Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:58
Gistere me X1 aangekomen.
Binnen het uur was ik gelijk bezig met te printen.

Zeer mooie resultaten. Al heb ik wel al een filament jam in de AMS :/

Telkens de kalibratie voor een print, is dat aangeraden trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erebus1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:54:
Gistere me X1 aangekomen.
Binnen het uur was ik gelijk bezig met te printen.

Zeer mooie resultaten. Al heb ik wel al een filament jam in de AMS :/

Telkens de kalibratie voor een print, is dat aangeraden trouwens?
Aangeraden is een groot woord, maar ik denk maar zo; Meeste van mijn prints kosten uren, waarom dan druk maken over 7 minuten?

Sws vind ik het verstandig om het hele riedeltje door te lopen bij filament wisselingen en eerste print van die boot cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
MC Taz Man schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:26:
[...]

Aangeraden is een groot woord, maar ik denk maar zo; Meeste van mijn prints kosten uren, waarom dan druk maken over 7 minuten?

Sws vind ik het verstandig om het hele riedeltje door te lopen bij filament wisselingen en eerste print van die boot cycle.
Agree. Maar het was mijn 3e print en bij afloop ging ie het filament terug in de AMS duwen en daar ging het mis :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-05 20:03

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Erebus1 Als je de printplaat verandert: bed leveling
Als je het filament verandertd: flow calibration

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erebus1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:33:
[...]

Agree. Maar het was mijn 3e print en bij afloop ging ie het filament terug in de AMS duwen en daar ging het mis :?
Maar dat heeft dan weer niets met de calibratie te maken, maar met je filament die te broos is voor de AMS. Ik heb hier helaas een paar rollen slechter filament liggen, die als broos wordt als je er boos naar kijkt. FF een uur of 3 in de oven op 50/60 graden en het spul is weer flexibel.*

* - Geldt voor PLA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
MC Taz Man schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:31:
[...]

Maar dat heeft dan weer niets met de calibratie te maken, maar met je filament die te broos is voor de AMS. Ik heb hier helaas een paar rollen slechter filament liggen, die als broos wordt als je er boos naar kijkt. FF een uur of 3 in de oven op 50/60 graden en het spul is weer flexibel.*

* - Geldt voor PLA
Het is niet afgebroken, hij krijgt em niet meer opgerold, neem ik aan. Het is nieuwe filament

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Erebus1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:55:
[...]

Het is niet afgebroken, hij krijgt em niet meer opgerold, neem ik aan. Het is nieuwe filament
Waarschijnlijk is je spoel te vol, en loopt hij vast op de guide-tabjes voor smallere spoelen. Je hebt ongeveer 7.5 mm diep clearance nodig tussen de rand van je spoel, en je filament.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4bGNABcGsrUFZoXAz7pmB9N660=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsxDI9zys12Sa8PV4gvnzU20.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje moeilijk om een foto van te maken, maar het filament rust dus op die tabs. Waardoor de rubber roller de spoel niet (goed) kan terugrollen.

Ik heb de tabs uiteindelijk gewoon uit de Hydra ge-dremelt, die blauwe maandag dat ik met een smalle spoel ga printen los ik dan wel weer met een ander printje op.

[ Voor 48% gewijzigd door Ischium op 13-06-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Ischium schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:48:
[...]

Waarschijnlijk is je spoel te vol, en loopt hij vast op de guide-tabjes voor smallere spoelen. Je hebt ongeveer 7.5 mm diep clearance nodig tussen de rand van je spoel, en je filament.

Edit:
[Afbeelding]

Beetje moeilijk om een foto van te maken, maar het filament rust dus op die tabs. Waardoor de rubber roller de spoel niet (goed) kan terugrollen.

Ik heb de tabs uiteindelijk gewoon uit de Hydra ge-dremelt, die blauwe maandag dat ik met een smalle spoel ga printen los ik dan wel weer met een ander printje op.
Met nieuw, bedoelde ik "een gebruikte rol "nieuw" gestoken in de ams" :9

Straks zal ik het eens bezien. Ofwel zit er ergens een rare bocht in de pfte kabel, dat heb ik nog eens gelezen dat dat een probleem kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04 22:59

Brantje

De post is daar >>

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wl9J2Mz.png

Echt vet deze printer.

Heb helaas wel een probleem met 1 van de AMS'en.
Slot 2 lijkt helemaal niets meer te doen, wanneer ik filament d'r in doe, wordt deze niet gepulled zoals bij de andere.
Wat is handig om te doen? Gewoon open trekken en kijken wat er mogelijk verkeerd is? Of toch contact opnemen met Bambu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:9~
Heb helaas wel een probleem met 1 van de AMS'en.
Slot 2 lijkt helemaal niets meer te doen, wanneer ik filament d'r in doe, wordt deze niet gepulled zoals bij de andere.
Wat is handig om te doen? Gewoon open trekken en kijken wat er mogelijk verkeerd is? Of toch contact opnemen met Bambu?
Gewoon open maken, is namelijk iets wat BL "toestaat" onder garantie. Ik zou parallel daar aan een ticket indienen bij support en in het ticket je voortgang bijhouden.

Ik heb het idee dat ze dit soort informatie gebruiken om hun FAQs en HowTo's up to date te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Informatie dat ik niet meteen kan vinden.

Als ik een object kleur, gaat het blijkbaar maar 3 lagen "diep".

Kun je deze setting ergens aanpassen ? Ik zie er blijkbaar over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:09
Als het een los object is, kan je deze apart in 1 keer een andere kleur geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAhPFiceUSLPL0eBq7L8deOt1OU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Soj0gF1GWjcRFtPX5WJGqBgC.png?f=user_large

Als het een object in dezelfde STL is, dan kan je hem wellicht beter splitsen, als dat niet lukt kan je het makkelijkste werken met de 'fill' optie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDk74tQyrDmJRC-gqzSk6g2710Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8IufEKIGrqHdDnzNdZlw6ISd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPRVyoeRDQNgX_2yRAqjqdhL4VU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EMCAXoMa4W0q347IXtw77Coy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Het gaat bijvoorbeeld om dit. 2 mm dik.

Ik heb deze in een CAD programma gemaakt, elk vlakje een ander hoogte zodat deze apart bezien worden.
Dus ik zou graag meer lagen hebben waarin de kleur zou geprint worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWQvCQaESErUJX-gd33jONrZEuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AXd7DQArCK3rqCduj9BRyTSz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erebus1 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:46:

Ik heb deze in een CAD programma gemaakt, elk vlakje een ander hoogte zodat deze apart bezien worden.

[Afbeelding]
Als ik je goed begrijp, wil je dingen op een andere laag een andere kleur geven? Dan kan je de "kleur per laag"-optie gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DTdnLYV5xqlcr1g_1PZKUjxnF4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bjfPgZcyCfSW9jEEwrmjakXg.png?f=user_large
Je kan dan de hele laag inkleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Erebus1 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:46:

Per onderdeel exporteren als aparte STL
Vervolgens tegelijk openen in de sclicer, dan krijg je ze als losse parts in de slicer (maar wel op de juiste plek)
Zo kan je per part een kleur toepassen.

(hoef je ook niet met hoogte verschillen te werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zilverdael80 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Per onderdeel exporteren als aparte STL
Vervolgens tegelijk openen in de sclicer, dan krijg je ze als losse parts in de slicer (maar wel op de juiste plek)
Zo kan je per part een kleur toepassen.

