Erebus1 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:37:
ik wil men level van prints omhoog brengen en wil met led strips gaan experimenteren.
Iemand een goede tutorial op YT ? Er zijn er duizenden maar geen die klaar en duidelijk zijn. Ik heb een mechanische achtergrond, maar elektro is soms mijn achillespees.
En waar kan ik betrouwbaar en indien mogelijk tamelijk goedkoop alle toebehoren kopen ? Van soldeerbout tot soldeersel tot effectief de led strips zelf ?
Toolstation heeft ook veel leuke spullen voor een kleine prijs. Voor ledstrips wel oplette dat je een soldeerbout kiest die niet te zwaar is qua wattage of die je kunt instellen. 30 watt is al ruim voldoende.
Gebruik zelf o.a deze
soldeerdeerbout van ze.
Prima ding voor dit soort werkzaamheden.
Soldeer:
https://www.toolstation.nl/soldeertin-6040/p32196
Action heeft ook vaak wel een soldeerbout liggen en soms zelf op een batterij die schijnt ook nog aardig goed te werken.
Verder kun je elke ledstrip gebruiken die je wilt zolang hij maar is in tekorten. Dit staat meestal wel aangeven op de site/verpakking en op de ledstrip zie je ook een kniplijn staan.
Verder is het een kwestie van + op + en - op - houden tijdens het solderen van draadjes.
En maak je een keer een fout dan is er niet veel aan de hand, het deel werkt dan niet en kwestie van draadjes opdraaien.
Als er geen voeding bij zit goed opletten hoeveel volt je ledstrip is natuurlijk.
Als ik meerdere stukken moet solderen dan test ik na elke deel even of alle werkt. En zorg dat je geen voeding aansluit als je aan het solderen bent.
Verder wat krimpkous om de ledstrip mooi te op de soldeerpunten te beschermen zodat deze geen sluiting kunnen maken.
Ledstrips solderen
1. Even de contactpuntjes op de strip voor solderen. Bout op het puntje voor 2 seconden en dan wat soldeertin erbij houden en dan vloeit het vaak er zo op.
2. Daarna het draadje ook even voor solderen.
3. Bout ook ledstrip zodat tin weer zacht wordt. Draadje erin en met de bout beetje aandrukken en bout weghalen. Het zit dan gelijk vast.
Belangrijk is om de bout niet lang op de strip te houden. Dan smelt het door en wordt de boel te heet.
Begin met wat draadjes aan elkaar te solderen om beetje het gevoel te krijgen.
Klinkt allemaal ingewikkeld maar het stelt niets voor hoor.
Voorbeelden zijn toch allemaal vrij duidelijk
Hoe solderen:
YouTube: Hoe elektronica solderen?
Ledstrips solderen:
https://www.youtube.com/r...h_query=ledstrip+solderen
Veel onderdelen kun je al bij de Action vinden of Lidl. Zeker online heeft Lidl veel spullen die je nodig hebt.
En dan kun je bv
deze printen om ledstrips in je Bambu te maken. Zelf ook geprint en geeft mooi licht.
Bestel wel gelijk een lijmpistool en patronen mee. Vaak plakken de ledstrips maar tijdelijk en laat het door de warmte weer snel los. Met een lijmpistool zet je het stevig vast, wat niet met dat ding
[
Voor 6% gewijzigd door
MikeOO op 20-06-2023 08:44
]