet mag, want je gaa echt flinke boetes krijgen.
Ze zou stl's aankopen met commerciële licentie. Pokemons,etc etc die stuff...
Denkt dat het enkel rozengeur en maneschijn is.

Ze mag het doen, als ze me printer afhuurt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erebus1 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:51:
[...]

Ze zou stl's aankopen met commerciële licentie. Pokemons,etc etc die stuff...
Denkt dat het enkel rozengeur en maneschijn is.

Ze mag het doen, als ze me printer afhuurt 8)
Ik reken doorgaans 2 euro per printuur. Is klein beetje winst. Als je interesse hebt, kan ik je dit weekend wel een excel sturen met mijn berekeningen. Kun je je vriendin in getallen laten zien hoe moeilijk het is om knaken te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:28

Boullie

Da Bulster

MC Taz Man schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:36:
[...]

Ik reken doorgaans 2 euro per printuur. Is klein beetje winst. Als je interesse hebt, kan ik je dit weekend wel een excel sturen met mijn berekeningen. Kun je je vriendin in getallen laten zien hoe moeilijk het is om knaken te verdienen.
Ik heb er voor de grap ook wel eens over nagedacht om een beetje bij te verdienen met 3d-printen of laseren. Heb er toch maar vanaf gezien aangezien ik alleen objecten zou kunnen printen die vrij staan om te printen en te verkopen. Kan namelijk zelf, nog, niet 3d tekenen. Dan wordt het aantal designs toch een stuk minder interessant die je kunt verkopen.

Heb de boel daarnaast een beetje zitten doorrekenen en het is best wel lastig om het goed te doen.
Etsy moet je als EU verkoper retouren aanzetten en die gaan dan op jouw kosten. Met 6,95 per retour(PostNL) tikt dat hard aan. Ook verpakkingen zijn niet super goedkoop en die moet je ook doorrekenen.
Kan het mis hebben maar veel mensen willen niet zoveel extra kosten betalen voor een printje van iets van 5-10 euro.
Particulier op marktplaats wil ik niet want marktplaats is tegenwoordig een cesspool van negatieve mensen. Dat wil ik mezelf niet aandoen.

Als iemand een leuk opzetje weet hoe het wel financieel haalbaar is dan hoor ik dat graag ;)

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boullie schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Ik heb er voor de grap ook wel eens over nagedacht om een beetje bij te verdienen met 3d-printen of laseren. Heb er toch maar vanaf gezien aangezien ik alleen objecten zou kunnen printen die vrij staan om te printen en te verkopen. Kan namelijk zelf, nog, niet 3d tekenen. Dan wordt het aantal designs toch een stuk minder interessant die je kunt verkopen.

Heb de boel daarnaast een beetje zitten doorrekenen en het is best wel lastig om het goed te doen.
Etsy moet je als EU verkoper retouren aanzetten en die gaan dan op jouw kosten. Met 6,95 per retour(PostNL) tikt dat hard aan. Ook verpakkingen zijn niet super goedkoop en die moet je ook doorrekenen.
Kan het mis hebben maar veel mensen willen niet zoveel extra kosten betalen voor een printje van iets van 5-10 euro.
Particulier op marktplaats wil ik niet want marktplaats is tegenwoordig een cesspool van negatieve mensen. Dat wil ik mezelf niet aandoen.

Als iemand een leuk opzetje weet hoe het wel financieel haalbaar is dan hoor ik dat graag ;)
In het kort is het antwoord "niet". Die 2 euro/printuur is enkel voor de collega's op het werk, etc. Maw; live mensen die ik ken, al dan niet zijdelings.

Tenzij je natuurlijk een niche product hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:40
[...]

Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet de vriendin van @Erebus1, maar heb toch interesse in je lijstje. :)
Zou je die willen delen? Ik print nu (te) veel voor anderen en vind het lastig om een prijs te bepalen, waardoor het uiteindelijk meestal neer komt op "het is wel goed zo".
[...]

Dit gaat volgens mij niet op als je je printer verhuurd. Als jij zegt ik print elke STL die jij mij aanlevert voor 2 euro per uur, dan mag dat toch gewoon? Het internet staat vol met print services die precies zo werken.

[ Voor 35% gewijzigd door dehardstyler op 14-07-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Ze had een post/pagina gevonden op FB waarin een persoon met standjes op marktjes, op cosplay bijeenkomsten, op maker fairs ging staan met een tafel vol prints.

En dan denkt ze dat het poen scheppen is. Niet meteen het geld een drijfveer is/was voor haar want financieel hebben we het gewoon oké. Ze ziet in dat de printer nut heeft ( 8) ). Ik heb al aardig wat dingetjes herstelt voor andere mensen met mijn vorige printer (cr10 s pro). En met de "winsten" daarvan heb ik de bambu gekocht.

Met die gedachtegang wilt ze opschalen, en denkt ze hier profijt uit te halen. Buiten haar reguliere job.
Er zijn best een aantal profielen op cults die met hun ontwerpen goed verdienen. Maar dan moet je met regelmaat met iets unieks afkomen.

Maar met printen alleen, neen. Dat lijkt me niet plausibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dehardstyler schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:07:
[...]

Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet de vriendin van @Erebus1, maar heb toch interesse in je lijstje. :)
Zou je die willen delen? Ik print nu (te) veel voor anderen en vind het lastig om een prijs te bepalen, waardoor het uiteindelijk meestal neer komt op "het is wel goed zo".
Heb er een Google Sheet van gemaakt, kan iedereen 'm inzien :D
[...]

Dit gaat volgens mij niet op als je je printer verhuurd. Als jij zegt ik print elke STL die jij mij aanlevert voor 2 euro per uur, dan mag dat toch gewoon? Het internet staat vol met print services die precies zo werken.
Nope, in Nederland niet. "Verkregen uit illegale bron", geldt ook voor downloaden van media. Maw; als er geen licentie is op het verkopen van geprinte kopieën van de STL, mag jij ze ook niet printen.

Althans, zo zou ik 'm aanvliegen bij een bedrijf. Veel te grote kans op juridische ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

dehardstyler schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:07:
Nee dat is zo. Iedereen mag een printje laten printen door een ander natuurlijk.
MC Taz Man schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Nope, in Nederland niet. "Verkregen uit illegale bron", geldt ook voor downloaden van media. Maw; als er geen licentie is op het verkopen van geprinte kopieën van de STL, mag jij ze ook niet printen.

Althans, zo zou ik 'm aanvliegen bij een bedrijf. Veel te grote kans op juridische ellende.
Hmm dat blijkt dus ook al een legaal mijnenveld te zijn waar ik me liever niet in waag.

[ Voor 37% gewijzigd door Boullie op 14-07-2023 12:34 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boullie schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:31:
[...]