(hoef je ook niet met hoogte verschillen te werken)
Dit is idd ook een goede optie :D Mijn ervaring is dat BS óf perfect de onderdelen samenvoegt, óf dramatisch de mist in gaat. Een middenweg is er eigenlijk niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Ik dacht zo iets te doen, maar dacht meh, teveel werk.

Ga het binnenkort eens proberen !

Printer is geweldig dingetje, alleen de AMS heeft soms kuren. Heb al een hulpstukje moeten printen voor de pfte buis aan de printkop. Zodat deze altijd een optimale hoek kan behouden.

En ook maar eens zoeken achter een goed profiel om de kakses te verminderen.

(De eco rollen van 3djake passen trouwens niet in de AMS -_- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erebus1 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:32:

Printer is geweldig dingetje, alleen de AMS heeft soms kuren. Heb al een hulpstukje moeten printen voor de pfte buis aan de printkop. Zodat deze altijd een optimale hoek kan behouden.

Je kan de purge volumes aanpassen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSIUILZHhERPvBjnY_J45mLbRuo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nNeFzXyg2G8RgMZluRKJmP6h.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:07
Erebus1 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:32:

Denk dat de problemen eerder met het filament te maken hebben ;)

Gebruik de AMS nu een paar maanden maar nog 0 problemen mee gehad en gebruik diverse merken filament.

Heb de AMS wel aangepast naar de Hydra mod. Mogelijk dat dit een oplossing is voor je 3djake rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
MikeOO schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:15:
[...]

Denk dat de problemen eerder met het filament te maken hebben ;)

Gebruik de AMS nu een paar maanden maar nog 0 problemen mee gehad en gebruik diverse merken filament.

Heb de AMS wel aangepast naar de Hydra mod. Mogelijk dat dit een oplossing is voor je 3djake rollen.
had deze ook al tegen gekomen, maar heb een kleine aanpassing gedaan en alles lijkt prima in orde nu _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erebus1
Eens de texture plate uitgeprobeerd.
Zeer goede resultaten. Alleen draait hier de chamber fan op 100%, alsof er een 747 naast mijn oren staat.
Kan ik deze als preset aanpassen zodat het op 80% kan draaien ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRinhOGR_0pJMmS3VW7W6HhT3Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOJSvJGQK4mjFz6zxo121YVe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Erebus1 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:04:
Eens de texture plate uitgeprobeerd.
Zeer goede resultaten. Alleen draait hier de chamber fan op 100%, alsof er een 747 naast mijn oren staat.
Kan ik deze als preset aanpassen zodat het op 80% kan draaien ?
Dat kun je aanpassen per filament.
Open de eigenschappen van het filament in Bambu Slicer of Orca Slicer
Kies voor tab Advanced en daar kun je de start g-code aanpassen.

Mijn code
code:
1
2
3
4
 ; filament start gcode
{if (bed_temperature[current_extruder] >60)||(bed_temperature_initial_layer[current_extruder] >60)}M106 P3 S175
{elsif (bed_temperature[current_extruder] >45)||(bed_temperature_initial_layer[current_extruder] >45)}M106 P3 S175
{endif}

De S175 betekend dat hij op 70% komt te draaien wat prima werkt met PLA en PET-G.

wat meer info.
https://forum.bambulab.co...ab-x1-specific-g-code/666

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
MikeOO schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:33:
code:
1
2
3
4
 ; filament start gcode
{if (bed_temperature[current_extruder] >60)||(bed_temperature_initial_layer[current_extruder] >60)}M106 P3 S175
{elsif (bed_temperature[current_extruder] >45)||(bed_temperature_initial_layer[current_extruder] >45)}M106 P3 S175
{endif}

De S175 betekend dat hij op 70% komt te draaien wat prima werkt met PLA en PET-G.
Kan het zijn dat er een bugje in cie code zit? In beide gevallen is het resultaat M106 P3 S175
Zou het niet in de eerste regel anders moeten zijn naar gelang die fan aan/uit moet? S0 = uit, S255 = 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Zilverdael80 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Kan het zijn dat er een bugje in cie code zit? In beide gevallen is het resultaat M106 P3 S175
Zou het niet in de eerste regel anders moeten zijn naar gelang die fan aan/uit moet? S0 = uit, S255 = 100%
precies. Ik had deze ook al aangepast maar hij neemt toch steeds 100% terwijl er in de code bestand s175 staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
Erebus1 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:57:
[...]

precies. Ik had deze ook al aangepast maar hij neemt toch steeds 100% terwijl er in de code bestand s175 staat
Het ging meer om het voorbeeld.
Als in jouw geval de fan alsnog 100% gaat draaien, zou ik even kijken naar de gcode zelf, in plaats van 'print plate' kies je voor 'export gcode file'
Dan kan je zoeken op "M106 P3" kijken of er misschien ergens nog een staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik merk dat de chamber fan idd aan gaat bij 45C van de buildplate. Ik zet deze gewoon handmatig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Zilverdael80 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:55:
[...]

>:) Zie ik nu ook en had de verkeerde gepakt.

code:
1
2
3
4
 ; filament start gcode
{if (bed_temperature[current_extruder] >60)||(bed_temperature_initial_layer[current_extruder] >60)}M106 P3 S255
{endif}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-05 20:10
Ergen bij defensie....

https://www.nu.nl/300994/...achten-op-onderdelen.html

Gebruiken ze blijkbaar ook bambulab :)

[ Voor 13% gewijzigd door C4veman op 17-06-2023 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Nieuwe firmware voor X1/X1-Carbon:
OTA version 01.05.02.00 (20230613)
-Summary
Added support for load/unload function (only with external spool holder) when printing is paused
-Optimized the filament setting and display logic
-Bugs fixed
Niet zo heel spannend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:42
Het valt mij op dat een van mijn stepper motors blijkbaar zo heet wordt dat de sticker loskomt en verkleurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZjjaDRlom6_qyYuY_G0UudVKbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/86TFFxjjkiwIQq9ldpcJ5Jdg.png?f=fotoalbum_large

Iemand anders dit ook met de P1P? Het is niet extreem warm hier binnen, 23 tot 25c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
ik wil men level van prints omhoog brengen en wil met led strips gaan experimenteren.

Iemand een goede tutorial op YT ? Er zijn er duizenden maar geen die klaar en duidelijk zijn. Ik heb een mechanische achtergrond, maar elektro is soms mijn achillespees.

En waar kan ik betrouwbaar en indien mogelijk tamelijk goedkoop alle toebehoren kopen ? Van soldeerbout tot soldeersel tot effectief de led strips zelf ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Ben zelf zeer tevreden over Tinytronics. Hebben een hoop spul wat je ook gewoon voor een schappelijke prijs per 1 kan bestellen, schroefjes, connectors, LEDs, weerstanden, Elcos.

Kiwi-electronics en sos-solutions hebben ook veel, maar dat is meer 'mainstream' kant en klaar, kits en platforms om plug-n-play mee te spelen. Bijv. Adafruit, of Grove. De (eco-)systemen zijn prachtig, maar inverhouding wat duur.

Goeie youtube tutorial heb ik zo 123 niet. Maar daar zou ik me ook niet helemaal blind op staren. Basic solderen kan iedereen met 5 minuten, en de rest is blijven doen, word je vanzelf beter. De verkeerde kant beet pakken doe je 1 keer. Als je effecten wilt doen met een Arduino of Esp is dat gewoon code plukken van internet en googlen waar je op dat moment tegen aan loopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ischium op 20-06-2023 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
Erebus1 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:37:
ik wil men level van prints omhoog brengen en wil met led strips gaan experimenteren.

Iemand een goede tutorial op YT ? Er zijn er duizenden maar geen die klaar en duidelijk zijn. Ik heb een mechanische achtergrond, maar elektro is soms mijn achillespees.

En waar kan ik betrouwbaar en indien mogelijk tamelijk goedkoop alle toebehoren kopen ? Van soldeerbout tot soldeersel tot effectief de led strips zelf ?
Toolstation heeft ook veel leuke spullen voor een kleine prijs. Voor ledstrips wel oplette dat je een soldeerbout kiest die niet te zwaar is qua wattage of die je kunt instellen. 30 watt is al ruim voldoende.
Gebruik zelf o.a deze soldeerdeerbout van ze.

Prima ding voor dit soort werkzaamheden.
Soldeer: https://www.toolstation.nl/soldeertin-6040/p32196

Action heeft ook vaak wel een soldeerbout liggen en soms zelf op een batterij die schijnt ook nog aardig goed te werken.

Verder kun je elke ledstrip gebruiken die je wilt zolang hij maar is in tekorten. Dit staat meestal wel aangeven op de site/verpakking en op de ledstrip zie je ook een kniplijn staan.

Verder is het een kwestie van + op + en - op - houden tijdens het solderen van draadjes.
En maak je een keer een fout dan is er niet veel aan de hand, het deel werkt dan niet en kwestie van draadjes opdraaien.

Als er geen voeding bij zit goed opletten hoeveel volt je ledstrip is natuurlijk.

Als ik meerdere stukken moet solderen dan test ik na elke deel even of alle werkt. En zorg dat je geen voeding aansluit als je aan het solderen bent. >:)

Verder wat krimpkous om de ledstrip mooi te op de soldeerpunten te beschermen zodat deze geen sluiting kunnen maken.

Ledstrips solderen
1. Even de contactpuntjes op de strip voor solderen. Bout op het puntje voor 2 seconden en dan wat soldeertin erbij houden en dan vloeit het vaak er zo op.
2. Daarna het draadje ook even voor solderen.
3. Bout ook ledstrip zodat tin weer zacht wordt. Draadje erin en met de bout beetje aandrukken en bout weghalen. Het zit dan gelijk vast.

Belangrijk is om de bout niet lang op de strip te houden. Dan smelt het door en wordt de boel te heet.

Begin met wat draadjes aan elkaar te solderen om beetje het gevoel te krijgen.
Klinkt allemaal ingewikkeld maar het stelt niets voor hoor.

Voorbeelden zijn toch allemaal vrij duidelijk ;)

Hoe solderen: YouTube: Hoe elektronica solderen?
Ledstrips solderen: https://www.youtube.com/r...h_query=ledstrip+solderen

Veel onderdelen kun je al bij de Action vinden of Lidl. Zeker online heeft Lidl veel spullen die je nodig hebt.

En dan kun je bv deze printen om ledstrips in je Bambu te maken. Zelf ook geprint en geeft mooi licht.

Bestel wel gelijk een lijmpistool en patronen mee. Vaak plakken de ledstrips maar tijdelijk en laat het door de warmte weer snel los. Met een lijmpistool zet je het stevig vast, wat niet met dat ding >:)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeOO op 20-06-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Geweldige input beide, thx ! Het meerdere gedeelte had ik via video's al opgemerkt maar toch nog tof om het bevestigd te krijgen.

Voor mij is het enkel noodzakelijk dat het met een gewone europese adaptor is, rechtstreeks in de muur kan.

Bij ome ali bestellen is niet meteen een goed idee ?

Het principe met zulke led neon tube is hetzelfde dan ? Afknippen, ze connecteren en aansteken maar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:05
MikeOO schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:42:
[...]

Toolstation heeft ook veel leuke spullen voor een kleine prijs. Voor ledstrips wel oplette dat je een soldeerbout kiest die niet te zwaar is qua wattage of die je kunt instellen. 30 watt is al ruim voldoende.
Gebruik zelf o.a deze soldeerdeerbout van ze.

Prima ding voor dit soort werkzaamheden.
Soldeer: https://www.toolstation.nl/soldeertin-6040/p32196

Action heeft ook vaak wel een soldeerbout liggen en soms zelf op een batterij die schijnt ook nog aardig goed te werken.
@Erebus1
Ik kan deze van de Lidl aanraden, voordeel is dat hij draadloos is en best lang meegaat op de accu. Je kan dan zonder verlengsnoeren enzo ook op ter plekke solderen tijdens het monteren.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Ik weet dat ik veel spam hier laatste tijd maar daar dient het forum voor ;)

Iemand al PA-CF geprint ? De ultimaker s5 op mijn werk heeft er problemen mee (geen extrusie blablabla) en wil laten zien dat een bambu het wel kan.

Ik denk best niet via de AMS allesinds ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erebus1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:50:

Iemand al PA-CF geprint ? De ultimaker s5 op mijn werk heeft er problemen mee (geen extrusie blablabla) en wil laten zien dat een bambu het wel kan.

Ja geprint, nee moet je niet in de AMS doen. Dit ivm de enorm hardere slijtage die abrasive filamenten veroorzaken op de PTFE tubes en alle andere (niet van hard metaal) onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
Erebus1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:50:

Op youtube is een mooie mod te vinden waar ze een y-stuk hebben toegevoegd. Zo kan je snel wisselen tussen de AMS en los filament (zoals PA-CF) invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Printers zijn nu met korting te bestellen in de shop.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/jcex3kylnc8b1.png?width=1012&format=png&auto=webp&v=enabled&s=ce7aa16fffbfca3b9f3c4ffcb196433a56cbcf19

[ Voor 58% gewijzigd door midego op 26-06-2023 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KS backers krijgen 4 rollen CF voor $1.99 *O*
https://blog.bambulab.com/bambu-lab-anniversary/

Mijn kortingscode ga ik 18 juli krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

MC Taz Man schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:59:
KS backers krijgen 4 rollen CF voor $1.99 *O*
https://blog.bambulab.com/bambu-lab-anniversary/

Mijn kortingscode ga ik 18 juli krijgen.
zomg, dat is mooi, altijd meegenomen die 4 rollen :)

Hmm, 1 Augustus krijg ik de code dan, prima, extra, ik heb geen haast :)

Voor wie het nog niet heeft gelezen:
quote: Bambu Lab
Backer ID 1-500, code will be issued on June 26th and valid till July 11th
Backer ID 501-1000, code will be issued on July 4th and valid till July 19th
Backer ID 1001-2000, code will be issued on July 18th and valid till August 2nd
Backer ID 2001-6639, code will be issued on August 1st and valid till August 16th

[ Voor 42% gewijzigd door TTLCrazy op 26-06-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:00
TTLCrazy schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:11:
[...]

zomg, dat is mooi, altijd meegenomen die 4 rollen :)

Hmm, 1 Augustus krijg ik de code dan, prima, extra, ik heb geen haast :)

Voor wie het nog niet heeft gelezen:

[...]
Hmm, ik heb hem niet via de kickstarter maar enkele maanden terug een P1P via de webshop, Ik zou als ik het goed is recht hebben op 2 rollen en 50$ discount op een AMS.

Waar vinden jullie bovenstaande data?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Igor92 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:23:
[...]