Nee dat is zo. Iedereen mag een printje laten printen door een ander natuurlijk.
Printen, ja. Printen wanneer je weet dat het voor verkoop is, misschien ;). Bij dat laatste zit je aan licenties etc vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:53
Veel websites laten de uploader kiezen onder welke licentie ze dit willen doen en dat wordt dan ook netjes aangegeven.
Voorbeeldje bij printables.com
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NQ9GJuqp-06xLK5JZBquTjPgD4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RsROfYeZgtrSGDko9J74oHlw.png?f=user_large
Verkopen? Nope!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
MC Taz Man schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Heb er een Google Sheet van gemaakt, kan iedereen 'm inzien :D
Thanks man, top! :)

Hmmm. Dus al die diensten zijn in principe in overtreding? Heb er een paar bekeken maar nergens gaat het over copyright. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zilverdael80 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:44:
Veel websites laten de uploader kiezen onder welke licentie ze dit willen doen en dat wordt dan ook netjes aangegeven.
Voorbeeldje bij printables.com
[Afbeelding]
Verkopen? Nope!
En anderen, zoals MZ4250 bijvoorbeeld, hebben een verkopers licentie via bijv. Patreon. Het is allemaal schimmig.

Persoonlijk zou ik mij er nooit aan wagen. Teveel hoofdpijn. Ook garantie, wet koop op afstand, klanten, klachten, belastingen, etc, etc, etc, etc. Mij niet gezien.

Heb een tijd een vof gehad, dat heeft me voorgoed genezen van ondernemer zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
No worries
[...]

Hmmm. Dus al die diensten zijn in principe in overtreding? Heb er een paar bekeken maar nergens gaat het over copyright. :P
In potentie. Kan ik niets over zeggen, daar ik hun situatie en aanwezige licenties niet ken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
MC Taz Man schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:51:
[...]

No worries

[...]

In potentie. Kan ik niets over zeggen, daar ik hun situatie en aanwezige licenties niet ken.
Lees inderdaad wel veel dat het gewoon een mijnenveld is. Als je dan nog service erbij moet leveren en de wet koop op afstand, dan wordt het al gauw een duur geintje en dan wordt het lastig concurreren met de grote jongens. Ik hou mijn cirkeltje toch maar gewoon klein en blijf dit doen voor familie, vrienden en collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

[...]

Ik reken gewoon een prijsje per uur en materiaal. Afschrijfkosten en elektra horen daar ook bij, plus arbeidstijd om een print voor te bereiden etc. Wat wel scheelt is dat met die X1C ik er niet meer bij hoef te blijven.

Ik heb trouwens het idee dat bay 3 van mijn AMS niet goed filament retract. Iemand ervaring met de customer service van Bambu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:45:
[...]

Ik heb trouwens het idee dat bay 3 van mijn AMS niet goed filament retract. Iemand ervaring met de customer service van Bambu?
Mijn ervaring met de support is heel goed, gewoon een ticket aanmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

dehardstyler schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:50:
[...]

Thanks man, top! :)

[...]

De meeste diensten zijn in overtreding. Helaas is ethiek al jaren geen probleem meer voor de meeste mensen, en is met de komst van sociale media de ethiek grotendeels het raam uit gegaan.

Ga maar eens iets ontwerpen, het is erg veel werk en vaak moet een ontwerper ook zelf testprints maken om de toleranties goed te krijgen. Ik vind het echt niet kunnen om geld te verdienen aan modellen die geen commercial license hebben.

Gelukkig zijn er wel veel modellen die wel gewoon gereproduceerd mogen worden. En ik denk ook dat het grijs gebied is wanneer iemand zelf een stl koopt en dat ergens anders eenmalig laat printen. In tegenstelling tot mensen die een selectie aan printbare modellen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 14:08

Solid Seal

3D Printer N00b

[...]

Mijn dochtertje is bijna 8 en wil misschien voor al haar klasgenootjes een flexi-(insert dier) printen . En misschien dat ouders dan zien van he.. print er nog 100 voor onze kinderen á 5 euro :P

Nja is een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Solid Seal schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:18:
[...]

Mijn dochtertje is bijna 8 en wil misschien voor al haar klasgenootjes een flexi-(insert dier) printen . En misschien dat ouders dan zien van he.. print er nog 100 voor onze kinderen á 5 euro :P

Nja is een idee
Ja zo heb ik ooit cookie cutters zelf ontworpen voor iemands verjaardag. Nou niemand die zei 'oh wat leuk, kunnen we er meer bestellen?' hahaha. Ging er ook niet van uit hoor maar ik had zeker verwacht dat er wel 1 iemand bij was die dat wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Ohmarinus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:28:
[...]

Ja zo heb ik ooit cookie cutters zelf ontworpen voor iemands verjaardag. Nou niemand die zei 'oh wat leuk, kunnen we er meer bestellen?' hahaha. Ging er ook niet van uit hoor maar ik had zeker verwacht dat er wel 1 iemand bij was die dat wilde.
Kijk je wel uit dat 3d printen niet food safe is(behalve de Cocaopress :9 ). De laagjes zorgen ervoor dat bacteriën zich goed thuis voelen en het is slecht schoon te krijgen.
Kunt ze wel printen maar zijn dan voor 1x gebruiken en daarna wegdoen.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Boullie schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:39:
[...]

Kijk je wel uit dat 3d printen niet food safe is(behalve de Cocaopress :9 ). De laagjes zorgen ervoor dat bacteriën zich goed thuis voelen en het is slecht schoon te krijgen.
Kunt ze wel printen maar zijn dan voor 1x gebruiken en daarna wegdoen.
Yes, dat zei ik ook altijd, totdat ik allerlei lectuur vond die dit tegensprak. Ik zal het morgen even opnieuw opzoeken want het lijkt mee te vallen. Maar ik heb er inderdaad bijgezegd dat ze het beter eenmalig konden gebruiken.

Overigens wel van clear PETG gemaakt zonder verdere additieven. En daarnaast geen messing nozzle gebruikt want die bevatten lood en dat kan dan weer in het plastic komen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Laatst online: 10-10 14:08

Solid Seal

3D Printer N00b

Ohmarinus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:28:
[...]

Haha . ja dat kan je natuurlijk ook verwachten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-10 17:49

Guldan

Thee-Nerd

Zijn er hier mensen die via MQTT met hun printer praten? Standaard schijnt die een aantal topics te hebben: device/<serial>/report en device/<serial>/request. Nu zat ik te kijken om een get status request te sturen (dat lijkt de app ook te doen wanneer je refreshed). Maar bij mij lijkt lokaal dat hele topic niet te bestaan.

Nu was ik benieuwd of iemand anders hier ervaring mee had?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:13

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Als je subscribed op topic device/<serial>/report dan druppelt er in mijn ervaring automatisch iedere paar seconden een nieuwe statusupdate binnen. Ik heb nooit een get status request hoeven sturen om die stroom op gang te krijgen. Wist zelfs niet dat device/<serial>/request bestond.

Met http://mqtt-explorer.com/ kun je eenvoudig testen. Wel even encryption aanzetten en validate certifcate uit.
mqtt://<jouw printer ip>:8883
Username: bblp
Password: <te vinden bij lan-only op je printer display>

[ Voor 28% gewijzigd door Magnatic op 16-07-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Ik heb onlangs dit gemaakt : https://cults3d.com/en/3d-model/home/gran-turismo-led-lamp

De bijhorende files gebruikt dus geen settings veranderd.
Echter, als ik mijn led strips installeer, komen de kleuren amper door.
Ik gebruik 30leds/meter. Misschien is dit mijn probleem ? Ik zie het licht er amper doorkomen en waar het erdoor komt, zijn het "lichtpunten" van de leds zelf.