Hmm, ik heb hem niet via de kickstarter maar enkele maanden terug een P1P via de webshop, Ik zou als ik het goed is recht hebben op 2 rollen en 50$ discount op een AMS.

Waar vinden jullie bovenstaande data?
Hier de blogpost: https://blog.bambulab.com/bambu-lab-anniversary/
En hier de 4 rollen KS aanbieding: https://eu.store.bambulab...dle?ref=blog.bambulab.com
Hier de 2 rollen aanbieding: https://eu.store.bambulab...dle?ref=blog.bambulab.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 12:37
Ligt het aan mij of zijn de prijzen verhoogd bij Bambu? Ik heb volgens mij veel minder betaald voor de X1CC en 3x AMS dan waarvoor ze nu op de site staan met korting?

Ik heb 1369 betaald voor de X1CC ex btw, en voor de 3x AMS + Hub was ik 1032 kwijt ex btw.

[ Voor 22% gewijzigd door colorsone op 26-06-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
colorsone schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:07:
Ligt het aan mij of zijn de prijzen verhoogd bij Bambu? Ik heb volgens mij veel minder betaald voor de X1CC en 3x AMS dan waarvoor ze nu op de site staan met korting?
Als je bij de KS hebt gekocht, dan zijn ze idd flink duurder. De KS was met een behoorlijke korting. Verder, geen idee. In de blogpost die ik linkte staat wel iets over de prijs, maar dat heb ik eerlijk gezegd niet aandachtig gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 12:37
MC Taz Man schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:10:
[...]

Als je bij de KS hebt gekocht, dan zijn ze idd flink duurder. De KS was met een behoorlijke korting. Verder, geen idee. In de blogpost die ik linkte staat wel iets over de prijs, maar dat heb ik eerlijk gezegd niet aandachtig gelezen
Nee ik heb het na de KS gekocht, bij BambuLab zelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-03 21:29
MC Taz Man schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Ja geprint, nee moet je niet in de AMS doen. Dit ivm de enorm hardere slijtage die abrasive filamenten veroorzaken op de PTFE tubes en alle andere (niet van hard metaal) onderdelen.
Op de Bambu store stellen ze wel dat PAHT-CF (verbeterde versie PA-CF) wel compatible is met de AMS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KBE91
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 19:21
After examining the financial statements and the market competition landscape, my conclusion is that we have to push a step further to keep up. This is why we will reduce the price of our Bambu Lab P1P by around 100 dollars (on all stores), to make it more accessible for people who are looking to get one of our printers and share the 3D printing passion with us. We are also discounting the X1C, X1CC and AMS in our EU and UK stores, after taking into account our operational and shipping costs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:43:
[...]

Op de Bambu store stellen ze wel dat PAHT-CF (verbeterde versie PA-CF) wel compatible is met de AMS.
Kan, maar er werd gevraagd naar PA-CF :P Is ander spul :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-03 21:29
MC Taz Man schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:50:
[...]

Kan, maar er werd gevraagd naar PA-CF :P Is ander spul :P
True, maar die stond niet meer in hun store. Overigens kwam ik wel deze tegen. TL;DR hun eigen PA-CF is wel compatible, vinden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:00
KBE91 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:50:
After examining the financial statements and the market competition landscape, my conclusion is that we have to push a step further to keep up. This is why we will reduce the price of our Bambu Lab P1P by around 100 dollars (on all stores), to make it more accessible for people who are looking to get one of our printers and share the 3D printing passion with us. We are also discounting the X1C, X1CC and AMS in our EU and UK stores, after taking into account our operational and shipping costs.
wel bizar wat voor marges er zitten op zo'n 'budget' 3d printer dat er zo nog 100 euro af kan.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jampot007 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:48:
[...]

wel bizar wat voor marges er zitten op zo'n 'budget' 3d printer dat er zo nog 100 euro af kan.
Eerlijk gezegd denk ik eerder dat de X1 zo veel winst maakt (nu) dat deze die 100 euro (al dan niet deels) kan subsidiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Gisteren toch maar de knoop doorgehakt en na de prijsverlaging, de p1p besteld!
Hopelijk is hij snel binnen en bevalt hij net zo goed als iedereen doet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 12:16
colorsone schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:07:

Ik heb 1369 betaald voor de X1CC ex btw
Dat is 1656 euro inclusief btw. Als ik de X1CC nu in m'n winkelwagentje gooi staat er 1540 euro inclusief verzending en BTW.

Ben aan het twijfelen, een kant en klare X1 (zonder AMS) is goedkoper dan een Voron Micron+ kit die ik eigenlijk in m'n hoofd had (dat kwaliteitskits alleen in de VS worden aangeboden en support@fdm.fm totaal niet op mail reageert helpt ook niet...)

Voor mijn gevoel duurt het eeuwen voordat ik met m'n Prusa Mini kan printen (opwarmen, first layer calibration) en vooral de kalibratie is tijdrovend plus dat je er bij moet blijven. Hoe zit dat met een X1? Heb je veel tijd nodig voordat je kunt printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pyotr schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:30:
[...]

Voor mijn gevoel duurt het eeuwen voordat ik met m'n Prusa Mini kan printen (opwarmen, first layer calibration) en vooral de kalibratie is tijdrovend plus dat je er bij moet blijven. Hoe zit dat met een X1? Heb je veel tijd nodig voordat je kunt printen?
Opwarmen is snel. Van "0" naar 220 in zo'n 30s (niet getimed). Bed gaat ook binnen no-time naar de 45 graden die ik meestal gebruik.

Het meest "tijdrovend" waar men over klaagt bij de X1(c) is de hele voorbereiding. Bed-levelling, test prints, etc. Die procedure (die uit te zetten is) duurt in totaal iets minder dan 7 minuten. Het geheel rond de 7 minuten.

Mij dondert dat doorgaans niet, daar mijn prints vaak uren duren. Dan maken die 7 minuten ook niets meer uit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
pyotr schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:30:
[...]
Hoe zit dat met een X1? Heb je veel tijd nodig voordat je kunt printen?
Zoals hierboven gezegd, duurt het standaard iets van 7 minuten. Maar er zijn inmiddels aangepast instellingen te vinden, die de tijd terug brengen naar iets van 30 seconden.
Bij een lange print zou ik het op standaard laten staan. Bij een korte, kleine print zou ik de snelle versie pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Toen ik hem net had zette ik de calibration nog wel eens uit bij een 2e of 3e opvolgende print. (hij onthoud de laatse calibration zolang je hem niet uit zet) Maar de X1 is zo verdomd snel dat het eigenlijk ook gewoon een druppel op een emmer vol is wat je probeert te besparen. Ik heb tegenwoordig liever gewoon dat m'n print er perfect uit komt, dan hem 5 minuten eerder van de buildplate kunnen plukken.

Had er zelf met mn Ultimaker2 altijd wel een handje van om een half uur bezig te zijn om 5 minuten van de print tijd af te krijgen. Maar met de X1? Boeiend, 't komt er toch wel sneller uit dan de UM2, printen die hap.

[ Voor 5% gewijzigd door Ischium op 27-06-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Ik ga het nog eens proberen te vragen want ik geraak er echt niet aan uit en kan online geen verklaring of antwoorden vinden.