De ontwerper geeft een link mee voor de leds => link.
Ik neem aan dat het 60 leds/m of meer gaan zijn. Maar ik zie dat er ook geen voedingen bij zijn.
Iemand advies hiervoor/ over ?

Ik ben op dat vlak echt een noob momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Magnatic schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:59:
Als je subscribed op topic device/<serial>/report dan druppelt er in mijn ervaring automatisch iedere paar seconden een nieuwe statusupdate binnen. Ik heb nooit een get status request hoeven sturen om die stroom op gang te krijgen. Wist zelfs niet dat device/<serial>/request bestond.

Met http://mqtt-explorer.com/ kun je eenvoudig testen. Wel even encryption aanzetten en validate certifcate uit.
mqtt://<jouw printer ip>:8883
Username: bblp
Password: <te vinden bij lan-only op je printer display>
Klopt, maar dan druppelt het binnen.. stel dat je dan in de bambu app een refresh doet, dan krijg je in 1 keer weer alles binnen. Ik was juist naar oa het sturen van die functionaliteit op zoek, kan je eens proberen of bij jou request uberhaupt werkt? Hij gooit je er namelijk gelijk uit als je iets zoekt wat niet bestaat. Dan nog een extra vraag: Staat je printer in lan only of niet?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:13

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Net even gecheckt en als ik subscribe op het report-topic, dan komt er iedere seconde een volledig bericht met alle data binnen.

Mijn printer staat normaal in lan only, maar heeft exact hetzelfde gedrag als dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Ohmarinus schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:48:
[...]

Yes, dat zei ik ook altijd, totdat ik allerlei lectuur vond die dit tegensprak. Ik zal het morgen even opnieuw opzoeken want het lijkt mee te vallen. Maar ik heb er inderdaad bijgezegd dat ze het beter eenmalig konden gebruiken.

Overigens wel van clear PETG gemaakt zonder verdere additieven. En daarnaast geen messing nozzle gebruikt want die bevatten lood en dat kan dan weer in het plastic komen etc etc.
Die lectuur ben ik heel benieuwd naar wat hun onderbouwing is.

Filament is een bros materiaal en per definitie niet food safe.
Je nozzle? niet food safe
De gebruikte kleurmiddelen in je filament? mogelijk zelfs giftig.

idd, éénmalig gebruiken en daarna wegmikken? Op zich prima. Maar niet 2 weken in de kast laten liggen en opnieuw gebruiken :r
Ga met je nagel over de Z richting van je print en je hoort de print lijntjes, daar blijven bacterien ook lekker zitten.

meer uitleg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
Erebus1 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:06:
Ik heb onlangs dit gemaakt : https://cults3d.com/en/3d-model/home/gran-turismo-led-lamp

Ik gebruik 30leds/meter. Misschien is dit mijn probleem ? Ik zie het licht er amper doorkomen en waar het erdoor komt, zijn het "lichtpunten" van de leds zelf.

Ik neem aan dat het 60 leds/m of meer gaan zijn. Maar ik zie dat er ook geen voedingen bij zijn.

Welke led strip gebruik je zelf?
Het aantal leds per meter kan een verschil maken, maar ook het aantal watt per led, het voltage, etc etc.
Verder kan het aan je filament liggen, hoe meer pigment kleuring, hoe moeilijker doorheen te belichten
Dit is een mooi test printje om de licht doorlatendheid te testen
Daarbij kwam bij mij e-sun bijvoorbeeld veel minder doorlatend uit tegenover bambu eigen filament.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Guldan schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:36:
Zijn er hier mensen die via MQTT met hun printer praten? Standaard schijnt die een aantal topics te hebben: device/<serial>/report en device/<serial>/request. Nu zat ik te kijken om een get status request te sturen (dat lijkt de app ook te doen wanneer je refreshed). Maar bij mij lijkt lokaal dat hele topic niet te bestaan.

Nu was ik benieuwd of iemand anders hier ervaring mee had?
Ik heb via mqtt mijn X1C's in Home Assistant geïntegreerd ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Zilverdael80 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:58:
[...]

Welke led strip gebruik je zelf?
Het aantal leds per meter kan een verschil maken, maar ook het aantal watt per led, het voltage, etc etc.
Verder kan het aan je filament liggen, hoe meer pigment kleuring, hoe moeilijker doorheen te belichten
Dit is een mooi test printje om de licht doorlatendheid te testen
Daarbij kwam bij mij e-sun bijvoorbeeld veel minder doorlatend uit tegenover bambu eigen filament.
Eentje van ali express, a la action materiaal denk ik.

Ik denk dat deze voldoende voltage is ? Of zijn er nog betere of interessantere websites?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 13:25

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
iMars schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Ik heb via mqtt mijn X1C's in Home Assistant geïntegreerd ;)
Hmm dat wil ik ook wel. Care2share?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Magnatic schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:57:
Net even gecheckt en als ik subscribe op het report-topic, dan komt er iedere seconde een volledig bericht met alle data binnen.

Mijn printer staat normaal in lan only, maar heeft exact hetzelfde gedrag als dat niet zo is.
Ook een p1p? Bij mij lijkt hij het niet te doen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Yzord schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Hmm dat wil ik ook wel. Care2share?
Ik kwam deze tegen:

https://github.com/greghesp/ha-bambulab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 14-10 22:06
iMars schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 00:47:
[...]

Ja dat is ‘m @Yzord
M’n huidige dash voor printers:
[Afbeelding]
Nice! Heb je nu 5 printers en 5 x een ams runnen? Ben dan toch benieuwd wat je allemaal print :)
Heb mijn 3d printer nu een paar dagen en ben nog aan het spelen met download prints. Mijn 3d skills moeten nog verder ontwikkeld worden ben ik al achter gekomen. Dus voor ik eigen ontwerpen kan printen... Maar dan heb ik niet snel meerdere printers nodig verwacht ik.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:31
iMars schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 00:47:
[...]

Ja dat is ‘m @Yzord
M’n huidige dash voor printers:
[Afbeelding]
Heb de add-on net ook geïnstalleerd en HA herstart maar zie verder even niet hoe je de printer toevoegt aan HA.
In HACS zie ik de addon staan maar daarop klikken brengt je terug naar het info scherm.

Waar kun je onderstaande gegevens invullen:

Printer IP
LAN Access Code (Can be found on the Printer settings)
Serial Number (Can be found in the printer settings or in Bambu Studio)

Even een blackout denk ik 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
MikeOO schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:03:
[...]

Heb de add-on net ook geïnstalleerd en HA herstart maar zie verder even niet hoe je de printer toevoegt aan HA.
In HACS zie ik de addon staan maar daarop klikken brengt je terug naar het info scherm.

Waar kun je onderstaande gegevens invullen:

Printer IP
LAN Access Code (Can be found on the Printer settings)
Serial Number (Can be found in the printer settings or in Bambu Studio)

Even een blackout denk ik 8)7
settings -> Devices & Services -> Add integration -> zoeken op bambu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
TravockMD schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:13:
[...]

settings -> Devices & Services -> Add integration -> zoeken op bambu
Tuurlijk 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RoelsRules schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:22:
[...]

Nice! Heb je nu 5 printers en 5 x een ams runnen? Ben dan toch benieuwd wat je allemaal print :)
Heb mijn 3d printer nu een paar dagen en ben nog aan het spelen met download prints. Mijn 3d skills moeten nog verder ontwikkeld worden ben ik al achter gekomen. Dus voor ik eigen ontwerpen kan printen... Maar dan heb ik niet snel meerdere printers nodig verwacht ik.
Heb nu 3x X1C (2x met 1 AMS, 1x met 4 AMS), 2x Prusa MK4 en 1x Prusa MINI+.

Voron 2.4 350 in de maak (roep ik al 1,5 jaar _O- )
Prusa XL in bestelling (wacht totdat het geleverd gaat worden)
Zaxe CoreXY IDEX binnenkort om te beta testen.

Edit: wat ik voornamelijk doe is behuizingen printen : Instagram

Meestal met 2 X1C … de 3e is voor backup of als ik meer/sneller moet printen en meestal om vrouw des huizes tevreden te houden :o
Die is nu ook helemaal verslaafd aan printen.

[ Voor 19% gewijzigd door iMars op 18-07-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet niet meer wie, maar iemand hier wilde een soort van demo van de AMS... Hier m'n meest recente prints en de bijbehorende timelapse:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmGfCOClnYNGfONDuJthm6x5hEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tssYJmloq1dFluCMrl7JohyN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOwzkLTF9BTxMTVotVA2MaJgce4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VFG6dxkhs4XIcGzN6yCi14n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
iMars schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Wat vind je van de Prusa en dan met name de MK4 in vergelijking met de X1C?

// ontopic

Ik moet zeggen dat ik echt super tevreden ben met het PLA filament van Polymaker (Polyterra), echt prachtig als je het mij vraagt hoe het print.

[ Voor 23% gewijzigd door midego op 18-07-2023 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
iMars schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Voron 2.4 350 in de maak (roep ik al 1,5 jaar _O- )
Prusa XL in bestelling (wacht totdat het geleverd gaat worden)
Zaxe CoreXY IDEX binnenkort om te beta testen.

Edit: wat ik voornamelijk doe is behuizingen printen : Instagram

Meestal met 2 X1C … de 3e is voor backup of als ik meer/sneller moet printen en meestal om vrouw des huizes tevreden te houden :o
Die is nu ook helemaal verslaafd aan printen.
Thx en leuk om je (eigen) creaties te zien. Toffe vogelhuisjes ook! Daar ga ik (voor dochterlief) ook zeker even verder naar kijken.
Heb je sites even gebookmarked ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
midego schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:45:
[...]

Wat vind je van de Prusa en dan met name de MK4 in vergelijking met de X1C?

// ontopic

Ik moet zeggen dat ik echt super tevreden ben met het PLA filament van Polymaker (Polyterra), echt prachtig als je het mij vraagt hoe het print.
De Prusa, zeker met de Alpha firmware, is echt super en doet niet veel onder de Bambu. Wilde laatst wat van die dryboxen voor de AMS printen. 1d2h op de bambu en 1d9h op de Prusa:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpSMK8KTOscegJZhY7W31QNk4_M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mwUmXco6ZymagPiLysgF69jo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCDwpl-8cYbQzRb_NyKfeFUaBvc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oeFJlIg92EDB5UThx0IZBlem.png?f=fotoalbum_tile

Laatst wat kabelgootjes voor 4040 extrusion geprint,... 3h15 op de bambu en 3h45 op de Prusa. Mislukte op de Bambu dus maar op de Prusa geprint (ben te lui om het dan uit te zoeken, maar was bed adhesion uiteindelijk).

De input shaper is nog niet super, de strakke en sherpe look is wat minder door de IS. Zonder IS is het langzamer, maar sneller dan de MK3S+. Ik kan niet wachten totdat de IS firmware beter is.

De MMU heb ik niet, ik had MMU2S op de MK3S+ maar dat je de spoelen niet mooi compact op kan bergen zoals met de AMS vind ik groot min punt. Zou eigenlijk wel de MMU3 willen testen. Maar dan moet ik wel iets hebben waar ik 5 rollen makkelijk kan opbergen én een filament buffer heeft.

Mijn verkortte mening: Ik denk dat de Bambu P1P of P1S een betere keuze is boven de MK4 (sneller en groter printvolume). Maar de Prusa is kwalitatief gewoon beter en hun support vind ik beter. Als er iets kapot gaat aan een printer is dat voor de Prusa over het algemeen makkelijker op te lossen (zelf printen e.d.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoelsRules schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:48:
[...]

Thx en leuk om je (eigen) creaties te zien. Toffe vogelhuisjes ook! Daar ga ik (voor dochterlief) ook zeker even verder naar kijken.
Heb je sites even gebookmarked ;)
Mijn vrouwlief doet veel collaboration met 3D designers, dus vaak nieuwe designs printen. Zo kom ik aan veel designs. Meestal gewoon te koop via Cults3D of via Patreon (even 1 maandje lid worden en alles downloaden).

Pro tip: als je partner klaagt dat je te veel filament koopt, zorg dat je partner ook gaat printen. Mijn vrouw heeft gewoon meer volgers op Insta dan ik en ze is pas een half jaar bezig ofzo :+

Vroeger was het "heb je alweer filament besteld?" Nu is het (tewijl we iets van 150+ rollen hebben) "wanneer gaan we weer mooi filament bestellen?" _/-\o_ *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 13:25

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Dank je, maar het schijnt dat ik de Core versie heb draaien (Docker) en kan ik dus geen add-ons toevoegen grr. Das wel jammer, dus ben even aan het kijken hoe ik dat op kan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
iMars schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:34:
[...]

Mijn vrouwlief doet veel collaboration met 3D designers, dus vaak nieuwe designs printen. Zo kom ik aan veel designs. Meestal gewoon te koop via Cults3D of via Patreon (even 1 maandje lid worden en alles downloaden).

Pro tip: als je partner klaagt dat je te veel filament koopt, zorg dat je partner ook gaat printen. Mijn vrouw heeft gewoon meer volgers op Insta dan ik en ze is pas een half jaar bezig ofzo :+

Vroeger was het "heb je alweer filament besteld?" Nu is het (tewijl we iets van 150+ rollen hebben) "wanneer gaan we weer mooi filament bestellen?" _/-\o_ *O*
hahah geen idee of me die pro-tip gaat lukken.. ze heeft net haar eigen hobby (weer) opgepakt (scrapbooking) en nog geen relatie daar mee kunnen vinden ;-)
Ik probeer met nu wat leuke en functionele prints haar te laten zien wat er allemaal kan. Merk dat ik nu nog veel in 1 kleur doe. Heb (nog) geen AMS en ben echt nog een beginner al komen de prints er nagenoeg allemaal meteen goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
RoelsRules schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:39:
[...]

hahah geen idee of me die pro-tip gaat lukken.. ze heeft net haar eigen hobby (weer) opgepakt (scrapbooking) en nog geen relatie daar mee kunnen vinden ;-)
Ik probeer met nu wat leuke en functionele prints haar te laten zien wat er allemaal kan. Merk dat ik nu nog veel in 1 kleur doe. Heb (nog) geen AMS en ben echt nog een beginner al komen de prints er nagenoeg allemaal meteen goed uit.
Bedenk/maak/zoek oplossingen voor problemen waar je partner tegen aan loopt en print deze uit.
Als kers op de taart kan je ook eventuele prijzen laten zien van commerciële oplossingen die je dan weer uitgespaard hebt. (zeg maar de business case naar je toe schrijven en de ROI verbeteren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

pboelhouwer schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:35:
[...]