Mijn orgineel object : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJcc4Fvi6h_kP39lrm3GFJRoXvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8pTl5SlxX6m8uZw1dPZdh68.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het ga slicen krijg ik gewoon troep. En ik weet hoe het inkleur werkt. Ik heb het object zelf ook gemaakt dus ik kan elk ding apart inkleuren hoe ik het wil. Maar het is gewoon troep. Sommigen dingen zijn amper 1 laag dik.
Met welke settings kan ik meer laagdiktes geven. In de linker menu zit ik maar settings aan te passen maar niets veranderd de zaak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfnkFf6uxLJ3GgOs6FKgTNZ4JMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1MH63zlnA6KKqJHzbv51s6w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Afaik is dat niet mogelijk met de built-in paint tools. Als je het zelf getekend hebt is en blijft het makkelijkste om elke kleur apart te exporteren, en dan bij Process links per object de kleur aan te passen. Zo heb je 100% controle over hoe elke kleur geprint word.

Witte vlak als solide object exporteren, zwarte logo je gewenste diepte/dikte geven en los exporteren, en hetzelfde voor de rode rand. Als je ze tegelijk opend in bambu studio, dan komen ze automatisch op de goede plek, en doet Studio zelf de 'boolean operations' zodra je ze de juiste kleur geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
Erebus1 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:35:
Ik ga het nog eens proberen te vragen want ik geraak er echt niet aan uit en kan online geen verklaring of antwoorden vinden.

Als ik het ga slicen krijg ik gewoon troep. En ik weet hoe het inkleur werkt. Ik heb het object zelf ook gemaakt dus ik kan elk ding apart inkleuren hoe ik het wil. Maar het is gewoon troep. Sommigen dingen zijn amper 1 laag dik.
Met welke settings kan ik meer laagdiktes geven. In de linker menu zit ik maar settings aan te passen maar niets veranderd de zaak
Je kunt het proberen op te bouwen zoals wordt uitgelegd in onderstaand filmpje. Betreft wel letters maar principe uit verder natuurlijk gelijk. YouTube: Text Offset Bambu Slicer & Fusion Combined #keytags #3dprinting #bambu

Print het daarna op zijn kop dus met de tekst op je buildplate. Dan krijg je superstrak resultaat zeker icm PEI sheet.

Deze gemaakt op basis van zijn stappen. Je moet even wennen aan zijn manier van praten >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2KlcSQbAZrZwxtEFACMtin-sQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8vRd9DgHFMkHPCzg3B766Wz.jpg?f=fotoalbum_large

Meerdere lagen kun je volgens mij krijgen door in BamBu / ORCA Slicer naar Strengt te gaan en daar bij Top en Bottom Shell Layer deze wat te verhogen.

Maar denk als je hem dus omdraait je probleem is opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeOO op 10-08-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Erebus1 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:35:
Ik heb het object zelf ook gemaakt dus ik kan elk ding apart inkleuren hoe ik het wil. Maar het is gewoon troep. Sommigen dingen zijn amper 1 laag dik.
Als je het object zelf hebt gemaakt zou ik het opsplitsen, apart opslaan en alle los opgeslagen bestanden tegelijk importeren, de slicer voegt ze zelf samen, maar als losse objecten.
Via het linker menu kan je ieder object zelf een kleur bepalen voor het gehele object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27
Ik wil wat meer kleur variatie aan gaan brengen in mijn prints, maar kom altijd wel 1 of 2 kleuren te kort. Vooral als je naambordjes aan het maken bent. Dan heb ik wit en zwart al standaard in gebruik en verder weinig te kiezen. Tijd voor een extra AMS dus!

Mocht iemand een kortingscode over hebben, of willen ruilen voor een Gratitude Filaments Bundle code, ik houd mij aanbevolen 8)

@Erebus1 Ik importeer meestal de losse delen (SVG) in Tinkercad. Dan maak ik de kleuren 0.4 mm dik en exporteer ik ze weer als afzonderlijke STL. In Bambu Slicer alle parts importeren en als één model inladen. Dan hoef je slechts de kleuren nog toe te wijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AmzGU8QVP9fQ407L3XU5Gj2q7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eaayDEgXANx75bS4y2fyDfDT.jpg?f=fotoalbum_large
De kleuren zijn 2 laagdiktes. De rest van de dikte is gewoon zwart.

[ Voor 25% gewijzigd door BizzieBis op 30-06-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BizzieBis schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:00:
Ik wil wat meer kleur variatie aan gaan brengen in mijn prints, maar kom altijd wel 1 of 2 kleuren te kort. Vooral als je naambordjes aan het maken bent. Dan heb ik wit en zwart al standaard in gebruik en verder weinig te kiezen. Tijd voor een extra AMS dus!

Mocht iemand een kortingscode over hebben, of willen ruilen voor een Gratitude Filaments Bundle code, ik houd mij aanbevolen 8)

@Erebus1 Ik importeer meestal de losse delen (SVG) in Tinkercad. Dan maak ik de kleuren 0.4 mm dik en exporteer ik ze weer als afzonderlijke STL. In Bambu Slicer alle parts importeren en als één model inladen. Dan hoef je slechts de kleuren nog toe te wijzen.

[Afbeelding]
Mooie print (en textured O+ ) ... ook bij jou zie ik "gaatjes" ... ik had dat opgelost door de flow rate iets omhoog te krikken.
De kleuren zijn 2 laagdiktes. De rest van de dikte is gewoon zwart.
Is ook zonde als je meer lagen kleur doet, resulteert in meer poepjes en afval.
Mijn behuizingen print ik op.2 en heb meestal 2 lagen voor de tekst/kleur.
Kan meer, maar is onnodig, kost meer tijd en jij ziet het verschil niet als ik je een met 2 lagen en een met 3 lagen laat zien.

Tenzij je translucent filament neemt, dan heb je meer lagen nodig omdat het anders te donker wordt door de zwarte achtergrond.

[ Voor 4% gewijzigd door iMars op 30-06-2023 15:01 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego

Ja graag!

[ Voor 37% gewijzigd door midego op 30-06-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 02:54

Guldan

Thee-Nerd

De kogel is voor de kerk. De p1p is besteld en onderweg. Ik heb nu een anycubic vyper dus een kijken wat een 'paar' euros meer oplevert qua printer/kwaliteit etc.

Nu nog afwachten wanneer hij geleverd zal worden.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 19:56
Guldan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:44:
De kogel is voor de kerk. De p1p is besteld en onderweg. Ik heb nu een anycubic vyper dus een kijken wat een 'paar' euros meer oplevert qua printer/kwaliteit etc.

Nu nog afwachten wanneer hij geleverd zal worden.
Ik sta ook op het punt er een te bestellen. Waarom niet voor de X1 gegaan? Je print vooral PLA/PETG denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

peligro2k schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:06:
[...]

Ik sta ook op het punt er een te bestellen. Waarom niet voor de X1 gegaan? Je print vooral PLA/PETG denk ik?
100% het prijsverschil.Ik heb nu een printer van 300+- euro en ga dat nu verdubbelen. Dat vind ik al een behoorlijke stap . Het is ook voor mij een hobby (en die zit voornamelijk in het ontwerpen)

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 19:03

Solid Seal

3D Printer N00b

Hoelang duurt levering gemiddeld ?
En via welke post order komt het bij je huis?

EDIT : Naja ik heb de Bambu Labs Carbon met AMS en 4 kleurtje PLA besteld :)

Nier/long situatie nu

[ Voor 39% gewijzigd door Solid Seal op 03-07-2023 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
Solid Seal schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:34:
Hoelang duurt levering gemiddeld ?
En via welke post order komt het bij je huis?