Bedenk/maak/zoek oplossingen voor problemen waar je partner tegen aan loopt en print deze uit.
Als kers op de taart kan je ook eventuele prijzen laten zien van commerciële oplossingen die je dan weer uitgespaard hebt. (zeg maar de business case naar je toe schrijven en de ROI verbeteren ;) )
Mooiste zijn degene die je beter op kan lossen dan een off the shelve solution. Geen generiek roostertje wat "met wat buigen net aan gaat, want een maatje kleiner past al helemaal niet". Nee, een geprinte die er perfect in valt. O+

De vrouw van mn collega heeft een keer taart voor me gebakken omdat ik zwarte handdoeken haakjes had geprint voor hun (zwarte) badkamer radiator. :Y) Echt zo'n 5 minuten werkje (inc. print tijd bijna), maar scheen blijkbaar niet commercieel te vinden te zijn in zwart. En witte staken zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11
Erebus1 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:06:

Mocht je meer informatie hebben hierover hou ik me aanbevolen. Lijkt me leuk om een aantal verlichte logo’s te printen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

@Magnatic jullie hadden gelijk, het was user error aan mijn kant. Blijkbaar kun je via het /request topic alleen iets versturen en niet luisteren. Ik heb even goed gekeken naar de Python code van de home assistant plugin... En dat wees mij de juiste richting op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeOO
Misschien een tip mocht je nog filament nodig hebben. Sunlu viert 10 jarig bestaan en geeft korting op filament. Helaas was er op dit moment alleen nog zwart PET-G maar goed gebruik ik veel dus prima voor mij. Keuze is beperk qua kleuren maar het zal er maar net tussen zitten >:)
Uiteraard is er ook PLA ABS etc met mogelijk korting.

Zelf net 6 x 1Kg PET-G gekocht voor totaal 74 euro met gratis verzending (12,33 euro per rol) en dat is een koopje.

Zag nu ook dat ze 10 rollen set (PET-G) hebben , alleen zwart, hebben waardoor je rond de 10,50 euro per rol uitkom en nog interessanter mogelijk voor iemand.

Wel opletten dat je eerst het juiste warenhuis kiest.

Update: met code WETHRIFT schijnt er nog eens 5% extra korting af te gaan maar niet kunnen testen.

[ Voor 40% gewijzigd door MikeOO op 25-07-2023 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

MikeOO schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:38:
Misschien een tip mocht je nog filament nodig hebben. Sunlu viert 10 jarig bestaan en geeft korting op filament. Helaas was er op dit moment alleen nog zwart PET-G maar goed gebruik ik veel dus prima voor mij. Keuze is beperk qua kleuren maar het zal er maar net tussen zitten >:)

Zelf net 6 x 1Kg PET-G gekocht voor totaal 74 euro met gratis verzending (12,33 euro per rol) en dat is een koopje.

Zag nu ook dat ze 10 rollen set (PET-G) hebben , alleen zwart, hebben waardoor je rond de 10,50 euro per rol uitkom en nog interessanter mogelijk voor iemand.
Lijkt erop dat als het bijna op dat het nog goedkoper wordt.
Heb namelijk vorige week 10 Rollen PETG zwart bij ze besteld voor een totaal van 88 euro inclusief verzenden. Waren op dat moment nog maar 4 setjes beschikbaar.
Plastic print prima. Gebruik binnen Prusaslicer het Devil Design PETG profiel.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Update: met code WETHRIFT schijnt er nog eens 5% extra korting af te gaan maar niet kunnen testen.
Mooie tip, ik ga later vandaag nog eens kijken wat ze hebben. Passen de Sunlu rollen gewoon goed in de AMS?

Helaas hebben ze ook met PLA al veel kleuren (zoals grass green) niet meer op voorraad. Maar misschien kom ik er mee weg om een andere kleur groen te gebruiken voor mijn project.

Print Sunlu verder goed en zijn er profielen voor OrcaSlicer voor Sunlu PLA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Mooie tip, ik ga later vandaag nog eens kijken wat ze hebben. Passen de Sunlu rollen gewoon goed in de AMS?

Helaas hebben ze ook met PLA al veel kleuren (zoals grass green) niet meer op voorraad. Maar misschien kom ik er mee weg om een andere kleur groen te gebruiken voor mijn project.

Print Sunlu verder goed en zijn er profielen voor OrcaSlicer voor Sunlu PLA?
SunLu PLA Plastic rollen passen perfect, ik gebruik ze al tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MC Taz Man schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:36:
[...]

SunLu PLA Plastic rollen passen perfect, ik gebruik ze al tijden.
Is het nog per rol moeten afstellen voor flow of is het gewoon afstellen op 1 rol en dan werkt dat profiel bij alle rollen van Sunlu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Is het nog per rol moeten afstellen voor flow of is het gewoon afstellen op 1 rol en dan werkt dat profiel bij alle rollen van Sunlu?
Geen enkele notie. Elke keer als ik een andere rol gebruik, doe ik een flow-calibration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
In mijn ervaring is Polymkaker met Polyterra 1 van de fijnste filamenten om te printen i.c.m. met de P1P en de X1C.

Prima deal ook trouwens bij Sunlu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecej0BJTd3N519whYxA4ON77QB0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b2hQpEzQoMWFcUNkdzBK0JFE.png?f=user_large

[ Voor 49% gewijzigd door midego op 25-07-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Geen enkele notie. Elke keer als ik een andere rol gebruik, doe ik een flow-calibration.
Ik doe dat eigenlijk nooit meer sinds ik de Ali PEI sheet gebruik en print gewoon prima >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MikeOO schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Is doe dat eigenlijk nooit meer sinds ik de Ali PEI sheet gebruik en print gewoon prima >:)
Maar flow is niet alleen van toepassing op de bed adhesion, het is van toepassing op alles dat met extrusie te maken heeft en is een belangrijke factor om stringing, verkeerde dimensies en delamination te voorkomen.

Bij flow compenseer je namelijk ook voor wanneer filament te dun of te dik is, dus als je een groot object print dan ga je het echt merken wanneer je flow niet goed is afgesteld. Binnen bepaalde marges is het niet direct merkbaar, maar het is toch wel iets om op te letten.

Ik heb trouwens begrepen dat in de nieuwe beta van Bambu Studio een beta functie zit waarbij de Lidar automatisch de flow calibration doet en niet alleen meer PA.

Benieuwd wanneer dat mainstream gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Ohmarinus schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Maar flow is niet alleen van toepassing op de bed adhesion, het is van toepassing op alles dat met extrusie te maken heeft en is een belangrijke factor om stringing, verkeerde dimensies en delamination te voorkomen.

Bij flow compenseer je namelijk ook voor wanneer filament te dun of te dik is, dus als je een groot object print dan ga je het echt merken wanneer je flow niet goed is afgesteld. Binnen bepaalde marges is het niet direct merkbaar, maar het is toch wel iets om op te letten.

Ik heb trouwens begrepen dat in de nieuwe beta van Bambu Studio een beta functie zit waarbij de Lidar automatisch de flow calibration doet en niet alleen meer PA.

Benieuwd wanneer dat mainstream gaat.
Maar zover ik begrepen heb werkt de Lidar niet op de Pei Sheet van Ali en moet je eerst met een andere sheet dit uitvoeren en voor hij gaat printen deze weer om te wisselen. Hoop gedoe en tot op heden komen de maten nog steeds overeen terwijl ik objecten heb geprint die rond de 20 cm groot waren en aangezien het 6,5 uur per print was zelf na de eerste lagen geprint te hebben een tandje sneller gezet waardoor er ruim 1 uur minder printtijd was en ik er dus nog 1 kon printen op een dag ;)

Print vrijwel alleen met PET-G en stringing is vrijwel 0 en kwaliteit is prima.
Ik voer alleen een bedlevel en meer niet.

Zo doe ik het al maanden nu en merk geen verschil ;)

Orca slicer zit inmiddels op v1.70 maar kan alleen printen met een beta firmware wat ik zo lees dus dit zal met Bambu Slicer die veel van ze gebruikt mogelijk wel dezelfde weg volgen. Ze zullen deze pas echt vrij gegeven worden als de firmware ook stabiel genoeg is lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MikeOO schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Maar zover ik begrepen heb werkt de Lidar niet op de Pei Sheet van Ali en moet je eerst met een andere sheet dit uitvoeren en voor hij gaat printen deze weer om te wisselen. Hoop gedoe en tot op heden komen de maten nog steeds overeen terwijl ik objecten heb geprint die rond de 20 cm groot waren en aangezien het 6,5 uur per print was zelf na de eerste lagen geprint te hebben een tandje sneller gezet waardoor er ruim 1 uur minder printtijd was en ik er dus nog 1 kon printen op een dag ;)

Print vrijwel alleen met PET-G en stringing is vrijwel 0 en kwaliteit is prima.
Ik voer alleen een bedlevel en meer niet.

Zo doe ik het al maanden nu en merk geen verschil ;)

Orca slicer zit inmiddels op v1.70 maar kan alleen printen met een beta firmware wat ik zo lees dus dit zal met Bambu Slicer die veel van ze gebruikt mogelijk wel dezelfde weg volgen. Ze zullen deze pas echt vrij gegeven worden als de firmware ook stabiel genoeg is lijkt mij.
Ja okay, maar flow calibreren doe je eenmalig. Net als PA eigenlijk. Echter kan de lidar nu nog geen flow calibreren. De lidar doet alleen PA.

Kan natuurlijk zijn dat jouw PETG gewoon goed binnen de toleranties valt en toevallig goed werkt.

Ik heb zelf dat de eerste laag net iets teveel wordt gesquashed en dat er toch meestal wat overextrusie plaatsvindt. Ongeacht het type plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-10 20:49
midego schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:44:
In mijn ervaring is Polymkaker met Polyterra 1 van de fijnste filamenten om te printen i.c.m. met de P1P en de X1C.

[Afbeelding]
Wat voor settings gebruik jij voor het polyterra? Bij mij lijkt het redelijk stringy te printen. Ik heb getest met verschillende presets, de retraction distance verhoogd, temperatuur verlaagd. Maar het blijft veel kleine draadjes trekken tussen objecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Gebruiken jullie andere slicers dan die van bambu?
Ik vooralsnog alleen die van bambu en ben een beetje aan het spelen met de instellingen maar veel sneller krijg ik hem niet (verwachte productietijd die de slicer aangeeft).
Ben nu mijn eerste echte grote print aan het doen, 13 uur. Met wat tweaken kreeg ik een kwartiertje af. Durfde niet met de lijndikte te spelen, vermoed dat daar de meeste winst zit? Hoe dikker hoe sneller lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Igor92 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:42:
[...]

Wat voor settings gebruik jij voor het polyterra? Bij mij lijkt het redelijk stringy te printen. Ik heb getest met verschillende presets, de retraction distance verhoogd, temperatuur verlaagd. Maar het blijft veel kleine draadjes trekken tussen objecten.
Default van de slicer voor Polyterra, wel even drogen vooraf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:47

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ohmarinus schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:31:
[...]

Ja okay, maar flow calibreren doe je eenmalig. Net als PA eigenlijk. Echter kan de lidar nu nog geen flow calibreren. De lidar doet alleen PA.
[...]
Ehm, van de Bambu Wiki:
The Bambu micro lidar is a sensor capable of measuring depth in micrometers. It brings micrometer-level precision into 3D printing. The system probes the nozzle height from the surface of the bed, calibrates the flow extruded out of the nozzle, and scans the first layer, so the possibilities are endless.
De lidar doet dus echt wel flow tuning.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

TTLCrazy schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 00:03:
[...]

Ehm, van de Bambu Wiki:

[...]

De lidar doet dus echt wel flow tuning.
Ze hebben toegegeven dat de Lidar geen flow calibratie toepast. Dit is al sinds het begin het geval.
https://forum.bambulab.com/t/is-lidar-a-gimmick/578?page=2

I hate to burst the bubble..

Verder geven ze aan dat ze in de beta (patchnotes van een-na-laatste release), nu pas bezig zijn met toepassen van flow calibratie dmv de Lidar:
https://github.com/bambulab/BambuStudio/releases

Directe link naar de update waarin dit beschreven wordt:
https://github.com/bambul...releases/tag/v01.07.00.53

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt5JOZQDHu5O-CeaApkCzvhubR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/17g8gX0njspjlWsWbCr2YiCs.png?f=fotoalbum_large

Dit is tevens de reden waarom in OrcaSlicer nog de calibratie tools zitten zodat je flowrate handmatig kunt afstellen en instellen (en die blijven natuurlijk omdat die lidar niet goed werkt met textured PEI).

[ Voor 11% gewijzigd door Ohmarinus op 26-07-2023 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Ohmarinus Niet dat ik je niet geloof, maar daar zeggen ze alleen maar dat BL dit heeft gezegd, geen factuele bron van BL zelf. (het staat min of meer in de release notes zie ik, of je kan het in ieder geval er vanaf lijden..)