EDIT : Naja ik heb de Bambu Labs Carbon met AMS en 4 kleurtje PLA besteld :)

Nier/long situatie nu
Ik heb die van mij maandagavond besteld en hij was vrijdag binnen. Bezorgd door DHL.

Misschien nu langer bij jou. Ze geven aan dat je printers en overige zaken apart moet bestellen.
Hier ook O-)
mr.loepie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:02:
[...]
Is die van jou inmiddels al verstuurd?
Jup, heel snel een track and trace code gekregen en vrijdag de 30ste aangekomen. Dezelfde dag ook het filament wat ik dinsdag had besteld.

[ Voor 47% gewijzigd door chrisborst op 03-07-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
Bambu code moet hier nog binnen komen. Vanaf morgen als het goed is. Ik las ergens dat de code account gebonden was. Vraag me af of dat inderdaad zo is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 10:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

midego schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:06:
Printers zijn nu met korting te bestellen in de shop.

[Afbeelding]
Zag het ook, vandaag de p1p besteld :P :) ben benieuwd wanneer die geleverd word.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

chrisborst schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:45:
Gisteren toch maar de knoop doorgehakt en na de prijsverlaging, de p1p besteld!
Hopelijk is hij snel binnen en bevalt hij net zo goed als iedereen doet zeggen.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

mr.loepie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:02:
[...]

Ik weet dat je het niet aan mij vroeg, maar ik had wel een track and trace code al gekregen. Zondag besteld en dus maandag de track and trace code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Guldan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:14:
[...]

Ik weet dat je het niet aan mij vroeg, maar ik had wel een track and trace code al gekregen. Zondag besteld en dus maandag de track and trace code.
Maakt niet uit, geeft wel aan hoe snel het verstuurd kan worden, mijn (p1p) vanmiddag besteld dus zal morgen of woensdag wel een track en trace krijgen.
Dank voor je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Na veel reviews gezien te hebben kwam ik dit filmpje tegen, herkennen jullie dit? vanaf 20:09 min.
YouTube: Bambu Lab P1P - All Upgrades! Cheap AND great? Tutorial, 3D-Printer ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erebus1
mr.loepie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:25:
[...]

Maakt niet uit, geeft wel aan hoe snel het verstuurd kan worden, mijn (p1p) vanmiddag besteld dus zal morgen of woensdag wel een track en trace krijgen.
Dank voor je antwoord.
Ik begrijp de persoon in de video zijn "frustraties" wel.
Van de banana bed : simpel, ticket aanmaken en nieuwe vragen
Waste filament : dat is soms inderdaad een vervelend iets. Je kunt settings nog wat tweaken om het te doen minderen maar het ga eenmaal zo blijven. Ik ben er zeker van dat ze dit in de toekomst proberen gaan op te lossen. Ik heb na dik 300 uur printen 2 handen vol poep. Hangt echt af van je model.

I'm in love with my carbon + ams. Als er iets misga, lig het aan de gebruiker. Het is ook hoe je ermee omgaat en geluiden leert kennen en herkennen. Ik print niet elke dag tegen yolo snelheid, standaard is more as enough.

Ofwel heb je pech met je machine (bij levering of bij montage) maar je moet beetje logisch en doordacht nadenken. Ga bij elke machine zo zijn. Mijn cr10 v3 creality was een machine zoals een vrouw.
Ben je lief, doet ze normaal.
Ben je ruw, maakt ze lawaai.
Ben je gehaast, pech !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erebus1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:05:
[...]

Ik heb na dik 300 uur printen 2 handen vol poep. Hangt echt af van je model.
FF een correctie, hangt af van het aantal kleurwisselingen :P Als je een model hebt met 2 kleuren, gewisseld op een enkele laag (1 wissel dus), waar je 48 uur over print, heb je niet veel fila-poep

Heb je echter een model met 100 kleurwisselingen in die 48 uur, wordt het een heeeeeeeel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
MC Taz Man schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:14:
[...]

FF een correctie, hangt af van het aantal kleurwisselingen :P Als je een model hebt met 2 kleuren, gewisseld op een enkele laag (1 wissel dus), waar je 48 uur over print, heb je niet veel fila-poep

Heb je echter een model met 100 kleurwisselingen in die 48 uur, wordt het een heeeeeeeel ander verhaal.
uiteraard uiteraard, hangt echt af van je keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-05 14:14

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Hoi, ik ben al jaren op zoek naar de ultimate FDM printer. Na er ongeveer zes zelf gebouwd te hebben ben ik een beetje klaar met zelfbouw. Het werkt goed, maar ik wil iets dat sterker is dan wat ik thuis kan maken zonder metaalwerkplaats.

De enige optie lijkt de X1C te zijn. Nu dit topic een jaar oud is wil ik graag weten goe deze printer jullie bevalt op de lange termijn.

Is er al merkbare slijtage? Hoe is de customer service? Werkt de machine ook wanneer je geen verbinding hebt met het internet? (Stel nou dat het internet een keer uitvalt). Zijn de kinderziektes inmiddels allemaal verbeterd, of is het geleverde model nog steeds hetzelfde als wat ze een jaar geleden leverden?

Verder denk ik dus aan de X1C zonder AMS, dit omdat ik de waste production te groot vind. Maar ik zou uiteindelijk wel heel graag multicolor prints willen maken. Zijn er al tweaks op het gebied van purging gekomen die de waste production verbeteren? En maakt het uit of je de machine direct met AMS koopt, of dat je de AMS later nog een keer bijbesteld? (Of is het veel goedkoper om direct de AMS erbij te nemen?).

Heb eerst de P1P overwogen, maar omdat ik toch graag de gesloten box en het betere scherm wil, ga ik direct voor de duurdere variant.

Vroeger kocht ik camera's van €1650,- voor de hobby, dus een printer die ik overigens veel vaker gebruik mag ook best wel hetzelfde kosten.

Als ik de aankoop uiteindelijk heb gedaan dan ga ik ook direct carbon fiber onderdelen printen voor mijn DIY delta printer die nog steeds niet af is (PETG filament is gewoon te flexibel voor onderdelen).

Ohja, en hoe goed print de X1C met een 0.6mm nozzle? Want ik vind resolutie minder belangrijk dan sterkte van een print en ik weet dat carbon filaments een 0.4mm nozzle sneller verstoppen. Natuurlijk heb ik ook wel een 0.4mm nozzle nodig als ik eens een modelletje ga printen, de machine is snel genoeg om dat met een 0.4mm nozzle te doen dus ik ga niet naar 0.6mm voor puur en alleen een snellere print.

Omdat ik zag dat ze dus korting geven ivm de anniversary, dacht ik eraan om er nu in te stappen. En dan kan ik direct mijn andere printers demonteren/verkopen/in de opslag zetten.

Bij voorbaat dank voor jullie tijd! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ohmarinus op 04-07-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:05
Ik vind ook dat de AMS veel waste geeft, maar ik zou het vooral leuk vinden om mijn 4 meeste gebruikte filamenten er in te zetten en te kunnen kiezen met welk filament ik een print doe zonder dit telkens manueel te moeten doen. En dat je dan toch een keer een multicolor print kunt doen als je het zou willen, is mooi meegenomen.
Maar voor gewoon niet meer telkens aan de printer te hoeven staan om te wisselen tussen zwart/wit PLA of zwart/wit PETG vind ik al geweldig, want dat zijn mijn meest gebruikte filamenten.

Over de andere puntjes kan ik geen feedback geven want heb zelf geen BL printer. Maar ik het volg het hier wel omdat ik het een mooie machine vind.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:49
mr.loepie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:59:
Na veel reviews gezien te hebben kwam ik dit filmpje tegen, herkennen jullie dit? vanaf 20:09 min.
YouTube: Bambu Lab P1P - All Upgrades! Cheap AND great? Tutorial, 3D-Printer ...
Die eerste waarover gepraat wordt vanaf 20:09 heb ik zeker last van en ik heb er ook nog steeds geen oplossing voor. Het stoort mij niet heel erg, want dan moet je echt in het licht kijken naar de prints. Het print bed probleem heb ik niet, mijn bed is kaarsrecht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erebus1
Ohmarinus schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:29:
Hoi, ik ben al jaren op zoek naar de ultimate FDM printer. Na er ongeveer zes zelf gebouwd te hebben ben ik een beetje klaar met zelfbouw. Het werkt goed, maar ik wil iets dat sterker is dan wat ik thuis kan maken zonder metaalwerkplaats.

De enige optie lijkt de X1C te zijn. Nu dit topic een jaar oud is wil ik graag weten goe deze printer jullie bevalt op de lange termijn.

Is er al merkbare slijtage? Hoe is de customer service? Werkt de machine ook wanneer je geen verbinding hebt met het internet? (Stel nou dat het internet een keer uitvalt). Zijn de kinderziektes inmiddels allemaal verbeterd, of is het geleverde model nog steeds hetzelfde als wat ze een jaar geleden leverden?

Verder denk ik dus aan de X1C zonder AMS, dit omdat ik de waste production te groot vind. Maar ik zou uiteindelijk wel heel graag multicolor prints willen maken. Zijn er al tweaks op het gebied van purging gekomen die de waste production verbeteren? En maakt het uit of je de machine direct met AMS koopt, of dat je de AMS later nog een keer bijbesteld? (Of is het veel goedkoper om direct de AMS erbij te nemen?).

Heb eerst de P1P overwogen, maar omdat ik toch graag de gesloten box en het betere scherm wil, ga ik direct voor de duurdere variant.

Vroeger kocht ik camera's van €1650,- voor de hobby, dus een printer die ik overigens veel vaker gebruik mag ook best wel hetzelfde kosten.

Als ik de aankoop uiteindelijk heb gedaan dan ga ik ook direct carbon fiber onderdelen printen voor mijn DIY delta printer die nog steeds niet af is (PETG filament is gewoon te flexibel voor onderdelen).

Ohja, en hoe goed print de X1C met een 0.6mm nozzle? Want ik vind resolutie minder belangrijk dan sterkte van een print en ik weet dat carbon filaments een 0.4mm nozzle sneller verstoppen. Natuurlijk heb ik ook wel een 0.4mm nozzle nodig als ik eens een modelletje ga printen, de machine is snel genoeg om dat met een 0.4mm nozzle te doen dus ik ga niet naar 0.6mm voor puur en alleen een snellere print.

Omdat ik zag dat ze dus korting geven ivm de anniversary, dacht ik eraan om er nu in te stappen. En dan kan ik direct mijn andere printers demonteren/verkopen/in de opslag zetten.

Bij voorbaat dank voor jullie tijd! :)
toon volledige bericht
Ik heb de printer nu enkele weken, vrij intensief gebruikt (+- 350 printuren). Dus mijn 2 centen mening :

- Slijtage : geen enkel. Geen nozzle vervangen, geen pfte tube, niets.
- CS : in mijn ogen goed, ze reageren direct (binnen 24 uur)
- Je kan data sturen naar de machine zonder verbinding via SD kaart. Computer stuurt de data ineens allemaal door, dus daarna mag internet uitvallen
- Heb nog geen kinderziektes ondervonden (en elk machine gaat dit sowieso hebben)
- De purge instellingen kun je nog allemaal aanpassen, je kunt aanzienlijk minder afval produceren.
- Heb nog geen clogs gehad met een 0.4 nozzle en ik ram er veel materiaal erdoor

Ik heb nog geen seconde spijt gehad. Uitpakken en binnen de 30a35 minuten ben je plastic aan het spugen.
Happy printing !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Erebus1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:57:
[...]

Ik heb de printer nu enkele weken, vrij intensief gebruikt (+- 350 printuren). Dus mijn 2 centen mening :

- Slijtage : geen enkel. Geen nozzle vervangen, geen pfte tube, niets.
- CS : in mijn ogen goed, ze reageren direct (binnen 24 uur)
- Je kan data sturen naar de machine zonder verbinding via SD kaart. Computer stuurt de data ineens allemaal door, dus daarna mag internet uitvallen
- Heb nog geen kinderziektes ondervonden (en elk machine gaat dit sowieso hebben)
- De purge instellingen kun je nog allemaal aanpassen, je kunt aanzienlijk minder afval produceren.
- Heb nog geen clogs gehad met een 0.4 nozzle en ik ram er veel materiaal erdoor

Ik heb nog geen seconde spijt gehad. Uitpakken en binnen de 30a35 minuten ben je plastic aan het spugen.
Happy printing !
toon volledige bericht
Klinkt allemaal okay, heb je ook de AMS?
Ik heb wel oren naar de AMS, maar ik las ook dat bij multicolor prints de printtijd ernstig langer kan worden. Zelfs voor kleine objecten dat het gewoon een dag of langere printtijd kan worden. Nu wil ik best printjes van 10 uur laten draaien, maar 's nachts doorprinten zie ik eigenlijk niet echt zitten :D Helemaal niet voor kleine objecten.

Wellicht dat ik beter gewoon zonder de AMS af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Ohmarinus schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:29:
[...]

Ik heb wel oren naar de AMS, maar ik las ook dat bij multicolor prints de printtijd ernstig langer kan worden. Zelfs voor kleine objecten dat het gewoon een dag of langere printtijd kan worden. Nu wil ik best printjes van 10 uur laten draaien, maar 's nachts doorprinten zie ik eigenlijk niet echt zitten :D Helemaal niet voor kleine objecten.

Joh.

Dat moet je afwegen. Zijn multi colour prints belangrijk voor je ? Wil je erna zelf nabewerken ?
Ik heb de AMS. Geen problemen mee gehad. Ding is slim genoeg. En snachts niet doorprinten ? Waarom niet ? Als het voor brandgevaar is, dan denk ik dat een zelfbouw printer in meest gevallen meer gevaar hebben. In slechts geval verkoop je de AMS gewoon erna, perfect her verkoopbaar.

Alles hangt af van je object en je verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:29:
[...]

Definieer "klein"... Mijn ervaring is dat het extreem afhankelijk is van hoeveel kleurwisselingen er zijn, hoeveel kleuren je gebruikt etc. Ik heb multi-kleur prints gehad van slechts een paar minuten langer dan een enkele kleur en prints van veeeeeeeeel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Vraagje over de bambu hun eigen filament ?

Is het beter ? Qua snelheid ongetwijfeld maar ook van kwaliteit ?

Ik zit rond de 200 mm/s beperking met andere merken, als ik sneller ga. Nouja #soep

Maar de prijs is toch best hoog, daarmee ik even vraag voor ik het aankoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MC Taz Man schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Definieer "klein"... Mijn ervaring is dat het extreem afhankelijk is van hoeveel kleurwisselingen er zijn, hoeveel kleuren je gebruikt etc. Ik heb multi-kleur prints gehad van slechts een paar minuten langer dan een enkele kleur en prints van veeeeeeeeel langer.
Het ging om dit stukje, vanaf de timestamp in de link:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YouTube: Bambu Lab X1 Carbon - The TOP FIVE features you NEED TO KNOW - TESTED! Hoe je de hoeveelheid gepurgte filament extreem kan verminderen.