Mijn X1C doet wel iets met de flowrate lijkt het in ieder geval. Een tijdje geleden heb ik problemen gehad met under extrusion en een heel proces met BL doorlopen. Uiteindelijk heeft het zichzelf opgelost na een reiniging van de carbon rods vreemd genoeg. Recentelijk begin ik weer deze problemen te krijgen. Vanavond ga ik eens even trouble shooten en kijken waar het nu aan ligt. Het schijnt eerder te beginnen na een calibratie op een PEI sheet (van BL zelf btw). Ik weet dat de calibratie op een PEI sheet niet goed (kan) werk(t)(en). Maar vreemd genoeg gaat dit 99 procent van de tijd wel goed bij mij. Maar nu dus weer niet blijkbaar. Ik denk de volgende keer dat mijn printer weer goed print dat ik die calibratie maar helemaal uitzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
En vandaag opgestaan met een 'harde' les... Had dus een grote print aan staan en die is halverwege gestopt met de melding dat hij succesvol klaar was.
Wat lijkt nu: ik had in de slicer (bambu) met de verticale balk rechts gekeken hoe de opbouw was van de binnen wanden. Blijkbaar stopt hij dus met printen precies waar je die balk hebt gelaten.... Les: schuif weer helemaal naar boven toe :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@RoelsRules Oh, dat is een nare bug, al gekeken of dit al bekend is bij BL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
midego schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:44:

[Afbeelding]
Polymaker, Extrudr en Fillamentum staan bij mij boven aan de lijst. Voor zwart vind ik de Extrudr NX2 nog het meest fijne van allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoelsRules schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:17:
En vandaag opgestaan met een 'harde' les... Had dus een grote print aan staan en die is halverwege gestopt met de melding dat hij succesvol klaar was.
Wat lijkt nu: ik had in de slicer (bambu) met de verticale balk rechts gekeken hoe de opbouw was van de binnen wanden. Blijkbaar stopt hij dus met printen precies waar je die balk hebt gelaten.... Les: schuif weer helemaal naar boven toe :(
Dat heb ik werkelijk nog nooit gehad & met enorme grote regelmaat heb ik de schuifbalk niet boven aan staan gedurende de hele print. Ik denk dat er iets anders aan de hand is bij jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
MC Taz Man schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:00:
[...]

Dat heb ik werkelijk nog nooit gehad & met enorme grote regelmaat heb ik de schuifbalk niet boven aan staan gedurende de hele print. Ik denk dat er iets anders aan de hand is bij jou
Ben dan erg benieuwd wat... Hij is echt exact gestopt op de plek dat ik de balk had staan en de melding dat het succesvol was.
Ik ga hem zo weer aan slingeren met de balk op 100 procent. Of als ik zin heb een klein project met de balk op een deel om te zien of ik het kan reproduceren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:00:
[...]

+1 Die schuifbalken zijn er om door je gcode preview heen te "bladeren" om te kijken of alles overal goed gaat. Er is zeker iets anders aan de hand in dit geval @RoelsRules

Heb je de gcode nog? Die kan je openen en bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoelsRules schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:05:
[...]

Ben dan erg benieuwd wat... Hij is echt exact gestopt op de plek dat ik de balk had staan en de melding dat het succesvol was.
Ik ga hem zo weer aan slingeren met de balk op 100 procent. Of als ik zin heb een klein project met de balk op een deel om te zien of ik het kan reproduceren
Als je het wil reproduceren, zet de balk dan op de 1e of 2e laag ... scheelt tijd en filament ;)

Testje in de slicer:
balk van 20x20x200 (200 in de hoogte) en met de balk omlaag geschoven ... de afbeelding die getoond wordt laat duidelijk zien dat het toch de hele balk gaat printen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeUpugift9i4MejHFDGTP1WOiuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DtS5LRJUKg3EKd5ed5bxuqCW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door iMars op 26-07-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Denk niet dat ik de gcode nog heb? Heb al opnieuw gesliced in het zelfde project maar ga even kijken en testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
iMars schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:08:
[...]

Als je het wil reproduceren, zet de balk dan op de 1e of 2e laag ... scheelt tijd en filament ;)

Testje in de slicer:
balk van 20x20x200 (200 in de hoogte) en met de balk omlaag geschoven ... de afbeelding die getoond wordt laat duidelijk zien dat het toch de hele balk gaat printen:
[Afbeelding]
Haha yes ga dan niet de helft doen ;) en volgens mij zag ik ook het eindplaatje maar zeker weten doe ik het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoelsRules schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:05:
[...]

Kan heel goed een verstopte nozzle zijn. De BL's staan er niet om bekend dat ze daar door gaan stoppen met printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
MC Taz Man schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Kan heel goed een verstopte nozzle zijn. De BL's staan er niet om bekend dat ze daar door gaan stoppen met printen.
Ah dat heb ik nog niet gecontroleerd. Is het dan dat bij start van een nieuwe print hij het meteen niet doet? Dan controleer ik dat zo ook even

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoelsRules schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:28:
[...]

Ah dat heb ik nog niet gecontroleerd. Is het dan dat bij start van een nieuwe print hij het meteen niet doet? Dan controleer ik dat zo ook even
Best kans dat, indien verstopping, dat opgelost wordt met je nieuwe print. De printer doet dan oververhitten om het oude filament uit de nozzle te halen. Bij ABS is dat bijv. 270 graden, PETG 255 (uit m'n hoofd), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
MC Taz Man schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:25:
[...]

ben bang dat je gelijk hebt...
heb even de camera beelden opgezocht en hij is op een gegeven moment gestopt met plastic er uit gooien maar maakt wel mooi alle bewegingen ;-)
Toevallig dat het op (ongeveer?) hetzelfde moment is als de slicer maar ik ga een nieuwe print op starten ;-)
Wel irritant dat een nozzle verstopt kan raken gedurende een print... is ook net een nieuwe rol dus lijkt me niet iets van vocht of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoelsRules schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:41:
[...]

heb even de camera beelden opgezocht en hij is op een gegeven moment gestopt met plastic er uit gooien maar maakt wel mooi alle bewegingen ;-)
Toevallig dat het op (ongeveer?) hetzelfde moment is als de slicer maar ik ga een nieuwe print op starten ;-)
Wel irritant dat een nozzle verstopt kan raken gedurende een print... is ook net een nieuwe rol dus lijkt me niet iets van vocht of zo?
Tja, dat heb je met 3D printen, dan kan de nozzle verstopt raken. Oorzaak durf ik niets over te zeggen, hier zullen anderen dat beter kunnen beantwoorden, anders YT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
nou probleem gevonden...
een gloednieuwe rol die na zeg 300g dit vertoond;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jhqU0tFrnbIy6jIjJeVPcmUEGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D95f63GPa78A4VT89ZE1bHXc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoelsRules schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:41:
[...]

RoelsRules schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:21:
nou probleem gevonden...
een gloednieuwe rol die na zeg 300g dit vertoond;

[Afbeelding]
Is dat filament van BL? Of heb je gerespooled?

Ik kan je wel een paar oudere post van me laten zien dat ik ook zoiets heb meegemaakt, Niet met BL filament, maar met Prusament/Formfutura/En-nog-een-merk... Mijn symptomen waren heat creep. En met Extrudr of PolyTerra had ik het niet. Exact dezelfde gcode (staat op SD). Vooral zwart, want met andere kleuren had ik dat niet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FormFutura heb ik ook slechte spool-ervaringen mee. Meerdere rollen waren gekruisd & dat was nog op mijn Ender 3v2.

Herspoelen zou dit niet moeten kunnen veroorzaken, maar goed. Foutjes komen overal voor, helaas. Iets met mensen, of zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:37:
FormFutura heb ik ook slechte spool-ervaringen mee. Meerdere rollen waren gekruisd & dat was nog op mijn Ender 3v2.

Herspoelen zou dit niet moeten kunnen veroorzaken, maar goed. Foutjes komen overal voor, helaas. Iets met mensen, of zo :+
Ik heb dat met Prusament werkelijk nog nooit meegemaakt (mits je het zelf veroorzaakt natuurlijk ;) ). Die spoolen zijn zo darn goed en mooi strak O+

Nu ik er over nadenk, en ik heb toch al vele vele kilo's er doorheen gejast, ik heb dit nog nooit meegemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:40:
[...]

Ik heb dat met Prusament werkelijk nog nooit meegemaakt (mits je het zelf veroorzaakt natuurlijk ;) ). Die spoolen zijn zo darn goed en mooi strak O+

Nu ik er over nadenk, en ik heb toch al vele vele kilo's er doorheen gejast, ik heb dit nog nooit meegemaakt...
Ik heb hetzelfde met SunLu & eSun. Nooit problemen mee gehad. BL heb ik niet genoeg spoelen van gebruikt om er een zinnige uitspraak over te doen, maar tot op heden nog geen enkel probleem gehad daar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:10
Urgh, hier nu al 2x in 3 dagen dat de P1P gewoon mid-print stopt.
Dan krijg ik in de app te zien dat ie idle is, maar temps houdt ie wel aan.

Pauzeren / hervatten helpt niet, dan gaat de toolhead naar de poopchute en terug, maar gaat niet verder.
Als ik de camera vergroot zegt ie nog wel printing.

1e keer was sowieso de SD kaart overleden.
Nu een "nieuwe" sd kaart erin gedaan van mn camera. paar plaatjes zonder problemen en weer hetzelfde.

Hier baal ik van want het zijn allebei de keren prints van 24+ uur en dan stopt ie ermee op 76% nu en 81% vorige keer. Dat is best wat filament wat weg kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nederlandhc schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:52:
Urgh, hier nu al 2x in 3 dagen dat de P1P gewoon mid-print stopt.
Dan krijg ik in de app te zien dat ie idle is, maar temps houdt ie wel aan.

Pauzeren / hervatten helpt niet, dan gaat de toolhead naar de poopchute en terug, maar gaat niet verder.
Als ik de camera vergroot zegt ie nog wel printing.

1e keer was sowieso de SD kaart overleden.
Nu een "nieuwe" sd kaart erin gedaan van mn camera. paar plaatjes zonder problemen en weer hetzelfde.

Hier baal ik van want het zijn allebei de keren prints van 24+ uur en dan stopt ie ermee op 76% nu en 81% vorige keer. Dat is best wat filament wat weg kan....
Ik heb bij de Action een stapeltje 32GB sd-kaartjes gekocht voor de printers, maar heb nog nooit een kaartje hoeven te vervangen omdat ie corrupt of kapot was. Wel een keer voor de prusa, maar die was al veel langer in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:10
iMars schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Ik heb bij de Action een stapeltje 32GB sd-kaartjes gekocht voor de printers, maar heb nog nooit een kaartje hoeven te vervangen omdat ie corrupt of kapot was. Wel een keer voor de prusa, maar die was al veel langer in gebruik.
kaartje wat ik er maandag uithaalde was echt kapot, windows/macos/linux konden er allemaal niks meer mee.
Dan ga ik niet verder lopen prutsen voor die paar euro.

Ik had al wel een nieuwe nieuwe besteld, geen zin om te rijden enz.
Zou vandaag binnenkomen maar heeft uiteraard vertraging.

Ik denk dat het kaartje uit mn dslr stiekem ook al best oud is en nu toevallig ook de geest gegeven heeft.

edit;
Wat ik overal lees is dat dit toch ook te maken heeft met FW 1.03, gelukkig kan je tegenwoordig ook downgraden vanuit de handy app, dus dat zal ik vanmiddag maar gelijk doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nederlandhc op 26-07-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nederlandhc schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:03:
[...]

kaartje wat ik er maandag uithaalde was echt kapot, windows/macos/linux konden er allemaal niks meer mee.
Dan ga ik niet verder lopen prutsen voor die paar euro.

Ik had al wel een nieuwe nieuwe besteld, geen zin om te rijden enz.
Zou vandaag binnenkomen maar heeft uiteraard vertraging.

Ik denk dat het kaartje uit mn dslr stiekem ook al best oud is en nu toevallig ook de geest gegeven heeft.
Ja, zeker met het oog op 24+ uur prints... beetje zonder als het mislukt door een kaartje van een paar euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wss beetje spuit 11, maar als je via de cloud print, of LAN mode, heb je geen kaart nodig... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Dit was een BL rol, gloednieuw en bij de andere 2 rollen (lol, zit nog niet zo lang in deze business ;)) geen probleem gezien.
Heb een ticket ingeschoten, ben benieuwd of en hoe ze reageren.
Nieuwe print loopt met dezelfde instellingen daar deze er prima uitzag op het feit na dat hij maar half klaar was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 22:43

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:24:
Wss beetje spuit 11, maar als je via de cloud print, of LAN mode, heb je geen kaart nodig... O-)
De P1P heeft geen interne opslag dus de SD-kaart wordt gebruikt om een printopdracht vanuit de cloud/LAN op te slaan.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 02:46:
[...]

De P1P heeft geen interne opslag dus de SD-kaart wordt gebruikt om een printopdracht vanuit de cloud/LAN op te slaan.
Ah, dat wist ik niet. Dank. Vage poep dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:36

Nou, je wordt weer bedankt, nu zijn er 7 rollen onderweg O-)

Tip voor iedereen, je krijgt 10% korting op je eerste bestelling (code krijg je bij aanmelden nieuwsbrief of aanmaken account).
Deze geldt ook op de aanbiedingen. Dus heb nu voor € 10.80 per rol filament besteld _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Zo, dan eindelijk ook maar die Sunlu actie erbij gepakt. Meteen voor 126 euro aan PLA+ besteld (met die extra 10% korting er nog bij omdat ik een nieuwe customer ben).

Ben echt heel erg benieuwd hoe dat gaat printen haha. Las er wel goede dingen over dus ik maak me niet al teveel zorgen. En ik had echt wat kleuren nodig want mijn palet stamt nog uit het jaar kruik en ik heb echt teveel miskopen van FormFutura gedaan, daar koop ik echt nooit meer wat want het is altijd gezeik geweest.

Het is een goede actie van Sunlu, want als het goed print en ik ga er snel doorheen, dan ga ik natuurlijk zeker weer daar bestellen. De rollen die ik normaal kocht bij PolyMaker zijn rond de 30 euro per rol, dus dit is wel echt een exorbitant verschil. De volgende keer zal er wel geen aanbieding zijn, maar dan is het alsnog rond de 60% van wat ik normaal betaal. Win win. En meer filament op de plank zorgt er natuurlijk ook weer voor dat je vanzelf al meer gaat printen.

Normaal print ik vooral veel technische zaken, maar eigenlijk lijkt het mij ook wel leuk om wat meer esthetische dingen te kunnen printen en daar is PLA prima geschikt voor.

[ Voor 39% gewijzigd door Ohmarinus op 27-07-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
Ohmarinus schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:54:De volgende keer zal er wel geen aanbieding zijn
VIa eBay verkopen ze altijd heel goedkoop, rond de 65 euro per 5, zonder actie,
Pagina: 1 ... 20 ... 117 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.