Maar de man uit jouw link geeft ook duidelijk aan dat het om een extreem voorbeeld gaat. Dat is dus verre van representatief. Wat wél heel erg klopt is dat de AMS heel veel extra tijd kost, maar daar kom je niet om heen tenzij je een IDEX machine koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MC Taz Man schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:37:
[...]

YouTube: Bambu Lab X1 Carbon - The TOP FIVE features you NEED TO KNOW - TESTED! Hoe je de hoeveelheid gepurgte filament extreem kan verminderen.

Maar de man uit jouw link geeft ook duidelijk aan dat het om een extreem voorbeeld gaat. Dat is dus verre van representatief. Wat wél heel erg klopt is dat de AMS heel veel extra tijd kost, maar daar kom je niet om heen tenzij je een IDEX machine koopt.
Ja IDEX of gewoon een machine met een toolchanger, IDEX is ook maar een beperking in mijn ogen. Met een toolchanger ben je pas echt in het voordeel. Maar goed, ik heb al tien jaar ervaring met printers, zelfontwerp en zelfbouw, echter ben ik niet meer van plan om met zelfbouw door te gaan dus de Bambu trekt mijn aandacht. Heb nog heel even een tijdje de Troodon v2 overwogen, maar die is bijna net zo duur en vereist toch nog erg veel werk.

Erebus heeft de meeste van mijn vragen al beantwoord, waarvoor dank, maar ik ben nog wel op zoek naar ervaringen van mensen die hem echt al bijna een jaar hebben staan.

Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de 0.6mm nozzle upgrade. Wat dat een smooth transition, of was er nog veel werk aan om alles goed afgesteld te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:44:
[...]

Ja IDEX of gewoon een machine met een toolchanger, IDEX is ook maar een beperking in mijn ogen. Met een toolchanger ben je pas echt in het voordeel. Maar goed, ik heb al tien jaar ervaring met printers, zelfontwerp en zelfbouw, echter ben ik niet meer van plan om met zelfbouw door te gaan dus de Bambu trekt mijn aandacht. Heb nog heel even een tijdje de Troodon v2 overwogen, maar die is bijna net zo duur en vereist toch nog erg veel werk.

Erebus heeft de meeste van mijn vragen al beantwoord, waarvoor dank, maar ik ben nog wel op zoek naar ervaringen van mensen die hem echt al bijna een jaar hebben staan.

Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de 0.6mm nozzle upgrade. Wat dat een smooth transition, of was er nog veel werk aan om alles goed afgesteld te krijgen?
Ik heb een KS model, dus meer dan een jaar... Althans, soort van. Mijn toolhead is tussendoor overleden, wat kan gebeuren. Binnen 3 weken (gekozen voor terugsturen/controle/nieuwe krijgen) nieuwe gekregen die nu perfect z'n werk doet.

Is het ding perfect? Natuurlijk niet. Maar het komt akelig dicht bij "druk knop, krijg plastic". Ik print het meeste voor D&D mini's, op 0.06mm layer height. Dit gaat ongeveer 2-4 keer zo snel als mijn oude Ender 3v2. Mocht je interesse hebben (schaamteloze zelf-plug), kan je op mijn YT kanaal een aantal timelapses & livestreams vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oh @Ohmarinus mss interessante info... De printsnelheiden... "Silent" is verre van stil, maar óók niet strak 50%. Die 50% is op de normale print stukken, dus niet overhangs, en andere langzamere print stukken. Op die manier lijkt het alsof de printer 2 keer zo lang bezig is, terwijl dat enorm fluctueert, maar altijd sneller is.

Voorbeeld; ben nu wat tuinslang spul in PLA aan het printen. Normale snelheid een uur, Silent 2 uur, in het echt Silent; anderhalf uur ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
@chrisborst @midego Ik heb zojuist geverifieerd dat de codes account gebonden zijn. Ruilen gaat dus helaas niet ;w

En de bundle is uitverkocht. Dat ging snel, binnen 25 minuten _O-

[ Voor 22% gewijzigd door BizzieBis op 04-07-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@BizzieBis
Dat is jammer, maar bedankt voor het uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
BizzieBis schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:26:
@chrisborst @midego Ik heb zojuist geverifieerd dat de codes account gebonden zijn. Ruilen gaat dus helaas niet ;w

En de bundle is uitverkocht. Dat ging snel, binnen 25 minuten _O-
Maar we kunnen eventueel wel voor elkaar bestellen :) Stuur maar een DM als je alsnog interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
MC Taz Man schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:05:
Oh @Ohmarinus mss interessante info... De printsnelheiden... "Silent" is verre van stil, maar óók niet strak 50%. Die 50% is op de normale print stukken, dus niet overhangs, en andere langzamere print stukken. Op die manier lijkt het alsof de printer 2 keer zo lang bezig is, terwijl dat enorm fluctueert, maar altijd sneller is.

Voorbeeld; ben nu wat tuinslang spul in PLA aan het printen. Normale snelheid een uur, Silent 2 uur, in het echt Silent; anderhalf uur ongeveer.
Tuinslang spul in PLA? Niet beter in PET-G printen. Met volle zon of warme dag is PLA gaat het vervomen of het moet binnen gebruikt worden.

Tegenwoordig print ik alleen nog met PET-G aangezien de kosten gelijk zijn aan PLA en net zo makkelijk print en ook uitstekend geschikt voor buitengebruikt.

Paar tuinornamenten die al een paar jaar in de volle zon (hitte golven ) staan de hele dag en gebreurt niets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeOO schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:11:
[...]

Tuinslang spul in PLA? Niet beter in PET-G printen. Met volle zon of warme dag is PLA gaat het vervomen of het moet binnen gebruikt worden.

Tegenwoordig print ik alleen nog met PET-G aangezien de kosten gelijk zijn aan PLA en net zo makkelijk print en ook uitstekend geschikt voor buitengebruikt.

Paar tuinornamenten die al een paar jaar in de volle zon (hitte golven ) staan de hele dag en gebreurt niets mee.
Klopt, maar ging om de tijden ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Hij is binnen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YC3AH5gNJvxEBiU7_3YjiEPq9qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xb0acIWOVNKF7VA11z5fWUyR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
MC Taz Man schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:05:

Zelf heb ik bij het profiel van mijn filament, de koeling aangepast. Ipv. max 100% fan heb ik hem op 70% gezet. Dat scheelt echt een hoop herrie. Je zal even moeten experimenteren wat de optimale instelling is, want in sommige gevallen is die 100% fan-speed wel nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chrisborst schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:02:
[...]

Zelf heb ik bij het profiel van mijn filament, de koeling aangepast. Ipv. max 100% fan heb ik hem op 70% gezet. Dat scheelt echt een hoop herrie. Je zal even moeten experimenteren wat de optimale instelling is, want in sommige gevallen is die 100% fan-speed wel nuttig.
Hier staat 'ie in een kamer waar we zelden zijn en als de kastdeur & kamerdeur dicht zijn, horen we het ding niet meer als 'ie op Silent draait...

Ik laat het lekker zo :D, muv de case fan... Die doe ik altijd wel (handmatig) uitzetten.
Pagina: 1 ... 18 ... 103 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.